en Zeeland ontwikkeling de Industriële Schepen door storm geteisterd Vliegtuigongeluk in België WEERSVERWACHTING ZON- en MAANSTANDEN De kwestie Nieuw- Gu inea Smits' Bazar HOOGWATER Delia-plan zal niet te onderschatten verbetering in de positie van Zeeland brengen Peru dient Engeland van repliek Wijziging begroting 1955 van verkeer en waterstaat Verenigde Naties Autobus botst op stilstaande auto Kinderroof te Nieuw-Delhi Vrijdag werd het FIETSJE gewonnen door A. DE FEIJTER Bovenweg 80 Sluiskfl Te rneuzen De werkweek in België Verlof met Kerstmis en Nieuwjaar voor militairen TrajiKerlne Ml Abonnement: Terneuzet. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55-57 Terneuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Né 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. ZATERDAG 27 NOVEMBER 1954. 10e Jaargang No. 3316. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Temeuzen Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1 1I iedere regel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur. Gisteren is te Middelburg ter gelegenheid van de algemene be stuursvergadering van het Eco nomisch Technologisch Instituut voor Zeeland een economische dag gehouden. In de Concert- en Gehoorzaal sprak de heer A. L. S. Lockefeer 'n welkomstwoord. Hierbij richt te hij zich in het bijzonder tot de heer C. Philipse, waarnemend Commissaris der Koningin in Zeeland, het Tweede Kamerlid mr W. F. E. baron Van der Feltz,. mr dr W. A. van de Garde, plaatsvervangend directeur-ge neraal voor de industrialisatie, drs F. J. J. van Os, adviseur voor regionale industriële zaken, bur gemeesters van verschillende Zeeuwse gemeenten, vertegen woordigers van de Zeeuwse Ka mers van Koophandel en indu striëlen, De heer Lockefeer merkte in zijn openingswoord o.m. op, dat het E.T.I. met deze economische dag thans voor de eerste maal naar buiten optreedt. Dit achtte het algemeen bestuur nuttig om dat het instituut thans de aan looptijd achter de rug heeft. Het E.T.I. veroverde zich, vooral bij het bedrijfsleven, een plaats in Zeeland, aldus spreker, die voorts betoogde, dat dank zij het insti tuut voortdurend meer belang stelling ontstond voor de indu strialisatie. Steun van het minis terie van Economische Zaken zal echter onontbeerlijk zijn. De ge legde contacten houden evenwel een belofte in voor de toekomst, aldus de heer Lockefeer. De plv. directeur-generaal voor de industrialisatie, mr dr W. A- van de Garde, hield, hierna een rede over de industriële ontwik keling van ons land. „Traditioneel heeft de indu striële ontwikkeling van ons land zich sterk geconcentreerd op be paalde gebieden. Er pleiten nu ongetwijfeld ver schillende redenen voor een wij ziging in deze toestand, aldus spreker. Een vérgaande concentratie van industrie en dus van de be volking is waar dan ook een bron van problemen. Verder is gebleken, dat zelfs ondanks de uitgroei van ons in dustriële apparaat gebieden aan te wijzen zijn, die „achterblij ven". Een ruime spreiding van de industrie over ons land mag gewenst worden geacht. Het be leid, dat de overheid voert, dient daarmee rekening te houden. Wij moeten ons er echter wel van bewust zijn, dat dit aan be paalde grenzen gebonden is. Voor het slagen van de industria lisatie van Nederland zijn essen tieel een goed industrieel klimaat en de mogelijkheid om relatief goedkoop dat sluit dus in effi ciënt te kunnen produceren. Het streven naar een goede re gionale spreiding van de indu- medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdag ochtend tot Zaterdagavond. VEEL WIND. Harde en nu en dan tot storm toenemende wind tussen Zuid en Zuidwest. Aanvankelijk zwaar