De verplaatsing van het Bevrachtingscommissariaat
I
NAVO - vlootoefening
afgelopen
Mariner"
CHINEZENWIJK
Kamer van Koophandel wendt zich opnieuw
tot de Minister van Verkeer
BURGESS EN MAC-LEAN
DE CHRIST CHURCH-RACE
Mosquito moest een
noodlanding maken
METEORENREGEN?
NederL schepen
thuisgevaren
De
op
vervoersgelegenheid
Schouwen-Duiveland
Dit jaar ruim 50 millioen
luchtreizigers
Hongerstaking
in Romeinse gevangenis
>1
i
If
Cb«* lju Üiesneg
Myxomatose bij
Brugge
Het beste bed
ooit gemaakt!
Op initiatief van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken in
Zeeuws-Vlaanderen werd op 23
September j.l. in hotel Rotterdam
te Xerneuzen een openbare ver
gadering gehouden, waar vele in
stanties, organisaties en vereni
gingen, die belang hebben bij de
binnenscheepvaart, vrijwel una
niem stelling hebben genomen
tegen de dreigende overplaatsing
van het bevrachtingscommissa
riaat van Terneuzen naar Mid
delburg.
Naar aanleiding van de op die
vergadering aangevoerde argu
menten heeft het bestuur van de
Kamer van Koophandel zich an
dermaal in een uitvoerig schrij
ven tot de minister van verkeer
en waterstaat gewend.
„„Van de directeur-generaal
van liet verkeer van uw ministe
rie ontvingen wij bij schrijven
van 24 Augustus 1953 de mede
deling, dat het in het voor
nemen ligt het bureau van de
bevrachtingscommissaris te Ter
neuzen te verplaatsen naar Mid
delburg, waarbij dan Terneuzen
tot agentschap zou worden ge
degradeerd", zo begint de brief
van de Kamer van Koophandel.
HET EERSTE
SOWJET-COMMENTAAR.
Het Sow jet-tijdschrift „Nieuwe
Tijden" heeft verklaard, dat de
verdwijning van de Britse diplo
maten Guy Burgess en Donald
Mac-Lean en van mevr. Mac-
Lean „niets uitstaande heeft
met de Sowj et-Unie".
Dit is de eerste Sowjet-com.
mentaar sedert de verdwijning
der diplomaten 2 jaar geleden.
Het blad schrijft, dat de „kapi
talisten het verhaal hebben op
geblazen om laster tegen de
Sowj et-Unie te verspreiden".
Het is kenmerkend voor hun
„schaamteloze methoden van
vergiftiging der internationale
sfeer". Het noemt de geschiede
nis een „detective-verhaal in de
geest van Conal Doyle".
,Ons werd verzocht bezwaren
tegen deze verplaatsing kenbaar
te maken. Wij zijn dankbaar dat
ons de gelegenheid geboden werd
onze mening over dit voornemen
te mogen geven, hetgeen wij
reeds in onze brief van 15 Sep
tember j.l. aan de directeur-gene
raal deden.
De felle reacties, die in de pers
en op andere wijze in het gebied
onzer Kamer naar voren kwa
men, bevestigen onze mening dat
het gehele bedrijfsleven stelling
nam tegen het voornemen tot
verplaatsing van het bevrach
tingscommissariaat naar Middel
burg.
Dit heeft ons bestuur doen be
sluiten de mening van de vele in
stanties, organisaties en vereni
gingen, die belang hebben bij de
binnenscheepvaart in ons gebied
op een vergadering te Terneuzen
op 23 September j.l. bijeen te
brengen teneinde de meningen te
peilen.
Uit hetgeen door de verschil
lende afgevaardigden naar voren
is gebracht, blijkt dat de mening
van ons bestuur, neergelegd in
haar brief van 15 September j.l.,
volkomen wordt bevestigd.
Aan de hand hiervan menen
wij de bezwaren als volgt te kun
nen formuleren:
1. De noodzaak van het onder
brengen van het bevrachtings
commissariaat bij de rijksver
keersinspectie kunnen wij niet in
zien.
