Heden en toekomst van Schouwen-Duiveland t) Woestijn van water en ellende Uil Je Srcvincïe PROTEST VAN SEMJONOF Davies betreurt uitstel van „Bermuda." De kwestie der Duitse oorlogsmisdadigers rae vrouivcn^t» GEDEP. STATEN OVER DE SCHELDEVEREN. TERNEUZEN. Waarom ook niet? STAVENISSE. VLISSINGEN. ZAAMSLAG. AXEL. Tienduizend mensen van Schou wen-Duiveland wachten op terug keer naar hun geboortegrond, naar him rampzalige eiland, dat nog altijd meer water dan land Nu er vrij grote zekerheid is, dat het eiland in de toekomst weer bewoonbaar kan worden ge maakt en dat de gronden na jaren weer vrucht zullen dragen, groeien verlangen en ongeduld. Men wil terug, men wil opnieuw beginnen, zonder te kunnen of willen beseffen waar men terecht zal komen. Dit eiland, dat met iedere slag van zware, driftige perszuigers, met ieder schip klei, met iedere vracht stenen, met ieder zink- stuk en met ieder caisson verder naar herstel groeit, zal zonder het water, waardoor het thans nog overspoeld wordt, een grau we ellendige woestijn zijn. Het wordt op enige streken na in werkelijkheid een onherberg zaam oord, waar vooreerst slechts onder moeilijke omstan digheden te leven zal zijn. Dit wordt duidelijk als men over dit eiland vaart, of het nu over Schouwen of de polder „Vier Bannen van Duiveland" is. Dor pen als Serooskerke, Ouwerkerk Nieuwerkerk en Oosterland be staan nog maar voor een deel. De verwoestingen zijn er ernstig. Nog staan in de wijde watervlak ten boerenhoeven, maar als men ze van dichtbij bekijkt, staan de meeste op instorten. Reeds is veel in het water verdwenen en hij iedere harde windvlaag stort meer in. Later spoelt dan wrak hout aan als getuigenis van steeds verder gaande afbraak. Het water vreet, schuurt en graaft waar het maar kan. Eb en vloed doen nu reeds bijna een half jaar hun verwoestend werk. West-Schouwen is op het ogen blik nog sterk geïsoleerd. Slechts bootverbindingen en een fiets- paadje over de dijk tussen Brou wershaven en Scharendijke kun nen de mens er heen voeren. Het economische leven van de duinstreek is daardoor ernstig belemmerd. Niet alleen is de ra vitaillering moeilijk, maar ook de afvoer van producten, speciaal -san het fruit. De westhoek is een fruitstreek die normaliter 4000 ton fruit kon afleveren. Na de verwoestingen wordt de oogst van dit jaar op 2500 ton geschat. Het is van het grootste belang, dat thans de bes sen,. binnenkort de pruimen en sater de appels en peren tijdig Kunnen worden vervoerd. Van de verkoop hangt veel voor de be volking af. vtaar hoe moet men vervoeren, als getijhaventjes het aanleggen van geschikte schepen vrijwel on doenlijk maken? De fruittelers hebben getracht een oud lan dingsschip te charteren, maar konden er geen krijgen. Thans is aller hoop gericht op de nieuwe weg, die over de oude, overstroomde weg in de richting van Brouwershaven wordt aan gelegd. Dan zal men immers via de corridor van Zonnemaire en Noordgouwe het autoveer van 23erikzee kunnen bereiken. Het overladen heeft voor fruit vaak grote bezwaren, zodat het gereed komen van de nieuwe weg met spanning tegemoet wordt gezien Het gaat in de ogen der betrok kenen te langzaam, ook al was er wat vreugde, toen vorige week met voorzichtig rijden bij eb de eerste acht ton zwarte bessen konden worden overgebracht. Nog bijna twee kilometer ont breekt in de schakel tussen oost en west. Alleen bij laag water kan voorshands worden gewerkt Vrachtwagens, die zand aanvoe ren, kunnen niet keren, zodat het werk maar langzaam vordert, ook al wordt van twee zijden ge- werkt. Rond bedreigde dorpen als Brouwershaven, Scharendijke en Haamstede zijn ringdijken ge legd. Men is er bezig de schade enigermate te herstellen en het vuil weg te werken. In de door water omringde dor pen zoals Ouwerkerk en Nieu werkerk leven kleine groepjes mensen, die per boot en telefoon met de buitenwereld in verbin ding kunnen komen. Zij ruimen de bij vloed droogblijvende dorps kernen op, verrichten wat her