Kamer van Koophandel belegt
openbare vergadering
Er staat een circus in Haren
bij Groningen....
i mmm
Binnenlands Nieuws
Delbeschuldiging van het
I.V.V.V. tegen
„Morele Herbewapening"
'Geen stral voor kapitein
,Spaarnestroom
8
van
CHINEZENWIJK
Bekendmakingen merk en
type hulpmotor
laarschalk Papagos in
Rome
Belgisch-Nederlandse
samenwerking op
taalgebied
mm
Besprekingen maatschap
pelijk werk en gezins
verzorging eiland Tholen
De verplaatsing van het Bevrachtingscommissariaat
WAAR GAAT
DAT HEEN
ONTPLOFFENDE HAND
GRANAAT VERWONDDE
ENIGE VROUWEN.
£in y» Stang
Zoals bekend koestert het de
partement van verkeer en water
staat het voornemen het sinds
1933 te Terneuzen bestaande be
vrachtingscommissariaat binnen
afzienbare tijd naar Middelburg
over te brengen. Deze overplaat
sing, waartegen scheepvaart,
handel en industrie in de kanaal
zone van Oost Zeeuws-Vlaande-
ren in het geweer zijn gekomen,
vloeit voort uit de na ampele
voorbereiding tot stand gekomen
„Wet Goederenvervoer", waarbij
de rijksverkeersinspecties en de
bevrachtingscommissariaten wor
den samengevoegd.
De Kamer van Koophandel,
met het gemeentebestuur van
Terneuzen, de enige instantie die
van de voorgenomen verandering
op de hoogte was gesteld, achtte
het nodig over deze belangrijke
aangelegenheid met alle betrok
ken partijen van gedachten te
wisselen om tot een gezamenlijke
actie te komen. Hiertoe was
Woensdagmiddag in hotel „Kot
terdam" te Terneuzen een open
bare vergadering belegd, die zich
in een druk bezoek mocht ver
baast het dagelijks bestuur van
de Kamer van Koophandel en r a-
hrieken merkten wij o.m. op de
burgemeester van Terneuzen en
wethouder Den Hamer; de heren
C de Putter en J. W. Becu voor
dé stichting voor de landbouw,
drs H. Verschaffel en ir R. van
Krevelen te Sas van Gent voor de
werkgeverskring in de kanaal-
zóne; vertegenwoordigers van
„Havenbelangen" te Terneuzen;
bestuursleden van Schuttevaer,
de heren B. Touw en P. Aarnoud
se voor de schippersorgamsaties
en de Rijnvaartcentrale; de heer
J Drost uit Middelburg voor de
E.V.O.; de heren G. J. W. van der
Peijl en D. de Jong voor de N.V.
De Hoop", de heer A. J. Cam
bier te Breskens; vertegenwoor
digers van de vlassersvereniging
te St. Jansteen en van de stro
vlasfabriek, enz. TzQrr,pr
De voorzitter van de Kamer
van Koophandel, ir C A. L-
Horstmann, zette in een uitvoerig
openingswoord het doel der ver
gadering uiteen. Hij gaf een over-
Icht van de tot dusver gevoerde
actie, waarbij hij er de nadruk op
legde, dat de vervoerscijfers in
Zeeland zeer sterk ten voordele
van Terneuzen uitvallen. Een der
voornaamste argumenten is dan
ook dat in Terneuzen practisch
tienmaal zoveel wordt omgezet
als in Middelburg. Spr. deed me
dedeling van een ^rijven van
de heer Roozen van de makelaars
in scheepsbevrachtiging.
Volgens de heer Roozen en ir
Horstmann sloot zich hierbij
de verkeersproblemen in Zeeland
internationaal te zien. Doet men
dat, dan komt men tot de enig
mogelijke conclusie, dat Terneu
zen de aangewezen plaats is voor
het verkeerscentrum in Zeeland
en niet het excentrisch gelegen
Middelburg. Er is dus geen betere
oplossing dan de gehele verkeers-
inspectie met het bevrachtings
commissariaat in Terneuzen te
vestigen. Of om het met de heer
Roozen te zeggen: „Ze moeten
zijn waar de klanten zijn".
