De gevolgen van de vorst DE ELFSTEDENTOCHT ENGELAND EN DE ATOOMENERGIE Plan tot productie van een volksauto Roode Kruis zendt dekens naar Parijs Goeree-Overflakkee nu geheel geïsoleerd Sneltrein Zwolle-Amsterdam ontspoord De opdracht van Robert Mersham 137 Deelnemers aan de siari Mooi weer zorgde voor nieuwe records Hond redt kind van de dood BOND VAN OUDEN VAN DAGEN VRAAGT GRATIS BRANDSTOFFEN. Bevolking wordt verzocht niet te hamsteren. 'Het eiland Goeree-Overflakkee is door het ijs geheel ge- isoleerd. De gehele nacht heeft de veerboot van de R.T.M. ('Rot terdamse Tramwegmij.) „Destad Zierikzee" voor de haven van Middelharnis in het ijs vastge zeten. De passagiers zijn gedeel telijk over het ijs aan de wal gekomen. Anderen werden er met ladders afgehaald. Het eiland zou van noodzakelijke levensmiddelen, medicijnen enz. door vliegtuigen of helicopters moeten worden voorzien, Er is op het eiland Flakkee een par ticulier vliegveld van de land bouwer K. van Beek te Melis sant, die zelf een Piper Cup be zit. Woensdag kwamen alle bur gemeesters van het eiland te Middelharnis in vergadering bij een om de toestand te bespre ken. Uit de besprekingen bleek dat de levensmiddelenvoorraad niet van dien aard is dat er de eerste weken gebrek is. De burgerij wordt aangeraden niet te ham steren, daar dit absoluut niet noodzakelijk is. De postdirec teur zal overleg plegen om de post per vliegtuig te vervoeren. De eigenaar van het particuliere vliegveld te Melissant, de heer K. van Beek, heeft zijn vliegveld gratis ten gebruike aangeboden. Hij heeft zelf 3 Piper Cups ter beschikking die hij tegen be taling van de onkosten in ge bruik wil stellen voor vervoer. Met de kleine Piper kan echter slechts 350 kg post worden ver voerd. De minister van Binnenland se Zaken heeft toegezegd de verbindingen hoe dan ook in stand te houden, deelde de bur gemeester van Middelharnis mee. Het is dringend noodzake lijk dat van overheidswege hulp wordt geboden, om het vaarwa ter met ijsbrekers open te hou den, zodat er althans enige com municatie blijft. Het is uiterst gevaarlijk wanneer de veerboten zonder assitentie vertrekken. Schroef- en asbreuk is niet uit gesloten waardoor zo'n veerboot stuurloos zou ronddrijven. On der toezicht van de verkeersin- spectie werd Woensdagmiddag weer een verboot met vrachtwa gens geladen, die zou proberen met uitgaande post en dergelijke de overkant van het Haring vliet te bereiken. Later werd gemeld dat de veerboot „De stad Zierikzee" om half negen Woensdagmorgen in Middelharnis is gearriveerd. Het schip had de gehele nacht voor de haven van Middelharnis in het ijs vastgezeten. Om half 12 is de ygerboot weer in de rich ting Hellevoetsluis vertrokken, doch zit thans weer vast in het ijs. Op het vliegveld te Melissant is een vliegtuig aangekomen, dat post komt halen en bren gen. Heden zal de passagiersboot van Vlieland proberen Terschel ling te bereiken, waarna men zal trachten over de Noordzee naar IJmuiden te varen, om zo doende een verbinding met de wal te krijgen. Er zijn tnans twee ijsbrekers van Moerdijk onderweg naar Mid delharnis. De schepen zullen pro beren een vaargeul open te bre ken tussen Middelharnis en Hel levoetsluis, waardoor de geregel de veerdienst tussen beide plaat sen kan worden hersteld. Gisteren zijn enkele vluchten gemaakt met vliegtuigen van het luchtsproeibedrijf Van Beek uit Melissant. In drie vluchten zijn kranten en post overgebracht. De heer Van Beek persoonlijk heeft enkele passagiers overgevlogen, bij wie prof. ir. L. J. Klein, hoofd ingenieur-directeur van de pro vinciale waterstaat Zuid-Holland, die Dinsdagavond voor het we tenschappelijk genootschap op Goeree-Overflakkee een lezing heeft gehouden. Britse geleerden bouwen on der het betrachten