Sneltrein botst op stilstaande trein Strenger regime in Oost-Duitsland De Rosenbergs terechtgesteld Twee doden en tien gewonden WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN VE OORZAAK DE RAVAGE Eisenhower verwerpt gratieverzoek ZATERDAG 20 JUNI 1953. 8e Jaargang No. 2372. De toestand in Korea Protestnota van Westelijke geallieerden Bondsdag besluit tot verdubbeling van de grenspolitie Frankering bij Abonnement: Terneuzen. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 Né 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct ZEEUW Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit blad 15 cent meer. Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Vrijdagmorgen omstreeks kwart voor acht is de expressetrein van Amsterdam naar Enschede, die om 7.30 uit de hoofdstad was vertrokken, nabij Weesp op de trein van 7.17 uit Amsterdam naar Bussum ingereden. Deze trein naar Naarden-Bus- sum was om kwart voor acht een kilometer ten W. van het station Weesp voor een onveilig sein tot stilstand gekomen. Door onopgehelderde oorzaak is de expressetrein door een ten onrechte veilig tonend sein op de locale trein ingereden die zich juist weer in beweging had gezet. In de achterste helft van het laatste rijtuig van deze trein, dat totaal werd vernield, bevond zich alleen een leerling-conducteur, die op het dak terecht kwam en daar dodelijk bekneld werd. Van de expressetrein ontspoor den de locomotief en de twee eerste rijtuigen. De locomotief kwam terzijde onder aan de medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdagocn- tend tot Zaterdagavond. Warmer. Flinke opklaringen met een overwegend matige zuidelijke wind en hogere temperaturen. ZONDAG 21 JUNI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. n.m. 8.54 9.16 9.29 9.51 10.09 10.31 10.19 10.41 MAANDAG 22 JUNI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. n.m. 9.56 10.21 10.31 10.56 11.11 11.36 11.21 11.46 ZON MAAN Juni. 21 4.19 21.03 15.14 0.38 22 4.20 21.04 16.28 0.52 23 4.20 21.04 17.44 1.11 24 4.20 21.04 18.59 1.36 25 4.21 21.04 20.08 2.12 26 4.21 21.04 21.04 3.02 27 4.22 21.04 21.47 4.09 De plaats van het ongeluk bood een triest beeld. Vlak voor het seinhuis nr. 11 langs de hoge dijk stond de electrische trein voor Bussum, waarvan de ach terste wagon versplinterd en in elkaar gedrukt omhoog gescho ven in de vernielde bovenlei ding hing. Vijftig meter daar achter trof men het laatste zwa re wielstel van deze wagon aan. Boven op dit langs de rails staande wielstel stond een ander wielstel, n.l. het voorste van de electrische locomotief der ex presse. Hieruit blijkt, dat de zware locomotief door de geweldige schok in de achterste wagon van de voorste trein is „geklommen" met wielen en al. De wagon van de voorste trein werd van haar achterste wielstel afgescheurd, terwijl de electrische locomotief der expresse bij de botsing het voorste wielstel verloor. De trein naar Bussum kreeg een geweldige schok naar voren en moet nog tientallen meters zijn doorgereden met het ver minkte achterstuk. Intussen schoof de electrische locomotief der expresse, nu zon der het voorste wielstel (lang werpige stalen blokken met vele wielen eraan) naar links over de baan en kwam dreunend terecht in een sloot beneden langs de dijk, waarin het gevaarte zich met de kop een diep moddergat boorde. Het achterste wielstel hing nog op de helling van de dijk. De bestuurder van deze elec trische locomotief heeft zijn leven te danken aan de solide constructie van de zware machi ne. Hij zag in de vrij dichte mist plotseling de Bussumse trein voor zich opdoemen. Als eerste spoordijk terecht. De "machinist van deze locomotief heeft zich