RADIO? Wilt ge Uw spullen goed conserveren Dan moet ge met Ribbens' teren teren Wat brengt de RIBBENS TEERPRODUCTEN onder deze subsidie verleend wordt, namelijk dat maandelijks een werkstaat moet worden overge legd, aangevende de namen en adressen van per sonen waar de maatschappelijk werkster in die maand bemoeiing mee heeft gehad. Het maat schappelijk werk heeft een geheel eigen karakter. De personen, die een beroep op de maatschappe lijk werkster doen, behoeven toch niet gekend te worden. Wel kunnen deze in het verslag worden vermeld, zonder vermelding van de naam. Er wordt wel samengewerkt voor personen die een beroep moeten doen op de gemeentekas. De an dere gevallen, misschien geestelijke, behoeven toch niet ter kennis te worden gebracht van de ge meentelijke dienst. De heer Hol: Meneer de Voorzitter, dat de ge hele begroting open op tafel gelegd is, kan ik met de wethouder van financiën appreciëren. Onge twijfeld hoort dit zo. Ondanks de motieven, neer gelegd in het zakelijk, rapport van de dienst van maatschappelijke zorg, ligt de zaak ook wat be treft de bijdrage in de autokosten zodanig, dat m.i. een subsidie van 1000 alleszins gemotiveerd voor komt. De kwestie waar het om gaat acht ik van voldoende importantie. Ik geef in overweging ten opzichte van onze eigen dienst aan het ver voer met de nodige soepelheid tegemoet te komen. Men zal mij allicht nog voor de voeten werpen, dat ik onlangs gewaarschuwd heb tegen de steeds grotere eisen inzake het vervoer per auto. Tot goed begrip wil ik hierbij stellen, dat een nuttig vervoermiddel vaak nodig is. De heer De Vos: Meneer de Voorzitter, wij zijn in het voorjaar, toen de subsidie aan het Katho liek Sociaal Charitatief Centrum in behandeling is genomen, tot een bepaalde berekening gekomen Hierbij werd gesteld de verhouding 1 2. Voor het Hervormd maatschappelijk wérk werd hierbij een bedrag van 1000 berekend. Dit bedrag is evenwel niet beschikbaar gesteld. Wanneer een vereniging om subsidie vraagt, is. het de gewoonte, dat een begroting wordt over gelegd. Indien hierop posten voorkomen, welke wij niet noodzakelijk achten, is het toch niet juist dat wjj die subsidiëren. Uit de bespreking is gebleken, dat niet door het feit -dat deze auto noodzakelijk was deze post op de begroting is gebracht, doch door het feit dat de maatschappelijk werkster een auto van haar papa had gekregen. Er kunnen dus nog wel meer personen in dienst komen, die een auto cadeau krijgen. De maatstaf moet zijn, dat het vervoer middel waarvoor gesubsidieerd wordt, voor het werk noodzakelijk is. Wanneer dit door de Clas- sicale Commissie op eigen initiatief zou zijn aan getoond, dan zou ik hier geen bezwaar tegen heb ben. Dit is echter een toevallige omstandigheid. Wanneer er straks een andere maatschappelijk werkster komt, die geen auto zou hebben, zal deze ook niet aangeschaft worden. Wij hebben inder daad bij ons voorstel rekening gehouden, niet alleen met de opmerking van de heer Hol, doch ook met opmerkingen van andere zijde, inzake het misbruik maken van dienstauto's. Ik kan per soonlijk niet de moed opbrengen om, nu het een zo kleine dienst betreft, de kosten van een auto te gaan subsidiëren. Een bromfiets is hier zeker voldoende. De vergelijking met het Groene Kruis gaat niet op. De zuster van het Groene Kruis moet er altijd op uit, terwijl een maatschappelijk werk ster haar bezoek soms wel eens kan uitstellen. Tevens mag ik nog wel wijzen op het feit, dat indertijd voor onze eigen maatschappelijk werk ster de raad niet genegen was om zelfs maar een bromfiets aan te schaffen. De heer Henry heeft gezegd, dat dit wèl gebeurd is, doch dit heeft de betreffende maatschappelijke werkster zelf moe ten doen. Wèl heeft zij een bepaald bedrag voor onderhoudskosten ontvangen. De gemeentelijk maatschappelijk werkster moet ook een betrekke lijk groot gebied bestrijken; zo moet b.v. ook Sluis kil door haar worden bezocht. De raad zal zelf moeten beslissen of een subsidie van 