en
Zeeland
ontwikkeling
de Industriële
Schepen door storm
geteisterd
Vliegtuigongeluk in België
WEERSVERWACHTING
ZON- en MAANSTANDEN
De kwestie Nieuw- Gu inea
Smits' Bazar
HOOGWATER
Delia-plan zal niet te onderschatten
verbetering in de positie van Zeeland
brengen
Peru dient Engeland van
repliek
Wijziging begroting 1955 van verkeer
en waterstaat
Verenigde Naties
Autobus botst op
stilstaande auto
Kinderroof te Nieuw-Delhi
Vrijdag werd het
FIETSJE
gewonnen door
A. DE FEIJTER
Bovenweg 80
Sluiskfl
Te
rneuzen
De werkweek in België
Verlof met Kerstmis en
Nieuwjaar voor militairen
TrajiKerlne Ml Abonnement: Terneuzet.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Né 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
ZATERDAG 27 NOVEMBER 1954.
10e Jaargang No. 3316.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Temeuzen
Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1 1I
iedere regel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur.
Gisteren is te Middelburg ter
gelegenheid van de algemene be
stuursvergadering van het Eco
nomisch Technologisch Instituut
voor Zeeland een economische
dag gehouden.
In de Concert- en Gehoorzaal
sprak de heer A. L. S. Lockefeer
'n welkomstwoord. Hierbij richt
te hij zich in het bijzonder tot de
heer C. Philipse, waarnemend
Commissaris der Koningin in
Zeeland, het Tweede Kamerlid
mr W. F. E. baron Van der Feltz,.
mr dr W. A. van de Garde,
plaatsvervangend directeur-ge
neraal voor de industrialisatie,
drs F. J. J. van Os, adviseur voor
regionale industriële zaken, bur
gemeesters van verschillende
Zeeuwse gemeenten, vertegen
woordigers van de Zeeuwse Ka
mers van Koophandel en indu
striëlen,
De heer Lockefeer merkte in
zijn openingswoord o.m. op, dat
het E.T.I. met deze economische
dag thans voor de eerste maal
naar buiten optreedt. Dit achtte
het algemeen bestuur nuttig om
dat het instituut thans de aan
looptijd achter de rug heeft. Het
E.T.I. veroverde zich, vooral bij
het bedrijfsleven, een plaats in
Zeeland, aldus spreker, die voorts
betoogde, dat dank zij het insti
tuut voortdurend meer belang
stelling ontstond voor de indu
strialisatie. Steun van het minis
terie van Economische Zaken zal
echter onontbeerlijk zijn. De ge
legde contacten houden evenwel
een belofte in voor de toekomst,
aldus de heer Lockefeer.
De plv. directeur-generaal voor
de industrialisatie, mr dr W. A-
van de Garde, hield, hierna een
rede over de industriële ontwik
keling van ons land.
„Traditioneel heeft de indu
striële ontwikkeling van ons land
zich sterk geconcentreerd op be
paalde gebieden.
Er pleiten nu ongetwijfeld ver
schillende redenen voor een wij
ziging in deze toestand, aldus
spreker.
Een vérgaande concentratie
van industrie en dus van de be
volking is waar dan ook
een bron van problemen.
Verder is gebleken, dat zelfs
ondanks de uitgroei van ons in
dustriële apparaat gebieden aan
te wijzen zijn, die „achterblij
ven". Een ruime spreiding van
de industrie over ons land mag
gewenst worden geacht. Het be
leid, dat de overheid voert, dient
daarmee rekening te houden.
Wij moeten ons er echter wel
van bewust zijn, dat dit aan be
paalde grenzen gebonden is.
Voor het slagen van de industria
lisatie van Nederland zijn essen
tieel een goed industrieel klimaat
en de mogelijkheid om relatief
goedkoop dat sluit dus in effi
ciënt te kunnen produceren.
Het streven naar een goede re
gionale spreiding van de indu-
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Zaterdag
ochtend tot Zaterdagavond.
VEEL WIND.
Harde en nu en dan tot storm
toenemende wind tussen Zuid en
Zuidwest. Aanvankelijk zwaar
bewolkt met regen, later breken
de bewolking met enkele buien.
Weinig verandering in tempera
tuur.
ZONDAG 28 NOVEMBER.
v.m.
n.m.
