Herverkavelingswei Noodgebieden
Gemeenteraad
van
Sas
van
Gent
Een deel van het overstroomde
land is verloren
Verhoging posttarieven 1 Juli
Kinderbijslag naar verhouding
van het loon
Motorrijtuigenbelastingwet
treedt in werking
„Prefab'-huizen voor
rampgebied
Brillen onder hoofd- of
aanvullende verzekering
ne Dr®usi)@nee«
BOLIVIA
Vijfling in China?
Maatregelen voor Zeeuwse eilanden
BESCHIKBAAR STELLEN
VAN GROND ELDERS.
Ie kind
2e en 3e
4e kind
kind
e.v.
ƒ0,51
ƒ0,56
f 0,72
ƒ0,56
ƒ0,61
0,77
ƒ0,61
ƒ0,66
0,82
0,66
ƒ0,71
ƒ0,87
0,71
0,76
0,92
ƒ0,76
ƒ0,81
0,97
De ministers van Landbouw,
van Financiën en van Waterstaat
hebben geantwoord op het voor
lopig verslag van de Tweede
Kamer over het wetsontwerp tot
regeling van de agrarische
wederopbouw en de herverkave
ling van gebieden in de provin
ciën Zuid-Holland, Zeeland en
Noord-Brabant in verband met
de watersnood van 1 Februari
1953.
De opmerking van enkele le
den, dat bij aanvaarding van dit
ontwerp de schaderegeling en
het herstel in bepaalde gebieden
niet onmiddellijk ter hand kun
nen worden genomen, maar zul
len moeten plaatsvinden in het
kader van een allesomvattend
plan tot reconstructie en sane
ring, komt de ministers niet
juist voor. 'Schaderegeling en
herstel zijn, waar het de grond
betreft, vrijwel identiek, dat wil
zeggen, dat de schade aan de
grond waar mogelijk door her
stel in natura wordt vergoed.
Deze leden vragen inlichtin
gen, waarom niet volstaan kan
worden met de normale proce
dure van de ruilverkavelings-
wet.
Ook al zou men bij de wet een
ruilverkaveling opleggen, dan
zou nog niet voorzien zijn in de
speciale regeling van de schade
aan de grond, welke de herver-
kavelingswet bevat.
Voorts zal een deel van het
overstroomde land als verloren
moeten., worden beschouwd. Bij
ruilverkaveling zou slechts te
verdelen zijn wat overblijft en
wel over al degenen, die grond
inbrachten. Dit zou leiden tot
een verkleining van de totale
omvang van alle bedrijven, ter
wijl een aantal bedrijven juist
aan vergroting van de omvang
behoefte heeft. De herverkave-
lingswet nu geeft recht op sa
nering van een bepaald gebied.
Dientengevolge zal niet alleen
het verlies aan grond worden
gecompenseerd, maar zullen de
bedrijven, die reeds vóór de
ram-p een te kleine omvang
hadden tot een verantwoorde
grootte kunnen worden uitge
breid.
SCHOUWEN -DUIVELAND.
De ministers doen vervolgens
nadere mededelingen omtrent
je ontworpen organisatie voor
sen der te saneren gebieden,
tw. Schouwen-Duiveland, over
welke organisatie niet Ged. Sta
ten van Zeeland overeenstem-
min g'lsherëikt."Evenals destijds
voor Walcheren is geschied,
heeft de provincie een zg. re
constructie-commissie in het le
ven geroepen. Voorzitter dezer
commissie is een gedeputeerde.
Het is ëe bedoeling, dat dezelf
de gedeputeerde ook voorzitter
zal zijn van de nerverkavelings-
commissie.
In verband met de bevoegd
heden van de herverkavelings
commissie, speciaal ook inzake
de. besteding van rijksgelden,
zal het ambtelijk element moe
ten overwegen. Dit brengt het
bezwaar mee, dat de boeren-
leden niet voldoende in aantal
zullen zijn om alle agrarische
aspecten en vooral alle details
en plaatselijke omstandigheden
te kunnen overzien. Het ligt
daarom in het voornemen een
afzonderlijke agrarische com
missie te vormen, waarin een
2cht tot twaalftal boeren en
tuinders zitting zal hebben.
Op één punt zal in de her-
verkavelingswet een speciale
voorziening moeten worden ge
troffen. Dit betreft de inscha
keling van de centrale cultuur
technische commissie, die als
algemeen leidend dient te wor
den betrokken.
De hiervoor aan het woord
zijnde leden stellen enkele vra
gen, waarop het volgende kan
worden geantwoord.
