De belastingen onder druk Indonesië De toekomstige loonpolitiek EILAND IN DE SCHOOT DER WINDEN Verlaging vóór 1956? Critiek op woningen Urkers zoeken Urkers WÊÈBÈm I TWEEDE HL AD Zaterdag 16 October '^54 9e Jaargang Ho. 3280 Last Tan zenuwen Stilleven voor de Prins Israël en Jordanië aanvaarden plan voor veiligheid van Jeruzalem ALS W'J SLAPEN... De politieke crisis in Vietnam Ontploffing in Hongaarse oliepijpleiding De stakingen te Londen aV Aan het slot van de algemene de Publieke Opinie heefteenon- begrotingsdebatten in de Tweede derzoek ingesteld onder de Neder- landse bevolking, of zij geheel Kamer heeft de minister-presi dent, dr Drees, verklaard, dat de samenwerking in het kabinet buitengewoon goed was en dat er voor het kabinet vooralsnog geen reden bestond om heen te gaan. Het heeft er wel naar uit gezien, dat dit zou gaan gebeu ren, toen de fractie-voorzitter van de P. v. d. A„ mr Burger, een felle aanval lanceerde op de K. V. P. met betrekking tot het mandement van de R. K. bis schoppen. Dat dit echter niet gebeurde, was een gevolg van het feit, dat de P. v. d. A. praetisch gesproken „alleen" stond en er slechts een koele reactie van prof. Romme op deze aanval volgde. Omtrent de aangekondigde be lastingverlagingen verklaarde dr Drees, dat er in het huidige kabi net geen zekerheid bestond, dat de verlaging van de inkomsten en loonbelasting en van de ver mogensbelasting per 1 Juli 1955 kon ingaan en dat men derhalve als uiterste termijn 1 Januari '56 gekozen had. De mogelijkheid tot eerdere belastingverlaging blijft dus bestaan en wordt gro ter, als men 'bedenkt, dat men in principe voorstander is van een gelijktijdige belastingverlaging en huurverhoging. Een en ander zal afhangen van de loop van de voorbereidingen van deze wets ontwerpen en de afhandeling daarvan in de Tweede Kamer. Hoewel wij ons bewust zijn van het enorme werk, dat ieder jaar opnieuw door de Tweede Kamer wordt verzet, menen we toch, dat dergelijke belangrijke projecten de voorrang verdienen, temeer als men de gunstige bin nenlandse toestand, een gevolg van het hoge welvaartspeil dat momenteel in ons land heerst, niet wil laten beïnvloeden door een ontevreden bevolking, al blijft er voor sommige groepen van de bevolking, waarbij wij speciaal de zogenaamde „verge ten groepen" op het oog hebben, ook nu reeds het een en ander te wensen over. EIGEN HAARD GOUD WAARD? Het Nederlandse Instituut voor tevreden is met haar woning. Deze enquête heeft uitgewezen, dat er slechts heel weinig Neder landers zijn, die met een volmon dig „ja" op deze vraag hebben geantwoord. Ook de bewoners van de huizen, die na de tweede wereldoorlog gebouwd zijn, blij ken vele klachten te hebben, ter wijl van het aantal ondervraagde bewoners van vóór-oorlogse hui zen 65 c/c niet tevreden was over de bewoning. Er waren onder de ondervraag den velen, die slechts aanmerking maakten op een bepaald deel van het 'huis of op het ontbreken van practische benodigdheden als badkamer of douchecel. Vele klachten betroffen ook de be perkte ruimte van de slaapka mers en de keuken, de ouderwet se inrichting en de waterleiding. Van de ondervraagden was er 18 dat over hun woning in het geheel niet tevreden was. Het probleem van woningtekort bleef hier wijselijk buiten be schouwing, want anders zou het aantal ontevredenen nog veel groter geweest zijn, maar toch blijkt uit de ontevredenheid een drang naar betere toestanden. OP ZOEK NAAR VERMISTEN. De stormnacht van vorige week heeft opnieuw rouw gebracht in verschillende Nederlandse vis sersgezinnen. Twee kotters van de Urker visvloot zijn tot op heden niet teruggekeerd en de aanvankelijke