3SSS3=££?£3 SrssasSaSSS ESE MïïK RADIO? ïSiSS-'-TT5" srcasoistSunTsU".'? r- %S!TSer™i, H», du, In J« meen, meestal niet onder. Ware dit a"ders dan zou nog die verkoop geoorloofd zijn, omdat dan regel geldt: „nood breekt wet". Niet alleen mag mfn slafelijke arbeid verrichten bi) buitengewone n00d als bij brand, maar ook bij gewone nood, wanneer men dóór niet te werken merkelijke schade zou lijden in zijn tijdelijke goederen, ziet dit bij continu-bedrijven, bij spoor-, tram. en Wat brengt de rekedreeeTsociaa"r belang van de" eerste orde voor de middenstand.* Daarom zal ik voor het voo"tf stemmen, dat burgemeester en wethouders I 110.T 135.- ZONDAG 27 JUNI HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8 15 Orgel; 8.30 Morgenwijding; 9.15 Gram.; 9.30 Nieuws; 9.45 Gram.; 9.55 HoQgmis; 11.45 Ka- mermuziek; 12.15 Gram.; 12.20 Apologie; 12.40 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.10 Gev. muziek; 13.35 Boekbespreking; 13.50 Orkest; 15.10 Causerie; 15.30 Ork.; 16.10 Causerie; 16.15 Sport; 16.30 Ves pers; 17.00 Kerkdienst; 18.15 Kerkmuziek; 18.45 Pastorale ru briek; 19.05 Koor; 19.30 Cause rie; 19.45 Nieuws; 20.00 Gram.; 20 25 De gewone man; 20.30 Gev. progr.; 21.30 Hoorspel; 22.20 Grani.; 22.35 Act.; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. HILVERSUM II: 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.; 8.35 Causerie; 8.45 Kwartet; 9.00 Sport; 9.05 Toe ristische tips; 9.20 Trio; 9.45 Causerie; 10.00 Voor de jeugd, 10.30 Kerkdienst; 12.00 Sport; 12.05 Orkest; 12.34 Voor de he ren; 12.45 Orkest; 13.00 Nieuws; 13.05 Gram.; 13.10 Causerie; 13.20 Verzoekprogr.; 14.00 Boek bespreking; 14.20 Orkest; 15.25 Toneelbeschouwing; 15.40 Cau serie; 16.30 Sport; 17.00 Cause rie; 17.30 Voor de jeugd; 17.50 Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Zon- dagsruiters; 19.30 Discussie; 20.00 Nieuws; 20.05 Gram.; 20.30 Sprookje; 21.45 Koor; 22.05 Ra- diojourn.; 22.20 Dansmuziek; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. MAANDAG 28 JUNI HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.30 Gew. muziek; 7 45 Dagopening; 8.00 Nieuws; 8.15 Sport; 8.20 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de vr., 9.35 Waterstanden; 9.40 Gram.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gr.; 11.25 Hoorspel; 12.30 Mededelin gen; 12.33 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; 14.05 Schoolradio; 14.30 Gram.; 14.45 Voor de vr.; 15.15 Gram.; 15.25 Piano; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Lichte muz.; 17.00 Voor de jeugd; 17.15 Gr.; 17.30 Voor de jeugd: 17.45 Re geringsuitzending: 18.00 Koor; 18 20 Sport; 18.30 Orgel; 19.00 Nieuws; 19.10 Oude muziek; 19.30 Causerie; 19-45 Piano; 20.00 Radiokrant; 20.20 Orkest; 20.55 Hobrspel; 21.45 Negro-spi- rituals; 22.05 Gram.; 22.20 Gr.; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Evangelisatie-uitzending; 23.30 Gram. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.15 Gymn.; 7.30 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 9.00 Mor genwijding; 9.-15 Orgel; 9.30 Voor de vrouw; 9.35 Gr.; 11.00 Voordracht; 11.15 Orkest; 12.00 Gev. muziek; 12.30 Mededelin gen; 12.38 Piano; 13.00 Nieuws; 13 15 Gram.; 13.20 Orkest; 14.00 Causerie; 14.20 Gram.; 14.30 Voordracht; 14.45 Piano; 15.15 Voor de vrouw; 16.15 Gram.; 17 30 Voor de padvinders; 17.45 Piano; 17.50 Mil. com.; 18.00 Nieuws; 18.15 Amus. muziek; 18.50 Tenniskampioenschappen; 19.00 Causerie; 19.15 Ork.; 19.45 Regeringsuitzending; 20.00 Nws.; 20.05 Gev. muziek; 20.50 Repor tage; 21.00 Koor; 22.40 Gram., 23.00 Nieuws; 23.15 Filmprogr.; 23.45 Gram. f BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.; 13 00 Nieuws; 13.15 Piano; 13.30 Gram.; 13.45 Piano; 14.00 Gr.; 14.30 Orkest; 15.00 Voor de zie ken; 16.00 Orkest; 16.40 Gram.; 17.00 Nieuws; 17.10 Lichte muz.; 18.00 Franse les; 18.15 Gr.; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 20.00 Orkest; 21.30 Orkest; 22.00 Nieuws; 22.15 Gr.; 23.00 Nieuws. it toch maar om de winkels dicht te adV*Sere daarom zeggen we maar niets. laten en