De artikelen van de herver-
havelingswet Walcheren, welke
de mogelijkheid van dwang in
houden, zijn op Walcheren niet
toegepast. Dit wil niet zeggen,
dat zonder die artikelen een
zelfde resultaat zou zijn be
reikt. De grootte van de nieuwe
bedrijven wordt bepaald door de
herverkavelingscommissies. Bij
de hiervoor geschetste opzet zal
de agrarische commissie een be
langrijke stem in het kapittel
hebben. Boeren, die geen opvol
ger hebben, zullen bij de her
verkaveling worden betrokken,
al was het alleen reeds, omdat
de vorm der ingebrachte per
celen bij de nieuwe verkaveling
zal moeten worden aangepast.
Het gaat hier om het wegne
men van spanningen, die door
de druk van de agrarische be
volking zijn teweeggebracht en
om verbetering van de land-
bouwkudige toestand.
DE AANWIJZING VAN DE
GEBIEDEN.
Vier maanden na de ramp
kunnen bepaalde conclusies wor
den getrokken omtrent de ge
volgen en de wenselijkheid van
de te nemen maatregelen.
Wat Kruiningen betreft is be
sloten niet tot herverkaveling
over te gaan. Weliswaar is de
toestand ernstiger dan enige le
den in het voorlopig verslag
suggereerden. Er is veel meer
gebeurd dan dat enige bedrijven
met zand zijn overdekt, maar
aangezien juist kort vóór de
ramp een ruilverkaveling was
voltooid, is herstel in de oude
toestand met vergoeding van de
schade op grond van de wet op
de watersnoodschade niet te ver
kiezen. Komende tot de gebie
den, welke voor herverkaveling
in aanmerking komen, kan
worden meegedeeld, dat dit
geldt voor Schouwen-Duiveland,
Tholen, de z.g. zak van Z.-Be
veland en de polder Waarde.
SCHOUWEN DUIVELAND.
Op Schouwen-Duiveland be
draagt de gemiddelde bedrijfs-
grootte in het Oostelijk deel 13.38
ha. Echter is 42 van het aantal
landbouwbedrijven kleiner dan 5
ha. Dit aantal neemt de laatste
jaren nog toe, hetgeen gepaard
gaat met een afneming van het
aantal grote bedrijven. In hoofd
zaak wordt hier akkerbouw be
oefend. Uitgaande van het huidi
ge intensiteitsniveau der kleine
bedrijven, kan de minimum-be-
drijfsgrootte van een éénmans-
bedrijf worden gesteld op 4 ha;
28 van de landbouwbedrijven
is zelfs kleiner dan 3 ha. De ver
kavelingstoestand is zeer slecht.
De gemiddelde kavelgrootte van
laatstgenoemde categorie be
draagt 0,80 ha; 34% van de be
drijven in deze grootte-klasse
hebben nog van 3 tot 5 kavels.
THOLEN.
De gemiddelde bedrijfsgrootte
bedraagt 10.46 ha, maar 58 van
de bedrijven is kleiner dan 5 ha
42 van de landbouwbedrijven
is kleiner dan 3 ha. Ook hier
overweegt de akkerbouw. De ver
kavelingstoestand is eveneens
slecht. De gemiddelde kavel
grootte bij deze kleine bedrijfjes
bedraagt 0.66 ha, terwijl 52 pet
van het aantal dier bedrijfjes 3
tot 5 kavels tellen.
ZUID BEVELAND.
Bij een gemiddelde bedrijfs
grootte van 10.68 ha treft men
hier 51 pet bedrijfjes aan van 1—
5 ha en 35 pet der bedrijfjes is
kleiner dan 3 ha. De gemiddelde
kavelgrootte van alle bedrijven
bedraagt slechts 1,94 ha; 26 pet
van de bedrijven hebben 35 ka
vels.
Een bijzondere moeilijkheid in
dit gebied vormen de boomgaar
den, welke een verkaveling onder
normale omstandigheden be
zwaarlijk maken. Nu deze boom
gaarden voor het overgrote deel
ten dode zijn opgeschreven en het
gebied overigens tot de meest ten
dode zijn opgeschreven en het ge
bied overigens tot de meest ver
kavelingsbehoeftige in Nederland
behoort, menen de ministers, dat
het niet verantwoord zou zijn de
ze kans om tot een verbetering
van de landbouwkundige toestand
te geraken te laten voorbijgaan.
DE POLDER WAARDE.