1000 be schikbaar gesteld kan worden. Ik kan hieraan echter niet medewerken. Over het vraagstuk van de controle, wil ik ook nog iets opmerken. De heer Camps zegt, dat het niet nodig is om namen van personen, die gehol pen zijn, te noemen. In de eerste plaats wil ik vragen, wat is er voor bezwaar tegen, die namen te noemen? Deze gaan niet naar buiten en komen alleen in handen van de gemeentelijke dienst voor maatschappelijke zorg, waarvan de ambtenaren geheimhouding is opgelegd. Volgens mij, is het wèl noodzakelijk, omdat al reeds is gebleken, dat in enkele gevallen, waarbij personen door de gemeentelijke dienst volledig werden ondersteund, en aan deze door een instel ling bij steun werd gegeven, hiervan door belang hebbenden aan maatschappelijke zorg geen op gave was gedaan. Er moet hier wel samengewerkt worden. Men moet weten van elkaar, welk gezin men bewerkt. Het is niet de bedoeling van de ge meente om ook in gezinnen te gaan werken, waar reeds van particuliere zijde bijstand wordt ver leend. Er zijn verschillende gevallen waarin een bijzondere instantie een geval opspoort en dan bij de gemeente om uitkering wordt aangeklopt. Daar van is vanzelfsprekend bij de gemeentelijke dienst voor maatschappelijke zorg alles bekend. Het be zwaar om ook voor alle andere gevallen opgave van namen te geven, kan ik niet inzien, daar toch, zoals ik reeds zeide, alle gegevens omtrent het maatschappelijk werk geheim blijven. De heer Camps: Het mededelen van namen, waar alleen morele bijstand wordt verleend, is toch niet nodig; bij materiële bijstand is een ster ke controle vanzelfsprekend nodig. De heer De Vos: Dezelfde regeling staat ook in de Rijksregeling voor de gezinszorg. Daaruit zijn deze overgenomen. Hier ter plaatse is een gezins- verzorgings-regeling. Een en ander wordt geleid door een maatschappelijk werkster. Voor een instelling, die verzocht heeft om op de lijst van instellingen, krachtens de Armenwet geplaatst te worden, zullen de voorwaarden, waar aan deze 'moet voldoen krachtens de wet, nog aan merkelijk strenger zijn. Wanneer de gezinsver zorgster in een bepaald gezin komt, zal toch wel de maatschappelijk werkster hierover de leiding nemen. De heer Weterings: Wanneer een maatschap pelijk werkster optreedt met het oog op gezins moeilijkheden, heeft de gemeentelijke dienst voor maatschappelijke zorg hier toch niets mee te ma ken. Het is toch voldoende, dat de feiten bekend zijn. Waarom moeten hier ook de namen worden genoemd? De heer De Vos: Ik ben het niet helemaal met U eens. Het is van belang, dat de gemeente, die subsidieert, op de hoogte is van de omvang van het werk. Zoéven is door de heer Henry een parallel ge trokken met de lager onderwijswet. De heer Hen ry heeft gezegd, men krijgt zóveel voor een leer ling en daarmee is het af. Men kan daarbij pre cies vaststellen hoeveel leerlingen er zijn, aan de hand van de verstrekte namen dier leerlingen. Hier is bekend in hoeveel gevallen er wordt ge werkt. De heer Weterings: Hiertegen bestaat natuur lijk geen bezwaar. Men kan een volledig verslag van de werkzaamheden, zonder vermelding van namen, overleggen. De heer De Vos: Ik zie het bezwaar er niet van in, dat hier namen genoemd worden. Men behoeft toch de kwesties, waarover het gaat, niet te ver tellen? De heer Weterings: Hier heeft toch niemand iets mee te maken? Dit is zuiver een privé-aan- gelegenheid. De Voorzitter: De gehele maatschappelijke zorg speelt zich toch af in een vertrouwenssfeer. De heer Weterings: Het bestuur van ons maat schappelijk werk, en ook van de diaconale com missie, kent nog niet eens de feiten van wat er behandeld is. De heer De Vos: Maar al noemt men de namen, de feiten worden toch niet gevraagd? Er wordt alleen gevraagd in wélke gezinnen er gewerkt wordt. De Keer Weterings: Wanneer er geestelijke of andere noden zijn, heeft de buitenwereld er niets mee te maken. De Voorzitter: Het verslag hiervan komt ook niet in handen van het college. De heer De Feijter: Ik ben