DUITSLAND'S
NIEUWSTE BUKSEMOORLOG
Koude en hitte
beletsel meer
geen
In de greep van Koning Winter
Binnenlands Nieuws
VAL DA
tweede blad
Ruhrgebied
verovert wereldmarkten terug
De dumping is er.,weer!
voor
Van Zeeland over Duitsland
en de E.V.G,
De verongelukte
„Brittannia"
Zorg voor verhongerde vogels
De opdracht van Robert Mersham
Vossen in Noord-Rijnland-
Westfalen I jden aan
dolheid
Zaterdag 6 Februari 1954
9e Jaargang No. 3067
Snuif en wrijf
Vliegtuigtesten
elke weersgesteldheid
Herdenking van de watersnood
Krijgt rampgebied een dubbele beveiliging?
Winter veroorzaakt moeilijkheden in het verkeer
BIJ GRIEP
PASTI LLES
VRIJE ZE
Het is uitermate leerzaam hier
zijn oor niet slechts bij de poli
tieke, maar ook eens bij de
economische deskundigen te
luisteren te leggen. Dan komt
men er al spoedig achter, dat er
in de wereld dingen zijn, die in
verband met het behoud van de
vrede even belangrijk zijn, als de
kwestie der Duitse hereniging,
maar waarover toch aan de con
ferentietafel niet wordt gespro
ken. Niet openlijk tenminste. Op
de achtergrond van de discussies
van de heren Dulles, Eden, Bi-
dault en Molotow zijn zij echter
zonder twijfel steeds aanwezig en
oefenen daar hun invloed uit.
Dat men zich in West-Europa,
in het bijzonder in Engeland,
meer zorgen over een, waar
schijnlijk geringe, economische
depressie in Amerika maakt dan
in de Verenigde Staten zelf, lijkt
vreemd, maar is het niet. Zoals
de situatie op het ogenblik is, be
tekent een daling van 1 procent
van de Amerikaanse industriële
productie een daling van 5 pro
cent van de Britse export naar de
V. S. En sommige Amerikanen
verwachten geen daling van 1,
maar van 5 procent
Is het dan een wonder, dat,
moeilijk maakt? Tenslotte is
Europese Economische Samen
werking kan men leren, dat in
het eerste halfjaar van 1953 de
productie van Engeland ongeveer
gelijk bleef, die van Frankrijk
daalde, maar die van Duitsland
met 7 procent steeg; en voor 1954
wordt op een verdere aanzienlijke
verhoging gerekend.
Met andere woorden: Duitsland
heeft de leiding in Europa op het
punt van productie en export
Uw verkoudheid
keel of borst
van neus,
weg met
Rood-China, met'zijn 400 millioen overgenomen, hetgeen ook blijkt
inwoners, potentiëel één van de j uit het feit, dat West-Du
belangrijkste afzetgebieden
de wereld.
van
VAN TWEE KWADEN
Eisenhower en Dulles kijken
bij de pogingen van Britten en
andere West-Europeanen om de
handel met het Oosten weer wat
op gang te brengen, niet al te
nauw toe, senator McCarthy ten
spijt want zij weten, dat men
van twee kwaden het kleinste
kwaad moet kiezen. En een W.-
Europa, dat wat handel drijft
met het communistische blok, is
een veiliger bondgenoot, dan een
West-Europa, dat tengevolge van
een economische crisis zijn werk
lozen bij vele millioenen zou
tellen.
Wat overigens deze heer
McCarthy betreft: het is opval
lend, dat hij zich nog nooit heeft
opgewonden over de steeds
groeiende omvang van de leve
ranties van West-Duitsland aan
Rood-China (staalplaten, machi
nes, werktuigen!) In dit verband
moet worden gewezen op een
fenomeen, dat men met enig
recht Duitslands nieuwste blik-
terwijl de ministers van Oost en semoorlog zou kunnen noemen.