De heer Horstmann besloot zijn
openingswoord met er de nadruk
op te leggen, dat wij de hele zaak
los moeten zien van elke zweem
van chauvinisme. Alleen het za
kelijke belang staat voorop.
De heer H. A. M. A. de Meijer
zou graag van de aanwezige bin-
nenscheepvaart-vertegenwoordi-
gers willen vernemen hoe men in
die kringen tegenover de samen
voeging en de overplaatsing
staat.
Burgemeester Tellegen betwij
feit, of een agentschap Terneu
zen na de verdwijning van het
commissariaat dezelfde bevoegd
heden zou behouden als tot hier
toe het geval is geweest.
De heer De Meijer meent dat
een agentschap te allen tijde on
dergeschikt blijft aan de Middel
burgse rijksverkeersinspectie.
De voorzitter acht twee moge
lijkheden aanwezig:
1. Overplaatsing van de rijks
verkeersinspectie naar Terneu
zen (al voorziet hij hierbij wel de
nodige moeilijkheden);
2. Zelfs indien het bevrach
tingscommissariaat naar Middel
burg overgaat, behoort het Ter-
neuzense agentschap dezelfde be
voegdheden te krijgen als tot dus
ver.
Uit de vergadering betwijfelt
men echter, of de wet dit laatste
toelaat.
Ir Van Krevelen meent dat
men eigenlijk beter zou moeten
weten wat er precies gaat gebeu
ren, alvorens men kan protes
teren.
De voorzitter zegt dat men in
elk geval kan protesteren tegen
het feit, dat men het advies van
de Kamer van Koophandel niet
heeft afgewacht, maar via de
pers heeft bekendgemaakt, dat
reeds tot de bewuste samenvoe
ging was besloten.
Hij leest de brief van het de
partement voor. Uit dit schrijven
zou kunnen worden afgeleid, dat
men in Den Haag nog aarzelt om
de zaak door te voeren.
De heer De Meijer staat op het
standpunt, dat het hier een proef
ballonnetje betreft. Na het over
lijden van de heer Weijnen moet
Terneuzen de spits afbijten.
De heer Drost (Middelburg)
dat dit
geen specifiek Terneuzense zaak
is, maar één van het gehele land.
De heren Aarnoudse en Touw
delen mede dat de schippersorga
nisaties Terneuzen de enig juiste
plaats achten voor het commis
sariaat. Speciaal de noterings
commissie behoort hier te blij
ven. De schippers zullen deze
zaak steunen en zullen zich niet
zonder meer bij een overplaatsing
van het voor de kanaalzone zo be
langrijke commissariaat neerleg
gen.
De heer L. de Meijer uit Sas
van Gent acht het noodzakelijk,
dat het bevrachtingscommissa
riaat moet zetelen in' de plaats
waar de scheepvaart zich concen
treert. Onverwacht komen er
vaak zeeschepen binnen, die be
diend moeten worden. Dat
spoedwerk, waarover men in
Middelburg niet kan beslissen.
De heer H. A. M. A. de Meijer
sluit er zich bij aan, dat de over
brenging van de noteringscom
missie naar Middelburg helemaal
onmogelijk is, maar zelfs als deze
commissie in Terneuzen blijft,
ontkomt men niet aan velerlei
bezwaren.
We hebben hier in Zeeuws-
Vlaanderen vooral te doen met
internationaal vervoer en vaak
is er op korte termijn gebrek aan
binnenschepen. Hoe men dat uit
Middelburg zou moeten regelen,
is spr. een raadsel.
Nadat de heer Aarnoudse ook
op het belang van de z.g. advies
commissie heeft gewezen, stelt
de voorzitter voor tot een geza
menlijke conclusie te komen.
De Kamer van Koophandel zal
in een tweede schrijven aan het
departement de opvattingen van
deze vergadering vertolken.
De heer De Putter, voor de
Stichting voor de Landbouw spre
kend, zegt dat hij niet direct bij
deze zaak betrokken is, al be
grijpt en onderschrijft hij het
standpunt van Zeeuws-Vlaande
ren ten volle. Hij zou echter aan
deze bijeenkomst niet het karak
ter van een protestvergadering
willen geven. Spr. is van oordeel
dat de minister eerst volledig
moet worden ingelicht en dat
men dan moet afwachten wat
er zal gebeuren, alvorens tot een
protest over te gaan.