het eens met de heren Camps en Weterings. De laatste zinsnede in het voorstel is inderdaad erg ongelukkig. Wanneer ergens materiële hulp verleend wordt, dient hiervan opgave te worden gedaan. Dit geldt volgens mij niet voor geestelijke of sociale advie zen. Ik zou graag zien, dat dit uit de laatste zinsnede zou blijken. De heer De Vos: Ik neem zelf ook niet van deze gevallen kennis. Dit gaat niet verder dan de dienst. Het kan echter zin hebben voor bepaalde dingen, omdat de omvang van het werk hierdoor bekend wordt. Daar waar financiële hulp ver leend wordt is het zeer zeker noodzakelijk. Over de noodzakelijkheid van de rest zal de raad zich dienen uit te spreken. De heer Van Langevelde: Ik ben het in prin cipe ermede eens, dat de verhouding van 1 2, zoals in Februari gesteld, juist is. Doordat ik het niet noodzakelijk acht, dat door de dienst van een auto gebruik gemaakt wordt, wordt het mij on mogelijk gemaakt voor te stemmen. Dit zou wel het geval zijn, indien de auto er niet in zou staan. Het volgend jaar kan wel blijken, dat men er ge makkelijk ƒ1000 op kan zetten zonder die auto. Ik kan daarom het voorstel van burgemeester en wethouders volkomen onderschrijven. Ik geloof, dat het niet noodzakelijk is namen bekend te ma ken waar geestelijke hulp wordt verleend, doch wel waar materiële hulp verleend wordt. De Voorzitter: Ik zie het meer als een geheel. Dit werk wordt door verschillende diensten ver zorgd. Ik begrijp niet welk vertrouwen er gebro ken wordt als er namen bekend gemaakt worden. De heer Van Langevelde: Wanneer er gezins moeilijkheden zijn die op geestelijk terrein liggen gaat dat onze gemeente niet aan, doch alleen de organisatie die hiervoor werkt. Wij hebben over heidssubsidie aanvaard en het spreekt vanzelf dat dan de overheid iets te vragen heeft. De heer De Vos: Ik moet toch wel bezwaar maken tegen de voorstelling, als zouden de ge meentelijke diensten zich alleen tot materiële zaken zouden moeten beperken. Er zijn zoveel gevallen bij de gemeente in behandeling, welke helemaal geen financiële hulp behoeven, doch op andere wijze geholpen moeten worden, ook geval len die door bijzondere instellingen worden behan deld, maar waarvoor weer andere instanties bij de gemeente om inlichtingen komen. Wanneer iemand in een bepaalde inrichting wordt opge nomen, of een instantie krachtens een bepaalde wet ingelicht moet worden, komt men daarvoor bij de gemeente. Dat het zo eenvoudig ligt, dat men het zou kunnen scheiden is volgens mij niet het geval en ook niet in het belang van de mensen. De heer De Waal: Men kan toch wel volstaan met in de rapporten het aantal malen waarin be moeiing heeft plaats gehad van morele en geeste lijke aard op te nemen. De heer Den Hamer: Ik ben het volkomen met de heer De Waal eens. Wij moeten het toch niet zo zien, dat andere diensten onder de gemeente lijke dienst voor maatschappelijke zorg komen te staan. Wanneer financiële hulp verleend wordt, is mededeling hiervan noodzakelijk. Gezien het feit, dat het rayon dat de Classicale Commissie voor zijn rekening moet nemen aanmerkelijk gro ter is, wil ik voorstellen inplaats van 650, 750 subsidie toe te kennen. De heer Henry: De heer Den Hamer is een zakenman. Het lijkt mij beter om het voorstel van 1000 te handhaven. Ik wil nog even stipu leren, dat die auto een zuiver incidenteel geval is. Deze was noodzakelijk om die maatschappelijk werkster te krijgen. Het is volstrekt niet de be doeling om hiervan regel te maken. Wanneer dit bedrag van ƒ1000 niet verstrekt wordt, zal het moeilijk zijn een derde maatschappelijk werkster aan te stellen. De heer Lambrechtsen van Ritthem: Mede uit de toelichting van de heer Den Hamer is mij wel duidelijk geworden, dat, wanneer de begroting niet zo eerlijk was opgesteld, de subsidie zonder meer zou zijn voorgesteld. Indien er enkel ver meld was: onkosten, en niet het woord auto ge noemd, dan hadden burgemeester en wethouders wel 1000 voorgesteld. De heer De Vos: Wij mogen