RADIO?
Wilt ge Uw spullen goed conserveren
Dan moet ge met Ribbens' teren teren
Wat brengt de
RIBBENS TEERPRODUCTEN
onder deze subsidie verleend wordt, namelijk dat
maandelijks een werkstaat moet worden overge
legd, aangevende de namen en adressen van per
sonen waar de maatschappelijk werkster in die
maand bemoeiing mee heeft gehad. Het maat
schappelijk werk heeft een geheel eigen karakter.
De personen, die een beroep op de maatschappe
lijk werkster doen, behoeven toch niet gekend te
worden. Wel kunnen deze in het verslag worden
vermeld, zonder vermelding van de naam. Er
wordt wel samengewerkt voor personen die een
beroep moeten doen op de gemeentekas. De an
dere gevallen, misschien geestelijke, behoeven toch
niet ter kennis te worden gebracht van de ge
meentelijke dienst.
De heer Hol: Meneer de Voorzitter, dat de ge
hele begroting open op tafel gelegd is, kan ik met
de wethouder van financiën appreciëren. Onge
twijfeld hoort dit zo. Ondanks de motieven, neer
gelegd in het zakelijk, rapport van de dienst van
maatschappelijke zorg, ligt de zaak ook wat be
treft de bijdrage in de autokosten zodanig, dat m.i.
een subsidie van 1000 alleszins gemotiveerd voor
komt. De kwestie waar het om gaat acht ik
van voldoende importantie. Ik geef in overweging
ten opzichte van onze eigen dienst aan het ver
voer met de nodige soepelheid tegemoet te komen.
Men zal mij allicht nog voor de voeten werpen,
dat ik onlangs gewaarschuwd heb tegen de steeds
grotere eisen inzake het vervoer per auto. Tot
goed begrip wil ik hierbij stellen, dat een nuttig
vervoermiddel vaak nodig is.
De heer De Vos: Meneer de Voorzitter, wij zijn
in het voorjaar, toen de subsidie aan het Katho
liek Sociaal Charitatief Centrum in behandeling
is genomen, tot een bepaalde berekening gekomen
Hierbij werd gesteld de verhouding 1 2. Voor
het Hervormd maatschappelijk wérk werd hierbij
een bedrag van 1000 berekend. Dit bedrag is
evenwel niet beschikbaar gesteld.
Wanneer een vereniging om subsidie vraagt, is.
het de gewoonte, dat een begroting wordt over
gelegd. Indien hierop posten voorkomen, welke
wij niet noodzakelijk achten, is het toch niet juist
dat wjj die subsidiëren.
Uit de bespreking is gebleken, dat niet door het
feit -dat deze auto noodzakelijk was deze post op
de begroting is gebracht, doch door het feit dat
de maatschappelijk werkster een auto van haar
papa had gekregen. Er kunnen dus nog wel meer
personen in dienst komen, die een auto cadeau
krijgen. De maatstaf moet zijn, dat het vervoer
middel waarvoor gesubsidieerd wordt, voor het
werk noodzakelijk is. Wanneer dit door de Clas-
sicale Commissie op eigen initiatief zou zijn aan
getoond, dan zou ik hier geen bezwaar tegen heb
ben. Dit is echter een toevallige omstandigheid.
Wanneer er straks een andere maatschappelijk
werkster komt, die geen auto zou hebben, zal deze
ook niet aangeschaft worden. Wij hebben inder
daad bij ons voorstel rekening gehouden, niet
alleen met de opmerking van de heer Hol, doch
ook met opmerkingen van andere zijde, inzake
het misbruik maken van dienstauto's. Ik kan per
soonlijk niet de moed opbrengen om, nu het een
zo kleine dienst betreft, de kosten van een auto
te gaan subsidiëren. Een bromfiets is hier zeker
voldoende.
De vergelijking met het Groene Kruis gaat niet
op. De zuster van het Groene Kruis moet er
altijd op uit, terwijl een maatschappelijk werk
ster haar bezoek soms wel eens kan uitstellen.
Tevens mag ik nog wel wijzen op het feit, dat
indertijd voor onze eigen maatschappelijk werk
ster de raad niet genegen was om zelfs maar een
bromfiets aan te schaffen. De heer Henry heeft
gezegd, dat dit wèl gebeurd is, doch dit heeft de
betreffende maatschappelijke werkster zelf moe
ten doen. Wèl heeft zij een bepaald bedrag voor
onderhoudskosten ontvangen. De gemeentelijk
maatschappelijk werkster moet ook een betrekke
lijk groot gebied bestrijken; zo moet b.v. ook Sluis
kil door haar worden bezocht. De raad zal zelf
moeten beslissen of een subsidie van 1000 be
schikbaar gesteld kan worden. Ik kan hieraan
echter niet medewerken.
