ir moet een opwaartse lijn in komen .SPORTNIEUWS VlW<3l,EY» Binnenlands Nieuws Altijd kan het nóg sneller „De Schelde" in 1952 Voor de Zondag RONDE VAN FRANKRIJK Manchester Guardian over Indonesië Machine doorboort een luchtprop Opvoering van de productie en ontwikkeling van sociaal achterstaande gebieden AGENDA: Amerikaanse tariefverho- ging verworpen Nederlanders te Aken veroordeeld „1 fat is de geluid y IéJ WÊ üii DE TIJDRIT. VAN EST TWEEDE EN WAGTMANS VIERDE. Uitslag van de 20e etappe: Algemeen-klassement Ploegen-klassement: Landen-klassement: Jubileum-klassement Middelenbehoefte op lange termijn gedekt £Ï1 i De raad voor economische aan gelegenheden uit de ministerraad heeft het besluit genomen een bedrag van 5 millioen gulden te gebruiken om tot een opvoering van de productiviteit in een aan tal bedrijfstakken te komen. Deze nrillioenén zullen beschikbaar komen uit de tegenwaarde van de Marshall-hulp. De bedrijfstakken die hiervoor m aanmerking komen zijn: de metaalindustrie voor een bedrag van 1.8 millioen; men wil hier trachten de rentabiliteit op te voeren door de verbetering van werkmethoden en een betere cal culatie. Verder de confectie- Industrie voor 1.2 millioen. Hier zal aandacht worden geschonken aan de stoffen, zoals fouten in weefsels en het krimpen van stoffen; voorts zal gestreefd worden naar normalisatie van maten en grondstoffen. Er zal in deze tak een productiviteits- eentrum worden opgericht, dat de leiding bij een en ander zal hebben. Ruim één millioen zal worden beschikbaar gesteld voor onder zoekingen op het gebied van de goederendistributie. Hiermede zal men trachten de kleinhandel beter voor te lichten. Door marktanalyse wil men nagaan op Hebt gij Mij liever dan deze? Joh. 21 15. welke punten de detailhandel kan worden gerationaliseerd. De vierde groep is het bouw bedrijf met een bedrag van ook ruim één millioen. Een speciaal bureau zal zich hier belasten met de bevordering van de producti viteit. Hier zoekt men naar betere werkzaamheden en een beter tariefsysteem, terwijl voorts de opleiding van werk gevers, uitvoerders en arbeiders onder de loupe zal worden ge nomen. Met het bouwbedrijf is het an ders niet zo gunstig gesteld. Hier heeft men reeds te kampen met een overspanning van de arbeids markt. Er zit hier n.l. een grote moeilijkheid, het grote tekort aan vaklieden-metselaars. De kleine groep vaklieden op dit gebied is te klein in verhouding tot de grote groep ongeschoolde arbeiders in het bouwbedrijf. Hierdoor kan de productie niet worden verhoogd, aangezien men toch altijd voor het bouwen van huizen metselaars nodig heeft en blijft een deel der ongeschoolde arbeiders in het bouwbedrijf werkloos. Het belangrijkste om hier tot een grotere productie te komen is en blijft 'n groter aan tal aantal geschoolde metselaars. ONTWIKKELING. In ons kleine landje hebben wij ook gebieden met een sociale achterstand. De regering wil nu trachten deze gebieden tot ont wikkeling te brengen en heeft hiertoe aan drie onderzoekings instituten opdracht verstrekt. Het betreft negen gebieden, die voor een onderzoek zijn aan gewezen en wel Zuidoost Drente, rf ffis .hls osaoq ifid di9 U Zuidwest Brabant, Noordoost Overijsel, Noordoost Brabant, Noord Limburg, Oostelijk Gro ningen, Zuidwest Groningen, Noordoostelijk Noord-Holland en Oost Friesland. De onderzoe