De belastingen onder druk
Indonesië
De toekomstige loonpolitiek
EILAND IN DE
SCHOOT DER WINDEN
Verlaging vóór 1956?
Critiek op woningen
Urkers zoeken Urkers
WÊÈBÈm
I
TWEEDE HL AD
Zaterdag 16 October '^54
9e Jaargang Ho. 3280
Last Tan zenuwen
Stilleven voor de Prins
Israël en Jordanië
aanvaarden plan voor
veiligheid van Jeruzalem
ALS W'J SLAPEN...
De politieke crisis in
Vietnam
Ontploffing in Hongaarse
oliepijpleiding
De stakingen te
Londen
aV
Aan het slot van de algemene de Publieke Opinie heefteenon-
begrotingsdebatten in de Tweede derzoek ingesteld onder de Neder-
landse bevolking, of zij geheel
Kamer heeft de minister-presi
dent, dr Drees, verklaard, dat de
samenwerking in het kabinet
buitengewoon goed was en dat
er voor het kabinet vooralsnog
geen reden bestond om heen te
gaan. Het heeft er wel naar uit
gezien, dat dit zou gaan gebeu
ren, toen de fractie-voorzitter
van de P. v. d. A„ mr Burger, een
felle aanval lanceerde op de
K. V. P. met betrekking tot het
mandement van de R. K. bis
schoppen.
Dat dit echter niet gebeurde,
was een gevolg van het feit, dat
de P. v. d. A. praetisch gesproken
„alleen" stond en er slechts een
koele reactie van prof. Romme
op deze aanval volgde.
Omtrent de aangekondigde be
lastingverlagingen verklaarde dr
Drees, dat er in het huidige kabi
net geen zekerheid bestond, dat
de verlaging van de inkomsten
en loonbelasting en van de ver
mogensbelasting per 1 Juli 1955
kon ingaan en dat men derhalve
als uiterste termijn 1 Januari '56
gekozen had. De mogelijkheid
tot eerdere belastingverlaging
blijft dus bestaan en wordt gro
ter, als men 'bedenkt, dat men in
principe voorstander is van een
gelijktijdige belastingverlaging
en huurverhoging. Een en ander
zal afhangen van de loop van de
voorbereidingen van deze wets
ontwerpen en de afhandeling
daarvan in de Tweede Kamer.
Hoewel wij ons bewust zijn
van het enorme werk, dat ieder
jaar opnieuw door de Tweede
Kamer wordt verzet, menen we
toch, dat dergelijke belangrijke
projecten de voorrang verdienen,
temeer als men de gunstige bin
nenlandse toestand, een gevolg
van het hoge welvaartspeil dat
momenteel in ons land heerst,
niet wil laten beïnvloeden door
een ontevreden bevolking, al
blijft er voor sommige groepen
van de bevolking, waarbij wij
speciaal de zogenaamde „verge
ten groepen" op het oog hebben,
ook nu reeds het een en ander te
wensen over.
EIGEN HAARD GOUD
WAARD?
Het Nederlandse Instituut voor
tevreden is met haar woning.
Deze enquête heeft uitgewezen,
dat er slechts heel weinig Neder
landers zijn, die met een volmon
dig „ja" op deze vraag hebben
geantwoord. Ook de bewoners
van de huizen, die na de tweede
wereldoorlog gebouwd zijn, blij
ken vele klachten te hebben, ter
wijl van het aantal ondervraagde
bewoners van vóór-oorlogse hui
zen 65 c/c niet tevreden was over
de bewoning.
Er waren onder de ondervraag
den velen, die slechts aanmerking
maakten op een bepaald deel van
het 'huis of op het ontbreken van
practische benodigdheden als
badkamer of douchecel. Vele
klachten betroffen ook de be
perkte ruimte van de slaapka
mers en de keuken, de ouderwet
se inrichting en de waterleiding.
Van de ondervraagden was er
18 dat over hun woning in
het geheel niet tevreden was.
Het probleem van woningtekort
bleef hier wijselijk buiten be
schouwing, want anders zou het
aantal ontevredenen nog veel
groter geweest zijn, maar toch
blijkt uit de ontevredenheid een
drang naar betere toestanden.
OP ZOEK NAAR
VERMISTEN.