Deze 800 ha grote polder is
voor meer dan een derde zwaar
beschadigd. Vóór de ramp leed
deze polder reeds aan een slechte
ontwatering en ontsluiting. Een
snelle ontzilting is slechts te be
reiken, indien op korte termijn de
gehele afwatering wordt verbe
terd. Hiervoor zijn uitgebreide
cultuur- en civieltechnische wer
ken vereist. Daarom is herverka
veling de aangewezen oplossing.
Wat de kosten betreft, moet
nog worden volstaan met een ra
ming. Voor de drie genoemde ge
bieden leidt deze raming tot een
cijfer van 80.000.000. Een deel
ervan komt op rekening van de
vergoeding van de schade ten ge
volge van de ramp.
Het ligt in de bedoeling ten be
hoeve van de verplaatsing van
bedrijven grond beschikbaar te
stellen in de Noord-Oostpolder,
maar ook in de ingepolderde
Braakman en voor wat fruitteelt-
bedrijven betreft in de Quarles-
polder.
Aan de betrokkenen zal een na
genoeg gelijkwaardige opper
vlakte grond beschikbaar worden
gesteld als zij in het oude gebied
exploiteerden. In de regel wordt
aan een gegadigde een bedrijf
toegewezen in de grootteklasse,
welke overeenstemt met of het
dichtst ligt bij de oppervlakte,
welke hij in gebruik heeft gehad,
behoudens correcties naargelang
van de kwaliteit van de oude
grond.
Indien zich meer vrijwilligers
voor verplaatsing aanmelden dan
voor een rationele herverkaveling
gewenst is, zal naast de persoon
lijke eigenschappen en kwalitei
ten van de boer en zijn gezin, wel
ke voor toelating op domeingron
den worden verlangd, maatstaf
zijn het nut, dat de vrijkomende
grond voor de sanering heeft.
Enige leden bepleiten voorrang
voor de getroffenen boven gega
digden uit andere streken van het
land. Er zal om de sanering te
doen slagen voldoende domein
grond beschikbaar worden ge
steld voor uitgifte aan boeren uit
de te saneren gebieden. Wie voor
die grond in aanmerking komt
staat niet bij voorbaat vast. Er is
dus geen individuele voorrang,
Slechts kan gesteld worden, dat
ieder, die in het oude gebied een
bedrijf had, een nieuw bedrijf zal
krijgen.
De verhoging der posttarieven,
die reeds in December van het
vorig jaar door de directeur-ge
neraal der P.T.T., de heer L. Ne-
her, tegen 1 Juli 1953 werd aan
gekondigd, heeft nu haar beslag
gekregen door de bekrachtiging
door H. M. de Koningin.
Ook het op 11 Juli 1952 te
Brussel gesloten algemeen post
verdrag en de bijbehorende
overeenkomsten treden op die
datum in werking.
De voornaamste wijzigingen
zijn de volgende:
Binnenland: Brieven in het
locaal verkeer tot en met 20 gr.
7 ct. (6 ct.)briefkaarten locaal
6 ct. (5 ct.)briefkaarten inter-
locaal 7 ct. (6 ct.).
Gewone en girokwitanties vast
recht 25 ct. per stuk (15 ct.)
(voor kwitanties, die aan P.T.T.
ter inning zijn aangeboden op
of na 1 Juli 1953).
Het bestuur van het Rooms-
Katholieke centrum voor staat
kundige vorming heeft in 1952
een commissie ingesteld met de
opdracht, een antwoord te geven
op de volgende vragen:
Is het wenselijk de bedragen
van de kinderbijslag te wijzigen,
teneinde een zekere verhouding
tussen kinderbijslag en loon tot
stand te brengen en zo ja, welke
wijzigingen zou de commissie
dan willen aanbevelen
Op 1 October 1952 heeft de
commissie haar rapport aange
boden. Het overleg, dat hierin
tussen commissie en bestuur is
gevolgd, heeft tot een aantal wij
zigingen geleid, waarna het be
stuur besloot aan het rapport
der commissie algemene bekend
heid te geven.
Het eerste hoofdstuk geeft een
beknopt overzicht van de ont
wikkeling van de kinderbijslag
regelingen in ons land.
Het tweede hoofdstuk bevat
sociaal-ethische beschouwingen.
Naar het oordeel van de com
missie is progressie in de kin
derbijslag naar verhouding van
het loon een eis van sociale
rechtvaardigheid. Bovendien, al
dus de commissie, wijzen de
grondslagen waarop de vigeren
de kinderbijslag berust, in de
richting van een dergelijke pro
gressie.
