Hoopvoller sfeer in Genève
BICKRPAMï
De thuiskomst van
't Britse Koningspaar
De landbouw hunkert naar water
Aziatische oplossing naar
Europees voorbeeld 7
WEERSVERWACHT1NG
De nieuwe zeesluis te Terneuzen
de verruiming van het kanaal
Gent-Terneuzen
en
Maagklachten
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
Eerste extra-visa
voor Amerika uitgereikt
MAANDAG 17 MEI 1954.
9e Jaargang No. 3151.
Mijnbrand in België
Hef rapport Van Cauwelaert-Steenberghe
Verslag van de Belgische en
Nederlandse technici
Wilson in Seoel
Afdamming der zeegaten kan
uitkomst brengen
MAATREGELEN TEN
BEHOEVE VAN HET LAND
VERKEER.
A. Wegen.
Duitse duikers aan de
Belgische kust
Frankering bij Abonnement: Ter neuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Na 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRIJE ZEEUW
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum per
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,i
iedere regel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10.30 uur.
In de officiële vergaderzalen
■van Genève is in de tweede week
van de grote conferentie over
Azië nog minder te beleven ge
weest dan in de eerste. Het con-
lerentiewerk heeft zelfs drie da-
gen geheel stil gelegen, omdat
men in de Koreaanse kwestie,
nog eerder dan werd verwacht,
op het onvermijdelijke dode punt
geraakt en omdat de conferentie
over Indo-China enige dagen
moest worden uitgesteld; de de
legaties van de Indo-Chinese
deelstaten Vietnam, Laos en
Cambodja konden niet tijdig ver
schijnen en verder diende het
debat in de Franse Kamer, waar
premier Laniel de vertrouwens
kwestie had gesteld, te worden
afgewacht.
Maar daarom was deze tweede
conferentieweek zeker niet onbe
langrijk. Integendeel.
Achter de schermen is het
Westen druk in de weer geweest
met pogingen om de breuk, die
veertien dagen geleden tussen
Amerika en Engeland ontstond,
te helen. Gelukkig kan men op
dit ogenblik vaststellen, dat er
een goede kans op herstel van de
Westelijke eenheid is.
Duidelijk bleek hier in Geneve,
dat de meningsverschillen in het
Westelijke kamp niet van funda
mentele aard zijn. In Londen
acht men het defensiepact voor
Zuid-Oost Azië even onontbeer
lijk als in Washington. Maar men
is er daar van overtuigd, dat Dul
les het voorstel ertoe op een ver
keerd ogenblik en op een ver
keerde wijze te berde heeft ge
bracht.
Gelanceerd aan de vooravond
van de conferenties van Genève
en Colombo moest het project
van Dulles wel de indruk maken
van een openlijk dreigement aan
het adres van Peking en een
bruskering der mogendheden, die
in Colombo overleg willen ple
gen over „een Aziatische aanpak
van Aziatische problemen". Het
is waar, dat Dulles eens met een
waarschuwing aan rood China
succes had, namelijk in de kwes
tie van de Koreaanse bestands
besprekingen; maar die werd in
het geheim gegeven, via Nehroe.
Peking verloor er geen „gezicht
b^Door te weigeren, onmiddellijk
over te gaan tot het door de
Amerikanen gewenste openlijke
overleg over het defensiepact,
hebben de Britten voorkomen
dat het in Azië zowel bij com
munisten als niet-commumsten
zo hevig ontwikkelde eerge
voel is gekwetst. En tevens heb
ben zij in Europa de vrees weg
genomen, dat de wereld zou kun
nen worden meegesleept in een
oorlog, ontbrand door 'n bruusk
militair ingrijpen, onder leiding
van Amerika, in Indo-China. Dit
laatste was zeker niet het doel
van Dulles, maar vooral de uit
latingen van senatoren als Know-
land hadden deze indruk gewekt.
COLOMBO KANSLOOS.
