■BHn Besprekingen tussen Eisenhower en Adenauer te Washington De Knardijk is gesloten Daar Stilstaande auto's ernstig op gevaar de weg een De havenstaking Engeland Gematigde Indonesische resolutie over Nieuw-Guinea WEERSVERWACHTING HOOGWATER in ZON- en MAANSTANDEN Duitse en a ndere krijgs gevangenen in deSowjet-unie Campagne in België voor werkweek van 5 dagen Anti-Nederlandse sentimenten in België 7 De ramp in Italië West-Duitsers mogen niet- geheime Amerikaanse oefeningen bijwonen Nobelprijs voor literatuur Vliegtuig met Perzische prins vermist Koninklijk Paar terug te Soestdijk Staking van Franse radio- en televisie-acteurs zit 'm de kneep. Vrije-democraten tegen Saarovereenkomst VAKKLEDING VOOR ALLE BEROEPEN K. VAN DIXH00RN, v/h Fonieijn's Kledirgmagazijn Noordstraat 22 - TERNEUZEN VISSER K00LE N.V. AXEL Tel 663 C. WILLEMSEN - Noordstraat 39 - Tel. 648 - AXEL A. DEES Axelsestraat ZAAMSLAG Mendès France protesteert tegen traagheid van socialisten Griekse overwinnings herdenking op onder op ondei Oct. 31 7.31 17.15 12.20 19.56 Nov. 1 7.33 17.13 12.58 21.01 2 7.35 17.11 13.28 22.11 3 7.37 17.10 13.53 23.26 ■Hunkering mi Abonnement: Terneuzeri Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55-57 Terneuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Nè 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. Verschijnt dagelijks JE ZEE VRIJDAG 29 OCTOBER 1954. 9e Jaargang No. 3291. Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Temeuzen Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1.— iedere regel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur. Na afloop van door president Eisenhower en bondskanselier Adenauer gevoerde besprekingen is een gezamenlijke bekendma king uitgegeven, waaraan het volgende ontleend is. „Wij hebben de te Londen en Parijs genomen besluiten bespro ken, en wij zijn er van overtuigd dat bekrachtiging der overeen komsten de weg zal banen voor Het Katholieke vakverbond, in Belgie heeft een campagne inge luid voor de invoering van een werkweek van vijf dagen. In al le bedrijven en ondernemingen zullen de arbeiders petities ter tekening worden voorgelegd. „Er waait werkelijk een anti- Nederlandse wind in België en misschien nog meer bij vele Vla mingen dan bij de Walen. Het be vorderen van een saamhorigheid tussen de leden van de Neder landse stam is daarom niet ge makkelijk", aldus de voorzitter van de stichting Lodewijk de Raet, dr M. Vanhaegendoren, op een te Antwerpen gehouden bij eenkomst Opvallend is echter, zo ging dr Vanhaegendoorn voort, dat vele Waalse en Brusselse fa milies thans het nut van de ken nis der tweede landstaal inzien en hun kinderen naar Nederland zenden om deze taal te leren. De studiebeurzen die in het kader van het Belgisch—Nederlandse culturele accoord ter beschikking de afgestudeerden staan, Worden vrijwel niet door Vlamin gen aangevraagd en de Waalse studerende jeugd maakt hiervan een dankbaar gebruik. Spreker stelde verder in het licht dat vele der z.g. Dietse groe peringen dikwijls onkundig zijn van de huidige situatie in Neder land en soms op onverwachte wij. ze anti-Nederlandse sentimenten tonen. Volgens spreker vormen degenen, die in Vlaanderen natio naal denkend zijn en geloven in het genie van de Nederlandse stam, nog steeds een minderheid Gisteren zijn in Salerno de eer ste slachtoffers van de overstro mingsramp ter aarde besteld. Nog steeds worden lijken ge vonden. Het totale aantal slacht offers zal zeer waarschijnlijk de 500 bereiken. Westduitse regeringsfunctiona rissen mogen niet-geheime oefe ningen en demonstraties van het Amerikaanse leger bijwonen, al dus heeft het leger medegedeeld. De inlichtingen, die zij ontvan- vangen, moeten hen helpen bij het