nazoekpogingen, die geen resultaat opleverden, werden gestaakt, toen men de zekerheid verkreeg, dat er niets meer te redden viel. De Nederlandse vissersbond heeft echter het initiatief geno men om ook ten behoeve van de achtergeblevenen op zoek te gaan naar de wrakken van de ver gane vissersboten en daartoe hebben dertig Urker kotters zich ter beschikking gesteld om op de vermoedelijke plaats van de ramp te gaan zoeken. Dertig andere Urker kotters zullen zich eveneens op weg be geven, niet om te gaan zoeken, maar om te gaan vissen met een speciale bedoeling, namelijk om de kosten van deze rampzalige tocht te dekken. In het volste vertrouwen, dat deze tocht al thans enig licht omtrent deze duistere ramp zal brengen, zijn zij vertrokken, hopende dat deze dienst, bewezen aan de nabe staanden van hun vrienden, niet zonder resultaat zal blijven, al is het ook een droevig resultaat. Mqnhnrdt'i Zenuwtabletten i helpen U er overheen. De Nederlandse schilder George Zwaaf, die al meer dan zes jaar in Durban woont, heeft Voor Prins Bernhard een schilderij ge maakt van Protea's de nationale bloem van Zuid-Afrika, daar sui- kerbossie genaamd), die te Dur ban waren geëxposeerd. In tegenstelling tot andere geschen ken die Z.K.H, ontving en die per boot naar Nederland worden verstuurd, nam de Prins het schilderij met zich mede in het vliegtuig. Israël en Jordanië hebben het plan van hun militaire bevelheb bers voor het handhaven van de vrede in het gebied van Jeruza lem aanvaard. Indien zich geen onverwachte incidenten voor doen, zal het accoord tussen de Jordaanse en Israëlische com mandanten in het hoofdkwartier der V. N. worden getekend, in tegenwoordigheid van generaal Burns, het hoofd van de waar nemers der V. N. Als de bevelhebbers Vrijdag voor de ondertekening bijeen komen, zal dat de eerste samen komst tussen de twee partijen zijn sinds Maart j.l. Men hoopt, dat het accoord later zal worden uitgebreid tot andere grensgebie den tussen Israël en de Arabische landen, met name tot de streek van Gaza. In de overeenkomst wordt o'.m. bepaald, dat in het grensge bied alleen volkomen gediscipli neerde troepen zullen worden ge- stationneerd teneinde de kans op incidenten zoveel mogelijk te verminderen. op werkdager>(exd Zatenlj gaatTt'j'o van ons volk hjssen lOenlluur naar bed op Zondagen gaar 32 van ons volk tussen 10 en 11 uur naar bed op werkdagen staat 43 van ons volk tussen 7 en 8 uur op op Zondagen staat 26 °/o van ons volk tussen 7 en 8 uur op op werkdagen fexd. Zaterd.j gaatl7°/o van ons volk na 12uurnaar bed op Zaterdagen gaat 37 van ons volk na 12 uur naar op Zondagen staat 60.% van ons i 8 op werkdagen (exd. Zaterd.)staatl7°/c van on! volk na Buur op volk na uurop In een kabinetsvergadering, die zes duurde, heeft de minister raad de besluiten van het jongste congres van de Partai Indonesia Raya besproken, betreffende de door de P.I.R. noodzakelijk ge achte wijzigingen in het finan- cieel-economische beleid van de regering. Voorts besprak de mi nisterraad de politieke nota van de Nahdatul Ulama, waarin o.a. wijziging van de veiligheidspoll tiek, de financieel-economische politiek en de personeelspolitiek wordt geëist. Verder werd be sproken de jongste verklaring van de Partai Serikat Islam In donesia (die vervanging eist van de P.N.I.-minister Iskaq (Econo mische Zaken) en Ong Eng Die (Financiën) en van de P.I.R.