ir moet
een opwaartse lijn
in komen
.SPORTNIEUWS
VlW<3l,EY»
Binnenlands Nieuws
Altijd kan het nóg sneller
„De Schelde" in 1952
Voor de Zondag
RONDE VAN FRANKRIJK
Manchester Guardian
over Indonesië
Machine
doorboort
een luchtprop
Opvoering van de productie
en ontwikkeling
van sociaal achterstaande gebieden
AGENDA:
Amerikaanse tariefverho-
ging verworpen
Nederlanders te Aken
veroordeeld
„1 fat is de geluid
y
IéJ WÊ üii
DE TIJDRIT.
VAN EST TWEEDE EN WAGTMANS VIERDE.
Uitslag van de 20e etappe:
Algemeen-klassement
Ploegen-klassement:
Landen-klassement:
Jubileum-klassement
Middelenbehoefte
op lange termijn gedekt
£Ï1 i
De raad voor economische aan
gelegenheden uit de ministerraad
heeft het besluit genomen een
bedrag van 5 millioen gulden te
gebruiken om tot een opvoering
van de productiviteit in een aan
tal bedrijfstakken te komen. Deze
nrillioenén zullen beschikbaar
komen uit de tegenwaarde van
de Marshall-hulp.
De bedrijfstakken die hiervoor
m aanmerking komen zijn: de
metaalindustrie voor een bedrag
van 1.8 millioen; men wil hier
trachten de rentabiliteit op te
voeren door de verbetering van
werkmethoden en een betere cal
culatie. Verder de confectie-
Industrie voor 1.2 millioen. Hier
zal aandacht worden geschonken
aan de stoffen, zoals fouten in
weefsels en het krimpen van
stoffen; voorts zal gestreefd
worden naar normalisatie van
maten en grondstoffen. Er zal
in deze tak een productiviteits-
eentrum worden opgericht, dat
de leiding bij een en ander zal
hebben.
Ruim één millioen zal worden
beschikbaar gesteld voor onder
zoekingen op het gebied van de
goederendistributie. Hiermede
zal men trachten de kleinhandel
beter voor te lichten. Door
marktanalyse wil men nagaan op
Hebt gij Mij liever dan deze?
Joh. 21 15.
welke punten de detailhandel
kan worden gerationaliseerd.
De vierde groep is het bouw
bedrijf met een bedrag van ook
ruim één millioen. Een speciaal
bureau zal zich hier belasten met
de bevordering van de producti
viteit. Hier zoekt men naar
betere werkzaamheden en een
beter tariefsysteem, terwijl
voorts de opleiding van werk
gevers, uitvoerders en arbeiders
onder de loupe zal worden ge
nomen.
Met het bouwbedrijf is het an
ders niet zo gunstig gesteld. Hier
heeft men reeds te kampen met
een overspanning van de arbeids
markt. Er zit hier n.l. een grote
moeilijkheid, het grote tekort
aan vaklieden-metselaars. De
kleine groep vaklieden op dit
gebied is te klein in verhouding
tot de grote groep ongeschoolde
arbeiders in het bouwbedrijf.
Hierdoor kan de productie niet
worden verhoogd, aangezien men
toch altijd voor het bouwen van
huizen metselaars nodig heeft en
blijft een deel der ongeschoolde
arbeiders in het bouwbedrijf
werkloos. Het belangrijkste om
hier tot een grotere productie te
komen is en blijft 'n groter aan
tal aantal geschoolde metselaars.
ONTWIKKELING.
In ons kleine landje hebben wij
ook gebieden met een sociale
achterstand. De regering wil nu
trachten deze gebieden tot ont
wikkeling te brengen en heeft
hiertoe aan drie onderzoekings
instituten opdracht verstrekt.
Het betreft negen gebieden,
die voor een onderzoek zijn aan
gewezen en wel Zuidoost Drente,
rf ffis
.hls
osaoq
ifid
di9
U
Zuidwest Brabant, Noordoost
Overijsel, Noordoost Brabant,
Noord Limburg, Oostelijk Gro
ningen, Zuidwest Groningen,
Noordoostelijk Noord-Holland en
Oost Friesland. De onderzoe
kingsinstituten die hieraan zullen
deelnemen, zijn het sociologisch
instituut van de Ned. Herv. kerk,
het Katholiek sociaal kerkelijk
instituut en het instituut voor
sociaal onderzoek van het Neder
landse volk. De werkzaamheden
van deze instituten zullen onge
veer anderhalf jaar duren, waar
na rapport zal worden uitge
bracht. Aan de hand van deze
rapporten zal de regering zich
beraden over de stappen die zij
zal moeten ondernemen.