Breskens
3.14
3.25
Terneuzen
3.49
4.00
Hansweert
4.29
4.40
Walsoorden
4.39
4.50
MAANDAG 29 NOVEMBER.
v.m.
n.m.
Breskens
3.47
4.01
Terneuzen
4.22
4.36
Hansweert
5.02
5.16
Walsoorden
5.12
5.26
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Nov.
27
8.18
16.36
10.18
17.50
28
8.20
16.35
10.58
18.53
29
8.22
16.34
11.31
20.02
30
8.23
16.34
11.57
21.14
strie mag nooit ten koste gaan
van die essentiële voorwaarden.
Het vasthouden aan dit stand
punt zal voor bepaalde streken
wel eens tot teleurstellingen
moeten leiden, namelijk wanneer
er van ondernemerszijde geen
geneigdheid bestaat zich vrijwil
lig in die streken te vestigen.
Men moet zich echter realiseren,
dat als men de ontwikkeling zou
willen forceren door bepaalde in
dustriële projecten naar die stre
ken toe te drijven, dit in vele
gevallen alleen maar tot gevolg
zal hebben, dat die projecten of
in het geheel niet tot stand
komen of van de aanvang af on
der een op den duur funeste han
dicap moeten werken.
Ons grondbeginsel ten aanzien
van de regionale spreiding van
de industrialisatie kan dus alleen
zijn, dat wij een zo groot moge
lijke paralleliteit trachten te
scheppen tussen wat de overheid
in dit opzicht als wenselijk ziet
en wat de ondernemer zelf in
volkomen vrijheid beslist, aldus
spr. zoals dit ook voor de indu
strialisatie van Nederland als ge
heel nodig is, zullen wij ervoor
elke afzonderlijke streek, waar
wij industrievestiging willen sti
muleren, naar moeten streven
een plaatselijk goed industrieel
klimaat te scheppen en voorts
te voldoen aan die voorwaarden,
waardoor in vergelijking met in
dustrieën in concurrerende ge
bieden zo goed en goedkoop mo
gelijk kan worden geproduceerd.
De heer Van de Garde sprak
als zijn indruk uit, dat Zeeland
in zijn geheel naar verhouding
tot vele overige provincies wei
nig van de na-oorlogse industria
lisatie heeft gemerkt.
In het algemeen kan gezegd
worden, dat Zeeland niet te kam
pen heeft met een werkloos
heidsvraagstuk. Deze provincie
staat echter tegenover enige an-
cfere problemen, waartussen een
wisselwerking bestaat.
1. De bestaande industrieën
hebben een tekort aan arbeids
krachten.
2e. Op de overwegend agrari
sche noordelijke eilanden wordt
de industriële ontwikkeling be
houdens een enkel spectaculair
voorbeeld, klaarblijkelijk geremd
door de geïsoleerde ligging, met
als gevolg, dat deze eilanden
nog voortdurend een vertrek-
overschot vertonen.
3e. Ook uit de geïndustriali
seerde streken trekken nog
steeds Zeeuwen weg. Men zou
bijna kunnëh zeggen „traditie
getrouw".
4. Als gevolg van het geringe
aanbod van industrie-arbeiders
komen nieuwe bedrijven er moei
lijk toe zich in Zeeland te vesti
gen. zelfs al zou enige plaats in
Zeeland op grond van haar ob
jectieve vestigingsfactoren de
meest geschikte vestigingsmoge
lijkheden bieden.
Niettemin is de industrie, die
Zeeland bezit een gezonde indu
strie. Een industrie met ontwik
kelingsmogelijkheden, mede
dank zij haar gunstige ligging
ten opzichte van de internatio
nale verkeersverbindingen. Haar
ontwikkeling vraagt echter ar
beidskrachten. Bovendien trekt
een zich ontwikkelende indu
strie van nature andere bedrij
ven aan. Ook daarvoor zijn ar
beiders nodig. Hier staan we dan
voor de kern van het industriële
vraagstuk van Zeeland. Hier
sluit zich de vicieuze cirkel van
Zeelands problemen. Het gaat er
om deze ring te doorbreken.
De vraag rijst of het niet mo
gelijk is de Zeeuw meer aan zijn
provincie te binden. Immers, de
industrie vraagt nog steeds om
arbeidskrachten. Vaak wordt
naar voren gebracht, dat indien
Zeeland maar woningen kan boli-
wen, de trek naar overig Neder
land en rfaar het buitenland
zeker zal verminderen. Nu moet
er volgens spr. eèn scherp onder
scheid worden gemaakt tussen de
noordelijke Zeeuwse eilanden
enerzijds en midden-Zeeland en
Zeeuws-Vlaanderen anderzijds.
