■BHn
Besprekingen tussen Eisenhower en
Adenauer te Washington
De Knardijk is gesloten
Daar
Stilstaande auto's
ernstig
op
gevaar
de weg een
De havenstaking
Engeland
Gematigde Indonesische
resolutie over Nieuw-Guinea
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
in
ZON- en MAANSTANDEN
Duitse en a ndere krijgs
gevangenen in deSowjet-unie
Campagne in België voor
werkweek van 5 dagen
Anti-Nederlandse
sentimenten in België 7
De ramp in Italië
West-Duitsers mogen niet-
geheime Amerikaanse
oefeningen bijwonen
Nobelprijs voor literatuur
Vliegtuig met Perzische
prins vermist
Koninklijk Paar terug te
Soestdijk
Staking van Franse
radio- en televisie-acteurs
zit 'm de kneep.
Vrije-democraten tegen
Saarovereenkomst
VAKKLEDING
VOOR ALLE BEROEPEN
K. VAN DIXH00RN, v/h Fonieijn's Kledirgmagazijn
Noordstraat 22 - TERNEUZEN
VISSER K00LE N.V.
AXEL
Tel 663
C. WILLEMSEN - Noordstraat 39 - Tel. 648 - AXEL
A. DEES
Axelsestraat
ZAAMSLAG
Mendès France protesteert
tegen traagheid van
socialisten
Griekse overwinnings
herdenking
op
onder
op
ondei
Oct.
31
7.31
17.15
12.20
19.56
Nov.
1
7.33
17.13
12.58
21.01
2
7.35
17.11
13.28
22.11
3
7.37
17.10
13.53
23.26
■Hunkering mi Abonnement: Terneuzeri
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Nè 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
Verschijnt dagelijks
JE ZEE
VRIJDAG 29 OCTOBER 1954.
9e Jaargang No. 3291.
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Temeuzen
Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1.—
iedere regel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur.
Na afloop van door president
Eisenhower en bondskanselier
Adenauer gevoerde besprekingen
is een gezamenlijke bekendma
king uitgegeven, waaraan het
volgende ontleend is.
„Wij hebben de te Londen en
Parijs genomen besluiten bespro
ken, en wij zijn er van overtuigd
dat bekrachtiging der overeen
komsten de weg zal banen voor
Het Katholieke vakverbond, in
Belgie heeft een campagne inge
luid voor de invoering van een
werkweek van vijf dagen. In al
le bedrijven en ondernemingen
zullen de arbeiders petities ter
tekening worden voorgelegd.
„Er waait werkelijk een anti-
Nederlandse wind in België en
misschien nog meer bij vele Vla
mingen dan bij de Walen. Het be
vorderen van een saamhorigheid
tussen de leden van de Neder
landse stam is daarom niet ge
makkelijk", aldus de voorzitter
van de stichting Lodewijk de
Raet, dr M. Vanhaegendoren, op
een te Antwerpen gehouden bij
eenkomst Opvallend is echter, zo
ging dr Vanhaegendoorn voort,
dat vele Waalse en Brusselse fa
milies thans het nut van de ken
nis der tweede landstaal inzien en
hun kinderen naar Nederland
zenden om deze taal te leren. De
studiebeurzen die in het kader
van het Belgisch—Nederlandse
culturele accoord ter beschikking
de afgestudeerden staan,
Worden vrijwel niet door Vlamin
gen aangevraagd en de Waalse
studerende jeugd maakt hiervan
een dankbaar gebruik.
Spreker stelde verder in het
licht dat vele der z.g. Dietse groe
peringen dikwijls onkundig zijn
van de huidige situatie in Neder
land en soms op onverwachte wij.
ze anti-Nederlandse sentimenten
tonen. Volgens spreker vormen
degenen, die in Vlaanderen natio
naal denkend zijn en geloven in
het genie van de Nederlandse
stam, nog steeds een minderheid
Gisteren zijn in Salerno de eer
ste slachtoffers van de overstro
mingsramp ter aarde besteld.
Nog steeds worden lijken ge
vonden. Het totale aantal slacht
offers zal zeer waarschijnlijk de
500 bereiken.
Westduitse regeringsfunctiona
rissen mogen niet-geheime oefe
ningen en demonstraties van het
Amerikaanse leger bijwonen, al
dus heeft het leger medegedeeld.
De inlichtingen, die zij ontvan-
vangen, moeten hen helpen bij
het opstellen van plannen voor
de rol van de Duitse strijdkrach
ten in het nieuwe Westelijke de
fensiestelsel.