Verschillende aanwezigen blij
ken het hiermee eens.
De heer D. de Jong wijst er nog
op dat men in Middelburg de
moeilijkheden niet kan overzien
en beoordelen, welke zich in Ter
neuzen voordoen.
De heer L. F. du Bois wil in
'net schrijven aan het departe
ment ook beklemtonen, dat de
wet tot stand is gekomen, zonder
dat men de mening van de Ka
mer van Koophandel of van het
bedrijfsleven heeft gevraagd.
De voorzitter concludeert dat
uit de vergadering geen stemmen
zijn opgegaan, die zich tegen deze
gemeenschappelijke actie verzet
ten. De Kamer van Koophandel
zal aan het ministerie de ter
sprake gekomen argumenten uit
eenzetten, waarbij op verzoek van
de heer De Putter de mogelijk
heid wordt opengehouden voor
een onderhoud met de minister
persoonlijk.
Geheel bevredigd zullen de
meeste bezoekers deze vergade
ring wel niet verlaten hebben. De
plannen der regering zijn immers
niet in onderdelen bekend, zodat
een actie tegen deze plannen nog
ietwat in de ruimte hangt.
Niettemin kunnen wij het ini
tiatief van de Kamer van Koop
handel van harte toejuichen. Het
is voor scheepvaart, industrie en
handel te hopen, dat het bevrach
tingscommissariaat te Terneuzen
gevestigd blijft.
Reeds enkele dagen heerst er
een onprettige verhouding tussen
de gemeente Groningen en het
Duitse circus Fronz Althoff. Het
is al tot enkele incidenten geko
men, welke haar oorzaak hebben
in een conflict dat gerezen is
tussen de gemeente Groningen
en het circus en waarbij ook de
gemeente Haren, een Groninger
grensgemeente, ten nauwste is
betrokken.
uiteraaM ten volle aan, dient men betwist dit en betoogt
De raad voor de scheepvaart
heeft Woensdag tegenover de ge
zagvoerder van het m.s. „Spaar-
nestroom", de heer J. Holster, die
ain zinkende boot na een aanva-
riiw op 20 Maart j.l. met het
Duitse schip „Waldemar Sieg
De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft bepaald dat
motoren van het merk Cavalet-
ta type a, welke wat uitvoering
en' constructie betreft, overeen
komen met de door de N. V.
Mofaca, Kerkstraat 386-388 te
Amsterdam, bij de rijksdienst
voor het wegvervoer gedepo
neerde en door de directeur van
genoemde rijksdienst gewaarj
merkte tekeningen en beschrij
ving, worden aangemerkt als
verbrandingsmotoren, als be
doeld in art. 1, eerste lid, onder
a, van het Wegenverkeersregle
ment.
De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft voorts bepaald
dat motoren van het merk Zün-
dapp, type Km-48, welke wat
uitvoering en constructie be
treft, overeenkomen met de door
Motor Mercuur, Pletterijkade 28
te Den Haag bij de rijksdienst
voor het wegverkeer gedepo
neerde en door de directeur van
genoemde rijksdienst gewaar
merkte tekeningen en beschrij
ving, worden aangemerkt als
verbrandingsmotoren, als be
doeld in art. 1, eerste lid, onder
ié, van het Wegenverkeersregle
ment.
De Griekse premier, maarschalk
Papagos, is Woensdagochtend
:met zijn minister van Buiten
landse Zaken in Rome aangeko
men voor een officieel bezoek
van 3 dagen als gast van de
Italiaanse regering.
Hij zal met Italiaanse poli
tieke leiders besprekingen voe
len over de algemene toestand
m Europa en de positie van
Italië en Griekenland als leden
van het Atlantische pact en als
Middellandse Zeemogendheden.
had verlaten, niet de berisping
uitgesproken, die door de in
specteur-generaal voor de
scheepvaart tegen hem was ge
vraagd. De raad beperkte zich in
zijn uitspraak tot het maken van
enige aanmerkingen op het be
leid van de kapitein, doch hem
werd geen straf opgelegd.
