Sportnieuws
Wat brengt de Radio?
Hel kanaal van Gent naar Terneuzen
Onze specialiteit!
Wie een kuil graaft
M'
AANTAL OP; E
RIBBENS
WATERSPORTARTIKELEN
Oplossing vorige puzzle.
Horizontaal.
1. tweed; 5. raast; 9. rei; 10,
virus; 12. Leo; 14. ai; 15. preven
tie; 16. da; 18. raat; 20. nader;
21. ever; 23. la; 24. al; 26. be
slaan; 30. Palermo; 33. anti; 34.
Re val; 36. twee; 37. test; 38. tor;
39. haan; 40. vers; 41. medio; 43.
gris; 45. onderin; 47. scheren; 49.
on; 51. ha; 52. Eems; 55. eerst;
58. ende; 60. 1.1.; 61. pertinent;
62. ar; 63. sta; 65. velen; 66. urn;
68. anker; 69. Eddie.
Verticaal.
1. te; 2. wipt; 3. evenaar; 4.
diva; 5. rune; 6. astraal; 7. slee;
8. te; 9. Ria; 11. rede; 13. ode; 14.
Aruba; 17. armoe; 19. Amster
dam; 22. verwarren; 23. la; 25.
1.1.; 27. enten; 28. Lisse; 29.
neten; 30. Paris; 31. étage; 32.
menie; 3. vod; 40. vogel; 41. Mi
nerva; 42. ochtend; 44. smeer;
46. ha; 50. gril; 53. els; 54. span;
56. eter; 57. snee; 58. étui; 59.
dan; 64. ta; 67. re.
VOETBALPROGRAMMA
K. N. V. B.
ZONDAG 21 JUNI.
OM IIET KAMPIOENSCHAP
VAN NEDERLAND.
SpartaVitesse; Eindhoven
RCH.
PROMOTIE TVVEEDE KLASSE.
Groep A: VeendamOoster-
parkers.
Groep B: DFCVolendam.
Groep C: HelmondWH.
(maken, welke club zal deelne
men aan de promotiecompetitie
voor een plaats in de eerste klas
se. Het wordt daar, figuurlijk
gesproken, een strijd op leven en
dood. Wie deze wedstrijd wint
staat immers al met één been
in de hoogste afdeling. De ploe
gen zijn ongeveer van gelijke
kracht, zodat we ernstig reke
ning mogen houden met een ge
lijk spel. Toch menen wij dat
Dosko aan het langste eind zal
trekken, welk team over een
uiterst beweeglijke voorhoede
beschikt met gevaarlijk-flitsende
Groep D: Quick (N.)Rigters- aanvallen en over een achterstel,
Horizontaal.
1. pl. in Gelderland; 5. deel
van het hoofd; 7. delfstof; 11.
roofdier; 13. vogel; 16. meisjes
naam; 17. pl. in Engeland; 19.
een der eerste bewoners van ons
land; 20. goed gekookte; 22. grote
bijl; 24. familielid; 26. uiterste
grens; 28. slot; 29. van onderen
(afk.); 30. rekening; 32. vis; 34.
tegen; 36. droevig (Eng.); 37.
vogel; 40. Europeaan; 42. insec
teneter; 43. Engelse zwaardlelie;
44. onbewimpeld; 45. meemaken;
49. kloostervoogd; 50. zangstuk;
52. vogel; 53. het welvaren; 55.
plus minus; 56. soort schoeisel;
58. deel v. d. voet; 60. lidwoord
(Fr.); 62. dus; 64. gast; 66. mu
ziekterm; 67. neerslag; 70. vers;
71. pl. in Engeland; 73. nobele;
75. betalingsmiddel; 76. deel van
een boom; 77. witte klaver.
Verticaal.
2. inwendig orgaan; 3. deel
van een dier; 4. motorraces; 5.
omroepvereniging; 6. ontken
ning; 7. getij; 8. wijder of langer
maken; 9. borduursel; 10. steeg;
12. paradijs; 14. land in Azië; 15.
jongensnaam; 18. vice versa; 21.
plantensoort; 23. ind. gewoonte
recht; 25. letterkeer; 27. soort
bij; 28. bijb. naam; 29. zichtbaar;
31. reukwater; 33. bouwland; 35.
land in Amerika; 36. drank; 38.
