HET LANDBOUWSCHAP
u:i j. 3
rctiincic
HET VLIEGTUIGONGELUK
BIJ SCHIPHOL
Voorlopige mening van deZ.L.M.
over watersnoodschade
De haringvloot uitgevaren
rie «rcuuien
De Heer LOU WES over
Samenwerkende landbouw
constructief voor de gemeenschap
INDO-CHINA
Het echtpaar Rosenberg
Canada weigert levering
van Nederlandse eieren
Foster blijft op vrije voeten
AGENDA:
Jacht op de „Hollandse nieuwebegint
Verzorg Uw huid!
AXEL.
BOSCHKAPELLE.
TERNEUZEN.
Op de algemene vergadering
wan de Hollandsche Maatschappij
wan Landbouw heeft de voorzit
ter van de Stichting voor de
Landbouw, de heer H. D. Lou
wes, een inleiding gehouden over
ihet onderwerp: „Nu het land
bouwschap komt".
Sinds 1945. toen de Stichting
voor de Landbouw optrad en zij
dit deed in de stellige verwach
ting, dat de totstandkoming van
een publiekrechtelijk landbouw
schap slechts een kwestie van
enkele maanden zou zijn, is er
veel veranderd, aldus de heer
Louwes.
Reeds in 1946 had men een
wetsontwerp voor de oprichting
van een landbouwschap gereed.
De regering oordeelde het toen
heter eerst in een raamwet de al
gemene beginselen voor publiek
rechtelijke bedrijfsorganisaties
vast te leggen en daarop moest
de instelling van het landbouw
schap wachten.
Nu is het 1953 geworden, voor
op de totstandkoming kan wor
den gerekend.
Het gaat er om, dat de land
houw en de landbouwende bevol
king, boeren, tuinders en arbei
iers een opdracht hebben te ver
vuilen voor het Nederlandse
volk, n.l. die, dat zy onze bodem
tot een zo doelmatig mogelijke
productie brengen en dat zij het
recht hebben, wanneer zij die op
dracht goed vervullen, daarvoor
als beloning een redeiyk deel van
het volksinkomen te verkrijgen,
Voor het vervullen van die op
dracht èn voor het verkrijgen
van een redelijke beloning is
eensgezindheid van optreden
«óór alles nodig.
Spreker wees op een punt, dat
sterk blijft vragen om volledige
steun en ook om het geloof er in:
de samenwerking van onder
nemers en arbeiders.
Aan de ene kant kan men zeg
gen, dat deze samenwerking van
de boeren- en landarbeidersorga
ni sa ties vanzelfsprekend is ge
worden. Zij is zo vanzelfspre
kend geworden, dat het weinig
meer opvalt, dat b.v. het hoofd
bestuur en het dagelijks bestuur
van de Stichting voor de Land-
Bouw, samengesteld uit boeren
en landarbeidersvertegenwoordi
gers voor alle bedrijfsgenoten
vorm geven aan de landbouwpoli
tiek. Het merkwaardige ervan
Beleven wij alleen, wanneer het
ons gelukt buitenlandse collega's
tot begrip te brengen van wat
wij hier doen, aldus de heer Lou
wes.
Spreker is er vrij gerust op,
dat de ondernemers open blijven
staan voor de technische en or
ganisatorische voorlichting, wel
ke in zo ruime mate wordt ge
geven. Zij zullen aan het onder
wijs en aan de coöperatie aan
dacht blijven geven. Maar juist
de voortgaande eisen, welke aan
Jjc jèicier.s van grote bedrijven
«jordeif gesteld, zowel technisch
ais organisatorisch en admini
stratief maakt hen steeds meer
afhankelijk van het kunnen be
schikken over toegewijde en ge
schoolde arbeiders. Wanneer
deze krachten komen te ontbre
ken, wordt het de ondernemers
eenzaam op hun bedrijven. De
vorming van toegewijde en ge
schoolde arbeiders is hard nodig.
"Volgens het Chinees-commu
nistische persbureau Nieuw Chi
na heeft de leider der opstan
dige Vietminh, Ho Tsji Minh,
verklaard dat zijn troepen van
2 tot 10 Mei door -Franse unie
strijdkrachten verdedigde pos
ten in de Tonkinese delta heb
ben bezet.
Naar sprekers mening kan
men hierover thans allerminst
gerust zijn.
