De overlevenden van Sfavenisse Is de slag gewonnen? tweede bl Man van 55 is hertrouwd HOE DE DUKEN BRAKEN Zoals het was - Vóór de ramp - En zoals het ós! Hei land is droog, het herstel vordert bij de dag De kwetsbaarheid van de Ver. Staten voor luchtaanvallen Weerbericht per telefoon Zaterdag 30 Januari 1954 9e Jaargang No. 3061 Uit puiri ers wrakhout groeide een nieuw dorp v HET HERSTEr E VRIJE ZEEUW Ergens in het verwoeste dorpje Stavenisse is een eenvoudig nieuw gebouwtje neergezet. Een noodgarage. Een gewoon be drijfje van een garagehouder, die in de rampnacht van vorig jaar zijn garage in de zee zag verzwelgen. Er verzwolg meer. De meeste huizen van Stavenisse werden vermorzeld door de 3 meter hoge vloedgolf, toen de zeedijk over ki lometers lengte wegschoof. Gara gehouder Mol klemde zich vast aan een stuk hout en werd gered uit het kolkende water. Hij ver loor zijn vrouw. Hij verloor ook vijf kinderen in de leeftijden 16, 13, 8, 7 en 1 jaar. Hij verloor z'n gehele bedrijf en zijn auto's. En nu staat daar een nieuw gebouwtje. Een nieuwe garage. Het is de garage van Mol. Het bedrijf loopt weer. En aan Mol merk je niets. Helemaal niets. Misschien herinnert u zich het trieste dodencijfer van dat kleine plaatsje op Tholen. De radio riep het om, dagen later toen de balans kon worden opgemaakt. Toen was Stavenisse totaal van de kaart verdwenen. Wegge vaagd door één vloedgolf, die met donderend geweld en kilometers breed door de dijk brak. Tweehonderd doden in Stave nisse, zei de omroeper. Maar misschien herinnert u zich dat niet, omdat er tientallen plaats namen op volgden met andere cijfers. Ons is het wél bijgeble ven, wij zijn eens gaan zien in Stavenisse hoe het stond met het herstel en met de overlevenden. En zo vonden we er de bevolking weer aan de arbeid. Gewoon, alsof er niets gebeurd was. Alsof er nooit 200 familieleden uit deze kleine gemeenschap wegge rukt waren en er nooit een ramp nacht geweest was. De garagehouder Mol was aan zijn werk. Een jaar geléden was hij één der eersten, die uittrok om medemensen te redden, toen ten Noorden van de bebouwde kom een dijk het begaf. Hij reed er naar toe in zijn auto en hielp. Een tweede dijk brak en Mol keerde weer naar het dorp om hulp te halen. Er moesten men sen in nood zijn in de polder. Die mensen waren onbereikbaar. Hij had juist zijn werkplaats be reikt en'de auto stond nog met de lichten aan buiten, toen de vloedgolf uit het Westen kwam. DE SLACHTOFFERS. Mol heeft verder niet meer aan het reddingswerk deelgenomen. Hij moest zélf gered worden uit de kokende en spokende zee, waarin zwemmen onmogelijk was door de chaos van wrakhout en de woeste golven. Zijn auto werd met brandende lichten tegen de burgemeesters woning gesmakt. Zijn gezin kwam om. Dat zijn er zes van de 153 officiële doden in Stave nisse. Wie waren die anderen? We hebben er naar gevraagd in Sta venisse, maar er wordt niet veel over gesproken. De eigenaar van het Oranjehotel mist 4 familie leden. Hij zet de zaak voort met zijn vrouw al zijn zij beiden al aardig op leeftijd. Het cafe- restaurant is opnieuw ingericht, keurig maar eenvoudiger dan het was, omdat niet alle schade ver goed wordt. De nieuw gewitte muren vertonen nu weer vocht- plekken. Het water stond er 3 meter hoog Misschien hadden we allemaal het leven kunnen redden en de meubels nog boven kunnen bren gen" vertelt de vrouw, maar we geloofden hier niet, dat