In het derde hoofdstuk worden
sociologische aspecten behandeld.
Het loon dient 'n sociaal levens
minimum mogelijk te maken. Dit
sociaal levensminimum is voor de
verschillende maatschappelijke
groepen verschillend. Het kan in
de huidige organisatie van de
maatschappij slechts worden ver
wezenlijkt door boven de primai
re beloning kinderbijslag te ver
lenen in een bepaalde verhou
ding tot die primaire beloning.
Loongroep:
Uit berekeningen blijkt, dat door
het ontbreken van een progres
sie naar het inkomen de kinder
bijslag als deel van het loon voor
de hogere inkomens een steeds
geringer percentage uitmaakt.
Naar het oordeel der commissie
kan deze scheve verhouding in
het algemeen niet worden opge
heven door de bestaande fiscale
tegemoetkomingen aan de grote
gezinnen. Zij acht daarvoor de
progressie naar de hoogte van
het loon geboden en ook het
meest juist.
Het volgende hoofdstuk is aan
administratief-technische kwes
ties gewijd.
In het vijfde hoofdstuk geeft
de commissie een antwoord op de
vraag, op welke wijze de kinder
bijslag in verhouding tot het loon
kan worden gebracht. De com
missie beveelt een stelsel aan,
waarbij met inachtneming
van een minium en een voorlopig
maximum aan bepaalde loon-
groepen verschillende kinderbij
slagen worden vastgekoppeld.
Het minimum dient naar de me
ning der commissie te liggen bij
het loon der ongeschoolde arbei
ders, het maximum bij het ma>
ximum-dagloon, hetwelk de
werkloosheidswet kent.
De commissie gaat uit van
zeven loongroepen, waarbij de
kinderbijslag per dag en per kind
in iedere volgende loongroep
0,05 hoger is dan in de vooraf
gaande. Bij een dagloon van
6,60 en minder bedraagt de
kinderbijslag: Voor het eerste
kind ƒ0,46 per dag; voor het
tweede en derde 0,51 per dag
en per kind; voor het vierde en
volgende 0,67 per dag en pet
kind. Voor de volgende loongroe
pen worden deze bedragen als
volgt gewijzigd:
Buitenland: Brieven tot en
met 20 gram 25 ct. (20 ct.).
In het verkeer met Suriname,
Ned. Antillen, Nederlands Nw.-
Guinea, Indonesië iper zeepost
en in het verkeer met België en
Luxemburg blijft het port der
brieven ongewijzigd.
Briefkaarten 15 ct. (12 ct) (Su
riname, Ned. Antillen, Ned. Nw.-
Guinea, Indonesië per zeepost
en voor België en Luxemburg 7
ct.)gedrukte stukken, acten en
monsters 5 ct. per 50 gr. (4 <ct.);
voor kranten, boeken en tijd
schriften 3 ct. per 50 gr. (2 ct.).
Brailledrukwerken: Het port
der brailledrukwerken in het
internationaal verkeer is ver
laagd tot 1 ct. per 1000 gr. (2
ct.).
InklaringsrechtVoor brief
postzendingen 50 ct (35 ct.)
voor postpakketten 1 (40 ct.).
Ook de tariefswijziging voor
de'verzending van luchtpost
naar Ned. Nw.-Guinea, Indo
nesië en naai* nagenoeg alle
overige bestemmingen gaan op
1 Juli in.
Aantekenrecht (binnen- en
buitenland) 20 ct. (15 ct.)vast
recht voor postpakketten met
aangegeven waarde 20 ct. (15
ct.).
NIEUW FRANKEERZEGEL.
In gebruik worden genomen
frankeerzegels van 7 ct. (cijfer-
type) en briefkaarten (met de
beeltenis van H. M. de Konin
gin) van 7 en 15 ct.
In de toekomst zullen alle
frankeerzegels in waarden be
neden 10 ct. worden uitgegeven
in het zgn. cijfertype.
De zegelafdruk op de brief
kaarten blijft de beeltenis van
H. M. de Koningin houden.
De P.T.T.-kantoren verstrek
ken alle nadere inlichtingen,
terwijl zeer binnenkort ook
nieuwe tariefslijnen verkrijg
baar zullen zijn.
meer
meer
meer
meer
meer
meer
dan
dan
dan
dan
dan
dan
6,60 f 8,00
8,00-/10,00
10,00—12,00
12,00—14,00
14,00—16,00
16,00
Staatsblad 290 bevat een be
sluit, volgens hetwelk de wet tot
wijziging van de motorrijtuigen-
belastingwet op 1 Juli a.s. in
werking treedt.