Hoe juist de Britse diplomatie
was, is inmiddels gebleken. Niet
geconfronteerd met voor 't Azia
tische „gezicht" pijnlijke Weste
lijke beslissingen, is de conferen
tie van Colombo vrijwel resul
taatloos uiteengegaan. De door
de premiers van India, Birma en
Indonesië voorgestelde aan beve-
veling tot toelating van China tot
de Verenigde Naties werd afge
wezen dcjor de premiers van Pa-
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Maandagoch
tend tot Maandagavond.
Veel bewolking.
Overwegend droog weer met
vrij veel bewolking, maar over
dag ook opklaringen. Zwakke tot
matige wind uit noordelijke rich
tingen. Weinig verandering in
temperatuur.
kistan en Ceylon. En een door
deze laatsten opgestelde resolu-
tie, waarin sprake was van ,,com-
munistische agressie en infiltra
tie" vond geen genade in de
ogen van de eersten. Er is dus
een patstelling, die het Westen
in niet onaanzienlijke mate de
vrije hand in Zuid-Oost Azië laat.
Wat Indo-China betreft: men
zit nu in ieder geval in Genève
om de conferentietafel en zoekt
daar naar een compromis, dat
een einde kan maken aan de
reeds zeven jaren durende oor
log. Bidault heeft van het Fran
se parlement het nodige respijt
gekregen voor de onderhandelin
gen en (onder vermijding van
een voor Peking kwetsende pu
bliciteit) zijn tegelijk de bespre
kingen van de Westelijke mo
gendheden en de bondgenoten
van het Westen in Azië begon
nen, die moeten resulteren in
een krachtspositie, van waaruit
de naleving van een eventueel
vergelijk over Indo-China kan
worden gegarandeerd. Die be
sprekingen leidt Dulles, in het
ver van Genève gelegen Was
hington. De leiding van de Wes
telijke diplomatie in Genève ech
ter ligt in handen van Eden.
Korea geschiedt dit ook. Blijft
het Indo-Chinese probleem.
Een oplossing van dit vraag
stuk kan niet gemakkelijk zijn.
Maar de Chinese afgevaardigde,
Tsjoe En Lai, moet hebben ge
zegd, dat hij bereid is, om zo no
dig vijf maanden in Genève te
blijven.
ALLES BLIJFT
NAAR EEN VERGELIJK.
Inderdaad is het niet onmoge
lijk zich een oplossing voor te
stellen op basis van een verde
ling van het land tussen Ho Tsji-
minh en de door de Fransen ge
steunde regimes in Indo-China.
Zwijgen de wapens en wordt de
scheidingslijn gewaarborgd door
een bondgenootschap, zoals door
Dulles voorgesteld, dan krijgen
de anti-communistische regimes
in Vietnam, Laos en Cambodja
gelegenheid in het hun toegewe
zen gebied een zekere consolide
ring door te voeren.
Datgene, waarnaar men thans
schijnt te streven, noemt men in
de taal der diplomatie een „mo
dus vivendi". Het betekent een
wijze van samenleving van twee
of meer partijen onder omstan
digheden, die door alle betrokke
nen als onaangenaam worden
ondervonden, maar waarvan
wordt ingezien, dat zij in vele
jaren niet zijn te veranderen.
De wereldvrede, waarvan de
mensheid in haar meest optimis
tische ogenblikken droomt, is
dat niet. Maar na de jaren van
spanning en dreigend oorlogsge
vaar zou het een grote vooruit
gang zijn.
In de mijn van de „Charbon-
nage du Nord du Rien-Cu-Coeur"
te Quaregnon in België is Vrij
dagnacht een zware brand uitge
broken.
Blijkens latere berichten zijn 7
mijnwerkers om het leven geko
men.
De brand ontstond door over
verhitting van een transport
band. De mijn is afgesloten om
uitbreiding van het vuur tegen
te gaan.
De zeven mijnwerkers, die in
de rook stikten, zijn drie Algerij
nen, twee Belgen, een Fransman
en een Italiaan.
De prins van Luik is Zaterdag
tegen de middag uit Brussel naar
Quaregnon vertrokken.