Eng. bier; 39. aanzien; 41. ge
heel de uwe; 45. afgestroopte
huid; 46. flauw; 47. ton; 48. lui-
zenei; 51. de aartsvader Jacob;
54. vlugge; 55. vreselijke ziekte;
57. plaats; 59. vogel; 61. slot; 62.
pers. vnw. (Fr.); 63. landbouw
werktuig; 65. lang smal stuk
leer; 68. Europeaan; 69. eiken
schors; 72. jongensnaam; 74.
maanstand.
Een Italiaanse doodgraver is
bijna het slachtoffer geworden
van zijn werkzaamheden op het
kerkhof.
Terwijl hij een graf dolf gleed
Angelo Satanassi uit en viel in
de kuil. De losse aarde, die door
zijn val in beweging was geko
men, kwam tot aan zijn nek.
Luidkeels riep' Angelo om hulp.
Maar een paar schaapherders,
die waren toegesneld, meenden
een geest voor zich te hebben en
in doodsangst gingen zij op de
loop.
Toen de doodgraver eindelijk
bewusteloos uit het graf was ge
haald, dacht iedereen dat hij
reeds dood was en hij werd naar
het lijkenhuisje gebracht. De
frisse lucht deed Angelo even
wel goed en plotseling begon hij
weer te spreken. Ten tweede
male vluchtten alle omstanders,
ditmaal overtuigd, dat zij toch
met een geest te doen hadden.
Angelo denkt er nu sterk over
maar een ander baantje te gaan
zoeken.
bleek.
ZUID I.
TWEEDE KLASSE D.
BaronieDOSKO (beslissings
wedstrijd op het RBC-terrein).
PROMOTIE DERDE KLASSE.
DongenVlissingen.
PROMOTIE VIERDE KLASSE.
HulstDe Schutters.
VIERDE KLASSE H.
OostburgPSK; Ria (W.)
Hontenisse.
RES. TVVEEDE KLASSE C.
De Zeeuwen 2Breskens 2.
ONDERAFDELING ZEELAND.
EERSTE KLASSE A.
Rapenburg's H. Arendskerke.
RES. EERSTE KLASSE A.
Terneuzen 3<Oostburg 2; Hulst
2Steen 2; Ria 2Hontenisse 2.
RES. EERSTE KLASSE B.
Biervliet 2Yerseke 2; Bres
kens 3—Goes 3.
TWEEDE KLASSE A.
RCS 3Biervliet 3.
TWEEDE KLASSE B.
Vogelwaarde 2Hontenisse 4.
DERDE KLASSE A.
RCS 4Hoofdplaat 3.
BESLISSINGWEDSTRIJD
BARONIE—DOSKO.
De Baronie en Dosko ontmoe
ten elkaar morgen op het RBC-
dat voor dat van Baronie niet
onderdoet.
VLISSINGEN EN HULST IN
DE PROMOTIE.
De rood-witte Vlissingers spe
len morgen in Dongen hun eerste
promotiewedstrijd tegen de club
van die naam. Het zal ons be
nieuwen, hoe Vlissingen zich
tegen deze taaie Brabantse ploeg
zal houden. Met een gelijk spel
mogen de Zeeuwen o.i. al meer
dan tevreden zijn. Mochten ze
het zo ver kunnen sturen, dan
hebben ze de volgende week in
de thuiswedstrijd tegen Dongen
stellig een goede kans op promo
tie naar de tweede klasse.
Hulst gaat andermaal een po
ging wagen om de derde klas te
bereiken. Wij menen dat er in de
eerste ontmoeting met „De
Schutters" wel goede vooruit
zichten liggen. De eerste klap
is een daalder waard en met deze
wetenschap voor ogen zullen de
kampioenen uit Hulst alles op
alles zetten om de promotiestrijd
goed in te zetten.