van de strikste geheimhouding drie miniatuur atoom-reactors, zo meldt Reuter. Over enkele we ken wordt de officiële bekend making van deze kwestie ver wacht doch dan zullen naar alle waarschijnlijkheid geen bijzon derheden bekendgemaakt wor den. Het werkende deel van de een heeft de afmeting van een olie vat van 18 liter en een ander is tezamen met de betonnen iso latie niet groter dan een bad kamer. De logische conclusie, aldus Reuter is, dat men aan mobiele „atoomfabrieken" werkt, ener giebronnen voor schepen of zelfs voor vliegtuigen, niette genstaande de regeringsverkla ring, dat Engeland zich concen treert op de productie van atoomenergie voor de industrie er is (nog) geen officieel com mentaar. De verbindingen met Schou wen en Duiveland. Het veer Zijpe-Anna Jacöba polder wordt op het ogenblik met sleepboothulp in stand ge houden. Hedenochtend vaart van Vlissingen een schip van de Prov. Stoombootdienst naar Zie rikzee. Overwogen wordt van Rotterdam een kustvaarder te bevrachten naar Zierikzee. Het kleine stoomschip „Zijpe" is er gisterochtend in geslaagd vanuit Zijpe Anna Jaoobapolder te bereiken. Van een herstel van de geregelde dienst is evenwel nog geen sprake. Men wil trachten de pontboot „Grevelingen" weer tussen Zijpe en Anna Jacobapolder in de yaart te brengen. Het schip zou gister middag een poging wagen en dan vracht en auto's meenemen. In Zijpe is gistermorgen een kleine sleepboot gearriveerd die zal proberen het ijs open te bre ken. Op Schouwen en Duiveland hoopt men dat spoedig grote ijs brekers zullen arriveren. Er be staat een tekort aan melk en groenten. De Rotterdamse Tramweg Mij. zal alle pogingen in het werk stel len om een vaargeul open te hou den tussen Zijpe en Anna Jocoba- polder, waardoor Schouwen-Dui- veland uit het isolement kan wor den veriost. De eerste Dakota is gistermid dag om 12.15 uur met post van twee dagen op 't vliegveld Haam stede gearriveerd. Het vliegtuig heeft een hoeveelheid post mee terug genomen, alsmede een aan tal pasagiers, die door de autori teiten zijn geselecteerd. Onder hen is een gezin van zeven perso nen, dat Vrijdag hoopt te emigre ren. Alleen in zeer dringende ge vallen zullen passagiers met vliegtuigen worden meegenomen. Het ligt in de bedoeling, dat elke dag een Dakota naar Haamstede vliegt, zolang het isolement van Schouwen-Duiveland voortduurt. Er was gisteren in het Zijpe veel minder drijf ijs dan Dinsdag. De veerboten „Zijpe" en „Greve lingen" hebben gistermiddag ge regeld heen en weer gevaren. De ter assistentie aanwezige sleepboot is de „Walcheren". Door het s.s. „Zijpe" worden vooral stukgoederen aangevoerd, terwijl door de „Grevelingen' auto's worden overgezet. Terschelling geïsoleerd. De post- en passagiersboot van Terschelling heeft de vaart moeten staken, zodat ook thans dit eiland geen verbinding meer heeft met de vaste wal. Veerdienst ZierikzeeColijns- plaat gestaakt. De veerdienst Zierikzee-Ko- lijnsplaat is gestaakt. IJsbrekers voor de havens van Middelharins en Helle voetsluis. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat deelt mee, dat twee ijsbrekers naar Hellevoetsluis en Middelharnis zijn vertrokken om de havens aldaar in bevaar bare toestand te brengen. Eén van de ijsbrekers heeft averij gekregen in de machinekamer. Beide ijsbrekers, die gecombi neerd optreden, daar wederzij d se assistentie bij het werk van het ijsbreken nodig is, konden daarom niet op tijd te bestem der plaatse aankomen. Thans hebben zij hernieuwde pogingen gedaan om Hellevoetsluis en Middelharnis te bereiken. den vermeld. Evenmin zal zulks door de radio worden bekend gemaakt, hoewel deze diepten op Rijn en IJsel kleiner zijn dan 270 cm. Op de Waal komt vast ijs voor tot Tiel, op de Nieuwe Rijn tot Arnhem, op de IJsel