In de eerste plaats is het land-
arbeidersberoep nog niet wegge
komen onder een zekere druk
van een onaanzienlijk, weinig ge
waardeerd, slecht betaald, onin
teressant en zwaar beroep te zijn.
Het moge dan waar zijn, dat
er de laatste tijd grote verande
ringen zijn teweeggebracht, deze
algemene opvatting heerst nog
zowel in de kring van de land
arbeiders als in die van de pu
blieke opinie en het gevolg daar
van is, dat velen trachten buiten
de landarbeidersstand een beroep
te vinden en dat de jonge meis
jes liever een vrijer hebben met
een boordje om dan één met eelt
aan de handen en een geur van
de stal in zijn kleren.
Het moet vaststaan, dat de lo
nen en de arbeidsvoorwaarden
van de landarbeider in een rede-
ïyke verhouding staan tot het
geen in andere bedrijfstakken
voor soortgelijk werk wordt be
taald. De sociale voorziening
moet evengoed zijn en met name
aan de huisvesting zal grote aan
dacht moeten worden besteed.
Het systeem van werkclassifi-
catie zal aantonen, dat de ge
schoolde landarbeider hoog moet
worden geclassificeerd en dat hi;
op grond daarvan recht heeft op
maatschappelijke waardering.
Zijn werk biedt naast bezwaren
ook het voordeel van voor een
groot deel in de open lucht te
worden volbracht, van afwisse
lend te zijn en niet meer uit een
aaneenschakeling van zware li
chamelijke arbeid te zijn samen
gesteld.
Maar al deze redeneringen ge
ven weinig, wanneer zij in het
besef van de landarbeider niet le
ven en niet in dat van zijn vrouw,
zijn kinderen en de publieke opi
nie van zijn dorp. Wij zullen dus
alles moeten doen om dit maat
schappelijk prestige te verhogen.
Verder dient het gehele sociale
terrein te worden bewerkt, loon
regelingen, arbeidsvoorwaarden
pensioenregelingen en wat er
verder op dit uitgebreide terrein
te doen is.
De overheid zal steeds in laat
ste aanleg prijzen, de omvang
van de productie en de lonen
moeten bepalen, voorzover en
voor zolang er met publiekrech
telijke bevoegdheden prijzen en
lonen zullen worden vastgesteld.
Als ieder dit in eigen kring zou
doen, de industrie, de tussenhan
del, het verkeer etc., zou van on
ze nationale, economische en so
ciale huishouding moeten worden
getuigd, wat het boek der Rich
teren zegt van Israel, dat er geen
rechter in Israel was en dat ieder
deed, wat goed was in zijn ogen.
Als straks het landbouwschap
komt, laten wij dan met elkander
met goede wil en op handslag
van goede trouw starten. Goede
mannen en vrouwen in onze
agrarische bedrijfsgemeenschap
zullen naar recht en biliykheid
het beste met elkander moeten
zoeken. En dat zal kunnen, want
waar een wil is, is een weg!, zo
besloot de heer Louwes.
Het Amerikaanse opperge-
recht heeft het verzoek om her
ziening van het proces tegen
het echtpaar Rosenberg van de
hand gewezen.
Het echtpaar was tot de elec-
trische stoel veroordeeld op
grond van atoomspionnage. Het
echtpaar kan zijn leven nog
redden door aan de autoriteiten
spionnagegeheimen mede te de
len, voorzover het nog in het be
zit van dergelijke geheimen is.
Het verzoek om clementie
werd in Februari door de presi
dent verworpen.
Ambtenaren van het Ameri
kaanse ministerie van Land
bouw hebben meegedeeld, dat
een hoeveelheid van bijna één
millioen eieren uit Nederland
niet is aanvaard, omdat de
eieren niet voldeden aan de
normen die door Canada wor
den gesteld.
Er heerst op het ogenblik in
Canada een schaarste aan
eieren die waarschijnlijk eerst
in September aanstaande zal
zijn overwonnen.
In een officiële verklaring
schrijft de K.L.M. daags na het
vliegtuigongeluk bij Schiphol op
2e Pinksterdag, dat bij de ge
slaagde noodlanding 15 passa
giers ongedeerd bleven, terwijl
van de overige dertien er acht
slechts lichte en vijf meer ernsti
ge verwondingen opliepen. Van
de bemanning liep de derde be
stuurder ernstig letsel op, terwijl
de gezagvoerder, de tweede be
stuurder en de mecano licht wer
den gewond. De beide stewardes
sen bleven ongedeerd.
