HET LANDBOUWSCHAP u:i j. 3 rctiincic HET VLIEGTUIGONGELUK BIJ SCHIPHOL Voorlopige mening van deZ.L.M. over watersnoodschade De haringvloot uitgevaren rie «rcuuien De Heer LOU WES over Samenwerkende landbouw constructief voor de gemeenschap INDO-CHINA Het echtpaar Rosenberg Canada weigert levering van Nederlandse eieren Foster blijft op vrije voeten AGENDA: Jacht op de „Hollandse nieuwebegint Verzorg Uw huid! AXEL. BOSCHKAPELLE. TERNEUZEN. Op de algemene vergadering wan de Hollandsche Maatschappij wan Landbouw heeft de voorzit ter van de Stichting voor de Landbouw, de heer H. D. Lou wes, een inleiding gehouden over ihet onderwerp: „Nu het land bouwschap komt". Sinds 1945. toen de Stichting voor de Landbouw optrad en zij dit deed in de stellige verwach ting, dat de totstandkoming van een publiekrechtelijk landbouw schap slechts een kwestie van enkele maanden zou zijn, is er veel veranderd, aldus de heer Louwes. Reeds in 1946 had men een wetsontwerp voor de oprichting van een landbouwschap gereed. De regering oordeelde het toen heter eerst in een raamwet de al gemene beginselen voor publiek rechtelijke bedrijfsorganisaties vast te leggen en daarop moest de instelling van het landbouw schap wachten. Nu is het 1953 geworden, voor op de totstandkoming kan wor den gerekend. Het gaat er om, dat de land houw en de landbouwende bevol king, boeren, tuinders en arbei iers een opdracht hebben te ver vuilen voor het Nederlandse volk, n.l. die, dat zy onze bodem tot een zo doelmatig mogelijke productie brengen en dat zij het recht hebben, wanneer zij die op dracht goed vervullen, daarvoor als beloning een redeiyk deel van het volksinkomen te verkrijgen, Voor het vervullen van die op dracht èn voor het verkrijgen van een redelijke beloning is eensgezindheid van optreden «óór alles nodig. Spreker wees op een punt, dat sterk blijft vragen om volledige steun en ook om het geloof er in: de samenwerking van onder nemers en arbeiders. Aan de ene kant kan men zeg gen, dat deze samenwerking van de boeren- en landarbeidersorga ni sa ties vanzelfsprekend is ge worden. Zij is zo vanzelfspre kend geworden, dat het weinig meer opvalt, dat b.v. het hoofd bestuur en het dagelijks bestuur van de Stichting voor de Land- Bouw, samengesteld uit boeren en landarbeidersvertegenwoordi gers voor alle bedrijfsgenoten vorm geven aan de landbouwpoli tiek. Het merkwaardige ervan Beleven wij alleen, wanneer het ons gelukt buitenlandse collega's tot begrip te brengen van wat wij hier doen, aldus de heer Lou wes. Spreker is er vrij gerust op, dat de ondernemers open blijven staan voor de technische en or ganisatorische voorlichting, wel ke in zo ruime mate wordt ge geven. Zij zullen aan het onder wijs en aan de coöperatie aan dacht blijven geven. Maar juist de voortgaande eisen, welke aan Jjc jèicier.s van grote bedrijven «jordeif gesteld, zowel technisch ais organisatorisch en admini stratief maakt hen steeds meer afhankelijk van het kunnen be schikken over toegewijde en ge schoolde arbeiders. Wanneer deze krachten komen te ontbre ken, wordt het de ondernemers eenzaam op hun bedrijven. De vorming van toegewijde en ge schoolde arbeiders is hard nodig. "Volgens het Chinees-commu nistische persbureau Nieuw Chi na heeft de leider der opstan dige Vietminh, Ho Tsji Minh, verklaard dat zijn troepen van 2 tot 10 Mei door -Franse unie strijdkrachten verdedigde pos ten in de Tonkinese delta heb ben bezet. Naar sprekers mening kan men hierover thans allerminst gerust zijn. In de eerste plaats is het land- arbeidersberoep nog niet wegge komen onder een zekere druk van een