Sehoondijke heeft plannen voor
een modern raadhuis
Spaak over
het Duitse vraagstuk
Europese Defensiegemeenschap
Ook de Veerhaven bij Kruiningen
gaat dicht!
PANG
D
Ve van
(ümsfezanfr
Wijziging van het
wegenverkeersreglement
Dertig leden afwezig
ÜC3
3C2
Bromfiets gelijkgesteld met
rijwiel
Eerste zending Russische
personenauto's
aangekomen
Aanbesteding nog dit jaar tc wachten
Raad voor de Scheepvaart
i»ie
Finse houten huizen voor
Oude Tonge
De Japanse watersnood
TWEEDE KAMER
-riijjih
Deze week is verschenen het gorie is uitgebreid met motor
rijtuigen, waarvan de eigenaar
of houder aantoont, dat hij dit
motorrijtuig nodig heeft om het
buiten de wegen te gebruiken en
dat dit motorrijtuig zich op de
weg bevindt ten behoeve van dit
gebruik of van herstel. Dit be
treft bijv. trekkers, welke op fa
brieksterreinen plegen te wor
den gebruikt.
Mochten tot nu toe door de
landbouwmotorrijtuigen 3 aan
hangwagens worden meege
voerd, dit aantal is voor de uit
gebreide categorie op twee be
paald. De lengte van het mo
torrijtuig met daarachter ge
koppelde aanhangwagen (s) is
van 22 meter teruggebracht tot
18 meter.
Een stilstaand voertuig, waar
van de achterverlichting in het
ongerede is geraakt en dat niet
onmiddellijk van de weg kan
worden geduwd, moet worden
aangeduid door een voorwerp,
op de weg geplaatst op ongeveer
30 meter afstand van het voer
tuig of de oplegger in de rich
ting van het achterookomende
of, indien aan de linkerzijde
moet worden stilgestaan, in de
richting van het tegemoetko
mende verkeer. Dit voorwerp
moet voor het verkeer goed
zichtbaar rood licht uitstralen
of rood reflecteren.
Onder de categorieën motor
rijtuigen, waarvoor geen rijbe
wijs is vereist, zijn opgenomen
de motorrijtuigen, welke niet
sneller kunnen rijden dan 20
km per uur.
Staatsblad, waarin is opgeno
men de wijziging van het We
genverkeersreglement, welke op
1 Augustus in werking zal tre
den. De regeling voor de rijwie
len met hulpmotoren, welke
daarin is opgenomen, is dezer
dagen reeds bekendgemaakt.
Ter aanvulling van de desbe
treffende mededelingen zij nog
opgemerkt, dat de berijder van
een rijwiel met hulpmotor er
aan moet denken, dat hij ten
aanzien vaft de voorrang met
een wielrijder is gelijkgesteld.
Van de verdere wijzigingen
zyn de volgende van belang
De nadering van een voor-
rangsweg en de nadering van
een voorrangskruising en
-splitsing kunnen beide worden
aangeduid door één der borden,
die tot nu toe öf de nadering
van een voorrangsweg öf de na.
dering van een voorrangskrui
sing of -splitsing aangaven. Op
de weg, welke voorrang krijgt,
wordt vóór de kruising of spit
sing het driehoekige bord ge
plaatst, dat men thans op voor
rangswegen aantreft ter aan
duiding, dat men een kruising
nadert (model 104).
Verder wordt duidelijk tot uit
drukking gebracht, dat een mo
torrijwiel, ook al is het voorzien
van een zijspanwagen, geen
aanhangwagen of oplegger mag
voortbewegen.
Tot nu toe werden bepaalde
faciliteiten verleend aan land
Douwmotorrijtuigen. Deze cate-
Met het Russische vrachtschip
,Krymov'" is de eerste zending
Russische personenauto's van
het merk „Moskvitch" aangeko
men, die door de „Auto en Mo-
tordelen Importmaatschappij"
te Amsterdam onder de naam
„M.K.V." nog deze week in de
handel gebracht zullen worden.
Het betreft 70 stuks, die waar
schijnlijk tot het eind van dit
jaar nog door 430 auto's van dit
type gevolgd zullen worden.
De „Mokvitch" is een 4 deurs
Sedan met een 4-cylinder motor.
