Geschrokken vandeJaarbeurs? Ook Amerika heeft zijn zorgen Moeilijkheden bij de landbouw in de Sowjet-Unie Stassen over de handel tussen Oost en West Nieuwe stappen in kwestie Triëst? Koffie, boter en politiek DE STRIJD OM DIEN BIEN PHOE KONINGINNEDAG SPAARKAS-KLIMOP Generaal Nagnib meet rust hoüden ENGELAND EN SOEDAN Binnenkort E.V.G.-verdrag in Italiaans Parlement ZON- en MAANSTANDEN WEERSVERWACHTING HOOGWATER In auto-industrie wacht lelie concurrentie Ernstiger dan vermoed werd Parade-auto van Hitier kwam, zag en verdween Maandagavond radiotoespraak van Eisenhower Generaal Hoyt Vandenberg overleden JTrankenng bfl Abi>"rit»merit: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55-57 Temeuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Nè. 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. ZATERDAG 3 APRIL 1954. 9e Jaargang Nr. 3115. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Temeuzen Advertentieprijs: per mm 15 ct.; minimum pet advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,t Iedere regel meer 20 cent Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags S Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10.38 i De republikeinse partij heeft alsof zij niet wordt bedreigd door het rumoer om MacCarthy! bij monde van haar voorzitter, Leonard Hall, zojuist weer eens verklaard, dat zij de verkiezingen in die herfst met het volste ver trouwen tegemoet ziet. Wanneer de heer Hall dit inderdaad gelooft moet het hem in de laatste weken aan elk contact met koffiedrin kers hebben ontbroken. Want die maken er geen geheim van, dat zij van een regering, die hen 1,15 dollar (ƒ3,40) voor een (Engels) pond koffie laat betalen, weinig moeten hebben. Wat ook de oorzaak moge zijn van de sterke prijsstijging droogte in Brazilië of speculaties aan de New Yorkse koffie- en suikerbeurs de Amerikaanse koffiedrinkers laat dit koud, Voor hen is het feit, dat zij in hun drugstore" thans 60 cent voor een kop koffie moeten betalen, al reden genoeg om bij de verkie zingen in November blijk van on genoegen te geven. Bitter gestemd is de gemiddel de Amerikaan ook over de prijs situatie van de boter, die hij niet begrijpt. Terwijl de regering, in gevolge haar politiek van steun aan de boeren, gedwongen is om zo'n 500.000 kilo boter per dag(!) op te kopen, om een ineenstor ting van de prijs te verhinderen, moet de huisvrouw 3,50 voor een pond boter betalen en haar man gelijktijdig belasting, opdat de regering bij de boeren in de gunst kan blijven. De bergen bo ter van de regering worden -ech ter steeds groter en het gevaar, dat zij ranzig worden, groeit. Wat moet de minister van Land bouw doen? Moet hij de steun aan de boeren verminderen? Reeds op het ogenblik is hij zeer onpopulair en wee de republikei nen, indien zij de prijzen voor de boeren zouden laten dalen. En verdeelt men de boter onder de minvermogenden, dan komen de winkeliers in opstand. Aan het zogenaamde Brannan- plan directe subsidies aan de boeren en verlichtingen voor de consumenten door „natuurlijke marktprijzen durven de repu blikeinen geen uitvoering te ge ven, omdat het een democratisch plan is. Maar wie weet: de rege ring Eisenhower heeft al zoveel van de democraten overgenomen en van een ander étiket voor zien Volgens het Franse opperbe vel in Indo-China hebben Fran se strijdkrachten alle posten ten Oosten van het belegerde bol werk Dien Bien Plioe, die in de loop van de dag herhaalde ma len van bezetter waren gewis seld, heroverd. De voorpost ten Noordoosten van de vesting waar de Viet- minh zich Woensdag had ge nesteld werd hevig van uit de lucht bestookt. De opstandelin gen waren bezig hier geschut in stelling te brengen. Franse troepen hebben ge durende de nacht zware tegen aanvallen gedaan met het doel de Vietminh-stellingen ten N., W. en Z. O. van het belegerde fort Dien Bien Phoe te her overen, zo deelt het Franse op perbevel mede. De communisten zijn er Vrijdag morgen vroeg in geslaagd vaste voet te krijgen in een van de Franse sterkten bij Dien Bien Phoe. De voornaamste communis