Zoals gemeld, was de beman
ning van de „Spaarnestroom
die na de aanvaring in zinkende
toestand verkeerde, in de red
dingboot gegaan, waarbij bleek,
dat één lid, de olieman G. J.
Stuurman uit Amsterdam, z'ch
nog niet aan boord van de red
dingboot bevond. Op dat moment
dreef de reddingboot met de vijf
tien opvarenden al op grote af
stand van het wrak, dat reeds
,door alle leden van de beman
ning was opgegeven", zoals de
kapitein tijdens het onderzoek
door de Raad voor de Scheep
vaart heeft verklaard. Men heeft
nog gepoogd terug te roeien
doch men kon het schip in de
duisternis niet meer vinden, al
dus de kapitein.
Negen uur na de aanvaring
ontdekte het Nederlandse m.s.
„Stentor" het hulpeloos rond
drijvende wrak, aan boord waar
van de uitgeputte olieman niet
vergeefs de aandacht trachtte te
trekken. De man werd gered en
ook het schip, dat met vier tros
sen aan de „Stentor" werd vast
gemaakt, kon behouden in Do
ver worden gebracht.
,Een daad van uitstekende zee
manschap" noemde de inspec
teur, de heer J. Metz, deze ma
noeuvre, waarvoor zowel de ka
pitein van de „Stentor", de heer
R. P. Dros uit Heemstede, als de
eerste stuurman, de heer E. de
Blauw uit Zandvoort, werden ge
complimenteerd door de inspec
teur en de president van de raad.
De heer Metz had het gedrag
van de kapitein van de „Spaar
nestroom" verantwoordelijk ge
noemd voor het ontbreken van
discipline bij de bemannnig van
de „Spaarnestroom" op enige
critieke ogenblikken. Aan deze
indruk kon de inspecteur naar
hij zei zich tenminste niet ont
trekken. „Het is onbegrijpelijk
dat de reddingboot is losgeraakt
van de „Spaarnestroom", vóór
dat de olieman eveneens aan
boord was. Waarom heeft men
deze man later niet meer van
boord gehaald?" zo vroeg de in
specteur zich af.
De Raad voor de Scheepvaart
zal later het vonnis motiveren.
Vakbondleiders uit Engeland,
Amerika, Zweden, Afrika en In
dia hebben uitvoerig gereageerd
op een verklaring die „het inter
nationale verbond van vrije vak
verenigingen" tegenover de pers
heeft afgelegd over morele her
bewapening. De heer Sibnath
Banerjee uit India, voorzitter van
de socialistische vakbond met
800.000 leden, zeide op de wereld
conferentie voor morele herbe
wapening, dat het bulletin van
het I.V.V.V. zegt, dat het zijn
vakbond was, die het onderzoek
betreffende morele herbewape
ning begon. „Ik ben mij niet be
wust van enige discussie over
morele herbewapening in ons
hoofdbestuur of van enige in
structie van mijn vakbond om
een officieel onderzoek erover in
te stellen", aldus was zijn com
mentaar hierop.
De heer Banerjee zei, dat het
I.V.V.V. er zich op voor laat
staan een neutrale houding aan
te nemen in politieke en gods
dienstige aangelegenheden, maar
„desondanks hebben zij in een
rapport van zeven bladzijden een
aanval gedaan op de grote we
reldmacht, die bekend is als „mo
rele herbewapening". Vele pun
ten in deze aanval zijn ons be
kend, omdat zij door radio-Mos
kou tegen morele herbewapening
gebruikt zijn. Zonder enige re
serve bied ik U allen en dr. Frank
Buchman mijn verontschuldiging
aan, omdat mijn vakverbond zon
der onze toestemming gebruikt
is om een aanval op morele her
bewapening te richten. De be
schuldiging van inmenging door
morele herbewapening is absurd,
omdat morele herbewapening
overal eenheid tot stand brengt
in de vakverenigingen, hetgeen
in de huidige tijd onze grootste
behoefte is. Deze ideologie kan
zeer goed de weg blijken te zijn
waarop de millioenen van Oost
en West samen kunnen reizen
naar een nieuwe wereld van so
ciale gerechtigreid, zekerheid en
vrede."
