HET RAPPORT VAN CAUWELAERT-STEENBERGHE VRIJGEGEVEN
Terneuzen krijgt twee nieuwe sluizen
WRIGLEYpX*
m°°d
Bestaande Oostsluis en Middensluis vervallen
Rusland eist terugroeping van Britse militaire attaché
HOOGWATER
WEERSVERWACHTING
ZON- en MAANSTANDEN
VRIJDAG 14 MEI 1954.
9e Jaargang No. 3149.
Bij het tot stand komen van gelijke spoorwegtarie
ven in het havengebied van Terneuzen en de
Belgische havens zullen ook gelijke havenrechten
moeten worden geheven
BOUW VAN NIEUWE SLUIZEN
TE TERNEUZEN
EN VERBETERING VAN HET
KANAAL VAN
TERNEUZEN NAAR GENT.
Fransen boden H.M. Koningin Juliana het „Grand Collier aan
Fr ankering bij Abonnement: Ter neuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Né 5 uur uitsluitend 2073
Giro*ummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal: per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
DE
ZEEUW
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum per
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,
iedere regel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10.30 uur.
Het aan de Nederlandse en Belgische regeringen aange
boden advies over vraagstukken inzake waterwegen en
havenproblemen, samengesteld door de heren F. van Cauwe-
laert (België) en M. P. L. Steenberghe (Nederland) is thans
openbaar gemaakt.
Het rapport omvat de opheffing van de stop van Ter-
naaien, de bouw van nieuwe sluizen te Terneuzen en verbe
tering van het kanaal van Terneuzen naar Gent, en de aan
leg van een kanaal van Antwerpen naar het Hollands Diep
bij Moerdijk.
Be onderhandelaars brengen in herinnering, dat hun
werd opgedragen de grote lijnen vast te stellen van een
aecoord over de vraagstukken, welke het onderwerp van
hun onderhandelingen vormden, en dat eerst in een later
stadium aan deze voorstellen eventueel de vorm van een
verdrag zou worden gegeven. Zij menen nochtans, dat zulks
niet uitsluit, dat zij ten aanzien van bepaalde onderdelen
van hun voorstellen reeds in dit stadium een formule over
leggen, welke de inhoud van het voorstel in zodanige vorm
weergeeft, dat zij in een later verdrag kan worden geïncor
poreerd.
De bestaande zeesluis te Ter
neuzen laat de doorvaart van
grote zeeschepen niet toe. Bel
gië verlangt daarom de bouw
van een nieuwe sluis met zoda
nige afmetingen, dat ook sche
pen van grote tonnenmaat de
haven van Gent kunnen be
reiken, in verband waarmee ge
lijktijdig het tracé van het ka
naal van Terneuzen naar Gent
moet worden rechtgetrokken en
de afmetingen van dit kanaal
aan de nieuwe sluis moeten
worden aangepast.
Tegen de hiervoor nodige wer
ken bestaat van Nederlandse
zijde geen bezwaar, mits de no
dige waarborgen worden ver
strekt, dat de voeding van het
vergrote kanaalcomplex zodanig
geschiedt, dat hierdoor het ge
vaar voor watervervuiling of
verzilting van het doorsneden
gebied niet toeneemt en mits
tevens de belemmeringen, wel
ke het vergrote kanaal voor het
landverkeer in de doorsneden
streek zou meebrengen, tot een
minimum worden beperkt.
Nederland is evenwel slechts
bereid zijn medewerking aan de
tot stand koming van de terzake
benodigde werken te verlenen,
indien de verlangens worden in
gewilligd, welke het koestert
ten aanzien van de spoorwegta
rieven voor het vervoer van en
naar Terneuzen. Als zodanig
gelden de wens op een blijven
de behandeling van Terneuzen
op tarievengebied als ware het
een Belgisch spoorwegstation, de
wens dat Terneuzen de toeken
ning gewaarborgd wordt van de
bijzondere zeehaventarieven
welke voor de Belgische zeeha
vens gelden, en de wens tot
herstel van het uitzonderings
contract voor het vervoer van
papierhout en kolen, dat vroe
ger tussen Terneuzen en Wille
broek gegolden heeft.