het water zou komen. M'n oude móeder had nooit zoiets meegemaakt en ik had 't nooit meegemaakt en ik ben toch al 70. Wie denkt dan, dat de plaats zal overstromen? Wij maakten ons niet bang toén de klok luidde". En dan vertelt ze, hoe de wa termassa van achteren het hotel binnensloeg en er van voren door heen en hoe de hond, die we nu aanhalen, door die muur van water op de trap terecht kwam, zodat ze het dier konden redden. HERSTELD. Zoals de garagehouder weer werkt in zijn nieuwe bedrijfje en de eigenaar van het Oranjehotel weer op vilten pantoffels bedient in het hersteld café, zo is het overal in Stavenisse. De courantenbezorgster gaat weer rond met haar kranten. Zij heeft haar huisje zelf moeten opknappen en wacht op vergoe ding. Maar het huisje ziet er nu uit als nieuw. Rijen nieuwe huisjes staan er in Stavenisse. De bevolking is er weer aan het werk. De hotel houder komt door de ramp ƒ4000 te kort en als gevolg van de inundatie in de oorlog schoot hij er óók al zoveel, bij in, maar hij bezit weer een zaak en kan zijn gasten behoorlijk ontvangen. De burgemeester zetelt weer in zijn kamer op het gemeentehuis en beschikt nu over een -mobilo foon, zodat hij in volgende geval len hulp kan oproepen. Maar zo'n mobilofoon is er niet in alle ge meenten. Er zijn er maar 5 in heel ZeelandZe staan op de gevaarlijkste plaatsen. Burge meester L. A. Verburg .is er blij mee. Toen verleden jaar Stave nisse van elke verbinding ver stoken was, moest hij 2 uur va ren naar Tholen heen en 2 uur varen terug om de hulpverlening te organiseren. DIE NIET BLEVEN Er zijn ook mensen, die hun geboortegrond voorgoed verlaten hebben. Die kwamen niet terug naar Stavenisse. Of ze kwamen kort om de zaken te regelen en verhuisden daarna naar veiliger oorden. Zestig in getal. Daar is bijvoorbeeld de land arbeider Van 't Veer. Hij verloor op die eerste Februari van 1953 zijn vrouw, drie kinderen waar van één getrouwd, de schoon zoon, zijn eigen schoonvader en schoonmoeder en een zwager. Van zijn getrouwde dochter ble ven drie kinderen, resp. 13, 11 en 4 jaar, als wezen achter. Toch hebben we bewondering voor Van 't Veer. Hij heeft zijn kleinkinderen tol zich genomen. Bovendien heeft hij kans gezien een nieuw leven op te bouwen. Nu is deze Van 't Veer in onder trouw. Zijn tweede vrouw komt uit Ede. Is het te verwonderen, dat deze zwaar getroffen vader dezer dagen naar Gelderland is verhuisd om daar in Ede weer te gaan beginnen? En Van 't Veer is 55 jaar oud. Vele anderen zouden op die leef tijd de moed niet meer kunnen opbrengen. HUIZEN, ZAND EN MENSEN. We dwalen zwijgend door de nog onvoltooide straten. Eens lagen hier alle huizen in puin, alleen de kerk en het gemeente huis en de zware muren van het Oranjehotel weerstonden de stormvloed. Nu lijkt Stavenisse een nieuw welvarend dorpje. Maar het aantal inwoners daalde met 213. Op het haventerrein, dat tij dens de storm van 16 Januari j.l. weer onder water sjond, staan de met slib bedekte tractoren en een dragline. Een drijvende kraan grijpt zand uit een grote lichter. Grote happen zand. Zand voor de dijken. Zand voor de bouw terreinen. Zand voor de wegen. Eén vrouw schrobt het straatje schoon. Dat deed ze ook vóór 1 Februari 1953. Nu doet ze het weer. Er schijnt niets veranderd te zijn als je de mensen ziet. Maar er zijn open plekkén in de huizenrijen. En er zijn ook open plekken rond de tafels in die hui zenrijen. EENS. Eens moesten deze straten vrij gemaakt worden van wrakhout, puin en verwrongen buizen. Eens werden hier doden geborgen. Eens was er er een centrale keu ken en werden de voorraden aan gevoerd per schip. Toen was er een avondklok en hielden politie mannen uit Zwolle de wacht bij de ruïnes. Er staan 100 nieuwe huizen. Van de gemeente en van particu lieren. 