Wederom K. L. M.-vliegtuig gelukt veron< „TIEN JAAR BENELUX" Nabij Shannon neergestort 28 slachtoffers te betreuren tH De V.S. en de Philippijnen Vraaggesprek met Adenauer Werkgevers sturen telegram aan eerste ministers der Beneluxlanden WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN MAANDAG 6 SEPTEMBER 1954. 9e Jaargang Na 3245. VERKENNINGSVLUCHT BO VEN PLAATS VAN DE RAMP Amerikaans vliegtuig neergeschoten Amerikaanse officieren gedood bij beschieting van Quemoy Drie ministers over: De overstromingen in India salons „robêrt" onder Frankering btJ Abonnement: Temeuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55-57 Temeuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Nè. 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs:, 5,35 per kwartaal; per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRIJE ZEEUW Verscnijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J van de Sarde, ^Temeuzen Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels L iedere regel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adra Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags t aar. Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10Js# w*r, Een superconstellation van de K.L.M., de „Triton", is Zondag morgen vroeg in West-Ierland verongelukt. Kort na het opstij gen Van het vliegveld Shannon, stortte het toestel neer in de ri vier de Shannon. Aan boord be vonden zich 46 passagiers en een bemanning van tien leden. 27 in zittenden worden nog vermist. Helaas moet worden aangenomen dat zij om het leven zijn geko men. Zeven leden van de beman ning en 22 passagiers zijn gered. Qnder de vermiste passagiers zijn 9 Nederlanders: de heer A- J. L. Grondhout, expertmanager van een weefgoederenfatoriek in Hengelo; de heer J. Bakker en mevr. H. Bakkerde Vries, im migranten uit de Amerikaanse stgat New York, die hun verlof in Nederland hadden doorge bracht; mevr. A. Schaap uit Grand Rapids; de heer J. A Brongers uit Den Haag; prof. dr G. O. E. Lignac efci- zijn echtgeno te uit Oegstgeest, en prof. dr W- Kouwenaar en echtgenote uit Amsterdam. De drie leden van de bemanning, die nog worden ver mist, zijn de 35-jarige le steward W. van Buren, de 26-jarige 2e steward Bob Westergaard en de 24-jarige stewardess Helga Lö- wenstein. De vermiste prof. Kouwenaar was van 1928 tot 1946 directeur van het pathologisch laborato rium te Medan op Sumatra. In 1947 aanvaardde hij de benoe ming tot buitengewoon hoogle raar in de tropische hygiëne aan de universiteit van Amsterdam. Hij werd toen tevens benoemd tot hoofd van de onder-afdeling hy giëne van de afdeling tropische hygiëne van het koninklijk insti tuut voor de tropen te Amster dam. De eveneens vermiste prof. Lignac is sinds 1920 vertoonden aan de Leidse universiteit, waar hij in 1934 prof. Tendeloo op volgde als hoogleraar in de ziek tekundige ontleedkunde, algeme ne ziektekunde en gerechtelijke geneeskunde. De geredde leden van de be manning zijn de gezagvoerder commodore A. Viruly, de le vlie ger Edward Parfitt, de 2e vlieger Evert Webbink, de 3e vlieger Jo- han Tieman, de radio-telegrafist Henri Oudshoorn, le boordwerk tuigkundige Hendrik Radema ker, de 2e boordwerktuigkundige Oornelis Kievits. De geredde Nederlandse passa gier is de heer F. de Brouwer uit Rotterdam hij is de enige van de 10 Nederlandse passagiers die tot op dit ogenblik als gered is opgegeven) Van de 22 geredde passagiers wordt alleen de Amerikaanse mevrouw Platz in het hospitaal verpleegd. De overigen maken het goed. De 7 geredde leden van de be manning zijn zowel lichamelijk als geestelijk in goede conditie. De superconstellation „Triton" is zondagnacht om ongeveer half vier op een modderbank van de Ierse rivier de Shannon neerge komen, dicht bij het vliegveld Shannon. Het vliegtuig wasl en kele minuten tevoren opgestegen voor