Het Marionettentheater van Don en Ly Vermeire op een Europees peil Gratis bezoek aan het Marionettentheater pantoffels, schoenen, bromfietslaarzen, JAN RIEMENS v. d. Brink's A m De deelnemende winkeliers bieden U bovendien nog een aangename en GEZELLIGE ATTRACTIE! de zogenaamde loodslaarzen zwarte heren bottines stevige hoge jongensschoenen rubberlaarzen W aarom zou U nog langer wachten WERELDBEROEMDE Naaimachinehandel VINDT U HET ERG MOEILIJK EEN' PASSEND GESCHENK TE VINDEN? -Be» Van de bekende journalist Rico Bulthuis citeren wij uit de Haagse Courant d.d. 25 Juli 1953 .mimm-mmmaaammmminiminmi-uimill!mini.minimm- n in het Concertgebouw aan het Parkeerterrein, met elk uur een voorstelling op Zaterdag 28 November 1953 van 11—19 uur Vrijdag 4 December 1953 van 14.30—19.30 uur Verzuimt deze unieke gelegenheid niet! Komt naar Terneuzen! linn,in„innminiminnin■■[■mum uBBrnmimuumumnimiiii ALBUMS N V. la P. J. VAN DE SANDE i,:uy:x^y3 V - Afy „Het eigenlijke poppentoneel, ofschoon in het Oosten wel bekend, stamt uit het oude Griekenland en ontwikkelde zich in Europa, omstreeks 1200, voor dat het schimmenspel wel liefst vijfhonderd jaar later een klein beetje populair werd en zijn hoogtepunt vond in Parijs, waar Henri Rivière in het beroemde cabaret „Le Chat Noir" in 1887 met zijn voorstellin gen begon. Het poppenspel intussen, was bekend geworden in Italië, aanvankelijk als een grappenmakerij bij de volkscomediesf later als religieus spel in de kerken en toen het vrijzinnig werd, voor de kerken op het plein. De naam van de pop, dankt zij nog immer aan de uitbeelding van het Mariafiguur, want „Marionet" betekent „kleine Maria". Wij spreken echter alleen van marionetten, als het poppen betreffen, die aan koordjes hangen en vanuit de hoogte worden voortbewogen, want er bestaan ook poppen met dunne stokjes aan hun ledematen, die „stokpoppen" worden genoemd, terwijl vooral de Ja panners verzot waren op „snaarpopen", waarvan enkele varianten naar Europa zijn gekomen. Maar vanaf het ogenblik dat de vrolijke voorstelling met een karikaturale hoofdpersoon het ging winnen van het ietwat verfijnde marionettenspel, grepen de pot senmakers die met een vereenvoudigd theatertje door de wereld trokken, vanzelf naar de beweeglijke hand pop, die in elk land een roemrijke vertegenwoordiger kreeg, zoals bij ons de onsterfelijke Jan Klaassen, die naar men meent, in 1682 is geboren. Lang daarvoor was het poppenspel in Frankrijk tot artistieke bloei gekomen en later werd het in de Duits sprekende landen een veel beoefende volkskunst en een gewaardeerd beroep, in Nederland opgenomen door onze marionettenpionier: Bert Bruman. Het zou nog lange jaren duren, alvorens deze kunst vorm vrij onverwacht en speciaal in onze stad ver schillende beoefenaars tegelijk kreeg, zoals Cia van Boort, Gudio van Deth, Henk Zoutendijk, Feike Bosch- ma en tenslotte het echtpaar Don en Ly Vermeire, terwijl hier niet genoemd zijn de bekende poppen spelers voor kinderen, waarvan Henri Nolles en anderen, die toch niet onderschat moeten worden. Maar het werk van de jonge groep was gericht op de kunstzinnige belangstelling van de volwassen toe schouwer. Het repertoire had een uitgesproken literaire inslag, gelijk een kwart eeuw daarvoor ook al het geval was geweest, maar na 1946 scheen dit voor de eerste maal in ons land de waardering te krij gen die het ruimschoots verdiende. Dit was in het kort de geschiedenis van de mario netten, waarbij u nog moet weten, dat er tientallen befaamde poppentheaters in het buitenland werk- zaam zijn met een Europese naam, zoals Teschners „Figurenspiegel" in Wenen en Chesnais in Parijs. Tegen deze kunstenaars te concurreren, leek even ondoenlijk als overbodig, maar na het optreden van Feike Boschma kon men minder bescheiden eisen stellen. Want het bleek duidelijk, dat de Nederlandse marionettenkunst zeer oorspronkelijk is van techniek en vormgeving, hetgeen ook van de andere beroeps spelers kan worden gezegd. Het jongste marionettentheater in ons land is dat van Don en Ly Vermeire. Het staat wat techniek en repertoire betreft echter aan de spits en zal zich, als alle voortekenen ons niet bedriegen, nog steeds ont wikkelen. Don Vermeire is de zoon van de bekende beeldhouwer, die zijn artistieke opleiding deels in Bel gië en Frankrijk, deels in Nederland voltooide en lang voordat hij het marionettenberoep