De wagen is uitgerust met hy
draulische remmen en stuur-
versnellingen. De topsnelheid
bedraagt circa 105 km per uur.
De kruissnelheid ongeveer 80
lam per uur. Het verbruik is 1
liter op 15 km.
Het door de catastrofe van 1944
zo zwaar geteisterde Sehoondijke
is wat zjjn dorpscentrum betreft
op moderne wjjze uit het puin
herrezen. De fraaie winkelpan
den, de grote aan de eisen des
tjjds aangepaste verkeerswegen
niiet fietspaden zijn daarvan de
bewijzen.
Maar Sehoondijke wacht nog
steeds op het belangrijkste ob
ject voor de gemeentelijke huis
houding, n.l. de bouw van een
modern en doelmatig raadhuis.
„Wij zien er reikhalzend naar
uit, zowel het gemeentebestuur
In een artikel in de „Peuple"
schrijft Paul Henri Spaak, met
het oog op de mogelijkheid van
een viermogendhedenconferen-
tie, dat West-Europa niet kan
toestemmen in een neutralisatie
van Duitsland.
Het Duitse vraagstuk zal op
een dergelijke conferentie de
hoofdschotel vormen, aldus
Spaak. De Russen zullen waar
schijnlijk toestemmen in de
hereniging van Duitsland en in
vrije verkiezingen, op voor-'
waarde dat Duitsland volkomen
geneutraliseerd wordt. De Wes
telijke mogendheden daarente
gen zullen pleiten voor opne
ming van Duitsland in de Euro
pese gemeenschap.
Spaak zegt er diep van over
tuigd te zijn dat, in weerwil van
de droeve ervaringen van 1914
en 1939, neutralisatie verworpen
moet worden. Een herenigd en
J- '7
In de vergadering van de Twee
de Kamer is gisteren een voorstel
van de voorzitter aan de orde
gekomen om een aanvang te ma
ken met de beraadslaging over
ftet wetsontwerp tot goedkeuring
van het op 27 Mei 1952 te Parijs
ondertekende verdrag tot oprich
ting van de Europese defensiege-
meenschap.
Bij de aanvang der vergadering
hebben aan de regeringstafelDuitsland tot het Westen zal be-
plaats genomen de minister-pre-, horen en tot de E.D.G. Spr. be-
sident, de heer Drees en de mi- j toogt, dat de militaire integratie
nisters Beyen, Staf, Zijlstra en de economische integratie onaf-
Van de Kieft. I wendbaar zal maken.
De heer Gortzak (CPN) merkt! Mej. Klompé (K.V.P.) is van
op dat een bestudering van het oordeel, dat er geen reden is om
eindverslag meer tijd vordert dan reacties van ande:re landen
de paar dagen, die de leden heb- parlementen af te wachten,
oe paar aage_n m kre vraagd zou kunnen worden
in zijn uitvoerig pleidooi het_^dstip
Duitsland noodzakelijk is. Een ge
neutraliseerd Duitsland is on
aanvaardbaar, gelet op de onbe
rekenbaarheid van Rusland.
Wanneer de heer Van der Goes
van Naters komt te spreken over
de val van Beria, interrumperen
de heren Gortzak (C.P.N.) en
Wagenaar C.P.N.waaraan de
voorzitter door luid gehamer een
einde maakt.
De vraag mag gesteld worden,
of het zeker is, dat een verenigd
ben toegewezen gekregen. Spr. vraagd zou kunnen worden^ of
'eidooi
naken 0
met de behandeling, nu dertig le- niet beter was door de mogelijk
als de burgerij", verzuchtte bur
gemeester F. A. van Rosevelt,
toen wij hem in het noodgemeen-
tehuis een bezoek brachten. Men
bedenke, dat wij na de oorlogs
handelingen van 1944 in de land
bouwschool waren gehuisvest en
dat we sedert 1946 in een meer
dan sobere nood-behuizing zijn
ondergebracht, die in geen enkel
opzicht aan de minimum-eisen
voldoet.
