DUITSLAND'S NIEUWSTE BUKSEMOORLOG Koude en hitte beletsel meer geen In de greep van Koning Winter Binnenlands Nieuws VAL DA tweede blad Ruhrgebied verovert wereldmarkten terug De dumping is er.,weer! voor Van Zeeland over Duitsland en de E.V.G, De verongelukte „Brittannia" Zorg voor verhongerde vogels De opdracht van Robert Mersham Vossen in Noord-Rijnland- Westfalen I jden aan dolheid Zaterdag 6 Februari 1954 9e Jaargang No. 3067 Snuif en wrijf Vliegtuigtesten elke weersgesteldheid Herdenking van de watersnood Krijgt rampgebied een dubbele beveiliging? Winter veroorzaakt moeilijkheden in het verkeer BIJ GRIEP PASTI LLES VRIJE ZE Het is uitermate leerzaam hier zijn oor niet slechts bij de poli tieke, maar ook eens bij de economische deskundigen te luisteren te leggen. Dan komt men er al spoedig achter, dat er in de wereld dingen zijn, die in verband met het behoud van de vrede even belangrijk zijn, als de kwestie der Duitse hereniging, maar waarover toch aan de con ferentietafel niet wordt gespro ken. Niet openlijk tenminste. Op de achtergrond van de discussies van de heren Dulles, Eden, Bi- dault en Molotow zijn zij echter zonder twijfel steeds aanwezig en oefenen daar hun invloed uit. Dat men zich in West-Europa, in het bijzonder in Engeland, meer zorgen over een, waar schijnlijk geringe, economische depressie in Amerika maakt dan in de Verenigde Staten zelf, lijkt vreemd, maar is het niet. Zoals de situatie op het ogenblik is, be tekent een daling van 1 procent van de Amerikaanse industriële productie een daling van 5 pro cent van de Britse export naar de V. S. En sommige Amerikanen verwachten geen daling van 1, maar van 5 procent Is het dan een wonder, dat, moeilijk maakt? Tenslotte is Europese Economische Samen werking kan men leren, dat in het eerste halfjaar van 1953 de productie van Engeland ongeveer gelijk bleef, die van Frankrijk daalde, maar die van Duitsland met 7 procent steeg; en voor 1954 wordt op een verdere aanzienlijke verhoging gerekend. Met andere woorden: Duitsland heeft de leiding in Europa op het punt van productie en export Uw verkoudheid keel of borst van neus, weg met Rood-China, met'zijn 400 millioen overgenomen, hetgeen ook blijkt inwoners, potentiëel één van de j uit het feit, dat West-Du belangrijkste afzetgebieden de wereld. van VAN TWEE KWADEN Eisenhower en Dulles kijken bij de pogingen van Britten en andere West-Europeanen om de handel met het Oosten weer wat op gang te brengen, niet al te nauw toe, senator McCarthy ten spijt want zij weten, dat men van twee kwaden het kleinste kwaad moet kiezen. En een W.- Europa, dat wat handel drijft met het communistische blok, is een veiliger bondgenoot, dan een West-Europa, dat tengevolge van een economische crisis zijn werk lozen bij vele millioenen zou tellen. Wat overigens deze heer McCarthy betreft: het is opval lend, dat hij zich nog nooit heeft opgewonden over de steeds groeiende omvang van de leve ranties van West-Duitsland aan Rood-China (staalplaten, machi nes, werktuigen!) In dit verband moet worden gewezen op een fenomeen, dat men met enig recht Duitslands nieuwste blik- terwijl de ministers van Oost en semoorlog zou kunnen noemen. West elkaar in Berlijn een vlieg gen feit is, dat West-Duitsland, proberen af te vangen, ruim der tig van Engelands meest aanzien lijke zakenlieden, met de zegen van hun regering, in Moskou onderzoeken, of Groot-Brittannië niet een aanzienlijker deel van zijn uitvoer naar Sowjet-Unie kan leiden? En kan het verder verbazing wekken, dat Eden ietwat schoorvoetend zijn Ame rikaanse eollega Dulles volgt, wanneer deze de weg naar de officiële erkenning van en on- dat nog maar enkele jaren ge leden uitgeput en vernield naar adem