tot Does burg. Op de Maas zijn de stu wen, uitgezonderd die van Borg haren, reeds enige dagen ge streken. Tot voorbij Sambeek ligt de Maas helemaal dicht met vast ijs. Stremming postvervoer «oor ijsgang. De P.T.T. heeft meegedeeld, dat tengevolge van ijsgang de situatie van de postverbindin gen met de verschillende eilan den vanaf 3 Februari als volgt is: Schiermonnikoog!Ameland: Ge regelde postverbinding per vliegtuig van de Kon. Lucht macht van en naar het vlieg veld Leeuwarden. Alle post wordt in Leeuwarden geconcen treerd. Terschelling en Vlieland: De bootverbinding is door bescha diging van de boten bemoeilijkt. De post wordt eveneens per vliegtuig van en naar Leeuwar den overgebracht. Texel: Er is postvervoer met de ongeregelde bootverbinding op Den Helder. Land van AltenaDe veerdien sten van Gorinchem uit zijn ge staakt. De post wordt per auto via Zaltbommel-Andel naar de plaatsen van bestemming ge bracht. Goeree en Over flakkee: Door schroefbreuk is de bootverbin ding op 2 Februari mislukt. De boot zit nog in het ijs vast met de post aan boord. Een ijsbreker is onderweg. De post voor het eiland wordt voorlopig in Hel levoetsluis opgeslagen. Met de Koninklijke Luchtmacht is con tact opgenomen om zo nodig heden de post per vliegtuig over te brengen. Schouwen en Duiveland: Op 2 Februari was geen bootverbin ding mogelijk. Alle post, met in begrip van de nachtpost van 2 Februari wordt naar Haamste de overgebracht. In Zijpe is een ijsbreker aamwezig. Getracht wordt de bootverbinding op Zij pe te herstellen. Op regelmatige postverbinding kan evenwel de eerste dagen niet worden gere kend. De post wordt tot Roosen daal normaal verzonden. hl oord-Beveland: De veerdienst is gestremd. De post wordt via 'Middelb urg-Veere-Kamperland op onregelmatige" tijdstippen overgebracht. één grote ijsvlakte is. De Wad denzee aan de andere kant van de dijk is niet berijdbaar, er zijn veel wakken. Eerste auto over de Lek. Woensdagmiddag is de eerste auto over het ijs van de Lek ge reden. Het was de groothandelaar in tabaksartikelen Sanderse uit Culemborg, die met zijn auto (een volkswagenbusje) vanuit Culem borg naar de overkant van de Lek reed in de richting Utrecht. Toen hij de tocht had volbracht volg den meer automobilisten zijn voorbeeld. Marineluchtvaar dienst is paraat. De marineluchtvaartdienst heeft een aantal vliegtuigen, waaronder hefschroefvliegtuigen gereed staan om eventueel contact tot stand te brengen met geïsoleerde eilanden. Voorlopig blijft de ko ninklijke luchtmacht evenwel met deze taak belast. Dinsdag heeft een he'licoptère van de M.L.D. post van en naar Lelystad ver voerd. Tsjecho-Slowakije heeft beslo ten tot het ontwerpen en produ ceren van een volksauto, welke zal lijken op de Duitse volkswa gen. De Tsjechische auto zal de naam van „Spartak" dragen. Een eerste model van de nieu we auto werd onlangs getoond op een bijeenkomst van de Tsjechoslo waakse academie voor politieke wetenschappen en van het nationale technische mu seum in Praag. In beginsel is besloten, dat het een 4-persoonswagen zal worden met voldoende bagage ruimte, met 2 deuren, electri- sche verwarming en ander mo dern comfort. Het gewicht der wagen zou 700 kg moeten wor den, het verbruik 7 liter benzine per 100 km, terwijl de maximum snelheid 90 km per uur en de kruissnelheid 50 tot 60 km per uur moet bedragen. Het eerste model bestaat voor 80 procent uit onderdelen van de Skoda 1200 en voor de resterende 20 procent uit onderdelen van de Skoda 1101. Nog voor de laatste trein Dins dagavond het station van Leeu warden binnenrolde was de stilte in het inschrijvingsbureau voor de elfstedentocht gevallen. Herman Buyen, oud-kampioen van Nederland op de langebaan, en de onverwoestbare en veel zijdige sportman Jan