2. Indien een dergelijke con
centratie om ons onbekende mo
tieven toch in uw voornemen zou
liggen, lijkt het ons gewenst, zo
niet noodzakelijk, dat bij deze
concentratie het zwaartepunt
komt te liggen bij de tak van ver
voer, die in het betrokken district
van overwegend belang is.
Dat in onze provincie de bin
nenscheepvaart in belangrijkheid
èn weg- èn spoorvervoer verre
overtreft, behoeft nauwelijks be
toogd. Wij menen dan ook te mo
gen verwachten, dat, indien toch
tot concentratie van het bevrach
tingscommissariaat en de rijks
verkeersinspectie wordt overge
gaan, het zwaartepunt blijft lig
gen bij de scheepvaart, hetgeen
naar onze mening impliceert, dat
het hoofd van deze geconcen
treerde dienst een persoon moet
zijn, die op het gebied van de bin
nenscheepvaart door en door op
de hoogte is.
3. Bij een dergelijke concen
tratie is het om vele redenen
noodzakelijk, dat deze instantie
(rijksverkeersinspectie-bevrach
tingscommissariaat) gevestigd
wordt in die plaats, die het cen
trum is van het verkeer te water.
Toen in 1933 beslist moest wor.
den, waar het bevrachtingscom
missariaat voor Zeeland geves
tigd zou worden, heeft men niet
geaarzeld de instantie die de
beslissing in bevrachtingszaken
in Zeeland moest nemen te
plaatsen in het werkelijke cen
trum van de binnenscheepvaart
in onze provincie.
De overwegende positie van
Terneuzen en naaste omgeving is
sinds 1934 nog gestadig toegeno
men en de concentratie van de
zware industrie langs het kanaal
TerneuzenSas van Gent zal de
ze positie, naar verwacht mag
worden, nog versterken.
Uit de stemmen die ter verga
dering èn van verladers- èn van
vervoerszijde zijn opgegaan, is ge
bleken, dat het gehele bedrijfs
leven, en niet in het minst de
zware industrie in Terneuzen en
omgeving, alsook de haven van
Terneuzen, die gezamenlijk het
grootste deel van het vervoer te
water in Zeeland aanbrengen, ten
sterkste gekant zijn tegen het
feit, dat het bevrachtingscommis
sariaat naar Middelburg zal
worden overgeplaatst.
stellen, alvorens in deze zq be
langrijke aangelegenheid een be
slissing genomen wordt, in een
mondeling onderhoud onze be
zwaren nader te mogen töèlich-
ten"
In Terneuzen 65 van de ton
nage; in Middelburg 9
In een bijlage geeft het bestuur
van de Kamer van Koophandel
een overzicht van het aantal sche
pen, dat gedurende een achttal
jaren werd bevracht te Terneu
zen en in de agentschappen We-
meldinge, Middelburg, Zierikzee,
Breskens en Tholen.
Over die acht jaren zijn te Ter
neuzen bevracht 11.177 schepen
met een totaal-inhoud van
2.018.798 ton. Voor Middelburg
zijn die cijfers 1787 schepen met
216.530 ton, waarmee de Zeeuwse
hoofdstad zelfs nog een heel stuk
achter Wemeldinge komt, voor
welke plaats over dezelfde jaren
5220 schepen met 423.846 ton
staan vermeld.
De Australische piloot Cates,
die met een Mosquito op weg was
naar Londen om deel te nemen
aan de snelheidswedstrijd naar
Christchurch, heeft tussen Suma
tra en Ceylon een noodlanding
op zee moeten maken, aldus te
Melbourne opgevangen radiobe
richten. In het vliegtuig is een
rubberboot aanwezig. Behalve
Cates bevindt zich nog een vlie
ger in het toestel.
Voor de snelheidswedstrijd naar
Christchurch zijn nu nog vijf
Canberra-bommenwerpers over
gebleven.
Later werd gemeld, dat Oates
en zijn mede-bestuurder veilig en
wel op een der Andamanen (een
eilandengroep in de Golf van
Bengalen) waren.
Oates en zijn medebestuurder
hebben wat kneuzingen en ont
vellingen opgelopen, doch overi
gens mankeert hun niets.