wu» zien. In het tegenoverge- Anders bestuur van „Klimop de stelde geva) h an de enquête moeten trekken en consequenties van uitspreken. Hoe het z>j ?Ch od vlezen O geven ons geen enkel houvast deze adviezen i e houding in andere en werken er met toe m is üntwikkeld. zin te bepalen d^reeas^Q dus he Resum Terneuzense winkeliers, m zijn geheel gelen, te handelen ^^"^"^^urgemeester het college zelf niet g steekhoudend m* ook voorkomen dat het niet erg m is. Er wordt hier gesP^e8n°7rHet verzoek van van enkele zaken vpn 14-15 „^aseerd op het Schelde-oeversDUjlflM onze bad Jlanatsennen andere toeristische centra er heel erg aaVotlgen?mij is het ook geen goed standpunt v«m burgemeester en wethouders om te zeggen, omdat SeS,T'm'Se bii de Inge- komen stukken ter inzage lag,wordt "8^ ^aj Deee kleine zelfstandigen wordt het op alle ma nieren en door verschillende maatregelen moeihjk gemaakt. Niettegenstaande dat, willenal mogelijke doen om hun zaak naar boven te wer ken, óók door middel van verkoop op Zondag Het liikt mij een zeer ingrijpende maatregel, wanneer zü vrn hun inkomsten worden onthouden. In de verkiezingscampagne van verschillende poli tieke nartiien hebben wij leuzen gehoord, dat zij degenen waren die opkwamen voor de midden- S kleine' zelfstandigen. Hierbij is ook een soort slagzin geweest: „Een ware middenstand het ware Nederland." Wanneer zij tegengewerkt wordt, kan de middenstand met werken. M i is het zeer verwonderlijk, dat de F. v. a. dif Zich altijd opgeworpen heeft als een verdedi ger voor de middenstand, in deze kwestie zich met a oh ter de winkeliers schaart..Juist -m hun vct kiezingscampagne was het een van hun1 slagzinnen, dat zij voor de middenstand z tv.-u ir» Tpmpuzen met te willen deHeatrds'ociaal-toerisme heeft zijn intrede gedaan i kan practisch gesproken niet meer ongedaan °f Al dMe^daatseiyke omstandigheden, menen wij, agen er toe bij, de gemeenteraad ertoe te hren- een het verbod van geopend hebben van winkels op Zondag niet al te streng te doen gel^ zoal® m-incrp!iik gemaakt bij artikel 11, lid 1, van de ZOU termen TnSÏ"SS niet vo„ he, Sehe.e iaer kunnen besluiten, dan zijn zeker voldoende aanwezig om op artikel 2 van genoemde wet dispensatie te verlenen voor de maanden April tot en met September, wanneer het vreem delingenbezoek het grootst is. Wij verlangen dit niet voor de gehele Zondag, doch zouden de wan kels open willen zien van 12 tot 18 uur. wij menen dat tijdens deze uren aan de kooplust van onze bezoekers wel volledig kan worden vol daan Wanneer wij deze verlangens bepleiten, wiüen w« niet uit het oog verliezen, dat door eventuele openstelling der zaken de belangen van het personeel in het gedrang zouden kunnen komen. In verband hiermede zouden wij de midden stand willen bezweren, zich bij hun verkoop op Zondag niet te doen bijstaan door personeel. Im mers voor bedoeld personeel is in een openstel hng óp Zondag niet te zien een buitengewone bron van inkomsten, welke misschien slechts korte tijd vloeien Zouden Uw raad ooit klachten bereiken, dat personeel niettemin, in welke vorm ook, ge prest wordt bij die verkoop te assisteren, dan zou den wjj elk initiatief om het te verlenen verlof ongedaan te maken steunen, daar zelfs het initia tief toe willen verlenen. Ongeacht of die klachten tot ons komen via belanghebbenden in persoon, dan wel door hun organisaties. Tot slot nog even iets over het heiligen vani de Zondag, gezien door een Katholieke brü Het Katholiek geloof zegt hieromtrent, dat wij ons des Zondags onder meer moeten onthouden van slafe- liike arbeid. Slafelijke arbeid is zodanige arbeid, waarbij meer inspanning van het lichaam dan va P°D?d5ênkanS, welke onze middenstand nu „e,,t om zich te zal het practische en sociale gedeelte naar voren brengen; door mij zal het principiële gedeelte be handeld worden. Naar ons A.R.