De Zweedse academie heeft
Donderdag medegedeeld, dat de
Nobelprijs voor literatuur is toe
gekend aan Ernest Hemingway
wegens „zijn krachtige stijl",
zoals voor de laatste maal weer
is gebleken uit zijn „The old man
and the sea".
De vergadering waarop de aca
demie de Amerikaanse schrijver
als de prijswinnaar aanwees,
werd slechts bijgewoond door 13
van de 18 leden van de academie.
Toen men Hemingway telegra
fisch de prijs wilde aanbieden,
ontdekte men, dat zijn adres niet
bekend was. Eerst zonden zij een
telegram naar 'n adres te Parijs,
later een naar 'n adres in Cuba.
Hemingway schreef zijn laat
ste boek, „The old man and the
sea", in zijn woning te Havanna.
Sinds Woensdagmiddag is niets
vernomen van een vliegtuig, aan
boord, waarvan zich prins Ali
Reza, een broer van de sjah van
Perzië, bevindt. Het vliegtuig is
te Gombat Gavoes, bij de Kaspi
sche zee, opgestegen met bestem
ming Teheran.
Behalve de prins en een piloot
was er niemand anders aan
boord.
Nader wordt gemeld,, dat het
vliegtuig een noodlanding heeft
gemaakt te Pahlavi aan de Kas
pische Zee. De prins is onge
deerd.
de totstandkoming van 'n krach
tig en verenigd Europa.
O.i. is de tussen de Franse en
Westduitse regeringen bereikte
overeenstemming een bijzolnder
bemoedigende stap op de weg
naar een blijvende vredestoe
stand op 't Europese vasteland".
Omtrent het vraagstuk ener
Duitse hereniging verklaren
Eisenhower en Adenauer dat de
eis van het Duitse volk inzake de
totstandkoming van een vrij en
verenigd Duitsland een wettige
is, waaraan wordt toegevoegd:
„Wij waren het er over eens, dat
verwezenlijking van dit doel al
leen met vreedzame middelen
moet worden nagestreefd".
Beide staatslieden hebben ook
van gedachten gewisseld over de
jongste Sowjetrusissche nota
over Duitse hereniging. Hierom
trent wordt gezegd: ,,De nota
schijnt geen nieuw Russisch voor
stel in te houden. Zij wekt de in
druk in hoofdzaak een herhaling
te zijn van hetgeen indertijd, door
de Sowjetrussische minister van
Buitenlandse Zaken, Molotof, op
de Berlijnse vier-mogendhedenbe
sprekingen is aangevoerd.
Ongetwijfeld zal de versterking
der vrije Europese landen, wel
ke uit de overeenkomsten van
Londen en Parijs zal voortvloei
en, ons streven om het gehele
Duitse volk vrijheid en eenheid te
brengen, bevorderen".
In het communiqué wordt ver
der gezegd dat bondskanselier
Adenauer de Amerikaanse rege
ring heeft verzocht haar hulp te
blijven verlenen aan de West
duitse pogingen, om vrijlating te
verkrijgen van grote aantallen
Duitse krijgsgevangenen en weg
gevoerde Duitse burgers, die zich
nog altijd achter het „ijzeren
gordijn" bevinden.
„Aan de bondskanselier is de
verzekering gegeven, dat de Ver
enigde Staten evenals in het ver
leden, te allen tijde bereid zijn
steun en nuttig geoordeelde hulp
te verlenen, om vrijlating der be
trokkenen te bewerKstelligen",
aldus het communiqué.
De voormalige Duitse bezit
tingen in de Ver. Staten.
Amerikaanse en Westduitse re
geringsvertegenwoordigers zul
len binnenkort onderhandelingen
aanvangen over het vraagstuk
der vrijmaKing van bezittingen
van Duitse burgers in de Ver
enigde Staten, die in de afgelo
pen oorlog tot „vijandelijk be
zit" werden verklaard, waardoor
hun eigenaars er niet over kon
den beschikken.
In de bekendmaking wordt
hieromtrent gezegd:
„De president verklaarde dit
vraagstuk, dat de bondskanselier
in zijn brief van 17 Juli j.l. heeft
aangesneden, in welwillende
overweging te zullen nemen,
zulks gekoppeld aan problemen
als dat der Amerikaanse an-
spraken op oorlogsschadevergoe
ding".
