Geschrokken vandeJaarbeurs?
Ook Amerika heeft zijn zorgen
Moeilijkheden bij de landbouw in de
Sowjet-Unie
Stassen over de handel
tussen Oost en West
Nieuwe stappen in kwestie Triëst?
Koffie, boter en politiek
DE STRIJD OM
DIEN BIEN PHOE
KONINGINNEDAG
SPAARKAS-KLIMOP
Generaal Nagnib meet rust
hoüden
ENGELAND EN SOEDAN
Binnenkort E.V.G.-verdrag in
Italiaans Parlement
ZON- en MAANSTANDEN
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
In auto-industrie wacht lelie concurrentie
Ernstiger dan vermoed werd
Parade-auto van Hitier kwam, zag en
verdween
Maandagavond
radiotoespraak van
Eisenhower
Generaal
Hoyt Vandenberg
overleden
JTrankenng bfl Abi>"rit»merit: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55-57 Temeuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Nè. 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
ZATERDAG 3 APRIL 1954.
9e Jaargang Nr. 3115.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Temeuzen
Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,t
Iedere regel meer 20 cent
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags S
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10.38 i
De republikeinse partij heeft
alsof zij niet wordt bedreigd
door het rumoer om MacCarthy!
bij monde van haar voorzitter,
Leonard Hall, zojuist weer eens
verklaard, dat zij de verkiezingen
in die herfst met het volste ver
trouwen tegemoet ziet. Wanneer
de heer Hall dit inderdaad gelooft
moet het hem in de laatste weken
aan elk contact met koffiedrin
kers hebben ontbroken. Want die
maken er geen geheim van, dat
zij van een regering, die hen 1,15
dollar (ƒ3,40) voor een (Engels)
pond koffie laat betalen, weinig
moeten hebben.
Wat ook de oorzaak moge zijn
van de sterke prijsstijging
droogte in Brazilië of speculaties
aan de New Yorkse koffie- en
suikerbeurs de Amerikaanse
koffiedrinkers laat dit koud, Voor
hen is het feit, dat zij in hun
drugstore" thans 60 cent voor
een kop koffie moeten betalen,
al reden genoeg om bij de verkie
zingen in November blijk van on
genoegen te geven.
Bitter gestemd is de gemiddel
de Amerikaan ook over de prijs
situatie van de boter, die hij niet
begrijpt. Terwijl de regering, in
gevolge haar politiek van steun
aan de boeren, gedwongen is om
zo'n 500.000 kilo boter per dag(!)
op te kopen, om een ineenstor
ting van de prijs te verhinderen,
moet de huisvrouw 3,50 voor
een pond boter betalen en haar
man gelijktijdig belasting, opdat
de regering bij de boeren in de
gunst kan blijven. De bergen bo
ter van de regering worden -ech
ter steeds groter en het gevaar,
dat zij ranzig worden, groeit.
Wat moet de minister van Land
bouw doen? Moet hij de steun
aan de boeren verminderen?
Reeds op het ogenblik is hij zeer
onpopulair en wee de republikei
nen, indien zij de prijzen voor de
boeren zouden laten dalen. En
verdeelt men de boter onder de
minvermogenden, dan komen de
winkeliers in opstand.
Aan het zogenaamde Brannan-
plan directe subsidies aan de
boeren en verlichtingen voor de
consumenten door „natuurlijke
marktprijzen durven de repu
blikeinen geen uitvoering te ge
ven, omdat het een democratisch
plan is. Maar wie weet: de rege
ring Eisenhower heeft al zoveel
van de democraten overgenomen
en van een ander étiket voor
zien
Volgens het Franse opperbe
vel in Indo-China hebben Fran
se strijdkrachten alle posten ten
Oosten van het belegerde bol
werk Dien Bien Plioe, die in de
loop van de dag herhaalde ma
len van bezetter waren gewis
seld, heroverd.
De voorpost ten Noordoosten
van de vesting waar de Viet-
minh zich Woensdag had ge
nesteld werd hevig van uit de
lucht bestookt. De opstandelin
gen waren bezig hier geschut in
stelling te brengen.