De heer Banerjee verenigde
zich met het telegram, dat een
groep Engelse vakverenigings
leiders, onder leiding van James
Hayworth, voorzitter van de
bond van transportemployé's ge
zonden heeft aan de voorzitter
van de Engelse vakbond en waar
in gezegd wordt dat het rapport
van het I.V.V.V. de feiten ver
draait dat de conclusies onrecht
vaardig en onwaar zijn en op een
ongelegen tijdstip zijn geuit.
Het circus zo verneemt het
A.N.P. van de gemeentelijke
autoriteiten te Groningen, had
dit najaar een standplaats in
Groningen aangevraagd. Dit
werd door de gemeente gewei
gerd omdat men de standplaats
reeds aan een ander circus had
toegezegd.
Later heeft de gemeente Gro
ningen wel het circus Althofl
aangeboden in het voorjaar te
komên. Dit aanbod werd bij
aangetekend schrijven gedaan,
doch dit schrijven, zo wordt van
de zijde van het circus verno
men, werd nimmer ontvangen.
Circus Althoff had evenwel haar
noordelijk tournee vastgesteld
en nam standplaatsen in Hee
renveen en Leeuwarden, waarna
zij van de gemeente Haren ver
gunning kreeg ook daar 11 da
gen standplaats te kiezen. Hier
over zou de gemeente Gronin
gen nu boos zijn. Groningen ziet
in het circus Althoff een con
current, die vlak tegen Gronin-
gens gemeentegrens aan gaat
staan en daardoor vele duizen
den Groningers trekt. Het re
sultaat hiervan is, zo redeneert
men van de zijde van de gemeen
te Groningen dat straks het an
dere circus practisch geen be
zoekers meer krijgt, want het
circus, dat in Groningen komt,
zal enkele dagen na 't vertrek
van circus Althoff, haar tenten
in het centrum van de stad op
slaan. Circus Althoff is van me
ning dat hier geen sprake is van
een gezonde concurrentie, maar
de gemeente Groningen heeft
geweigerd faciliteit aan het cir
cus te verlenen.
„Het circus mocht geen re-
clamerit door Groningen maken,
want dat was reclame die alleen
resulteerde in verhoogde ver
makelijkheidsbelastinggelden in
de kas van de gemeente Haren",
aldus de gemeente Groningen.
Het lichtcomité Groningen
had circus Althoff gevraagd
deel te nemen aan het bloemen
corso. De autoriteiten vernamen
dit en de politie verbood deel
name van het circus aan het
corso. Ook hebben vele Gronin
gers tevergeefs staan wachten
op de bussen van de gemeente
tram te Groningen, die hen
naar de gemeentegrens zouden
vervoeren, waar zij de circus
voorstellingen zouden bijwonen.
De bussen reden echter de nor
male 8-minutendienst. Er wer
den geen extra-diensten inge
legd. Door al deze acties van de
gemeente Groningen zou er in
Groningen ontstemming zijn
gekomen en zou het gemeente
bestuur van kleinzieligheid wor
den beticht.
werden zij op het grondgebied
van Groningen staande gehou
den door een agent, die na over
leg met zijn superieuren, de ka
meel de toegang tot de gemeen
te Groningen verbood.
Ter plaatse kregen de studen
ten juridische bijstand van mr
Bleeker, die adviseerde de ka
meel van de heer Althoff te ko
ken. De koop werd gesloten en
voor 60 waren de studenten
eigenaar van de kameel. Toen
bleken er uit reclametechnische
overwegingen geen bezwaren
meer de kameel naar Groningen
te brengen. Er werd echter be
paald, dat de kameel niet in de
„serenade-stoet" mocht meelo
pen omdat het beest „een wild
dier" was. iEr ontstond wederom
een verschil van mening tussen
mr Bleeker en de politie. Door
de jurist werd aangetoond dat
een kameel geen wild dier was,
maar een huisdier. Uit oogpunt
van dierenbescherming was er
eveneens volgens deze jurist
geen bezwaar, maar de politie
bleef op haar standpunt staan
en zeide de serenade te verbie
den als de kameel mee zou lo
pen.
Inmiddels had de stoet zich
reeds in het centrum van de
stad Groningen in beweging ge- i scherpen.
zet. Voor de kameel wilde men
toen geen verbod van de serena
de forceren.
POLITIONELE MAAT
REGELEN.