De lijken van vijf slachtoffers
zijn geborgen. Men vreest, dat
de twee andere voorlopig niet
bereikt kunnen worden, aange
zien men de mijngang heeft moe
ten afsluiten om de brand te ver
stikken.
Hoe zijn de vooruitzichten?
Laat men zich beïnvloeden door
de atmosfeer, die hier in de laat
ste dagen is ontstaan, dan is men
geneigd te zeggen: beter dan
men nog slechts enkele weken
geleden kon verwachten.
Men heeft de indruk, dat beide
partijen communisten en niet-
communisten ook in Azië
streven naar een soort vergelijk,
zoals men in Europa in feite
reeds heeft bereikt. In ons we
relddeel heeft men, zij het ook
stilzwijgend, de min of meer per
manente verdeling van Duitsland
geaccepteerd. Ten aanzien van
De Amerikaanse minister van
Defensie, Charles Wilson, is Zon
dagmiddag uit Tokio in Seoel
aangekomen, waar hij vier dagen
zal blijven. De minister maakt 'n
studie-reis door 't Verre-Oosten.
Hij zal met Amerikaanse en
Zuidkoreaanse autoriteiten be
sprekingen voeren.
Tob toch niet langer. Neem,agloos|
de kapper met
het aparte cachet
markt 16 - brouwerij str. 6
terneuzen
nat. en internationaal jurylid
tarief permanenten 11 of 13.50
depositaire „Lancöme"
beroemd parijs huis voor
schoonheids- en huidverzorging
Zaterdagochtend om- 7 uur
heeft het koninklijke jacht
„Brittannia", dat de nacht voor
anker had gelegen aan de mond
van de Theems bij Margate, het
anker gelicht voor het laatste
gedeelte van de thuisreis.
Toen het schip daar Vrijdag
avond voor anker ging, na de
gehele dag langs de Britse Z. O.
kust te zijn opgestoomd ondei
escorte van oorlogsschepen, ont
staken de inwoners van Mar
gate een groot vreugdevuur op
de rotsen.
Duizenden hebben in Londen
de nacht doorgebracht langs de
feestelijk versierde route, die
het koninklijk gezin door de
stad zou volgen naar het Buc-
kingham-paleis.
Om half tien verscheen de „Bri
tannia", geëscorteerd door de
torpedojagers „Duchess" en „De
coy" ter hoogte van Southend,
het volkstrand van Londen, waar
duizenden zich hadden verzameld
om het koningspaar toe te jui
chen.
De koningin en de hertog van
Edinburg stonden aan dek, toen
de .Britannia" de rivier opstoom-
de langs de vele gepavoiseerde
schepen. Scheepssirenes loeiden
en door het kustgeschut werden
saluutschoten afgevuurd.
Volgens het program meerde
de „Britannia" om half twee bij
de Tower, waar de koningin-moe-
der en prinses Margaret aan
boord kwamen.
Na een noenmaal aan boord zet
te de koningin om ongeveer
kwart over 3 voet aan wal op de
kade van Westminster en reed
zij met prins Philip en haar
beide kinderen in een rijtuig, be
spannen met zes paarden, naar
het Buckinghampaleis.
DINSDAG
18 MEI.
v.m.
n.m.
Breskens
2.01
2.21
Terneuzen
2.36
2.56
Hansweert
3.16
3.36
Walsoorden
3.26
3.46
MAAN
ZON
op
onder
op
onder
Mei.
17
4.44
20.29
20.41
3.57
18
4.43
20.31
21.45
4.27
19
4.41
20.32
22.41
5.07
De landbouw in het Zuid
westen des lands hunkert naar
water. Afsluiting der zeegaten
kan uitjkomst brengen. Dat is,
vrij vertaald, de conclusie v.an
de „agrarische commissie ramp
gebied", die onder presidium
van de oud-directeur van de
cultuurtechnische dienst,, dr Ir.