Zeegers Jr. behoorden tot de laatsten, die zich voor de wedstrijd kwamen melden. Jan Zeegers bleek met zijn 52 jaren de oudste van de wedstrijdrijders te zijn. Hij is 34 jaar ouder dan de jongste in schrijver H. van der Grift uit Breukelen. Terwijl het de gehele dag erg koud was geweest in de Friese hoofdstad begon in de loop van de avond het kwik plotseling te stijgen. Wolkenflarden waren de hemel komen bedekken en tot schrik van deelnemers en organi satoren begon het zelfs te sneeu wen. Berichten uit De Bilt maakten melding van 'n flink pak sneeuw, dat op Ameland was gevallen en zo dreigde er op het laatste mo ment nog het gevaar te ontstaan, dat de sneeuw (witte) roet in 't elfstedeneten zou gaan gooien, Optimisten beweerden echter, dat het bij wat „gekrakeel" zou blij ven en dat de sneeuw niet zou doorzetten. ZANDSTRA. Het was een aardig moment, toen de 75-jarige Leeuwardenaar Theo Zandstra, de revers van zijn colbertjasje behangen met een rinkelende massa schaatsmedail- les, een kijkje bij de inschrijving kwam nemen. Deze veteraan, die zes maal de tocht heeft gereden, de laatste op 62-jarige leeftijd, vertelde aan ieder, die het horen wilde, hoe je zo'n 200 km-tocht moet rijden. En menige jeugdige deelnemer stond met iets van ont zag in zijn blik naar de wijze raadgevingen te luisteren. Vliegverkeer met Wadden eilanden uitgebreid. Scheepvaart op Waddenzee ligt stil. Het tijdelijk luchtnet, dat het vaste land met de ingevroren eilanden verbindt, wordt steeds uitgebreider. Van Leeuwarden uit werden al verbindingen onder houden met de Waddeneilanden Schiermonnikoog en Ameland. Gistermiddag zijn daaraan toege voegd Vlieland en Terschelling. Het Noordelijk deel van de Wad denzee is door het zware drijf ijs taboe geworden voor de scheep vaart. Gelaten moet men wach ten tot de dooi intreedt. Ook het Zuidelijk deel van de Waddenzee is gisteren „afgesloten voor alle scheepvaartverkeer". De veerboot tussen Den Helder en Texel slaagde er in Woensdag morgen in anderhalf uur het eiland te bereiken. Vandaag zal de boot de reis terug onderne men. De bevoorrading van het eiland levert nog geen moeilijk heden op. Op de afsluitdijk was het gis termorgen duidelijk merkbaar, dat er in de Friese hoofdstad iets te doen was, vele auto's snorden over de dijk naar Leeuwarden. „De deksel zit op het IJselmeer" zoals de insiders het noemen. Hiermede bedoelen zij, dat het Woensdagavond omstreeks kwart over zeven zijn, naar van de zijde van de Nederlandse spoorwegen wordt medegedeeld, van de sneltrein van zeven uur uit Zwolle naar Amsterdam bij de legerplaats Oldebroek de elec- trische locomotief en enkele rij tuigen ontspoord. Er zijn geen persoonlijke onge vallen. Het baanvak Zwolle—Nunspeet is door deze ontsporing over bei de sporen versperd. Nader vernemen wij van de zij de van de spoorwegen dat de ont sporing zich als volgt heeft toe gedragen: L Op het station legerplaats Ol debroek stond de stoptrein die om 18.15 uur uit Zwolle naar Amers foort was vertrokken. Deze trein had om 18.31 de legerplaats Olde broek moeten verlaten, maar doordat er een rijtuig van deze trein was defect geraakt en dit rijtuig uit de trein moest worden gerangeerd, was vertraging op getreden. De stoptrein hield het spoor dat de sneltrein zou hebben moeten volgen bezet en daarom werd de sneltrein op het emplace ment van de legerplaats over een ander spoor geleid. Tijdens het overgaan op het andere spoor zijn de electrische locomotief en zes turquoise D-trein rijtuigen ontspoord. Er zijn geen persoon lijke ongelukken ontstaan. De passagiers van de sneltrein en van de stoptrein, ongeveer 250 in totaal, zijn met autobussen naaf Amersfoort vervoerd. De stoptreinen uit Amersfoort rijden niet verder dan Nunspeet. Van Nunspeet