kunnen redden door naar achte ren te lopen en een ruitje in te slaan, waardoor hij zich in vei ligheid kon stellen. Het eerste rijtuig van de expressetrein kwam dwars over beide sporen te staan. Het tweede rijtuig ont spoorde en stond geheel naast de rails. De overige vijf rijtuigen ble ven in het spoor. Op het eerste balcon van het tweede rijtuig, welk balcon geheel is ingedrukt, raakte een reiziger dodelijk be klemd. Het was de heer M. uit Amsterdam. Er zijn voorts tien licht ge wonden, die allen zijn overge bracht naar het Wilhelmina- gasthuis te Amsterdam. Vijf uur na het ongeluk slaag de men er in de in de ravage van de achterste wagon beknelde leerling-conducteur te bevrijden. Zijn deerlijk verminkte stoffe lijk overschot werd op een bran card weggevoerd. Het slachtoffer is de 28-jarige gehuwde leerling-conducteur der Nederlandsche spoorwegen W. J. Hoefsloot uit Amersfoort. INTERVIEWS MET REIZIGERS. Met een pleister op zijn hoofd stond de 37-jarige landbouw kundig ingenieur J. Heringa uit Amsterdam voor het station in Weesp te wachten op verder ver voer. „Ik zat in de expresse, die van achteren op de trein naar Bus sum inreed", zo vertelde hij. „Van de buffetman uit de Bus sumse trein heb ik gehoord, dat deze trein kort voor Weesp tweemaal had stilgestaan voor een onveilig sein. Enkele secon den voor de botsing geschiedde, begon de trein naar Bussum juist weer te rijden." Twee assistent-accountants uit Amsterdam, de 29-jarige A. van Pinxsteren en de 24-jarige G. Moorland waren eveneens pas sagiers van de expresse. Zij za ten in de derde wagen. „Wij voelden een enorme klap" vertelden zij. „De wagen schudde hevig; passagiers, die vooruit reden, werden van hun plaatsen gegooid en hoewel het slechts en kele seconden kan hebben ge duurd, scheen het ons toe, dat de wagen een eeuwigheid bleef wankelen. Toen de trein tot stil stand was gekomen, konden' wij verlicht adem halen en <jns in veiligheid stellen." Een inspecteur van vervoer der spoorwegen vertelde op de plaats van het ongeluk aan een A.N.P.-verslaggever, dat de oor zaak van het ongeluk een sto ring is geweest in het spoorsein vlak vóór het station Weesp. Dit sein stond op onveilig, toen de trein van 7.17 uur uit Amsterdam naderde. De sein- wachter was niet in staat het op „veilig" te zetten. De storing werd na enige tijd opgeheven; het sein ging omhoog en de elec trische trein naar Bussum zette zich in beweging. Na nauwelijks honderd meter te hebben gere den de trein had toen nog slecht geringe snelheid botste de met volle vaart uit Amster dam naderende expresse er van achteren tegen aan. Volgens de inspecteur van ver voer moet er een fout zijn ge maakt bij de opheffing van de storing in het sein. „Het is regel bij de spoorwe gen, dat geen twee treinen ge lijktijdig in één blok mogen rij den. Dat is in dit geval echter toch gebeurd. Een blok is een kort traject op een lijn, aan bei de kanten afgesloten door een sein. Zolang het voorste sein op veilig staat, moet het achterste sein op onveilig staan. In dit geval heeft het achterste sein op veilig gestaan, ook nadat men erin geslaagd was de storing in het voorste sein op te heffen en dit op veilig te zetten. Het ge volg is geweest, dat de tweede trein, de expresse, bij het begin van het blok niet door een on veilig sein is tegengehouden". reactie sloeg hij de remmen aan, waarna hij naar achteren rende in de wagen, die bijna zo lang is als de andere moderne wagons van deze expresse. Ergens op een gangpad op de grond liggend overleefde hij het ongeluk, ter wijl de locomotief tegen de ach terste wagon opbotste, naar links uitzwaaide en over het an dere spoor heen aan de noord zijde