Bij aankomst op de Britse
vliegbasis te Butterworth, nabij
Penang (Malakka) deelde Oates
mede, dat hij en zijn metgezel
Zondag ten westen van de Bir
mese kust in twee stormen ge
raakten. De „Mosquito" kreeg
toen te kampen met brandstof-
gebrek, zodat een noodlanding op
zee noodzakelijk werd.
„Het ziet er naar uit dat wij
thans definitief zijn uitgesloten
van deelneming aan de snel
heidswedstrijd Londen-Christ-
church", zeide hij nog.
Deze stemmen, welke vooral
ook rekening houden met de
practische kant van de zaak, zijn
bevreesd dat van een goede, snel
le en soepele behandeling van de
bevrachtingszaken in het zwaar
tepunt Terneuzen geen sprake
kan zijn, indien de beslissing in
vele zaken moet worden genomen
te Middelburg.
De bevrachtingscommissaris
dient, teneinde deze beslissingen
juist en gedegen te kunnen ne
men, in dagelijks contact te zijn
met zowel verladers- als vervoer-
d^jskcingen. Beide nu zijn in de
omgeving van Terneuzen gegroe
peerd.
Bovendien heeft de nationale
scheepvaart in ons gebied in ster
ke mate rekening te houden met
het te Terneuzen en omgeving
belangrijke internationale ver
voer. Immers, dit vindt groten
deels met dezelfde scheepsruimte
plaats en er is dus een sterke wis
selwerking tussen beide vervoe
ren, waarvan de bevrachtings
commissaris slechts, indien hij
ter plaatse is, constant op de
hoogte kan blijven.
Hetzelfde is het geval met de
noteringscommissie, die evenzeer
met beide vervoeren rekening
moet houden, en die dus noodza
kelijkerwijze moet worden sa
mengesteld uit personen uit de
naaste omgeving van Terneuzen.
Op de vergadering kwam tot
uitdrukking, hoezeer de diensten
van het bevrachtingscommissa
riaat te Terneuzen door het be
drijfsleven in al zijn geledingen
worden gewaardeerd en openlijk
werd de vrees uitgesproken, dat
van een bevrachtingsagentschap
te Terneuzen, ondergeschikt aan
een hoofdkantoor te Middelburg
geen efficiente en vlotte afdoe
ning van zaken kan worden ver
wacht.
Concluderende menen wij Uwe
Excellentie met de meeste klem
te moeten ontraden tot verplaat
sing van het bevrachtingscom
missariaat van Terneuzen naar
Middelburg te besluiten, en in
dien dit volgens de wet van 1 No
vember 1951 niet mogelijk zou
zijn, hetzij wetswijziging voor te
stellen dan wel de rijksverkeers
inspectie over te plaatsen naar
Terneuzen, opdat de instantie, die
in het belang van het vervoer te
water reeds sedert twintig jaar
in Terneuzen is gevestigd, daar
kan blijven.
Wij zouden het zeer op prijs
-9 OCTOBER:
Op de avond van 9 October
1933 werd Europa verrast door
een grote sterrenregen. Er wa
ren ongeveer een uur lang tien
tallen vallende sterren per mi
nuut te zien. In de nacht van
9 op 10 October 1946 herhaalde
zich dit verschijnsel, zij het wat
minder intensief. Op gr-ond van
berekeningen wordt de sterren
regen dit jaar in de avond van
Vrijdag 9 October waarschijn
lijk vrij laat terugverwacht.
Het is mogelijk, dat het aantal
meteoren weer zo groot zal zijn
als de vorige malen. Het is ook
denkbaar, dat er niet meer dan
één of twee meteoren per mi
nuut te zien zijn. In ieder geval
is de kans op een bijzonder ver
schijnsel groot. Wie zich die
kans niet wil laten ontgaan,
houde Vrijdag 9 October van tijd
tot tijd de hemel in het oog.
Men kan de wetenschap van
dienst zijn, door de aantallen
meteoren per 5 minuten te tel
len en de resultaten te zenden
aan de werkgroep meteoren,
Sterrenwacht, Utrecht. Wie een
fototoestel bezit, kan de meteo
ren trachten te fotograferen.