De stormnacht van vorige week
heeft opnieuw rouw gebracht in
verschillende Nederlandse vis
sersgezinnen. Twee kotters van
de Urker visvloot zijn tot op
heden niet teruggekeerd en de
aanvankelijke nazoekpogingen,
die geen resultaat opleverden,
werden gestaakt, toen men de
zekerheid verkreeg, dat er niets
meer te redden viel.
De Nederlandse vissersbond
heeft echter het initiatief geno
men om ook ten behoeve van de
achtergeblevenen op zoek te gaan
naar de wrakken van de ver
gane vissersboten en daartoe
hebben dertig Urker kotters zich
ter beschikking gesteld om op de
vermoedelijke plaats van de
ramp te gaan zoeken.
Dertig andere Urker kotters
zullen zich eveneens op weg be
geven, niet om te gaan zoeken,
maar om te gaan vissen met een
speciale bedoeling, namelijk om
de kosten van deze rampzalige
tocht te dekken. In het volste
vertrouwen, dat deze tocht al
thans enig licht omtrent deze
duistere ramp zal brengen, zijn
zij vertrokken, hopende dat deze
dienst, bewezen aan de nabe
staanden van hun vrienden, niet
zonder resultaat zal blijven, al is
het ook een droevig resultaat.
Mqnhnrdt'i Zenuwtabletten
i helpen U er overheen.
De Nederlandse schilder George
Zwaaf, die al meer dan zes jaar
in Durban woont, heeft Voor
Prins Bernhard een schilderij ge
maakt van Protea's de nationale
bloem van Zuid-Afrika, daar sui-
kerbossie genaamd), die te Dur
ban waren geëxposeerd. In
tegenstelling tot andere geschen
ken die Z.K.H, ontving en die
per boot naar Nederland worden
verstuurd, nam de Prins het
schilderij met zich mede in het
vliegtuig.
Israël en Jordanië hebben het
plan van hun militaire bevelheb
bers voor het handhaven van de
vrede in het gebied van Jeruza
lem aanvaard. Indien zich geen
onverwachte incidenten voor
doen, zal het accoord tussen de
Jordaanse en Israëlische com
mandanten in het hoofdkwartier
der V. N. worden getekend, in
tegenwoordigheid van generaal
Burns, het hoofd van de waar
nemers der V. N.
Als de bevelhebbers Vrijdag
voor de ondertekening bijeen
komen, zal dat de eerste samen
komst tussen de twee partijen
zijn sinds Maart j.l. Men hoopt,
dat het accoord later zal worden
uitgebreid tot andere grensgebie
den tussen Israël en de Arabische
landen, met name tot de streek
van Gaza.
In de overeenkomst wordt
o'.m. bepaald, dat in het grensge
bied alleen volkomen gediscipli
neerde troepen zullen worden ge-
stationneerd teneinde de kans
op incidenten zoveel mogelijk te
verminderen.
op werkdager>(exd
Zatenlj gaatTt'j'o
van ons volk hjssen
lOenlluur naar bed
op Zondagen gaar
32 van ons volk
tussen 10 en 11 uur
naar bed
op werkdagen staat
43 van ons volk
tussen 7 en 8 uur
op
op Zondagen staat
26 °/o van ons volk
tussen 7 en 8 uur
op
op werkdagen fexd.
Zaterd.j gaatl7°/o
van ons volk na
12uurnaar bed
op Zaterdagen gaat
37 van ons volk
na 12
uur naar
op Zondagen staat
60.% van ons
i 8
op werkdagen (exd.
Zaterd.)staatl7°/c
van on! volk na
Buur op
volk na
uurop
In een kabinetsvergadering,
die zes duurde, heeft de minister
raad de besluiten van het jongste
congres van de Partai Indonesia
Raya besproken, betreffende de
door de P.I.R. noodzakelijk ge
achte wijzigingen in het finan-
cieel-economische beleid van de
regering. Voorts besprak de mi
nisterraad de politieke nota van
de Nahdatul Ulama, waarin o.a.
wijziging van de veiligheidspoll
tiek, de financieel-economische
politiek en de personeelspolitiek
wordt geëist. Verder werd be
sproken de jongste verklaring
van de Partai Serikat Islam In
donesia (die vervanging eist van
de P.N.I.-minister Iskaq (Econo
mische Zaken) en Ong Eng Die
(Financiën) en van de P.I.R.-mi-
nister Hazairin Binnenlandse
Zaken).