de transatlantische vlucht naar New York. EERSTE NIEUWS KWAM VAN BEMANNINGSLID. Het eerste nieuws van het on geluk kwam van een van de be manningsleden, die bij de torand- weerafdeling van het vliegveld binnenkwam, na meer dan ander halve kilometer over de modde rige vlakte te zijn gelopen. Hij vertelde daar dat het vliegtuig gedeeltelijk onder water lag. On danks de vermaningen tot kalm te van de leden van de beman ning drongen de passagiers op naar de deur. Door kortsluiting raakte de electrische leiding on klaar en werd het donker in het toestel. Het water stroomde naar binnen, maar het vliegtuig is toch een tijdlang blijven drijven, zodat vele inzittenden zich met behulp van zwemvesten in veilig heid hebben kunnen brengen. De reddingswerkzaamheden werden vertraagd door het feit, dat men op het vliegveld Shan non niets van het ongeluk wist. Tal van passagiers probeerden in -het donker zwemmend de oever te bereiken. Sommigen slaagden er in. Anderen wisten een plaats te krijgen in de twee rubberboten van het vliegtuig. De „Triton" zakte langzaam weg in de mod der en bi] het hoge üj om negen uur 's ochtends was het vliegtuig geheel overspoeld. De gezagvoerder van een ander K.L.M.-vliegtuig, dat Zondag uit Amerika over Shannon naar Schiphol terugkeerde, de heer Peetoom, heeft gistermiddag nog nadere mededelingen over 't on geluk gedaan. Hij zelf was om kwart voor zeven op 't vliegveld Shannon geland. Onmiddellijk ging hij na op welke wijze assis tentie aan de reddingswerkzaam heden zou kunnen worden ver leend. Daarna toereikte de twee de vlieger van de „Triton", Par fitt, het vliegveld en vertelde dat twee rubberboten met mensen waren uitgezet. In een daarvan zat commodore Viruly. Parfitt was de eerste, die het vliegveld op de hoogte stelde van de juiste ligging van de „Triton". De po ging om met amphibievoertuigen de rubberboten tegemoet te gaan mislukte, doordat men ih de modder Ibleef steken. Viruly en de telegrafist Oudshoorn hebben tezamen een rubbervlot met tien personen over de modderbanken naar de wal gesleept. Dat was 'n zware en moeizame tocht. Gezagvoerder Peetoom heeft in opdracht van de K.L.M. met de Liftmaster „Damme" zonder passagiers een verkennings vlucht gemaakt van ongeveer 50 minuten boven de plaats waar de „Triton" lag. Volgens de heer Peetoom was het toestel heel gebleven. Het had wel een gat in de romp. De 'bemanningsleden van de „Triton" konden geen enkele oorzaak opgeven voor het veron gelukken van het vliegtuig. Door het hoge tij konden de reddings ploegen er de hele dag niet in slagen in het wrak van de „Tri ton" te komen. Om ongeveer vier -uur gister middag brak de Ierse nationale omroep zijn programma af om bekend te maken dat er geen hoop meer bestond nog meer overlevenden van het ongeluk te vinden. Men vreest, dat velen van de 27 vermisten in het vliegtuig opgesloten zaten en het niet kon den verlaten. K.L-M, DIRECTEUR TER PLAATSE. bracht na het nieuws een minuut stilte het Adagio van Mozart ten gehore als overgang en zette daarna het normale programma voort. POVER RELAAS VAN VIRULY. In een geleend burgerpak -heeft de gezagvoerder van de „Triton", de heer A. Viruly, gisteravond aan de hem met vragen bestor mende verslaggevers zijp soiber relaas over dat onderwerp ver teld. Volgens Viruly waren alle voorbereidende maatregelen op de normale wijze bij het vertrek van Shannon getroffen. Nadat het vliegtuig de landingsbaan had verlaten zo zeide hij zich te kunmen herinneren had hij op de daarvoor toestemde meter aan -het rijzen van de naald ge zien, dat 'het toestel normaal steeg. Plotseling ontdekte hij dat de naald terugliep, hoewel hi; het stuur naar zich toehaalde. „Ik had -het nog nauwelijks ge zien, of wij raakten de modder bank", zo verklaarde hij. Viruly voelde in de cockpit i-n tegen stelling tot de passagiers in