naar Zwolle ge schiedt het vervoer voor de reizi gers per bus. Van Zwolle naar Amersfoort is het vervoer voor personen die van de stoptrein ge bruik maken op dezelfde wijze geregeld. De sneltreinen tussen Zwolle en Amersfoort en omgekeerd zijn voorshands opgeheven. Reizigers uit het westen Voor het noorden moeten van Amersfoort via De venter naar Zwolle reizen. Reizi gers uit het noorden voor het westen moeten van Zwolle via Deventer naar Amersfoort gaan. Deze reisgelegenheid maakt dat de reizigers met een uur ver traging rekening moet houden. Naar aanleiding van het ver zoek van „Abbe" Pierre Groues om dekens voor de Parijse dak lozen heeft het Nederlandse Roode Kruis 250 dekens ter be schikking gesteld. De K.L.M. heeft deze dekens inmiddels al naar Parijs gebracht. Ook bij Tiel zit de Waal dicht De rivier de Waal heeft zich in de nacht van Dinsdag op Woensdag ook voor Tiel vastge zet. Daags tevoren had het ijs op verschillende stroomafwaarts gelegen plaatsen al vast gezeten maar door de druk van het wa ter waren de ijsmassa's weer gaan drijven. Indien het ijs be trouwbaar is, zal er door het veerpersoneel een voetpad over de rivier worden gemaakt. De Waal bij Nijmegen dicht. De rivier De WTaal bij Nijme gen heeft zich Woensdagmiddag ook voor Nijmegen vastgezet. Bij Eek en Wiel wielrijders en voetgangers over het ijs. Nu het niet meer mogelijk is, wielrijders en voetgangers bij Eek en Wiel per motorboot over de Rijn te zetten, is een weg over het ijs gebaand, die reeds door voetgangers, wielrijders en motorrijders is gebruikt. Heden zal men met een lichte auto be proeven of de overtocht met dit soort voertuigen verantwoord is. Op veel plaatsen vast ijs op Nederlandse rivieren. Op de Nederlandse rivieren komt thans op veel plaatsen vast ijs voor. De scheepvaart is gestremd. Daarom worden de minste vaarwaterdiepten niet meer op de waarschuwingsbor- door MARTIN VERDUYN. 30) Nadruk verboden. Waarom zweeg die man zelfs nu nog, nu er nog weinige minu ten te leven waren en er nog een wereld tussen hen uitgesproken moest worden. Waarom ging zij niet naar de sympathieke ma joor Crane, deze beschaafde gentleman van de geheime dienst, die haar op zijn bescheiden ma nier vereerde en begreep. Die kende haar geesteswereld, haar strijd voor vrijheid en bescha ving, haar vreselijke desillusie in het verraad van professor Ni chols. Doch Marion had nu slechts oog voor die grote man, die naar zijn graf staarde en wiens gedachten zij niet kon peilen. Waarom moest zij zo verschriK- kelijk eenzaam, zo zinloos schijn baar, de dood ingaan? Een ver schrikkelijke verlammende angst overviel haar. Niet de angst voor de dodende kogel of het wegzin ken in de duistere schachten van de dood, maar haar vorsen de, in wetenschap gevormde geest werd met afgrijzen bevangen voor het niet-begrijpen, voor de zinloosheid. Was het leven een dwaze gril en de dood een grijn zend monstert dat de mens liet zien hoe zijn bestaan en zijn strijd voor alles wat goed is er niets op aan komen in een heel al, dat er ook toevallig gekomen is en eenvoudig bestemd is om tot niets terug te keren? Was het leven dan niet anders dan geboren worden, existeren in een grandioze illusie, en dan de wrede ontgoocheling van de dood? Waren alle idealen tevergeefs en leuzen als recht, vrijheid en broederschap, ontwikkeling, mis- plaatse grappen van de natuur, wiens heerser zich de mens waant? Mershams starre rug gaf haar geen atwoord. Zij zag op naar de gloeiend witte Afrikaanse hemel, maar ook daar was geen ant woord. De jungle was zonder ge rucht van dierenleven en straks zou de ganse aarde zonder leven zijn, een dode grauwe bol, op wiens oppervlak slechts de schroeiplekkeu en ashopen van geatomiseerde steden te vinden zouden zijn. Alleen