In de vierde klasse resten nog
slechts een paar wedstrijden.
P.S.K. gaat naar Oostburg om
zich aan een laatste strohalm
vast te klampen. Wij vrezen
het ergste.
Ria, tenslotte wint, dunkt ons,
van Hontenisse.
Vier vrouwen zijn om het
leven gekomen en twaalf andere
arbeiders gewond bij een brand
terrein in Roosendaal om uit te in een kapokfabriek te Colombo.
ZONDAG 21 JUNI
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30
Nieuws; 9.45 Zang; 10.00 Kerk
dienst; 11.30 Gr.; 11.45 Kerk-
concert; 12.35 Gr.; 13.00 Nws.;
13.10 Lunchconcert; 13.40 Boek
bespreking; 13.55 Gram.; 14.00
Orkest; 14.30 Piano; 15.05 Ork.;
15.35 Koor; 16.10 Cauyrie: 16.15
Sport; 16.30 Vespers;H7.00 Kerk
dienst; 18.00 De kerk zingt;
18.45 Causerie; 19.00 Ork.; 19.30
Gelooft u dat?; 19.45 Nws.; 20.00
Gram.; 20.05 De gewone man;
20.30 Orkest; 21.05 Hoorspel;
21.50 Orkest; 22.10 Orkest; 22.35
Actualiteiten; 22.45 Gebed; 23.00
Nieuws; 23.15 Gram.
HILVERSUM II: 8.00 Nieuws;
8.20 Gram.; 8.30 Gev. muziek;
8.55 Sport; 9.00 Causerie; 9.10
Gram.; 9.45 Causerie; 10.00 En
semble; 10.30 Met en zonder
omslag; 11.00 Cabaret; 11.30
Politiekapel; 12.00 Sport en gev.
muziek; 12.35 Voor de heren;
12.45 Gram.; 13.00 Nws.; 13.05
Gram.; 13.10 Gev. muziek; 14.00
Boekbespreking; 14.20 Orkest;
15.00 Filmpraatje; 15.15 Cause
rie; 16.00 Orgel; 16.30 Sport;
17.00 Gram.; 17.30 Voor de kin
deren; 17.50 Sport; 18.15 Nieuws;
18.30 Kerkdienst; 19.00 Voor de
jeugd; 19.35 Lezing; 20.00 Nws.;
20.05 ,Gev. muziek; 21.05 Moet je
horen;. 21.20 Orkest; 21.50 Hoor
spel; 22.35 Gram.; 23.00 Nieuws;
23.15 Gram.
BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.;
12.30 Weerbericht; 12.34 Lichte
muziek- 13.00 Nieuws; 13.15 Pia
no; 13.30 Voor de soldaten; 14 0C
Opera; 16.35 Gram.; 18.00 Ka
mermuziek; 18.30 Causerie; 19.00
Nieuws; 19.30 Orkest; 21.30 Ita
liaanse muziek; 21.50 Volksdan
sen; 22.00 Nieuws; 22.15 Ver
zoekprogramma; 23.00 Nieuws;
23.05 Gram.
MAANDAG 22 JUNI
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.10 Gew. muziek; 7.45 Morgen
gebed; 8.00 Nieuws; 8.10 Sport;
8.20 Gram.; 9.00 Voor de zieken;
9.30 Voor de vrouw; 9.35 Water
standen; 9.40 Gram.; 10.30 Mor
gendienst; 11.00 Gram.; 11.30
Vossenjacht; 12.30 Mededelin
gen; 12.33 Orgel; 13.00 Nieuws;
13.15 Ensemble; 13.45 Gr.; 14.00
Schoolradio; 14.30 Gram.; 14.45
Voor de vrouw; 15.15 Gr.; 16.00
Lezing; 16.30 Ensemble; 17.00
Voor de jeugd; 17.15 Gram.;
17.30 Voor de jeugd; 17.45 Rege
ringsuitzending; 18.00 Orkest;
18.20 Sport; 18.30 Kwintet; 19.00
Nieuws; 19.10 Kamermuz.; 19.30
Causerie; 19.45 Gram.; 20.00 Ra
diokrant; 20.20 Gr.; 21.00 Cau
serie; 21.15 Ensemble; 21.45 Cau
serie; 22.00 Gram.; 22.45 Gebed;