onaanzienlijk, weinig ge waardeerd, slecht betaald, onin teressant en zwaar beroep te zijn. Het moge dan waar zijn, dat er de laatste tijd grote verande ringen zijn teweeggebracht, deze algemene opvatting heerst nog zowel in de kring van de land arbeiders als in die van de pu blieke opinie en het gevolg daar van is, dat velen trachten buiten de landarbeidersstand een beroep te vinden en dat de jonge meis jes liever een vrijer hebben met een boordje om dan één met eelt aan de handen en een geur van de stal in zijn kleren. Het moet vaststaan, dat de lo nen en de arbeidsvoorwaarden van de landarbeider in een rede- ïyke verhouding staan tot het geen in andere bedrijfstakken voor soortgelijk werk wordt be taald. De sociale voorziening moet evengoed zijn en met name aan de huisvesting zal grote aan dacht moeten worden besteed. Het systeem van werkclassifi- catie zal aantonen, dat de ge schoolde landarbeider hoog moet worden geclassificeerd en dat hi; op grond daarvan recht heeft op maatschappelijke waardering. Zijn werk biedt naast bezwaren ook het voordeel van voor een groot deel in de open lucht te worden volbracht, van afwisse lend te zijn en niet meer uit een aaneenschakeling van zware li chamelijke arbeid te zijn samen gesteld. Maar al deze redeneringen ge ven weinig, wanneer zij in het besef van de landarbeider niet le ven en niet in dat van zijn vrouw, zijn kinderen en de publieke opi nie van zijn dorp. Wij zullen dus alles moeten doen om dit maat schappelijk prestige te verhogen. Verder dient het gehele sociale terrein te worden bewerkt, loon regelingen, arbeidsvoorwaarden pensioenregelingen en wat er verder op dit uitgebreide terrein te doen is. De overheid zal steeds in laat ste aanleg prijzen, de omvang van de productie en de lonen moeten bepalen, voorzover en voor zolang er met publiekrech telijke bevoegdheden prijzen en lonen zullen worden vastgesteld. Als ieder dit in eigen kring zou doen, de industrie, de tussenhan del, het verkeer etc., zou van on ze nationale, economische en so ciale huishouding moeten worden getuigd, wat het boek der Rich teren zegt van Israel, dat er geen rechter in Israel was en dat ieder deed, wat goed was in zijn ogen. Als straks het landbouwschap komt, laten wij dan met elkander met goede wil en op handslag van goede trouw starten. Goede mannen en vrouwen in onze agrarische bedrijfsgemeenschap zullen naar recht en biliykheid het beste met elkander moeten zoeken. En dat zal kunnen, want waar een wil is, is een weg!, zo besloot de heer Louwes. Het Amerikaanse opperge- recht heeft het verzoek om her ziening van het proces tegen het echtpaar Rosenberg van de hand gewezen. Het echtpaar was tot de elec- trische stoel veroordeeld op grond van atoomspionnage. Het echtpaar kan zijn leven nog redden door aan de autoriteiten spionnagegeheimen mede te de len, voorzover het nog in het be zit van dergelijke geheimen is. Het verzoek om clementie werd in Februari door de presi dent verworpen. Ambtenaren van het Ameri kaanse ministerie van Land bouw hebben meegedeeld, dat een hoeveelheid van bijna één millioen eieren uit Nederland niet is aanvaard, omdat de eieren niet voldeden aan de normen die door Canada wor den gesteld. Er heerst op het ogenblik in Canada een schaarste aan eieren die waarschijnlijk eerst in September aanstaande zal zijn overwonnen. In een officiële verklaring schrijft de K.L.M. daags na het vliegtuigongeluk bij Schiphol op 2e Pinksterdag, dat bij de ge slaagde noodlanding 15 passa giers ongedeerd bleven, terwijl van de overige dertien er acht slechts lichte en vijf meer ernsti ge verwondingen