snakte, in een ijltempo de wereldmarkten verovert en han del en industrie van Engeland en in mindere mate ook die van Amerika uit de posities in het Midden-Oosten, de andere Azia tische landen en Zuid-Amerika verdringt. DUITSLAND WINT! Uit de droge cijfers van het derhandelingen met Peking extra rapport van de Organisatie voor Tegenwoordig staat men ner-1 enorme loods, waarin ieder type gens voor en kunnen de vlieg tuigen onder iedere weersom- standigheid vliegen. Grote warm te en grote koude oefenen op de vliegtuigen van heden geen fu neste invloed meer uit. Wanneer men bedenkt, dat bij een grond- temperatuur van 15 graden Cel sius het op een hoogte van 6000 meter 24 graden Celsius vriest, dan begrijpt men wel, dat vlieg tuigen al zeer spoedig met hevige koude te kampen hebben. Vroeger was het probleem van de ijsafzetting op de vleugels bijna niet op te lossen, tegen woordig heeft men hier geen last meer van. Bij dergelijke tempe raturen moeten natuurlijk de be manning en eventueel de passa giers tegen de koude beschermd worden. Zat men eertijds dik in gepakt in zware, leren jassen met toont, wollen shawl, vliegkap, bril en warme kruik, tegenwoor dig leunt men bij dergelijke tem peraturen behagelijk achterover in de verstelbare fauteuil, leest de krant of drinkt een kopje kof fie. Van de koude bemerkt men totaal niets, want de toestellen vliegtuig, hoe groot ook, kan worden geplaatst. Binnen zeer korte tijd kan men het te testen vliegtuig aan een indrukwekken de serie proeven op het gebied van weersgesteldheden blootstel len en constateren, hoe het hier op reageert. Grote koude, grote hitte, kortom iedere weersge steldheid kan hier worden nage bootst en door middel van spe ciale meetinstrumenten kan men de reacties van het vliegtuig hierop controleren. Ook voor de motoren zijn der gelijke proeven van het grootste belang. Wat doet de motor bij een temperatuur van 50 graden onder nul? Hoe houdt de olie zich? Duizenden vragen kan men op deze manier binnen zeer korte tijd beantwoorden. De bouw van deze loods heeft wel het be drag van 10 millioen dollar ge kost, maar .gezien de resultaten, is het dat ook wel waard. Vroeger moest men, om zulke proeven te nemen, het betrokken toestel naar streken brengen, waar de bedoelde weersgesteld heid heerste. Natuurlijk kostte zijn uitgerust met een prachtig dit ook enorme sommen en... een verwarmingssysteem, dat auto- hoop tjjd. Nu doet men dit on- matisch de lucht in de cabine op derzoek goedkoper en in kortere de vereiste temperatuur houdt. Wanneer men bedenkt, dat de moderne toestellen uitgerust zijn met een installatie, die in staat is, een huizencomplex te verwar men, dan begrijpt men. dat men zelfs bij een vlucht over een der polen geen koude behoeft te lij den. Alvorens het echter zo ver was, heeft de verwarming, even als het vliegtuig zelf, een lange ontwikkelingsperiode moeten doormaken. Nu is men echter zover en het probleem is opge lost PROEVEN EN FLORIDA. Hetzelfde geldt natuurlijk om gekeerd voor de warmte. De nieu we toestellen zijn voorzien van een prachtig system voor lucht verversing en de temperaturen ssjjn er steeds aangenaam. De weersomstandigheden hebben na genoeg geen invloed meer op het vliegen en het vliegtuig. Nieuwe typen vliegtuigen kun nen hier speciaal op worden ge test. In Florida, in de Verenigde Staten, heeft men ten behoeve hiervan 'n speciaal laboratorium gebeuwd, «at beschikt over een tijd. Het vliegtuig snelt naar zijn volmaking. De techniek is niet te stuiten en nieuwe vindin gen zullen het vliegen nog een voudiger, veiliger en comforta beler maken. De Belgische minister van Buitenlandse Zaken. Paul van Zeeland, heeft te Brussel ver- Iklaard, dat de ratificatie van het Europese legerverdrag door West-Duitsland „een herenigd Duitsland zou binden" om de E.V.G. te ondertekenen. Verder meende Van Zeeland, die een gezamenlijkp vergade ring toesprak van de senaats commissie voor Buitenlandse Zaken en Defensie, dat), „wan neer eventueel de vereniging van Duitsland tot stand komt het E.V.G.