Hoopvoller sfeer in Genève BICKRPAMï De thuiskomst van 't Britse Koningspaar De landbouw hunkert naar water Aziatische oplossing naar Europees voorbeeld 7 WEERSVERWACHT1NG De nieuwe zeesluis te Terneuzen de verruiming van het kanaal Gent-Terneuzen en Maagklachten HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN Eerste extra-visa voor Amerika uitgereikt MAANDAG 17 MEI 1954. 9e Jaargang No. 3151. Mijnbrand in België Hef rapport Van Cauwelaert-Steenberghe Verslag van de Belgische en Nederlandse technici Wilson in Seoel Afdamming der zeegaten kan uitkomst brengen MAATREGELEN TEN BEHOEVE VAN HET LAND VERKEER. A. Wegen. Duitse duikers aan de Belgische kust Frankering bij Abonnement: Ter neuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55-57 Terneuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Na 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRIJE ZEEUW Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum per advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,i iedere regel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10.30 uur. In de officiële vergaderzalen ■van Genève is in de tweede week van de grote conferentie over Azië nog minder te beleven ge weest dan in de eerste. Het con- lerentiewerk heeft zelfs drie da- gen geheel stil gelegen, omdat men in de Koreaanse kwestie, nog eerder dan werd verwacht, op het onvermijdelijke dode punt geraakt en omdat de conferentie over Indo-China enige dagen moest worden uitgesteld; de de legaties van de Indo-Chinese deelstaten Vietnam, Laos en Cambodja konden niet tijdig ver schijnen en verder diende het debat in de Franse Kamer, waar premier Laniel de vertrouwens kwestie had gesteld, te worden afgewacht. Maar daarom was deze tweede conferentieweek zeker niet onbe langrijk. Integendeel. Achter de schermen is het Westen druk in de weer geweest met pogingen om de breuk, die veertien dagen geleden tussen Amerika en Engeland ontstond, te helen. Gelukkig kan men op dit ogenblik vaststellen, dat er een goede kans op herstel van de Westelijke eenheid is. Duidelijk bleek hier in Geneve, dat de meningsverschillen in het Westelijke kamp niet van funda mentele aard zijn. In Londen acht men het defensiepact voor Zuid-Oost Azië even onontbeer lijk als in Washington. Maar men is er daar van overtuigd, dat Dul les het voorstel ertoe op een ver keerd ogenblik en op een ver keerde wijze te berde heeft ge bracht. Gelanceerd aan de vooravond van de conferenties van Genève en Colombo moest het project van Dulles wel de indruk maken van een openlijk dreigement aan het adres van Peking en een bruskering der mogendheden, die in Colombo overleg willen ple gen over „een Aziatische aanpak van Aziatische problemen". Het is waar, dat Dulles eens met een waarschuwing aan rood China succes had, namelijk in de kwes tie van de Koreaanse bestands besprekingen; maar die werd in het geheim gegeven, via Nehroe. Peking verloor er geen „gezicht b^Door te weigeren, onmiddellijk over te gaan tot het door de Amerikanen gewenste openlijke overleg over het defensiepact, hebben de Britten voorkomen dat het in Azië zowel bij com munisten als niet-commumsten zo hevig ontwikkelde eerge voel is gekwetst. En tevens heb ben zij in Europa de vrees weg genomen, dat de wereld zou kun nen worden meegesleept in een oorlog, ontbrand door 'n bruusk militair ingrijpen, onder leiding van Amerika, in Indo-China. Dit laatste was zeker niet het doel van Dulles, maar vooral de uit latingen van senatoren als Know- land hadden deze indruk gewekt. COLOMBO KANSLOOS. Hoe juist de Britse diplomatie was, is inmiddels gebleken. Niet geconfronteerd met voor 't Azia tische „gezicht" pijnlijke Weste lijke beslissingen, is de conferen tie van Colombo vrijwel resul taatloos uiteengegaan. De door de premiers van India, Birma en Indonesië voorgestelde aan beve- veling tot toelating van China tot de