Heden en toekomst van Schouwen-Duiveland
t)
Woestijn van water en ellende
Uil Je Srcvincïe
PROTEST VAN SEMJONOF
Davies betreurt uitstel van
„Bermuda."
De kwestie der Duitse
oorlogsmisdadigers
rae vrouivcn^t»
GEDEP. STATEN OVER DE
SCHELDEVEREN.
TERNEUZEN.
Waarom ook niet?
STAVENISSE.
VLISSINGEN.
ZAAMSLAG.
AXEL.
Tienduizend mensen van Schou
wen-Duiveland wachten op terug
keer naar hun geboortegrond,
naar him rampzalige eiland, dat
nog altijd meer water dan land
Nu er vrij grote zekerheid is,
dat het eiland in de toekomst
weer bewoonbaar kan worden ge
maakt en dat de gronden na
jaren weer vrucht zullen dragen,
groeien verlangen en ongeduld.
Men wil terug, men wil opnieuw
beginnen, zonder te kunnen of
willen beseffen waar men terecht
zal komen.
Dit eiland, dat met iedere slag
van zware, driftige perszuigers,
met ieder schip klei, met iedere
vracht stenen, met ieder zink-
stuk en met ieder caisson verder
naar herstel groeit, zal zonder
het water, waardoor het thans
nog overspoeld wordt, een grau
we ellendige woestijn zijn. Het
wordt op enige streken na in
werkelijkheid een onherberg
zaam oord, waar vooreerst
slechts onder moeilijke omstan
digheden te leven zal zijn.
Dit wordt duidelijk als men
over dit eiland vaart, of het nu
over Schouwen of de polder „Vier
Bannen van Duiveland" is. Dor
pen als Serooskerke, Ouwerkerk
Nieuwerkerk en Oosterland be
staan nog maar voor een deel.
De verwoestingen zijn er ernstig.
Nog staan in de wijde watervlak
ten boerenhoeven, maar als men
ze van dichtbij bekijkt, staan de
meeste op instorten. Reeds is
veel in het water verdwenen en
hij iedere harde windvlaag stort
meer in. Later spoelt dan wrak
hout aan als getuigenis van
steeds verder gaande afbraak.
Het water vreet, schuurt en
graaft waar het maar kan. Eb
en vloed doen nu reeds bijna een
half jaar hun verwoestend werk.
West-Schouwen is op het ogen
blik nog sterk geïsoleerd. Slechts
bootverbindingen en een fiets-
paadje over de dijk tussen Brou
wershaven en Scharendijke kun
nen de mens er heen voeren.
Het economische leven van de
duinstreek is daardoor ernstig
belemmerd. Niet alleen is de ra
vitaillering moeilijk, maar ook
de afvoer van producten, speciaal
-san het fruit.
De westhoek is een fruitstreek
die normaliter 4000 ton fruit kon
afleveren. Na de verwoestingen
wordt de oogst van dit jaar op
2500 ton geschat. Het is van het
grootste belang, dat thans de bes
sen,. binnenkort de pruimen en
sater de appels en peren tijdig
Kunnen worden vervoerd. Van
de verkoop hangt veel voor de be
volking af.
vtaar hoe moet men vervoeren,
als getijhaventjes het aanleggen
van geschikte schepen vrijwel on
doenlijk maken? De fruittelers
hebben getracht een oud lan
dingsschip te charteren, maar
konden er geen krijgen. Thans
is aller hoop gericht op de
nieuwe weg, die over de oude,
overstroomde weg in de richting
van Brouwershaven wordt aan
gelegd. Dan zal men immers via
de corridor van Zonnemaire en
Noordgouwe het autoveer van
23erikzee kunnen bereiken. Het
overladen heeft voor fruit vaak
grote bezwaren, zodat het gereed
komen van de nieuwe weg met
spanning tegemoet wordt gezien
Het gaat in de ogen der betrok
kenen te langzaam, ook al was er
wat vreugde, toen vorige week
met voorzichtig rijden bij eb de
eerste acht ton zwarte bessen
konden worden overgebracht.
Nog bijna twee kilometer ont
breekt in de schakel tussen oost
en west. Alleen bij laag water
kan voorshands worden gewerkt
Vrachtwagens, die zand aanvoe
ren, kunnen niet keren, zodat het
werk maar langzaam vordert,
ook al wordt van twee zijden ge-
werkt.
Rond bedreigde dorpen als
Brouwershaven, Scharendijke en
Haamstede zijn ringdijken ge
legd. Men is er bezig de schade
enigermate te herstellen en het
vuil weg te werken.
In de door water omringde dor
pen zoals Ouwerkerk en Nieu
werkerk leven kleine groepjes
mensen, die per boot en telefoon
met de buitenwereld in verbin
ding kunnen komen. Zij ruimen
de bij vloed droogblijvende dorps
kernen op, verrichten wat her
stellingen en wachten, tot de wa
terkeringen weer gereed zullen
sajn. Puin en wrakhout worden
met zolderschuiten afgevoerd.
