Sehoondijke heeft plannen voor een modern raadhuis Spaak over het Duitse vraagstuk Europese Defensiegemeenschap Ook de Veerhaven bij Kruiningen gaat dicht! PANG D Ve van (ümsfezanfr Wijziging van het wegenverkeersreglement Dertig leden afwezig ÜC3 3C2 Bromfiets gelijkgesteld met rijwiel Eerste zending Russische personenauto's aangekomen Aanbesteding nog dit jaar tc wachten Raad voor de Scheepvaart i»ie Finse houten huizen voor Oude Tonge De Japanse watersnood TWEEDE KAMER -riijjih Deze week is verschenen het gorie is uitgebreid met motor rijtuigen, waarvan de eigenaar of houder aantoont, dat hij dit motorrijtuig nodig heeft om het buiten de wegen te gebruiken en dat dit motorrijtuig zich op de weg bevindt ten behoeve van dit gebruik of van herstel. Dit be treft bijv. trekkers, welke op fa brieksterreinen plegen te wor den gebruikt. Mochten tot nu toe door de landbouwmotorrijtuigen 3 aan hangwagens worden meege voerd, dit aantal is voor de uit gebreide categorie op twee be paald. De lengte van het mo torrijtuig met daarachter ge koppelde aanhangwagen (s) is van 22 meter teruggebracht tot 18 meter. Een stilstaand voertuig, waar van de achterverlichting in het ongerede is geraakt en dat niet onmiddellijk van de weg kan worden geduwd, moet worden aangeduid door een voorwerp, op de weg geplaatst op ongeveer 30 meter afstand van het voer tuig of de oplegger in de rich ting van het achterookomende of, indien aan de linkerzijde moet worden stilgestaan, in de richting van het tegemoetko mende verkeer. Dit voorwerp moet voor het verkeer goed zichtbaar rood licht uitstralen of rood reflecteren. Onder de categorieën motor rijtuigen, waarvoor geen rijbe wijs is vereist, zijn opgenomen de motorrijtuigen, welke niet sneller kunnen rijden dan 20 km per uur. Staatsblad, waarin is opgeno men de wijziging van het We genverkeersreglement, welke op 1 Augustus in werking zal tre den. De regeling voor de rijwie len met hulpmotoren, welke daarin is opgenomen, is dezer dagen reeds bekendgemaakt. Ter aanvulling van de desbe treffende mededelingen zij nog opgemerkt, dat de berijder van een rijwiel met hulpmotor er aan moet denken, dat hij ten aanzien vaft de voorrang met een wielrijder is gelijkgesteld. Van de verdere wijzigingen zyn de volgende van belang De nadering van een voor- rangsweg en de nadering van een voorrangskruising en -splitsing kunnen beide worden aangeduid door één der borden, die tot nu toe öf de nadering van een voorrangsweg öf de na. dering van een voorrangskrui sing of -splitsing aangaven. Op de weg, welke voorrang krijgt, wordt vóór de kruising of spit sing het driehoekige bord ge plaatst, dat men thans op voor rangswegen aantreft ter aan duiding, dat men een kruising nadert (model 104). Verder wordt duidelijk tot uit drukking gebracht, dat een mo torrijwiel, ook al is het voorzien van een zijspanwagen, geen aanhangwagen of oplegger mag voortbewegen. Tot nu toe werden bepaalde faciliteiten verleend aan land Douwmotorrijtuigen. Deze cate- Met het Russische vrachtschip ,Krymov'" is de eerste zending Russische personenauto's van het merk „Moskvitch" aangeko men, die door de „Auto en Mo- tordelen Importmaatschappij" te Amsterdam onder de naam „M.K.V." nog deze week in de handel gebracht zullen worden. Het betreft 70 stuks, die waar schijnlijk tot het eind van dit jaar nog door 430 auto's van dit type gevolgd zullen worden. De „Mokvitch" is een 4 deurs Sedan met een 4-cylinder motor. De wagen is