De tegenwerking van de ge
meentelijke autoriteiten te Gro
ningen uit zich verder in poli
tionele maatregelen rond het
terrein van het circus. Het cir
custerrein wordt aan de ene
zijde begrensd door grond van
Groningen en men mag langs
die zijde het circus niet betre
den. Zelfs werd een plank ver
wijderd, die op grondgebied van
de gemeente Groningen lag als
service voor het publiek.
Er mogen geen auto's parkeren
op Gronings gebied, terwijl de
beide burgemeesters van Gro
ningen en Haren uren zouden
hebben geconfereerd welk hekje
op Gronings gebied welk niet
mocht worden verwijderd om de
transportwagens van het circus
door te laten.
Aan beide zijden van de ge
meentegrens staan politieagenten
van Groningen en Haren: aan de
ene kant wordt „doorrijden" be
volen, aan de andere kant is de
politie gastvrij. De gemeente Ha
ren krijgt naar raming door het
cjptreden van het circus een fi
nancieel voordeel van 40.000,-,
hetgeen de rivaliteit tussen beide
gemeenten nog meer zou ver-
in1900bezalde were
15 000 auto's
in1927was dit aantal gesle
gen lol totaal ca 28millioen
auto's -1
thans bezitten wij totaal
ca.78millioen auto's
in 1900werdaémens ge-
mirldold ra BO iaar oud
...1522 had de mens ca3jaar in!929 had de mens hier
nodig vooreen reis om de 1 ~j m j
wereld
In1935 was deze gemiddel- I thans wordFde mens ge-
deJeefhjd^estegen^otca^Ojjj^jddel^^STjaarouff
thans heeft de mens hïer-
voorca 3dagen nodig
voor ca 20dagen nodig
P
in 1650 telde de mensheid
ca.470millioen zielen
in 1900 waren wij gestegen
totca 1,6mil[iard zielen
hononl KK^nc holh rlo mon^hoir, CA
thans telt de mensheid ca
2,3milliard zielen
Onder leiding van prof. W. P.
Pee, voorzitter van de Belgische
vereniging voor beschaafde om
gangstaal en ir J. T. Duyvis,
voorzitter van het Nederlandse
genootschap „Onze taal", zijn de
leden der dagelijkse besturen
van beide verenigingen voor de
eerste keer te Brussel bijeen ge
weest.
Zij hebben de mogelijkheden
besproken van een nauwe sa
menwerking ter bevordering van
een zuivere omgangstaal in de
taalverwante Nederlands spre
kende gebieden.
Besloten werd jaarlijks bijeen
te komen. Tussentijds zullen de
opgedane ervaringen schriftelijk
worden uitgewisseld.
Bij
STUDENTEN IN ACTIE.
de jongste maatregelen
De krijgsraad te velde West te
's-Gravenhage heeft Woensdag
morgen de 22-jarige dienstplich
tige vaandrig A. A. S. veroor
deeld tot 14 dagen gevangenis
straf, voorwaardèlijk met een
proeftijd van één jaar en een
boete van 50, sub. 25 dagen
hechtenis.
S. was ervan beschuldigd bui
ten het militaire oefenterrein te
Amersfoort een aanvalsgranaat
tot ontploffing te hebben ge
bracht ten gevolge waarvan eni
ge vrouwen, die in de buurt van
de ontploffing fietsten, kleine
verwondingen hadden opgelopen.
De auditeur-militair had tegen
S. een gevangenisstraf van drie
weken gevorderd.
HET AUTO-ONGELUK TE
AMSTERDAM.
Kapelaan aan verwondin
gen bezweken.
Dinsdagavond is in het Wilhel-
minagasthuis te Amsterdam
overleden de 33-jarige kapelaan
P. Tetteroo van de parochie van
de H. Johannes de Doper, die bij
van de gemeentelijke autoritei
ten zijn ook de studenten in het
geweer gekomen. Der traditie
getrouw werd bij de rectoraats
overdracht aan de Groninger
universiteit een serenade ge
bracht aan de nieuwe rector-
magnificus der universiteit. Dit
is een optocht waarin de meest
vreemdsoortige voertuigen wor
den meegenomen. Tevens wordt
de gelegenheid aangegrepen om
bepaalde misstanden te Gro
ningen te hekelen. De studenten
hebben de directeur van het
circus, de heer Franz Althoff,
gevraagd een kameel voor deze
optocht te mogen lenen. Toen
enkele studenten vanaf hef cir-
cus met de kameel vertrokken, de ernstige autobotsing tussen
een taxi en een personenauto op
de Amstelveenseweg een schedel-
basisfractuur opliep.