MET MAN EN MACHT
WERKEN.
Al staat het rampgebied niet
meer zo in het centrum van de
belangstelling, toch wordt er nog
steeds hard gewerkt aan het her
stel, waarbij ook het rampen
fonds een belangrijke rol speelt.
Dezer dagen kwam de gift van
Zuid-Afrika binnen, die ruim één
millioen gulden bedroeg.
Vooral op het zo zwaar getrof
fen eiland Schouwen wordt ge
zwoegd en geploeterd. Hier is
nog het grote gat bij Schelphoek,
dat vóór de herfststormen dicht
moet. Met man en macht wordt
er gewerkt en wanneer alle plan
nen naar bevrediging verlopen,
zal men hopelijk in September
het gat gesloten hebben en kun
nen de ruim vijftig enorme pom
pen hun werk beginnen.
Als het meeloopt, zou Schou
wen dan na twee maanden droog
kunnen zijn en men hoopt er
zelfs volgend jaar weer te kun
nen oogsten. Er wordt met man
en macht gevochten tegen de
natuur en het lot, dat met zijn
grillig spel soms lelijk een spaak
in het wiel kan steken.
HEDEN:
TERNEUZEN: Luxor Trheater
8 uur: Biosc. Star lift.
Pro Rege, 7 uur: Lezing
over het leven van de platte
lands jeugd in Amerika.
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 Uur: Biosc. Eiland der be
geerte.
MORGEN:
TERNEUZEN: Luxor Theater
8 uur: Biosc. Star lift; 2 uur:
Carson Citty; 4.30 uur: Star-
lift,
AXEL: Het Centrum, 4.15
uur: Biosc. Eiland der be
geerte; 8 uur: De ranch der
verdoemden.
Het Amerikaanse huis van
afgevaardigden heeft het wets
ontwerp tot verhoging van in
voerrechten verworpen, zich
daarmede achter de handelspo
litiek van president Eisenhower
scharend. De stemverdeling was
242 tegen 161.
Het wetsontwerp, dat door een
republikeinse afgevaardigde was
ingediend, wilde betere bescher
ming van binnenlandse indu
strieën tegen buitenlandse con
currentie en nieuwe tariefmu
ren oprichten tegen de invoer
van olie, lood, zink en Zwitserse
horloges.
SENAAT KEURT MILITAI
RE BEGROTING GOED.
De Amerikaanse senaat heeft
Eisenhowers verlaagde militaire
begroting ten bedrage van 34.5
milliard dollar goedgekeurd. Een
voorstel van de democraten om
het bedrag voor de luchtmacht
te verhogen werd afgewezen.
Wat er mag zijn voorgevallen
tussen de Heiland en de diep ver
slagen Petrus, aan de morgen
der opstanding, heeft geen men
selijk oor ooit vernomen. Wat de
berouwvolle jonger de Here ant
woordt aan de zee van Tiberias,
door allen gehoord.
Naar aanleiding van 's Heren
vraag komen voor ons persoon
lijk leven twee ernstige vragen
op. Wij zullen wel doen ons daar
omtrent rekenschap te geven.
Hebt gij mij liever dan deze?
vraagt de Here ook ons, telkens
als Hij in het begenadigde hart,
lat- Hem aanvankelijk leerde ken
den; een hoogmoedszaadje ziet
ontkiemen. Want Hij weet het
zo goed, als het opwaarts spruit,
kan het de gehele geestelijke
wasdom vernietigen. De zelfver
heffing tegenover anderen zal
ons onvatbaar maken om Zijn
eer alleen in 't oog te houden.
Hebt gij Mij lief? vraagt de
Heiland. Hij leert ons door de in
*t openbaar gestelde vraag, dat
de liefde, indien ze leeft in ons
hart, ook naar buiten moet tre
den in ons leven. Niet wat tus
sen Hem en ons voorvalt in de
binnenkamer, moeten wij bren
gen op de markt des levens.