bewolkt met regen, later breken de bewolking met enkele buien. Weinig verandering in tempera tuur. ZONDAG 28 NOVEMBER. v.m. n.m. Breskens 3.14 3.25 Terneuzen 3.49 4.00 Hansweert 4.29 4.40 Walsoorden 4.39 4.50 MAANDAG 29 NOVEMBER. v.m. n.m. Breskens 3.47 4.01 Terneuzen 4.22 4.36 Hansweert 5.02 5.16 Walsoorden 5.12 5.26 ZON MAAN op onder op onder Nov. 27 8.18 16.36 10.18 17.50 28 8.20 16.35 10.58 18.53 29 8.22 16.34 11.31 20.02 30 8.23 16.34 11.57 21.14 strie mag nooit ten koste gaan van die essentiële voorwaarden. Het vasthouden aan dit stand punt zal voor bepaalde streken wel eens tot teleurstellingen moeten leiden, namelijk wanneer er van ondernemerszijde geen geneigdheid bestaat zich vrijwil lig in die streken te vestigen. Men moet zich echter realiseren, dat als men de ontwikkeling zou willen forceren door bepaalde in dustriële projecten naar die stre ken toe te drijven, dit in vele gevallen alleen maar tot gevolg zal hebben, dat die projecten of in het geheel niet tot stand komen of van de aanvang af on der een op den duur funeste han dicap moeten werken. Ons grondbeginsel ten aanzien van de regionale spreiding van de industrialisatie kan dus alleen zijn, dat wij een zo groot moge lijke paralleliteit trachten te scheppen tussen wat de overheid in dit opzicht als wenselijk ziet en wat de ondernemer zelf in volkomen vrijheid beslist, aldus spr. zoals dit ook voor de indu strialisatie van Nederland als ge heel nodig is, zullen wij ervoor elke afzonderlijke streek, waar wij industrievestiging willen sti muleren, naar moeten streven een plaatselijk goed industrieel klimaat te scheppen en voorts te voldoen aan die voorwaarden, waardoor in vergelijking met in dustrieën in concurrerende ge bieden zo goed en goedkoop mo gelijk kan worden geproduceerd. De heer Van de Garde sprak als zijn indruk uit, dat Zeeland in zijn geheel naar verhouding tot vele overige provincies wei nig van de na-oorlogse industria lisatie heeft gemerkt. In het algemeen kan gezegd worden, dat Zeeland niet te kam pen heeft met een werkloos heidsvraagstuk. Deze provincie staat echter tegenover enige an- cfere problemen, waartussen een wisselwerking bestaat. 1. De bestaande industrieën hebben een tekort aan arbeids krachten. 2e. Op de overwegend agrari sche noordelijke eilanden wordt de industriële ontwikkeling be houdens een enkel spectaculair voorbeeld, klaarblijkelijk geremd door de geïsoleerde ligging, met als gevolg, dat deze eilanden nog voortdurend een vertrek- overschot vertonen. 3e. Ook uit de geïndustriali seerde streken trekken nog steeds Zeeuwen weg. Men zou bijna kunnëh zeggen „traditie getrouw". 4. Als gevolg van het geringe aanbod van industrie-arbeiders komen nieuwe bedrijven er moei lijk toe zich in Zeeland te vesti gen. zelfs al zou enige plaats in Zeeland op grond van haar ob jectieve vestigingsfactoren de meest geschikte vestigingsmoge lijkheden bieden. Niettemin is de industrie, die Zeeland bezit een gezonde indu strie. Een industrie met ontwik kelingsmogelijkheden, mede dank zij haar gunstige ligging ten opzichte van de internatio nale verkeersverbindingen. Haar ontwikkeling vraagt echter ar beidskrachten. Bovendien trekt een zich ontwikkelende indu strie van nature andere bedrij ven aan. Ook daarvoor zijn ar beiders nodig. Hier staan we dan voor de kern van het industriële vraagstuk van Zeeland. Hier sluit zich de vicieuze cirkel van Zeelands problemen. Het gaat er om deze ring te doorbreken. De vraag rijst of het niet mo gelijk is de Zeeuw meer aan zijn provincie te binden. Immers, de industrie vraagt nog steeds om arbeidskrachten. Vaak wordt naar voren gebracht, dat indien Zeeland maar