Herverkavelingswei Noodgebieden Gemeenteraad van Sas van Gent Een deel van het overstroomde land is verloren Verhoging posttarieven 1 Juli Kinderbijslag naar verhouding van het loon Motorrijtuigenbelastingwet treedt in werking „Prefab'-huizen voor rampgebied Brillen onder hoofd- of aanvullende verzekering ne Dr®usi)@nee« BOLIVIA Vijfling in China? Maatregelen voor Zeeuwse eilanden BESCHIKBAAR STELLEN VAN GROND ELDERS. Ie kind 2e en 3e 4e kind kind e.v. ƒ0,51 ƒ0,56 f 0,72 ƒ0,56 ƒ0,61 0,77 ƒ0,61 ƒ0,66 0,82 0,66 ƒ0,71 ƒ0,87 0,71 0,76 0,92 ƒ0,76 ƒ0,81 0,97 De ministers van Landbouw, van Financiën en van Waterstaat hebben geantwoord op het voor lopig verslag van de Tweede Kamer over het wetsontwerp tot regeling van de agrarische wederopbouw en de herverkave ling van gebieden in de provin ciën Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant in verband met de watersnood van 1 Februari 1953. De opmerking van enkele le den, dat bij aanvaarding van dit ontwerp de schaderegeling en het herstel in bepaalde gebieden niet onmiddellijk ter hand kun nen worden genomen, maar zul len moeten plaatsvinden in het kader van een allesomvattend plan tot reconstructie en sane ring, komt de ministers niet juist voor. 'Schaderegeling en herstel zijn, waar het de grond betreft, vrijwel identiek, dat wil zeggen, dat de schade aan de grond waar mogelijk door her stel in natura wordt vergoed. Deze leden vragen inlichtin gen, waarom niet volstaan kan worden met de normale proce dure van de ruilverkavelings- wet. Ook al zou men bij de wet een ruilverkaveling opleggen, dan zou nog niet voorzien zijn in de speciale regeling van de schade aan de grond, welke de herver- kavelingswet bevat. Voorts zal een deel van het overstroomde land als verloren moeten., worden beschouwd. Bij ruilverkaveling zou slechts te verdelen zijn wat overblijft en wel over al degenen, die grond inbrachten. Dit zou leiden tot een verkleining van de totale omvang van alle bedrijven, ter wijl een aantal bedrijven juist aan vergroting van de omvang behoefte heeft. De herverkave- lingswet nu geeft recht op sa nering van een bepaald gebied. Dientengevolge zal niet alleen het verlies aan grond worden gecompenseerd, maar zullen de bedrijven, die reeds vóór de ram-p een te kleine omvang hadden tot een verantwoorde grootte kunnen worden uitge breid. SCHOUWEN -DUIVELAND. De ministers doen vervolgens nadere mededelingen omtrent je ontworpen organisatie voor sen der te saneren gebieden, tw. Schouwen-Duiveland, over welke organisatie niet Ged. Sta ten van Zeeland overeenstem- min g'lsherëikt."Evenals destijds voor Walcheren is geschied, heeft de provincie een zg. re constructie-commissie in het le ven geroepen. Voorzitter dezer commissie is een gedeputeerde. Het is ëe bedoeling, dat dezelf de gedeputeerde ook voorzitter zal zijn van de nerverkavelings- commissie. In verband met de bevoegd heden van de herverkavelings commissie, speciaal ook inzake de. besteding van rijksgelden, zal het ambtelijk element moe ten overwegen. Dit brengt het bezwaar mee, dat de boeren- leden niet voldoende in aantal zullen zijn om alle agrarische aspecten en vooral alle details en plaatselijke omstandigheden te kunnen overzien. Het ligt daarom in het voornemen een afzonderlijke agrarische com missie te vormen, waarin een 2cht tot twaalftal boeren en tuinders zitting zal hebben. Op één punt zal in de her- verkavelingswet een speciale voorziening moeten worden ge troffen. Dit betreft de inscha keling van de centrale cultuur technische commissie, die als algemeen leidend dient te wor den betrokken. De hiervoor aan het woord zijnde leden stellen enkele vra gen, waarop het volgende kan worden geantwoord. De