Op de noordelijke eilanden kan
de bevolking, behoudens een en
kele uitzondering, zo goed als
geen werkgelegenheid vinden in
de industrie.
De vraag is echter, waar mi
granten uit deze streek heen
gaan en of zij elders in het land
emplooi vinden in de nijverheid.
Als het laatste het geval mocht
zijn, werpt zich de vraag op, of
deze mensen ook genegen zijn te
migreren naar de Zeeuwse indu
striecentra. Een vraag echter,
die door gebrek aan statistisch
materiaal helaas niet kan wor
den beantwoord. Het migratie-
vraagstuk van midden-Zeeland
en Zeeuws-Vlaanderen wordt ge
compliceerd door de omstandig
heid, dat daar wel gelegenheid is
in de industrie werk te vinden.
In welke beroepen vindt de man,
die uit deze gebieden migreert,
elders echter zijn plaats?
Spr. vroeg zich af, of Zeeland
niet in belangrijke mate mensen
levert, die in de technische en
administratieve sector, in handel
en verkeer, of in een vrij beroep
hun eigen toekomst en die van
hun kiqderen zien en vinden.
Hoeveel Zeeuwen nemen immers
een leidende positie in in overig
Nederland? Hoeveel bekende
Zeeuwse namen ontmoet men
zelfs in het buitenland?
Is het misschien zó, dat deze
migranten ten dele hun werk
zoeken in de industrie, waarbij
dan nog de vraag kan worden
gesteld, of zij terecht komen in
de fabriek of in de leiding?
Van het antwoord op deze vra
gen hangt af of de stelling dat
meer woningen de oplossing kun
nen brengen, juist is of niet.
Spr. zou het van het grootste be
lang vinden, indien deze pro
bleemstelling eens nader zou
worden geformuleerd en de mo
gelijkheid zou bestaan op weten
schappelijke wijze uit de doeken
te doen. Het verheugt hem dan
ook bijzonder, dat onder leiding
van het instituut voor preven
tieve geneeskunde een soortge
lijk onderzoek reeds is geënta
meerd.
Spr. herinnerde vervolgens
aan de regeling, door de minis
ter van Sociale Zaken in samen
werking met zijn ambtgenoot
van Wederopbouw en Volkshuis
vesting getroffen, waardoor de
migratie van arbeiders uit de
z.g. „overschotgebieden" wordt
bevorderd.
Dit systeem wordt vooral aan
trekkelijk, omdat de minister
van Sociale Zaken aan de ge
huwden onder deze mensen een
woning kan toewijzen, die dan in
de nieuwe vestigingsplaats voor
hen wordt gebouwd. Uiteraard
wordt een en ander toegepast
geheel op basis van vrijwillig
heid. Het is duidelijk, dat aan dit
systeem ook bezwaren kleven,
die vooral verband houden met de
geaardheid der bevolking, maat
schappelijke binding, godsdien
stige overtuiging e.d.
Het beleid te dien aanzien
wordt dan ook met de grootste
omzichtigheid gevoerd, omdat de
ondervinding reeds heeft ge
leerd, dat zelfs migratie binnen
een provincie, ja van het ene
dorp naar het andere, als gevolg
van deze esssentiële factoren
minder wenselijk en soms zelfs
practisch onmogelijk bleek.
Niettemin meent spr., dat hier
een mogelijkheid ligt om de indu
strie uit haar ergste nood aan
arbeidskrachten te helpen. Het
initiatief dient echter uit te gaan
van de industrie zelve. Ander
zijds kan het voorkomen, dat ma
teriële gebreken aan de vesti
gingsfactoren in gemeentelijk
ressort een remmende invloed
kunnen uitoefenen op de verde
re industriële ontwikkeling, die
op grond van objectieve overwe
gingen en met het oog op toe
komstige werkgelegenheidsfa-
cetten nochtans gewenst moet
worden geacht.