Water, voedsel en bezoekers wor
den mee teruggenomen. Het is
een eenzaam leven, daar in de
waterwoestijn, waar men tot zo
ver het water reikt slechts puin
hopen en vuil ziet.
Zij weten dat het grote herstel
werk eerst na het verdwijnen van
het water kan beginnen.
DE DIJKWERKEN
Het gat bij Stevensluis in de
noordelijke oever van Duiveland
zal weldra tot het verleden be
horen De twee kilometer lange
dijk, 'die voor de gaten van
Ouwerkerk wordt gelegd, schiet
hard op en kan begin September
zover gereed zijn, dat men Dui
veland als gesloten zal kunnen
beschouwen. Dan kunnen de
pompen hun werk beginnen.
En ook de vier kilometer lange
inlaagdijk, die achter om het 450
meter lange gat van Schelphoek
wordt gebouwd, begint gestalte
aan te nemen. De zee sloeg hier
diepe kreken landinwaarts. In het
westen de Karremansgeul, in het
midden de „Gemene geul" en
meer oostelijk de „Oude geul" en
de Klompegeul. Uitgaande van de
oude dijk ten westen van het gat
wordt een 700 meter lang dijk-
stuk landinwaarts gelegd. Onder
Serooskerke groeit een dijkstuk
van 600 meter, terwijl oostelijk
een aanzetdijk van 200 meter
wordt gelegd.
De verbinding tussen deze stuk
ken, 1100 en 1400 meter lang,
worden bezonken om er later
kleine in Nederland gemaakte
caissons op te plaatsen en daarop
de dijk verder uit te bouwen.
Voordien echter worden de „Ge
mene geul" ruim 30 m. diep en
de „Klompegeul" met reusachtige
caissons, die uit Engeland zijn
gekomen, afgesloten. Deze beton
nen bakbeesten liggen reeds ge
reed. Zodra de geulen dicht zijn,
zal het water alleen nog over
2500 meter bezonken dijkvoet op
hoogte van het maaiveld kunnen
stromen. Deze zinkstukken, goed
verankerd op de grond, zullen
het vermoedelijk wel uithouden,
tot het laatste caisson het wa
ter een definitief halt toeroept
De pers- en cutterzuiger zullen
daarna snel voor de verdere af
werking van de dijk moeten zor
gen.
Daarmee zal dan de eerste
etappe van 't herstel bij Schelp-
hoek gereed zijn. Het is wel
waarschijnlijk, doch niet zeker,
dat nadien 9000 ha van de pol
der Schouwen zal worden droog
gemalen. Door drie sluizen en
voorts door 50 tot 60 pompen
van elk 50 kubieke meter water
capaciteit per minuut, die per
1 September gereed moet staan,
zal men de watermassa binnen 2
maanden hebben gespuid. Dit
hangt mede af van regenval.
WANNEER TERUGKEER
Al komen de thans nog over
stroomde polders, tesamen 13.000
ha, dan ook dit najaar waar
schijnlijk droog, toch blijven ern
stige vragen rijzen ten aanzien
van de terugkeer van de bevol
king.
Voor de ongeveer 10.000, die
gaarne terug willen, zal naar de
mening van deskundigen nog me
nige teleurstelling volgen. Bij het
droogvallen van de polders zal
men eerst recht kunnen overzien
hoe groot de schade aan huizen,
gebouwen en wegen is. Voor zo
ver deze er nog staan, zullen de
woningen eerst enorme herstel
en schoonmaakbeurten moeten
hebben. Puin zal moeten worden
geruimd. Glas, dat vrijwel overal
kapot is, moet worden ingezet.
Dan komt de vraag nog, of het
medisch en hygiënisch verant
woord is de bevolking tegen de
winter in de nog kletsnatte wo
ningen te laten trekken. Van het
meubilair is niets over, zodat men
zich eerst met kampeeruitrustin
gen van het rampenfonds zal
moeten behelpen.
Nieuw meubilair in natte wo
ningen zou immers opnieuw een
ruïne betekenen.
Waarschijnlijk zullen tal van
évacué's, hoe verdrietig dit ook
is, nog tot het voorjaar of langer
moeten wachten, voor zij kunnen
terugkeren, als er dan tenminste
voldoende woonruimte (o.m. in
barakken, Zweedse, Noorse en
Oostenrijkse huizen) zal zijn. Het
ziet er niet naar uit, dat de eer
ste nieuwbouw tegen 't voorjaar
gereed zal zijn. Minstens 1000
nieuwe woningen moeten binnen
twee jaar worden gebouwd. Een
argument tegen totale révacuatie
is ook nog, dat het eiland zelf
slechts in geringe mate voedsel
kan leveren, zodat dit met hoge
kosten per schip moet worden
aangevoerd. Het drinkwater-
vraagstuk zal evenmin eenvoudig
zijn. Dat is het nu al niet. Zierik-
zee heeft één uur per dag water
leiding.
