£&ZVCS die SthtijMH
j
i
1
I
Binnenlands nieuws
SPORTNIEUWS
Marktberichten
Het offer van Svitjold
I
I
1
s
I
4
4
'n Borghslijn aanbidding
VOETBAL
DUIVENSPORT
SCHAKEN.
AUTOMOBILISME.
GEMEENTE TERNEUZEN
Veertiende Step
Hans Destombes
houten auto
1,30
i
s
i
X
I
z
X
x
v
1
2
f
2
2
2
'i
2
2
v
2
2
De
was voor:
OUDE NEDERZETTING
ONTDEKT.
BRANDJE AAN BOORD VAN
NOORSE TANKER.
APOTHEKER VERDACHT
VAN MALVERSATIES.
0
KLEINE OORZAAK,
GROTE GEVOLGEN.
8 5 1
10 5 1
7 4 0
9 1 3
10 1 3
6 1 1
17
11 16—13
11 32—26
8 14—12
5 19—28
5 21—39
3 9—28
HET HONGAARSE ELFTAL
TEGEN ENGELAND.
VHRBETEItlNG VAN DE VVEG
SLUISKILAXELHULST
IS URGENT!
In het Zeeuws-Vlaamse wegen
net neemt de verkeersverbinding
SluiskilAxelHulst sinds jaar
en dag een bijzondere plaats in.
Bijzonder in ongunstige zin, om
dat zij in zowat geen enkel op
zicht meer berekend is op de hui
dige verkeersintensiteit, zowel
door de wegbreedte als door de
hoedanigheid van het wegdek,
speciaal nabij de bermen. Door
de gestadige toename van het
verkeer en de hier genoemde si
tuatie vormt deze belangrijke
weg een steeds groter gevaar
voor het groeiend aantal wegge
bruikers. Om gegronde redenen
zien dan ook velen in Oost
Zeeuws-Vlaanderen reikhalzend
uit naar een oplossing voor deze
weg, aangepast aan de huidige
eisèn van veilig verkeer.
De toestand is nu eenmaal zó,
dat het grootste deel van deze
weg een asfaltbedekking heeft,
die absoluut veel te smal is.
Nabij de bermen brokkelt dit
wegdek steeds af. Als compen
satie wordt dan nabij die bermen
wat grove macadam gestrooid en
zo sukkelt men verder met deze
weg, die de aangewezen verbin
ding is tussen Hulst en omgeving
en het industriegebied in de
kanaalzone, dus practisch tussen
de drie grootste gemeenten van
Oost Zeeuws-Vlaanderen en hun
achterland. Op deze weg dendert
dagelijks het gemotoriseerde ver
keer in al zijn verschijningen
van bromfietsers tot de grootste
vrachtauto's met aanhangwa
gens. Het mag een - wonder
heten, dat het aantal ongevallen
tot dusver nog gering is.
Dat is stellig te danken aan de
groep weggebruikers, die blijk
geven permanent op hun qui-vive
te zijn in de wetenschap, dat na
leving der verkeersvoorschriften
en bezadigd rijden de basis vor
men voor een veilig verkeer.
Er is echter ook een andere
categorie, die het vaak met de
omstandigheden van de weg en
de verkeersbepalingen niet zo
nauw neemt. Het snijden is bij
velen van deze personen uitge
groeid tot een soort hobby, zelfs
wanneer dit onnodig en ook na
genoeg onmogelijk is zonder de
mede-weggebruikers in gevaar te
brengen. Het gevolg is dat door
een dergelijk optreden het berij
den van deze weg velen een ge
voel van angst bezorgt, omdat
hier inderdaad de dood langs de
weg loert.
Die angst heerst voornamelijk
bij de velen die zich dagelijks per
fiets naar en van het fabrieks
complex te Sluiskil begeven. On
danks hun uitstekende bekend
heid ter plaatse erkennen velen
zieh ervan bewust te zijn slechts
met gevaar voor hun leven deze
weg te kunnen berijden. En of
schoon zeker niet iedere wiel
rijder een heer in 't verkeer kan
worden genoemd, is de realiteit
dat deze categorie van wegge
bruikers hier de weerlozen
vormt. Talloze malen gebeurt
het, dat zij in de berm van de
weg een goed heenkomen moe
ten zoeken. Dit betreft heus
niet enkel de veel te smalle ge
asfalteerde weggedeelten. Zo ge
beurde het dezer dagen op het
beklinkerde deel van deze weg
ten W. van Absdale hetwelk
toeh een behoorlijke breedte
heeft dat enige dames, die
per rijwiel uit de richting Hulst
kwamen, zich ter zijde van de
wég in veiligheid moesten stel
len tengevolge van het bekende
„snijden."