De minister van Economische
Zaken beschikt in deze over een
afzonderlijke begrotingspost ter
bevordering van de regionale in
dustrialisatie, waaruit onder li
mitatieve voorwaarden een ge
meente bij het treffen van de
nodige maatregelen, althans over
haar initiële moeilijkheden heen
kan worden geholpen. Als voor
beeld noemde spr. de steun, wel
ke de minister van Economische
Zaken enige tijd geleden aan de
gemeenten Goes en Terneuzen
heeft toegekend bij het ingereed-
heid brengen van industrieter
rein.
Een verdere materiële belem
mering voor de industriële ont
wikkeling van deze provincie
moet ongetwijfeld ook worden
gezien in haar excentrische lig
ging ten opzichte van overig Ne
derland, en in haar verdeeldheid
in geografische zin.
De uitvoering van het Delta
plan zal volgens spr. in dit op
zicht niet te onderschatten ver
beteringen brengen in de positie
van Zeeland.
Als onmiddellijk gevolg daar
van mag zijns inziens de geleide
lijke ombuiging van de huidige
migratiestroom van de noorde
lijke eilanden naar de werkgele-
genheidscenira op Walcheren en
Zuid-Beveland tot de reële moge
lijkheden worden gerekend.
Voorts staat het voor spr. vast,
dat ook Zeeuwsch-Vlaanderen
van een kortere verbinding pro
fijt zal trekken.
Ofschoon het vraagstuk van de
arbeidsvoorziening in de provin
cie Zeeland naar zijn mening nog
lange tijd de grottste moeilijk
heid zal insluiten voor de verde
re industriële ontwikkeling,
meent hij toch, dat indien Zee
land door de uitvoering van het
Deltaplan in meer onmiddellijk
verband wordt gebracht met het
grote verkeersnet ten noorden
van de Nieuwe Waterweg, deze
provincie door haar dan zeer
goede verkeersligging aantrek
kelijke vestigingsmogelijkheden
zal bieden, die zich zullen weer
spiegelen in zowel een verdere
ontwikkeling van de bestaande
industrie als in de komst van
nieuwe industriële ondernemin
gen.
Zeeland althans Zeeuwsch-
Vlaanderen, Walcheren en Zuid-
Beveland ligt thans reeds aan
één van de grote internationale
vaarwegen van West-Europa.
Deze oevergebieden verkeren
met het oog op de vestiging van
de industrie in een gunstige geo
grafische situatie waarvan men
de reële mogelijkheden pas zal
kunnen inzien na de realisatie
van een verdergaande internatio
nale samenwerking.
Alle positieve en negatieve fac
toren, tegen elkaar afwegend,
meent spr., dat al worden wij
heden in deze provincie met een
aantal vraagstukken geconfron
teerd, waarvan de oplossing nog
ver van ons verwijderd schiint te
zijn, toch de industriële toekomst
van Zeeland met gerustheid tege
moet kan worden gezien".
Na de heer Van- de Garde
werd nog het woord gevoerd
door de waarn. Commissaris der
Koningin, de heer Philipse. Deze
zag als grote moeilijkheid voor
de industrialisatie in Zeeland het
te geringe bouwvolume.
In het bijzonder vroeg spreker
de aandacht voor het eiland Tho-
len, waar grote werkloosheid
heerste. Hieraan moet als ont
wikkelingsgebied grote aandacht
worden besteed en ik hoop, dat
deze noodkreet over Tholen
weerklank zal vinden, aldus de
heer Philipse.
De heer Lockefeer sloot zich
hierbij aan en zeide, dat op Tho
len straks minstens 20 van de
beroepsbevolking werkloos zal
zijn. Door het provinciaal bestuur
en het economisch technologisch
instituut (E.T.I.) is over het
Thoolse probleem een rapport
ingediend bij het ministerie van
Economische Zaken. Met span
ning wachten wij het antwoord
af, aldus de heer Lockefeer.
Het Russische s.s. ,,Kara"
(2325 brt.) meldt, dat het voor
de Noorse westkust in nood ver
keert.
De „Arion" vermoedelijk
een Panamees schip van 5682
brt. heeft ook om hulp ver
zocht. Het bevindt zich in de
Golf van Biscaye. Een deel van
de deklading is overboord gesla
gen.
Het Zweedse m.s. „Stegeholm"
(4699 brt.) is bij Sandhamn in
Zweden aan de grond gelopen.
Het liep daarbij zware schade op.
Het Noorse s.s. „Berby" (1177
brt.) is bij Vallo in Noorwegen
omhoog gevaren.
