De verplaatsing van het Bevrachtingscommissariaat I NAVO - vlootoefening afgelopen Mariner" CHINEZENWIJK Kamer van Koophandel wendt zich opnieuw tot de Minister van Verkeer BURGESS EN MAC-LEAN DE CHRIST CHURCH-RACE Mosquito moest een noodlanding maken METEORENREGEN? NederL schepen thuisgevaren De op vervoersgelegenheid Schouwen-Duiveland Dit jaar ruim 50 millioen luchtreizigers Hongerstaking in Romeinse gevangenis >1 i If Cb«* lju Üiesneg Myxomatose bij Brugge Het beste bed ooit gemaakt! Op initiatief van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeuws-Vlaanderen werd op 23 September j.l. in hotel Rotterdam te Xerneuzen een openbare ver gadering gehouden, waar vele in stanties, organisaties en vereni gingen, die belang hebben bij de binnenscheepvaart, vrijwel una niem stelling hebben genomen tegen de dreigende overplaatsing van het bevrachtingscommissa riaat van Terneuzen naar Mid delburg. Naar aanleiding van de op die vergadering aangevoerde argu menten heeft het bestuur van de Kamer van Koophandel zich an dermaal in een uitvoerig schrij ven tot de minister van verkeer en waterstaat gewend. „„Van de directeur-generaal van liet verkeer van uw ministe rie ontvingen wij bij schrijven van 24 Augustus 1953 de mede deling, dat het in het voor nemen ligt het bureau van de bevrachtingscommissaris te Ter neuzen te verplaatsen naar Mid delburg, waarbij dan Terneuzen tot agentschap zou worden ge degradeerd", zo begint de brief van de Kamer van Koophandel. HET EERSTE SOWJET-COMMENTAAR. Het Sow jet-tijdschrift „Nieuwe Tijden" heeft verklaard, dat de verdwijning van de Britse diplo maten Guy Burgess en Donald Mac-Lean en van mevr. Mac- Lean „niets uitstaande heeft met de Sowj et-Unie". Dit is de eerste Sowjet-com. mentaar sedert de verdwijning der diplomaten 2 jaar geleden. Het blad schrijft, dat de „kapi talisten het verhaal hebben op geblazen om laster tegen de Sowj et-Unie te verspreiden". Het is kenmerkend voor hun „schaamteloze methoden van vergiftiging der internationale sfeer". Het noemt de geschiede nis een „detective-verhaal in de geest van Conal Doyle". ,Ons werd verzocht bezwaren tegen deze verplaatsing kenbaar te maken. Wij zijn dankbaar dat ons de gelegenheid geboden werd onze mening over dit voornemen te mogen geven, hetgeen wij reeds in onze brief van 15 Sep tember j.l. aan de directeur-gene raal deden. De felle reacties, die in de pers en op andere wijze in het gebied onzer Kamer naar voren kwa men, bevestigen onze mening dat het gehele bedrijfsleven stelling nam tegen het voornemen tot verplaatsing van het bevrach tingscommissariaat naar Middel burg. Dit heeft ons bestuur doen be sluiten de mening van de vele in stanties, organisaties en vereni gingen, die belang hebben bij de binnenscheepvaart in ons gebied op een vergadering te Terneuzen op 23 September j.l. bijeen te brengen teneinde de meningen te peilen. Uit hetgeen door de verschil lende afgevaardigden naar voren is gebracht, blijkt dat de mening van ons bestuur, neergelegd in haar brief van 15 September j.l., volkomen wordt bevestigd. Aan de hand hiervan menen wij de bezwaren als volgt te kun nen formuleren: 1. De noodzaak van het onder brengen van het bevrachtings commissariaat bij de rijksver keersinspectie kunnen wij niet in zien. 2. Indien een dergelijke con centratie om ons onbekende mo tieven toch in uw voornemen zou liggen, lijkt het ons gewenst, zo niet noodzakelijk, dat bij deze concentratie het zwaartepunt komt te liggen bij de tak van ver voer, die in het betrokken district van overwegend belang is. Dat in onze provincie de bin nenscheepvaart in belangrijkheid èn weg- èn spoorvervoer verre overtreft, behoeft nauwelijks be toogd. Wij menen dan ook te mo gen verwachten, dat, indien toch tot concentratie van het bevrach tingscommissariaat en de rijks verkeersinspectie wordt overge gaan, het zwaartepunt blijft lig gen bij de scheepvaart, hetgeen