Bij grote tantallen meteoren is
ieder camera bruikbaar. Ook fo
to's zijn van groot wetenschap
pelijk belang.
Uit de statistiek van de werk
zaamheden van het bevrachtings
commissariaat Terneuzen blijkt,
dat over acht jaren van het totaal
aantal bevrachte schepen in Zee
land werden bevracht:
In 1934 te Terneuzen 46,49
en te Middelburg 8,63
In 1935 te Terneuzen 52 en
te Middelburg 8,6
In 1937 te Terneuzen 52,53
en te Middelburg 9,27
In 1938 te Terneuzen 57,24
en te Middelburg 9,89
In 1939 te Terneuzen 55,58
en te Middelburg 9,21
In 1950 te Terneuzen 45,17
en te Middelburg 6,78
In 1951 te Terneuzen 48,41
en te Middelburg 6,03
In 1952 te Terneuzen 53,20
en te Middelburg 7,96
Van de totale tonneninhoud die
in Zeeland bevracht werd, werd
bevracht:
In 1934 te Terneuzen .65 en
te Middelburg 9
In 1935 te Terneuzen 70 en
te Middelburg 7
In 1937 te Terneuzen 74 en
te Middelburg 7
In 1938 te Terneuzen 76 en
te Middelburg 7
In 1939 te Terneuzen 75 en
te Middelburg 5
In 1950 te Terneuzen 61 en
te Middelburg 7
In 1951 te Terneuzen 64 en
te Middelburg 7
In 1952 te Terneuzen 65 en
te Middelburg 9
vingers
mondstuk
presenteert
opsteekt
Zondagmorgen om 6 uur was
de NAVO-vlootoefening „Mari
ner" voor de torpedoboot jagers
„Kortenaer", „Evertsen" en de
fregatten „Van Amstel" en „De
Bittre" afgelopen. Vrijdag- en
Zaterdagnacht hadden zij teza
men met de Engelse jager „Fini-
sterre'' in een lange patrouillelijn
over de Noordzee gekoerst op
zoek naar verwachte vijandelijke
motortorpedoboten en een jager.
Vooral Vrijdagnacht hing er een
zware mist, slechts op enkele
Een voor Schouwen-Duiveland
oud probleem heeft opnieuw
zekere activiteit verkregen. Het
betreft de Vervoersgelegenheid
Het betreft de vervoersgelegen
heid voor personen op dit eiland,
wanneer het eenmaal zal zijn
drooggevallen.
Voor de ramp van 1 Februari
was op Schouwen-Duiveland het
vervoermiddel waarop het rei
zend publiek was aangewezen de
tram. Weliswaar heeft de exploi
terende onderneming, de N.V.
Rotterdamse Tramweg Mij., de
laatste jaren aanzienlijke verbe
tering en modernisering in het
rijdend materieel aangebracht,
maar dat nam de wens der
eilandbewoners naar het inleggen
van een gereiflijker en mogelijk
heid tot grotere frequenties bie
dend vervoer met autobussen
niet weg.
De directie van de R.T.M. heeft
nog geen beslissing genomen. De
schade aan de thans nog voor een
deel onder water staande en hier
en daar volledig verwoeste tram
lijn werd op enkele tienduizen
den getaxeerd.
De kwestie „bus of tram" is
een punt, dat ook de stichting
„Nieuw Schouwen en Duiveland"
bezig houdt. Om een onpartijdig
inzicht in deze zaak te verkrijgen
werd door haar contact opgeno
men met Ir. A. H. H. Robbe
Groskamp van de Gelderse Tram
weg Mij. Deze deskundige zal
over enkele weken advies uit
brengen.
De gezamenlijke luchtvaart
maatschappijen zullen in 1953
ruim 50 millioen luchtzeizigers
hebben vervoerd, zo heeft de di
recteur-generaal van de Interna
tional Air Transport Association
Maandag op de negende jaarver
gadering van de I.A.T.A. mede
gedeeld. Dit is vijf millioen meer
dan het vorige jaar. Doch de
winst is geringer en het zal nog
verscheidene jaren duren, voor
dat de toeneming van het aantal
luchtreizigers de verlaging van
de reiskosten 50 procent sedert
het einde van de tweede wereld
oorlog zal compenseren, aldus
de directeur-generaal, Sir Wil
liam Hildred.