Blijkens een na de zitting uit
gegeven communiqué zullen de
kwesties nader worden bespro
ken door het kabinet, tezamen
met de regeringspartijen en haar
fracties. Tijdens de zitting had
den afgevaardigden van de liga
Muslimin (de Nahdatul Ulama
Parti en de P. S. I. I.) een ont
moeting met de ministers van
partijen. Zij deelden daarop
mede, dat de liga de eisen van
de P. S. 1.1. tot vervanging van
de drie ministers heeft overge
nomen. De liga wil niet langer
verantwoordelijk gesteld kunnen
worden voor het beleid van die
drie ministers. De vervangers
zouden geen leden mogen zijn
van de Partai Nasional Indonesia
of van de Partai Indonesia Raya.
Politieke waarnemers in Dja
karta achten inwilliging van
deze eisen door de P.N.I. en de
P.I.R. uiterst moeilijk, zo niet on
mogelijk.
Geruchten over een op handen
zijnde kabinetscrisis zijn dan ook
weer sterker geworden na de
laatste kabinetszitting, doch men
verheelt daarbij nu, dat een val
van het kabinet reeds zo vele
malen met zoveel zekerheid is
voorspeld, zonder dat de voor
spellingen ooit zijn uitgekomen.
Men wijst er anderzijds op, dat
de regering nog nooit tevoren op
zo vele fronten van binnenuit be
dreigd werd.
DE ZAAK SCHMIDT WORDT
28 OUT. VOORTGEZET.
De zaak-Schmidt zal 28 October
worden voortgezet, aldus heeft
Pi Aneta vernomen. Intussen
heeft de procureur-generaal ge
reageerd op de brief van mr Bou-
man aan de minister van Justitie.
In deze brief had mr Bouman,
de verdediger van de heer
De Vietnamese oud-premier en
minister van Defensie, generaal
Nguyen van Xuan heeft in een
Vrijdag uitgegeven bekendma
king berichten over een breuk
tussen hem en zijn mede-opposi
tieleiders generaal Nguyen van
Hinh en generaal Le van Vien
tegengesproken. Volgens de be
kendmaking nemen de drie gene
raals hetzelfde standpunt in ten
aanzien van de regering van na
tionale eenheid, die eerste-minis-
ter Ngo Dinh Dien volgens de
richtlijnen van het staatshoofd,
Bao Dai, moet vormen.
Schmidt, zijn „ontsteltenis en
verontwaardiging" geuit over het
feit, dat de Djakska Tinggi bui
ten de rechter om en terwijl be
klaagde en verdediging niet aan
wezig waren Dinsdag op de on
derneming „Darmaga" bij Bogor
„een soort publieke zitting" ar
rangeerde in verband met de
zaak-Schmidt. De procureur-
generaal verklaarde, dat het niet
zijn bedoeling was op de onder
neming „Darmaga" een openbare
zitting te arrangeren. De bedoe
ling van het openbaar ministerie
was uitsluitend, zich ter plaatse
van de omstandigheden op de
hoogte te stellen.
Vluchtelingen, die Vrijdag uit
Hongarije in Wenen zijn aange
komen, hebben gemeld, dat op 13
September de oliepijpleiding tus
sen Maszolajfalva en Debrecen
achttien kilometer ten Noorden
van Maszolajfalva is ontploft.
De ontploffing had grote schade
veroorzaakt en was gevolgd door
een hevige brand. Het hoofd van
de pijpleiding, Theodor Balta,
was gearresteerd.
Er zijn in Londen thans 15.746
stakers. De staking bij de bus
diensten breidt zidh nog uit. Van
de 7600 bussen staan er nu 3263
stil.
Duizenden gaan te voet of per
fiets naar hun werk. Sommigen
ook op rolschaatsen. De onder
grondse kan het vervoer alleen
niet aan. Vele maatschappijen
hebben zelf vervoersdiensten
voor haar personeel georgani-
De minister van Arbeid, sir
Walter Mockton, deed een beroep
op werkgevers en vakbondslei
ders om een conferentie te hou
den om een oplossing te vinden
voor de staking.
De laatste havenarbeiders leg
den Vrijdag hun werk neer en de
busstaking breidde zich uit.
De leiders van de 7.000 leden
tellende nationale verenigde bond
van havenarbeiders en dokwer
kers wezen Vrijdagmiddag het
verzoek van sir Walter Monck-
ton van de hand.