naar onze mening impliceert, dat het hoofd van deze geconcen treerde dienst een persoon moet zijn, die op het gebied van de bin nenscheepvaart door en door op de hoogte is. 3. Bij een dergelijke concen tratie is het om vele redenen noodzakelijk, dat deze instantie (rijksverkeersinspectie-bevrach tingscommissariaat) gevestigd wordt in die plaats, die het cen trum is van het verkeer te water. Toen in 1933 beslist moest wor. den, waar het bevrachtingscom missariaat voor Zeeland geves tigd zou worden, heeft men niet geaarzeld de instantie die de beslissing in bevrachtingszaken in Zeeland moest nemen te plaatsen in het werkelijke cen trum van de binnenscheepvaart in onze provincie. De overwegende positie van Terneuzen en naaste omgeving is sinds 1934 nog gestadig toegeno men en de concentratie van de zware industrie langs het kanaal TerneuzenSas van Gent zal de ze positie, naar verwacht mag worden, nog versterken. Uit de stemmen die ter verga dering èn van verladers- èn van vervoerszijde zijn opgegaan, is ge bleken, dat het gehele bedrijfs leven, en niet in het minst de zware industrie in Terneuzen en omgeving, alsook de haven van Terneuzen, die gezamenlijk het grootste deel van het vervoer te water in Zeeland aanbrengen, ten sterkste gekant zijn tegen het feit, dat het bevrachtingscommis sariaat naar Middelburg zal worden overgeplaatst. stellen, alvorens in deze zq be langrijke aangelegenheid een be slissing genomen wordt, in een mondeling onderhoud onze be zwaren nader te mogen töèlich- ten" In Terneuzen 65 van de ton nage; in Middelburg 9 In een bijlage geeft het bestuur van de Kamer van Koophandel een overzicht van het aantal sche pen, dat gedurende een achttal jaren werd bevracht te Terneu zen en in de agentschappen We- meldinge, Middelburg, Zierikzee, Breskens en Tholen. Over die acht jaren zijn te Ter neuzen bevracht 11.177 schepen met een totaal-inhoud van 2.018.798 ton. Voor Middelburg zijn die cijfers 1787 schepen met 216.530 ton, waarmee de Zeeuwse hoofdstad zelfs nog een heel stuk achter Wemeldinge komt, voor welke plaats over dezelfde jaren 5220 schepen met 423.846 ton staan vermeld. De Australische piloot Cates, die met een Mosquito op weg was naar Londen om deel te nemen aan de snelheidswedstrijd naar Christchurch, heeft tussen Suma tra en Ceylon een noodlanding op zee moeten maken, aldus te Melbourne opgevangen radiobe richten. In het vliegtuig is een rubberboot aanwezig. Behalve Cates bevindt zich nog een vlie ger in het toestel. Voor de snelheidswedstrijd naar Christchurch zijn nu nog vijf Canberra-bommenwerpers over gebleven. Later werd gemeld, dat Oates en zijn mede-bestuurder veilig en wel op een der Andamanen (een eilandengroep in de Golf van Bengalen) waren. Oates en zijn medebestuurder hebben wat kneuzingen en ont vellingen opgelopen, doch overi gens mankeert hun niets. Bij aankomst op de Britse vliegbasis te Butterworth, nabij Penang (Malakka) deelde Oates mede, dat hij en zijn metgezel Zondag ten westen van de Bir mese kust in twee stormen ge raakten. De „Mosquito" kreeg toen te kampen met brandstof- gebrek, zodat een noodlanding op zee noodzakelijk werd. „Het ziet er naar uit dat wij thans definitief zijn uitgesloten van deelneming aan de snel heidswedstrijd Londen-Christ- church", zeide hij nog. Deze stemmen, welke vooral ook rekening houden met de practische kant van de zaak, zijn bevreesd dat van een goede, snel le en soepele behandeling van de bevrachtingszaken in het zwaar tepunt Terneuzen geen sprake kan zijn, indien de beslissing in vele zaken moet worden genomen te Middelburg. De bevrachtingscommissaris dient, teneinde deze beslissingen juist en gedegen te kunnen ne men, in dagelijks contact te zijn met zowel verladers- als vervoer- d^jskcingen. Beide nu zijn in de omgeving van Terneuzen gegroe peerd. Bovendien heeft de nationale scheepvaart in ons gebied in ster ke mate rekening te houden