Brandende kwesties aandacht vragen de Sportnieuws De blauwe auto ill Criminaliteit in Nederland daalt Op uw (iets bent u 0,1 P.K. waard! Treinverkeer in Amsterdam door ontsporing gestremd BOKSEN VOETBAL tweede blad Dinsdag 21 December 1954 10e Jaargang Ne. 3335 Strijd om Nieuw-Guinea gestreden Woningnood duurt nog tien jaar Liftverbod en reactie Het politieke leven in ons land komende jaar het aantal te bou- heeft vorige week in het teken wen woningen van 65.000 te bren- gestaan van Nieuw-Guinea. gen op 70.000. Men behoeft in Kwam in de vergadering van de ieder geval geen werkeloosheid Verenigde Naties de resolutie in het bouwbedrijf te vrezen, ter- van India aan de orde, ook in Ne- wijl het peil van de woningen zelf derland kwam deze kwestie bij de merkbaar vooruitgaat en een ver behandeling van de begroting gelijking met vóór de oorlog ge- van Overzeese rijksdelen ter makkelijk kan worden doorstaan. denheid bij de automobilisten? Wij menen van niet. De automo bilisten, die uit principe geen lif ters meenemen, vinden het wel goed. Maar andere hebben reeds aangeboden de militairen des noods bij de kazernes of kampe menten te komen ophalen met het motief, dat de soldaten 18 maanden lang, ook ten behoeve van hen, veel moeten missen. Is men in regeringskringen te vreden? Ir Staf zal nader over dit verbod worden geïnterpelleerd. Had men niet beter in de huidi- ge situatie, waarbij de militairen enige prijsstijgingen voor o.a. bij van parate onderdelen slechts waterwit- en volksbruinbrood, eenmaal per veertien dagen ver- peulvruchten, thee, kaas en eie- lof krijgen, een andere regeling, ren Prijsindexcijfers van het gezinsverbruik per 15 November 1954 Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft thans prijsindex cijfers van het gezinsverbruik op basis 1949 100 per 15 No vember 1954 samengesteld. Het indexcijfer voor de voeding daalde t.o-v. dat per 15 October met 1 punt. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door daling van de prijsindices voor groenten, fruit en chocolade. In deze sector kwamen echter ook sprake. In beide gevallen werden er voor Nederland gunstige re sultaten geboekt. In de vergadering van de Ver- desnoods door het verstrekken van een tweede vrij vervoer, kun nen treffen dan zobotweg een liftverbod uit te vaardigen. De ontevredenheid die thans heerst, Helaas zijn de pogingen om de subsidiëring van woningwetbouw i spreekt voor zich zelf. en particuliere bouw op gelijke voet te brengen, mislukt, maar enigde Naties werd de resolutie hiervoor wordt reeds naar een -- - oplossing gezocht door middel van een bijdrage-regeling. Ver heugend is echter, dat de woning bouw kan worden gestimuleerd, nu de gemeenten de kapitaalren te, die voor de exploitatie-opzet van woningwetwoningen op 4% is gesteld, verlaagd zal worden tot 3%%. Wij vertrouwen, dat de berekeningen van de minister thans juist zijn geweest, maar blijven deze voorspellingen ris kant vinden, daar in tien jaar tijds misschien nog andere facto ren de woningbouw ongunstig be ïnvloeden. van India, die in „zachtere" be woordingen was gesteld dan de Indonesische resolutie, maar in feite hetzelfde inhield, met gro te meerderheid verworpen. Dit was voor ons land een verrassing, want deze resolutie was in eer ste instantie immers door de po litieke commissie van de Verenig de Naties, zij het niet met twee derde meerderheid, aanvaard. Verheugd, maar niet tevreden. In Nederlandse regeringskrin gen toonde men zioh uiteraard verheugd over deze gang van za ken, maar