van de dijk in de sloot dook. Van de eerste schrik bekomen trachtte hij de schuinliggende locomotief te verlaten, maar langs de normale weg was dit onmogelijk. Hij sloeg een der ruiten stuk in de ronde raam pjes, die zich in het midden op zij van deze zoveel op een nor male wagon gelijkende locomo tief bevinden en wist daaruit te klimmen. Achter de locomotief zwaaide de eerste wagon eveneens naar links uit en kwam met hevig lawaai en in deerlijk geha vende toestand, doch van bin nen nog intact, op het randje van de dijk, schuin over het an dere spoor staande, tot stilstand. Op het achterste balcon van deze wagon bevond zich de pas sagier, die om het leven is ge komen. De tweede wagon werd n.l. voor een gering deel met het voorbalcon in het achterste bal con van de eerste gedrukt in een hoek van 150 graden. Tussen de twee treinen in bleef, toen alles tot stilstand was ge komen, een ruimte over van on geveer vijftig meter. Hier zag men stalen rails omgekruld als ijzerdraad. Een tragische bijkomstigheid bij het overlijden van de leer ling-conducteur Hoefsloot is, dat deze 28-jarige jongeman juist gisteren zijn werkzaamheden had hervat na het verlof, dat hem Dat er bij dit ongeval slechts enkele doden te betreuren zijn en bovendien een gering aantal ge wonden, is voor een groot deel te danken aan het feit, dat de voorste trein een z.g. lege mate- rieeltrein was, die naar Bussum reed om de talloze forensen met bestemming Amsterdam op te nemen. Anderzijds toont een blik op de ontzettende ravage, hoe juist het is dat de Nederlandsche spoorwegen met stalen wagens rijden. Indien hier houten wa gons geweest waren, zou het leed niet te overzien zijn geweest. Het ernstigst gehavend is de laatste wagon van de voorste trein. Zelfs het staal heeft de kracht van de zware electrische locomotief der expresse niet kun nen weerstaan. De wagon werd als een harmonica in elkaar ge drukt en schuin omhoog gescho ven. Zo hoog kwamen de brok stukken der wagons dat een sta len balk waaraan de bovenlei ding van het net was bevestigd, als een luciferhoutje van de aan weerszijden van de rails staande balken werd afgeknapt. In deze laatste wagon bevond zich voorzover men heeft kunnen nagaan uitsluitend de leerling-conducteur. Met de naar alle kanten wegspringende en scheurende delen van de wa gen werd zijn lichaam naar bo ven gestoten. Drie uur na het ongeluk was men bezig met snij branders de balken van de licht- leiding door te branden om daar na de ongelukkige te bevrijden. Zijn benen staken uit de ravage naar buiten. was verleend wegens zijn huwe lijk op Woensdag j.l. Van de gewonden, die na het ongeluk naar ziekenhuizen zijn vervoerd, zijn er in de loop van de ochtend en de middag acht naar hun woning teruggebracht. Bij dit ernstige ongeluk, waar bij wagons, bovenleidingen en spoorrails zijn vernield, zijn dus dank zij de goede constructie der wagons en dank zij het feit, dat de achterste wagon van de trein naar Bussum op een con ducteur na leeg was, slechts twee doden te betreuren. De eni ge gewonde, die nog in het zie kenhuis blijft, is de heer J. Blok, uit Amsterdam, die o.a. een kaakfractuur heeft opgelopen. In de loop van de middag be gon personeel van de spoorwe gen aan de opruimingswerk zaamheden van de ontspoorde wagons. Be verongelukte passagier, wiens identiteit tot diep in de middag niet bekend was, bleek tussen de in elkaar geschoven balkons verpletterd te zijn. Hij is zonder twijfel op slag dood ge weest. Het slachtoffer is de 56- jarige G. van der Meulen, markt koopman te Amsterdam. Zijn stoffelijk overschot werd op een draagbaar weggevoerd, nadat men het na een half uur werken uit de ravage had