19 woningen kwamen compleet uit Noorwegen. ER IS OOK WINST. Dank zij een gift van de Duitse kerken bezit de gemeente nu een echt Dorpshuis. Een plaats voor ontspanning, waarvan de getrof fen bevolking dankbaar gebruik ma.cikt Vreemd, dat deze mensen, die vóóir de ramp geen behoefte aan een vereniging hadden, nu warm lopen voor de knutselavonden. De burgemeester, die zelf in zijn vrije tijd thuis de draaibank laat snorren, zorgt er voor, dat de jeugd bezig gehouden wordt. De ouders hebben er pleizier in. Nu is het wachten op een sportveld, want 's morgens moeten de jon gens óók Wat hebben. „Al zou ik op m'n hoofd moe ten gaan lopen, dat sportveld moet er komen", zegt burge meester Ver burg. En dan komt er nog een nieu we kleuterschool. En een wijk- gebouw uit Zwitserland. En 80 van het beschadigde is ge heel hersteld. Stavenisse herrijst. Mooier dan het ooit geweest is. De straten worden gelijk verbreed. Er komt riolering. Zó is 't nu in Stavenisse. Vreemd, dat er eerst een vrese lijke ramp over een plaats moet gaan, vóór er zoveel verbeterin gen kunnen komenv. G. Het wafer slaaf over de Kruin cPHASEj en veroorzaakt afschuring v.h. binnenbeloop "PHASE Hef wafer schuurf de kruin af en veroorzaakt een grote afschuring v.h.binnenbeloop Stand op 1 Stand op 1 vloed ZEE eb polder c PHASE, De kruin is verdwenen en hef binnenbeloop is zwaar beschadigd D>JKf>00UBItA4K PHASE De dijk wordf doorbroken en hef wafer stroomt bij vloed de polder binnen 1 Febr. 53 Sfand op IFebr. Sfand vloed vloed polder STH00MGAT PHASE Stand op 1Febr.'55 vloed De dijk is dusdanig weggeslagen dat het water zelfs bi) eb depolder binnenstroomt.Een strcomgat is dan ontstaan. polder Slechts weinigen hebben een duidelijk begrip hoe onze dijken zijn gebroken. Daarom geven wij U in de tekening een duide lijk overzicht hoe een dijkdoor braak tot stand komt. In het rampgebied heeft men de meeste beschadigingen aan de dijken kunnen constateren aan het bin nenbeloop van de dijk. Het ont staan van de meeste dijkdoorbra ken in het rampgebied wordt door de deskundigen als volgt beschreven. Het overslaande water heeft het binnenbeloop van de dijk aan getast door afschuring of af schuiving. De aantasting van de' dijk heeft zich voortgezet door de kruin naar het buitenbeloop van de dijk. Hierna kreeg het water vrij spel op de van zijn grasmat ontdane dijklichaam. Een dijkdoorbraak valt uiteen in verschillende phasen. Als de kruin is verdwenen en het binnenbe loop zwaar is beschadigd staan wij op de grens van een dijkdoor braak. Een dijkdoorbraak is een feit als de dijk onder de vloedlijn is afgeschuurd. Het water stroomt dan de polder binnen. Zulk een breuk is echter met niet al te veel moeite wel te dichten. Het wordt echter een stuk moei- Dit ig de weg, welke toegang geeft tot het 'dorp Bruinisse. Noodwoningen zijn in de plaats geko men van vele door het water vernielde huizen; alle bomen zijn verdwenen; het is er doods en triest. Hoe het was, vóór de ramp, blijkt uit de inzet; een laan met prachtig geboomte, waarlangs het 'n