België heeft zich bereid ver
klaard in de meest mogelijke
mate inwilliging van deze ver
langens te overwegen, mits het
de verzekering zou krijgen, dat
anderdeels te Terneuzen haven
gelden worden geheven. Neder
land is bereid de nodige maat
regelen te overwegen.
In het licht van het boven
staande hebben de onderhande
laars gezocht naar een oplos
sing, waarin het complex der
wederzijdse verlangens zo volle
dig mogelijk tot zijn recht zou
komen. Zij hebben een grote
mate van overeenstemming be
reikt. Ten aanzien van enkele
aspecten van het regime voor
de spoorweg- en haventarieven
hebben zij evenwel geen accoord
kunnen bereiken. Zij zijn echter
van mening, dat de kwesties,
waarover zij het niet eens zijn
geworden, niet van zodanige
principiële aard zijn, dat zij aan
het uitbrengen van een advies
°ver het geheel der behandelde
singswerken van meer ingrij
pende aard zouden het onder-
ten uitmaken.
vraagstukken in de weg zouden
staan. Daarom hebben zij de
kwesties opengelaten, na uit
eenzetting der wederzijdse
standpunten.
Met inachtneming van het
bovenstaande adviseren de on
derhandelaars een aantal tech
nische en economische voorzie
ningen te treffen in verband
met de sluizen te Terneuzen en
de verbinding van Terneuzen
met Gent.
A. TECHNISCHE KWESTIES.
1. Uit te voeren werken.
Aan weerszijden van de be
staande Westsluis te Terneuzen
zou resp. een schutsluis voor de
zeevaart en een schutsluis voor
de binnenvaart gebouwd moeten
worden. De bestaande Westelij
ke voorhaven zou zodanig moe
ten worden verruimd, dat zij een
voor de scheepvaart voldoening
gevende uitmonding vormt voor
beide nieuwe sluizen. De be
staande Oost- en Middensluis te
Terneuzen zouden kunnen ver
dwijnen; de bestaande West-
sluis zou als reservesluis ge
handhaafd moeten blijven.
Het tracé van het kanaal van
Terneuzen naar Gent zou tus
sen Terdonk en Gent een meer
gestrekte vorm verkrijgen. Ook
onder Sluiskil zou het kanaal
tracé worden verbeterd. De be
staande sluizen te Sas van Gent
zouden komen te vervallen. Het
kanaal zou over zijn gehele
lengte worden verbreed en ver
diept.
Bij de nieuwe zeesluis zou een
spui-inrichting gebouwd worden
welke zou toelaten het water
van de zoute onderlaag van het
kanaal af te spuien.
De Bruggen over het Belgi
sche kanaalgedeelte zouden
kunnen vervangen worden door
veren, terwijl te Zelzate een
nieuwe brug gebouwd zou wor
den. Op het Nederlandse ka
naalgedeelte zouden beweegbare
bruggen voor het wegverkeer
gebouwd moeten worden te
Terneuzen, Sluiskil en Sas van
Gent en voor het spoorwegver
keer te Sluiskil. Voor het plaat
selijk vervoer zouden op dit ka
naalgedeelte bovendien de no
dige veren kunnen worden in
gesteld.
2. Verdeling der kosten.
Bij de beoordeling van de fi
nanciële zijde van hun voor
stellen inzake de sluis van Ter
neuzen en het kanaal van Ter
neuzen naar Gent zijn de (on-
derhandelaars uitgegaan van de
belangen, die ieder der beide
landen bij deze voorstellen
heeft. Zij hebben daarbij over
wogen, dat met de verg,roting
van sluizen en kanaal in de eer
ste plaats beoogd wordt de toe-
gansweg tot de haven van Gent
te verbeteren. Anderzijds heb
ben zij overwogen, dat de ver
breding van het kanaal op Ne
derlands gebied voordelen kan
bieden aan de doorsneden
streek. Op grond van deze over
wegingen achten zij het billijk,
dat Nederland 15 procent tegen
België 85 procent van de aan-
legkosten der voorgestelde wer
ken draagt, voor zover deze op
Nederlands gebied zijn gelegen,
en dat België alle kosten van
aanleg der werken op Belgisch
gebied op zich neemt. Daar
naast zou ieder land de kosten
van onderhoud en 'bediening
van de op zijn gebied gelegen
werken voor zijn rekening moe
ten nemen. Hierbij is overwo
gen, dat de kosten van onder
houd en bediening der werken
op Nederlands gebied voor een
belangrijk deel ten behoeve van
de Nederlandse binnenvaart ge
maakt worden. Bij deze verde
ling is tevens in aanmerking ge
nomen, dat België hiermee ont
slagen wordt van zijn huidige
bijdrage in de onderhoudskosten
van het kanaal.