's Zomers heerst hier een on
draaglijke hitte, die de arbeids
productiviteit danig remt; boven
dien is er gebrek aan bergruimte
zodat het archief in een kluis te
IJzendijke bewaard moet wor
den. De verschillende apparte
menten in dit noodgebouw zijn
uiterst gehorig, hetgeen 'n amb
telijke bespreking met de burge
meester nagenoeg onmogelijk
maakt. Het behoeft dus geen be
toog, dat de raadhuisbouw om
een oplossing schreeuwt", aldus
de burgervader.
DE PLANNEN.
De bouwplannen voor het nieu
we raadhuis dat aan de Dorps
straat dicht bij de centrale win
kel zal verrijzen, behelzen het
volgende:
Beneden in het gebouw komt
Op de bovenverdieping komt
de kamer van B. en W., alsmede
een commissiekamer en de raad
zaal. Deze twee zijn door harmo
nicadeuren gescheiden, zodat ze
tot één ruime zaal kunnen wor
den verenigd.
Achter de secretarie komt het
gemeente-archief en daar achter
een ruime tuin en een plein. Op
het achterterrein komt een ge
meentelijke bergplaats, 'n brand
weergarage en een ruimte voor
berging van de lijkwagen. Onder
de raadhuiskelder komt de cen
trale verwarming.
Tussen de reeds bestaande hui
zen en het te bouwen raadhuis
zou een open ruimte blijven, die
de burgemeester graag zou zien
volgebouwd met een postkantoor
en een muziektent. Be Dorps
straat zou aan die zijde zodoende
een aaneengesloten en architec
tonisch geheel vormen.
geneutraliseerd Duitsland, be- een entrée met hall en daarnaast
vrijd van alle militaire lasten en
uitgaven zou geheel Europa eco
geen begin te maken ongelukkig is en of opschorting
handeling, nr hptlpr was door de moeelllk"
den niet aanwezig zijn,
stelt
voor nog
.1..^ JaIIm/v mi rlnfti rr la. L
heid van een veranderde houding
Het voorstel van de voorzitter van Russische zijde. Zij betoogt,
nm een aanvang te maken met dat de inschakeling van Duits
de beraadslagingen wordt aange- land als gelijkwaardige partner
Homen met 57 tegen 6 stemmen, juist is. Er is geen reden om s i
rPN te staan op de weg naar de Eu-
rv voorzitter stelt voor de ropese eenheid. Zelfs bij de beste
De oorzit er - ,,i-»v>v»/-»nrHr»nr mot Rnslanri moet de
spreektijd te bepalen op 75 minu
ten per fractie.
De heer Gerbrandy (A.R.) is
van oordeel, dat geen rantsoene
ring moet worden toegepast. Z.
moet iedere afgevaardigde de tijd
krijgen, die hij nodig heeft.
De heer Wagenaar (C.P.N.)
meent, dat de leden volkomen
vrij moeten zijn.
De heer Zandt (S.G.) acht een
spreektijd van vijf kwartier te
kort.
De voorzitter wijzigt zijn voor
stel in deze zin, dat de spreektijd
anderhalf uur per fractie zal zijn.
Dit voorstel wordt aangenomen
met 62 tegen 6 stemmen, die der
C.P.N.
Om ruim twee uur, een uur na
de aanvang van de vergadering,
wordt het wetsontwerp tot goed
keuring van het E.D.G.-verdrag
in behandeling genomen.
Jhr Van der Goes van Naters
(Arb.) verklaart, dat het verdrag
de voortzetting is van een inter
nationale politieke lijn. Spr. is
niet tevreden over de democrati
sche controle, maar deze kan niet
nationaal geëffectueerd worden
Ze zal supranationaal moeten ge
schieden. Spr. wil de E.D.G. aan
vaarden, omdat inschakeling van
De Raad voor de Scheepvaart
Heeft zijn schriftelijke uitspraak
doen verschijnen in een onlangs
behandeld geval.