Het bestuur van de Stichting
van den Arbeid heeft een rap
port uitgebracht over de toekom
stige loonpolitiek. Het is aange
boden aan de Minister van So
ciale Zaken en Volksgezondheid.
Wij ontlenen aan dit rapport
het volgende:
l. Inleiding.
Het vraagstuk van de loon
politiek kwam medio 1953, na het
door de S.E.R. uitgebrachte ad
vies inzake het in de naaste toe
komst te volgen systeem van
loonbeheersing opnieuw in brede
kringen van de bevolking in de
belangstelling.
Het bestuur van de Stichting
van den Arbeid besloot dit vraag
stuk aan een afzonderlijke be
schouwing te onderwerpen,
waartoe aan de looncommissie
van de Stichting van den Arbeid
werd verzocht ter zake een prae-
advies aan het stichtingsbestuur
uit te brengen.
Deze commissie begon haar
werkzaamheden op 11 November
1953. De eindtekst van haar
prae-advies werd op 16 Juni 1954
vastgesteld.
Naar het oordeel van het stich
tingsbestuur zou het aanbeveling
verdienen, indien de betrokken
minister(s) over het onderhavige
vraagstuk het advies van de so
ciaal-economische raad zouden
vragen, afgezien van de vraag of
de S. E. R. eigener beweging een
advies aan de regering zou wen
sen uit te brengen.
voorgestelde systeem nog aan
veranderingen onderhevig kan
zijn.
gewijze differentiaties mogelijk
moet zijn.
2. Uitgangspunten van een
nieuw systeem van loon
vorming.
De vóór. en nadelen van het
huidige systeem worden in het
rapport uiteengezet.
Onder handhaving van de voor
delen en met vermijding van de
nadelen van het huidige systeem
dienen als uitgangspunten voor
het toekomstige systeem van
loonvorming de navolgende wen
selijkheden zoveel mogelijk ge
realiseerd te worden:
WFIST DUITSLAND SOUVEREIN
\AAN ROL EN\
OOST
DUITSLAND
WEST BE RL UN BLUF
ONDER GEALLIEERD
BESTUUR
AAN TSJECHO SLOWAKIJE
TSJECH O-SLOWAKIJE
STATUS NCG
N/C T BEKEND
GROOT DUITSE RIJK
939
FRANKRIJK
BE/ET DOOR DE
GEALL/EEROEN
ONGARIJE
OOSTENRIJK
ZWITSERLAND
talie
JOEGO SLAVIE
door
ARVI KIVIMAA.
68»
('Nadrulk verboden.)
In het gedrang, gedrukt te
gen een houten hek, staat de
tekenlerares. Zij heft het hoofd
naar het zonlicht, zij schreit,
bevend van emotie.
En ook Leo wordt het nu te
machtig. Hij voelt een prop in
zijn keel. Door zijn herinnering
flitsen de woorden, welke de
rector en de gymnastiekleraar
laatst spraken over de ontwa
king van het vaderland. Hij ziet
nu pas, dat het manifesterende
publiek niet alleen uit scholie
ren toestaat, maar dat ook de
arbeiders uit de machinefa
briek meedoen. En daar is de
boekhandelaar de apotheker
en de wasvrouw Seliinska
met haar rossigen, reusachti-
gen zoon! Daar lopen de meis
jes van de kweekschool! En
daar is Virtanen, de koetsier,
zijn paarse drankneus gloeit in
zijn montere kop, als hij mee-
host en voortgestuwd wordt te
midden van de uitbundige me
nigte.
Ten slotte gaan alle leerlingen
naar school, maar ook daar is
alles anders. De leraren spre- doet met haar een walsje in
1. de primaire verantwoordelijk
heid voor de loonvorming
dient zoveel mogelijk te berus.
ten bij het bedrijfsleven, waar
bij de overheid als hoedster
van het algemeen belang een
aanvullende taak heeft;
2. het algemene loonniveau dient
steeds in overeenstemming te
zijn met de fundamentele eco
nomische en sociale factoren
(werkgelegenheid, betalings
balans, ruilvoet, een sociaal
verantwoord loonniveau);
3. een zo grote mogelijkheid van
differentiatie in de lonen en
andere arbeidsvoorwaarden
als met de coördinatie gedach
te in overeenstemming is te
brengen.