Over het vraagstuk van de controle, wil ik ook
nog iets opmerken. De heer Camps zegt, dat het
niet nodig is om namen van personen, die gehol
pen zijn, te noemen. In de eerste plaats wil ik
vragen, wat is er voor bezwaar tegen, die namen
te noemen? Deze gaan niet naar buiten en komen
alleen in handen van de gemeentelijke dienst voor
maatschappelijke zorg, waarvan de ambtenaren
geheimhouding is opgelegd.
Volgens mij, is het wèl noodzakelijk, omdat al
reeds is gebleken, dat in enkele gevallen, waarbij
personen door de gemeentelijke dienst volledig
werden ondersteund, en aan deze door een instel
ling bij steun werd gegeven, hiervan door belang
hebbenden aan maatschappelijke zorg geen op
gave was gedaan. Er moet hier wel samengewerkt
worden. Men moet weten van elkaar, welk gezin
men bewerkt. Het is niet de bedoeling van de ge
meente om ook in gezinnen te gaan werken, waar
reeds van particuliere zijde bijstand wordt ver
leend. Er zijn verschillende gevallen waarin een
bijzondere instantie een geval opspoort en dan bij
de gemeente om uitkering wordt aangeklopt. Daar
van is vanzelfsprekend bij de gemeentelijke dienst
voor maatschappelijke zorg alles bekend. Het be
zwaar om ook voor alle andere gevallen opgave
van namen te geven, kan ik niet inzien, daar toch,
zoals ik reeds zeide, alle gegevens omtrent het
maatschappelijk werk geheim blijven.
De heer Camps: Het mededelen van namen,
waar alleen morele bijstand wordt verleend, is
toch niet nodig; bij materiële bijstand is een ster
ke controle vanzelfsprekend nodig.
De heer De Vos: Dezelfde regeling staat ook in
de Rijksregeling voor de gezinszorg. Daaruit zijn
deze overgenomen. Hier ter plaatse is een gezins-
verzorgings-regeling. Een en ander wordt geleid
door een maatschappelijk werkster.
Voor een instelling, die verzocht heeft om op
de lijst van instellingen, krachtens de Armenwet
geplaatst te worden, zullen de voorwaarden, waar
aan deze 'moet voldoen krachtens de wet, nog aan
merkelijk strenger zijn. Wanneer de gezinsver
zorgster in een bepaald gezin komt, zal toch wel
de maatschappelijk werkster hierover de leiding
nemen.
De heer Weterings: Wanneer een maatschap
pelijk werkster optreedt met het oog op gezins
moeilijkheden, heeft de gemeentelijke dienst voor
maatschappelijke zorg hier toch niets mee te ma
ken. Het is toch voldoende, dat de feiten bekend
zijn. Waarom moeten hier ook de namen worden
genoemd?
De heer De Vos: Ik ben het niet helemaal met
U eens. Het is van belang, dat de gemeente, die
subsidieert, op de hoogte is van de omvang van
het werk.
Zoéven is door de heer Henry een parallel ge
trokken met de lager onderwijswet. De heer Hen
ry heeft gezegd, men krijgt zóveel voor een leer
ling en daarmee is het af. Men kan daarbij pre
cies vaststellen hoeveel leerlingen er zijn, aan de
hand van de verstrekte namen dier leerlingen.
Hier is bekend in hoeveel gevallen er wordt ge
werkt.
De heer Weterings: Hiertegen bestaat natuur
lijk geen bezwaar. Men kan een volledig verslag
van de werkzaamheden, zonder vermelding van
namen, overleggen.
De heer De Vos: Ik zie het bezwaar er niet van
in, dat hier namen genoemd worden. Men behoeft
toch de kwesties, waarover het gaat, niet te ver
tellen?
De heer Weterings: Hier heeft toch niemand
iets mee te maken? Dit is zuiver een privé-aan-
gelegenheid.
De Voorzitter: De gehele maatschappelijke zorg
speelt zich toch af in een vertrouwenssfeer.
De heer Weterings: Het bestuur van ons maat
schappelijk werk, en ook van de diaconale com
missie, kent nog niet eens de feiten van wat er
behandeld is.
De heer De Vos: Maar al noemt men de namen,
de feiten worden toch niet gevraagd? Er wordt
alleen gevraagd in wélke gezinnen er gewerkt
wordt.
De Keer Weterings: Wanneer er geestelijke of
andere noden zijn, heeft de buitenwereld er niets
mee te maken.
De Voorzitter: Het verslag hiervan komt ook
niet in handen van het college.
De heer De Feijter: Ik ben het eens met de
heren Camps en Weterings. De laatste zinsnede
in het voorstel is inderdaad erg ongelukkig.
Wanneer ergens materiële hulp verleend wordt,
dient hiervan opgave te worden gedaan. Dit geldt
volgens mij niet voor geestelijke of sociale advie
zen. Ik zou graag zien, dat dit uit de laatste
zinsnede zou blijken.