uitgerust met hy draulische remmen en stuur- versnellingen. De topsnelheid bedraagt circa 105 km per uur. De kruissnelheid ongeveer 80 lam per uur. Het verbruik is 1 liter op 15 km. Het door de catastrofe van 1944 zo zwaar geteisterde Sehoondijke is wat zjjn dorpscentrum betreft op moderne wjjze uit het puin herrezen. De fraaie winkelpan den, de grote aan de eisen des tjjds aangepaste verkeerswegen niiet fietspaden zijn daarvan de bewijzen. Maar Sehoondijke wacht nog steeds op het belangrijkste ob ject voor de gemeentelijke huis houding, n.l. de bouw van een modern en doelmatig raadhuis. „Wij zien er reikhalzend naar uit, zowel het gemeentebestuur In een artikel in de „Peuple" schrijft Paul Henri Spaak, met het oog op de mogelijkheid van een viermogendhedenconferen- tie, dat West-Europa niet kan toestemmen in een neutralisatie van Duitsland. Het Duitse vraagstuk zal op een dergelijke conferentie de hoofdschotel vormen, aldus Spaak. De Russen zullen waar schijnlijk toestemmen in de hereniging van Duitsland en in vrije verkiezingen, op voor-' waarde dat Duitsland volkomen geneutraliseerd wordt. De Wes telijke mogendheden daarente gen zullen pleiten voor opne ming van Duitsland in de Euro pese gemeenschap. Spaak zegt er diep van over tuigd te zijn dat, in weerwil van de droeve ervaringen van 1914 en 1939, neutralisatie verworpen moet worden. Een herenigd en J- '7 In de vergadering van de Twee de Kamer is gisteren een voorstel van de voorzitter aan de orde gekomen om een aanvang te ma ken met de beraadslaging over ftet wetsontwerp tot goedkeuring van het op 27 Mei 1952 te Parijs ondertekende verdrag tot oprich ting van de Europese defensiege- meenschap. Bij de aanvang der vergadering hebben aan de regeringstafelDuitsland tot het Westen zal be- plaats genomen de minister-pre-, horen en tot de E.D.G. Spr. be- sident, de heer Drees en de mi- j toogt, dat de militaire integratie nisters Beyen, Staf, Zijlstra en de economische integratie onaf- Van de Kieft. I wendbaar zal maken. De heer Gortzak (CPN) merkt! Mej. Klompé (K.V.P.) is van op dat een bestudering van het oordeel, dat er geen reden is om eindverslag meer tijd vordert dan reacties van ande:re landen de paar dagen, die de leden heb- parlementen af te wachten, oe paar aage_n m kre vraagd zou kunnen worden in zijn uitvoerig pleidooi het_^dstip Duitsland noodzakelijk is. Een ge neutraliseerd Duitsland is on aanvaardbaar, gelet op de onbe rekenbaarheid van Rusland. Wanneer de heer Van der Goes van Naters komt te spreken over de val van Beria, interrumperen de heren Gortzak (C.P.N.) en Wagenaar C.P.N.waaraan de voorzitter door luid gehamer een einde maakt. De vraag mag gesteld worden, of het zeker is, dat een verenigd ben toegewezen gekregen. Spr. vraagd zou kunnen worden^ of 'eidooi naken 0 met de behandeling, nu dertig le- niet beter was door de mogelijk als de burgerij", verzuchtte bur gemeester F. A. van Rosevelt, toen wij hem in het noodgemeen- tehuis een bezoek brachten. Men bedenke, dat wij na de oorlogs handelingen van 1944 in de land bouwschool waren gehuisvest en dat we sedert 1946 in een meer dan sobere nood-behuizing zijn ondergebracht, die in geen enkel opzicht aan de minimum-eisen voldoet. 