£&ZVCS die SthtijMH j i 1 I Binnenlands nieuws SPORTNIEUWS Marktberichten Het offer van Svitjold I I 1 s I 4 4 'n Borghslijn aanbidding VOETBAL DUIVENSPORT SCHAKEN. AUTOMOBILISME. GEMEENTE TERNEUZEN Veertiende Step Hans Destombes houten auto 1,30 i s i X I z X x v 1 2 f 2 2 2 'i 2 2 v 2 2 De was voor: OUDE NEDERZETTING ONTDEKT. BRANDJE AAN BOORD VAN NOORSE TANKER. APOTHEKER VERDACHT VAN MALVERSATIES. 0 KLEINE OORZAAK, GROTE GEVOLGEN. 8 5 1 10 5 1 7 4 0 9 1 3 10 1 3 6 1 1 17 11 16—13 11 32—26 8 14—12 5 19—28 5 21—39 3 9—28 HET HONGAARSE ELFTAL TEGEN ENGELAND. VHRBETEItlNG VAN DE VVEG SLUISKILAXELHULST IS URGENT! In het Zeeuws-Vlaamse wegen net neemt de verkeersverbinding SluiskilAxelHulst sinds jaar en dag een bijzondere plaats in. Bijzonder in ongunstige zin, om dat zij in zowat geen enkel op zicht meer berekend is op de hui dige verkeersintensiteit, zowel door de wegbreedte als door de hoedanigheid van het wegdek, speciaal nabij de bermen. Door de gestadige toename van het verkeer en de hier genoemde si tuatie vormt deze belangrijke weg een steeds groter gevaar voor het groeiend aantal wegge bruikers. Om gegronde redenen zien dan ook velen in Oost Zeeuws-Vlaanderen reikhalzend uit naar een oplossing voor deze weg, aangepast aan de huidige eisèn van veilig verkeer. De toestand is nu eenmaal zó, dat het grootste deel van deze weg een asfaltbedekking heeft, die absoluut veel te smal is. Nabij de bermen brokkelt dit wegdek steeds af. Als compen satie wordt dan nabij die bermen wat grove macadam gestrooid en zo sukkelt men verder met deze weg, die de aangewezen verbin ding is tussen Hulst en omgeving en het industriegebied in de kanaalzone, dus practisch tussen de drie grootste gemeenten van Oost Zeeuws-Vlaanderen en hun achterland. Op deze weg dendert dagelijks het gemotoriseerde ver keer in al zijn verschijningen van bromfietsers tot de grootste vrachtauto's met aanhangwa gens. Het mag een - wonder heten, dat het aantal ongevallen tot dusver nog gering is. Dat is stellig te danken aan de groep weggebruikers, die blijk geven permanent op hun qui-vive te zijn in de wetenschap, dat na leving der verkeersvoorschriften en bezadigd rijden de basis vor men voor een veilig verkeer. Er is echter ook een andere categorie, die het vaak met de omstandigheden van de weg en de verkeersbepalingen niet zo nauw neemt. Het snijden is bij velen van deze personen uitge groeid tot een soort hobby, zelfs wanneer dit onnodig en ook na genoeg onmogelijk is zonder de mede-weggebruikers in gevaar te brengen. Het gevolg is dat door een dergelijk optreden het berij den van deze weg velen een ge voel van angst bezorgt, omdat hier inderdaad de dood langs de weg loert. Die angst heerst voornamelijk bij de velen die zich dagelijks per fiets naar en van het fabrieks complex te Sluiskil begeven. On danks hun uitstekende bekend heid ter plaatse erkennen velen zieh ervan bewust te zijn slechts met gevaar voor hun leven deze weg te kunnen berijden. En of schoon zeker niet iedere wiel rijder een heer in 't verkeer kan worden genoemd, is de realiteit dat deze categorie van wegge bruikers hier de weerlozen vormt. Talloze malen gebeurt het, dat zij in de berm van de weg een goed heenkomen moe ten zoeken. Dit betreft heus niet enkel de veel te smalle ge asfalteerde