stellingen en wachten, tot de wa terkeringen weer gereed zullen sajn. Puin en wrakhout worden met zolderschuiten afgevoerd. Water, voedsel en bezoekers wor den mee teruggenomen. Het is een eenzaam leven, daar in de waterwoestijn, waar men tot zo ver het water reikt slechts puin hopen en vuil ziet. Zij weten dat het grote herstel werk eerst na het verdwijnen van het water kan beginnen. DE DIJKWERKEN Het gat bij Stevensluis in de noordelijke oever van Duiveland zal weldra tot het verleden be horen De twee kilometer lange dijk, 'die voor de gaten van Ouwerkerk wordt gelegd, schiet hard op en kan begin September zover gereed zijn, dat men Dui veland als gesloten zal kunnen beschouwen. Dan kunnen de pompen hun werk beginnen. En ook de vier kilometer lange inlaagdijk, die achter om het 450 meter lange gat van Schelphoek wordt gebouwd, begint gestalte aan te nemen. De zee sloeg hier diepe kreken landinwaarts. In het westen de Karremansgeul, in het midden de „Gemene geul" en meer oostelijk de „Oude geul" en de Klompegeul. Uitgaande van de oude dijk ten westen van het gat wordt een 700 meter lang dijk- stuk landinwaarts gelegd. Onder Serooskerke groeit een dijkstuk van 600 meter, terwijl oostelijk een aanzetdijk van 200 meter wordt gelegd. De verbinding tussen deze stuk ken, 1100 en 1400 meter lang, worden bezonken om er later kleine in Nederland gemaakte caissons op te plaatsen en daarop de dijk verder uit te bouwen. Voordien echter worden de „Ge mene geul" ruim 30 m. diep en de „Klompegeul" met reusachtige caissons, die uit Engeland zijn gekomen, afgesloten. Deze beton nen bakbeesten liggen reeds ge reed. Zodra de geulen dicht zijn, zal het water alleen nog over 2500 meter bezonken dijkvoet op hoogte van het maaiveld kunnen stromen. Deze zinkstukken, goed verankerd op de grond, zullen het vermoedelijk wel uithouden, tot het laatste caisson het wa ter een definitief halt toeroept De pers- en cutterzuiger zullen daarna snel voor de verdere af werking van de dijk moeten zor gen. Daarmee zal dan de eerste etappe van 't herstel bij Schelp- hoek gereed zijn. Het is wel waarschijnlijk, doch niet zeker, dat nadien 9000 ha van de pol der Schouwen zal worden droog gemalen. Door drie sluizen en voorts door 50 tot 60 pompen van elk 50 kubieke meter water capaciteit per minuut, die per 1 September gereed moet staan, zal men de watermassa binnen 2 maanden hebben gespuid. Dit hangt mede af van regenval. WANNEER TERUGKEER Al komen de thans nog over stroomde polders, tesamen 13.000 ha, dan ook dit najaar waar schijnlijk droog, toch blijven ern stige vragen rijzen ten aanzien van de terugkeer van de bevol king. Voor de ongeveer 10.000, die gaarne terug willen, zal naar de mening van deskundigen nog me nige teleurstelling volgen. Bij het droogvallen van de polders zal men eerst recht kunnen overzien hoe groot de schade aan huizen, gebouwen en wegen is. Voor zo ver deze er nog staan, zullen de woningen eerst enorme herstel en schoonmaakbeurten moeten hebben. Puin zal moeten worden geruimd. Glas, dat vrijwel overal kapot is, moet worden ingezet. Dan komt de vraag nog, of het medisch en hygiënisch verant woord is de bevolking tegen de winter in de nog kletsnatte wo ningen te laten trekken. Van het meubilair is niets over, zodat men zich eerst met kampeeruitrustin gen van het rampenfonds zal moeten behelpen. Nieuw meubilair in natte wo ningen zou immers opnieuw een ruïne betekenen. Waarschijnlijk zullen tal van évacué's, hoe verdrietig dit ook is, nog tot het voorjaar of langer moeten wachten, voor zij kunnen terugkeren, als er dan tenminste voldoende woonruimte (o.m. in barakken, Zweedse, Noorse en Oostenrijkse huizen) zal zijn. Het ziet er niet naar uit, dat de eer ste nieuwbouw tegen 't voorjaar gereed zal zijn. Minstens 1000 nieuwe woningen moeten binnen twee jaar worden gebouwd. Een argument tegen totale révacuatie is ook nog, dat het eiland zelf slechts in geringe mate voedsel kan leveren, zodat dit