Sneltrein botst op stilstaande trein
Strenger
regime in Oost-Duitsland
De Rosenbergs terechtgesteld
Twee doden en tien gewonden
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
VE OORZAAK
DE RAVAGE
Eisenhower
verwerpt gratieverzoek
ZATERDAG 20 JUNI 1953.
8e Jaargang No. 2372.
De toestand in Korea
Protestnota van Westelijke geallieerden
Bondsdag besluit
tot verdubbeling van de
grenspolitie
Frankering bij Abonnement: Terneuzen.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 Né 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct
ZEEUW
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit blad 15 cent meer.
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Vrijdagmorgen omstreeks kwart
voor acht is de expressetrein
van Amsterdam naar Enschede,
die om 7.30 uit de hoofdstad was
vertrokken, nabij Weesp op de
trein van 7.17 uit Amsterdam
naar Bussum ingereden.
Deze trein naar Naarden-Bus-
sum was om kwart voor acht
een kilometer ten W. van het
station Weesp voor een onveilig
sein tot stilstand gekomen.
Door onopgehelderde oorzaak
is de expressetrein door een ten
onrechte veilig tonend sein op
de locale trein ingereden die
zich juist weer in beweging had
gezet.
In de achterste helft van het
laatste rijtuig van deze trein, dat
totaal werd vernield, bevond zich
alleen een leerling-conducteur,
die op het dak terecht kwam en
daar dodelijk bekneld werd.
Van de expressetrein ontspoor
den de locomotief en de twee
eerste rijtuigen. De locomotief
kwam terzijde onder aan de
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Zaterdagocn-
tend tot Zaterdagavond.
Warmer.
Flinke opklaringen met een
overwegend matige zuidelijke
wind en hogere temperaturen.
ZONDAG 21 JUNI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m. n.m.
8.54 9.16
9.29 9.51
10.09 10.31
10.19 10.41
MAANDAG 22 JUNI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m. n.m.
9.56 10.21
10.31 10.56
11.11 11.36
11.21 11.46
ZON MAAN
Juni.
21 4.19 21.03 15.14 0.38
22 4.20 21.04 16.28 0.52
23 4.20 21.04 17.44 1.11
24 4.20 21.04 18.59 1.36
25 4.21 21.04 20.08 2.12
26 4.21 21.04 21.04 3.02
27 4.22 21.04 21.47 4.09
De plaats van het ongeluk bood
een triest beeld. Vlak voor het
seinhuis nr. 11 langs de hoge
dijk stond de electrische trein
voor Bussum, waarvan de ach
terste wagon versplinterd en in
elkaar gedrukt omhoog gescho
ven in de vernielde bovenlei
ding hing. Vijftig meter daar
achter trof men het laatste zwa
re wielstel van deze wagon aan.
Boven op dit langs de rails
staande wielstel stond een ander
wielstel, n.l. het voorste van de
electrische locomotief der ex
presse.
Hieruit blijkt, dat de zware
locomotief door de geweldige
schok in de achterste wagon van
de voorste trein is „geklommen"
met wielen en al. De wagon van
de voorste trein werd van haar
achterste wielstel afgescheurd,
terwijl de electrische locomotief
der expresse bij de botsing het
voorste wielstel verloor.
De trein naar Bussum kreeg
een geweldige schok naar voren
en moet nog tientallen meters
zijn doorgereden met het ver
minkte achterstuk.
Intussen schoof de electrische
locomotief der expresse, nu zon
der het voorste wielstel (lang
werpige stalen blokken met vele
wielen eraan) naar links over de
baan en kwam dreunend terecht
in een sloot beneden langs de
dijk, waarin het gevaarte zich
met de kop een diep moddergat
boorde.
Het achterste wielstel hing nog
op de helling van de dijk.
De bestuurder van deze elec
trische locomotief heeft zijn
leven te danken aan de solide
constructie van de zware machi
ne. Hij zag in de vrij dichte mist
plotseling de Bussumse trein
voor zich opdoemen. Als eerste
spoordijk terecht. De "machinist
van deze locomotief heeft zich
kunnen redden door naar achte
ren te lopen en een ruitje in te
slaan, waardoor hij zich in vei
ligheid kon stellen. Het eerste
rijtuig van de expressetrein
kwam dwars over beide sporen
te staan. Het tweede rijtuig ont
spoorde en stond geheel naast de
rails.