tische stellingen zijn nu minder dan anderhalve km verwijderd van het binnenste van de vesting. De Vietminh troepen vielen voor de derde achtereenvolgende nacht de vesting aan. De Vietminh-aanval op Cam bodja. In tegenstelling tot de berich ten uit Pnompenh, waarin ge zegd werd dat een sterke troe penmacht van de Vietminh uit Laos in Cambodja was binnen gevallen en de stad Voeunsai had bezet, is later van militaire zijde te Parijs verklaard, dat deze berichten „overdreven" zijn en dat er geen invasie op grote schaal heeft plaats gevon den. Er waren maar een 2000 Viet- minh-soldaten bij de aanval op Cambodja betrokken. Hun bewegingen waren al enige tijd door de Fransen gadegeslagen. Een tegenactie was op komst. De nieuwe ontwikkeling baarde geen bijzondere ongerustheid. SLAG DER AUTO REUZEN. Ook de Amerikaanse auto-in dustrie heeft haar zorgen. Zij is het er over eens, dat een produc tie van 7,3 millioen wagens en vrachtwagens, zoals in 1953 werd bereikt, in 1954 niet zal worden gehaald. De voorspellingen va riëren van 5,5 tot 6,3 millioen wa gens. Hoe dit ook zijIn ieder ge val verscherpt de krimpende markt de concurrentie. Nieuwe namen zijn naar voren gekomen, zoals die van de „Willys Motors Inc.", ontstaan uit een samen smelting van Kaiser-Frazer en Willys-Overland en de machtige ..American Motors Corporation", resultaat van de fusie van Hud son en Nash-Kelvinator. De laatste staat op het ogenblik op de vierde plaats van de Ame rikaanse automarkt, na General Motors, Ford en Chrysler. Op „American Motors" volgen de „onafhankelijken", Packard en Studebaker en enige kleine fir ma's. In 1953 verkochten de „gro te drie" 91 van elke 100 auto's, n.l. General Motors 46, Ford 25 en Chrysler 20. De „vijf kleinen" verkochten samen slechts 9 van elke 100 auto's. De felste concurrentiestrijd zal in de komende tijd tussen de mer ken Chevrolet en Ford worden geleverd. Eigenlijk dateert die strijd reeds van het jaar 1924. On geveer in 1937 streefde Chevrolet Ford voorbij en behield sindsdien de leiding. In 1953 lag General Motors met 1.364.000 Chevrolets tegen L184.000 Fords nog verder aan de kop. Beide firma's hebben in de komende maanden grotere verbeteringen van hun bedrijf aangekondigd. General Motors alleen heeft al 500 milioen dollar voor modernisering en uitbrei ding van haar fabrieken beschik baar gesteld. Ford doet het met een drie-jarenplan, dat 600 mil lioen dollar zal verslinden. Het is geen wonder, dat de openbaarheid het gebeuren in de auto-industrie met grote aan dacht volgt. Want in zekere zin is het door de vroegere directeur- generaal van General Motors en huidige minister van Defensie gesproken en sindsdien gevleu geld geworden woord: „Wat voor General Motors goed is, is ook goed voor de natie" niet geheel onjuist. De auto-industrie en haar welzijn zijn een barometer voor de economische situatie van het gehele land. ,,TO SMOKE OR NOT TO SMOKE". De Amerikaanse huisvrouw, de republikeinse partij en de auto industrie mogen hun zorgen heb ben, zij zijn klein vergeleken bij die van de sigarettenfabrikanten. Sinds de tabaksindustrie ge schrokken en aangespoord door het feit, dat de medici een samen hang tussen het roken en de long kanker hebben gezocht een eigen wetenschappelijke commis sie van onderzoek naar de geva ren van het roken heeft inge steld, is het op de tabaksmarkt en de daarvan afhankelijke ge bieden levendig toegegaan. De houding van een groot deel van de pers, die haar oorspronkelijke terughoudendheid met het oog op de adverteerders! -na enige aarzeling heeft opgegeven, heeft reeds geleid tot een duidelijke vermindering in omvang van de sigarettenadvertenties. Evenzo verging het de radio en de tele visie. Alleen al Chesterfield annu leerde een contract van 3,5 mil lioen dollar, dat zij met de Colum bia Broadcasting System (C.B.S.) had. Volgens de „Wall Street Jour nal" is de afzet van sigaretten in de laatste drie maanden met on geveer vijf procent gedaald. Te gelijk is de verkoop van de zgn. filter-sigaretten gestegen. De grootste profiteur van