Hiervan uitgaande komt men,
zoals in de volgende hoofdstuk
ken nader wordt uitgewerkt, tot
een systeem van loonvorming,
dat enerzijds een nationaal ka
rakter dient te dragen, in zoverre
het gemiddelde looniveau moet
zijn afgestemd op de fundamen
tele economische en sociale facto
ren van de Nederlandse volks
huishouding, met behulp van
door het toporgaan van het be
drijfsleven, i.e. de S.E.R.vast te
stellen richtlijnen. Anderzijds
dient het systeem van loonvor
ming een coördinerend karakter
te dragen, opdat met inacht
neming van economische en so
ciaal verantwoorde differentia
ties een harmonische loonop-
bouw in de onderscheiden be
drijfstakken en ondernemingen
gewaarborgd blijft. Het spreekt
vanzelf, dat een dergelijk sys
teem van loonvorming gezien
moet worden als een resultante
van ter zake levende wensen
voor de naaste toekomst, zodat
op langere termijn gezien dit
handen der verkopers. O/eral
staan groepen mensen druk te
debatteren en het laatste
nieuws te toepraten. De man van
de dag is Kerenski. Men heeft
al :een straatlied top hem, dat
alom gezongen wordt.
Oom Ottu isuitgelaten over
het feit, dat Svinhufhud uit
Siberië teruggekeerd en met
groot enthousiasme ontvangen
is. Bulderend van plezier pakt
hij zijn dochter Helmi beet en
3. Vaststellen en wijziging der
richtlijnen.
Verondersteld wordt, dat de
S.E.R. een analyse en prognose
zal opstellen met betrekking tot
de economische situatie, welke
zal worden toegespitst op de loon
politiek, waarmee een uitspraak
zal worden verkregen over het
algemene loonniveau. Het maken
van deze analyse en het opstellen
van de prognose geschiedt als
regel één keer per jaar, tenzij bij
zondere omstandigheden aanlei
ding geven van deze regel af te
wijken.
Indien deze prognose en ana
lyse daartoe aanleiding geven,
zal vervolgens de Stichting van
den Arbeid (of een ander orgaan
van overleg van de Centrale
werkgevers- en werknemersorga
nisaties) geraadpleegd dienen te
worden met betrekking tot een
eventuele wijziging in en aan
vulling van de richtlijnen voor
de loonpolitiek en de details
daarvan. Het bij dit overleg ge-
gens ter kennis gebracht van de
S.E.R., waarna de S.E.R. al of
niet een wijziging van de richt
lijnen vaststelt. Overeenkomstig
de bestaande verlangens komt
door middel van deze procedure
het vaststellen en het wijzigen
van de richtlijnen aan de zijde
van het bedrijfsleven te liggen.
4. Positie overheid.
Onder verwijzing naar het
voorafgaande dient in aanmer
king te worden genomen, dat ook
t.a.v. het toekomstige systeem
van de loonpolitiek de overheid
als hoedster van het algemeen
belang een taak heeft. In dit ver
band zij er volledigheidshalve op
gewezen, dat de overheid bij de
procedure, vermeld in hoofdstuk
3, betrokken is. Bij het behande
len van de richtlijnen in de S.E.R.
heeft, naar het oordeel van het
stichtingsbestuur, de overheid de
gelegenheid door middel van
waarnemers van haar inzichten
blijk te geven.
Wanneer de S.E.R. met betrek
king tot het wijzigen en vaststel
len van de richtlijnen een besluit
neemt, dient een dergelijk besluit
door de overheid te kunnen wor
den geschorst of vernietigd.
7. De uitvoering van de toe
komstige loonpolitiek.
5. Besluitvorming in de S.E.R.
Het stichtingsbestuur is van
oordeel, dat het aanbeveling ver
dient voor de hier in het geding
zijnde besluitvorming een meer
derheid te verlangen van ten
minste 5/9 van het aantal door
de S.E.R. uit te brengen stem
men. Dit getal van 5/9 is ont
staan op grond van de overwe
ging dat, mocht zich het bijzon
dere geval voordoen dat de leden,
benoemd door de werkgevers- en
werknemersorganisaties en bloc
een tegenovergestelde opvatting
over het te nemen besluit zouden
hebben, 2/3 van het aantal kroon-
len de doorslaggevende beslissing
zou moeten geven.
6.