met het te Terneuzen en omgeving belangrijke internationale ver voer. Immers, dit vindt groten deels met dezelfde scheepsruimte plaats en er is dus een sterke wis selwerking tussen beide vervoe ren, waarvan de bevrachtings commissaris slechts, indien hij ter plaatse is, constant op de hoogte kan blijven. Hetzelfde is het geval met de noteringscommissie, die evenzeer met beide vervoeren rekening moet houden, en die dus noodza kelijkerwijze moet worden sa mengesteld uit personen uit de naaste omgeving van Terneuzen. Op de vergadering kwam tot uitdrukking, hoezeer de diensten van het bevrachtingscommissa riaat te Terneuzen door het be drijfsleven in al zijn geledingen worden gewaardeerd en openlijk werd de vrees uitgesproken, dat van een bevrachtingsagentschap te Terneuzen, ondergeschikt aan een hoofdkantoor te Middelburg geen efficiente en vlotte afdoe ning van zaken kan worden ver wacht. Concluderende menen wij Uwe Excellentie met de meeste klem te moeten ontraden tot verplaat sing van het bevrachtingscom missariaat van Terneuzen naar Middelburg te besluiten, en in dien dit volgens de wet van 1 No vember 1951 niet mogelijk zou zijn, hetzij wetswijziging voor te stellen dan wel de rijksverkeers inspectie over te plaatsen naar Terneuzen, opdat de instantie, die in het belang van het vervoer te water reeds sedert twintig jaar in Terneuzen is gevestigd, daar kan blijven. Wij zouden het zeer op prijs -9 OCTOBER: Op de avond van 9 October 1933 werd Europa verrast door een grote sterrenregen. Er wa ren ongeveer een uur lang tien tallen vallende sterren per mi nuut te zien. In de nacht van 9 op 10 October 1946 herhaalde zich dit verschijnsel, zij het wat minder intensief. Op gr-ond van berekeningen wordt de sterren regen dit jaar in de avond van Vrijdag 9 October waarschijn lijk vrij laat terugverwacht. Het is mogelijk, dat het aantal meteoren weer zo groot zal zijn als de vorige malen. Het is ook denkbaar, dat er niet meer dan één of twee meteoren per mi nuut te zien zijn. In ieder geval is de kans op een bijzonder ver schijnsel groot. Wie zich die kans niet wil laten ontgaan, houde Vrijdag 9 October van tijd tot tijd de hemel in het oog. Men kan de wetenschap van dienst zijn, door de aantallen meteoren per 5 minuten te tel len en de resultaten te zenden aan de werkgroep meteoren, Sterrenwacht, Utrecht. Wie een fototoestel bezit, kan de meteo ren trachten te fotograferen. Bij grote tantallen meteoren is ieder camera bruikbaar. Ook fo to's zijn van groot wetenschap pelijk belang. Uit de statistiek van de werk zaamheden van het bevrachtings commissariaat Terneuzen blijkt, dat over acht jaren van het totaal aantal bevrachte schepen in Zee land werden bevracht: In 1934 te Terneuzen 46,49 en te Middelburg 8,63 In 1935 te Terneuzen 52 en te Middelburg 8,6 In 1937 te Terneuzen 52,53 en te Middelburg 9,27 In 1938 te Terneuzen 57,24 en te Middelburg 9,89 In 1939 te Terneuzen 55,58 en te Middelburg 9,21 In 1950 te Terneuzen 45,17 en te Middelburg 6,78 In 1951 te Terneuzen 48,41 en te Middelburg 6,03 In 1952 te Terneuzen 53,20 en te Middelburg 7,96 Van de totale tonneninhoud die in Zeeland bevracht werd, werd bevracht: In 1934 te Terneuzen .65 en te Middelburg 9 In 1935 te Terneuzen 70 en te Middelburg 7 In 1937 te Terneuzen 74 en te Middelburg 7 In 1938 te Terneuzen 76 en te Middelburg 7 In 1939 te Terneuzen 75 en te Middelburg 5 In 1950 te Terneuzen 61 en te Middelburg 7 In 1951 te Terneuzen 64 en te Middelburg 7 In 1952 te Terneuzen 65 en te Middelburg 9 vingers mondstuk presenteert opsteekt Zondagmorgen om 6 uur was de NAVO-vlootoefening „Mari ner" voor de torpedoboot jagers „Kortenaer", „Evertsen" en de fregatten „Van Amstel" en „De Bittre" afgelopen. Vrijdag- en Zaterdagnacht hadden zij teza men met de Engelse jager „Fini- sterre'' in een lange patrouillelijn over de Noordzee gekoerst op zoek naar verwachte vijandelijke motortorpedoboten