West elkaar in Berlijn een vlieg gen feit is, dat West-Duitsland,
proberen af te vangen, ruim der
tig van Engelands meest aanzien
lijke zakenlieden, met de zegen
van hun regering, in Moskou
onderzoeken, of Groot-Brittannië
niet een aanzienlijker deel van
zijn uitvoer naar Sowjet-Unie kan
leiden? En kan het verder
verbazing wekken, dat Eden
ietwat schoorvoetend zijn Ame
rikaanse eollega Dulles volgt,
wanneer deze de weg naar de
officiële erkenning van en on-
dat nog maar enkele jaren ge
leden uitgeput en vernield naar
adem snakte, in een ijltempo de
wereldmarkten verovert en han
del en industrie van Engeland
en in mindere mate ook die van
Amerika uit de posities in het
Midden-Oosten, de andere Azia
tische landen en Zuid-Amerika
verdringt.
DUITSLAND WINT!
Uit de droge cijfers van het
derhandelingen met Peking extra rapport van de Organisatie voor
Tegenwoordig staat men ner-1 enorme loods, waarin ieder type
gens voor en kunnen de vlieg
tuigen onder iedere weersom-
standigheid vliegen. Grote warm
te en grote koude oefenen op de
vliegtuigen van heden geen fu
neste invloed meer uit. Wanneer
men bedenkt, dat bij een grond-
temperatuur van 15 graden Cel
sius het op een hoogte van 6000
meter 24 graden Celsius vriest,
dan begrijpt men wel, dat vlieg
tuigen al zeer spoedig met hevige
koude te kampen hebben.
Vroeger was het probleem van
de ijsafzetting op de vleugels
bijna niet op te lossen, tegen
woordig heeft men hier geen last
meer van. Bij dergelijke tempe
raturen moeten natuurlijk de be
manning en eventueel de passa
giers tegen de koude beschermd
worden. Zat men eertijds dik in
gepakt in zware, leren jassen met
toont, wollen shawl, vliegkap,
bril en warme kruik, tegenwoor
dig leunt men bij dergelijke tem
peraturen behagelijk achterover
in de verstelbare fauteuil, leest
de krant of drinkt een kopje kof
fie. Van de koude bemerkt men
totaal niets, want de toestellen
vliegtuig, hoe groot ook, kan
worden geplaatst. Binnen zeer
korte tijd kan men het te testen
vliegtuig aan een indrukwekken
de serie proeven op het gebied
van weersgesteldheden blootstel
len en constateren, hoe het hier
op reageert. Grote koude, grote
hitte, kortom iedere weersge
steldheid kan hier worden nage
bootst en door middel van spe
ciale meetinstrumenten kan men
de reacties van het vliegtuig
hierop controleren.
Ook voor de motoren zijn der
gelijke proeven van het grootste
belang. Wat doet de motor bij
een temperatuur van 50 graden
onder nul? Hoe houdt de olie
zich? Duizenden vragen kan
men op deze manier binnen zeer
korte tijd beantwoorden. De bouw
van deze loods heeft wel het be
drag van 10 millioen dollar ge
kost, maar .gezien de resultaten,
is het dat ook wel waard.
Vroeger moest men, om zulke
proeven te nemen, het betrokken
toestel naar streken brengen,
waar de bedoelde weersgesteld
heid heerste. Natuurlijk kostte
zijn uitgerust met een prachtig dit ook enorme sommen en... een
verwarmingssysteem, dat auto- hoop tjjd. Nu doet men dit on-
matisch de lucht in de cabine op derzoek goedkoper en in kortere
de vereiste temperatuur houdt.
Wanneer men bedenkt, dat de
moderne toestellen uitgerust zijn
met een installatie, die in staat
is, een huizencomplex te verwar
men, dan begrijpt men. dat men
zelfs bij een vlucht over een der
polen geen koude behoeft te lij
den. Alvorens het echter zo ver
was, heeft de verwarming, even
als het vliegtuig zelf, een lange
ontwikkelingsperiode moeten
doormaken. Nu is men echter
zover en het probleem is opge
lost
PROEVEN EN FLORIDA.