opliepen. Van de bemanning liep de derde be stuurder ernstig letsel op, terwijl de gezagvoerder, de tweede be stuurder en de mecano licht wer den gewond. De beide stewardes sen bleven ongedeerd. Over de oorzaak van het onge luk, zo wordt in de verklaring ge zegd, valt op het ogenblik nog niets mede te delen. De rijks luchtvaartdienst en de K.L.M. zijn terstond na het ongeluk met het onderzoek begonnen. Dit is het eerste ongeluk met een Convair-240, waarvan de K.L.M. er twaalf bezit. In totaal zijn er bij de 16 luchtvaartmaat schappijen, die dit toestel in haar vloot hebben opgenomen, 175 in gebruik. De „Convair" is het meeste verkochte na-oorlogse vliegtuigtype, gebouwd door een vliegtuigfabriek te San Diego in de Verenigde Staten. Intussen heeft de K.L.M .12 verbeterde typen, de Convair-340, bij deze fabriek besteld. DeZe nieuwe toestellen zullen waar schijnlijk nog in de loop van dit jaar op enkele luchtlijnen worden gebruikt. Met de twaalf Convairs-240, die de K.L.M. thans reeds heeft, zijn sinds 1948 naar schatting 650.000 passagiers vervoerd. De geza menlijke afstand, die deze vlieg tuigen hebben afgelegd, bedraagt bijna 23% millioen km. BUITENGEWONE ZITTING PROVINCIALE STATEN. De Commissaris der Koningin heeft aan de Koningin verzocht hem machtiging te verlenen tot het bijeenroepen der provinciale staten in buitengewone zitting op Vrijdag 29 Mei 1953 in de Statenzaal aan de Groenmarkt te Middelburg. Op de agenda voor deze zitting komt o.m. voor een nota van Gedeputeerde Staten, houdende nadere mededelingen over het geen tot dusver is geschied ter voorlopige voorziening in de als gevolg van de watersnoodramp ontstane moeilijkheden, alsmede omtrent hetgeen verder in voor bereiding is. Deze nota bevat tevens enige aanvullingen op en correcties van aan de staten reeds bij een vorige gelegenheid gedane mede delingen met betrekking tot de watersnoodramp. KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN. Bij koninklijk besluit is toege kend het bronzen kruis aan de voormalige, als zodanig tijdelijk benoemde, reserve-majoor voor algemene dienst J. F. J. M. Cas- parie. De heer Casparie te Hulst was destijds cystrictscommandant van de O.D. in Oost Zeeuws- Vlaanderen. Hij onderhield con tact met de witte brigade in Bel gië en leverde o.a. op 5 Septem ber 1944 een vuurgevecht met de Duitsers. Later toen de boerderij, waar de staf zich bevond, werd omsingeld, wist hij door een snelle vlucht te ontkomen. Voorts is het bronzen kruis toegekend aan de sergeant le klas J. M. C. Elenbaas uit Tholen wegens moedig optreden als com mandant B.S. te Tholen tijdens de terugtocht der Duitsers in No vember 1944. De heer W. Poppe te Vlissin- gen, leider van een verzetsgroep, welke na de landing der com mando's op 1 November 1944 met de Duitsers in de z.g. nieuwe stad te Vlissingen vuurgevechten le verde, kreeg eveneens het bron zen kruis. De voorzitter der Amerikaan se communistische partij, de 72-jarige William Foster, zal op vrije voeten blijven. Hij had te recht moeten staan wegens „sa menzwering tot gewelddadige omverwerping der Amerikaanse regering". De rechter was echter van mening dat een proces mogelijk de dood van Foster, die aan een hartkwaal lijdt, zou betekenen. Zijn zaak is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld. HEDEN: TERNEUZEN: Luxor Theater 8 uur: Biosc. De trek naar het Westen. AXEL: Het Centrum, 8 uur: De grote Polygoon Sportfilm. MORGEN: TERNEUZEN: Concertge bouw, 8 uur: Roode Kruis- actie 1953; Opvoering Men sen in nood. AXEL: Het Gulden Vlies, 3 uur: Vergadering van inge landen van de Beoosten Bly