Ingaande die datum mogen
de gemeenten alleen nog par-
keergelden heffen voor speciaal
ingerichte parkeerterreinen. Ge
meentelijke regelingen, die
hiervan afwijken, behouden nog
geldigheid tot en met 31 De
cember 1953.
De huidige progressie naar het
kindertal dient naar het oordeel
der commissie zolang deze al
thans niet wordt verbeterd, be
waard te blijven. Zou deze pro
gressie worden verbeterd, dan
dient naar het oordeel der com
missie deze verbetering in alle
loongroepen te gelden.
De commissie raamt de kosten
van de aanbevolen wijzigingen
op circa ƒ60 millioen per jaar.
In het slothoofdstuk vat de
commissie haar conclusie samen.
Zij heeft aan haar rapport twee
bijlagen toegevoegd. De eerste
geeft een overzicht van de kin
derbijslagregelingen in België en
Frankrijk, de tweede vermeldt
enige literatuur.
Tien „Prefab"-huizen voor de
rampgebieden zijn Woensdag
van Kongsvinger in O.-Noorwe
gen naar ons land verzonden.
Voor een volgende levering is
reeds een order van 92 huizen
geplaatst.
Dinsdagavond kwam de Sasse
gemeenteraad bijeen. Afwezig
was de heer J. Acke (Gemeente
belang).
De voorzitter stelt aan de orde
het onderzoek van de geloofsbrie
ven van de heer P. de Ridder om
te voorzien in de vacature-A. A.
Marquinie. Nadat de commissie
van onderzoek de geloofsbrieven
heeft onderzocht en in orde be
vonden, wordt de heer De Ridder
toegelaten.
Alvorens de agenda af te wer
ken memoreert de voorzitter de
nagedachtenis van wijlen de heer
A. A. Marquinie. Door zijn over
lijden is voor de gemeente een
stuwende kracht verloren ge
gaan. De heer Marquinie was in
zijn doen en laten nog jeugdig en
men zou hem zijn ouderdom niet
aangezegd hebben.
De voorzitter deelt mede dat
volgens de gemeentewet binnen
14 dagen een wetshoudersverkie-
zing moet plaats vinden. Deze
vergadering is vastgesteld op
Maandag 6 Juli.
Bij de ingekomen stukken be
vindt zich een schrijven van de
Commissaris van de Koningin,
waarin wordt medegedeeld dat
de kroon heeft goedgevonden dat
in Sas van Gent de vermakelijk
heidsbelasting wordt afgeschaft.
Ook is er een schetsplan van het
te bouwen badhuis annex kleu
terschool. De twee gebouwen zul
len komen te staan aan de Kerk
hoflaan en zijn apart geprojec
teerd met in het midden een ge
bouwtje voor de centrale verwar
ming. Deze kan eventueel ook
dienst doen voor verwarming van
de gemeentegarages, welke aan
het badhuis zullen grenzen. Het
badhuis zal ingericht worden
met 10 douchecellen. De gemeen
teraad verklaart zich accoord met
dit plan en aan de centrale dienst
zal opdracht worden gegeven
hiervan bestek en tekening te
maken.
Tot nieuwe leden van de advies
commissie voor de woonruimte
worden benoemd de heren P. de
Ridder, R. Lippens en J. Renique.
Bij het vaststellen van het ko
hier der hondenbelasting blijkt,
dat de gemeente 153 honden eer
ste klas en 30 honden 2e klas rijk
is.
Een aanvraag van de Shell Ne
derland voor het plaatsen van
een lichtmast tussen de benzine
pomp en water- en luchtmantel
bij het perceel Westdam 31a van
P. van den Eeckhout wordt goed
gekeurd.
De heer De Gr off (PvdA) zou
gaarne zien dat de bedienings
kiosk met benzinepomp welke
men wil plaatsen in de Tram
straat naast perceel Westkade 60,
wat naar achter wordt gebracht,
aangezien hij anders gevaar zou
opleveren voor het verkeer.
De voorzitter zet de situatie
nader uiteen en deelt mede dat
men hierover de verkeerspolitie
heeft geraadpleegd, die hiertegen
geen bezwaar heeft.
B. en W. stellen dan voor op
het verzoekschrift van de St Eli-
zabethstichting te Sluiskil om
subsidie in de tekorten op de ex
ploitatierekening van het R.K.
ziekenhuis in die zin gunstig te
beschikken, dat men in plaats
van ƒ1 per ligdag per persoon
voorstelt om 0,50 per ligdag per
persoon te voteren. Indien men
op een gulden per persoon zou
ingaan zou dit de gemeente ruim
7.000 kosten.
