Kamer van Koophandel belegt openbare vergadering Er staat een circus in Haren bij Groningen.... i mmm Binnenlands Nieuws Delbeschuldiging van het I.V.V.V. tegen „Morele Herbewapening" 'Geen stral voor kapitein ,Spaarnestroom 8 van CHINEZENWIJK Bekendmakingen merk en type hulpmotor laarschalk Papagos in Rome Belgisch-Nederlandse samenwerking op taalgebied mm Besprekingen maatschap pelijk werk en gezins verzorging eiland Tholen De verplaatsing van het Bevrachtingscommissariaat WAAR GAAT DAT HEEN ONTPLOFFENDE HAND GRANAAT VERWONDDE ENIGE VROUWEN. £in y» Stang Zoals bekend koestert het de partement van verkeer en water staat het voornemen het sinds 1933 te Terneuzen bestaande be vrachtingscommissariaat binnen afzienbare tijd naar Middelburg over te brengen. Deze overplaat sing, waartegen scheepvaart, handel en industrie in de kanaal zone van Oost Zeeuws-Vlaande- ren in het geweer zijn gekomen, vloeit voort uit de na ampele voorbereiding tot stand gekomen „Wet Goederenvervoer", waarbij de rijksverkeersinspecties en de bevrachtingscommissariaten wor den samengevoegd. De Kamer van Koophandel, met het gemeentebestuur van Terneuzen, de enige instantie die van de voorgenomen verandering op de hoogte was gesteld, achtte het nodig over deze belangrijke aangelegenheid met alle betrok ken partijen van gedachten te wisselen om tot een gezamenlijke actie te komen. Hiertoe was Woensdagmiddag in hotel „Kot terdam" te Terneuzen een open bare vergadering belegd, die zich in een druk bezoek mocht ver baast het dagelijks bestuur van de Kamer van Koophandel en r a- hrieken merkten wij o.m. op de burgemeester van Terneuzen en wethouder Den Hamer; de heren C de Putter en J. W. Becu voor dé stichting voor de landbouw, drs H. Verschaffel en ir R. van Krevelen te Sas van Gent voor de werkgeverskring in de kanaal- zóne; vertegenwoordigers van „Havenbelangen" te Terneuzen; bestuursleden van Schuttevaer, de heren B. Touw en P. Aarnoud se voor de schippersorgamsaties en de Rijnvaartcentrale; de heer J Drost uit Middelburg voor de E.V.O.; de heren G. J. W. van der Peijl en D. de Jong voor de N.V. De Hoop", de heer A. J. Cam bier te Breskens; vertegenwoor digers van de vlassersvereniging te St. Jansteen en van de stro vlasfabriek, enz. TzQrr,pr De voorzitter van de Kamer van Koophandel, ir C A. L- Horstmann, zette in een uitvoerig openingswoord het doel der ver gadering uiteen. Hij gaf een over- Icht van de tot dusver gevoerde actie, waarbij hij er de nadruk op legde, dat de vervoerscijfers in Zeeland zeer sterk ten voordele van Terneuzen uitvallen. Een der voornaamste argumenten is dan ook dat in Terneuzen practisch tienmaal zoveel wordt omgezet als in Middelburg. Spr. deed me dedeling van een ^rijven van de heer Roozen van de makelaars in scheepsbevrachtiging. Volgens de heer Roozen en ir Horstmann sloot zich hierbij de verkeersproblemen in Zeeland internationaal te zien. Doet men dat, dan komt men tot de enig mogelijke conclusie, dat Terneu zen de aangewezen plaats is voor het verkeerscentrum in Zeeland en niet het excentrisch gelegen Middelburg. Er is dus geen betere oplossing dan de gehele verkeers- inspectie met het bevrachtings commissariaat in Terneuzen te vestigen. Of om het met de heer Roozen te zeggen: „Ze moeten zijn waar de klanten zijn". De heer Horstmann besloot zijn openingswoord met er de nadruk op te leggen, dat wij de hele zaak los moeten zien van elke zweem van chauvinisme. Alleen het za kelijke belang staat voorop. De heer