Wederom K. L. M.-vliegtuig
gelukt
veron<
„TIEN JAAR BENELUX"
Nabij Shannon neergestort
28 slachtoffers te betreuren
tH
De V.S. en de Philippijnen
Vraaggesprek met Adenauer
Werkgevers sturen telegram
aan eerste ministers der
Beneluxlanden
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
MAANDAG 6 SEPTEMBER 1954.
9e Jaargang Na 3245.
VERKENNINGSVLUCHT BO
VEN PLAATS VAN DE RAMP
Amerikaans vliegtuig
neergeschoten
Amerikaanse officieren
gedood bij beschieting
van Quemoy
Drie ministers over:
De overstromingen in India
salons „robêrt"
onder
Frankering btJ Abonnement: Temeuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55-57 Temeuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Nè. 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs:, 5,35 per kwartaal; per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRIJE ZEEUW
Verscnijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J van de Sarde, ^Temeuzen
Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels L
iedere regel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adra
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags t aar.
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10Js# w*r,
Een superconstellation van de
K.L.M., de „Triton", is Zondag
morgen vroeg in West-Ierland
verongelukt. Kort na het opstij
gen Van het vliegveld Shannon,
stortte het toestel neer in de ri
vier de Shannon. Aan boord be
vonden zich 46 passagiers en een
bemanning van tien leden. 27 in
zittenden worden nog vermist.
Helaas moet worden aangenomen
dat zij om het leven zijn geko
men. Zeven leden van de beman
ning en 22 passagiers zijn gered.
Qnder de vermiste passagiers
zijn 9 Nederlanders: de heer A-
J. L. Grondhout, expertmanager
van een weefgoederenfatoriek in
Hengelo; de heer J. Bakker en
mevr. H. Bakkerde Vries, im
migranten uit de Amerikaanse
stgat New York, die hun verlof
in Nederland hadden doorge
bracht; mevr. A. Schaap uit
Grand Rapids; de heer J. A
Brongers uit Den Haag; prof. dr
G. O. E. Lignac efci- zijn echtgeno
te uit Oegstgeest, en prof. dr W-
Kouwenaar en echtgenote uit
Amsterdam. De drie leden van de
bemanning, die nog worden ver
mist, zijn de 35-jarige le steward
W. van Buren, de 26-jarige 2e
steward Bob Westergaard en de
24-jarige stewardess Helga Lö-
wenstein.
De vermiste prof. Kouwenaar
was van 1928 tot 1946 directeur
van het pathologisch laborato
rium te Medan op Sumatra. In
1947 aanvaardde hij de benoe
ming tot buitengewoon hoogle
raar in de tropische hygiëne aan
de universiteit van Amsterdam.
Hij werd toen tevens benoemd tot
hoofd van de onder-afdeling hy
giëne van de afdeling tropische
hygiëne van het koninklijk insti
tuut voor de tropen te Amster
dam.
De eveneens vermiste prof.
Lignac is sinds 1920 vertoonden
aan de Leidse universiteit, waar
hij in 1934 prof. Tendeloo op
volgde als hoogleraar in de ziek
tekundige ontleedkunde, algeme
ne ziektekunde en gerechtelijke
geneeskunde.
De geredde leden van de be
manning zijn de gezagvoerder
commodore A. Viruly, de le vlie
ger Edward Parfitt, de 2e vlieger
Evert Webbink, de 3e vlieger Jo-
han Tieman, de radio-telegrafist
Henri Oudshoorn, le boordwerk
tuigkundige Hendrik Radema
ker, de 2e boordwerktuigkundige
Oornelis Kievits.
De geredde Nederlandse passa
gier is de heer F. de Brouwer uit
Rotterdam hij is de enige van de
10 Nederlandse passagiers die
tot op dit ogenblik als gered is
opgegeven)
Van de 22 geredde passagiers
wordt alleen de Amerikaanse
mevrouw Platz in het hospitaal
verpleegd. De overigen maken
het goed.