Het dijkherstel, dat met de dag
groeit, ook al ziet men slechts 'n
deel, omdat het voornaamste on
der water gebeurt, is dus lang
niet het enige vraagstuk rond het
verdronken eiland.
Er wordt met harten, met han
den en met hersenen gewerkt.
Niet alleen door bestuurders,
technici, landbouwkundigen, boe
ren en arbeiders voor het herstel
van dijken, grond en huizen, ook
door Schouwenaren, die thuis
konden blijven wordt veel gedaan
om een goede toekomst te schep
pen en te bespoedigen.
Naar het voorbeeld van de
stichting „Nieuw Walcheren" is
de stichting „Nieuw Schouwen-
Duiveland" onder presidium van
notaris P. Heering opgericht.
Deze stichting wil de getroffen
eilandgenoten zoveel mogelijk de
helpende hand bieden, voorzover
dit niet van overheidswege of
door het rampenfonds wordt ge
daan.
De stichting rekent zich tot
taak het bepleiten van verbeterin
gen, indien moeilijkheden of man
kementen worden geconstateerd.
Zo richt men op het ogenblik de
aandacht op de huidige en toe
komstige verkeersmoeilijkheden
op het eiland. Men juicht het plan
tot het maken van een nieuwe
veer- en jachthaven en van een
keersluis voor Zierikzee, de aan
leg van wegen rondom de stad, de
bouw van een steiger voor een
kopveer bij Zijpe gaarne toe. Men
pleit tevens voor betere postver
bindingen en voor het verbeteren
van verbindingen en het verdwij
nen van het aftandse trammetje.
Voorts zullen onder auspiciën
van de stichting zo spoedig moge
lijk plannen worden ontworpen
voor het herstel van de beplan
tingen der dorpskernen en ande
re objecten, die totaal verloren
gingen. Men gaat een actie ont
ketenen om geld voor deze be
plantingen bijeen te brengen en
hoopt daarbij op even gulle
steun als eertijds Walcheren
kreeg.
Zodoende wil deze stichting een
bindend en scheppend element
worden in de samenleving van
dit zwaar getroffen eiland, dat
thans weer groeit uit zee, maar
nog moeilijke jaren tegemoet
gaat.
„Oosterschelde" blijft voorlo
pig op Hoedekenskerke varen.
Blijkens het afdelingsverslag
van de provinciale staten van
Zeeland hebben verschillende le
den inlichtingen gevraagd over
de bootdiensten en over de ver-
voerprijzen voor kinderen bene
den vier jaar.
Gedeputeerde Staten hebben
hierop een uitvoerig antwoord
gegeven, waaraan wij het vol
gende ontlenen:
„Zodra het havenkanaal en de
zwaaiplaats te Zierikzee uitge
baggerd zijn, zal de „Koningin
Emma" in dienst worden gesteld
tussen Zierikzee en Katseveer.
Dit schip kan te Zierikzee zwaai
en, hetgeen niet het geval is met
de langere „Oosterschelde".
Het college acht het niet ver
antwoord- onder de huidige om
standigheden met een schip ach
teruit het havenkanaal te beva
ren, mede in verband met de
drukke scheepvaart, de werk
zaamheden aan de dijken en de
daarmee gepaard gaande bedrij
vigheid van grote en kleine vaar
tuigen in het havenkanaal.
Dit houdt in dat de „Ooster
schelde" voorlopig naast de
„Prins Willem I" dienst blijft
doen op het veer Terneuzen
Hoedekenskerke. Of deze toe
stand te zijner tijd kan worden
gehandhaafd, zal in belangrijke
mate afhangen van de ontwikke
ling van het vervoer op de beide
genoemde veren.
Tegelijk met een voorstel tot
uniformering van de tarieven
voor de drie veren over de Wes
terschelde is aan de minister
goedkeuring gevraagd voor het
vrijstellen van de vervoërprijs
voor kinderen beneden vier jaar.
De minister heeft te dien aan
zien nog geen beslissing geno
men.
Kortgene en Wolphaartsdijk,
Met betrekking tot de nieuwe
beweegbare bruggen te Kortgene
en Wolphaartsdijk doen zich eni
ge „kinderziekten" voor. Te Kort
gene is reeds een aanzienlijke
verbetering ingetreden. Zodra
de nodige lagers gereed zijn, zal
eenzelfde verbetering aan de
De Sowjetrussische hoge com
missaris in Duitsland, Wladimir
Semjonof, heeft in een brief aan
de Amerikaanse hoge commissa
ris, James Conant, de besch-uldi-
ging geuit, dat Amerikaanse
vliegtuigen de laatste twee we
ken bijna dagelijks laag over 2
Russische vliegvelden in Oost-
Duitsland gecirkeld en vlug
schriften uitgeworpen hebben.