De overige vijf rijtuigen ble
ven in het spoor. Op het eerste
balcon van het tweede rijtuig,
welk balcon geheel is ingedrukt,
raakte een reiziger dodelijk be
klemd. Het was de heer M. uit
Amsterdam.
Er zijn voorts tien licht ge
wonden, die allen zijn overge
bracht naar het Wilhelmina-
gasthuis te Amsterdam.
Vijf uur na het ongeluk slaag
de men er in de in de ravage
van de achterste wagon beknelde
leerling-conducteur te bevrijden.
Zijn deerlijk verminkte stoffe
lijk overschot werd op een bran
card weggevoerd.
Het slachtoffer is de 28-jarige
gehuwde leerling-conducteur der
Nederlandsche spoorwegen W. J.
Hoefsloot uit Amersfoort.
INTERVIEWS MET
REIZIGERS.
Met een pleister op zijn hoofd
stond de 37-jarige landbouw
kundig ingenieur J. Heringa uit
Amsterdam voor het station in
Weesp te wachten op verder ver
voer.
„Ik zat in de expresse, die van
achteren op de trein naar Bus
sum inreed", zo vertelde hij.
„Van de buffetman uit de Bus
sumse trein heb ik gehoord, dat
deze trein kort voor Weesp
tweemaal had stilgestaan voor
een onveilig sein. Enkele secon
den voor de botsing geschiedde,
begon de trein naar Bussum
juist weer te rijden."
Twee assistent-accountants uit
Amsterdam, de 29-jarige A. van
Pinxsteren en de 24-jarige G.
Moorland waren eveneens pas
sagiers van de expresse. Zij za
ten in de derde wagen.
„Wij voelden een enorme klap"
vertelden zij. „De wagen schudde
hevig; passagiers, die vooruit
reden, werden van hun plaatsen
gegooid en hoewel het slechts en
kele seconden kan hebben ge
duurd, scheen het ons toe, dat de
wagen een eeuwigheid bleef
wankelen. Toen de trein tot stil
stand was gekomen, konden' wij
verlicht adem halen en <jns in
veiligheid stellen."
Een inspecteur van vervoer
der spoorwegen vertelde op de
plaats van het ongeluk aan een
A.N.P.-verslaggever, dat de oor
zaak van het ongeluk een sto
ring is geweest in het spoorsein
vlak vóór het station Weesp.
Dit sein stond op onveilig,
toen de trein van 7.17 uur uit
Amsterdam naderde. De sein-
wachter was niet in staat het op
„veilig" te zetten. De storing
werd na enige tijd opgeheven;
het sein ging omhoog en de elec
trische trein naar Bussum zette
zich in beweging. Na nauwelijks
honderd meter te hebben gere
den de trein had toen nog
slecht geringe snelheid botste
de met volle vaart uit Amster
dam naderende expresse er van
achteren tegen aan.
Volgens de inspecteur van ver
voer moet er een fout zijn ge
maakt bij de opheffing van de
storing in het sein.
„Het is regel bij de spoorwe
gen, dat geen twee treinen ge
lijktijdig in één blok mogen rij
den. Dat is in dit geval echter
toch gebeurd. Een blok is een
kort traject op een lijn, aan bei
de kanten afgesloten door een
sein. Zolang het voorste sein op
veilig staat, moet het achterste
sein op onveilig staan. In dit
geval heeft het achterste sein op
veilig gestaan, ook nadat men
erin geslaagd was de storing in
het voorste sein op te heffen en
dit op veilig te zetten. Het ge
volg is geweest, dat de tweede
trein, de expresse, bij het begin
van het blok niet door een on
veilig sein is tegengehouden".
reactie sloeg hij de remmen aan,
waarna hij naar achteren rende
in de wagen, die bijna zo lang is
als de andere moderne wagons
van deze expresse. Ergens op
een gangpad op de grond liggend
overleefde hij het ongeluk, ter
wijl de locomotief tegen de ach
terste wagon opbotste, naar
links uitzwaaide en over het an
dere spoor heen aan de noord
zijde van de dijk in de sloot dook.
Van de eerste schrik bekomen
trachtte hij de schuinliggende
locomotief te verlaten, maar
langs de normale weg was dit
onmogelijk. Hij sloeg een der
ruiten stuk in de ronde raam
pjes, die zich in het midden op
zij van deze zoveel op een nor
male wagon gelijkende locomo
tief bevinden en wist daaruit te
klimmen.