-mi- nister Hazairin Binnenlandse Zaken). Blijkens een na de zitting uit gegeven communiqué zullen de kwesties nader worden bespro ken door het kabinet, tezamen met de regeringspartijen en haar fracties. Tijdens de zitting had den afgevaardigden van de liga Muslimin (de Nahdatul Ulama Parti en de P. S. I. I.) een ont moeting met de ministers van partijen. Zij deelden daarop mede, dat de liga de eisen van de P. S. 1.1. tot vervanging van de drie ministers heeft overge nomen. De liga wil niet langer verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor het beleid van die drie ministers. De vervangers zouden geen leden mogen zijn van de Partai Nasional Indonesia of van de Partai Indonesia Raya. Politieke waarnemers in Dja karta achten inwilliging van deze eisen door de P.N.I. en de P.I.R. uiterst moeilijk, zo niet on mogelijk. Geruchten over een op handen zijnde kabinetscrisis zijn dan ook weer sterker geworden na de laatste kabinetszitting, doch men verheelt daarbij nu, dat een val van het kabinet reeds zo vele malen met zoveel zekerheid is voorspeld, zonder dat de voor spellingen ooit zijn uitgekomen. Men wijst er anderzijds op, dat de regering nog nooit tevoren op zo vele fronten van binnenuit be dreigd werd. DE ZAAK SCHMIDT WORDT 28 OUT. VOORTGEZET. De zaak-Schmidt zal 28 October worden voortgezet, aldus heeft Pi Aneta vernomen. Intussen heeft de procureur-generaal ge reageerd op de brief van mr Bou- man aan de minister van Justitie. In deze brief had mr Bouman, de verdediger van de heer De Vietnamese oud-premier en minister van Defensie, generaal Nguyen van Xuan heeft in een Vrijdag uitgegeven bekendma king berichten over een breuk tussen hem en zijn mede-opposi tieleiders generaal Nguyen van Hinh en generaal Le van Vien tegengesproken. Volgens de be kendmaking nemen de drie gene raals hetzelfde standpunt in ten aanzien van de regering van na tionale eenheid, die eerste-minis- ter Ngo Dinh Dien volgens de richtlijnen van het staatshoofd, Bao Dai, moet vormen. Schmidt, zijn „ontsteltenis en verontwaardiging" geuit over het feit, dat de Djakska Tinggi bui ten de rechter om en terwijl be klaagde en verdediging niet aan wezig waren Dinsdag op de on derneming „Darmaga" bij Bogor „een soort publieke zitting" ar rangeerde in verband met de zaak-Schmidt. De procureur- generaal verklaarde, dat het niet zijn bedoeling was op de onder neming „Darmaga" een openbare zitting te arrangeren. De bedoe ling van het openbaar ministerie was uitsluitend, zich ter plaatse van de omstandigheden op de hoogte te stellen. Vluchtelingen, die Vrijdag uit Hongarije in Wenen zijn aange komen, hebben gemeld, dat op 13 September de oliepijpleiding tus sen Maszolajfalva en Debrecen achttien kilometer ten Noorden van Maszolajfalva is ontploft. De ontploffing had grote schade veroorzaakt en was gevolgd door een hevige brand. Het hoofd van de pijpleiding, Theodor Balta, was gearresteerd. Er zijn in Londen thans 15.746 stakers. De staking bij de bus diensten breidt zidh nog uit. Van de 7600 bussen staan er nu 3263 stil. Duizenden gaan te voet of per fiets naar hun werk. Sommigen ook op rolschaatsen. De onder grondse kan het vervoer alleen niet aan. Vele maatschappijen hebben zelf vervoersdiensten voor haar personeel georgani- De minister van Arbeid, sir Walter Mockton, deed een beroep op werkgevers en vakbondslei ders om een conferentie te hou den om een oplossing te vinden voor de staking. De laatste havenarbeiders leg den Vrijdag hun werk neer en de busstaking breidde zich uit. De leiders van de 7.000 leden tellende nationale verenigde bond van havenarbeiders en dokwer kers wezen Vrijdagmiddag het verzoek van sir Walter Monck- ton van de hand. Het bestuur van de Stichting van den Arbeid heeft een rap port uitgebracht over de toekom stige loonpolitiek. Het is aange boden aan de Minister van So ciale Zaken en Volksgezondheid. Wij ontlenen aan dit