kun nen bevrijden. Met een op rails rijdende kraanwagen van de N. S. begon men daarna aan het lichten der ontspoorde rijtuigen. In de sloot lag nog de zware electrische locomotief, die zich met de neus een diep gat in de berm had geboord. Voorop die neus bevond zich het geheel vernielde achterste gedeelte van de laatste wagon van de trein naar Bussum. Ondanks de oppositie van de Amerikaanse autoriteiten, heeft de Zuidkoreaanse regering Don derdagnacht en Vrijdagmorgen weer nieuwe contingenten niet- communistische krijgsgevange nen uit hun kampen laten ont snappen. Volgens te Seoel ontvangen inlichtingen hebben Zuidkore aanse wachtposten Vrijdagmor gen 1400 gevangenen van het kamp Koyong vrijgelaten. Te vergeefs trachtte de Ameri kaanse militaire politie in te grijpen. Er zou een 40-tal gevangenen zijn gedood of gewond en 40 an deren zijn weer naar het kamp teruggevoerd. Verder wordt gemeld, dat Zuidkoreaanse wachtposten de hekken van het kamp Yonchon, ongeveer 30 km ten Westen van Taegoe, hebben geopend en 4000 gevangenen hebben vrijge laten. Van de zijde van de Ver. Naties wordt gemeld, dat 905 gevangenen uit het kamp Yon chon zijn bevrijd, terwijl 205 anderen in het kamp zijn geble ven. De bevelhebber van de krijgs gevangenkampen, verklaarde, dat hij slechts twee Amerikaan se bataljons ter beschikking had om verdere pogingen om uit te breken te voorkomen, terwijl hij wel een divisie nodig zou heb ben om alle kampen goed te kunnen bewaken. 33 Anti-communistische krijgs gevangenen uit N.-Korea zijn om het leven gekomen en 97 ge wond bij een poging van ge vangenen in een kamp in Z. Korea bij Intsjon om gezamen lijk uit te breken. Volgens de kampcommandant hebben de bewakers niet ge schoten en zijn de slachtoffers gevallen bij de uitbraakpoging, waarbij de gevangenen als een levende stormram tegen de af sluiting liepen. Ongeveer 400 krijgsgevangenen zijn ontsnapt. Tot dusver zijn ongeveer 100 van hen achterhaald. Volgens ooggetuigen, die Vrij dag in de Westelijke sectoren van Berlijn aankwamen, heerst er weer volledig rust in Oost-Ber- lijn. Zij zeiden, dat Sowjet- troepen en volkspolitie in de straten patrouilleren en dat stra tegische posities en regeringsge bouwen worden bewaakt. Er hangen duizenden affiche's aan de huizen, waarin de staat van beleg en het uitgaansverbod voor de nacht worden aangekondigd. Men verklaarde voorts, dat de Oostberlijners Donderdag zoveel mogelijk in huis bleven. Identi teitskaarten worden voortdurend door de politie gecontroleerd. De internationale hoofdweg tussen West-Berlijn en West- Duitsland was Vrijdag normaal voor het verkeer geopend. Er deden zich geen moeilijkheden voor bij de controlepunten. Aan de grenzen van Oost- en West-Berlijn is de toestand vol komen rustig en elk verkeer over de grenzen is nog onmogelijk. Eenheden van de volkspolitie be waken de toegangen tot de Oos telijke sector. Het verkeer van de boven grondse, het voornaamste ver keersmiddel in Berlijn, is door de communistische spoorwegdirec tie nog niet in de Westelijke sec toren hervat. De Westberlijners waren hierdoor op andere ver keersmiddelen, vooral fietsen, aangewezen. Ook in de oostelijke sector is het verkeer van de bo vengrondse nog niet volledig her vat. Bondskanselier Adenauer heeft de weduwe van de in Oost-Ber- lijn terechtgestelde Willi Goett- ling zijn medeleven betuigd en haar duizend mark (ongeveer 850 gulden) laten overhandigen. De Ooostduitse radio heeft ge meld, dat Woensdag en Donder dag op talrijke plaatsen in Oost- Duitsland stakingen en demon straties zijn gehouden, waarbij in enige gevallen schietpartijen wer den uitgelokt. Sowjet-troepen en volkspolitie