Spreekt men met politie
ambtenaren in de streek, dan be
amen zij de onhoudbaarheid van
deze situatie ten volle. Zij zijn ter
zake diligent, maar het corps be
schikt niet over voldoende man
schappen en tijd om hier een ef
fectieve controle uit te oefenen.
Zij zijn unaniem van mening, dat
vrijwel ieder met de verkeers
voorschriften op de hoogte is,
die door een deel van het publiek
evenwel alleen worden nage
leefd, als er blinkende knopen in
de buurt zijn. Een politiebeambte
zei ons dezer dagen: ,.Ik ben
veel banger wanneer ik in bur
gerkleren op de weg ben dan in
uniform"!
De politie is ook overtuigd van
de noodzakelijkheid van een vrij-
liggend rijwielpad naast een ge
moderniseerde en verbrede ver-
i
I
i
i
1
1
Middenstraat 31
SLUISKIL
keersweg, gezien o.a. het feit dat
de intensiteit van het verkeer op
deze weg blijkens ingewijden
thans groter is dan die op de weg
Dordrecht—Moerdijk aan het
eind der dertiger jaren.
De urgentie van verbetering
van deze weg is dusdanig, dat die
de belangstelling van de ganse
bevolking onzer streek verdient.
Het gaat in laatste instantie om
mensenlevens. Wanneer deskun
digen zeggen, dat de verkeers
intensiteit in 1970 het drievou
dige zal zijn van die van thans,
wordt het hoog tijd deze weg aan
te passen aan de evolutie van het
verkeer.
Het gemeentebestuur van Axel
is sinds jaren van de noodzaak
van verbetering overtuigd, zowel
wat verbreding van de verkeers
weg betreft als van de aanleg
van een rijwielpad. De door het
gemeentebestuur gedane stap
pen om bedoelde verbeteringen
te verwezenlijken zijn tot dusver
zonder resultaat gebleven.
Wèl is blijkens een schrijven
van de hoofdingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat medege
deeld, dat met de verbetering van
het wegvak SluiskilAxelse Sas
sing een begin is gemaakt, waar
van de voltooiing in 1955 een
feit zal zijn.
Aangezien verbetering van het
wegvak DrieschouwenAbsdale,
dat op het provinciaal wegen
plan voorkomt, binnen afzien
bare tijd te verwachten is, komt,
naar de mening van de hoofd
ingenieur-directeur, het wegvak
AxelKijkuit niet voor verbete
ring in aanmerking.
Het gemeentebestuur van Axel
voelt zich door deze medede
ling uiteraard teleurgesteld, om
dat dit college van mening blijft,
dat zowel wegverbreding als
aanleg van een vrijliggend rij
wielpad AxelAbsdale dringend
noodzakelijk blijft.
Enige prominente figuren uit
de Zeeuws-Vlaamse handel en in
dustrie hebben, na de talrijke
slip-ongevallen, niet zo heel lang
geleden de bekende „blauwe
steentjes-actie" gevoerd, die tot
succes leidde. Gezien dit resul
taat verdient het aanbeveling te
overwegen wat voor de totstand
koming van een verbetering van
deze weg kan worden gedaan.
Al is de spreekwoordelijke
Zeeuws-Vlaamse gemoedelijkheid
dusdanig, dat men niet, zoals
voor het beruchte kruispunt bij
Laren, zijn toevlucht tot een pe
titionnement zal nemen, de be
langen van mensenlevens en ver
keersveiligheid zijn van dien
aard, dat groter activiteit wel ge
wenst is. Wij menen in dit ver
band te mogen herinneren aan
de klachten in de Tweede Kamer
over de vele verkeersongevallen
in ons land.
Reducering van dit soort on
gevallen is ook een belang voor
onze streek door algehele moder
nisering van de bewuste weg.
EEN WEGGEBRUIKER.