opstellen van plannen voor de rol van de Duitse strijdkrach ten in het nieuwe Westelijke de fensiestelsel. De Zweedse academie heeft Donderdag medegedeeld, dat de Nobelprijs voor literatuur is toe gekend aan Ernest Hemingway wegens „zijn krachtige stijl", zoals voor de laatste maal weer is gebleken uit zijn „The old man and the sea". De vergadering waarop de aca demie de Amerikaanse schrijver als de prijswinnaar aanwees, werd slechts bijgewoond door 13 van de 18 leden van de academie. Toen men Hemingway telegra fisch de prijs wilde aanbieden, ontdekte men, dat zijn adres niet bekend was. Eerst zonden zij een telegram naar 'n adres te Parijs, later een naar 'n adres in Cuba. Hemingway schreef zijn laat ste boek, „The old man and the sea", in zijn woning te Havanna. Sinds Woensdagmiddag is niets vernomen van een vliegtuig, aan boord, waarvan zich prins Ali Reza, een broer van de sjah van Perzië, bevindt. Het vliegtuig is te Gombat Gavoes, bij de Kaspi sche zee, opgestegen met bestem ming Teheran. Behalve de prins en een piloot was er niemand anders aan boord. Nader wordt gemeld,, dat het vliegtuig een noodlanding heeft gemaakt te Pahlavi aan de Kas pische Zee. De prins is onge deerd. de totstandkoming van 'n krach tig en verenigd Europa. O.i. is de tussen de Franse en Westduitse regeringen bereikte overeenstemming een bijzolnder bemoedigende stap op de weg naar een blijvende vredestoe stand op 't Europese vasteland". Omtrent het vraagstuk ener Duitse hereniging verklaren Eisenhower en Adenauer dat de eis van het Duitse volk inzake de totstandkoming van een vrij en verenigd Duitsland een wettige is, waaraan wordt toegevoegd: „Wij waren het er over eens, dat verwezenlijking van dit doel al leen met vreedzame middelen moet worden nagestreefd". Beide staatslieden hebben ook van gedachten gewisseld over de jongste Sowjetrusissche nota over Duitse hereniging. Hierom trent wordt gezegd: ,,De nota schijnt geen nieuw Russisch voor stel in te houden. Zij wekt de in druk in hoofdzaak een herhaling te zijn van hetgeen indertijd, door de Sowjetrussische minister van Buitenlandse Zaken, Molotof, op de Berlijnse vier-mogendhedenbe sprekingen is aangevoerd. Ongetwijfeld zal de versterking der vrije Europese landen, wel ke uit de overeenkomsten van Londen en Parijs zal voortvloei en, ons streven om het gehele Duitse volk vrijheid en eenheid te brengen, bevorderen". In het communiqué wordt ver der gezegd dat bondskanselier Adenauer de Amerikaanse rege ring heeft verzocht haar hulp te blijven verlenen aan de West duitse pogingen, om vrijlating te verkrijgen van grote aantallen Duitse krijgsgevangenen en weg gevoerde Duitse burgers, die zich nog altijd achter het „ijzeren gordijn" bevinden. „Aan de bondskanselier is de verzekering gegeven, dat de Ver enigde Staten evenals in het ver leden, te allen tijde bereid zijn steun en nuttig geoordeelde hulp te verlenen, om vrijlating der be trokkenen te bewerKstelligen", aldus het communiqué. De voormalige Duitse bezit tingen in de Ver. Staten. Amerikaanse en Westduitse re geringsvertegenwoordigers zul len binnenkort onderhandelingen aanvangen over het vraagstuk der vrijmaKing van bezittingen van Duitse burgers in de Ver enigde Staten, die in de afgelo pen oorlog tot „vijandelijk be zit" werden verklaard, waardoor hun eigenaars er niet over kon den beschikken. In de bekendmaking wordt hieromtrent gezegd: „De president verklaarde dit vraagstuk, dat de bondskanselier in zijn brief van 17 Juli j.l. heeft aangesneden, in welwillende overweging te zullen nemen, zulks gekoppeld aan problemen als dat der Amerikaanse an- spraken op oorlogsschadevergoe ding". Met de regerings-Dakota zijn Koningin Juliana en Prins Bern- hard, die enige