De 7 geredde leden van de be
manning zijn zowel lichamelijk
als geestelijk in goede conditie.
De superconstellation „Triton"
is zondagnacht om ongeveer half
vier op een modderbank van de
Ierse rivier de Shannon neerge
komen, dicht bij het vliegveld
Shannon. Het vliegtuig wasl en
kele minuten tevoren opgestegen
voor de transatlantische vlucht
naar New York.
EERSTE NIEUWS KWAM
VAN BEMANNINGSLID.
Het eerste nieuws van het on
geluk kwam van een van de be
manningsleden, die bij de torand-
weerafdeling van het vliegveld
binnenkwam, na meer dan ander
halve kilometer over de modde
rige vlakte te zijn gelopen. Hij
vertelde daar dat het vliegtuig
gedeeltelijk onder water lag. On
danks de vermaningen tot kalm
te van de leden van de beman
ning drongen de passagiers op
naar de deur. Door kortsluiting
raakte de electrische leiding on
klaar en werd het donker in het
toestel. Het water stroomde naar
binnen, maar het vliegtuig is
toch een tijdlang blijven drijven,
zodat vele inzittenden zich met
behulp van zwemvesten in veilig
heid hebben kunnen brengen.
De reddingswerkzaamheden
werden vertraagd door het feit,
dat men op het vliegveld Shan
non niets van het ongeluk wist.
Tal van passagiers probeerden in
-het donker zwemmend de oever te
bereiken. Sommigen slaagden er
in. Anderen wisten een plaats te
krijgen in de twee rubberboten
van het vliegtuig. De „Triton"
zakte langzaam weg in de mod
der en bi] het hoge üj om negen
uur 's ochtends was het vliegtuig
geheel overspoeld.
De gezagvoerder van een ander
K.L.M.-vliegtuig, dat Zondag uit
Amerika over Shannon naar
Schiphol terugkeerde, de heer
Peetoom, heeft gistermiddag nog
nadere mededelingen over 't on
geluk gedaan. Hij zelf was om
kwart voor zeven op 't vliegveld
Shannon geland. Onmiddellijk
ging hij na op welke wijze assis
tentie aan de reddingswerkzaam
heden zou kunnen worden ver
leend. Daarna toereikte de twee
de vlieger van de „Triton", Par
fitt, het vliegveld en vertelde dat
twee rubberboten met mensen
waren uitgezet. In een daarvan
zat commodore Viruly. Parfitt
was de eerste, die het vliegveld
op de hoogte stelde van de juiste
ligging van de „Triton". De po
ging om met amphibievoertuigen
de rubberboten tegemoet te gaan
mislukte, doordat men ih de
modder Ibleef steken. Viruly en
de telegrafist Oudshoorn hebben
tezamen een rubbervlot met tien
personen over de modderbanken
naar de wal gesleept. Dat was 'n
zware en moeizame tocht.
Gezagvoerder Peetoom heeft
in opdracht van de K.L.M. met
de Liftmaster „Damme" zonder
passagiers een verkennings
vlucht gemaakt van ongeveer 50
minuten boven de plaats waar de
„Triton" lag.
Volgens de heer Peetoom was
het toestel heel gebleven. Het
had wel een gat in de romp.
De 'bemanningsleden van de
„Triton" konden geen enkele
oorzaak opgeven voor het veron
gelukken van het vliegtuig. Door
het hoge tij konden de reddings
ploegen er de hele dag niet in
slagen in het wrak van de „Tri
ton" te komen.
Om ongeveer vier -uur gister
middag brak de Ierse nationale
omroep zijn programma af om
bekend te maken dat er geen
hoop meer bestond nog meer
overlevenden van het ongeluk te
vinden. Men vreest, dat velen van
de 27 vermisten in het vliegtuig
opgesloten zaten en het niet kon
den verlaten.
K.L-M, DIRECTEUR TER
PLAATSE.
bracht na het nieuws een minuut
stilte het Adagio van Mozart ten
gehore als overgang en zette
daarna het normale programma
voort.