weggedeelten. Zo ge beurde het dezer dagen op het beklinkerde deel van deze weg ten W. van Absdale hetwelk toeh een behoorlijke breedte heeft dat enige dames, die per rijwiel uit de richting Hulst kwamen, zich ter zijde van de wég in veiligheid moesten stel len tengevolge van het bekende „snijden." Spreekt men met politie ambtenaren in de streek, dan be amen zij de onhoudbaarheid van deze situatie ten volle. Zij zijn ter zake diligent, maar het corps be schikt niet over voldoende man schappen en tijd om hier een ef fectieve controle uit te oefenen. Zij zijn unaniem van mening, dat vrijwel ieder met de verkeers voorschriften op de hoogte is, die door een deel van het publiek evenwel alleen worden nage leefd, als er blinkende knopen in de buurt zijn. Een politiebeambte zei ons dezer dagen: ,.Ik ben veel banger wanneer ik in bur gerkleren op de weg ben dan in uniform"! De politie is ook overtuigd van de noodzakelijkheid van een vrij- liggend rijwielpad naast een ge moderniseerde en verbrede ver- i I i i 1 1 Middenstraat 31 SLUISKIL keersweg, gezien o.a. het feit dat de intensiteit van het verkeer op deze weg blijkens ingewijden thans groter is dan die op de weg Dordrecht—Moerdijk aan het eind der dertiger jaren. De urgentie van verbetering van deze weg is dusdanig, dat die de belangstelling van de ganse bevolking onzer streek verdient. Het gaat in laatste instantie om mensenlevens. Wanneer deskun digen zeggen, dat de verkeers intensiteit in 1970 het drievou dige zal zijn van die van thans, wordt het hoog tijd deze weg aan te passen aan de evolutie van het verkeer. Het gemeentebestuur van Axel is sinds jaren van de noodzaak van verbetering overtuigd, zowel wat verbreding van de verkeers weg betreft als van de aanleg van een rijwielpad. De door het gemeentebestuur gedane stap pen om bedoelde verbeteringen te verwezenlijken zijn tot dusver zonder resultaat gebleven. Wèl is blijkens een schrijven van de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat medege deeld, dat met de verbetering van het wegvak SluiskilAxelse Sas sing een begin is gemaakt, waar van de voltooiing in 1955 een feit zal zijn. Aangezien verbetering van het wegvak DrieschouwenAbsdale, dat op het provinciaal wegen plan voorkomt, binnen afzien bare tijd te verwachten is, komt, naar de mening van de hoofd ingenieur-directeur, het wegvak AxelKijkuit niet voor verbete ring in aanmerking. Het gemeentebestuur van Axel voelt zich door deze medede ling uiteraard teleurgesteld, om dat dit college van mening blijft, dat zowel wegverbreding als aanleg van een vrijliggend rij wielpad AxelAbsdale dringend noodzakelijk blijft. Enige prominente figuren uit de Zeeuws-Vlaamse handel en in dustrie hebben, na de talrijke slip-ongevallen, niet zo heel lang geleden de bekende „blauwe steentjes-actie" gevoerd, die tot succes leidde. Gezien dit resul taat verdient het aanbeveling te overwegen wat voor de totstand koming van een verbetering van deze weg kan worden gedaan. Al is de spreekwoordelijke Zeeuws-Vlaamse gemoedelijkheid dusdanig, dat men niet, zoals voor het beruchte kruispunt bij Laren, zijn toevlucht tot een pe titionnement zal nemen, de be langen van mensenlevens en ver keersveiligheid zijn van dien aard, dat groter activiteit wel ge wenst is. Wij menen in