In een tuin te Honselersdijk,
gemeente Naaldwijk, heeft men
scherven aangetroffen van in
heems en Romeins aardewerk.
Men is tot de ontdekking geko
men hier te doen te hebben met
een nederzetting, daterend van
omstreeks het begi» onzer jaar
telling. Deskundigen waren tot
dusverre niet op de hoogte van
de nederzetting.
HARDE STRIJD OM BERGING
VAN DE „VICTOR ROGIER.
De IJmuidense-Helderse combi
natie, die doende is het wrak van
de Belgische kotter „Victor Ro
gier" (Oostende 265) te bergen,
heeft de strijd, ondanks de moei
lijkheden, die deze berging op
volle zee met zich meebrengt, niet
opgegeven.
Met behulp van een z.g. water
bootje uit Den Helder is enige
dagen aan het wrak gewerkt,
waarbij gepoogd werd het vis-
ruim leeg te pompen, waardoor
het schip omhoog zou komen.
Zowel weer als omstandigheden
werkten tegen. De zuigbuis raak
te verstopt met de vis, die zich
nog in de kotter bevindt.
Een IJmuidense machinefabri
kant, die ook de assuradeuren
vertegenwoordigt, heeft een spe
ciale zuigbuis voor deze berging
do -iajEAv Jopuo aip 'uadJOA\4UO
het visruim kan worden beves
tigd, waarmede nog eens een po
ging zal worden ondernomen.
In een van de tanken van het
9959 brt. metende Noorse tank
schip „Kongsdal" is gisteren
brand uitgebroken.
Arbeiders van de Amsterdamse
Droogdokmij., waar het schip
voor reparatie voor de wal ligt,
waren bezig met laswerkzaam-
heden in tank 4, toen vermoede
lijk door het vlamvatten van ge
morste paraff ineresten brand ont
stond.
Toen de Amsterdamse brand
weer arriveerde, was men reeds
met eigen middelen bezig het
vuur te bedwingen.
De hevige rookontwikkeling
noopte de brandweerlieden van
de gasmaskers gebruik te maken.
I-Iet brandje had men evenwel
spoedig geblust. De drijvende
motorspuit „Jason', die zich
eveneens naar het „terrein" van
de brand had begeven, behoefde
niet in actie te komen.
De recherche te Deventer heeft
de 33-jarige apotheker J. F. C„
beheerder van een der apotheken
te Deventer, voor de officier van
justitie te Zutphen geleid als ver
dacht van malversaties, waarbij
aanzienlijke bedragen, waar
schijnlijk ongeveer een halve ton,
zouden zijn onttrokken aan het
landelijk vereveningsfonds, dat
ter beschikking staat van de zie
kenfondsraad, welke de gelden
van dit fonds verdeelt over de
ziekenfondsen in ons land.
De fraude is ontdekt door een
controlerende ^mbtenaar van de
accountantsdienst van de zieken
fondsraad, waarna de voorzitter
van deze raad aangifte heeft ge
daan. De accountantsdienst van
de ziekenfondsraad heeft een
rapport bij de justitie ingediend.
DE 343STE HAVEN WAS
EINDELIJK DE THUISHAVEN.
Na een onafgebroken afwezig
heid van bijna vijf jaar, geduren
de welke tijd het schip 572.980
km aflegde of bijna 15 keer rond
de aarde voer, waarbij 342 maal
een haven werd aangelopen, keer
de het s.s. „Utrecht" van de Rot-
terdamsche Lloyd Zondagavond
laat eindelijk weer eens in de
thuishaven terug. Het schip brak
hiermee voor de naoorlogse
Lloydvloot in dit opzicht een re
cord, dat met een afwezigheid
van 3%2 jaar op naam van het
m.s. „Slamat" stond.
In December 1948 vertrok de
„Utrecht" voor het laatst uit Rot
terdam met bestemming Indone
sië. Het was in die tijd het enige
schip van de Lloyd, dat wegens
de toenmalige moeilijkheden zijn
route nam via de Kaap. In die 5
jaar heeft het schip 27 reizen in
de verschillende lijnen van de
Lloyd gemaakt. Het bezocht 37
verschillende landen, voer zes
maal door het Panamakanaal,
stak zeven maal de Atlantische
Oceaan over en 14 maal de Stille
Oceaan.