Verenigde Naties werd afge wezen dcjor de premiers van Pa- medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandagoch tend tot Maandagavond. Veel bewolking. Overwegend droog weer met vrij veel bewolking, maar over dag ook opklaringen. Zwakke tot matige wind uit noordelijke rich tingen. Weinig verandering in temperatuur. kistan en Ceylon. En een door deze laatsten opgestelde resolu- tie, waarin sprake was van ,,com- munistische agressie en infiltra tie" vond geen genade in de ogen van de eersten. Er is dus een patstelling, die het Westen in niet onaanzienlijke mate de vrije hand in Zuid-Oost Azië laat. Wat Indo-China betreft: men zit nu in ieder geval in Genève om de conferentietafel en zoekt daar naar een compromis, dat een einde kan maken aan de reeds zeven jaren durende oor log. Bidault heeft van het Fran se parlement het nodige respijt gekregen voor de onderhandelin gen en (onder vermijding van een voor Peking kwetsende pu bliciteit) zijn tegelijk de bespre kingen van de Westelijke mo gendheden en de bondgenoten van het Westen in Azië begon nen, die moeten resulteren in een krachtspositie, van waaruit de naleving van een eventueel vergelijk over Indo-China kan worden gegarandeerd. Die be sprekingen leidt Dulles, in het ver van Genève gelegen Was hington. De leiding van de Wes telijke diplomatie in Genève ech ter ligt in handen van Eden. Korea geschiedt dit ook. Blijft het Indo-Chinese probleem. Een oplossing van dit vraag stuk kan niet gemakkelijk zijn. Maar de Chinese afgevaardigde, Tsjoe En Lai, moet hebben ge zegd, dat hij bereid is, om zo no dig vijf maanden in Genève te blijven. ALLES BLIJFT NAAR EEN VERGELIJK. Inderdaad is het niet onmoge lijk zich een oplossing voor te stellen op basis van een verde ling van het land tussen Ho Tsji- minh en de door de Fransen ge steunde regimes in Indo-China. Zwijgen de wapens en wordt de scheidingslijn gewaarborgd door een bondgenootschap, zoals door Dulles voorgesteld, dan krijgen de anti-communistische regimes in Vietnam, Laos en Cambodja gelegenheid in het hun toegewe zen gebied een zekere consolide ring door te voeren. Datgene, waarnaar men thans schijnt te streven, noemt men in de taal der diplomatie een „mo dus vivendi". Het betekent een wijze van samenleving van twee of meer partijen onder omstan digheden, die door alle betrokke nen als onaangenaam worden ondervonden, maar waarvan wordt ingezien, dat zij in vele jaren niet zijn te veranderen. De wereldvrede, waarvan de mensheid in haar meest optimis tische ogenblikken droomt, is dat niet. Maar na de jaren van spanning en dreigend oorlogsge vaar zou het een grote vooruit gang zijn. In de mijn van de „Charbon- nage du Nord du Rien-Cu-Coeur" te Quaregnon in België is Vrij dagnacht een zware brand uitge broken. Blijkens latere berichten zijn 7 mijnwerkers om het leven geko men. De brand ontstond door over verhitting van een transport band. De mijn is afgesloten om uitbreiding van het vuur tegen te gaan. De zeven mijnwerkers, die in de rook stikten, zijn drie Algerij nen, twee Belgen, een Fransman en een Italiaan. De prins van Luik is Zaterdag tegen de middag uit Brussel naar Quaregnon vertrokken. De lijken van vijf slachtoffers zijn geborgen. Men vreest, dat de twee andere voorlopig niet bereikt kunnen worden, aange zien men de mijngang heeft moe ten afsluiten om de brand te ver stikken. Hoe zijn de vooruitzichten? Laat men zich beïnvloeden door de atmosfeer, die hier in de laat ste dagen is ontstaan, dan is men geneigd te zeggen: beter dan men nog slechts enkele weken geleden kon verwachten. Men heeft de indruk, dat beide partijen communisten en niet- communisten ook in Azië streven naar een soort vergelijk, zoals men in Europa in feite reeds heeft bereikt. In ons we relddeel heeft men, zij het ook stilzwijgend, de min of meer per manente verdeling van Duitsland geaccepteerd. Ten aanzien