verwachten, dat een instantie, die aan de gemeente om subsidie vraagt, eerlijk is en wij mogen inderdaad hier zeggen, dat dit een reële en eerlijke begroting is. Dit behoeft geen reden te zijn om meer subsidie te verlenen dan nodig is. Wanneer men het op een andere wijze had ingekleed, zou er misschien een voorstel gekomen zijn voor toekenning van 1000 subsidie. De Voorzitter: Bij subsidie-aanvragen wordt altijd een begroting gevraagd Men heeft het recht om uit die gegevens te halen wat nodig is. De heer Lambrechtsen van Ritthem: Het gaat er speciaal om hoe die posten omschreven worden. De Voorzitter: Tenzij het college toch zou ge meend hebben, dat het bedrag van vervoers- onkosten te hoog was. De heer De Feijter: Door burgemeester en wethouders wordt voorgesteld 650 subsidie te verlenen. De heer Den Hamer is reeds geklom men tot 750. Het blijkt toch wel, dat het college met die 650 ook niet sterk staat. Ik wil mijn voorstel handhaven om 1000 ter beschikking te stellen. De heer Den Hamer: Deze voorstelling kan ik niet aanvaarden. Ik heb wel terdege gemotiveerd waarom door mij deze wijziging wordt voorgesteld. De heer De Vos: Men zou in deze trant door redenerende kunnen betogen, dat een subsidie van 1000 is gevraagd, omdat dat bedrag in Februari reeds is genoemd. Het gaat niet om die 350, doch om de noodzaak. Ik ben van mening dat, indien dit bedrag voor het werk nodig is, deze subsidie moet worden toegekend. De noodzaak is echter niet aangetoond. Dit werk ondergaat steeds ver dere uitbreiding, doch ik geloof dat, wanneer deze mogelijkheid er niet was geweest, men nog niet tot aanstelling van een derde maatschappelijk werkster zou zijn overgegaan. De heer De Feijter: Er is nog steeds een vaca ture in de kom dezer gemeente door het vertrek van zuster Commijs. Ik blijf bij het voorstel. De Voorzitter: Ik breng thans in stemming het voorstel van burgemeester en wethouders tot het toekennen van een subsidie van 650, waaraan verbonden de voorwaarde tot het mededelen van alle namen en adressen van de personen die be zocht worden. Voor stemt de heer De Vos. Tegen stemmen de heren: Lambrechtsen van Ritthem, Henry, Dieleman, Jansen, Hol, De Waal, Weterings, Camps, De Feijter, Van Riet, Ollebek, Den Hamer en Van Langevelde. Dit voorstel is verworpen. De Voorzitter: Thans breng ik in stemming het voorstel tot het toekennen van een subsidie van 650, onder voorwaarde, dat de namen en adres sen waar de maatschappelijk werkster in die maand bemoeiing mee heeft gehad moeten wor den medegedeeld, voor zover dit van materiële aard was. Voor stemmen de heren: De Vos en Van Lange velde. Tegen stemmen de heren: Lambrechtsen van Ritthem, Henry, Dieleman, Jansen, Hol, De Waal, Weterings, Camps, De Feijter, Van Riet, Ollebek en Den Hamer. Dit voorstel is verworpen. De Voorzitter: Wordt het voorstel van de heer Den Hamer tot toekenning van een subsidie ad 750 gesteund? Dit is niet het geval. De Voorzitter: Ik breng thans in stemming het voorstel tot toekenning van ƒ1000, onder voor waarde, dat de namen en adressen van de gezin nen waar de maatschappelijk werkster in die maand materiële bemoeiing mee heeft gehad moeten worden medegedeeld. Dit voorstel wordt aangenomen met de stem men van de heren: Lambrechtsen van Ritthem, Henry, Dieleman, Jansen, Hol, De Waal, Wete rings, Camps, De Feijter, Van Riet en Ollebek. Tegen stemmen de heren: Den Hamer, De Vos en Van Langevelde. 11. Idem tot wijziging van de begroting dienst 1954. Zonder bespreking of hoordelijke stemming wordt hiertoe besloten. 