De race naar Christchurch is begonnen Wet op de watersnoodschade 1953 Franse regering is tevreden over bereikte resultaten Nederlandse Liftmaster' vertrok Donderdag om 17,30 uur De spanning in de wereid Herleving van het nationale front in Perzië Ex-koning Zog mag Egypte niet verlaten De Ver. Staten, De Sow jet- Unie en de waterstofbom Schadevergoeding vindt alleen plaats bij herstel WEERSVERWACHTING HOOGWATER. ZON- en MAANSTANDEN VRIJDAG 9 OCTOBER 1953. 8e Jaargang No. 2967. Koliiesmokkel loopt ten einde CHRISTCHURCH-RACE 1953 «Prankering bij Abonnement: Terneuzen. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 Ni 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRIJE ZEEUW i I Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit blad 15 pent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor hei Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Met tussenpozen van vijf minu ten zijn Donderdagavond acht vliegtuigen van Londen Airport vertrokken voor een wedstrijd over de langste afstand uit de luchtvaartgeschiedenis: van Lon den naar Christchurch in Nieuw- Zeeland over hemelsbreed circa 19.000 kilometer. Het eerste vliegtuig, dat pre cies om half zes op het Londense vliegveld zijn aanloop voor de start nam, de P. H.-T.G.A. de K.L.M. „Liftmaster" met aan boord 64 passagiers en een 12- koppige bemanning onder gezag voerder H. A. A. Kooper. Onder de passagiers zijn 5 Nederlandse emigranten, zeven Nederlandse en buitenlandse journalisten, een vertegenwoordiger van de K.L.M. en twee vertegenwoordigers van de Amerikaanse vliegtuigindu strie. Als tweede vliegtuig vertrok 'n Handley Page „Hastings" van de Nieuwzeelandse luchtmacht en als derde een toestel van de „British European Airways", de Vickers „Viscount" met straal motoren met schroefaandrijving, die slechts een bemanning van 12 koppen aan boord heeft. - Zoeklichten dwaalden over het vliegveld, toen de laatste deelne mer het luchtruim koos. Alle vliegtuigen vertrokken met de regelmaat van een klok en op de seconde af op tijd. Toen de vijfde en laatste Canberra één van de twee van de Australische luchtmacht zich van de grond verhief, had de K.L.M. „Liftmas ter" al 400 km in de richting van Rome afgelegd. Het was zo goed als donke, toen deze Canberra over de startbaan gierde en na een lage bocht in de duisternis verdween. Toen de „Liftmaster" om 19.01 uur Nederl. tijd het plaatsje He- ricourt bij Bazel op het eerste traject naar Rome passeerde, lag het toestel drie minuten op het tijdschema voor. BELANGSTELLING IN INDONESIë. Van de K.L.M. in Djakarta verneemt het A.N.P. dat de be langstelling voor de Christ- church-race van Indonesische en Nederlandse zijde zeer groot is. De pers vult kolommen op frontpagina's en publiceert veel foto's. Bijzondere medewerking is verkregen van Indonesische autoriteiten voor een snelle nieuwsvoorziening in Zuidoost- Azië, Australië en Europa in het algemeen en in de Indonesische Archipel in het bijzonder door de beschikbaarstelling van ze ven P.T.T.-zenders waaronder een van 30 en 50 K.W. De radio- uitzending naar Europa zal van 8 October 15.30 gmt. af onafge broken doorgaan tot 11 Octo ber 04.30 gmt. op 15.15 meter. Door de P.T.T. in Djakarta is een speciale telefooncentrale ingericht met 6 inkomende lij nen. Het publiek behoeft slechts een speciaal nummer aan te vragen en verneemt op dat nummer de laatste positie der deelnemende vliegtuigen. In de etalage van het K.L.M.-kantoor te Djakarta worden op een gro te wereldkaart de positiemeldin gen bijgehouden. OM HALF 9 IN ROME. De K.L.M. „Liftmaster" is Don- deravond om drie minuten over half negen in Rome geland. Het toestel is weer om 20.53 uur Ned. tijd uit Rome vertrok ken. Bij dit vertrek was de „Lift master 29 minuten voor op het schema. DE TOESTELLEN. De Liftmaster voorbij Rhodos. De Liftmaster heeft om 2 minu ten vóór middernacht geseind, dat de K. L. M.