met hoge kosten per schip moet worden aangevoerd. Het drinkwater- vraagstuk zal evenmin eenvoudig zijn. Dat is het nu al niet. Zierik- zee heeft één uur per dag water leiding. Het dijkherstel, dat met de dag groeit, ook al ziet men slechts 'n deel, omdat het voornaamste on der water gebeurt, is dus lang niet het enige vraagstuk rond het verdronken eiland. Er wordt met harten, met han den en met hersenen gewerkt. Niet alleen door bestuurders, technici, landbouwkundigen, boe ren en arbeiders voor het herstel van dijken, grond en huizen, ook door Schouwenaren, die thuis konden blijven wordt veel gedaan om een goede toekomst te schep pen en te bespoedigen. Naar het voorbeeld van de stichting „Nieuw Walcheren" is de stichting „Nieuw Schouwen- Duiveland" onder presidium van notaris P. Heering opgericht. Deze stichting wil de getroffen eilandgenoten zoveel mogelijk de helpende hand bieden, voorzover dit niet van overheidswege of door het rampenfonds wordt ge daan. De stichting rekent zich tot taak het bepleiten van verbeterin gen, indien moeilijkheden of man kementen worden geconstateerd. Zo richt men op het ogenblik de aandacht op de huidige en toe komstige verkeersmoeilijkheden op het eiland. Men juicht het plan tot het maken van een nieuwe veer- en jachthaven en van een keersluis voor Zierikzee, de aan leg van wegen rondom de stad, de bouw van een steiger voor een kopveer bij Zijpe gaarne toe. Men pleit tevens voor betere postver bindingen en voor het verbeteren van verbindingen en het verdwij nen van het aftandse trammetje. Voorts zullen onder auspiciën van de stichting zo spoedig moge lijk plannen worden ontworpen voor het herstel van de beplan tingen der dorpskernen en ande re objecten, die totaal verloren gingen. Men gaat een actie ont ketenen om geld voor deze be plantingen bijeen te brengen en hoopt daarbij op even gulle steun als eertijds Walcheren kreeg. Zodoende wil deze stichting een bindend en scheppend element worden in de samenleving van dit zwaar getroffen eiland, dat thans weer groeit uit zee, maar nog moeilijke jaren tegemoet gaat. „Oosterschelde" blijft voorlo pig op Hoedekenskerke varen. Blijkens het afdelingsverslag van de provinciale staten van Zeeland hebben verschillende le den inlichtingen gevraagd over de bootdiensten en over de ver- voerprijzen voor kinderen bene den vier jaar. Gedeputeerde Staten hebben hierop een uitvoerig antwoord gegeven, waaraan wij het vol gende ontlenen: „Zodra het havenkanaal en de zwaaiplaats te Zierikzee uitge baggerd zijn, zal de „Koningin Emma" in dienst worden gesteld tussen Zierikzee en Katseveer. Dit schip kan te Zierikzee zwaai en, hetgeen niet het geval is met de langere „Oosterschelde". Het college acht het niet ver antwoord- onder de huidige om standigheden met een schip ach teruit het havenkanaal te beva ren, mede in verband met de drukke scheepvaart, de werk zaamheden aan de dijken en de daarmee gepaard gaande bedrij vigheid van grote en kleine vaar tuigen in het havenkanaal. Dit houdt in dat de „Ooster schelde" voorlopig naast de „Prins Willem I" dienst blijft doen op het veer Terneuzen Hoedekenskerke. Of deze toe stand te zijner tijd kan worden gehandhaafd, zal in belangrijke mate afhangen van de ontwikke ling van het vervoer op de beide genoemde veren. Tegelijk met een voorstel tot uniformering van de tarieven voor de drie veren over de Wes terschelde is aan de minister goedkeuring gevraagd voor het vrijstellen van de vervoërprijs voor kinderen beneden vier jaar. De minister heeft te dien aan zien nog geen beslissing geno men. Kortgene en Wolphaartsdijk, Met betrekking tot de nieuwe beweegbare bruggen te Kortgene en Wolphaartsdijk doen zich eni ge „kinderziekten" voor. Te Kort gene is reeds een aanzienlijke verbetering ingetreden. Zodra de nodige lagers gereed zijn, zal eenzelfde verbetering aan de De Sowjetrussische hoge com missaris in Duitsland, Wladimir Semjonof, heeft in een brief aan de Amerikaanse hoge commissa