kingsinstituten die hieraan zullen deelnemen, zijn het sociologisch instituut van de Ned. Herv. kerk, het Katholiek sociaal kerkelijk instituut en het instituut voor sociaal onderzoek van het Neder landse volk. De werkzaamheden van deze instituten zullen onge veer anderhalf jaar duren, waar na rapport zal worden uitge bracht. Aan de hand van deze rapporten zal de regering zich beraden over de stappen die zij zal moeten ondernemen. MET MAN EN MACHT WERKEN. Al staat het rampgebied niet meer zo in het centrum van de belangstelling, toch wordt er nog steeds hard gewerkt aan het her stel, waarbij ook het rampen fonds een belangrijke rol speelt. Dezer dagen kwam de gift van Zuid-Afrika binnen, die ruim één millioen gulden bedroeg. Vooral op het zo zwaar getrof fen eiland Schouwen wordt ge zwoegd en geploeterd. Hier is nog het grote gat bij Schelphoek, dat vóór de herfststormen dicht moet. Met man en macht wordt er gewerkt en wanneer alle plan nen naar bevrediging verlopen, zal men hopelijk in September het gat gesloten hebben en kun nen de ruim vijftig enorme pom pen hun werk beginnen. Als het meeloopt, zou Schou wen dan na twee maanden droog kunnen zijn en men hoopt er zelfs volgend jaar weer te kun nen oogsten. Er wordt met man en macht gevochten tegen de natuur en het lot, dat met zijn grillig spel soms lelijk een spaak in het wiel kan steken. HEDEN: TERNEUZEN: Luxor Trheater 8 uur: Biosc. Star lift. Pro Rege, 7 uur: Lezing over het leven van de platte lands jeugd in Amerika. AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 Uur: Biosc. Eiland der be geerte. MORGEN: TERNEUZEN: Luxor Theater 8 uur: Biosc. Star lift; 2 uur: Carson Citty; 4.30 uur: Star- lift, AXEL: Het Centrum, 4.15 uur: Biosc. Eiland der be geerte; 8 uur: De ranch der verdoemden. Het Amerikaanse huis van afgevaardigden heeft het wets ontwerp tot verhoging van in voerrechten verworpen, zich daarmede achter de handelspo litiek van president Eisenhower scharend. De stemverdeling was 242 tegen 161. Het wetsontwerp, dat door een republikeinse afgevaardigde was ingediend, wilde betere bescher ming van binnenlandse indu strieën tegen buitenlandse con currentie en nieuwe tariefmu ren oprichten tegen de invoer van olie, lood, zink en Zwitserse horloges. SENAAT KEURT MILITAI RE BEGROTING GOED. De Amerikaanse senaat heeft Eisenhowers verlaagde militaire begroting ten bedrage van 34.5 milliard dollar goedgekeurd. Een voorstel van de democraten om het bedrag voor de luchtmacht te verhogen werd afgewezen. Wat er mag zijn voorgevallen tussen de Heiland en de diep ver slagen Petrus, aan de morgen der opstanding, heeft geen men selijk oor ooit vernomen. Wat de berouwvolle jonger de Here ant woordt aan de zee van Tiberias, door allen gehoord. Naar aanleiding van 's Heren vraag komen voor ons persoon lijk leven twee ernstige vragen op. Wij zullen wel doen ons daar omtrent rekenschap te geven. Hebt gij mij liever dan deze? vraagt de Here ook ons, telkens als Hij in het begenadigde hart, lat- Hem aanvankelijk leerde ken den; een hoogmoedszaadje ziet ontkiemen. Want Hij weet het zo goed, als het opwaarts spruit, kan het de gehele geestelijke wasdom vernietigen. De zelfver heffing tegenover anderen zal ons onvatbaar maken om Zijn eer alleen in 't oog te houden. Hebt gij Mij lief? vraagt de Heiland. Hij leert ons door de