De race naar Christchurch
is begonnen
Wet op de watersnoodschade 1953
Franse regering is tevreden
over bereikte resultaten
Nederlandse Liftmaster' vertrok
Donderdag om 17,30 uur
De spanning in de wereid
Herleving van het nationale
front in Perzië
Ex-koning Zog mag Egypte
niet verlaten
De Ver. Staten, De Sow jet-
Unie en de waterstofbom
Schadevergoeding vindt alleen
plaats bij herstel
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
ZON- en MAANSTANDEN
VRIJDAG 9 OCTOBER 1953.
8e Jaargang No. 2967.
Koliiesmokkel loopt ten
einde
CHRISTCHURCH-RACE 1953
«Prankering bij Abonnement: Terneuzen.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 Ni 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRIJE ZEEUW
i
I
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit blad 15 pent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor hei Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Met tussenpozen van vijf minu
ten zijn Donderdagavond acht
vliegtuigen van Londen Airport
vertrokken voor een wedstrijd
over de langste afstand uit de
luchtvaartgeschiedenis: van Lon
den naar Christchurch in Nieuw-
Zeeland over hemelsbreed circa
19.000 kilometer.
Het eerste vliegtuig, dat pre
cies om half zes op het Londense
vliegveld zijn aanloop voor de
start nam, de P. H.-T.G.A. de
K.L.M. „Liftmaster" met aan
boord 64 passagiers en een 12-
koppige bemanning onder gezag
voerder H. A. A. Kooper. Onder
de passagiers zijn 5 Nederlandse
emigranten, zeven Nederlandse
en buitenlandse journalisten, een
vertegenwoordiger van de K.L.M.
en twee vertegenwoordigers van
de Amerikaanse vliegtuigindu
strie.
Als tweede vliegtuig vertrok 'n
Handley Page „Hastings" van de
Nieuwzeelandse luchtmacht en
als derde een toestel van de
„British European Airways", de
Vickers „Viscount" met straal
motoren met schroefaandrijving,
die slechts een bemanning van 12
koppen aan boord heeft. -
Zoeklichten dwaalden over het
vliegveld, toen de laatste deelne
mer het luchtruim koos. Alle
vliegtuigen vertrokken met de
regelmaat van een klok en op de
seconde af op tijd. Toen de vijfde
en laatste Canberra één van
de twee van de Australische
luchtmacht zich van de grond
verhief, had de K.L.M. „Liftmas
ter" al 400 km in de richting van
Rome afgelegd. Het was zo goed
als donke, toen deze Canberra
over de startbaan gierde en na
een lage bocht in de duisternis
verdween.
Toen de „Liftmaster" om 19.01
uur Nederl. tijd het plaatsje He-
ricourt bij Bazel op het eerste
traject naar Rome passeerde, lag
het toestel drie minuten op het
tijdschema voor.
BELANGSTELLING IN
INDONESIë.
Van de K.L.M. in Djakarta
verneemt het A.N.P. dat de be
langstelling voor de Christ-
church-race van Indonesische
en Nederlandse zijde zeer groot
is. De pers vult kolommen op
frontpagina's en publiceert veel
foto's. Bijzondere medewerking
is verkregen van Indonesische
autoriteiten voor een snelle
nieuwsvoorziening in Zuidoost-
Azië, Australië en Europa in het
algemeen en in de Indonesische
Archipel in het bijzonder door
de beschikbaarstelling van ze
ven P.T.T.-zenders waaronder
een van 30 en 50 K.W. De radio-
uitzending naar Europa zal van
8 October 15.30 gmt. af onafge
broken doorgaan tot 11 Octo
ber 04.30 gmt. op 15.15 meter.
Door de P.T.T. in Djakarta is
een speciale telefooncentrale
ingericht met 6 inkomende lij
nen. Het publiek behoeft slechts
een speciaal nummer aan te
vragen en verneemt op dat
nummer de laatste positie der
deelnemende vliegtuigen. In de
etalage van het K.L.M.-kantoor
te Djakarta worden op een gro
te wereldkaart de positiemeldin
gen bijgehouden.