helemaal tevreden is men niet. Op de eerste plaats ver klaarde mr Luns, dat de houding van de Verenigde Staten, die zich in beide gevallen van stemming onthielden, teleurstellend moet worden genoemd, daar men van hen in ieder geval een duidelijke houding in dit geschil had ver wacht. Bij de behandeling van de be groting van Overzeese rijksdelen in de Tweede Kamer kwam de kwestie Nieuw-Guinea wederom ter sprake. Hoewel men ener zijds aandrong op een beleid, dat een snellere ontwikkeling van Nieuw-Guinea ten doel zal heb ben, was er anderzijds de mening, dat er voor het tot dusver ge voerde beleid meer waardering zou moeten bestaan. Men over weegt een reorganisatie van de bestuursvorm in Nieuw-Guinea, daar door het huidige bestuur vele fouten zijn en worden ge maakt en men een bestuur wenst, dat volkomen op de toestanden in Nieuw-Guinea zal zijn afge stemd. Nochtans waren de reacties in Indonesische regeringskringen niet van die hevigheid, die men verwachtte. Men blijft bereid de onderhandelingen op vreedzame wijze voort te zetten, iets waartoe de Nederlandse regering slechts bereid zal zijn, als men de basis waarop de onderhandelingen zou den moeten aanvangen, grondig zal wijzigen. Of de strijd nu ge streden is, blijft vooralsnog een vraagteken, maar dat men voor al in Nederland waakzaam moet zijn, is zeer gewenst. Opvoering bouwprogramma. De voorspelling van ir Witte van een jaar geleden, dat de wo ningnood tot 1960 zou duren, is wel wat voorbarig geweest. Bij de behandeling van de begroting van Wederopbouw en Volkshuis vesting in de Tweede Kamer is dit duidelijk gebleken. De woningnood is groter dan men aanvankelijk had berekend en het zal bij de huidige ontwik keling nog wel tot 1964 duren, vooraleer de woningnood zal zijn opgeheven. Er zal worden ge poogd het bouwprogramma op te voeren. Men hoopt reeds in het Niet meer liften? Met ingang van 1 Januari 1955 is door de minister van Oorlog en Marine, Staf, voor de militai ren een liftverbod uitgevaardigd. Dit verbod werd gemotiveerd door het feit, dat het liften in massa een plaag en gevaar voor 't autoverkeer kan worden. Na tuurlijk zijn de reacties op dit verbod niet uitgebleven. Er heerst ontevredenheid bij de soldaten, die van hun gerin ge soldij onmogelijk een reis van Limburg naar Groningen kunnen bekostigen. Heerst er nu tevre- Arrestaties naar aanleiding van overval te Peize De rijkspolitie heeft te Peize en omgeving drie personen ge arresteerd, t.w.f de broeders G. van der V. en S. van dar V., alsmede J. V. 'Deze arrestaties worden in verband gebracht met een roof overval die de vorige week in de nacht van Dinsdag op Woensdag is gepleegd op de boerderij van de bejaarde Land bouwer W. Tblner aan de Boer- laan te Peize. De oude man werd in zijn bed Overvallen en met een hard 'voorwerp neergeslagen. De in dringers zijn daarop met de geldkist vertrokken. 'De politie bevestigde, dat enke le arrestaties wiaren verricht, maar ikon in dit stadium van het Onderzoek geen nader com mentaar leveren. G, van der V. zou 'al enige tijd worden gezocht, omdat hij nog. een gevangenisstraf heeft uit te zitten. Bij de niet-voedingsmiddelen de den zioh enkele minder belang rijke prijsverhogingen voor o.a. van anthraciet, lakens, schoen- reparatiën en kapperstarieven. De daling van October op No vember van het totale indexcijfer (exclusief belastingen) leidde tot een daling van de indexcijfers van de posten loonbelasting, so ciale verzekeringspremies, e.d. Als gevolg van de afrondingen onderging