Over de oorzaak van het onge
luk, zo wordt in de verklaring ge
zegd, valt op het ogenblik nog
niets mede te delen. De rijks
luchtvaartdienst en de K.L.M. zijn
terstond na het ongeluk met het
onderzoek begonnen.
Dit is het eerste ongeluk met
een Convair-240, waarvan de
K.L.M. er twaalf bezit. In totaal
zijn er bij de 16 luchtvaartmaat
schappijen, die dit toestel in haar
vloot hebben opgenomen, 175 in
gebruik. De „Convair" is het
meeste verkochte na-oorlogse
vliegtuigtype, gebouwd door een
vliegtuigfabriek te San Diego in
de Verenigde Staten.
Intussen heeft de K.L.M .12
verbeterde typen, de Convair-340,
bij deze fabriek besteld. DeZe
nieuwe toestellen zullen waar
schijnlijk nog in de loop van dit
jaar op enkele luchtlijnen worden
gebruikt.
Met de twaalf Convairs-240, die
de K.L.M. thans reeds heeft, zijn
sinds 1948 naar schatting 650.000
passagiers vervoerd. De geza
menlijke afstand, die deze vlieg
tuigen hebben afgelegd, bedraagt
bijna 23% millioen km.
BUITENGEWONE ZITTING
PROVINCIALE STATEN.
De Commissaris der Koningin
heeft aan de Koningin verzocht
hem machtiging te verlenen tot
het bijeenroepen der provinciale
staten in buitengewone zitting
op Vrijdag 29 Mei 1953 in de
Statenzaal aan de Groenmarkt te
Middelburg.
Op de agenda voor deze zitting
komt o.m. voor een nota van
Gedeputeerde Staten, houdende
nadere mededelingen over het
geen tot dusver is geschied ter
voorlopige voorziening in de als
gevolg van de watersnoodramp
ontstane moeilijkheden, alsmede
omtrent hetgeen verder in voor
bereiding is.
Deze nota bevat tevens enige
aanvullingen op en correcties
van aan de staten reeds bij een
vorige gelegenheid gedane mede
delingen met betrekking tot de
watersnoodramp.
KONINKLIJKE
ONDERSCHEIDINGEN.
Bij koninklijk besluit is toege
kend het bronzen kruis aan de
voormalige, als zodanig tijdelijk
benoemde, reserve-majoor voor
algemene dienst J. F. J. M. Cas-
parie. De heer Casparie te Hulst
was destijds cystrictscommandant
van de O.D. in Oost Zeeuws-
Vlaanderen. Hij onderhield con
tact met de witte brigade in Bel
gië en leverde o.a. op 5 Septem
ber 1944 een vuurgevecht met de
Duitsers. Later toen de boerderij,
waar de staf zich bevond, werd
omsingeld, wist hij door een
snelle vlucht te ontkomen.
Voorts is het bronzen kruis
toegekend aan de sergeant le klas
J. M. C. Elenbaas uit Tholen
wegens moedig optreden als com
mandant B.S. te Tholen tijdens
de terugtocht der Duitsers in No
vember 1944.
De heer W. Poppe te Vlissin-
gen, leider van een verzetsgroep,
welke na de landing der com
mando's op 1 November 1944 met
de Duitsers in de z.g. nieuwe stad
te Vlissingen vuurgevechten le
verde, kreeg eveneens het bron
zen kruis.
De voorzitter der Amerikaan
se communistische partij, de
72-jarige William Foster, zal op
vrije voeten blijven. Hij had te
recht moeten staan wegens „sa
menzwering tot gewelddadige
omverwerping der Amerikaanse
regering".
De rechter was echter van
mening dat een proces mogelijk
de dood van Foster, die aan een
hartkwaal lijdt, zou betekenen.
Zijn zaak is nu voor onbepaalde
tijd uitgesteld.
HEDEN:
TERNEUZEN: Luxor Theater
8 uur: Biosc. De trek naar
het Westen.
AXEL: Het Centrum, 8 uur:
De grote Polygoon Sportfilm.
MORGEN:
TERNEUZEN: Concertge
bouw, 8 uur: Roode Kruis-
actie 1953; Opvoering Men
sen in nood.
