Zal Middelburg het vonnis van Axel voltrekken? Het kanaal van Gent naar Terneuzen De in Denemarken gelande Mig Egypte binnenkort republiek? Soldaten steunen Rampenfonds Nederlandse kustvaarder beschadigd bij aanvaring Gevaarlijk Den Haag Overstromingen in Louisiana De Franse regeringscrisis ZULLEN DE EIEREN GOEDKOPER WORDEN Aportnaeuiais DSR» De dezer-dagen in Denemar ken gelande Poolse Mig-straal jager is aan boord van een schip gebracht, dat het toestel onder geleide van een torpedo boot jager naar Kopenhagen zal brengen. Egypte zal binnenkort een re publiek worden naar Ameri kaans model, aldus is in goed- ingelichte kringen te Cairo ver nomen. De functies van president en premier zouden in één persoon worden verenigd, evenals die van vice-premier en opperbe velhebber van de strijdkrach ten. De ministeries van Binnen landse Zaken, Oorlog en Marine en Verbindingen zouden onder leiding van hoge officieren ko men. In genoemde kringen legde men de nadruk op het feit, dat Egypte hierdoor in staat zal zijn vastbesloten op te treden als stappen zullen worden genomen ter verwezenlijking van natio nale doelen. Generaal Naguib verklaarde op 6 Mei in een vraaggesprek, dat volgens zijn „persoonlijke mening" de monarchie als re geringsvorm had afgedaan. Hij wilde echter niet op de loop der gebeurtenissen vooruitlopen en zei, dat de uiteindelijke beslis sing bij het volk berustte. Een commissie van 50 man werkt op het ogenblik aan een nieuwe grondwet voor Egypte. Er is nog geen officiële ver klaring uitgegeven. -AjErfti. I Het Nationaal Rampenfonds heeft een bedrag ontvangen van ruim 30.500, dat bijeenge bracht is door de verschillende detachementen der Ver. Naties in Korea. Hiervan is 10.000 geschon ken door het Nederlandse deta chement, terwijl de rest door de buitenlandse detachementen is verzameld. Reeds vroeger was van het Nederlandse detache ment een bedrag van 8000 ont vangen. De Nederlandse kustvaarder „E en A Scheer" (500 ton) is in dichte mist bij de kust van Ma rokko in aanvaring gekomen met het Franse schip „L'Alge- rien" 2600 ton). De E en A Scheer werd ernstig beschadigd aan de voorsteven, doch kon de haven van Casa blanca bereiken. Er deden zich geen persoon lijke ongevallen voor. De E en A Scheer, van de firma Terwogt en Lagers uit Amsterdam, was onderweg van Rouaan naar Ca sablanca. In de week van 14 tot 20 Mei gebeurden in Den Haag 195 verkeersongelukken. Deze verg den geen doden, maar wel 18 zwaar- en 33 lichtgewonden. Bij deze ongelukken waren 290 mannen en 54 vrouwen be trekken, waarvan 18 kinderen onder de 12 en 28 tussen 13 en 18 jaar. Bij de aanrijding waren voorts 153 personenauto's, 51 vracht auto's, 90 fietsen, 32 motorfiet sen, ia brommers en 7 trams betrokken. Meer dan 1250 gezinnen uit Lake Charles in de Amerikaanse staat Louisiana hebben hun woningen moeten verlaten, na dat hun stad 5 dagen te lijden had gehad van wervelwinden en zware regens. Sommige delen van de stad, die 50.000 inwoners telt, staan een halve meter on der water. In andere delen van Louisia na zijn ruim 4000 gezinnen van huis en haard verdreven. De schade aan het gewas wordt op meer dan 100 millioen dollar geraamd. President Auriol van Frankrijk is besprekingen begonnen om een nieuwe premier te vinden ais opvolger van Mayer. In politieke kringen vreest men, dat niet spoedig een op lossing zal worden gevonden van deze 18e kabinetscrisis se dert de oorlog. Ex-premier Pinay, gematigd conservatief, verklaarde na een bespreking met de president tegenover verslaggevers, dat een nieuwe premier „grote bevoegd heden voor bezuinigingen en hervormingen" nodig zou heb ben. Hij gaf te kennen, dat deze groter moesten zijn dan de door Mayer gevraagde. Op