-belijden erkennen wij dat de overheid regeert bij de gratie Godsi en daarom de christelijke grondslag van ons volks leven moet handhaven. Artikel 5 van ons pro gramma van beginselen zegt, betreffende de Zon dag dat de overheid ter viering van de dag des Heren en alzo mede ook in het volksbelang, zoveel doenlijk in al haar vertakkingen op die dag het werk'behoort te laten rusten, de Zondagswet in gelijke richting behoort te herzien en zo bijzon derlijk in haar arbeidswetgeving als in haar con ciëntiën geheel of gedeeltelijk stilstand van zaken voor die dag heeft te bedingen. In aansluiting aan dit program kunnen wij met anders, dan ons tegen het verzoek dezer middenstanders verkla ren omdat daarmede afbreuk wordt gedaan aan het'beginsel van de rustdag en daarmede wat voor ons van nog meer betekenis is, de heiliging van de dag des Heren. Wat het laatste betreft kan de overheid deze heiliging met vorderen. Zij be zit daarvoor niet de bevoegdheid. Er is onder scheid gelegd tussen kerk en overheid. Anderzijds is zij als overheid geroepen het daarheen te ^iden, dat geweerd wordt wat aan deze heiliging afbreuk doet Om deze redenen kunnen wij aan het ver zoek tot openstelling op Zondag niet medewerken. De heer Van Langevelde: Ik wil mij aansluiten hii de heer Den Hamer inzake het principiële standpunt. Van daaruit zal ik trachten het sociale standpunt te behandelen. Het blijkt, dat juist de enigste sociale wetgeving die door God rechtstreeks is ingesteld, wordt aan getast. Dit is nog wel de grootste sociale.voorzie ning zowel voor de werkgever als voor de werk nemers. De nadelige gevolgen zullen met uitblij- V6De middenstand moet een 13 a 14 uur per dag werken en het verwondert mij, dat men juist Zon dag ook nog wil werken en geen tijd over heeft voor geestelijke zaken. God heeft het zo geleid, dat men 6 dagen zal arbeiden en de zevende zal rusten Die dag van rust moet zowel voor het lichaam zijn als voor de geest. De middenstand doet zichzelf afbreuk door op Zondag de winkels open te willen stellen en zichzelf slaaf te maken door de volle 7 dagen werk te willen verrichten. Er is opgemerkt, dat de Zondagsarbeid van de middenstand geen slaafse arbeid zou zijn, doch m ifgt precies op hetzelfde vlak als de weekse arbeid. God heeft het zo gesteld, dat de rustdag in stand moet worden gehouden; dat is een beve V °Wat "moet;0 er terecht komen van de geestelijke ontwikkeling van onze kinderen? Wij hebben jaren gevochten voor onze vrijheid op Zondag. De ook, via zijn organisaties. Dit is gen. Dit schijnt zij in Terneuzen met doen Terneuzen is zeer zeker een toeristisch een trum', wanneer wij nagaan wat hier des Zondags binnenkomt. Ik heb enige malen horen zeggen, dat het toerisme hier achteruit gaat en wel om de reden, dat, wanneer men in een plaats komt waar betrekkelijk weinig te beleven valt, men voor een tweede maal niet terugkomt. Er wordt beweerd dat het de koers der franken is, die de Belgen naar Terneuzen trekt, doch dit is m.i. niet Tuil omdat men soms diep uit België komt om b.v. de Schelde te bekijken, of om hier werkelijk e^anenwrnmeeinu iets wil meenemen kan men nergens iets krijgen, tenzij men in de cafe s gaat. VomÏÏtter Van 2-6 uur zijn de souvemers- wipkels geopend, terwijl ook de tabakswinkels en chocolateriewinkels open zlJn- win. De heer Lambrechtsen van Ritthem. Een w keiier die des Zondags niet geopend wil zijn om principiële gronden, kan zijn winkel gesloten ^Hefgaat evenwel niet aan, de anderen te ver bieden hun winkel te openen. Het eigenaardige fs dat een meerderheid zich bij een minderheid moet neerleggen. De heer Henry zegt: „Vrijheid, blHet is toch het geld van de middenstand zelf dat zü investeren. Ik acht het beslist noodzake lijk, dat hier het verzoek van de winkeliersver eniging wordt goedgekeurd. Ik zou graag hier over een stemming hebben, zodat men precies weet in de gemeente wie voor het belang van de middenstand opkomt. De heer Weterings: Wanneer wij aan de hand van het ingekomen verzoek van de middenstan ders dezer gemeente onze mening hieromtrent kenbaar willen maken, dan willen wij dit doen door ons te conformeren aan datgene wat van re geringswege is opgemerkt omtrent deze materie. BH het doornemen van de memorie van toelich- tinc