Het motorschip „Tamo is op
22 Februari van dit jaar bij
Westkapelle aan de grond gelo-
pen doordat, zo zegt) de raad
de kapitein en de loods zich
vergist hebben in de afstand tot
boei twee, bij het besluit de
koers te wijzigen. De raad acht
de kapitein K. K. te Katwijk
aan Zee, die vele keren door het
Oostgat is gevaren, wel schul
dig aan de ramp, maar acht het
niet nodig enige strafmaatregel
toe te passen.
verhouding met Rusland moet de
eenheid voorgaan. De enige mo
gelijkheid is Duitsland te bewape
nen in het kader van het Europe
se leger. Als voordelen van het
verdrag ziet zij, dat het een rede-
lije kans biedt een conflict tussen
Frankrijk en Duitsland te voor
komen; het geeft controle op de
bewapening en de garantie om
ons grondgebied effectief te ver
dedigen. Verder biedt het de mo
gelijkheid de efficiency van het
leger te doen toenemen en ten
slotte wordt men gedwongen tot
verdere integratie op economisch
en financieel gebied.
Haar fractie staat niet zonder
bezwaren tegenover het verdrag
De voordelen zijn echter belang
rijker dan de nadelen en daarom
zal zij haar medewerking geven.
Het verdrag 'wordt gezien als een
middel om oorlog te voorkomen
en de vrede te bevorderen.
De heer Bruins Slot (A.R.) be
spreekt het doel van de E.D.G,
en de vraag of het door dit trac
taat wordt gediend. Het doel is
de inschakeling der Duitsers in
de Westerse verdediging en ver
sterking van Westelijk Europa.
Aan dat doel beantwoordt het
verdrag. Een militaire macht is
nodig om het Westen te kunnen
verdedigen tegen een eventuele
agressor. Spr. meent, dat het
nationale en het Europese in het
verdrag niet met elkaar in con
flict zijn. Spr. heeft geen over
dreven enthousiasme voor het
verdrag, maar acht het z'n plicht
zijn stem er aan te geven, omdat
het bijdraagt tot de veiligheid
van een vrij Nederland en het
behoud van de Westerse christe
lijke beschaving.
De heer Korthals (V.V.D.)
noemt de E.D.G. een noodzake
lijkheid voor de Westerse wereld
in haar geheel. De E.D.G. voor-
komt de vorming van een nieuw
Duits leger. Spr. betoogt, dat
niet de indruk mag ontstaan, dat
de aanwezigheid op het conti
nent van Amerikaanse en Engel
se troepen overbodig is. Bedacht
moet worden, dat het behoud
van West-Europa voorwaarde is
voor het behoud van de Atlanti
sche gemeenschap. Spr. vraagt
nader te worden ingelicht over
de gelijke diensttijd, die voor alle
categorieën van het militaire
personeel zou gelden. Dat zou
betekenen, dat men reserve-offi
cieren of dienstplichtige officie
ren niet langer in dienst kan
houden. Er moet spoed worden
gemaakt met de opbouw van de
defensiegemeenschap. Er is al te
veel tijd verloren gegaan. Van
Russische zijde zal er z.i. veel
moeten gebeuren, voor de
krachtsinspanning van het Wes
ten kan worden verminderd.
De heer Wagenaar (C.P.N.) be
toogt, dat de kern van de E.D.G.
Duits is, dat de generaals Duit
sers zijn en dat de wapenleveran
ciers Amerikanen zijn. Het doel
van de E.D.G. is oorlog, aldus
spr. Het is een poging om van
Duitsland een Europees Korea te
maken. Het verdrag zal naar zijn
oordeel leiden naar knechtschap,
zoals we tijdens de bezetting
hebben gekend. Hij verklaart er
van overtuigd te zijn, dat het Ne
derlandse volk niemand zal toe
staan door zijn beulen uit de laat
ste oorlog naar de slachtbank te
worden geleid tot glorie van
Gr oss-Deutschland".
Spr. zegt, dat niet de belangen
van het Nederlandse volk bij dit
verdrag een rol spelen, maar de
belangen van de Nederlandse
aandeelhouders in de Duitse oor
logsindustrie en die van de Ne
derlandse profiteurs van de be
wapening. Van het vedrag ver
wacht spr. verlaging van het le
venspeil
Tegen zes uur wordt de verga
dering gesloten.
nómisch kunnen overheersen,
doordat het al zijn inspanning
op economische ontwikkeling
zou kunnen richten.
Onafhankelijk en geïsoleerd,
zou het een agressief nationalis
me kunnen ontwikkelen. Boven
dien zouden de Russen op zekere
dag in Berlijn kunnen doen wat
ze ook in Warschau en Praag
hebben gedaan en dan zou
Duitsland een gemakkelijke
prooi voor de Sowjet-Unie zijn.