ris, James Conant, de besch-uldi- ging geuit, dat Amerikaanse vliegtuigen de laatste twee we ken bijna dagelijks laag over 2 Russische vliegvelden in Oost- Duitsland gecirkeld en vlug schriften uitgeworpen hebben. In het schrijven, dat door het Öostduitse persbureau A.D.N. is gepubliceerd, verklaart Semjo nof, „dat een dergelijke grove schending van het luchtveilig- heidsreglement een bedreiging is zowel van de veiligheid van Rus sische vliegtuigen op genoemde vliegvelden als van Amerikaanse, Britse en Franse transportvlieg tuigen, die tussen Berlijn en West-Duitsland vliegen". Volgens de Russische hoge commissaris was de inhoud van de vlugschriften beledigend voor de Russische strijdkrachten. Aan de Amerikaanse hoge commissa ris is verzocht onmiddellijk maat regelen te nemen om herhaling van een en ander te voorkomen. Clement Davies, de leider van de Britse liberale partij, heeft op een bijeenkomst in Wales ver klaard, dat een conferentie van de Westelijke drie met de Sowjet- Unie niet moet worden overgela ten aan „onderbevelhebbers" In kringen, die in nauw con tact staan met het Westduitse bureau voor veiligheidszaken, wordt vernomen dat de Ameri kaanse regering binnenkort een „bevredigende regeling" van de kwestie der Duitse oorlogsmis dadigers bekend zal maken. Het bezoek van het hoofd van ge noemd bureau aan Washington zou veel hebben bijgedragen tot deze regeling, waartoe de minis ters van Buitenlandse Zaken van de Westelijke „Grote Drie" zouden hebben besloten. In gezaghebbende kringen te Washington wordt bevestigd, dat binnenkort een communiqué over de kwestie tegemoet kan worden gezien. Over de aard van de regeling wilde men zich niet uitlaten. brug te Wolphaartsdijk worden aangebracht. Gedep. Staten zijn ervan overtuigd dat na verloop van tijd de moeilijkheden tot op lossing zullen worden gebracht. Het aan boord nemen van auto's over de oude getijsteigers levert reeds lang bezwaren op. De daartoe benodigde planken moeten redelijk lang zijn. Het gewicht van de auto's laat niet toe hout te gebruiken. Metalen materiaal wordt spoedig zo zwaar dat het niet te hanteren is. De aanvaardbare oplossing is tot dusver niet gevonden. Nu 't gebruik van de beweegbare bruggen langzamerhand geen grote moeilijkheden meer zal op leveren, zullen de getijsteigers slechts bij hoge uitzondering dienst doen voor het laden en lossen. Wat de vraag aangaat of het personeel wel voldoende kennis van zaken heeft, mag worden aangenomen, dat inmiddels vol doende routine is verkregen voor het manoeuvreren met het nieu we schip. Te verwachten is, zo besluiten Gedep Staten, dat nu de beweegbaarheid der bruggen beter is en zal worden, ook de bediening daarvan straks geen moeilijkheden meer zal opleveren. LEK IN GASZINKER DOOR DE WESTERSCHELDE ONTDEKT. Wellicht door een scheepsanker of door een andere mechanische oorzaak is in één der drie gaszin- kers door de Westerschelde, die bestemd zijn voor transport van cokesovengas van Sluiskil naar Goes, een lek ontstaan. Men be merkte lekkage bij het nemen van drukproeven. Aangezien slechts twee der drie pijpleidingen voordurend in be drijf behoeven te zijn, zal de gas- voorziening van Goes, die op 12 Augustus begint, niet gestag neerd worden. Toen lekkage werd ontdekt heeft men de defecte leiding on der hoge druk gebracht, waartoe een tweede leiding als reservoir dienst deed. Dagenlang hebben schepen naar luchtbellen in het woelige water van de Westerschelde gezocht, totdat een kapitein van het veer TerneuzenHoedekenskerke bij stil weer de plaats ontdekte. De plek is toen verder gelocaliseerd, waarna marine-duikers de kwets- Goes zal van die dag af cokes ovengas krijgen. Men zal nadien van de gasfa briek aldaar enige ovens afbre ken, waarna 90 pCt van de be staande capacitieit zal overblij ven. Op de vrijkomende plaats wordt een watergastoestel ge bouwd, dat eind November gereed kan zijn. Tot dan blijven de ovens van Goes warm om in reserve te kunnen