hadden moeten in grijpen om de rust te herstellen. In het merendeel der bedrijven was het werk echter volledig her vat. In he gebied van Brandenburg en een aantal grote steden, zoals Maagdenburg, Halle, Gera, Jena, Leipzig, Chemnitz, Rostock en Warnumünde is de staat van be leg afgekondigd. Voorts is vernomen, dat in Thüringen op het platteland on geregeldheden zijn voorgevallen en dat in verscheidene dorpen boeren de volkspolitie en commu nistische functionarissen hebben aangevallen. Het bericht, volgens hetwelk de grote fabriek voor syntheti sche benzine en chemische pro ducten te Leuna bij Mersenburg in brand staat is aan verschei dene journalisten in Berlijn door een onbekende telefonisch mee gedeeld. Bekend is echter, dat onder de twintigduizend arbei ders van deze fabriek ontevreden heid heerste en dat aan het begin van dit jaar de arbeiders zich lange tijd hebben verzet tegen ondertekening van een collectief arbeidscontract. Voorts zouden de arbeiders van de fabriek voor synthetische ben zine te Zeitz in Saksen veertien dagen geleden in verzet zijn ge- Het Joodse echtpaar, dat in 1951 op beschuldiging van atoom-spi- onnage ter dood werd veroor deeld, werd terechtgesteld een half uur vóór zonsondergang, het begin van de Joodse Sabbath. De advocaten der veroordeelden hebben tot het laatste ogenblik pogingen in het werk gesteld om het leven van hun cliënten te red den, doch alles tevergeefs. Reeds viermaal werd de execu tie uitgesteld, de laatste keer Donderdagavond, toen rechter Douglas, het jongste lid van het hooggerechtshof, de tenuitvoer legging van 't vonnis opschortte op grond van een juridische kwestie. De Amerikaanse regering ver zocht het hof evenwel onmiddel lijk als geheel de maatregel van Douglas ongedaan te maken. Het hof kwam Donderdag bij een, doch stelde zijn beslissing uit tot Vrijdag. Na deze laatste bijeenkomst deelde opperrechter Vinson me de, dat het hof het besluit van Douglas met zes tegen drie stem men had vernietigd. De zes, die zich tegen het standpunt van Douglas keerden, waren opper rechter Fred Vinson en de rech ters Stanley Reed, Robert Jack son, Harold Burton, Tom Clark en Sherman Mjnton, terwijl de rechters Hugo Black en Felix Frankfurter de opvatting van Douglas steunden. Douglas had de vraag opgewor pen, of de Rosenbergs niet had den moeten worden berecht op grond van de wet op atoomgehei men van 1946, in plaats van de wet op spionnage van 1917, op grond waarvan zij werden ver oordeeld. De wet van 1946 voorziet n.l. al leen in de doodstraf, indien deze door de jury wordt aanbevolen en het bewijs is geleverd, dat het misdrijf is gepleegd met het oog merk de Verenigde Staten scha de te berokkenen. In het geval van de Rosenbergs heeft de jury niet een dergelijke aanbeveling gedaan. Nadat de beslissing van het hooggerechtshof bekend was ge maakt, deed de voornaamste ad vocaat der Rosenbergs, Emanuël Bloch, een hartstochtelijk beroep op president Eisenhower om als nog gratie te verlenen. Bloch zeide, dat de gehele we reld geschokt zou zijn als het vonnis zou worden voltrokken, terwijl er zoveeel twijfelachtigs in de zaak was. Een woordvoerder van het Wit te Huis maakte een half uur la ter echter bekend, dat de presi dent weigerde tussenbeide te ko men. In de verklaring van Eisen hower werd o.m. gezegd: „Wan neer vijanden van de democratie schuldig zijn bevonden aan een zo afschuwelijke misdaad als die van de Rosenbergs, wanneer de juridische mogelijkheden van een democratie om het leven van schuldig bevonden spionnen te beschermen, zijn uitgeput, wan neer het tribunaal der Verenigde Staten hen in zijn plechtige uit spraak schuldig oordeelt en het vonnis