In 1952 werden ongeveer 45
millioen reizigers door de lucht
vervoerd.
Afgevaardigden van 70 bij de
I.A.T.A. aangesloten luchtvaart
maatschappijen uit ruim 40 lan
den woonden de vergadering bij.
De directeur-generaal drong er
bij de regeringen der landen op
aan de maatschappijen te helpen
ter verkrijging van een „even
wichtige economie".
In geautoriseerde bewerking uit het Amerikaanse door
E. VEEGENS—LATORF.
50)
Nadruk verboden.
Flora vond het overdreven zo'n
drukte als iedereen over haar
maakte, alsof zij ziek of iets heel
bijzonders was. Maar de ernst,
waarmee de Chinezen de toe
stand opvatten, bleek uit het
feit, dat de vader na het eten
niet naar beneden naar de win
kel ging. Loy vond dat ook over
dreven. Hij wilde naar beneden
gaan en de was afmaken.
„Ga naar beneden, als je wilt,"
zei de vader.
De vader zat in zijn stoel in de
woonkamer. Plotseling bedacht
hij iets. Hij stond op en ging naar
boven het dak. Na een poosje
kwam hij beneden met een
plankje en zocht naar de hamer
en de zaag.
„Wat doe je daar?" vroeg zijn
vrouw.
„Ik ga die kapotte tree van de
trap repareren."
Hij kloofde. Hij zaagde. Hij
nam maten. Hij ging de trap af
en kwam weer boven. Hij was er
meer dan een uur mee bezig.
Tom en Eva kwamen thuis en
vonden hun vader over de don
kere trap gebogen.
„Maar vader, wat voert u daar
uit?"
„Ik maak die gevaarlijke tree
in orde."
„Zal ik het doen?"
„Gaan jullie maar naar boven.
Moeder zal het jullie vertellen."
„Wat vertellen?"
„Vraag, het maar aan moeder.
Zij zal het jullie vertellen."
Tom en Eva liepen door ter
wijl hun vader een spijker in
sloeg.
„Kom terug!" zei hij en ging
rechtop staan. „Tom en Eva, ik
wil, dat jullie erg lief voor Flora
zijn."
„Heeft zij iets verkeerds ge
daan?"
„Nee, nee! Ik wil alleen maar
dat jullie aardig tegen haar zijn.
En zijn jullie niet zo wild en bons
niet tegen haar aan. Ga maar
door, moeder zal het jullie ver
tellen."
Tom en Eva begrepen er niets
van totdat zij het nieuws van
moeder hoorden. „Tom en Eva,
jullie worden oom en tante. Ga
Daisow maar gelukwensen."
„Hoe?"
„Ga samen naar haar toe en
wens haar geluk. Zeg in het En
gels wat jullie willen zeggen."
Tom en Eva stonden plechtig
voor Flora's deur.
„Mogen wij binnenkomen?"
Flora zag ze en barstte in la
chen uit. „Komen jullie maar
binnen."
Plechtig kwamen Tom en Eva
naar haar toe. Eva's ogen waren
in stille verwondering op Flora's
lichaam gericht.
„Gefeliciteerd, Daisow," zeiden
zij tegelijk.
Flora omhelsde ze. „Dank jul
lie wel." Plotseling rukte Tom
zich los alsof hij bang was.
„Ga je nu ziek worden in
bed?" vroeg Tom.
„Nee Tom. Ik ben zo gezond
als een vis."
Toen zij de kamer weer uit
kwamen, zei moeder: „Gaan
jullie nu maar naar beneden om
Daiko te feliéiteren."
Tom en Eva renden naar bene
den, naar de winkel.
Nadat de vader de traptrede
gerepareerd had, ging hij uit.