artikelen van de herver- havelingswet Walcheren, welke de mogelijkheid van dwang in houden, zijn op Walcheren niet toegepast. Dit wil niet zeggen, dat zonder die artikelen een zelfde resultaat zou zijn be reikt. De grootte van de nieuwe bedrijven wordt bepaald door de herverkavelingscommissies. Bij de hiervoor geschetste opzet zal de agrarische commissie een be langrijke stem in het kapittel hebben. Boeren, die geen opvol ger hebben, zullen bij de her verkaveling worden betrokken, al was het alleen reeds, omdat de vorm der ingebrachte per celen bij de nieuwe verkaveling zal moeten worden aangepast. Het gaat hier om het wegne men van spanningen, die door de druk van de agrarische be volking zijn teweeggebracht en om verbetering van de land- bouwkudige toestand. DE AANWIJZING VAN DE GEBIEDEN. Vier maanden na de ramp kunnen bepaalde conclusies wor den getrokken omtrent de ge volgen en de wenselijkheid van de te nemen maatregelen. Wat Kruiningen betreft is be sloten niet tot herverkaveling over te gaan. Weliswaar is de toestand ernstiger dan enige le den in het voorlopig verslag suggereerden. Er is veel meer gebeurd dan dat enige bedrijven met zand zijn overdekt, maar aangezien juist kort vóór de ramp een ruilverkaveling was voltooid, is herstel in de oude toestand met vergoeding van de schade op grond van de wet op de watersnoodschade niet te ver kiezen. Komende tot de gebie den, welke voor herverkaveling in aanmerking komen, kan worden meegedeeld, dat dit geldt voor Schouwen-Duiveland, Tholen, de z.g. zak van Z.-Be veland en de polder Waarde. SCHOUWEN DUIVELAND. Op Schouwen-Duiveland be draagt de gemiddelde bedrijfs- grootte in het Oostelijk deel 13.38 ha. Echter is 42 van het aantal landbouwbedrijven kleiner dan 5 ha. Dit aantal neemt de laatste jaren nog toe, hetgeen gepaard gaat met een afneming van het aantal grote bedrijven. In hoofd zaak wordt hier akkerbouw be oefend. Uitgaande van het huidi ge intensiteitsniveau der kleine bedrijven, kan de minimum-be- drijfsgrootte van een éénmans- bedrijf worden gesteld op 4 ha; 28 van de landbouwbedrijven is zelfs kleiner dan 3 ha. De ver kavelingstoestand is zeer slecht. De gemiddelde kavelgrootte van laatstgenoemde categorie be draagt 0,80 ha; 34% van de be drijven in deze grootte-klasse hebben nog van 3 tot 5 kavels. THOLEN. De gemiddelde bedrijfsgrootte bedraagt 10.46 ha, maar 58 van de bedrijven is kleiner dan 5 ha 42 van de landbouwbedrijven is kleiner dan 3 ha. Ook hier overweegt de akkerbouw. De ver kavelingstoestand is eveneens slecht. De gemiddelde kavel grootte bij deze kleine bedrijfjes bedraagt 0.66 ha, terwijl 52 pet van het aantal dier bedrijfjes 3 tot 5 kavels tellen. ZUID BEVELAND. Bij een gemiddelde bedrijfs grootte van 10.68 ha treft men hier 51 pet bedrijfjes aan van 1— 5 ha en 35 pet der bedrijfjes is kleiner dan 3 ha. De gemiddelde kavelgrootte van alle bedrijven bedraagt slechts 1,94 ha; 26 pet van de bedrijven hebben 35 ka vels. Een bijzondere moeilijkheid in dit gebied vormen de boomgaar den, welke een verkaveling onder normale omstandigheden be zwaarlijk maken. Nu deze boom gaarden voor het overgrote deel ten dode zijn opgeschreven en het gebied overigens tot de meest ten dode zijn opgeschreven en het ge bied overigens tot de meest ver kavelingsbehoeftige in Nederland behoort, menen de ministers, dat het niet verantwoord zou zijn de ze kans om tot een verbetering van de landbouwkundige toestand te geraken te laten voorbijgaan. DE POLDER WAARDE. Deze 800 ha grote polder is voor meer dan een derde zwaar beschadigd. Vóór de ramp leed deze polder reeds aan een slechte ontwatering en ontsluiting. Een snelle ontzilting is slechts te be