De heer De Groff (PvdA) is
niet tegen subsidie maar vindt
dat deze subsidienorm niet bere
kend moet worden naar het aan
tal ligdagen. Zodoende betaalt
men indirect ook voor de beter
gesitueerden.
De voorzitter antwoordt dat B.
en W. zich over deze kwestie
hebben geraden en dat men daar
om juist een subsidie in de vorm
van ligdagenvergoeding voor de
handliggend vindt, aangezien
men op deze manier uitdrukt de
intensiteit van het gebruik van
het ziekenhuis.
De heer Scheffer (Gemeentebe
lang) zou nog graag weten of dit
verzoek ook aan naburige ge
meenten is gericht. Vervolgens
zou hij het voorstel zó willen wij
zigen, dat de subsidie telkens
voor een jaar wordt gegeven.
Verschillende raadsleden gaan
met het voorstel van de heer
Scheffer accoord. Het wordt zo
aangenomen.
De R.K. jongensschool krijgt
gelden voor het aanschaffen van
nieuwe leermiddelen.
Een soortgelijk verzoek van de
R.K. school in de Zandstraat,
waar men o.a. een spreekkamer
aan de school wil bouwen, doet
de heer De Groff de vraag stellen
of dit noodzakelijk is en of de an
dere scholen ook een spreekka
mer bezitten.
De voorzitter antwoordt dat de
R.K. jongensschool en meisjes
school dit inderdaad bezitten,
waarop de heer De Groff vraagt:
„En de openbare school?"
De voorzitter moet hierop ant
woorden dat dit niet het geval is.
De heer De Groff zou dan gaar
ne zien, dat ook deze school van
een spreekkamer wordt voor
zien, aangezien gebleken is uit
de woorden van de voorzitter, dat
deze noodzakelijk is.
De voorzitter belooft deze
kwestie met het schoolhoofd op
te nemen.
Een voorstel tot wijziging van
de bezoldiging van het personeel
in dienst van de gemeente ont
lokt nogal critiek. Vooral de heer
De Groff heeft critiek op loon
schaal I, waarin nog lonen voor
komen van ƒ36 tot 39.
De heer Bockstael (KVP) sluit
zich aan bij de woorden van de
heer De Groff maar vraagt nog
enkele inlichtingen.
De heer Adam (PvdA) is het
niet eens met standplaatsaftrek
en gemeenteclassificatie. Vooral
Sas van Gent is in vele opzichten
door zijn ligging aan de grens
duurder dan verschillende grote
re plaatsen in Nederland. Hij zou
gaarne naar buiten laten uitko
men dat de raad van Sas van
Gent het niet eens is met deze
classificatie.
Wethouder De Maaijer (KVP)
sluit zich bij de woorden van de
heer De Groff aan.
De heer De Groff zou de 5 loon
schalen willen terugbrengen tot
drie n.L, ongeschoolden, geschool
den en geoefenden. Hij appre
cieert het ten zeerste dat het een
terugwerkende kracht zal krij
gen tot 1 Jan. 1950, maar hij zou
ook de losse arbeiders hierin wil
len laten delen.
Het spijt de heer De Groff dat
alleen de R.K. ambtenarenbond is
gehoord.
Ook de heer Bockstael is van
mening dat de losse arbeiders
met terugwerkende kracht moe
ten kunnen genieten van deze
loonschaalindeling.
De raad gaat accoord met het
voorstel met dien verstande, dat
ook de losse arbeiders met terug
werkende kracht tot 1950 worden
vergoed.
Bij de stemming voor 2 leden
van het bestuur der stichting
„Het Sasse Zwembad" worden de
heren C. A. L. Horstmann en M.
D. van Binsbergen herkozen.
De raad keurt vervolgens goed
dat met ingang van 1 Jan. 1954
het burgerlijk armbestuur wordt
omgezet in een gemeentelijke
dienst voor sociale zaken.
Het reglement voor deze dienst
wordt aangehouden tot de vol
gende vergadering.
Rondvraag.
Diverse raadsleden hebben
klachten over verstopte riolering,
spijkers op het marktterein na
afloop van de markt met gevolg
ongemak voor de automobilisten,
puinhopen in brandgang.
De heer Vercauteren (KVP)
zag gaarne dat bij de rouwdien
sten de dragers er stemmiger uit
zagen.