In het schrijven, dat door het
Öostduitse persbureau A.D.N. is
gepubliceerd, verklaart Semjo
nof, „dat een dergelijke grove
schending van het luchtveilig-
heidsreglement een bedreiging is
zowel van de veiligheid van Rus
sische vliegtuigen op genoemde
vliegvelden als van Amerikaanse,
Britse en Franse transportvlieg
tuigen, die tussen Berlijn en
West-Duitsland vliegen".
Volgens de Russische hoge
commissaris was de inhoud van
de vlugschriften beledigend voor
de Russische strijdkrachten. Aan
de Amerikaanse hoge commissa
ris is verzocht onmiddellijk maat
regelen te nemen om herhaling
van een en ander te voorkomen.
Clement Davies, de leider van
de Britse liberale partij, heeft op
een bijeenkomst in Wales ver
klaard, dat een conferentie van
de Westelijke drie met de Sowjet-
Unie niet moet worden overgela
ten aan „onderbevelhebbers"
In kringen, die in nauw con
tact staan met het Westduitse
bureau voor veiligheidszaken,
wordt vernomen dat de Ameri
kaanse regering binnenkort een
„bevredigende regeling" van de
kwestie der Duitse oorlogsmis
dadigers bekend zal maken. Het
bezoek van het hoofd van ge
noemd bureau aan Washington
zou veel hebben bijgedragen tot
deze regeling, waartoe de minis
ters van Buitenlandse Zaken
van de Westelijke „Grote Drie"
zouden hebben besloten.
In gezaghebbende kringen te
Washington wordt bevestigd,
dat binnenkort een communiqué
over de kwestie tegemoet kan
worden gezien. Over de aard van
de regeling wilde men zich niet
uitlaten.
brug te Wolphaartsdijk worden
aangebracht. Gedep. Staten zijn
ervan overtuigd dat na verloop
van tijd de moeilijkheden tot op
lossing zullen worden gebracht.
Het aan boord nemen van
auto's over de oude getijsteigers
levert reeds lang bezwaren op.
De daartoe benodigde planken
moeten redelijk lang zijn. Het
gewicht van de auto's laat niet
toe hout te gebruiken. Metalen
materiaal wordt spoedig zo
zwaar dat het niet te hanteren
is.
De aanvaardbare oplossing is
tot dusver niet gevonden. Nu 't
gebruik van de beweegbare
bruggen langzamerhand geen
grote moeilijkheden meer zal op
leveren, zullen de getijsteigers
slechts bij hoge uitzondering
dienst doen voor het laden en
lossen.
Wat de vraag aangaat of het
personeel wel voldoende kennis
van zaken heeft, mag worden
aangenomen, dat inmiddels vol
doende routine is verkregen voor
het manoeuvreren met het nieu
we schip. Te verwachten is, zo
besluiten Gedep Staten, dat nu
de beweegbaarheid der bruggen
beter is en zal worden, ook de
bediening daarvan straks geen
moeilijkheden meer zal opleveren.
LEK IN GASZINKER DOOR DE
WESTERSCHELDE ONTDEKT.
Wellicht door een scheepsanker
of door een andere mechanische
oorzaak is in één der drie gaszin-
kers door de Westerschelde, die
bestemd zijn voor transport van
cokesovengas van Sluiskil naar
Goes, een lek ontstaan. Men be
merkte lekkage bij het nemen
van drukproeven.
Aangezien slechts twee der drie
pijpleidingen voordurend in be
drijf behoeven te zijn, zal de gas-
voorziening van Goes, die op 12
Augustus begint, niet gestag
neerd worden.
Toen lekkage werd ontdekt
heeft men de defecte leiding on
der hoge druk gebracht, waartoe
een tweede leiding als reservoir
dienst deed.
Dagenlang hebben schepen naar
luchtbellen in het woelige water
van de Westerschelde gezocht,
totdat een kapitein van het veer
TerneuzenHoedekenskerke bij
stil weer de plaats ontdekte. De
plek is toen verder gelocaliseerd,
waarna marine-duikers de kwets-
Goes zal van die dag af cokes
ovengas krijgen.
Men zal nadien van de gasfa
briek aldaar enige ovens afbre
ken, waarna 90 pCt van de be
staande capacitieit zal overblij
ven. Op de vrijkomende plaats
wordt een watergastoestel ge
bouwd, dat eind November gereed
kan zijn. Tot dan blijven de ovens
van Goes warm om in reserve te
kunnen bijspringen. Deze reser
vemogelijkheid wordt nadien door
de watergasinstallatie overgeno
men.