Hetzelfde geldt natuurlijk om
gekeerd voor de warmte. De nieu
we toestellen zijn voorzien van
een prachtig system voor lucht
verversing en de temperaturen
ssjjn er steeds aangenaam. De
weersomstandigheden hebben na
genoeg geen invloed meer op het
vliegen en het vliegtuig.
Nieuwe typen vliegtuigen kun
nen hier speciaal op worden ge
test. In Florida, in de Verenigde
Staten, heeft men ten behoeve
hiervan 'n speciaal laboratorium
gebeuwd, «at beschikt over een
tijd. Het vliegtuig snelt naar
zijn volmaking. De techniek is
niet te stuiten en nieuwe vindin
gen zullen het vliegen nog een
voudiger, veiliger en comforta
beler maken.
De Belgische minister van
Buitenlandse Zaken. Paul van
Zeeland, heeft te Brussel ver-
Iklaard, dat de ratificatie van
het Europese legerverdrag door
West-Duitsland „een herenigd
Duitsland zou binden" om de
E.V.G. te ondertekenen.
Verder meende Van Zeeland,
die een gezamenlijkp vergade
ring toesprak van de senaats
commissie voor Buitenlandse
Zaken en Defensie, dat), „wan
neer eventueel de vereniging
van Duitsland tot stand komt
het E.V.G.-verdrag zal moeten
worden aangepast aan de nieu-
ive toestand,
op het ogenblik in de Europese
Betalingsunie een overschot van
750 millioen dollar heeft. De
goud- en dollarreserves van
Bonn groeien voortdurend en
bedragen thans reeds meer dan 1
milliard dollar.
Duitse zakenlieden, onder wie
opvallend veel vertegenwoordi
gers van Krupp, zijn uiterst ac-1
tief in Egypte, Turkije, Perzië,
Pakistan, India, Brazilië en Ca
nada. En kan één van de afne
mers niet in deviezen betalen:
geen nood: de Duitsers hebben 'n
prachtig credietsysteem opge
bouwd, dat hen in staat stelt,
niet slechts goederen, maar ook
geld te exporteren. In Brazilië
b.v., dat voor 93 millioen dollar
bij de Duitsers in het krijt stond,
is een aanzienlijk deel van deze
vordering ingewisseld in cruzei
ros en daarmede bouwt de Düs-
seldorfse firma Mannesmann
thans bij Belo Horizonte een
enorme staalfabriek!
DANK ZIJ HET VERLIES.
Dat Duitsland op handelsgebied
zulke successen boekt, dankt het
voor een goed deel aan het feit,
dat het de oorlog heeft verloren.
In de eerste plaats zien de vol
ken van Azië en Zuid-Amerika in
hen geen „koloniale onderdruk
kers" of „dollar-imperialisten" en
zij worden daarom met open
armen ontvangen. In de tweede
plaats kan de Duitse industrie,
omdat zij (nog) geen wapens mag
vervaardigen, orders op veel kor
tere termijn uitvoeren. Daarbij
komt dan nog, dat Duitsland,
waar de lonen lager liggen, dan
in Engeland, goedkoper kan leve
ren dan de concurrenten. De
vroeger zo gevreesde en gehate
Duitse „dumping" is zonder twij
fel weer een feit.
Men moet dit alles zien in het
licht van de internationale poli
tiek. Al zijn de verwachtingen
omtrent de Berlijnse conferentie
niet hoog gespannen, algemeen
neemt men toch aan, dat de
„koude oorlog" langzaam in een
situatie, die men met de uitdruk
king „koude vrede" aanduidt, zal
overgaan. Deze nieuwe toestand
zal er vooral één zijn van wach
ten: van de Amerikanen op een
opstand der onderdrukte volken
tegen Moskou; en van de Russen
op een economische ineenstor
ting van het Westen. Onder deze
omstandigheden zal men het de
Duitsers duidelijk moeten maken
dat zij mogen exporteren om te
kunnen leven, maar dat zij niet
mogen exporteren, om der wille
van het exporteren.