en een jager. Vooral Vrijdagnacht hing er een zware mist, slechts op enkele Een voor Schouwen-Duiveland oud probleem heeft opnieuw zekere activiteit verkregen. Het betreft de Vervoersgelegenheid Het betreft de vervoersgelegen heid voor personen op dit eiland, wanneer het eenmaal zal zijn drooggevallen. Voor de ramp van 1 Februari was op Schouwen-Duiveland het vervoermiddel waarop het rei zend publiek was aangewezen de tram. Weliswaar heeft de exploi terende onderneming, de N.V. Rotterdamse Tramweg Mij., de laatste jaren aanzienlijke verbe tering en modernisering in het rijdend materieel aangebracht, maar dat nam de wens der eilandbewoners naar het inleggen van een gereiflijker en mogelijk heid tot grotere frequenties bie dend vervoer met autobussen niet weg. De directie van de R.T.M. heeft nog geen beslissing genomen. De schade aan de thans nog voor een deel onder water staande en hier en daar volledig verwoeste tram lijn werd op enkele tienduizen den getaxeerd. De kwestie „bus of tram" is een punt, dat ook de stichting „Nieuw Schouwen en Duiveland" bezig houdt. Om een onpartijdig inzicht in deze zaak te verkrijgen werd door haar contact opgeno men met Ir. A. H. H. Robbe Groskamp van de Gelderse Tram weg Mij. Deze deskundige zal over enkele weken advies uit brengen. De gezamenlijke luchtvaart maatschappijen zullen in 1953 ruim 50 millioen luchtzeizigers hebben vervoerd, zo heeft de di recteur-generaal van de Interna tional Air Transport Association Maandag op de negende jaarver gadering van de I.A.T.A. mede gedeeld. Dit is vijf millioen meer dan het vorige jaar. Doch de winst is geringer en het zal nog verscheidene jaren duren, voor dat de toeneming van het aantal luchtreizigers de verlaging van de reiskosten 50 procent sedert het einde van de tweede wereld oorlog zal compenseren, aldus de directeur-generaal, Sir Wil liam Hildred. In 1952 werden ongeveer 45 millioen reizigers door de lucht vervoerd. Afgevaardigden van 70 bij de I.A.T.A. aangesloten luchtvaart maatschappijen uit ruim 40 lan den woonden de vergadering bij. De directeur-generaal drong er bij de regeringen der landen op aan de maatschappijen te helpen ter verkrijging van een „even wichtige economie". In geautoriseerde bewerking uit het Amerikaanse door E. VEEGENS—LATORF. 50) Nadruk verboden. Flora vond het overdreven zo'n drukte als iedereen over haar maakte, alsof zij ziek of iets heel bijzonders was. Maar de ernst, waarmee de Chinezen de toe stand opvatten, bleek uit het feit, dat de vader na het eten niet naar beneden naar de win kel ging. Loy vond dat ook over dreven. Hij wilde naar beneden gaan en de was afmaken. „Ga naar beneden, als je wilt," zei de vader. De vader zat in zijn stoel in de woonkamer. Plotseling bedacht hij iets. Hij stond op en ging naar boven het dak. Na een poosje kwam hij beneden met een plankje en zocht naar de hamer en de zaag. „Wat doe je daar?" vroeg zijn vrouw. „Ik ga die kapotte tree van de trap repareren." Hij kloofde. Hij zaagde. Hij nam maten. Hij ging de trap af en kwam weer boven. Hij was er meer dan een uur mee bezig. Tom en Eva kwamen thuis en vonden hun vader over de don kere trap gebogen. „Maar vader, wat voert u daar uit?" „Ik maak die gevaarlijke tree in orde." „Zal ik het doen?" „Gaan jullie maar naar boven. Moeder zal het jullie vertellen." „Wat vertellen?" „Vraag, het maar aan moeder. Zij zal het jullie vertellen." Tom en Eva liepen door ter wijl hun vader een spijker in sloeg. „Kom terug!" zei hij en ging rechtop staan. „Tom en Eva, ik wil, dat jullie erg lief voor Flora zijn." „Heeft zij iets verkeerds ge daan?" „Nee, nee! Ik wil alleen maar dat jullie aardig tegen haar zijn. En zijn jullie niet zo wild en bons niet tegen haar aan. Ga maar door, moeder zal het jullie ver tellen." Tom en Eva begrepen er niets van totdat zij het nieuws van moeder hoorden. „Tom en Eva, jullie worden oom en tante. Ga Daisow