reiken, indien op korte termijn de gehele afwatering wordt verbe terd. Hiervoor zijn uitgebreide cultuur- en civieltechnische wer ken vereist. Daarom is herverka veling de aangewezen oplossing. Wat de kosten betreft, moet nog worden volstaan met een ra ming. Voor de drie genoemde ge bieden leidt deze raming tot een cijfer van 80.000.000. Een deel ervan komt op rekening van de vergoeding van de schade ten ge volge van de ramp. Het ligt in de bedoeling ten be hoeve van de verplaatsing van bedrijven grond beschikbaar te stellen in de Noord-Oostpolder, maar ook in de ingepolderde Braakman en voor wat fruitteelt- bedrijven betreft in de Quarles- polder. Aan de betrokkenen zal een na genoeg gelijkwaardige opper vlakte grond beschikbaar worden gesteld als zij in het oude gebied exploiteerden. In de regel wordt aan een gegadigde een bedrijf toegewezen in de grootteklasse, welke overeenstemt met of het dichtst ligt bij de oppervlakte, welke hij in gebruik heeft gehad, behoudens correcties naargelang van de kwaliteit van de oude grond. Indien zich meer vrijwilligers voor verplaatsing aanmelden dan voor een rationele herverkaveling gewenst is, zal naast de persoon lijke eigenschappen en kwalitei ten van de boer en zijn gezin, wel ke voor toelating op domeingron den worden verlangd, maatstaf zijn het nut, dat de vrijkomende grond voor de sanering heeft. Enige leden bepleiten voorrang voor de getroffenen boven gega digden uit andere streken van het land. Er zal om de sanering te doen slagen voldoende domein grond beschikbaar worden ge steld voor uitgifte aan boeren uit de te saneren gebieden. Wie voor die grond in aanmerking komt staat niet bij voorbaat vast. Er is dus geen individuele voorrang, Slechts kan gesteld worden, dat ieder, die in het oude gebied een bedrijf had, een nieuw bedrijf zal krijgen. De verhoging der posttarieven, die reeds in December van het vorig jaar door de directeur-ge neraal der P.T.T., de heer L. Ne- her, tegen 1 Juli 1953 werd aan gekondigd, heeft nu haar beslag gekregen door de bekrachtiging door H. M. de Koningin. Ook het op 11 Juli 1952 te Brussel gesloten algemeen post verdrag en de bijbehorende overeenkomsten treden op die datum in werking. De voornaamste wijzigingen zijn de volgende: Binnenland: Brieven in het locaal verkeer tot en met 20 gr. 7 ct. (6 ct.)briefkaarten locaal 6 ct. (5 ct.)briefkaarten inter- locaal 7 ct. (6 ct.). Gewone en girokwitanties vast recht 25 ct. per stuk (15 ct.) (voor kwitanties, die aan P.T.T. ter inning zijn aangeboden op of na 1 Juli 1953). Het bestuur van het Rooms- Katholieke centrum voor staat kundige vorming heeft in 1952 een commissie ingesteld met de opdracht, een antwoord te geven op de volgende vragen: Is het wenselijk de bedragen van de kinderbijslag te wijzigen, teneinde een zekere verhouding tussen kinderbijslag en loon tot stand te brengen en zo ja, welke wijzigingen zou de commissie dan willen aanbevelen Op 1 October 1952 heeft de commissie haar rapport aange boden. Het overleg, dat hierin tussen commissie en bestuur is gevolgd, heeft tot een aantal wij zigingen geleid, waarna het be stuur besloot aan het rapport der commissie algemene bekend heid te geven. Het eerste hoofdstuk geeft een beknopt overzicht van de ont wikkeling van de kinderbijslag regelingen in ons land. Het tweede hoofdstuk bevat sociaal-ethische beschouwingen. Naar het oordeel van de com missie is progressie in de kin derbijslag naar verhouding van het loon een eis van sociale rechtvaardigheid. Bovendien, al dus de commissie, wijzen de grondslagen waarop de vigeren de kinderbijslag berust, in de richting van een dergelijke pro gressie. In het derde hoofdstuk worden sociologische aspecten