welke het ontwerp van de nieuwe Zondags wet begeleidde, zien wij dat de minister van Bin nenlandse Zaken, naar later bleek, met instem ming van het grootste gedeelte van de leden van de Eerste en Tweede Kamer, het volgende naai VOtIndienahet al ooit tot de taak van de overheid heeft behoord, de plichtmatige viering van de dag des Heren te verzekeren, dat wil zeggen door mid del van wettelijke voorschriften de heiliging van de Zondag af te dwingen, thans kan daarvan, naar het oordeel van de regering, in geen geval srwake zijn De bemoeiingen van de overheid kun nen er slechts toe strekken uitwendige beletselen voor de heiliging van de Zondag door haar onder danen weg te nemen!" In verband met deze omschrijving wil ik nog even de oude Zondagswet in onze gedachten roe pen. Wij zien dan, dat deze positief van instelling was en ter verzekering van de plichtmatige viering van de dag des Heren, rigoureuze voorschriften bevatte Zij werd afgeschaft en in de plaats daarvoor kwam een nieuwe Zondagswet. Het hoofddoel hiervan was meer negatief en was in hoofdzaak bedoeld als bescherming van de openbare gods dienstoefeningen en van de openbare rust op de Zondagen. Met het door de middenstand hier ter plaatse tot uitdrukking gebrachte verlangen, om wat meer armslag en vrijheid bij de verkoop op Zon dagen te krijgen, kunnen wij met een gerust hart zeggen, dat met het geven van bedoelde vrijheid. Uiteraard de rust op de Zondag niet verstoord wordt. Zij, die er geen bezwaar tegen hebben om -op de Zondagen al dan niet in beperkte mate te kopen en te verkopen, zullen dit, bij gehele of ge deeltelijke inwilliging van het verzoek, in alle rust en stilte doen. Verstoring van de normale rust is practisch ge sproken uitgesloten. Het de gehele Zondagavond op en neer lopen in Noord- en Nieuwstraat door de jeugd van en buiten Terneuzen, is vast en zeker meer rustverstorend. Wanneer wij het verzoek van de middenstand volledig zouden ondersteunen, dan betekent dit, dat al hun winkels op de Zondagen op alle daar toe gebruikelijke uren geopend zouden moeten zijn. Het wil ons voorkomen, dat dit te veel ge vraagd is. Erkend moet worden, en ik zou haast durven zeggen „gelukkig", dat Terneuzen zich meer en meer ontwikkelt als een centrum gemeente. Wij kunnen ons mede daarom verheugen, in een steeds stijgend vreemdelingenbezoek. Al zijn het dan ook in hoofdzaak Belgen. Doch hierdoor worden de vreemdelingen niet alleen aangelokt. De unieke ligging van onze gemeente aan de Schelde, als mede de prachtige gelegenheid tot watersport, verlokt ook vele anderen als gewone toeristen naar Terneuzen te komen. Al deze mensen willen proviand en andere zaken kopen. Nu kan men wel spreken van een conjunctuur-verschijnsel op eco nomisch en financieel gebied, doch de Schelde met zijn watersport en straks ons zwembad met zijn vqrdere recreatie-mogelijkheden, zijn van blijven de oorlog en van de wel zeer gen welke daaruit voortvloeien, behoeft onze niid- rien'stand niet ongebruikt te laten voorbijgaan. Ofschoon wij begrip hebben voor de opvattingen van onze protestantse broeders, menen wij m deze hun toch niet voor de volle 100 te kunnen vol gen Wij zullen dan ook dit voorstel steunen m ts g """•i'mgen rekening wil houden. Namens onze fractie wil ik getroffen winkeliers zich opnieuw moeten vesti gen en zeer grote bedragen moeten investeren. Het is zeer goed mogelijk, dat de minister heeft aangenomen, dat dit een bijzondere omstandig heid is, in de zin van de Winkelsluitingswet. Verder zegt de heer Lambrechtsen: dagtoeris ten zijn geen toeristen. Dit hebben wij niet be grepen uit de brief van de minister. Deze heeft gezegd het geen voldoende reden te vinden om de winkels open te stellen. Wanneer die bedrijven geopend zijn, die een verzorgende taak hebben tav het toerisme, dan is het toerisme volgens de minister daarmede voldoende gediend. Hij meent en daarmede ben ik het voor een groot gedeelte eens dat de toerist een kopje koffie of een sigaar e.d. moet kunnen kopen. Daarom hebben wij wel de goedkeuring gekregen voor