Wij moeten de Russen er van
overtuigen en dat is moge
lijk, aldus Spaak dat ook zij
gemakkelijk vrede zouden
kunnen sluiten en bewaren met
een Europese gemeenschap
waarin Duitsland is opgenomen,
dan met een volkomen onaf
hankelijk Duitsland waarin zich
zonder tegenwicht een gevaar
lijk nationalisme en een expan
sieverdrag zouden kunnen ont
wikkelen.
een ruime secretarie, die plaats
biedt aan 5 a 6 ambtenaren, ver
volgens een burgemeester- en
secretariskamer, benevens een
garderobe, politiepost en wacht
kamer. Verder komt op de straat
verdieping een kamer voor de
plaatselijke opzichter voor de
centrale dienst van bouw- en
woningtoezicht.
STEEDS MAAR WACHTEN
Helaas is omtrent het begin
van de bouw nog niets bekend.
Er moesten n.l. grondboringen
worden verricht en er heeft een
onderzoek plaats gehad door het
laboratorium voor grondmecha
nica der technische hogeschool
te Delft. Het rapport aangaande
de toe te passen fundering is
binnenkort te verwachten. Eerst
dan kunnen het funderingsplan
en de begroting worden gemaakt,
waarna tot aanbesteding kan
worden overgegaan. „Verwacht
mag worden dat dit nog in 1953
het geval zal zijn; wij hebben
eerst zo lang gewacht op de toe
stemming, en nu dit nog", zei de
burgemeester.
VERDERE NIEUWBOUW.
Op initiatief van de betreffen
de vereniging is ook besloten tot
de bouw van een neutraal-Protes
tantse kleuterschool in de Prin
ses Irenestraat. Het nieuwe
schoolgebouw zal twee lokalen
bevatten en plaats bieden aan
ongeveer 60 leerlingen; men
hoopt het a.s. herfst in gebruik
te kunnen nemen. De zestig jaar
oude school is momenteel onder
gebracht in een paar nissenhut-
ten in het arbeiderslogeerkamp.
Voorts is er een R.K.-kerk in
aanbouw en bestaan er plannen
voor een R.K. kleuterschool, be
nevens voor een kleedlokaal op
het sportterrein aan de Van der
Slikkestraat.
Zodoende beijvert Sehoondijke
zich te herwinnen wat door de
oorlog verloren ging en zich aan
te passen aan de behoeften van
de tijd.
VOORNAME WENS:
BOUWVOLUME.
Sehoondijke is als schoolcen-
trum van het Westen bepaald
niet benadeeld. „Wij hebben een
landbouwwinterschool, een lage
re landbouwschool, een land-
bouwhuishoudschool en een R.K.
H.B.S.", aldus de burgemeester,
maar naast onze raadhuisplannen
hebben we nog één voorname
wens, n.l. meer bouwvolume. Ten
eerste is hier nog steeds een aan
zienlijke woningnood en boven
dien komen de bewoners der
noodwoningen met steeds klem
mender vragen om normale be
huizing; volgens burgemeester
Van Rosevelt terecht, want de
noodwoningen zijn niet alleen
ondoelmatig maar het beste is er
af. Ze zijn nu eenmaal niet bere
kend op jarenlange bewoning.
„Maar helaas kunnen we de men
sen niet helpen door gebrek aan
bouwvolume".
Moge de ministeriële toezeg
ging inzake de andere maatsta
ven ter verdeling van het bouw
volume ook voor Sehoondijke een
realiteit worden. Het zo zwaar
geteisterde Westen heeft dit wel
verdiend!
TWEE BROERTJES
VERDRONKEN.
Dinsdag zijn in de Noord bij
het nieuwe veer onder de ge
meente Ridderkerk de gebroe
ders B. en A. C. van der Ven
resp. 11 en 10 jaar oud bij het
spelen te water geraakt en ver
dronken. Na een paar uur dreg
gen heeft men de lijkjes gevon
den.
Deze week, bijna zes maanden na
de stormvloed van 1 Febr., wordt
waarschijnlijk een aan resultaten
rijke week voor de werkers aan de
geteisterde dijken van Zeeland.