bijspringen. Deze reser vemogelijkheid wordt nadien door de watergasinstallatie overgeno men. Middelburg en Vlissingen krij gen voorlopig via Goes alleen suppletiegas van de cokesovenlei- ding, ai ligt het in de bedoeling ook deze gemeenten in de toe komst geheel met cokesovengas te voorzien. Overwogen wordt of het mogelijk is ook Yerseke met cokesovengas uit Sluiskil te gaan voorzien. Geslaagde 45 km fietstocht. Er heerste Zaterdagmiddag een gezellige drukte op de Markt, toen tegen 3 uur de 52 deelneem sters en deelnemers zich meldden voor de deelname aan de 45 km fietstocht, georganiseerd door de personeelsvereniging „Excelsior" van de N. V. „De Hoop." Het af te leggen parcours was gedeeltelijk vrij, men was alleen verplicht via de Braakmandijk naar Biervliet en IJzendijke te rijden, om daarna de terugweg over Pyramide, Isabellasluis, Phi lippine en Sluiskil naar de Markt te Terneuzen te maken. Een enkel regenbuitje kon de geestdrift der tochtgenoten niet blussen en het werd voor allen een allergezelligste tocht, die vlot werd afgelegd, zodat geen enkele uitvaller te noteren Viel en aan allen een herinneringsmedaille kon worden uitgereikt. Door de directie van „De Hoop" waren drie prijzen beschikbaar gesteld voor de 3 deelnemers, die op een tevoren vastgestelde tijd tussen 6.20 en 6.40 de tocht op de Markt beëindigden. Bij het openmaken van de en veloppe bleek de hiervoor bepaal de tijd te zijn 6 uur 30 min. 59 sec. De heren J. Hubregtse, J. Jonkman en G. Kuzee, die hun deelnemerskaarten om 6.31 lie ten afstempelen, en dus slechts 1 sec. te laat waren, bleken de ge lukkigen te zijn, aan wie de voor zitter van „Excelsior", de heer Van der Hooft, na loting de prij zen uitreikte, met een woord van dank aan alle tochtgenoten. i-7 j:Het was een fijne tocht geweest uur op ongeveer 17 meter diepte wej voorzjerii ^at vol- VD?teiding is over een afstand^ndjaar de deelname nog groter van ongeveer een meter inge- j deukt en vertoont een scheur yan vier centimeter in de lengterich- zal zijn. Madame Eva Closset, een 48-jarige Belgische sopraan- zangeres, werd dezer dagen te Nimes (Frankrijk) tot ze ven jaar gevangenisstraf ver oordeeld, omdat ze het plaat selijke operagebouw in brand heeft gestoken. Madame Closset is tot deze daad gekomen, omdat tiaar maar aan staatshoofden. De libe-f jonge neef uit het koor van de ralen, zo zeide hij, betreurden het,bewuste opera ontslagen was. dat de conferentie van Bermuda j moest worden uitgesteld. ting. De röntgentechnische dienst is er in geslaagd op deze diepte een foto te maken om de vorm van het lek vast te stellen. Na dien hebben duikers van 't duik- bedrijf Van den Akker de bescha diging precies opgemeten. I In overleg met de maatschap pij, die de gaszinkers van „Ope ratie Zeeslang" verzekerd heeft, wordt thans nagegaan of herstel van de defecte leiding mogelijk is. Op het ogenblik wordt met bergingsmaatschappijen onder handeld over reparatiemethoden. Indien het directoraat voor de energievoorziening en de verze keringmaatschappij het over één der voorstellen eens kunnen wor den, dan zal herstel plaats vin den. De mogelijkheid is echter nog niet uitgesloten, dat de ver zekeringmij in het geheel geen risico wil en een nieuwe leiding laat leggen. Indien men tot reparatie over gaat, dan zal dit werk al gauw een week of zes in beslag kun nen nemen. Men kan in de Wes terschelde alleen met goed weer en dan alleen nog maar 3 kwar tier tot een uur tijdens de kente ringen van vloed en eb werken. GOES KRIJGT 12 AUGUSTUS COKESOVEN GAS. Naar het A.N.P. van bevoegde zijde verneemt, zullen de gaszin kers door de Westerschelde van Sluiskil naar Goes op 12 Augus tus in gebruik worden gesteld Vrolijke terugkeer van de kinderen uit het Bloemen- kwartier en concert van de „Harmonie Terneuzen." Het trof wel bijzonder, dat toen de kinderen uit het bloemenkwar tier terugkeerden van hun uit stapje naar „De Warande" bij Oosterhout, de Harmonie zich bij haar verenigingslokaal