dagen de gasten waren van president Coty van Frankrijk, 20 minuten vóór elf na een voorspoedige reis geland op het vliegveld Soesterberg. Om 11 uur waren zij' te Soestdijk terug. Franse radio- en televisie-ac teurs en musici zijn Donderdag ochtend in staking gegaan. Zij eisen, dat hun salaris gelijk wordt met dat in theaters. Het publiek zal de staking niet dadelijk merken, omdat de zen ders opgenomen programma's in voorraad hebben. Vakbondsfunc tionarissen zeiden, dat de gevol gen van de staking over onge veer een week merkbaar zullen worden. In 1949 werden na een staking van acteurs, die 117 dagen duur de, de salarissen verdubbeld. Gistermorgen om 11.35 uur is de verbinding tot stand gebracht tussen de twee delen van de Knardijk, die in het IJsselmeer tussen Harderwijk en Lelystad, de toekomstige hoofdstad van de gezamenlijke Zuiderzeepol ders, is gebouwd. Het afsluiten van de Knardijk betekent een mijlpaal in de wor dingsgeschiedenis van de polder Oostelijk-Flevoland. De vaste oeververbinding met de toekom stige „metropool" van het nieu we land „Lelystad" komt hierme de namelijk tot stand. In de loop van de volgende zomer zal men deze „stad in het water" langs de bestrate dijk kunnen bereiken. Dit zal niet al leen voor de bewoners en voor de aan de dijken werkzame ar beiders een aanzienlijke bekor ting van de reistijd naar het vaste land betekenen, ook de aanvoer van materialen, o.a. voor de bouw van de sluis in het Oostvaarderdiep zal bespoedigd kunnen worden. De Knardijk zal in de verre toekomst, als ook de tweede Zuidelijke-Flevopolder aan de zee ontrukt zal zijn, voor het grootste deel een slaperdijk wor den. Een deel van het thans aan gebrachte beschermende mate riaal zal dan ook later eljders kunnen worden gebruikt. Vernomen wordt, dat Indonesië gesteund door de Afrikaans- Aziatische groep, voornemens is een wat men noemde „gematig de" resolutie in te dienen, wan neer het geschil inzake de sou- vereiniteit over Nederlands- Nieuw-Guinea in de politieke commissie der algemene verga dering ter sprake komt. Volgens kringen, die in nauw contact staan met deze kwestie, zou de resolutie de algemene vergadering verzoeken „kennis te nemen" van het geschil en aan te bevelen, dat beide par tijen samenkomen voor hervat ting der onderhandelingen. Volgens dezelfde kringen weid Woensdag op verzoek van de In donesische delegatie een bijeen komst gehouden van de vijftien landen van genoemde groep. Er zcu zijn besloten een onder- commissie in te stellen, teneinde Indonesië te helpen een ontwerp resolutie op te stellen ter aanbie ding aan de politieke commissie, In deze sub-commissie zouden behalve Indonesië zitting hebben India, Irak, Syrië en Pakistan. De parlementaire fractie der vrije-democraten, die vertegen woordigd is in de Westduitse coalitieregering, heeft zich tegen de overeenkomst van Parijs, waarbij het Saargebied tot het sluiten van een Duits vredesver drag onder internationaal toe zicht wordt geplaatst, uitgespro ken. Op verzoek van de A.N.W.B. heeft het centraal bureau voor de statistiek een onderzoek ingesteld naar de verkeersongevallen bij duisternis, waarbij een op de rij baan stilstaand voertuig aan de achterzijde werd aangereden. De resultaten van dit onderzoek, dat zich uitstrekt over de jaren 1951 en 1952, zijn thans bekend gewor den. In deze twee jaren werd in to taal 456 maal een op de weg ge parkeerde vrachtauto bij duister nis aangereden. In 122 gevallen brandde de achterverlichting van de vrachtauto niet, in 148 geval len wél, in 186 gevallen bleef dit onbekend. Bij deze 456 ongevallen werd de vrachtauto in 208 geval len door een personenauto of door een andere vrachtauto aan gereden, in 47 gevallen door een motorrijwiel, in 73 gevallen door een fiets en in 21 gevallen door een bromfiets. 