behandeld. Het loon dient 'n sociaal levens minimum mogelijk te maken. Dit sociaal levensminimum is voor de verschillende maatschappelijke groepen verschillend. Het kan in de huidige organisatie van de maatschappij slechts worden ver wezenlijkt door boven de primai re beloning kinderbijslag te ver lenen in een bepaalde verhou ding tot die primaire beloning. Loongroep: Uit berekeningen blijkt, dat door het ontbreken van een progres sie naar het inkomen de kinder bijslag als deel van het loon voor de hogere inkomens een steeds geringer percentage uitmaakt. Naar het oordeel der commissie kan deze scheve verhouding in het algemeen niet worden opge heven door de bestaande fiscale tegemoetkomingen aan de grote gezinnen. Zij acht daarvoor de progressie naar de hoogte van het loon geboden en ook het meest juist. Het volgende hoofdstuk is aan administratief-technische kwes ties gewijd. In het vijfde hoofdstuk geeft de commissie een antwoord op de vraag, op welke wijze de kinder bijslag in verhouding tot het loon kan worden gebracht. De com missie beveelt een stelsel aan, waarbij met inachtneming van een minium en een voorlopig maximum aan bepaalde loon- groepen verschillende kinderbij slagen worden vastgekoppeld. Het minimum dient naar de me ning der commissie te liggen bij het loon der ongeschoolde arbei ders, het maximum bij het ma> ximum-dagloon, hetwelk de werkloosheidswet kent. De commissie gaat uit van zeven loongroepen, waarbij de kinderbijslag per dag en per kind in iedere volgende loongroep 0,05 hoger is dan in de vooraf gaande. Bij een dagloon van 6,60 en minder bedraagt de kinderbijslag: Voor het eerste kind ƒ0,46 per dag; voor het tweede en derde 0,51 per dag en per kind; voor het vierde en volgende 0,67 per dag en pet kind. Voor de volgende loongroe pen worden deze bedragen als volgt gewijzigd: Buitenland: Brieven tot en met 20 gram 25 ct. (20 ct.). In het verkeer met Suriname, Ned. Antillen, Nederlands Nw.- Guinea, Indonesië iper zeepost en in het verkeer met België en Luxemburg blijft het port der brieven ongewijzigd. Briefkaarten 15 ct. (12 ct) (Su riname, Ned. Antillen, Ned. Nw.- Guinea, Indonesië per zeepost en voor België en Luxemburg 7 ct.)gedrukte stukken, acten en monsters 5 ct. per 50 gr. (4 <ct.); voor kranten, boeken en tijd schriften 3 ct. per 50 gr. (2 ct.). Brailledrukwerken: Het port der brailledrukwerken in het internationaal verkeer is ver laagd tot 1 ct. per 1000 gr. (2 ct.). InklaringsrechtVoor brief postzendingen 50 ct (35 ct.) voor postpakketten 1 (40 ct.). Ook de tariefswijziging voor de'verzending van luchtpost naar Ned. Nw.-Guinea, Indo nesië en naai* nagenoeg alle overige bestemmingen gaan op 1 Juli in. Aantekenrecht (binnen- en buitenland) 20 ct. (15 ct.)vast recht voor postpakketten met aangegeven waarde 20 ct. (15 ct.). NIEUW FRANKEERZEGEL. In gebruik worden genomen frankeerzegels van 7 ct. (cijfer- type) en briefkaarten (met de beeltenis van H. M. de Konin gin) van 7 en 15 ct. In de toekomst zullen alle frankeerzegels in waarden be neden 10 ct. worden uitgegeven in het zgn. cijfertype. De zegelafdruk op de brief kaarten blijft de beeltenis van H. M. de Koningin houden. De P.T.T.