H. A. M. A. de Meijer zou graag van de aanwezige bin- nenscheepvaart-vertegenwoordi- gers willen vernemen hoe men in die kringen tegenover de samen voeging en de overplaatsing staat. Burgemeester Tellegen betwij feit, of een agentschap Terneu zen na de verdwijning van het commissariaat dezelfde bevoegd heden zou behouden als tot hier toe het geval is geweest. De heer De Meijer meent dat een agentschap te allen tijde on dergeschikt blijft aan de Middel burgse rijksverkeersinspectie. De voorzitter acht twee moge lijkheden aanwezig: 1. Overplaatsing van de rijks verkeersinspectie naar Terneu zen (al voorziet hij hierbij wel de nodige moeilijkheden); 2. Zelfs indien het bevrach tingscommissariaat naar Middel burg overgaat, behoort het Ter- neuzense agentschap dezelfde be voegdheden te krijgen als tot dus ver. Uit de vergadering betwijfelt men echter, of de wet dit laatste toelaat. Ir Van Krevelen meent dat men eigenlijk beter zou moeten weten wat er precies gaat gebeu ren, alvorens men kan protes teren. De voorzitter zegt dat men in elk geval kan protesteren tegen het feit, dat men het advies van de Kamer van Koophandel niet heeft afgewacht, maar via de pers heeft bekendgemaakt, dat reeds tot de bewuste samenvoe ging was besloten. Hij leest de brief van het de partement voor. Uit dit schrijven zou kunnen worden afgeleid, dat men in Den Haag nog aarzelt om de zaak door te voeren. De heer De Meijer staat op het standpunt, dat het hier een proef ballonnetje betreft. Na het over lijden van de heer Weijnen moet Terneuzen de spits afbijten. De heer Drost (Middelburg) dat dit geen specifiek Terneuzense zaak is, maar één van het gehele land. De heren Aarnoudse en Touw delen mede dat de schippersorga nisaties Terneuzen de enig juiste plaats achten voor het commis sariaat. Speciaal de noterings commissie behoort hier te blij ven. De schippers zullen deze zaak steunen en zullen zich niet zonder meer bij een overplaatsing van het voor de kanaalzone zo be langrijke commissariaat neerleg gen. De heer L. de Meijer uit Sas van Gent acht het noodzakelijk, dat het bevrachtingscommissa riaat moet zetelen in' de plaats waar de scheepvaart zich concen treert. Onverwacht komen er vaak zeeschepen binnen, die be diend moeten worden. Dat spoedwerk, waarover men in Middelburg niet kan beslissen. De heer H. A. M. A. de Meijer sluit er zich bij aan, dat de over brenging van de noteringscom missie naar Middelburg helemaal onmogelijk is, maar zelfs als deze commissie in Terneuzen blijft, ontkomt men niet aan velerlei bezwaren. We hebben hier in Zeeuws- Vlaanderen vooral te doen met internationaal vervoer en vaak is er op korte termijn gebrek aan binnenschepen. Hoe men dat uit Middelburg zou moeten regelen, is spr. een raadsel. Nadat de heer Aarnoudse ook op het belang van de z.g. advies commissie heeft gewezen, stelt de voorzitter voor tot een geza menlijke conclusie te komen. De Kamer van Koophandel zal in een tweede schrijven aan het departement de opvattingen van deze vergadering vertolken. De heer De Putter, voor de Stichting voor de Landbouw spre kend, zegt dat hij niet direct bij deze zaak betrokken is, al be grijpt en onderschrijft hij het standpunt van Zeeuws-Vlaande ren ten volle. Hij zou echter aan deze bijeenkomst niet het karak ter van een protestvergadering willen geven. Spr. is van oordeel dat de minister eerst volledig moet worden ingelicht en dat men dan moet afwachten wat er zal gebeuren, alvorens tot een protest over te gaan. Verschillende