Twee Churchill-tanks van 37
ton en 500 man van de lucht
macht staan gereed om nog een
poging te doen het Britse reu-
zenvliegtuig „Brittannia", dat
op een zandbank in de rivier de
Severn een noodlanding heeft
gemaakt, op de oever te trek
ken.
De eerste pogingen mislukten,
doordat zware stalen en nylon
sleepkabels nog te zwak bleken
te zijn. Zij knapten af. Het toe
stel weegt 70 ton en heeft acht
millioen gulden gekost. Gemeld
is, dat het als verloren moet
worden beschouwd, maar de
Britstol-vliegtuigfabriek heeft
zich tot nog toe niet over de
schade uitgelaten.
Arbeiders van de fabriek* heb
ben diverse onderdelen uit het
inwendige van het vliegtuig
verwijderd.
In geheel Nederland, maar
speciaal in de door de ramp ge
troffen gebieden, is deze week
de watersnoodramp van 1 Febru
ari '53 herdacht. Op vele plaatsen
werden er sobere plechtigheden
gehouden ter nagedachtenis aan
de slachtoffers van deze ramp.
In enkele plaatsen, meestal die
door de ramp het zwaarst getrof
fen waren, warden er monumen
ten en gedenktekenen zonder
veel uiterlijk vertoon onthuld,
opdat men niet vergete, welk een
ramp Nederland in 1953 heeft ge
troffen.
Ook het radioprogramma stond
in het teken der rampherden
king en een suggestief klank
beeld liet ons opnieuw het ge
beuren van de rampnacht mee
maken.
De Commissarissen der Ko
ningin in de provincies Zeeland
en Noord-Brabant waren in hun
herdenkingsredevoeringen opti
mistisch gestemd voor wat be
treft de toekomst. Veel was er
reeds gedaan om de toestanden
in de getroffen gebieden weer
normaal te maken en het herstei-
werk gaat nog gestadig voort.
In een raaiorede, die Z. K. H.
Prins Bernhard ter gelegenheid
van de herdenking van de storm
ramp hield, herdacht hij op de
eerste plaats de bijna 1800 Ne
derlanders, die bij deze storm
ramp waren omgekomen. De
Prins verklaarde, dat het - on
danks de grote verliezen, die wa
ren geleden toch verheugend
is te noemen, dat men door
samenwerken als één gesloten
«OORDEJEUCD VALDAMILD
BOERDERIJBRAND
TE JUBBENGA.
Vrijdagmorgen omstreeks half
vijf is brand ontdekt in de bij-
schuur van de boerderij, bewoond
door mevr. de wed. Koen te Jub-
benga. Direct werd de brand
weer uit Heerenveen gealar
meerd, die spoedig met groot
materieel ter plaatse was. Het
vuur had intussen zo snel om
zich heen gegrepen, dat van de
bijschuur niets meer te redden
viel. Van het hier gestalde vee
vonden 6 hokkelingen, 3 pinken
en een zeug met biggen de dood
in de vlammen, of hepen zulke
verwondingen op dat ze moesten
wórden afgemaakt. De boerderij
kon door het optreden van de
irandweer behouden blijven. De
burgemeester van Heerenveen
en de korpschef van politie wa
ren op het terrein van de brand
aanwezig. Omtrent de oorzaak
.s nog niets met zekerheid be
kend.
MOEDIGE REDDING VAN
„IJS-DRENKELINGEN".
Bij het schaatsen op de Bergse
Achterpias te Rotterdam is Don
derdagavond de 27-jarige chef
tekenaar H. van Veen, uit de
Adrieen Milderstraat te Rotter
dam, met zijn echtgenote in een
groot wak terecht gekomen. Zij
konden wOrden gered doordat de
23-jarige electricien H. Pluim
hun hulpgeroep hoorde en het
wak wist te bereiken. Hij slaag
de erin de verstijfde drenkelin
gen met inspanning van alle
krachten uit het wak te trekken.