Om een uur of zes kwam hij
weer thuis en bracht een grote
braédkip mee. Hij zei alleen
maar, dat hij in de Chinezenwijk
was geweest. Hij had ook een
nieuwe pijp met een jade mond
stuk, die hij zich zelf ter ere van
het heugelijk feit cadeau had ge
geven. Zijn gelaatstrekken waren
bijna onmerkbaar veranderd en
hij rook naar drank. Hij had een
opgeluchte uitdrukking, als die
van een leerling, die op 60-jarige
leeftijd door de keizerlijke exa
mens is gekomen na veertig jaar
lang gezakt te zijn. Toen Flora
,$ls onvruchtbaar werd be
schouwd, had hij geen wootd ge
legd, maar het had hem gedrukt
als een loden last. Nu had de
verrassing hem bijna overstelpt
Toen hij die avond in het lamp.
licht zijn nieuwe pijp zat te ro
ken, kondigde de vader vastbe
raden aan: „Ik ga mijn baard
laten staan."
Eva griezelde bij de gedachte,
dat haar vader een baard zou
hebben, maar zij waren allemaal
diep onder de indruk van zijn
toon, en niemand durfde iets te
zeggen.
Een week later ging Flora
pastoor Bosco opzoeken. Zij
vond hem in de pastorie, die aan
de kerk grensde. Hij was een
oude man met een vriendelijk,
gladgeschoren gezicht.
„Ik kwam met u over mijn
schoonmoeder spreken," zei zij.
„Ik herinner mij, dat ik haar met
je in de kerk gezien heb. Waar
om breng je haar niet vaker
mee? en je man komt ook niet
geregeld."
„Mijnheer de pastoor ik ver
wacht een kind."
„Kom, kom, dat is goed
nieuws. Daar ben ik blij om.
Moge God je zegenen."
„En toen ik het aan Moeder
verteld heb, heeft zij voor de
Heilige Maagd gebeden."
„Dat is mooi," zei de priester.
„Een heiden kan aanbidden vol
gens zijn eigen licht. God baant
de weg. Misschien wij weten
het niet."
„Mijnheer de pastoor, mijn
moeder zegt, dat zij in de kerk
wil komen om God een dankoffer
te brengen."
(Wordt vervolgd.)
plaatsen waren de mistbanken
opgetrokken en voeren de sche
pen als het ware in een door
maanlicht geëffende corridor. Op
andere plaatsen was de mist ech
ter dermate tot een donzen mas
sa samengepakt, dat van de brug
af zelfs de voorplecht niet te zien
was. De officieren op de brug en
de mannen in de commandocen
trale, vanwaar uit alle bewegin
gen van het schip worden geleid,
zijn het uiterst inspannende en
vermoeiende nachten geweest.
Als op het radarscherm een
schip werd waargenomen, vlogen
de vragen of in een bepaalde
koers een schip werd gezien, over
de boordradio heen en weer. Nam
de brug een boot waar, die met
lichten voer, dan was het een
koopvaarder, vissersboot of een
lijnboot. Zag de officier op de
brug echter niets, dan heerste er
plotseling een grote spanning.
Zou het „een vijand" zijn? Nauw
keurig werden dan via het radar
scherm de bewegingen van het
onbekende schip gevolgd, en
vaart en koers bepaald. Voor
zichtig manoeuvrerend werd na
derbij gevaren en dan bleek het
tenslotte toch lichten te voeren.
Het was in deze zo druk bevaren
route geen gemakkelijke opgaaf
een vijand te ontdekken. Juist
deze twee laatste nachten hebben
aan officieren en bemanning, die
door het lange wacht lopen ver
moeid geraakt waren, hoge eisen
gesteld. Uren lang tuurden de of
ficier van de wacht en de uitkij
ken door hun kijkers de nacht in
tot hun ogen er pijn van deden.
Zo gaat het ook in werkelijkheid.
Dagen, weken, ja maanden lang
patrouilleren en een enkele keer
stuit men op een vijand, maar
dan komt het er ook op aan.