's Zomers heerst hier een on draaglijke hitte, die de arbeids productiviteit danig remt; boven dien is er gebrek aan bergruimte zodat het archief in een kluis te IJzendijke bewaard moet wor den. De verschillende apparte menten in dit noodgebouw zijn uiterst gehorig, hetgeen 'n amb telijke bespreking met de burge meester nagenoeg onmogelijk maakt. Het behoeft dus geen be toog, dat de raadhuisbouw om een oplossing schreeuwt", aldus de burgervader. DE PLANNEN. De bouwplannen voor het nieu we raadhuis dat aan de Dorps straat dicht bij de centrale win kel zal verrijzen, behelzen het volgende: Beneden in het gebouw komt Op de bovenverdieping komt de kamer van B. en W., alsmede een commissiekamer en de raad zaal. Deze twee zijn door harmo nicadeuren gescheiden, zodat ze tot één ruime zaal kunnen wor den verenigd. Achter de secretarie komt het gemeente-archief en daar achter een ruime tuin en een plein. Op het achterterrein komt een ge meentelijke bergplaats, 'n brand weergarage en een ruimte voor berging van de lijkwagen. Onder de raadhuiskelder komt de cen trale verwarming. Tussen de reeds bestaande hui zen en het te bouwen raadhuis zou een open ruimte blijven, die de burgemeester graag zou zien volgebouwd met een postkantoor en een muziektent. Be Dorps straat zou aan die zijde zodoende een aaneengesloten en architec tonisch geheel vormen. geneutraliseerd Duitsland, be- een entrée met hall en daarnaast vrijd van alle militaire lasten en uitgaven zou geheel Europa eco geen begin te maken ongelukkig is en of opschorting handeling, nr hptlpr was door de moeelllk" den niet aanwezig zijn, stelt voor nog .1..^ JaIIm/v mi rlnfti rr la. L heid van een veranderde houding Het voorstel van de voorzitter van Russische zijde. Zij betoogt, nm een aanvang te maken met dat de inschakeling van Duits de beraadslagingen wordt aange- land als gelijkwaardige partner Homen met 57 tegen 6 stemmen, juist is. Er is geen reden om s i rPN te staan op de weg naar de Eu- rv voorzitter stelt voor de ropese eenheid. Zelfs bij de beste De oorzit er - ,,i-»v>v»/-»nrHr»nr mot Rnslanri moet de spreektijd te bepalen op 75 minu ten per fractie. De heer Gerbrandy (A.R.) is van oordeel, dat geen rantsoene ring moet worden toegepast. Z. moet iedere afgevaardigde de tijd krijgen, die hij nodig heeft. De heer Wagenaar (C.P.N.) meent, dat de leden volkomen vrij moeten zijn. De heer Zandt (S.G.) acht een spreektijd van vijf kwartier te kort. De voorzitter wijzigt zijn voor stel in deze zin, dat de spreektijd anderhalf uur per fractie zal zijn. Dit voorstel wordt aangenomen met 62 tegen 6 stemmen, die der C.P.N. Om ruim twee uur, een uur na de aanvang van de vergadering, wordt het wetsontwerp tot goed keuring van het E.D.G.-verdrag in behandeling genomen. Jhr Van der Goes van Naters (Arb.) verklaart, dat het verdrag de voortzetting is van een inter nationale politieke lijn. Spr. is niet tevreden over de democrati sche controle, maar deze kan niet nationaal geëffectueerd worden Ze zal supranationaal moeten ge schieden. Spr. wil de E.D.G. aan vaarden, omdat inschakeling van De Raad voor de Scheepvaart Heeft zijn schriftelijke uitspraak doen verschijnen in een onlangs behandeld geval. Het motorschip „Tamo is op 22 Februari van dit jaar bij Westkapelle aan de grond gelo- pen doordat, zo zegt) de raad de kapitein en de loods zich vergist hebben in de afstand tot boei twee, bij het besluit de koers te wijzigen. De raad acht de kapitein K. K. te Katwijk aan Zee, die vele keren door het Oostgat is gevaren, wel schul dig aan de ramp, maar acht het niet nodig enige strafmaatregel toe te passen. verhouding met Rusland moet de eenheid voorgaan. De enige mo gelijkheid is Duitsland te bewape nen