12. Idem opdracht voor een ontwerp uitbrei dingsplan. De heer Henry: Ik wil allereerst mijn grote waardering uitspreken over het feit dat hier een architectenbureau wordt ingeschakeld om een nieuw uitbreidingsplan te ontwerpen. Dit is een wens, die meerdere keren van deze zijde naar voren is gebracht. Inderdaad geloof ik, dat het een eis des tijds is om aan dit werk een planoloog te verbinden. De keuze van deze personen is na tuurlijk uitermate moeilijk. Wat zijn de overwe gingen, dat speciaal de heer Gouwetor met dit werk is belast? Zijn hier ook inlichtingen ge vraagd aan de vereniging van Nederlandse ge meenten? Voorts wilde ik vragen, welke uitbreidingsplan nen architect Gouwetor reeds heeft ontworpen. Ik stel deze vraag, omdat onze ervaringen bij een vorige opdracht niet zo prettig waren. De Voorzitter: Voor deze zaak is advies ge vraagd aan de hoofdingenieur-directeur van de volkshuisvesting te Middelburg. De heer Gouwetor heeft plannen opgesteld voor Alphen a/d Rijn, Cas- tricum, Gorinchem, Heilo, Hoorn, Hulst en Roo sendaal. Het bureau Gouwetor heeft dus een rui me ervaring op dit gebied. In Gorinchem en Hulst heb ik informaties ingewonnen. De heer Jacobsen is aangezocht op aanbeveling van de heer Gouwetor, zodat een goede samen werking verzekerd is. Bovendien hebben wij een onderhoud gehad met de heren Gouwetor en Ja cobsen. De heer De Feijter: Er zijn moeilijkheden waar mede de gemeente te kampen heeft, in verband met het kanaal- en Deltaplan. Is het de bedoeling het uitbreidingsplan reeds nu vast te stellenVoor definitief bekend is op welke manier het kanaal plan en het Deltaplan tot stand komen, is het toch wel moeilijk een uitbreidingsplan vast te stel len. Zou het niet beter zijn even te wachten tot dat er meer gegevens bekend zgn? De Voorzitter: Dit is bij het college voortdu rend een punt van ernstige overweging. Deze zaak is uitermate ingewikkeld, zodat er jaren overheen gaan, vóórdat men in Terneuzen weet, waar men aan toe is, vooral wat betreft de verhoging van de dijken Om daarop te wachten, moet ik ten sterk ste ontraden. Uiteraard blijft ieder plan vatbaar voor wijzigingen. Ik zou het verstandig vinden, dat Terneuzen, rekening houdende met andere plannen, een vast omlijnd plan zou kunnen krij gen inzake de uitbreiding van deze gemeente, in de hoop dat door de instanties daarmede reke ning wordt gehouden bij de vaststelling van hun plannen. Dit is een moeilijke materie en wat ik gezegd heb, is mijn voorlopig inzicht. De heer Henry: Ik had het zeer op prijs gesteld, wanneer het college vóóraf overleg had gepleegd met de commissie van gemeentewerken. De Voorzitter: Het is onze bedoeling regelmatig met de commissie van gemeentewerken contact op te nemen bij het tot stand komen van het uit breidingsplan. Dit plan vergt geruime tijd en zal in onderdelen door de heer Gouwetor worden voorgelegd. De heer Lambrechtsen van Ritthem: Men kan toch wel veilig aannemen, dat een deskundige, die zijn vak verstaat, bij het ontwerpen van het uit breidingsplan zoveel mogelijk rekening houdt met de andere plannen. De Voorzitter: Wij hebben hierover reeds be sprekingen gevoerd. De heer De Vos: De heer De Feijter behoeft niet te denken, dat er binnen enkele maanden een definitief plan op tafel zal kunnen komen. Hier moet niet met maanden, maar met jaren gerekend worden. Dit is zeer ingewikkeld, vooral voor Ter neuzen. Herhaaldelijk komen wij het tegen, dat er voor bepaalde bouwwerken geen plaats is. Het is noodzakelijk, dat zo spoedig mogelijk met een uitbreidingsplan begonnen wordt. De ontwikke ling van Terneuzen is ons over het hoofd gegroeid. Het is daarom noodzakelijk, dat ook een plano loog, zoals de heer Jacobsen, wordt ingeschakeld, die over de ontwikkeling van de gemeente een prognose zal maken. Wanneer wij wat verder zijn en de plannen wat vaster vorm beginnen aan te nemen, zal zeker de commissie voor gemeente werken ingeschakeld worden. De heer Weterings: Het is wenselijk, behalve met de commissie voor gemeentewerken, óók over leg met de raad te plegen. Is in de opdracht ook het saneringsplan begrepen? De Voorzitter: Ik geloof niet, dat op dit moment veel ruimte is om de commissie van gemeentewer- ken in te schakelen. Wanneer de plannen van de heren in de verschillende stadia ons bereiken, zul- len deze de commissie worden voorgelegd. Daarna zullen wjj overleg plegen met de raad. Tevens is het de bedoeling, dat het saneringsplan onder ogen wordt gezien. De Voorzitter: Thans breng ik het voorstel van het college in stemming. Dit voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen. 18. Beantwoording omvraag vergadering d.d. 15 Juni 1954. Over dit agendapunt wordt niet gesproken. 