250 van deze on gevallen geschiedden bij branden de wegverlichting, in 206 geval len was er geen wegverlichting. In dezelfde jaren 1951 en 1952 werd 420 maal een op de rijweg geparkeerde personenauto bij duisternis aangereden. Van deze In 1952 alleen waren er 206 on gevallen, waarbij een op de rij baan stilstaande vrachtauto van achteren werd aangereden. Van deze 206 ongevallen waren er 8 met dodelijke afloop en 61 met ten hoogste ernstig letsel. In het zelfde jaar werden 207 stilstaan de personenauto's bij duisternis aangereden. Hierbij was geen en kele maal een dode te betreuren, terwijl bij slechts 20 ongevallen ten hoogste ernstig letsel werd veroorzaakt. De op de rijbaan stilstaande vrachtauto's blijven volgens de A.N.W.B. bij duisternis een ge vaarselement vormen ondanks het feit, dat op 1 Augustus 1953 is ingevoerd de wettelijke ver plichting dat bij stilstaan op de rijweg tijdens duisternis, bij niet- brandende achterverlichting, een rood licht of een rood-reflecte- rend baken in de richting van het achteropkomend verkeer op de weg moet worden geplaatst. Gezien het feit, dat van 456 aan rijdingen met op de rijweg stil staande vrachtauto's in 1951 en 1952 er 122 geschiedden, terwijl vaststond dat de achterver] ich ting brandde, kan aldus de A.N. personenauto's brandde in 32 ge- W.B. worden aangenomen, dat dit vallen de achterverlichting, in 521 wetfelijk voorschrift voldoende gevallen niet, in 336 gevallen bleef dit onbekend. Van deze 420 ongevallen geschiedden er 358 bij brandende wegverlichting en 62 op een onverlichte weg. Hieruit valt te concluderen, dat de aanrij dingen met stilstaande personen auto's grotendeels geschiedden binnen de bebouwde kom. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Vrijdagoch tend tot Vrijdagavond. Zacht. Aanvankelijk zwaarder be wolkt met later opklaringen. Overwegend droog weer. Matige wind tussen zuid en zuidwest. Aanhoudend zacht. ZATERDAG 30 OCTOBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 3.33 4.08 4.48 4.58 n.m. 3.40- 4.15 4.55 5.05 is. De A.N.W.B. is dan ook van me ning, dat bij stilstaan op de rij baan, ook wanneer de achterver- lichtig brandt, een waarschu wingsbaken op de weg dient te worden geplaatst. De bond heeft de minister van Verkeer en Wa terstaat dan ook verzocht het be doelde wettelijke voorschrift in deze zin te wijzigen. De A.N.W.B. is van oordeel, dat het onderzoek van het C.B.S. duidelijk heeft aangetoond, dat het branden van de achterverlich ting bij stilstaan op de rijweg geen afdoende waarborg biedt, daar het verkeer op de weg nu eenmaal rijdend verkeer ver wacht aan te treffen en niet in de eerste instantie er op bedacht is op het weggedeelte, dat voor dit rijdend verkeer is bestemd, stil staande voertuigen te ontmoeten. Bovendien is het uiterst moeilijk, vooral bij een voertuig, dat slechts van een achterlicht is voorzien, snelheidsverschillen te beoordelen. Mede op grond van deze over weging acht de A.N.W.B. het tijd stip, waarop twee achterlichten verplicht zullen zijn 1 Januari 1956 te laat gekozen en de band heeft de minister van Ver keer en Waterstaat dan ook ver zocht dit tijdstip te vervroegen. Overigens meent de A.N.W.B., dat ook deze maatregel het pro bleem van de bij avond zo slecht zichtbare vrachtauto niet oplost. In feite zijn voor een vrachtauto ook twee achterlichten nog on toereikend, daar zij onvoldoende de aard, de afmetingen en de hoe danigheid van het voertuig aan geven. Immers, slechts indien het verkeer zich zo volledig mogelijk kan realiseren wat voor een ob stakel zich in zijn rijbaan voor doet, is het mogelijk op de juiste wijze te reageren. Nederland is in dit