Sportnieuws Wat brengt de Radio? Hel kanaal van Gent naar Terneuzen Onze specialiteit! Wie een kuil graaft M' AANTAL OP; E RIBBENS WATERSPORTARTIKELEN Oplossing vorige puzzle. Horizontaal. 1. tweed; 5. raast; 9. rei; 10, virus; 12. Leo; 14. ai; 15. preven tie; 16. da; 18. raat; 20. nader; 21. ever; 23. la; 24. al; 26. be slaan; 30. Palermo; 33. anti; 34. Re val; 36. twee; 37. test; 38. tor; 39. haan; 40. vers; 41. medio; 43. gris; 45. onderin; 47. scheren; 49. on; 51. ha; 52. Eems; 55. eerst; 58. ende; 60. 1.1.; 61. pertinent; 62. ar; 63. sta; 65. velen; 66. urn; 68. anker; 69. Eddie. Verticaal. 1. te; 2. wipt; 3. evenaar; 4. diva; 5. rune; 6. astraal; 7. slee; 8. te; 9. Ria; 11. rede; 13. ode; 14. Aruba; 17. armoe; 19. Amster dam; 22. verwarren; 23. la; 25. 1.1.; 27. enten; 28. Lisse; 29. neten; 30. Paris; 31. étage; 32. menie; 3. vod; 40. vogel; 41. Mi nerva; 42. ochtend; 44. smeer; 46. ha; 50. gril; 53. els; 54. span; 56. eter; 57. snee; 58. étui; 59. dan; 64. ta; 67. re. VOETBALPROGRAMMA K. N. V. B. ZONDAG 21 JUNI. OM IIET KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND. SpartaVitesse; Eindhoven RCH. PROMOTIE TVVEEDE KLASSE. Groep A: VeendamOoster- parkers. Groep B: DFCVolendam. Groep C: HelmondWH. (maken, welke club zal deelne men aan de promotiecompetitie voor een plaats in de eerste klas se. Het wordt daar, figuurlijk gesproken, een strijd op leven en dood. Wie deze wedstrijd wint staat immers al met één been in de hoogste afdeling. De ploe gen zijn ongeveer van gelijke kracht, zodat we ernstig reke ning mogen houden met een ge lijk spel. Toch menen wij dat Dosko aan het langste eind zal trekken, welk team over een uiterst beweeglijke voorhoede beschikt met gevaarlijk-flitsende Groep D: Quick (N.)Rigters- aanvallen en over een achterstel, Horizontaal. 1. pl. in Gelderland; 5. deel van het hoofd; 7. delfstof; 11. roofdier; 13. vogel; 16. meisjes naam; 17. pl. in Engeland; 19. een der eerste bewoners van ons land; 20. goed gekookte; 22. grote bijl; 24. familielid; 26. uiterste grens; 28. slot; 29. van onderen (afk.); 30. rekening; 32. vis; 34. tegen; 36. droevig (Eng.); 37. vogel; 40. Europeaan; 42. insec teneter; 43. Engelse zwaardlelie; 44. onbewimpeld; 45. meemaken; 49. kloostervoogd; 50. zangstuk; 52. vogel; 53. het welvaren; 55. plus minus; 56. soort schoeisel; 58. deel v. d. voet; 60. lidwoord (Fr.); 62. dus; 64. gast; 66. mu ziekterm; 67. neerslag; 70. vers; 71. pl. in Engeland; 73. nobele; 75. betalingsmiddel; 76. deel van een boom; 77. witte klaver. Verticaal. 2. inwendig orgaan; 3. deel van een dier; 4. motorraces; 5. omroepvereniging; 6. ontken ning; 7. getij; 8. wijder of langer maken; 9. borduursel; 10. steeg; 12. paradijs; 14. land in Azië; 15. jongensnaam; 18. vice versa; 21. plantensoort; 23. ind. gewoonte recht; 25. letterkeer; 27. soort bij; 28. bijb. naam; 29. zichtbaar; 31. reukwater; 33. bouwland; 35. land in Amerika; 36. drank; 38. Eng. bier; 39. aanzien; 41. ge heel de uwe; 45. afgestroopte huid; 46. flauw; 47. ton; 48. lui- zenei; 51. de aartsvader Jacob; 54. vlugge; 55. vreselijke ziekte; 57. plaats; 59. vogel; 61. slot; 62. pers. vnw. (Fr.); 63. landbouw werktuig; 65. lang smal stuk leer; 68. Europeaan; 69. eiken schors; 72. jongensnaam; 74. maanstand. Een Italiaanse doodgraver is bijna het slachtoffer geworden van zijn werkzaamheden op het kerkhof. Terwijl hij een graf dolf gleed Angelo Satanassi uit en viel in de kuil. De losse aarde, die door zijn val in beweging was geko men, kwam tot aan zijn nek. Luidkeels riep' Angelo om hulp. Maar een paar schaapherders, die