het totale indexcijfer (inclusief belastingen) geen ver andering. Het bleef op 127. Bejaarde winkelier door longeman overvallen Zaterdagavond is de 75-jarige verfhandelaar G. Wellema in de Vinkenburgstraat te Utrecht overvallen door een jongeman, die hem met een stuk hout bloe dend aan het hoofd verwondde. De nog onbekende aanvaller heeft de (vlucht genomen. Het slachtoffer is, na in het zieken huis te zijn venbonden, naar zijn woning in Zeist vervoerd. De jongeman was des mid dags in het bescheiden schil dersbedrijfje geweest teneinde een lege doos te vragen om iets te (verzenden. Des avonds kort voor het sluiten van de winkel, ikwaim hij terug met het ver zoek de doos te mogen ruilen. Om er een uit te zoeken gin gen zij samen naar de zolder. Hier loste de naar schatting 21-jarige 'bezoeker olotseling uit een alarmpistool drie schoten zonder evenwel zijn slachtoffer te raken. Hij sloeg toen de win kelier op het hoofd met een stuk hout dat brak. Het bejaar de slachtoffer liet zich niet overweldigen en duwde zijn aanvaller van de trap, waarna deze de vlucht nam. De politie hesfft de dader van de overval nog niet gevonden. De gerechtelijk geconstateerde criminaliteit daalt nog steeds in Nederland, zo blijkt uit een pu blicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het le en 2e kwartaal van 1954. Dit geldt echter niet voor de misdrijven tegen de zeden, die naar verhou ding tot een groter aantal ver oordelingen leidden dan in 1953. Het indexcijfer voor alle delic ten tezamen was in het eerste kwartaal van 1954 vrijwel gelijk aan dat van het eerste kwartaal 1953 (resp. 121 en 120), doch dat van het tweede kwartaal was 6 punten lager dan de overeenkom stige periode van 1954. Een nog gunstiger indruk ge ven de uitkomsten van het totaal zonder de misdrijven vermeld in economische wetten en in de we genverkeerswet. Zelfs is een teruggang te con stateren vergeleken met de cij fers van de laatste jaren vóór de drijven tegen de zeden ongunstig afsteken. Evenais voor het gehele land zijn voor de gerechtshoven van alle ressorten de indexcijfers van het totaal (exclusief economische misdrijven en die der wegenver keerswet) lager dan in het vori ge jaar. Het gerechtshof te Leeu warden is het enige, waarvoor het cijfer in beide kwartalen nog bo ven de 100 (het gemiddelde van 1935-1938) ligt, hetgeen om. is toe te schrijven aan net naar ver houding nog hoge niveau der ver- mogensmisdrijven, n.l. 114 in bei de kwartalen. Gering ten opzich te van het totaal waren o.a. de indexcijfers voor misdrijven tegen de openbare orde en gezag en tegen de zeden (tweede kwartaal) voor Arnhem, tegen leven en per soon voor Den Haag en Amster dam, voor vermogen- en ruw- heidsmisdrijven te Den Haag. Opvallend hoog was het cijfer der ruwheidsmisdrijven in het oorlog. De cijfers van het eerste 2e kwartaal voor Den Bosch n.l. halfjaar van 1954 zijn n.l. lager173. dan die van kort vóór de oorlog, al blijven echter ook hier de mis- Kardinaal Mindszenty De geruchten, die vorige week op grond van berichten uit Boe dapest in Wenen gingen, dat kar dinaal Joseph Mindszenty van Hongarije op vrije voeten zou zijn gesteld, blijven aanhouden. Het heet nu, dat de 62-jarige primaat, die in Februari 1949 tot levenslange gevangenisstraf werd veroordeeld, zich ophoudt in een klein paleis, dat de aartsbisschop van Eszteggom bij verblijf in Boe dapest bewoont. De berichten zijn niet bevestigd en tot nu toe hebben de Hongaar se autoriteiten geen commentaar gegeven. POLITIE BRACHT REISGELD BIJEEN. 