opzicht ten achter bij het bui tenland. In België, Frankrijk, Duitsland en ook in de Ver. Sta ten is het verplicht vrachtauto's te voorzien van een aanzienlijk uitgebreidere achterverlichting, die althans aan de achterzijde de omtrekken van het voertuig ken baar maakt. De A.N.W.B. is dan ook van mening, dat het noodzakelijk is dat in ons land de wettelijke voorschriften ook in dit opzicht fundamenteel worden herzien en dat gebroken wordt met het hui dige systeem van met zo weinig mogelijk te volstaan, door al thans voor vrachtauto's het voe ren van contourverlichting voor te schrijven alsmede het verplicht aanbrengen van reflecterend ma teriaal aan de achterzijde. Natuurlijk: een soldeervlam gaat zelfs door Beva-werkkleding heen. Maar voor de rest is Beva- werkkleding practisch niet kapot te krijgen. IJzersterk is de stof, driedubbel gestikt zijn alle naden, extra versterkingen vrijwaren de „critieke" plaatsen van Beva-werkkleding tegen inscheuren. Draag in Uw werk nooit minder dan het beste: Beva! IrllTi BEVA werkkleding verkrijgbaar bij: De leiders van de 43.000 staken de Engelse havenarbeiders heb ben Donderdag van de werKge- vers een „vredesaanbod" gekre gen, dat, naar verluidt, belang rijke concessies van de zijde van de werkgevers inhoudt. Het aan bod, dat werd gedaan bij bespre kingen onder auspiciën van het ministerie van Arbeid, wordt nu Eerste minister Mendès-France heeft Donderdag geprotesteerd tegen de traagheid waarmee de socialisten zijn uitnodiging tot toetreding tot de regering beant woorden. Het uitstel onderbreekt de continuïteit van zijn politieke actie, aldus een bekendmaking van het bureau van de eerste mi nister. De eerste minister wenste een spoedige goedkeuring van de par. tij om hem in staat te stellen zijn kabinet te reorganiseren, vóórdat hij op 13 November naar de Ver enigde Staten en Canada ver trekt. Donderdag is in Griekenland de dag herdacht van de eerste geallieerde overwinning in de tweede wereldoorlog, waarbij de Italiaanse opmars in October 1940 door de Griekse troepen tot staan gebracht werd. Ondanks zware regen waren er duizenden toeschouwers bij 'n militaire parade in Athene. Bij afwezigheid van de premier, maarschalk Papagos, die inder tijd opperbevelhebber van de ze gevierende Griekse troepen was en Koning Paul, werd een krans bij het monument van de onbe kende soldaat gelegd door Tha- nos Capsalis, waarnemend-pre mier. Drie dagen van feestelijkheden zullen met een parade afgeslo ten worden. door de stakingsleiders bestu deerd. Dick Barrett, de secretaris van de belangrijkste vakbond die bij de staking betrokken is, verklaar de, dat het voorstel van de werkgevers „een stap voor waarts" schijnt te zijn. Het voornaamste geschilpunt tussen de werknemers en -gevers is de Kwestie, of overwerk vrij willig dan wel verplicht is. In de tweede staking in de En gelse havens, waarbij 8.000 ar beiders van werven, waar sche pen worden hersteld, zijn betrok ken, was Donderdag nog geen verandering van de toestand in zicht. De sluiting van de dijk zelve is van een leien dakje gegaan. In het IJsselmeer staat geen an dere stroom, dan die, welke door de wind veroorzaakt kan wor den. Men kon dus rustig voort gaan met 't leggen van keileem- dammen, waartussen een zandli- chaam gespoten werd. De Knardijk heeft in totaal 30 millioen gulden gekost. De naam is ontleend aan de zand plaat de „Knar", waarover hij voor een deel gelegd is. De dijk zal dus de landscheiding zijn tus sen de twee Flevopolders, die sa men 99.000 ha groot zullen wor den. De thans in aanbouw zijnde polder wordt 54.000 ha groot. Het voordeel van de aanleg van de Knardijk is, dat een deel van de Flevopolders en ook Le lystad eerder tot ontwikkeling kunnen