-verdrag zal moeten worden aangepast aan de nieu- ive toestand, op het ogenblik in de Europese Betalingsunie een overschot van 750 millioen dollar heeft. De goud- en dollarreserves van Bonn groeien voortdurend en bedragen thans reeds meer dan 1 milliard dollar. Duitse zakenlieden, onder wie opvallend veel vertegenwoordi gers van Krupp, zijn uiterst ac-1 tief in Egypte, Turkije, Perzië, Pakistan, India, Brazilië en Ca nada. En kan één van de afne mers niet in deviezen betalen: geen nood: de Duitsers hebben 'n prachtig credietsysteem opge bouwd, dat hen in staat stelt, niet slechts goederen, maar ook geld te exporteren. In Brazilië b.v., dat voor 93 millioen dollar bij de Duitsers in het krijt stond, is een aanzienlijk deel van deze vordering ingewisseld in cruzei ros en daarmede bouwt de Düs- seldorfse firma Mannesmann thans bij Belo Horizonte een enorme staalfabriek! DANK ZIJ HET VERLIES. Dat Duitsland op handelsgebied zulke successen boekt, dankt het voor een goed deel aan het feit, dat het de oorlog heeft verloren. In de eerste plaats zien de vol ken van Azië en Zuid-Amerika in hen geen „koloniale onderdruk kers" of „dollar-imperialisten" en zij worden daarom met open armen ontvangen. In de tweede plaats kan de Duitse industrie, omdat zij (nog) geen wapens mag vervaardigen, orders op veel kor tere termijn uitvoeren. Daarbij komt dan nog, dat Duitsland, waar de lonen lager liggen, dan in Engeland, goedkoper kan leve ren dan de concurrenten. De vroeger zo gevreesde en gehate Duitse „dumping" is zonder twij fel weer een feit. Men moet dit alles zien in het licht van de internationale poli tiek. Al zijn de verwachtingen omtrent de Berlijnse conferentie niet hoog gespannen, algemeen neemt men toch aan, dat de „koude oorlog" langzaam in een situatie, die men met de uitdruk king „koude vrede" aanduidt, zal overgaan. Deze nieuwe toestand zal er vooral één zijn van wach ten: van de Amerikanen op een opstand der onderdrukte volken tegen Moskou; en van de Russen op een economische ineenstor ting van het Westen. Onder deze omstandigheden zal men het de Duitsers duidelijk moeten maken dat zij mogen exporteren om te kunnen leven, maar dat zij niet mogen exporteren, om der wille van het exporteren. Twee Churchill-tanks van 37 ton en 500 man van de lucht macht staan gereed om nog een poging te doen het Britse reu- zenvliegtuig „Brittannia", dat op een zandbank in de rivier de Severn een noodlanding heeft gemaakt, op de oever te trek ken. De eerste pogingen mislukten, doordat zware stalen en nylon sleepkabels nog te zwak bleken te zijn. Zij knapten af. Het toe stel weegt 70 ton en heeft acht millioen gulden gekost. Gemeld is, dat het als verloren moet worden beschouwd, maar de Britstol-vliegtuigfabriek heeft zich tot nog toe niet over de schade uitgelaten. Arbeiders van de fabriek* heb ben diverse onderdelen uit het inwendige van het vliegtuig verwijderd. In geheel Nederland, maar speciaal in de door de ramp ge troffen gebieden, is deze week de watersnoodramp van 1 Febru ari '53 herdacht. Op vele plaatsen werden er sobere plechtigheden gehouden ter nagedachtenis aan de slachtoffers van deze ramp. In enkele plaatsen, meestal die door de ramp het zwaarst getrof fen waren, warden er monumen ten en gedenktekenen zonder veel uiterlijk vertoon onthuld, opdat men niet vergete, welk een ramp Nederland in 1953 heeft ge troffen. Ook