Franse troepen hebben ge
durende de nacht zware tegen
aanvallen gedaan met het doel
de Vietminh-stellingen ten N.,
W. en Z. O. van het belegerde
fort Dien Bien Phoe te her
overen, zo deelt het Franse op
perbevel mede.
De communisten zijn er Vrijdag
morgen vroeg in geslaagd vaste
voet te krijgen in een van de
Franse sterkten bij Dien Bien
Phoe. De voornaamste communis
tische stellingen zijn nu minder
dan anderhalve km verwijderd
van het binnenste van de vesting.
De Vietminh troepen vielen voor
de derde achtereenvolgende
nacht de vesting aan.
De Vietminh-aanval op Cam
bodja.
In tegenstelling tot de berich
ten uit Pnompenh, waarin ge
zegd werd dat een sterke troe
penmacht van de Vietminh uit
Laos in Cambodja was binnen
gevallen en de stad Voeunsai
had bezet, is later van militaire
zijde te Parijs verklaard, dat
deze berichten „overdreven"
zijn en dat er geen invasie op
grote schaal heeft plaats gevon
den.
Er waren maar een 2000 Viet-
minh-soldaten bij de aanval
op Cambodja betrokken. Hun
bewegingen waren al enige tijd
door de Fransen gadegeslagen.
Een tegenactie was op komst.
De nieuwe ontwikkeling baarde
geen bijzondere ongerustheid.
SLAG DER AUTO REUZEN.
Ook de Amerikaanse auto-in
dustrie heeft haar zorgen. Zij is
het er over eens, dat een produc
tie van 7,3 millioen wagens en
vrachtwagens, zoals in 1953 werd
bereikt, in 1954 niet zal worden
gehaald. De voorspellingen va
riëren van 5,5 tot 6,3 millioen wa
gens. Hoe dit ook zijIn ieder ge
val verscherpt de krimpende
markt de concurrentie. Nieuwe
namen zijn naar voren gekomen,
zoals die van de „Willys Motors
Inc.", ontstaan uit een samen
smelting van Kaiser-Frazer en
Willys-Overland en de machtige
..American Motors Corporation",
resultaat van de fusie van Hud
son en Nash-Kelvinator.
De laatste staat op het ogenblik
op de vierde plaats van de Ame
rikaanse automarkt, na General
Motors, Ford en Chrysler. Op
„American Motors" volgen de
„onafhankelijken", Packard en
Studebaker en enige kleine fir
ma's. In 1953 verkochten de „gro
te drie" 91 van elke 100 auto's,
n.l. General Motors 46, Ford 25
en Chrysler 20. De „vijf kleinen"
verkochten samen slechts 9 van
elke 100 auto's.
De felste concurrentiestrijd zal
in de komende tijd tussen de mer
ken Chevrolet en Ford worden
geleverd. Eigenlijk dateert die
strijd reeds van het jaar 1924. On
geveer in 1937 streefde Chevrolet
Ford voorbij en behield sindsdien
de leiding. In 1953 lag General
Motors met 1.364.000 Chevrolets
tegen L184.000 Fords nog verder
aan de kop. Beide firma's hebben
in de komende maanden grotere
verbeteringen van hun bedrijf
aangekondigd. General Motors
alleen heeft al 500 milioen dollar
voor modernisering en uitbrei
ding van haar fabrieken beschik
baar gesteld. Ford doet het met
een drie-jarenplan, dat 600 mil
lioen dollar zal verslinden.
Het is geen wonder, dat de
openbaarheid het gebeuren in de
auto-industrie met grote aan
dacht volgt. Want in zekere zin
is het door de vroegere directeur-
generaal van General Motors en
huidige minister van Defensie
gesproken en sindsdien gevleu
geld geworden woord: „Wat voor
General Motors goed is, is ook
goed voor de natie" niet geheel
onjuist. De auto-industrie en haar
welzijn zijn een barometer voor
de economische situatie van het
gehele land.
,,TO SMOKE
OR NOT TO SMOKE".
De Amerikaanse huisvrouw, de
republikeinse partij en de auto
industrie mogen hun zorgen heb
ben, zij zijn klein vergeleken bij
die van de sigarettenfabrikanten.