23.00 Nieuws; 23.15 Gram.
HILVERSUM H: 7.00 Nieuws;
7.10 Gram.; 7.15 Gymnastiek;
7.33 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18
Gram.; 8.35 Gev. muziek; 9.00
Gymnastiek; 9.10 Gram.; 10.00
Causerie; 10.05 Morgenwijding;
10.20 Gram.; 10.40 Voordracht;
11.00 Voor de zieken; 11.40 Zang;
12.00 Accordeonmuziek; 12.30
Mededelingen; 12.38 Gram.;
13.00 Nieuws: 13.15 Voor de mid
denstand; 13.20 Orkest; 13.50
Kamermuziek; 14.00 Voor de
vrouw; 14.15 Clavecimbel; 14.35
Gram.; 15.00 Gev. programma-
16.00 Piano; 16.20 Gr.; 16.45 Vra-
genbeantwoording17.15 Gram;
17.30 Orgel; 17.50 Commentaar;
18.00 Nieuws; 18.20 Piano; 18.35
Overzicht; 18.45 Voor de jeugd;
19.25 Volkszang; 19.45 Rege-
ringsuitzending; 20.00 Nieuws;
20.05 Orkest; 20.35 Cabaret;
21.05 Orkest; 21.45 Het woning-
bouwvraagstuk; 22.00 Gev. mu
ziek; 22.20 Gram.; 23.00 Nieuws;
23.15 Orgel; 23.35 Gram.
BRUSSEL VI.; 12.00 Gram.-;
12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.;
13.00 Nieuws; 13.15 Piano; 13.30
Orkest; 13.45 Piano; 14.00 Ork.;
14.45 Gram.; 15.15 Orkest; 16.00
Voor de zieken 17.00 Nieuws;
17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran
se les; 18.15 Gram.; 18.30 Voor
de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40
Gram.; 20.00 Kamermuziek;
21.00 Gram.; 21.30 Orkest; 22.00
Nieuws; 22.15 Orgel; 23.00 Nws.
CiJ
Door D. KEUR.
XXVIII.
BESLUIT.
Terugziende op het hiervóór behandelde kan wel de conclusie
worden getrokken, dat de geschiedenis van het kanaal van Gent
naar Terneuzen, een interessante is.
Bijna vier eeuwen geleden (1563) kon het eerste gedeelte, Gent
Sas van Gent, voor de zeevaart worden geopend. Van de onder-
Vonden teleurstellingen is reeds het nodige aangetekend. Tot
1815 heeft het slechts enkele jaren als vrije verbinding met de zee
dienst kunnen doen. Was het reeds een bewogen tijd toen het
werd aangelegd (hervorming), slechts kort daarna begon de 80-
jarige oorlog waarin het vrije gebruik practisch onmogelijk werd
gemaakt, welke toestand werd bestendigd door de vrede van
Munster in 1648. Ook na de verbetering en doortrekking tot Ter
neuzen in 1827 had het slechts een paar jaar dienst gedaan, of het
moest weer buiten gebruik worden gesteld. Eerst na de vrede
van 1839 is het nagenoeg ononderbroken in gebruik geweest.
Het werd steeds aangepast aan de hogere eisen die werden ge
steld, zodat men na de laatste verbeteringen tussen 1900 en 1910
een waterweg heeft verkregen van zodanige afmetingen, als men
400 jaar geleden zeker niet had durven dromen.
Konden bij de eerste opening in 1563 op de vaart schepen wor
den toegelaten tot een maximumbreedte van 7.50 m en een diepte
van bijna 2 m, later bij de verbetering en verlenging tot Terneu
zen konden vaartuigen worden geschut van bijna 90 m lengte,
11.50 m breedte en 4 m diepgang en tenslotte kunnen na de laat
ste verbeteringen zeeschepen binnenkomen met maximum-
ametingen van 140 x 17 X 8 m, welke tot ongeveer 10.000 ton
laadvermogen hebben.
