Hel kanaal van Gent naar Terneuzen I RADIO? 1 1 1 De avonturen van Captain Clark Wilt ge Uw spullen goed conserveren Dan moet ge met Rïbbens'' teren teren Wat brengt de De kwestie Marokko Wester Schelde Schelde W e s t e r Braak-/ man man Gent Schaal Trace B Tracé A L U X O TEERPRODUCTEN Door D. KEUR. XXVL Bij de uitvoering van de werken zijn slechts weinig bezwaren ondervonden. Ter plaatse waar de oostelijke kanaaldijk door de Axelse Vlakte was gelegd, bleek het kanaalbeloop met onder he aangenomen beloop van 2.78 op 1 in stand gehouden te kunnen worden en liepen de slappe gronden (waarschijnlijk dezelfde grond als die welke in 1825 het ontstaan van afschuivingen in de afsluitdijk veroorzaakten) zover naar de kanaalbodem uit, dat op enkele plaatsen de 5.50 m lange damplanken der boordvoor- ziening geheel opdreven. De belopen werden hersteld door het storten van grindzand gedeeltelijk op een onderlaag van puin. Op 2 November 1905 zakte de pneumatische fundering van de spoorwegdraaipijler plotseling scheef onder een helling van 1/5 1, waarschijnlijk tengevolge van meerdere losheid van de grond ter plaatse waar de palen voor het beveiligingswerk waren ingespoten. Door deze palen en door spoedig aangebrachte ver ankeringen op de wal werd het verder zakken belet. De caisson werd, door voorzichtig de hoge kant van het mes te ontgraven en de verankeringen verder te spannen, weder geheel recht en op zijn plaats gebracht. Dientengevolge was ech ter de mantel onder water geraakt en moest het kanaalpeil 1 meter worden verlaagd om deze te kunnen verhogen en het werk te kunnen voortzetten. Op 10 April 1907 werd de nieuwe spoorwegbrug te Sluiskil in gebruik genomen en toen de derde trein daarover juist gepas seerd was, werd zij aangevaren door het s.s. „Farmand", waar door de korte arm van de opzetting werd geworpen en verbogen. Daar de oude brug nog niet was opgeruimd kon daarover het verkeer worden geleid. De herstelling van de toegebrachte schade werd spoedig ter hand genomen en kwam in November gereed. Na beproefd te zijn, kon de brug op 15 November 1907 weer voor het spoorwegverkeer worden opengesteld. De eigenlijke kanaalwerken werden op 1 Mei 1909 voltooid. De sluis te Terneuzen werd op 1 December 1904 opgeleverd en die te Sas van Gent op 28 November 1906. De sluizen zijn op 1 October 1908 voorlopig in gebruik gesteld. De officiële opening had plaats op 15 Februari 1910 in tegenwoordigheid van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina. De aan de verbeteringswerken verbonden kosten hebben onge veer 11 millioen gulden bedragen, waarbij ruim één millioen gul den voor de nodige onteigeningen is begrepen. In de figuren 35, 36, 37 en 39 zijn nog enkele overzichten ge geven van de werken in uitvoering. Door het tot stand komen van de nieuwe werken zijn uiteraard enkele benamingen gewijzigd moeten worden. Zo werd na de eerste verbetering in 1882—'85 aan de oude schutsluis te Sas van Gent de naam van „Westsluis" gegeven, terwijl de nieuwe „Oost- sluis" werd genoemd. Na de tweede verbetering in 19001910 kreeg de nieuwe sluis de naam van „Oostsluis", terwijl de be staande Oostsluis „Middensluis" werd genoemd. De naar de sluizen lopende toeleidingskanalen kregen de overeenkomstige benaming van „West-, Midden- en Oostkanaalarm." Te Terneuzen kreeg de in 19001910 gebouwde sluis de naam van „Westsluis", de bestaande Westsluis werd „Middensluis" ge noemd terwijl de benaming voor de Oostsluis ongewijzigd is ge bleven. Ook hier heeft men de Oost-, Midden- en Westkanaalarm. De eerste van het 'oude separatiepunt naar de Oostsluis de Mid- denkanaalarm van het nieuwe separatiepunt bij de scheepswerf