Van de 1807 dagen, welke de
„Utrecht" afwezig was, lag het
schip 1002 dagen in een buiten
landse haven en 805 voer het op
zee. Het verbruikte ongeveer 47
duizend ton stookolie en vervoer
de 182.000 ton lading (ongeveer
tweehonderd millioen kg). De ge
hele bemanning werd in die ja
ren gemiddeld bijna vijfmaal af
gelost. Geen der opvarenden
heeft de gehele reis meegemaakt.
Tot degenen, die het langst van
huis waren, behoort ook de ge
zagvoerder, kapitein H. Rijnber
gen, die 17 maanden geleden voor
het laatst zijn huisdeur in Schie
dam achter zich sloot.
OVERVALLER TE
ROTTERDAM AANGEHOUDEN
De politie te Rotterdam heeft
Zaterdagavond de 35-jarige koop
man D. van de W. uit Vlaardin-
gen aangehouden, die na een
landurig verhoor heeft bekend
degene te zijn geweest, die Vrij
dagavond j.l. de 62-jarige chauf
feur M. Brandwijk, wonende Chr.
RES. 2e KLASSE C K.N.V.B.
Zeelandia If-Goes II 2-7; RCS
II-Middelburg II 2-5; De Zeeu
wen II-Axel II 6-1; Terneuzen
II-Corn Boys II 5-1.
De stand is nu:
Middelburg II
6
5
1
0
11
14-2
Terneuzen II
8 4
2
2
10
22-12
Gees II
7
4
1
2
9
31-19
Vlissingen II
6
2
4
8
28-8
De Zeeuwen II
6
3
0
3
6
18-15
Corn Boys II
5
2
0
3
4
9-24
Breskens II
6
1
2
3
4
7-13
Axel II
5
1
1
3
3
4-18
Zeelandia II
6
1
1
4
3
4-16
RCS II
5
1
0
4
2
9-19
Geurtsenweg. te Apeldoorn, aan
de Beukelsweg te Rotterdam
heeft aangevallen. Zoals bekend
was de man gemaskerd en sloeg
hij de chauffeur, die 's nachts om
half twee het filiaal van zijn fir
ma „The American Cleaning
Service" bezocht, bij het sluiten
van de deur op zijn hoofd. De
aanvaller wist met een auto te
ontkomen. Het autonummer
was bekend en aan de hand daar
van heeft de recherche, kunnen
uitzoeken, dat de auto in Vlaar-
dingen was gehuurd. Toen kon
men ook de dader achterhalen.
Het bleek, dat hij met de situatie
op de Beukelsweg bekend was.
De klap had hij gegeven met een
schroevendraaier. Het was hem
om geld te doen geweest, heeft
hij de politie verteld.
TWEE ZWAARGEWONDEN BIJ
AUTO-ONGEVAL.
Op de Haagseweg nabij kruis
weg in de gemeente Hoofddorp is
gistermorgen omstreeks kwart
voor twaalf een personenauto,
komende uit de richting Amster
dam, bij het uitwijken voor een
vrachtauto over de kop geslagen.
Een uit tegengestelde richt'ng
komende auto remde bij het zien
van het ongeval krachtig af en
reed door de afrastering van de
weg. Naar tot dusver bekend zijn
tengevolge van dit ongeval twee
personen zwaar gewoond in een
ziekenhuis opgenomen.
Van kwart over elf Zondag
avond tot half één Maandagnacht
hebben er zich ordeverstoringen
voorgedaan aan de Vletstraat te
Rotterdam en de politie moest
met de wapenstok enige charges
uitvoeren, dit had weer tot ge
volg, dat het publiek met straat
stenen begon te gooien. Be politie
heeft daarop enkele waarschu
wingsschoten gelost om de rust
te herstellen.
De hele oorzaak was gelegen in
het volgende: een 16-jarige leer
ling-glasblazer werd Zondag
avond de toegang geweigerd tot
een dansclub in de Vletstraat. Er
ontstond als gevolg hiervan een
vechtpartij, waarbij de jongeman
gevoelige klappen opliep. Zijn
vader, die onder de invloed van
drank verkeerde, kwam om zijn
zoon te wreken. Een grote menig
te stroomde daarop samen en het
kwam tot ordeverstoringen met
het vermelde gevolg. De vader
werd tenslotte ter ontnuchtering
opgesloten.