aanwezigen blij ken het hiermee eens. De heer D. de Jong wijst er nog op dat men in Middelburg de moeilijkheden niet kan overzien en beoordelen, welke zich in Ter neuzen voordoen. De heer L. F. du Bois wil in 'net schrijven aan het departe ment ook beklemtonen, dat de wet tot stand is gekomen, zonder dat men de mening van de Ka mer van Koophandel of van het bedrijfsleven heeft gevraagd. De voorzitter concludeert dat uit de vergadering geen stemmen zijn opgegaan, die zich tegen deze gemeenschappelijke actie verzet ten. De Kamer van Koophandel zal aan het ministerie de ter sprake gekomen argumenten uit eenzetten, waarbij op verzoek van de heer De Putter de mogelijk heid wordt opengehouden voor een onderhoud met de minister persoonlijk. Geheel bevredigd zullen de meeste bezoekers deze vergade ring wel niet verlaten hebben. De plannen der regering zijn immers niet in onderdelen bekend, zodat een actie tegen deze plannen nog ietwat in de ruimte hangt. Niettemin kunnen wij het ini tiatief van de Kamer van Koop handel van harte toejuichen. Het is voor scheepvaart, industrie en handel te hopen, dat het bevrach tingscommissariaat te Terneuzen gevestigd blijft. Reeds enkele dagen heerst er een onprettige verhouding tussen de gemeente Groningen en het Duitse circus Fronz Althoff. Het is al tot enkele incidenten geko men, welke haar oorzaak hebben in een conflict dat gerezen is tussen de gemeente Groningen en het circus en waarbij ook de gemeente Haren, een Groninger grensgemeente, ten nauwste is betrokken. uiteraaM ten volle aan, dient men betwist dit en betoogt De raad voor de scheepvaart heeft Woensdag tegenover de ge zagvoerder van het m.s. „Spaar- nestroom", de heer J. Holster, die ain zinkende boot na een aanva- riiw op 20 Maart j.l. met het Duitse schip „Waldemar Sieg De minister van Verkeer en Waterstaat heeft bepaald dat motoren van het merk Cavalet- ta type a, welke wat uitvoering en' constructie betreft, overeen komen met de door de N. V. Mofaca, Kerkstraat 386-388 te Amsterdam, bij de rijksdienst voor het wegvervoer gedepo neerde en door de directeur van genoemde rijksdienst gewaarj merkte tekeningen en beschrij ving, worden aangemerkt als verbrandingsmotoren, als be doeld in art. 1, eerste lid, onder a, van het Wegenverkeersregle ment. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft voorts bepaald dat motoren van het merk Zün- dapp, type Km-48, welke wat uitvoering en constructie be treft, overeenkomen met de door Motor Mercuur, Pletterijkade 28 te Den Haag bij de rijksdienst voor het wegverkeer gedepo neerde en door de directeur van genoemde rijksdienst gewaar merkte tekeningen en beschrij ving, worden aangemerkt als verbrandingsmotoren, als be doeld in art. 1, eerste lid, onder ié, van het Wegenverkeersregle ment. De Griekse premier, maarschalk Papagos, is Woensdagochtend :met zijn minister van Buiten landse Zaken in Rome aangeko men voor een officieel bezoek van 3 dagen als gast van de Italiaanse regering. Hij zal met Italiaanse poli tieke leiders besprekingen voe len over de algemene toestand m Europa en de positie van Italië en Griekenland als leden van het Atlantische pact en als Middellandse Zeemogendheden. had verlaten, niet de berisping uitgesproken, die door de in specteur-generaal voor de scheepvaart tegen hem was ge vraagd. De raad beperkte zich in zijn uitspraak tot het maken van enige aanmerkingen op het be leid van de kapitein, doch hem werd geen straf opgelegd. Zoals gemeld, was de beman ning