rapport het volgende: l. Inleiding. Het vraagstuk van de loon politiek kwam medio 1953, na het door de S.E.R. uitgebrachte ad vies inzake het in de naaste toe komst te volgen systeem van loonbeheersing opnieuw in brede kringen van de bevolking in de belangstelling. Het bestuur van de Stichting van den Arbeid besloot dit vraag stuk aan een afzonderlijke be schouwing te onderwerpen, waartoe aan de looncommissie van de Stichting van den Arbeid werd verzocht ter zake een prae- advies aan het stichtingsbestuur uit te brengen. Deze commissie begon haar werkzaamheden op 11 November 1953. De eindtekst van haar prae-advies werd op 16 Juni 1954 vastgesteld. Naar het oordeel van het stich tingsbestuur zou het aanbeveling verdienen, indien de betrokken minister(s) over het onderhavige vraagstuk het advies van de so ciaal-economische raad zouden vragen, afgezien van de vraag of de S. E. R. eigener beweging een advies aan de regering zou wen sen uit te brengen. voorgestelde systeem nog aan veranderingen onderhevig kan zijn. gewijze differentiaties mogelijk moet zijn. 2. Uitgangspunten van een nieuw systeem van loon vorming. De vóór. en nadelen van het huidige systeem worden in het rapport uiteengezet. Onder handhaving van de voor delen en met vermijding van de nadelen van het huidige systeem dienen als uitgangspunten voor het toekomstige systeem van loonvorming de navolgende wen selijkheden zoveel mogelijk ge realiseerd te worden: WFIST DUITSLAND SOUVEREIN \AAN ROL EN\ OOST DUITSLAND WEST BE RL UN BLUF ONDER GEALLIEERD BESTUUR AAN TSJECHO SLOWAKIJE TSJECH O-SLOWAKIJE STATUS NCG N/C T BEKEND GROOT DUITSE RIJK 939 FRANKRIJK BE/ET DOOR DE GEALL/EEROEN ONGARIJE OOSTENRIJK ZWITSERLAND talie JOEGO SLAVIE door ARVI KIVIMAA. 68» ('Nadrulk verboden.) In het gedrang, gedrukt te gen een houten hek, staat de tekenlerares. Zij heft het hoofd naar het zonlicht, zij schreit, bevend van emotie. En ook Leo wordt het nu te machtig. Hij voelt een prop in zijn keel. Door zijn herinnering flitsen de woorden, welke de rector en de gymnastiekleraar laatst spraken over de ontwa king van het vaderland. Hij ziet nu pas, dat het manifesterende publiek niet alleen uit scholie ren toestaat, maar dat ook de arbeiders uit de machinefa briek meedoen. En daar is de boekhandelaar de apotheker en de wasvrouw Seliinska met haar rossigen, reusachti- gen zoon! Daar lopen de meis jes van de kweekschool! En daar is Virtanen, de koetsier, zijn paarse drankneus gloeit in zijn montere kop, als hij mee- host en voortgestuwd wordt te midden van de uitbundige me nigte. Ten slotte gaan alle leerlingen naar school, maar ook daar is alles anders. De leraren spre- doet met haar een walsje in 1. de primaire verantwoordelijk heid voor de loonvorming dient zoveel mogelijk te berus. ten bij het bedrijfsleven, waar bij de overheid als hoedster van het algemeen belang een aanvullende taak heeft; 2. het algemene loonniveau dient steeds in overeenstemming te zijn met de fundamentele eco nomische en sociale factoren (werkgelegenheid, betalings balans, ruilvoet, een sociaal verantwoord loonniveau); 3. een zo grote mogelijkheid van differentiatie in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden als met de coördinatie gedach te in overeenstemming is te brengen. Hiervan uitgaande komt men, zoals in de volgende hoofdstuk ken nader wordt uitgewerkt, tot een systeem van loonvorming, dat enerzijds een nationaal ka rakter dient te dragen, in zoverre het gemiddelde looniveau moet zijn afgestemd op de fundamen tele economische en sociale facto ren van de Nederlandse volks huishouding, met behulp van door het toporgaan van het be