De heer De Vos: Ik neem zelf ook niet van deze
gevallen kennis. Dit gaat niet verder dan de
dienst. Het kan echter zin hebben voor bepaalde
dingen, omdat de omvang van het werk hierdoor
bekend wordt. Daar waar financiële hulp ver
leend wordt is het zeer zeker noodzakelijk. Over
de noodzakelijkheid van de rest zal de raad zich
dienen uit te spreken.
De heer Van Langevelde: Ik ben het in prin
cipe ermede eens, dat de verhouding van 1 2,
zoals in Februari gesteld, juist is. Doordat ik het
niet noodzakelijk acht, dat door de dienst van een
auto gebruik gemaakt wordt, wordt het mij on
mogelijk gemaakt voor te stemmen. Dit zou wel
het geval zijn, indien de auto er niet in zou staan.
Het volgend jaar kan wel blijken, dat men er ge
makkelijk ƒ1000 op kan zetten zonder die auto.
Ik kan daarom het voorstel van burgemeester en
wethouders volkomen onderschrijven. Ik geloof,
dat het niet noodzakelijk is namen bekend te ma
ken waar geestelijke hulp wordt verleend, doch
wel waar materiële hulp verleend wordt.
De Voorzitter: Ik zie het meer als een geheel.
Dit werk wordt door verschillende diensten ver
zorgd. Ik begrijp niet welk vertrouwen er gebro
ken wordt als er namen bekend gemaakt worden.
De heer Van Langevelde: Wanneer er gezins
moeilijkheden zijn die op geestelijk terrein liggen
gaat dat onze gemeente niet aan, doch alleen de
organisatie die hiervoor werkt. Wij hebben over
heidssubsidie aanvaard en het spreekt vanzelf dat
dan de overheid iets te vragen heeft.
De heer De Vos: Ik moet toch wel bezwaar
maken tegen de voorstelling, als zouden de ge
meentelijke diensten zich alleen tot materiële
zaken zouden moeten beperken. Er zijn zoveel
gevallen bij de gemeente in behandeling, welke
helemaal geen financiële hulp behoeven, doch op
andere wijze geholpen moeten worden, ook geval
len die door bijzondere instellingen worden behan
deld, maar waarvoor weer andere instanties bij
de gemeente om inlichtingen komen. Wanneer
iemand in een bepaalde inrichting wordt opge
nomen, of een instantie krachtens een bepaalde
wet ingelicht moet worden, komt men daarvoor
bij de gemeente. Dat het zo eenvoudig ligt, dat
men het zou kunnen scheiden is volgens mij niet
het geval en ook niet in het belang van de mensen.
De heer De Waal: Men kan toch wel volstaan
met in de rapporten het aantal malen waarin be
moeiing heeft plaats gehad van morele en geeste
lijke aard op te nemen.
De heer Den Hamer: Ik ben het volkomen met
de heer De Waal eens. Wij moeten het toch niet
zo zien, dat andere diensten onder de gemeente
lijke dienst voor maatschappelijke zorg komen te
staan. Wanneer financiële hulp verleend wordt,
is mededeling hiervan noodzakelijk. Gezien het
feit, dat het rayon dat de Classicale Commissie
voor zijn rekening moet nemen aanmerkelijk gro
ter is, wil ik voorstellen inplaats van 650, 750
subsidie toe te kennen.
De heer Henry: De heer Den Hamer is een
zakenman. Het lijkt mij beter om het voorstel
van 1000 te handhaven. Ik wil nog even stipu
leren, dat die auto een zuiver incidenteel geval is.
Deze was noodzakelijk om die maatschappelijk
werkster te krijgen. Het is volstrekt niet de be
doeling om hiervan regel te maken. Wanneer dit
bedrag van ƒ1000 niet verstrekt wordt, zal het
moeilijk zijn een derde maatschappelijk werkster
aan te stellen.
De heer Lambrechtsen van Ritthem: Mede uit
de toelichting van de heer Den Hamer is mij wel
duidelijk geworden, dat, wanneer de begroting
niet zo eerlijk was opgesteld, de subsidie zonder
meer zou zijn voorgesteld. Indien er enkel ver
meld was: onkosten, en niet het woord auto ge
noemd, dan hadden burgemeester en wethouders
wel 1000 voorgesteld.
De heer De Vos: Wij mogen verwachten, dat
een instantie, die aan de gemeente om subsidie
vraagt, eerlijk is en wij mogen inderdaad hier
zeggen, dat dit een reële en eerlijke begroting is.
Dit behoeft geen reden te zijn om meer subsidie
te verlenen dan nodig is. Wanneer men het op
een andere wijze had ingekleed, zou er misschien
een voorstel gekomen zijn voor toekenning van
1000 subsidie.
