HET RAPPORT VAN CAUWELAERT-STEENBERGHE VRIJGEGEVEN Terneuzen krijgt twee nieuwe sluizen WRIGLEYpX* m°°d Bestaande Oostsluis en Middensluis vervallen Rusland eist terugroeping van Britse militaire attaché HOOGWATER WEERSVERWACHTING ZON- en MAANSTANDEN VRIJDAG 14 MEI 1954. 9e Jaargang No. 3149. Bij het tot stand komen van gelijke spoorwegtarie ven in het havengebied van Terneuzen en de Belgische havens zullen ook gelijke havenrechten moeten worden geheven BOUW VAN NIEUWE SLUIZEN TE TERNEUZEN EN VERBETERING VAN HET KANAAL VAN TERNEUZEN NAAR GENT. Fransen boden H.M. Koningin Juliana het „Grand Collier aan Fr ankering bij Abonnement: Ter neuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55-57 Terneuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Né 5 uur uitsluitend 2073 Giro*ummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal: per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. DE ZEEUW Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum per advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1, iedere regel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10.30 uur. Het aan de Nederlandse en Belgische regeringen aange boden advies over vraagstukken inzake waterwegen en havenproblemen, samengesteld door de heren F. van Cauwe- laert (België) en M. P. L. Steenberghe (Nederland) is thans openbaar gemaakt. Het rapport omvat de opheffing van de stop van Ter- naaien, de bouw van nieuwe sluizen te Terneuzen en verbe tering van het kanaal van Terneuzen naar Gent, en de aan leg van een kanaal van Antwerpen naar het Hollands Diep bij Moerdijk. Be onderhandelaars brengen in herinnering, dat hun werd opgedragen de grote lijnen vast te stellen van een aecoord over de vraagstukken, welke het onderwerp van hun onderhandelingen vormden, en dat eerst in een later stadium aan deze voorstellen eventueel de vorm van een verdrag zou worden gegeven. Zij menen nochtans, dat zulks niet uitsluit, dat zij ten aanzien van bepaalde onderdelen van hun voorstellen reeds in dit stadium een formule over leggen, welke de inhoud van het voorstel in zodanige vorm weergeeft, dat zij in een later verdrag kan worden geïncor poreerd. De bestaande zeesluis te Ter neuzen laat de doorvaart van grote zeeschepen niet toe. Bel gië verlangt daarom de bouw van een nieuwe sluis met zoda nige afmetingen, dat ook sche pen van grote tonnenmaat de haven van Gent kunnen be reiken, in verband waarmee ge lijktijdig het tracé van het ka naal van Terneuzen naar Gent moet worden rechtgetrokken en de afmetingen van dit kanaal aan de nieuwe sluis moeten worden aangepast. Tegen de hiervoor nodige wer ken bestaat van Nederlandse zijde geen bezwaar, mits de no dige waarborgen worden ver strekt, dat de voeding van het vergrote kanaalcomplex zodanig geschiedt, dat hierdoor het ge vaar voor watervervuiling of verzilting van het doorsneden gebied niet toeneemt en mits tevens de belemmeringen, wel ke het vergrote kanaal voor het landverkeer in de doorsneden streek zou meebrengen, tot een minimum worden beperkt. Nederland is evenwel slechts bereid zijn medewerking aan de tot stand koming van de terzake benodigde werken te verlenen, indien de verlangens worden in gewilligd, welke het koestert ten aanzien van de spoorwegta rieven voor het vervoer van en naar Terneuzen. Als zodanig gelden de wens op een blijven de behandeling van Terneuzen op tarievengebied als ware het een Belgisch spoorwegstation, de wens dat Terneuzen de toeken ning gewaarborgd wordt van de bijzondere zeehaventarieven welke voor de Belgische zeeha vens gelden, en de wens tot herstel van het