in het kader van het Europe se leger. Als voordelen van het verdrag ziet zij, dat het een rede- lije kans biedt een conflict tussen Frankrijk en Duitsland te voor komen; het geeft controle op de bewapening en de garantie om ons grondgebied effectief te ver dedigen. Verder biedt het de mo gelijkheid de efficiency van het leger te doen toenemen en ten slotte wordt men gedwongen tot verdere integratie op economisch en financieel gebied. Haar fractie staat niet zonder bezwaren tegenover het verdrag De voordelen zijn echter belang rijker dan de nadelen en daarom zal zij haar medewerking geven. Het verdrag 'wordt gezien als een middel om oorlog te voorkomen en de vrede te bevorderen. De heer Bruins Slot (A.R.) be spreekt het doel van de E.D.G, en de vraag of het door dit trac taat wordt gediend. Het doel is de inschakeling der Duitsers in de Westerse verdediging en ver sterking van Westelijk Europa. Aan dat doel beantwoordt het verdrag. Een militaire macht is nodig om het Westen te kunnen verdedigen tegen een eventuele agressor. Spr. meent, dat het nationale en het Europese in het verdrag niet met elkaar in con flict zijn. Spr. heeft geen over dreven enthousiasme voor het verdrag, maar acht het z'n plicht zijn stem er aan te geven, omdat het bijdraagt tot de veiligheid van een vrij Nederland en het behoud van de Westerse christe lijke beschaving. De heer Korthals (V.V.D.) noemt de E.D.G. een noodzake lijkheid voor de Westerse wereld in haar geheel. De E.D.G. voor- komt de vorming van een nieuw Duits leger. Spr. betoogt, dat niet de indruk mag ontstaan, dat de aanwezigheid op het conti nent van Amerikaanse en Engel se troepen overbodig is. Bedacht moet worden, dat het behoud van West-Europa voorwaarde is voor het behoud van de Atlanti sche gemeenschap. Spr. vraagt nader te worden ingelicht over de gelijke diensttijd, die voor alle categorieën van het militaire personeel zou gelden. Dat zou betekenen, dat men reserve-offi cieren of dienstplichtige officie ren niet langer in dienst kan houden. Er moet spoed worden gemaakt met de opbouw van de defensiegemeenschap. Er is al te veel tijd verloren gegaan. Van Russische zijde zal er z.i. veel moeten gebeuren, voor de krachtsinspanning van het Wes ten kan worden verminderd. De heer Wagenaar (C.P.N.) be toogt, dat de kern van de E.D.G. Duits is, dat de generaals Duit sers zijn en dat de wapenleveran ciers Amerikanen zijn. Het doel van de E.D.G. is oorlog, aldus spr. Het is een poging om van Duitsland een Europees Korea te maken. Het verdrag zal naar zijn oordeel leiden naar knechtschap, zoals we tijdens de bezetting hebben gekend. Hij verklaart er van overtuigd te zijn, dat het Ne derlandse volk niemand zal toe staan door zijn beulen uit de laat ste oorlog naar de slachtbank te worden geleid tot glorie van Gr oss-Deutschland". Spr. zegt, dat niet de belangen van het Nederlandse volk bij dit verdrag een rol spelen, maar de belangen van de Nederlandse aandeelhouders in de Duitse oor logsindustrie en die van de Ne derlandse profiteurs van de be wapening. Van het vedrag ver wacht spr. verlaging van het le venspeil Tegen zes uur wordt de verga dering gesloten. nómisch kunnen overheersen, doordat het al zijn inspanning op economische ontwikkeling zou kunnen richten. Onafhankelijk en geïsoleerd, zou het een agressief nationalis me kunnen ontwikkelen. Boven dien zouden de Russen op zekere dag in Berlijn kunnen doen wat ze ook in Warschau en Praag hebben gedaan en