-kantoren verstrek ken alle nadere inlichtingen, terwijl zeer binnenkort ook nieuwe tariefslijnen verkrijg baar zullen zijn. meer meer meer meer meer meer dan dan dan dan dan dan 6,60 f 8,00 8,00-/10,00 10,00—12,00 12,00—14,00 14,00—16,00 16,00 Staatsblad 290 bevat een be sluit, volgens hetwelk de wet tot wijziging van de motorrijtuigen- belastingwet op 1 Juli a.s. in werking treedt. Ingaande die datum mogen de gemeenten alleen nog par- keergelden heffen voor speciaal ingerichte parkeerterreinen. Ge meentelijke regelingen, die hiervan afwijken, behouden nog geldigheid tot en met 31 De cember 1953. De huidige progressie naar het kindertal dient naar het oordeel der commissie zolang deze al thans niet wordt verbeterd, be waard te blijven. Zou deze pro gressie worden verbeterd, dan dient naar het oordeel der com missie deze verbetering in alle loongroepen te gelden. De commissie raamt de kosten van de aanbevolen wijzigingen op circa ƒ60 millioen per jaar. In het slothoofdstuk vat de commissie haar conclusie samen. Zij heeft aan haar rapport twee bijlagen toegevoegd. De eerste geeft een overzicht van de kin derbijslagregelingen in België en Frankrijk, de tweede vermeldt enige literatuur. Tien „Prefab"-huizen voor de rampgebieden zijn Woensdag van Kongsvinger in O.-Noorwe gen naar ons land verzonden. Voor een volgende levering is reeds een order van 92 huizen geplaatst. Dinsdagavond kwam de Sasse gemeenteraad bijeen. Afwezig was de heer J. Acke (Gemeente belang). De voorzitter stelt aan de orde het onderzoek van de geloofsbrie ven van de heer P. de Ridder om te voorzien in de vacature-A. A. Marquinie. Nadat de commissie van onderzoek de geloofsbrieven heeft onderzocht en in orde be vonden, wordt de heer De Ridder toegelaten. Alvorens de agenda af te wer ken memoreert de voorzitter de nagedachtenis van wijlen de heer A. A. Marquinie. Door zijn over lijden is voor de gemeente een stuwende kracht verloren ge gaan. De heer Marquinie was in zijn doen en laten nog jeugdig en men zou hem zijn ouderdom niet aangezegd hebben. De voorzitter deelt mede dat volgens de gemeentewet binnen 14 dagen een wetshoudersverkie- zing moet plaats vinden. Deze vergadering is vastgesteld op Maandag 6 Juli. Bij de ingekomen stukken be vindt zich een schrijven van de Commissaris van de Koningin, waarin wordt medegedeeld dat de kroon heeft goedgevonden dat in Sas van Gent de vermakelijk heidsbelasting wordt afgeschaft. Ook is er een schetsplan van het te bouwen badhuis annex kleu terschool. De twee gebouwen zul len komen te staan aan de Kerk hoflaan en zijn apart geprojec teerd met in het midden een ge bouwtje voor de centrale verwar ming. Deze kan eventueel ook dienst doen voor verwarming van de gemeentegarages, welke aan het badhuis zullen grenzen. Het badhuis zal ingericht worden met 10 douchecellen. De gemeen teraad verklaart zich accoord met dit plan en aan de centrale dienst zal opdracht worden gegeven hiervan bestek en tekening te maken. Tot nieuwe leden van de advies commissie voor de woonruimte worden benoemd de heren P. de Ridder, R. Lippens en J. Renique. Bij het vaststellen van het ko hier der hondenbelasting blijkt, dat de gemeente 153 honden eer ste klas en 30 honden 2e klas rijk is. Een aanvraag van de Shell Ne derland voor het plaatsen van een lichtmast tussen de benzine pomp en water- en luchtmantel bij het perceel Westdam 31a van P. van den Eeckhout wordt goed gekeurd. De heer De Gr off (PvdA) zou gaarne zien dat de bedienings kiosk met benzinepomp welke men wil plaatsen in de Tram straat naast perceel Westkade 60, wat naar achter wordt gebracht, aangezien hij anders gevaar zou opleveren voor het verkeer. De voorzitter zet de situatie nader uiteen en deelt mede dat men hierover de verkeerspolitie heeft geraadpleegd, die hiertegen geen bezwaar heeft. B. en W. stellen dan voor op het verzoekschrift van de St Eli- zabethstichting te Sluiskil om subsidie in de tekorten op de ex ploitatierekening van het R.K. ziekenhuis in die zin gunstig te beschikken, dat men in plaats van ƒ1 per ligdag per persoon voorstelt om 0,50 per ligdag per persoon te voteren. Indien men op een gulden per persoon zou ingaan zou dit de gemeente ruim 