Middelburg en Vlissingen krij
gen voorlopig via Goes alleen
suppletiegas van de cokesovenlei-
ding, ai ligt het in de bedoeling
ook deze gemeenten in de toe
komst geheel met cokesovengas
te voorzien. Overwogen wordt of
het mogelijk is ook Yerseke met
cokesovengas uit Sluiskil te gaan
voorzien.
Geslaagde 45 km fietstocht.
Er heerste Zaterdagmiddag een
gezellige drukte op de Markt,
toen tegen 3 uur de 52 deelneem
sters en deelnemers zich meldden
voor de deelname aan de 45 km
fietstocht, georganiseerd door de
personeelsvereniging „Excelsior"
van de N. V. „De Hoop."
Het af te leggen parcours was
gedeeltelijk vrij, men was alleen
verplicht via de Braakmandijk
naar Biervliet en IJzendijke te
rijden, om daarna de terugweg
over Pyramide, Isabellasluis, Phi
lippine en Sluiskil naar de Markt
te Terneuzen te maken.
Een enkel regenbuitje kon de
geestdrift der tochtgenoten niet
blussen en het werd voor allen
een allergezelligste tocht, die vlot
werd afgelegd, zodat geen enkele
uitvaller te noteren Viel en aan
allen een herinneringsmedaille
kon worden uitgereikt.
Door de directie van „De Hoop"
waren drie prijzen beschikbaar
gesteld voor de 3 deelnemers, die
op een tevoren vastgestelde tijd
tussen 6.20 en 6.40 de tocht op de
Markt beëindigden.
Bij het openmaken van de en
veloppe bleek de hiervoor bepaal
de tijd te zijn 6 uur 30 min. 59
sec. De heren J. Hubregtse, J.
Jonkman en G. Kuzee, die hun
deelnemerskaarten om 6.31 lie
ten afstempelen, en dus slechts
1 sec. te laat waren, bleken de ge
lukkigen te zijn, aan wie de voor
zitter van „Excelsior", de heer
Van der Hooft, na loting de prij
zen uitreikte, met een woord van
dank aan alle tochtgenoten.
i-7 j:Het was een fijne tocht geweest
uur op ongeveer 17 meter diepte wej voorzjerii ^at vol-
VD?teiding is over een afstand^ndjaar de deelname nog groter
van ongeveer een meter inge- j
deukt en vertoont een scheur yan
vier centimeter in de lengterich-
zal zijn.
Madame Eva Closset, een
48-jarige Belgische sopraan-
zangeres, werd dezer dagen
te Nimes (Frankrijk) tot ze
ven jaar gevangenisstraf ver
oordeeld, omdat ze het plaat
selijke operagebouw in brand
heeft gestoken.
Madame Closset is tot deze
daad gekomen, omdat tiaar
maar aan staatshoofden. De libe-f jonge neef uit het koor van de
ralen, zo zeide hij, betreurden het,bewuste opera ontslagen was.
dat de conferentie van Bermuda j
moest worden uitgesteld.
ting. De röntgentechnische dienst
is er in geslaagd op deze diepte
een foto te maken om de vorm
van het lek vast te stellen. Na
dien hebben duikers van 't duik-
bedrijf Van den Akker de bescha
diging precies opgemeten. I
In overleg met de maatschap
pij, die de gaszinkers van „Ope
ratie Zeeslang" verzekerd heeft,
wordt thans nagegaan of herstel
van de defecte leiding mogelijk
is. Op het ogenblik wordt met
bergingsmaatschappijen onder
handeld over reparatiemethoden.
Indien het directoraat voor de
energievoorziening en de verze
keringmaatschappij het over één
der voorstellen eens kunnen wor
den, dan zal herstel plaats vin
den. De mogelijkheid is echter
nog niet uitgesloten, dat de ver
zekeringmij in het geheel geen
risico wil en een nieuwe leiding
laat leggen.
Indien men tot reparatie over
gaat, dan zal dit werk al gauw
een week of zes in beslag kun
nen nemen. Men kan in de Wes
terschelde alleen met goed weer
en dan alleen nog maar 3 kwar
tier tot een uur tijdens de kente
ringen van vloed en eb werken.
GOES KRIJGT 12 AUGUSTUS
COKESOVEN GAS.
Naar het A.N.P. van bevoegde
zijde verneemt, zullen de gaszin
kers door de Westerschelde van
Sluiskil naar Goes op 12 Augus
tus in gebruik worden gesteld
Vrolijke terugkeer van de
kinderen uit het Bloemen-
kwartier en concert van de
„Harmonie Terneuzen."