Achter de locomotief zwaaide
de eerste wagon eveneens naar
links uit en kwam met hevig
lawaai en in deerlijk geha
vende toestand, doch van bin
nen nog intact, op het randje
van de dijk, schuin over het an
dere spoor staande, tot stilstand.
Op het achterste balcon van
deze wagon bevond zich de pas
sagier, die om het leven is ge
komen. De tweede wagon werd
n.l. voor een gering deel met het
voorbalcon in het achterste bal
con van de eerste gedrukt in een
hoek van 150 graden.
Tussen de twee treinen in bleef,
toen alles tot stilstand was ge
komen, een ruimte over van on
geveer vijftig meter. Hier zag
men stalen rails omgekruld als
ijzerdraad.
Een tragische bijkomstigheid
bij het overlijden van de leer
ling-conducteur Hoefsloot is, dat
deze 28-jarige jongeman juist
gisteren zijn werkzaamheden had
hervat na het verlof, dat hem
Dat er bij dit ongeval slechts
enkele doden te betreuren zijn en
bovendien een gering aantal ge
wonden, is voor een groot deel
te danken aan het feit, dat de
voorste trein een z.g. lege mate-
rieeltrein was, die naar Bussum
reed om de talloze forensen met
bestemming Amsterdam op te
nemen.
Anderzijds toont een blik op
de ontzettende ravage, hoe juist
het is dat de Nederlandsche
spoorwegen met stalen wagens
rijden. Indien hier houten wa
gons geweest waren, zou het leed
niet te overzien zijn geweest.
Het ernstigst gehavend is de
laatste wagon van de voorste
trein. Zelfs het staal heeft de
kracht van de zware electrische
locomotief der expresse niet kun
nen weerstaan. De wagon werd
als een harmonica in elkaar ge
drukt en schuin omhoog gescho
ven. Zo hoog kwamen de brok
stukken der wagons dat een sta
len balk waaraan de bovenlei
ding van het net was bevestigd,
als een luciferhoutje van de aan
weerszijden van de rails staande
balken werd afgeknapt.
In deze laatste wagon bevond
zich voorzover men heeft
kunnen nagaan uitsluitend
de leerling-conducteur. Met de
naar alle kanten wegspringende
en scheurende delen van de wa
gen werd zijn lichaam naar bo
ven gestoten. Drie uur na het
ongeluk was men bezig met snij
branders de balken van de licht-
leiding door te branden om daar
na de ongelukkige te bevrijden.
Zijn benen staken uit de ravage
naar buiten.
was verleend wegens zijn huwe
lijk op Woensdag j.l.
Van de gewonden, die na het
ongeluk naar ziekenhuizen zijn
vervoerd, zijn er in de loop van
de ochtend en de middag acht
naar hun woning teruggebracht.
Bij dit ernstige ongeluk, waar
bij wagons, bovenleidingen en
spoorrails zijn vernield, zijn dus
dank zij de goede constructie
der wagons en dank zij het feit,
dat de achterste wagon van de
trein naar Bussum op een con
ducteur na leeg was, slechts
twee doden te betreuren. De eni
ge gewonde, die nog in het zie
kenhuis blijft, is de heer J. Blok,
uit Amsterdam, die o.a. een
kaakfractuur heeft opgelopen.
In de loop van de middag be
gon personeel van de spoorwe
gen aan de opruimingswerk
zaamheden van de ontspoorde
wagons.
Be verongelukte passagier,
wiens identiteit tot diep in de
middag niet bekend was, bleek
tussen de in elkaar geschoven
balkons verpletterd te zijn. Hij is
zonder twijfel op slag dood ge
weest. Het slachtoffer is de 56-
jarige G. van der Meulen, markt
koopman te Amsterdam.
Zijn stoffelijk overschot werd
op een draagbaar weggevoerd,
nadat men het na een half uur
werken uit de ravage had kun
nen bevrijden.
Met een op rails rijdende
kraanwagen van de N. S. begon
men daarna aan het lichten der
ontspoorde rijtuigen.
In de sloot lag nog de zware
electrische locomotief, die zich
met de neus een diep gat in de
berm had geboord. Voorop die
neus bevond zich het geheel
vernielde achterste gedeelte van
de laatste wagon van de trein
naar Bussum.