de cabine wel een hevige schok. ,Ik ben een -halve minuut be wusteloos geraakt, geloof ik", vertelde hij, „want toen ik bij kwam zag ik, dat een van mijn collega's de handle van -de „din ghies" al had overgehaald. We dreven op het water. We zijn daarna als gekken bezig geweest om zoveel mogelijk mensen uit de machine te halen en in de boten te helpen. Driemaal ben ik zelf terug van de dinghies de machi ne weer ingegaan. Toen kon het niet meer. Het toestel was bijna geheel in het modderige water weggezakt en in de cabine reikte het water en de uit de kapotte tanks gestroomde benzine tot manshoogte". „Daarna hebben de inzittenden van de twee boten met de kleine roeispanen getracht om 't vlieg tuig heen te varen. Het lukte niet vanwege de sterke stroom". Er restte Viruly niets anders dan iedere -hoop op redding van nog meer mensen- op te geven. Zo dreven de boten langzaam van de machine weg tot zij bleven ste ken in de modder. Zij staken hun noodpijlen af, doch zij bleven on opgemerkt. Maar dank zij Tie- man's waarschuwing kwam ten slotte omstreeks zeven uur toch redding opdagen en werden de opvarenden per dinghies veilig aan land gebracht. THANS 28 DODEN. Zondagavond laat werd op het vliegveld Shannon bekend, dat de ramp met de „Triton-" nog een dode heeft geëist. De Ameri kaanse mevrouw Carolyn Platz, de enige der 29 overlevenden, die Zondagochtend zwaar gewond aan wal werd gebracht, en ver volgens naar het Ennis hospital in het plaatsje Clare werd ver voerd, is Zondagavond laat aan haar verwondingen, bezweken. Mevr. Plaz had brandwonden en een bekkenfractuur opgelopen. Daarmee is het aantal slachtof fers van dit ongeluk gestegen tot 28, precies de helft van het aan tal inzittenden der machine, want er zijn tevens 28 overlevenden. Mevr. Platz had een bezoek ge bracht aan familie in de omge ving van Rotterdam. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft medegedeeld, dat een Amerikaans patrouille vliegtuig in de Japanse Zee is neergeschoten „kennelijk door straaljagers van het type Mig 15". Negen overlevenden zijn in zee opgepikt. Het Amerikaanse vliegtuig was een „Navy Neptune" op een nor male patrouillevlucht. Volgens de mededeling van het ministerie werd het aangevallen op een af stand van ongeveer 100 mijl ten oosten van Wladiwostok, 44 mijl van het Siberische vasteland. De aanval werd 4 September achttien uur plaatselijke tijd uit gevoerd. Eén militair wordt ver mist. De mededeling werd gedaan door Fred A. Seaton, onder-minis ter van Defensie. De overlevenden werden door Amerikaanse zee-luchtreddings. eenheden opgepikt. Volgens Amerikaanse kringen te Taipeh, de hoofdstad van het nationalistisch-Chinese bolwerk Formosa, zijn twee Amerikaanse officieren, die voor hulp aan de nationalisten op het eiland Que moy waren gelegerd, gedood, toen het eiland Vrijdag door com- munistisch-Chinese kustbatterij. en werd beschoten. Volgens gewoonlijk betrouwba re kringen werd de beschieting van Quemoy Zaterdagmiddag hervat, waarbij „Thunder jets" van de nationalisten in actie kwamen. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft het bericht bevestigd De twee gedode offi cieren maakten deel uit de groep Amerikanen, die de Chinese na tionalisten op militair gebied van advies dient. Ter gelegenheid van het feit dat tien jaar geleden het Bene- lux-verdrag werd ondertekend is Zaterdagavond door de Neder landse radio (in een nationaal programma over beide zenders), de Vlaamse en de Waalse radio- omroep van België en radio Lu xemburg een programma uitge zonden onder de titel „Tien jaar Benelux". In dit programma spraken de Belgische minister van Buiten landse Zaken P. H. Spaak, de mi nister-president en minister van Buitenlandse Zaken van Luxem burg J. Bech en de Nederlandse minister zonder portefeuille mr J. M. A. H. Luns. De president-directeur