drijfsleven, i.e. de S.E.R.vast te stellen richtlijnen. Anderzijds dient het systeem van loonvor ming een coördinerend karakter te dragen, opdat met inacht neming van economische en so ciaal verantwoorde differentia ties een harmonische loonop- bouw in de onderscheiden be drijfstakken en ondernemingen gewaarborgd blijft. Het spreekt vanzelf, dat een dergelijk sys teem van loonvorming gezien moet worden als een resultante van ter zake levende wensen voor de naaste toekomst, zodat op langere termijn gezien dit handen der verkopers. O/eral staan groepen mensen druk te debatteren en het laatste nieuws te toepraten. De man van de dag is Kerenski. Men heeft al :een straatlied top hem, dat alom gezongen wordt. Oom Ottu isuitgelaten over het feit, dat Svinhufhud uit Siberië teruggekeerd en met groot enthousiasme ontvangen is. Bulderend van plezier pakt hij zijn dochter Helmi beet en 3. Vaststellen en wijziging der richtlijnen. Verondersteld wordt, dat de S.E.R. een analyse en prognose zal opstellen met betrekking tot de economische situatie, welke zal worden toegespitst op de loon politiek, waarmee een uitspraak zal worden verkregen over het algemene loonniveau. Het maken van deze analyse en het opstellen van de prognose geschiedt als regel één keer per jaar, tenzij bij zondere omstandigheden aanlei ding geven van deze regel af te wijken. Indien deze prognose en ana lyse daartoe aanleiding geven, zal vervolgens de Stichting van den Arbeid (of een ander orgaan van overleg van de Centrale werkgevers- en werknemersorga nisaties) geraadpleegd dienen te worden met betrekking tot een eventuele wijziging in en aan vulling van de richtlijnen voor de loonpolitiek en de details daarvan. Het bij dit overleg ge- gens ter kennis gebracht van de S.E.R., waarna de S.E.R. al of niet een wijziging van de richt lijnen vaststelt. Overeenkomstig de bestaande verlangens komt door middel van deze procedure het vaststellen en het wijzigen van de richtlijnen aan de zijde van het bedrijfsleven te liggen. 4. Positie overheid. Onder verwijzing naar het voorafgaande dient in aanmer king te worden genomen, dat ook t.a.v. het toekomstige systeem van de loonpolitiek de overheid als hoedster van het algemeen belang een taak heeft. In dit ver band zij er volledigheidshalve op gewezen, dat de overheid bij de procedure, vermeld in hoofdstuk 3, betrokken is. Bij het behande len van de richtlijnen in de S.E.R. heeft, naar het oordeel van het stichtingsbestuur, de overheid de gelegenheid door middel van waarnemers van haar inzichten blijk te geven. Wanneer de S.E.R. met betrek king tot het wijzigen en vaststel len van de richtlijnen een besluit neemt, dient een dergelijk besluit door de overheid te kunnen wor den geschorst of vernietigd. 7. De uitvoering van de toe komstige loonpolitiek. 5. Besluitvorming in de S.E.R. Het stichtingsbestuur is van oordeel, dat het aanbeveling ver dient voor de hier in het geding zijnde besluitvorming een meer derheid te verlangen van ten minste 5/9 van het aantal door de S.E.R. uit te brengen stem men. Dit getal van 5/9 is ont staan op grond van de overwe ging dat, mocht zich het bijzon dere geval voordoen dat de leden, benoemd door de werkgevers- en werknemersorganisaties en bloc een tegenovergestelde opvatting over het te nemen besluit zouden hebben, 2/3 van het aantal kroon- len de doorslaggevende beslissing zou moeten geven. 