was er het geluid van de schoppen die haar graf dol ven. Zij kreunde en vóór zij het wist, ontsnapten haar de woor- Een hond te Nancy heeft een baby van achttien maanden van de honger- en bevriezingsdood ge red. Het dier zat aanhoudend te jan ken voor de deur van een huisje en vestigde hierdoor de aandacht van de politie op zich. Enkele po litiemannen besloten een onder- oek in het huisje in te stellen en zij forceerden de deur. Binnenge komen troffen zij in een onver warmde kamer een huilende ba by aan, die naast zijn wieg lag. Verder was er niemand in huis. De baby, die geheel verkleumd was, werd onmiddellijk naar een ziekenhuis gebi'acht. De politiemannen vermoedden verband tussen de afwezigheid an de moeder van het kind en het aantreffen van een toen nog niet geïdentificeerde jonge vrouw die in een ander deel van de stad was aangetroffen. Bij onderzoek bleek, dat de moeder haar ouders had opgezocht en dat zij op de te rugweg door de koude bevangen was. De baby was hierdoor der tig uur aan zijn lot overgelaten geweest. den: „Er is geen antwoord." ,Nee, er is geen antwoord," zei Mersham zacht. In zijn stem klonk nu berusting. Verwonderd, ondanks haar verbijstering, zag zij Mersham aan. Hij had haar onmiddelijk begrepen. „Ik geloof, dat wij in het Westen te ver waand waren metr zelf het ant woord te willen geven door onze wetenschap en techniek. Net als die lui die vroeger de toren van Babel bouwden om de hemel te bestormen en daar het antwoord te vinden. Halverwege was de verwarring groter dan ooit en zij begrepen er niets meer van. Ze moesten er mee ophouden en hun werk bleek zinloos." Marion zweeg. Zij kon zich de plotselinge blijdschap in haar wezen niet verklaren. De solda ten groeven nog en de mitrail leurs stonden gereed. Maar het was of Mershams plotselinge woorden iets in haar openbra ken, een kennis die zij al lang bezat, maar nooit bewust ge maakt werd. „Misschien ligt het antwoord achter het leven", zei zij einde lijk aarzelend en ze zag naar hem op. Nu was hij het die niet antwoordde. Hij wendde zich echter half om en zag haar aan. In zijn grijze ogen las zij de vreselijke kwelling van de twij fel. De twijfel van het laatste uur, het uur dat men zeker moet „Zo'n elfstedentocht zal niet gauw weer kunnen worden ge houden", dit was het oordeel van Karst Leemburg, die als winnaar van de barre elfstedenwedstrijd van 1929 in hoog aanzien staat bij de schaatsminnende Friezen. Leemburg had van de start tot de finish de wedstrijd van giste ren gevolgd. „Zijn jongen", zoals hij Charisius en de andere jon gere Friese lange afstandscracks noemt, aanmoedigend waar en zo vaak hij daar de gelegenheid voor kreeg. En zijn oordeel werd door allen, die bij de eindstreep een goed plaatsje op het ijs hadden gevonden, ten volle gedeeld. Waneer men 200 km op ijs, dat hier en daar goed is, maar dat ook vol zit met ellendige stukken met scheuren en vastgevroren schotsen, moet rijden en voor een dergelijke tocht bovendien nog in het aardedonker moet starten, dan kan men moeilijk spreken van een plezierritje. Maar verge leken bij de elfstedentochten uit het verleden, met uitzondering misschien van die van 1933, was het dit keer voor de ervaren tochtrijders toch verre van zwaar geweest. Geheel onverwacht overigens, want de vooruitzichten waren in de voorgaande dagen niet gun stig geweest. De Siberische ijs koude wind, die de adem afsneed en het gezicht schrijnde was de schrik geweest van hen, die ten slotte besioten het toch maar te gaan wagen. Maar Aeolus, de god der winden, was de elfsteden tocht van 1954, zijn organisatoren en zijn deelnemers genadig. Hij had zich wat ingebonden en ook de gevreesde sneeuw, op 'n klein buitje in de buurt van Franeker na, achterwege gelaten. Toen de dag