Sinds de tabaksindustrie ge
schrokken en aangespoord door
het feit, dat de medici een samen
hang tussen het roken en de long
kanker hebben gezocht een
eigen wetenschappelijke commis
sie van onderzoek naar de geva
ren van het roken heeft inge
steld, is het op de tabaksmarkt
en de daarvan afhankelijke ge
bieden levendig toegegaan. De
houding van een groot deel van
de pers, die haar oorspronkelijke
terughoudendheid met het oog
op de adverteerders! -na enige
aarzeling heeft opgegeven, heeft
reeds geleid tot een duidelijke
vermindering in omvang van de
sigarettenadvertenties. Evenzo
verging het de radio en de tele
visie. Alleen al Chesterfield annu
leerde een contract van 3,5 mil
lioen dollar, dat zij met de Colum
bia Broadcasting System (C.B.S.)
had.
Volgens de „Wall Street Jour
nal" is de afzet van sigaretten in
de laatste drie maanden met on
geveer vijf procent gedaald. Te
gelijk is de verkoop van de zgn.
filter-sigaretten gestegen.
De grootste profiteur van al
het tumult is de van een filtertje
voorziene sigaret Viceroy van
Brown Williamson Tobacco
Company.
Volgens de mening van de ta
bakshandelaren zou deze sigaret
op het ogenblik de grootste om
zet kunnen behalen, indien de fa
brikanten maar aan de sterk ge
stegen vraag konden voldoen.
Verscheidene winkeliers hebben
nu voor de Viceroy een soort dis-
tributy-systeem ingevoerd! (In
1953 was de volgorde: Camel,
Lucky Strike, Chesterfield, Pali
Mall en Philip Morris. Viceroy
stond toen op de twaalfde plaats.
Van de vijf eerst genoemde mer
ken werden in dat jaar tussen de
20 en 26 milliard stuks verkocht).
In het algemeen geloven de fa
brikanten, dat zij zich van de
slag, hun door de medici toege
bracht, op de duur zullen herstel
len. Maar de situatie is thans
moeilijker dan vroeger. De strijd
om de sigaret is niet nieuw, maar
nog nooit is er zoveel publiciteit
aan gegeven als thans het geval
is. Gewoonlijk doken meldingen
erover slechts in vakbladen op.
De grote keer kwam in de twee
de helft van 1952, toen de aan
voerder van de anti-sigaretten-
strijdkrachten, de New Yorkse
journalist Roy Norr, eerst in de
„Readers Digest" en later in de
„Christian Herald" de steeds
nauwkeuriger wordende medi
sche gegevens openbaar begon te
maken.
Alle tekenen wijzen er op, dat
de crisis in de landbouwproductie
in de Sowjet-Unie veel ernstiger
is dan de buitenwereld een paar
maanden geleden vermoedde,
toen de eerste moeilijkheden
zichtbaar werden, 't Nieuwe land
bouwprogramma van verleden
jaar herfst heeft geen merkbare
verbetering teweeg kunnen bren
gen.
In Juli 1953 kon men voor het
eerst constateren, dat er iets niet
in de haak was. De „Prawda" be
gon toen te klagen over het slech
te beheer in de landbouw en over
„enorme verliezen". Toen volgde
in Augustus de lange redevoe
ring van Malenkow tot de Opper
ste Sowjet, waarbij hij zei, dat hij
een grote opleving in de land
bouwproductie noodzakelijk acht
te en voorts zware kritiek oefen
de op de achterstand in de leve-
Hitiers grote open met 18 mm
platen gepantserde 400 pk para-
de-auto, merk Mercedes Ben'z, die
in 1945 in Ober-Salzburg
Beierendoor de geallieerden in
beslag werd genomen, is Donder
dag uit Frankrijk op een grote
truck, in Utrecht aangekomen.
De Franse generaal Leclair had
het gevaarte, dat o.a. voorzien is
van 40 mm dikke kogelvrije rui
ten van pantserglas, uit zijn oor
logsbuit ter beschikking gesteld
van de Franse oudstrijders orga
nisatie. Namens deze organisa
tie was het bestuurslid Diomgare
met de auto op tournee gegaan,
om dit „paradepaard" in de gro
te steden van de Westeuropese
landen ter bezichtiging van het
publiek te stellen. Na Parijs en
Brussel, waar grote belangstel-
Vrijaf voor winkelpersoneel
verzocht.