naar de Middensluis en de Westkanaalarm vanaf laatstgenoemd separatiepunt naar de Westsluis. De oude buitenhaven kreeg de naam van „Oostbuitenhaven" terwijl de nieuwe haven „West buitenhaven" wordt genoemd. Behalve de hiervoor genoemde werken dient volledigheidshalve nog melding te worden gemaakt van de plannen die zijn gemaakt voor eventueel toekomstige verbeteringen. Zoals genoegzaam bekend bestaat aan Belgische zijde reeds lang de wens dat door het bouwen van een nieuwe sluis te Terneuzen en door het uitvoeren van verbeteringswerken aan het kanaal, deze vaarweg geschikt zal worden gemaakt voor vaartuigen met hene Sluiskil Westtt ■0 Asssrfmlg. P Assenfll*.^ Ri.me - -A-'» EMv«ld» h Ertvelde •Kluizen 'l/l«Terdonck ;'#Terdonck - «Kluizen Sjeldlnge Sleidinge - Ontworpen trace Wegen Spoorwegen v///y/;i Bebouwing Ontworpen trace Wegen Spoorwegen Bebouwing .JEtferaem Won delgt m\ pokken Tolhuis Ihuissluis Tolhuisslms Fig. 40. Toekomstige verbeteringsplannen (tracé's). nog grotere afmetingen dan voor die welke thans daarop kunnen worden toegelaten. Door de in 1949 ingestelde Belgische-Nederlandse Commissie *:r. ZONDAG 7 JUNI HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30 Nieuws; 9.45 Gram.; 10.00 Cau serie; 10.30 Kerkdienst; 12.00 Gram.; 12.15 Toespraak; 12.20 Causerie; 12.35 Lunchconcert; 13.00 Nieuws; 13.10 Piano; 13.40 Causerie; 14.00 Zang; 15.00 Voordracht; 15.15 Gram.; 16.10 Causerie; 16.15 Sport; 16.30 Ves pers; 17.00 Kerkdienst; 18.30 Gram.; 18.55 Koor; 19.30 Cause rie; 19.45 Nieuws; 20.00 Klank beeld; 21.15 Gev. programma; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. HILVERSUM H: 8.00 Nieuws; 8.20 Orgel; 8.45 Causerie; 8.55 Sport; 9.00 Causerie; 9.10 Gr.; 9.45 Causerie; 10.00 Orkest; 10.30 Met en zonder omslag; 11.00 Cabaret; 11.30 Orkest; 12.00 Sport; 12.35 Voor de heren; 12.45 Exotische muziek; 13.00 Nieuws; 13.05 Gram.; 13.10 Gev. muziek; 14.00 Bbekbesprekimg; 14.20 Dansmuziek; 15.15 Film; 15.30 Orkest; 16.30 Sport; 17.00 Gr.; 17.30 Voor de jeugd; 17.50 Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Kerk dienst; 19.00 Voor de jeugd; 19.35 Bijbelvertelling; 20.00 Nws.; 20.05 Opera; 21.15 Gram.; 21.25 Hoorspel; 21.55 Amusements muziek; 22.30 Kwartet; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram.; 23.25 Gev. muziek. BRUSSEL VI.: 12.00 Orkest; 12.30 Weerbericht; 12.34 Ork.; 13.00 Nieuws; 13.15 Zang; 13.30 Voor de soldaten; 14.00 Opera; 16.00 Orkest; 16.25 Gram.; 16.40 Orkest; 17.40 Gr.; 17.45 Sport; 17.50 Gram.; 18.00 Gitaarspel; 18.30 Causerie; 19.00 Nieuws; 19.30 Gev. programma; 21.30 &raüi.; 2.2.ZZ "leuws; 22.15 Ver zoekprogramma; 23.00 Nieuws; 23.05 Dansmuziek. Fig. 39. Verbeteringswerken Kanaal Gent—Terneuzen. Westsluis met dienstgebouwen te Terneuzen, 11 April 1910. voor de Waterwegen en de Havenproblemen werd medegedeeld dat voor het te verbeteren kanaal twee tracé's in aanmerking komen, welke beide in fig. 40 zijn aangegeven. Gerekend vanaf Gent komen beide tracé's overeen tot aan Rodenhuize. Vandaar volgt tracé A zoveel mogelijk het bestaande kanaal. Het wijkt op een paar km ten noorden van het eiland van Rodenhuize oostwaarts af en doorsnijdt het bestaande kanaal opnieuw tegenover het krankzinnigengesticht (Zelzate) en ver loopt verder westwaarts naar het station van Zelzate om dan te Sas van Gent weder met het bestaande kanaal samen te vallen. De minimum straal voor de bochten van dit tracé bedraagt 5000 m. De bocht in het bestaande tracé bij Sluiskil kan verbeterd worden door een boog met 3000 m straal. Tracé B wijkt eveneens benoorden het eiland van Rodenhuize oostwaarts van het kanaal af en loopt ten oosten van Zelzate en Sas