het radioprogramma stond in het teken der rampherden king en een suggestief klank beeld liet ons opnieuw het ge beuren van de rampnacht mee maken. De Commissarissen der Ko ningin in de provincies Zeeland en Noord-Brabant waren in hun herdenkingsredevoeringen opti mistisch gestemd voor wat be treft de toekomst. Veel was er reeds gedaan om de toestanden in de getroffen gebieden weer normaal te maken en het herstei- werk gaat nog gestadig voort. In een raaiorede, die Z. K. H. Prins Bernhard ter gelegenheid van de herdenking van de storm ramp hield, herdacht hij op de eerste plaats de bijna 1800 Ne derlanders, die bij deze storm ramp waren omgekomen. De Prins verklaarde, dat het - on danks de grote verliezen, die wa ren geleden toch verheugend is te noemen, dat men door samenwerken als één gesloten «OORDEJEUCD VALDAMILD BOERDERIJBRAND TE JUBBENGA. Vrijdagmorgen omstreeks half vijf is brand ontdekt in de bij- schuur van de boerderij, bewoond door mevr. de wed. Koen te Jub- benga. Direct werd de brand weer uit Heerenveen gealar meerd, die spoedig met groot materieel ter plaatse was. Het vuur had intussen zo snel om zich heen gegrepen, dat van de bijschuur niets meer te redden viel. Van het hier gestalde vee vonden 6 hokkelingen, 3 pinken en een zeug met biggen de dood in de vlammen, of hepen zulke verwondingen op dat ze moesten wórden afgemaakt. De boerderij kon door het optreden van de irandweer behouden blijven. De burgemeester van Heerenveen en de korpschef van politie wa ren op het terrein van de brand aanwezig. Omtrent de oorzaak .s nog niets met zekerheid be kend. MOEDIGE REDDING VAN „IJS-DRENKELINGEN". Bij het schaatsen op de Bergse Achterpias te Rotterdam is Don derdagavond de 27-jarige chef tekenaar H. van Veen, uit de Adrieen Milderstraat te Rotter dam, met zijn echtgenote in een groot wak terecht gekomen. Zij konden wOrden gered doordat de 23-jarige electricien H. Pluim hun hulpgeroep hoorde en het wak wist te bereiken. Hij slaag de erin de verstijfde drenkelin gen met inspanning van alle krachten uit het wak te trekken. Na in het theehuis van het tennispark Lommerrijk van dro ge kleren te zijn voorzien, keerde het echtpaar Van Veen per taxi naar huis. VROEG OP 'T SLECHTE PAD. De politip te 's-Gravenhage heeft een 19-jarige mangelster en haar 14-jarig zusje, een vouw- ster, aangehouden. De oudste had de jongste aangezet om bij een wasserij, waar beiden in dienst waren 125 te stelen, het geen de 14-jarige deed. Zij gaf haar zuster 10, behield zelf eveneens 10 en gaf de rest aan haar moeder, die hiervoor levens middelen en in een tweedehands zaak een fauteuil, een bankstel, armstoeltjes enz. kocht. De moeder is eveneens aange houden, doch na verhoor is het drietal weer vrijgelaten. STOOKOLIE IN ROOSENDAALSE VLIET. In de Roosendaalse vliet is maar liefst 8 ton stookolie te recht gekomen omdat één van de arbeiders van de N.V. Kandij- fabriek van Gilse een afsluiter vergat dicht te draaien. Gewoonlijk wordt de olie uit een schip getankt en via een af sluiter in de kademuur naar de fabriek geloodst. Doordat de Roosendaalse vliet was dicht ge vroren moest de olie met tank auto's worden aangevoerd. Voor het binnenvoeren van de olie, aangevoerd per auto, werd een andere afsluiter gebruikt dan voor de schepen het geval is. De fabriek zal een dag stil moeten liggen, omdat de stook olie eerst van het ijs verwijderd moet worden. De Roosendaalse brandweer durfde de risico niet te nemen om de olie in brand te steken. Dat er stookolie in de Vliet te recht kwam werd bemerkt toei. de machines van het bedrijf L werking werden gesteld. In plaats van water voor de afkoe iing kwam er stookolie binnen De schade voor het bedrip loopt in de duizenden