juist is, dan kom ik in deze zaak niet tussenbeide." Hieraan voegde de president echter toe, dat „slechts de meest buitengewone omstandigheden een ingrijpen van de uitvoerende macht zouden wettigen." Deze zinsnede scheen de moge lijkheid open te houden, dat hij het leven der veroordeelden zou sparen, indien zij een volledige bekentenis zouden afleggen. (De Rosenbergs, die steeds hun on schuld hebben volgehouden, heb ben indertijd gezegd, dat rege ringsfunctionarissen hadden aan geboden hun leven te sparen in ruil voor een volledig verslag over hun activiteit in de samen zwering, waaraan zij volgens de tenlastelegging hadden deelgeno men.) Vier uur vóór de terechtstelling poogde raadsman Bloch rechter Harold Burton te bewegen, de executie op te schorten. Burton weigerde echter, zich beroepend op de beslissing van het hof als geheel. Hierop gaven de raadslieden hun pogingen op. De directeur van de gevange nis, Carroll, verzocht journalis ten, die de terechtstelling zouden bijwonen, vóór 1 uur hedenmor gen aanwezig te willen zijn. Binnen en buiten de Sing Sing- gevangenis, waar de executie zou worden voltrokken, werden vei ligheidsmaatregelen getroffen. De weg, die naar de gevangenis leidt, werd bewaakt door politie. Op een afstand van honderd me ter van de gevangenispoort had den zeventig gevangenbewaar ders een barricade opgeworpen. Be directeur van de gevange nis heeft het echtpaar Rosenberg meegedeeld, dat tot op het laat ste ogenblik door middel van een speciale telefoonverbinding con tact zal worden onderhouden met het ministerie van justitie voor het geval een van hen zou beslui ten zijn (haar) leven te redden door een bekentenis af te leggen. Joseph Purcell, de beul, wacht te in een gehuurde kamer in het stadje Ossining, dat bij de gevan genis ligt. Hij stond onder krach tige politiebescherming. De directeur van de gevange nis heeft Vrijdag de gehele dag met behulp van Franse, Duitse en Italiaanse tolken inlichtingen gegeven aan personen, die uit binnen, en buitenland opbelden om te informeren hoe de stand van zaken was. Toen de Rosenbergs hoorden, dat hun verzoek om gratie door president Eisenhower was afge wezen, verzochten zij elkaar te mogen zien. Gedurende twee uur mochten zij, gescheiden door een tralie werk, met elkaar spreken. Volgens de bewaker toonden zij geen enkele emotie. Twee uur vóór de executie is David Rosenberg afscheid van zijn broer komen nemen. Enige tijd tevoren had de rabbijn Irving Koslowe de veroordeelden bezocht om hun geestelijke bij stand te verlenen. HET VONNIS VOLTROKKEN. Julius Rosenberg werd het eerst ter dood gebracht. Hij werd over. leden verklaard te 1.06 uur (Ned. tijd). Zijn vrouw werd 10 minu ten later overleden verklaard. Noch Julius, noch Ethel zeiden iets voordat zij stierven. Het nieuws van hun terecht stelling werd in New York niet eerder dan 1.43 uur (Ned. tijd) bekend gemaakt. De Westduitse bondsdag heeft besloten de omvang van de grens politie te verdubbelen van 10.000 tot 20.000 man. Het besluit moet eerst nog de goedkeuring verkrijgen van de Westelijke geallieerden, die tot nog toe niet gunstig gestemd wa ren jegens uitbreiding van de Westduitse politiemacht. Tijdens het debat verklaarde de minister van Binnenlandse Za ken, Robert Lehr, dat hij een „gordel van sterke punten" langs de grens wil vormen voor de be scherming van de daar wonende bevolking. Het besluit van de bondsdag werd aangenomen met 228 tegen 147 stemmen bij acht onthoudin gen. komen tegen de communistische vakvereniging. Dr. Dibelius, evangelisch bis schop van Berlijn en voorzitter van de evangelische kerkraad van Duitsland heeft de Russische hoge commissaris, Semjonof, verzocht