De Voorzitter: Bij subsidie-aanvragen wordt
altijd een begroting gevraagd Men heeft het
recht om uit die gegevens te halen wat nodig is.
De heer Lambrechtsen van Ritthem: Het gaat
er speciaal om hoe die posten omschreven worden.
De Voorzitter: Tenzij het college toch zou ge
meend hebben, dat het bedrag van vervoers-
onkosten te hoog was.
De heer De Feijter: Door burgemeester en
wethouders wordt voorgesteld 650 subsidie te
verlenen. De heer Den Hamer is reeds geklom
men tot 750. Het blijkt toch wel, dat het college
met die 650 ook niet sterk staat. Ik wil mijn
voorstel handhaven om 1000 ter beschikking te
stellen.
De heer Den Hamer: Deze voorstelling kan ik
niet aanvaarden. Ik heb wel terdege gemotiveerd
waarom door mij deze wijziging wordt voorgesteld.
De heer De Vos: Men zou in deze trant door
redenerende kunnen betogen, dat een subsidie van
1000 is gevraagd, omdat dat bedrag in Februari
reeds is genoemd. Het gaat niet om die 350, doch
om de noodzaak. Ik ben van mening dat, indien
dit bedrag voor het werk nodig is, deze subsidie
moet worden toegekend. De noodzaak is echter
niet aangetoond. Dit werk ondergaat steeds ver
dere uitbreiding, doch ik geloof dat, wanneer deze
mogelijkheid er niet was geweest, men nog niet
tot aanstelling van een derde maatschappelijk
werkster zou zijn overgegaan.
De heer De Feijter: Er is nog steeds een vaca
ture in de kom dezer gemeente door het vertrek
van zuster Commijs. Ik blijf bij het voorstel.
De Voorzitter: Ik breng thans in stemming het
voorstel van burgemeester en wethouders tot het
toekennen van een subsidie van 650, waaraan
verbonden de voorwaarde tot het mededelen van
alle namen en adressen van de personen die be
zocht worden.
Voor stemt de heer De Vos.
Tegen stemmen de heren: Lambrechtsen van
Ritthem, Henry, Dieleman, Jansen, Hol, De Waal,
Weterings, Camps, De Feijter, Van Riet, Ollebek,
Den Hamer en Van Langevelde. Dit voorstel is
verworpen.
De Voorzitter: Thans breng ik in stemming het
voorstel tot het toekennen van een subsidie van
650, onder voorwaarde, dat de namen en adres
sen waar de maatschappelijk werkster in die
maand bemoeiing mee heeft gehad moeten wor
den medegedeeld, voor zover dit van materiële
aard was.
Voor stemmen de heren: De Vos en Van Lange
velde.
Tegen stemmen de heren: Lambrechtsen van
Ritthem, Henry, Dieleman, Jansen, Hol, De Waal,
Weterings, Camps, De Feijter, Van Riet, Ollebek
en Den Hamer. Dit voorstel is verworpen.
De Voorzitter: Wordt het voorstel van de heer
Den Hamer tot toekenning van een subsidie ad
750 gesteund?
Dit is niet het geval.
De Voorzitter: Ik breng thans in stemming het
voorstel tot toekenning van ƒ1000, onder voor
waarde, dat de namen en adressen van de gezin
nen waar de maatschappelijk werkster in die
maand materiële bemoeiing mee heeft gehad
moeten worden medegedeeld.
Dit voorstel wordt aangenomen met de stem
men van de heren: Lambrechtsen van Ritthem,
Henry, Dieleman, Jansen, Hol, De Waal, Wete
rings, Camps, De Feijter, Van Riet en Ollebek.
Tegen stemmen de heren: Den Hamer, De Vos
en Van Langevelde.
11. Idem tot wijziging van de begroting dienst
1954.
Zonder bespreking of hoordelijke stemming
wordt hiertoe besloten.
12. Idem opdracht voor een ontwerp uitbrei
dingsplan.
De heer Henry: Ik wil allereerst mijn grote
waardering uitspreken over het feit dat hier een
architectenbureau wordt ingeschakeld om een
nieuw uitbreidingsplan te ontwerpen. Dit is een
wens, die meerdere keren van deze zijde naar
voren is gebracht. Inderdaad geloof ik, dat het
een eis des tijds is om aan dit werk een planoloog
te verbinden. De keuze van deze personen is na
tuurlijk uitermate moeilijk. Wat zijn de overwe
gingen, dat speciaal de heer Gouwetor met dit
werk is belast? Zijn hier ook inlichtingen ge
vraagd aan de vereniging van Nederlandse ge
meenten?
Voorts wilde ik vragen, welke uitbreidingsplan
nen architect Gouwetor reeds heeft ontworpen. Ik
stel deze vraag, omdat onze ervaringen bij een
vorige opdracht niet zo prettig waren.