6. Afwijkingen lijnen. van de richt- Het rapport acht het wenselijk, bedrijfstaksgewijze afwijkingen te erkennen als een element van de loonpolitiek. Deze bedrijfs taksgewijze afwijkingen dienen gegrond te zijn op de verschillen, welke in bedrijfstakken kunnen bestaan ten opzichte van de ge middelde cijfers inzake de werk gelegenheid, productiviteit en rentabiliteit. Het bestuur van de Stichting van den Arbeid is van mening, dat in collectieve regelingen van arbeidsvoorwaarden, indien par tijen dit overeenkomen, een zekere mate van ondernemings- i.ten eensklaps vrijuit, ze zijn nu geheel zichzelf. Er is geen af stand meer tussen het podium van den docent en de baniken. Eén machtig gezin is de schooi vandaag, alle verdeeldheid, alle tweedracht is heen. De school is geheel opgenomen in de stad, en de stad is een levend deel van de herboren natie. Verge ten haar vroeger bestaan in af geslotenheid, heeft zij nieuwe impulsies ontvangen, ze ont waakt en herademt. Want zij is zich bewust, thans te behoren tot één groot nationaal verband en staat op dat recht. Ja, ze gaat er trots op, als vrije Finse stad geen Russisch militair ge zag te hebben, maar geheel autonoom haar eigen zaken te bedisselen. Belust op nieuws, rukt men de krante,n, die uit het zuiden het land binnenkomen uit de de gang. Hij heeft een enorme papieren zak op 't hoofd en zijn onafscheidelijke 'bril op zijn mopneus. In school toespreekt men tij dens de Russische taalles de po litieke gebeurtenissen van het ogenblik, en de gymnastiekle raar laat de jongens exerceren als een compagnie soldaten „Onthoudt deze tijd, jon gens!" zegt hij. „In deze da gen wordt er geschiedenis ge maakt! Inderdaad, de stad toeleeft een bijzonder belangrijk ivoor jaar. 's Avonds maakt Leo een wandeling door het park langs de rivier. Op de scheepswerf heerst geweldige bedrijvigheid 'De arbeiders schilderen en hameren, de electrische boren gieren. In dit hoogtij voor al wat man is, moet Leo aan zijn vader denken. Ach, had hij dit eens mogen beleven! Helaas, ver dronken is hij in de storm op het meer. En nu slaapt hij in de groeve. De gedachte aan zijn vader vervult hem met smar telijke bewogenheid. En in het ouderlijk huis, achter de i'jlauwige bos: en. zal stellig grootvader nu aan hem don ken. Het jonge blad berst uit de glanzende knoppen van berken en essen. Het verrukkelijk lich te grden der eiken begint het park reeds te tinten. Straks, met het doorkomen van de zomer zal het zwaarder, donkeider van kleur worden. Nog zijn de lin den niet uit, zij zullen het laatst ontwaken. Des nachts hoort men de wilde eenden overvlie gen, trekkend naar het noorden, naar de vrijheid van de onge repte wildernis. Als de appelbomen in de tui nen bloeien, achter het roodbe- schilderde houten hekwerk, is het einde van de cursus voor de leerlingen aangebroken en ontvangen ze hun rapporten. De grote vacantie is daar! De schooi danst van pleeier en jolijt. IMirma kcimt cm Leo in ijltempo naar huis te brengen, en als ze door de geurige wou den rijden, zit Eemeli op de sjeeis het hoogste lied toe zingen. (Wordt vervolgd.) Na het voorafgaande rijst thans de vraag, op welke wijze de practische toepassing van de loonpolitiek dient te geschieden. Ook in de toekomst verdient het aanbeveling, dat partijen in gezamenlijk overleg tot een voor stel inzake de regeling van lonen en andere arbeidsvoorwaarden komen. Het nieuwe orgaan, dat belast zal worden met de uitvoe ring van de toekomstige loon politiek, zal mede tot taak heb ben, voor zover nodig, een voort gezet overleg van partijen te be vorderen. Hoewel dit orgaan ook de bevoegdheid zal hebben een loonregeling vast te stellen, zal van deze bevoegdheid een voor zichtig gebruik moeten worden gemaakt. Uitgaande van de vermelde publiekrechtelijke bevoegdheden, welke ook bij de uitvoering van de toekomstige loonpolitiek aan wezig zullen zijn, is aandacht ge schonken