F. P. Mesu, ten behoeve van de
„commissie ruimtelijke orde
ning" in de landbouw een stu
die over dit onderwerp heeft
gemaakt.
Uitgangspunt van deze studie
zijn de toenemende verzilting
van de landbouwgronden op de
Zuid-Hollandse en Zeeuwse
eilanden, het Westland en Wes
telijk Noord-Brabant en het
daarmee gepaard gaande groei
ende gebrek aan zoet water, dat
zich in verdroging uit.
In het zeekleigebied onder
vinden 7000 ha tuinbouw, waar
van 1000 in het Westland en
26.000 ha grasland ernstige
schade van verzilting. In dit
gebied liggen voorts nog 70.000
ha bouw- en grasland langzaam
te verdrogen.
De verdrogende zandgronden
in Noord-Brabant verhinderen
een verantwoorde gewassen-
keuze. Een bruto-„oogstdepres-
sie" van 15 tot 30 procent, als
gevolg van de verdroging, is in
dit gebied vastgesteld op
27.300 ha bouwland en 28.000 ha
grasland. De ontwikkelingsmo
gelijkheden van de kleine be
drijven bleven beperkt.
Naast de 7000 ha tuinbouw-
grond, die van verzilting te lij
den heeft, ondervindt 4500 ha
tuinbouwgrond hinder van ver
droging. Hiervan ligt 2600 ha in
het Noord-Brabantse zandge
bied.
Indien men, naast genoemde
factoren, de kosten, neemt van
de afvoer van land- en tuin
bouwproducten van de eilanden,
welke kosten de prijzen dezer
producten benadelen, dan meent
de commissie hiermee de voor
naamste redenen, die de land
bouw kent om naar het afslui
ten van de zeegaten te verlan
gen, te hebben weergegeven.
MEER OPBRENGSTEN,
MEER INKGMEN.
Door het ontzilten van de
gronden zal alleen al voor 800
duizend gulden meer land- en
tuinbouwproducten groeien, met
inbegrip van de kostenbespa
ring op de bestaan-de kunstma
tige zoetwatervoorziening. Het
normaal bevloeien van de thans
verdrogende land- en tuinbouw-
gronden zou de opbrengsten
aanzienlijk doen stijgen. De
commissie schat het voordeel op
rond 40 millioen.
Daarvoor is een oppervlakte
achter de afsluitdammen van
60.000 ha nodig. Hierdoor zou
een „schijf" zoet water van 54
cm dikte over een werkgebied
van 160.000 ha kunnen worden
gelegd. Ook de extensieve vee
houderij in bepaalde, slecht
ontsloten gebieden zou er voor
delen van plukken. De produc
tiviteit van die 160.000 ha zou
gemiddeld met 15 cent kunnen
stijgen bij een grotere moge
lijkheid om zoet water te ber
gen zou ook Oost-Brabant voor
delen kunnen gaan plukken.
Landaanwinning in de af te
sluiten zeearmen zal, vanwege
de bodemstructuur, weinig aan
trekkelijk zijn.
VISSERIJ.
De oester- en mosselcultuur
op de stromen en voorts de
kreeft visserij, garnalenvisserij
en de weer- en botvisserij geven,
met de nevenbedrijven mee, ar
beid aan plm. 2000 personen, of
wel 2 procent van de beroeps
bevolking in dit gebied.
Het totaal der investeringen
wordt op 45 millioen gulden be-
somd, waarvan 23 millioen in
voorraden oesters en mosselen
en 11.5 millioen in de vloot.
De waarde van de jaarlijkse
aanvoer wordt op 10 millioen
geraamd, waarvan 60 procent
oesters en mosselen. Deze wor
den, evenals de garnalen, vrij
wel alle uitgevoerd.
Het afsluiten van de zeegaten
zal vooral de oester- en mossel
cultuur en de kreeftvisserij ern
stig aantasten. Voor her-oriën
tatie weet de commissie op het
ogenblik geen afdoende remedie
(Slot.)
VOORHAVEN EN SITUATIE
VAN HET SLUIZENCOMPLEX
EN DE SPUI INRICHTING
TE TERNEUZEN.