van de „Spaarnestroom die na de aanvaring in zinkende toestand verkeerde, in de red dingboot gegaan, waarbij bleek, dat één lid, de olieman G. J. Stuurman uit Amsterdam, z'ch nog niet aan boord van de red dingboot bevond. Op dat moment dreef de reddingboot met de vijf tien opvarenden al op grote af stand van het wrak, dat reeds ,door alle leden van de beman ning was opgegeven", zoals de kapitein tijdens het onderzoek door de Raad voor de Scheep vaart heeft verklaard. Men heeft nog gepoogd terug te roeien doch men kon het schip in de duisternis niet meer vinden, al dus de kapitein. Negen uur na de aanvaring ontdekte het Nederlandse m.s. „Stentor" het hulpeloos rond drijvende wrak, aan boord waar van de uitgeputte olieman niet vergeefs de aandacht trachtte te trekken. De man werd gered en ook het schip, dat met vier tros sen aan de „Stentor" werd vast gemaakt, kon behouden in Do ver worden gebracht. ,Een daad van uitstekende zee manschap" noemde de inspec teur, de heer J. Metz, deze ma noeuvre, waarvoor zowel de ka pitein van de „Stentor", de heer R. P. Dros uit Heemstede, als de eerste stuurman, de heer E. de Blauw uit Zandvoort, werden ge complimenteerd door de inspec teur en de president van de raad. De heer Metz had het gedrag van de kapitein van de „Spaar nestroom" verantwoordelijk ge noemd voor het ontbreken van discipline bij de bemannnig van de „Spaarnestroom" op enige critieke ogenblikken. Aan deze indruk kon de inspecteur naar hij zei zich tenminste niet ont trekken. „Het is onbegrijpelijk dat de reddingboot is losgeraakt van de „Spaarnestroom", vóór dat de olieman eveneens aan boord was. Waarom heeft men deze man later niet meer van boord gehaald?" zo vroeg de in specteur zich af. De Raad voor de Scheepvaart zal later het vonnis motiveren. Vakbondleiders uit Engeland, Amerika, Zweden, Afrika en In dia hebben uitvoerig gereageerd op een verklaring die „het inter nationale verbond van vrije vak verenigingen" tegenover de pers heeft afgelegd over morele her bewapening. De heer Sibnath Banerjee uit India, voorzitter van de socialistische vakbond met 800.000 leden, zeide op de wereld conferentie voor morele herbe wapening, dat het bulletin van het I.V.V.V. zegt, dat het zijn vakbond was, die het onderzoek betreffende morele herbewape ning begon. „Ik ben mij niet be wust van enige discussie over morele herbewapening in ons hoofdbestuur of van enige in structie van mijn vakbond om een officieel onderzoek erover in te stellen", aldus was zijn com mentaar hierop. De heer Banerjee zei, dat het I.V.V.V. er zich op voor laat staan een neutrale houding aan te nemen in politieke en gods dienstige aangelegenheden, maar „desondanks hebben zij in een rapport van zeven bladzijden een aanval gedaan op de grote we reldmacht, die bekend is als „mo rele herbewapening". Vele pun ten in deze aanval zijn ons be kend, omdat zij door radio-Mos kou tegen morele herbewapening gebruikt zijn. Zonder enige re serve bied ik U allen en dr. Frank Buchman mijn verontschuldiging aan, omdat mijn vakverbond zon der onze toestemming gebruikt is om een aanval op morele her bewapening te richten. De be schuldiging van inmenging door morele herbewapening is absurd, omdat morele herbewapening overal eenheid tot stand brengt in de vakverenigingen, hetgeen in de huidige tijd onze grootste behoefte is. Deze ideologie kan zeer goed de weg blijken te zijn waarop de millioenen van Oost en West samen kunnen reizen naar een nieuwe wereld van so ciale