in *t openbaar gestelde vraag, dat de liefde, indien ze leeft in ons hart, ook naar buiten moet tre den in ons leven. Niet wat tus sen Hem en ons voorvalt in de binnenkamer, moeten wij bren gen op de markt des levens. Maar wel de vrucht van dat tweegesprek, de toewijding, die in het hart geboren wordt door Zijn ontfermende, opzoekende Sefde. Die moet blijken in alles, altijd, overal. Hebben wij Hem liever dan alles hier op aarde? Dan eerst Itunnen wij Zijn discipelen zijn! Niet mij, niet mij, maar Hem rzij d'ere, Wanneer ik wandel in Zijn licht, Zijn goedheid heeft mijn hart [gericht! «Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje"). De „Manchester Guardian" schrijft, dat het gevaar van een impasse op politiek en sociaal gebied in Indonesië groot is, nu het bijna twee maanden geen goed gevestigde regering heeft. Het liberale blad schrijft, dat de voornaamste moeilijkheid is, dat het Indonesische nationalis me veel te veel politieke partijen voortbracht. „Doch een verdergaande oor zaak van het huidige vacuur en de geschillen is de strijd van groepen en personen om tegen welke prijs ook aan de macht te komen". Indien de huidige kabinetscri sis voortduurt bestaat het gevaar dat tegenstrevende machten ont binding van het land teweeg brengen. De communistische organi satoren en propagandisten halen ongetwijfeld reeds een aanzien lijke oogst binnen. Gelukkig is het persoonlijk aanzien van pre sident Soekarno groot genoeg om hem tenslotte in staat te stellen een zakenkabinet te vormen, dat aan hem verantwoording ver schuldigd is en het ziet er. Raar uit, dat dit misschien zal gebeu ren. Doch bovenal is het noodzake lijk, dat spoedig algemene ver kiezingen zullen worden gehou den. Indonesië is de enige van de nieuwe Zuid-Aziatische staten, waar deze nog niet zijn gehou den. Indien de leden van het Indonesische parlement verant woording verschuldigd zouden zijn aan de kiezers, zouden zij misschien een ernstiger houding gaan aannemen ten opzichte van de geweldige taak van regeren, aldus de „Manchester Guardian Twee Nederlanders uit Vaals, die hebben getracht 2500 anje lieren naar Duitsland te smok kelen, zijn te Aken tot 30 mark boete of 3 dagen hechtenis ver oordeeld. De invoer van Nederlandse snijbloemen, is sinds 14 Mei verboden. De 20e étappe van de Ronde van Frankrijk, van Lyon naar St. Etienne, een tijdrit over 70 km is door de Fransman Bobet gewonnen. Hiermede heeft hij zich nog vaster genesteld op de eerste plaats in het algemeen klassement en zich daarmee practisch reeds van de overwin ning van de Tour van 1953 ver zekerd. Bobet noteerde bijna geduren de de gehele rit de snelste tussen tijden behalve na ongeveer 28 km van de start, bij Bellevue, waar hij een achterstand van 32 sec had op zijn sterkste rivaal in deze étappe, onze landgenoot Wim van Est. Maar op de top van de heuvel van de „Arpin", na 'n stijging van 20 km met een hoog teverschil van 555 meter had Bo bet de achterstand op Van Est, in een voorsprong van ruim één minuut omgezet. Bij de afdaling naar St. Etienne, passeerde de Fransman ondanks een band- breuk, de Belg Close, die 4 min. vóór hem was gestart. Toen Bobet op de wielerbaan van St. Etienne arriveerde werd voor hem een voorsprong van 1.45 m. genoteerd op Van Est. Het meeste voordeel heeft de étappe onze landgenoot Wagt- mans gebracht, die in de klasse ring van het algemeen klasse ment van de 9e naar de 6e plaats is opgeschoven. Nederland werd in het ploegen- klassement tweede met slechts 54 sec. verschil op Frankrijk. In het landenklassement staat ons land evenwel nog bovenaan. 