Benoorden polder. Zeer uitvoerig heeft het dage lijks bestuur van de Z. L. M. aan de hand van mededelingen van deskundigen de verschillende be palingen van het ontwerp wa- tersnood-schadewet besproken in zijn dezer dagen te Goes gehou den vergadering. Besloten is, zo blijkt uit het Zeeuwsch Land bouwblad, het officiële orgaan van de Z. L. M., dit ontwerp op nieuw te bespreken in de verga dering van het hoofdbestuur der Z. L. M. op 2 Juni a.s. te Zierik- zee. Voorlopig meende het dagelijks bestuur dat er verscheidene de len van de schaderegeling zijn die vrij bevredigend worden ge regeld. Verlroen gegane bedrijfs voorraden en vee worden op een behoorlijke basis vergoed. Belastingheffing ineens. Daartegenover staat dat het ontbreken van een regeling van de huisraadschade in deze wet zeer onbevredigend wordt ge acht. Dat de regering dit wil overlaten aan het nationale ram penfonds beantwoordt volgens het dagelijks bestuur der Z. L. M. in het geheel niet aan de bedoe lingen van de schenkers die be dragen in genoemd fonds hebben doen vloeien. Deze bedoelingen waren veelal aan de slachtoffers iets extra's te verschaffen boven de te geringe uitkeringen van het rijk. Door de gehele huisraad- schade aan het nationale ram penfonds over te laten, hebben de gevers als het ware een be lastingheffing ineens betaald. De getroffenen wier schade toch al aanzienlijk groter is dan kan en zal worden vergoed, worden door een dergelijke regeling opnieuw gedupeerd. Nasehade. Een tweede punt dat, naar de mening van het dagelijks bestuur der Z. L. M., in het ontwerp ont breekt is een vergoeding van de nasehade, die met name in de landbouw, zo belangrijk is. De vergadering was er zich terdege van bewust, dat een volledige regeling van de vergoeding van veel bedrijfsschade uiterst moei lijk, in gevallen zelfs onmogelijk is. Doch het ontbreken van enige tegemoetkoming aan de gedu peerden is voor allen die zich van de toestanden in de ramp gebieden op de hoogte hebben gesteld onaanvaardbaar. De achterstand in welvaart die in bedoelde gebieden zal ontstaan ten opzichte van overig Neder land wanneer in het gebied geen bedrijfsschade zal worden ver goed, zou in de toekomst zeker de nodige spanningen en moei lijkheden doen ontstaan. Uitbetaling huren en renten Enkele overige punten die, al dus het dagelijks bestuur van de Z. L. M., een verbetering drin gend behoeven zijn de uitbeta lingen van huren en renten en de percentages die bij herstel en nieuwbouw voor eigen rekening komen. In het bijzonder de rege ling van de gebouwenschade zal een te grote eigen investering van de gedupeerden vergen daar dezen vrijwel altijd ook huis raad- en grondschade zullen heb ben. Dat de schade bij vererving alleen in rechte lijnen zal wor den uitbetaald, met uitzondering dan van gebouwen en grond schade, moet het dagelijks be stuur der Z. L. M. afwijzen. Voorts zouden verloren gegane geldbedragen zeker tot een klein bedrag zijn te vergoeden. Het dagelijks bestuur der Z.L.M. heeft besloten met alle beschik bare en geoorloofde middelen te trachten diegenen die het ont- werp-wet straks krijgen te be oordelen, te overtuigen dat bovengenoemde verbeteringen noodzakelijk zijn. Tegen zonnebrand, stuklopen, doorzitten, schrijnen, smetten en ter verbetering der huidPurol. Vliegtuigwrak opgeruimd. De vele belangstellenden, die Dinsdagmorgen een kijkje zijn gaan nemen bij de Schipholweg, kónden nog slechts vage sporen van het toch nog vrij verse onge luk ontwaren, 's Nachts waren de wrakstukken van de verongeluk te K.L.M.