Maar wel de vrucht van dat
tweegesprek, de toewijding, die
in het hart geboren wordt door
Zijn ontfermende, opzoekende
Sefde. Die moet blijken in alles,
altijd, overal.
Hebben wij Hem liever dan
alles hier op aarde? Dan eerst
Itunnen wij Zijn discipelen zijn!
Niet mij, niet mij, maar Hem
rzij d'ere,
Wanneer ik wandel in Zijn licht,
Zijn goedheid heeft mijn hart
[gericht!
«Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje").
De „Manchester Guardian"
schrijft, dat het gevaar van een
impasse op politiek en sociaal
gebied in Indonesië groot is, nu
het bijna twee maanden geen
goed gevestigde regering heeft.
Het liberale blad schrijft, dat
de voornaamste moeilijkheid is,
dat het Indonesische nationalis
me veel te veel politieke partijen
voortbracht.
„Doch een verdergaande oor
zaak van het huidige vacuur en
de geschillen is de strijd van
groepen en personen om tegen
welke prijs ook aan de macht te
komen".
Indien de huidige kabinetscri
sis voortduurt bestaat het gevaar
dat tegenstrevende machten ont
binding van het land teweeg
brengen.
De communistische organi
satoren en propagandisten halen
ongetwijfeld reeds een aanzien
lijke oogst binnen. Gelukkig is
het persoonlijk aanzien van pre
sident Soekarno groot genoeg om
hem tenslotte in staat te stellen
een zakenkabinet te vormen, dat
aan hem verantwoording ver
schuldigd is en het ziet er. Raar
uit, dat dit misschien zal gebeu
ren.
Doch bovenal is het noodzake
lijk, dat spoedig algemene ver
kiezingen zullen worden gehou
den. Indonesië is de enige van
de nieuwe Zuid-Aziatische staten,
waar deze nog niet zijn gehou
den. Indien de leden van het
Indonesische parlement verant
woording verschuldigd zouden
zijn aan de kiezers, zouden zij
misschien een ernstiger houding
gaan aannemen ten opzichte van
de geweldige taak van regeren,
aldus de „Manchester Guardian
Twee Nederlanders uit Vaals,
die hebben getracht 2500 anje
lieren naar Duitsland te smok
kelen, zijn te Aken tot 30 mark
boete of 3 dagen hechtenis ver
oordeeld.
De invoer van Nederlandse
snijbloemen, is sinds 14 Mei
verboden.
De 20e étappe van de Ronde
van Frankrijk, van Lyon naar
St. Etienne, een tijdrit over 70
km is door de Fransman Bobet
gewonnen. Hiermede heeft hij
zich nog vaster genesteld op de
eerste plaats in het algemeen
klassement en zich daarmee
practisch reeds van de overwin
ning van de Tour van 1953 ver
zekerd.
Bobet noteerde bijna geduren
de de gehele rit de snelste tussen
tijden behalve na ongeveer 28
km van de start, bij Bellevue,
waar hij een achterstand van 32
sec had op zijn sterkste rivaal in
deze étappe, onze landgenoot
Wim van Est. Maar op de top van
de heuvel van de „Arpin", na 'n
stijging van 20 km met een hoog
teverschil van 555 meter had Bo
bet de achterstand op Van Est,
in een voorsprong van ruim één
minuut omgezet. Bij de afdaling
naar St. Etienne, passeerde de
Fransman ondanks een band-
breuk, de Belg Close, die 4 min.
vóór hem was gestart.
Toen Bobet op de wielerbaan
van St. Etienne arriveerde werd
voor hem een voorsprong van
1.45 m. genoteerd op Van Est.
Het meeste voordeel heeft de
étappe onze landgenoot Wagt-
mans gebracht, die in de klasse
ring van het algemeen klasse
ment van de 9e naar de 6e plaats
is opgeschoven.
Nederland werd in het ploegen-
klassement tweede met slechts
54 sec. verschil op Frankrijk.
In het landenklassement staat
ons land evenwel nog bovenaan.
1. Bobet (Fr.) 1.49.00; 2. Van
Est 1.50.45; 3. Schaer (Zw.) 1.51.
47- 4 Wagtmans 1.52.25; 5. Lo-
rono (Sp.) 1.52.56 6. Bauvm
(Fr.N.O.) 1.52.57; 7. Astrua
(It.) 1.53.13; 8. Morvan (Fr. W.)