Ondanks de oppositie van de
Amerikaanse autoriteiten, heeft
de Zuidkoreaanse regering Don
derdagnacht en Vrijdagmorgen
weer nieuwe contingenten niet-
communistische krijgsgevange
nen uit hun kampen laten ont
snappen.
Volgens te Seoel ontvangen
inlichtingen hebben Zuidkore
aanse wachtposten Vrijdagmor
gen 1400 gevangenen van het
kamp Koyong vrijgelaten. Te
vergeefs trachtte de Ameri
kaanse militaire politie in te
grijpen.
Er zou een 40-tal gevangenen
zijn gedood of gewond en 40 an
deren zijn weer naar het kamp
teruggevoerd.
Verder wordt gemeld, dat
Zuidkoreaanse wachtposten de
hekken van het kamp Yonchon,
ongeveer 30 km ten Westen van
Taegoe, hebben geopend en
4000 gevangenen hebben vrijge
laten. Van de zijde van de Ver.
Naties wordt gemeld, dat 905
gevangenen uit het kamp Yon
chon zijn bevrijd, terwijl 205
anderen in het kamp zijn geble
ven.
De bevelhebber van de krijgs
gevangenkampen, verklaarde,
dat hij slechts twee Amerikaan
se bataljons ter beschikking had
om verdere pogingen om uit te
breken te voorkomen, terwijl hij
wel een divisie nodig zou heb
ben om alle kampen goed te
kunnen bewaken.
33 Anti-communistische krijgs
gevangenen uit N.-Korea zijn
om het leven gekomen en 97 ge
wond bij een poging van ge
vangenen in een kamp in Z.
Korea bij Intsjon om gezamen
lijk uit te breken.
Volgens de kampcommandant
hebben de bewakers niet ge
schoten en zijn de slachtoffers
gevallen bij de uitbraakpoging,
waarbij de gevangenen als een
levende stormram tegen de af
sluiting liepen. Ongeveer 400
krijgsgevangenen zijn ontsnapt.
Tot dusver zijn ongeveer 100
van hen achterhaald.
Volgens ooggetuigen, die Vrij
dag in de Westelijke sectoren van
Berlijn aankwamen, heerst er
weer volledig rust in Oost-Ber-
lijn. Zij zeiden, dat Sowjet-
troepen en volkspolitie in de
straten patrouilleren en dat stra
tegische posities en regeringsge
bouwen worden bewaakt. Er
hangen duizenden affiche's aan
de huizen, waarin de staat van
beleg en het uitgaansverbod voor
de nacht worden aangekondigd.
Men verklaarde voorts, dat de
Oostberlijners Donderdag zoveel
mogelijk in huis bleven. Identi
teitskaarten worden voortdurend
door de politie gecontroleerd.
De internationale hoofdweg
tussen West-Berlijn en West-
Duitsland was Vrijdag normaal
voor het verkeer geopend. Er
deden zich geen moeilijkheden
voor bij de controlepunten.
Aan de grenzen van Oost- en
West-Berlijn is de toestand vol
komen rustig en elk verkeer over
de grenzen is nog onmogelijk.
Eenheden van de volkspolitie be
waken de toegangen tot de Oos
telijke sector.
Het verkeer van de boven
grondse, het voornaamste ver
keersmiddel in Berlijn, is door de
communistische spoorwegdirec
tie nog niet in de Westelijke sec
toren hervat. De Westberlijners
waren hierdoor op andere ver
keersmiddelen, vooral fietsen,
aangewezen. Ook in de oostelijke
sector is het verkeer van de bo
vengrondse nog niet volledig her
vat.
Bondskanselier Adenauer heeft
de weduwe van de in Oost-Ber-
lijn terechtgestelde Willi Goett-
ling zijn medeleven betuigd en
haar duizend mark (ongeveer 850
gulden) laten overhandigen.
De Ooostduitse radio heeft ge
meld, dat Woensdag en Donder
dag op talrijke plaatsen in Oost-
Duitsland stakingen en demon
straties zijn gehouden, waarbij in
enige gevallen schietpartijen wer
den uitgelokt. Sowjet-troepen en
volkspolitie hadden moeten in
grijpen om de rust te herstellen.
In het merendeel der bedrijven
was het werk echter volledig her
vat.