14. Omvraag. De heer Van Langevelde: Meneer de voorzitter: Er is aan de Leeuwenlaan een nieuwe woning ge bouwd voor de heer Van der Poel. De centrale dienst heeft hierover vanzelfsprekend geadviseerd en burgemeester en wethouders hebben de nodige vergunning gegeven. Volgens rnjj hoort dit gebouw daar echter niet en ontsiert dit de Leeuwenlaan. Ik moge burgemeester en wethouders vragen, in samenwerking met de centrale dienst en de schoon heidscommissie, hier in de toekomst aandacht aan te willen schenken. Verder wil ik er op wijzen, dat het trottoir vóór de flatwoningen aan de Rozenstraat herhaaldelijk als parkeergelegenheid voor de auto's wordt ge bruikt. Ditzelfde geldt voor het plantsoen. Mogen auto's hier parkeren vóór de woningen? Vervolgens wil ik informeren naar de vorderin gen van het ontwerp-recreatie-oord. Men heeft mij medegedeeld, dat hier moeilijkheden zijn ge rezen, waardoor de plannen vertraging ondervin den. Ik moge burgemeester en wethouders ver zoeken deze zaak met de architect van het uit breidingsplan onder het oog te zien. De Voorzitter: Ik wil met de laatste vraag van de heer Van Langevelde beginnen. Dit probleem is moeilijk, in verband met de niet bekende hoog te, welke de zeedijken in de toekomst moeten krij gen. Toen de plannen van de heer Wesselo kant en klaar waren, kwam het probleem van de ver hoging van de zeedijken ons ter ore. Dit probleem heeft onze voortdurende aandacht. De heer De Vos: Het trottoir aan de Rozenstraat is op deze wijze gelegd met de bedoeling, dat er een auto zou kunnen inrijden. Ik heb echter nog geen klachten hierover gehoord. De bedoeling is geweest, dat personen met een voertuig wat dich ter bij hun woning kunnen komen, doch volgens mij is het niet noodzakelijk dit brede trottoir als rijweg te gebruiken. Wij zullen terzake een on derzoek instellen en, zo nodig, kan een parkeer verbod worden opgelegd. De Voorzitter: De woning van de heer Van der Poel in de Leeuwenlaan zou, wanneer er wat meer onbebouwde grond was geweest, geheel verant woord zijn geweest. De heer Lambrechtsen van Ritthem: Meneer de voorzitter, kan het college ons inlichten hoe het staat met de nieuwe algemene begraafplaats. Wij horen hier de laatste tijd niets meer over. Mij is medegedeeld, dat op de bestaande begraafplaats reeds drie-hoog moet worden begraven. De Voorzitter: Dat reeds drie-hoog zou worden begraven, kan niet het geval zijn. Ons college is hiervan niets bekend. De aanleg van de nieuwe begraafplaats hangt samen met de ophoging van het bedoelde terrein, waarvoor het college een op lossing hoopt te vinden. In de zeer nabije toe komst zullen wel mogelijkheden ontstaan en wij hopen zo spoedig mogelijk met de aanleg van een nieuwe begraafplaats te beginnen. De heer Lambrechtsen van Ritthem: In ver schillende grote bladen, o.a. „Elsevier" is de aan dacht van de gemeentebesturen gevestigd op het misbruik maken van de nationale vlag als reclame-object. In onze stad doet zich dat ook voor, waarschijnlijk in verband met het vreemde- lingenbezoek. Dit heeft als resultaat, dat onze nationale vlag er gescheurd en verkleurd, als een vod, bijhangt. Is er een mogelijkheid, dat het gemeentebestuur op één of andere wijze het mis bruik maken van onze vlag tegengaat, zo nodig door het opnemen van een bepaling in de politie verordening De Voorzitter: Aan de politie heb ik reeds op dracht gegeven de personen, die regelmatig onze vlag uithangen, er op te wijzen, dat het wenselijk is de vlag na zonsondergang in te halen. Ik wil gaarne eerst het resultaat van mijn bemoeiing afwachten, voordat verdere maatregelen worden getroffen. De heer Camps: Meerdere personen hebben mij gevraagd of het mogelijk is in de Vogelenwijk