worden gebracht en daardoor eerder rente zullen dra gen, dan wanneer men de 99.000 ha ineens had ingedijkt. Ook van belang is, dat hierdoor eerder nieuwe cultuurgrond beschik baar komt, waarvan het water peil gemakkelijker te beheersen zal zijn, dan van het grote ge heel. Over ongeveer twee jaar zal Oos'telijk-Flevoland droog kunnen vallen. Dan zal waarschijnlijk eerst de Markerwaard onder handen worden genomen, waar van reeds enkele kilometers dijk gereed zijn, waarna dan Zuide- lijk-Flevoland aan de beurt zal komen. De bouw van de Knardijk begon in 1951van Harderwijk uit. In 1953 stagneerde het werk door dat de rampgebieden alle aan dacht opeisten. Dit jaar echter is in groot tempo gewerkt, zodat ruim 10 km dijk dit jaar boven water kwamen. De klinKerweg over de dijk wordt 6V2 meter breed. Het is de bedoeling om deze klinKers later, wanneer de dijk voldoende „gezet" is, door een gesloten wegdek te vervangen. Teneinde een mogelijke grote verkeers stroom in de toekomst op te van gen, wordt aan de voet van de dijK ruimte gelaten voor een tweede rijbaan. In het buitenbe loop is een speciale berm van ruim twee meter breedte aange bracht, die in de toekomst als fietspad zal kunnen worden ge bruikt. Zoals men weet maakt de Knardijk deel uit van de 90 km lange bedijking van Oostelijk- Flevoland. In de romende jaren zal hiervan nog plm. 27 km ge bouwd moeten worden, waarvan 8 km evenwijdig aan de Veluwe- kust. Voor deze kust komt het Veluwe-meer, dat door twee slui zen, bij Harderwijk en zuidelijk van Kampen, de Herdersluis en Roggebotsluis, zal worden afge sloten. Dit zoetwatermeer krijgt een hoger peil, dan de rest van het IJsselmeer ten behoeve van de grondwaterstand in het „oude land". Hierdoor zal tevens een aanzienlijk drinkwater-reservoir geschapen zijn. Een schaduwzijde over de ge beurtenis van gisteren is gewor pen doordat Woensdagavond de 2z-jarige arbeider Van der B. in de werkhaven van Harderwijk door een misstap tussen twee schuiten te water geraakte en verdronk. Daarom woeien op vele plaatsen gisteren de vlaggen halfstok. In 1956 wordt de dichting van het laatste sluitgat in de dijk van de polder Oostelijk-Flevoland verwacht. Met het oog daarop is in Kampen, op initiatief van het gemeentebestuur, een comité ge vormd dat zich ten doel stelt Kampen in zijn nieuwe ontwik kelingsfunctie aan 't Nederland se volk te presenteren. De ge meenteraad heeft besloten aan de uitvoering van de plannen me dewerking te verlenen. ZON MAAN 56 Vrijgelaten Duitse krijgsge- tenaren deelden niets mee over vangenen hebben tegenover de aard van het door de voor- Westberlijnse gemeente-ambtena- malige Duitse krijgsgevangenen ren verklaard, dat zij tot vóór een jaar door de Russen als spe cialisten te werk waren gesteld bij werkzaamheden van vertrou welijke aard in de Kaukasus, in de omgeving van Leningrad en in andere plaatsen. „Wij werden scherp bewaakt en wij mochten geen contact met de bevolking hebben, ver klaarden zij. Gedurende de afgelopen 12 maanden waren zij in een villa in de nabijheid van Moskou ge vangen gehouden. Zij behoefden toen niet te werken, doch zij ont vingen wel salaris. De Westduitse gemeente-amb- in de Sowjet-Unie verrichte werk van geheim karakter, dit vermoedelijk om nog in de Sow jet-Unie verblijvende vroegere lotgenoten der vrijgelatenen niet in moeilijkheden te brengen. De losgelaten krijgsgevangenen deelden ook nog mee dat, op on geveer 400 kilometer ten Oosten van Moskou kampen lagen, warin zich Duitse krijgsgevange nen en Duitse vrouwen, benevens leden van de Spaanse „blauwe divisie", die in de afgelopen oor log aan Duitse zijde tegen de Sowjet-Unie heeft gestreden, be vonden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 1