waren toegesneld, meenden een geest voor zich te hebben en in doodsangst gingen zij op de loop. Toen de doodgraver eindelijk bewusteloos uit het graf was ge haald, dacht iedereen dat hij reeds dood was en hij werd naar het lijkenhuisje gebracht. De frisse lucht deed Angelo even wel goed en plotseling begon hij weer te spreken. Ten tweede male vluchtten alle omstanders, ditmaal overtuigd, dat zij toch met een geest te doen hadden. Angelo denkt er nu sterk over maar een ander baantje te gaan zoeken. bleek. ZUID I. TWEEDE KLASSE D. BaronieDOSKO (beslissings wedstrijd op het RBC-terrein). PROMOTIE DERDE KLASSE. DongenVlissingen. PROMOTIE VIERDE KLASSE. HulstDe Schutters. VIERDE KLASSE H. OostburgPSK; Ria (W.) Hontenisse. RES. TVVEEDE KLASSE C. De Zeeuwen 2Breskens 2. ONDERAFDELING ZEELAND. EERSTE KLASSE A. Rapenburg's H. Arendskerke. RES. EERSTE KLASSE A. Terneuzen 3<Oostburg 2; Hulst 2Steen 2; Ria 2Hontenisse 2. RES. EERSTE KLASSE B. Biervliet 2Yerseke 2; Bres kens 3—Goes 3. TWEEDE KLASSE A. RCS 3Biervliet 3. TWEEDE KLASSE B. Vogelwaarde 2Hontenisse 4. DERDE KLASSE A. RCS 4Hoofdplaat 3. BESLISSINGWEDSTRIJD BARONIE—DOSKO. De Baronie en Dosko ontmoe ten elkaar morgen op het RBC- dat voor dat van Baronie niet onderdoet. VLISSINGEN EN HULST IN DE PROMOTIE. De rood-witte Vlissingers spe len morgen in Dongen hun eerste promotiewedstrijd tegen de club van die naam. Het zal ons be nieuwen, hoe Vlissingen zich tegen deze taaie Brabantse ploeg zal houden. Met een gelijk spel mogen de Zeeuwen o.i. al meer dan tevreden zijn. Mochten ze het zo ver kunnen sturen, dan hebben ze de volgende week in de thuiswedstrijd tegen Dongen stellig een goede kans op promo tie naar de tweede klasse. Hulst gaat andermaal een po ging wagen om de derde klas te bereiken. Wij menen dat er in de eerste ontmoeting met „De Schutters" wel goede vooruit zichten liggen. De eerste klap is een daalder waard en met deze wetenschap voor ogen zullen de kampioenen uit Hulst alles op alles zetten om de promotiestrijd goed in te zetten. In de vierde klasse resten nog slechts een paar wedstrijden. P.S.K. gaat naar Oostburg om zich aan een laatste strohalm vast te klampen. Wij vrezen het ergste. Ria, tenslotte wint, dunkt ons, van Hontenisse. Vier vrouwen zijn om het leven gekomen en twaalf andere arbeiders gewond bij een brand terrein in Roosendaal om uit te in een kapokfabriek te Colombo. ZONDAG 21 JUNI HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30 Nieuws; 9.45 Zang; 10.00 Kerk dienst; 11.30 Gr.; 11.45 Kerk- concert; 12.35 Gr.; 13.00 Nws.; 13.10 Lunchconcert; 13.40 Boek bespreking; 13.55 Gram.; 14.00 Orkest; 14.30 Piano; 15.05 Ork.; 15.35 Koor; 16.10 Cauyrie: 16.15 Sport; 16.30 Vespers;H7.00 Kerk dienst; 18.00 De kerk zingt; 18.45 Causerie; 19.00 Ork.; 19.30 Gelooft u dat?; 19.45 Nws.; 20.00 Gram.; 20.05 De gewone man; 20.30 Orkest; 21.05 Hoorspel; 21.50 Orkest; 22.10 Orkest; 22.35 Actualiteiten; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. HILVERSUM II: 8.00 Nieuws; 8.20 Gram.; 8.30 Gev. muziek; 8.55 Sport; 9.00 Causerie; 9.10 Gram.; 9.45 Causerie; 10.00 En semble; 10.30 Met en zonder omslag; 11.00 Cabaret; 11.30 Politiekapel; 12.00 Sport en gev. muziek; 12.35 Voor de heren; 12.45 Gram.; 13.00 Nws.; 13.05 Gram.; 13.10 Gev. muziek; 14.00 Boekbespreking; 14.20 Orkest; 15.00 Filmpraatje; 15.15 Cause rie; 16.00 Orgel; 16.30 Sport; 17.00 Gram.; 17.30 Voor de kin deren; 17.50 Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Kerkdienst; 19.00 Voor de jeugd; 19.35 Lezing; 20.00 Nws.; 20.05 ,Gev. muziek; 21.05 Moet je horen;. 