uitzonderings contract voor het vervoer van papierhout en kolen, dat vroe ger tussen Terneuzen en Wille broek gegolden heeft. België heeft zich bereid ver klaard in de meest mogelijke mate inwilliging van deze ver langens te overwegen, mits het de verzekering zou krijgen, dat anderdeels te Terneuzen haven gelden worden geheven. Neder land is bereid de nodige maat regelen te overwegen. In het licht van het boven staande hebben de onderhande laars gezocht naar een oplos sing, waarin het complex der wederzijdse verlangens zo volle dig mogelijk tot zijn recht zou komen. Zij hebben een grote mate van overeenstemming be reikt. Ten aanzien van enkele aspecten van het regime voor de spoorweg- en haventarieven hebben zij evenwel geen accoord kunnen bereiken. Zij zijn echter van mening, dat de kwesties, waarover zij het niet eens zijn geworden, niet van zodanige principiële aard zijn, dat zij aan het uitbrengen van een advies °ver het geheel der behandelde singswerken van meer ingrij pende aard zouden het onder- ten uitmaken. vraagstukken in de weg zouden staan. Daarom hebben zij de kwesties opengelaten, na uit eenzetting der wederzijdse standpunten. Met inachtneming van het bovenstaande adviseren de on derhandelaars een aantal tech nische en economische voorzie ningen te treffen in verband met de sluizen te Terneuzen en de verbinding van Terneuzen met Gent. A. TECHNISCHE KWESTIES. 1. Uit te voeren werken. Aan weerszijden van de be staande Westsluis te Terneuzen zou resp. een schutsluis voor de zeevaart en een schutsluis voor de binnenvaart gebouwd moeten worden. De bestaande Westelij ke voorhaven zou zodanig moe ten worden verruimd, dat zij een voor de scheepvaart voldoening gevende uitmonding vormt voor beide nieuwe sluizen. De be staande Oost- en Middensluis te Terneuzen zouden kunnen ver dwijnen; de bestaande West- sluis zou als reservesluis ge handhaafd moeten blijven. Het tracé van het kanaal van Terneuzen naar Gent zou tus sen Terdonk en Gent een meer gestrekte vorm verkrijgen. Ook onder Sluiskil zou het kanaal tracé worden verbeterd. De be staande sluizen te Sas van Gent zouden komen te vervallen. Het kanaal zou over zijn gehele lengte worden verbreed en ver diept. Bij de nieuwe zeesluis zou een spui-inrichting gebouwd worden welke zou toelaten het water van de zoute onderlaag van het kanaal af te spuien. De Bruggen over het Belgi sche kanaalgedeelte zouden kunnen vervangen worden door veren, terwijl te Zelzate een nieuwe brug gebouwd zou wor den. Op het Nederlandse ka naalgedeelte zouden beweegbare bruggen voor het wegverkeer gebouwd moeten worden te Terneuzen, Sluiskil en Sas van Gent en voor het spoorwegver keer te Sluiskil. Voor het plaat selijk vervoer zouden op dit ka naalgedeelte bovendien de no dige veren kunnen worden in gesteld. 2. Verdeling der kosten. Bij de beoordeling van de fi nanciële zijde van hun voor stellen inzake de sluis van Ter neuzen en het kanaal van Ter neuzen naar Gent zijn de (on- derhandelaars uitgegaan van de belangen, die ieder der beide landen bij deze voorstellen heeft. Zij hebben daarbij over wogen, dat met de verg,roting van sluizen en kanaal in de eer ste plaats beoogd wordt de toe- gansweg tot de haven van Gent te verbeteren. Anderzijds heb ben zij overwogen, dat de ver breding van het kanaal op Ne derlands gebied voordelen kan bieden aan de doorsneden streek. Op grond van deze over wegingen achten zij het billijk, dat Nederland 15 procent tegen België 85 procent van de aan- legkosten der voorgestelde wer ken draagt, voor zover deze op Nederlands gebied zijn gelegen, en dat België