guldens. Talrijke meeuwen en duiver, neerkomend op de oliemassa, üt ten het leven. DEENSE OORLOGSSCHEPEN ZIEN UIT NAAR FINSE SMOKKELAAR. Deense oorlogsschepen zijn Vrijdag uitgevaren om te trach ten de Finse kotter „Ari", uit Abo, te onderscheppen, als dit schip tracht de Deense territo riale wateren binnen te varen. De „Ari" is Woensdag uit Rot terdam vertrokken met 12.000 liter alcohol van 96 procent aan boord. De Rotterdamse politie meent, dat de schipper wil trach ten via de Deense wateren en de Oostzee naar Finland te komen om daar zijn lading clandestiei aan wal te brengen. Ook de Deense politie en de douane zijn gealarmeerd. Naar aanleiding van de alar merende berichten omtrent de vogels bij het IJsselmeer, heeft het dierenrampenfonds Vrijdag een ton visafval te IJmuiden aangekocht met het verzoek dit zo snel mogelijk ter beschikking te stellen van de houtvester, be last met het toezicht op het na tuurreservaat „Het zwarte meer". Aangezien ook behoefte bestaat aan granen, heeft het be stuur van het dierenrampenfonds tevens de voorzitter van de af deling Kampen van de Neder landse vereniging tot bescher ming van dieren gemachtigd voorlopig over te gaan tot de aankoop van vogelvoedergranen tot een bedrag van ƒ250. Over wogen wordt nog reeds bestaan de dierentransportcolonne te Amersfoort ter beschikking te stellen van de reddingsactie, in dien dit door de betrokken hout vester nodig wordt geoordeeld. Van de zijde der politie te Kam pen ondervindt men zeer veel medewerking. Wij herinneren er aan dat het 11 Februari a.s. een jaar geleder, zal zijn dat het dierenrampen fonds werd opgericht naar aan leiding van de overstromings ramp. door HARTIN VERDUYN. het Marion aan te zien, die nu,stuurd. Ik verzeker je, dat we a oleek als een dode naar hem toe- i lang omsingeld zijn, mede dan schreed. „Er zijn ogenblikken zij jullie aarzelen." 32) (Nadruk verboden).! „Ik denk er niet aan," was Ma rion's fel en onmiddellijk com mentaar. „U staat nu onder mijn beve len, miss Andrews," antwoordde Mersham op gedempte maar doordringende toon. „U moet uw plicht weten en van deze gele genheid gebruik maken. Moch ten wij er niet in slagen Nichols over te brengen, dan kunt u de heren daar nog van nut zijn." „U begrijpt er niets van," zei Marion heftig. „Ik ben slechts een assistente. Alleen professor Nichols kan daar waardevolle in lichtingen verstrekken. Ik zèg nogmaals, ik weiger u allen in de steek te laten." Mersham werd nog bleker dan hij reeds was. Ieder ogenblik konden de Duitsers een wanho pige poging doen om het vlieg tuig te behouden en hun voorne mens met hun vijanden toch nog uit te voeren. Mogelijk waagden zij het er op en doorzagen zij de bluf van Flanders. Zij konden immers weten, dat Brent noch Hartley explosieven bij zich had den om de toestellen te vernieti gen. In ieder geval moest er haast gemaakt worden. Nu was het majoor Crane die 'n sarcastische opmerking maak te: „Wij zijn mensen, captain Mersham, geen goden. Wanneer wij deze kans niet nemen, blijft er niemand in leven, 't Is beter dat wij zonder Nichols arriveren geweest, dat ik je hardheid be wonderde, captain Mersham,' zei ze trillende van woede, „maar nu zie ik dat je maar een ordinaire bruut bent". Haar woorden reten de oude wond van zijn minder- dan niemand van ons. Hoe denkt waardigheidscomplex tegenover u zich overigens te kunnen vei weren als Brent en Hartley de vliegtuigen eenmaal verlaten nebben. Binnen enkele minuten hebben de Duitsers ons weer te pakken." Mersham zag de majoor ver moeid aan. Zijn wonden deden hem ondragelijk pijn: een ogen blik kreeg hij lust om toe te ge ven, maar dan vond hij zijn oude verweer en snauwde Crane toe: „Houdt u uw critiek voor u, ma