Omtrent de toestand van de
overige gewonden, wordt verno
men, dat mej. Van Rijn er nog
steeds zeer ernstig aan toe is.
Zij is nog niet buiten gevaar. In
de toestand van het echtpaar
Campfens is aanzienlijke verbe
tering ingetreden, evenals in die
van hun beide zoontjes. De jong
ste, voor wiens leven Dinsdag
werd gevreesd, is thans eveneens
buiten gevaar.
DODELIJK VERKEERS
ONGELUK TE NIJMEGEN.
Op de nieuwe Ubbergse weg te
Nijmegen is de heer Van der
Kraak, in dienst van de economi
sche controledienst te Arnhem,
verongelukt. Hij reed op zijn mo
tor over genoemde weg en botste
naar de politie mededeelde door
onoplettendheid tegen een auto
bus van de gemeente Nijmegen.
Van der K. liep een schedelbasis-
fractuur op en overleed 'énige mi
nuten na het ongeluk. De duo
passagier, de heer Versteeg uit
Arnhem, werd van de motor ge
slingerd en zwaar gewond. Hij
verkeert nog in levensgevaar. Hij
is ongenomen in ziekenhuis te
Nijmegen.
40)
In geautoriseerde bewerking uit het Amerikaanse door
E. VEEGENS—LATORF.
Nadruk verboden.
Dat Flora aan God geloofde,
dat zij bad, dat zij een beeldje
van de Heilige Maagd in haar
slaapkamer had, vonden zij heel
gewoon. Zij bemoeiden zich niet
met haar godsdienst. De vrouwen
in China geloven meer dan de
mannen aan Boeddha. De man
nen bekommeren zich niet om
godsdienst, maar de vrouwen
wel. Dat was typisch Chinees.
Er waren tijden waarin Flora
bijzonder vroom was. Dat was al
tijd in het voorjaar. Het was als
of er iets groots ging gebeuren
Dan bad zij meer en ging zij
vaker naar de kerk. Als de Stille
Week begon ging zij iedere dag
naar de kerk. Dat was als zij
witte kaarsen voor het beeld van
de Maagd brandde. In die week
was. Flora «en ander mens. Zij
droeg dan altijd een hoed met
roze bloemen erop. De school was
gesloten en Tom en Eva zagen
Flora de hele dag. Zij was een
beetje liever dan anders, verge
vingsgezinder en vriendelijker
tegen iedereen. Als het Pasen
was, stond Flora 's morgens om
vijf uur op om naar de mis te
gaan. 's Middags zette zij haar
mooie hoed op en ging met Daiko
en de kinderen wandelen op
Fifth Avenue.
Eva droeg een rode Chinese
jurk, die haar moeder voor haar
gemaakt had. Zij was nog tenger,
maar haar vormen begonnen zich
te ontwikkelen. De kinderen lie
pen met Flora terwijl Loy met
zijn ouders achter hen wandelde.
„Je moet aan God geloven", zei
Flora. „Geloof je niet, dat God
bestaat?"
„Natuurlijk wel."
Meer kon Flora niet uit hen
krijgen. De familie nam het be
staan van God aan. Het was net
of je het bestaan van vader en
moeder aannam en van de Third
Avenue bovengrondse.
„Als je Christen wordt dan be
drieg je niet en je dobbelt niet en
je drinkt niet."
„Maar alle goede mensen be
driegen niet en dobbelen en drin
ken niet."
Flora zag er met haar Paas-
hoedje gelukkig en zelfs mooi uit.
„Daisow, je bent een goede
vrouw", zei Tom na een poosje.
Flora glimlachte. „Heus?"
„Je bent anders dan de Ameri
kaanse vrouwen. Je bent een
goede schoonzuster en je houdt
van je man."
Waarom denk je, dat Ameri
kaanse vrouwen- niet van haar
mannen houden?"