OM HALF 9 IN ROME.
De K.L.M. „Liftmaster" is Don-
deravond om drie minuten over
half negen in Rome geland.
Het toestel is weer om 20.53
uur Ned. tijd uit Rome vertrok
ken.
Bij dit vertrek was de „Lift
master 29 minuten voor op het
schema.
DE TOESTELLEN.
De Liftmaster voorbij Rhodos.
De Liftmaster heeft om 2 minu
ten vóór middernacht geseind,
dat de K. L. M.-machine om zes
minuten vóór half twaalf het
eiland Rhodos bij de kust van
Turkije was gepasseerd.
De andere toestellen.
De twee Canberra B-20 straal-
bommenwerpers van de Austra
lische luchtmacht hebben om
22.42 uur radiografisch contact
gekregen met Nicosia. Zij waren
toen op een niet nader aangege
ven punt ten Noord-Oosten van
Cyprus.
De drie Canberra's van de
R. A. F. in Shaibah geland.
Volgens in Londen ontvangen
berichten zijn alle drie Canber
ra's van de R. A. F. in Shaibah
aan de Perzische Golf geland.
De Canberra met gezagvoerder
Burton legde de 4635 km af in
5 uur en 12 minuten. De gemid
delde snelheid was 893 km per
uur.
De machine van gezagvoerder
Hodges is om 18 minuten na mid
dernacht uit Shaibah vertrokken.
De Viscóunt 700 van de B. E. A.
heeft om 1 minuut vóór midder
nacht geseind, dat het toen 160
km ten Noorden van Cyprus
vloog.
De Hastings van de Nieuw-Zee-
landse luchtmacht is Donderdag
avond om 23.10 uur te Athene
geland en na getankt te hebben
om 23.48 uur vertrokken.
Het communistische partij
blad in de Sowj et-Unie heeft
van de Ver. Staten voor ont
spanning in de wereldsituatie
gelogenstraft.
Over de vorige week door pre
sident Eisenhower afgelegde
verklaringen zegt het blad, dat
de president „vage beloften"
maakte voor het verminderen
van de spanning, terwijl de po
litiek van geweld wordt voort
gezet. „De Amerikaanse politici
spreken, als of zij onderhande
lingen tussen de grote mogend
heden wensen, maar in werke
lijkheid trachten zij deze on
derhandelingen onmogelijk te
maken", aldus de Prawda.
In Perzië worden volgens de
„Daily Telegraph" pogingen ge
daan om de „nationale frontpar
tij" van dr. Mossadeq te doen
herleven onder het leiderschap
van Hoessein Makki. Deze laat
ste zou de steun genieten van de
godsdienstige leider Kasjani,
voormalig voorzitter van de
madjlis.
Kasjani heeft de sjah geschre
ven, dat er verkiezingen voor een
nieuwe senaat moeten worden
gehouden. De oude senaat werd
tijdens de regering-Mossadeq
ontbonden.
Handelaren te Teheran hebben
opgeroepen tot een staking als
blijk van sympathie voor Mossa
deq, die in de gevangenis zijn be
rechting afwacht.
Mossadeq zou volgens de jong
ste berichten generaal-majoor
Ali Naghdi, een voormalige mi
nister van oorlog, als verdediger
hebben gekozen.
De Egyptische regering heeft
ex-koning Zog van Albanië ver
boden het land te verlaten. De
ex-koning, had reeds voor zich
en zijn gezin passage geboekt op
een Frans passagiersschip en
zou 19 October naar Marseille
zijn vertrokken.
Het Egyptische parket heeft
een onderzoek ingesteld naar de
commerciële en financiële acti
viteit van de ex-vorst, geduren
de zijn verblijf ln Egypte.