Afwijkingen
lijnen.
van de richt-
Het rapport acht het wenselijk,
bedrijfstaksgewijze afwijkingen
te erkennen als een element van
de loonpolitiek. Deze bedrijfs
taksgewijze afwijkingen dienen
gegrond te zijn op de verschillen,
welke in bedrijfstakken kunnen
bestaan ten opzichte van de ge
middelde cijfers inzake de werk
gelegenheid, productiviteit en
rentabiliteit.
Het bestuur van de Stichting
van den Arbeid is van mening,
dat in collectieve regelingen van
arbeidsvoorwaarden, indien par
tijen dit overeenkomen, een
zekere mate van ondernemings-
i.ten eensklaps vrijuit, ze zijn nu
geheel zichzelf. Er is geen af
stand meer tussen het podium
van den docent en de baniken.
Eén machtig gezin is de schooi
vandaag, alle verdeeldheid, alle
tweedracht is heen. De school
is geheel opgenomen in de stad,
en de stad is een levend deel
van de herboren natie. Verge
ten haar vroeger bestaan in af
geslotenheid, heeft zij nieuwe
impulsies ontvangen, ze ont
waakt en herademt. Want zij
is zich bewust, thans te behoren
tot één groot nationaal verband
en staat op dat recht. Ja, ze
gaat er trots op, als vrije Finse
stad geen Russisch militair ge
zag te hebben, maar geheel
autonoom haar eigen zaken te
bedisselen.
Belust op nieuws, rukt men
de krante,n, die uit het zuiden
het land binnenkomen uit de
de gang. Hij heeft een enorme
papieren zak op 't hoofd en zijn
onafscheidelijke 'bril op zijn
mopneus.
In school toespreekt men tij
dens de Russische taalles de po
litieke gebeurtenissen van het
ogenblik, en de gymnastiekle
raar laat de jongens exerceren
als een compagnie soldaten
„Onthoudt deze tijd, jon
gens!" zegt hij. „In deze da
gen wordt er geschiedenis ge
maakt!
Inderdaad, de stad toeleeft
een bijzonder belangrijk ivoor
jaar. 's Avonds maakt Leo een
wandeling door het park langs
de rivier. Op de scheepswerf
heerst geweldige bedrijvigheid
'De arbeiders schilderen en
hameren, de electrische boren
gieren.
In dit hoogtij voor al wat
man is, moet Leo aan zijn vader
denken. Ach, had hij dit eens
mogen beleven! Helaas, ver
dronken is hij in de storm op
het meer. En nu slaapt hij in de
groeve. De gedachte aan zijn
vader vervult hem met smar
telijke bewogenheid. En in het
ouderlijk huis, achter de
i'jlauwige bos: en. zal stellig
grootvader nu aan hem don
ken.
Het jonge blad berst uit de
glanzende knoppen van berken
en essen. Het verrukkelijk lich
te grden der eiken begint het
park reeds te tinten. Straks, met
het doorkomen van de zomer
zal het zwaarder, donkeider van
kleur worden. Nog zijn de lin
den niet uit, zij zullen het laatst
ontwaken. Des nachts hoort
men de wilde eenden overvlie
gen, trekkend naar het noorden,
naar de vrijheid van de onge
repte wildernis.
Als de appelbomen in de tui
nen bloeien, achter het roodbe-
schilderde houten hekwerk, is
het einde van de cursus voor
de leerlingen aangebroken en
ontvangen ze hun rapporten.
De grote vacantie is daar! De
schooi danst van pleeier en
jolijt. IMirma kcimt cm Leo in
ijltempo naar huis te brengen,
en als ze door de geurige wou
den rijden, zit Eemeli op de
sjeeis het hoogste lied toe zingen.
(Wordt vervolgd.)
Na het voorafgaande rijst
thans de vraag, op welke wijze
de practische toepassing van de
loonpolitiek dient te geschieden.
Ook in de toekomst verdient
het aanbeveling, dat partijen in
gezamenlijk overleg tot een voor
stel inzake de regeling van lonen
en andere arbeidsvoorwaarden
komen. Het nieuwe orgaan, dat
belast zal worden met de uitvoe
ring van de toekomstige loon
politiek, zal mede tot taak heb
ben, voor zover nodig, een voort
gezet overleg van partijen te be
vorderen. Hoewel dit orgaan ook
de bevoegdheid zal hebben een
loonregeling vast te stellen, zal
van deze bevoegdheid een voor
zichtig gebruik moeten worden
gemaakt.