Moest het kanaal aanvankelijk dienst doen zowel voor de af
watering als voor de scheepvaart, na het graven van de Rijks
waterleidingen is de betekenis als afwateringskanaal zodanig
verminderd, dat de aftappingen zoals vroeger, waarbij de scheep
vaart volledig moest worden gestremd, praktisch niet meer voor
komen. Wel moet in natte perioden nog overvloedig worden
gespuid, maar dit heeft als regel geen belemmering voor de
scheepvaart meer tengevolge.
Van belang is ook, dat de scheepvaartrechten welke vroeger
werden geheven, op 1 Mei 1900 volledig zijn afgeschaft, volgens
wet van 22 Juli 1899, Staatsblad no. 173.
Is er reeds op gewezen, dat vóór de laatste verbetering de
scheepvaart steeds toenam, ook nh de uitvoering van die werken,
vooral tussen de laatste twee wereldoorlogen, viel een sterke
stijging waar te nemen.
Voor de zeevaart werd het toppunt bereikt in 1929 en voor de
binnenvaart in 1937. Te Terneuzen werden in 1929 totaal 6733
zeeschepen met een netto-inhoud van 15.8 millioen S.t. op- of af
geschut, terwijl in 1910 het aantal vaartuigen 3214 bedroeg met
een totaal bruto-inhoud van 9,1 millioen ton.
Het aantal te Terneuzen in 1937 op- of afgeschutte binnenvaart
schepen bedroeg 43.101 met een totaal laadvermogen van 13,7
millioen ton, terwijl voor 1910 het aantal 15.863 en het laadver
mogen 3,6 millioen ton bedroeg.
Gedurende de oorlog in 19401945 is het scheepvaartverkeer,
althans voor de zeevaart bijna tot stilstand gekomen, terwijl de
binnenvaart ook zeer sterk verminderde. Na de bevrijding is het
verkeer weer geleidelijk toegenomen zodat in 1951 zowel voor
het aantal als de tonnenmaat bijna het gemiddelde van de periode
19301940 is bereikt.
In fig. 45 zijn de gegevens voor de zee- en binnenvaart afzonder
lijk grafisch voorgesteld. Daarbij zij opgemerkt dat tussen 1926
en 1938 voor de zeevaart de netto-inhouden werden genoteerd,
terwijl vóór en na die periode de bruto-inhouden werden opge
nomen. Overigens is, zowel voor de zee- als voor de binnenvaart,
de tonnenmaat in gewone scheepstonnen van 1000 kg uitgedrukt.
Uit de grafiek blijkt duidelijk dat vooral de binnenvaart op het
kanaal van grote betekenis is. In het bijzonder na de eerste
wereldoorlog is ze in sterke mate toegenomen; ze steeg tussen
1930 en 1940 tot ruim het dubbele van vóór die oorlog. Na de
tweede wereldoorlog, waarin ook de binnenvaart op het kanaal
bijna tot stilstand kwam, is ze geleidelijk weer toegenomen,
zodanig dat in 1951 weer ongeveer het gemiddelde van 1930
1940 werd bereikt.
(Wordt vervolgd.)
Fig. 42.
Drukte in de in 1916—1921 aange
legde kanaalhavens te Terneuzen
(links de Noordelijke- en rechts de
Zuidelijke haven).
Flg" 45"
Grafiek van de scheepvaartbewe
ging op het kanaal van Gent naar
Terneuzen, op het Nederlandse ge
deelte, gedurende de jaren 1905
t/m 1951.
jaartal
JA Ai t
70 O
6000
—5000
4Q0Q
300Q
15O0Ü
EERSTE
*£R£LQ
OOOQO
ZOOQC
ZOOQO
15DOO
O'RLOG
00.00
0000
0000
0 00 J00 0
5O00QAO
400000
30 oo oo o:
2000000:
1|00000üj_
Li. cl
RTALy\