De 7.229 ton metende Griekse
koopvaarder „Dimosthenis Pan-
taleon" drijft, met een gebroken
roer, stuurloos rond in de Golf
van Biscaje.
Ten O. van de Orkney-eilan-
den is de Britse sleepboot „Sal-
ved'a" met de 1.462 ton metende
Noorse „Granfoss" op sleeptouw
op naar Lerwick, in de Shetland-
eilanden. De „Salveda" heeft het
slepen van de „Granfoss" over
genomen van de Duitse treiler
„Heinrich Bühren".
Ter hoogte van de Zweedse
kust zijn drie schepen aan de
grond gelopen. Eén hiervan, het
motorschip „Colombia", verkeert
in een critieke toestand en zal
mogelijk geheel verloren gaan.
De Nederlandse torpedoboot ja
ger „Evertsen" heeft radiogra
fisch meegedeeld dat de 446 ton
metende Deense schoener
„Svaerdfisken", die twee dagen
ter hoogte van de Orkney-eilan-
den heeft rondgedreven, thans
op weg is naar Noorwegen. Men
meent, dat de schoener zeilen
heeft opgezet.
De 506 ton metende Britse trei
ler „D'vora" drijft, zonder brand
stof, 450 mijl uit de kust van
New-Foundland in 'n storm rond.
De Zweedse tankboot „Los An
geles" meldde brand aan boord.
Zij meet 6.908 ton en bevond zich
in de buurt van Ouessant.. Zij
vaart op volle kracht naar Brest.
Het Britse schip „Stamel" dat
zich ter hoogte van de Engelse
kust bevindt, heeft gemeld dat de
machine aan stuurboord is uit
gevallen. De kustwacht is er niet
in geslaagd in verbinding met de
„Stamel" te komen.
Het Deense schip „Vega" seint,
dat het veel water maakt en hulp
nodig heeft. Zijn positie is 25
mijl Z.Z.W. van Beachy Head (in
het Kanaal).
De „Vega" meet ongeveer 200
ton. Zij heeft gemeld dat zij een
zware slagzij maakt. De deklast
is overboord gezet.
Het Italiaanse vrachtschip „Ede.
ra" bevindt zich ten W. van de
Golf van Biskaje in nood. Het
heeft S.O.S.-seinen uitgezonden.
Peru heeft Engeland in een
nota aan de Britse ambassadeur
te Lima laten weten, dat het op
treden van de Peruviaanse ma
rine en luchtmacht tegen de wal-
visvloot van Onassis „een souve-
reine daad was, waarover Peru
reserves noch vragen zal aan
vaarden".
De nota, welke door de Peru
viaanse minister van Buitenland
se zaken, David Aguilar Cornejo
werd overhandigd, vormt een
antwoord op een Britse mede
deling.
In deze mededeling zou de
Britse regering, naar verluidt,
hebben laten weten, dat zij elke
eis tot schadeloosstelling van de
zijde van Britse belanghebben
den, die tengevolge van de inbe
slagneming van de schepen van
Onassis bij de Peruviaanse kust
schade hebben geleden, zal steu
nen.
De schepen van Onassis zijn bij
Lloyds verzekerd.
Bij de Tweede Kamer is inge
diend een not» van wijzigingen
op de begroting van Verkeer en
Waterstaat voor 1955. Aan de
toelichting hierop is het volgen
de ontleend.
DERTIG MILLIOEN VOOR
Dl JK VERBETERIN GEN.
In de memorie van toelichting
op de ontwerp-begroting voor
1955 is gezegd, dat bij een bin
nenkort in te dienen wetsont
werp nader uitgewerkte voorstel
len zullen worden gedaan, zowel
voor wat betreft de uiteindelijk
ter beveiliging van de Nederland
se kust te treffen maatregelen
(Deltawerken) als met betrek
king tot de voorlopige verster
king van verschillende zwakke
plaatsen in de bestaande hoog
waterkeringen ter overbrugging
van het tijdvak, dat met het tref
fen der definitieve voorzieningen
gemoeid zal zijn.
Het zou evenwel niet verant
woord zijn, indien de versterking
De Griekse afgevaardigde in
de politieke commissie der Ver
enigde Naties, Alexis Kyrou,
heeft Vrijdag bij de hervatting
van het debat over Nieuw-Guinea
verklaard, dat het argument, dat
binnelandse aangelegenheid was,
„uit de tijd" was.