PIANOWEDSTRIJD
VOOR DE JEUGD.
In de Bachzaal te Amsterdam
is Zaterdagavond de plaatselijke
eindronde gehouden van het eer
ste gróte landelijke piano-con
cours voor de jeugd onder 15
jaar. De organisator van deze
wedstrijd is de Nederlandse bond
van piano- en orgelhandelaren en
-fabrikanten te 's-Gravenhage.
Plaatselijke afdelingen in ande
re steden verleenden hun mede
werking. Uit een aantal van 400
pianisten waren 30 jongens en
meisjes geselecteerd, van wie Za
terdagavond als besten werden
aangewezen de 9-jarige Govert
Tromp, de 10-jarige Marvel Koe-
kenberg en de 11-jarige Katja
Reichenfeld
De 9-jarige Tonnie Peperkamp,
die veel minder lesuren heeft ge
had dan de andere prijswinnaars,
wordt, evenals de anderen, naar
Utrecht uitgezonden, waar tijdens
de Kerstvacantie de eindstrijd zal
worden gehouden. De voorzitter
van de jury, George van Renes
se, reikte aan de 30 solistjes een
boek met oorkonde uit.
ONDERAFDELING ZEELAND.
Ie kl. B: Hoofdplaat-Retran-
chement 4-0; Groede-Schoon-
dijke 1j3; Rapenburg-Vogel
waarde 1-3.
Res. Ie kl. A: Hontenisse-Ria
8-0; Steen-E.M.M. 3-1;. Luctor-
Aardenburg 4-0; Sluiskil-Hulst
1-1.
Res. Ie kl. B: Axel-De Zeeuwen
5-2; Kruiningen-Terneuzen 2-3.
Vlissingen-Biervliet 6-3.
2e kl. B: Hulst-Clinge 2-11;
IJzendijke-Graauw 0-8.
3e kl. B: Hoofdpiaat-Retran-
chement 7-3; Zuidzande-De
Zeeuwen 7-0; Schoondijke-
Breskens 1-3.
3e kl. C: Rapenburg-Vogel
waarde 0-4; Koewacht-Zuid-
zande 2-8; Clinge-Graauw 3-2.
ZATEUDAGVOETBAL.
HoekZaamslag 71
De 71 overwinning van Hoek
op het leidende Zaamslag was de
gebeurtenis van de dag. Het zag
er aanvankelijk niet naar uit, dat
het zulk een hoge score zou wor
den, want de eerste aanvallen
waren voor Zaamslag. Het Hoek
se doel werd echter goed verde
digd, zodat direct onheil kon
worden voorkomen. Gedurende
de eerste helft golfde het spel op
en neer en enige goede schoten
van P. Dieleman hadden stellig
een beter lot verdiend. Na ruim
een kwartier opende deze speler
de score (10), maar nauwelijks
vijf minuten later maakte Jan
sen Verplanke gelijk.
Ongeveer 10 minuten vóór de
rust benutte P. van Tatenhove
een strafschop, waarna met 21
voor Hoek de rust inging.
Na de thee zetten de Hoeke-
naars direct een offensief in.
Zaamslag werd op de eigen helft
teruggedrongen en kwam er ver
der niet vaak meer aan te pas. P.
Dieleman maakte kort na elkaar
twee doelpunten (41).
W. van Drongelen en S. Knol
voerden de stand op tot 6-—1 en
in de laatste 'hifnutfen zag P. Die
leman nog kans zijn vierde doel
punt te scoren, zodat de eind
stand 71 werd in het voordeel
van Hoek.
Zaamslag heeft hiermee de
leiding moeten afstaan aan de
Tern. Boys.
DriewegenTern. Boys 15
De Boys, die na de onverwach
te nederlaag van Zaamslag te
Hoek, de leiding hebben ver
overd, hebben te Driewegen in
een tamelijk eenzijdige strijd de
beide punten veroverd, al had
Driewegen wel een doelpunt
meer verdiend. De eerste goal
ontstond uit een verre trap van
achterspeler Riemeeis, welke doel
trof, omdat keeper Kolijn te ver
vóór zijn heiligdom stond (01).