genoegen was te gaan. Zó kan het weer worden als de Stichting Nieuw Schouwen-Duiveland zal slagen in haar boomplantactie. Foto A.N.P. lijker wanneer de afschuivingen zich voortzetten en komen te lig gen beneden de lijn van de eb. Het getij stroomt dan 4 maal per dag door het ontstane stroom- gat. Is de polder groot en diep dan zal ook de kracht van het water groter worden en zo ont staan gaten van grote diepte. Schelphoek en Ouwerkerk. Vele dijken in het rampgebied bezaten dijkmuurtjes. Deze heb ben de golfslagen, ook de over slaande golven, goed doorstaan en hebben vermoedelijk in een aantal gevallen een reeds ver voortgeschreden verwoesting van het binnenbeloop belet om tot een doorbraak uit te groeien. Als wij vast willen stellen hoe de dijken zijn bezweken dan kun nen wij wel zeggen, dat in negen van de tien gevallen de gaten zijn ontstaan door overslaand wa ter en de daarop volgende af schuring van het binnenbeloop. Er zijn dan ook stemmen die zeggen, dat de dijken hoger moe ten en dat het binnenbeloop sterker moet zijn en zachter moet hollen. Leest U de tekening eens nauwkeurig, want zo zijn onze dijken op 1 Februari 1953 be zweken. Nu, een jaar na de rampnacht van 31 Januari op 1 Februari kunnen wij zien, welk een gewel dige arbeid er in dit jaar verzet is. Een titanenstrijd tegen het water werd gestreden en gewon nen. Het was een, jaar van zeer harde arbeid voor «ie duizenden, ingenieurs, dijkwerkers, hulp troepen en wie al niet meer, maar ook een jaar van intense span ning voor hen, die niet in de voorste linie aan het waterfront streden. Heel Nederland leefde mee met het gevecht tegen het water. Men juichte bij een over winning en men knarsetandde bij berichten van tegenslag. Dan had onze oude erfvijand kans ge zien een spaak in het wiel te sie ken en het werk van maanden ging in luttele ogenblikken ver loren. Maar Nederland kent het water en hield vol. De successen volgden elkaar op. 2 Februari viel de Krimpener- waard reeds droog. Het gebied rond Maassluis, De Hoekse Waard, de Alblasserwaard, de Biesbos en het ondergelopen deel op Walcheren volgden enkele da gen daarna. In dezelfde maand Februari kwamen nog Rozen burg, Putten. IJsselmonde, het gebied rond Moerdijk en Zeven bergen en de overstroomde pol ders van Zeeuws-Vlaanderen droog te liggen. In Maart volg den St. Philipsland, Tholen en Noord-Beveland. terwijl in April Tiengemeten, Goeree en Over- tiakkee en de westkust van Brabant het water zagen verdwij nen. De laatste loodjes wegen het zwaarst, dat waren Schouwen- Duiveland en de smalle strook van Zuid-Beveland. Op 21 April werd het gat bij Rilland-Bath ge sloten en op 9 Mei en 13 Juni de beide gaten bij Kruiningen. Hier mede was het ergste voor Zuid- Beveland voorbij. Het zwaarst getroffen gebied, dat van Schou wen-Duiveland, heeft het langst tegen het water moeten vechten. Het aantal gaten en weggeslagen dijken was hier het grootst. Het ene succes volgde op het andere, maar ook tegenslagen waren het deel van de stoere werkers aan Nederlands dijken De wanhoops poging bij Zierikzee en de tegen slag bij de eerste poging bij Ouwerkerk zijn hier voorbeelden van. Maar 5 November, op het middernachtelijk uur, kon Neder land de vlag uitsteken, want toen was ook het laatste gat gedicht. Maar laten wij nu vooral niet denken, dat wij onze oude vijand voor goed ingetoomd hebben. On getwijfeld hebben wij een over winning behaald, maar