-Convair met hijskranen van het weiland gelicht en op trucks naar een der loodsen op het Vliegveld vervoerd. Op de plaats van het ongeluk was nau welijks een stukje metaal te vin den. Het prikkeldraadhek tussen de weg en het fietspad was al weer hersteld en slechts de stom pen der afgerukte struiken van de heg, die het vliegveld om zoomt, alsmede een met grote kracht door de buik van het toes tel in het asphalt van de Schip hofweg geslagen groeven, vorm den nog aanwijzingen van het on geluk. Niettemin zag men de ge hele morgen groepjes mensen bij een. Toestand van de slachtoffers. De toestand van de bij de vlieg ramp gewonde buitenlandse pas sagiers is over het algemeen re delijk wel. Over de Nederlandse gewonden die in het Wilhelmina-gasthuis worden verpleegd, kon men slechts mededelen dat hun toe stand geheel is als in de gegeven omstandigheden mocht worden verwacht. Chr. Gymnastiekvereniging. De Chr. gymnastiekvereniging „Voorwaarts" heeft met 40 dames en meisjes deelgenomen aan de gewestelijke turndemonstraties te Bergen op Zoom. Er waren negen deelnemende verenigingen. Een Axelse damesgroep be haalde een eerste prijs, terwijl drie meisjesgroepen van „Voor waarts" beslag legden op tweede prijzen. Diploma-uitreiking Nationale Reserve. De klasse Boschkapelle van de Nationale Reserve organiseerde in het parochiehuis te Boschka pelle een gezellige avond, waarop tevens de uitreiking plaats vond van de diploma's aan hen, die met goed gevolg het examen voor geoefend soldaat hadden afge legd. Onder de aanwezigen op deze avond merkten we op ma joor Verstappen, districtscom mandant van de Nationale Re serve; kapitein Fassaert; burge meester Hendrikse van Vogel waarde en de pastoor van Bosch kapelle. Nadat de plaatselijke instruc teur, de heer Koopmans, de aan wezigen welkom had geheten, nam de burgemeester van Vogel waarde het woord. Hij bracht dank aan overste De Feijter, die thans gepensionneerd is, voor het vele werk dat deze heeft ver richt. Aan zijn opvolger, majoor Verstappen, gaf hij de toezegging, dat op de steun van de gemeente gerekend kan worden. Verder sprak burgemeester Hendrikse woorden van dank voor de hulp, die tijdens de watersnood is on dervonden. Majoor Verstappen, die daarna de aanwezigen toesprak, noemde de plechtigheid van het uitreiken van de diploma's, waarvoor hij naar Boschkapelle was gekomen, het oogsten van hetgeen overste De Feijter met zijn helpers ge zaaid heeft. In het verband van de Nationale Reserve worden sol daten opgeleid, die geoefend en paraat zijn. Hij hoopte, dat het bereikte succes bestendigd mocht worden en vooral ook voor uit breiding vatbaar mocht zijn. Sol daten vormen is een moeizaam werk, aldus majoor Verstappen. Alleen kan niets bereikt worden, wel- in ploegverband. Het valt dan ook te betreuren, indien er bij de oefeningen afwezigen zijn. Aansluitend op zijn toespraak reikte majoor Verstpapen de di ploma's uit. Van de klasse Bosch kapelle ontvingen het diploma de heren: Mattens, Giele, Ducheine, Van Bunderen, de Schepper en Van Damme. Van de klasse Stop peldijk de heren: Mangnus, Van Eek, Van Esbroeck, Van Puijvel- de en Serrarens. De jongerengroep van het Zeeuws-Vlaams toneel was be reid gevonden deze avond op te luisteren met een opvoering van het successtuk „De Huistyran" van Bomans. Na de plechtigheid van de uitreiking kwam deze groep onder regie van de heer J. de Caluwé aan bod. Dat het ver toonde de toets der critiek kon doorstaan, behoeft na de succes volle opvoeringen van dit stuk elders wel geen betoog. De heer Koopmans dankte de uitvoerenden voor het spel en hoopte in de toekomst nog eens een beroep op hen te kunnen doen. In gezellig