gerechtigreid, zekerheid en vrede." De heer Banerjee verenigde zich met het telegram, dat een groep Engelse vakverenigings leiders, onder leiding van James Hayworth, voorzitter van de bond van transportemployé's ge zonden heeft aan de voorzitter van de Engelse vakbond en waar in gezegd wordt dat het rapport van het I.V.V.V. de feiten ver draait dat de conclusies onrecht vaardig en onwaar zijn en op een ongelegen tijdstip zijn geuit. Het circus zo verneemt het A.N.P. van de gemeentelijke autoriteiten te Groningen, had dit najaar een standplaats in Groningen aangevraagd. Dit werd door de gemeente gewei gerd omdat men de standplaats reeds aan een ander circus had toegezegd. Later heeft de gemeente Gro ningen wel het circus Althofl aangeboden in het voorjaar te komên. Dit aanbod werd bij aangetekend schrijven gedaan, doch dit schrijven, zo wordt van de zijde van het circus verno men, werd nimmer ontvangen. Circus Althoff had evenwel haar noordelijk tournee vastgesteld en nam standplaatsen in Hee renveen en Leeuwarden, waarna zij van de gemeente Haren ver gunning kreeg ook daar 11 da gen standplaats te kiezen. Hier over zou de gemeente Gronin gen nu boos zijn. Groningen ziet in het circus Althoff een con current, die vlak tegen Gronin- gens gemeentegrens aan gaat staan en daardoor vele duizen den Groningers trekt. Het re sultaat hiervan is, zo redeneert men van de zijde van de gemeen te Groningen dat straks het an dere circus practisch geen be zoekers meer krijgt, want het circus, dat in Groningen komt, zal enkele dagen na 't vertrek van circus Althoff, haar tenten in het centrum van de stad op slaan. Circus Althoff is van me ning dat hier geen sprake is van een gezonde concurrentie, maar de gemeente Groningen heeft geweigerd faciliteit aan het cir cus te verlenen. „Het circus mocht geen re- clamerit door Groningen maken, want dat was reclame die alleen resulteerde in verhoogde ver makelijkheidsbelastinggelden in de kas van de gemeente Haren", aldus de gemeente Groningen. Het lichtcomité Groningen had circus Althoff gevraagd deel te nemen aan het bloemen corso. De autoriteiten vernamen dit en de politie verbood deel name van het circus aan het corso. Ook hebben vele Gronin gers tevergeefs staan wachten op de bussen van de gemeente tram te Groningen, die hen naar de gemeentegrens zouden vervoeren, waar zij de circus voorstellingen zouden bijwonen. De bussen reden echter de nor male 8-minutendienst. Er wer den geen extra-diensten inge legd. Door al deze acties van de gemeente Groningen zou er in Groningen ontstemming zijn gekomen en zou het gemeente bestuur van kleinzieligheid wor den beticht. werden zij op het grondgebied van Groningen staande gehou den door een agent, die na over leg met zijn superieuren, de ka meel de toegang tot de gemeen te Groningen verbood. Ter plaatse kregen de studen ten juridische bijstand van mr Bleeker, die adviseerde de ka meel van de heer Althoff te ko ken. De koop werd gesloten en voor 60 waren de studenten eigenaar van de kameel. Toen bleken er uit reclametechnische overwegingen geen bezwaren meer de kameel naar Groningen te brengen. Er werd echter be paald, dat de kameel niet in de „serenade-stoet" mocht meelo pen omdat het beest „een wild dier" was. iEr ontstond wederom een verschil van mening tussen mr Bleeker en de politie. Door de jurist werd aangetoond dat een kameel geen wild dier was, maar een huisdier. Uit oogpunt van dierenbescherming was er eveneens volgens deze jurist geen bezwaar, maar