alle kosten van aanleg der werken op Belgisch gebied op zich neemt. Daar naast zou ieder land de kosten van onderhoud en 'bediening van de op zijn gebied gelegen werken voor zijn rekening moe ten nemen. Hierbij is overwo gen, dat de kosten van onder houd en bediening der werken op Nederlands gebied voor een belangrijk deel ten behoeve van de Nederlandse binnenvaart ge maakt worden. Bij deze verde ling is tevens in aanmerking ge nomen, dat België hiermee ont slagen wordt van zijn huidige bijdrage in de onderhoudskosten van het kanaal. Volgens een voorlopige raming zouden de totale aanlegkosten van de voorgestelde werken on geveer B. fr. 3.205 millioen, dat is 244 millioen bedragen. Hier in is opgenomen voor de aanleg kosten van de werken op Ne derlands gebied een bedrag van B. fr. 1.815 millioen, dat is 138 millioen. 3. Bijzondere regelingen. De nodige voorzieningen zou den getroffen moeten worden om de voeding van het kanaal te verzekeren met een voldoen de hoeveelheid water van zoda nige kwaliteit, dat het kanaal op peil is te houden en water vervuiling en verzilting is tegen te gaan. De technische eisen, die hiertoe aan de voeding van het kanaal gesteld moeten wor den zijn omschreven in bijlage II van dit advies. Zowel van Nederlandse als van Belgische zijde is men tot de be vinding gekomen, dat het ver- ziltingsgevaar op afdoende wij ze zal kunnen worden bestre den. Wel bestaat er nog ver schil in de schatting van de be nodigde hoeveelheid voedings water. De Nederlandse technici menen, dat over 11,5 m'Vsec., de Belgische deskundigen dat slechts over 7,6 m:Vsec. zoetwa- teraanvoer zal moeten worden beschikt. Dit verschil in schat ting behoeft evenwel geen be zwaar op te leveren, indien aan de Nederlandse autoriteiten de bevoegdheid wordt verleend om in de weinig voorkomende pe rioden van onvoldoende voeding het aantal schuttingen met de nieuwe sluizen te Terneuzen te beperken door het groeperen van schepen, door het gebruik van een reservevoorraad water in het kanaal, en eventueel door de sluizen gedurende een ge deelte van het getij gesloten te houden. Voorzieningen zouden voorts moeten worden getroffen om in de toekomst werken ter verrui ming van het kanaalcomplex mogelijk te maken. In het alge meen zouden deze voorzienin gen kunnen inhouden, dat ver- ruimingswerken van geringe omvang of van plaatselijke be tekenis, benevens andere ver- beterings- en aanpassingswer- ken of bijzondere werken van plaatselijke aard, in beginsel zijn toegestaan, hetzij deze door een der landen op eigen gebied worden uitgevoerd, of in be paalde gevallen aan derden ver gund, hetzij het ene land aan het andere land de uitvoering van zulke werken op het gebied van laatstgenoemde verzoekt. Technisch overleg zou noodza kelijk moeten blijven over plan ning, modaliteiten van uitvoe ring en eventuële kostenverde ling. Verbeterings- en aanpas- B. ECONOMISCHE KWESTIES. 4. Regime der spoorwegtarieven. Op 30 December 1947 werd te Brussel tussen de Belgische en Nederlandse regeringen een re geling! getroffen voor de over name van de internationale Spoorwegmaatschappij „Meche- len-Terneuzen". Hierbij werd bepaald, dat op deze lijn de Bel gische tarifering van kracht zou zijn. Daar deze overeenkomst tot 1961 van kracht is volstaat het met Terneuzen te laten ge nieten van alle voor de Belgi sche zeehavens geldende of gel dig wordende bijzondere.zeeha ventarieven om aan het voor naamste Nederlandse verlangen te voldoen tot 1961. Gezien echter het aflopend karakter dezer overeenkomst zouden schikkingen moeten getroffen worden om ook na deze datum de verdere