De Voorzitter: Voor deze zaak is advies ge
vraagd aan de hoofdingenieur-directeur van de
volkshuisvesting te Middelburg. De heer Gouwetor
heeft plannen opgesteld voor Alphen a/d Rijn, Cas-
tricum, Gorinchem, Heilo, Hoorn, Hulst en Roo
sendaal. Het bureau Gouwetor heeft dus een rui
me ervaring op dit gebied. In Gorinchem en Hulst
heb ik informaties ingewonnen.
De heer Jacobsen is aangezocht op aanbeveling
van de heer Gouwetor, zodat een goede samen
werking verzekerd is. Bovendien hebben wij een
onderhoud gehad met de heren Gouwetor en Ja
cobsen.
De heer De Feijter: Er zijn moeilijkheden waar
mede de gemeente te kampen heeft, in verband
met het kanaal- en Deltaplan. Is het de bedoeling
het uitbreidingsplan reeds nu vast te stellenVoor
definitief bekend is op welke manier het kanaal
plan en het Deltaplan tot stand komen, is het
toch wel moeilijk een uitbreidingsplan vast te stel
len. Zou het niet beter zijn even te wachten tot
dat er meer gegevens bekend zgn?
De Voorzitter: Dit is bij het college voortdu
rend een punt van ernstige overweging. Deze zaak
is uitermate ingewikkeld, zodat er jaren overheen
gaan, vóórdat men in Terneuzen weet, waar men
aan toe is, vooral wat betreft de verhoging van de
dijken Om daarop te wachten, moet ik ten sterk
ste ontraden. Uiteraard blijft ieder plan vatbaar
voor wijzigingen. Ik zou het verstandig vinden,
dat Terneuzen, rekening houdende met andere
plannen, een vast omlijnd plan zou kunnen krij
gen inzake de uitbreiding van deze gemeente, in
de hoop dat door de instanties daarmede reke
ning wordt gehouden bij de vaststelling van hun
plannen. Dit is een moeilijke materie en wat ik
gezegd heb, is mijn voorlopig inzicht.
De heer Henry: Ik had het zeer op prijs gesteld,
wanneer het college vóóraf overleg had gepleegd
met de commissie van gemeentewerken.
De Voorzitter: Het is onze bedoeling regelmatig
met de commissie van gemeentewerken contact
op te nemen bij het tot stand komen van het uit
breidingsplan. Dit plan vergt geruime tijd en zal
in onderdelen door de heer Gouwetor worden
voorgelegd.
De heer Lambrechtsen van Ritthem: Men kan
toch wel veilig aannemen, dat een deskundige, die
zijn vak verstaat, bij het ontwerpen van het uit
breidingsplan zoveel mogelijk rekening houdt met
de andere plannen.
De Voorzitter: Wij hebben hierover reeds be
sprekingen gevoerd.
De heer De Vos: De heer De Feijter behoeft
niet te denken, dat er binnen enkele maanden een
definitief plan op tafel zal kunnen komen. Hier
moet niet met maanden, maar met jaren gerekend
worden. Dit is zeer ingewikkeld, vooral voor Ter
neuzen. Herhaaldelijk komen wij het tegen, dat
er voor bepaalde bouwwerken geen plaats is. Het
is noodzakelijk, dat zo spoedig mogelijk met een
uitbreidingsplan begonnen wordt. De ontwikke
ling van Terneuzen is ons over het hoofd gegroeid.
Het is daarom noodzakelijk, dat ook een plano
loog, zoals de heer Jacobsen, wordt ingeschakeld,
die over de ontwikkeling van de gemeente een
prognose zal maken. Wanneer wij wat verder zijn
en de plannen wat vaster vorm beginnen aan te
nemen, zal zeker de commissie voor gemeente
werken ingeschakeld worden.
De heer Weterings: Het is wenselijk, behalve
met de commissie voor gemeentewerken, óók over
leg met de raad te plegen. Is in de opdracht ook
het saneringsplan begrepen?
De Voorzitter: Ik geloof niet, dat op dit moment
veel ruimte is om de commissie van gemeentewer-
ken in te schakelen. Wanneer de plannen van de
heren in de verschillende stadia ons bereiken, zul-
len deze de commissie worden voorgelegd. Daarna
zullen wjj overleg plegen met de raad. Tevens is
het de bedoeling, dat het saneringsplan onder
ogen wordt gezien.
De Voorzitter: Thans breng ik het voorstel van
het college in stemming.
Dit voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
18. Beantwoording omvraag vergadering d.d. 15
Juni 1954.
Over dit agendapunt wordt niet gesproken.
14. Omvraag.
De heer Van Langevelde: Meneer de voorzitter:
Er is aan de Leeuwenlaan een nieuwe woning ge
bouwd voor de heer Van der Poel. De centrale
dienst heeft hierover vanzelfsprekend geadviseerd
en burgemeester en wethouders hebben de nodige
vergunning gegeven. Volgens rnjj hoort dit gebouw
daar echter niet en ontsiert dit de Leeuwenlaan.