te Sluiskil een brievenbus en een postzegelautomaat te plaatsen. De aanwezigheid van een brievenbus in de Vog^enbuurt is door de bouw van 30 wo ningen zeker noodzakelijk geworden. Er worden op het ogenblik veel nieuwe huizen gebouwd te Sluiskil voor de industrieën aldaar. In verband hiermede moge ik de aandacht vragen voor een naamgeving van een der nieuwe straten. De Cokesfabriek heeft vrij veel te maken met het Schumann-plan. Met het oog hierop wil ik vra gen of het mogelijk is één der nieuwe straten Schumannstraat te noemen, in verband met de Europese samenwerking. De heer De Vos: Wij hebben al twee of drie maal gevraagd om een brievenbus in deze wijk. Dit is ons nooit gelukt. Dit staat in verband met de afstand van een bestaande brievenbus ter plaatse, n.l. hoe groot is de afstand naar de dichtstbijzijnde bus; is die afstand groter dan die welke de P.T.T. als maatstaf neemt? De heer Van Riet: Het is zeker wenselijk, dat de mensen van de dichtstbijzijnde brievenbus ge bruik maken. Op de mededeling dat er een nieuwe brievenbus nodig is, wordt toch gecontroleerd hoe veel brieven er voor deze wijk binnenkomen en ook hoeveel brieven hiervan uitgaan. Speciaal wil ik de aandacht vestigen op de uitgaande brie- ven. De heer De Waal: Is het niet mogelijk, dat de bestaande brievenbus bij de ammoniakfabriek ver plaatst wordt. Waar deze nu hangt is hp vr« nutteloos. Hiervan wordt alleen gebruik gemaakt door enkele bewoners en een paar schippers, zou het beter vinden, wanneer deze bus naar het centrum van de bebouwde kom wordt geplaatst. De Voorzitter: De kwestie van de naamgeving aan een straat te Sluiskil zal door het college van burgemeester en wethouders worden overwogen. De eventuele verplaatsing van de brievenbus zal nogmaals door ons aan de P.T.T. worden voor gelegd. Thans wil ik overgaan tot een vergadering met gesloten deuren. Na het weer openbaar worden van de vergade ring stelt de Voorzitter voor het college van bur gemeester en wethouders te machtigen tot ver koop van een industrieterrein. Hiertoe wordt zonder hoofdelijke stemming be sloten. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten in het ontwerp van het nieuwe uitbreidingsplan voor lopig een terrein waar de nieuwe r.k. jongens school gebouwd kan worden aan'te geven. De heer Henry: Is reeds bekend bij het college waar de nieuwe Hervormde school geprojecteerd zal worden? De Voorzitter: De bestaande Hervormde school is door zijn semi-permanent karakter een pro bleem Door dit semi-permanent karakter werd van Rijkswege het eerste ontwerp, dat een ver- diepingsschool was, afgekeurd. Hierdoor komt voor de uitbreiding van dit gebouw steeds meer plaatsgebrek. Van het schoolbestuur is ons nog geen suggestie aan de hand gedaan waar deze de school wil bouwen. Ook het gemeentebestuur kon zich hierover nog geen oordeel vormen. In samen werking met de centrale dienst en de architect van het uitbreidingsplan zal in overleg met het schoolbestuur een geschikte plaats worden ge zocht Hopelijk zal deze aangelegenheid binnen kort met U besproken kunnen worden. De vergadering wordt gesloten. ZONDAG 15 AUGUSTUS. HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8.20 Gram.; 8.45 Langs onge baande wegen; 9.00 Sport; 9.05 Gram.; 9.45 Geestelijk leven; 10.00 Gram.; 10.30 Met en zonder om slag; 11.00 Omroeporkest; 12.00 Sportspiegel; 12.05 Amus. orkest, 12.35 Even afrekenen, Heren; 12.45 Piano; 13.00 Nieuws; 13.05 Gram.; 13.10 Verzoekprogr. voor de militairen; 14.00 Boekbespre king; 14.20 Strijktrio; 15.05 Cau serie; 15.15 Operette; 16.00 Dans muziek; 16.30 Sport; 17.00 Gram.; 17.30 Voor de kinderen; 17.50 Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Korte kerkdienst; 19.00 Kinderdienst; 19.30 Gesprek over de oecumene; 19.45 Hoorspel; 20.00 Nieuws; 20.05 Strijkorkest; 20.35 Hoor spel; 21.20 Mededelingen; 21.25 Gram.; 22.05 Het zingende land van Normandië; 22.15 Orkest; 22.45 Journaal; 23.00 Nws; 23.15 De 2e assemblée van de wereld raad