woningen kan boli- wen, de trek naar overig Neder land en rfaar het buitenland zeker zal verminderen. Nu moet er volgens spr. eèn scherp onder scheid worden gemaakt tussen de noordelijke Zeeuwse eilanden enerzijds en midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen anderzijds. Op de noordelijke eilanden kan de bevolking, behoudens een en kele uitzondering, zo goed als geen werkgelegenheid vinden in de industrie. De vraag is echter, waar mi granten uit deze streek heen gaan en of zij elders in het land emplooi vinden in de nijverheid. Als het laatste het geval mocht zijn, werpt zich de vraag op, of deze mensen ook genegen zijn te migreren naar de Zeeuwse indu striecentra. Een vraag echter, die door gebrek aan statistisch materiaal helaas niet kan wor den beantwoord. Het migratie- vraagstuk van midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen wordt ge compliceerd door de omstandig heid, dat daar wel gelegenheid is in de industrie werk te vinden. In welke beroepen vindt de man, die uit deze gebieden migreert, elders echter zijn plaats? Spr. vroeg zich af, of Zeeland niet in belangrijke mate mensen levert, die in de technische en administratieve sector, in handel en verkeer, of in een vrij beroep hun eigen toekomst en die van hun kiqderen zien en vinden. Hoeveel Zeeuwen nemen immers een leidende positie in in overig Nederland? Hoeveel bekende Zeeuwse namen ontmoet men zelfs in het buitenland? Is het misschien zó, dat deze migranten ten dele hun werk zoeken in de industrie, waarbij dan nog de vraag kan worden gesteld, of zij terecht komen in de fabriek of in de leiding? Van het antwoord op deze vra gen hangt af of de stelling dat meer woningen de oplossing kun nen brengen, juist is of niet. Spr. zou het van het grootste be lang vinden, indien deze pro bleemstelling eens nader zou worden geformuleerd en de mo gelijkheid zou bestaan op weten schappelijke wijze uit de doeken te doen. Het verheugt hem dan ook bijzonder, dat onder leiding van het instituut voor preven tieve geneeskunde een soortge lijk onderzoek reeds is geënta meerd. Spr. herinnerde vervolgens aan de regeling, door de minis ter van Sociale Zaken in samen werking met zijn ambtgenoot van Wederopbouw en Volkshuis vesting getroffen, waardoor de migratie van arbeiders uit de z.g. „overschotgebieden" wordt bevorderd. Dit systeem wordt vooral aan trekkelijk, omdat de minister van Sociale Zaken aan de ge huwden onder deze mensen een woning kan toewijzen, die dan in de nieuwe vestigingsplaats voor hen wordt gebouwd. Uiteraard wordt een en ander toegepast geheel op basis van vrijwillig heid. Het is duidelijk, dat aan dit systeem ook bezwaren kleven, die vooral verband houden met de geaardheid der bevolking, maat schappelijke binding, godsdien stige overtuiging e.d. Het beleid te dien aanzien wordt dan ook met de grootste omzichtigheid gevoerd, omdat de ondervinding reeds heeft ge leerd, dat zelfs migratie binnen een provincie, ja van het ene dorp naar het andere, als gevolg van deze esssentiële factoren minder wenselijk en soms zelfs practisch onmogelijk bleek. Niettemin meent spr., dat hier een mogelijkheid ligt om de indu strie uit haar ergste nood aan arbeidskrachten te helpen. Het initiatief dient echter uit te gaan van de industrie zelve. Ander zijds kan het voorkomen, dat ma teriële gebreken aan de vesti gingsfactoren in gemeentelijk ressort een remmende invloed kunnen uitoefenen op de verde re industriële ontwikkeling, die op grond van objectieve overwe gingen en met het oog op toe komstige werkgelegenheidsfa- cetten nochtans gewenst moet worden geacht. De minister van Economische Zaken beschikt in deze