1. Bobet (Fr.) 1.49.00; 2. Van Est 1.50.45; 3. Schaer (Zw.) 1.51. 47- 4 Wagtmans 1.52.25; 5. Lo- rono (Sp.) 1.52.56 6. Bauvm (Fr.N.O.) 1.52.57; 7. Astrua (It.) 1.53.13; 8. Morvan (Fr. W.) 1.53.39; 9. Close (B.) 1.53.42; 10. Mallejac (Fr. W.) 1.53.43; 11. Rossello (It.) 1.53.52; 12. Miran- do (Fr. Z. O.) 1.53.56; 13. Massip (Sp.) 1.54.20; 14. Le Guilly (Fr.) 1.54.34; 15. Rolland (Fr.) 1.54. 37; 16. Ernzer (Lux.) 1.54.45; 17. Molinèris (Fr. Z. O.) 1.54.48; 18. Meunier (Fr.N.O.) 1.54.57; 19. Bartali (It.) 1.55.01; 20. Mahe (Fr. W.) 1.55.02; 25. G. Voorting 1.55.25; 32. Nolten 1.56.19; 62. Suykerbuyk en Roks 1.59.23; 70. Van Breenen 2.01.10. 1. Bobet (Fr.) 113.17.19; 2. Mal lejac (Fr. W.) 113.31.27 op 14.08; 3. Astrua (It.) 113.32.20 op 15.01: 4. Close (B.) 113.34.56 op 17.37; 5. Schaer (Zw.) 113.36.03 op 18.04; 6. Wagtmans 113.38.58 op 21.39; 7. Rolland (Fr.) 113.40.22 op 23.03; 8. Lauredi (Fr.) 113.41.25 op 24.06; 9 Geminiani (Fr.) 113. 44.37 op 27.18; 10. Mahe (Fr. W.) 113.45.45 op 28.26; 11. Bartan (It.) 113.49.19 op 32.00; 12. Mi- rando (Fr. Z. O.) 113.52.04 op 34.45; 13. Van Est 113.56.19.op 39.00; 14. Serra (Sp.) 113.57.51 40.32; 15. Magni (It.) 113.59.37 op 42.18; 16. G. Voorting 114.01 52 op 44.33; 17. Bauvin (Fr. N. O.) 114.02.26 op 45.07; 18. Ernzer (Lux.) 114.04.00 op 46.41; 19. Nolten 114.05.11 op 47.52; 20. An- zile (Fr.N.O.) 114.07.57 op 50.38; 29. Roks 114.30.42 op 1 uur 13 min. 23 sec.; 36. Suykerbuyk 114.48.43 op 1.31.24; 37. Van Bree nen 114.53.03 op 1.35.44. 1. Frankrijk 5.37.11; 2. Neder land 5.38.05; 3. Italië 5.42.06 4. Spanje 5.42.23; 5. Frankrijk W. 5.42.24; 6. Frankrijk N. O.. 5.43. 02; 7. Frankrijk Z. O. 5.44.35; 8. Zwitserland 5.45.06; 9. België 5.46.43; 10. Luxemburg 5.49.44; 11. Ile de France 5.55.41, 1. Nederland 339.29.04; 2. Frankrijk 339.36.14 op 7.10; 3. Frankrijk N. O. 339.51.33 op 22.29; 4. België 340.20.06 op 51.02; 5. Frankrijk W. 340.32.58; 6. Ita lië 340.37.19; 7. Spanje 341.19.43; 8. Frankrijk Z. O. 341.54.20; 9. Ile de France 342.03.20; 10. Zwit serland 342.23.24; 11. Luxemburg 343.56.19. 1. Schaer (Zw.) 245 pnt; 2 Magni (It.) 298 pnt; 3. Geminia ni (Fr.) 359% pnt; 4. Rolland (Fr.) 388 pnt; 5. Van Est 389 pnt; 6. G. Voorting 463 pnt; 7. Astrua (It.) 473 pnt; 8. Bobet (Fr.) en Bartali (It.) 503 pnt; 10. Lauredi (Fr.) 548 pnt; 16. Wagtmans 661% pnt; 17. Mallejac (Fr. W.) en Nolten 664 pnt. NA TOUR DE FRANCE „TOUR OF BRITAIN". Ploegen uit België, Frankrijk en Italië zullen, naar wordt verwacht, de strijd aanbinden tegen Britse deelnemers, in de zwaarste wielerwedstrijd welke ooit in Groot-Brittannië is ge houden. Dit is de Tour of Bri tain over 1600 mijl, welke van 6 tot 19 September zal worden gehouden. ONGELUK OP MIJN „MAURITS". Op de losvloer van de staats mijn „Maurits" te Geleen raakte Donderdagavond de 44-jarige be- öieningsman W. R. Smits uit Ge leen bekneld tussen twee mijn- wagens met het gevolg, dat hij op slag werd gedood. Het slacht offer was gehuwd en vader van zes kinderen. ZEE EIST SLACHTOFFERS. Het jaarverslag over 1952 van de N.V. Koninklijke Maatschap pij „De Schelde" meldt, dat