Met de regerings-Dakota zijn
Koningin Juliana en Prins Bern-
hard, die enige dagen de gasten
waren van president Coty van
Frankrijk, 20 minuten vóór elf
na een voorspoedige reis geland
op het vliegveld Soesterberg. Om
11 uur waren zij' te Soestdijk
terug.
Franse radio- en televisie-ac
teurs en musici zijn Donderdag
ochtend in staking gegaan. Zij
eisen, dat hun salaris gelijk
wordt met dat in theaters.
Het publiek zal de staking niet
dadelijk merken, omdat de zen
ders opgenomen programma's in
voorraad hebben. Vakbondsfunc
tionarissen zeiden, dat de gevol
gen van de staking over onge
veer een week merkbaar zullen
worden.
In 1949 werden na een staking
van acteurs, die 117 dagen duur
de, de salarissen verdubbeld.
Gistermorgen om 11.35 uur is
de verbinding tot stand gebracht
tussen de twee delen van de
Knardijk, die in het IJsselmeer
tussen Harderwijk en Lelystad,
de toekomstige hoofdstad van
de gezamenlijke Zuiderzeepol
ders, is gebouwd.
Het afsluiten van de Knardijk
betekent een mijlpaal in de wor
dingsgeschiedenis van de polder
Oostelijk-Flevoland. De vaste
oeververbinding met de toekom
stige „metropool" van het nieu
we land „Lelystad" komt hierme
de namelijk tot stand.
In de loop van de volgende
zomer zal men deze „stad in het
water" langs de bestrate dijk
kunnen bereiken. Dit zal niet al
leen voor de bewoners en voor
de aan de dijken werkzame ar
beiders een aanzienlijke bekor
ting van de reistijd naar het
vaste land betekenen, ook de
aanvoer van materialen, o.a.
voor de bouw van de sluis in het
Oostvaarderdiep zal bespoedigd
kunnen worden.
De Knardijk zal in de verre
toekomst, als ook de tweede
Zuidelijke-Flevopolder aan de
zee ontrukt zal zijn, voor het
grootste deel een slaperdijk wor
den. Een deel van het thans aan
gebrachte beschermende mate
riaal zal dan ook later eljders
kunnen worden gebruikt.
Vernomen wordt, dat Indonesië
gesteund door de Afrikaans-
Aziatische groep, voornemens is
een wat men noemde „gematig
de" resolutie in te dienen, wan
neer het geschil inzake de sou-
vereiniteit over Nederlands-
Nieuw-Guinea in de politieke
commissie der algemene verga
dering ter sprake komt.
Volgens kringen, die in nauw
contact staan met deze kwestie,
zou de resolutie de algemene
vergadering verzoeken „kennis
te nemen" van het geschil en
aan te bevelen, dat beide par
tijen samenkomen voor hervat
ting der onderhandelingen.
Volgens dezelfde kringen weid
Woensdag op verzoek van de In
donesische delegatie een bijeen
komst gehouden van de vijftien
landen van genoemde groep. Er
zcu zijn besloten een onder-
commissie in te stellen, teneinde
Indonesië te helpen een ontwerp
resolutie op te stellen ter aanbie
ding aan de politieke commissie,
In deze sub-commissie zouden
behalve Indonesië zitting hebben
India, Irak, Syrië en Pakistan.
De parlementaire fractie der
vrije-democraten, die vertegen
woordigd is in de Westduitse
coalitieregering, heeft zich tegen
de overeenkomst van Parijs,
waarbij het Saargebied tot het
sluiten van een Duits vredesver
drag onder internationaal toe
zicht wordt geplaatst, uitgespro
ken.
Op verzoek van de A.N.W.B.
heeft het centraal bureau voor de
statistiek een onderzoek ingesteld
naar de verkeersongevallen bij
duisternis, waarbij een op de rij
baan stilstaand voertuig aan de
achterzijde werd aangereden. De
resultaten van dit onderzoek, dat
zich uitstrekt over de jaren 1951
en 1952, zijn thans bekend gewor
den.
In deze twee jaren werd in to
taal 456 maal een op de weg ge
parkeerde vrachtauto bij duister
nis aangereden. In 122 gevallen
brandde de achterverlichting van
de vrachtauto niet, in 148 geval
len wél, in 186 gevallen bleef dit
onbekend. Bij deze 456 ongevallen
werd de vrachtauto in 208 geval
len door een personenauto of
door een andere vrachtauto aan
gereden, in 47 gevallen door een
motorrijwiel, in 73 gevallen door
een fiets en in 21 gevallen door
een bromfiets. 250 van deze on
gevallen geschiedden bij branden
de wegverlichting, in 206 geval
len was er geen wegverlichting.