maar gelukwensen." „Hoe?" „Ga samen naar haar toe en wens haar geluk. Zeg in het En gels wat jullie willen zeggen." Tom en Eva stonden plechtig voor Flora's deur. „Mogen wij binnenkomen?" Flora zag ze en barstte in la chen uit. „Komen jullie maar binnen." Plechtig kwamen Tom en Eva naar haar toe. Eva's ogen waren in stille verwondering op Flora's lichaam gericht. „Gefeliciteerd, Daisow," zeiden zij tegelijk. Flora omhelsde ze. „Dank jul lie wel." Plotseling rukte Tom zich los alsof hij bang was. „Ga je nu ziek worden in bed?" vroeg Tom. „Nee Tom. Ik ben zo gezond als een vis." Toen zij de kamer weer uit kwamen, zei moeder: „Gaan jullie nu maar naar beneden om Daiko te feliéiteren." Tom en Eva renden naar bene den, naar de winkel. Nadat de vader de traptrede gerepareerd had, ging hij uit. Om een uur of zes kwam hij weer thuis en bracht een grote braédkip mee. Hij zei alleen maar, dat hij in de Chinezenwijk was geweest. Hij had ook een nieuwe pijp met een jade mond stuk, die hij zich zelf ter ere van het heugelijk feit cadeau had ge geven. Zijn gelaatstrekken waren bijna onmerkbaar veranderd en hij rook naar drank. Hij had een opgeluchte uitdrukking, als die van een leerling, die op 60-jarige leeftijd door de keizerlijke exa mens is gekomen na veertig jaar lang gezakt te zijn. Toen Flora ,$ls onvruchtbaar werd be schouwd, had hij geen wootd ge legd, maar het had hem gedrukt als een loden last. Nu had de verrassing hem bijna overstelpt Toen hij die avond in het lamp. licht zijn nieuwe pijp zat te ro ken, kondigde de vader vastbe raden aan: „Ik ga mijn baard laten staan." Eva griezelde bij de gedachte, dat haar vader een baard zou hebben, maar zij waren allemaal diep onder de indruk van zijn toon, en niemand durfde iets te zeggen. Een week later ging Flora pastoor Bosco opzoeken. Zij vond hem in de pastorie, die aan de kerk grensde. Hij was een oude man met een vriendelijk, gladgeschoren gezicht. „Ik kwam met u over mijn schoonmoeder spreken," zei zij. „Ik herinner mij, dat ik haar met je in de kerk gezien heb. Waar om breng je haar niet vaker mee? en je man komt ook niet geregeld." „Mijnheer de pastoor ik ver wacht een kind." „Kom, kom, dat is goed nieuws. Daar ben ik blij om. Moge God je zegenen." „En toen ik het aan Moeder verteld heb, heeft zij voor de Heilige Maagd gebeden." „Dat is mooi," zei de priester. „Een heiden kan aanbidden vol gens zijn eigen licht. God baant de weg. Misschien wij weten het niet." „Mijnheer de pastoor, mijn moeder zegt, dat zij in de kerk wil komen om God een dankoffer te brengen." (Wordt vervolgd.) plaatsen waren de mistbanken opgetrokken en voeren de sche pen als het ware in een door maanlicht geëffende corridor. Op andere plaatsen was de mist ech ter dermate tot een donzen mas sa samengepakt, dat van de brug af zelfs de voorplecht niet te zien was. De officieren op de brug en de mannen in de commandocen trale, vanwaar uit alle bewegin gen van het schip worden geleid, zijn het uiterst inspannende en vermoeiende nachten geweest. Als op het radarscherm een schip werd waargenomen, vlogen de vragen of in een bepaalde koers een schip werd gezien, over de boordradio heen en weer. Nam de brug een boot waar, die met lichten voer, dan was het een koopvaarder, vissersboot of een lijnboot. Zag de officier op de brug echter niets, dan heerste er plotseling een grote spanning. Zou het „een vijand" zijn? Nauw keurig werden dan via het radar scherm de bewegingen van het onbekende schip gevolgd, en vaart en koers bepaald. Voor zichtig manoeuvrerend werd na derbij gevaren en dan bleek het tenslotte toch lichten te voeren. Het was in deze zo druk bevaren route geen gemakkelijke opgaaf een vijand te ontdekken. Juist deze twee laatste nachten hebben aan officieren en bemanning, die door het lange wacht lopen ver moeid geraakt waren, hoge eisen gesteld. Uren lang tuurden de of ficier van de wacht en de uitkij