dit ver band te mogen herinneren aan de klachten in de Tweede Kamer over de vele verkeersongevallen in ons land. Reducering van dit soort on gevallen is ook een belang voor onze streek door algehele moder nisering van de bewuste weg. EEN WEGGEBRUIKER. In een tuin te Honselersdijk, gemeente Naaldwijk, heeft men scherven aangetroffen van in heems en Romeins aardewerk. Men is tot de ontdekking geko men hier te doen te hebben met een nederzetting, daterend van omstreeks het begi» onzer jaar telling. Deskundigen waren tot dusverre niet op de hoogte van de nederzetting. HARDE STRIJD OM BERGING VAN DE „VICTOR ROGIER. De IJmuidense-Helderse combi natie, die doende is het wrak van de Belgische kotter „Victor Ro gier" (Oostende 265) te bergen, heeft de strijd, ondanks de moei lijkheden, die deze berging op volle zee met zich meebrengt, niet opgegeven. Met behulp van een z.g. water bootje uit Den Helder is enige dagen aan het wrak gewerkt, waarbij gepoogd werd het vis- ruim leeg te pompen, waardoor het schip omhoog zou komen. Zowel weer als omstandigheden werkten tegen. De zuigbuis raak te verstopt met de vis, die zich nog in de kotter bevindt. Een IJmuidense machinefabri kant, die ook de assuradeuren vertegenwoordigt, heeft een spe ciale zuigbuis voor deze berging do -iajEAv Jopuo aip 'uadJOA\4UO het visruim kan worden beves tigd, waarmede nog eens een po ging zal worden ondernomen. In een van de tanken van het 9959 brt. metende Noorse tank schip „Kongsdal" is gisteren brand uitgebroken. Arbeiders van de Amsterdamse Droogdokmij., waar het schip voor reparatie voor de wal ligt, waren bezig met laswerkzaam- heden in tank 4, toen vermoede lijk door het vlamvatten van ge morste paraff ineresten brand ont stond. Toen de Amsterdamse brand weer arriveerde, was men reeds met eigen middelen bezig het vuur te bedwingen. De hevige rookontwikkeling noopte de brandweerlieden van de gasmaskers gebruik te maken. I-Iet brandje had men evenwel spoedig geblust. De drijvende motorspuit „Jason', die zich eveneens naar het „terrein" van de brand had begeven, behoefde niet in actie te komen. De recherche te Deventer heeft de 33-jarige apotheker J. F. C„ beheerder van een der apotheken te Deventer, voor de officier van justitie te Zutphen geleid als ver dacht van malversaties, waarbij aanzienlijke bedragen, waar schijnlijk ongeveer een halve ton, zouden zijn onttrokken aan het landelijk vereveningsfonds, dat ter beschikking staat van de zie kenfondsraad, welke de gelden van dit fonds verdeelt over de ziekenfondsen in ons land. De fraude is ontdekt door een controlerende ^mbtenaar van de accountantsdienst van de zieken fondsraad, waarna de voorzitter van deze raad aangifte heeft ge daan. De accountantsdienst van de ziekenfondsraad heeft een rapport bij de justitie ingediend. DE 343STE HAVEN WAS EINDELIJK DE THUISHAVEN. Na een onafgebroken afwezig heid van bijna vijf jaar, geduren de welke tijd het schip 572.980 km aflegde of bijna 15 keer rond de aarde voer, waarbij 342 maal een haven werd aangelopen, keer de het s.s. „Utrecht" van de Rot- terdamsche Lloyd Zondagavond laat eindelijk weer eens in de thuishaven terug. Het schip brak hiermee voor de naoorlogse Lloydvloot in dit opzicht een re cord, dat met een afwezigheid van 3%2 jaar op naam van het