(Het geschil tussen Grieken
land en Engeland over Cyprus
staat op de agenda van de alge
mene vergadering, ondanks de
Britse tegenwerpingen, dat deze
kwestie een binnenlandse aange
legenheid is.)
Polen steunt Indonesië.
Voordat de Griekse afgevaar
digde sprak, deelde de gedelen
geerde van Polen, Dominik Horo-
dynski, mede, dat Polen het In
donesische standpunt steunt.
Westelijke Nieuw-Guinea was
volgens hem een kolonie en aan
deze toestand diende een einde
te komen.
Tjecho-Slowakije, Birma, Af
ghanistan en Liberia steu
nen Indonesië.
Tsjecho-Slowakije, Birma, Af
ghanistan en Liberia hebben zich
uitgesproken vóór de Indonesi-
van de zwakke plekken, zoals die
in het licht van de stormvloed
van 1 Februari 1953 nodig wordt
geoordeeld, in afwachting van de
totstandkoming van genoemde
wetten zou stagneren.
Integendeel is het dringend ge
wenst de totstandkoming van de
beoogde noodzakelijke verbete
ringen, waartoe de betrokken be
heerders zullen moeten beslui
ten, wegens hun spoedeisend ka
rakter, reeds nu van rijkswege
te stimuleren door de nodige
fondsen beschikbaar te houden
om deze werken geheel of ge
deeltelijk te financieren.
Voorgesteld wordt een som
van 30.000.000 beschikbaar te
stellen. De totale kosten van
deze verbeteringswerken worden
zeer globaal geraamd op 70 mil-
lioen gulden.
Drie doden.
Op de Apeldoorn.se straat nabij
Oud-Millingen is Vrijdagavond 'n
autobus van de firma Geerestein
uit Apeldoorn op een stilstaande
militaire wagen gereden. De bus
werd aan één zijde openge
scheurd. Drie van de tien in de
autobus zittende personen wer
den gedood en een vierde is le
vensgevaarlijk gewond.
De bus met arbeiders van de
provinciale Gelderse Electrici-
teitsMij was op weg van Stroe
naar Apeldoorn en reed met vol
le vaart op een langs de weg ge
parkeerde militaire vrachtwagen.
De gevolgen waren verschrikke
lijk. De bus werd bijna over de
gehele lengte opengereten. De 4
arbeiders, die aan deze zijde wa
ren gezeten, werden zwaar ge
wond. Eén van hen, de arbeider
G. M. uit Veessen, gem. Heerde,
overleed ter plaatse. De arbeiders
D. van Z. uit Twello en J. W. uit
Apeldoorn overleden op weg naar
het ziekenhuis. Voor het leven
van de vierde arbeider, J. de B.
uit Apeldoorn, wordt ernstig ge-
sche resolutie, waarin o.m. ge
vraagd wordt, aan te dringen op
hervatting der onderhandelingen
over Nieuw-Guinea.
De afgevaardigde van Birma,
James Barrington, stelde aan de
Australische afgevaardigde de
vraag „of Australië er niet beter
aan deed een politiek van abso
luut begrip ten aanzien van zijn
Aziatische buurlanden te voe
ren".
Nationalistisch China: tegen
expansionisme.
De afgevaardigde van nationa
listisch China, Ting Fu Tsjiang,
vroeg zich af of het wel verstan
dig was „stappen te doen tot ver
vanging van kolonialisme door
nationalisme". Hij vroeg of de'yj^^ -
Aziatische landen er goed aan j j^)0 overige arbeiders en de
deden ,,de Europese traditie van chauffeur van de bus liepen lich-
het^ expansion isme voort te zet- te verwondingen op. Waarschijn-
ten j lijk is het ongeluk gebeurd door-
dat de chauffeur van de bus werd
verblind door een tegenligger,
waardoor hij de militaire vracht
auto niet heeft opgemerkt.
Een vliegtuig is neergestort op
de mess der officieren van het
vliegveld van Bierset.
Om 12 uur 10 stortte een Thun-
derjet neer op een der gebouwen
van het vliegveld van Bierset bij
Luik. Het ongeval is te wijten
aan een verlies van snelheid, bij
het landen.