de politie bleef op haar standpunt staan en zeide de serenade te verbie den als de kameel mee zou lo pen. Inmiddels had de stoet zich reeds in het centrum van de stad Groningen in beweging ge- i scherpen. zet. Voor de kameel wilde men toen geen verbod van de serena de forceren. POLITIONELE MAAT REGELEN. De tegenwerking van de ge meentelijke autoriteiten te Gro ningen uit zich verder in poli tionele maatregelen rond het terrein van het circus. Het cir custerrein wordt aan de ene zijde begrensd door grond van Groningen en men mag langs die zijde het circus niet betre den. Zelfs werd een plank ver wijderd, die op grondgebied van de gemeente Groningen lag als service voor het publiek. Er mogen geen auto's parkeren op Gronings gebied, terwijl de beide burgemeesters van Gro ningen en Haren uren zouden hebben geconfereerd welk hekje op Gronings gebied welk niet mocht worden verwijderd om de transportwagens van het circus door te laten. Aan beide zijden van de ge meentegrens staan politieagenten van Groningen en Haren: aan de ene kant wordt „doorrijden" be volen, aan de andere kant is de politie gastvrij. De gemeente Ha ren krijgt naar raming door het cjptreden van het circus een fi nancieel voordeel van 40.000,-, hetgeen de rivaliteit tussen beide gemeenten nog meer zou ver- in1900bezalde were 15 000 auto's in1927was dit aantal gesle gen lol totaal ca 28millioen auto's -1 thans bezitten wij totaal ca.78millioen auto's in 1900werdaémens ge- mirldold ra BO iaar oud ...1522 had de mens ca3jaar in!929 had de mens hier nodig vooreen reis om de 1 ~j m j wereld In1935 was deze gemiddel- I thans wordFde mens ge- deJeefhjd^estegen^otca^Ojjj^jddel^^STjaarouff thans heeft de mens hïer- voorca 3dagen nodig voor ca 20dagen nodig P in 1650 telde de mensheid ca.470millioen zielen in 1900 waren wij gestegen totca 1,6mil[iard zielen hononl KK^nc holh rlo mon^hoir, CA thans telt de mensheid ca 2,3milliard zielen Onder leiding van prof. W. P. Pee, voorzitter van de Belgische vereniging voor beschaafde om gangstaal en ir J. T. Duyvis, voorzitter van het Nederlandse genootschap „Onze taal", zijn de leden der dagelijkse besturen van beide verenigingen voor de eerste keer te Brussel bijeen ge weest. Zij hebben de mogelijkheden besproken van een nauwe sa menwerking ter bevordering van een zuivere omgangstaal in de taalverwante Nederlands spre kende gebieden. Besloten werd jaarlijks bijeen te komen. Tussentijds zullen de opgedane ervaringen schriftelijk worden uitgewisseld. Bij STUDENTEN IN ACTIE. de jongste maatregelen De krijgsraad te velde West te 's-Gravenhage heeft Woensdag morgen de 22-jarige dienstplich tige vaandrig A. A. S. veroor deeld tot 14 dagen gevangenis straf, voorwaardèlijk met een proeftijd van één jaar en een boete van 50, sub. 25 dagen hechtenis. S. was ervan beschuldigd bui ten het militaire oefenterrein te Amersfoort een aanvalsgranaat tot ontploffing te hebben ge bracht ten gevolge waarvan eni ge vrouwen, die in de buurt van de ontploffing fietsten, kleine verwondingen hadden opgelopen. De auditeur-militair had tegen S. een gevangenisstraf van drie weken gevorderd. HET AUTO-ONGELUK TE AMSTERDAM. Kapelaan aan verwondin gen bezweken. Dinsdagavond is in het Wilhel- minagasthuis te Amsterdam overleden de 33-jarige kapelaan P. Tetteroo van de parochie van de H. Johannes de Doper, die bij van de gemeentelijke autoritei ten zijn ook de studenten in het geweer gekomen. Der traditie getrouw werd bij de rectoraats overdracht aan de