In he gebied van Brandenburg
en een aantal grote steden, zoals
Maagdenburg, Halle, Gera, Jena,
Leipzig, Chemnitz, Rostock en
Warnumünde is de staat van be
leg afgekondigd.
Voorts is vernomen, dat in
Thüringen op het platteland on
geregeldheden zijn voorgevallen
en dat in verscheidene dorpen
boeren de volkspolitie en commu
nistische functionarissen hebben
aangevallen.
Het bericht, volgens hetwelk
de grote fabriek voor syntheti
sche benzine en chemische pro
ducten te Leuna bij Mersenburg
in brand staat is aan verschei
dene journalisten in Berlijn door
een onbekende telefonisch mee
gedeeld. Bekend is echter, dat
onder de twintigduizend arbei
ders van deze fabriek ontevreden
heid heerste en dat aan het begin
van dit jaar de arbeiders zich
lange tijd hebben verzet tegen
ondertekening van een collectief
arbeidscontract.
Voorts zouden de arbeiders van
de fabriek voor synthetische ben
zine te Zeitz in Saksen veertien
dagen geleden in verzet zijn ge-
Het Joodse echtpaar, dat in 1951
op beschuldiging van atoom-spi-
onnage ter dood werd veroor
deeld, werd terechtgesteld een
half uur vóór zonsondergang, het
begin van de Joodse Sabbath.
De advocaten der veroordeelden
hebben tot het laatste ogenblik
pogingen in het werk gesteld om
het leven van hun cliënten te red
den, doch alles tevergeefs.
Reeds viermaal werd de execu
tie uitgesteld, de laatste keer
Donderdagavond, toen rechter
Douglas, het jongste lid van het
hooggerechtshof, de tenuitvoer
legging van 't vonnis opschortte
op grond van een juridische
kwestie.
De Amerikaanse regering ver
zocht het hof evenwel onmiddel
lijk als geheel de maatregel van
Douglas ongedaan te maken.
Het hof kwam Donderdag bij
een, doch stelde zijn beslissing
uit tot Vrijdag.
Na deze laatste bijeenkomst
deelde opperrechter Vinson me
de, dat het hof het besluit van
Douglas met zes tegen drie stem
men had vernietigd. De zes, die
zich tegen het standpunt van
Douglas keerden, waren opper
rechter Fred Vinson en de rech
ters Stanley Reed, Robert Jack
son, Harold Burton, Tom Clark
en Sherman Mjnton, terwijl de
rechters Hugo Black en Felix
Frankfurter de opvatting van
Douglas steunden.
Douglas had de vraag opgewor
pen, of de Rosenbergs niet had
den moeten worden berecht op
grond van de wet op atoomgehei
men van 1946, in plaats van de
wet op spionnage van 1917, op
grond waarvan zij werden ver
oordeeld.
De wet van 1946 voorziet n.l. al
leen in de doodstraf, indien deze
door de jury wordt aanbevolen
en het bewijs is geleverd, dat het
misdrijf is gepleegd met het oog
merk de Verenigde Staten scha
de te berokkenen. In het geval
van de Rosenbergs heeft de jury
niet een dergelijke aanbeveling
gedaan.
Nadat de beslissing van het
hooggerechtshof bekend was ge
maakt, deed de voornaamste ad
vocaat der Rosenbergs, Emanuël
Bloch, een hartstochtelijk beroep
op president Eisenhower om als
nog gratie te verlenen.
Bloch zeide, dat de gehele we
reld geschokt zou zijn als het
vonnis zou worden voltrokken,
terwijl er zoveeel twijfelachtigs
in de zaak was.
Een woordvoerder van het Wit
te Huis maakte een half uur la
ter echter bekend, dat de presi
dent weigerde tussenbeide te ko
men. In de verklaring van Eisen
hower werd o.m. gezegd: „Wan
neer vijanden van de democratie
schuldig zijn bevonden aan een
zo afschuwelijke misdaad als die
van de Rosenbergs, wanneer de
juridische mogelijkheden van een
democratie om het leven van
schuldig bevonden spionnen te
beschermen, zijn uitgeput, wan
neer het tribunaal der Verenigde
Staten hen in zijn plechtige uit
spraak schuldig oordeelt en het
vonnis juist is, dan kom ik in
deze zaak niet tussenbeide."