POVER RELAAS VAN
VIRULY.
In een geleend burgerpak -heeft
de gezagvoerder van de „Triton",
de heer A. Viruly, gisteravond
aan de hem met vragen bestor
mende verslaggevers zijp soiber
relaas over dat onderwerp ver
teld. Volgens Viruly waren alle
voorbereidende maatregelen op
de normale wijze bij het vertrek
van Shannon getroffen. Nadat
het vliegtuig de landingsbaan
had verlaten zo zeide hij zich
te kunmen herinneren had hij
op de daarvoor toestemde meter
aan -het rijzen van de naald ge
zien, dat 'het toestel normaal
steeg. Plotseling ontdekte hij dat
de naald terugliep, hoewel hi;
het stuur naar zich toehaalde.
„Ik had -het nog nauwelijks ge
zien, of wij raakten de modder
bank", zo verklaarde hij. Viruly
voelde in de cockpit i-n tegen
stelling tot de passagiers in de
cabine wel een hevige schok.
,Ik ben een -halve minuut be
wusteloos geraakt, geloof ik",
vertelde hij, „want toen ik bij
kwam zag ik, dat een van mijn
collega's de handle van -de „din
ghies" al had overgehaald. We
dreven op het water. We zijn
daarna als gekken bezig geweest
om zoveel mogelijk mensen uit de
machine te halen en in de boten
te helpen. Driemaal ben ik zelf
terug van de dinghies de machi
ne weer ingegaan. Toen kon het
niet meer. Het toestel was bijna
geheel in het modderige water
weggezakt en in de cabine reikte
het water en de uit de kapotte
tanks gestroomde benzine tot
manshoogte".
„Daarna hebben de inzittenden
van de twee boten met de kleine
roeispanen getracht om 't vlieg
tuig heen te varen. Het lukte
niet vanwege de sterke stroom".
Er restte Viruly niets anders dan
iedere -hoop op redding van nog
meer mensen- op te geven. Zo
dreven de boten langzaam van de
machine weg tot zij bleven ste
ken in de modder. Zij staken hun
noodpijlen af, doch zij bleven on
opgemerkt. Maar dank zij Tie-
man's waarschuwing kwam ten
slotte omstreeks zeven uur toch
redding opdagen en werden de
opvarenden per dinghies veilig
aan land gebracht.
THANS 28 DODEN.
Zondagavond laat werd op het
vliegveld Shannon bekend, dat
de ramp met de „Triton-" nog een
dode heeft geëist. De Ameri
kaanse mevrouw Carolyn Platz,
de enige der 29 overlevenden, die
Zondagochtend zwaar gewond
aan wal werd gebracht, en ver
volgens naar het Ennis hospital
in het plaatsje Clare werd ver
voerd, is Zondagavond laat aan
haar verwondingen, bezweken.
Mevr. Plaz had brandwonden en
een bekkenfractuur opgelopen.
Daarmee is het aantal slachtof
fers van dit ongeluk gestegen tot
28, precies de helft van het aan
tal inzittenden der machine, want
er zijn tevens 28 overlevenden.
Mevr. Platz had een bezoek ge
bracht aan familie in de omge
ving van Rotterdam.
Het Amerikaanse ministerie
van Defensie heeft medegedeeld,
dat een Amerikaans patrouille
vliegtuig in de Japanse Zee is
neergeschoten „kennelijk door
straaljagers van het type Mig
15". Negen overlevenden zijn in
zee opgepikt.
Het Amerikaanse vliegtuig was
een „Navy Neptune" op een nor
male patrouillevlucht. Volgens
de mededeling van het ministerie
werd het aangevallen op een af
stand van ongeveer 100 mijl ten
oosten van Wladiwostok, 44 mijl
van het Siberische vasteland.
De aanval werd 4 September
achttien uur plaatselijke tijd uit
gevoerd. Eén militair wordt ver
mist.