van de K.L.M., de heer Aler, die juist in Ierland was, ging onmiddellijk naar de plaats des onheils. Na zich van de gang van zaken op de hoogte te hebben gesteld, zei hij geen verklaring voor het onge luk te kunnen geven. Het staat vast, dat er technisch iniets ver keerds was, aldus de heer Aler. Alles moet zeer plotseling zijn gebeurd. Het ziet er naar uit, dat de oorzaak van het ongeluk pas ontdekt zal kunnen worden bij het onderzoek, dat onmiddellijk wordt ingesteld. De heer Aler deelde mee, dat de K.L.M. al het mogelijke zal doen om de overlevenden die verzorging te geven, die zij nodig hebben. De „Triton" is de eerste super constellation in de wereld, die is verongelukt. K.L.M.-ONGELUK EN RADIOPROGRAMMA De wijzigingen welke de om roepverenigingen in verband met de vliegtuigramp in het pro gramma van Zondagavond heb ben doorgevoerd, zijn slechts ge ring van omvang geweest. De A.V.R.O. paste enkele omzettin gen toe en verving een enkel te uitbundig programma door meer ernstige muziek. De K.R.O.'gevaar voor de democratie in De half millioed inwoners tel lende stad Dibroegarh (Assam) wordt door het kolkende water van de Brahmapoetra bedreigd met de ondergang. Dertig meter van de stenen oever is in de ri vier gestort. De inwoners zetten hun strijd voort om de stad te behouden door grote stenen in de rivier te gooien. Er ontstond een paniek in cie stad, toen Vrijdag een aardbeving van tien seconden optrad. De plaatsvervangende commis saris van het gewest deed pam fletten verspreiden, waarin de bevolking gevraagd werd te bid- den voor hot behoud der stad. Lopp*r »*f hei opart* codt«i markt 16 brouwerijstraat 9 jemeuzen een modern kapsel, wil zeggen in de eerste plaats goed ver zorgd (wij verzorgen u) depositaire „lancome" en dr. „payot", beroemde parijse huizen voor schoonheids en huidverz. De Amerikaanse minister van Azië en de gehele wereld. Buitenlandse Zaken, Foster D-ul- les, heeft in een toespraak tot de raad van 't AmerikaansPhilip- pijnse verdedigings ver drag ver klaard, dat de Amerikaanse strijdkrachten automatisch zullen reageren op edn aanval tegen de Philippijnen. Dulles merkte op, dat zekere vrije Aziatische landen nog aar zelen om stelling te nemen tegen het communisme. Dit was een In een vraaggesprek dat een het recht zouden hebben hun lid- ccrrespondent van de Engelse maatschap van de E.V.G. op te „Times" Donderdag met bonds- zeggen ingeval van een hereni- kanselier Adenauer van West- 1 ging van Duitsland, omdat dit 'n Duitsland heeft gehad, heeft dezeuitnodiging zou zijn aan de Sow- het o.m. „eenvoudig belachelijk" j jet-Unie met alle middelen de genoemd te zeggen, dat de poli tiek van West-Duitslaind thans de afzondering van Frankrijk ten doel heeft. Hij sprak de over tuiging uit, dat de rust en veilig heid van Europa in hoofdzaak afhangt van een goede verstand- Europese gedachte inog bestaat houding tussen Frankrijk en1 en zal blijven bestaan. „Slechts Duitsland. j door een verenigd front te vor- Adenauer zeide zich verzet te men kunnen wij Europeanen hereniging van Duitsland na te streven om zodoende een einde te maken aan de E.V.G. Adenauer zeide ondanks alles er van overtuigd te zijn, dat de hebben tegen Mendès-France, tekenaars van het voorstel van weerstand bieden aan het oom dat alle onder- 't E.V.G.