In dezelfde jaren 1951 en 1952
werd 420 maal een op de rijweg
geparkeerde personenauto bij
duisternis aangereden. Van deze
In 1952 alleen waren er 206 on
gevallen, waarbij een op de rij
baan stilstaande vrachtauto van
achteren werd aangereden. Van
deze 206 ongevallen waren er 8
met dodelijke afloop en 61 met
ten hoogste ernstig letsel. In het
zelfde jaar werden 207 stilstaan
de personenauto's bij duisternis
aangereden. Hierbij was geen en
kele maal een dode te betreuren,
terwijl bij slechts 20 ongevallen
ten hoogste ernstig letsel werd
veroorzaakt.
De op de rijbaan stilstaande
vrachtauto's blijven volgens de
A.N.W.B. bij duisternis een ge
vaarselement vormen ondanks
het feit, dat op 1 Augustus 1953
is ingevoerd de wettelijke ver
plichting dat bij stilstaan op de
rijweg tijdens duisternis, bij niet-
brandende achterverlichting, een
rood licht of een rood-reflecte-
rend baken in de richting van het
achteropkomend verkeer op de
weg moet worden geplaatst.
Gezien het feit, dat van 456 aan
rijdingen met op de rijweg stil
staande vrachtauto's in 1951 en
1952 er 122 geschiedden, terwijl
vaststond dat de achterver] ich
ting brandde, kan aldus de A.N.
personenauto's brandde in 32 ge- W.B. worden aangenomen, dat dit
vallen de achterverlichting, in 521 wetfelijk voorschrift voldoende
gevallen niet, in 336 gevallen
bleef dit onbekend. Van deze 420
ongevallen geschiedden er 358 bij
brandende wegverlichting en 62
op een onverlichte weg. Hieruit
valt te concluderen, dat de aanrij
dingen met stilstaande personen
auto's grotendeels geschiedden
binnen de bebouwde kom.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Vrijdagoch
tend tot Vrijdagavond.
Zacht.
Aanvankelijk zwaarder be
wolkt met later opklaringen.
Overwegend droog weer. Matige
wind tussen zuid en zuidwest.
Aanhoudend zacht.
ZATERDAG 30 OCTOBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
3.33
4.08
4.48
4.58
n.m.
3.40-
4.15
4.55
5.05
is.
De A.N.W.B. is dan ook van me
ning, dat bij stilstaan op de rij
baan, ook wanneer de achterver-
lichtig brandt, een waarschu
wingsbaken op de weg dient te
worden geplaatst. De bond heeft
de minister van Verkeer en Wa
terstaat dan ook verzocht het be
doelde wettelijke voorschrift in
deze zin te wijzigen.
De A.N.W.B. is van oordeel,
dat het onderzoek van het C.B.S.
duidelijk heeft aangetoond, dat
het branden van de achterverlich
ting bij stilstaan op de rijweg
geen afdoende waarborg biedt,
daar het verkeer op de weg nu
eenmaal rijdend verkeer ver
wacht aan te treffen en niet in de
eerste instantie er op bedacht is
op het weggedeelte, dat voor dit
rijdend verkeer is bestemd, stil
staande voertuigen te ontmoeten.
Bovendien is het uiterst moeilijk,
vooral bij een voertuig, dat
slechts van een achterlicht is
voorzien, snelheidsverschillen te
beoordelen.
Mede op grond van deze over
weging acht de A.N.W.B. het tijd
stip, waarop twee achterlichten
verplicht zullen zijn 1 Januari
1956 te laat gekozen en de
band heeft de minister van Ver
keer en Waterstaat dan ook ver
zocht dit tijdstip te vervroegen.
Overigens meent de A.N.W.B.,
dat ook deze maatregel het pro
bleem van de bij avond zo slecht
zichtbare vrachtauto niet oplost.
In feite zijn voor een vrachtauto
ook twee achterlichten nog on
toereikend, daar zij onvoldoende
de aard, de afmetingen en de hoe
danigheid van het voertuig aan
geven. Immers, slechts indien het
verkeer zich zo volledig mogelijk
kan realiseren wat voor een ob
stakel zich in zijn rijbaan voor
doet, is het mogelijk op de juiste
wijze te reageren. Nederland is in
dit opzicht ten achter bij het bui
tenland. In België, Frankrijk,
Duitsland en ook in de Ver. Sta
ten is het verplicht vrachtauto's
te voorzien van een aanzienlijk
uitgebreidere achterverlichting,
die althans aan de achterzijde de
omtrekken van het voertuig ken
baar maakt.