dit beperk te aantal zaken. Ook heeft de heer Lambrachtsen nog gezegd, dat het hem verwondert, dat een meerderheid altijd moet bukken voor een minder- heid De heer Lambrachtsen en ik hebben hier eens meer in de raadsvergadering gezeten, o.m. vóór de oorlog. Ik herinner me nog heel goed, dat hij indertijd niet genegen was aan een verzoek van de meer- derheid der winkeliers toe te geven. In het jaai 1937 ontvingen wij een verzoek van de winkeliers, waarop 75 van hen had getekend, om de win kelsluiting, die op 8 uur 's avonds was bepaald, te stellen op 7 uur. Toen heeft hij gezegd, laat de mensen vrij; men mag niemand beletten zijn brood te verdienen, waarbij hij vergat dat het principieel geen verschil maakt om te 8 uur te sluiten of te 7 uur. Toen was er 75 van de winkeliers en toen was hij er tegen om aan 1 verzoek tegemoet te komen. Eén fractie was er voor en dat was de S.D.A.irV Alle andere raadsleden hebben toen tegen ge stemd Wanneer de ontwikkeling was geweest in de geest zoals hij die toen zag, dan zouden ook nu nog de winkeliers tot 8 uur in hun zaken moeten staan en geen enkele Terneuzense winkelier zou hem daarvoor dankbaar zijn. Het is toch altijd zo dat men met een dergelijk standpunt moet oppassen Later kan men in dezelfde val lopen. Hij zegt de meerderheid moet bukken voor de minderheid, doch toen was h« niet bereid aan het verzoek van de meerderheid te voldoen. Ik heb het meest aanleiding gevonden °m OP zijn betoog in te gaan. Hij heeft gezegd, dat het de P. v.d. A. is die zich met slagzinnen heeft opgeworpen voor de middenstand. Ik dacht altijd, dat het de V.V.D. was Wij hebben dit uiteraard met zo gesteld, wèl om de belangen van de middenstand en het gehele Nederlandse volk zo goed mpgehjk te be g -,r,- „i.,wn hebben een V.V.D. niet men met onze opmerkingen rekening wil houden De heer De Feu ter ook een enkel woord zeggen. h De C H -fractie kan met het voorstel van bu gemeester en wethouders om afwijzend te beschik ken op het adres van een aantal winkeliers uit onze gemeente, welke opensteUing van w.nkel^op Zondag verlangen, instemmen. En wel om twee redenen een principiële en een sociale. In dé eerste plaats willen wj) de principiële reden voorop stellen. Als Christelijk-Historischen geloven wij, dat de overheid, ook de gemeentelij overheid geroepen is om het christelijk karaktei van ons'volksleven te handhaven, ook door be vordering van de Zondagswet en door ertegen te waken dat het karakter van de Zondag als chris- teliike rustdag zou verloren gaan. Ook de gemeentelijke overheid doet de arbeid, waarop zij invloed kan uitoefenen, op Zondag zoveel mogelijk stilstaan. Zo is dan ook dit adres van deze winkeliers tegen ons beginsel in, omdat naar Gods gebod en naar de behoefte van de mens, de Zondagsrust verzekerd blijve en de Zondagsheiliging bevorderd worde. In de tweede plaats is er een sociale Teden. Als de ondertekenaars van genoemd adres hun zin krijgen, zou dat betekenen, dat voor velen hier ter stede, de Zondag een werkdag werd. Dit zal ook voor velen, die geen principieel bezwaar heb ben tegen Zondagsarbeid verre van aangenaam zijn. Zo is het ook zeer begrijpelijk, dat de werknemersorganisatie, de neutrale, de de Christelijke tegen verdere verruiming van Zondagopenstelling zijn. Wij kunnen ook zakelijk aan het adres van deze winkeliers niet veel waarde toekennen. Hun aan tal moge vrij groot zijn, vele van de onderteke naars hun zaak is op Zondag nu ook geopend, zo als de hotel- en cafébedrijven. Daar geeft een ver. ruiming van de Zondag-openstelling geen waarde voor. t Verder staat hun eigen organisatie, de winae- liersvereniging „Klimop" niet achter hen. Dat zegt wel heel veel. De adressanten hebben er blijkbaar ook met aan gedacht, dat de Winkelsluitingswet 1951, bepaalt als algemene regel, dat de winkels op Zondag gesloten moeten zijn. De mogelijkheid tot afwij king moet volgens de wetgever tot de uitzonde- ringen, behoren. Adressanten wijzen op gemeenten, waar de win kels op Zondag meerdere uren mogen geopend zijn dan hier; anderszijds