een vraag of hij eventueel bereid zou zijn 't premierschap te aanvaarden, antwoordde Pi nay: „Ik weiger niets, op voor waarde dat ik de werktuigen krijg". Het spoorwegpersoneel van het Parijse gare de Lyon, is Vrijdagochtend in staking ge gaan. Op het middaguur werd ge meld, dat de treinen op alle hoofdlijnen konden vertrekken, hoewel sommige vertraging hadden. Het verkeer met de voorsteden is ernstig ontwricht. VOETBALPROGRAMMA K. N. V. B. ZONDAG 24 MEI. EERSTE KLASSE A. AjaxDOS; VSVFrisia; Heracles—GVAVRCH—Sneek EDOWageningen; NEC-Zwolse Boys; Enschedese BoysDe Vo- lewijckers. EERSTE KLASSE B. DWSEnschede; Achilles Vitesse; AGOVVHaarlem; Hee renveenGo Ahead (23-5)Be Quick (Gr.)'t Gooi; Leeuwar denStormvogels; Elinkwijk Blauw Wit. EERSTE KLASSE C. SpartaJuliana; BWSittar- dia; HBSTheole; Brabantia SVV; LONGA—Willem II; VVV- MVV; EmmaExcelsior. EERSTE KLASSE D. FeijenoordNOAD; Limbur- giaPSVDHCRSC; TEC— ADO; MauritsEindhoven; BleijerheideXerxes. ZUID I. TWEEDE KLASSE B. MOC '39—RAC; Axel—Mid delburg; Goes-DOSKO; Alliance- Rood Wit (W.). DERDE KLASSE D. RKFCODIO; Nieuw Borg- vlietVlissingen; RCS-Biervliet; ZeelandiaClinge; De Zeeuwen Corn Boys; MetoBreskens. VIERDE KLASSE H. PSKKoewacht; SteenOost burg; EMMRIA (W.); Honte- nisse—Sluiskil. RES. TWEEDE KLASSE C. Terneuzen 2Axel 2. ONDERAFDELING ZEELAND MAANDAG 25 MEI. RES. EERSTE KLASSE A. Steen 2Oostburg 2; EMM 2 RIA 2; Hontenisse 2Sluiskil 2; IJzendijke 2Terneuzen 3. RES. EERSTE KLASSE B. Axel 3Middelburg 3; Bier vliet 2Robur 2. DERDE KLASSE A. Schoondijke 2Hoofdplaat 2. DERDE KLASSE B. Terneuzen 4Steen 3; Honte nisse 4Corn Boys 3. Door D. KEUR. XXIV. Eén tweede werk in verband met het kanaal, was het graven van de Oostelijke en Westelijke Rijkswaterleiding. Reeds spoedig na het openen van het kanaal rezen er bezwaren door de tegenstrijdige belangen van de afwatering en de scheep vaart. Voor de laatste moest een zo hoog mogelijk peil worden gehandhaafd, terwijl voor een vlotte afwatering althans ge durende de lozing een laag peil gewenst was. Het ligt voor de hand dat, als het kanaal voor het ene doel gebruikt werd, het andere in het gedrang kwam, wat vanzelf aanleiding tot moeilijk heden kon geven. Een door de Staatsraad van het Gouvernement van Oost-Vlaanderen in December 1827 genomen besluit zal daaraan niet vreemd zijn. Daarin werd namelijk in artikel 1 be paald dat tot nadere beschikking, zonder uitdrukkelijke toestem ming van die raad, de waterstand in het kanaal niet lager mocht worden gebracht dan tot zodanig peil, dat de scheepvaart niet zou worden gestremd. Alleen in bijzondere gevallen kon, volgens artikel 2, na daarover vooraf gerapporteerd te hebben, toestem ming worden verkregen. Slechts spoedgevallen werden volgens artikel 3 uitgezonderd. en de naam „Kraaghoeve" (naar de kraag in de Bronkreek) hou den de vroegere kragen in herinnering. De Westelijke leiding, die nabij Sas van Gent het water der Belgische gronden opneemt, liep ongeveer evenwijdig aan het kanaal en loosde aanvankelijk door de toen reeds aanwezige duiker van de Vlooswijkpolder in de schutkolk van de Midden- sluis en voorts door de Westbeer door middel van één daarin ge hakte opening. Hierin is later, zoals verder zal blijken, nog enige wijziging gekomen. Voor de aanleg van de Westelijke leiding moest een gedeelte van het Axelse gat ten westen van de in 1825 gemaakte afsluit dijk worden gekruist, en wel het gedeelte tussen de Stroodorpe- en Koegorspolder. Dit leverde echter geen overwegende bezwaren op, want in de 19 jaren, die na het maken van de afsluitdijk waren verlopen, was het Axelse gat zo sterk aangeslibd, dat zon der bezwaar een gedeelte kon worden ingedijkt. Er werd dan ook in 1844 