Wanneer het weer zo rustig blijft,
als het de laatste dagen is geweest,
zullen er twee gaten worden ge
sloten, namelijk een bij Stevensluis
op Schouwen en het ander bij de
Veerhaven van Kruiningen.
Met het sluiten van de gaten bij
Kruiningen en Stevensluis zijn alle
bressen in de buitendijken van Zee
land, Noord-Brabant en Zuid-Hol
land gedicht, uitgezonderd dan de
twee grote stroomgaten op Sehou-
wen-Duiveland, bij Schelphoek en
Ouwerkerk, wier ondermijnend
werk men verwacht nog vóór het
aanbreken van de herfststormen
te kunnen doen ophouden.
Wie van drups of populair gezegd van
„zuurtjes" houdt, ondervindt een geheel
nieuw genot, wanneer hij Rang Cristal
fruits proeft.
Uw winkelier heeft ze in voorraad.
Let op de naam RANG op het beschermend om
hulsel van ieder „Rangetje"
Men herinnert zich de kracht, die
het water op de dijk van de Veer
haven van Kruiningen heeft uitge
oefend. Een in de haven gemeerde
veerboot werd door de dijk heen
een tweetal kilometers ver de pol
der ingedrukt. Het gat bij de Veer
haven breidde zich nadien uit tot
een breedte van 150 meter en een
diepte van circa 10 meter.
Zoals bekend, waren er in totaal
vijf gaten geslagen in de dijk bij
Kruiningen, doch vier daarvan wer
den met niet al te veel moeite ge
sloten.
Bij de overstroming liepen de pol
ders Kruiningen en Waarde onder,
waardoor in totaal 2.435 ha over
stroomd werden. Door het herstel
van de zwaar beschadigde binnen
dijk tussen de polders Waarde en
Kruiningen en tengevolge van het
daardoor droogvallen van de pol
der Waarde, kon de vloedkom van
het gat in de dijk van de Veer
haven verkleind worden met 980
ha, zodat er thans nog een gebied
van 1455 ha (de polder Kruinin
gen) onder water staat.
Per tij stroomt er door het gat
ongeveer 40 millioen kubieke meter
water.
De Veerhaven was vóór de ramp
een kom. Het gat bevindt zich in
de dijk aan de landzijde van de
haven. De dijkherstellers brengen
nu dwars door de havenkom, dus
vóór de oorspronkelijke dijk, een
1 muur van caissons aan. Is deze
muur gereed het dichten van
de laatste nog overgebleven ope
ningen in deze muur verwacht men
deze week en is de polder Krui
ningen leeggepompt, dan zal men
de oorspronkelijke dijk achter de
haven gaan herstellen. En is ook
dit werk gereed gekomen, dan ver
wijdert men de caissonmuur weer,
waardoor de haven van Kruiningen
ziin oude gedaante zal terugkrijgen.
Voor het bouwen van de caisson
muur heeft men eerst een egale
drempel van 28.000 vierkante me
ter zinkstukken moeten aanbren
gen, die verzwaard zijn geworden
met 20.000 ton stortsteen.
Hiermede was men half Juli ge-
Door W. KERREMANS
72)
(Nadruk verboden.)
„Dat begrijp ik niet", zei hij
na lezing van de brief tot zich
zelf. „Hoe kan nu toch Kortebas
zo iets doen? Hij weet natuurlijk
beter dan ik, wat een raar zoodje
het op Equi is en hoe het bekend
staat. Waarom wil hij dat ik me
daarin zal begeven? Ik denk er
geen ogenblik over en ik behoef
niet naar Utrecht te gaan om dat
te zeggen. Ik zal het hem wel
telegraferen en dan kan hij ook
thuis blijven. Mevrouw Horsting
zal ik bedanken. Ik niet naar
Equi hoor. Dank je lekker".
Maar Venkel verzond geen tele
gram aan Kortebas. Dat zou toch
wel wat erg onvriendelijk zijn,
vond hij, en hij verspeelde niets
door eens naar Utrecht te gaan,
integendeel, hij vond het voor
uitzicht zijn oude baas eens weer
te ontmoeten zeer verheugend.