De mededeling werd gedaan
door Fred A. Seaton, onder-minis
ter van Defensie.
De overlevenden werden door
Amerikaanse zee-luchtreddings.
eenheden opgepikt.
Volgens Amerikaanse kringen
te Taipeh, de hoofdstad van het
nationalistisch-Chinese bolwerk
Formosa, zijn twee Amerikaanse
officieren, die voor hulp aan de
nationalisten op het eiland Que
moy waren gelegerd, gedood,
toen het eiland Vrijdag door com-
munistisch-Chinese kustbatterij.
en werd beschoten.
Volgens gewoonlijk betrouwba
re kringen werd de beschieting
van Quemoy Zaterdagmiddag
hervat, waarbij „Thunder jets"
van de nationalisten in actie
kwamen.
Het Amerikaanse ministerie
van Defensie heeft het bericht
bevestigd De twee gedode offi
cieren maakten deel uit de groep
Amerikanen, die de Chinese na
tionalisten op militair gebied van
advies dient.
Ter gelegenheid van het feit
dat tien jaar geleden het Bene-
lux-verdrag werd ondertekend is
Zaterdagavond door de Neder
landse radio (in een nationaal
programma over beide zenders),
de Vlaamse en de Waalse radio-
omroep van België en radio Lu
xemburg een programma uitge
zonden onder de titel „Tien jaar
Benelux".
In dit programma spraken de
Belgische minister van Buiten
landse Zaken P. H. Spaak, de mi
nister-president en minister van
Buitenlandse Zaken van Luxem
burg J. Bech en de Nederlandse
minister zonder portefeuille mr
J. M. A. H. Luns.
De president-directeur van de
K.L.M., de heer Aler, die juist in
Ierland was, ging onmiddellijk
naar de plaats des onheils. Na
zich van de gang van zaken op de
hoogte te hebben gesteld, zei hij
geen verklaring voor het onge
luk te kunnen geven. Het staat
vast, dat er technisch iniets ver
keerds was, aldus de heer Aler.
Alles moet zeer plotseling zijn
gebeurd. Het ziet er naar uit, dat
de oorzaak van het ongeluk pas
ontdekt zal kunnen worden bij
het onderzoek, dat onmiddellijk
wordt ingesteld.
De heer Aler deelde mee, dat
de K.L.M. al het mogelijke zal
doen om de overlevenden die
verzorging te geven, die zij nodig
hebben.
De „Triton" is de eerste super
constellation in de wereld, die is
verongelukt.
K.L.M.-ONGELUK EN
RADIOPROGRAMMA
De wijzigingen welke de om
roepverenigingen in verband met
de vliegtuigramp in het pro
gramma van Zondagavond heb
ben doorgevoerd, zijn slechts ge
ring van omvang geweest. De
A.V.R.O. paste enkele omzettin
gen toe en verving een enkel te
uitbundig programma door meer
ernstige muziek. De K.R.O.'gevaar voor de democratie in
De half millioed inwoners tel
lende stad Dibroegarh (Assam)
wordt door het kolkende water
van de Brahmapoetra bedreigd
met de ondergang. Dertig meter
van de stenen oever is in de ri
vier gestort. De inwoners zetten
hun strijd voort om de stad te
behouden door grote stenen in
de rivier te gooien.
Er ontstond een paniek in cie
stad, toen Vrijdag een aardbeving
van tien seconden optrad.
De plaatsvervangende commis
saris van het gewest deed pam
fletten verspreiden, waarin de
bevolking gevraagd werd te bid-
den voor hot behoud der stad.
Lopp*r »*f
hei opart* codt«i
markt 16 brouwerijstraat 9
jemeuzen
een modern kapsel, wil zeggen
in de eerste plaats goed ver
zorgd (wij verzorgen u)
depositaire „lancome" en dr.
„payot", beroemde parijse huizen
voor schoonheids en huidverz.
De Amerikaanse minister van Azië en de gehele wereld.