over een afzonderlijke begrotingspost ter bevordering van de regionale in dustrialisatie, waaruit onder li mitatieve voorwaarden een ge meente bij het treffen van de nodige maatregelen, althans over haar initiële moeilijkheden heen kan worden geholpen. Als voor beeld noemde spr. de steun, wel ke de minister van Economische Zaken enige tijd geleden aan de gemeenten Goes en Terneuzen heeft toegekend bij het ingereed- heid brengen van industrieter rein. Een verdere materiële belem mering voor de industriële ont wikkeling van deze provincie moet ongetwijfeld ook worden gezien in haar excentrische lig ging ten opzichte van overig Ne derland, en in haar verdeeldheid in geografische zin. De uitvoering van het Delta plan zal volgens spr. in dit op zicht niet te onderschatten ver beteringen brengen in de positie van Zeeland. Als onmiddellijk gevolg daar van mag zijns inziens de geleide lijke ombuiging van de huidige migratiestroom van de noorde lijke eilanden naar de werkgele- genheidscenira op Walcheren en Zuid-Beveland tot de reële moge lijkheden worden gerekend. Voorts staat het voor spr. vast, dat ook Zeeuwsch-Vlaanderen van een kortere verbinding pro fijt zal trekken. Ofschoon het vraagstuk van de arbeidsvoorziening in de provin cie Zeeland naar zijn mening nog lange tijd de grottste moeilijk heid zal insluiten voor de verde re industriële ontwikkeling, meent hij toch, dat indien Zee land door de uitvoering van het Deltaplan in meer onmiddellijk verband wordt gebracht met het grote verkeersnet ten noorden van de Nieuwe Waterweg, deze provincie door haar dan zeer goede verkeersligging aantrek kelijke vestigingsmogelijkheden zal bieden, die zich zullen weer spiegelen in zowel een verdere ontwikkeling van de bestaande industrie als in de komst van nieuwe industriële ondernemin gen. Zeeland althans Zeeuwsch- Vlaanderen, Walcheren en Zuid- Beveland ligt thans reeds aan één van de grote internationale vaarwegen van West-Europa. Deze oevergebieden verkeren met het oog op de vestiging van de industrie in een gunstige geo grafische situatie waarvan men de reële mogelijkheden pas zal kunnen inzien na de realisatie van een verdergaande internatio nale samenwerking. Alle positieve en negatieve fac toren, tegen elkaar afwegend, meent spr., dat al worden wij heden in deze provincie met een aantal vraagstukken geconfron teerd, waarvan de oplossing nog ver van ons verwijderd schiint te zijn, toch de industriële toekomst van Zeeland met gerustheid tege moet kan worden gezien". Na de heer Van- de Garde werd nog het woord gevoerd door de waarn. Commissaris der Koningin, de heer Philipse. Deze zag als grote moeilijkheid voor de industrialisatie in Zeeland het te geringe bouwvolume. In het bijzonder vroeg spreker de aandacht voor het eiland Tho- len, waar grote werkloosheid heerste. Hieraan moet als ont wikkelingsgebied grote aandacht worden besteed en ik hoop, dat deze noodkreet over Tholen weerklank zal vinden, aldus de heer Philipse. De heer Lockefeer sloot zich hierbij aan en zeide, dat op Tho len straks minstens 20 van de beroepsbevolking werkloos zal zijn. Door het provinciaal bestuur en het economisch technologisch instituut (E.T.I.) is over het Thoolse probleem een rapport ingediend bij het ministerie van Economische Zaken. Met span ning wachten wij het antwoord af, aldus de heer Lockefeer. Het Russische s.s. ,,Kara" (2325 brt.) meldt, dat het voor de Noorse westkust in nood ver keert. De „Arion" vermoedelijk een Panamees schip van 5682 brt. heeft ook om hulp ver zocht. Het bevindt zich in de Golf van Biscaye. Een deel van de deklading is overboord gesla gen. Het Zweedse m.s. „Stegeholm" (4699 