AXEL: Het Gulden Vlies, 3
uur: Vergadering van inge
landen van de Beoosten Bly
Benoorden polder.
Zeer uitvoerig heeft het dage
lijks bestuur van de Z. L. M. aan
de hand van mededelingen van
deskundigen de verschillende be
palingen van het ontwerp wa-
tersnood-schadewet besproken in
zijn dezer dagen te Goes gehou
den vergadering. Besloten is, zo
blijkt uit het Zeeuwsch Land
bouwblad, het officiële orgaan
van de Z. L. M., dit ontwerp op
nieuw te bespreken in de verga
dering van het hoofdbestuur der
Z. L. M. op 2 Juni a.s. te Zierik-
zee.
Voorlopig meende het dagelijks
bestuur dat er verscheidene de
len van de schaderegeling zijn
die vrij bevredigend worden ge
regeld. Verlroen gegane bedrijfs
voorraden en vee worden op een
behoorlijke basis vergoed.
Belastingheffing ineens.
Daartegenover staat dat het
ontbreken van een regeling van
de huisraadschade in deze wet
zeer onbevredigend wordt ge
acht. Dat de regering dit wil
overlaten aan het nationale ram
penfonds beantwoordt volgens
het dagelijks bestuur der Z. L. M.
in het geheel niet aan de bedoe
lingen van de schenkers die be
dragen in genoemd fonds hebben
doen vloeien. Deze bedoelingen
waren veelal aan de slachtoffers
iets extra's te verschaffen boven
de te geringe uitkeringen van het
rijk. Door de gehele huisraad-
schade aan het nationale ram
penfonds over te laten, hebben
de gevers als het ware een be
lastingheffing ineens betaald. De
getroffenen wier schade toch al
aanzienlijk groter is dan kan en
zal worden vergoed, worden door
een dergelijke regeling opnieuw
gedupeerd.
Nasehade.
Een tweede punt dat, naar de
mening van het dagelijks bestuur
der Z. L. M., in het ontwerp ont
breekt is een vergoeding van de
nasehade, die met name in de
landbouw, zo belangrijk is. De
vergadering was er zich terdege
van bewust, dat een volledige
regeling van de vergoeding van
veel bedrijfsschade uiterst moei
lijk, in gevallen zelfs onmogelijk
is. Doch het ontbreken van enige
tegemoetkoming aan de gedu
peerden is voor allen die zich
van de toestanden in de ramp
gebieden op de hoogte hebben
gesteld onaanvaardbaar.
De achterstand in welvaart die
in bedoelde gebieden zal ontstaan
ten opzichte van overig Neder
land wanneer in het gebied geen
bedrijfsschade zal worden ver
goed, zou in de toekomst zeker
de nodige spanningen en moei
lijkheden doen ontstaan.
Uitbetaling huren en renten
Enkele overige punten die, al
dus het dagelijks bestuur van de
Z. L. M., een verbetering drin
gend behoeven zijn de uitbeta
lingen van huren en renten en
de percentages die bij herstel en
nieuwbouw voor eigen rekening
komen. In het bijzonder de rege
ling van de gebouwenschade zal
een te grote eigen investering
van de gedupeerden vergen daar
dezen vrijwel altijd ook huis
raad- en grondschade zullen heb
ben. Dat de schade bij vererving
alleen in rechte lijnen zal wor
den uitbetaald, met uitzondering
dan van gebouwen en grond
schade, moet het dagelijks be
stuur der Z. L. M. afwijzen.
Voorts zouden verloren gegane
geldbedragen zeker tot een klein
bedrag zijn te vergoeden.
Het dagelijks bestuur der Z.L.M.
heeft besloten met alle beschik
bare en geoorloofde middelen te
trachten diegenen die het ont-
werp-wet straks krijgen te be
oordelen, te overtuigen dat
bovengenoemde verbeteringen
noodzakelijk zijn.
Tegen zonnebrand, stuklopen,
doorzitten, schrijnen, smetten en
ter verbetering der huidPurol.
Vliegtuigwrak opgeruimd.