7.000 kosten. De heer De Groff (PvdA) is niet tegen subsidie maar vindt dat deze subsidienorm niet bere kend moet worden naar het aan tal ligdagen. Zodoende betaalt men indirect ook voor de beter gesitueerden. De voorzitter antwoordt dat B. en W. zich over deze kwestie hebben geraden en dat men daar om juist een subsidie in de vorm van ligdagenvergoeding voor de handliggend vindt, aangezien men op deze manier uitdrukt de intensiteit van het gebruik van het ziekenhuis. De heer Scheffer (Gemeentebe lang) zou nog graag weten of dit verzoek ook aan naburige ge meenten is gericht. Vervolgens zou hij het voorstel zó willen wij zigen, dat de subsidie telkens voor een jaar wordt gegeven. Verschillende raadsleden gaan met het voorstel van de heer Scheffer accoord. Het wordt zo aangenomen. De R.K. jongensschool krijgt gelden voor het aanschaffen van nieuwe leermiddelen. Een soortgelijk verzoek van de R.K. school in de Zandstraat, waar men o.a. een spreekkamer aan de school wil bouwen, doet de heer De Groff de vraag stellen of dit noodzakelijk is en of de an dere scholen ook een spreekka mer bezitten. De voorzitter antwoordt dat de R.K. jongensschool en meisjes school dit inderdaad bezitten, waarop de heer De Groff vraagt: „En de openbare school?" De voorzitter moet hierop ant woorden dat dit niet het geval is. De heer De Groff zou dan gaar ne zien, dat ook deze school van een spreekkamer wordt voor zien, aangezien gebleken is uit de woorden van de voorzitter, dat deze noodzakelijk is. De voorzitter belooft deze kwestie met het schoolhoofd op te nemen. Een voorstel tot wijziging van de bezoldiging van het personeel in dienst van de gemeente ont lokt nogal critiek. Vooral de heer De Groff heeft critiek op loon schaal I, waarin nog lonen voor komen van ƒ36 tot 39. De heer Bockstael (KVP) sluit zich aan bij de woorden van de heer De Groff maar vraagt nog enkele inlichtingen. De heer Adam (PvdA) is het niet eens met standplaatsaftrek en gemeenteclassificatie. Vooral Sas van Gent is in vele opzichten door zijn ligging aan de grens duurder dan verschillende grote re plaatsen in Nederland. Hij zou gaarne naar buiten laten uitko men dat de raad van Sas van Gent het niet eens is met deze classificatie. Wethouder De Maaijer (KVP) sluit zich bij de woorden van de heer De Groff aan. De heer De Groff zou de 5 loon schalen willen terugbrengen tot drie n.L, ongeschoolden, geschool den en geoefenden. Hij appre cieert het ten zeerste dat het een terugwerkende kracht zal krij gen tot 1 Jan. 1950, maar hij zou ook de losse arbeiders hierin wil len laten delen. Het spijt de heer De Groff dat alleen de R.K. ambtenarenbond is gehoord. Ook de heer Bockstael is van mening dat de losse arbeiders met terugwerkende kracht moe ten kunnen genieten van deze loonschaalindeling. De raad gaat accoord met het voorstel met dien verstande, dat ook de losse arbeiders met terug werkende kracht tot 1950 worden vergoed. Bij de stemming voor 2 leden van het bestuur der stichting „Het Sasse Zwembad" worden de heren C. A. L. Horstmann en M. D. van Binsbergen herkozen. De raad keurt vervolgens goed dat met ingang van 1 Jan. 1954 het burgerlijk armbestuur wordt omgezet in een gemeentelijke dienst voor sociale zaken. Het reglement voor deze dienst wordt aangehouden tot de vol gende vergadering. Rondvraag. Diverse raadsleden hebben klachten over verstopte riolering, spijkers op het marktterein na afloop van de markt met gevolg ongemak voor de automobilisten, puinhopen in brandgang. De heer Vercauteren (KVP) zag gaarne dat bij de rouwdien sten de dragers er stemmiger uit zagen. De voorzitter meent dat meer op de weg ligt van particulieren. De heer De Groff brengt nog