de herstelbank een crediet heeft toegezegd van 3.000.000. Bo vendien was de bank bereid een bedrag van 2.000.000 te reser veren. Voorshands is, naar de directie meent, de middelenbe- Jioefte op lange termijn, gezien de bedrijfsontwikkeling, gedekt. Beide reserveringen lopen tot 31 December 1954. In hoeverre van de toezeggingen gebruik zal wor den gemaakt, hangt af van de middelenpositie. De schade door de stormramp fMeef in Vlissingen van beperkte omvang en wordt geheel door verzekering gedekt. Kantoor- en iabriekscomplex te Dordrecht Jadden in ernstige mate van de overstromingen te lijden. Hier is de schade slechts gedeeltelijk door verzekering gedekt. De stagnatie in het bedrijf bleef ech ter van geringe omvang. Het gehele jaar waren er meer aan voldoende opdrachten voor aBe bedrijfsafdelingen in Vlissin gen. Vertraging in de materiaal- aanvoer hebben echter een sto rende invloed gehad. Dit heeft ïiet bedrijfsresultaat ongunstig beïnvloed. De scheepsreparatie- afdeling was goed van werk voorzien. 70 schepen zijn gedokt met 524 dokdagen. De afdeling machinebouw heeft een aantal belangrijke objecten afgeleverd. De fabriek te Dordrecht heeft enkele maanden met gebrek aan werk te kampen gehad. In het najaar trad een herstel in en thans is de fabriek redelijk van werk voorzien. De onderhanden vliegtuigorder voor de S.A.A.B.- fabrieken in Zweden werd uitge breid eerst tot 90 en in de loop van dit jaar tot 120 vliegtuigen. 18 toestellen zijn afgeleverd, de productie bedraagt thans 9 a 10 toestellen per maand. Deze fa brieken hebben ook besloten tot de bouw in Nederland van zes grote verkeerstoestellen, type Scandia. Aan deze opdracht wordt door „De Schelde" in be langrijke mate deelgenomen. De afdeling lichtmetaalconstructie heeft wederom een groot aantal orders uitgevoerd. Voor de meeste fabrieksafde lingen is gedurende 1953 en 1954 nog volop werk. Er zijn echter symptomen, die de directie ge reserveerd stemmen voor de ver dere toekomst. Zij vertrouwt er op, dat de thans genomen maat regelen tot verbetering van de efficiency een steun zullen zijn bij het verkrijgen van verdere opdrachten, teneinde ook na '54 de winstcapaciteit van Jaet be drijf te kunnen handhaven. Tijdens de te Soesterberg ter gelegenheid van het luchtmacht- jubileum gehouden vliegfeesten werd o.a. het befaamde doorbre ken van de z.g. „geluidsbarrière gedemonstreerd. In feite betekent dit alleen, dat het vliegtuig enige ogenblikken een snelheid behaal de, die boven de voortplantings snelheid van het geluid ligt. Op merkelijk is de knal, die hierbij optreedt en die door alle toe schouwers kon worden waarge nomen. Het geluid plant zich in de lucht voort met een snelheid van ongeveer 330 meter per seconde. Dat betekent: ver boven de 1000 kilometer per uur! Hoewel Duke en andere T.T.-cracks hierbij nog ver in het niet verzinken, is de geluidssnelheid nog maar een slakkengangetje vergeleken bij het licht, want dit plant zich in de ruimte voort met een snelheid van 300.000 kilometer per secon de. Dat wil zeggen, dat een licht straal in één enkele seconde meer dan zeven keer de aard omtrek aflegt! Voorlopig is de geluidssnelheid voor een vliegtuig echter al feno menaal. Toen men meer en meer deze „grens" naderde, heb ben de deskundigen zich enige tijd het hoofd gebroken over de vraag, wat er precies zou