Hieraan voegde de president
echter toe, dat „slechts de meest
buitengewone omstandigheden
een ingrijpen van de uitvoerende
macht zouden wettigen."
Deze zinsnede scheen de moge
lijkheid open te houden, dat hij
het leven der veroordeelden zou
sparen, indien zij een volledige
bekentenis zouden afleggen. (De
Rosenbergs, die steeds hun on
schuld hebben volgehouden, heb
ben indertijd gezegd, dat rege
ringsfunctionarissen hadden aan
geboden hun leven te sparen in
ruil voor een volledig verslag
over hun activiteit in de samen
zwering, waaraan zij volgens de
tenlastelegging hadden deelgeno
men.)
Vier uur vóór de terechtstelling
poogde raadsman Bloch rechter
Harold Burton te bewegen, de
executie op te schorten. Burton
weigerde echter, zich beroepend
op de beslissing van het hof als
geheel.
Hierop gaven de raadslieden hun
pogingen op.
De directeur van de gevange
nis, Carroll, verzocht journalis
ten, die de terechtstelling zouden
bijwonen, vóór 1 uur hedenmor
gen aanwezig te willen zijn.
Binnen en buiten de Sing Sing-
gevangenis, waar de executie zou
worden voltrokken, werden vei
ligheidsmaatregelen getroffen.
De weg, die naar de gevangenis
leidt, werd bewaakt door politie.
Op een afstand van honderd me
ter van de gevangenispoort had
den zeventig gevangenbewaar
ders een barricade opgeworpen.
Be directeur van de gevange
nis heeft het echtpaar Rosenberg
meegedeeld, dat tot op het laat
ste ogenblik door middel van een
speciale telefoonverbinding con
tact zal worden onderhouden met
het ministerie van justitie voor
het geval een van hen zou beslui
ten zijn (haar) leven te redden
door een bekentenis af te leggen.
Joseph Purcell, de beul, wacht
te in een gehuurde kamer in het
stadje Ossining, dat bij de gevan
genis ligt. Hij stond onder krach
tige politiebescherming.
De directeur van de gevange
nis heeft Vrijdag de gehele dag
met behulp van Franse, Duitse
en Italiaanse tolken inlichtingen
gegeven aan personen, die uit
binnen, en buitenland opbelden
om te informeren hoe de stand
van zaken was.
Toen de Rosenbergs hoorden,
dat hun verzoek om gratie door
president Eisenhower was afge
wezen, verzochten zij elkaar te
mogen zien.
Gedurende twee uur mochten
zij, gescheiden door een tralie
werk, met elkaar spreken.
Volgens de bewaker toonden zij
geen enkele emotie.
Twee uur vóór de executie is
David Rosenberg afscheid van
zijn broer komen nemen.
Enige tijd tevoren had de rabbijn
Irving Koslowe de veroordeelden
bezocht om hun geestelijke bij
stand te verlenen.
HET VONNIS VOLTROKKEN.
Julius Rosenberg werd het eerst
ter dood gebracht. Hij werd over.
leden verklaard te 1.06 uur (Ned.
tijd). Zijn vrouw werd 10 minu
ten later overleden verklaard.
Noch Julius, noch Ethel zeiden
iets voordat zij stierven.
Het nieuws van hun terecht
stelling werd in New York niet
eerder dan 1.43 uur (Ned. tijd)
bekend gemaakt.
De Westduitse bondsdag heeft
besloten de omvang van de grens
politie te verdubbelen van 10.000
tot 20.000 man.
Het besluit moet eerst nog de
goedkeuring verkrijgen van de
Westelijke geallieerden, die tot
nog toe niet gunstig gestemd wa
ren jegens uitbreiding van de
Westduitse politiemacht.
Tijdens het debat verklaarde de
minister van Binnenlandse Za
ken, Robert Lehr, dat hij een
„gordel van sterke punten" langs
de grens wil vormen voor de be
scherming van de daar wonende
bevolking.
Het besluit van de bondsdag
werd aangenomen met 228 tegen
147 stemmen bij acht onthoudin
gen.
komen tegen de communistische
vakvereniging.
Dr. Dibelius, evangelisch bis
schop van Berlijn en voorzitter
van de evangelische kerkraad
van Duitsland heeft de Russische
hoge commissaris, Semjonof,
verzocht rekening te houden met
de gerechtvaardigde eisen van
de arbeiders.