joor, dank zij de stommiteiten van de geheime dienst zitten wij in deze impasse. U was er toch ook zo zeker van dat de vijand niets van deze opdracht afwist?" Crane verdedigde zich niet, maar week beledigd terug. Tegen deze ruwe, keiharde kerel kon hij niet op. Die Mersham zou hen met zijn blinde discipline alle maal de dood injagen. Hij kon zijn ogen niet geloven toen hij zag, hoe de kapitein plot intellectuelen geheel open. Hij zou haar graag tegen zich dood gedrukt hebben. Nooit wist hij beter, hoe hij haar tegelijk lief had en haatte op dit moment. Hij kon niets antwoorden, maar keek naar Sam, die schoorvoetend op Marion toetrad en aarzelend zei: „Doe me een genoegen miss..." Toen klonk de geamuseerde lach van Flanders, een hoge, jolige lach, alsof hij op een of andere studentenfuif was. „Waar maken jullie je toch zo druk om," riep hij, „zien jullie niet in hoe belachelijk we doen „Welnu, dan moeten we we met z'n allen in een vliegtuig antwoordde Flanders, „óf..." „Juist, óf..." zei Mersham t hij ademde diep. Dunwel, draalde ondertussen nog steed: voor het toestel, waar Marion ii. zou stappen. „Wij staan hier onze kostbar: tijd op een gevaarlijke manier ti verpraten. Het stikt hier van d< Duitsers om ons heen. Ik bevee jullie onmiddellijk te doen, wa ik jullie opdraag," riep hij mei verheffing van stem. Met onuitsprekelijk verdriet zag Marion nog eenmaal naar hem om en Flanders volgde haar. „Moet ik in Leopoldsville op julie wachten?" vroeg hij spot tend. „Doe wat ik je heb opgedragen, sergeant Flanders," beet Mer- om ons hier, onder deze precaire sham hem toe. omstandigheden in te spannen i „Zodra je op je bestemming om precies datgene te doen wat we de Duitsers beloofd hebben?" „Neemt u ook een kist, kapi tein, we maken de 3de defect, want daar is geen piloot voor en met de overige twee schieten we het kamp in elkaar. Dan landden bent, ga je naar het gouverne ment. Je bent daar op Belgisch gebied en ook België is in oorlog met Duitsland. Bovendien zijn de autoriteiten daar natuurlijk inge licht over deze expeditie. Ook staat het vast, dat ze reeds naar eenheid weer spoedig tot een al geheel herstel van de getroffen gebieden kan komen, wat na tuurlijk een eerste vereiste is voor een goede toekomst. Niet alleen prees Z.K.H. de nationale inspanning tot herstel, maar ook herdacht hij de spontane hulp van de landen van de gehele wereld. Thans kon hij verklaren, dat in het voorbije jaar een gi gantisch werkstuk is verricht en dat men met optimisme de toe komst tegemoet kon zien. AFSLUITING DER ZEE ARMEN MOGELIJK Naast Z.K.H. hield ook de mi nister Vuil viaut.'oi tii v.uier- staat, rnr Algera, een radiOreue, waarin hij een oeknopt overzicnt gaf van de hersteiwerkzaam- neden en waarin hij verklaarde, dat de Nederlandse regering ook het oog gericht hield op de toe komst voor een vernoging van de veiligheid, waaroij ue vraag tot de mogelijkheid van het af sluiten der zeearmen een groot probleem vormt. Reeas tevoren, tijdens het jaar lijkse diner van de buitenlandse persvereniging, had mr Algera verklaringen afgelegd aangaan de de plannen tot aisiuiting der aeearmen. Niet alleen acntten de deskundigen deze afsluiting mó gelijk, maar de kosten van dijk- -ernoging, die anders noodzake lijk zijn, bedragen bijna evenveel .is de kosten tot afsiuitipg. Een jventueie afsluiting zou volgens -nr Algera een duboele veihgneid orengen, namelijk de weeasiando- iijn van de 28 km lange afsluit- dam en de tegenwoordige dijken .iet hun gezamenlijke lengte van 700 km. Bovendien wordt het dan mo gelijk een zoetwaterreservoir te maken, hetgeen een uitermate jelangrijk oüject zou vormen voor de landbouw, terwijl ook iet verkeer betere verbindingen zal