1.53.39; 9. Close (B.) 1.53.42; 10.
Mallejac (Fr. W.) 1.53.43; 11.
Rossello (It.) 1.53.52; 12. Miran-
do (Fr. Z. O.) 1.53.56; 13. Massip
(Sp.) 1.54.20; 14. Le Guilly (Fr.)
1.54.34; 15. Rolland (Fr.) 1.54.
37; 16. Ernzer (Lux.) 1.54.45; 17.
Molinèris (Fr. Z. O.) 1.54.48; 18.
Meunier (Fr.N.O.) 1.54.57; 19.
Bartali (It.) 1.55.01; 20. Mahe
(Fr. W.) 1.55.02; 25. G. Voorting
1.55.25; 32. Nolten 1.56.19; 62.
Suykerbuyk en Roks 1.59.23; 70.
Van Breenen 2.01.10.
1. Bobet (Fr.) 113.17.19; 2. Mal
lejac (Fr. W.) 113.31.27 op 14.08;
3. Astrua (It.) 113.32.20 op 15.01:
4. Close (B.) 113.34.56 op 17.37; 5.
Schaer (Zw.) 113.36.03 op 18.04;
6. Wagtmans 113.38.58 op 21.39;
7. Rolland (Fr.) 113.40.22 op
23.03; 8. Lauredi (Fr.) 113.41.25
op 24.06; 9 Geminiani (Fr.) 113.
44.37 op 27.18; 10. Mahe (Fr. W.)
113.45.45 op 28.26; 11. Bartan
(It.) 113.49.19 op 32.00; 12. Mi-
rando (Fr. Z. O.) 113.52.04 op
34.45; 13. Van Est 113.56.19.op
39.00; 14. Serra (Sp.) 113.57.51
40.32; 15. Magni (It.) 113.59.37
op 42.18; 16. G. Voorting 114.01
52 op 44.33; 17. Bauvin (Fr. N. O.)
114.02.26 op 45.07; 18. Ernzer
(Lux.) 114.04.00 op 46.41; 19.
Nolten 114.05.11 op 47.52; 20. An-
zile (Fr.N.O.) 114.07.57 op
50.38; 29. Roks 114.30.42 op 1 uur
13 min. 23 sec.; 36. Suykerbuyk
114.48.43 op 1.31.24; 37. Van Bree
nen 114.53.03 op 1.35.44.
1. Frankrijk 5.37.11; 2. Neder
land 5.38.05; 3. Italië 5.42.06 4.
Spanje 5.42.23; 5. Frankrijk W.
5.42.24; 6. Frankrijk N. O.. 5.43.
02; 7. Frankrijk Z. O. 5.44.35; 8.
Zwitserland 5.45.06; 9. België
5.46.43; 10. Luxemburg 5.49.44;
11. Ile de France 5.55.41,
1. Nederland 339.29.04; 2.
Frankrijk 339.36.14 op 7.10; 3.
Frankrijk N. O. 339.51.33 op
22.29; 4. België 340.20.06 op 51.02;
5. Frankrijk W. 340.32.58; 6. Ita
lië 340.37.19; 7. Spanje 341.19.43;
8. Frankrijk Z. O. 341.54.20; 9.
Ile de France 342.03.20; 10. Zwit
serland 342.23.24; 11. Luxemburg
343.56.19.
1. Schaer (Zw.) 245 pnt; 2
Magni (It.) 298 pnt; 3. Geminia
ni (Fr.) 359% pnt; 4. Rolland
(Fr.) 388 pnt; 5. Van Est 389 pnt;
6. G. Voorting 463 pnt; 7. Astrua
(It.) 473 pnt; 8. Bobet (Fr.) en
Bartali (It.) 503 pnt; 10. Lauredi
(Fr.) 548 pnt; 16. Wagtmans
661% pnt; 17. Mallejac (Fr. W.)
en Nolten 664 pnt.
NA TOUR DE FRANCE
„TOUR OF BRITAIN".
Ploegen uit België, Frankrijk
en Italië zullen, naar wordt
verwacht, de strijd aanbinden
tegen Britse deelnemers, in de
zwaarste wielerwedstrijd welke
ooit in Groot-Brittannië is ge
houden. Dit is de Tour of Bri
tain over 1600 mijl, welke van
6 tot 19 September zal worden
gehouden.