Buitenlandse Zaken, Foster D-ul-
les, heeft in een toespraak tot de
raad van 't AmerikaansPhilip-
pijnse verdedigings ver drag ver
klaard, dat de Amerikaanse
strijdkrachten automatisch zullen
reageren op edn aanval tegen de
Philippijnen.
Dulles merkte op, dat zekere
vrije Aziatische landen nog aar
zelen om stelling te nemen tegen
het communisme. Dit was een
In een vraaggesprek dat een het recht zouden hebben hun lid-
ccrrespondent van de Engelse maatschap van de E.V.G. op te
„Times" Donderdag met bonds- zeggen ingeval van een hereni-
kanselier Adenauer van West- 1 ging van Duitsland, omdat dit 'n
Duitsland heeft gehad, heeft dezeuitnodiging zou zijn aan de Sow-
het o.m. „eenvoudig belachelijk" j jet-Unie met alle middelen de
genoemd te zeggen, dat de poli
tiek van West-Duitslaind thans
de afzondering van Frankrijk ten
doel heeft. Hij sprak de over
tuiging uit, dat de rust en veilig
heid van Europa in hoofdzaak
afhangt van een goede verstand- Europese gedachte inog bestaat
houding tussen Frankrijk en1 en zal blijven bestaan. „Slechts
Duitsland. j door een verenigd front te vor-
Adenauer zeide zich verzet te men kunnen wij Europeanen
hereniging van Duitsland na te
streven om zodoende een einde
te maken aan de E.V.G.
Adenauer zeide ondanks alles
er van overtuigd te zijn, dat de
hebben tegen
Mendès-France,
tekenaars van
het voorstel van weerstand bieden aan het oom
dat alle onder-
't E.V.G.-verdrag
munistische Rusland", zo 'besloot
Adenauer.
Uit gewoonlijk betrouwbare
Amerikaanse bronnen wordt ver
nomen, dat Dulles met president
Magsaysay heeft gesproken over
het toewijzen van Amerikaanse
strijdkrachten aan de Philippij
nen na het terugtrekken van vier
divisies uit Korea.
Volgens Philippijnse functiona
rissen is gesproken over de uit
breiding Van Amerikaanse bases
dn de reorganisatie van het Phi
lippijnse leger.
Men meent in betrouwbare
kringen, dat uitbreiding van
Amerikaanse strijdkrachten in de
Philippijnen „ruggegraat" zou
geven aan de Zoavo.
In zijn toespraak tot de raad
van het Amerikaans—Philippijn
se verdedigingsverdrag zeide
Foster Dulles, dat de Verenigde
Staten ook automatisch zullen
reageren op een 'aanval op Fc>r-
mosa.
Communistisch China had
openlijk gedreigd Formosa aan
te vallen en sommige Aziatische
landen aarzelden nog zich te
kanten tegen het agressieve com
munisme. Het wederzijdse be
veiligingsverdrag tussen de Ver
enigde Staten en de Philippijnen
was een belangrijke schakel in
het defensiesysteem van de vrije
wereld in Azië. De schakel zou
onbreekbaar sterk moeten zijn,
aldus de Amerikaanse minister
van Buitenlandse Zaken.
REDE MINISTER SPAAK.
Voor de Vlaamse zender werd
de rede van minister Spaak yoor-
gelezen door diens ambtgenoot
van Landsverdediging Spinoy.
Deze rede luidde als volgt:
„Tien jaar geleden, op de 5de
September 1944, ondertekende ik
te Londen, in naam van de Bel
gische regering, de Belgisch-Ne
derlands-Luxemburgse douane
conventie die ons, naar wij al
thans hoopten, zou voeren naar
de volledige economische unie
van onze drie landen. Wij wilden
de politieke banden die tijdens de
sombere oorlogsjaren reeds zo
intiem waren gebleken, nog nau
wer toehalen en een gemeen
schappelijke markt oprichten
welke onze drie landen, met hun
20 millioen inwoners, tot een we
zenlijke economische macht zou
maken.