„Is dat dan niet zo? Je ziet het
altijd op de film. Vorige week
heb ik er een gezien. Zij gooide
haar man van alles naar zijn
hoofd en zij maakten ruzie en
schreeuwden en hij ging weg en
smeet de deur dicht en ging naar
een andere vrouw. Zijn veel
mannen en vrouwen zo?"
„Ik denk het wel," antwoordde
Flora aarzelend.
„Slaan Amerikanen hun vrou
wen?"
Flora schrok. „Nee. Een gent
leman slaat zijn vrouw niet. De
wet verbiedt het en de Ameri
kaanse vrouwen zouden het niet
verdragen. Slaan Chinezen hun
vrouwen?"
„Natuurlijk niet. Chinezen
schreeuwen erg hard als zij ruzie
hebben. Dat is alles. Je bent ge
lukkig met Daiko, hè?"
„Ja", antwoordde Flora.
„Je bent ook een goede dochter
voor vader en moeder. Moeder
was bang toen wij op het schip
kwamen en zij erover nadacht
dat zij een Amerikaanse schoon
dochter zou krijgen.
Flora was getroffen. Zij dacht
aan veel dingen, aan de keren,
dat zij zich had moeten beheer
sen en inhouden.
„Zeg Daisow, je bent net een
Chinese vrouw."
„Hoe bedoel je?"
„Je werkt de hele dag en je
maakt geen ruzie met je man en
de ouders."
Dat is omdat mijn familie Ita
liaans is. In Italië, zegt mijn va
der, zijn de kinderen altijd ge
hoorzaam aan de ouders. Een
„padre" is een „padre'Dat
klinkt anders dan in het Engels.
„Kan je Italiaans spreken.
„Een beetje. Pappa en mamma
spreken thuis Italiaans, maar me
allerlei Engelse woorden er tus
sen door. Er zijn allerlei Ameri
kaanse woorden, die wij niet in
het Italiaans kunnen zeggen.
Italië is zeker wel een mooi
land? Ik heb wel over Rome en
Florence en Venetië gelezen."
Italië is een mooi land en het
leven is er prettig, zegt pappa
altijd. Hij komt uit Milaan. Hij en
mamma praten dikwijls over Ita
lië als zij een glaasje wijn hebben
gedronken. Het leven is er goed
en gemakkelijk, met olijfbomen
en lekker eten en muziek, en ka
thedralen en kloosters, en het
hele volk gelooft in God. De
mensen zijn tevreden. Ik zou er
wel heen willen om mijn moe
derland te zien."
„Heb je je land nooit gezien!"
„Nee. Ik ben hier geboren. Ik
ben Amerikaanse en ik voel mij
een Amerikaanse. Maar sommige
dingen, die pappa zegt, maken,
dat ik me ook een Italiaanse voel.
Het is alles door elkaar."
„Is je vader hier gelukkig?"
„Nu wel", zei Flora. „Hij heeft
mamma, en daardoor vindt hij
alles best."
(Wordt vervolgd.)
Dinsdag is te Tholen, onder
voorzitterschap van burgemees
ter L. A. Verburg van Stavenis-
se, een bespreking gehouden
tussen vertegenwoordigers van
de burgerlijke en kerkelijke ge
meenten op het eiland Tholen
met betrekking tot het maat
schappelijke werk en de gezins
verzorging in dat gebied.
De directeur van de stichting
Zeeland voor maatschappelijk en
cultureel werk, mr J. Hornstra,
gaf een uitvoerige uiteenzetting
van doel en werkwijze van het
maatschappelijk werk en de ge
zinsverzorging. Mej. Westra,
eveneens van de stichting Zee
land, lichtte de inleiding van
mr Hornstra toe aan de hand
van voorbeelden uit de praktijk.
De provinciale inspecteur van
het ministerie voor maatschap
pelijk werk in Zeeland, de heer
S. J. G. van Leeuwen, gaf in
lichtingen omtrent de financiële
zijde van het werk.
De voorbereidende commissie
zal thans aan alle burgerlijke en
kerkelijke gemeenten van het
eiland Tholen een ontwerp-
stichtingsakte doen toekomen,
welke als uitgangspunt zal kun
nen dienen.