van De Amerikaanse minister van Defensie, Charles Wilson, is Zon dagmiddag uit Tokio in Seoel aangekomen, waar hij vier dagen zal blijven. De minister maakt 'n studie-reis door 't Verre-Oosten. Hij zal met Amerikaanse en Zuidkoreaanse autoriteiten be sprekingen voeren. Tob toch niet langer. Neem,agloos| de kapper met het aparte cachet markt 16 - brouwerij str. 6 terneuzen nat. en internationaal jurylid tarief permanenten 11 of 13.50 depositaire „Lancöme" beroemd parijs huis voor schoonheids- en huidverzorging Zaterdagochtend om- 7 uur heeft het koninklijke jacht „Brittannia", dat de nacht voor anker had gelegen aan de mond van de Theems bij Margate, het anker gelicht voor het laatste gedeelte van de thuisreis. Toen het schip daar Vrijdag avond voor anker ging, na de gehele dag langs de Britse Z. O. kust te zijn opgestoomd ondei escorte van oorlogsschepen, ont staken de inwoners van Mar gate een groot vreugdevuur op de rotsen. Duizenden hebben in Londen de nacht doorgebracht langs de feestelijk versierde route, die het koninklijk gezin door de stad zou volgen naar het Buc- kingham-paleis. Om half tien verscheen de „Bri tannia", geëscorteerd door de torpedojagers „Duchess" en „De coy" ter hoogte van Southend, het volkstrand van Londen, waar duizenden zich hadden verzameld om het koningspaar toe te jui chen. De koningin en de hertog van Edinburg stonden aan dek, toen de .Britannia" de rivier opstoom- de langs de vele gepavoiseerde schepen. Scheepssirenes loeiden en door het kustgeschut werden saluutschoten afgevuurd. Volgens het program meerde de „Britannia" om half twee bij de Tower, waar de koningin-moe- der en prinses Margaret aan boord kwamen. Na een noenmaal aan boord zet te de koningin om ongeveer kwart over 3 voet aan wal op de kade van Westminster en reed zij met prins Philip en haar beide kinderen in een rijtuig, be spannen met zes paarden, naar het Buckinghampaleis. DINSDAG 18 MEI. v.m. n.m. Breskens 2.01 2.21 Terneuzen 2.36 2.56 Hansweert 3.16 3.36 Walsoorden 3.26 3.46 MAAN ZON op onder op onder Mei. 17 4.44 20.29 20.41 3.57 18 4.43 20.31 21.45 4.27 19 4.41 20.32 22.41 5.07 De landbouw in het Zuid westen des lands hunkert naar water. Afsluiting der zeegaten kan uitjkomst brengen. Dat is, vrij vertaald, de conclusie v.an de „agrarische commissie ramp gebied", die onder presidium van de oud-directeur van de cultuurtechnische dienst,, dr Ir. F. P. Mesu, ten behoeve van de „commissie ruimtelijke orde ning" in de landbouw een stu die over dit onderwerp heeft gemaakt. Uitgangspunt van deze studie zijn de toenemende verzilting van de landbouwgronden op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden, het Westland en Wes telijk Noord-Brabant en het daarmee gepaard gaande groei ende gebrek aan zoet water, dat zich in verdroging uit. In het zeekleigebied onder vinden 7000 ha tuinbouw, waar van 1000 in het Westland en 26.000 ha grasland ernstige schade van verzilting. In dit gebied liggen voorts nog 70.000 ha bouw- en grasland langzaam te verdrogen. De verdrogende zandgronden in Noord-Brabant verhinderen een verantwoorde gewassen- keuze. Een bruto-„oogstdepres- sie" van 15 tot 30 procent, als gevolg van de verdroging, is in dit gebied vastgesteld op 27.300 ha bouwland en 28.000 ha grasland. De ontwikkelingsmo gelijkheden van de kleine be drijven bleven beperkt. Naast de 7000 ha tuinbouw- grond, die van verzilting te lij den heeft, ondervindt 4500 ha tuinbouwgrond hinder van ver droging. Hiervan ligt 2600 ha in het Noord-Brabantse zandge bied. Indien men, naast genoemde factoren, de kosten, neemt van de afvoer van land- en tuin bouwproducten van de eilanden, welke kosten de prijzen dezer producten benadelen, dan meent de commissie hiermee de voor naamste redenen, die de land bouw kent om naar het afslui ten van de zeegaten te verlan gen, te hebben weergegeven. MEER OPBRENGSTEN, MEER