juist op stelde voor het geven van een concert op de verplaatsbare kiosk in de Narcisstraat. Op verzoek van het bestuur der Harmonie schaarden de kinderen met hun leiders zich achter „het muziek" en onder het spelen van populaire marsmuziek, die de op getogen kinderen konden mede zingen, werd afgemarcheerd, zo dat het inderdaad een feestelijke terugkeer was in het bloemen- Stichting Dorpshuis. Vrijdag is alhier in het leven geroepen de stichting tot beheer en exploitatie van een Christe lijk dorpshuis, welke stichting zich ten doel stelt een dorpshuis te beheren en te exploiteren ten dienste van het kerkelijke, maat schappelijke, sociale en culturele leven in de gemeente Stavenisse, met name ten dienste van de jeugd. De stichting werd in het leven geroepen wegens de omstandig heid, dat door de stichting oecu menische hulp aan kerken en vluchtelingen een dubbelwandige barak (geschikt voor bijeenkom sten van ruim 300 personen) aan Stavenisse is geschonken. Vrijdag is deze barak overgedra gen door monseigneur A. Lager- wey, in tegenwoordigheid van de heren dr Rössler en Braun na mens het Hilfswerk der Evange- lichen Kirche im Rheinland (die de gelden beschikbaar stelden), de heer Heldring, secretaris van de Interchurch-aid, het college van burgemeester en wethouders en het bestuur der nieuwe stich ting „Dorpshuis Stavenisse." Burgemeester Verburg dankte de schenkers in hartelijke be woordingen voor hun milde gave, waarmede Stavenisse ten zeerste is gediend. Koninklijke Madtschappij „De Schelde". De directie van de maatschap pij „De Schelde" te Vlissingen zal in de op 14 Augustus a.s. te houden vergadering van aandeel houders voorstellen het uit te keren dividend over het boekjaar 1952 evenals het voorgaande jaar te bepalen op 6 Dit voor stel houdt in, dat het dividend op de aandelen van de N.V. „Nationaal Bezit" van. aandelen „De Schelde" 6y2 zal bedragen. Schoolreis Openbare school. De leerlingen van de openbare school te Zaamslag hebben een mooie reis gemaakt, die hier en daar jammer genoeg door het minder gunstige weer beïnvloed is. Via Gent ging de reis per autobus naar Brugge, waar de regen zo overvloedig viel, dat de bezichtiging dezer mooie stad slechts ten dele tot zijn recht kwam. Inplaats van direct naar Cad- zand door te rijden ging de tocht nu eerst langs Ostende, Blanken- berghe en Knokke. Ten slotte hebben de kinderen nog enkele uren aan het strand te Cadzand vertoefd. Aangenaam was het verblijf daar niet in alle opzich ten, want het woei tamelijk hard. Om 9 uur stond het gezelschap weer op Zaamslag. Ondanks al les hadden de kinderen van dit Uitstapje genoten. De reis was dan ook heel mooi en bood volop afwisseling. Hopelijk zal het weer een volgende keer beter meewerken. Schoolreis Christelijke school Reuzenhoek. De kinderen van de chr. school Reuzenhoek maakten, onder lei ding van de leerkrachten, hun jaarlijks schoolreisje. Ditmaal was Antwerpen het doel, met als voornaamste punt de dierentuin. Omdat het weer bijzonder gunstig was kon eerst kwartier, waarmede hun heerlijk een tochtje met de Flandria-boot uitstapje werd besloten. op de Schelde gemaakt worden, De Harmonie mocht zich tijdens een r;t langs de havens en ver- het concert in een dankbare be- volgens een rit door de stad. En Door W. KERREMANS 69) Nadruk verboden „Och, ziet u, de paarden waren in 't geheel niet op hol. Meneer Van Deurne, de jonge meneer Van Deurne, had nog nooit met een vierspan gereden en geloofde dat het wel gaan zou. Ik zat naast hem op de bok en toen hij de zweep nam gleden de teugels uit zijn handen. De paarden wa ren door de ongewone bespan ning al wat onrustig en jolig en toen ze voelden dat de leidsels los waren, namen ze 't er eens van en gingen over in een dartel drafje. Natuurlijk moest er wat gedaan worden en het enige wat gedaan kon worden was om de leidsels weer in handen te krij gen. Dus waarschuwde ik het paard voor me, dat ik er op zou springen en dat deed ik toen. Van