Hel kanaal van Gent
naar Terneuzen
I
RADIO?
1
1
1
De avonturen van Captain Clark
Wilt ge Uw spullen goed conserveren
Dan moet ge met Rïbbens'' teren teren
Wat brengt de
De kwestie Marokko
Wester Schelde
Schelde
W e s t e r
Braak-/
man
man
Gent
Schaal
Trace B
Tracé A
L
U
X
O
TEERPRODUCTEN
Door D. KEUR.
XXVL
Bij de uitvoering van de werken zijn slechts weinig bezwaren
ondervonden. Ter plaatse waar de oostelijke kanaaldijk door de
Axelse Vlakte was gelegd, bleek het kanaalbeloop met onder he
aangenomen beloop van 2.78 op 1 in stand gehouden te kunnen
worden en liepen de slappe gronden (waarschijnlijk dezelfde
grond als die welke in 1825 het ontstaan van afschuivingen in de
afsluitdijk veroorzaakten) zover naar de kanaalbodem uit, dat
op enkele plaatsen de 5.50 m lange damplanken der boordvoor-
ziening geheel opdreven. De belopen werden hersteld door het
storten van grindzand gedeeltelijk op een onderlaag van puin.
Op 2 November 1905 zakte de pneumatische fundering van de
spoorwegdraaipijler plotseling scheef onder een helling van
1/5 1, waarschijnlijk tengevolge van meerdere losheid van de
grond ter plaatse waar de palen voor het beveiligingswerk waren
ingespoten. Door deze palen en door spoedig aangebrachte ver
ankeringen op de wal werd het verder zakken belet.
De caisson werd, door voorzichtig de hoge kant van het mes
te ontgraven en de verankeringen verder te spannen, weder
geheel recht en op zijn plaats gebracht. Dientengevolge was ech
ter de mantel onder water geraakt en moest het kanaalpeil 1
meter worden verlaagd om deze te kunnen verhogen en het werk
te kunnen voortzetten.
Op 10 April 1907 werd de nieuwe spoorwegbrug te Sluiskil in
gebruik genomen en toen de derde trein daarover juist gepas
seerd was, werd zij aangevaren door het s.s. „Farmand", waar
door de korte arm van de opzetting werd geworpen en verbogen.
Daar de oude brug nog niet was opgeruimd kon daarover het
verkeer worden geleid. De herstelling van de toegebrachte schade
werd spoedig ter hand genomen en kwam in November gereed.
Na beproefd te zijn, kon de brug op 15 November 1907 weer voor
het spoorwegverkeer worden opengesteld.
De eigenlijke kanaalwerken werden op 1 Mei 1909 voltooid. De
sluis te Terneuzen werd op 1 December 1904 opgeleverd en die te
Sas van Gent op 28 November 1906. De sluizen zijn op 1 October
1908 voorlopig in gebruik gesteld. De officiële opening had plaats
op 15 Februari 1910 in tegenwoordigheid van Hare Majesteit
Koningin Wilhelmina.
De aan de verbeteringswerken verbonden kosten hebben onge
veer 11 millioen gulden bedragen, waarbij ruim één millioen gul
den voor de nodige onteigeningen is begrepen.
In de figuren 35, 36, 37 en 39 zijn nog enkele overzichten ge
geven van de werken in uitvoering.
Door het tot stand komen van de nieuwe werken zijn uiteraard
enkele benamingen gewijzigd moeten worden. Zo werd na de
eerste verbetering in 1882—'85 aan de oude schutsluis te Sas van
Gent de naam van „Westsluis" gegeven, terwijl de nieuwe „Oost-
sluis" werd genoemd. Na de tweede verbetering in 19001910
kreeg de nieuwe sluis de naam van „Oostsluis", terwijl de be
staande Oostsluis „Middensluis" werd genoemd. De naar de
sluizen lopende toeleidingskanalen kregen de overeenkomstige
benaming van „West-, Midden- en Oostkanaalarm."
Te Terneuzen kreeg de in 19001910 gebouwde sluis de naam
van „Westsluis", de bestaande Westsluis werd „Middensluis" ge
noemd terwijl de benaming voor de Oostsluis ongewijzigd is ge
bleven. Ook hier heeft men de Oost-, Midden- en Westkanaalarm.
De eerste van het 'oude separatiepunt naar de Oostsluis de Mid-
denkanaalarm van het nieuwe separatiepunt bij de scheepswerf
naar de Middensluis en de Westkanaalarm vanaf laatstgenoemd
separatiepunt naar de Westsluis. De oude buitenhaven kreeg de
naam van „Oostbuitenhaven" terwijl de nieuwe haven „West
buitenhaven" wordt genoemd.
Behalve de hiervoor genoemde werken dient volledigheidshalve
nog melding te worden gemaakt van de plannen die zijn gemaakt
voor eventueel toekomstige verbeteringen.