De A.N.W.B. is dan ook van
mening, dat het noodzakelijk is
dat in ons land de wettelijke
voorschriften ook in dit opzicht
fundamenteel worden herzien en
dat gebroken wordt met het hui
dige systeem van met zo weinig
mogelijk te volstaan, door al
thans voor vrachtauto's het voe
ren van contourverlichting voor
te schrijven alsmede het verplicht
aanbrengen van reflecterend ma
teriaal aan de achterzijde.
Natuurlijk: een soldeervlam gaat
zelfs door Beva-werkkleding heen.
Maar voor de rest is Beva-
werkkleding practisch niet kapot
te krijgen.
IJzersterk is de stof, driedubbel
gestikt zijn alle naden, extra
versterkingen vrijwaren de
„critieke" plaatsen van
Beva-werkkleding tegen inscheuren.
Draag in Uw werk nooit minder
dan het beste: Beva!
IrllTi
BEVA werkkleding verkrijgbaar bij:
De leiders van de 43.000 staken
de Engelse havenarbeiders heb
ben Donderdag van de werKge-
vers een „vredesaanbod" gekre
gen, dat, naar verluidt, belang
rijke concessies van de zijde van
de werkgevers inhoudt. Het aan
bod, dat werd gedaan bij bespre
kingen onder auspiciën van het
ministerie van Arbeid, wordt nu
Eerste minister Mendès-France
heeft Donderdag geprotesteerd
tegen de traagheid waarmee de
socialisten zijn uitnodiging tot
toetreding tot de regering beant
woorden. Het uitstel onderbreekt
de continuïteit van zijn politieke
actie, aldus een bekendmaking
van het bureau van de eerste mi
nister.
De eerste minister wenste een
spoedige goedkeuring van de par.
tij om hem in staat te stellen zijn
kabinet te reorganiseren, vóórdat
hij op 13 November naar de Ver
enigde Staten en Canada ver
trekt.
Donderdag is in Griekenland
de dag herdacht van de eerste
geallieerde overwinning in de
tweede wereldoorlog, waarbij de
Italiaanse opmars in October
1940 door de Griekse troepen tot
staan gebracht werd.
Ondanks zware regen waren
er duizenden toeschouwers bij 'n
militaire parade in Athene. Bij
afwezigheid van de premier,
maarschalk Papagos, die inder
tijd opperbevelhebber van de ze
gevierende Griekse troepen was
en Koning Paul, werd een krans
bij het monument van de onbe
kende soldaat gelegd door Tha-
nos Capsalis, waarnemend-pre
mier.
Drie dagen van feestelijkheden
zullen met een parade afgeslo
ten worden.
door de stakingsleiders bestu
deerd.
Dick Barrett, de secretaris van
de belangrijkste vakbond die bij
de staking betrokken is, verklaar
de, dat het voorstel van de
werkgevers „een stap voor
waarts" schijnt te zijn.
Het voornaamste geschilpunt
tussen de werknemers en -gevers
is de Kwestie, of overwerk vrij
willig dan wel verplicht is.
In de tweede staking in de En
gelse havens, waarbij 8.000 ar
beiders van werven, waar sche
pen worden hersteld, zijn betrok
ken, was Donderdag nog geen
verandering van de toestand in
zicht.
De sluiting van de dijk zelve
is van een leien dakje gegaan.
In het IJsselmeer staat geen an
dere stroom, dan die, welke door
de wind veroorzaakt kan wor
den. Men kon dus rustig voort
gaan met 't leggen van keileem-
dammen, waartussen een zandli-
chaam gespoten werd.
De Knardijk heeft in totaal 30
millioen gulden gekost. De
naam is ontleend aan de zand
plaat de „Knar", waarover hij
voor een deel gelegd is. De dijk
zal dus de landscheiding zijn tus
sen de twee Flevopolders, die sa
men 99.000 ha groot zullen wor
den. De thans in aanbouw zijnde
polder wordt 54.000 ha groot.
Het voordeel van de aanleg
van de Knardijk is, dat een deel
van de Flevopolders en ook Le
lystad eerder tot ontwikkeling
kunnen worden gebracht en
daardoor eerder rente zullen dra
gen, dan wanneer men de 99.000
ha ineens had ingedijkt. Ook van
belang is, dat hierdoor eerder
nieuwe cultuurgrond beschik
baar komt, waarvan het water
peil gemakkelijker te beheersen
zal zijn, dan van het grote ge
heel.