de bak af is dat niet zo'n geweldige heldendaad, als je wel meer op een paard gezeten hebt. Nou, en dat was alles". De dokter zat met scherpe aandacht Dora te observeren en wat hij zag verheugde hem. Hij zag voor het eerst aandacht, be langstelling, emotie zelfs. „Ik vind het wel geweldig", zei ze bijna levendig, „U vertelt het zo bescheiden mogelijk, dat be grijp ik wel, maar ik zie het tafe reel toch duidelijk voor mij. Vier zeer hard rennende paarden en u van die hoge bok op een van die galopperende paarden sprin gen. Ik vind het prachtig. En dat andere, meneer Venkel, van dat ontembare paard, hoe was dat?" „O, dat is helemaal niets bij zonders of gevaarlijks geweest. Kortebas kocht een bucker, dat is een paard, dat, als je het voor een voertuig spant, of er op gaat zitten, zolang springt en slaat en bokt tot de wagen in stukken of de ruiter op de grond ligt. Ik had hem aangeraden, het paard te kopen. Het was een zeldzaam mooi dier, prachtig gebouwd, een echt springpaard. Omdat ik het mijn baas had aangeraden, moest ik dus ook zorgen, dat het bruik baar werd. Nu moet u weten, dat je alles van een paard gedaan kunt krijgen, ook van het onwil ligste en wildste dier, als je maar doet wat ik eens gelezen heb. Hij verzweeg dat het stond in een studiewerk „Reiterschule" een paard behandelen als een kind en niet als een volwassene, op een zachte, toegeeflijke wijze het op zijn fouten wijzen, zolang tot hij begrijpt dat het fouten zijn. Nooit met geweld, ruwheid of slaan. Als je dat doet is het paard voor je verloren en krijgt het een hekel aan je. Zo heb ik toen die bucker met klaver en peen tot een behoorlijk rijdier gemaakt". „Vertelt u eens, hoe u dat ge daan hebt," drong Dora aan. Venkel vertelde weer en wat graag, met een gemak en rust en levendigheid, alsof deze omge ving hem sinds jaren vertrouwd was. Toen hij de beschrijving had geëindigd, zei Van Straten: „Marien, nu moest je me eens komen helpen!" „Wat is er Freek", vroeg zijn vrouw, „laat mij dat toch doen. Je kunt je gasten toch niet..." Ze zag de snelle wenk, die hij haar gaf en hield op. Om Dora geen wantrouwen te doen krij gen vervolgde ze: „O ja, ik begrijp het al, je wilt die fles halen, die zo ver weg staat". Het was niet die fles, die zo ver weg stond, waarom Van Straten Marien had gewenkt. „Marien", zei hij, toen zij bui ten de kamer gekomen waren, „Blijf alsjeblieft nog wat. Je doet zo'n prachtig werk aan mevrouw Kok. Je hebt voor het eerst haar uit haar lethargie, haar verdo ving gewekt. Ze heeft belangstel ling gekregen en dat is in haar geval buitengewoon belangrijk. Blijf nog wat en vertel. Je doet er heel goed werk mee." „Dokter, is dat waar? Wat zou ik het heerlijk vinden als dat zo is, als ik iets kon doen om die arme vrouw te helpen". „Ik zal het je later wel eens uitleggen, maar je doet nu al een voortreffelijke daad. Het is wat zij nodig heeft, de eerste bewe ging in een verstarde geest. Ga door met je verhalen, zij stelt er zichtbaar belang in." Van Straten en Venkel keerden terug en de dokter zei dat hij met behulp van Marien de fles had kunnen grijpen. „Hoe was het daar overigens bij Van Deurne?" vroeg hij, om Marien weer aan de gang te brengen en deze, die wist wat van hem verlangd werd en welk een goed werk hij kon doen, ver telde en genoot toen hij zag hoe Dora naar hem luisterde. Hij bootste de plechtige wijze van spreken van Van Deurne na en weer glimlachte zij. Toen vertel de hij van Kortebas en citeerde enige van zijn grappige vergelij kingen, die Dora zo vermakelijk vond, dat zij hoorbaar lachte. Venkel zag hoe gelukkig de dokter was bij die verschijnselen en telkens als hij er ke kans toe kreeg, knikte Van Straaten hem bemoedigend toe om door te gaan. Marien kreeg er steeds meer smaak in en toen hij ook de wijze van spreken van mevrouw Kor tebas nadeed schaterde zij het uit. Venkel zei hierbij zeer na drukkelijk, dat hij die beste men sen in het allerminst niet wilde bespotten of belachelijk