Zaterdagnacht waren aan de
„Kortenaer" en de „Finisterre"
elk twee Engelse motortorpedo
boten toegevoegd. Kleine, zeer
bewegelijke boten, die een gewel
dige snelheid kunnen ontwikke
len en als een raceboot op hun
doel afstuiven, een torpedo lan
ceren en in razende vaart weg
scheren. In het zog van beide ja
gers volgden zij als twee loods
mannetjes. Als de jagers een
vijand zouden hebben waargeno
men, was het de bedoeling ge
weest, dat de motortorpedoboten
er op af zouden worden gestuurd.
Alleen de „Eversten" heeft die
nacht met lichtgranaten op de
vijand" gevuurd, doch dat was
ook alle activiteit, die ontplooid
werd.
De laatste fase van „Mariner"
is voor de genoemde schepen min
of meer „als een nachtkaars" uit
gegaan. Zondagmorgen werden
zij onder commando gesteld van
„admiraal Benelux", welke func
tie door de commandant zee
macht Nederland werd vervuld.
Deze gaf zijn eigen schepen op
dracht naar de thuishaven Den
Helder koers te zetten, waar zij
nadat om één uur „Mariner" ver
leden tijd was geworden, binnen
vielen.
Spectaculair is de oefening niet
geweest, maar wel is het, ep dat
was ook mede de bedoeling, een
goede training voor de verschil
lende commando's van de NAVO-
hóofdkwartieren geweest. De
verbindingen met de hoofdkwar
tieren en de opererende schepen
onderling zijn getest. Eerst over
enige tijd zullen de resultaten
bekend worden als de rapporten
van de diverse verrichtingen zijn
bestudeerd. Voor de bemannin
gen is het een training geweest
om dag in dag uit gereed te staan
als het commando voor actie
komt.
DE DIRECTE REUSLTATEN.
In een communiqué van de ge
allieerde commandant van de
marineluchtstrijdkrachten in het
Kanaal en het Zuidelijke deel
van de Noordzee aan het Kanaal
commando (waaronder de Neder
landse schepen hebben geope-
reerdj zegt de commandant o.a.
verheugd te zijn over de wijze
waarop het personeel van alle
naties heeft samengewerkt en de
vermoeienissen doorstaan. „De
onmiddellijke resultaten van
„Mariner" tonen aan, dat wij op
de goede weg zijn met het door
ons gevoerde beleid en de door
ons ontwikkelde stellingen. En
dat wij grote vorderingen hebben
gemaakt met de coördinatie van
de krachten van alle naties, be
trokken bij onze gemeenschappe
lijke taak".
In de omgeving van Brugge
zijn gevallen van de gevreesde
konijnenziekte myxomatose ge
constateerd.
In de duinen bij Knokke zijn
verscheidene wilde konijnen ge
vangen en tegen myxomatose in
geënt, teneinde een algehele uit
roeiing te voorkomen.
H AZ E T, BEDDEN. EN ST A A l WA R E NF A B R I EK E N TE ZEVENBERGEN
Gevangenen in de „Regina
Coeli" (Koningin des hemels) ge
vangenis te Rome zijn Maandag
in hongerstaking gegaan teneinde
een uitgebreide en snelle amnes
tie af te dwingen.
Een amnestie-voorstel, waar
door duizenden personen, die we
gens geringe vergrijpen of om
politieke redenen gevangen zit
ten, uit de overvolle Italiaanse
gevangenissen zullen worden
ontslagen, is reeds door het kabi
net goedgekeurd. Binnenkort zal
het aan de volksvertegenwoordi
ging worden voorgelegd. Van
deze amnestie zullen alle gevan
genen, die tot hoogstens drie jaar
gevangenisstraf zijn veroordeeld,
profiteren. Bovendien zullen de
straffen van hen, die schuldig
zijn bevonden aan handel in ver
dovende middelen, het uitgeven
en verspreiden van pornografi
sche lectuur of aan wapensmok
kelarij, worden verminderd.
De gevangenen van genoemde
Romeinse gevangenis willen niet
alleen een alles omvattende am
nestie, waardoor het merendeel
van hen op vrije voeten zal ko
men, maar ook de bepaling, dat
door de straflijst der betrokke
nen een streep wordt gehaald.
Tot dusverre verloopt de honger
staking rustig.