-verdrag munistische Rusland", zo 'besloot Adenauer. Uit gewoonlijk betrouwbare Amerikaanse bronnen wordt ver nomen, dat Dulles met president Magsaysay heeft gesproken over het toewijzen van Amerikaanse strijdkrachten aan de Philippij nen na het terugtrekken van vier divisies uit Korea. Volgens Philippijnse functiona rissen is gesproken over de uit breiding Van Amerikaanse bases dn de reorganisatie van het Phi lippijnse leger. Men meent in betrouwbare kringen, dat uitbreiding van Amerikaanse strijdkrachten in de Philippijnen „ruggegraat" zou geven aan de Zoavo. In zijn toespraak tot de raad van het Amerikaans—Philippijn se verdedigingsverdrag zeide Foster Dulles, dat de Verenigde Staten ook automatisch zullen reageren op een 'aanval op Fc>r- mosa. Communistisch China had openlijk gedreigd Formosa aan te vallen en sommige Aziatische landen aarzelden nog zich te kanten tegen het agressieve com munisme. Het wederzijdse be veiligingsverdrag tussen de Ver enigde Staten en de Philippijnen was een belangrijke schakel in het defensiesysteem van de vrije wereld in Azië. De schakel zou onbreekbaar sterk moeten zijn, aldus de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken. REDE MINISTER SPAAK. Voor de Vlaamse zender werd de rede van minister Spaak yoor- gelezen door diens ambtgenoot van Landsverdediging Spinoy. Deze rede luidde als volgt: „Tien jaar geleden, op de 5de September 1944, ondertekende ik te Londen, in naam van de Bel gische regering, de Belgisch-Ne derlands-Luxemburgse douane conventie die ons, naar wij al thans hoopten, zou voeren naar de volledige economische unie van onze drie landen. Wij wilden de politieke banden die tijdens de sombere oorlogsjaren reeds zo intiem waren gebleken, nog nau wer toehalen en een gemeen schappelijke markt oprichten welke onze drie landen, met hun 20 millioen inwoners, tot een we zenlijke economische macht zou maken. Ik geloof oprecht, vandaag te mogen verklaren dat dit gedurfde experiment, dat door de gehele wereld met belangstelling werd gevolgd ondanks al de moeilijk heden die wij te overwinnen kre gen, geslaagd is. Vandaag is de economische unie voor driekwart verwezenlijkt. Een nieuwe, be langrijke stap werd nog zeer on langs gezet met de vrijmaking van het kapitaalverkeer tussen de drie partners. De handelsbe trekkingen tussen de Belgisch- Luxemburgse economische unie en Nederland hebben grote uit breiding genomen. In 1937 maak te onze invoer uit Nederland 8,5 van onze totale import uit. In 1935 was dat percentage ge stegen tot 14. In 1937 ging 11 van onze export naar Nederland, in 1953 reeds 18 Aldus is Ne derland tegelijk onze belangrijk ste leverancier en onze belang rijkste cliënt geworden en nemen wij in Nederland eenzelfde positie in. Vandaag staat de unie der Be- nelux-landen, met haar 20 mil lioen inwoners en haar groot nij verheids- en landbouwpotentieel, op de derde plaats onder de eco nomische machten dezer wereld. Dit laat ons toe, onze stem te la ten horen op de grote internatio nale cortferenties. Wij mogen, na 10 jaar inspan ning, onze voldoening uitspreken. De durf waarvan wij destijds blijk hebben gegeven werd be loond. Door het verdrag van 1944 te ondertekenen getuigden wij niet alleen van ons vertrouwen in de onmiddellijke toekomst on zer drie landen, maar, en dit was nog belangrijker, wij gaven ook een lichtend voorbeeld door als eersten de weg op te gaan die leiden moet naar de integratie van het oude Europa. Benelux is een grote zaak op zichzelf, waarop wij terecht fier mogen zijn, het is ook een. st$p naar een groter doel, van meer beslissende aard, een verenigd Europa. Ondanks de ontgooche lingen die wij soms bij onze ar beid oplopen, zullen wij voortbou wen. Onze uiteindelijke overwin ning zal onze volken een duurza me vrede brengen, en tevens het hoge levenspeil waarop zij aan spraak maken en dat zij ook ver diend hebben". Alle regeringen die te Londen in ballingschap vertoefden, ga ven zich er terdege rekenschap van dat men, om het uiterst inge wikkelde en moeilijke probleem van de economische organisatie van Europa op te lossen een, ove rigens soms zeer respectabel per soonlijk en nationaal egoïsme moest overwinnen. Maar wij wis ten ook dat alleen een economi sche eenheid gebaseerd op het al gemeen belang, aan het oude con tinent zijn productievermogen en ontplooiing kon teruggeven. Daar zij erover