ONGELUK OP MIJN
„MAURITS".
Op de losvloer van de staats
mijn „Maurits" te Geleen raakte
Donderdagavond de 44-jarige be-
öieningsman W. R. Smits uit Ge
leen bekneld tussen twee mijn-
wagens met het gevolg, dat hij
op slag werd gedood. Het slacht
offer was gehuwd en vader van
zes kinderen.
ZEE EIST SLACHTOFFERS.
Het jaarverslag over 1952 van
de N.V. Koninklijke Maatschap
pij „De Schelde" meldt, dat de
herstelbank een crediet heeft
toegezegd van 3.000.000. Bo
vendien was de bank bereid een
bedrag van 2.000.000 te reser
veren. Voorshands is, naar de
directie meent, de middelenbe-
Jioefte op lange termijn, gezien
de bedrijfsontwikkeling, gedekt.
Beide reserveringen lopen tot 31
December 1954. In hoeverre van
de toezeggingen gebruik zal wor
den gemaakt, hangt af van de
middelenpositie.
De schade door de stormramp
fMeef in Vlissingen van beperkte
omvang en wordt geheel door
verzekering gedekt. Kantoor- en
iabriekscomplex te Dordrecht
Jadden in ernstige mate van de
overstromingen te lijden. Hier is
de schade slechts gedeeltelijk
door verzekering gedekt. De
stagnatie in het bedrijf bleef ech
ter van geringe omvang.
Het gehele jaar waren er meer
aan voldoende opdrachten voor
aBe bedrijfsafdelingen in Vlissin
gen. Vertraging in de materiaal-
aanvoer hebben echter een sto
rende invloed gehad. Dit heeft
ïiet bedrijfsresultaat ongunstig
beïnvloed. De scheepsreparatie-
afdeling was goed van werk
voorzien. 70 schepen zijn gedokt
met 524 dokdagen. De afdeling
machinebouw heeft een aantal
belangrijke objecten afgeleverd.
De fabriek te Dordrecht heeft
enkele maanden met gebrek aan
werk te kampen gehad. In het
najaar trad een herstel in en
thans is de fabriek redelijk van
werk voorzien. De onderhanden
vliegtuigorder voor de S.A.A.B.-
fabrieken in Zweden werd uitge
breid eerst tot 90 en in de loop
van dit jaar tot 120 vliegtuigen.
18 toestellen zijn afgeleverd, de
productie bedraagt thans 9 a 10
toestellen per maand. Deze fa
brieken hebben ook besloten tot
de bouw in Nederland van zes
grote verkeerstoestellen, type
Scandia. Aan deze opdracht
wordt door „De Schelde" in be
langrijke mate deelgenomen. De
afdeling lichtmetaalconstructie
heeft wederom een groot aantal
orders uitgevoerd.
Voor de meeste fabrieksafde
lingen is gedurende 1953 en 1954
nog volop werk. Er zijn echter
symptomen, die de directie ge
reserveerd stemmen voor de ver
dere toekomst. Zij vertrouwt er
op, dat de thans genomen maat
regelen tot verbetering van de
efficiency een steun zullen zijn
bij het verkrijgen van verdere
opdrachten, teneinde ook na '54
de winstcapaciteit van Jaet be
drijf te kunnen handhaven.
Tijdens de te Soesterberg ter
gelegenheid van het luchtmacht-
jubileum gehouden vliegfeesten
werd o.a. het befaamde doorbre
ken van de z.g. „geluidsbarrière
gedemonstreerd. In feite betekent
dit alleen, dat het vliegtuig enige
ogenblikken een snelheid behaal
de, die boven de voortplantings
snelheid van het geluid ligt. Op
merkelijk is de knal, die hierbij
optreedt en die door alle toe
schouwers kon worden waarge
nomen.
Het geluid plant zich in de
lucht voort met een snelheid van
ongeveer 330 meter per seconde.
Dat betekent: ver boven de 1000
kilometer per uur! Hoewel Duke
en andere T.T.-cracks hierbij nog
ver in het niet verzinken, is de
geluidssnelheid nog maar een
slakkengangetje vergeleken bij
het licht, want dit plant zich in
de ruimte voort met een snelheid
van 300.000 kilometer per secon
de. Dat wil zeggen, dat een licht
straal in één enkele seconde
meer dan zeven keer de aard
omtrek aflegt!