dan zou Duitsland een gemakkelijke prooi voor de Sowjet-Unie zijn. Wij moeten de Russen er van overtuigen en dat is moge lijk, aldus Spaak dat ook zij gemakkelijk vrede zouden kunnen sluiten en bewaren met een Europese gemeenschap waarin Duitsland is opgenomen, dan met een volkomen onaf hankelijk Duitsland waarin zich zonder tegenwicht een gevaar lijk nationalisme en een expan sieverdrag zouden kunnen ont wikkelen. een ruime secretarie, die plaats biedt aan 5 a 6 ambtenaren, ver volgens een burgemeester- en secretariskamer, benevens een garderobe, politiepost en wacht kamer. Verder komt op de straat verdieping een kamer voor de plaatselijke opzichter voor de centrale dienst van bouw- en woningtoezicht. STEEDS MAAR WACHTEN Helaas is omtrent het begin van de bouw nog niets bekend. Er moesten n.l. grondboringen worden verricht en er heeft een onderzoek plaats gehad door het laboratorium voor grondmecha nica der technische hogeschool te Delft. Het rapport aangaande de toe te passen fundering is binnenkort te verwachten. Eerst dan kunnen het funderingsplan en de begroting worden gemaakt, waarna tot aanbesteding kan worden overgegaan. „Verwacht mag worden dat dit nog in 1953 het geval zal zijn; wij hebben eerst zo lang gewacht op de toe stemming, en nu dit nog", zei de burgemeester. VERDERE NIEUWBOUW. Op initiatief van de betreffen de vereniging is ook besloten tot de bouw van een neutraal-Protes tantse kleuterschool in de Prin ses Irenestraat. Het nieuwe schoolgebouw zal twee lokalen bevatten en plaats bieden aan ongeveer 60 leerlingen; men hoopt het a.s. herfst in gebruik te kunnen nemen. De zestig jaar oude school is momenteel onder gebracht in een paar nissenhut- ten in het arbeiderslogeerkamp. Voorts is er een R.K.-kerk in aanbouw en bestaan er plannen voor een R.K. kleuterschool, be nevens voor een kleedlokaal op het sportterrein aan de Van der Slikkestraat. Zodoende beijvert Sehoondijke zich te herwinnen wat door de oorlog verloren ging en zich aan te passen aan de behoeften van de tijd. VOORNAME WENS: BOUWVOLUME. Sehoondijke is als schoolcen- trum van het Westen bepaald niet benadeeld. „Wij hebben een landbouwwinterschool, een lage re landbouwschool, een land- bouwhuishoudschool en een R.K. H.B.S.", aldus de burgemeester, maar naast onze raadhuisplannen hebben we nog één voorname wens, n.l. meer bouwvolume. Ten eerste is hier nog steeds een aan zienlijke woningnood en boven dien komen de bewoners der noodwoningen met steeds klem mender vragen om normale be huizing; volgens burgemeester Van Rosevelt terecht, want de noodwoningen zijn niet alleen ondoelmatig maar het beste is er af. Ze zijn nu eenmaal niet bere kend op jarenlange bewoning. „Maar helaas kunnen we de men sen niet helpen door gebrek aan bouwvolume". Moge de ministeriële toezeg ging inzake de andere maatsta ven ter verdeling van het bouw volume ook voor Sehoondijke een realiteit worden. Het zo zwaar geteisterde Westen heeft dit wel verdiend! TWEE BROERTJES VERDRONKEN. Dinsdag zijn in de Noord bij het nieuwe veer onder de ge meente Ridderkerk de gebroe ders B. en A. C. van der Ven resp. 11 en 10 jaar oud bij het spelen te water geraakt en ver dronken. Na een paar uur dreg gen heeft men de lijkjes gevon den. Deze week, bijna zes maanden na de stormvloed van 1 Febr., wordt waarschijnlijk een aan resultaten rijke week voor de werkers aan de geteisterde dijken van Zeeland. Wanneer het weer zo rustig blijft, als het de laatste dagen