INKGMEN. Door het ontzilten van de gronden zal alleen al voor 800 duizend gulden meer land- en tuinbouwproducten groeien, met inbegrip van de kostenbespa ring op de bestaan-de kunstma tige zoetwatervoorziening. Het normaal bevloeien van de thans verdrogende land- en tuinbouw- gronden zou de opbrengsten aanzienlijk doen stijgen. De commissie schat het voordeel op rond 40 millioen. Daarvoor is een oppervlakte achter de afsluitdammen van 60.000 ha nodig. Hierdoor zou een „schijf" zoet water van 54 cm dikte over een werkgebied van 160.000 ha kunnen worden gelegd. Ook de extensieve vee houderij in bepaalde, slecht ontsloten gebieden zou er voor delen van plukken. De produc tiviteit van die 160.000 ha zou gemiddeld met 15 cent kunnen stijgen bij een grotere moge lijkheid om zoet water te ber gen zou ook Oost-Brabant voor delen kunnen gaan plukken. Landaanwinning in de af te sluiten zeearmen zal, vanwege de bodemstructuur, weinig aan trekkelijk zijn. VISSERIJ. De oester- en mosselcultuur op de stromen en voorts de kreeft visserij, garnalenvisserij en de weer- en botvisserij geven, met de nevenbedrijven mee, ar beid aan plm. 2000 personen, of wel 2 procent van de beroeps bevolking in dit gebied. Het totaal der investeringen wordt op 45 millioen gulden be- somd, waarvan 23 millioen in voorraden oesters en mosselen en 11.5 millioen in de vloot. De waarde van de jaarlijkse aanvoer wordt op 10 millioen geraamd, waarvan 60 procent oesters en mosselen. Deze wor den, evenals de garnalen, vrij wel alle uitgevoerd. Het afsluiten van de zeegaten zal vooral de oester- en mossel cultuur en de kreeftvisserij ern stig aantasten. Voor her-oriën tatie weet de commissie op het ogenblik geen afdoende remedie (Slot.) VOORHAVEN EN SITUATIE VAN HET SLUIZENCOMPLEX EN DE SPUI INRICHTING TE TERNEUZEN. De nieuwe zeevaartsluis is ge projecteerd ten Westen van de huidige Westsluis, de nieuwe binnenvaartsluis ten Oosten van die sluis. Daarmede wordt de mogelijkheid geopend deze drie sluizen, waarvan de Westsluis een functie gaat vervullen, zowel voor de zeevaart als voor de bin nenvaart, door middel van een gezamenlijke voorhaven met de Westerschelde in verbinding te brengen. De centrale ligging van de be staande Westsluis ten opzichte van de nieuwe sluizen biedt het voordeel, dat in geval de West sluis in bedrijf is bij stagnatie van de vaart door een der beide andere sluizen, de zeevaart en de binnenvaart naar de sluizen kunnen worden geleid zonder kruising van de koersen van de beide soorten scheepvaart. Voor de binnenvaart, die thans grotendeels gebruik maakt van de Oostbuitenhaven (Midden- en Oostsluis) heeft deze verplaat sing naar de Westbuitenhaven het grote voordeel, dat de West buitenhaven veel gunstiger ligt ten opzichte van de stroming op de Westerschelde dan de Oost buitenhaven; de havenhoofden van deze laatste worden name lijk zowel door de ebstroom als door de vloedstroom geraakt, waardoor een neer ontstaat tus sen de hoofden, die vooral bij eb zeer gevaarlijk is voor de scheep vaart. De verruiming van de voor haven is zodanig ontworpen, dat de zeeschepen een boog met 1500 m straal kunnen doorlopen en de binnenschepen een boog met 750 m straal. Zijn afmetingen zijn zodanig bepaald, dat de sche pen die de haven aandoen onder alle omstandigheden veilig vóór de sluis tot stilstand kunnen worden gebracht. Tevens is gerekend op voldoen de ruimte voor het plaatsen van de nodige meerstoelen ten be hoeve van wachtende schepen. De nieuwe sluizen zijn zodanig geprojecteerd, dat de door de schepen te varen koersen zowel beneden als boven de sluis eerst een recht gedeelte bevatten. De diepte van de voorhaven 13,00 m N.A.P. of 10,68) Staf, is zodanig gekozen, dat zee schepen met een diepgang van 9,00 m ook bij laagwater kunnen binnenkomen, en dat de grootste schepen, die het verruimde ka naal kunnen bevaren (diepgang 11.00 m) bij