in het onzekere verkeerden hoe de economische en sociale toestand in hun land na de bevrijding zou zijn, moesten de drie regeringen van België, Nederland en Luxemburg zich noodzakelijkerwijze beperketn tot het vastleggen van de principes en juridische grondslagen van de toekomstige economische unie. Dit was de atmosfeer waarin het verdrag tot stand werd gebracht En waar zijn wij thans na 10 jaar? Zeker, de volledige economi sche unie is nog niet verwezen lijkt, maar het is niet minder waar, dat de accoorden die bin nen Benelux zijn tot standgeko- men, voor ieder der drie partner landen van wezenlijk voordeel zijn geweest. Ik zal mij beperken tot het opnoemen van het accoord van de voorunie van 15 October 1949, dat het handelsverkeer tus sen de drie landen heeft bevrijd en het protocol nopens de han delspolitiek van 9 December 1953, dat de Benelux als een eenheid laat optreden tegenover derde landen. De bereikte resultaten zijn dus belangrijk. Stellig zijn nog niet alle moeilijkheden over wonnen en in de nabije toekomst zullen de regeringen hun pogin gen om de volledige economische unie te verwezenlijken opnieuw ter hand nemen in een geest van vriendschappelijk begrip en in het licht van de onderscheidene belangen van de drie landen. Tenslotte moge ik er nog met nadruk op wijzen dat van alle re gionale unies, die na de oorlog in Europa werden ontworpen, alleen de Benelux nog levende werke lijkheid is. Dit betekent dat onze drie landen aan Europa het nut en het belang van de Benelux voorhouden, aan Europa dat zo moeizaam zijn weg zoekt naar eenheid in solidariteit". REDE MINISTER LUNS De Nederlandse minister zon der portefeuille zeide: „De 'overeenkomst van 5 Sep tember 1944, waarvan wij thans het 10-jarig bestaan vieren, draagt de handtekeningen van mijn huidige en Luxemburgse collega's. Zij beiden hebben aan de wieg van Benelux gestaan en hebben de lotgevallen van de douane-overeenkomst in deze 10 jaar van zeer nabij meegemaakt. Ik zelf heb mij slechts de laat ste jaren intensief met Benelux bezig gehouden. Ik heb daarbij kunnen constateren, dat juist in deze laatste jaren zeer belangrij ke vooruitgang op de weg naar een economische unie is geboekt en het heeft mij grote voldoening gegeven aan deze vooruitgang mede te kunnen werken, want ik geloof met volle overtuiging in Benelux en acht het samengaan der drie landen voor hun toe komstige welvaart noodzakelijk. Daarom verheugt het mij zo zeer dat juist in de laatste tijd zulke belangrijke bouwstenen zijn toegevoegd aan het mate riaal, dat in de voorafgaande pe riode voor het Benelux-gebouw werd aangebracht. Ik heb hierbij speciaal het oog op een drietal protocollen, welke in de afgelo pen periode tot stand zijn geko men en waarin onderwerpen wor. den geregeld, die voor het tot stand komen van een economi sche unie van overwegend belang zijn. Deze protocollen regelen resp. de coördinatie van het be leid op economisch en sociaal ge bied, de samenwerking op het terrein van de handelspolitiek en de vrijmaking van het kapitaal verkeer. Nu op deze drie gebie den in beginsel overeenstemming bestaat is de basis voor een nau we samenwerking op financieel en economisch gebied gelegd. Doch de betekenis hiervan gaat veel verder en is met name uit algemeen politiek oogpunt van groot belang. Juist in de laatste weken is gebleken hoe moeilijk het nog is tot een nauwer samen gaan tussen de verschillende Westeuropese landen te komen. Op het beperkte gebied van Bene lux wordt daarentegen een steeds hechtere band gesmeed. En hoe meer deze samenwerking zich naar buiten manifesteert, des te sterker wordt de positie van on ze kleine landen in de arena van de wereldpolitiek. Herhaaldelijk hbben de Beneluxlanden op inter nationale conferenties van eens gezindheid blijk gegeven, zó zeer dat meerdere malen van een Be nelux