De Westelijke commandanten
van Berlijn hebben met de West-
berlijnse burgemeester, Reuter,
de toestand besproken.
Het Westberlijnse huis van af
gevaardigden heeft besloten dat
alle Oostberlijners die door de on
geregeldheden naar West-Berlijn
moesten uitwijken of niet naar
Oost-Duistland durven terugke
ren als „bedreigde medeburgers
van de stad Berlijn" zullen wor
den behandeld en niet als politie
ke vluchtelingen.
In talrijke Weense fabrieken,
ook in de Russische sector, zijn
betogingen gehouden ter onder
steuning van de Oostberlijnse de
monstranten, aldus meldde het
Weense socialistische blad „Ar-
beiter Zeitung".
PROTESTNOTA VAN WES
TELIJKE GEALLIEERDEN
De drie Westelijke commandan
ten van Berlijn hebben in op
dracht van de geallieerde hoge
commissie aan de vertegenwoor
diger voor Berlijn van de Sowjet-
russische hoge commissie, Den-
gin, de eis gesteld, dat de „wille
keurige maatregelen" van de Rus
sische autoriteiten in Oost-Berlijn
onmiddellijk worden ingetrok
ken.
In een desbetreffend schrijven
veroordelen zij de onverantwoor
delijke toevlucht tot militair ge
weld van de Russen bij de onder
drukking van de opstand van de
Oostberlijnse arbeiders tegen het
communistische regiem. De geal
lieerden noemen de terechtstel
ling van een Westberlijnse arbei
der door een Russisch vuurpelo
ton een brutale daad, die het ge
weten van de wereld zal schok
ken.
Het protest heeft ook betrek
king op het doden of ernstig ver
wonden van een aanzienlijk aan
tal burgers van Berlijn, onder
wie enkele uit onze eigen sectors.
De geallieerden zijn tenslotte
van mening, dat de willekeurige
maatregelen, van de Sowjetrussi-
sche autoriteiten, geleid hebben
tot onderbreking van het vrije
verkeer in Berlijn.
STRENGER REGEVIE IN
OOST DUITSLAND.
De regering van de Sowjetzone
zal voortaan beter en met meer
zorg op de levensomstandigheden
van de werkers toezien, maar ook
harder dan tot nog toe tegen de
vijanden van de republiek optre
den, aldus heeft „Neues Deutsch-
land", het orgaan van de Oost-
duitse socialistische eenheidspar
tij, Vrijdag aangekondigd.
Het blad verwijt de arbeiders
van Oost-Duitsland, dat zij niet
beter onderscheid hebben ge
maakt tussen provocateurs en
gerechtigde klachten. De tot nu
toe gevolgde methode van met
provocateurs te redetwisten moet
worden opgegeven, aldus het
hoofdartikel, waarin verder ge
zegd wordt dat het inzetten van
Sowjettroepen nodig was om „de
Westelijke agenten een beslissen
de nederlaag te kunnen toebren
gen".
GEVANGENISSEN BESTORMD.
Volgens vluchtelingen hebben
demonstranten in Brandenburg
een officier van Justitie gedwon
gen een aantal gevangenen uit
het tuchthuis vrij te laten. In
Merseburg zouden fabrieksarbei
ders vele arbeiders, die enige we
ken geleden na een staking ge
arresteerd en veroordeeld wer
den, na een bestorming van de
gevangenis, bevrijd hebben. In
Rathenow zou de plaatselijke lei
der van de staatsveiligheidsdienst
Willi Hagedorn door betogers zó
zwaar zijn mishandeld, dat hij
aan zijn verwondingen bezweek.
Vluehtelingen uit Bitterfeld,
Leipzig en Fuerstenwalde hebber,
verteld, dat in genoemde plaatsen
het grootste deel van de arbei
ders staakt.
NUSCHKE VRIJGELATEN.
De Oostduitse vice-premier
Otto Nuschke, die bij de onlusten
van deze week in West-Berlijn is
terechtgekomen, is door de Ame
rikaanse autorieten in vrijheid
gesteld.
Eerder op de dag was van Ame
rikaanse zijde meegedeeld, dat
„geheime regelingen" werden
getroffen om de vice-premier zo
spoedig mogelijk ergens aan de
sectorgrens over te dragen aan
de Russen.