opnieuw een afsluitdijk gemaakt (nu evenwel zonder moeilijkheden), waardoor de Louisapolder ontstond. Langs de binnenzijde van deze dijk werd de leiding gegraven om te Sluiskil door middel van een duiker met twee openingen door de zeedijk van de Koegorspolder verder langs het kanaal te worden geleid. Ten behoeve van de spoorweg TerneuzenGent is later nog een Fig. 34. Tolhuisstuw te Gent. Links het oude Tolhuis. In deze toestand werd vóór 1830 echter nog geen verandering eebracht -maar wel werd deze zaak behandeld in het tussen Nederland en België gesloten Londense tractaat van de 19e April 1839 Ter uitvoering daarvan werd te 's-Gravenhage op 5 Novem- S 1842 een verdrag opgemaakt, hetwelk bij wet van 4 Februar ^3 (Staatsblad no 3) werd goedgekeurd en waarin in artikel dat op het henedenpand geen uit^atenng meer nodige werkenzou uhvöeren. Bij artikel 22 verbond de Neder- iandse regering zich tot het onderhoud va" ka^aaz^n^rden wateringswerken, waarvoor zij volgens artikel 23 zou w°™f_ „ncMM Urvnr ppn iaarliikse uitkering van ƒ50.000, De werken welke krachtens deze bepalingen en de na te noe men overeenkomst van 20 Mei 1843 werden uitgevoerd, zijn de Oostelijke en Westelijke Rijkswaterleiding met de daarin ge- ïeaen kunstwerken (duikers en bruggen). De Oostelijke leiding voert het water van de Belgische gronden en van de Nederlandse polders ten oosten van het kanaal in ver schillende takken naar de Othenese kreek en aan het eind daar van door een zijkanaal naar de Oostgeul van de buitenhaven te Terneuzen, waarbij voor het laatste gedeelte gebruik werd ge maakt van de reeds aanwezige vestinggracht. Aanvankelijk was het 'de bedoeling in het verlengde van de Othenese kreek recht streeks op de Westerschelde te lozen, maar omdat de dan in de zeedijk te bouwen uitwateringssluis met meer door het geschu van de vestingwerken te Terneuzen kon worden bestreken, werd besloten over te gaan tot het graven van genoemd zijkanaal en, ra verband daarmede, om de aanwezige Oostbeer, door het daarin hakken van een drietal openingen, als uitwateringssluis in te richten. Later, in 1914, werd het aantal openingen met éen ver meerderd en in 1929 is tenslotte de vijfde (meest zuidelijke) ope- Varf de bruggen die over de Oostelijke leiding moesten worden gemaakt verdienen nog vermelding de brug in de weg Terneuzen -Zaamslag, de z.g.n. „Kraagbrug", en de op er"K^. af®ta"d t zuiden daarvan gelegen brug over de Bronkreek bij deKraag hoeve Ter plaatse van deze bruggen waren dwars door de kr berijdbare dammen aanwezig, welke in het midden zo laag waren gehouden dat ze bij hogere waterstanden onder water stonden. Om dan de overkant te bereiken moest men over het lage ge deelte door het water lopen of rijden. Deze dammen werden „kragen" genoemd. Daar deze kragen de waterafvoer zouden belemmeren, moesten er bruggen voor in de plaats komen. De naam „Kraagbrug" (naar de kraag in de weg naar Zaamslag) kleine bocht in de dijk van de Louisapolder met de daarlangs lopende leiding aangebracht. Nopens de uitwatering van Vlaanderen werd te Gent, op 20 Mei 1843, tussen Nederland en België een overeenkomst gesloten, welke volgens Koninklijk Besluit van 15 Februari 1844 in het Staatsblad (no. 11) werd geplaatst. In deze overeenkomst wor den alle op de waterleidingen lozende gronden beschreven, als mede de in die leidingen te maken kunstwerken. Volstaan zal hier worden met te vermelden dat op de Oostelijke leiding 25000 ha en op de Westelijke leiding 4200 ha afwatert. In artikel 2 van die overeenkomst is voorts bepaald, dat het kanaalpeil voor het bovenpand op 4.40 m boven de bovenslag- dorpel van de sluis te Sas van Gent ligt en voor het benedenpand op 4.20 m boven die