'De Haagse politie moest Zater dagmiddag aan een echtpaar in de Twentstraat de boodschap overbrengen, dat de moeder van één der echtelieden in Amster dam stervende was. Het echtpaar man en vrouw beiden 63 jaar GEEN SLACHTOFFERS. Doordat Maandagochtend om streeks kwart vóór negen een electrisch treinstel op het ooste lijk eiland tussen het Centraal en het Muiderpoortstation te Am sterdam ontspoorde, daarbij een aantal sporen versperde, een lichtmast ramde en aldus de bo venleiding beschadigde, is het treinverkeer in de hoofdstad tij delijk ernstig gestremd geweest. De wagenbestuurder van de ontspoorde trein, waarin geen passagiers aanwezig waren, heeft geen verwondingen opgelopen. Als gevolg van de ontsporing viel een deel van de stroom door de bovenleiding uit en werden zoveel sporen versperd, dat de treinen uit het Oosten van het land het Centraal Station niet meer konden bereiken, behalve een enkele, die via een paar goe derensporen werd geleid. Evenmin konden de treinen, die Maandagochtend uit het C.S. naar Oostelijke richting zouden vertrekken, het station verlaten. Er werden ijlings bussen van de Nederlandse Spoorwegen in geschakeld, waarin de wachtende passagiers door de stad naar het station Muiderpoort en het Am- stelstation werden gebracht. Ook de stadsbussen van het gemeen telijk vervoerbedrijf werden op deze haastig ingelegde busdienst benut. Omdat de ontsporing zo vlak hij het station geschiedde was terstond allerhande technisch personeel met een uitgebreide ap paratuur aanwezig om de betrek kelijk geringe ravage te elimine ren. Met snijbranders werd de lichtmast van zijn betonnen voet stuk gesloopt en tegen elf uur was de ontspoorde wagen op de rails geduwd. De bovenleiding werd hersteld, en korte tijd la ter weer onder stroom gezet. De wagon was aan één der onderzij kanten „gekraakt" en met snij branders werden de afgescheur de metaalplaten losgesneden. Om 20 minuten over 11 werd het treinstel, dat intussen weer in de rails was gezet, weggeleid. Herstelwerkzaamheden aan de beschadigde spoorbaan en de bo venleiding waren toen al aan de gang. Een uur later waren deze werkzaamheden al zover gevor derd, dat het normale treinver keer in de loop van de middag weer kon worden hervat. In de loop van de ochtend ging men er toe over de aanvankelijk ingelegde extra autobussen te vervangen door een pendeldienst per spoor tussen het Centraal en het Amstelstation via het Mui derpoortstation. Deze treinen werden over een goederenspoor geleid. Volgens de Nederlandse Spoor wegen is de ontsporing vermoe delijk te wijten aan het te vroeg DE FIETS KWAM, ZAG EN OVERWON NEDERLAND. Als er iets is dat wel geheel met ons volk is vergroeid, dan is dat wel de fiets. Precies 85 jaar geleden werd in ons land de eer ste Nederlandse fabriek van rij wielen opgericht en daarmede werd het „gezicht" van ons land veranderd. Het was wel niet di rect merkbaar, maar toen het rij wiel eenmaal zijn opmars begon, was er geen houden meer aan en weldra veranderde het verkeer op onze vaderlandse wegen. Thans is het rijwiel verreweg het meest gebruikte vervoermid del in ons land. In onze grafiek geven wij een overzicht hoe de fiets ons land veroverde. Bij het begin van deze eeuw bezaten wij nog "slechts 19 rijwielen op iedere duizend Nederlanders. Door de jaren heen bleef het aantal fietsers stijgen en thans bezitten wij ca 450 rijwielen per duizend inwoners! Dat, ondanks de snelle opgang van de brom fiets, het rijwiel voorlopig nog wel aan de spits zal blijven