Zoals genoegzaam bekend bestaat aan Belgische zijde reeds lang
de wens dat door het bouwen van een nieuwe sluis te Terneuzen
en door het uitvoeren van verbeteringswerken aan het kanaal,
deze vaarweg geschikt zal worden gemaakt voor vaartuigen met
hene
Sluiskil
Westtt
■0
Asssrfmlg.
P
Assenfll*.^
Ri.me
- -A-'»
EMv«ld» h
Ertvelde
•Kluizen 'l/l«Terdonck
;'#Terdonck
- «Kluizen
Sjeldlnge
Sleidinge
- Ontworpen trace
Wegen
Spoorwegen
v///y/;i Bebouwing
Ontworpen trace
Wegen
Spoorwegen
Bebouwing
.JEtferaem
Won delgt m\
pokken
Tolhuis
Ihuissluis
Tolhuisslms
Fig. 40. Toekomstige verbeteringsplannen (tracé's).
nog grotere afmetingen dan voor die welke thans daarop kunnen
worden toegelaten.
Door de in 1949 ingestelde Belgische-Nederlandse Commissie
*:r.
ZONDAG 7 JUNI
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30
Nieuws; 9.45 Gram.; 10.00 Cau
serie; 10.30 Kerkdienst; 12.00
Gram.; 12.15 Toespraak; 12.20
Causerie; 12.35 Lunchconcert;
13.00 Nieuws; 13.10 Piano; 13.40
Causerie; 14.00 Zang; 15.00
Voordracht; 15.15 Gram.; 16.10
Causerie; 16.15 Sport; 16.30 Ves
pers; 17.00 Kerkdienst; 18.30
Gram.; 18.55 Koor; 19.30 Cause
rie; 19.45 Nieuws; 20.00 Klank
beeld; 21.15 Gev. programma;
22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15
Gram.
HILVERSUM H: 8.00 Nieuws;
8.20 Orgel; 8.45 Causerie; 8.55
Sport; 9.00 Causerie; 9.10 Gr.;
9.45 Causerie; 10.00 Orkest; 10.30
Met en zonder omslag; 11.00
Cabaret; 11.30 Orkest; 12.00
Sport; 12.35 Voor de heren;
12.45 Exotische muziek; 13.00
Nieuws; 13.05 Gram.; 13.10 Gev.
muziek; 14.00 Bbekbesprekimg;
14.20 Dansmuziek; 15.15 Film;
15.30 Orkest; 16.30 Sport; 17.00
Gr.; 17.30 Voor de jeugd; 17.50
Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Kerk
dienst; 19.00 Voor de jeugd;
19.35 Bijbelvertelling; 20.00 Nws.;
20.05 Opera; 21.15 Gram.; 21.25
Hoorspel; 21.55 Amusements
muziek; 22.30 Kwartet; 23.00
Nieuws; 23.15 Gram.; 23.25 Gev.
muziek.
BRUSSEL VI.: 12.00 Orkest;
12.30 Weerbericht; 12.34 Ork.;
13.00 Nieuws; 13.15 Zang; 13.30
Voor de soldaten; 14.00 Opera;
16.00 Orkest; 16.25 Gram.; 16.40
Orkest; 17.40 Gr.; 17.45 Sport;
17.50 Gram.; 18.00 Gitaarspel;
18.30 Causerie; 19.00 Nieuws;
19.30 Gev. programma; 21.30
&raüi.; 2.2.ZZ "leuws; 22.15 Ver
zoekprogramma; 23.00 Nieuws;
23.05 Dansmuziek.
Fig. 39. Verbeteringswerken Kanaal Gent—Terneuzen. Westsluis met dienstgebouwen te
Terneuzen, 11 April 1910.
voor de Waterwegen en de Havenproblemen werd medegedeeld
dat voor het te verbeteren kanaal twee tracé's in aanmerking
komen, welke beide in fig. 40 zijn aangegeven.
Gerekend vanaf Gent komen beide tracé's overeen tot aan
Rodenhuize. Vandaar volgt tracé A zoveel mogelijk het bestaande
kanaal. Het wijkt op een paar km ten noorden van het eiland
van Rodenhuize oostwaarts af en doorsnijdt het bestaande kanaal
opnieuw tegenover het krankzinnigengesticht (Zelzate) en ver
loopt verder westwaarts naar het station van Zelzate om dan te
Sas van Gent weder met het bestaande kanaal samen te vallen.
De minimum straal voor de bochten van dit tracé bedraagt
5000 m. De bocht in het bestaande tracé bij Sluiskil kan verbeterd
worden door een boog met 3000 m straal.
Tracé B wijkt eveneens benoorden het eiland van Rodenhuize
oostwaarts van het kanaal af en loopt ten oosten van Zelzate en
Sas van Gent. Het doorsnijdt Westdorpe en valt samen met het
bestaande kanaal te Sluiskil. De minimum straal voor de bochten
van dit tracé bedraagt 7000 m.