is geweest, zullen er twee gaten worden ge sloten, namelijk een bij Stevensluis op Schouwen en het ander bij de Veerhaven van Kruiningen. Met het sluiten van de gaten bij Kruiningen en Stevensluis zijn alle bressen in de buitendijken van Zee land, Noord-Brabant en Zuid-Hol land gedicht, uitgezonderd dan de twee grote stroomgaten op Sehou- wen-Duiveland, bij Schelphoek en Ouwerkerk, wier ondermijnend werk men verwacht nog vóór het aanbreken van de herfststormen te kunnen doen ophouden. Wie van drups of populair gezegd van „zuurtjes" houdt, ondervindt een geheel nieuw genot, wanneer hij Rang Cristal fruits proeft. Uw winkelier heeft ze in voorraad. Let op de naam RANG op het beschermend om hulsel van ieder „Rangetje" Men herinnert zich de kracht, die het water op de dijk van de Veer haven van Kruiningen heeft uitge oefend. Een in de haven gemeerde veerboot werd door de dijk heen een tweetal kilometers ver de pol der ingedrukt. Het gat bij de Veer haven breidde zich nadien uit tot een breedte van 150 meter en een diepte van circa 10 meter. Zoals bekend, waren er in totaal vijf gaten geslagen in de dijk bij Kruiningen, doch vier daarvan wer den met niet al te veel moeite ge sloten. Bij de overstroming liepen de pol ders Kruiningen en Waarde onder, waardoor in totaal 2.435 ha over stroomd werden. Door het herstel van de zwaar beschadigde binnen dijk tussen de polders Waarde en Kruiningen en tengevolge van het daardoor droogvallen van de pol der Waarde, kon de vloedkom van het gat in de dijk van de Veer haven verkleind worden met 980 ha, zodat er thans nog een gebied van 1455 ha (de polder Kruinin gen) onder water staat. Per tij stroomt er door het gat ongeveer 40 millioen kubieke meter water. De Veerhaven was vóór de ramp een kom. Het gat bevindt zich in de dijk aan de landzijde van de haven. De dijkherstellers brengen nu dwars door de havenkom, dus vóór de oorspronkelijke dijk, een 1 muur van caissons aan. Is deze muur gereed het dichten van de laatste nog overgebleven ope ningen in deze muur verwacht men deze week en is de polder Krui ningen leeggepompt, dan zal men de oorspronkelijke dijk achter de haven gaan herstellen. En is ook dit werk gereed gekomen, dan ver wijdert men de caissonmuur weer, waardoor de haven van Kruiningen ziin oude gedaante zal terugkrijgen. Voor het bouwen van de caisson muur heeft men eerst een egale drempel van 28.000 vierkante me ter zinkstukken moeten aanbren gen, die verzwaard zijn geworden met 20.000 ton stortsteen. Hiermede was men half Juli ge- Door W. KERREMANS 72) (Nadruk verboden.) „Dat begrijp ik niet", zei hij na lezing van de brief tot zich zelf. „Hoe kan nu toch Kortebas zo iets doen? Hij weet natuurlijk beter dan ik, wat een raar zoodje het op Equi is en hoe het bekend staat. Waarom wil hij dat ik me daarin zal begeven? Ik denk er geen ogenblik over en ik behoef niet naar Utrecht te gaan om dat te zeggen. Ik zal het hem wel telegraferen en dan kan hij ook thuis blijven. Mevrouw Horsting zal ik bedanken. Ik niet naar Equi hoor. Dank je lekker". Maar Venkel verzond geen tele gram aan Kortebas. Dat zou toch wel wat erg onvriendelijk zijn, vond hij, en hij verspeelde niets door eens naar Utrecht te gaan, integendeel, hij vond het voor uitzicht zijn oude baas eens weer te ontmoeten zeer verheugend. De ontmoeting was van weers zijden hartelijk en beide waren oprecht blij elkaar terug te zien. Na wat heen en weer vragen aver welstand en gang van zaken enz. begon