m.s. „Slamat" stond. In December 1948 vertrok de „Utrecht" voor het laatst uit Rot terdam met bestemming Indone sië. Het was in die tijd het enige schip van de Lloyd, dat wegens de toenmalige moeilijkheden zijn route nam via de Kaap. In die 5 jaar heeft het schip 27 reizen in de verschillende lijnen van de Lloyd gemaakt. Het bezocht 37 verschillende landen, voer zes maal door het Panamakanaal, stak zeven maal de Atlantische Oceaan over en 14 maal de Stille Oceaan. Van de 1807 dagen, welke de „Utrecht" afwezig was, lag het schip 1002 dagen in een buiten landse haven en 805 voer het op zee. Het verbruikte ongeveer 47 duizend ton stookolie en vervoer de 182.000 ton lading (ongeveer tweehonderd millioen kg). De ge hele bemanning werd in die ja ren gemiddeld bijna vijfmaal af gelost. Geen der opvarenden heeft de gehele reis meegemaakt. Tot degenen, die het langst van huis waren, behoort ook de ge zagvoerder, kapitein H. Rijnber gen, die 17 maanden geleden voor het laatst zijn huisdeur in Schie dam achter zich sloot. OVERVALLER TE ROTTERDAM AANGEHOUDEN De politie te Rotterdam heeft Zaterdagavond de 35-jarige koop man D. van de W. uit Vlaardin- gen aangehouden, die na een landurig verhoor heeft bekend degene te zijn geweest, die Vrij dagavond j.l. de 62-jarige chauf feur M. Brandwijk, wonende Chr. RES. 2e KLASSE C K.N.V.B. Zeelandia If-Goes II 2-7; RCS II-Middelburg II 2-5; De Zeeu wen II-Axel II 6-1; Terneuzen II-Corn Boys II 5-1. De stand is nu: Middelburg II 6 5 1 0 11 14-2 Terneuzen II 8 4 2 2 10 22-12 Gees II 7 4 1 2 9 31-19 Vlissingen II 6 2 4 8 28-8 De Zeeuwen II 6 3 0 3 6 18-15 Corn Boys II 5 2 0 3 4 9-24 Breskens II 6 1 2 3 4 7-13 Axel II 5 1 1 3 3 4-18 Zeelandia II 6 1 1 4 3 4-16 RCS II 5 1 0 4 2 9-19 Geurtsenweg. te Apeldoorn, aan de Beukelsweg te Rotterdam heeft aangevallen. Zoals bekend was de man gemaskerd en sloeg hij de chauffeur, die 's nachts om half twee het filiaal van zijn fir ma „The American Cleaning Service" bezocht, bij het sluiten van de deur op zijn hoofd. De aanvaller wist met een auto te ontkomen. Het autonummer was bekend en aan de hand daar van heeft de recherche, kunnen uitzoeken, dat de auto in Vlaar- dingen was gehuurd. Toen kon men ook de dader achterhalen. Het bleek, dat hij met de situatie op de Beukelsweg bekend was. De klap had hij gegeven met een schroevendraaier. Het was hem om geld te doen geweest, heeft hij de politie verteld. TWEE ZWAARGEWONDEN BIJ AUTO-ONGEVAL. Op de Haagseweg nabij kruis weg in de gemeente Hoofddorp is gistermorgen omstreeks kwart voor twaalf een personenauto, komende uit de richting Amster dam, bij het uitwijken voor een vrachtauto over de kop geslagen. Een uit tegengestelde richt'ng komende auto remde bij het zien van het ongeval krachtig af en reed door de afrastering van de weg. Naar tot dusver bekend zijn tengevolge van dit ongeval twee personen zwaar gewoond in een ziekenhuis opgenomen. Van kwart over elf Zondag avond tot half één Maandagnacht hebben er zich ordeverstoringen voorgedaan aan de Vletstraat te Rotterdam en de politie moest met de wapenstok enige charges uitvoeren, dit had weer tot ge volg, dat het publiek met straat stenen begon te gooien. Be politie heeft daarop enkele waarschu wingsschoten gelost om de rust te herstellen. De hele oorzaak was