waterstanden van 0,50 m N.A.P. of 1,82) Staf en hoger, d.i. iets langer dan de helft van de duur van het getij, de sluis zullen kunnen bereiken. Het buitentoeleidingskanaal naar de nieuwe binnenvaartsluis heeft een diepte van 7,50 m N.A.P. of 5,18) Staf, waardoor ook het grootste binnenvaart schip, dat door de nieuwe sluis zal kunnen schutten (diepgang 3,20 m), bij laagwater kan bin nenlopen. kanaal gelegen industrieën en als bedieningsweg voor het ka naal ten behoeve van onder houdswerkzaamheden e. d. De verbinding tussen Gent en Ter neuzen via Zelzate en Sas van Gent, thans bestaande uit de Bel gische Rijksweg nr 58bis en de Nederlandse Rijksweg nr. 61 op de westelijke kanaaloever, is op enige afstand van het verruim de kanaal ontworpen, waardoor bij avond de scheepvaart geen hinder meer zal ondervinden van het licht van het wegverkeer. Het wegverkeer zal hierdoor bovendien een veiliger gelegen weg verkrijgen. De bestaande Oost-West verbindingen worden op de nieuwe bruggen aangeslo ten; die bij Sluiskil wordt aldaar onder de te verleggen spoorlijn doorgevoerd. Langs de industriële zone op de oosteroever van het kanaal (gedeelte op Belgisch grondge bied wordt er een nieuwe Rijks weg voorzien om de verbinding GentTerneuzen op de rechter oever te verwezenlijken. Deze nieuwe Rijksweg zal aangesloten worden op de weg Axel Ter neuzen. gergenoemde percentages werd door de technici rekening gehou den met de kapitalisatie van de onderhouds- en bedieningskosten van de werken op Nederlands gebied. De technici hebben boven staand voorstel geformuleerd na een grondige beoordeling van elkanders overwegingen ten op zichte van de te voorziene weder zijdse belangen bij de uitvoering van de voorgestelde werken. B. Spoorwegen De aanpassing van het spoor wegennet op Belgisch gebied m gevolge verbeteringswerken van het kanaal ligt ter studie; het plan voorziet in de bouw van een spoorbrug met bijbehorende wer ken over het Nederlandse ka naalgedeelte benoorden Sluiskil. Raming. De totale aanlegkosten van de kanaalverruiming, het daarbij behorende sluizencomplex, de overbruggingen en de bijkomen de werken, met inbegrip van de noodzakelijke onteigeningen wor den geraamd op 244 millioen of 3205 millioen B. fr. De kosten op Nederlands grondgebied worden geraamd op ƒ138 millioen of 1815 millioen B. fr. Verdeling der kosten. De technici achten het billijk, dat Nederland 15 tegen België 85 draagt van de aanlegkosten der voorgestelde werken op Ne derlands gebied gelegen, en dat België voor de betaling zorgt van alle kosten van aanleg der wer ken op zijn grondgebied. Zij delen bovendien de mening, dat ieder land de kosten van on derhoud en bediening, van de op zijn gebied gelegen werken, voor zijn rekening moet nemen. Bij deze verdeling der kosten is in aanmerking genomen dat Bel gië hiermede ontslagen wordt van zijn huidige bijdrage in de onderhoudskosten van het ka naal. Bij het vaststellen van de ho- De NEDERLANDSE technici gingen daarbij van het standiHUit uit: dat België de kanaalverruiming in zijn belang wenst; dat, indien Nederland in zekere mate belang bij de werken heeft, dit slechts kan zijn op het kanaal gedeelte dat op Nederlands ge bied is gelegen; dat, bij de bepaling van een be- langenverhouding, rekening moet gehouden worden met het matig aandeel dat Nederland heeft in de totale scheepvaart op het kanaal; dat zij een gunstiger uitbrei- dingsmogelijkheid erkennen voor de bebouwing van Terneuzen, die ontstaat door de opheffing va» de bestaande Midden- en Oost- sluis; dat een directe verbetering van de bedrijvigheid te Terneuzen mag voorzien worden op voor waarde, dat bovendien lagere spoorwegtarieven zullen worden ingevoerd. De BELGISCHE technici heb ben voorgedragen: dat bij de tracékeuze rekening werd gehouden met het Neder landse verlangen om het tracé op Nederlands gebied zo nauw mo gelijk het bestaande