maals de urinoirs onder de aan dacht. Hij vindt dat deze slecht onderhouden worden, zowel wat betreft het schoonhouden als de watertoevoer. De heer De Braai (Prot.) zou de Nico Uyt den Bogaerdstraat graag bestraat zien. Ook vraagt hij zich af, of aan de Singelstraat woningen gebouwd kunnen wor den op het terrein waar men zand heeft gestort. De voorzitter belooft dit met de centrale dienst op te nemen, waarop de heer Scheffer sarcas tisch opmerkt dat deze dienst het wel zal weten. Ook zou de heer De Braai willen weten wanneer de loods van de rijkswaterstaat wordt opgeruimd. De voorzitter deelt mede dat dit spoedig zijn beslag zal krijgen. Hierna sluiting. Door W. KERREMANS 48) (Nadruk verboden). De opper begreep de wenk en verwijderde zich. „Het schijnt iets van belang te zijn", dacht Venkel en dat was het ook. De ritmeester wist dat Venkels diensttijd om was en dat hij niet zou bijtekenen. Een vriend van hem, mijnheer Van Deurne, die 4 paarden hield, had voor enige tijd de ritmeester gezegd dat, als hij eens iemand kon aanbevelen voor een be trekking als pikeur en paarden- verzorger, hij voor een geschikt persoon plaatsing had. „Ik weet er verder niets van wachtmeester, maar als je er voor voelt, zal ik je het adres geven en dan kan je aan meneer Van Deurne schrijven. Wat denk je er van?" „Ritmeester, ik dank u zeer voor uw vriendelijkheid. Het is; denk ik, juist wat ik zoek. Over 12 dagen ga ik met groot verlof en ik zou heel graag dan direct ergens in betrekking komen. Ik lees er elke week „Het Paard" op na maar juist in deze tijd staan er geen aanbiedingen meer in." „Nou, dan hoop ik dat het in orde komt en dat je daar een prettige tijd zult hebben. Meneer Van Deurne woont op een groot buiten in de Achterhoek, hij rijdt zelf ook en verder zijn bei de zoons." „Is het voor alle werk?" „Neen, er is nog een stalknecht. Hier heb je het adrse en succes. Ik denk dat het voorlopig voor de laatste maal is dat ik je in uniform zie. Maar bij meneer Van Deurne zal ik je nog wel eens aantreffen. Het ga je goed." Venkel schreef, werd opgeroe pen voor een bezoek en kreeg daarna schriftelijk zijn benoe ming. Buiten kost, inwoning, was enz. een maandsalaris van voorlopig 75. Hij was opge togen van blijdschap,' het was meer dan hij verwacht had en hij gevoelde zich al haast een rijk man. Alles vrij en bovendien 75 gulden, bijna 20 gulden per week alleen voor wat kleren en een sigaar. Fijn en kostelijk vond hij het en hij snelde naar Lien om het haar te vertellen. Lien toonde zich verheugd en overlegde met hem hoe nu ver der te doen. Hij moest immers Tijdens de algemene verga dering van de centrale bond van onderling beheerde zieken fondsen, die te Utrecht werd gehouden, heeft het bondsbe- stuur de volgende resolutie aan de vergadering voorgelegd: „De algemene vergadering, kennis genomen hebbende van de discussies over de toenemen de lasten voor de aanvullende verzekering in verband met de langdurige verpleging en behan deling van revalidatie-, rheu- ma- >en kankerpatiënten en van de regelmatige aandrang van de verzekerden om de met in gang van 1 Januari 1952 verval len verstrekkingen van de hoofdverzekering, voornamelijk brillen, weer als recht van de verzekerde te herstellen; Vaststellende, dat reeds meer dere ziekenfondsen aan het ver langen van de verzekerden heb ben voldaan door de kosten voor de verstrekking van brillen voor rekening van de aanvullen de verzekering te nemen, waar door de lasten van deze verze kering opnieuw worden ver zwaard en de daarvoor benodig de premie uitsluitend door de verzekerden moet worden opge bracht, wat voornamelijk voor de verplicht verzekerden een achteruitgang betekent; Als haar oordeel