gelegen in het volgende: een 16-jarige leer ling-glasblazer werd Zondag avond de toegang geweigerd tot een dansclub in de Vletstraat. Er ontstond als gevolg hiervan een vechtpartij, waarbij de jongeman gevoelige klappen opliep. Zijn vader, die onder de invloed van drank verkeerde, kwam om zijn zoon te wreken. Een grote menig te stroomde daarop samen en het kwam tot ordeverstoringen met het vermelde gevolg. De vader werd tenslotte ter ontnuchtering opgesloten. PIANOWEDSTRIJD VOOR DE JEUGD. In de Bachzaal te Amsterdam is Zaterdagavond de plaatselijke eindronde gehouden van het eer ste gróte landelijke piano-con cours voor de jeugd onder 15 jaar. De organisator van deze wedstrijd is de Nederlandse bond van piano- en orgelhandelaren en -fabrikanten te 's-Gravenhage. Plaatselijke afdelingen in ande re steden verleenden hun mede werking. Uit een aantal van 400 pianisten waren 30 jongens en meisjes geselecteerd, van wie Za terdagavond als besten werden aangewezen de 9-jarige Govert Tromp, de 10-jarige Marvel Koe- kenberg en de 11-jarige Katja Reichenfeld De 9-jarige Tonnie Peperkamp, die veel minder lesuren heeft ge had dan de andere prijswinnaars, wordt, evenals de anderen, naar Utrecht uitgezonden, waar tijdens de Kerstvacantie de eindstrijd zal worden gehouden. De voorzitter van de jury, George van Renes se, reikte aan de 30 solistjes een boek met oorkonde uit. ONDERAFDELING ZEELAND. Ie kl. B: Hoofdplaat-Retran- chement 4-0; Groede-Schoon- dijke 1j3; Rapenburg-Vogel waarde 1-3. Res. Ie kl. A: Hontenisse-Ria 8-0; Steen-E.M.M. 3-1;. Luctor- Aardenburg 4-0; Sluiskil-Hulst 1-1. Res. Ie kl. B: Axel-De Zeeuwen 5-2; Kruiningen-Terneuzen 2-3. Vlissingen-Biervliet 6-3. 2e kl. B: Hulst-Clinge 2-11; IJzendijke-Graauw 0-8. 3e kl. B: Hoofdpiaat-Retran- chement 7-3; Zuidzande-De Zeeuwen 7-0; Schoondijke- Breskens 1-3. 3e kl. C: Rapenburg-Vogel waarde 0-4; Koewacht-Zuid- zande 2-8; Clinge-Graauw 3-2. ZATEUDAGVOETBAL. HoekZaamslag 71 De 71 overwinning van Hoek op het leidende Zaamslag was de gebeurtenis van de dag. Het zag er aanvankelijk niet naar uit, dat het zulk een hoge score zou wor den, want de eerste aanvallen waren voor Zaamslag. Het Hoek se doel werd echter goed verde digd, zodat direct onheil kon worden voorkomen. Gedurende de eerste helft golfde het spel op en neer en enige goede schoten van P. Dieleman hadden stellig een beter lot verdiend. Na ruim een kwartier opende deze speler de score (10), maar nauwelijks vijf minuten later maakte Jan sen Verplanke gelijk. Ongeveer 10 minuten vóór de rust benutte P. van Tatenhove een strafschop, waarna met 21 voor Hoek de rust inging. Na de thee zetten de Hoeke- naars direct een offensief in. Zaamslag werd op de eigen helft teruggedrongen en kwam er ver der niet vaak meer aan te pas. P. Dieleman maakte kort na elkaar twee doelpunten (41). W. van Drongelen en S. Knol voerden de stand op tot 6-—1 en in de laatste 'hifnutfen zag P. Die leman nog kans zijn vierde doel punt te scoren, zodat de eind stand 71 werd in het voordeel van Hoek. Zaamslag heeft hiermee de leiding moeten afstaan aan de Tern. Boys. DriewegenTern. Boys 15 De Boys, die na de onverwach te nederlaag van Zaamslag te Hoek, de leiding hebben ver overd, hebben te Driewegen in een tamelijk eenzijdige strijd de beide punten