Volgens een voorlopige raming
zouden de totale aanlegkosten
van de voorgestelde werken on
geveer B. fr. 3.205 millioen, dat
is 244 millioen bedragen. Hier
in is opgenomen voor de aanleg
kosten van de werken op Ne
derlands gebied een bedrag van
B. fr. 1.815 millioen, dat is 138
millioen.
3. Bijzondere regelingen.
De nodige voorzieningen zou
den getroffen moeten worden
om de voeding van het kanaal
te verzekeren met een voldoen
de hoeveelheid water van zoda
nige kwaliteit, dat het kanaal
op peil is te houden en water
vervuiling en verzilting is tegen
te gaan. De technische eisen,
die hiertoe aan de voeding van
het kanaal gesteld moeten wor
den zijn omschreven in bijlage
II van dit advies.
Zowel van Nederlandse als van
Belgische zijde is men tot de be
vinding gekomen, dat het ver-
ziltingsgevaar op afdoende wij
ze zal kunnen worden bestre
den. Wel bestaat er nog ver
schil in de schatting van de be
nodigde hoeveelheid voedings
water. De Nederlandse technici
menen, dat over 11,5 m'Vsec., de
Belgische deskundigen dat
slechts over 7,6 m:Vsec. zoetwa-
teraanvoer zal moeten worden
beschikt. Dit verschil in schat
ting behoeft evenwel geen be
zwaar op te leveren, indien aan
de Nederlandse autoriteiten de
bevoegdheid wordt verleend om
in de weinig voorkomende pe
rioden van onvoldoende voeding
het aantal schuttingen met de
nieuwe sluizen te Terneuzen te
beperken door het groeperen
van schepen, door het gebruik
van een reservevoorraad water
in het kanaal, en eventueel door
de sluizen gedurende een ge
deelte van het getij gesloten te
houden.
Voorzieningen zouden voorts
moeten worden getroffen om in
de toekomst werken ter verrui
ming van het kanaalcomplex
mogelijk te maken. In het alge
meen zouden deze voorzienin
gen kunnen inhouden, dat ver-
ruimingswerken van geringe
omvang of van plaatselijke be
tekenis, benevens andere ver-
beterings- en aanpassingswer-
ken of bijzondere werken van
plaatselijke aard, in beginsel
zijn toegestaan, hetzij deze door
een der landen op eigen gebied
worden uitgevoerd, of in be
paalde gevallen aan derden ver
gund, hetzij het ene land aan
het andere land de uitvoering
van zulke werken op het gebied
van laatstgenoemde verzoekt.
Technisch overleg zou noodza
kelijk moeten blijven over plan
ning, modaliteiten van uitvoe
ring en eventuële kostenverde
ling. Verbeterings- en aanpas-
B. ECONOMISCHE KWESTIES.
4. Regime der spoorwegtarieven.
Op 30 December 1947 werd te
Brussel tussen de Belgische en
Nederlandse regeringen een re
geling! getroffen voor de over
name van de internationale
Spoorwegmaatschappij „Meche-
len-Terneuzen". Hierbij werd
bepaald, dat op deze lijn de Bel
gische tarifering van kracht zou
zijn. Daar deze overeenkomst
tot 1961 van kracht is volstaat
het met Terneuzen te laten ge
nieten van alle voor de Belgi
sche zeehavens geldende of gel
dig wordende bijzondere.zeeha
ventarieven om aan het voor
naamste Nederlandse verlangen
te voldoen tot 1961. Gezien
echter het aflopend karakter
dezer overeenkomst zouden
schikkingen moeten getroffen
worden om ook na deze datum
de verdere behandeling van
Terneuzen als Belgisch station
te verzekeren.