De Franse min.-president, La-
niel heeft voor de financiële
commissie van de nationale
vergadering verklaard, dat de
regering er van bewust is, dat
niet alle kwesties heeft opge
lost. Zij heeft echter de voldoe
ning te kunnen constateren, dat
haar inspanningen bemoedigen
de resultaten hebben opgele
verd. De positie van de franc is
sterker geworden. Het disconto-
tarief is verlaagd. Het index
cijfer van de kosten van levens
onderhoud is gedaald. De werk
loosheid is verminderd en het
betalingstekort is kleiner ge
worden. Minister Laniel deelde
voorts mede, dat grote vorde
ringen zijn gemaakt bij de uit
werking van de plannen voor de
voorgenomen belastinghervor
ming.
De minister van Financiën,
Faure, heeft aan de commissie
meegedeeld, dat de regering niet
voornemens is de investeringen
te beperken. Zij zal in tegendeel
'streven naar uitbreiding van de
investeringen en trachten tege
lijkertijd de consumptieuitgaven
van de staat te verminderen en
het sparen aan te moedigen.
„Ik geloof niet, dat de Sowjet-
Unie thans in staat is met kans
op succes een wereldoorlog te
voeren", verklaarde de Ameri
kaanse minister van Landsver
dediging, Charles Wilson, op 'n
persconferentie te Washington.
Hij vervolgde: „Ik schat, dat
het nog 3 jaar zal duren, voor
dat de Russen in staat zullen
zijn waterstofbommen op de
V. S. te doen uitwerpen. Ik
meen niet dat de Sowjet-Unie
reeds over 'n waterstofbom be
schikt, die uit een vliegtuig bo
ven de Ver. Staten zou kunnen
worden afgeworpen. Het is ook
de vraag of zij vliegtuigen be
zit, die in staat zijn met water
stofbommen naar de Ver. Sta
ten te vliegen, deze af te wer
pen en dan terug te keren naar
hun bases", aldus Wilson.
Door de verlaging van de ac
cijns op koffie in Duitsland is
de smokkel aanzienlijk vermin
derd. In de maand September
werd door de Akense douane
slechts 750 kg in beslag geno
men. Een dergelijke hoeveelheid
haalde men vroeger in 3 tot 4
dagen. De smokkelbenden be
staan nog wel dochi de dragers
krijgen veel minded te vervoe
ren. De winst is te laag en het
risico te hoog.
JAN VAN ZUTPH3N KREEG BEZOEK VAN H. M. DE KONINGIN.
H. M. Koningin Juliana heefteen onverwacht bezoek gebracht aan Jan van Zutphen de be
kende strijder tegen de tuberculose die Woensdag 7 October 90 jaar is geworden, in zijn woning
te Hilversum.
H. M. neemt afscheid van „Qrrjé Jan". Foto A.N.P.
Be commissie van voorberei
ding uit de Tweede Kamer voor
het wetsontwerp op de waters
noodschade 1953 heeft het na be
studering van de nota van wijzi
gingen wenselijk geoordeeld om
trent een aantal punten monde
ling met de regering in overleg
te treden.
Na afloop van het overleg deed
de regering een tweede nota van
wijzigingen aan de commissie
toekomen.
Als eerste punt stelde de com
missie de vraag, of degenen, die
door de watersnood niet in staat
zijn inkomsten te verwerven,
welke het hun mogelijk maken
op de oude voet te leven, in vol
doende mate geholpen worden.
Deze vraag gold zowel voor boe
ren als voor arbeiders, midden
standers, enz. Men vestigde er de
aandacht op, dat er b.v. tal van
boeren zijn, wier land nog in ge
ruime tijd geen of slechts gerin
ge inkomsten oplevert.
Is nu de regeling zodanig, dat
de getroffene zich in zijn oude
milieu kan handhaven?
De regering beantwoordde deze
SCHIPHOL
ROUTE PLANNEN VAN OE DEELNEMENDE/'LtèGTUlÓEN
Route van de Canberra
uropo
TCHCRAN
M route
NCW DC LH!