De bedrijfstmie van de sa
menwerkende organisaties van
handels- en kantoorbedienden
heeft aan de ondernemersorga
nisaties in de detailhandel ver
zocht de ondernemers in die
sector van het bedrijfsleven
dringend te adviseren hun za
ken op 30 April a.s. overeen
komstig de wens van de rege
ring de gehele dag gesloten te
houden, teneinde ook het win
kelpersoneel in staat te stellen
de nationale feestdag mede te
vieren.
De directeur van het Ameri
kaanse bureau voor hulpverle
ning aan het buitenland, Harold
Stassen, heeft op een persconfe
rentie verklaard, dat hij persoon
lijk voorstander is van grotere
verkopen van niet voor oorlogs
doeleinden bestemde goederen
door het Westen aan de Sowjet-
Unie, aangezien er naar zijn me
ning geen gevaar voor een spoe
dige oorlog bestaat. Wanneer
men deze kwestie zou aanpakken
van het standpunt uit, dat er op
lange termijn groot gevaar be
staat, maar dat er geen direct ge
vaar is, zo zei hij, dan kan de
totale economische politiek wor
den gebaseerd op de mening, dat
meer handel waarschijnlijk op
lange termijn tot kracht van het
Westen zal leiden en op de me
ning, dat door verkeer van per
sonen en goederen en door con
tacten er meer kans bestaat, dat
er nooit een derde wereldoorlog
zal komen.
Stassen wees er op. dat er tij
dens de besprekingen, welke hij
met Engelse en Franse vertegen
woordigers te Londen voerde, en
waar overeenstemming werd be
reikt over inkrimping van de
lijst van goederen, welke niet
naar de communistische landen
mogen worden verkocht, slechts
werd gesproken over algemene
principes, definities en criteria,
welke door technici van de drie
landen nader besproken moeten
worden. Het is nog te vroeg om
te kunnen zeggen, of de bespre
kingen te Londen tot een aan
zienlijke vermeerdering zullen
leiden van de handel tussen Oost
en West. Hij was echter optimis
tisch, dat er binnen twee a drie
maanden overeenstemming zou
worden bereikt.
Omtrent de Amerikaanse poli
tiek deelde Stassen in antwoord
op vragen nog mede, dat de Ame
rikaanse regering niet voorne
mens is een delegatie naar Mos
kou te zenden om over een han
delsovereenkomst te onderhande
len, en dat de Amerikaanse rege
ring in principe er niet tegen is,
dat de Sowjet-Unie door middel
van een ruilovereenkomst even
tueel een deel van de overtollige
agrarische producten der Ver
enigde Staten zou verkrijgen, zo
meldde „Agence France Presse"
nog.
ling voor dg in 1942 gebouwde
Mercedes bleek te bestaan, zou
den Utrecht en Amsterdam aan
de beurt komen en vervolgens de
hoofdsteden van de Scandinavi
sche landen. De baten van de
tournee in ons land worden ter
beschikking gesteld van de Ne
derlands-Indonesische bond van
gerepatrieërden en ex-geïnter
neerden (Nibeg).
Aldus luidde een bericht uit
Utrecht, dat Donderdag op 1
April het A.N.P. bereikte.
Toen bij navraag echter bleek,
dat om vrij onverklaarbare rede
nen de tentoonstelling te Utrecht
op de jaarbeurs niet doorging en
de Mercedes bovendien onvind
baar was, werd het bericht voor
zichtigheidshalve opgehouden.
Het riekte te veel naar een 1
April-mop.
Vrijdagochtend echter bleek
deze achtergrond ongegrond te
zijn.
Rijdende in caravaan is de
Fransman Diomgare inderdaad,
te Utrecht gearriveerd 'in een
personenauto. Achter hem be
stuurde een Franse chauffeur de
grote truck, waarop de Mercedes
stond. Doch de heer Diomgare
was niet tevreden over de stand
plaats, die op de jaarbeurs voor
Hitlers pantserwerk was inge
ruimd. Hij besloot door te rijden
naar Amsterdam om daar zijn
geluk te beproeven.