Na in het theehuis van het
tennispark Lommerrijk van dro
ge kleren te zijn voorzien, keerde
het echtpaar Van Veen per taxi
naar huis.
VROEG OP 'T SLECHTE PAD.
De politip te 's-Gravenhage
heeft een 19-jarige mangelster en
haar 14-jarig zusje, een vouw-
ster, aangehouden. De oudste
had de jongste aangezet om bij
een wasserij, waar beiden in
dienst waren 125 te stelen, het
geen de 14-jarige deed. Zij gaf
haar zuster 10, behield zelf
eveneens 10 en gaf de rest aan
haar moeder, die hiervoor levens
middelen en in een tweedehands
zaak een fauteuil, een bankstel,
armstoeltjes enz. kocht.
De moeder is eveneens aange
houden, doch na verhoor is het
drietal weer vrijgelaten.
STOOKOLIE IN
ROOSENDAALSE VLIET.
In de Roosendaalse vliet is
maar liefst 8 ton stookolie te
recht gekomen omdat één van
de arbeiders van de N.V. Kandij-
fabriek van Gilse een afsluiter
vergat dicht te draaien.
Gewoonlijk wordt de olie uit
een schip getankt en via een af
sluiter in de kademuur naar de
fabriek geloodst. Doordat de
Roosendaalse vliet was dicht ge
vroren moest de olie met tank
auto's worden aangevoerd. Voor
het binnenvoeren van de olie,
aangevoerd per auto, werd een
andere afsluiter gebruikt dan
voor de schepen het geval is.
De fabriek zal een dag stil
moeten liggen, omdat de stook
olie eerst van het ijs verwijderd
moet worden. De Roosendaalse
brandweer durfde de risico niet
te nemen om de olie in brand
te steken.
Dat er stookolie in de Vliet te
recht kwam werd bemerkt toei.
de machines van het bedrijf L
werking werden gesteld. In
plaats van water voor de afkoe
iing kwam er stookolie binnen
De schade voor het bedrip
loopt in de duizenden guldens.
Talrijke meeuwen en duiver,
neerkomend op de oliemassa, üt
ten het leven.
DEENSE OORLOGSSCHEPEN
ZIEN UIT NAAR FINSE
SMOKKELAAR.
Deense oorlogsschepen zijn
Vrijdag uitgevaren om te trach
ten de Finse kotter „Ari", uit
Abo, te onderscheppen, als dit
schip tracht de Deense territo
riale wateren binnen te varen.
De „Ari" is Woensdag uit Rot
terdam vertrokken met 12.000
liter alcohol van 96 procent aan
boord. De Rotterdamse politie
meent, dat de schipper wil trach
ten via de Deense wateren en de
Oostzee naar Finland te komen
om daar zijn lading clandestiei
aan wal te brengen.
Ook de Deense politie en de
douane zijn gealarmeerd.
Naar aanleiding van de alar
merende berichten omtrent de
vogels bij het IJsselmeer, heeft
het dierenrampenfonds Vrijdag
een ton visafval te IJmuiden
aangekocht met het verzoek dit
zo snel mogelijk ter beschikking
te stellen van de houtvester, be
last met het toezicht op het na
tuurreservaat „Het zwarte
meer". Aangezien ook behoefte
bestaat aan granen, heeft het be
stuur van het dierenrampenfonds
tevens de voorzitter van de af
deling Kampen van de Neder
landse vereniging tot bescher
ming van dieren gemachtigd
voorlopig over te gaan tot de
aankoop van vogelvoedergranen
tot een bedrag van ƒ250. Over
wogen wordt nog reeds bestaan
de dierentransportcolonne te
Amersfoort ter beschikking te
stellen van de reddingsactie, in
dien dit door de betrokken hout
vester nodig wordt geoordeeld.