kanaal te laten volgen wat voor België aanzienlijke nadelen als gevolg heeft, n.i. te Zelzate, waar afge zien werd van het tracé dat oost waarts buiten de bestaande ag glomeratie liep, zodat, beuevens de aanzienlijke onteigeningen, op stedebouwkundig gebied in deze gemeente nog grote kosten zul len moeten gedaan worden welke niet begrepen zijn in de raming van de verruim!ngswerken va» het kanaal: dat de havenbedrijvigheid op het Nederlands kanaaigedeelte zal toenemen; dat de bestaande Nederlandse industrieën zich beter zullen kun nen ontwikkelen; dat de mogelijkheid groot is voor een toekomstige industria lisatie, zowel langsheen het ka naal als te Terneuzen en in de nabijheid ervan; dat de Nederlandse schatkist een gedeelte van de Belgische uitgaven voor de uitvoering van de werken op Nederlands gebied tot zich zal trekken. Hierover zal nog overleg worden gepleegd. nader Ten behoeve van het wegver keer zijn overbruggingen gepro jecteerd tè Sluiskil, Sas van Gent en Zelzate. Er worden insgelijks bruggen voorzien op het binnen- en buitenhoofd van de sluizen fe Terneuzen. De eerstgenoemde bruggen verkrijgen in gesloten stand een vrije doorvaarthoogte van 7 m, zodat de binnenvaart geen hinder van de bruggen ondervindt, en in geopende stand een doorvaart hoogte van 60 a 65 m*) bij een doorvaartwijdte van 60 m. On middellijk ten noorden en zuiden van de bruggen vertoont het kanaaltracé rechtstanden van ten minste 500 m. Gezien de plaatselijke omstan digheden te Sluiskil is het nodig hier, benevens een brug, ook een veerdienst in te richten. De bruggen te Terdonck en Langer - brugge zullen door veerdiensten worden vervangen. Langs de beide kanaaloevers wordt, voor zover de bestaande weg niet intact blijft, op de ka naaldijken een weg aangebracht ten behoeve van de langs het De administrateur van het bu reau voor inspectie, veiligheid en consulaire zaken van het Ame rikaanse ministerie van Buiten landse Zaken, de heer Scott Mc- Leod, die tevens administrateur is voor de uitvoering van de spe ciale immigratiewet, waardoor 17.000 Nederlandse extra-emi granten in Amerika kunnen wor den toegelaten, heeft gistermid dag in het gebouw'van het Ame rikaanse consulaat te Rotterdam de eerste visa overhandigd aan een Nederlands landbouwersge zin. mogelijk een eigen bedrijf bijeen te sparen. „Ik zie daar een betere toekomst voor mijn zoons", zo was zijn mening. In Mijdrecht heeft hij een eigen bedrijf met 50 koeien. Een getrouwde dochter blijft in Nederland achter doch ook zij en haar man hebben het plan zo spoedig mogelijk naar Amerika te emigreren, liefst met hetzelf de schip, waarmee haar ouders vertrekken, n.l. de „Zuiderkruis", die op 15 Juni a.s. de haven van Rotterdam zal verlaten. Het was het gezin van de 56- jarige Jan Koetsier uit Mijdrecht, die met zijn vrouw, vier zoons en twee dochters naar de Maasstad waren gekomen. Zij vallen onder de categorie van tweeduizend emigranten, die de eerstkomende drie jaar naar Amerika naar hun naaste bloedverwanten kunnen emigreren. Moeder Koetsier vertelde ons, dat haar oudste zoon Hendrik in October 1947 naar de Verenigde Staten is vertrokken en in Octo ber van het vorig jaar werd hl Amerikaans staatsburger. De jongeman bezit in Artesia (Cali fornië) thans een eigen boerde rij met 120 koeien. Bij hem ko men de Koetsiers in huis, doch vader wil trachten zo spoedig Enkele Duitse duikers van een bergingsschip, dat in de haven van Zeebrugge ligt, gingen dezer dagen passagieren. Na een be zoek aan talrijke café's onderna men zij de terugtocht en wel op een zeer baldadige wijze. Zij ruk ten ruitenwissers en antennes van geparkeerde auto's, sneden banden door en gooiden enkele kleine wagens onderstboven. In totaal beschadigden zij veertig auto's. Hun tocht eindigde niet in Zeebrugge, doch... in de gevange nis te Brugge.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 1