Het trof wel bijzonder, dat toen
de kinderen uit het bloemenkwar
tier terugkeerden van hun uit
stapje naar „De Warande" bij
Oosterhout, de Harmonie zich bij
haar verenigingslokaal juist op
stelde voor het geven van een
concert op de verplaatsbare kiosk
in de Narcisstraat.
Op verzoek van het bestuur der
Harmonie schaarden de kinderen
met hun leiders zich achter „het
muziek" en onder het spelen van
populaire marsmuziek, die de op
getogen kinderen konden mede
zingen, werd afgemarcheerd, zo
dat het inderdaad een feestelijke
terugkeer was in het bloemen-
Stichting Dorpshuis.
Vrijdag is alhier in het leven
geroepen de stichting tot beheer
en exploitatie van een Christe
lijk dorpshuis, welke stichting
zich ten doel stelt een dorpshuis
te beheren en te exploiteren ten
dienste van het kerkelijke, maat
schappelijke, sociale en culturele
leven in de gemeente Stavenisse,
met name ten dienste van de
jeugd.
De stichting werd in het leven
geroepen wegens de omstandig
heid, dat door de stichting oecu
menische hulp aan kerken en
vluchtelingen een dubbelwandige
barak (geschikt voor bijeenkom
sten van ruim 300 personen) aan
Stavenisse is geschonken.
Vrijdag is deze barak overgedra
gen door monseigneur A. Lager-
wey, in tegenwoordigheid van de
heren dr Rössler en Braun na
mens het Hilfswerk der Evange-
lichen Kirche im Rheinland (die
de gelden beschikbaar stelden),
de heer Heldring, secretaris van
de Interchurch-aid, het college
van burgemeester en wethouders
en het bestuur der nieuwe stich
ting „Dorpshuis Stavenisse."
Burgemeester Verburg dankte
de schenkers in hartelijke be
woordingen voor hun milde gave,
waarmede Stavenisse ten zeerste
is gediend.
Koninklijke Madtschappij
„De Schelde".
De directie van de maatschap
pij „De Schelde" te Vlissingen
zal in de op 14 Augustus a.s. te
houden vergadering van aandeel
houders voorstellen het uit te
keren dividend over het boekjaar
1952 evenals het voorgaande
jaar te bepalen op 6 Dit voor
stel houdt in, dat het dividend
op de aandelen van de N.V.
„Nationaal Bezit" van. aandelen
„De Schelde" 6y2 zal bedragen.
Schoolreis Openbare school.
De leerlingen van de openbare
school te Zaamslag hebben een
mooie reis gemaakt, die hier en
daar jammer genoeg door het
minder gunstige weer beïnvloed
is. Via Gent ging de reis per
autobus naar Brugge, waar de
regen zo overvloedig viel, dat de
bezichtiging dezer mooie stad
slechts ten dele tot zijn recht
kwam.
Inplaats van direct naar Cad-
zand door te rijden ging de tocht
nu eerst langs Ostende, Blanken-
berghe en Knokke. Ten slotte
hebben de kinderen nog enkele
uren aan het strand te Cadzand
vertoefd. Aangenaam was het
verblijf daar niet in alle opzich
ten, want het woei tamelijk hard.
Om 9 uur stond het gezelschap
weer op Zaamslag. Ondanks al
les hadden de kinderen van dit
Uitstapje genoten. De reis was
dan ook heel mooi en bood volop
afwisseling. Hopelijk zal het
weer een volgende keer beter
meewerken.
Schoolreis Christelijke school
Reuzenhoek.
De kinderen van de chr. school
Reuzenhoek maakten, onder lei
ding van de leerkrachten, hun
jaarlijks schoolreisje.
Ditmaal was Antwerpen het
doel, met als voornaamste punt
de dierentuin. Omdat het weer
bijzonder gunstig was kon eerst
kwartier, waarmede hun heerlijk een tochtje met de Flandria-boot
uitstapje werd besloten. op de Schelde gemaakt worden,
De Harmonie mocht zich tijdens een r;t langs de havens en ver-
het concert in een dankbare be- volgens een rit door de stad. En
Door W. KERREMANS
69)
Nadruk verboden
„Och, ziet u, de paarden waren
in 't geheel niet op hol. Meneer
Van Deurne, de jonge meneer
Van Deurne, had nog nooit met
een vierspan gereden en geloofde
dat het wel gaan zou. Ik zat
naast hem op de bok en toen hij
de zweep nam gleden de teugels
uit zijn handen. De paarden wa
ren door de ongewone bespan
ning al wat onrustig en jolig en
toen ze voelden dat de leidsels
los waren, namen ze 't er eens
van en gingen over in een dartel
drafje. Natuurlijk moest er wat
gedaan worden en het enige wat
gedaan kon worden was om de
leidsels weer in handen te krij
gen. Dus waarschuwde ik het
paard voor me, dat ik er op zou
springen en dat deed ik toen.