Van de zijde der politie te Kam
pen ondervindt men zeer veel
medewerking.
Wij herinneren er aan dat het
11 Februari a.s. een jaar geleder,
zal zijn dat het dierenrampen
fonds werd opgericht naar aan
leiding van de overstromings
ramp.
door HARTIN VERDUYN.
het Marion aan te zien, die nu,stuurd. Ik verzeker je, dat we a
oleek als een dode naar hem toe- i lang omsingeld zijn, mede dan
schreed. „Er zijn ogenblikken zij jullie aarzelen."
32)
(Nadruk verboden).!
„Ik denk er niet aan," was Ma
rion's fel en onmiddellijk com
mentaar.
„U staat nu onder mijn beve
len, miss Andrews," antwoordde
Mersham op gedempte maar
doordringende toon. „U moet uw
plicht weten en van deze gele
genheid gebruik maken. Moch
ten wij er niet in slagen Nichols
over te brengen, dan kunt u de
heren daar nog van nut zijn."
„U begrijpt er niets van," zei
Marion heftig. „Ik ben slechts
een assistente. Alleen professor
Nichols kan daar waardevolle in
lichtingen verstrekken. Ik zèg
nogmaals, ik weiger u allen in
de steek te laten."
Mersham werd nog bleker dan
hij reeds was. Ieder ogenblik
konden de Duitsers een wanho
pige poging doen om het vlieg
tuig te behouden en hun voorne
mens met hun vijanden toch nog
uit te voeren. Mogelijk waagden
zij het er op en doorzagen zij de
bluf van Flanders. Zij konden
immers weten, dat Brent noch
Hartley explosieven bij zich had
den om de toestellen te vernieti
gen. In ieder geval moest er
haast gemaakt worden.
Nu was het majoor Crane die
'n sarcastische opmerking maak
te: „Wij zijn mensen, captain
Mersham, geen goden. Wanneer
wij deze kans niet nemen, blijft
er niemand in leven, 't Is beter
dat wij zonder Nichols arriveren
geweest, dat ik je hardheid be
wonderde, captain Mersham,' zei
ze trillende van woede, „maar nu
zie ik dat je maar een ordinaire
bruut bent". Haar woorden reten
de oude wond van zijn minder-
dan niemand van ons. Hoe denkt waardigheidscomplex tegenover
u zich overigens te kunnen vei
weren als Brent en Hartley de
vliegtuigen eenmaal verlaten
nebben. Binnen enkele minuten
hebben de Duitsers ons weer te
pakken."
Mersham zag de majoor ver
moeid aan. Zijn wonden deden
hem ondragelijk pijn: een ogen
blik kreeg hij lust om toe te ge
ven, maar dan vond hij zijn oude
verweer en snauwde Crane toe:
„Houdt u uw critiek voor u, ma
joor, dank zij de stommiteiten
van de geheime dienst zitten wij
in deze impasse. U was er toch
ook zo zeker van dat de vijand
niets van deze opdracht afwist?"
Crane verdedigde zich niet,
maar week beledigd terug. Tegen
deze ruwe, keiharde kerel kon hij
niet op. Die Mersham zou hen
met zijn blinde discipline alle
maal de dood injagen.
Hij kon zijn ogen niet geloven
toen hij zag, hoe de kapitein plot
intellectuelen geheel open. Hij
zou haar graag tegen zich dood
gedrukt hebben. Nooit wist hij
beter, hoe hij haar tegelijk lief
had en haatte op dit moment. Hij
kon niets antwoorden, maar keek
naar Sam, die schoorvoetend op
Marion toetrad en aarzelend zei:
„Doe me een genoegen miss..."
Toen klonk de geamuseerde lach
van Flanders, een hoge, jolige
lach, alsof hij op een of andere
studentenfuif was.
„Waar maken jullie je toch zo
druk om," riep hij, „zien jullie
niet in hoe belachelijk we doen
„Welnu, dan moeten we we
met z'n allen in een vliegtuig
antwoordde Flanders, „óf..."