Ik moge burgemeester en wethouders vragen, in
samenwerking met de centrale dienst en de schoon
heidscommissie, hier in de toekomst aandacht aan
te willen schenken.
Verder wil ik er op wijzen, dat het trottoir vóór
de flatwoningen aan de Rozenstraat herhaaldelijk
als parkeergelegenheid voor de auto's wordt ge
bruikt. Ditzelfde geldt voor het plantsoen.
Mogen auto's hier parkeren vóór de woningen?
Vervolgens wil ik informeren naar de vorderin
gen van het ontwerp-recreatie-oord. Men heeft
mij medegedeeld, dat hier moeilijkheden zijn ge
rezen, waardoor de plannen vertraging ondervin
den. Ik moge burgemeester en wethouders ver
zoeken deze zaak met de architect van het uit
breidingsplan onder het oog te zien.
De Voorzitter: Ik wil met de laatste vraag van
de heer Van Langevelde beginnen. Dit probleem
is moeilijk, in verband met de niet bekende hoog
te, welke de zeedijken in de toekomst moeten krij
gen. Toen de plannen van de heer Wesselo kant
en klaar waren, kwam het probleem van de ver
hoging van de zeedijken ons ter ore. Dit probleem
heeft onze voortdurende aandacht.
De heer De Vos: Het trottoir aan de Rozenstraat
is op deze wijze gelegd met de bedoeling, dat er
een auto zou kunnen inrijden. Ik heb echter nog
geen klachten hierover gehoord. De bedoeling is
geweest, dat personen met een voertuig wat dich
ter bij hun woning kunnen komen, doch volgens
mij is het niet noodzakelijk dit brede trottoir als
rijweg te gebruiken. Wij zullen terzake een on
derzoek instellen en, zo nodig, kan een parkeer
verbod worden opgelegd.
De Voorzitter: De woning van de heer Van der
Poel in de Leeuwenlaan zou, wanneer er wat meer
onbebouwde grond was geweest, geheel verant
woord zijn geweest.
De heer Lambrechtsen van Ritthem: Meneer de
voorzitter, kan het college ons inlichten hoe het
staat met de nieuwe algemene begraafplaats. Wij
horen hier de laatste tijd niets meer over. Mij is
medegedeeld, dat op de bestaande begraafplaats
reeds drie-hoog moet worden begraven.
De Voorzitter: Dat reeds drie-hoog zou worden
begraven, kan niet het geval zijn. Ons college is
hiervan niets bekend. De aanleg van de nieuwe
begraafplaats hangt samen met de ophoging van
het bedoelde terrein, waarvoor het college een op
lossing hoopt te vinden. In de zeer nabije toe
komst zullen wel mogelijkheden ontstaan en wij
hopen zo spoedig mogelijk met de aanleg van een
nieuwe begraafplaats te beginnen.
De heer Lambrechtsen van Ritthem: In ver
schillende grote bladen, o.a. „Elsevier" is de aan
dacht van de gemeentebesturen gevestigd op het
misbruik maken van de nationale vlag als
reclame-object. In onze stad doet zich dat ook
voor, waarschijnlijk in verband met het vreemde-
lingenbezoek. Dit heeft als resultaat, dat onze
nationale vlag er gescheurd en verkleurd, als een
vod, bijhangt. Is er een mogelijkheid, dat het
gemeentebestuur op één of andere wijze het mis
bruik maken van onze vlag tegengaat, zo nodig
door het opnemen van een bepaling in de politie
verordening
De Voorzitter: Aan de politie heb ik reeds op
dracht gegeven de personen, die regelmatig onze
vlag uithangen, er op te wijzen, dat het wenselijk
is de vlag na zonsondergang in te halen. Ik wil
gaarne eerst het resultaat van mijn bemoeiing
afwachten, voordat verdere maatregelen worden
getroffen.
De heer Camps: Meerdere personen hebben mij
gevraagd of het mogelijk is in de Vogelenwijk te
Sluiskil een brievenbus en een postzegelautomaat
te plaatsen. De aanwezigheid van een brievenbus
in de Vog^enbuurt is door de bouw van 30 wo
ningen zeker noodzakelijk geworden.
Er worden op het ogenblik veel nieuwe huizen
gebouwd te Sluiskil voor de industrieën aldaar.
In verband hiermede moge ik de aandacht vragen
voor een naamgeving van een der nieuwe straten.
De Cokesfabriek heeft vrij veel te maken met het
Schumann-plan. Met het oog hierop wil ik vra
gen of het mogelijk is één der nieuwe straten
Schumannstraat te noemen, in verband met de
Europese samenwerking.