21.20 Orkest; 21.50 Hoor spel; 22.35 Gram.; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.34 Lichte muziek- 13.00 Nieuws; 13.15 Pia no; 13.30 Voor de soldaten; 14 0C Opera; 16.35 Gram.; 18.00 Ka mermuziek; 18.30 Causerie; 19.00 Nieuws; 19.30 Orkest; 21.30 Ita liaanse muziek; 21.50 Volksdan sen; 22.00 Nieuws; 22.15 Ver zoekprogramma; 23.00 Nieuws; 23.05 Gram. MAANDAG 22 JUNI HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Gew. muziek; 7.45 Morgen gebed; 8.00 Nieuws; 8.10 Sport; 8.20 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de vrouw; 9.35 Water standen; 9.40 Gram.; 10.30 Mor gendienst; 11.00 Gram.; 11.30 Vossenjacht; 12.30 Mededelin gen; 12.33 Orgel; 13.00 Nieuws; 13.15 Ensemble; 13.45 Gr.; 14.00 Schoolradio; 14.30 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gr.; 16.00 Lezing; 16.30 Ensemble; 17.00 Voor de jeugd; 17.15 Gram.; 17.30 Voor de jeugd; 17.45 Rege ringsuitzending; 18.00 Orkest; 18.20 Sport; 18.30 Kwintet; 19.00 Nieuws; 19.10 Kamermuz.; 19.30 Causerie; 19.45 Gram.; 20.00 Ra diokrant; 20.20 Gr.; 21.00 Cau serie; 21.15 Ensemble; 21.45 Cau serie; 22.00 Gram.; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. HILVERSUM H: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gymnastiek; 7.33 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.; 8.35 Gev. muziek; 9.00 Gymnastiek; 9.10 Gram.; 10.00 Causerie; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Gram.; 10.40 Voordracht; 11.00 Voor de zieken; 11.40 Zang; 12.00 Accordeonmuziek; 12.30 Mededelingen; 12.38 Gram.; 13.00 Nieuws: 13.15 Voor de mid denstand; 13.20 Orkest; 13.50 Kamermuziek; 14.00 Voor de vrouw; 14.15 Clavecimbel; 14.35 Gram.; 15.00 Gev. programma- 16.00 Piano; 16.20 Gr.; 16.45 Vra- genbeantwoording17.15 Gram; 17.30 Orgel; 17.50 Commentaar; 18.00 Nieuws; 18.20 Piano; 18.35 Overzicht; 18.45 Voor de jeugd; 19.25 Volkszang; 19.45 Rege- ringsuitzending; 20.00 Nieuws; 20.05 Orkest; 20.35 Cabaret; 21.05 Orkest; 21.45 Het woning- bouwvraagstuk; 22.00 Gev. mu ziek; 22.20 Gram.; 23.00 Nieuws; 23.15 Orgel; 23.35 Gram. BRUSSEL VI.; 12.00 Gram.-; 12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Piano; 13.30 Orkest; 13.45 Piano; 14.00 Ork.; 14.45 Gram.; 15.15 Orkest; 16.00 Voor de zieken 17.00 Nieuws; 17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran se les; 18.15 Gram.; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 20.00 Kamermuziek; 21.00 Gram.; 21.30 Orkest; 22.00 Nieuws; 22.15 Orgel; 23.00 Nws. CiJ Door D. KEUR. XXVIII. BESLUIT. Terugziende op het hiervóór behandelde kan wel de conclusie worden getrokken, dat de geschiedenis van het kanaal van Gent naar Terneuzen, een interessante is. Bijna vier eeuwen geleden (1563) kon het eerste gedeelte, Gent Sas van Gent, voor de zeevaart worden geopend. Van de onder- Vonden teleurstellingen is reeds het nodige aangetekend. Tot 1815 heeft het slechts enkele jaren als vrije verbinding met de zee dienst kunnen doen. Was het reeds een bewogen tijd toen het werd aangelegd (hervorming), slechts kort daarna begon de 80- jarige oorlog waarin het vrije gebruik practisch onmogelijk werd gemaakt, welke toestand werd bestendigd door de vrede van Munster in 1648. Ook na de verbetering en doortrekking tot Ter neuzen in 1827 had het slechts een paar jaar dienst gedaan, of het moest weer buiten gebruik worden gesteld. Eerst na de vrede van 1839 is het nagenoeg ononderbroken in gebruik geweest. Het werd steeds aangepast aan de hogere eisen die werden ge steld, zodat men na de laatste verbeteringen tussen 1900 en 1910 een waterweg heeft verkregen van