behandeling van Terneuzen als Belgisch station te verzekeren. Met betrekking tot de vraag stukken, die voortvloeien uit het verlangen om Terneuzen een bijzondere behandeling toe te kennen ten aanzien van het re gime der spoorwegtarieven, zijn de onderhandelaars tot over eenstemming gekomen over de volgende voorstellen: a. De blijvende toepassing zou gewaarborgd moeten worden van de speciale Belgische spoor wegtarieven voor de zeehavens bij vervoer van en naar het ha vengebied van Terneuzen, voor zover lading en lossing in dit gebied onder douanetoezicht ge steld wordt. I). De Nederlandse en Belgi sche regeringen zouden hun spoorwegadministratie moeten uitnodigen een regeling te on derzoeken inzake wijziging van de overeenkomst van 1947 met betrekking tot de overname van de lijn Mechelen-Terneuzen ten aanzien van de verdeling der ontvangsten. c. De beide regeringen zouden eveneens een regeling hebben te treffen over de voortzetting van de gewijzigde overeenkomst van 1947 na 1961, in welk jaar die overeenkomst afloopt, ten einde aldus te bereiken, dat de tariefpunten op het Nederland se gedeelte van de spoorlijn op Terneuzen blijvend als Belgisch tariefpunten behandeld worden. d. De bijzondere tarieven voor in- en uitvoer via de Belgische zeehavens zouden tot Zeeuws- Vlaanderen moeten uitgebreid worden, zodat deze tarieven, welke thans alleen gelden voor goederen, die bestemd zijn voor of afkomstig zijn uit het grond gebied der Belgisch-Luxem burgse Economische Unie, ook gelden voor goederen, die be stemd zijn voor of afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen. Over de hieronder volgende punten hebben de onderhande laars geen overeenstemming be reikt, zodat zij zich hierbij be palen tot een uiteenzetting van de wederzijdse standpunten. e. Speciaal tarief voor het vervoer van papierhout en kolen tussen Terneuzen en Willebroek: Naar Nederlandse opvatting is hier sprake van een tarief van de spoorwegmaatschappij Mechelen-Terneuzen, dat open lijk werd toegepast en dat tot liquidatie van deze maatschap pij van kracht is gebleven; dientengevolge behoort dit ta rief op grond van de overeen komst van 1947, die bedoelde de status quo te handhaven, in volle omvang hersteld te wor den. Ook al zou de Belgische spoorwegadministratie deze rechtsplicht ontkennen, dan nog zou zij moreel verplicht zijn Terneuzen te herstellen in het genot van een tariefk waarvan In het paleis Soestdijk heeft een deputatie Fran sen aan H. M. Koningin Juliana het „Grand Collier de L'Ordre des Chevaliers de la Courtoisie Frangaise" aangeboden. Madame Thome Pateno- tre, senateur-maire de Rambouillet, overhandigt H. M. de Franse onder scheiding. In het midden madame Yvonne Barènde, femme de lettre, en links de heer Marcel Ranville, commisaire general de L'Ordre de la Courtoisie Frangaise. Foto A.N.P. Schepvreugd^n^^SP^B^®! fcr verdrijft Uw zoroen 1 - verdrijf, Uw zorgen. J het buiten schuld verstoken werd. Naar Belgische opvatting is de spoorwegmij. Mechelen-Ter neuzen uiooit gerechtigd geweest dit tarief toe te passen en heeft zij bij overname in 1947 het be staan verzwegen van het on derhands contract met Wille broek, waaruit dit tarief ont sproot; dientengevolge bestaat er geen recht op wederinvoering van zulk een tarief. Evenmin zou de Belgische Spoorwegadmi nistratie bereid geacht kunnen worden, dit tarief als gunst aan Terneuzen toe te staan, daar dit een ongeoorloofde discrimi natie ten opzichte van de Bel gische havens zou betekenen. f. Tijdstip van ingang van het regime der spoorwegtarieven: Naar Nederlandse opvatting zou het regime