In de hoofdstad aangekomen
wachtte hij tevergeefs op de ach
ter geraakte truck. Hij wachtte
een uur, twee uur, hij wachtte
de hele avond. Doch de truck
kwam niet opdagen.
Een enigszins onthutste heer
Diomgare meldde zich Vrijdag
ochtend bij de Nibeg nog
steeds zonder pantserwagen.
Het bestuur van de Nibeg
heeft daarop Vrijdagochtend de
Utrechtse politie gewaarschuwd.
Tevergeefs. In Utrecht is geen
spoor van de truck met de
parade-auto te vinden. Dus werd
daarna de wegenwacht in Noord-
Holland, Zuid-Holland en Utrecht
dringend verzocht uit te zien
naar het verdwenen gevaart. Om
11 uur Vrijdagochtend wist de
heer Diomgare echter nog niet
wanneer hij de Mercedes terug
zal zien. Hij vermoedt, dat de
chauffeur hem verkeerd heeft be
grepen en naar Rotterdam is ge
reden.
Intussen voert de Nibeg thans
besprekingen met het hoofdstede
lijk gemeentebestuur over de
plaats en data voor de tentoon
stelling te Amsterdam, die tot
Pasen zal duren.
Tot slot nog enkele technische
snufjes van de Mercedes. De ban
den hebben ieder 20 afdelingen,
zodat ze door een enkele kogel
of glasscherf niet leeg kunnen
lopen, dat zou men alleen met
een machinegeweer en dan bo
vendien een uitmuntende schut-
ter kunnen bereiken. De reserve
wielen zijn slechts camouflage.
Zij» vormen aparte sterke pant
sers. In de wagen bevindt zich
de speciaal voor Hitier aange
brachte verhoogde zetel met ver
hoogde voetsteunen. De wagen
heeft een benzineverbruik van
een liter op drie kilometer en
kan een snelheid bereiken van
250 km.
PARADE-AUTO TERECHT
Hitiers parade-auto is terecht.
Het bestuurslid van de Franse
oud-strijdersorganisatie de heer
Diomgdre en de bestuurder van
de truck zijn elkaar kwijtgeraakt.
De truck met de paradewagen
werd gistermiddag bij de Stadion-
weg ter hoogte van de Amstel-
veenseweg aangetroffen. Hier
had de Franse chauffeur de wa
gens Donderdagavond moede
loos geworden na een moeilijke
speurtocht door de nauwe stra
ten naar de heer Diomgare
achter gelaten.
Ik koop als regel
iedere week een zegel!
'Kon. goedgek. 3 Juni 1952)
Secretariaat:
Margrietstraat 15, Ter neuzen.
President Eisenhower zal Maan
dagavond 'n radiotoespraak hou
den over de „zorgen" van het
Amerikaanse volk op buitenlands
en binnenlands terrein, met inbe
grip van de communistische acti
viteit in de V. S., aldus is te Was
hington medegedeeld,
Herbert Brownell, de minister
van Justitie, zal Vrijdag a.s. een
radiotoespraak houden over een
nieuwe wetgeving ter verdere be
strijding van „de communistische
samenzweringen" in de V. S.
In het legerziekenhuis te Was
hington is Vrijdag op 55-jarige
leeftijd overleden generaal Hoyt
Vandenberg, stafchef van de
Amerikaanse luchtmacht.
„Generaal Van", zoals hij bij
het luchtmachtpersoneel bekend
stond en sedert October in het
legerziekenhuis verpleegd werd,
is aan kanker overleden. Hij was
al enige tijd te ziek om veel be
zoekers te ontvangen.
Generaal Vanderberg is een af
stammeling van Nederlandse ko
lonisten
ring van veeteelt- en zuivelpro
ducten, aardappelen, groenten en
fruit.