kunnen wij op de om liggende gemeenten Axel, Hoek en Zaamslag zien, die vrijwel geen mogelijkheden geven tot open stelling op Zondag. Adressanten zien op het toerisme. Wij menen, dat de buitenlanders, die hier op Zondag vertoe ven vooral ontspanning zoeken en niet zozeer in kopen komen doen. Maar ook al willigde de ge meenteraad het verzoek van genoemde winkeliers in dan zou er volgens ons toch geen Kon. goed keuring op volgen, daar een dergelijke wijziging indruist tegen de geest der Winkelsluitingswet en hun eigen organisatie er niet achter staat. De heer F. Dieleman: De overheid als Gods dienaresse heeft tot taak te regeren naar en over eenkomstig de wetten en ordenantien Gods. De overheid heeft dus de Zondagsrust te bevorderen. Wanneer wij toe zouden staan om de winkels des Zondags open te stellen ten gerieve van buiten landse toeristen en anderen die de Zondag met wensen te heiligen, of om zelf daarmede geld te verdienen, wordt de Zondagsrust tegengegaan, ïn- plaats van bevorderd. Wat meer is, de geboden Gods worden overtreden door toeristen en degenen die anderzijds de Zondag gebruiken als een uit gaansdag en een dag om naar het vlees en de lust van de mens te leven. Nu kan men aanvoeren, dat veel van de winkeliers dit vragen, maar ook voor deze mensen gelden de geboden Gods en niet wat de mens vraagt. Mijnheer de Voorzitter: Principieel is openstel ling der winkels op Zondag niet toelaatbaar en sociaal is het al evenmin verantwoord. En wan neer we opmerken, dat alom de roepstemmen en de oordelen Gods over de ganse wereld vernomen worden, zouden wij dan niet moeten vrezen en alles in het werk moeten stellen om te leven naar de eis en het gebod Gods, opdat wij de oordelen over ons niet meer en meer gaan inrfeP®n' De heer Lambrechtsen van Ritthem: Ik heb in mijn uiteenzetting in verband met het verzoek van de winkeliers een gedeelte vergeten te zeggen. In de stukken heb ik gelezen, dat in Middelburg, Vlissingen, Oostburg en Philippine de zaken wel worden opengesteld op Zondag Waarom moeten deze plaatsen anders behandeld worden dan Ter neuzen? Terneuzen is m.i. wel degelijk een plaat, om voor het toerisme aantrekkelijk te maken. Dit kan niet, wanneer er geen enkele aantrekke lijkheid voor de toeristen bestaat. De heer Den Hamer: Als raadslid wil ik even ons standpunt bepalen. De heer Van Langevelde ^DThefr^Henrtrfk' wil nog even terugkomen od hetgeen de heer Lambrechtsen heeft gezegd. De heer Tambrechtsen heeft een bepaalde visie op het belang van de middenstand. Datis Mjn goed recht, want wij leven in een vrij land. Het is echter onjuist, wanneer hij andere meningen al bij voorbaat acht in strijd te zijn met de be langen van de middenstand. Ik heb getracht een zo goed mogelijke uiteenzetting te geven van ons standpunt en ik meen dat dit juist is gesteld. De heer Lambrechtsen is vreemdelingen tegen gekomen, die op Zondag geen levensmiddelen kon den kopen. Dit is een ongelukkig voorbeeld. Men kan de winkeliers nu eenmaal met dwingen hun winkels open te stellen op Zondag. Bepaalde sou- venierswinkels e.d. wensen op Zondag met open te zijn Wü geloven, dat de P. v. d. A. steeds P de bres heeft gestaan voor de belangen van de middenstand. Als ik het goed heb zqn wij de hartigen. Wij hebben betoogd: wij punt opgenomen d.t vermeldt, dm de op Zondag moeten werken om hun brood te ver di6Ikn'geloof dat ik daarmede de critiek van de heer Lambrechtsen, die het zo wil stellen, dat het van 'óe fedenstand^chaV worden, voldoende h8wye^enWdeze belangen alleen maar anders Met de heer Van Langevelde ben ik van mening, dat de Winkelsluitingswet in hoofdzaak een^socia wet is die is ingesteld om de winkeliers die veel moeten werken in de week, te beschermen en hun in ieder geval één vrjje dag c "k te zorgen Wanneer het nu zo was, dat op het ogen Mik een grote meerderhmd van de winkelmrs hun enige partü met een middenstandsprogram waar in men duidelijk kan lezen wat wij ten behoeve van de middenstanders willen doen. Een liberaa program ken ik nietInderdaad stelle" ook wii