Volgens het eerste plan wordt enige bebouwing buiten de eigen
lijke bebouwde kommen van Zelzaete en Sas van Gent doorsneden,
terwijl het tracé volgens het tweede plan hetzelfde doet met de
langgerekte bebouwing van Westdorpe.
Vanaf Sluiskil tot Terneuzen komen beide tracé's weer geheel
overeen.
Het dwarsprofiel van beide tracé's is hetzelfde op Belgisch en
op Nederlands grondgebied. De afmetingen die daaraan gegeven
kunnen worden bedragen naar het inzicht van de Belgische en
Nederlandse technici voor de bodembreedte 72.m, diepte onder
het kanaalpeil 12.50 m, waarbij het natte dwarsprofiel ongeveer
1200 m2 is.
Voor de scheepvaart zijn beide tracé's nagenoeg gelijkwaardig.
Voor de gevestigde industrie is tracé A het gunstigst, omdat deze
industrie, behoudens enkele uitzonderingen, zonder te veranderen
van plaats, langs een verruimd kanaal zal gevestigd blijven.
De aanlegkosten van beide tracé's Zijn ongeveer gelijk. Aan
tracé A wordt door de Nederlandse technici bepaaldelijk de voor
keur gegeven boven tracé B.
(Wordt vervolgd.)
MAANDAG 8 JUNI
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.13 Gew. muz.; 7.45 Een woord
voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.10
Sport; 8.20 Gram.; 9.00 Voor de
zieken9.30 Voor de vrouw;
9.35 Waterstanden; 9.40 Gram.;
10.30 Morgendienst; 11.00 Gr.;
11.15 Gev. muziek; 12.30 Mede
delingen; 12.33 Orgel; 13.00
Nieuws; 13.15 Gev. muziek; 13.45
Gram.; 14.00 Schoolradio; 14.30
Gram.; 14.45 Voor de vrouw;
15.15 Gram.; 15.35 Piano; 16.00
Lezing; 16.30 Fluit; 16.55 Gram.;
17.00 Voor de jeugd; 17.45 Rege
ringsuitzending; 18.00 Gew. mu
ziek; 18.20 Sport; 18.30 Com
mentaar; 18.45 Eng. les; 19.00
Nws.; 19.10 Klas. muziek; 19.30
Radiokrant; 19.50 Opera; 23.2J
Nieuws; 23.25 Gebed; 23.50 Gr.
HILVERSUM II; 7.00 Nieuws;
7.15 Gymnastiek; 7.30 Gram.;
8.00 Nieuws; 8.18 Quatre mains;
3.35 Orkest; 9.00 Gymnastiek;
9.10 Gram.; 10.00 Causerie-, 10.05
Morgenwijding; 10.20 Gr.; 10.40
Voordracht; 11.00 Voor de zie
ken; 11.40 Gram.; 12.00 Orgel;
12.30 Mededelingen; 12.38 Gr.
13.00 Nieuws; 13.15 Voor de mid
denstand; 13.20 Lichte muziek;
13.45 Gram.; 14.00 Voor de
vrouw; 14.15 Piano; 14.40 Gram.;
14.50 Hoorspel; 15.45 Gram.-
16.30 Piano; 15.45 Vragenbeant-
woording; 17.15 Orkest; 17.50
Commentaar; 18.00 Nieuws;
18.20 Orgel; 18.35 Overzicht;
18.45 Voor de jeugd; 19.45 Rege
ringsuitzending; 20.00 Nieuws;
20.05 Opening Veilig Verkeers-
week; 20.15 Politiekapel; 20.40
Cabaret; 21.10 Orkest; 22.05 Be
schouwing over de gemeente
raadsverkiezingen; 22.20 Gram.;
22.30 Klankbeeld; 23.00 Nieuws;
23.15 Gram.
BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.;
12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.;
12.50 Koersen; 13.00 Nieuws;
13.15 Piano; 13.30 Gram.; 13.45
Piano; 14.00 Orkest; 14.50 Gr.;
16.00 Voor de zieken; 17.00 Nws.;
17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran
se les; 18.45 Gram.; 18.30 Voor
de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40
Gram.; 20.00 Opera; 22.00 Nws.;
22.05 Opera.
De Marokkaanse kwestie zal
door het politieke comité van
de Arabische liga worden be
sproken, wanneer dit in Juli te
Cairo bijeenkomt.
Dit is meegedeeld door het se
cretariaat van de liga.
VERWACHT: DE GROTE JUBILEUM FILM VAN UNIVERSAL INTERNATIONAL FILMS:
(THE WORLD IN HIS ARMS)
Het Vrije Volk schrijftVoor liefhebbers een film om geen seconde te missen
Spannend, vermakelijk en geestig. Met een lange serie
indrukwekkende opnamen in volle zee. En ook op het
tweede plan voortreffelijke rollen