dorpel. In afwijking van deze overeenkomst werd echter het benedenpand steeds 0.40 m lager gehouden. Bij dit peil bedroeg de diepte op de bovendorpel der Westsluis te Terneuzen 5.66 m. De geringe diepte in de sluis te Sas van Gent was een ernstige belemmering voor de ontwikkeling van de zeevaart en om daar aan tegemoet te komen werden onderhandelingen gevoerd om tot verbetering van het kanaal te geraken. Deze onderhandelingen hebben, met enkele onderbrekingen, tenslotte tot het resultaat geleid, dat op 31 October 1879 een overeenkomst tot stand kwam, waarbij de volgende verbeteringen werden vastgesteld. De Belgische regering zal op het kanaalgedeelte liggende op haar grondgebied de bochten afsnijden welke voor de scheepvaart hinderlijk zijn en het kanaal verdiepen en verbreden, zodat de bodem ligt op 2.10 m onder de bodem van de bovenslagdorpel van de sluis te Sas van Gent. Vanaf 2 km boven de nieuw te bouwen sluis te Sas van Gent neemt de bodemdiepte geleidelijk toe tot 2.50 mop 1 km van genoemde sluis; de bodembreedte wordt 17 m, gemeten op 2.10 m Dezelfde maat van 17 m wordt gegeven aan de doorvaartwijdte van de over het kanaal te leggen bruggen. De taluds van het kanaal verkrijgen een helling van 3 op 1 of van 2Vz op 1, maar dan op de hoogte van de waterspiegel met een waterberm breed 1 m. De Nederlandse regering verbindt zich tussen België en Sas van Gent het kanaal een zelfde dwarsprofiel te geven als het aansluitende gedeelte op Belgisch grondgebied, waarbij de bodem diepte, na de reeds genoemde helling tot de sluis te Sas van Gent, 2.50bedraagt. Vanaf 200 m voorbij die sluis zal de bodemdiepte over 800 m lengte afnemen tot 2.10 m welke diep te verder Wordt aangehouden tot Terneuzen. De taluds krijgen een helling van op 1 met een waterberm, 1 m breed. De bodembreedte bedraagt ook hier 17 m op 2.10 m Te Sas van Gent moet in een nieuw te graven zijkanaal een nieuwe schutsluis worden gebouwd, wijd in de dag 12 m met een schutlengte tussen de uiterste slagdorpels van 110 m; zij zal worden voorzien van drie paar deuren en van riolen voor afvoer van bovenwater. De hoogte van de slagdorpels bedraagt 2.35 m Over het zijkanaal wordt een draaibrug gemaakt met 17 m door vaartwijdte. Verder wordt langs beide oevers van het kanaal een jaagpad aangelegd, waartoe over het zijkanaal naar de Passluis een draaibrug met 7 m doorvaartwijdte wordt gebouwd. De kanaalpeilen volgens de overeenkomst van 20 Mei 1843 worden gewijzigd en vastgesteld op 4.40 m bovenslagdorpel van de Westsluis te Sas van Gent voor het bovenpand en op 3.95 m voor het benedenpand. De jaarlijks door de Belgische regering ingevolge artikel 23 van de overeenkomst van 5 November 1842 te betalen som wordt verhoogd tot 58.300, Voorts mag de Belgische regering bij de verruimingswerken op haar grondgebied aan de nieuwe sluizen, welke ter vervanging van de bestaande Tolhuissluis en Muidersluis mochten worden gebouwd geen groter afvoerend vermogen geven dan dat, het welk deze sluizen thans bezitten. Voor de genoemde werken, op Nederlands grondgebied, werden in 1880 de definitieve ontwerpen opgemaakt, in 1881 de benodigde gronden aangekocht, terwijl ze werden uitgevoerd in 18821885. Wat het gedeelte Sluiskil—Terneuzen betreft zij nog opgemerkt, dat de afmetingen daarvan reeds zo groot waren dat over die lengte geen verbreding en verdieping behoefde plaats te hebben. De door deze werken tot stand gekomen bochtafsnijdingen in België en het nieuwe zijkanaal met sluis en brug te Sas van Gent zijn op de situatie in fig. 11 aangegeven. Te Gent werd de oude Tolhuissluis gesloopt en op de plaats daarvan de tegenwoordige Tolhuisstuw (fig. 34) gebouwd, met welke stuw de voeding voor