De ontmoeting was van weers
zijden hartelijk en beide waren
oprecht blij elkaar terug te zien.
Na wat heen en weer vragen
aver welstand en gang van zaken
enz. begon Kortebas:
„En nu waarom ik je hier heb
laten komen. Je kent Equi na
tuurlijk en je zult gedacht heb
ben, toen je wist waar het over
ging, dat ik je in zo'n slechtbe-
faamd gezelschap wilde zetten.
Ja jong, Equi heeft een slechte
naam, dat weet jij en ik weet het
nog beter".
„Eh toch zoudt u willen...."
„Wacht je beurt af, zoals de
beul zei. Ja man, toch zou ik wil
len, dat jij er heen gaat en dat
zal je doen ook".
„Nooit van mijn leven".
„We gaan verder. Laat mij nu
eerst eens uitpraten en dan kan
jij het spreekgestoelte beklim
men. Equi heeft een slech'te naam
en ze verdient het. De boel is
slordig beheerd, de mapnen die
er werken zijn dronkelappen, de
baas was dat niet, maar miste de
fut om dat stel er uit té gooien
of zijn zaak grondig te reorgani
seren. Hij maakte zich niet graag
druk en deed net precies niet
meer dan strikt nodig was en als
er dan eens wat op een gemak
kelijke maar minder nette ma
nier te verdienen was, dan was
hij niet vies daarvan. Zo was het
en nu zal 't anders worden. Hor
sting was een gezond man, die
naar recht en billijkheid nog
velé jaren had moeten leven,
maar hij kreeg in de stal een
wondje aan zijn hand, een ding
van niks, een krabbeltje met een
gesp. 't Werd pijnlijk en zwol op,
hij lachte er om toen zijn vrouw
wilde dat hij er mee naar de dok
ter zou gaan en toen hij het deed
was het te laat, bloedvergiftiging,
tetanus, een martelend pijnlijke
dood, niet om aan 'te zien, zei zijn
vrouw. Nu zit zij daar. Haar
broer heeft de administratie zo
wat bijgehouden, maar hij weet
van paarden net zoveel als een
droogrek van een symphonie en
hij kon dus ook niet tegen dat
dronken stel in de stal op. Die
leven als een bende zeerovers er
op los, kan je begrijpen en die
arme vrouw weet geen raad. Ze
weet niet eens wat ze hun moet
opdragen en als ze dat doet, laten
die schooiers haar praten".
„Hoeveel man zijn er?"
„Een dronken wachtmeester
van de veld en een halfdronken
knecht, die vroeger in de rijtuig-
verhuurderij heeft gewerkt en
'n kwgrtdronken knecht, de beste
van het stel, maar die op z'n een
tje niet tegen die twee loeders
op kan. Toen ik alles gehoord had
van mevrouw Horsting, Toos,
noem ik haar, dacht ik dadelijk
en duidelijk: daar moet Marien
Venkel heen, dat is de man, die
het hier kan opknappen, die het
zalig vinden zal om dat tuig er
uit te schoppen en de boel zo te
reorganiseren dat het een fat
soenlijke fokkerij wordt met een
eerlijke naam; dat is een mooi
werk, een goed werk, een prettig
werk, een echt werk voor jou'.'
Venkel roerde zwijgend zijn
koffie en keek Kortebas eens
aan. Hij schudde langzaam het
hoofd en dat was voor Kortebas
het signaal, zijn aanval te her
vatten. Voortgaande alsof hij zijn
toespraak maar even had onder
broken, zei hij:
„Nou zal je zeggen: wat praat
die Kortebas me van mooi en
prettig werk als hij zelf zegt dat
het er een dronkemansboel is en
dat zal ik je nu nader verklaren.
Horsting was een beste kerel,
maar een beetje slap en nu zit
zijn vrouw daar met haar twee
jongens.
Kunnen die het werk niet op
knappen?'
„Jongens van 10 en 8 jaar.'
Neen, dat zal niet best gaan. Toos
zit daar zeg ik en ziet haar ge
hele bestaan bedreigd, als er niet
n sterke hand en kundig man
Venkel boog spottend.