gebeu ren, als de grens werd overschre den. Sommigen voorspelden een absolute vernietiging van vlieg tuig en piloot, anderen wilden daar niet aan. Er kwamen piloten opdagen met een relaas, waaruit zou kun nen blijken, dat zij min of meer toevallig in opzettelijke of onop zettelijke steile duikvluchten deze geluidsgrens al eens onbe wust of ongewild overschreden hadden. Tenslotte leverde een Amerikaanse piloot doelbewust en opzettelijk de prestatie. Ook toen was de „knal" ken merkend. Verder gebeurde er niets anders dan dat het vlieg tuig naarmate men de geluids grens naderde, onderworpen werd aan hevige trillingen, die hoge eisen stelden aan het mate riaal, doch die verdwenen, zodra de snelheid groter was geworden dan die van het geluid. der de punt eerst meegeven. Er ontstaat een klein „putje'dat te danken is aan de elasticiteit van de huid. Drukt men harder, dan zal op een gegeven ogenblik de huid niet meer bij machte zijn weerstand te bieden aan de naaldpunt. Die schiet er door heen en als wij héél fijne oren hadden, zouden wij daarbij een zacht plofje horen. Bij het vliegtuig gebeurt iets soortgelijks. De vliegtuigen heb ben een tot het uiterste doorge voerde stroomlijnvorm om zo weinig mogelijk weerstand te hebben in de omgevende lucht. Voert men de snelheid op, dan biedt die luchtmassa meer en meer weerstand en op den duur kan ze eigenlijk niet voldoende snel uitwijken voor het naderbij stormende vliegtuig. Er vormt zich als het ware een prop trage lucht vóór de machine. Op een gegeven ogenblik geschiedt het zelfde als bij onze naald: de machine „snijdt" zich in de lucht prop en het gevolg is een hevige trilling van die lucht. Voor ons heeft deze trilling hetzelfde effect als b.v. een blik- semontlading. Ook die veroor zaakt door de plotselinge intense hitte een enorme „deining" in de dampkringslucht. Die „deining horen wij als een donderslag. Vandaar die kenmerkende knal len bij het doorbreken van de ge luidsbarrière. FANTASTISCH. Eens in de 24 uur beschrijft de aarde haar baan rondom de zon. De omtrek van onze aarde kan gesteld worden op 40.000 kilo meter, zodat de schijnbare snel heid van het zonlicht op zijn weg rondom onze aardbol (let wel: niet de snelheid van de zon, want die moet een veel langere weg I afleggen!), ongeveer 40.000 ge- ALS' EEN NAALDdeeld door 24 is 1666 km per uur Wanneer men een naaldpunt I bedraagt, op de rug van de hand plaatst en M| - voorzichtig drukt, zal de huid on-1 "MI wij nu aan het rekenen slaan, komen wij voor hoogst eigenaardige feiten te staan. Tus- sen Amsterdam en New lork b.v. bestaat een bepaald tijdsver schil. Dat leidt er toe, dat men althans in theorie des morgens om 8 uur van Schiphol zou kun nen starten met een straaljager, om nog vóór achten in New-lork te landen! Voor mensen, voor wie „tijd geld is", opent dat stel lig wijde perspectieven. Het is natuurlijk nog niet zo ver. Maar de eerste stappen zijn gezet! JAN W. HISKES. De Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, mr L. A. Kesper, heeft Vrijdag de achtste Dordtse landbouwtentoonstelling geopend tevens bondsfokveedag van de bond van rundveefokverenigingen in Zuid-Holland. Donderdag is om 17 uur in de buurt van Kijkduin de 21-jarige Manfred Hill, afkomstig uit Men den, in zee verdronken. De jon geman vertoefde met een groep Duitse kampeerders in