-machine om zes minuten vóór half twaalf het eiland Rhodos bij de kust van Turkije was gepasseerd. De andere toestellen. De twee Canberra B-20 straal- bommenwerpers van de Austra lische luchtmacht hebben om 22.42 uur radiografisch contact gekregen met Nicosia. Zij waren toen op een niet nader aangege ven punt ten Noord-Oosten van Cyprus. De drie Canberra's van de R. A. F. in Shaibah geland. Volgens in Londen ontvangen berichten zijn alle drie Canber ra's van de R. A. F. in Shaibah aan de Perzische Golf geland. De Canberra met gezagvoerder Burton legde de 4635 km af in 5 uur en 12 minuten. De gemid delde snelheid was 893 km per uur. De machine van gezagvoerder Hodges is om 18 minuten na mid dernacht uit Shaibah vertrokken. De Viscóunt 700 van de B. E. A. heeft om 1 minuut vóór midder nacht geseind, dat het toen 160 km ten Noorden van Cyprus vloog. De Hastings van de Nieuw-Zee- landse luchtmacht is Donderdag avond om 23.10 uur te Athene geland en na getankt te hebben om 23.48 uur vertrokken. Het communistische partij blad in de Sowj et-Unie heeft van de Ver. Staten voor ont spanning in de wereldsituatie gelogenstraft. Over de vorige week door pre sident Eisenhower afgelegde verklaringen zegt het blad, dat de president „vage beloften" maakte voor het verminderen van de spanning, terwijl de po litiek van geweld wordt voort gezet. „De Amerikaanse politici spreken, als of zij onderhande lingen tussen de grote mogend heden wensen, maar in werke lijkheid trachten zij deze on derhandelingen onmogelijk te maken", aldus de Prawda. In Perzië worden volgens de „Daily Telegraph" pogingen ge daan om de „nationale frontpar tij" van dr. Mossadeq te doen herleven onder het leiderschap van Hoessein Makki. Deze laat ste zou de steun genieten van de godsdienstige leider Kasjani, voormalig voorzitter van de madjlis. Kasjani heeft de sjah geschre ven, dat er verkiezingen voor een nieuwe senaat moeten worden gehouden. De oude senaat werd tijdens de regering-Mossadeq ontbonden. Handelaren te Teheran hebben opgeroepen tot een staking als blijk van sympathie voor Mossa deq, die in de gevangenis zijn be rechting afwacht. Mossadeq zou volgens de jong ste berichten generaal-majoor Ali Naghdi, een voormalige mi nister van oorlog, als verdediger hebben gekozen. De Egyptische regering heeft ex-koning Zog van Albanië ver boden het land te verlaten. De ex-koning, had reeds voor zich en zijn gezin passage geboekt op een Frans passagiersschip en zou 19 October naar Marseille zijn vertrokken. Het Egyptische parket heeft een onderzoek ingesteld naar de commerciële en financiële acti viteit van de ex-vorst, geduren de zijn verblijf ln Egypte. De Franse min.-president, La- niel heeft voor de financiële commissie van de nationale vergadering verklaard, dat de regering er van bewust is, dat niet alle kwesties heeft opge lost. Zij heeft echter de voldoe ning te kunnen constateren, dat haar inspanningen bemoedigen de resultaten hebben opgele verd. De positie van de franc is sterker geworden. Het disconto- tarief is verlaagd. Het index cijfer van de kosten van levens onderhoud is gedaald. De werk loosheid is verminderd en het betalingstekort is kleiner ge worden. Minister Laniel deelde voorts mede, dat grote vorde ringen zijn gemaakt bij de uit werking van de plannen voor de voorgenomen belastinghervor ming. De minister van Financiën, Faure, heeft aan de commissie meegedeeld, dat de regering niet voornemens is de investeringen te beperken. Zij zal in tegendeel 'streven naar uitbreiding van de investeringen en trachten tege lijkertijd de consumptieuitgaven van de staat te verminderen en het sparen aan te moedigen. „Ik geloof niet, dat de Sowjet- Unie thans in staat is met kans op succes een wereldoorlog te voeren", verklaarde de Ameri kaanse minister van Landsver dediging, Charles Wilson, op 'n persconferentie te Washington. Hij vervolgde: „Ik schat, dat het nog 3 jaar zal duren, voor dat de Russen in staat zullen zijn waterstofbommen op de V. S. te doen uitwerpen. Ik meen niet dat de Sowjet-Unie reeds over 'n waterstofbom be schikt, die uit een vliegtuig bo ven de Ver. Staten zou kunnen worden afgeworpen. Het is ook de vraag of zij vliegtuigen be zit, die in staat zijn met water stofbommen naar de Ver. Sta ten te vliegen, deze af te wer pen en dan terug te keren naar hun bases", aldus Wilson. Door de verlaging van de ac cijns op koffie in Duitsland is de smokkel aanzienlijk vermin derd. In de maand September werd door de Akense douane slechts 750 kg in beslag geno men. Een dergelijke hoeveelheid haalde men vroeger in 3 tot 4 dagen. De