van kerken te Evanston; 23.25 Gram.; 23.30 Spaans orkest. HILVERSUM II: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30 Nieuws; 9.45 Orgel; 10.00 Kerk dienst; 11.30 Gram.; 11.45 Koor zang; 12.15 Gram.; 2.20 Apologie; 12.40 Chansons; 12.55 Zonnewij zer; 13.00 Nieuws; 13.10 Gram.; 13.40 Boekbespreking; 13.55 Or kest; 14.30 Koorzang; 14.50 Gr.; 15.05 en 15.30 Idem; 16.10 Ka tholiek Thuisfront; 16.15 Sport; 16.30 Vespers; 7.00 Jeugddienst; 18.00 Zangdienst; 18.45 Vragen- beantwoording; 19.00 Nieuw uit de kerken; 19.05 Gram.; 19.30 Causerie; 19.45 Nieuws; 20.00 Gr., 20.05 Act.; 20.30 Volksliederen; 20.50 Gram.; 21.20 Hoorspel; 22.30 Act.; 22.45 Avondgebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. BRUSSEL (VI.) 12.00 Lichte muziek; 12.30 Weerbericht; 12.34 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gr.; 14.00, 16.15, 16.45 en 17.40 Gram.; 17.45 Sport; 17.50 Gram.; 18.00 Kinderkoor; 18.30 Godsd. halfuur; 19.00 Nieuws; 19.30 Gram.; 20.00 Gevar. progr.;-21.30 Gram.; 21.55 Idem; 22.00 Nieuws; 22.15 Ver zoekprogr.; 23.00 Nieuws; 23.05 Lichte muziek. MAANDAG 16 AUGUSTUS. HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.13 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.; 9.00 Gym.; 9.10 Gram.; 9.40 Gram.; 10.00 Voor de oude dag; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Clavecimbel; 10.45 Voor de zie ken; 11.30 Gram.; 11.40 Voor de kinderen; 12.00 Orgel; 12.30 Me dedelingen; 12.33 Voor het platte land; 12.38 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Voor de middenstand; 13.20 Kon. Militaire kapel; 13.50 Gr.; 14.00 Voor de vrouw; 14.15 Piano; 14.45 Gram.; 15.00 Gev. progr.; 16.00 Gram.; 16.45 Vragenbeantw., 17.15 Gram.; 17.30 Dansmuziek; 18.00 Nieuws; 18.20 Gram.; 18.45 Praatje over consumentenbelan gen; 19.00 Joods mannenkoor en vrouwenkoor; 19.25 Causerie; 19.40 Orgel; 20.00 Nieuws; 20.05 Gram.; 20.55 Causerie; 21.10 Gev. muzeik; 21.30 Hoorspel; 22.05 Or kest; 23.00 Nieuws; 23.15 Ope rette. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gym.; 7.30 Gram. 7.33 Gewijde muziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.30 Tot uw dienst; 8.35 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de huisvrouw; 9.35 Gr.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.; 11.45 Gevar. muziek; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Medede lingen; 12.33 Lichte muziek; 12.59 Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Mandolinemuziek; 13.45 Gram.; 14.00 Voor de jeugd; 14.30 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gr.; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Gram.; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Lichte muziek; 17.45 Cause rie', 18.00 Gram.; 18.3tf Orgel en hobo; 19.00 Nieuws; 19.10 Gitaar; 19.30 Causerie; 19.45 Gram.; 20.00 Radiokrant; 20.20 Orkest; 21.05 Klankbeeld; 21.35 Gram.; 21.45 Koorzang; 22.15 Gram.; 22.30 Viool en piano; 22.45 Avondover denking; 23.00 Nieuws; 23.15 Re portage; 23.25 Gram.; 22.57 Slui ting. BRUSSEL (VI.): 12.00 Orkest; 12.30 Weerbericht; 12.34 Voor de landbouwers; 12.42 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Piano; 13.30 Gram., 13.45 Piano; 14.00, 15.00 en 15.30 Gram.; 16.00 Voor de zieken; 17.00 Nieuws; 17.10 Orgel; 17.30 Gram.; 17.40 Orgel; 18.00 Vlaam se muziek; 18.25 Fin. kroniek; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 20.00 Or kest 21.15 Omroeporkest; 22.00 Nieuws; 22.15 Lichte muziek; 22.55 Nieuws. Volkomen onverwachts heeft de Amerikaanse Senaat gisteren een wetsontwerp aangenomen en naar het Huis van Afgevaardigden door gezonden, waarbij de communisti sche wordt verboden Het wetsont werp bepaald, dat personen, die lid worden of zvjn van de communis tische partij of handelingen ver richten om de doelstellingen van deze party te verwezeniyken, ver oordeeld kunnen worden tot een gevangensstraf van ten hoogste 5 jaar en een geldboete van ten hoogste 10.000 dollar.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 6