Ik geloof oprecht, vandaag te
mogen verklaren dat dit gedurfde
experiment, dat door de gehele
wereld met belangstelling werd
gevolgd ondanks al de moeilijk
heden die wij te overwinnen kre
gen, geslaagd is. Vandaag is de
economische unie voor driekwart
verwezenlijkt. Een nieuwe, be
langrijke stap werd nog zeer on
langs gezet met de vrijmaking
van het kapitaalverkeer tussen
de drie partners. De handelsbe
trekkingen tussen de Belgisch-
Luxemburgse economische unie
en Nederland hebben grote uit
breiding genomen. In 1937 maak
te onze invoer uit Nederland
8,5 van onze totale import uit.
In 1935 was dat percentage ge
stegen tot 14. In 1937 ging 11
van onze export naar Nederland,
in 1953 reeds 18 Aldus is Ne
derland tegelijk onze belangrijk
ste leverancier en onze belang
rijkste cliënt geworden en nemen
wij in Nederland eenzelfde positie
in.
Vandaag staat de unie der Be-
nelux-landen, met haar 20 mil
lioen inwoners en haar groot nij
verheids- en landbouwpotentieel,
op de derde plaats onder de eco
nomische machten dezer wereld.
Dit laat ons toe, onze stem te la
ten horen op de grote internatio
nale cortferenties.
Wij mogen, na 10 jaar inspan
ning, onze voldoening uitspreken.
De durf waarvan wij destijds
blijk hebben gegeven werd be
loond. Door het verdrag van 1944
te ondertekenen getuigden wij
niet alleen van ons vertrouwen
in de onmiddellijke toekomst on
zer drie landen, maar, en dit was
nog belangrijker, wij gaven ook
een lichtend voorbeeld door als
eersten de weg op te gaan die
leiden moet naar de integratie
van het oude Europa.
Benelux is een grote zaak op
zichzelf, waarop wij terecht fier
mogen zijn, het is ook een. st$p
naar een groter doel, van meer
beslissende aard, een verenigd
Europa. Ondanks de ontgooche
lingen die wij soms bij onze ar
beid oplopen, zullen wij voortbou
wen. Onze uiteindelijke overwin
ning zal onze volken een duurza
me vrede brengen, en tevens het
hoge levenspeil waarop zij aan
spraak maken en dat zij ook ver
diend hebben".
Alle regeringen die te Londen
in ballingschap vertoefden, ga
ven zich er terdege rekenschap
van dat men, om het uiterst inge
wikkelde en moeilijke probleem
van de economische organisatie
van Europa op te lossen een, ove
rigens soms zeer respectabel per
soonlijk en nationaal egoïsme
moest overwinnen. Maar wij wis
ten ook dat alleen een economi
sche eenheid gebaseerd op het al
gemeen belang, aan het oude con
tinent zijn productievermogen en
ontplooiing kon teruggeven.
Daar zij erover in het onzekere
verkeerden hoe de economische
en sociale toestand in hun land
na de bevrijding zou zijn, moesten
de drie regeringen van België,
Nederland en Luxemburg zich
noodzakelijkerwijze beperketn tot
het vastleggen van de principes
en juridische grondslagen van de
toekomstige economische unie.
Dit was de atmosfeer waarin het
verdrag tot stand werd gebracht
En waar zijn wij thans na 10
jaar?
Zeker, de volledige economi
sche unie is nog niet verwezen
lijkt, maar het is niet minder
waar, dat de accoorden die bin
nen Benelux zijn tot standgeko-
men, voor ieder der drie partner
landen van wezenlijk voordeel
zijn geweest. Ik zal mij beperken
tot het opnoemen van het accoord
van de voorunie van 15 October
1949, dat het handelsverkeer tus
sen de drie landen heeft bevrijd
en het protocol nopens de han
delspolitiek van 9 December 1953,
dat de Benelux als een eenheid
laat optreden tegenover derde
landen. De bereikte resultaten
zijn dus belangrijk. Stellig zijn
nog niet alle moeilijkheden over
wonnen en in de nabije toekomst
zullen de regeringen hun pogin
gen om de volledige economische
unie te verwezenlijken opnieuw
ter hand nemen in een geest van
vriendschappelijk begrip en in
het licht van de onderscheidene
belangen van de drie landen.