GROTE
CALCUTTA
Indio
OC E A AN
MANILLA
A frik o
■W
^PAIIlApl/
Indonesia
cocos C'L
Australië
Route van
de Hastings
R/SBANC
DISCHE
LOOURNC
CEAAN
Christ-—
church
In deze kaart geven wij U een overzicht van de route die het K.L.M.-toestel zal afleggen in ver
gelijking met de tocht van de Hastings-Handley-Page en de route van de Canberra.
vraag bevestigend. Zij verwees
voor de bijzonderheden naar de
regeling hulpverlening oorlogs
lachtoffers, welke op de slacht
offers van de watersnood toepas
selijk is en voorts naar een cir
culaire van de minister van
maatschappelijk werk, gericht
tot de gemeentebesturen, inzake
uitkeringen aan door de waters
nood getroffen middenstanders
en zelfstandigen. Verder worden
de boeren geholpen doordat zij
een beloning ontvangen voor het
verrichten van herstelwerkzaam
heden op eigen grond. Men be
hoeft niet te vrezen, dat er ge
troffenen zijn, die tussen wal en
schip geraken.
Staat het vast, zo werd verder
gevraagd, dat het rampenfonds
de uitkering van de bijdrage in
de huisraadschade nog over vol
doende middelen zal beschikken
om een aanvullende taak te ver
vullen?
De regering antwoordde beves
tigend. Zij heeft aan het bestuur
van het rampenfonds toegezegd,
dat zij zal bijspringen, indien dit
fonds ontoereikend mocht zijn
voor het voldoen van de bijdrage
in de huisraadschade, waarbij is
vastgelegd, dat het fonds de be
schikking moet houden over die
bedragen, welke nodig zijn voor
andere doeleinden.
De regering verklaarde dat zij
onder materiële schade verstaat
de schade, welke aan stoffelijke
goederen is geleden. Andere scha
de wordt als immateriële schade
aangeduid.
Een belangrijk punt achtte de
commissie de z.g. naschade. Er is
naschade, welke tot blijvende
waardevermindering leidt, maar
die niet vergoed wordt. Schade
wordt immers alleen vergoed, als
herstel plaats vindt en herstel zal
in vele gevallen achterwege blij
ven, omdat de kosten niet even
redig zouden zijn met het daar
door te verkrijgen resultaat. Kan
de waardevermindering nu niet
toch vergoed worden? Een pand,
waarvan de muren en de funde
ring door zout zijn aangetast zal
bij verkoop minder opbrengen.
Men zou het wellicht kunnen
herstellen, maar zulk een herstel
wordt dikwijls veel te duur.
De regering zette uiteen, dat
men met het herstel van zout-
schade nog niet voldoende erva
ring heeft opgedaan. Het blijft
moeilijk om tevoren te schatten
hoeveel schade een bepaald ge
bouw geacht moet worden te
hebben geleden. Indien het mo
gelijk ware deze naschade af te
kopen voor een vast bedrag, zou
daarvoor veel te zeggen zijn. De
regering aarzelt nog of zij een
vergoeding voor naschade vol
gens een vaste formule kan en
mag geven. Zij overweegt het
treffen van een regeling, welke
mogelijk maakt niet alleen de
zoutschade te herstellen, maar
tevens de beschadigde huizen
ook in ander opzicht te verbete
ren. Zulk een regeling zou niet
alleen voor het watersnoodge-
bied van toepassing moeten zijn,
maar ook voor Walcheren.
INUNDATIES VAN 1940 IN
BE WET OPGENOMEN.
Vervolgens wees de commissie
er op, dat voor gronden, welke in
het tijdvak van 10 jaar, vooraf
gaande aan de totstandkoming
van de onderhavige wet, even
eens overstroomd of beschadigd
zijn geweest, eventueel na het
herstel resterende kapitaalschade
zal worden vergoed. Kan deze
termijn, zo vroeg men, niet zo
worden gesteld, dat hij ook de
inundaties van 1940 omvat? De
regering verklaarde zich hiertoe
gaarne bereid. De termijn zal be
ginnen te lopen op 9 Mei 1940.