Groninger universiteit een serenade ge bracht aan de nieuwe rector- magnificus der universiteit. Dit is een optocht waarin de meest vreemdsoortige voertuigen wor den meegenomen. Tevens wordt de gelegenheid aangegrepen om bepaalde misstanden te Gro ningen te hekelen. De studenten hebben de directeur van het circus, de heer Franz Althoff, gevraagd een kameel voor deze optocht te mogen lenen. Toen enkele studenten vanaf hef cir- cus met de kameel vertrokken, de ernstige autobotsing tussen een taxi en een personenauto op de Amstelveenseweg een schedel- basisfractuur opliep. Omtrent de toestand van de overige gewonden, wordt verno men, dat mej. Van Rijn er nog steeds zeer ernstig aan toe is. Zij is nog niet buiten gevaar. In de toestand van het echtpaar Campfens is aanzienlijke verbe tering ingetreden, evenals in die van hun beide zoontjes. De jong ste, voor wiens leven Dinsdag werd gevreesd, is thans eveneens buiten gevaar. DODELIJK VERKEERS ONGELUK TE NIJMEGEN. Op de nieuwe Ubbergse weg te Nijmegen is de heer Van der Kraak, in dienst van de economi sche controledienst te Arnhem, verongelukt. Hij reed op zijn mo tor over genoemde weg en botste naar de politie mededeelde door onoplettendheid tegen een auto bus van de gemeente Nijmegen. Van der K. liep een schedelbasis- fractuur op en overleed 'énige mi nuten na het ongeluk. De duo passagier, de heer Versteeg uit Arnhem, werd van de motor ge slingerd en zwaar gewond. Hij verkeert nog in levensgevaar. Hij is ongenomen in ziekenhuis te Nijmegen. 40) In geautoriseerde bewerking uit het Amerikaanse door E. VEEGENS—LATORF. Nadruk verboden. Dat Flora aan God geloofde, dat zij bad, dat zij een beeldje van de Heilige Maagd in haar slaapkamer had, vonden zij heel gewoon. Zij bemoeiden zich niet met haar godsdienst. De vrouwen in China geloven meer dan de mannen aan Boeddha. De man nen bekommeren zich niet om godsdienst, maar de vrouwen wel. Dat was typisch Chinees. Er waren tijden waarin Flora bijzonder vroom was. Dat was al tijd in het voorjaar. Het was als of er iets groots ging gebeuren Dan bad zij meer en ging zij vaker naar de kerk. Als de Stille Week begon ging zij iedere dag naar de kerk. Dat was als zij witte kaarsen voor het beeld van de Maagd brandde. In die week was. Flora «en ander mens. Zij droeg dan altijd een hoed met roze bloemen erop. De school was gesloten en Tom en Eva zagen Flora de hele dag. Zij was een beetje liever dan anders, verge vingsgezinder en vriendelijker tegen iedereen. Als het Pasen was, stond Flora 's morgens om vijf uur op om naar de mis te gaan. 's Middags zette zij haar mooie hoed op en ging met Daiko en de kinderen wandelen op Fifth Avenue. Eva droeg een rode Chinese jurk, die haar moeder voor haar gemaakt had. Zij was nog tenger, maar haar vormen begonnen zich te ontwikkelen. De kinderen lie pen met Flora terwijl Loy met zijn ouders achter hen wandelde. „Je moet aan God geloven", zei Flora. „Geloof je niet, dat God bestaat?" „Natuurlijk wel." Meer kon Flora niet uit hen krijgen. De familie nam het be staan van God aan. Het was net of je het bestaan van vader en moeder aannam en van de Third Avenue bovengrondse. „Als je Christen wordt dan be drieg je niet en je dobbelt niet en je drinkt niet." „Maar alle goede mensen be driegen niet en dobbelen en drin ken niet." Flora zag er met haar Paas- hoedje gelukkig en zelfs mooi uit. „Daisow, je bent een goede vrouw", zei Tom na een poosje. Flora glimlachte. „Heus?" „Je bent anders dan de Ameri kaanse vrouwen. Je