al het tumult is de van een filtertje voorziene sigaret Viceroy van Brown Williamson Tobacco Company. Volgens de mening van de ta bakshandelaren zou deze sigaret op het ogenblik de grootste om zet kunnen behalen, indien de fa brikanten maar aan de sterk ge stegen vraag konden voldoen. Verscheidene winkeliers hebben nu voor de Viceroy een soort dis- tributy-systeem ingevoerd! (In 1953 was de volgorde: Camel, Lucky Strike, Chesterfield, Pali Mall en Philip Morris. Viceroy stond toen op de twaalfde plaats. Van de vijf eerst genoemde mer ken werden in dat jaar tussen de 20 en 26 milliard stuks verkocht). In het algemeen geloven de fa brikanten, dat zij zich van de slag, hun door de medici toege bracht, op de duur zullen herstel len. Maar de situatie is thans moeilijker dan vroeger. De strijd om de sigaret is niet nieuw, maar nog nooit is er zoveel publiciteit aan gegeven als thans het geval is. Gewoonlijk doken meldingen erover slechts in vakbladen op. De grote keer kwam in de twee de helft van 1952, toen de aan voerder van de anti-sigaretten- strijdkrachten, de New Yorkse journalist Roy Norr, eerst in de „Readers Digest" en later in de „Christian Herald" de steeds nauwkeuriger wordende medi sche gegevens openbaar begon te maken. Alle tekenen wijzen er op, dat de crisis in de landbouwproductie in de Sowjet-Unie veel ernstiger is dan de buitenwereld een paar maanden geleden vermoedde, toen de eerste moeilijkheden zichtbaar werden, 't Nieuwe land bouwprogramma van verleden jaar herfst heeft geen merkbare verbetering teweeg kunnen bren gen. In Juli 1953 kon men voor het eerst constateren, dat er iets niet in de haak was. De „Prawda" be gon toen te klagen over het slech te beheer in de landbouw en over „enorme verliezen". Toen volgde in Augustus de lange redevoe ring van Malenkow tot de Opper ste Sowjet, waarbij hij zei, dat hij een grote opleving in de land bouwproductie noodzakelijk acht te en voorts zware kritiek oefen de op de achterstand in de leve- Hitiers grote open met 18 mm platen gepantserde 400 pk para- de-auto, merk Mercedes Ben'z, die in 1945 in Ober-Salzburg Beierendoor de geallieerden in beslag werd genomen, is Donder dag uit Frankrijk op een grote truck, in Utrecht aangekomen. De Franse generaal Leclair had het gevaarte, dat o.a. voorzien is van 40 mm dikke kogelvrije rui ten van pantserglas, uit zijn oor logsbuit ter beschikking gesteld van de Franse oudstrijders orga nisatie. Namens deze organisa tie was het bestuurslid Diomgare met de auto op tournee gegaan, om dit „paradepaard" in de gro te steden van de Westeuropese landen ter bezichtiging van het publiek te stellen. Na Parijs en Brussel, waar grote belangstel- Vrijaf voor winkelpersoneel verzocht. De bedrijfstmie van de sa menwerkende organisaties van handels- en kantoorbedienden heeft aan de ondernemersorga nisaties in de detailhandel ver zocht de ondernemers in die sector van het bedrijfsleven dringend te adviseren hun za ken op 30 April a.s. overeen komstig de wens van de rege ring de gehele dag gesloten te houden, teneinde ook het win kelpersoneel in staat te stellen de nationale feestdag mede te vieren. De directeur van het Ameri kaanse bureau voor hulpverle ning aan het buitenland, Harold Stassen, heeft op een persconfe rentie verklaard, dat hij persoon lijk voorstander is van grotere verkopen van niet voor oorlogs doeleinden bestemde goederen door het Westen aan de Sowjet- Unie, aangezien er naar zijn me ning geen gevaar voor een spoe dige oorlog bestaat. Wanneer men deze kwestie zou aanpakken van het standpunt uit, dat er op lange termijn groot gevaar be staat, maar dat er geen direct ge vaar is, zo zei hij, dan kan de totale economische politiek wor den gebaseerd op de mening, dat meer handel waarschijnlijk op lange termijn tot kracht van het Westen zal leiden en op de me ning, dat door verkeer van per sonen en goederen en door con tacten er meer kans bestaat, dat er nooit een derde wereldoorlog zal komen. Stassen wees er op. dat er tij dens de besprekingen, welke hij met Engelse en Franse vertegen woordigers te Londen voerde, en waar overeenstemming werd be reikt over inkrimping van de lijst van goederen, welke niet naar de communistische landen mogen worden verkocht, slechts werd gesproken over algemene principes, definities en criteria, welke door technici van de drie landen nader besproken moeten worden. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen, of de bespre kingen te Londen tot een aan zienlijke vermeerdering zullen leiden van de handel tussen Oost en West. Hij was echter optimis tisch, dat er binnen twee a drie maanden overeenstemming zou worden bereikt. Omtrent de Amerikaanse poli tiek deelde Stassen in antwoord op vragen nog mede, dat de Ame rikaanse regering niet voorne mens is een delegatie naar Mos kou te zenden om over een han delsovereenkomst te onderhande len, en dat de Amerikaanse rege ring in principe er niet tegen is, dat de Sowjet-Unie door middel van een ruilovereenkomst even tueel een deel van de overtollige agrarische producten der Ver enigde Staten zou verkrijgen, zo meldde „Agence France Presse" nog. ling voor dg in 1942 gebouwde Mercedes bleek te bestaan, zou den Utrecht en Amsterdam aan de beurt komen en vervolgens de hoofdsteden van de Scandinavi sche landen. De baten van de tournee in ons land worden ter beschikking gesteld van de Ne derlands-Indonesische bond van gerepatrieërden en ex-geïnter neerden (Nibeg). Aldus luidde een bericht uit Utrecht, dat Donderdag op 1 April het A.N.P. bereikte. Toen bij navraag echter bleek, dat om vrij onverklaarbare rede nen de tentoonstelling te Utrecht op de jaarbeurs niet doorging en de Mercedes bovendien onvind baar was, werd het bericht voor zichtigheidshalve opgehouden. Het riekte te veel naar een 1 April-mop. Vrijdagochtend echter bleek deze achtergrond ongegrond te zijn. Rijdende in caravaan is de Fransman Diomgare inderdaad, te Utrecht gearriveerd 'in een personenauto. Achter hem be stuurde een Franse chauffeur de grote truck, waarop de Mercedes stond. Doch de heer Diomgare was niet tevreden over de stand plaats, die op de jaarbeurs voor Hitlers pantserwerk was inge ruimd. Hij besloot door te rijden naar Amsterdam om daar zijn geluk te beproeven. In de hoofdstad aangekomen wachtte hij tevergeefs op de ach ter geraakte truck. Hij wachtte een uur, twee uur, hij wachtte de hele avond. Doch de truck kwam niet opdagen. Een enigszins onthutste heer Diomgare meldde zich Vrijdag ochtend bij de Nibeg nog steeds zonder pantserwagen. Het bestuur van de Nibeg heeft daarop Vrijdagochtend de Utrechtse politie gewaarschuwd. Tevergeefs. In Utrecht is geen spoor van de truck met de parade-auto te vinden. Dus werd daarna de wegenwacht in Noord- Holland, Zuid-Holland en Utrecht dringend verzocht uit te zien naar het verdwenen gevaart. Om 11 uur Vrijdagochtend wist de heer Diomgare echter nog niet wanneer hij de Mercedes terug zal zien. Hij vermoedt, dat de chauffeur hem verkeerd heeft be grepen en naar Rotterdam is ge reden. Intussen voert de Nibeg thans besprekingen met het hoofdstede lijk gemeentebestuur over de plaats en data voor de tentoon stelling te Amsterdam, die tot Pasen zal duren. Tot slot nog enkele technische snufjes van de Mercedes. De ban den hebben ieder 20 afdelingen, zodat ze door een enkele kogel of glasscherf niet leeg kunnen lopen, dat zou men alleen met een machinegeweer en dan bo vendien een uitmuntende schut- ter kunnen bereiken. De reserve wielen zijn slechts camouflage. Zij» vormen aparte sterke pant sers. In de wagen bevindt zich de speciaal voor Hitier aange brachte verhoogde zetel met ver hoogde voetsteunen. De wagen heeft een benzineverbruik van een liter op drie kilometer en kan een snelheid bereiken van 250 km. PARADE-AUTO TERECHT Hitiers parade-auto is terecht. Het bestuurslid van de Franse oud-strijdersorganisatie de heer Diomgdre en de bestuurder van de truck zijn elkaar kwijtgeraakt. De truck met de paradewagen werd gistermiddag bij de Stadion- weg ter hoogte van de Amstel- veenseweg aangetroffen. Hier had de Franse chauffeur de wa gens Donderdagavond moede loos geworden na een moeilijke speurtocht door de nauwe stra ten naar de heer Diomgare achter gelaten. Ik koop als regel iedere week een zegel! 