„Ja Venkel, ja zeker, dat ben
jij en jij moet er heen. Als ik wat
jonger was zou ik Gerrit alleen
bij mij de zaak laten klaren en
Toos gaan helpen en proberen
haar te redden. Ik zou het pro
beren en jij kunt het. Jij hebt er
alle capaciteiten voor, jij bent de
man om daar orde te stellen en
er een gezond bedrijf van te ma
ken. Je gooit die trompetter er
uit en die andere lapzwanzen ook
desnoods en je gaat daar 'n werk
aanpakken, dat je grote voldoe
ning zal schenken. Kijk eens hier
Venkel. Toen je bij mij kwam,
was het vergeleken bij dat geval
van Toos een himmlische Ord-
nung, maar toch heb je daar ook
heel wat verbeterd en daar ben
ik nog altijd dankbaar voor".
(Wordt vervolgd).
reed, waardoor een aanvang kon
worden gemaakt met het plaatsen
van de zeven caissons.
Men heeft in het midden van de
haven een caisson weten te plaat
sen en is vanaf de Westelijke en
Oostelijke kade naar deze middeij-
caisson gaan toebouwen. Aan beide
zijden van deze middencaisson zijn
nu nog de twee openingen, die
men morgen hoopt te dichten.
Aan de Westelijke zijde ging men
als volgt te werk: Aan de haven-
dam daar zijn damwandcaissons
geplaatst, loodrecht daarop een
damwand van pontons. Tegen deze
damwand van pontons zal nog deze
week een caisson worden geplaatst,
die aansluit op de evengenoemde
reeds eerder midden in de haven
aangebrachte caisson.
Aan de Oostelijke kade van de
haven heeft men eveneens een
damwandcaisson geplaatst, waarop
loodrecht aansluit de caisson, die
in reserve was gehouden voor het
dichten van de Braakman.
De Oostelijke nog overgebleven
opening zal met behulp van een uit
Engeland afkomstig reusachtig
caisson worden gedicht.
In tegenstelling mét de methode
bij andere gaten toegepast, zal deze
caisson niet in het overblijvende
gat worden ingevaren, maar zó be
wogen worden, dat het gat door de
caisson als een deur wordt geslo
ten. De oorspronkelijk voor de
Braakman bestemde caisson, doet
daarbij dienst als „scharnier."
De Engelse reusachtige caisson
zal tegen de middencaisson worden
aangedrukt, die hier dienst doet
als kozijn voor de dichtgaande deur.
Hierna zal men de muur verzwa
ren en direct beginnen met het
herstellen van de weggeslagen
Veerhavendijk, waarvoor 300.000
kubieke meter zand en 800.000 ku
bieke meter klei benodigd zijn.
De aanvoer van klei geschiedt
van Hoboken, in België, uit.
Op het werkobject bij Kruiningen
werken 1500 man. Men heeft de
beschikking over drie bakken, drie
profielzuigers, twee baggermolens,
22 draglines en drie drijvende kra-
nen-
Is alles gereed, dan zal bij Krui
ningen in totaal ongeveer 20 km
buitendijk vernieuwd of hersteld
zijn en 6 km binnendijk.
De herstelde en plaatselijk ver
nieuwde dijken zullen gelijkwaar
dig zijn aan de oude, alleen iets
hoger en zwaarder van constructie.
Loopt alles naar wens, dan zal
morgen het gat in de Veerhaven
van Kruiningen worden gesloten.
Woensdagmorgen is in fle Lek
haven te Rotterdam gearriveerd
het Finse schip „Bjarmia", dat
aan boord een 13-tal Finse hou
ten huizen heeft, bestemd voor
Oude Tonge.
Men is reeds begonnen de hui
zen over te laden in lichters, die
de woningen naar Middelharnis
zullen vervoeren. Vandaar ging
het vervoer per auto verder.
Deze zending is een onderdeel
van het grote contingent „kant
en klaar-woningen", die de
Scandinavische landen ter be
schikking hebben gesteld van
het door de watersnood geteis
terde gebied.
Volgens de jongste verlieslijst,
die door de Japanse politie is
gepubliceerd, hebben op het
eiland Honsjioe bij de overstro
mingen 675 ménsen de dood ge
vonden; 4190 personen worden
vermist. Het aantal gewonden
bedraagt 4507. Het water zakt
en het weer is beter geworden.