is dui delijk als wij zien dat Nederland thans 35 bromfietsen telt per dui zend inwoners. Volgens bereke ningen echter zal het aantal bromfietsen over zes jaar zijn gestegen tot ca 100 per duizend inwoners. De heerschappij van koning Fiets op onze wegen, zal de komst HOE DE FIETS NEDERLAND VEROVERDE Het totale aantal veroordelin gen wegens misdrijven (behalve eenvoudige stroperij) bedelarij, landloperij en overtreding van het souteneursverbod bedroeg in het eerste halfjaar van 1954: 17336 (vorig jaar 18387). Verdeeld over de ressorten der gerechtshoven waren de cijfers: het fietsen kost ons nu eenmaal Arnh^m'^f9(Sg D»ïïg 4126 (4291), Amsterdam 4246 altijd energie. Men kan aannemen dat ais U zo 's morgens naar Uw werk 450.000 p.k.! Ja er zit heel wat aan dat gewone fietsen vast. Zo „gewoon" is dat fietsen voor de mens nu ook weer niet, want als de pedalen geen rond draaiende beweging maakten zou den wij niet zo heel lang aan één stuk kunnen fietsen. Juist door die draaiende beweging van de 'pedalen bent U in staat om zo lang achter elkaar op de fiets te blijiven, want nu kunnen onze beenspieren zich regelmatig ont spannen. Velen zullen zich ongetwijfeld wel eens hebben afgevraagd waarom hun fiets eigenlijk geen zware vering bezat, dan zou men immers lang niet zulk een last hebben van hobbelwegen en kui len in de weg. Het antwoord hierop kan kort zijn, omdat men bij een behoor lijke geveerde fiets veel zwaar der zou moeten trappen. En als U bedenkt dat geheel Nederland op de fiets iedere dag zo'n kleine 4,3 miUioen km „wegtrapt", zult U het met ons eens zijn, dat we dan beter geen veren op onze fiets kunnen hebben. Neen, zoals de nets nu is, bezit het welhaast de ideale toestand (4730), Leeuwarden 1933 (1979). Ondanks de snelle opkomst van voor ons volk dat op zijn rijwiel de „brommer" blijft de fiets ons de andere helft voorbij fietst en van de bromfiets dan ook wel zijn volk trouw in weer en wind. Voor- samen met Denemarken aan de hoogtepunt hebben gehad. De ai in de wind, want wist U, dat top van de fietsende wereld staat, fiets zal ongetwijfeld voorlopig bij de wind die wij hier in Neder- Ook Denemarken bezit ca 450 nog wel het grootste aantal be- land altijd hebben, ongeveer 85% rijwielen per duizend inwoners en houden, maar ook de bromfiets zal zich in de toekomst met zeven omleggen van een wissel. Dit ge- fietst U een kracht moet ontwik- schiedde vanuit een seinhuis, kelen gelijk aan 0,1 p.k. Alle fiet- Men gelooft dat daardoor het sers van Nederland ontwikkelen laatste draaistel van het uit twee dus op hun rijwiel een kracht rijtuigen bestaande treinstel uit, gelijk aan niet minder dan de rails is gelopen. I cijfers laten tellen. De beste bedden ooit gemaakt! van de totale weerstand die bij daarmede staat dit land en ons het fietsen ondervonden wordt land aan de spits, want niet één op rekening van de luchtweer- ander land in de wereld telt zo- stand komt? Als men echter op veel fietsers. Het land dat op de zijn fiets een „rennershouding" fiets achter ons aan komt telt aanneemt kan men deze weer- „slechts" ca 430 rijwielen per dui- stand met ongeveer 20% vermin- zend inwoners en dat zijn dan de deren. Maar wind of geen wind, Zweden. Wanneer U overigens mocht denken dat de Tour de France 'het rijwiel in Frankrijk zo popu lair heeft gemaakt, komt U be drogen uit. Frankrijk bezit maar 290 rijwielen op iedere duizend in. woners. Men hoeft dus beslist geen Tour de France te bezitten om het rijwiel populair te doen zijn. Oud-ambtenaar