Met betrekking tot de vraag
stukken, die voortvloeien uit het
verlangen om Terneuzen een
bijzondere behandeling toe te
kennen ten aanzien van het re
gime der spoorwegtarieven, zijn
de onderhandelaars tot over
eenstemming gekomen over de
volgende voorstellen:
a. De blijvende toepassing zou
gewaarborgd moeten worden
van de speciale Belgische spoor
wegtarieven voor de zeehavens
bij vervoer van en naar het ha
vengebied van Terneuzen, voor
zover lading en lossing in dit
gebied onder douanetoezicht ge
steld wordt.
I). De Nederlandse en Belgi
sche regeringen zouden hun
spoorwegadministratie moeten
uitnodigen een regeling te on
derzoeken inzake wijziging van
de overeenkomst van 1947 met
betrekking tot de overname van
de lijn Mechelen-Terneuzen ten
aanzien van de verdeling der
ontvangsten.
c. De beide regeringen zouden
eveneens een regeling hebben
te treffen over de voortzetting
van de gewijzigde overeenkomst
van 1947 na 1961, in welk jaar
die overeenkomst afloopt, ten
einde aldus te bereiken, dat de
tariefpunten op het Nederland
se gedeelte van de spoorlijn op
Terneuzen blijvend als Belgisch
tariefpunten behandeld worden.
d. De bijzondere tarieven voor
in- en uitvoer via de Belgische
zeehavens zouden tot Zeeuws-
Vlaanderen moeten uitgebreid
worden, zodat deze tarieven,
welke thans alleen gelden voor
goederen, die bestemd zijn voor
of afkomstig zijn uit het grond
gebied der Belgisch-Luxem
burgse Economische Unie, ook
gelden voor goederen, die be
stemd zijn voor of afkomstig uit
Zeeuws-Vlaanderen.
Over de hieronder volgende
punten hebben de onderhande
laars geen overeenstemming be
reikt, zodat zij zich hierbij be
palen tot een uiteenzetting van
de wederzijdse standpunten.
e. Speciaal tarief voor het
vervoer van papierhout en kolen
tussen Terneuzen en Willebroek:
Naar Nederlandse opvatting is
hier sprake van een tarief van
de spoorwegmaatschappij
Mechelen-Terneuzen, dat open
lijk werd toegepast en dat tot
liquidatie van deze maatschap
pij van kracht is gebleven;
dientengevolge behoort dit ta
rief op grond van de overeen
komst van 1947, die bedoelde de
status quo te handhaven, in
volle omvang hersteld te wor
den. Ook al zou de Belgische
spoorwegadministratie deze
rechtsplicht ontkennen, dan
nog zou zij moreel verplicht zijn
Terneuzen te herstellen in het
genot van een tariefk waarvan
In het paleis Soestdijk
heeft een deputatie Fran
sen aan H. M. Koningin
Juliana het „Grand Collier
de L'Ordre des Chevaliers
de la Courtoisie Frangaise"
aangeboden.
Madame Thome Pateno-
tre, senateur-maire de
Rambouillet, overhandigt
H. M. de Franse onder
scheiding. In het midden
madame Yvonne Barènde,
femme de lettre, en links
de heer Marcel Ranville,
commisaire general de
L'Ordre de la Courtoisie
Frangaise.
Foto A.N.P.
Schepvreugd^n^^SP^B^®!
fcr verdrijft Uw zoroen 1 -
verdrijf, Uw zorgen. J
het buiten schuld verstoken
werd.
Naar Belgische opvatting is
de spoorwegmij. Mechelen-Ter
neuzen uiooit gerechtigd geweest
dit tarief toe te passen en heeft
zij bij overname in 1947 het be
staan verzwegen van het on
derhands contract met Wille
broek, waaruit dit tarief ont
sproot; dientengevolge bestaat
er geen recht op wederinvoering
van zulk een tarief. Evenmin
zou de Belgische Spoorwegadmi
nistratie bereid geacht kunnen
worden, dit tarief als gunst aan
Terneuzen toe te staan, daar
dit een ongeoorloofde discrimi
natie ten opzichte van de Bel
gische havens zou betekenen.