veroverd, al had Driewegen wel een doelpunt meer verdiend. De eerste goal ontstond uit een verre trap van achterspeler Riemeeis, welke doel trof, omdat keeper Kolijn te ver vóór zijn heiligdom stond (01). Driewegen diende onmiddellijk van repliek en nog geen drie mi nuten later maakte Kaijser ge lijk met een goed schot in de lin kerhoek (11). In de 35e minuut brak Boone door en het was 12. Acht minuten na de rust lokte linksbuiten Dees de keeper uit zijn doel en schoot vervolgens onhoudbaar in (13). Nadat beide partijen enkele malen door het bekende oog van de naald waren gekropen, passeerde Dees in de 27e minuut de achterhoede en de stand was 14. Kort vóór het einde volgde nog een hard schot van r.binnen Hamelink. Doelman Kolijn kon er niet bij (15). In de laatste minuut had De Feijter bijna nog een trgen- punt gemaakt, maar doelman Dees redde op sublieme wijze. A.Z.V.V.SPUI. 3—5. De bordjes verhangen. De gasten waren ditmaal be zield met de wetenschap dat het falikant kan uitlopen wanneer men een als zwakker gekwalifi ceerde tegenstander onderschat, En dit bleek ook nodig en goed gezien te zijn; want het begin was voor de gastheren weer be paald hoopgevend. Reeds na 5 minuten hadden zij dank zij het door hen ontwikkelde enthou siasme al met een welgerichte kopbal van J. de Ruijter succes. (10). De Spuienaren zagen nu het gevaar onder het oog en na men het initiatief volledig in han den en na een kwartier was liet 't Gilde die met een in twijfel achtige buitenspelpositie de ge lijkmaker in het Axelse net de poneerde (11). Voor de rust wisten de „rood-hemden" door Van Harn en W. Hamelink de score te verhogen, zodat met een fraaie voorsprong voor de gas- 'ten de thee werd genuttigd. (1—3). Toen in de tweede helft door rechtsbuiten Verschelling een vierde doelpunt was gemaakt leek het pleit wel te zijn beslecht. Temeer omdat bovendien nog een strafschop tegen A.Z.V.V. werd toegewezen die door de linksbui ten J. Hamelink werd benut. (15). De gasten vonden het zo blijkbaar welletjes. Het was in de laatste phase van de strijd toen de Spuienaren het minder serieus opnamen dat J. de Ruij ter, andermaal door een kopbal de Spui-doelman passeerde, ter wijl 1 minuut vóór het einde deze speler de achterstand tot 35 verkleinde. Standcnlyst van de Zaterdagmiddagcompetitie. Tweede Klasse D: Tern. Boys I 11 8 1 2 17 57-22 Zaamslag I 10 7 1 2 15 47-38 Spui I 11 5 2 4 12 35-28 A.Z.V.V. I 11 5 0 6 10 34-35 Hoek I 11 2 2 7 6 24-54 Driewegen I 10 1 2 7 4 20-40 Tweede Klasse E. Driewegen II 10 8 1 1 17 43 bannen) Voor: Bud ai (Honved), Kocsis (Honved)Hidegkuti (Rotban- nen), Puskas (Honved) en Czifoor (Honved). „De Luchtbode" - Zuidmndc De uitslag van het kampioen schap 1953 van de postduiren- vereniging „De Luchtbode" luidt als volgt: Vitesse-vluchten: 1. J. Duininck; 2. J. Kools; 3. J. Ie Roy. Fond-vluchten: 1. J. Kools; 2. D. Luteijn; 3. C. Verplanke. Jonge duiven: 1. L. Pladdet; 2. J. Dubois; 3. J. Kools. Beste duiven: Vitesse 2325 J. Duininck; Fond 1813 C. Verplan ke; Jongduif 5999 L. Pladdet. Generaal kampioen: 1. J. Kools; 2. L. Pladdet; 3. J. Duininck. Beren I Tern. Boys II Zaamslag II Spui II AZVV II SVD II WEDSTRIJD TEGEN ITALI AANS SELECTIE-ELFTAL WAARSCHIJNLIJK. Het bestuur van de K.N.V.B. heeft zich in beginsel accoord verklaard