De heer De Vos: Wij hebben al twee of drie
maal gevraagd om een brievenbus in deze wijk.
Dit is ons nooit gelukt. Dit staat in verband met
de afstand van een bestaande brievenbus ter
plaatse, n.l. hoe groot is de afstand naar de
dichtstbijzijnde bus; is die afstand groter dan die
welke de P.T.T. als maatstaf neemt?
De heer Van Riet: Het is zeker wenselijk, dat
de mensen van de dichtstbijzijnde brievenbus ge
bruik maken. Op de mededeling dat er een nieuwe
brievenbus nodig is, wordt toch gecontroleerd hoe
veel brieven er voor deze wijk binnenkomen en
ook hoeveel brieven hiervan uitgaan. Speciaal
wil ik de aandacht vestigen op de uitgaande brie-
ven.
De heer De Waal: Is het niet mogelijk, dat de
bestaande brievenbus bij de ammoniakfabriek ver
plaatst wordt. Waar deze nu hangt is hp vr«
nutteloos. Hiervan wordt alleen gebruik gemaakt
door enkele bewoners en een paar schippers,
zou het beter vinden, wanneer deze bus naar het
centrum van de bebouwde kom wordt geplaatst.
De Voorzitter: De kwestie van de naamgeving
aan een straat te Sluiskil zal door het college van
burgemeester en wethouders worden overwogen.
De eventuele verplaatsing van de brievenbus
zal nogmaals door ons aan de P.T.T. worden voor
gelegd.
Thans wil ik overgaan tot een vergadering met
gesloten deuren.
Na het weer openbaar worden van de vergade
ring stelt de Voorzitter voor het college van bur
gemeester en wethouders te machtigen tot ver
koop van een industrieterrein.
Hiertoe wordt zonder hoofdelijke stemming be
sloten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten in
het ontwerp van het nieuwe uitbreidingsplan voor
lopig een terrein waar de nieuwe r.k. jongens
school gebouwd kan worden aan'te geven.
De heer Henry: Is reeds bekend bij het college
waar de nieuwe Hervormde school geprojecteerd
zal worden?
De Voorzitter: De bestaande Hervormde school
is door zijn semi-permanent karakter een pro
bleem Door dit semi-permanent karakter werd
van Rijkswege het eerste ontwerp, dat een ver-
diepingsschool was, afgekeurd. Hierdoor komt
voor de uitbreiding van dit gebouw steeds meer
plaatsgebrek. Van het schoolbestuur is ons nog
geen suggestie aan de hand gedaan waar deze de
school wil bouwen. Ook het gemeentebestuur kon
zich hierover nog geen oordeel vormen. In samen
werking met de centrale dienst en de architect
van het uitbreidingsplan zal in overleg met het
schoolbestuur een geschikte plaats worden ge
zocht Hopelijk zal deze aangelegenheid binnen
kort met U besproken kunnen worden.
De vergadering wordt gesloten.
ZONDAG 15 AUGUSTUS.
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws;
8.20 Gram.; 8.45 Langs onge
baande wegen; 9.00 Sport; 9.05
Gram.; 9.45 Geestelijk leven; 10.00
Gram.; 10.30 Met en zonder om
slag; 11.00 Omroeporkest; 12.00
Sportspiegel; 12.05 Amus. orkest,
12.35 Even afrekenen, Heren;
12.45 Piano; 13.00 Nieuws; 13.05
Gram.; 13.10 Verzoekprogr. voor
de militairen; 14.00 Boekbespre
king; 14.20 Strijktrio; 15.05 Cau
serie; 15.15 Operette; 16.00 Dans
muziek; 16.30 Sport; 17.00 Gram.;
17.30 Voor de kinderen; 17.50
Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Korte
kerkdienst; 19.00 Kinderdienst;
19.30 Gesprek over de oecumene;
19.45 Hoorspel; 20.00 Nieuws;
20.05 Strijkorkest; 20.35 Hoor
spel; 21.20 Mededelingen; 21.25
Gram.; 22.05 Het zingende land
van Normandië; 22.15 Orkest;
22.45 Journaal; 23.00 Nws; 23.15
De 2e assemblée van de wereld
raad van kerken te Evanston;
23.25 Gram.; 23.30 Spaans orkest.
HILVERSUM II: 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30
Nieuws; 9.45 Orgel; 10.00 Kerk
dienst; 11.30 Gram.; 11.45 Koor
zang; 12.15 Gram.; 2.20 Apologie;
12.40 Chansons; 12.55 Zonnewij
zer; 13.00 Nieuws; 13.10 Gram.;
13.40 Boekbespreking; 13.55 Or
kest; 14.30 Koorzang; 14.50 Gr.;
15.05 en 15.30 Idem; 16.10 Ka
tholiek Thuisfront; 16.15 Sport;
16.30 Vespers; 7.00 Jeugddienst;
18.00 Zangdienst; 18.45 Vragen-
beantwoording; 19.00 Nieuw uit
de kerken; 19.05 Gram.; 19.30
Causerie; 19.45 Nieuws; 20.00 Gr.,
20.05 Act.; 20.30 Volksliederen;
20.50 Gram.; 21.20 Hoorspel; 22.30
Act.; 22.45 Avondgebed; 23.00
Nieuws; 23.15 Gram.