De nieuwe zeevaartsluis is ge
projecteerd ten Westen van de
huidige Westsluis, de nieuwe
binnenvaartsluis ten Oosten van
die sluis. Daarmede wordt de
mogelijkheid geopend deze drie
sluizen, waarvan de Westsluis
een functie gaat vervullen, zowel
voor de zeevaart als voor de bin
nenvaart, door middel van een
gezamenlijke voorhaven met de
Westerschelde in verbinding te
brengen.
De centrale ligging van de be
staande Westsluis ten opzichte
van de nieuwe sluizen biedt het
voordeel, dat in geval de West
sluis in bedrijf is bij stagnatie
van de vaart door een der beide
andere sluizen, de zeevaart en
de binnenvaart naar de sluizen
kunnen worden geleid zonder
kruising van de koersen van de
beide soorten scheepvaart.
Voor de binnenvaart, die thans
grotendeels gebruik maakt van
de Oostbuitenhaven (Midden- en
Oostsluis) heeft deze verplaat
sing naar de Westbuitenhaven
het grote voordeel, dat de West
buitenhaven veel gunstiger ligt
ten opzichte van de stroming op
de Westerschelde dan de Oost
buitenhaven; de havenhoofden
van deze laatste worden name
lijk zowel door de ebstroom als
door de vloedstroom geraakt,
waardoor een neer ontstaat tus
sen de hoofden, die vooral bij eb
zeer gevaarlijk is voor de scheep
vaart.
De verruiming van de voor
haven is zodanig ontworpen, dat
de zeeschepen een boog met 1500
m straal kunnen doorlopen en
de binnenschepen een boog met
750 m straal. Zijn afmetingen
zijn zodanig bepaald, dat de sche
pen die de haven aandoen onder
alle omstandigheden veilig vóór
de sluis tot stilstand kunnen
worden gebracht.
Tevens is gerekend op voldoen
de ruimte voor het plaatsen van
de nodige meerstoelen ten be
hoeve van wachtende schepen.
De nieuwe sluizen zijn zodanig
geprojecteerd, dat de door de
schepen te varen koersen zowel
beneden als boven de sluis eerst
een recht gedeelte bevatten.
De diepte van de voorhaven
13,00 m N.A.P. of 10,68)
Staf, is zodanig gekozen, dat zee
schepen met een diepgang van
9,00 m ook bij laagwater kunnen
binnenkomen, en dat de grootste
schepen, die het verruimde ka
naal kunnen bevaren (diepgang
11.00 m) bij waterstanden van
0,50 m N.A.P. of 1,82) Staf
en hoger, d.i. iets langer dan de
helft van de duur van het getij,
de sluis zullen kunnen bereiken.
Het buitentoeleidingskanaal
naar de nieuwe binnenvaartsluis
heeft een diepte van 7,50 m
N.A.P. of 5,18) Staf, waardoor
ook het grootste binnenvaart
schip, dat door de nieuwe sluis
zal kunnen schutten (diepgang
3,20 m), bij laagwater kan bin
nenlopen.
kanaal gelegen industrieën en
als bedieningsweg voor het ka
naal ten behoeve van onder
houdswerkzaamheden e. d. De
verbinding tussen Gent en Ter
neuzen via Zelzate en Sas van
Gent, thans bestaande uit de Bel
gische Rijksweg nr 58bis en de
Nederlandse Rijksweg nr. 61 op
de westelijke kanaaloever, is op
enige afstand van het verruim
de kanaal ontworpen, waardoor
bij avond de scheepvaart geen
hinder meer zal ondervinden van
het licht van het wegverkeer.
Het wegverkeer zal hierdoor
bovendien een veiliger gelegen
weg verkrijgen. De bestaande
Oost-West verbindingen worden
op de nieuwe bruggen aangeslo
ten; die bij Sluiskil wordt aldaar
onder de te verleggen spoorlijn
doorgevoerd.