ter hand nam, kennis maakte met verschillende poppenspelers. Vooral het Franse en Italiaanse poppenspel trok hem aan, niet zozeer om wat daar heden ten dage wordt vertoond, maar omdat de traditie in die landen de poppenspelen een meer muzikaal en literair karakter toekenden dan elders het geval was. Evenzo besloot hij, misschien meer dan uit traditie alleen, t>m het spel in zijn volle omvang ter hand te nemen, want een geboren marionettist beheerst verschillende nevenberoepen tegelijk. Bijgestaan door zijn vrouw bouwde hij een theater, maakte een groot aantal voor treffelijke poppen en bekwaamde hij zich als mario nettist, decorateur en technicus. Als repertoire koos hij het werk van enkele jonge, Nederlandse auteurs naast dat van beroemde buitenlanders. Tot zijn naaste medewerkers behoort de gitarist Koos Tigges. Evenmin als de meeste beroepspoppentheaters, is deze „kleine comedie" ingesteld op kinderen, die zeer van het spel kunnen genieten. Maar eveneens is het marionettenspel geschikt voor de rijpere jeugd, die bij de voorstellingen aan de bron zitten, die hun fantasie op kunstzinnige wijze ontwikkelt. Enkele jaren geleden zocht men in ons land tever geefs naar een artistiek poppentheater, terwijl men nu, na de plotselinge opleving, van een „school" kan spreken, die totaal van elkaar verschillende vormen van de marionettenkunst heeft opgeleverd en die hoofdzakelijk in Den Haag tot stand kwam. Met de inmiddels naar Oisterwijk vertrokken Cia van Boort, zijn het Guido van Deth, Henk Zoutendijk, Feike Boschma en de Vermeires, die het oeroude poppen spel nieuw leven hebben ingeblazen. Elk op hun eigen wijze, maar stuk voor stuk voortreffelijk. En wat Vermeire betreft: hetgeen ik van hem zag, staat, afgezien van wat bijkomstige critiek, op Europees peil. Men behoeft er waarlijk niet voor naar het bui tenland te gaan, om te constateren, dat de marionet tenkunst overal opbloeit." RICO BULTHUIS. Deze winkelweken kunt U Don en Ly Vermeire met hun theater vinden in het CONCERTGEBOUW te TERNEUZEN. Daar kunt U zich verbazen over het acteurstalent van de kleine Sneeuwkoningin en de andere sprookjesfiguren. Maar onder de romantische koepel van bladeren aiet U een der meest volmaakte marionetten-theaters van de laatste jaren! De deelnemende winkeliers zijn door de Vereniging in het bezit gesteld van entree-bewijzen met het verzoek deze aan U uit te reiken gm- Deze entree-bewijzen zijn echter eerst geldig wanneer zij volgeplakt zijn met 30 zegel, die U bij Uw aankopen in de periode van 21 November tot en met 4 December 1953 verkrijgt van Uw winkelier (bij iedere gulden 1 zegel) II, l u nuun mooen verstrekken U wilt daarmede wel rekening houden en dit die winkelier niet kwalijk nemen Wellicht ten overvloede berichten wij U dat sommige winkeliers op bepaalde artikelen geen zegels mogen De deelnemende winkeliers zijn kenbaar aan een bordje in hun étalage Het Marionettentheater van Don en Ly Vermeire was nimmer eerder in Terneuzen, doch trad o m. op op Rotterdam Ahoy, in Damstad, bij de Bredase feesten, in de Haagse Sprookjestuin, waar zij enorm succes oogsten bij jong en oud, bij groot en klein- (Zelfs de Prinsessen behoorden herhaaldelijk tot de bezoekersl) SINTERKLAAS vindt bij ons ieder jaar weer opnieuw de grootste sortering ook in Jongensmaten, met vachtvoering, die er tegen kunnen, Allemaal nuttige geschenken. ,-UU I LANGE KERKSTRAAT 14 - TELEFOON 2636 (OÖ£6Ö=aO£«6C«8( Geen enkele huisvrouw behoeft zich langer het genot en voordeel van zo'n fijne geruisloze PFIFF naaimachine te ontzeggen. Want reeds bij een eerste betaling van slechts 25,kunt U er al een in Uw bezit hebben. Inlichtingen en demonstratie worden U gaarne vrijblijvend verstrekt door: NIEUWSTRAAT 28 Telef. 2410 TERNEUZEN WIJ BRENGEN EEN KEURIGE EN APARTE COLLECTIE IN DIVERSE ARTIKELEN ZO WEL VOOR DAMES, HEREN EN KINDEREN Wat dit zoal is? Zakdoeken in doosjes-cellophaan en los Jumpers, blouses en vesten Kousen, sokken en sportkousen Nachthemden en pyama's Sjaals en hoofddoeken in zijde en wol Een mooie coupon voor een jurk, blouse of rok Er is teveel om hier te vertellen Loopt U eens binnen en maak rustig Uw keuze Wij geven bonnen voor de toegangsbewijzen voor het Marionetten-theater enlet op de étalages want juist Uw prijs kan er in liggen. TERNEUZEN NOORDSTR.AAT 15

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 10