de zee blijft loeren op een kans ons weer te bespringen en wanneer de omstandigheden ongunstig zijn als vorig jaar, dan kan nie mand voorspellen, wat er zal, ge beuren. TACHTIG PROCENT. Inmiddels heelt men niet stil gezeten. Buiten het geweldige werk aan dijken en gaten heeft men ook enorm veel werk ver richt bij het herstel van de ge troffen gebieden. Overheid en particulieren hebben de handen ineen geslagen en men is aan de herbouw begonnen. Een enorme hoeveelheid beschadigde huizen werd hersteld. Verwoeste huizen werden afgebroken, het puin werd geruimd en men begon in tensief aan de nieuwbouw. Er zijn verschillende plaatsen i in de getroffen gebieden te noe- men, waar men werkelijk fantas tische prestaties op dit gebied heeft verricht. Overal is dat, wat verwoest werd, opgeruimd en in Zeeland werd reeds voor ongeveer 70 tot 80 herbouwd. Wanneer wij bijvoorbeeld een plaats als Stavenisse onder de loupe nemen, een plaats, die wel zeer zwaar getroffen werd, dan zien wij, dat van de 125 totaal i verwoeste huizen er reeds 100 in aanbouw of herbouwd zijn. Hier was men zeer voortvarend. In Mei waren de tekeningen voor de herbouw gereed en wer den deze bij de overheid inge diend. Zeer snel heeftmen het fiat gegeven en kon met het werk worden begonnen. En zo is het in verschillende andere plaat sen gegaan. Men heeft veelal de kans aangegrepen om verbete ringen aan te brengen, zoals nieuwe rioleringen, wegverbre- ding en dergelijke. Zo heeft bui ten alle leed en ellende, de ramp ook nog een gunstige zijde ge had. Er zijn ook plaatsen en streken, waar men nog niet zo ver gevorderd is. In West-Bra bant "vlot het niet zo bijster, want zien we naar Halsteren, dan is van de totaal verwoeste wonin gen pas 20 herbouwd. Daar onder zijn verschillende Scandi navische huizen, die men zo in elkaar kan zetten! DE SCHADE-UITKERINGEN. Over het algemeen is men tevreden over de regeling van de financiële schade. Dat wil zeg gen, de getroffenen hebben er dikwijls veel geld bij moeten leg gen, maar dat, wat terugbetaald zou worden, werd ook vlot uitge keerd. Wanneer men zijn oor te luiste ren legt, hoort men slechts wei nig klachten. Dat is een bewijs, dat de molen van het Nationaal Rampenfonds vlot gedraaid heeft, want was het gegaan, zo als in ambtelijke kringen ge woon is, dan was één en ander ongetwijfeld nog niet geregeld. Het bovenvermelde heeft be trekking op de huisraadschade. Met de bedrijfsschade wordt bin nenkort een aanvang gemaakt. Hopelijk zal ook dit onderdeel vlot verlopen. STERKER DIJKEN! Bij het herstel van de dijken heeft men meteen de gelegen heid aangegrepen, ze te verster ken. Op vele plaatsen werden de dijken verhoogd en aan de voet verbreed. De ondervinding tijdens de ramp heeft ons name lijk geleerd, dat het overslaande water gevaarlijker is, dan de watermassa's die van buiten tegen de dijk dreunen. Ook heeft men geconstateerd, dat de bin nendijken over het algemeen van weinig waarde zijn. Op verschil lende plaatsen is men er toe over gegaan, deze te slechten. Het bleek namelijk, dat huizen in 't open veld een betere kans maken te blijven staan bij een eventuele overstroming, dan huizen, die aan een dijk gebouwd werden. Deze laatsten hebben veel meer van het woeste, kolkende en botsende water te lijden en dikwijls worden de fundamenten ondergraven. Zo heeft men getracht lering te trekken uit het gebeurde, op dat bij een eventuele