bent een goede schoonzuster en je houdt van je man." Waarom denk je, dat Ameri kaanse vrouwen- niet van haar mannen houden?" „Is dat dan niet zo? Je ziet het altijd op de film. Vorige week heb ik er een gezien. Zij gooide haar man van alles naar zijn hoofd en zij maakten ruzie en schreeuwden en hij ging weg en smeet de deur dicht en ging naar een andere vrouw. Zijn veel mannen en vrouwen zo?" „Ik denk het wel," antwoordde Flora aarzelend. „Slaan Amerikanen hun vrou wen?" Flora schrok. „Nee. Een gent leman slaat zijn vrouw niet. De wet verbiedt het en de Ameri kaanse vrouwen zouden het niet verdragen. Slaan Chinezen hun vrouwen?" „Natuurlijk niet. Chinezen schreeuwen erg hard als zij ruzie hebben. Dat is alles. Je bent ge lukkig met Daiko, hè?" „Ja", antwoordde Flora. „Je bent ook een goede dochter voor vader en moeder. Moeder was bang toen wij op het schip kwamen en zij erover nadacht dat zij een Amerikaanse schoon dochter zou krijgen. Flora was getroffen. Zij dacht aan veel dingen, aan de keren, dat zij zich had moeten beheer sen en inhouden. „Zeg Daisow, je bent net een Chinese vrouw." „Hoe bedoel je?" „Je werkt de hele dag en je maakt geen ruzie met je man en de ouders." Dat is omdat mijn familie Ita liaans is. In Italië, zegt mijn va der, zijn de kinderen altijd ge hoorzaam aan de ouders. Een „padre" is een „padre'Dat klinkt anders dan in het Engels. „Kan je Italiaans spreken. „Een beetje. Pappa en mamma spreken thuis Italiaans, maar me allerlei Engelse woorden er tus sen door. Er zijn allerlei Ameri kaanse woorden, die wij niet in het Italiaans kunnen zeggen. Italië is zeker wel een mooi land? Ik heb wel over Rome en Florence en Venetië gelezen." Italië is een mooi land en het leven is er prettig, zegt pappa altijd. Hij komt uit Milaan. Hij en mamma praten dikwijls over Ita lië als zij een glaasje wijn hebben gedronken. Het leven is er goed en gemakkelijk, met olijfbomen en lekker eten en muziek, en ka thedralen en kloosters, en het hele volk gelooft in God. De mensen zijn tevreden. Ik zou er wel heen willen om mijn moe derland te zien." „Heb je je land nooit gezien!" „Nee. Ik ben hier geboren. Ik ben Amerikaanse en ik voel mij een Amerikaanse. Maar sommige dingen, die pappa zegt, maken, dat ik me ook een Italiaanse voel. Het is alles door elkaar." „Is je vader hier gelukkig?" „Nu wel", zei Flora. „Hij heeft mamma, en daardoor vindt hij alles best." (Wordt vervolgd.) Dinsdag is te Tholen, onder voorzitterschap van burgemees ter L. A. Verburg van Stavenis- se, een bespreking gehouden tussen vertegenwoordigers van de burgerlijke en kerkelijke ge meenten op het eiland Tholen met betrekking tot het maat schappelijke werk en de gezins verzorging in dat gebied. De directeur van de stichting Zeeland voor maatschappelijk en cultureel werk, mr J. Hornstra, gaf een uitvoerige uiteenzetting van doel en werkwijze van het maatschappelijk werk en de ge zinsverzorging. Mej. Westra, eveneens van de stichting Zee land, lichtte de inleiding van mr Hornstra toe aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. De provinciale inspecteur van het ministerie voor maatschap pelijk werk in Zeeland, de heer S. J. G. van Leeuwen, gaf in lichtingen omtrent de financiële zijde van het werk. De voorbereidende commissie zal thans aan alle burgerlijke en kerkelijke gemeenten van het eiland Tholen een ontwerp- stichtingsakte doen toekomen, welke als uitgangspunt zal kun nen dienen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2