Kortebas: „En nu waarom ik je hier heb laten komen. Je kent Equi na tuurlijk en je zult gedacht heb ben, toen je wist waar het over ging, dat ik je in zo'n slechtbe- faamd gezelschap wilde zetten. Ja jong, Equi heeft een slechte naam, dat weet jij en ik weet het nog beter". „Eh toch zoudt u willen...." „Wacht je beurt af, zoals de beul zei. Ja man, toch zou ik wil len, dat jij er heen gaat en dat zal je doen ook". „Nooit van mijn leven". „We gaan verder. Laat mij nu eerst eens uitpraten en dan kan jij het spreekgestoelte beklim men. Equi heeft een slech'te naam en ze verdient het. De boel is slordig beheerd, de mapnen die er werken zijn dronkelappen, de baas was dat niet, maar miste de fut om dat stel er uit té gooien of zijn zaak grondig te reorgani seren. Hij maakte zich niet graag druk en deed net precies niet meer dan strikt nodig was en als er dan eens wat op een gemak kelijke maar minder nette ma nier te verdienen was, dan was hij niet vies daarvan. Zo was het en nu zal 't anders worden. Hor sting was een gezond man, die naar recht en billijkheid nog velé jaren had moeten leven, maar hij kreeg in de stal een wondje aan zijn hand, een ding van niks, een krabbeltje met een gesp. 't Werd pijnlijk en zwol op, hij lachte er om toen zijn vrouw wilde dat hij er mee naar de dok ter zou gaan en toen hij het deed was het te laat, bloedvergiftiging, tetanus, een martelend pijnlijke dood, niet om aan 'te zien, zei zijn vrouw. Nu zit zij daar. Haar broer heeft de administratie zo wat bijgehouden, maar hij weet van paarden net zoveel als een droogrek van een symphonie en hij kon dus ook niet tegen dat dronken stel in de stal op. Die leven als een bende zeerovers er op los, kan je begrijpen en die arme vrouw weet geen raad. Ze weet niet eens wat ze hun moet opdragen en als ze dat doet, laten die schooiers haar praten". „Hoeveel man zijn er?" „Een dronken wachtmeester van de veld en een halfdronken knecht, die vroeger in de rijtuig- verhuurderij heeft gewerkt en 'n kwgrtdronken knecht, de beste van het stel, maar die op z'n een tje niet tegen die twee loeders op kan. Toen ik alles gehoord had van mevrouw Horsting, Toos, noem ik haar, dacht ik dadelijk en duidelijk: daar moet Marien Venkel heen, dat is de man, die het hier kan opknappen, die het zalig vinden zal om dat tuig er uit te schoppen en de boel zo te reorganiseren dat het een fat soenlijke fokkerij wordt met een eerlijke naam; dat is een mooi werk, een goed werk, een prettig werk, een echt werk voor jou'.' Venkel roerde zwijgend zijn koffie en keek Kortebas eens aan. Hij schudde langzaam het hoofd en dat was voor Kortebas het signaal, zijn aanval te her vatten. Voortgaande alsof hij zijn toespraak maar even had onder broken, zei hij: „Nou zal je zeggen: wat praat die Kortebas me van mooi en prettig werk als hij zelf zegt dat het er een dronkemansboel is en dat zal ik je nu nader verklaren. Horsting was een beste kerel, maar een beetje slap en nu zit zijn vrouw daar met haar twee jongens. Kunnen die het werk niet op knappen?' „Jongens van 10 en 8 jaar.' Neen, dat zal niet best gaan. Toos zit daar zeg ik en ziet haar ge hele bestaan bedreigd, als er niet n sterke hand en kundig man Venkel boog spottend. „Ja Venkel, ja zeker, dat ben jij en jij moet er heen. Als ik wat jonger was zou ik Gerrit alleen bij mij de zaak laten klaren en Toos gaan helpen en proberen haar te redden. Ik zou het pro beren en jij kunt het. Jij hebt er alle capaciteiten