standpunt kon worden ge sproken. Zo tonen onze landen steeds meer wel drie zielen maar één gedachte te bezitten. Ongetwijfeld zijn er nog pro blemen die om oplossing vragen en kunnen zich natuurlijk altijd onverwachte moeilijkheden voor doen. Doch als de ontwikkeling van de afgelopen periode zich doorzet, heb ik het volste vertrou wen dat wij binnen niet al te lan ge tijd weer feest kunnen vieren, en dan niet om te herdenken, dat zoveel jaren geleden een begin met Benelux werd gemaakt. Dan zal het daarentegen zijn omdat de slotphase bereikt is en wij on ze handtekening gezet hebben onder een nieuwe overeenkomst, de overeenkomst waarbij een eco nomische unie tussen de drie lan den tot stand gebracht is". REDE MINISTER BECH. De door de secretaris-generaal van de Benelux douane-unie, de heer Jaspar, uitgesproken rede van minister-president Bech, luid de als volgt: „Het lijkt mij nuttig ter gele genheid van de 10de verjaardag van de ondertekening op 5 Sep tember 1944 der douane-unie door de ministers van Buitenlandse Za ken van België, Nederland en Lu xemburg, een blik te werpen op de toestand zoals deze zich voor deed aan de drie regeringen in ballingschap te Londen, alsmede op de sedertdien afgelegde weg. De gedachte aan een economi sche toenadering tussen Neder land en de Belgisch-Luxemburgse unie was, als ik mij zo mag uit drukken, gedurende de oorlogs jaren in de lucht, want de poli tiek van een eng economisch na donalisme, die na de 1ste oorlog in Europa werd gevoerd, moest leiden tot een economische chaos met alle noodlottige gevolgen vandien, waarvan de periode tus sen de beide wereldoorlogen het stempel heeft gedragen. Het Verbond der Belgische Nijverheid, het Verbond der Luxemburgse Nijverheid, het Verbond van Nederlandse Werk gevers, het Centraal Sociaal Werkgevers-Verbond, het Katho. liek Vertoond van Werkgevers vakverenigingen en het Verbond van Protestants Christelijke Werkgevers in Nederland heeft Zaterdag aan minister-president dr W. Drees en aan de eerste ministers van België en Luxem burg het volgende telegram ge zonden: „Ter gelegenheid van de her denking van het feit dat tien jaar geleden de grondslag werd belegd van de Benelux-samenwerking brengen het Verbond der Belgi sche nijverheid, het Verbond der Luxemburgse inijverheid, het Verbond van Nederlandse Werk gevers, het Centraal Sociaal Werkgeversverbond, het Katho liek Verbond van Werkgevers vakverenigingen en het Verbond van Protestants Christelijke Werkgevers in Nederland hulde aan het toenmaals door hun re geringen genomen initiatief. Een terugblik op de afgelopen jaren bevestigt niettegenstaande alle moeilijkheden dat het resultaat van dit initiatief heil zaam is geweest. Nog is het uit eindelijke doel niet bereikt en tal vap .moeilijkheden zullen nog moeten worden opgelost om tot die mate van coördinatie van de economische en sociale politiek te komen welke 'n volledige eco nomische unie mogelijk maakt. De verbonden hebben echter de overtuiging, dat de verwezen lijking van de economische unie der drie landen thans zover is gevorderd, dat de toekomst ter zake met vertrouwen tegemoet kan worden gezien. Gaarne zul. len izij hun medewerking blijven geven teneinde het bereiken van het gestelde doel te bevorderen". medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandagoch tend' tot Maandagavond. Opklaringen. Opklaringen en nog maar hier en daar een bui. Zwakke tot ma tige wind uit uiteenlopende rich tingen. Vrijwel overal iets war mer. DINSDAG 7 SEPTEMBER Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 8.27 9.02 9.42 9.52 n.m. 9.14 9.49 10.29 10.39 ZON MAAN op op onder Sept 5 5.56 19.20 14.56 22.17 6 5.58 19.18 15.48 23.12 7 6.00 19.16 16.30 8 6.02 19.13 17.03 0.18 9 6.03 19.11 17.29 1.32 10 6.05 19.08 17.51 2.51

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 1