ken door hun kijkers de nacht in tot hun ogen er pijn van deden. Zo gaat het ook in werkelijkheid. Dagen, weken, ja maanden lang patrouilleren en een enkele keer stuit men op een vijand, maar dan komt het er ook op aan. Zaterdagnacht waren aan de „Kortenaer" en de „Finisterre" elk twee Engelse motortorpedo boten toegevoegd. Kleine, zeer bewegelijke boten, die een gewel dige snelheid kunnen ontwikke len en als een raceboot op hun doel afstuiven, een torpedo lan ceren en in razende vaart weg scheren. In het zog van beide ja gers volgden zij als twee loods mannetjes. Als de jagers een vijand zouden hebben waargeno men, was het de bedoeling ge weest, dat de motortorpedoboten er op af zouden worden gestuurd. Alleen de „Eversten" heeft die nacht met lichtgranaten op de vijand" gevuurd, doch dat was ook alle activiteit, die ontplooid werd. De laatste fase van „Mariner" is voor de genoemde schepen min of meer „als een nachtkaars" uit gegaan. Zondagmorgen werden zij onder commando gesteld van „admiraal Benelux", welke func tie door de commandant zee macht Nederland werd vervuld. Deze gaf zijn eigen schepen op dracht naar de thuishaven Den Helder koers te zetten, waar zij nadat om één uur „Mariner" ver leden tijd was geworden, binnen vielen. Spectaculair is de oefening niet geweest, maar wel is het, ep dat was ook mede de bedoeling, een goede training voor de verschil lende commando's van de NAVO- hóofdkwartieren geweest. De verbindingen met de hoofdkwar tieren en de opererende schepen onderling zijn getest. Eerst over enige tijd zullen de resultaten bekend worden als de rapporten van de diverse verrichtingen zijn bestudeerd. Voor de bemannin gen is het een training geweest om dag in dag uit gereed te staan als het commando voor actie komt. DE DIRECTE REUSLTATEN. In een communiqué van de ge allieerde commandant van de marineluchtstrijdkrachten in het Kanaal en het Zuidelijke deel van de Noordzee aan het Kanaal commando (waaronder de Neder landse schepen hebben geope- reerdj zegt de commandant o.a. verheugd te zijn over de wijze waarop het personeel van alle naties heeft samengewerkt en de vermoeienissen doorstaan. „De onmiddellijke resultaten van „Mariner" tonen aan, dat wij op de goede weg zijn met het door ons gevoerde beleid en de door ons ontwikkelde stellingen. En dat wij grote vorderingen hebben gemaakt met de coördinatie van de krachten van alle naties, be trokken bij onze gemeenschappe lijke taak". In de omgeving van Brugge zijn gevallen van de gevreesde konijnenziekte myxomatose ge constateerd. In de duinen bij Knokke zijn verscheidene wilde konijnen ge vangen en tegen myxomatose in geënt, teneinde een algehele uit roeiing te voorkomen. H AZ E T, BEDDEN. EN ST A A l WA R E NF A B R I EK E N TE ZEVENBERGEN Gevangenen in de „Regina Coeli" (Koningin des hemels) ge vangenis te Rome zijn Maandag in hongerstaking gegaan teneinde een uitgebreide en snelle amnes tie af te dwingen. Een amnestie-voorstel, waar door duizenden personen, die we gens geringe vergrijpen of om politieke redenen gevangen zit ten, uit de overvolle Italiaanse gevangenissen zullen worden ontslagen, is reeds door het kabi net goedgekeurd. Binnenkort zal het aan de volksvertegenwoordi ging worden voorgelegd. Van deze amnestie zullen alle gevan genen, die tot hoogstens drie jaar gevangenisstraf zijn veroordeeld, profiteren. Bovendien zullen de straffen van hen, die schuldig zijn bevonden aan handel in ver dovende middelen, het uitgeven en verspreiden van pornografi sche lectuur of aan wapensmok kelarij, worden verminderd. De gevangenen van genoemde Romeinse gevangenis willen niet alleen een alles omvattende am nestie, waardoor het merendeel van hen op vrije voeten zal ko men, maar ook de bepaling, dat door de straflijst der betrokke nen een streep wordt gehaald. Tot dusverre verloopt de honger staking rustig.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2