De vele belangstellenden, die
Dinsdagmorgen een kijkje zijn
gaan nemen bij de Schipholweg,
kónden nog slechts vage sporen
van het toch nog vrij verse onge
luk ontwaren, 's Nachts waren de
wrakstukken van de verongeluk
te K.L.M.-Convair met hijskranen
van het weiland gelicht en op
trucks naar een der loodsen op
het Vliegveld vervoerd. Op de
plaats van het ongeluk was nau
welijks een stukje metaal te vin
den. Het prikkeldraadhek tussen
de weg en het fietspad was al
weer hersteld en slechts de stom
pen der afgerukte struiken van
de heg, die het vliegveld om
zoomt, alsmede een met grote
kracht door de buik van het toes
tel in het asphalt van de Schip
hofweg geslagen groeven, vorm
den nog aanwijzingen van het on
geluk. Niettemin zag men de ge
hele morgen groepjes mensen bij
een.
Toestand van de slachtoffers.
De toestand van de bij de vlieg
ramp gewonde buitenlandse pas
sagiers is over het algemeen re
delijk wel.
Over de Nederlandse gewonden
die in het Wilhelmina-gasthuis
worden verpleegd, kon men
slechts mededelen dat hun toe
stand geheel is als in de gegeven
omstandigheden mocht worden
verwacht.
Chr. Gymnastiekvereniging.
De Chr. gymnastiekvereniging
„Voorwaarts" heeft met 40 dames
en meisjes deelgenomen aan de
gewestelijke turndemonstraties te
Bergen op Zoom. Er waren negen
deelnemende verenigingen.
Een Axelse damesgroep be
haalde een eerste prijs, terwijl
drie meisjesgroepen van „Voor
waarts" beslag legden op tweede
prijzen.
Diploma-uitreiking Nationale
Reserve.
De klasse Boschkapelle van de
Nationale Reserve organiseerde
in het parochiehuis te Boschka
pelle een gezellige avond, waarop
tevens de uitreiking plaats vond
van de diploma's aan hen, die
met goed gevolg het examen voor
geoefend soldaat hadden afge
legd. Onder de aanwezigen op
deze avond merkten we op ma
joor Verstappen, districtscom
mandant van de Nationale Re
serve; kapitein Fassaert; burge
meester Hendrikse van Vogel
waarde en de pastoor van Bosch
kapelle.
Nadat de plaatselijke instruc
teur, de heer Koopmans, de aan
wezigen welkom had geheten,
nam de burgemeester van Vogel
waarde het woord. Hij bracht
dank aan overste De Feijter, die
thans gepensionneerd is, voor het
vele werk dat deze heeft ver
richt. Aan zijn opvolger, majoor
Verstappen, gaf hij de toezegging,
dat op de steun van de gemeente
gerekend kan worden. Verder
sprak burgemeester Hendrikse
woorden van dank voor de hulp,
die tijdens de watersnood is on
dervonden.
Majoor Verstappen, die daarna
de aanwezigen toesprak, noemde
de plechtigheid van het uitreiken
van de diploma's, waarvoor hij
naar Boschkapelle was gekomen,
het oogsten van hetgeen overste
De Feijter met zijn helpers ge
zaaid heeft. In het verband van
de Nationale Reserve worden sol
daten opgeleid, die geoefend en
paraat zijn. Hij hoopte, dat het
bereikte succes bestendigd mocht
worden en vooral ook voor uit
breiding vatbaar mocht zijn. Sol
daten vormen is een moeizaam
werk, aldus majoor Verstappen.
Alleen kan niets bereikt worden,
wel- in ploegverband. Het valt
dan ook te betreuren, indien er
bij de oefeningen afwezigen zijn.
Aansluitend op zijn toespraak
reikte majoor Verstpapen de di
ploma's uit. Van de klasse Bosch
kapelle ontvingen het diploma de
heren: Mattens, Giele, Ducheine,
Van Bunderen, de Schepper en
Van Damme. Van de klasse Stop
peldijk de heren: Mangnus, Van
Eek, Van Esbroeck, Van Puijvel-
de en Serrarens.
De jongerengroep van het
Zeeuws-Vlaams toneel was be
reid gevonden deze avond op te
luisteren met een opvoering van
het successtuk „De Huistyran"
van Bomans. Na de plechtigheid
van de uitreiking kwam deze
groep onder regie van de heer J.
de Caluwé aan bod. Dat het ver
toonde de toets der critiek kon
doorstaan, behoeft na de succes
volle opvoeringen van dit stuk
elders wel geen betoog.
De heer Koopmans dankte de
uitvoerenden voor het spel en
hoopte in de toekomst nog eens
een beroep op hen te kunnen
doen.