samenzijn werd de rest van de avond doorgebracht. De directie van WiltonFeije- noord heeft besloten over de dag, waarop de vorige week ge staakt werd, 4% uur loon uit te keren. Het was een werkdag van 8% uur, zodat de arbeiders in ieder geval 4% uur loon der ven. Er was die dag zeven uur lang gestaakt. DE ONBEWAAKTE OVERWEG De 69-jarige ongehuwde heer Verhoef uit Achterveld is Zondag op de onbewaakte overweg nabij de boerderij Oud-Bakelaar door de trein AmersfoortEde gegre pen en gedood. De heer V. reed op een bromfiets. Hij zou giste ren naar familie in Canada zijn vertrokken. Kamer van Koophandel. Dinsdag 2 Juni komt de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuws-Vlaanderen" in al gemene vergadering bijeen in ae raadszaal te Breskens. Aan de orde komen o.m. de in poldering van het land van Saef- thinge; de nieuwe veerhaven te Breskens en de havencommissie Terneuzen. E.H.B.O.-cursus B.B. De elementaire cursus E.H.B.O. die werd gegeven in het kader van de Bescherming Burgerbe volking, is dezer dagen beëindigd. Alle cursisten, behorende tot het gemeentepersoneel, verwierven het getuigschrift. De cursus stond onder leiding van de heren C. V. de Koek, arts, en C. Sol als in structeur. Engels tankschip aan de grond. Het 7410 br. reg. ton metende Engelse motortankschip „San Ambrosio", van de „Eagle Oil and Shipping Comp." te Londen, dat Maandag ligplaats had gekozen op de rede van Terneuzen, is gis termorgen tijdens het lossen ten gevolge van de hevige windsto ten bij het opkomend onweder op drift geraakt en aan de grond gelopen. Vijf sleepboten zijn er bij hoog water in geslaagd het schap vlot te trekken. In de loop van de middag is de „San Ambrosio" door drie sleep boten naar Vlissingen gesleept, waar, nadat het restant van de lading is gelost, het schip zal worden gerepareerd. Ook een tank-binnenschip kwam door de hevige windstoten in het ongerede en beliep een lek toen het in aanraking kwam met de steenglooiïng van de zeedijk. Het schip werd de Westelijke buitenhaven binnengesleept. kalme, Een kalme, door maanlicht overgoten zee. Pinkelende lich tjes en een vuurtoren, die nu en dan goedmoedig een likje licht over een donkere scheepsromp schoot. Ruim zestig loggers van de Scheveningse haringvloot voe ren uit voor de nieuwe teelt. Kort na middernacht kwam er beweging in de beide havenkom men, waar de getuigde schepen vaarklaar lagen. Onder de heider- geschrobde dekken wachtten de bolle vaten op de zilveren vangst. Rond iedere loopplank stonden zacht pratende mensengroepen. Nog wat onhandige zoenen van jongvrijende stellen. „Dag vader, dag moeder, dag jongens". De scheepstoeter waarschuwde en het eerste schip stak van wal. Langs de havenhoofden, op strand en boulevard duizenden en duizenden mensen, die getuige wilden zijn van dit stukje vredige Hollands glorie: de uitvaart van de vissersvloot, begin van de spannende jacht om de eerste nieuwe. Een jonge, blonde zus was in een lantaarnpaal geklommen om haar jongen een laatste blik te gunnen. „Behouden teelt" is de heil wens, die schippers, vissers en jongmaatjes krachtens traditie meekrijgen. De motoren klopten en plopten rustig. Eerst buitengaats zouden zij op volle toeren draaien. Een uur lang passeerden de Scheve ningse loggers de revue. Het is de vloot van de Den Duiken, de Van der Zwans, de Van der Toorns, de Vrolijken, de Pronken, de De Jongs, de Van Leeuwens en hoe zij verder heten. Elk schip met vijftig netten van dertig me ter: de halve vleet. De trawlnet- ten zijn thuisgelaten. Alleen het drijfnet zal gebruikt worden om door W. KERREMANS. 