Tenslotte moge ik er nog met
nadruk op wijzen dat van alle re
gionale unies, die na de oorlog in
Europa werden ontworpen, alleen
de Benelux nog levende werke
lijkheid is. Dit betekent dat onze
drie landen aan Europa het nut
en het belang van de Benelux
voorhouden, aan Europa dat zo
moeizaam zijn weg zoekt naar
eenheid in solidariteit".
REDE MINISTER LUNS
De Nederlandse minister zon
der portefeuille zeide:
„De 'overeenkomst van 5 Sep
tember 1944, waarvan wij thans
het 10-jarig bestaan vieren,
draagt de handtekeningen van
mijn huidige en Luxemburgse
collega's. Zij beiden hebben aan
de wieg van Benelux gestaan en
hebben de lotgevallen van de
douane-overeenkomst in deze 10
jaar van zeer nabij meegemaakt.
Ik zelf heb mij slechts de laat
ste jaren intensief met Benelux
bezig gehouden. Ik heb daarbij
kunnen constateren, dat juist in
deze laatste jaren zeer belangrij
ke vooruitgang op de weg naar
een economische unie is geboekt
en het heeft mij grote voldoening
gegeven aan deze vooruitgang
mede te kunnen werken, want ik
geloof met volle overtuiging in
Benelux en acht het samengaan
der drie landen voor hun toe
komstige welvaart noodzakelijk.
Daarom verheugt het mij zo
zeer dat juist in de laatste tijd
zulke belangrijke bouwstenen
zijn toegevoegd aan het mate
riaal, dat in de voorafgaande pe
riode voor het Benelux-gebouw
werd aangebracht. Ik heb hierbij
speciaal het oog op een drietal
protocollen, welke in de afgelo
pen periode tot stand zijn geko
men en waarin onderwerpen wor.
den geregeld, die voor het tot
stand komen van een economi
sche unie van overwegend belang
zijn. Deze protocollen regelen
resp. de coördinatie van het be
leid op economisch en sociaal ge
bied, de samenwerking op het
terrein van de handelspolitiek en
de vrijmaking van het kapitaal
verkeer. Nu op deze drie gebie
den in beginsel overeenstemming
bestaat is de basis voor een nau
we samenwerking op financieel
en economisch gebied gelegd.
Doch de betekenis hiervan gaat
veel verder en is met name uit
algemeen politiek oogpunt van
groot belang. Juist in de laatste
weken is gebleken hoe moeilijk
het nog is tot een nauwer samen
gaan tussen de verschillende
Westeuropese landen te komen.
Op het beperkte gebied van Bene
lux wordt daarentegen een steeds
hechtere band gesmeed. En hoe
meer deze samenwerking zich
naar buiten manifesteert, des te
sterker wordt de positie van on
ze kleine landen in de arena van
de wereldpolitiek. Herhaaldelijk
hbben de Beneluxlanden op inter
nationale conferenties van eens
gezindheid blijk gegeven, zó zeer
dat meerdere malen van een Be
nelux standpunt kon worden ge
sproken. Zo tonen onze landen
steeds meer wel drie zielen maar
één gedachte te bezitten.
Ongetwijfeld zijn er nog pro
blemen die om oplossing vragen
en kunnen zich natuurlijk altijd
onverwachte moeilijkheden voor
doen. Doch als de ontwikkeling
van de afgelopen periode zich
doorzet, heb ik het volste vertrou
wen dat wij binnen niet al te lan
ge tijd weer feest kunnen vieren,
en dan niet om te herdenken, dat
zoveel jaren geleden een begin
met Benelux werd gemaakt. Dan
zal het daarentegen zijn omdat
de slotphase bereikt is en wij on
ze handtekening gezet hebben
onder een nieuwe overeenkomst,
de overeenkomst waarbij een eco
nomische unie tussen de drie lan
den tot stand gebracht is".