Langs de industriële zone op
de oosteroever van het kanaal
(gedeelte op Belgisch grondge
bied wordt er een nieuwe Rijks
weg voorzien om de verbinding
GentTerneuzen op de rechter
oever te verwezenlijken. Deze
nieuwe Rijksweg zal aangesloten
worden op de weg Axel Ter
neuzen.
gergenoemde percentages werd
door de technici rekening gehou
den met de kapitalisatie van de
onderhouds- en bedieningskosten
van de werken op Nederlands
gebied.
De technici hebben boven
staand voorstel geformuleerd na
een grondige beoordeling van
elkanders overwegingen ten op
zichte van de te voorziene weder
zijdse belangen bij de uitvoering
van de voorgestelde werken.
B. Spoorwegen
De aanpassing van het spoor
wegennet op Belgisch gebied m
gevolge verbeteringswerken van
het kanaal ligt ter studie; het
plan voorziet in de bouw van een
spoorbrug met bijbehorende wer
ken over het Nederlandse ka
naalgedeelte benoorden Sluiskil.
Raming.
De totale aanlegkosten van de
kanaalverruiming, het daarbij
behorende sluizencomplex, de
overbruggingen en de bijkomen
de werken, met inbegrip van de
noodzakelijke onteigeningen wor
den geraamd op 244 millioen of
3205 millioen B. fr.
De kosten op Nederlands
grondgebied worden geraamd op
ƒ138 millioen of 1815 millioen
B. fr.
Verdeling der kosten.
De technici achten het billijk,
dat Nederland 15 tegen België
85 draagt van de aanlegkosten
der voorgestelde werken op Ne
derlands gebied gelegen, en dat
België voor de betaling zorgt van
alle kosten van aanleg der wer
ken op zijn grondgebied.
Zij delen bovendien de mening,
dat ieder land de kosten van on
derhoud en bediening, van de
op zijn gebied gelegen werken,
voor zijn rekening moet nemen.
Bij deze verdeling der kosten is
in aanmerking genomen dat Bel
gië hiermede ontslagen wordt
van zijn huidige bijdrage in de
onderhoudskosten van het ka
naal.
Bij het vaststellen van de ho-
De NEDERLANDSE technici
gingen daarbij van het standiHUit
uit:
dat België de kanaalverruiming
in zijn belang wenst;
dat, indien Nederland in zekere
mate belang bij de werken heeft,
dit slechts kan zijn op het kanaal
gedeelte dat op Nederlands ge
bied is gelegen;
dat, bij de bepaling van een be-
langenverhouding, rekening
moet gehouden worden met het
matig aandeel dat Nederland
heeft in de totale scheepvaart op
het kanaal;
dat zij een gunstiger uitbrei-
dingsmogelijkheid erkennen voor
de bebouwing van Terneuzen, die
ontstaat door de opheffing va»
de bestaande Midden- en Oost-
sluis;
dat een directe verbetering van
de bedrijvigheid te Terneuzen
mag voorzien worden op voor
waarde, dat bovendien lagere
spoorwegtarieven zullen worden
ingevoerd.
De BELGISCHE technici heb
ben voorgedragen:
dat bij de tracékeuze rekening
werd gehouden met het Neder
landse verlangen om het tracé op
Nederlands gebied zo nauw mo
gelijk het bestaande kanaal te
laten volgen wat voor België
aanzienlijke nadelen als gevolg
heeft, n.i. te Zelzate, waar afge
zien werd van het tracé dat oost
waarts buiten de bestaande ag
glomeratie liep, zodat, beuevens
de aanzienlijke onteigeningen, op
stedebouwkundig gebied in deze
gemeente nog grote kosten zul
len moeten gedaan worden welke
niet begrepen zijn in de raming
van de verruim!ngswerken va»
het kanaal:
dat de havenbedrijvigheid op
het Nederlands kanaaigedeelte
zal toenemen;
dat de bestaande Nederlandse
industrieën zich beter zullen kun
nen ontwikkelen;
dat de mogelijkheid groot is
voor een toekomstige industria
lisatie, zowel langsheen het ka
naal als te Terneuzen en in de
nabijheid ervan;
dat de Nederlandse schatkist
een gedeelte van de Belgische
uitgaven voor de uitvoering van
de werken op Nederlands gebied
tot zich zal trekken.