brt.) is bij Sandhamn in Zweden aan de grond gelopen. Het liep daarbij zware schade op. Het Noorse s.s. „Berby" (1177 brt.) is bij Vallo in Noorwegen omhoog gevaren. De 7.229 ton metende Griekse koopvaarder „Dimosthenis Pan- taleon" drijft, met een gebroken roer, stuurloos rond in de Golf van Biscaje. Ten O. van de Orkney-eilan- den is de Britse sleepboot „Sal- ved'a" met de 1.462 ton metende Noorse „Granfoss" op sleeptouw op naar Lerwick, in de Shetland- eilanden. De „Salveda" heeft het slepen van de „Granfoss" over genomen van de Duitse treiler „Heinrich Bühren". Ter hoogte van de Zweedse kust zijn drie schepen aan de grond gelopen. Eén hiervan, het motorschip „Colombia", verkeert in een critieke toestand en zal mogelijk geheel verloren gaan. De Nederlandse torpedoboot ja ger „Evertsen" heeft radiogra fisch meegedeeld dat de 446 ton metende Deense schoener „Svaerdfisken", die twee dagen ter hoogte van de Orkney-eilan- den heeft rondgedreven, thans op weg is naar Noorwegen. Men meent, dat de schoener zeilen heeft opgezet. De 506 ton metende Britse trei ler „D'vora" drijft, zonder brand stof, 450 mijl uit de kust van New-Foundland in 'n storm rond. De Zweedse tankboot „Los An geles" meldde brand aan boord. Zij meet 6.908 ton en bevond zich in de buurt van Ouessant.. Zij vaart op volle kracht naar Brest. Het Britse schip „Stamel" dat zich ter hoogte van de Engelse kust bevindt, heeft gemeld dat de machine aan stuurboord is uit gevallen. De kustwacht is er niet in geslaagd in verbinding met de „Stamel" te komen. Het Deense schip „Vega" seint, dat het veel water maakt en hulp nodig heeft. Zijn positie is 25 mijl Z.Z.W. van Beachy Head (in het Kanaal). De „Vega" meet ongeveer 200 ton. Zij heeft gemeld dat zij een zware slagzij maakt. De deklast is overboord gezet. Het Italiaanse vrachtschip „Ede. ra" bevindt zich ten W. van de Golf van Biskaje in nood. Het heeft S.O.S.-seinen uitgezonden. Peru heeft Engeland in een nota aan de Britse ambassadeur te Lima laten weten, dat het op treden van de Peruviaanse ma rine en luchtmacht tegen de wal- visvloot van Onassis „een souve- reine daad was, waarover Peru reserves noch vragen zal aan vaarden". De nota, welke door de Peru viaanse minister van Buitenland se zaken, David Aguilar Cornejo werd overhandigd, vormt een antwoord op een Britse mede deling. In deze mededeling zou de Britse regering, naar verluidt, hebben laten weten, dat zij elke eis tot schadeloosstelling van de zijde van Britse belanghebben den, die tengevolge van de inbe slagneming van de schepen van Onassis bij de Peruviaanse kust schade hebben geleden, zal steu nen. De schepen van Onassis zijn bij Lloyds verzekerd. Bij de Tweede Kamer is inge diend een not» van wijzigingen op de begroting van Verkeer en Waterstaat voor 1955. Aan de toelichting hierop is het volgen de ontleend. DERTIG MILLIOEN VOOR Dl JK VERBETERIN GEN. In de memorie van toelichting op de ontwerp-begroting voor 1955 is gezegd, dat bij een bin nenkort in te dienen wetsont werp nader uitgewerkte voorstel len zullen worden gedaan, zowel voor wat betreft de uiteindelijk ter beveiliging van de Nederland se kust te treffen maatregelen (Deltawerken) als met betrek king tot de voorlopige verster king van verschillende zwakke plaatsen in de bestaande hoog waterkeringen ter overbrugging van het tijdvak, dat met het tref fen der definitieve voorzieningen gemoeid zal zijn. Het zou evenwel niet verant woord zijn, indien de versterking De Griekse afgevaardigde in de politieke commissie der Ver enigde Naties, Alexis Kyrou, heeft Vrijdag bij de hervatting van het debat over Nieuw-Guinea verklaard, dat het argument, dat