„Juist, óf..." zei Mersham t
hij ademde diep. Dunwel,
draalde ondertussen nog steed:
voor het toestel, waar Marion ii.
zou stappen.
„Wij staan hier onze kostbar:
tijd op een gevaarlijke manier ti
verpraten. Het stikt hier van d<
Duitsers om ons heen. Ik bevee
jullie onmiddellijk te doen, wa
ik jullie opdraag," riep hij mei
verheffing van stem.
Met onuitsprekelijk verdriet zag
Marion nog eenmaal naar hem
om en Flanders volgde haar.
„Moet ik in Leopoldsville op
julie wachten?" vroeg hij spot
tend.
„Doe wat ik je heb opgedragen,
sergeant Flanders," beet Mer-
om ons hier, onder deze precaire sham hem toe.
omstandigheden in te spannen i „Zodra je op je bestemming
om precies datgene te doen wat
we de Duitsers beloofd hebben?"
„Neemt u ook een kist, kapi
tein, we maken de 3de defect,
want daar is geen piloot voor en
met de overige twee schieten we
het kamp in elkaar. Dan landden
bent, ga je naar het gouverne
ment. Je bent daar op Belgisch
gebied en ook België is in oorlog
met Duitsland. Bovendien zijn de
autoriteiten daar natuurlijk inge
licht over deze expeditie. Ook
staat het vast, dat ze reeds naar
eenheid weer spoedig tot een al
geheel herstel van de getroffen
gebieden kan komen, wat na
tuurlijk een eerste vereiste is
voor een goede toekomst. Niet
alleen prees Z.K.H. de nationale
inspanning tot herstel, maar ook
herdacht hij de spontane hulp
van de landen van de gehele
wereld. Thans kon hij verklaren,
dat in het voorbije jaar een gi
gantisch werkstuk is verricht en
dat men met optimisme de toe
komst tegemoet kon zien.
AFSLUITING DER ZEE
ARMEN MOGELIJK
Naast Z.K.H. hield ook de mi
nister Vuil viaut.'oi tii v.uier-
staat, rnr Algera, een radiOreue,
waarin hij een oeknopt overzicnt
gaf van de hersteiwerkzaam-
neden en waarin hij verklaarde,
dat de Nederlandse regering ook
het oog gericht hield op de toe
komst voor een vernoging van
de veiligheid, waaroij ue vraag
tot de mogelijkheid van het af
sluiten der zeearmen een groot
probleem vormt.
Reeas tevoren, tijdens het jaar
lijkse diner van de buitenlandse
persvereniging, had mr Algera
verklaringen afgelegd aangaan
de de plannen tot aisiuiting der
aeearmen. Niet alleen acntten de
deskundigen deze afsluiting mó
gelijk, maar de kosten van dijk-
-ernoging, die anders noodzake
lijk zijn, bedragen bijna evenveel
.is de kosten tot afsiuitipg. Een
jventueie afsluiting zou volgens
-nr Algera een duboele veihgneid
orengen, namelijk de weeasiando-
iijn van de 28 km lange afsluit-
dam en de tegenwoordige dijken
.iet hun gezamenlijke lengte van
700 km.
Bovendien wordt het dan mo
gelijk een zoetwaterreservoir te
maken, hetgeen een uitermate
jelangrijk oüject zou vormen
voor de landbouw, terwijl ook
iet verkeer betere verbindingen
zal kunnen krijgen, niet alieen
te water, maar ook te land. Men
ziet de vele voordelen van een
eventuele afsluiting der zee
armen, maar tevens houdt men
rekening met de enorme lasten,
die hieraan verbonden zullen zijn.
PLEZIER EN NARIGHEID.
De strenge vorst, die ons land
momenteel overheerst, was voor
velen weer aanleiding de schaat
sen onder te binden en v«ui het
ijs te genieten. Overal in het
land werden schaatswedstrijden
georganiseerd, waarbij de elf-
merentocht een record van bijna
8000 deelnemers had.