van Gent. Het doorsnijdt Westdorpe en valt samen met het bestaande kanaal te Sluiskil. De minimum straal voor de bochten van dit tracé bedraagt 7000 m. Volgens het eerste plan wordt enige bebouwing buiten de eigen lijke bebouwde kommen van Zelzaete en Sas van Gent doorsneden, terwijl het tracé volgens het tweede plan hetzelfde doet met de langgerekte bebouwing van Westdorpe. Vanaf Sluiskil tot Terneuzen komen beide tracé's weer geheel overeen. Het dwarsprofiel van beide tracé's is hetzelfde op Belgisch en op Nederlands grondgebied. De afmetingen die daaraan gegeven kunnen worden bedragen naar het inzicht van de Belgische en Nederlandse technici voor de bodembreedte 72.m, diepte onder het kanaalpeil 12.50 m, waarbij het natte dwarsprofiel ongeveer 1200 m2 is. Voor de scheepvaart zijn beide tracé's nagenoeg gelijkwaardig. Voor de gevestigde industrie is tracé A het gunstigst, omdat deze industrie, behoudens enkele uitzonderingen, zonder te veranderen van plaats, langs een verruimd kanaal zal gevestigd blijven. De aanlegkosten van beide tracé's Zijn ongeveer gelijk. Aan tracé A wordt door de Nederlandse technici bepaaldelijk de voor keur gegeven boven tracé B. (Wordt vervolgd.) MAANDAG 8 JUNI HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.13 Gew. muz.; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.10 Sport; 8.20 Gram.; 9.00 Voor de zieken9.30 Voor de vrouw; 9.35 Waterstanden; 9.40 Gram.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gr.; 11.15 Gev. muziek; 12.30 Mede delingen; 12.33 Orgel; 13.00 Nieuws; 13.15 Gev. muziek; 13.45 Gram.; 14.00 Schoolradio; 14.30 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gram.; 15.35 Piano; 16.00 Lezing; 16.30 Fluit; 16.55 Gram.; 17.00 Voor de jeugd; 17.45 Rege ringsuitzending; 18.00 Gew. mu ziek; 18.20 Sport; 18.30 Com mentaar; 18.45 Eng. les; 19.00 Nws.; 19.10 Klas. muziek; 19.30 Radiokrant; 19.50 Opera; 23.2J Nieuws; 23.25 Gebed; 23.50 Gr. HILVERSUM II; 7.00 Nieuws; 7.15 Gymnastiek; 7.30 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18 Quatre mains; 3.35 Orkest; 9.00 Gymnastiek; 9.10 Gram.; 10.00 Causerie-, 10.05 Morgenwijding; 10.20 Gr.; 10.40 Voordracht; 11.00 Voor de zie ken; 11.40 Gram.; 12.00 Orgel; 12.30 Mededelingen; 12.38 Gr. 13.00 Nieuws; 13.15 Voor de mid denstand; 13.20 Lichte muziek; 13.45 Gram.; 14.00 Voor de vrouw; 14.15 Piano; 14.40 Gram.; 14.50 Hoorspel; 15.45 Gram.- 16.30 Piano; 15.45 Vragenbeant- woording; 17.15 Orkest; 17.50 Commentaar; 18.00 Nieuws; 18.20 Orgel; 18.35 Overzicht; 18.45 Voor de jeugd; 19.45 Rege ringsuitzending; 20.00 Nieuws; 20.05 Opening Veilig Verkeers- week; 20.15 Politiekapel; 20.40 Cabaret; 21.10 Orkest; 22.05 Be schouwing over de gemeente raadsverkiezingen; 22.20 Gram.; 22.30 Klankbeeld; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.; 12.50 Koersen; 13.00 Nieuws; 13.15 Piano; 13.30 Gram.; 13.45 Piano; 14.00 Orkest; 14.50 Gr.; 16.00 Voor de zieken; 17.00 Nws.; 17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran se les; 18.45 Gram.; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 20.00 Opera; 22.00 Nws.; 22.05 Opera. De Marokkaanse kwestie zal door het politieke comité van de Arabische liga worden be sproken, wanneer dit in Juli te Cairo bijeenkomt. Dit is meegedeeld door het se cretariaat van de liga. VERWACHT: DE GROTE JUBILEUM FILM VAN UNIVERSAL INTERNATIONAL FILMS: (THE WORLD IN HIS ARMS) Het Vrije Volk schrijftVoor liefhebbers een film om geen seconde te missen Spannend, vermakelijk en geestig. Met een lange serie indrukwekkende opnamen in volle zee. En ook op het tweede plan voortreffelijke rollen

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 7