23) (Nadruk verboden). Bevend van opwinding wacht te hij de cavalcade op en liep naast de troep mee. Twee of eigenlijk vier teugels had ieder paard, dat had hij nog nooit ge hoord en het paard had twee bitten in z'n bek en de mannen droegen sporen aan hun laai zen. Hoe is 't mogelijk, dacht bij, om er zo onverschillig op te zitten als die kerels, wanneer je het geluk hebt op zulke mooie paar den te mogen rijden, en op zulke dure zadels. Wat zag dat alles er verzorgd en opgepoetst uit. Hé, daar steigerde een paard even, heerlijk daar op te zitten en zo'n dier weer in bedwang te krijgen. Als hij ooit zoiets zou kunnen bereiken. Daar schoot hem een gedachte door het brein, die hem in eens deed stilstaan van opgewonden heid. Natuurlijk dat was het, dat was mogelijk zo zeker als hij daar liep. Waarom niet? Hfj -zou immers ook zo kunnen worden, als hij in dienst moest, dan zou hij zich opgeven bij het paarden volk te willen komen, dan zou hij ook een paard hebben en er da gelijks op kunnen rijden. Het was niet te geloven dat het mo gelijk was en toch kon het. Het was nog wel 3 jaar eer het zover zou zijn, maar zolang kon hij wachten en" zich op het voor uitzicht verheugen. Hij zou thuis drek naar de huzaar gaan en hem alles vragen over zijn diensttijd en hoe je het moest aanleggen om bij het paardenvolk te ko men. Marien liep mee met de solda ten tot aan de kazerne van de veldartillerie op de Leidse weg en bleef er nog een tijd voor staan. Hij zag soldaten bezig met paarden, die vastgebonden ston den aan ringen in de muur, met roskammen en borstelen der die ren en kon zich niet verzadigen aan die aanblik. Liefst zou hij dadelijk zich maar hebben aan gemeld om dienst te nemen en ook dat mooie leven te gaan be ginnen en het viel hem zwaar, weg te gaan van die verlokkende tonelen. Hij wandelde naar het station en dacht niet meer aan hetgeen hij met Van Kesteren had be sproken, maar alleen aan die rui ters, die paarden en de mogelijk heid om over enige jaren ook bij het paardenvolk te komen. In de wachtkamer at hij zijn brood en bestelde koffie. „Meneer", zei hij tot de kellner en of hij afteblief een kop koffie kon krijgen". Hij wist van Schip pers dat hij een fooi moest geven en deed dat ook. Toen hij in Breedam aankwam ging hij rechtstreeks naar de wo ning van de huzaar, de bijnaam van de boerenarbeider De Kruif, die in zijn diensttijd bij de cava lerie had gediend. De huzaar was bezig zijn konijnenhok schoon te maken en hij vroeg of Marien hem kwam helpen. „Je ziet toch dat ik mijn Zon dagse goed aan heb", verweerde Marien, „anders graag". „Nou allo dan, maar ik ben zo klaar. Had je wat?" „Ja, hoe is dat als je bij 't paardenvolk wilt komme as je onder dienst mot?" De huzaar lachte: „Zit je nog altijd tot je nek in de paardrijderij? Dat is voor jou eten en drinken, schat ik. As je nou effe wacht, dan zet ik het hok weer op zijn plaas en dan zal ik je alles ervan vertellen." Toen de huzaar begon met zijn inlichtingen, zat Marien met ge spannen en stille vreugd naar hem te luisteren. Hij vernam dat men om bij de cavalerie te kun nen komen een bepaald gewicht en lengte moest hebben en dat je er apart voor gekeurd werd en dat ze dan nog maar alleen jon gens namen, die al met paarden hadden gewerkt. „Dat kan jij nou niet zo opge ven as je voor de keuring komp, dus dat zal een zware hijs voor je zijn, Marien". „Nou maar, dan gaan ik toch zekers drek bij een boer met de paarden werken!" Doch tegelijk dat hij het zei begreep hij, dat het niet kon en de huzaar behoefde niet eens te vragen: „Ga je dan weer vort van het febriek?" Neje, dat nou niet, maar