Van de bak af is dat niet zo'n
geweldige heldendaad, als je wel
meer op een paard gezeten hebt.
Nou, en dat was alles".
De dokter zat met scherpe
aandacht Dora te observeren en
wat hij zag verheugde hem. Hij
zag voor het eerst aandacht, be
langstelling, emotie zelfs.
„Ik vind het wel geweldig", zei
ze bijna levendig, „U vertelt het
zo bescheiden mogelijk, dat be
grijp ik wel, maar ik zie het tafe
reel toch duidelijk voor mij. Vier
zeer hard rennende paarden en
u van die hoge bok op een van
die galopperende paarden sprin
gen. Ik vind het prachtig. En dat
andere, meneer Venkel, van dat
ontembare paard, hoe was dat?"
„O, dat is helemaal niets bij
zonders of gevaarlijks geweest.
Kortebas kocht een bucker, dat
is een paard, dat, als je het voor
een voertuig spant, of er op gaat
zitten, zolang springt en slaat en
bokt tot de wagen in stukken of
de ruiter op de grond ligt. Ik had
hem aangeraden, het paard te
kopen. Het was een zeldzaam
mooi dier, prachtig gebouwd, een
echt springpaard. Omdat ik het
mijn baas had aangeraden, moest
ik dus ook zorgen, dat het bruik
baar werd. Nu moet u weten, dat
je alles van een paard gedaan
kunt krijgen, ook van het onwil
ligste en wildste dier, als je maar
doet wat ik eens gelezen heb. Hij
verzweeg dat het stond in een
studiewerk „Reiterschule" een
paard behandelen als een kind en
niet als een volwassene, op een
zachte, toegeeflijke wijze het op
zijn fouten wijzen, zolang tot hij
begrijpt dat het fouten zijn. Nooit
met geweld, ruwheid of slaan.
Als je dat doet is het paard voor
je verloren en krijgt het een
hekel aan je. Zo heb ik toen die
bucker met klaver en peen tot
een behoorlijk rijdier gemaakt".
„Vertelt u eens, hoe u dat ge
daan hebt," drong Dora aan.
Venkel vertelde weer en wat
graag, met een gemak en rust en
levendigheid, alsof deze omge
ving hem sinds jaren vertrouwd
was. Toen hij de beschrijving had
geëindigd, zei Van Straten:
„Marien, nu moest je me eens
komen helpen!"
„Wat is er Freek", vroeg zijn
vrouw, „laat mij dat toch doen.
Je kunt je gasten toch niet..."
Ze zag de snelle wenk, die hij
haar gaf en hield op. Om Dora
geen wantrouwen te doen krij
gen vervolgde ze:
„O ja, ik begrijp het al, je wilt
die fles halen, die zo ver weg
staat".
Het was niet die fles, die zo
ver weg stond, waarom Van
Straten Marien had gewenkt.
„Marien", zei hij, toen zij bui
ten de kamer gekomen waren,
„Blijf alsjeblieft nog wat. Je doet
zo'n prachtig werk aan mevrouw
Kok. Je hebt voor het eerst haar
uit haar lethargie, haar verdo
ving gewekt. Ze heeft belangstel
ling gekregen en dat is in haar
geval buitengewoon belangrijk.
Blijf nog wat en vertel. Je doet
er heel goed werk mee."
„Dokter, is dat waar? Wat zou
ik het heerlijk vinden als dat zo
is, als ik iets kon doen om die
arme vrouw te helpen".
„Ik zal het je later wel eens
uitleggen, maar je doet nu al een
voortreffelijke daad. Het is wat
zij nodig heeft, de eerste bewe
ging in een verstarde geest. Ga
door met je verhalen, zij stelt er
zichtbaar belang in."
Van Straten en Venkel keerden
terug en de dokter zei dat hij
met behulp van Marien de fles
had kunnen grijpen.
„Hoe was het daar overigens
bij Van Deurne?" vroeg hij, om
Marien weer aan de gang te
brengen en deze, die wist wat
van hem verlangd werd en welk
een goed werk hij kon doen, ver
telde en genoot toen hij zag hoe
Dora naar hem luisterde. Hij
bootste de plechtige wijze van
spreken van Van Deurne na en
weer glimlachte zij. Toen vertel
de hij van Kortebas en citeerde
enige van zijn grappige vergelij
kingen, die Dora zo vermakelijk
vond, dat zij hoorbaar lachte.
Venkel zag hoe gelukkig de
dokter was bij die verschijnselen
en telkens als hij er ke kans toe
kreeg, knikte Van Straaten hem
bemoedigend toe om door te
gaan.
Marien kreeg er steeds meer
smaak in en toen hij ook de wijze
van spreken van mevrouw Kor
tebas nadeed schaterde zij het
uit. Venkel zei hierbij zeer na
drukkelijk, dat hij die beste men
sen in het allerminst niet wilde
bespotten of belachelijk maken
maar alleen hun eigenaardig
heden trachtte te illustreren.