REDE MINISTER BECH.
De door de secretaris-generaal
van de Benelux douane-unie, de
heer Jaspar, uitgesproken rede
van minister-president Bech, luid
de als volgt:
„Het lijkt mij nuttig ter gele
genheid van de 10de verjaardag
van de ondertekening op 5 Sep
tember 1944 der douane-unie door
de ministers van Buitenlandse Za
ken van België, Nederland en Lu
xemburg, een blik te werpen op
de toestand zoals deze zich voor
deed aan de drie regeringen in
ballingschap te Londen, alsmede
op de sedertdien afgelegde weg.
De gedachte aan een economi
sche toenadering tussen Neder
land en de Belgisch-Luxemburgse
unie was, als ik mij zo mag uit
drukken, gedurende de oorlogs
jaren in de lucht, want de poli
tiek van een eng economisch na
donalisme, die na de 1ste oorlog
in Europa werd gevoerd, moest
leiden tot een economische chaos
met alle noodlottige gevolgen
vandien, waarvan de periode tus
sen de beide wereldoorlogen het
stempel heeft gedragen.
Het Verbond der Belgische
Nijverheid, het Verbond der
Luxemburgse Nijverheid, het
Verbond van Nederlandse Werk
gevers, het Centraal Sociaal
Werkgevers-Verbond, het Katho.
liek Vertoond van Werkgevers
vakverenigingen en het Verbond
van Protestants Christelijke
Werkgevers in Nederland heeft
Zaterdag aan minister-president
dr W. Drees en aan de eerste
ministers van België en Luxem
burg het volgende telegram ge
zonden:
„Ter gelegenheid van de her
denking van het feit dat tien jaar
geleden de grondslag werd belegd
van de Benelux-samenwerking
brengen het Verbond der Belgi
sche nijverheid, het Verbond der
Luxemburgse inijverheid, het
Verbond van Nederlandse Werk
gevers, het Centraal Sociaal
Werkgeversverbond, het Katho
liek Verbond van Werkgevers
vakverenigingen en het Verbond
van Protestants Christelijke
Werkgevers in Nederland hulde
aan het toenmaals door hun re
geringen genomen initiatief. Een
terugblik op de afgelopen jaren
bevestigt niettegenstaande
alle moeilijkheden dat het
resultaat van dit initiatief heil
zaam is geweest. Nog is het uit
eindelijke doel niet bereikt en tal
vap .moeilijkheden zullen nog
moeten worden opgelost om tot
die mate van coördinatie van de
economische en sociale politiek
te komen welke 'n volledige eco
nomische unie mogelijk maakt.
De verbonden hebben echter
de overtuiging, dat de verwezen
lijking van de economische unie
der drie landen thans zover is
gevorderd, dat de toekomst ter
zake met vertrouwen tegemoet
kan worden gezien. Gaarne zul.
len izij hun medewerking blijven
geven teneinde het bereiken van
het gestelde doel te bevorderen".
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Maandagoch
tend' tot Maandagavond.
Opklaringen.
Opklaringen en nog maar hier
en daar een bui. Zwakke tot ma
tige wind uit uiteenlopende rich
tingen. Vrijwel overal iets war
mer.
DINSDAG 7 SEPTEMBER
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
8.27
9.02
9.42
9.52
n.m.
9.14
9.49
10.29
10.39
ZON
MAAN
op
op
onder
Sept
5
5.56
19.20
14.56
22.17
6
5.58
19.18
15.48
23.12
7
6.00
19.16
16.30
8
6.02
19.13
17.03
0.18
9
6.03
19.11
17.29
1.32
10
6.05
19.08
17.51
2.51