Een werkelijk beeld van de
ernst van de toestand kreeg men
echter pas, toen Kroeshew in Sep
tember zijn officieel verslag uit
bracht. Sinds 1940 was de alge
hele productie slechts met 10
toegenomen, hetgeeen in verhou
ding tot de groeiende bevolking
niet genoeg was en veel minder
dan men had verwacht, gezien de
sindsdien ingevoerde mechanisa
tie en wetenschappelijke metho
des. Doch het ergste waren de cij
fers voor de veeteelt.
Het aantal stuks vee in de
Sowjet-Unie was minder dan voor
de revolutie, de kwaliteit bene
den peil. De gemiddelde melkop-
brengst van een Sowjet-koe was
nog niet de helft van die van een
Hollandse.
GROTE PLANNEN.
Het nieuwe programma was,
zoal men bij de Russen gewend
is, een grootscheepse onderne
ming. De boerenstand werd op
allerlei wijzen aangemoedigd,
meer te produceren. Honderddui
zenden landbouwdeskundigen
werden naar de collectieve boer
derijen gezonden om verbeterin
gen in te voeren. Zoveel mogelijk
moest er vee bijgefokt worden.
Nikita Kroeshew, de eerste secre
taris van de communistische par
tij, die slechts Malenkow en Mo-
lotow boven zich heeft, zou zich
zelf met de leiding van het pro
gramma belasten.
In Februari werd nog een gran
dioos plan bekend gemaakt. In
Kazakhstan moest een gebied
wel ongeveer zo groot als Enge
land tot bouwland herschapen
worden.
Alles bij elkaar was het een
groots project. Doch nu komt het
vervolg.
Allereerst verschenen er een
maand geleden klachten in de
„Prawda", dat het project voor
Kazakhstan volkomen onuitvoer
baar was gebleken, omdat de or
ganisatie niet deugde. En toen
kwam de opzienbarende medede
ling of beter g-ezegd besehuldi
ging zelf, dat niet alleen het pro
ject voor Kazakhstan, doch het
gehele nieuwe programma ver
keerd was aangepakt door dege
nen, die met de uitvoering ervan
belast waren. Daaronder bevon
den zich Benediktow, de minister
van Ijvndboow en Koslow, de mi
nister voor de Staatsboerderijen.
TE HOGE CIJFERS.
De vergroting van de verbouw
van veevoeder ten koste van die
van de graanoogsten is wel de
grootste fout geweest. Het is ech
ter duidelijk, dat Malenkow en
Kroeshew zelf hiervoor verant
woordelijk waren. Zij hebben zelf
de snelle aanwas van het vee ver
ordend en daarbij werden zulke
hoge cijfers genoemd, dat men
dit niet op een andere manier
kon bereiken. Dit is een oud Sow-
jet-gebruik. De leiders eisen een.
onmogelijke taak en wanneer het
blijkt, dat zo'n taak onmogelijk
is, krijgen degenen, die met ie
uitvoering ervan belast zijn, de
schuld.
Benediktow en de anderen zijn
de uitverkoren zondebokken.
Zelfs Lysenko, „de grootste leven
de bioloog" en „de bewerker van
wonderen op landbouwgebied"
wordt, hoewel hij nog niet bij na
me genoemd is, toch stilzwijgend
ook een aandeel van de schuld in
de schoenen geschoven.
Voor Kroeshew vooral staat er
veel op het spel. Hij heeft al eens
eerder in 1949 een groot
plan gelanceerd voor een omwen
teling in de Russische landbouw.
Hierbij zouden er zulke grote
boerderijen zijn als de geschiede
nis nog nooit gezien had. De ge
hele landbouw zou geïndustriali
seerd worden. De boeren zouden
allen tezamen in nieuwe grote
„landbouwsteden" ondergebracht
worden. Toen dit plan half vol
tooid was, moest men er van af
zien. Kroeshew heeft er terecht
belang bij om de verantwoorde
lijkheid voor een nieuwe grote
mislukking op een ander af te
wentelen.
Generaal Naguib zal zijn
werkzaamheden niet vóór 18
April kunnen hervatten. Tot de
ze datum zal hij volledige rust
moeten houden volgens het oor
deel van zijn dokters.