BRUSSEL (VI.) 12.00 Lichte
muziek; 12.30 Weerbericht; 12.34
Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gr.;
14.00, 16.15, 16.45 en 17.40 Gram.;
17.45 Sport; 17.50 Gram.; 18.00
Kinderkoor; 18.30 Godsd. halfuur;
19.00 Nieuws; 19.30 Gram.; 20.00
Gevar. progr.;-21.30 Gram.; 21.55
Idem; 22.00 Nieuws; 22.15 Ver
zoekprogr.; 23.00 Nieuws; 23.05
Lichte muziek.
MAANDAG 16 AUGUSTUS.
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.13 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18
Gram.; 9.00 Gym.; 9.10 Gram.;
9.40 Gram.; 10.00 Voor de oude
dag; 10.05 Morgenwijding; 10.20
Clavecimbel; 10.45 Voor de zie
ken; 11.30 Gram.; 11.40 Voor de
kinderen; 12.00 Orgel; 12.30 Me
dedelingen; 12.33 Voor het platte
land; 12.38 Gram.; 13.00 Nieuws;
13.15 Voor de middenstand; 13.20
Kon. Militaire kapel; 13.50 Gr.;
14.00 Voor de vrouw; 14.15 Piano;
14.45 Gram.; 15.00 Gev. progr.;
16.00 Gram.; 16.45 Vragenbeantw.,
17.15 Gram.; 17.30 Dansmuziek;
18.00 Nieuws; 18.20 Gram.; 18.45
Praatje over consumentenbelan
gen; 19.00 Joods mannenkoor en
vrouwenkoor; 19.25 Causerie;
19.40 Orgel; 20.00 Nieuws; 20.05
Gram.; 20.55 Causerie; 21.10 Gev.
muzeik; 21.30 Hoorspel; 22.05 Or
kest; 23.00 Nieuws; 23.15 Ope
rette.
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.10 Gram.; 7.15 Gym.; 7.30 Gram.
7.33 Gewijde muziek; 7.45 Een
woord voor de dag; 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 8.30 Tot uw dienst;
8.35 Gram.; 9.00 Voor de zieken;
9.30 Voor de huisvrouw; 9.35 Gr.;
10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.;
11.45 Gevar. muziek; 12.25 Voor
boer en tuinder; 12.30 Medede
lingen; 12.33 Lichte muziek; 12.59
Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15
Mandolinemuziek; 13.45 Gram.;
14.00 Voor de jeugd; 14.30 Gram.;
14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gr.;
16.00 Bijbeloverdenking; 16.30
Gram.; 17.00 Voor de kleuters;
17.15 Lichte muziek; 17.45 Cause
rie', 18.00 Gram.; 18.3tf Orgel en
hobo; 19.00 Nieuws; 19.10 Gitaar;
19.30 Causerie; 19.45 Gram.; 20.00
Radiokrant; 20.20 Orkest; 21.05
Klankbeeld; 21.35 Gram.; 21.45
Koorzang; 22.15 Gram.; 22.30
Viool en piano; 22.45 Avondover
denking; 23.00 Nieuws; 23.15 Re
portage; 23.25 Gram.; 22.57 Slui
ting.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Orkest;
12.30 Weerbericht; 12.34 Voor de
landbouwers; 12.42 Gram.; 13.00
Nieuws; 13.15 Piano; 13.30 Gram.,
13.45 Piano; 14.00, 15.00 en 15.30
Gram.; 16.00 Voor de zieken;
17.00 Nieuws; 17.10 Orgel; 17.30
Gram.; 17.40 Orgel; 18.00 Vlaam
se muziek; 18.25 Fin. kroniek;
18.30 Voor de soldaten; 19.00
Nieuws; 19.40 Gram.; 20.00 Or
kest 21.15 Omroeporkest; 22.00
Nieuws; 22.15 Lichte muziek;
22.55 Nieuws.
Volkomen onverwachts heeft de
Amerikaanse Senaat gisteren een
wetsontwerp aangenomen en naar
het Huis van Afgevaardigden door
gezonden, waarbij de communisti
sche wordt verboden Het wetsont
werp bepaald, dat personen, die lid
worden of zvjn van de communis
tische partij of handelingen ver
richten om de doelstellingen van
deze party te verwezeniyken, ver
oordeeld kunnen worden tot een
gevangensstraf van ten hoogste 5
jaar en een geldboete van ten
hoogste 10.000 dollar.