Ocken- burg. Bij het zwemmen in zee werd hij door de stroom gegre pen en dreef af. De 16-jarige Jan van der Wal uit Utrecht heeft nog een poging gedaan Hill te redden, maar hij is daar niet in geslaagd. Een uur tevoren werd tussen Kijkduin en Scheveningen uit zee gered de 13-jarige Rupert Resch- ke uit Berlijn. De jongen was in levensgevaar komen te verkeren en werd door een agent van po litie aan land gebracht. De knaap bekwam enkele kleine verwon dingen. Hij vertoefde in een kampeerderskamp in Kijkduin. GROTE BRAND IN STROCARTONFABRIEK. Vrijdagmiddag is brand uitge broken in de coöperatieve stro- cartonfabriek „De Eendracht" te Appingedam. De brand woedde in één van de grote stroloodsen aan de westzij de van het uitgestrekte terrein. Onmiddellijk was de fabrieks- brandweer paraat en werden slangen uitgelegd om de vuur haard te benaderen. Ook was de brandweer van de gemeente Appingedam spoedig op het terrein van de brand. Deze brandweer legde verschil lende slangen uit, maar stond voor een vrijwel hopeloze taak, omdat de vuurhaard door de verstikkende rook niet te bena deren was. Loodgieters hadden op het ge galvaniseerde dak van de loods I reparatiewerkzaamheden ver richt en gaten gedicht met mas tiek. Hierbij is gebruik gemaakt van benzinelampen. Met veertien stralen werd de brand bestreden. De verzekering dekt de schade. De strocartonfabriek is de grootste stroverwerkende indu strie in het Noorden van ons land. SCHEEPSBRAND IN DE AMSTERDAMSE HAVEN. Vrijdagavond is het Engelse s.s. „Bittern", geladen met stuk goed, o.a. katoenafval, van de Javakade te Amsterdam vertrok ken naar Liverpool-Manchester. Ter hoogte van de Nederland- sche dok- en scheepsbouwmij be merkte men, dat er brand was uitgebroken in het achterruim. Op advies van de brandweer en de havendienst werd besloten 't schip naar de Coenhaven te diri geren. De drijvende motorspuit „Jason" werd gealarmeerd en wist de brand spoedig te blussen. LABORATORIUMBRAND. Te Groningen is omstreeks 't middaguur een uitslaande brand uitgebroken in het scheikundig laboratorium van ir Pannenborg en Doornbosch aan de Emmasin- gel 22. De brandweer is met twee wagens uitgerukt en be streed het vuur via de magyrus- ladder. De brand is waarschijnlijk ont staan doordat een flesje met aether vlam heeft gevat. Het vuur woedde op de bovenverdie ping van het laboratorium. De brandweer was het vuur om 12.45 uur meester. MINISTER ZAISSER ONTSLAGEN. Naar de persdienst van de Oost- duitse premier bekendmaakt, is Wilhelm Zaisser ontslagen als Oostduits minister voor Staats veiligheid. Het ministerie voor Staatsveiligheid wordt opgeno men in het ministerie van Bin nenlandse Zaken, aldus de be kendmaking. EEN prentenboek,ie trok de aandacht van JONG EN OUD! Prinses Marijke kreeg van de ouden van dagen uit Zoetermeer, die deel uitmaakten van het dé filé, van oydW van dagen uit Vinijeveen, Rotterdam, Zoeter meer en Oudewater, langs H. M. de Koningin op paleis Soestdijk, een aardig prentenboekje, waar in zij dadelijk gretig begon te bladeren. Klaas van der Velden (82 jaar) en mevr. de wed. Dorst (89 jaar) uit Zoetermeer, die de Prinses 't boekje overhandigden, bleken het net zo mooi te vinden als het Prinsesje. Naast Prinses Marijke H. M. de Koningin, wuivend naar de défi- lerende ouden van dagen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2