f. Tijdstip van ingang van het
regime der spoorwegtarieven:
Naar Nederlandse opvatting zou
het regime der spoorwegtarieven
zoals hierboven voorgesteld moe
ten ingaan op het tijdstip, waar
op Nederland zich formeel ver
bindt zijn medewerking te verle
nen aan de uitvoering van de
werken, welke ter verniewing
van de sluizen te Terneuzen en
de verbetering van het kanaal
van Terneuzen naar Gent hierbo
ven zijn voorgesteld. Immers de
medewerking aan deze werken is
steeds afhankelijk gesteld van in
williging van de verlangens in
zake het regime der spoorwegta
rieven. Daar het noodzakelijk zal
zijn dat technische voorbereidin
gen getroffen worden, alvorens
het regime der spoorwegtarie
ven daadwerkelijk kan worden
toegepast, zou 'n termijn gesteld
moeten worden, welke aanvangt
op het tijdstip, waarop Nederland
zich formeel tot medewerking
aan de bedoelde werken verbindt
en waarbinnen de nodige voorzie
ningen getroffen moeten worden
om de toepassing van het regi
me der spoorwegtarieven onmid
dellijk na afloop van die termijn
mogelijk te maken. Deze termijn
ware op 6 maanden te stellen.
Naar Belgische opvatting zou
het regime der spoorwegtarie
ven, zoals hierboven voorgesteld,
moeten ingaan op het tijdstip,
waarop de uitvoering van de
voorgestelde werken in verband
met de vernieuwing van de slui
zen te Terneuzen en de verbete
ring van het kanaal van Terneu
zen naar Gent is voltooid en deze
wérken in bedrijf zijn genomen.
In deze opvatting dient het gehe
le complex der voorgestelde
maatregelen in zijn totaliteit be
schouwd worden. Door de uit
voering van het geheel van deze
maatregelen zal een nieuw eco
nomisch evenwicht tussen Ter
neuzen en Gent tot stand worden
gebracht. In dit licht bezien gaat
het niet aan een deel dezer maat
regelen uit het complex te lichten
en voorafgaand in werking te
stellen.
Nochtans zou de staat van vor
dering der uit te voeren werken
(sluis en kanaal) op een gegeven
tijdstip aanleiding kunnen zijn
tot een herziening van de Belgi
sche opvatting ten deze, daar de
conventie van 1947 verloopt in
1961.
5. Regime der havengelden.
Met betrekking tot de vraag
stukken, die voortvloeien uit het
verlangen om tegelijk met de in
voering van een bijzonder regi
me der spoorwegtarieven te Ter
neuzen havengelden te heffen,
zijn de onderhandelaars tot over
eenstemming gekomen over de
volgende voorstellen:
a. Aan Nederlandse zijde zou
den de nodige wettelijke voorzie
ningen getroffen moeten worden
om te verzekeren, dat in het ha
vengebied van Terneuzen voor
het lossen en laden van zeesche
pen havengelden worden gehe
ven.
b. Onder havengebied van Ter
neuzen zou de haven met de
voorhaven te Terneuzen en het
Nederlandse gedeelte van het ka
naal van Terneuzen naar Gent,
inclusief het bestaande kanaal
van Axel, begrepen moeten wor
den.
c. Indien België zulks mocht
verzoeken, zou Nederland onver
wijld de nodige maatregelen moe
ten treffen om te verzekeren, dat
de hierboven bedoelde havengel
den ook geheven worden op la
dingen en lossingen, welke
plaats vinden op de rede van Ter
neuzen, waaronder het gebied
verstaan moet worden, dat zich
uitstrekt over twee zeemijl ten
Oosten resp. ten Westen van de
havenmond te Terneuzen.
d. Aan Belgische zijde zouden
de nodige maatregelen getroffen
moeten worden om te verzeke
ren, dat de toepassing van ha
vengelden op het laden en lossen
van zeeschepen wordt uitgebreid
tot het gehele Belgische gedeelte
van het kanaal van Terneuzen
naar Gent, ook buiten het haven
gebied van Gent.
e. Tijdstip van ingang van het
regime der havengelden:
Daar de wens naar havengel
den te Terneuzen is ingegeven
door de gedachte dat de schadelij
ke gevolgen, welke toekenning
van bijzondere spoorwegtarieven
aan Terneuzen voor Gent kan
meebrengen, verzacht moeten
worden, dient het regime der ha
vengelden gelijktijdig met het
regime der spoorwegtarieven in
te gaan en geldt hiervoor hetzelf
de als onder 4 f. ten aanzien van
het tijdstip van ingang van het
regime der spoorwegtarieven is
opgemerkt.