Driewegen diende onmiddellijk
van repliek en nog geen drie mi
nuten later maakte Kaijser ge
lijk met een goed schot in de lin
kerhoek (11).
In de 35e minuut brak Boone
door en het was 12.
Acht minuten na de rust lokte
linksbuiten Dees de keeper uit
zijn doel en schoot vervolgens
onhoudbaar in (13). Nadat
beide partijen enkele malen door
het bekende oog van de naald
waren gekropen, passeerde Dees
in de 27e minuut de achterhoede
en de stand was 14. Kort vóór
het einde volgde nog een hard
schot van r.binnen Hamelink.
Doelman Kolijn kon er niet bij
(15). In de laatste minuut had
De Feijter bijna nog een trgen-
punt gemaakt, maar doelman
Dees redde op sublieme wijze.
A.Z.V.V.SPUI. 3—5.
De bordjes verhangen.
De gasten waren ditmaal be
zield met de wetenschap dat het
falikant kan uitlopen wanneer
men een als zwakker gekwalifi
ceerde tegenstander onderschat,
En dit bleek ook nodig en goed
gezien te zijn; want het begin
was voor de gastheren weer be
paald hoopgevend. Reeds na 5
minuten hadden zij dank zij
het door hen ontwikkelde enthou
siasme al met een welgerichte
kopbal van J. de Ruijter succes.
(10). De Spuienaren zagen nu
het gevaar onder het oog en na
men het initiatief volledig in han
den en na een kwartier was liet
't Gilde die met een in twijfel
achtige buitenspelpositie de ge
lijkmaker in het Axelse net de
poneerde (11). Voor de rust
wisten de „rood-hemden" door
Van Harn en W. Hamelink de
score te verhogen, zodat met een
fraaie voorsprong voor de gas-
'ten de thee werd genuttigd.
(1—3).
Toen in de tweede helft door
rechtsbuiten Verschelling een
vierde doelpunt was gemaakt
leek het pleit wel te zijn beslecht.
Temeer omdat bovendien nog een
strafschop tegen A.Z.V.V. werd
toegewezen die door de linksbui
ten J. Hamelink werd benut.
(15). De gasten vonden het zo
blijkbaar welletjes. Het was in
de laatste phase van de strijd
toen de Spuienaren het minder
serieus opnamen dat J. de Ruij
ter, andermaal door een kopbal
de Spui-doelman passeerde, ter
wijl 1 minuut vóór het einde deze
speler de achterstand tot 35
verkleinde.
Standcnlyst van de
Zaterdagmiddagcompetitie.
Tweede Klasse D:
Tern. Boys I 11 8 1 2 17 57-22
Zaamslag I 10 7 1 2 15 47-38
Spui I 11 5 2 4 12 35-28
A.Z.V.V. I 11 5 0 6 10 34-35
Hoek I 11 2 2 7 6 24-54
Driewegen I 10 1 2 7 4 20-40
Tweede Klasse E.
Driewegen II 10 8 1 1 17 43
bannen)
Voor: Bud ai (Honved), Kocsis
(Honved)Hidegkuti (Rotban-
nen), Puskas (Honved) en Czifoor
(Honved).
„De Luchtbode" - Zuidmndc
De uitslag van het kampioen
schap 1953 van de postduiren-
vereniging „De Luchtbode" luidt
als volgt:
Vitesse-vluchten: 1. J. Duininck;
2. J. Kools; 3. J. Ie Roy.
Fond-vluchten: 1. J. Kools; 2.
D. Luteijn; 3. C. Verplanke.
Jonge duiven: 1. L. Pladdet; 2.
J. Dubois; 3. J. Kools.
Beste duiven: Vitesse 2325 J.
Duininck; Fond 1813 C. Verplan
ke; Jongduif 5999 L. Pladdet.
Generaal kampioen: 1. J. Kools;
2. L. Pladdet; 3. J. Duininck.
Beren I
Tern. Boys II
Zaamslag II
Spui II
AZVV II
SVD II
WEDSTRIJD TEGEN ITALI
AANS SELECTIE-ELFTAL
WAARSCHIJNLIJK.