van het „bureau-Blank ontvoerd De Westberlijnise politie heeft medegedeeld, dat Friedrieh Wil helm Heinz, een gewezen amb tenaar (van het Westduitse bureau van dr Blank, het „de fensiebureau", zich Zaterdag bij de Westberlijnse politie heeft vervoegd met de verklaring, dat hij door één van zijn vroegere medewerkers naar Oost-Berlijn ontvoerd en daar drie dagen is vastgehouden. Hij werd ten slotte op last van de Sowj et- autoriteiten vrijgelaten. Men nad nem op het Sowj et-hoofd kwartier in Oost-Berlijn vastge houden. Heinz, die in het Duitse leger luitenant-kolonel is geweest, was tot September 1953 leider van de afdeling contra-spionna- ge van het Westduitse defensie- bureau. Hij zou na een geschil met dr (Otto John zijn ontslag genomen hebben. (John is het voormalig hoofd van het West duitse bureau voor de ibejcher- ming van de 'grondwet. Hij is 'dit jaar naar Oost-iDuitsland uitgeweken). Heinz werd 18 September in West-Duitsland wegens meineed veroordeeld, in verband met een verklaring, dat hij de rang van kolonel had behaald. Cyprus De autoriteiten van Cyprus hebben Maandag de noodmaatre- I gelen, die Zondag waren afge- had echter geen geld voor de i kondigd na de stakingen en on- reis naar Amsterdam. Op eigen geregeldheden van Zaterdag, in- initiatieif heeft het politieperso- getrokken, neel in de wacht toen het geld Maandagochtend was het in Ni- voor de reis bijeengebracht, zo- cisia (de hoofdstad van Cyprus) dat de reis naar Amsterdam toch i rustig. Alle winkels waren ge- kon worden gemaakt opend en er werd niet gestaakt. 7) Hij hoorde een vloek, toen de kerel op de grond tuimelde, doch dadelijk sprong hij weer overeind. Bijlman kreeg het nu hard te verantwoorden: beide mannen kwamen links en rechts op hem toe en dof bonsten de vuistslagen in de stille avond lucht. Zijn vuisten werkten ais molenwieken, doch langzaam maar zeker werd hij terugge drongen. Eén der aanvallers wist achter hem te komen en plotseling voelde Bijlman een geweldige slag met een hard voorwerp op zijn achterhoofd, jiuist op het ogenblik, dat hij de man votor hem,uit volle kracht op de borst trof. In de duizeling die hem beving, zocht deze vuist hou-vast en hij greep de man bij de kleren, maar de vin gers gleden langs het stof. Elven.héél even vond hij weerstand, net of hii ergens aan bleef haken, toen sloeg hij achteraver in het gras en rolde half naar beneden. Zijn benen gleden tot de knieën in de slobt door A. H. VAN OMMEN. ('Nadruk verboden.) en het koude water voorkwam waarschijnlijk, dat hij het be wustzijn verloor. Alsof de stem van heel ver kwam, hoorde hij zeggen: ,yZiezo, die zal voorlo pig geen pap meer zeggen.. Nou die meid nog.Kom m'n kind, stap jij maar rustig in, dan zullen we je niets doen." Hij hoorde een gil en het ge luid van een korte worsteling en eni|g geschuifel van voeten, die met geweld weggesleept werden. Op dit ogenblik trok Biilman z'n voeten uit de sloot en kroop voorzichtig naar de 'bovenkant van de grasberm. Tussen het hoge gras doorloerend, zag hij nog jiuist de mannen instappen. Het interieur wan de blauwe auto was nog steeds donker, doch plots gloeide achter één der ruitjes een sigaret, waaraan een krachtige haal werd gedaan en juist in het donker werkte dit aangloeiende puntje als een miniatuur lampje, dat een paar gexhilderde lippen verlichtte, die zich als een kleine rode krans om het mondstuk sloten. Met zacht-forommend geluid schoot de auto weg en snel wilde Bijlman zich oprichten, om te zien, of zij op de Amstel links- of