binnelandse aangelegenheid was, „uit de tijd" was. (Het geschil tussen Grieken land en Engeland over Cyprus staat op de agenda van de alge mene vergadering, ondanks de Britse tegenwerpingen, dat deze kwestie een binnenlandse aange legenheid is.) Polen steunt Indonesië. Voordat de Griekse afgevaar digde sprak, deelde de gedelen geerde van Polen, Dominik Horo- dynski, mede, dat Polen het In donesische standpunt steunt. Westelijke Nieuw-Guinea was volgens hem een kolonie en aan deze toestand diende een einde te komen. Tjecho-Slowakije, Birma, Af ghanistan en Liberia steu nen Indonesië. Tsjecho-Slowakije, Birma, Af ghanistan en Liberia hebben zich uitgesproken vóór de Indonesi- van de zwakke plekken, zoals die in het licht van de stormvloed van 1 Februari 1953 nodig wordt geoordeeld, in afwachting van de totstandkoming van genoemde wetten zou stagneren. Integendeel is het dringend ge wenst de totstandkoming van de beoogde noodzakelijke verbete ringen, waartoe de betrokken be heerders zullen moeten beslui ten, wegens hun spoedeisend ka rakter, reeds nu van rijkswege te stimuleren door de nodige fondsen beschikbaar te houden om deze werken geheel of ge deeltelijk te financieren. Voorgesteld wordt een som van 30.000.000 beschikbaar te stellen. De totale kosten van deze verbeteringswerken worden zeer globaal geraamd op 70 mil- lioen gulden. Drie doden. Op de Apeldoorn.se straat nabij Oud-Millingen is Vrijdagavond 'n autobus van de firma Geerestein uit Apeldoorn op een stilstaande militaire wagen gereden. De bus werd aan één zijde openge scheurd. Drie van de tien in de autobus zittende personen wer den gedood en een vierde is le vensgevaarlijk gewond. De bus met arbeiders van de provinciale Gelderse Electrici- teitsMij was op weg van Stroe naar Apeldoorn en reed met vol le vaart op een langs de weg ge parkeerde militaire vrachtwagen. De gevolgen waren verschrikke lijk. De bus werd bijna over de gehele lengte opengereten. De 4 arbeiders, die aan deze zijde wa ren gezeten, werden zwaar ge wond. Eén van hen, de arbeider G. M. uit Veessen, gem. Heerde, overleed ter plaatse. De arbeiders D. van Z. uit Twello en J. W. uit Apeldoorn overleden op weg naar het ziekenhuis. Voor het leven van de vierde arbeider, J. de B. uit Apeldoorn, wordt ernstig ge- sche resolutie, waarin o.m. ge vraagd wordt, aan te dringen op hervatting der onderhandelingen over Nieuw-Guinea. De afgevaardigde van Birma, James Barrington, stelde aan de Australische afgevaardigde de vraag „of Australië er niet beter aan deed een politiek van abso luut begrip ten aanzien van zijn Aziatische buurlanden te voe ren". Nationalistisch China: tegen expansionisme. De afgevaardigde van nationa listisch China, Ting Fu Tsjiang, vroeg zich af of het wel verstan dig was „stappen te doen tot ver vanging van kolonialisme door nationalisme". Hij vroeg of de'yj^^ - Aziatische landen er goed aan j j^)0 overige arbeiders en de deden ,,de Europese traditie van chauffeur van de bus liepen lich- het^ expansion isme voort te zet- te verwondingen op. Waarschijn- ten j lijk is het ongeluk gebeurd door- dat de chauffeur van de bus werd verblind door een tegenligger, waardoor hij de militaire vracht auto niet heeft opgemerkt. Een vliegtuig is neergestort op de mess der officieren van het vliegveld van Bierset. Om 12 uur 10 stortte een Thun- derjet neer op een der gebouwen van het vliegveld van Bierset bij Luik. Het ongeval is te wijten aan een verlies van snelheid, bij het landen. In zijn val heeft de straaljager eveneens een hulpverbandplaats geraakt die naast de mess is ge legen. Uit deze mess, waarop de Thunderjet neerstortte, zijn reeds 13 doden geborgen. Ge vreesd wordt dat zich nog meer slachtoffers onder de resten van het gebouw bevinden. Verschei dene gewonden zijn reeds in vei ligheid gebracht. De piloot van het toestel was pas terug uit de Verenigde Sta ten, waar hij een opleiding had genoten. Hij landde voor de eer ste maal op het vliegveld van Bierset. 