'Kon. goedgek. 3 Juni 1952) Secretariaat: Margrietstraat 15, Ter neuzen. President Eisenhower zal Maan dagavond 'n radiotoespraak hou den over de „zorgen" van het Amerikaanse volk op buitenlands en binnenlands terrein, met inbe grip van de communistische acti viteit in de V. S., aldus is te Was hington medegedeeld, Herbert Brownell, de minister van Justitie, zal Vrijdag a.s. een radiotoespraak houden over een nieuwe wetgeving ter verdere be strijding van „de communistische samenzweringen" in de V. S. In het legerziekenhuis te Was hington is Vrijdag op 55-jarige leeftijd overleden generaal Hoyt Vandenberg, stafchef van de Amerikaanse luchtmacht. „Generaal Van", zoals hij bij het luchtmachtpersoneel bekend stond en sedert October in het legerziekenhuis verpleegd werd, is aan kanker overleden. Hij was al enige tijd te ziek om veel be zoekers te ontvangen. Generaal Vanderberg is een af stammeling van Nederlandse ko lonisten ring van veeteelt- en zuivelpro ducten, aardappelen, groenten en fruit. Een werkelijk beeld van de ernst van de toestand kreeg men echter pas, toen Kroeshew in Sep tember zijn officieel verslag uit bracht. Sinds 1940 was de alge hele productie slechts met 10 toegenomen, hetgeeen in verhou ding tot de groeiende bevolking niet genoeg was en veel minder dan men had verwacht, gezien de sindsdien ingevoerde mechanisa tie en wetenschappelijke metho des. Doch het ergste waren de cij fers voor de veeteelt. Het aantal stuks vee in de Sowjet-Unie was minder dan voor de revolutie, de kwaliteit bene den peil. De gemiddelde melkop- brengst van een Sowjet-koe was nog niet de helft van die van een Hollandse. GROTE PLANNEN. Het nieuwe programma was, zoal men bij de Russen gewend is, een grootscheepse onderne ming. De boerenstand werd op allerlei wijzen aangemoedigd, meer te produceren. Honderddui zenden landbouwdeskundigen werden naar de collectieve boer derijen gezonden om verbeterin gen in te voeren. Zoveel mogelijk moest er vee bijgefokt worden. Nikita Kroeshew, de eerste secre taris van de communistische par tij, die slechts Malenkow en Mo- lotow boven zich heeft, zou zich zelf met de leiding van het pro gramma belasten. In Februari werd nog een gran dioos plan bekend gemaakt. In Kazakhstan moest een gebied wel ongeveer zo groot als Enge land tot bouwland herschapen worden. Alles bij elkaar was het een groots project. Doch nu komt het vervolg. Allereerst verschenen er een maand geleden klachten in de „Prawda", dat het project voor Kazakhstan volkomen onuitvoer baar was gebleken, omdat de or ganisatie niet deugde. En toen kwam de opzienbarende medede ling of beter g-ezegd besehuldi ging zelf, dat niet alleen het pro ject voor Kazakhstan, doch het gehele nieuwe programma ver keerd was aangepakt door dege nen, die met de uitvoering ervan belast waren. Daaronder bevon den zich Benediktow, de minister van Ijvndboow en Koslow, de mi nister voor de Staatsboerderijen. TE HOGE CIJFERS. De vergroting van de verbouw van veevoeder ten koste van die van de graanoogsten is wel de grootste fout geweest. Het is ech ter duidelijk, dat Malenkow en Kroeshew zelf hiervoor verant woordelijk waren. Zij hebben zelf de snelle aanwas van het vee ver ordend en daarbij werden zulke hoge cijfers genoemd, dat men dit niet op een andere manier kon bereiken. Dit is een oud Sow- jet-gebruik. De leiders eisen een. onmogelijke taak en wanneer het blijkt, dat zo'n taak onmogelijk is, krijgen degenen, die met ie uitvoering ervan belast zijn, de schuld. Benediktow en de anderen zijn de uitverkoren zondebokken. Zelfs Lysenko, „de grootste leven de bioloog" en „de bewerker van wonderen op landbouwgebied" wordt, hoewel hij nog niet bij na me genoemd is, toch stilzwijgend ook een aandeel van de schuld in de schoenen geschoven. Voor Kroeshew vooral staat er veel op het spel. Hij heeft al eens eerder in 1949 een groot plan gelanceerd voor een omwen