kwam, was de he mel vrijwel onbewolkt. De zon had vrij spel. de zachte, niet zeer koude bries, was voor de deelne mers geen grote handicap. Het vlakke Friese landschap met zijn talloze vaarten en kanalen was één vrolijk wintersportparadijs, waarin zelfs de grootste koukleu men zich deze dag konden ver maken. De talrijke p'leizierrijders vorm den voor de jakkerende wed strijdrijders hier en daar wel eens een obstakel, maar dank zij de goede afzetting bij nauwe passa ges en bruggen, kwamen botsin gen of oponthoud niet voor. Op het traject tussen Bols ward en Harlingen heeft de strijd eigenlijk zijn beslag gekregen. Toen maak te het zestal, zich los van de hoofdmacht en weldra was de po sitie van de vluchtelingen Lef- fertsma, De Koning, Charisius, Verhoeven, Van der Berg en Nau- ta vrijwel onaantastbaar gewor den. Bij Harlingen bedroeg de voorsprong op het drietal jach tende achtervolgers Lamberts, Wijna en Van der Hoorn reeds ruim twee minuten. Bij Franeker was dit tot 5 Vz minuut aange groeid en bij het passeren van Dokkum had de kopgroep ruim 16 minuten voorsprong op de ach tervolgers. Het was duidelijk, dat de eer ste prijs bij één van deze zes te recht zou komen. Zouden de rij ders bij elkaar blijven om ieder voor zich te trachten in de eind sprint te zegevieren? Of zou één van hen op de Dokkumer Ee de euvele moed hebben er tussenuit te gaan? Misschien dat een paar man dit laatste weieens heeft geprobeerd, doch dan bleek over hoeveel energie de anderen nog beschikten. Onmiddellijk werd dan het contact ondanks het ho ge tempo hersteld en was de rij van zes weer gesloten. fraaie natuurlijke tribunes, maar ook van uit de bomen, cje lan taarnpalen en van de daken het laatste gedeelte van het traject gevolgd. Het was een fantastisch schouwspel in de vrolijke zon met de kleurige vlaggen, het rood wit en blauw, de Friese pompebled- den en de stadsvlag van Leeuwar den aan de hoge masten op het ijs, wuivend naar de dundoeken boven de oldehove, een gejuich steeg op om enkele minuten over half twee. „Daar komen ze", klonk het uit de dichte gelederen en ja, in één der bochten, ver scheen de eerste groep, niet meer met de vaste streek van een paar uur voordien, maar toch nog in goede glijdende stijl. Het gejuich plantte zich voort langs de dichte rijen, maar plotseling verstomde het gerucht, toen de voorop rij dende Verhoeven in zijn oranje- pak een fatale vergissing maak te. Even werd hij misleid door een consumptietent, denkende, dat hij met de eindcontrole te ma ken had. Hij zag zijn fout te laat in en kon niet meer de energie en de geestkracht opbrengen zich tijdig te herstellen. Terwijl hij zijn handen in wan hoop naar het hoofd bracht sto ven Jeen van der Berg en Jan Charisius hem voorbij waarna de eerste met een voorsprong van ongeveer 20 meter als eerste door de finish ging. Dé strijd tussen de vier Frie zen, Brabander en Hollander was gewonnen door een Fries. Was het wonder, dat de Leeuwarder bevolking gul was met zijn hulde. Een ovatie daalde van de wa'lle- kant neer, terwijl Van der Berg zijn dolgelukkige vader en moe der in de armen sloot. Met zijn moeke samen in de grote krans van het elfstedenbe- stuur werd hij door de fotografen en filmmensen onder schot geno men. En toen bekend werd ge maakt, dat de winnaar en ook de andere rijders van de eerste groep het record van Sietse de Groot (1942: 8 uur 44 min.) met meer dan een uur hadden verbeterd, klaterde het applaus nog eens luider op. Later bleek, dat maar liefst 31 rijders binnen de tijd van 8 uur 44 min. de wedstrijd had den beëindigd. Overweldigende belangstelling aan de finish. Zo zou het dus een beslissing worden op de laatste paar hon derd meter en de kijkers op de groene wallen langs de singels van Leeuwarden hadden