met het voorstel, van Italiaanse zijde afkomstig, om o{ 21 Januari 1954 een wedstrijd te spelen in een nog nader te bepa I<?tV stad tussen het voorlopig Nederlands elftal en een Italiaans selectieteam. Naar men weet be reidt Italië zich ernstig voor op de wereldkampioenschappen. Uit een groep van 26 spelers zal een ploeg worden gevormd, welke dan op genoemde datum in ons land een trainingswedstrijd zal spelen. Trouwens, voor de spelers van de Nederlandse elftalclub zal deze ontmoeting eveneens van grote waarde kunnen zijn, aan gezien de periode, waarin de spe lers van de centrale training niet gezamenlijk in het veld komen, zeer lang is. Naar bekend wordt op 7 Maart pas de eerstvolgende landenwedstrijd, Nederland-En- geland gespeeld. Het ligt in de bedoeling, dat voor deze ontmoe ting ook nog een oefenwedstrijd zal worden uitgeschreven. Het Hongaarse elftal, dat mor gen in het Wembley-stadion te Londen tegen Engeland zal spe len, is als volgt samengesteld: Doel:. Grocsis (Honved) Achter: Buzansky (Dorog) en Lantos (Rotbannen); Midden: Bozsik (Honved), Lo- rant (Honved) en Zakarias (Rot- Quakkelaar snelschaakkampioen van Zeeland. De heer M. J. Quakkelaar, bord aanvoerder van de Terneueease schaakclub en kampioen van Eee- land, heeft Zaterdag te Goes ook zijn meesterschap getoond in het snelschaken. Nadat hij in groep A, waarin de acht sterkste schakers uitkwa men, al zijn partijen had gewon nen, slaagde hij er in i ook in de finale ongeslagen als eerste te eindigen. De einduitslag werd: 1. M. J. Quakkelaar te Terneuzen 4Vz pt; 2. Gabe Woudstra te Middelburg 3% p.; 3. A. Brouwer te Souburg 2% p.; 4. J. Niemarkt te Souburg 2% p.; 5. A. Mast te Vlissingen lti p. en 6. J. Kense te Souburg p. Er waren 44 deelnemers, ver deeld over 6 groepen. DE CARRERA PAN AMERICANA. Omtrent het dodelijk ongpluk, dat de Italiaan Bonetto is over komen, is uit de officiële rappor ten het volgende nader bekend geworden: vlak voor Silao, een klein stadje op 40 km van Leon gelegen, reden Bonetto en zij» ploeggenoot Taruffi wiel aan wiel. Toen Bonetto in een flauwe bocht plotseling nogal krachtig remde botste de wagen van Ta ruffi tegen de voor hem rijdende Lancia, waardoor hij even de macht over het stuur verloor. Ta ruffi kwam vervolgens tegen een laag muurtje langs dè kant var» de weg terecht. Terwijl de laat ste zijn defect geraajj stuurin richting ging repareren reed Bo netto met grote snelheid door. Enkele honderden meters verder reed Bonetto een op de weg lo pende ezel aan, raakte daardoor eveneens de macht over het stuur kwijt en vloog in volle vaart tegen 'n lantaarnpaal. Een sche delbreuk had onmiddellijk een einde aan zijn leven gemaakt, Maglioli ontsnapte met Bij* Ferrari aan de dooddoen hij tij dens de 5e étappe van leon naar Durango bij een snelheid van bij na 200 km per uur een wiel ver loor. Dank zij de grote diameter van zijn remtrommels bleef de wagen nog enige stabiliteit be houden, zodat de Italianen zon der ongelukken tot stilstand kwam. Wel betekende dit voor val het einde van de race voor Maglioli. PAARDENMARKT UTRECHT. 23 November 1953. Op de Utrechtse paarden markt werden aangevoerd 426 stuks. De prijzen varieerden voor luxe paarden in guldens van 900 tot, 1050: werkpaarden 650 tol 950, oude paarrlei; 500 tot 700 paarden 3 jaar 550 tot 800; paarden 2 jaar 400 tot 650; reu lens 200 tot 350; hitten 45C tot 650; slachtpaarden 1,40 tot 1,60 per kg slachtgewicht. De handel was matig. VEEMARKT ROTTERDAM. 