maken maar alleen hun eigenaardig heden trachtte te illustreren. Toen hij vertrok liet de dokter hem uit en da'nkte hem voor wat hij gedaan had. Dit was een grondslag, voegde hij er bij, waarop kon worden voortge- werkt. Je moet eens gauw komen theedirinken, dan kan je je arbeid voortzetten. (Wordt vervolgd.) langstelling verheugen. Een onfortuinlijk begin van een vacantiereis. Zaterdagavond te kwart over zeven kwam de wielrijder J. P„ wonende op de buurtschap De Knol per rijwiel naar Terneuzen. Nadat hij de Bailybrug over het binnenhoofd van de Westsluis was overgereden, stak hij bij de hefbrug over het buitenhoofd der sluis de rijweg over, niet lettende op het verkeer op deze voorrangs- weg. Het gevolg was, dat de motorrijder J. M. Br. uit Sas van Gent, die met zijn nichtje als duorijdster, uit de richting van de stad kwam gereden, de wiel rijder niet meer kon ontwijken, wiens nog nieuw rijwiel door de botsing volkomen vernield werd. Hijzelf kwam er goed van af, daar alleen zijn broek ter hoogte van de knie gescheurd bleek te zijn. De heer B„ wiens motorrij wiel zwaar beschadigd was, had enige lichte ontvellingen opge lopen, maar de duorijdster, mej W. T. H. uit Oss, die door de Schok over het motorrijwiel heen vloog, werd zodanig aan het ge laat, rechterhand en linkervoet gewond, dat zij zich onder dok ters behandeling moest stellen. Nadat dokter Van Breda Vries man haar had verbonden, kon zij met haar oom de reis naar Sas van Gent per bus vortzetten. Het is voor mej. H„ die des mid dags bij haar ouders door haar oom was afgehaald voor het te Sas van Gent doorbrengen van haar vacantie, wel een onfortuin lijk begin van haar uitstapje ge worden. Prettig uitstapje. De kinderen der Herv. Zondags school hebben Zaterdag j.l. een prettige dag gehad. Met een viertal bussen werd naar een onder de gemeente Overslag nabij de grens gelegen boerderij gereden, waar de kin deren naar hartelust zich kon den vermaken. Onder leiding van het onderwijzend personeel werden velerlei kinderspelen in de openlucht uitgevoerd en wer den de kinderen getracteerd, zo dat de uurtjes vervlogen. can de dierentuin: te veel om alles op te noemen. Vele uren genoten de kinderen. Nog bleef het weer zeer goed, het uitzicht helder, zodat de wol kenkrabber het nog moest ont gelden. Het 87 m. hoge gebouw, ook wel Boerentoren genoemd werd stormenderhand genomen. Zo waren kinderen in, om en boven de stad. Een welgevuld en afgewerkt, leerzaam programma met een bus van de Z.V.T.M. en een zorg zame chauffeur en een dankbare kinderschare, die om half acht vertrok en half negen ons dorp binnereed, zingend en fris als 'n hoentje. De kinderen der Zondags school op reis. Ook de kinderen, die de Zon dagsschool bezoeken, hebben Za terdag hun schoolreisje gehad. Te 8 uur was het verzamelen en rechtstreeks ging het met de bus naar Breskens waar de Schelde werd overgestoken en via Middelburg en Veere werd naar Oostkapelle gereden. Hier werd uitgestapt en een wande ling door de bossen gemaakt naar het kasteel Westhove, waar de bus weer gereed stond om de kinderen naar Domburg te bren gen. Aan het strand konden de kin deren genieten van de zee en werden onder het genot van een tractaties naar hartelust ge speeld. De volgende pleisterplaats was Zoutelande, waar wederom het strand werd bezocht, zodat de kinderen volop genoten tot 't tijd was om huiswaarts te keren. Weer werd de overtocht via Breskens gemaakt en toen de kinderen des avonds te Zaamslag terugkeerden behoefde men niet te vragen of ze genoten hadden. Het glinsteren van hun oogjes en de opgetogen verhalen spra ken voor zichzelf. Zes van de negen mannen, die beschuldigd zijn- van diefstal van juwelen van de Begum ter waarde van 200 millioen francs, zijn Zater dag te Aix-en-Province tot gevan genisstraffen variërend van 4 tot 10 jaar veroordeeld. Drie beklaag den onder wie majoor Lindsay Watson, werden vrijgesproken.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2