In gezellig samenzijn werd de
rest van de avond doorgebracht.
De directie van WiltonFeije-
noord heeft besloten over de
dag, waarop de vorige week ge
staakt werd, 4% uur loon uit te
keren. Het was een werkdag
van 8% uur, zodat de arbeiders
in ieder geval 4% uur loon der
ven. Er was die dag zeven uur
lang gestaakt.
DE ONBEWAAKTE OVERWEG
De 69-jarige ongehuwde heer
Verhoef uit Achterveld is Zondag
op de onbewaakte overweg nabij
de boerderij Oud-Bakelaar door
de trein AmersfoortEde gegre
pen en gedood. De heer V. reed
op een bromfiets. Hij zou giste
ren naar familie in Canada zijn
vertrokken.
Kamer van Koophandel.
Dinsdag 2 Juni komt de Kamer
van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuws-Vlaanderen" in al
gemene vergadering bijeen in ae
raadszaal te Breskens.
Aan de orde komen o.m. de in
poldering van het land van Saef-
thinge; de nieuwe veerhaven te
Breskens en de havencommissie
Terneuzen.
E.H.B.O.-cursus B.B.
De elementaire cursus E.H.B.O.
die werd gegeven in het kader
van de Bescherming Burgerbe
volking, is dezer dagen beëindigd.
Alle cursisten, behorende tot het
gemeentepersoneel, verwierven
het getuigschrift. De cursus stond
onder leiding van de heren C. V.
de Koek, arts, en C. Sol als in
structeur.
Engels tankschip aan de
grond.
Het 7410 br. reg. ton metende
Engelse motortankschip „San
Ambrosio", van de „Eagle Oil and
Shipping Comp." te Londen, dat
Maandag ligplaats had gekozen
op de rede van Terneuzen, is gis
termorgen tijdens het lossen ten
gevolge van de hevige windsto
ten bij het opkomend onweder
op drift geraakt en aan de grond
gelopen. Vijf sleepboten zijn er
bij hoog water in geslaagd het
schap vlot te trekken.
In de loop van de middag is de
„San Ambrosio" door drie sleep
boten naar Vlissingen gesleept,
waar, nadat het restant van de
lading is gelost, het schip zal
worden gerepareerd.
Ook een tank-binnenschip kwam
door de hevige windstoten in het
ongerede en beliep een lek toen
het in aanraking kwam met de
steenglooiïng van de zeedijk.
Het schip werd de Westelijke
buitenhaven binnengesleept.
kalme,
Een kalme, door maanlicht
overgoten zee. Pinkelende lich
tjes en een vuurtoren, die nu en
dan goedmoedig een likje licht
over een donkere scheepsromp
schoot. Ruim zestig loggers van
de Scheveningse haringvloot voe
ren uit voor de nieuwe teelt.
Kort na middernacht kwam er
beweging in de beide havenkom
men, waar de getuigde schepen
vaarklaar lagen. Onder de heider-
geschrobde dekken wachtten de
bolle vaten op de zilveren vangst.
Rond iedere loopplank stonden
zacht pratende mensengroepen.
Nog wat onhandige zoenen van
jongvrijende stellen. „Dag vader,
dag moeder, dag jongens". De
scheepstoeter waarschuwde en
het eerste schip stak van wal.
Langs de havenhoofden, op
strand en boulevard duizenden en
duizenden mensen, die getuige
wilden zijn van dit stukje vredige
Hollands glorie: de uitvaart van
de vissersvloot, begin van de
spannende jacht om de eerste
nieuwe.
Een jonge, blonde zus was in
een lantaarnpaal geklommen om
haar jongen een laatste blik te
gunnen.
„Behouden teelt" is de heil
wens, die schippers, vissers en
jongmaatjes krachtens traditie
meekrijgen.
De motoren klopten en plopten
rustig. Eerst buitengaats zouden
zij op volle toeren draaien. Een
uur lang passeerden de Scheve
ningse loggers de revue. Het is
de vloot van de Den Duiken, de
Van der Zwans, de Van der
Toorns, de Vrolijken, de Pronken,
de De Jongs, de Van Leeuwens
en hoe zij verder heten. Elk schip
met vijftig netten van dertig me
ter: de halve vleet. De trawlnet-
ten zijn thuisgelaten. Alleen het
drijfnet zal gebruikt worden om
door W. KERREMANS.
23)
(Nadruk verboden).