De voorzitter meent dat meer
op de weg ligt van particulieren.
De heer De Groff brengt nog
maals de urinoirs onder de aan
dacht. Hij vindt dat deze slecht
onderhouden worden, zowel wat
betreft het schoonhouden als de
watertoevoer.
De heer De Braai (Prot.) zou
de Nico Uyt den Bogaerdstraat
graag bestraat zien. Ook vraagt
hij zich af, of aan de Singelstraat
woningen gebouwd kunnen wor
den op het terrein waar men zand
heeft gestort.
De voorzitter belooft dit met
de centrale dienst op te nemen,
waarop de heer Scheffer sarcas
tisch opmerkt dat deze dienst het
wel zal weten. Ook zou de heer
De Braai willen weten wanneer
de loods van de rijkswaterstaat
wordt opgeruimd.
De voorzitter deelt mede dat dit
spoedig zijn beslag zal krijgen.
Hierna sluiting.
Door W. KERREMANS
48)
(Nadruk verboden).
De opper begreep de wenk en
verwijderde zich.
„Het schijnt iets van belang te
zijn", dacht Venkel en dat
was het ook. De ritmeester wist
dat Venkels diensttijd om was en
dat hij niet zou bijtekenen. Een
vriend van hem, mijnheer Van
Deurne, die 4 paarden hield, had
voor enige tijd de ritmeester
gezegd dat, als hij eens iemand
kon aanbevelen voor een be
trekking als pikeur en paarden-
verzorger, hij voor een geschikt
persoon plaatsing had.
„Ik weet er verder niets van
wachtmeester, maar als je er
voor voelt, zal ik je het adres
geven en dan kan je aan meneer
Van Deurne schrijven. Wat denk
je er van?"
„Ritmeester, ik dank u zeer
voor uw vriendelijkheid. Het is;
denk ik, juist wat ik zoek. Over
12 dagen ga ik met groot verlof
en ik zou heel graag dan direct
ergens in betrekking komen. Ik
lees er elke week „Het Paard"
op na maar juist in deze tijd
staan er geen aanbiedingen meer
in."
„Nou, dan hoop ik dat het in
orde komt en dat je daar een
prettige tijd zult hebben. Meneer
Van Deurne woont op een groot
buiten in de Achterhoek, hij
rijdt zelf ook en verder zijn bei
de zoons."
„Is het voor alle werk?"
„Neen, er is nog een stalknecht.
Hier heb je het adrse en succes.
Ik denk dat het voorlopig voor
de laatste maal is dat ik je in
uniform zie. Maar bij meneer
Van Deurne zal ik je nog wel
eens aantreffen. Het ga je goed."
Venkel schreef, werd opgeroe
pen voor een bezoek en kreeg
daarna schriftelijk zijn benoe
ming. Buiten kost, inwoning, was
enz. een maandsalaris van
voorlopig 75. Hij was opge
togen van blijdschap,' het was
meer dan hij verwacht had en hij
gevoelde zich al haast een rijk
man. Alles vrij en bovendien 75
gulden, bijna 20 gulden per week
alleen voor wat kleren en een
sigaar. Fijn en kostelijk vond hij
het en hij snelde naar Lien om
het haar te vertellen.
Lien toonde zich verheugd en
overlegde met hem hoe nu ver
der te doen. Hij moest immers
Tijdens de algemene verga
dering van de centrale bond
van onderling beheerde zieken
fondsen, die te Utrecht werd
gehouden, heeft het bondsbe-
stuur de volgende resolutie aan
de vergadering voorgelegd:
„De algemene vergadering,
kennis genomen hebbende van
de discussies over de toenemen
de lasten voor de aanvullende
verzekering in verband met de
langdurige verpleging en behan
deling van revalidatie-, rheu-
ma- >en kankerpatiënten en van
de regelmatige aandrang van
de verzekerden om de met in
gang van 1 Januari 1952 verval
len verstrekkingen van de
hoofdverzekering, voornamelijk
brillen, weer als recht van de
verzekerde te herstellen;
Vaststellende, dat reeds meer
dere ziekenfondsen aan het ver
langen van de verzekerden heb
ben voldaan door de kosten
voor de verstrekking van brillen
voor rekening van de aanvullen
de verzekering te nemen, waar
door de lasten van deze verze
kering opnieuw worden ver
zwaard en de daarvoor benodig
de premie uitsluitend door de
verzekerden moet worden opge
bracht, wat voornamelijk voor
de verplicht verzekerden een
achteruitgang betekent;
Als haar oordeel uitsprekende,
dat in de gevallen «van revalida
tie, rheuma- en kankerpatiën
ten een langere verpleegduur
moet worden toegestaan dan de
thans bij ziekehfondsbesluit
nu burgerkleren gaan kopen, on
dergoed, schoenen en alles wat
hij daar zou nodig hebben. Waar
moest hij dat laten?