der spoorwegtarieven zoals hierboven voorgesteld moe ten ingaan op het tijdstip, waar op Nederland zich formeel ver bindt zijn medewerking te verle nen aan de uitvoering van de werken, welke ter verniewing van de sluizen te Terneuzen en de verbetering van het kanaal van Terneuzen naar Gent hierbo ven zijn voorgesteld. Immers de medewerking aan deze werken is steeds afhankelijk gesteld van in williging van de verlangens in zake het regime der spoorwegta rieven. Daar het noodzakelijk zal zijn dat technische voorbereidin gen getroffen worden, alvorens het regime der spoorwegtarie ven daadwerkelijk kan worden toegepast, zou 'n termijn gesteld moeten worden, welke aanvangt op het tijdstip, waarop Nederland zich formeel tot medewerking aan de bedoelde werken verbindt en waarbinnen de nodige voorzie ningen getroffen moeten worden om de toepassing van het regi me der spoorwegtarieven onmid dellijk na afloop van die termijn mogelijk te maken. Deze termijn ware op 6 maanden te stellen. Naar Belgische opvatting zou het regime der spoorwegtarie ven, zoals hierboven voorgesteld, moeten ingaan op het tijdstip, waarop de uitvoering van de voorgestelde werken in verband met de vernieuwing van de slui zen te Terneuzen en de verbete ring van het kanaal van Terneu zen naar Gent is voltooid en deze wérken in bedrijf zijn genomen. In deze opvatting dient het gehe le complex der voorgestelde maatregelen in zijn totaliteit be schouwd worden. Door de uit voering van het geheel van deze maatregelen zal een nieuw eco nomisch evenwicht tussen Ter neuzen en Gent tot stand worden gebracht. In dit licht bezien gaat het niet aan een deel dezer maat regelen uit het complex te lichten en voorafgaand in werking te stellen. Nochtans zou de staat van vor dering der uit te voeren werken (sluis en kanaal) op een gegeven tijdstip aanleiding kunnen zijn tot een herziening van de Belgi sche opvatting ten deze, daar de conventie van 1947 verloopt in 1961. 5. Regime der havengelden. Met betrekking tot de vraag stukken, die voortvloeien uit het verlangen om tegelijk met de in voering van een bijzonder regi me der spoorwegtarieven te Ter neuzen havengelden te heffen, zijn de onderhandelaars tot over eenstemming gekomen over de volgende voorstellen: a. Aan Nederlandse zijde zou den de nodige wettelijke voorzie ningen getroffen moeten worden om te verzekeren, dat in het ha vengebied van Terneuzen voor het lossen en laden van zeesche pen havengelden worden gehe ven. b. Onder havengebied van Ter neuzen zou de haven met de voorhaven te Terneuzen en het Nederlandse gedeelte van het ka naal van Terneuzen naar Gent, inclusief het bestaande kanaal van Axel, begrepen moeten wor den. c. Indien België zulks mocht verzoeken, zou Nederland onver wijld de nodige maatregelen moe ten treffen om te verzekeren, dat de hierboven bedoelde havengel den ook geheven worden op la dingen en lossingen, welke plaats vinden op de rede van Ter neuzen, waaronder het gebied verstaan moet worden, dat zich uitstrekt over twee zeemijl ten Oosten resp. ten Westen van de havenmond te Terneuzen. d. Aan Belgische zijde zouden de nodige maatregelen getroffen moeten worden om te verzeke ren, dat de toepassing van ha vengelden op het laden en lossen van zeeschepen wordt uitgebreid tot het gehele Belgische gedeelte van het kanaal van Terneuzen naar Gent, ook buiten het haven gebied van Gent. e. Tijdstip van ingang van het regime der havengelden: Daar de wens naar havengel den te Terneuzen is ingegeven door de gedachte dat de schadelij ke gevolgen, welke toekenning van bijzondere spoorwegtarieven aan