kunnen krijgen, niet alieen te water, maar ook te land. Men ziet de vele voordelen van een eventuele afsluiting der zee armen, maar tevens houdt men rekening met de enorme lasten, die hieraan verbonden zullen zijn. PLEZIER EN NARIGHEID. De strenge vorst, die ons land momenteel overheerst, was voor velen weer aanleiding de schaat sen onder te binden en v«ui het ijs te genieten. Overal in het land werden schaatswedstrijden georganiseerd, waarbij de elf- merentocht een record van bijna 8000 deelnemers had. Voor het eerst na zeven jaar werd ook weer de elfstedentocht .ehouden, wat door de strenge vorst weer mogelijk werd. Maar niet alleen bracht koning winter vermaak voor de vele schaatsliefhebbers; men onder vond ook veel last van de vorst. Da dichtgevroren rivieren en ka nalen vormden een ernstige be lemmering voor de binnenscheep vaart. Het risico voor de schip pers is te groot en bijna het ge hele scheepvaartverkeer ligt stil. Ook het verkeer ondervindt veel last van het ijs. Op vele plaatsen zijn de veerponten uit de vaart genomen en slechts hier en daar is alleen voor voetgangers de overtocht van een rivier nog mogelijk per motorboot. Vele ijsbrekers werden door de Rijks waterstaat reeds uitgestuurd om nieuwe vaargeulen te maken in het steeds dikker wordende ijs. Aan de drukke waterwegen als het Noordzeekannaal en het Am sterdam-Rijnkanaal wordt spe ciale aandacht besteed. De visvoorziening in IJmuiden stagneert, daar zelfs de vissers haven, die toch met zout water evuld is, is dichtgevroren en de awlers en loggers zich met veel oeite een weg door de ijslaag innen banen. Veel hinder heeft ok Rotterdam, waar de opge- agen goederen slechts lang- lam vervoerd kunnen worden. >e sleepdiensten hebben hun irijzen met 100 verhoogd en 'e vaargeul op de grote rivieren /ordt steeds smaller en is prac isch niet meer geschikt voor ichepen met grote diepgang. De Rijkswaterstaat doet al heJ logelijke om stagnatie in het cheepvaartverkeer te voor omen, terwijl vele opgeslagen goederen reeds via weg- en rail- ervoer hun bestemming moe- en vinden. In Noord-Rijnland-We'tMen heeft men tot Vrijdagmiddag 38 vossen aangetroffen, die aan hondsdolheid leden. Om uitbreiding van de epide mie tegen te gaan. stelde het ministerie van Economische Za ken en Bevoorrading van h°t seling zijn pistool trok en deze we weer en nemen Nichols, als ons aan het zoeken zijn. In ieder land een premie van 10 me Pk on i.z rzi-1:ihii rmcr ippft crpvancrpn opval mnpt ip nrtmirldplliik vra- elke kon van een in "Westfalpn op hen richtte. Zonder zijn blik af te wenden, beval hij Dunwell miss Andrews naar het vlieg tuig te brengen, lammy aarzelde voor het eerst een opdracht van zijn comman- 'ant uit te voeren. Hij keek ver ontschuldigend naar zijn gewon- ie arm. „Toe schiet op, Sam," drong Mersham aan. Hij vermeed hij nog leeft, gevangen." geval moet je onmiddellijk vra- „Je plan is niet zo gek, Flan- gen om een honderdtal parachu- ders," erkende Mersham, „maar tisten. Jullie kunnen over 6 uur ik kan het risico niet lopen Ni- hier zijn om ons te ontzetten en elke kop van een in Westfalen 1 gevangen vos of das. Tot dusver I was deze bepaling alleen van kracht voor r»0 telijke chols te verwonden of te doden. Wij moeten hem levend in Leo poldsville brengen. Bovendien hebben de Duitsers jouw voorne men natuurlijk voorzien en ons een aantal mannen achterna ge- mogelijk hebben wij dan een kans districten van het land. om ook Nichols gevangen te ne men en door de lucht naar Leo poldsville te brengen." (Wordt vervolgd.) Behalve bii d° 3^ "n-—™ men ook bij de reeën, 2 bunzin gen, een marter, 2 hazen- 'wee honden en een kalf de ziekte aan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 5