In zijn val heeft de straaljager
eveneens een hulpverbandplaats
geraakt die naast de mess is ge
legen. Uit deze mess, waarop de
Thunderjet neerstortte, zijn
reeds 13 doden geborgen. Ge
vreesd wordt dat zich nog meer
slachtoffers onder de resten van
het gebouw bevinden. Verschei
dene gewonden zijn reeds in vei
ligheid gebracht.
De piloot van het toestel was
pas terug uit de Verenigde Sta
ten, waar hij een opleiding had
genoten. Hij landde voor de eer
ste maal op het vliegveld van
Bierset.
't Toestel is gevallen op 'n groot
gebouw naast het vliegveld en
langs de weg LuikHannuit, in
welk gebouw stafdiensten en de
verplegingsinrichting zijn onder
gebracht. Het omvat tevens een
bar, de mess der officieren enz.
D ramp had nog erger kunnen
zijn. Enkele minuten vóór het on
geval bevonden de gehele staf en
het personeel zich nog in het ge
bouw.
Daarentegen waren omstreeks
het middaguur verscheidene sol
daten, die naar het Saint-Lau-
renthospitaal waren gegaan om
er onderzocht te worden en die
hun kaart van onderzoek aan de
dienstdoende geneesheren moes
ten afgeven, in het gebouw aan
gekomen. Verder bevonden zich
tenminste twee geneesheren in
het gebouw.
Het toestel kwam in 't midden
van het dak terecht en ontplof
te. In enkele ogenblikken was 't
gebouw herschapen in een vuur
haard, waaruit een dikke rook
opsteeg.
Met alle middelen begon men
onmiddellijk de brand te blussen.
De brandweer van Luik en die
van Flenelle waren weldra ter
I plaatse.
Reeds in de eerste minuten is
'men er in geslaagd drie perso
nen te redden: twee soldaten en
een lid van de rijkswacht. Alle 3
liepen brandwonden op, (doch hun
leven schijnt niet in gevaar te
zijn.
De Indische onderminister van
binnenlandse zaken, Datar, heeft
Donderdagmorgen op een vraag
van een afgevaardigde meege
deeld, dat in 1953 123 kinderen,
onder wie 91 meisjes en in de
periode van Januari tot October
1954 72 kinderen, onder wie 55
meisjes, zijn ontvoerd.
98 van de ontvoerde kinderen
in 1953 en 63 van die in 1954
waren teruggevonden.
In 1953 waren 32 personen en
in 1954 dertien personen voor
kinderroof veroordeeld.
De ontvoerde meisjes waren in
het algemeen voor clandestiene
prostitutie bestemd, terwijl de
jongens werden gedwongen te
bedelen of als zakkenrollers voor
hun nieuwe meesters op te
treden.
VOOR DE VLUCHTELINGEN.
Voor de actie Vluchtelingenhulp
is gister-en 39-000 binnengeko
men. Het totale bedrag is daar
door geworden 1.715.000.
Het Verbond der Belgische in
dustrie heeft een bijeenkomst
gewijd aan het vraagstuk der
eventuële invoering van een
werkweek van vijf dagen. In een
mededeling wijst het verbond er
op, dat dit probleem thans op
internationaal plan wordt bestu
deerd. Het is vooralsnog echter
van oordeel, dat in België, waar
de kostprijzen reeds hoger liggen
dan in de concurrerende landen,
de werkgevers geen extra lasten
mogen worden opgelegd en de
invoering van een werkweek van
vijf dagen dus moet worden af
geraden.
Bij ministeriële beschikking is
ter gelegenheid van Kerstmis
1954 en de daarop volgende jaar
wisseling ten aanzien van het
vertrek met en de terugkeer van
verlof het volgende bepaald:
Vertrek op 24 December, resp.
31 Dec. 1954 na 05.00 uur op een
dusdanig tijdstip, dat kan wor
den gereist volgens de „militaire
dienstregeling"; terugkeer op 27
December 1954 resp. 3 Januari
1955 per eerste reisgelegenheid
na 06.59, geen D-trein zijnde.
Met betrekking tot de bezet
ting van de onderdelen van de
koninklijke luchtmacht zijn af
zonderlijke regelen gesteld.
Aan het personeel, dat door
dienst, anders dan als gevolg
van de paraatheidseis, doch uit
sluitend op 25 December 1954
en/of 1 Januari 1955 van deze
regeling geen gebruik kan ma
ken, kan een overeenkomstig
aantal werkdagen buitengewoon
verlof aansluitend op een Zon
dag worden verleend.