heel veel prijs op stemming over dit voorstel en wh zien het oordeel van de Terneuzense win keliers hierover met een gerust hart^tegenu De heer Lambrechtsen: De heer Henr> laat het voorkomen, alsof ik de winkeliers zou_w,llen dwingen hun winkels open te stenen o Zondag. Ik heb echter gezegd, laat degenen, die d t hun winkels openstellen. Wanneer nu bhjlV. dat verschillende winkeliers die hun w nkels m g^ openstellen dit niet doen, dan zal komst ook wel zo zijn. Laat hun echter de vrijheid dit te doen. De heer Henry: Ik heb er op gewezen wat het begrip vrijheid betekent. En vooral wanneer d woord wordt gebruikt door een liberaal, kan ïk een lichte huivering niet onderdrukkem Vf-rdei heb ik van een raadslid gehoord, dat op 2de Pink sterdag, toen alle winkels open mochten zijn, toch vriiwel alle winkels gesloten waren. De Voorzitter: Van mijn kant kan hier weim» aan worden toegevoegd. Ik ben de heren, die zich voor het voorstel van het college hebben uitge broken dankbaar. Hun standpunt verschilt met zo heel veel van dat van het college. Een paar iaar geleden is er een verordening vastgesteld met meerderheid van stemmen, waarbij o.a. werd vastgesteld, dat er een uitzondering zouworden eemaakt voor bepaalde winkels die van 2 6 uu geopend mogen zijn. Tengevolge van het request van de winkeliersvereniging is deze zaak opnieuw op het tapijt gekomen. Sinds een paai jaar ge leden echter heb ik geen nieuw standpunt ge- Wat de zorg voor de toeristen betreft, met het openstellen van de reeds eerder genoemde bedrij ven is reeds voldoende in de behoeften van de toeristen voorzien. De heer De Vos: In de eerste plaats wil ik iets zeggen tegen de heer Lambrechtsen van Ritthem. Het betoog van de heer Lambrechtsen heelt mij het meest getroffen, omdat hij het doet voor komen alsof wij maar hebben te beslissen, dat de winkels op Zondag geopend mogen z«n. Dit is niet het geval. Wij hebben indertijd de grootst mogelijke moeite gehad om de reeds eerder ge noemde winkel-openstelling goedgekeurd te krij gen Dit is nog niet zo heel lang geleden. Het is niet te verwachten dat een ruimere openstelling zou worden toegestaan. Aanvankelijk hebben wij besloten om bepaalde winkels gedurende het ge hele jaar open te laten zijn. Dit heeft de minister van economische zaken afgewezen. Toen hebben wij besloten gedurende Mei tot September de win kels op Zondag te laten openstellen. Ook dit heelt de minister afgewezen. Na veel heen en weer ge schrijf en gepraat hebben wij eindelijk de goed keuring voor deze beperkte openstelling ver- klWanneer de heer Lambrechtsen het nu zo stelt, als zouden burgemeester en wethouders voorstel len om deze openstelling niet toe te staan, omdat het zoveel moeite zou kosten, dan heeft hij het voorstel toch wel heel slecht gelezen. Dat staat Met deze moeilijkheden wordt niet bedoeld het vele werk dat ermede gepaard gaat, doch de on mogelijkheid om het standpunt van de minister gewijzigd te krijgen. Moeilijkheden dus, die op ander terrein liggen. Wanneer de heer Lambrechtsen zich beroept op andere gemeenten, die een veel ruimere openstel ling zouden hebben, zou ik willen zeggen dat, in dien hij de verschillende regelingen eens goed be studeert, hij zal zien dat die meerdere vrijheid heus zo groot niet is. Er zijn inderdaad gemeenten, o.a. Oostburg, waar alle winkels op Zondag gedurende 4 uur open mogen zijn. Philippine is vrijwel de enige ge meente die de goedkeuring heeft gekregen om op meerdere uren de winkels open te stellen. Mis schien zijn hier bijzondere omstandigheden door de minister in aanmerking genomen. Deze liggen zeker wel anders dan voor Terneuzen, trouwens ook voor Oostburg. In Oostburg hebben de zwaar zaaVw Zondag zou willen openstellen dan was misschien reden deze kwestie op andere wijze bezien doch het overgrote deel van de liersvereniging zelf met een d I J iiggen kwam zou wellicht deze zaak ook anders liggen, waarmede ik overjgens "^t _wiDzeggen,^dat winkeliersvereniging is echter hier ook n t Wij hebben rekening te houden met de sociaR belangen en