Scmmige leden betwijfelen, of
het bedrag van 12.000 per hec
tare, dat maximaal voor een
boomgaard wordt vergoed vol
doende zal zijn om niet alleen die
boomgaard weer in te planten,
maar ook om de eigenaar levens
onderhoud te verschaffen in de
jaren, waarin de jonge boom
gaard nog geen of weinig op
brengst geeft.
De regering meende, dat het
bedrag redelijk is en door de be
langhebbenden als redelijk wordt
beschouwd. Gedurende de eerste
jaren zullen er op het terrein van
de verwoeste boomgaard akker
bouwgewassen kunnen worden
geteeld op dezelfde wijze als op
andere terreinen. Ook na het in
planten van de jonge bomen kun
nen deze gewassen nog als onder
teelt worden verbouwd. De beer
krijgt de verliezen, welke hij op
deze teelt mocht lijden, vergoed
en in deze vergoeding is een be
taling voor ondernemersloon be
grepen. Houdt de onderteelt op.
dan zal hij tot het ogenblik, dat
de boomgaard begint te produce
ren, moeten leven van een ge
deelte van de 12.000 per hecta
re. Dit is echter zeer wel moge
lijk, want het inplanten alleen
kost lang geen 12.000.
Vervolgens werd er docr som
mige leden der commissie op ge
wezen, dat de belanghebbenden
niet tot inplanten verplicht zijn,
doch dat degenen, die dit niet
doen en daarvoor kunnen goe
de redenen bestaan, bijvoorbeeld
ouderdomernstig gedupeerd
worden, indien de bijdrage hoger
is dan de balanswaarde van de
verwoeste boomgaard bedroeg.
Van het bedrag, waarmee de ba
lanswaarde de bijdrage overtreft,
zullen zij immers inkomstenbe
lasting moeten betalen. Kan dit
niet voorkomen worden?
Hierop antwoordde de regering
ontkennend. Als de uitkering de
boekwaarde te boven gaat, is het
meerdere winst en van winst
moet belasting worden betaald.
Aan dit principe kan onmogelijk
getornd worden.
De vraag werd gesteld, of het
wel billijk is, dat bij schade bo
ven 3000 een lager percentage
wordt vergoed dan bij geringere
schade. Verscheidene leden we
zen er op, dat het wetsontwerp
in beginsel geen verband wil leg
gen tussen de vermogenspositie
en de bijdrage. Hier echter ge
schiedt dit wel, zij het niet in
alle gevallen. Het aftrek-per
centage zou voor één pand niet
bij 3000 van van 10 op 25 be
horen te springen, maar men zou
desnoods met een verhoging van
10 op 15 genoegen kunnen nemen.
De regering meende aan deze
aandrang tot vermindering van
het percentage van de aftrek bo
ven ƒ3000 geen gevolg te kun
nen geven. Daardoor zou het
wetsontwerp te veel gaan afwij
ken van de regeling voor de oor
logsschade.
Gevraagd werd, waarom de re
gering er bezwaar tegen heeft,
dat de getroffene een kleinere
woning bouwt dan hij had. Men
zou hem dit kunnen toestaan,
mits hij de gehele bijdrage maar
voor de bouw besteedt.
Hierop antwoordde de rege
ring, dat bij bouw van een klei
nere woning de wooncapaciteit
achteruitgaat. Dit zou uit een
oogpunt van volkshuisvesting
moeilijk toelaatbaar zijn. Beslis
send moet hier niet het belang
van de getroffene zelf zijn, wiens
gezin wellicht met een kleinere
woning zou kunnen volstaan,
maar dat van de volkshuisvesting
in haar geheel.
(Zie verder le kolom 2e pag.)
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt. geldig van Vrijdag
ochtend tot Vrijdagavond.
WEINIG VERANDERING
In de ochtend hier en daar
mist. In de middag over het al
gemeen vrij zonnig. Ongeveer
dezelfde temperaturen als giste
ren. Overwegend wakke wind.
ZATERDAG 10 OCTOBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
Oct
9
10
v.m.
n.m.
2.52
3.01
3.27
3.36
4.07
4.16
4.17
4.26
6.54
6.55
18.00
17.58
8.42
9.54
17.53
18.14