Voor het eerst na zeven jaar
werd ook weer de elfstedentocht
.ehouden, wat door de strenge
vorst weer mogelijk werd.
Maar niet alleen bracht koning
winter vermaak voor de vele
schaatsliefhebbers; men onder
vond ook veel last van de vorst.
Da dichtgevroren rivieren en ka
nalen vormden een ernstige be
lemmering voor de binnenscheep
vaart. Het risico voor de schip
pers is te groot en bijna het ge
hele scheepvaartverkeer ligt stil.
Ook het verkeer ondervindt veel
last van het ijs. Op vele plaatsen
zijn de veerponten uit de vaart
genomen en slechts hier en daar
is alleen voor voetgangers de
overtocht van een rivier nog
mogelijk per motorboot. Vele
ijsbrekers werden door de Rijks
waterstaat reeds uitgestuurd om
nieuwe vaargeulen te maken in
het steeds dikker wordende ijs.
Aan de drukke waterwegen als
het Noordzeekannaal en het Am
sterdam-Rijnkanaal wordt spe
ciale aandacht besteed.
De visvoorziening in IJmuiden
stagneert, daar zelfs de vissers
haven, die toch met zout water
evuld is, is dichtgevroren en de
awlers en loggers zich met veel
oeite een weg door de ijslaag
innen banen. Veel hinder heeft
ok Rotterdam, waar de opge-
agen goederen slechts lang-
lam vervoerd kunnen worden.
>e sleepdiensten hebben hun
irijzen met 100 verhoogd en
'e vaargeul op de grote rivieren
/ordt steeds smaller en is prac
isch niet meer geschikt voor
ichepen met grote diepgang.
De Rijkswaterstaat doet al heJ
logelijke om stagnatie in het
cheepvaartverkeer te voor
omen, terwijl vele opgeslagen
goederen reeds via weg- en rail-
ervoer hun bestemming moe-
en vinden.
In Noord-Rijnland-We'tMen
heeft men tot Vrijdagmiddag 38
vossen aangetroffen, die aan
hondsdolheid leden.
Om uitbreiding van de epide
mie tegen te gaan. stelde het
ministerie van Economische Za
ken en Bevoorrading van h°t
seling zijn pistool trok en deze we weer en nemen Nichols, als ons aan het zoeken zijn. In ieder land een premie van 10 me Pk on
i.z rzi-1:ihii rmcr ippft crpvancrpn opval mnpt ip nrtmirldplliik vra- elke kon van een in "Westfalpn
op hen richtte. Zonder zijn blik
af te wenden, beval hij Dunwell
miss Andrews naar het vlieg
tuig te brengen,
lammy aarzelde voor het eerst
een opdracht van zijn comman-
'ant uit te voeren. Hij keek ver
ontschuldigend naar zijn gewon-
ie arm. „Toe schiet op, Sam,"
drong Mersham aan. Hij vermeed
hij nog leeft, gevangen." geval moet je onmiddellijk vra-
„Je plan is niet zo gek, Flan- gen om een honderdtal parachu-
ders," erkende Mersham, „maar tisten. Jullie kunnen over 6 uur
ik kan het risico niet lopen Ni- hier zijn om ons te ontzetten en
elke kop van een in Westfalen
1 gevangen vos of das. Tot dusver
I was deze bepaling alleen van
kracht voor r»0 telijke
chols te verwonden of te doden.
Wij moeten hem levend in Leo
poldsville brengen. Bovendien
hebben de Duitsers jouw voorne
men natuurlijk voorzien en ons
een aantal mannen achterna ge-
mogelijk hebben wij dan een kans districten van het land.
om ook Nichols gevangen te ne
men en door de lucht naar Leo
poldsville te brengen."
(Wordt vervolgd.)
Behalve bii d° 3^ "n-—™
men ook bij de reeën, 2 bunzin
gen, een marter, 2 hazen- 'wee
honden en een kalf de ziekte
aan.