smokkelbenden be staan nog wel dochi de dragers krijgen veel minded te vervoe ren. De winst is te laag en het risico te hoog. JAN VAN ZUTPH3N KREEG BEZOEK VAN H. M. DE KONINGIN. H. M. Koningin Juliana heefteen onverwacht bezoek gebracht aan Jan van Zutphen de be kende strijder tegen de tuberculose die Woensdag 7 October 90 jaar is geworden, in zijn woning te Hilversum. H. M. neemt afscheid van „Qrrjé Jan". Foto A.N.P. Be commissie van voorberei ding uit de Tweede Kamer voor het wetsontwerp op de waters noodschade 1953 heeft het na be studering van de nota van wijzi gingen wenselijk geoordeeld om trent een aantal punten monde ling met de regering in overleg te treden. Na afloop van het overleg deed de regering een tweede nota van wijzigingen aan de commissie toekomen. Als eerste punt stelde de com missie de vraag, of degenen, die door de watersnood niet in staat zijn inkomsten te verwerven, welke het hun mogelijk maken op de oude voet te leven, in vol doende mate geholpen worden. Deze vraag gold zowel voor boe ren als voor arbeiders, midden standers, enz. Men vestigde er de aandacht op, dat er b.v. tal van boeren zijn, wier land nog in ge ruime tijd geen of slechts gerin ge inkomsten oplevert. Is nu de regeling zodanig, dat de getroffene zich in zijn oude milieu kan handhaven? De regering beantwoordde deze SCHIPHOL ROUTE PLANNEN VAN OE DEELNEMENDE/'LtèGTUlÓEN Route van de Canberra uropo TCHCRAN M route NCW DC LH! GROTE CALCUTTA Indio OC E A AN MANILLA A frik o ■W ^PAIIlApl/ Indonesia cocos C'L Australië Route van de Hastings R/SBANC DISCHE LOOURNC CEAAN Christ-— church In deze kaart geven wij U een overzicht van de route die het K.L.M.-toestel zal afleggen in ver gelijking met de tocht van de Hastings-Handley-Page en de route van de Canberra. vraag bevestigend. Zij verwees voor de bijzonderheden naar de regeling hulpverlening oorlogs lachtoffers, welke op de slacht offers van de watersnood toepas selijk is en voorts naar een cir culaire van de minister van maatschappelijk werk, gericht tot de gemeentebesturen, inzake uitkeringen aan door de waters nood getroffen middenstanders en zelfstandigen. Verder worden de boeren geholpen doordat zij een beloning ontvangen voor het verrichten van herstelwerkzaam heden op eigen grond. Men be hoeft niet te vrezen, dat er ge troffenen zijn, die tussen wal en schip geraken. Staat het vast, zo werd verder gevraagd, dat het rampenfonds de uitkering van de bijdrage in de huisraadschade nog over vol doende middelen zal beschikken om een aanvullende taak te ver vullen? De regering antwoordde beves tigend. Zij heeft aan het bestuur van het rampenfonds toegezegd, dat zij zal bijspringen, indien dit fonds ontoereikend mocht zijn voor het voldoen van de bijdrage in de huisraadschade, waarbij is vastgelegd, dat het fonds de be schikking moet houden over die bedragen, welke nodig zijn voor andere doeleinden. De regering verklaarde dat zij onder materiële schade verstaat de schade, welke aan stoffelijke goederen is geleden. Andere scha de wordt als immateriële schade aangeduid. Een belangrijk punt achtte de commissie de z.g. naschade. Er is naschade, welke tot blijvende waardevermindering leidt, maar die niet vergoed wordt. Schade wordt immers alleen vergoed, als herstel plaats vindt en herstel zal in vele gevallen achterwege blij ven, omdat de kosten niet even redig zouden zijn met het daar door te verkrijgen resultaat. Kan de waardevermindering nu niet toch vergoed worden? Een pand, waarvan de muren en de funde ring door zout zijn aangetast zal bij verkoop minder opbrengen. Men zou het wellicht kunnen herstellen, maar zulk een herstel wordt dikwijls veel te duur. De regering zette uiteen, dat men met het herstel van zout- schade nog niet voldoende erva ring heeft opgedaan. Het blijft moeilijk om tevoren te schatten hoeveel schade een bepaald ge bouw geacht moet worden te hebben geleden. Indien het mo gelijk ware deze naschade af te kopen voor een vast bedrag, zou daarvoor veel te zeggen zijn. De regering aarzelt nog of zij een vergoeding voor naschade vol gens een vaste formule kan en mag geven. Zij overweegt het treffen van een regeling, welke mogelijk maakt niet alleen de zoutschade te herstellen, maar tevens de beschadigde