„Dat iaat ik bij die kleerma
kers en die lui en op de dag dat
ik wegga trek ik het aan."
„Hoe bar ongezellig. Ik weet
iets beters. Je komt een paar da
gen hier wonen, dan hebben we
nog een gezellige tijd voor je
voorgoed weggaat."
„Ik ga niet voorgoed, Lien",
zei hij, getroffen door haar har
telijkheid. „Ik kom bij je terug".
„Nu ja, dat zullen we wel eens
zien. Ik heb die boodschap wel
meer gehoord."
„Ik bedoel het anders, Lien. Ik
wil bij je terugkomen en je dan
meenemen.... als mijn vrouw'.
Star, bijna ontzet keek zij hem
met wijd opengesperde ogen aan,
alsof zij iets ontzettends voor zich
zag gebeuren. Daar bracht hij
haar waarnaar zij zo vurig ver
langd had, dat haar schoonste
droom, haar liefst begeren was
geweest, dat zo mooi was dat ze
er alleen maar aan had kunnen
denken als aan een oud sprook
je, iets wat nooit bereikt zou
kunnen worden en nu bracht
Marien het haar en zei het zo
maar heel gewoon, alsof het een
cadeautje was, een kleinigheid,
Haar gehele leven, haar zalig ge
luk reikte hij haar toe en hij
wist het niet. Hij dacht minstens
dat het was als bij elk ander
meisje dat ten huwelijk ge
vraagd wordt, zo maar een ge-
vastgestelde termijn van 42 da
gen en in ieder geval de bril-
verstrekking onder nader te
stellen regelen weer voor reke
ning van de hoofdverzekering
dient te komen;
Besluit:
Het streven van het bondsbe-
stuur om dit te realiseren met
alle kracht te steunen en de mi
nister van Sociale Zaken en de
ziekenfondsraad te verzoeken
maatregelen te nemen, die een
verbetering van de ziekenfonds
verzekering in genoemd opzicht
mogelijk maken".
President Paz Estensoro van
Bolivia heeft in een radiobood
schap de militanten van de „na
tionale revolutionnaire bewe
ging" opgeroepen zich met hun
wapens op verschillende punten
in de hoofdstad te verzamelen
om het hoofd te bieden aan „re
volutionnaire activiteit van re-
actionnaire partijen".
Volgens te Hongkong ontvan
gen persberichten uit Peking-
China heeft een boerenvrouw in
Tsjekiang op 7 en 8 Juni het le
ven geschonken aan 5 dochters,
elk van ongeveer vier-en-een-
half-ipond. Moeder en dochters
maakten het goed.
Het gezin had van de over
heid 250 kg rijst ontvangen.
woon engagement en een gewoon
huwelijk en hij wist niet wat dit
voor haar zou betekenen, dit on
gekende, dit ongemeten, nog
nooit door iemand genoten ge
luk. En dat moest zij afwijzen,
beslist, zodat hij er nooit meer
op zou terugkomen, dat hij zich
gekwetst zou gevoelen en haar
voor goed de rug toewenden. Ja,
dat moest snel en krachtig, als
bij een pijnlijke operatie.
„Gooi het er uit", dacht ze dan
weer, „gooi het er uit, zeg hem
de waarheid. Vlieg naar hem toe,
sla je armen om zijn hals en zeg
hem eindelijk die heerlijke ver
lossende woorden, die je zo graag
zou uiten, dat je hem liefhebt,
dat je hem gelukkig wilt maken,
dat je alles en veel meer voor
hem zult doen en zijn, en hem
door je verterende liefde zult
laten vergeten wat je geweest
bent".
„Wel Lien, wat zeg je daar
van?"
„Wat ik er van zeg? Dat je gek
bent en dat je te veel verbeel
ding hebt, man. Wat dacht je,
dat ik met jou daar ergens in een
gat zou willen zitten met een
schraal tractementje en veel mi
sère? Je bent niet goed wijs. Hoe
kom je er bij? Dat is altijd zo
met de mannen, als je een vinger
geeft dan nemen ze de hele hand.
Je kunt hier komen, maar klets
niet meer over die onzin."
(Wordt vervolgd).