Het bestuur van de K.N.V.B.
heeft zich in beginsel accoord
verklaard met het voorstel, van
Italiaanse zijde afkomstig, om o{
21 Januari 1954 een wedstrijd te
spelen in een nog nader te bepa
I<?tV stad tussen het voorlopig
Nederlands elftal en een Italiaans
selectieteam. Naar men weet be
reidt Italië zich ernstig voor op
de wereldkampioenschappen. Uit
een groep van 26 spelers zal een
ploeg worden gevormd, welke
dan op genoemde datum in ons
land een trainingswedstrijd zal
spelen. Trouwens, voor de spelers
van de Nederlandse elftalclub zal
deze ontmoeting eveneens van
grote waarde kunnen zijn, aan
gezien de periode, waarin de spe
lers van de centrale training niet
gezamenlijk in het veld komen,
zeer lang is. Naar bekend wordt
op 7 Maart pas de eerstvolgende
landenwedstrijd, Nederland-En-
geland gespeeld. Het ligt in de
bedoeling, dat voor deze ontmoe
ting ook nog een oefenwedstrijd
zal worden uitgeschreven.
Het Hongaarse elftal, dat mor
gen in het Wembley-stadion te
Londen tegen Engeland zal spe
len, is als volgt samengesteld:
Doel:. Grocsis (Honved)
Achter: Buzansky (Dorog) en
Lantos (Rotbannen);
Midden: Bozsik (Honved), Lo-
rant (Honved) en Zakarias (Rot-
Quakkelaar snelschaakkampioen
van Zeeland.
De heer M. J. Quakkelaar, bord
aanvoerder van de Terneueease
schaakclub en kampioen van Eee-
land, heeft Zaterdag te Goes ook
zijn meesterschap getoond in het
snelschaken.
Nadat hij in groep A, waarin
de acht sterkste schakers uitkwa
men, al zijn partijen had gewon
nen, slaagde hij er in i ook in de
finale ongeslagen als eerste te
eindigen.
De einduitslag werd: 1. M. J.
Quakkelaar te Terneuzen 4Vz pt;
2. Gabe Woudstra te Middelburg
3% p.; 3. A. Brouwer te Souburg
2% p.; 4. J. Niemarkt te Souburg
2% p.; 5. A. Mast te Vlissingen
lti p. en 6. J. Kense te Souburg
p.
Er waren 44 deelnemers, ver
deeld over 6 groepen.
DE CARRERA
PAN AMERICANA.
Omtrent het dodelijk ongpluk,
dat de Italiaan Bonetto is over
komen, is uit de officiële rappor
ten het volgende nader bekend
geworden: vlak voor Silao, een
klein stadje op 40 km van Leon
gelegen, reden Bonetto en zij»
ploeggenoot Taruffi wiel aan
wiel. Toen Bonetto in een flauwe
bocht plotseling nogal krachtig
remde botste de wagen van Ta
ruffi tegen de voor hem rijdende
Lancia, waardoor hij even de
macht over het stuur verloor. Ta
ruffi kwam vervolgens tegen een
laag muurtje langs dè kant var»
de weg terecht. Terwijl de laat
ste zijn defect geraajj stuurin
richting ging repareren reed Bo
netto met grote snelheid door.
Enkele honderden meters verder
reed Bonetto een op de weg lo
pende ezel aan, raakte daardoor
eveneens de macht over het stuur
kwijt en vloog in volle vaart
tegen 'n lantaarnpaal. Een sche
delbreuk had onmiddellijk een
einde aan zijn leven gemaakt,
Maglioli ontsnapte met Bij*
Ferrari aan de dooddoen hij tij
dens de 5e étappe van leon naar
Durango bij een snelheid van bij
na 200 km per uur een wiel ver
loor. Dank zij de grote diameter
van zijn remtrommels bleef de
wagen nog enige stabiliteit be
houden, zodat de Italianen zon
der ongelukken tot stilstand
kwam. Wel betekende dit voor
val het einde van de race voor
Maglioli.
PAARDENMARKT UTRECHT.
23 November 1953.
Op de Utrechtse paarden
markt werden aangevoerd 426
stuks. De prijzen varieerden voor
luxe paarden in guldens van 900
tot, 1050: werkpaarden 650 tol
950, oude paarrlei; 500 tot 700
paarden 3 jaar 550 tot 800;
paarden 2 jaar 400 tot 650; reu
lens 200 tot 350; hitten 45C tot
650; slachtpaarden 1,40 tot 1,60
per kg slachtgewicht. De handel
was matig.