ik geloof, dat uiteindelijk de winke üers Mer alleen maar dankbaar voor zullerz jn hoewel wellicht anderen hierover anders i nizori TTpn r6£elin£ die iedereen zal bevied g zuUen wif echtefnoolt krijgen en het is nog altijd een goed democratisch standpunt, dat deJ™nd - heid zich bjj de beslissing van de meerderheid neDeeheer Den Hamer: Het is zeer begrijpelijk, dat in een raad, die uit verschillende groepen is Samengesteld, de zaak van verschillende zoden belicht wordt In de eerste plaats ben ik dank baar voor de steun die ons geboden wordt door deDeahdeer Henry heeft zich zodanig uitgesproken dat hij zich met zjjn fractie, achter het voorstel van het college kan stellen. Ik wil op een paar dingen die de heer Henry naar voren bracht even de landacht vestigen. De heer Henry merkte o,, dat de Bijbel ons geen dwingende .v°or®chrl£t® geeft doch hiermede ben ik het met eens. Bijbel is voor ons geen wetboek, waarin voor ons bepaald wordt wat geoorloofd en met eeoorl°°" is De Bijbel geeft ons echter een richtsnoer op welke wijze wij God moeten dienen. De rustdag is een dag des Heren. Onze visie op practische en dogmatisch terrein is anders dan dat van de heer H Deryopmerking van de heer Weterings inzake de Zondagswet is juist voor wat betreft dé memone van toelichting, waarin de munster zegt dat he niet mogelijk is de heiliging van de dag des Heren door de overheid te laten opleggen Evenwel noemt de memorie van toelichting de Zondag de dag des Heren. Ik heb betoogd, dat er onder scheid is tussen overheid en kerk. De moeilijkhei voor ons, christenen, is te bepaRn wat voor ons wel en wat niet geoorloofd is. Bt) de Booms Katholieken geeft de kerk de richtlenen aan. De normale uitvoering luxe uitvoering Xjëts Mm t»»oïanCier overheid kan dit niet doen, want welke kerk zou dan gehoorzaam zijn? Zoals wij de zaak zien, zul len wij voor het voorstel van hetRc°t"e^ De heer Lambrechtsen van Ritthem. Gaarne wil ik de heer De Vos even antwoorden, inzake de kwestie in het jaar 1937. Ik ben met zo goed van memorie als de heer De Vos. Ik ben er alleen van overtuigd, evenals toen, dat men de me de vrijheid moet geven, die hij van nature heeft. Ik acht het voor Terneuzen als toeristisch cen trum en voor het behoud van de Jachthaven van groot beling, dat de mensen die hier komen en gaan, wel degelijk vinden wat z« zoeken en met een Winkelsluitingswet zoals wij die op het °gen blik kennen, hebben zij dat niet. Het standpunt dat ik inneem, is volgens mij het enig juiste De heer De Vos: De heer Lambrechtsen blijft eigenlijk maar doen alsof wij maar hebben te be slissen. Ik wil er nogmaals op wijzen, dat dit een landelijke wet is, waarop uitzonderingen mogelijk zijn, wanneer er plaatselijk zeer bijzondere om standigheden bestaan. De minister heeft indertijd gezegd, dat deze er in Terneuzen met zijn. Het toerisme werd nu eenmaal niet door de minister als bijzondere reden erkend. Wi) kunnen dezelfde weg nog wel eens gaan in de hoop dat de minister er nu anders over denkt, doch dat is toch met ge- De heer Lambrechtsen: De heer De Vos denkt geloof ik, dat ik het idee heb om de Zondagswet te doen wijzigen. Mijn vraag is echter, dat met medewerking van burgemeester en wethouders zodanig aan het verzoek van de middenstand wordt voldaan, dat men krijgt wat men vraagt. Het voorstel van burgemeester en wethouders wordt in stemming gebracht. Voor stemmen de heren: Henry, N. F. Dieleman, Jansen, Hol, De Feijter, Van Riet, Ollebek F. Dieleman, Den Hamer, De Vos en Van Langevelde^ Tegen stemmen de heren: Lambrechtsen van Ritthem, De Waal, Weterings en Camps. Het voorstel is dus aangenomen. (Wordt vervolgd.) BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.34 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; 13.30 Voor de soldaten; 14.00 Opera; 14 30 Oratorium; 17.00 Gram.; 17 45 Sport; 17.50 Gram.; 18.00 Piano; 18.30 Causerie; 19.00 Nieuws; 19.30 Gev. programma, 21.30 Gram.; 22.00 Nieuws-, 22.15 Gram.; 23.00 Nieuws; 23.05 Gr. 4(liAFi,

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 7