Bevend van opwinding wacht
te hij de cavalcade op en liep
naast de troep mee. Twee of
eigenlijk vier teugels had ieder
paard, dat had hij nog nooit ge
hoord en het paard had twee
bitten in z'n bek en de mannen
droegen sporen aan hun laai zen.
Hoe is 't mogelijk, dacht bij, om
er zo onverschillig op te zitten
als die kerels, wanneer je het
geluk hebt op zulke mooie paar
den te mogen rijden, en op zulke
dure zadels. Wat zag dat alles er
verzorgd en opgepoetst uit. Hé,
daar steigerde een paard even,
heerlijk daar op te zitten en zo'n
dier weer in bedwang te krijgen.
Als hij ooit zoiets zou kunnen
bereiken.
Daar schoot hem een gedachte
door het brein, die hem in eens
deed stilstaan van opgewonden
heid. Natuurlijk dat was het, dat
was mogelijk zo zeker als hij
daar liep. Waarom niet? Hfj -zou
immers ook zo kunnen worden,
als hij in dienst moest, dan zou
hij zich opgeven bij het paarden
volk te willen komen, dan zou hij
ook een paard hebben en er da
gelijks op kunnen rijden. Het
was niet te geloven dat het mo
gelijk was en toch kon het.
Het was nog wel 3 jaar eer het
zover zou zijn, maar zolang kon
hij wachten en" zich op het voor
uitzicht verheugen. Hij zou thuis
drek naar de huzaar gaan en hem
alles vragen over zijn diensttijd
en hoe je het moest aanleggen
om bij het paardenvolk te ko
men.
Marien liep mee met de solda
ten tot aan de kazerne van de
veldartillerie op de Leidse weg
en bleef er nog een tijd voor
staan. Hij zag soldaten bezig met
paarden, die vastgebonden ston
den aan ringen in de muur, met
roskammen en borstelen der die
ren en kon zich niet verzadigen
aan die aanblik. Liefst zou hij
dadelijk zich maar hebben aan
gemeld om dienst te nemen en
ook dat mooie leven te gaan be
ginnen en het viel hem zwaar,
weg te gaan van die verlokkende
tonelen.
Hij wandelde naar het station
en dacht niet meer aan hetgeen
hij met Van Kesteren had be
sproken, maar alleen aan die rui
ters, die paarden en de mogelijk
heid om over enige jaren ook bij
het paardenvolk te komen.
In de wachtkamer at hij zijn
brood en bestelde koffie.
„Meneer", zei hij tot de kellner
en of hij afteblief een kop koffie
kon krijgen". Hij wist van Schip
pers dat hij een fooi moest geven
en deed dat ook.
Toen hij in Breedam aankwam
ging hij rechtstreeks naar de wo
ning van de huzaar, de bijnaam
van de boerenarbeider De Kruif,
die in zijn diensttijd bij de cava
lerie had gediend. De huzaar was
bezig zijn konijnenhok schoon te
maken en hij vroeg of Marien
hem kwam helpen.
„Je ziet toch dat ik mijn Zon
dagse goed aan heb", verweerde
Marien, „anders graag".
„Nou allo dan, maar ik ben zo
klaar. Had je wat?"
„Ja, hoe is dat als je bij 't
paardenvolk wilt komme as je
onder dienst mot?"
De huzaar lachte:
„Zit je nog altijd tot je nek in
de paardrijderij? Dat is voor jou
eten en drinken, schat ik. As je
nou effe wacht, dan zet ik het
hok weer op zijn plaas en dan zal
ik je alles ervan vertellen."
Toen de huzaar begon met zijn
inlichtingen, zat Marien met ge
spannen en stille vreugd naar
hem te luisteren. Hij vernam dat
men om bij de cavalerie te kun
nen komen een bepaald gewicht
en lengte moest hebben en dat je
er apart voor gekeurd werd en
dat ze dan nog maar alleen jon
gens namen, die al met paarden
hadden gewerkt.
„Dat kan jij nou niet zo opge
ven as je voor de keuring komp,
dus dat zal een zware hijs voor
je zijn, Marien".
„Nou maar, dan gaan ik toch
zekers drek bij een boer met de
paarden werken!"
Doch tegelijk dat hij het zei
begreep hij, dat het niet kon en
de huzaar behoefde niet eens te
vragen:
„Ga je dan weer vort van het
febriek?"