't Toestel is gevallen op 'n groot gebouw naast het vliegveld en langs de weg LuikHannuit, in welk gebouw stafdiensten en de verplegingsinrichting zijn onder gebracht. Het omvat tevens een bar, de mess der officieren enz. D ramp had nog erger kunnen zijn. Enkele minuten vóór het on geval bevonden de gehele staf en het personeel zich nog in het ge bouw. Daarentegen waren omstreeks het middaguur verscheidene sol daten, die naar het Saint-Lau- renthospitaal waren gegaan om er onderzocht te worden en die hun kaart van onderzoek aan de dienstdoende geneesheren moes ten afgeven, in het gebouw aan gekomen. Verder bevonden zich tenminste twee geneesheren in het gebouw. Het toestel kwam in 't midden van het dak terecht en ontplof te. In enkele ogenblikken was 't gebouw herschapen in een vuur haard, waaruit een dikke rook opsteeg. Met alle middelen begon men onmiddellijk de brand te blussen. De brandweer van Luik en die van Flenelle waren weldra ter I plaatse. Reeds in de eerste minuten is 'men er in geslaagd drie perso nen te redden: twee soldaten en een lid van de rijkswacht. Alle 3 liepen brandwonden op, (doch hun leven schijnt niet in gevaar te zijn. De Indische onderminister van binnenlandse zaken, Datar, heeft Donderdagmorgen op een vraag van een afgevaardigde meege deeld, dat in 1953 123 kinderen, onder wie 91 meisjes en in de periode van Januari tot October 1954 72 kinderen, onder wie 55 meisjes, zijn ontvoerd. 98 van de ontvoerde kinderen in 1953 en 63 van die in 1954 waren teruggevonden. In 1953 waren 32 personen en in 1954 dertien personen voor kinderroof veroordeeld. De ontvoerde meisjes waren in het algemeen voor clandestiene prostitutie bestemd, terwijl de jongens werden gedwongen te bedelen of als zakkenrollers voor hun nieuwe meesters op te treden. VOOR DE VLUCHTELINGEN. Voor de actie Vluchtelingenhulp is gister-en 39-000 binnengeko men. Het totale bedrag is daar door geworden 1.715.000. Het Verbond der Belgische in dustrie heeft een bijeenkomst gewijd aan het vraagstuk der eventuële invoering van een werkweek van vijf dagen. In een mededeling wijst het verbond er op, dat dit probleem thans op internationaal plan wordt bestu deerd. Het is vooralsnog echter van oordeel, dat in België, waar de kostprijzen reeds hoger liggen dan in de concurrerende landen, de werkgevers geen extra lasten mogen worden opgelegd en de invoering van een werkweek van vijf dagen dus moet worden af geraden. Bij ministeriële beschikking is ter gelegenheid van Kerstmis 1954 en de daarop volgende jaar wisseling ten aanzien van het vertrek met en de terugkeer van verlof het volgende bepaald: Vertrek op 24 December, resp. 31 Dec. 1954 na 05.00 uur op een dusdanig tijdstip, dat kan wor den gereist volgens de „militaire dienstregeling"; terugkeer op 27 December 1954 resp. 3 Januari 1955 per eerste reisgelegenheid na 06.59, geen D-trein zijnde. Met betrekking tot de bezet ting van de onderdelen van de koninklijke luchtmacht zijn af zonderlijke regelen gesteld. Aan het personeel, dat door dienst, anders dan als gevolg van de paraatheidseis, doch uit sluitend op 25 December 1954 en/of 1 Januari 1955 van deze regeling geen gebruik kan ma ken, kan een overeenkomstig aantal werkdagen buitengewoon verlof aansluitend op een Zon dag worden verleend.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 1