Terneuzen voor Gent kan meebrengen, verzacht moeten worden, dient het regime der ha vengelden gelijktijdig met het regime der spoorwegtarieven in te gaan en geldt hiervoor hetzelf de als onder 4 f. ten aanzien van het tijdstip van ingang van het regime der spoorwegtarieven is opgemerkt. Over de hieronder volgende punten hebben de onderhande laars geen overeenstemming be reikt, zodat zij zich hierbij bepa len tot een uiteenzetting van de wederzijdse standpunten. f. Hoogte der havengelden voor het havengebied van Terneuzen. De Belgische onderhandelaar heeft zich op het standpunt ge steld, dat deze havengelden ver gelijkbaar zouden moeten zijn met de havengelden, welke in de Belgische zeehavens, met name Gent, geheven worden. De Ne derlandse onderhandelaar heeft zich bereid verklaard te advise ren tot het heffen van een haven geld dat, passend in het Neder landse stelsel van havengelden, in de nabijheid ligt van de Belgi sche tarieven. Hij acht het echter niet verantwoord een havengeld in te voeren dat buiten het kader van het Nederlandse systeem valt. -De Nederlandse onderhande laar heeft hieraan toegevoegd, dat in het verband van de nog steeds hangende harmonisatie van de Nederlandse en Belgische haventarieven het in de toekomst wellicht mogelijk zal zijn de hoogte van de havengelden in de Belgische en de Nederlandse ha vens meer vergelijkbaar te ma ken. In dat geval zou er aanlei ding kunnen zijn het hier behan delde vraagstuk opnieuw te be zien. g. Aangezien Terneuzen wat de spoorwegtarieven betreft als Bel gisch station wenst te worden behandeld, werd van Belgische zijde verlangd dat naast de ha vengelden ook de andere haven rechten en taksen, van overheids wege geheven, op een niveau zouden worden vastgesteld equi valent aan het Belgische niveau. Deze rechten en taksen zouden inzonderheid moeten omvatten voor zee- en binnenschepen, aan- leggelden, taksen op het gebruik van loodsen en opslagplaatsen, huurgelden van terreinen, kra nen, enz.. Anderzijds zouden te Terneuzen vrachtprijzen voor de binnenvaart naar België moeten gelden, geharmoniseerd met de Belgische vrachten voor de natio nale trafiek. Met betrekking tot het onderhavige punt acht men het aan Nederlandse zijde onmo gelijk het brede en gecompliceer de vraagstuk van de harmonisa tie van kosten binnen het kader van deze onderhandelingen en op zulk een beperkt gebied te behan delen. In ons volgend nummer zal het verslag van de Belgische en Ne derlandse technici betreffende de bouw van een nieuwe zeesluis te Terneuzen en de verruiming van het kanaal Terneuzen-Gent worden opgenomen. De Sowjet-Unie heeft de te rugroeping geëist van de Britse assistent militaire attaché te Moskou, majoor C. R. P. Lan- don, zo wordt van officiële zijde te Londen meegedeeld. Majoor Landon wordt van spionnage beschadigd. Men ge looft dat het hier een weer- wraakmaatregel betreft tegen het Britse besluit om 2 Russi sche assistent luchtmacht-atta- ché's uit te wijzen op beschul- ZATERDAG 15 MEI. .diging van pogingen tot spion nage. Majoor Landon is op het ogen blik in Londen, waar hij een militaire conferentie bijwoont. Hij zou midden-Juni naar Mos kou terugkeren. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 0.20 0.55 1.35 1.45 n.m. 12.43 1.18 1.58 2.08 medegedeeld door het K. N. M. I. te De Bilt, geldig van Vrijdag ochtend tot Vrijdagavond. MINDER WARM. Droog en zonnig weer. Overwe gend matige oostelijke wind. Op nieuw iets lagere temperaturen. ZON op onder Mei. 14 4.49 15 4.47 20.24 20.26 MAAN op onder 17.14 3.00 18.23 3.15

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 1