Over de hieronder volgende
punten hebben de onderhande
laars geen overeenstemming be
reikt, zodat zij zich hierbij bepa
len tot een uiteenzetting van de
wederzijdse standpunten.
f. Hoogte der havengelden voor
het havengebied van Terneuzen.
De Belgische onderhandelaar
heeft zich op het standpunt ge
steld, dat deze havengelden ver
gelijkbaar zouden moeten zijn
met de havengelden, welke in de
Belgische zeehavens, met name
Gent, geheven worden. De Ne
derlandse onderhandelaar heeft
zich bereid verklaard te advise
ren tot het heffen van een haven
geld dat, passend in het Neder
landse stelsel van havengelden,
in de nabijheid ligt van de Belgi
sche tarieven. Hij acht het echter
niet verantwoord een havengeld
in te voeren dat buiten het kader
van het Nederlandse systeem
valt.
-De Nederlandse onderhande
laar heeft hieraan toegevoegd,
dat in het verband van de nog
steeds hangende harmonisatie
van de Nederlandse en Belgische
haventarieven het in de toekomst
wellicht mogelijk zal zijn de
hoogte van de havengelden in de
Belgische en de Nederlandse ha
vens meer vergelijkbaar te ma
ken. In dat geval zou er aanlei
ding kunnen zijn het hier behan
delde vraagstuk opnieuw te be
zien.
g. Aangezien Terneuzen wat de
spoorwegtarieven betreft als Bel
gisch station wenst te worden
behandeld, werd van Belgische
zijde verlangd dat naast de ha
vengelden ook de andere haven
rechten en taksen, van overheids
wege geheven, op een niveau
zouden worden vastgesteld equi
valent aan het Belgische niveau.
Deze rechten en taksen zouden
inzonderheid moeten omvatten
voor zee- en binnenschepen, aan-
leggelden, taksen op het gebruik
van loodsen en opslagplaatsen,
huurgelden van terreinen, kra
nen, enz.. Anderzijds zouden te
Terneuzen vrachtprijzen voor de
binnenvaart naar België moeten
gelden, geharmoniseerd met de
Belgische vrachten voor de natio
nale trafiek. Met betrekking tot
het onderhavige punt acht men
het aan Nederlandse zijde onmo
gelijk het brede en gecompliceer
de vraagstuk van de harmonisa
tie van kosten binnen het kader
van deze onderhandelingen en op
zulk een beperkt gebied te behan
delen.
In ons volgend nummer zal het
verslag van de Belgische en Ne
derlandse technici betreffende
de bouw van een nieuwe zeesluis
te Terneuzen en de verruiming
van het kanaal Terneuzen-Gent
worden opgenomen.
De Sowjet-Unie heeft de te
rugroeping geëist van de Britse
assistent militaire attaché te
Moskou, majoor C. R. P. Lan-
don, zo wordt van officiële zijde
te Londen meegedeeld.
Majoor Landon wordt van
spionnage beschadigd. Men ge
looft dat het hier een weer-
wraakmaatregel betreft tegen
het Britse besluit om 2 Russi
sche assistent luchtmacht-atta-
ché's uit te wijzen op beschul-
ZATERDAG 15 MEI.
.diging van pogingen tot spion
nage.
Majoor Landon is op het ogen
blik in Londen, waar hij een
militaire conferentie bijwoont.
Hij zou midden-Juni naar Mos
kou terugkeren.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
0.20
0.55
1.35
1.45
n.m.
12.43
1.18
1.58
2.08
medegedeeld door het K. N. M. I.
te De Bilt, geldig van Vrijdag
ochtend tot Vrijdagavond.
MINDER WARM.
Droog en zonnig weer. Overwe
gend matige oostelijke wind. Op
nieuw iets lagere temperaturen.
ZON
op onder
Mei.
14 4.49
15 4.47
20.24
20.26
MAAN
op onder
17.14 3.00
18.23 3.15