aan de vraag, welk or gaan met deze uitvoering belast zal moeten worden. Hierbij is enerzijds in aanmerking geno men de reeds eerder wenselijk geachte coördinatie in de loon politiek en anderzijds de behoef te het georganiseerde bedrijfs leven bij de uitvoering van de loonpolitiek meer verantwoorde lijk te laten dragen dan tot dus verre het geval was. Op grond van deze overwegingen zou het aanbeveling verdienen over te gaan tot de instelling van een loonraad, als een vaste commis sie van de S.E.R., zij het ook met een bijzonder karakter. Voor zover uit de inhoud van dit rapport voortvloeit, dat be voegdheden van het huidige col lege van Rijksbemiddelaars met betrekking tot de loonpolitiek dienen over te gaan naar de S.E.R., zal daarvoor een wette lijke regeling getroffen moeten worden. Bij het inwerkingtre den van deze wettelijke regeling wordt verondersteld, dat het col lege van Rijksbemiddelaars zal ophouden te fungeren. Om practische redenen zou het verder aanbeveling verdienen, dat de S.E.R. de uitvoering van de loonpolitiek, al of niet onder het stellen van nadere regelen, aan de loonraad delegeert met in begrip van het toetsingsrecht ten aanzien van loonverordeningen. De loonraad dient te worden samengesteld uit vertegenwoor digers van werknemers en werk gevers benevens kroonleden. De hierboven genoemde instel ling van de loonraad zal dienen plaats te vinden door de S.E.R. in overleg met de betrokken mi nistens). Vervolgens is aandacht ge schonken aan de vraag, op welke wijze in het voorzitterschap van de loonraad moet worden voor zien. Hierbij is vooral rekening gehouden met het feit, dat zowel binnen als buiten de looncom missie van de Stichting van den Arbeid het op prijs wordt gesteld, dat het voorzitterschap van deze ommissie het ene half jaar wordt waargenomen door een werkgeversvertegenwoordiger en het volgende half jaar door een werknemersvertegenwoordiger Gelet op de samenstelling van Ie loonraad, wordt het wenselijk geacht dat 3 leden van de loon raad als voorzitters zouden kun nen fungeren. De kroongroep, het werkgeversgedeelte en het werknemersgedeelte in de loon- "aad zouden ieder 1 lid als voor zitter dienen aan te wijzen. Ook is nog aandacht geschon ken aan de vraag, in hoeverre en op welke wijze de loonraad inge- ichakeld moet worden met be- Tekking tot eventuele algemene 'oonronden, zoals deze na 1945 /erschillende keren hebben olaats gevonden. Een wijziging van de richtlij nen zal, zoals eerder in dit rap- oort werd uiteengezet, door de S.E.R. dienen plaats te vinden, waarbij dus ook de economische aspecten van een dergelijke wij ziging onder ogen kunnen wor den gezien. Voorzover daartoe aanleiding bestaat doch alleen in zeer bij zondere omstandigheden, welke leiden tot schoksgewijze verande ringen in de kosten van levens onderhoud, bijv. tengevolge van overheidsmaatregelen en voor zover deze niet kunnen worden opgevangen volgens de normale procedure mag de mogelijk heid niet worden uitgeschakeld, dat de loonraad naar aanleiding van een voorgenomen wijziging in de richtlijnen en op uitdrukke lijk advies van de S.E.R. een voor het gehele bedrijfsleven alge meen bindende maatregel vast stelt. Bovendien heeft de loon raad. op grond van door de S.E.R. vastgestelde richtlijnen, de bevoegdheid een algemene aan wijzing of vergunning te geven met betrekking tot bijv. het ver lenen van een extra-uitkering, het vrijaf geven op de nationale feestdag, enz. Uit het rapport blijkt, dr 'c bij de uitvoering van de toe stige loonpolitiek de Stichti van den Arbeid een bepaalde functie heeft te vervullen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 5