herhaling zoveel mogelijk gespaard blijft. In de toekomst zal Nederland er echter voor moeten zorgen, dat een herhaling onmogelijk wordt. Wij hebben geleerd, dat het beter iS nü millioenen te be steden aan versterking van de dijken en de algemene defensie tegen het water, dan later mil lioenen neer te moeten tellen voor het herstel van de geleden schade. Zolang één en ander niet definitief in orde is, hebben wij de slag tegen onze erfvijand nog niet gewonnen. Slechts wanneer de Zeeuwen en de bewoners van de Zuid-Hollandse eilanden zich even veilig mogen voelen als alle andere bewoners van ons vader land, kunnen wij de vlag uitste ken en de strijd voor gewonnen verklaren. Het plan tot het sluiten der zee gaten, dat momenteel in studie is en waarover een rapport wordt Verwacht, biedt ons een redelijke kans onze defensie zó te verster ken, dat elke aanval van het wa ter kan worden afgeslagen. Bo vendien biedt dit plan ook nog andere mogelijkheden, namelijk die van landaanwinning en het winnen van de slag tegen de ver- zilting. Voor ons land van levens belang. Wij hopen, dat alle krachten zullen worden gebruikt om het gestelde doel te bereiken. De stafchef van de Ameri kaanse luchtmacht, generaal Twining, heeft op een vergade ring van de Kamer van Koop handel te Madison in Wiscon sin verklaard,, dat de Noord- Amerikaanse steden in het wer- kingsbereiK van honderden Rus- sisene vliegtuigen liggen, die via het Noordpoolgebied zouden aan vallen. De enige manier om de Russi sche bommenwerpers het ver woesten van de Amerikaanse steden te verhinderen. ïs mis schien, dat de Ver. Staten hun overwicht in de lange-afstands- vliegtuigen handhaven, aldus de generaal. Eerder had de Amerikaanse luchtmacht meegedeeld, dat het progiram voor 137 Wings" - eenheden van 30 vliegtuigen 2 Wings" middelzware bommen werpers minder zal omvatten dan aanvankelijk was beoogd. Het plan voor de 137 „Wings" dient tegen midden 1957 verwe zenlijkt te zijn. Zoals bekend zou van 1 Febr. af voor particulieren in Amster dam de gelegenheid bestaan door K 03 te draaien het laatste volledige weerbericht te verne men. In deze vorstperiode is het publiek meer dan anders ge ïnteresseerd in de vooruitzich ten. Zodoende is de technische dienst van de P.T.T. er toe over gegaan reeds met ingang van Vrijdag telefonische weerbe richten te verstrekken. DE NATIONALE RAMP ZÓNDAG IFEBR. s'Gravenhaqe,^PGouda s Gravenhagen OGouda - Rdanv. =Gcere? Overfl.r schouwe I Duivel.; oRoosend cRooserd i4,'bungo5&' Goes Ar Mpu rgo BELGIË Antwerpen BELGIE nrwerpen Zeeuwsch Vlaand. Ramp yverd veroorzaakt" door N W.storrti en springtij.indenacht v.Zaterd. op I Zondag De dijken braken op ca. 550 1 ITTTn plaatsen. Beschadigd werd SOCkm.dijK Overstroomde gebieden Nieuwe dijkdoorbraken 11 111 ill Drooggekomen BONDER-DAG 5ftBR. 2000 vaartuigen en 125vliegtuigen in reddingsactie Stand v. het Nat.Rampenfonds 3,1 mill.gulden Grave nhaqe^^ yp Gouda s'-Gravenhaae 6Nov'53 werd het laatste stroom gat gesloten en waren de dijken weer dicht Schouwe roosend Roosend uwerkerkl BELGIË ntwerpen BELGIE 244vlieghjiqen van 5 nahonaliheihen inacHe Totaal werden er17mill.zandzakken gebruikl Stand v.h. NahRampenfonds ruim 11,501111 SluiNngvd belangrijkste stroomgaten Febr.'53 <>Mei '53 O MaartJ"™ CApml (DAug. Herstelde dijken totaal werdener 67stroomgater> ueslc n

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1954 | | pagina 5