uitsprekende, dat in de gevallen «van revalida tie, rheuma- en kankerpatiën ten een langere verpleegduur moet worden toegestaan dan de thans bij ziekehfondsbesluit nu burgerkleren gaan kopen, on dergoed, schoenen en alles wat hij daar zou nodig hebben. Waar moest hij dat laten? „Dat iaat ik bij die kleerma kers en die lui en op de dag dat ik wegga trek ik het aan." „Hoe bar ongezellig. Ik weet iets beters. Je komt een paar da gen hier wonen, dan hebben we nog een gezellige tijd voor je voorgoed weggaat." „Ik ga niet voorgoed, Lien", zei hij, getroffen door haar har telijkheid. „Ik kom bij je terug". „Nu ja, dat zullen we wel eens zien. Ik heb die boodschap wel meer gehoord." „Ik bedoel het anders, Lien. Ik wil bij je terugkomen en je dan meenemen.... als mijn vrouw'. Star, bijna ontzet keek zij hem met wijd opengesperde ogen aan, alsof zij iets ontzettends voor zich zag gebeuren. Daar bracht hij haar waarnaar zij zo vurig ver langd had, dat haar schoonste droom, haar liefst begeren was geweest, dat zo mooi was dat ze er alleen maar aan had kunnen denken als aan een oud sprook je, iets wat nooit bereikt zou kunnen worden en nu bracht Marien het haar en zei het zo maar heel gewoon, alsof het een cadeautje was, een kleinigheid, Haar gehele leven, haar zalig ge luk reikte hij haar toe en hij wist het niet. Hij dacht minstens dat het was als bij elk ander meisje dat ten huwelijk ge vraagd wordt, zo maar een ge- vastgestelde termijn van 42 da gen en in ieder geval de bril- verstrekking onder nader te stellen regelen weer voor reke ning van de hoofdverzekering dient te komen; Besluit: Het streven van het bondsbe- stuur om dit te realiseren met alle kracht te steunen en de mi nister van Sociale Zaken en de ziekenfondsraad te verzoeken maatregelen te nemen, die een verbetering van de ziekenfonds verzekering in genoemd opzicht mogelijk maken". President Paz Estensoro van Bolivia heeft in een radiobood schap de militanten van de „na tionale revolutionnaire bewe ging" opgeroepen zich met hun wapens op verschillende punten in de hoofdstad te verzamelen om het hoofd te bieden aan „re volutionnaire activiteit van re- actionnaire partijen". Volgens te Hongkong ontvan gen persberichten uit Peking- China heeft een boerenvrouw in Tsjekiang op 7 en 8 Juni het le ven geschonken aan 5 dochters, elk van ongeveer vier-en-een- half-ipond. Moeder en dochters maakten het goed. Het gezin had van de over heid 250 kg rijst ontvangen. woon engagement en een gewoon huwelijk en hij wist niet wat dit voor haar zou betekenen, dit on gekende, dit ongemeten, nog nooit door iemand genoten ge luk. En dat moest zij afwijzen, beslist, zodat hij er nooit meer op zou terugkomen, dat hij zich gekwetst zou gevoelen en haar voor goed de rug toewenden. Ja, dat moest snel en krachtig, als bij een pijnlijke operatie. „Gooi het er uit", dacht ze dan weer, „gooi het er uit, zeg hem de waarheid. Vlieg naar hem toe, sla je armen om zijn hals en zeg hem eindelijk die heerlijke ver lossende woorden, die je zo graag zou uiten, dat je hem liefhebt, dat je hem gelukkig wilt maken, dat je alles en veel meer voor hem zult doen en zijn, en hem door je verterende liefde zult laten vergeten wat je geweest bent". „Wel Lien, wat zeg je daar van?" „Wat ik er van zeg? Dat je gek bent en dat je te veel verbeel ding hebt, man. Wat dacht je, dat ik met jou daar ergens in een gat zou willen zitten met een schraal tractementje en veel mi sère? Je bent niet goed wijs. Hoe kom je er bij? Dat is altijd zo met de mannen, als je een vinger geeft dan nemen ze de hele hand. Je kunt hier komen, maar klets niet meer over die onzin." (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2