niets lie ver gewild. Duizenden en nog dui zenden hebben, staande op deze zijn van de zin en bestemming van het leven. Zij zag hoe hij een beweging maakte, of hij alles van zich af wilde schudden. Hij wilde weer de practische vlieger-officier zijn voor wie het gemakkelijker viel probleemloos in de strijd te ster- ven. „Flanders is gevlucht, zei hij, ,ze zijn hem onmiddellijk ach terna gegaan, maar natuurlijk lukt hém wat niemand gelukt Er was nu geen wrevel in stem; hij constateerde nu DE OFFICIëLE UITSLAG. Van de groep wedstrijdrijders, die tot 14.35 waren binnengeko men, luidt de officiële uitslag: 1. J. van der Berg, Nijbeets, 7 u. 35 min.; 2. A. J. P. de Koning, Purmerend, 7 uur 35 min. 3.8 sec.; 3. J. W. P. Charisius, Leeuwar den, 7 uur 35 min. 4.2 sec.; 4. J. Nauta, Wartena, 7 uur 36 min.; 5. A. Verhoeven, Dussen, 7 uur 36 min.; 6. K. Leffertstra, Stobbega, 7 uur 37 min.; 7. W. Wijnia, Corn- werd, 7 uur 59 min.; 8. H. Lam berts, Wageningen, 7 uur 59 min.; 9. J. van der Hoorn, Ter Aar, 7 uur 59 min.; 10. P. Zwart, Warga, 8 uur 7 min. DE TOERRIJDERS STRO MEN BINNEN. Om enkele minuten over half acht arriveerden midden in de stroom toerrijders de minister van Landbouw, Visserij en Voed selvoorziening, de heer S. L. Mansholt en de Commissaris der Koningin in de provincie Fries land, mr. H. P. Linthorst Homan, die beiden de toertocht hadden volbracht. Met trots leverden zij hun kaart in, waarop zij het bewijsje ontvingen, dat recht geeft op het elfstedenkruisje. Zowel mr. Linthorst Homan als minister Mansholt waren goed te spreken over het verloop van de tocht. Zij hadden het kalm aan gedaan en genoten van het heer lijke winterweer. Voor beiden was dit niet de elfstedendoop, want minister Mansholt heeft in 1942 de toertocht gereden, terwijl de sportieve Commissaris in 1933 de wedstrijd heeft uitgereden en in 1942 een deel van de toertocht heeft meegemaakt. LEFFERTSTRA KRIJGT TOCH EEN PRIJS. Het bestuur van de Friese elf- stedenvereniging heeft besloten alsnog een zesde prijs uit te rei ken en wel aan K. Leffertstra, die bijna de gehele dag in de kop groep heeft gereden, ook toen na Bolsward de groep van zes man ontstond, waaruit tenslotte de winnaar naar voren kwam. Oor spronkelijk waren maar vijf prij zen beschikbaar, maar men is van mening, dat ook Leffertstra een medaille heeft verdiend. is. zijn ik nu snel heb ik een slechts. „Wanneer naar de jungle ren kleine kans „Nee, niet doen," antwoordde Marion gejaagd, „ze zullen je doodschieten." Mersham lachte kort en vreug deloos. „Dat zullen ze zeker ook, als ik niet vlucht." „Misschien zal Flanders ons nog redden," poogde het meisje waphopig, „en Hartley en Brent. „Flanders zal het veel te druk hebben om zichzelf te redden," klonk het hard. „Je weet, dat je zult sterven als je nu tracht te vluchten, maar je geeft de voorkeur aan de dood in actie dan hem lijde lijk af te wachten." (Wordt vervolgd). DODELIJK ONGEVAL TE BIGGEKERKE. Toen de 26-jarige mevr. E. Ros- cam—Abbing, echtgenote van de Ned. Herv. predikant te Biggeker- ke, zich nog in de badkamer be vond hoorde haar echtgenoot plotseling een gil, die gevolgd werd door een slag. Hij spoedde zich naar de badkamer en vond zijn echtgenote dood op de grond liggen. Vermoed wordt, dat zij in aan raking is gekomen met de elec trische stroom van een straal kacheltje of van de badgeyser. Het hoofdbestuur van de alge mene bond van ouden van dagen, gevestigd in Schiedam, heeft een telegram gezonden aan de minis ter-president, dr. W. Drees. Het verzoekt daarin zijn invloed te willen aanwenden om in ver band met de heersende koude kosteloos brandstoffen te ver strekken aan hen, die alleen van de noodwetondersteuning moeten bestaan. t

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 2