VEEMARKT ROTTERDAM.
23 November 1953
Totale aanvoer 2211 w.o. 1186
vette koeien, 721 varkens en 304
schapen. Prijs per kg: Vette
koeien le kw. 2,54 tot 2,68;
2e kw. 2,40 tot 2,50; 3e kw.
2 tot 2,20. Varkens le kw.
13. De avond vindt
Eric en Winonah met
hun gasten verenigd
aan de dis.
In afwachting van
het opdienen der spij
zen onderhoudt Erie
zich op ongedwongen
wijze met zijn tafelge
noten.
Zich tot Svitjolds be
schermelinge wendend
zegt hij vriendelijk
„Ik hoop dat ge reeds
een weinig bekomen
zijt van de vermoeie
nissen, vrouwe..."
„Godeline is mijn
naam," vult de vrouw
haastig aan. „Dank U
heer koning. Ik gevoel mij thans
zeer wèl. Uw gemalin heeft zo goed
voor mij gezorgd," zegt zij terwijl
zij Winonah dankbaar aankijkt.
Deze glimlacht haar toe: „Uw
kleine jongen slaapt als een roos.
Daar zult ge vanavond geen last
mee hebben."
tiVSi
2
Op dit ogenblik wordt het ge
sprek onderbroken door Jorgen, de
hofmeester, die aan het einde
der zaal staande driemaal met
zijn staf op de vloer stampt en de
komst aankondigt van reizigers, die
voor de nacht onderdak vragen.
Achter hem komt een man
naar kleding en bewapening te
oordelen een edelman van mid
delbare leeftijd, met scherpe ge
laatstrekken, binnen, gevolgd door
een aantal krijgers.
Zwijgend blijven zij bij de deur
opening staan en monsteren met
ondoorgrondelijke blikken het aan.
wezige gezelschap.
Langzaam verheft Eric zich uit
zijn zetel en treedt, gevolgd door
Svitjold, de mannen tegemoet.
Aller ogen zijn gevestigd op de
vreemdelingen en zodoende let nie
mand aanvankelijk op vrouwe Go
delinde.
Deze is zeer bleek geworden en
kijkt een bezwijming nabij
met wijdopen ogen vol ontzetting
naar de krijgers.
Kletterend valt de bokaal uit
haar krachteloze hand...
1,88; 2e kw. 1,83; 3e kw. 1.80.
Prijs per stuk: Schapen le
kw. 95; 2e kw. 85: 3e kw. f 75.
Overzicht: Vette koeien aan
voer iets meer, handel kalm,
prijzen als vorige week, prima's
boven notering. Varkens aan
voer even minder, handel rede
lijk, prijzen dalende, prima's bo
ven notering. Schapen aanvoer
korter, handel v, iilig, prijzen
goed prijshoudend.
i
GRAANEEURS ROTTERDAM.
23 November 1953.
Binnenlandse Granen
kg franco Rotterdam,
Tarwe: doorsneekwaliteit op
vochtconditie tot 27,05. De be
tere kwaliteiten daarboven.
Poedergranen, goed prijshou
dend. Zcmergerst 21,25 tot
22,50. Grove geschoonde daar
boven. Haver 19,25 tot 20,25,
blanke daarboven. Rogge 19
tob 20, 17 procentvochtgaran-
tie tot 20,25. Mais doorsnee
kwaliteit vast tot 27:
Peulvruchten, zeer klam en la
ger. Groen eerwten 40 tot 49.
Schokkers 60 tot 70. Bruine
bonen tot 95.
AARDAPPELBEURS
ROTTERDAM.
23 November 1953.
Per 100 kg.
Kleiaardappelen 35 mm op
waarts: Eigenheimers 13 tot
14; Bintjes 11,25 tot 11,75;
Bevelanders 13; Meerlanders
10,50; LJselster 9,75 tot 10.
Vceraardappelen 3,50.
De burgemeester van Temeu-
en breng; ter algemene kennis
dat een openbare vergadering
van de raad dier gemeente zal
worden gehouden op Donderdag
26 November 1953, des namid
dags half negen.
Terneuzen, 21 November 1953.
De burgemeester voornoemd,
P. TELLEGEN.