Hierover zal nog
overleg worden gepleegd.
nader
Ten behoeve van het wegver
keer zijn overbruggingen gepro
jecteerd tè Sluiskil, Sas van Gent
en Zelzate. Er worden insgelijks
bruggen voorzien op het binnen-
en buitenhoofd van de sluizen fe
Terneuzen.
De eerstgenoemde bruggen
verkrijgen in gesloten stand een
vrije doorvaarthoogte van 7 m,
zodat de binnenvaart geen hinder
van de bruggen ondervindt, en
in geopende stand een doorvaart
hoogte van 60 a 65 m*) bij een
doorvaartwijdte van 60 m. On
middellijk ten noorden en zuiden
van de bruggen vertoont het
kanaaltracé rechtstanden van ten
minste 500 m.
Gezien de plaatselijke omstan
digheden te Sluiskil is het nodig
hier, benevens een brug, ook een
veerdienst in te richten. De
bruggen te Terdonck en Langer -
brugge zullen door veerdiensten
worden vervangen.
Langs de beide kanaaloevers
wordt, voor zover de bestaande
weg niet intact blijft, op de ka
naaldijken een weg aangebracht
ten behoeve van de langs het
De administrateur van het bu
reau voor inspectie, veiligheid
en consulaire zaken van het Ame
rikaanse ministerie van Buiten
landse Zaken, de heer Scott Mc-
Leod, die tevens administrateur
is voor de uitvoering van de spe
ciale immigratiewet, waardoor
17.000 Nederlandse extra-emi
granten in Amerika kunnen wor
den toegelaten, heeft gistermid
dag in het gebouw'van het Ame
rikaanse consulaat te Rotterdam
de eerste visa overhandigd aan
een Nederlands landbouwersge
zin.
mogelijk een eigen bedrijf bijeen
te sparen. „Ik zie daar een betere
toekomst voor mijn zoons", zo
was zijn mening. In Mijdrecht
heeft hij een eigen bedrijf met 50
koeien.
Een getrouwde dochter blijft
in Nederland achter doch ook zij
en haar man hebben het plan zo
spoedig mogelijk naar Amerika
te emigreren, liefst met hetzelf
de schip, waarmee haar ouders
vertrekken, n.l. de „Zuiderkruis",
die op 15 Juni a.s. de haven van
Rotterdam zal verlaten.
Het was het gezin van de 56-
jarige Jan Koetsier uit Mijdrecht,
die met zijn vrouw, vier zoons en
twee dochters naar de Maasstad
waren gekomen. Zij vallen onder
de categorie van tweeduizend
emigranten, die de eerstkomende
drie jaar naar Amerika naar hun
naaste bloedverwanten kunnen
emigreren.
Moeder Koetsier vertelde ons,
dat haar oudste zoon Hendrik in
October 1947 naar de Verenigde
Staten is vertrokken en in Octo
ber van het vorig jaar werd hl
Amerikaans staatsburger. De
jongeman bezit in Artesia (Cali
fornië) thans een eigen boerde
rij met 120 koeien. Bij hem ko
men de Koetsiers in huis, doch
vader wil trachten zo spoedig
Enkele Duitse duikers van een
bergingsschip, dat in de haven
van Zeebrugge ligt, gingen dezer
dagen passagieren. Na een be
zoek aan talrijke café's onderna
men zij de terugtocht en wel op
een zeer baldadige wijze. Zij ruk
ten ruitenwissers en antennes
van geparkeerde auto's, sneden
banden door en gooiden enkele
kleine wagens onderstboven. In
totaal beschadigden zij veertig
auto's. Hun tocht eindigde niet in
Zeebrugge, doch... in de gevange
nis te Brugge.