Over ongeveer twee jaar zal
Oos'telijk-Flevoland droog kunnen
vallen. Dan zal waarschijnlijk
eerst de Markerwaard onder
handen worden genomen, waar
van reeds enkele kilometers dijk
gereed zijn, waarna dan Zuide-
lijk-Flevoland aan de beurt zal
komen.
De bouw van de Knardijk begon
in 1951van Harderwijk uit. In
1953 stagneerde het werk door
dat de rampgebieden alle aan
dacht opeisten. Dit jaar echter
is in groot tempo gewerkt, zodat
ruim 10 km dijk dit jaar boven
water kwamen.
De klinKerweg over de dijk
wordt 6V2 meter breed. Het is de
bedoeling om deze klinKers
later, wanneer de dijk voldoende
„gezet" is, door een gesloten
wegdek te vervangen. Teneinde
een mogelijke grote verkeers
stroom in de toekomst op te van
gen, wordt aan de voet van de
dijK ruimte gelaten voor een
tweede rijbaan. In het buitenbe
loop is een speciale berm van
ruim twee meter breedte aange
bracht, die in de toekomst als
fietspad zal kunnen worden ge
bruikt.
Zoals men weet maakt de
Knardijk deel uit van de 90 km
lange bedijking van Oostelijk-
Flevoland. In de romende jaren
zal hiervan nog plm. 27 km ge
bouwd moeten worden, waarvan
8 km evenwijdig aan de Veluwe-
kust. Voor deze kust komt het
Veluwe-meer, dat door twee slui
zen, bij Harderwijk en zuidelijk
van Kampen, de Herdersluis en
Roggebotsluis, zal worden afge
sloten. Dit zoetwatermeer krijgt
een hoger peil, dan de rest van
het IJsselmeer ten behoeve van
de grondwaterstand in het „oude
land". Hierdoor zal tevens een
aanzienlijk drinkwater-reservoir
geschapen zijn.
Een schaduwzijde over de ge
beurtenis van gisteren is gewor
pen doordat Woensdagavond de
2z-jarige arbeider Van der B. in
de werkhaven van Harderwijk
door een misstap tussen twee
schuiten te water geraakte en
verdronk. Daarom woeien op
vele plaatsen gisteren de vlaggen
halfstok.
In 1956 wordt de dichting van
het laatste sluitgat in de dijk van
de polder Oostelijk-Flevoland
verwacht. Met het oog daarop is
in Kampen, op initiatief van het
gemeentebestuur, een comité ge
vormd dat zich ten doel stelt
Kampen in zijn nieuwe ontwik
kelingsfunctie aan 't Nederland
se volk te presenteren. De ge
meenteraad heeft besloten aan
de uitvoering van de plannen me
dewerking te verlenen.
ZON
MAAN
56 Vrijgelaten Duitse krijgsge- tenaren deelden niets mee over
vangenen hebben tegenover de aard van het door de voor-
Westberlijnse gemeente-ambtena- malige Duitse krijgsgevangenen
ren verklaard, dat zij tot vóór
een jaar door de Russen als spe
cialisten te werk waren gesteld
bij werkzaamheden van vertrou
welijke aard in de Kaukasus, in
de omgeving van Leningrad en
in andere plaatsen.
„Wij werden scherp bewaakt
en wij mochten geen contact
met de bevolking hebben, ver
klaarden zij.
Gedurende de afgelopen 12
maanden waren zij in een villa
in de nabijheid van Moskou ge
vangen gehouden. Zij behoefden
toen niet te werken, doch zij ont
vingen wel salaris.
De Westduitse gemeente-amb-
in de Sowjet-Unie verrichte
werk van geheim karakter, dit
vermoedelijk om nog in de Sow
jet-Unie verblijvende vroegere
lotgenoten der vrijgelatenen niet
in moeilijkheden te brengen.
De losgelaten krijgsgevangenen
deelden ook nog mee dat, op on
geveer 400 kilometer ten Oosten
van Moskou kampen lagen,
warin zich Duitse krijgsgevange
nen en Duitse vrouwen, benevens
leden van de Spaanse „blauwe
divisie", die in de afgelopen oor
log aan Duitse zijde tegen de
Sowjet-Unie heeft gestreden, be
vonden.