teling in de Russische landbouw. Hierbij zouden er zulke grote boerderijen zijn als de geschiede nis nog nooit gezien had. De ge hele landbouw zou geïndustriali seerd worden. De boeren zouden allen tezamen in nieuwe grote „landbouwsteden" ondergebracht worden. Toen dit plan half vol tooid was, moest men er van af zien. Kroeshew heeft er terecht belang bij om de verantwoorde lijkheid voor een nieuwe grote mislukking op een ander af te wentelen. Generaal Naguib zal zijn werkzaamheden niet vóór 18 April kunnen hervatten. Tot de ze datum zal hij volledige rust moeten houden volgens het oor deel van zijn dokters. Geneïaal Naguib heeft zijn kamer gehouden sinds 29 Maart, toen hij bij het vertrek van ko ning Saoed op het vliegveld van Cairo een flauwte kreeg. De gezondheidstoestand van pre sident Naguib van Egypte baart zijn omgeving zorgen. De behan delende geneesheren hebben een derde hartonderzoek gelast. Alle bezoeken zijn verboden, met uit zondering van die van leden van de revolutionnaire raad. In officiële kringen hoopt men evenwel, dat generaal Naguib. na een week rust, zijn werkzaamhe den zal kunnen hervatten. Het Egyptische blad „Al Ah- ram" schrijft, dat de minister van Buitenlandse Zaken de aandacht van de Britse ambas sadeur te Cairo gevestigd heeft op het feit, dat onlangs Britse troepen naar Soedan zijn ge zonden. De minister wil volgens het blad weten waarom deze ver sterkingen per vliegtuig naar Khartoem zijn gezonden en waarom er parachutisten bij waren. Een Britse militaire woord voerder te Cairo heeft verklaard dat dit bericht geen waarheid bevat. Volgens een mededeling van de vier Italiaanse „democratische" partijen van Triëst de christen democraten, liberalen, republi keinen en sociaal-democraten heeft professor Diego de Castro ontslag genomen als Italiaans po litiek raadgever bij het geallieer de militaire bestuur van Triëst. Men brengt dit ontslag in ver band met geruchten, dat binnen kort een nieuwe stap zal worden gedaan om een oplossing van de kwestie Triëst naderbij te bren gen. Professor Diego de Castro, die het besluit van acht October j.l. om „zone B" aan Zuid-Slavië te laten, afkeurt, zou ontslag heb ben genomen om deze stap niet in de weg te staan. Hij is van oordeel, dat het gehele vrije ge bied van Triëst bij Italië moet ko men. De Italiaanse regering heeft Vrijdag besloten het E.V.G.-ver drag ter ratificatie bij het parle ment in te dienen. Naar verwach ting wordt zal dit een van de ko mende dagen gebeuren. De rati ficatie zal wellicht aanleiding ge ven tot een van de grootste parle mentaire veldslagen die Italië ge kend heeft. De campagne van tegenwerking, in uitzicht gesteld door commu nisten en linkse socialisten zou het debat minstens een half jaar kunnen rekken. Zoals de huidige vooruitzichten zijn zal het verdrag slechts een kleine meerderheid behalen, ten zij de Westelijke bondgenoten aan de Italiaanse eisen inzake Triëst tot in zekere mate tege moet komen. De monarchistische partij, die met haar 39 zetels in de kamer van afgevaardigden en 15 in de senaat kan meehelpen aan het bereiken van een onbe twistbare meerderheid, heeft n.l. bekend gemaakt, dat het de be krachtiging niet zal steunen voor de Italiaanse eisen inzake Triëst zijn ingewilligd. De Italiaanse ministerraad heeft de premier gemachtigd, zo nodig, de vertrouwenskwestie te ver binden aan de ratificatie van het verdrag. ZON MAAN op onder op onder April. 3 6.12 19.16 5.40 19.50 4 6.10 19.17 6.01 21.22 5 6.08 19.19 6.26 22.52 6 6.06 19.21 7.00 7 6.03 19.22 7.45 0.15 medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdag ochtend tot Zaterdagavond. ZACHTER. Zwaar bewolkt met vooral aan vankelijk nog regen of motregen en tijdelijk hier en daar mist. Overwegend matige Zuidwestelij ke wind. Zachter, ren. ZONDAG APRIL. v.m. n.m. Breskens 2.01 2.24 Terneuzen 2.36 2.59 Hansweert 3.16 3.39 Walsoorden 3.26 3.49 MAANDAG 5 APRIL. v.m. n.m. Breskens 2.41 3.06 Terneuzen 3.16 3.41 Hansweert 3.56 4.21 Walsoorden 4.06 4.31

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 1