huizen ook in ander opzicht te verbete ren. Zulk een regeling zou niet alleen voor het watersnoodge- bied van toepassing moeten zijn, maar ook voor Walcheren. INUNDATIES VAN 1940 IN BE WET OPGENOMEN. Vervolgens wees de commissie er op, dat voor gronden, welke in het tijdvak van 10 jaar, vooraf gaande aan de totstandkoming van de onderhavige wet, even eens overstroomd of beschadigd zijn geweest, eventueel na het herstel resterende kapitaalschade zal worden vergoed. Kan deze termijn, zo vroeg men, niet zo worden gesteld, dat hij ook de inundaties van 1940 omvat? De regering verklaarde zich hiertoe gaarne bereid. De termijn zal be ginnen te lopen op 9 Mei 1940. Scmmige leden betwijfelen, of het bedrag van 12.000 per hec tare, dat maximaal voor een boomgaard wordt vergoed vol doende zal zijn om niet alleen die boomgaard weer in te planten, maar ook om de eigenaar levens onderhoud te verschaffen in de jaren, waarin de jonge boom gaard nog geen of weinig op brengst geeft. De regering meende, dat het bedrag redelijk is en door de be langhebbenden als redelijk wordt beschouwd. Gedurende de eerste jaren zullen er op het terrein van de verwoeste boomgaard akker bouwgewassen kunnen worden geteeld op dezelfde wijze als op andere terreinen. Ook na het in planten van de jonge bomen kun nen deze gewassen nog als onder teelt worden verbouwd. De beer krijgt de verliezen, welke hij op deze teelt mocht lijden, vergoed en in deze vergoeding is een be taling voor ondernemersloon be grepen. Houdt de onderteelt op. dan zal hij tot het ogenblik, dat de boomgaard begint te produce ren, moeten leven van een ge deelte van de 12.000 per hecta re. Dit is echter zeer wel moge lijk, want het inplanten alleen kost lang geen 12.000. Vervolgens werd er docr som mige leden der commissie op ge wezen, dat de belanghebbenden niet tot inplanten verplicht zijn, doch dat degenen, die dit niet doen en daarvoor kunnen goe de redenen bestaan, bijvoorbeeld ouderdomernstig gedupeerd worden, indien de bijdrage hoger is dan de balanswaarde van de verwoeste boomgaard bedroeg. Van het bedrag, waarmee de ba lanswaarde de bijdrage overtreft, zullen zij immers inkomstenbe lasting moeten betalen. Kan dit niet voorkomen worden? Hierop antwoordde de regering ontkennend. Als de uitkering de boekwaarde te boven gaat, is het meerdere winst en van winst moet belasting worden betaald. Aan dit principe kan onmogelijk getornd worden. De vraag werd gesteld, of het wel billijk is, dat bij schade bo ven 3000 een lager percentage wordt vergoed dan bij geringere schade. Verscheidene leden we zen er op, dat het wetsontwerp in beginsel geen verband wil leg gen tussen de vermogenspositie en de bijdrage. Hier echter ge schiedt dit wel, zij het niet in alle gevallen. Het aftrek-per centage zou voor één pand niet bij 3000 van van 10 op 25 be horen te springen, maar men zou desnoods met een verhoging van 10 op 15 genoegen kunnen nemen. De regering meende aan deze aandrang tot vermindering van het percentage van de aftrek bo ven ƒ3000 geen gevolg te kun nen geven. Daardoor zou het wetsontwerp te veel gaan afwij ken van de regeling voor de oor logsschade. Gevraagd werd, waarom de re gering er bezwaar tegen heeft, dat de getroffene een kleinere woning bouwt dan hij had. Men zou hem dit kunnen toestaan, mits hij de gehele bijdrage maar voor de bouw besteedt. Hierop antwoordde de rege ring, dat bij bouw van een klei nere woning de wooncapaciteit achteruitgaat. Dit zou uit een oogpunt van volkshuisvesting moeilijk toelaatbaar zijn. Beslis send moet hier niet het belang van de getroffene zelf zijn, wiens gezin wellicht met een kleinere woning zou kunnen volstaan, maar dat van de volkshuisvesting in haar geheel. (Zie verder le kolom 2e pag.) medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt. geldig van Vrijdag ochtend tot Vrijdagavond. WEINIG VERANDERING In de ochtend hier en daar mist. In de middag over het al gemeen vrij zonnig. Ongeveer dezelfde temperaturen als giste ren. Overwegend wakke wind. ZATERDAG 10 OCTOBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden Oct 9 10 v.m. n.m. 2.52 3.01 3.27 3.36 4.07 4.16 4.17 4.26 6.54 6.55 18.00 17.58 8.42 9.54 17.53 18.14

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1