Voorlopig is de geluidssnelheid
voor een vliegtuig echter al feno
menaal. Toen men meer en
meer deze „grens" naderde, heb
ben de deskundigen zich enige
tijd het hoofd gebroken over de
vraag, wat er precies zou gebeu
ren, als de grens werd overschre
den. Sommigen voorspelden een
absolute vernietiging van vlieg
tuig en piloot, anderen wilden
daar niet aan.
Er kwamen piloten opdagen
met een relaas, waaruit zou kun
nen blijken, dat zij min of meer
toevallig in opzettelijke of onop
zettelijke steile duikvluchten
deze geluidsgrens al eens onbe
wust of ongewild overschreden
hadden. Tenslotte leverde een
Amerikaanse piloot doelbewust
en opzettelijk de prestatie.
Ook toen was de „knal" ken
merkend. Verder gebeurde er
niets anders dan dat het vlieg
tuig naarmate men de geluids
grens naderde, onderworpen
werd aan hevige trillingen, die
hoge eisen stelden aan het mate
riaal, doch die verdwenen, zodra
de snelheid groter was geworden
dan die van het geluid.
der de punt eerst meegeven. Er
ontstaat een klein „putje'dat te
danken is aan de elasticiteit van
de huid. Drukt men harder, dan
zal op een gegeven ogenblik de
huid niet meer bij machte zijn
weerstand te bieden aan de
naaldpunt. Die schiet er door
heen en als wij héél fijne oren
hadden, zouden wij daarbij een
zacht plofje horen.
Bij het vliegtuig gebeurt iets
soortgelijks. De vliegtuigen heb
ben een tot het uiterste doorge
voerde stroomlijnvorm om zo
weinig mogelijk weerstand te
hebben in de omgevende lucht.
Voert men de snelheid op, dan
biedt die luchtmassa meer en
meer weerstand en op den duur
kan ze eigenlijk niet voldoende
snel uitwijken voor het naderbij
stormende vliegtuig. Er vormt
zich als het ware een prop trage
lucht vóór de machine. Op een
gegeven ogenblik geschiedt het
zelfde als bij onze naald: de
machine „snijdt" zich in de lucht
prop en het gevolg is een hevige
trilling van die lucht.
Voor ons heeft deze trilling
hetzelfde effect als b.v. een blik-
semontlading. Ook die veroor
zaakt door de plotselinge intense
hitte een enorme „deining" in de
dampkringslucht. Die „deining
horen wij als een donderslag.
Vandaar die kenmerkende knal
len bij het doorbreken van de ge
luidsbarrière.
FANTASTISCH.
Eens in de 24 uur beschrijft de
aarde haar baan rondom de zon.
De omtrek van onze aarde kan
gesteld worden op 40.000 kilo
meter, zodat de schijnbare snel
heid van het zonlicht op zijn weg
rondom onze aardbol (let wel:
niet de snelheid van de zon, want
die moet een veel langere weg
I afleggen!), ongeveer 40.000 ge-
ALS' EEN NAALDdeeld door 24 is 1666 km per uur
Wanneer men een naaldpunt I bedraagt,
op de rug van de hand plaatst en M| -
voorzichtig drukt, zal de huid on-1 "MI wij nu aan het rekenen
slaan, komen wij voor hoogst
eigenaardige feiten te staan. Tus-
sen Amsterdam en New lork
b.v. bestaat een bepaald tijdsver
schil. Dat leidt er toe, dat men
althans in theorie des morgens
om 8 uur van Schiphol zou kun
nen starten met een straaljager,
om nog vóór achten in New-lork
te landen! Voor mensen, voor
wie „tijd geld is", opent dat stel
lig wijde perspectieven.
Het is natuurlijk nog niet zo
ver. Maar de eerste stappen zijn
gezet!
JAN W. HISKES.
De Commissaris der Koningin
in Zuid-Holland, mr L. A. Kesper,
heeft Vrijdag de achtste Dordtse
landbouwtentoonstelling geopend
tevens bondsfokveedag van de
bond van rundveefokverenigingen
in Zuid-Holland.