voor, jij bent de man om daar orde te stellen en er een gezond bedrijf van te ma ken. Je gooit die trompetter er uit en die andere lapzwanzen ook desnoods en je gaat daar 'n werk aanpakken, dat je grote voldoe ning zal schenken. Kijk eens hier Venkel. Toen je bij mij kwam, was het vergeleken bij dat geval van Toos een himmlische Ord- nung, maar toch heb je daar ook heel wat verbeterd en daar ben ik nog altijd dankbaar voor". (Wordt vervolgd). reed, waardoor een aanvang kon worden gemaakt met het plaatsen van de zeven caissons. Men heeft in het midden van de haven een caisson weten te plaat sen en is vanaf de Westelijke en Oostelijke kade naar deze middeij- caisson gaan toebouwen. Aan beide zijden van deze middencaisson zijn nu nog de twee openingen, die men morgen hoopt te dichten. Aan de Westelijke zijde ging men als volgt te werk: Aan de haven- dam daar zijn damwandcaissons geplaatst, loodrecht daarop een damwand van pontons. Tegen deze damwand van pontons zal nog deze week een caisson worden geplaatst, die aansluit op de evengenoemde reeds eerder midden in de haven aangebrachte caisson. Aan de Oostelijke kade van de haven heeft men eveneens een damwandcaisson geplaatst, waarop loodrecht aansluit de caisson, die in reserve was gehouden voor het dichten van de Braakman. De Oostelijke nog overgebleven opening zal met behulp van een uit Engeland afkomstig reusachtig caisson worden gedicht. In tegenstelling mét de methode bij andere gaten toegepast, zal deze caisson niet in het overblijvende gat worden ingevaren, maar zó be wogen worden, dat het gat door de caisson als een deur wordt geslo ten. De oorspronkelijk voor de Braakman bestemde caisson, doet daarbij dienst als „scharnier." De Engelse reusachtige caisson zal tegen de middencaisson worden aangedrukt, die hier dienst doet als kozijn voor de dichtgaande deur. Hierna zal men de muur verzwa ren en direct beginnen met het herstellen van de weggeslagen Veerhavendijk, waarvoor 300.000 kubieke meter zand en 800.000 ku bieke meter klei benodigd zijn. De aanvoer van klei geschiedt van Hoboken, in België, uit. Op het werkobject bij Kruiningen werken 1500 man. Men heeft de beschikking over drie bakken, drie profielzuigers, twee baggermolens, 22 draglines en drie drijvende kra- nen- Is alles gereed, dan zal bij Krui ningen in totaal ongeveer 20 km buitendijk vernieuwd of hersteld zijn en 6 km binnendijk. De herstelde en plaatselijk ver nieuwde dijken zullen gelijkwaar dig zijn aan de oude, alleen iets hoger en zwaarder van constructie. Loopt alles naar wens, dan zal morgen het gat in de Veerhaven van Kruiningen worden gesloten. Woensdagmorgen is in fle Lek haven te Rotterdam gearriveerd het Finse schip „Bjarmia", dat aan boord een 13-tal Finse hou ten huizen heeft, bestemd voor Oude Tonge. Men is reeds begonnen de hui zen over te laden in lichters, die de woningen naar Middelharnis zullen vervoeren. Vandaar ging het vervoer per auto verder. Deze zending is een onderdeel van het grote contingent „kant en klaar-woningen", die de Scandinavische landen ter be schikking hebben gesteld van het door de watersnood geteis terde gebied. Volgens de jongste verlieslijst, die door de Japanse politie is gepubliceerd, hebben op het eiland Honsjioe bij de overstro mingen 675 ménsen de dood ge vonden; 4190 personen worden vermist. Het aantal gewonden bedraagt 4507. Het water zakt en het weer is beter geworden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2