zodanige afmetingen, als men 400 jaar geleden zeker niet had durven dromen. Konden bij de eerste opening in 1563 op de vaart schepen wor den toegelaten tot een maximumbreedte van 7.50 m en een diepte van bijna 2 m, later bij de verbetering en verlenging tot Terneu zen konden vaartuigen worden geschut van bijna 90 m lengte, 11.50 m breedte en 4 m diepgang en tenslotte kunnen na de laat ste verbeteringen zeeschepen binnenkomen met maximum- ametingen van 140 x 17 X 8 m, welke tot ongeveer 10.000 ton laadvermogen hebben. Moest het kanaal aanvankelijk dienst doen zowel voor de af watering als voor de scheepvaart, na het graven van de Rijks waterleidingen is de betekenis als afwateringskanaal zodanig verminderd, dat de aftappingen zoals vroeger, waarbij de scheep vaart volledig moest worden gestremd, praktisch niet meer voor komen. Wel moet in natte perioden nog overvloedig worden gespuid, maar dit heeft als regel geen belemmering voor de scheepvaart meer tengevolge. Van belang is ook, dat de scheepvaartrechten welke vroeger werden geheven, op 1 Mei 1900 volledig zijn afgeschaft, volgens wet van 22 Juli 1899, Staatsblad no. 173. Is er reeds op gewezen, dat vóór de laatste verbetering de scheepvaart steeds toenam, ook nh de uitvoering van die werken, vooral tussen de laatste twee wereldoorlogen, viel een sterke stijging waar te nemen. Voor de zeevaart werd het toppunt bereikt in 1929 en voor de binnenvaart in 1937. Te Terneuzen werden in 1929 totaal 6733 zeeschepen met een netto-inhoud van 15.8 millioen S.t. op- of af geschut, terwijl in 1910 het aantal vaartuigen 3214 bedroeg met een totaal bruto-inhoud van 9,1 millioen ton. Het aantal te Terneuzen in 1937 op- of afgeschutte binnenvaart schepen bedroeg 43.101 met een totaal laadvermogen van 13,7 millioen ton, terwijl voor 1910 het aantal 15.863 en het laadver mogen 3,6 millioen ton bedroeg. Gedurende de oorlog in 19401945 is het scheepvaartverkeer, althans voor de zeevaart bijna tot stilstand gekomen, terwijl de binnenvaart ook zeer sterk verminderde. Na de bevrijding is het verkeer weer geleidelijk toegenomen zodat in 1951 zowel voor het aantal als de tonnenmaat bijna het gemiddelde van de periode 19301940 is bereikt. In fig. 45 zijn de gegevens voor de zee- en binnenvaart afzonder lijk grafisch voorgesteld. Daarbij zij opgemerkt dat tussen 1926 en 1938 voor de zeevaart de netto-inhouden werden genoteerd, terwijl vóór en na die periode de bruto-inhouden werden opge nomen. Overigens is, zowel voor de zee- als voor de binnenvaart, de tonnenmaat in gewone scheepstonnen van 1000 kg uitgedrukt. Uit de grafiek blijkt duidelijk dat vooral de binnenvaart op het kanaal van grote betekenis is. In het bijzonder na de eerste wereldoorlog is ze in sterke mate toegenomen; ze steeg tussen 1930 en 1940 tot ruim het dubbele van vóór die oorlog. Na de tweede wereldoorlog, waarin ook de binnenvaart op het kanaal bijna tot stilstand kwam, is ze geleidelijk weer toegenomen, zodanig dat in 1951 weer ongeveer het gemiddelde van 1930 1940 werd bereikt. (Wordt vervolgd.) Fig. 42. Drukte in de in 1916—1921 aange legde kanaalhavens te Terneuzen (links de Noordelijke- en rechts de Zuidelijke haven). Flg" 45" Grafiek van de scheepvaartbewe ging op het kanaal van Gent naar Terneuzen, op het Nederlandse ge deelte, gedurende de jaren 1905 t/m 1951. jaartal JA Ai t 70 O 6000 —5000 4Q0Q 300Q 15O0Ü EERSTE *£R£LQ OOOQO ZOOQC ZOOQO 15DOO O'RLOG 00.00 0000 0000 0 00 J00 0 5O00QAO 400000 30 oo oo o: 2000000: 1|00000üj_ Li. cl RTALy\

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 7