Donderdag is om 17 uur in de
buurt van Kijkduin de 21-jarige
Manfred Hill, afkomstig uit Men
den, in zee verdronken. De jon
geman vertoefde met een groep
Duitse kampeerders in Ocken-
burg. Bij het zwemmen in zee
werd hij door de stroom gegre
pen en dreef af. De 16-jarige
Jan van der Wal uit Utrecht
heeft nog een poging gedaan Hill
te redden, maar hij is daar niet
in geslaagd.
Een uur tevoren werd tussen
Kijkduin en Scheveningen uit zee
gered de 13-jarige Rupert Resch-
ke uit Berlijn. De jongen was in
levensgevaar komen te verkeren
en werd door een agent van po
litie aan land gebracht. De knaap
bekwam enkele kleine verwon
dingen. Hij vertoefde in een
kampeerderskamp in Kijkduin.
GROTE BRAND
IN STROCARTONFABRIEK.
Vrijdagmiddag is brand uitge
broken in de coöperatieve stro-
cartonfabriek „De Eendracht" te
Appingedam.
De brand woedde in één van de
grote stroloodsen aan de westzij
de van het uitgestrekte terrein.
Onmiddellijk was de fabrieks-
brandweer paraat en werden
slangen uitgelegd om de vuur
haard te benaderen.
Ook was de brandweer van de
gemeente Appingedam spoedig
op het terrein van de brand.
Deze brandweer legde verschil
lende slangen uit, maar stond
voor een vrijwel hopeloze taak,
omdat de vuurhaard door de
verstikkende rook niet te bena
deren was.
Loodgieters hadden op het ge
galvaniseerde dak van de loods
I reparatiewerkzaamheden ver
richt en gaten gedicht met mas
tiek. Hierbij is gebruik gemaakt
van benzinelampen.
Met veertien stralen werd de
brand bestreden.
De verzekering dekt de schade.
De strocartonfabriek is de
grootste stroverwerkende indu
strie in het Noorden van ons
land.
SCHEEPSBRAND IN DE
AMSTERDAMSE HAVEN.
Vrijdagavond is het Engelse
s.s. „Bittern", geladen met stuk
goed, o.a. katoenafval, van de
Javakade te Amsterdam vertrok
ken naar Liverpool-Manchester.
Ter hoogte van de Nederland-
sche dok- en scheepsbouwmij be
merkte men, dat er brand was
uitgebroken in het achterruim.
Op advies van de brandweer en
de havendienst werd besloten 't
schip naar de Coenhaven te diri
geren. De drijvende motorspuit
„Jason" werd gealarmeerd en
wist de brand spoedig te blussen.
LABORATORIUMBRAND.
Te Groningen is omstreeks 't
middaguur een uitslaande brand
uitgebroken in het scheikundig
laboratorium van ir Pannenborg
en Doornbosch aan de Emmasin-
gel 22. De brandweer is met
twee wagens uitgerukt en be
streed het vuur via de magyrus-
ladder.
De brand is waarschijnlijk ont
staan doordat een flesje met
aether vlam heeft gevat. Het
vuur woedde op de bovenverdie
ping van het laboratorium.
De brandweer was het vuur
om 12.45 uur meester.
MINISTER ZAISSER
ONTSLAGEN.
Naar de persdienst van de Oost-
duitse premier bekendmaakt, is
Wilhelm Zaisser ontslagen als
Oostduits minister voor Staats
veiligheid. Het ministerie voor
Staatsveiligheid wordt opgeno
men in het ministerie van Bin
nenlandse Zaken, aldus de be
kendmaking.
EEN prentenboek,ie trok de aandacht van JONG EN OUD!
Prinses Marijke kreeg van de
ouden van dagen uit Zoetermeer,
die deel uitmaakten van het dé
filé, van oydW van dagen uit
Vinijeveen, Rotterdam, Zoeter
meer en Oudewater, langs H. M.
de Koningin op paleis Soestdijk,
een aardig prentenboekje, waar
in zij dadelijk gretig begon te
bladeren.
Klaas van der Velden (82 jaar)
en mevr. de wed. Dorst (89 jaar)
uit Zoetermeer, die de Prinses 't
boekje overhandigden, bleken
het net zo mooi te vinden als het
Prinsesje.
Naast Prinses Marijke H. M. de
Koningin, wuivend naar de défi-
lerende ouden van dagen.