Geneïaal Naguib heeft zijn
kamer gehouden sinds 29 Maart,
toen hij bij het vertrek van ko
ning Saoed op het vliegveld van
Cairo een flauwte kreeg.
De gezondheidstoestand van pre
sident Naguib van Egypte baart
zijn omgeving zorgen. De behan
delende geneesheren hebben een
derde hartonderzoek gelast. Alle
bezoeken zijn verboden, met uit
zondering van die van leden van
de revolutionnaire raad.
In officiële kringen hoopt men
evenwel, dat generaal Naguib. na
een week rust, zijn werkzaamhe
den zal kunnen hervatten.
Het Egyptische blad „Al Ah-
ram" schrijft, dat de minister
van Buitenlandse Zaken de
aandacht van de Britse ambas
sadeur te Cairo gevestigd heeft
op het feit, dat onlangs Britse
troepen naar Soedan zijn ge
zonden.
De minister wil volgens het
blad weten waarom deze ver
sterkingen per vliegtuig naar
Khartoem zijn gezonden en
waarom er parachutisten bij
waren.
Een Britse militaire woord
voerder te Cairo heeft verklaard
dat dit bericht geen waarheid
bevat.
Volgens een mededeling van de
vier Italiaanse „democratische"
partijen van Triëst de christen
democraten, liberalen, republi
keinen en sociaal-democraten
heeft professor Diego de Castro
ontslag genomen als Italiaans po
litiek raadgever bij het geallieer
de militaire bestuur van Triëst.
Men brengt dit ontslag in ver
band met geruchten, dat binnen
kort een nieuwe stap zal worden
gedaan om een oplossing van de
kwestie Triëst naderbij te bren
gen.
Professor Diego de Castro, die
het besluit van acht October j.l.
om „zone B" aan Zuid-Slavië te
laten, afkeurt, zou ontslag heb
ben genomen om deze stap niet
in de weg te staan. Hij is van
oordeel, dat het gehele vrije ge
bied van Triëst bij Italië moet ko
men.
De Italiaanse regering heeft
Vrijdag besloten het E.V.G.-ver
drag ter ratificatie bij het parle
ment in te dienen. Naar verwach
ting wordt zal dit een van de ko
mende dagen gebeuren. De rati
ficatie zal wellicht aanleiding ge
ven tot een van de grootste parle
mentaire veldslagen die Italië ge
kend heeft.
De campagne van tegenwerking,
in uitzicht gesteld door commu
nisten en linkse socialisten zou
het debat minstens een half jaar
kunnen rekken.
Zoals de huidige vooruitzichten
zijn zal het verdrag slechts een
kleine meerderheid behalen, ten
zij de Westelijke bondgenoten
aan de Italiaanse eisen inzake
Triëst tot in zekere mate tege
moet komen. De monarchistische
partij, die met haar 39 zetels in
de kamer van afgevaardigden en
15 in de senaat kan meehelpen
aan het bereiken van een onbe
twistbare meerderheid, heeft n.l.
bekend gemaakt, dat het de be
krachtiging niet zal steunen voor
de Italiaanse eisen inzake Triëst
zijn ingewilligd.
De Italiaanse ministerraad heeft
de premier gemachtigd, zo nodig,
de vertrouwenskwestie te ver
binden aan de ratificatie van het
verdrag.
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
April.
3
6.12
19.16
5.40
19.50
4
6.10
19.17
6.01
21.22
5
6.08
19.19
6.26
22.52
6
6.06
19.21
7.00
7
6.03
19.22
7.45
0.15
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Zaterdag
ochtend tot Zaterdagavond.
ZACHTER.
Zwaar bewolkt met vooral aan
vankelijk nog regen of motregen
en tijdelijk hier en daar mist.
Overwegend matige Zuidwestelij
ke wind. Zachter,
ren.
ZONDAG
APRIL.
v.m.
n.m.
Breskens
2.01
2.24
Terneuzen
2.36
2.59
Hansweert
3.16
3.39
Walsoorden
3.26
3.49
MAANDAG
5 APRIL.
v.m.
n.m.
Breskens
2.41
3.06
Terneuzen
3.16
3.41
Hansweert
3.56
4.21
Walsoorden
4.06
4.31