Toen hij vertrok liet de dokter
hem uit en da'nkte hem voor wat
hij gedaan had. Dit was een
grondslag, voegde hij er bij,
waarop kon worden voortge-
werkt. Je moet eens gauw komen
theedirinken, dan kan je je arbeid
voortzetten.
(Wordt vervolgd.)
langstelling verheugen.
Een onfortuinlijk begin van
een vacantiereis.
Zaterdagavond te kwart over
zeven kwam de wielrijder J. P„
wonende op de buurtschap De
Knol per rijwiel naar Terneuzen.
Nadat hij de Bailybrug over het
binnenhoofd van de Westsluis
was overgereden, stak hij bij de
hefbrug over het buitenhoofd der
sluis de rijweg over, niet lettende
op het verkeer op deze voorrangs-
weg. Het gevolg was, dat de
motorrijder J. M. Br. uit Sas van
Gent, die met zijn nichtje als
duorijdster, uit de richting van
de stad kwam gereden, de wiel
rijder niet meer kon ontwijken,
wiens nog nieuw rijwiel door de
botsing volkomen vernield werd.
Hijzelf kwam er goed van af,
daar alleen zijn broek ter hoogte
van de knie gescheurd bleek te
zijn. De heer B„ wiens motorrij
wiel zwaar beschadigd was, had
enige lichte ontvellingen opge
lopen, maar de duorijdster, mej
W. T. H. uit Oss, die door de
Schok over het motorrijwiel heen
vloog, werd zodanig aan het ge
laat, rechterhand en linkervoet
gewond, dat zij zich onder dok
ters behandeling moest stellen.
Nadat dokter Van Breda Vries
man haar had verbonden, kon zij
met haar oom de reis naar Sas
van Gent per bus vortzetten.
Het is voor mej. H„ die des mid
dags bij haar ouders door haar
oom was afgehaald voor het te
Sas van Gent doorbrengen van
haar vacantie, wel een onfortuin
lijk begin van haar uitstapje ge
worden.
Prettig uitstapje.
De kinderen der Herv. Zondags
school hebben Zaterdag j.l. een
prettige dag gehad.
Met een viertal bussen werd
naar een onder de gemeente
Overslag nabij de grens gelegen
boerderij gereden, waar de kin
deren naar hartelust zich kon
den vermaken. Onder leiding
van het onderwijzend personeel
werden velerlei kinderspelen in
de openlucht uitgevoerd en wer
den de kinderen getracteerd, zo
dat de uurtjes vervlogen.
can de dierentuin: te veel om
alles op te noemen. Vele uren
genoten de kinderen.
Nog bleef het weer zeer goed,
het uitzicht helder, zodat de wol
kenkrabber het nog moest ont
gelden. Het 87 m. hoge gebouw,
ook wel Boerentoren genoemd
werd stormenderhand genomen.
Zo waren kinderen in, om en
boven de stad.
Een welgevuld en afgewerkt,
leerzaam programma met een
bus van de Z.V.T.M. en een zorg
zame chauffeur en een dankbare
kinderschare, die om half acht
vertrok en half negen ons dorp
binnereed, zingend en fris als 'n
hoentje.
De kinderen der Zondags
school op reis.
Ook de kinderen, die de Zon
dagsschool bezoeken, hebben Za
terdag hun schoolreisje gehad.
Te 8 uur was het verzamelen
en rechtstreeks ging het met de
bus naar Breskens waar de
Schelde werd overgestoken en
via Middelburg en Veere werd
naar Oostkapelle gereden. Hier
werd uitgestapt en een wande
ling door de bossen gemaakt
naar het kasteel Westhove, waar
de bus weer gereed stond om de
kinderen naar Domburg te bren
gen.
Aan het strand konden de kin
deren genieten van de zee en
werden onder het genot van een
tractaties naar hartelust ge
speeld.
De volgende pleisterplaats
was Zoutelande, waar wederom
het strand werd bezocht, zodat
de kinderen volop genoten tot 't
tijd was om huiswaarts te keren.
Weer werd de overtocht via
Breskens gemaakt en toen de
kinderen des avonds te Zaamslag
terugkeerden behoefde men niet
te vragen of ze genoten hadden.
Het glinsteren van hun oogjes
en de opgetogen verhalen spra
ken voor zichzelf.
Zes van de negen mannen, die
beschuldigd zijn- van diefstal van
juwelen van de Begum ter waarde
van 200 millioen francs, zijn Zater
dag te Aix-en-Province tot gevan
genisstraffen variërend van 4 tot
10 jaar veroordeeld. Drie beklaag
den onder wie majoor Lindsay
Watson, werden vrijgesproken.