rechts-af zou slaan, waarna hij op zijn motor de achtervolging wilde inzetten. Terwijl hij overeind krabbelde overviel hem een duizeling. Als of een reusachtig vuurwerk ontstolken werd, zag hij een wir war van kleurige vlekken voor zijn ogep dwarrelen en tegelij kertijd had hij het gevoel, of een aantal smeden zijn achter hoofd voor aanbeeld gebruikte, waarop de slagen tot in z'n oor vliezen doordreunden. Een steeds sterker wordend zoemend geluid scheen zijn arme hoofd te doen 'bersten, en met een kor te kreun sloeg hij voorover en foleef aan de kant van de weg roerloos liggen. Drost tuurde even het rode achterlicht van Bijlman's motor na, om dan zijn aandacht tot de zwarte Buick te bepalen. Hoewel Bijlman hem nadruk kelijk gezegd had, overal met de vingers af te blijiven, kon hij zijn nieuwsgierigheid niet de baas blijven en nogmaals stak hij het hoofd door het portier in de wagen en verlichtte met de zaklantaarn het interieur, want om niet de minste aandacht van eventuele voorbijgangers te trekken, had hij het kleine lampje aan het plafond van de auto uitgedraaid. Zijn ogen vestigden zich weer op het lbontjasje en vanzelf dwaalden ze naar het kleine achterruitje en op hetzelfde ogenblik (knipte hij de zaklan taarn uit, want heel in de verte zag hij twee felle lichten snel naderen. Hij dook in het gras en even later hield een felle straal uit een schijnwerper de zwarte Buick gevangen. Als een zucht schoot de auto voorbij, zonder ook maar iets vaart te vermin deren en Drost bemerkte tussen het hoge gras door, dat 't we- derdm de blauwe auto was. Ook hij bemerkte, dat het achter licht nu brandde, doch de wa gen reed zo snel, dat hij het nummer niet meer kon ontcij feren, hetgeen hem een kreet van teleurstelling deed slaken. Even bedacht hij, wat hem nu te doen stond. Bijlman had hem opgedragen zijn post niet te ver laten, maar aan de andere kant zat de geheimzinnige wagen zijn collega thans dicht op de hielen, ofschoon nog deze, noch de be stuurder van de auto zich daar van 'bewust waren, 't Was zeer goed mogelijk, dat Bijlman nu ergens met het hoofdbureau stond te TSRLAMMIN GSVERSCHIJNSE- LEN BIJ FRANSE BOKSER. Tijdens een partij te. Aix en Provence heeft de bokser Caris Valin uit Marseille negen minu ten vóór het einde de strijd moe ten staken omdat verlammings verschijnselen optraden aan de linkerzijde van zijn lichaam. Hij is naar een ziekenhuis te Mar seille vervoerd en in observatie genomen. RUMOERIGE VOETBALWEDSTRIJD. Politieagenten te Amsterdam hebben zich Zondag genoodzaakt gezien in te grijpen bij een voet balwedstrijd tussen twee Amster damse clubs, waar publiek, spe lers en scheidsrechter elkaar in de haren vlogen. Het betrof de wedstrijd tussen Arsenal en Herenmakers, die gespeeld werd op een terrein langs de Middenweg dichtbij het Ajaxstadion. In de tweede helft kwam het tot ongeregeldheden tussen de scheidsrechter en het publiek over het al dan niet toewijzen van een strafschop. Bij een latere doelworsteling tussen de spelers der beide clubs telefoneren en in dit sloeg één der Herenmarkers een ge(val zou Bijlman de blauwe speler van Arsenal een tand uit wagen niet zien passeren. i de mond. De laatste deed hiervan na afloop aangifte op het poli- (Wordt vervolgd.) tiebureau. VRIJE ZE LEN PER AANTAL RU 1000 tW 0 onbeperkte garantie 0 geruisloos oeg.VK.Mc BINNENVERING BED warm NAZET BEDDEN- EN MATRASSEN-FABRIEKEN TE ZEVENBERGEN TELEFOON No 1 moderne SCHUIMRUBBER BED mensen

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 5