23 November 1953 Totale aanvoer 2211 w.o. 1186 vette koeien, 721 varkens en 304 schapen. Prijs per kg: Vette koeien le kw. 2,54 tot 2,68; 2e kw. 2,40 tot 2,50; 3e kw. 2 tot 2,20. Varkens le kw. 13. De avond vindt Eric en Winonah met hun gasten verenigd aan de dis. In afwachting van het opdienen der spij zen onderhoudt Erie zich op ongedwongen wijze met zijn tafelge noten. Zich tot Svitjolds be schermelinge wendend zegt hij vriendelijk „Ik hoop dat ge reeds een weinig bekomen zijt van de vermoeie nissen, vrouwe..." „Godeline is mijn naam," vult de vrouw haastig aan. „Dank U heer koning. Ik gevoel mij thans zeer wèl. Uw gemalin heeft zo goed voor mij gezorgd," zegt zij terwijl zij Winonah dankbaar aankijkt. Deze glimlacht haar toe: „Uw kleine jongen slaapt als een roos. Daar zult ge vanavond geen last mee hebben." tiVSi 2 Op dit ogenblik wordt het ge sprek onderbroken door Jorgen, de hofmeester, die aan het einde der zaal staande driemaal met zijn staf op de vloer stampt en de komst aankondigt van reizigers, die voor de nacht onderdak vragen. Achter hem komt een man naar kleding en bewapening te oordelen een edelman van mid delbare leeftijd, met scherpe ge laatstrekken, binnen, gevolgd door een aantal krijgers. Zwijgend blijven zij bij de deur opening staan en monsteren met ondoorgrondelijke blikken het aan. wezige gezelschap. Langzaam verheft Eric zich uit zijn zetel en treedt, gevolgd door Svitjold, de mannen tegemoet. Aller ogen zijn gevestigd op de vreemdelingen en zodoende let nie mand aanvankelijk op vrouwe Go delinde. Deze is zeer bleek geworden en kijkt een bezwijming nabij met wijdopen ogen vol ontzetting naar de krijgers. Kletterend valt de bokaal uit haar krachteloze hand... 1,88; 2e kw. 1,83; 3e kw. 1.80. Prijs per stuk: Schapen le kw. 95; 2e kw. 85: 3e kw. f 75. Overzicht: Vette koeien aan voer iets meer, handel kalm, prijzen als vorige week, prima's boven notering. Varkens aan voer even minder, handel rede lijk, prijzen dalende, prima's bo ven notering. Schapen aanvoer korter, handel v, iilig, prijzen goed prijshoudend. i GRAANEEURS ROTTERDAM. 23 November 1953. Binnenlandse Granen kg franco Rotterdam, Tarwe: doorsneekwaliteit op vochtconditie tot 27,05. De be tere kwaliteiten daarboven. Poedergranen, goed prijshou dend. Zcmergerst 21,25 tot 22,50. Grove geschoonde daar boven. Haver 19,25 tot 20,25, blanke daarboven. Rogge 19 tob 20, 17 procentvochtgaran- tie tot 20,25. Mais doorsnee kwaliteit vast tot 27: Peulvruchten, zeer klam en la ger. Groen eerwten 40 tot 49. Schokkers 60 tot 70. Bruine bonen tot 95. AARDAPPELBEURS ROTTERDAM. 23 November 1953. Per 100 kg. Kleiaardappelen 35 mm op waarts: Eigenheimers 13 tot 14; Bintjes 11,25 tot 11,75; Bevelanders 13; Meerlanders 10,50; LJselster 9,75 tot 10. Vceraardappelen 3,50. De burgemeester van Temeu- en breng; ter algemene kennis dat een openbare vergadering van de raad dier gemeente zal worden gehouden op Donderdag 26 November 1953, des namid dags half negen. Terneuzen, 21 November 1953. De burgemeester voornoemd, P. TELLEGEN.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 3