Neje, dat nou niet, maar ik
zal zien of ik niet zo nou en dan
eens met de paarden kan rijden,
wegbrengen en zo".
„Ja zie je, dat zit nou zo", ver
volgde de huzaar zijn informa
ties, „Je kompt bij zo'n stel man
nen, die je van alles vragen en
dan geef je op, dat je bij de ca
valerie wil. Heb je kennis van
paarde? vraagt er dan een. Ja
zeg je en dat is dan waar ook.
Goed, hij gaat heen en schrijft
dat op het pampier, maar dat
stuk gaat weer naar 'n ander
stel en die lezen daarop asdat
Marien Venkel kennis het van
paarden en dat ie graag bij het
paardenvolk wil komen. Nou dan
vragen ze al niet meer en as je
dan goedgekeurd wordt dan heb
je best kans om bij de huzaren
of bij de veld te komen. Je mot
er wel bijzeggen, dat je 't mie
ters graag wil, dat horen ze
graag."
(Wordt vervolgd).
de jonge, vette haring onbescha
digd voor de wal te krijgen.
Voor de toeschouwers, die het
langst bleven, was een schoon
sluitstuk bewaard. Tegen half 2
stak de sierlijke witte boeg van
het hospitaal-kerkschip „De
Hoop" het havenkanaal in, een
statige zwaan na al die vrijwel
uitsluitend zwartgeverfde sche
pen.
Schokker op het strand.
Doordat een net in de schroef
verward raakte, is de Scheve
ningse schokker Sch 86 in de
buurt van Kijkduin op het strand
gelopen.
Toen de motor afsloeg, werd
het schip stuurloos en de harde
noordenwind dreef het snel op de
kust. De reddingboot „Arthur"
voer uit om hulp te bieden, doch
toen bleek dat er voor de twee
opvarenden geen gevaar was, is
zij weer teruggekeerd. De schok
ker had zich niet diep in het
zand geboord, zodat er goede
hoop was hem vlot te trekken.
Vlaggende vloot voer uit
in donderbui.
Noodweer begeleidde de uitva
rende loggervloot, die Dinsdag
ochtend IJmuiden heeft verlaten
voor de jacht op de eerste Hol
landse nieuwe. In schrille tegen
stelling tot de stralende vlagge
tjesdagen vertoonde de lucht
liaar dreigendste gezicht. Niette
min waren honderden mensen
naar de haven gekomen om de
uitvaart van de nog vlaggende
vloot van dertig schepen een
vaarwel toe te roepen.
Met de „Sakina" K 32 voorop
zijn de schepen tegen negen uur
naar het noorden gekoerst, de
zwakke broeders op sleeptouw
genomen door de sterke schepen.
In de loop van vandaag zullen de
eerste drijfnetten over boord
gaan in de buurt van de 57ste
breedtegraad, onder de aloude
bede „Op hoop van zegen, de He-
re voorziet".
Donderdagmorgen wordt voor
de eerste maal „gehaald". De
kantjes zullen dan direct aan de
jagers worden overgegeven, ten
zij een logger de eerste nacht
reeds genoeg vangt om er zelf
tussenuit te kunnen gaan. In de
loop van Vrijdag kan men de eer
ste groene maatjes op de markt
verwachten.
Ook de Vlaardingse vloot
uitgevaren.
In Vlaardingen heerste er reeds
vroeg een hele drukte aan de Ko
ningin Wilhelminahaven, waar
bakkers en groenteboeren af en
aan reden om de haringschepen
van het laatste proviand te voor
zien. Het had nog geen zes uur
geslagen, toen de VI 203, de ,,Di-
na", schipper H. van Roon, het
startsein gaf. Dit schip-verliet als
eerste de havenmond. Toen volg
den geleidelijk de andere sche
pen, dit jaar echter niet in het
tempo zoals wij dat de laatste ja
ren gewoon zijn geweest: Men
wenste blijkbaar de mooi opge
poetste schepen voor averij te be
hoeden, zodat het ruim half ze
ven was, eer het laatste van de
21 schepen de haven had verla
ten. Eenmaal op de Maas aange
komen, begon de grote jacht om
zo spoedig mogelijk zee te kun
nen kiezen en de visgronden te
bereiken.
Beide havenhoofden en de
Maasboulevard zagen zwart van
de mensen, die de bemanningen
goede reis en gezondheid narie
pen.