rekening te houden met de gerechtvaardigde eisen van de arbeiders. De Westelijke commandanten van Berlijn hebben met de West- berlijnse burgemeester, Reuter, de toestand besproken. Het Westberlijnse huis van af gevaardigden heeft besloten dat alle Oostberlijners die door de on geregeldheden naar West-Berlijn moesten uitwijken of niet naar Oost-Duistland durven terugke ren als „bedreigde medeburgers van de stad Berlijn" zullen wor den behandeld en niet als politie ke vluchtelingen. In talrijke Weense fabrieken, ook in de Russische sector, zijn betogingen gehouden ter onder steuning van de Oostberlijnse de monstranten, aldus meldde het Weense socialistische blad „Ar- beiter Zeitung". PROTESTNOTA VAN WES TELIJKE GEALLIEERDEN De drie Westelijke commandan ten van Berlijn hebben in op dracht van de geallieerde hoge commissie aan de vertegenwoor diger voor Berlijn van de Sowjet- russische hoge commissie, Den- gin, de eis gesteld, dat de „wille keurige maatregelen" van de Rus sische autoriteiten in Oost-Berlijn onmiddellijk worden ingetrok ken. In een desbetreffend schrijven veroordelen zij de onverantwoor delijke toevlucht tot militair ge weld van de Russen bij de onder drukking van de opstand van de Oostberlijnse arbeiders tegen het communistische regiem. De geal lieerden noemen de terechtstel ling van een Westberlijnse arbei der door een Russisch vuurpelo ton een brutale daad, die het ge weten van de wereld zal schok ken. Het protest heeft ook betrek king op het doden of ernstig ver wonden van een aanzienlijk aan tal burgers van Berlijn, onder wie enkele uit onze eigen sectors. De geallieerden zijn tenslotte van mening, dat de willekeurige maatregelen, van de Sowjetrussi- sche autoriteiten, geleid hebben tot onderbreking van het vrije verkeer in Berlijn. STRENGER REGEVIE IN OOST DUITSLAND. De regering van de Sowjetzone zal voortaan beter en met meer zorg op de levensomstandigheden van de werkers toezien, maar ook harder dan tot nog toe tegen de vijanden van de republiek optre den, aldus heeft „Neues Deutsch- land", het orgaan van de Oost- duitse socialistische eenheidspar tij, Vrijdag aangekondigd. Het blad verwijt de arbeiders van Oost-Duitsland, dat zij niet beter onderscheid hebben ge maakt tussen provocateurs en gerechtigde klachten. De tot nu toe gevolgde methode van met provocateurs te redetwisten moet worden opgegeven, aldus het hoofdartikel, waarin verder ge zegd wordt dat het inzetten van Sowjettroepen nodig was om „de Westelijke agenten een beslissen de nederlaag te kunnen toebren gen". GEVANGENISSEN BESTORMD. Volgens vluchtelingen hebben demonstranten in Brandenburg een officier van Justitie gedwon gen een aantal gevangenen uit het tuchthuis vrij te laten. In Merseburg zouden fabrieksarbei ders vele arbeiders, die enige we ken geleden na een staking ge arresteerd en veroordeeld wer den, na een bestorming van de gevangenis, bevrijd hebben. In Rathenow zou de plaatselijke lei der van de staatsveiligheidsdienst Willi Hagedorn door betogers zó zwaar zijn mishandeld, dat hij aan zijn verwondingen bezweek. Vluehtelingen uit Bitterfeld, Leipzig en Fuerstenwalde hebber, verteld, dat in genoemde plaatsen het grootste deel van de arbei ders staakt. NUSCHKE VRIJGELATEN. De Oostduitse vice-premier Otto Nuschke, die bij de onlusten van deze week in West-Berlijn is terechtgekomen, is door de Ame rikaanse autorieten in vrijheid gesteld. Eerder op de dag was van Ame rikaanse zijde meegedeeld, dat „geheime regelingen" werden getroffen om de vice-premier zo spoedig mogelijk ergens aan de sectorgrens over te dragen aan de Russen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1