ik zal zien of ik niet zo nou en dan eens met de paarden kan rijden, wegbrengen en zo". „Ja zie je, dat zit nou zo", ver volgde de huzaar zijn informa ties, „Je kompt bij zo'n stel man nen, die je van alles vragen en dan geef je op, dat je bij de ca valerie wil. Heb je kennis van paarde? vraagt er dan een. Ja zeg je en dat is dan waar ook. Goed, hij gaat heen en schrijft dat op het pampier, maar dat stuk gaat weer naar 'n ander stel en die lezen daarop asdat Marien Venkel kennis het van paarden en dat ie graag bij het paardenvolk wil komen. Nou dan vragen ze al niet meer en as je dan goedgekeurd wordt dan heb je best kans om bij de huzaren of bij de veld te komen. Je mot er wel bijzeggen, dat je 't mie ters graag wil, dat horen ze graag." (Wordt vervolgd). de jonge, vette haring onbescha digd voor de wal te krijgen. Voor de toeschouwers, die het langst bleven, was een schoon sluitstuk bewaard. Tegen half 2 stak de sierlijke witte boeg van het hospitaal-kerkschip „De Hoop" het havenkanaal in, een statige zwaan na al die vrijwel uitsluitend zwartgeverfde sche pen. Schokker op het strand. Doordat een net in de schroef verward raakte, is de Scheve ningse schokker Sch 86 in de buurt van Kijkduin op het strand gelopen. Toen de motor afsloeg, werd het schip stuurloos en de harde noordenwind dreef het snel op de kust. De reddingboot „Arthur" voer uit om hulp te bieden, doch toen bleek dat er voor de twee opvarenden geen gevaar was, is zij weer teruggekeerd. De schok ker had zich niet diep in het zand geboord, zodat er goede hoop was hem vlot te trekken. Vlaggende vloot voer uit in donderbui. Noodweer begeleidde de uitva rende loggervloot, die Dinsdag ochtend IJmuiden heeft verlaten voor de jacht op de eerste Hol landse nieuwe. In schrille tegen stelling tot de stralende vlagge tjesdagen vertoonde de lucht liaar dreigendste gezicht. Niette min waren honderden mensen naar de haven gekomen om de uitvaart van de nog vlaggende vloot van dertig schepen een vaarwel toe te roepen. Met de „Sakina" K 32 voorop zijn de schepen tegen negen uur naar het noorden gekoerst, de zwakke broeders op sleeptouw genomen door de sterke schepen. In de loop van vandaag zullen de eerste drijfnetten over boord gaan in de buurt van de 57ste breedtegraad, onder de aloude bede „Op hoop van zegen, de He- re voorziet". Donderdagmorgen wordt voor de eerste maal „gehaald". De kantjes zullen dan direct aan de jagers worden overgegeven, ten zij een logger de eerste nacht reeds genoeg vangt om er zelf tussenuit te kunnen gaan. In de loop van Vrijdag kan men de eer ste groene maatjes op de markt verwachten. Ook de Vlaardingse vloot uitgevaren. In Vlaardingen heerste er reeds vroeg een hele drukte aan de Ko ningin Wilhelminahaven, waar bakkers en groenteboeren af en aan reden om de haringschepen van het laatste proviand te voor zien. Het had nog geen zes uur geslagen, toen de VI 203, de ,,Di- na", schipper H. van Roon, het startsein gaf. Dit schip-verliet als eerste de havenmond. Toen volg den geleidelijk de andere sche pen, dit jaar echter niet in het tempo zoals wij dat de laatste ja ren gewoon zijn geweest: Men wenste blijkbaar de mooi opge poetste schepen voor averij te be hoeden, zodat het ruim half ze ven was, eer het laatste van de 21 schepen de haven had verla ten. Eenmaal op de Maas aange komen, begon de grote jacht om zo spoedig mogelijk zee te kun nen kiezen en de visgronden te bereiken. Beide havenhoofden en de Maasboulevard zagen zwart van de mensen, die de bemanningen goede reis en gezondheid narie pen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2