Uitgaande van de vermelde
publiekrechtelijke bevoegdheden,
welke ook bij de uitvoering van
de toekomstige loonpolitiek aan
wezig zullen zijn, is aandacht ge
schonken aan de vraag, welk or
gaan met deze uitvoering belast
zal moeten worden. Hierbij is
enerzijds in aanmerking geno
men de reeds eerder wenselijk
geachte coördinatie in de loon
politiek en anderzijds de behoef
te het georganiseerde bedrijfs
leven bij de uitvoering van de
loonpolitiek meer verantwoorde
lijk te laten dragen dan tot dus
verre het geval was. Op grond
van deze overwegingen zou het
aanbeveling verdienen over te
gaan tot de instelling van een
loonraad, als een vaste commis
sie van de S.E.R., zij het ook met
een bijzonder karakter.
Voor zover uit de inhoud van
dit rapport voortvloeit, dat be
voegdheden van het huidige col
lege van Rijksbemiddelaars met
betrekking tot de loonpolitiek
dienen over te gaan naar de
S.E.R., zal daarvoor een wette
lijke regeling getroffen moeten
worden. Bij het inwerkingtre
den van deze wettelijke regeling
wordt verondersteld, dat het col
lege van Rijksbemiddelaars zal
ophouden te fungeren.
Om practische redenen zou het
verder aanbeveling verdienen,
dat de S.E.R. de uitvoering van
de loonpolitiek, al of niet onder
het stellen van nadere regelen,
aan de loonraad delegeert met in
begrip van het toetsingsrecht ten
aanzien van loonverordeningen.
De loonraad dient te worden
samengesteld uit vertegenwoor
digers van werknemers en werk
gevers benevens kroonleden.
De hierboven genoemde instel
ling van de loonraad zal dienen
plaats te vinden door de S.E.R.
in overleg met de betrokken mi
nistens).
Vervolgens is aandacht ge
schonken aan de vraag, op welke
wijze in het voorzitterschap van
de loonraad moet worden voor
zien. Hierbij is vooral rekening
gehouden met het feit, dat zowel
binnen als buiten de looncom
missie van de Stichting van den
Arbeid het op prijs wordt gesteld,
dat het voorzitterschap van deze
ommissie het ene half jaar
wordt waargenomen door een
werkgeversvertegenwoordiger en
het volgende half jaar door een
werknemersvertegenwoordiger
Gelet op de samenstelling van
Ie loonraad, wordt het wenselijk
geacht dat 3 leden van de loon
raad als voorzitters zouden kun
nen fungeren. De kroongroep,
het werkgeversgedeelte en het
werknemersgedeelte in de loon-
"aad zouden ieder 1 lid als voor
zitter dienen aan te wijzen.
Ook is nog aandacht geschon
ken aan de vraag, in hoeverre en
op welke wijze de loonraad inge-
ichakeld moet worden met be-
Tekking tot eventuele algemene
'oonronden, zoals deze na 1945
/erschillende keren hebben
olaats gevonden.
Een wijziging van de richtlij
nen zal, zoals eerder in dit rap-
oort werd uiteengezet, door de
S.E.R. dienen plaats te vinden,
waarbij dus ook de economische
aspecten van een dergelijke wij
ziging onder ogen kunnen wor
den gezien.
Voorzover daartoe aanleiding
bestaat doch alleen in zeer bij
zondere omstandigheden, welke
leiden tot schoksgewijze verande
ringen in de kosten van levens
onderhoud, bijv. tengevolge van
overheidsmaatregelen en voor
zover deze niet kunnen worden
opgevangen volgens de normale
procedure mag de mogelijk
heid niet worden uitgeschakeld,
dat de loonraad naar aanleiding
van een voorgenomen wijziging
in de richtlijnen en op uitdrukke
lijk advies van de S.E.R. een voor
het gehele bedrijfsleven alge
meen bindende maatregel vast
stelt. Bovendien heeft de loon
raad. op grond van door de
S.E.R. vastgestelde richtlijnen, de
bevoegdheid een algemene aan
wijzing of vergunning te geven
met betrekking tot bijv. het ver
lenen van een extra-uitkering,
het vrijaf geven op de nationale
feestdag, enz.
Uit het rapport blijkt, dr 'c
bij de uitvoering van de toe
stige loonpolitiek de Stichti
van den Arbeid een bepaalde
functie heeft te vervullen.