het kanaal wordt geregeld. Ten zui den van het oude Tolhuis, dat op genoemde figuur aan de linker zijde nog zichtbaar is, werd de nieuwe Tolhuissluis gebouwd, welke in 1886 voltooid is. De kosten voor de op Nederlands grondgebied uitgevoerde wer ken bedroegen 1.479.000, De nieuwe schutsluis te Sas van Gent werd op 1 September 1885 definitief voor de scheepvaart opengesteld. Na het tot stand komen van genoemde verbeteringen nam de zeevaart op Gent in belangrijke mate toe. Zo werden in 1884 door de sluizen te Sas van Gent 1598 zeeschepen geschut met een bruto- inhoud van 1.353.621 ton. In 1889 bedroeg het aantal 1770 met een inhoud van 2.223.478 ton en in 1894 was dat gestegen tot 1874 schepen met een inhoud van 3.046.707 ton. De steeds toenemende afmetingen der schepen deden echter reeds spoedig gevoelen, dat Gent met dit kanaal op de duur niet in staat zou zijn met andere havens te concurreren en daar de diepteligging van de buitenslagdorpel der Westsluis te Terneuzen bij dode getijden het schutten van schepen met grote diepgang dikwijls belette, werd door Gent op verdere verbetering aange drongen. In 1891 werd een internationale commissie benoemd tot het ontwerpen van een daartoe tussen Nederland en België te sluiten overeenkomst. Deze overeenkomst werd 29 Juni 1895 te Brussel gesloten, goedgekeurd bij de wet van 29 Januari 1897 (Staatsblad no. 62), gewijzigd bij overeenkomst van 8 Maart 1902, welke wijzi ging tenslotte werd goedgekeurd bij de wet van 14 Juli 1903 (Staatsblad no. 196). (Wordt vervolgd.) TWEEDE KLASSE B. De voetballiefhebbers in Oost Zeeuws-Vlaanderen hadden al wekenlang gevlast op een Pink sterwedstrijd AxelTerneuzen. Van heinde en ver zouden de be langstellenden zijn toegestroomd om dit grote gebeuren bij te wonen en de penningmeester der oranjehemden zou alle reden hebben gehad om in zijn vuistje te lachen. Maar het heeft niet zo mogen zijn. De voetbalsup porter wikten de program maleiding beschikt! En zo ontvangt Axel op Twee de Pinksterdag een andere Zeeuwse ploeg, die ongetwijfeld ook velen naar het terrein bij de watertoren zal trekken, maar die toch de gedachte aan 'n Zeeuws- Vlaamse derby op zo'n bij uitstek geschikte dag niet kan verdrij ven. De vraag, die voetbalminnend Zeeuws-Vlaanderen zich nu stelt, is wat Axel tegen de Middelbur gers zal klaarmaken. Een neder laag betekent degradatie en met deze fatale dreiging voor ogen zullen de oranjehemden zich vol vuur in de strijd werpen om te trachten het vonnis te keren. Een kat in het nauw is nog altijd tot rare en verrassende sprongen in staat geweestToch zal het ons meevallen, als er tegen de ploeg van Van der Klink meer dan een gelijk spel uit de bus komt. Dosko, dat nu in verliespuntan gelijk staat met De Baronie, krijgt het tegen Goes bepaald niet gemakkelijk, maar zal wel bij machte blijken de twee pun ten veilig te stellen. Alliance en Rood Wit zijn twee outsiders, die elkaar niet veel toegeven. Het terreinvoordeel zal wellicht de beslissing bren gen. Wij verwachten dan ook een kleine overwinning van Alliance. MOCRAC is practisch ook van geen betekenis meer. Nor maal trekken de bezoekers hier aan het langste eind. 5 - - Fig 35 Nieuwe schutsluis beoosten Sas van Gent. Brug in de weg van Sas van Gent naar Axel. Gezien uit het Zuid-Oosten 22 Januari 1907. DERDE KLASSE D. Odio, nog niet bekomen van de zware nederlaag tegen Vlissin gen, zal de punten wel aan RKFC moeten afstaan. De Sou burgers handhaven zich op de tweede plaats door een overwin ning op Biervliet. Zfeelandia wint thuis van Clin ge, evenals De Zeeuwen van Corn Boys. MetoBreskens zou wel eens een gelijk spel kunnen opleveren. Na de jongste zege is er hopelijk weer nieuw elan in de Bres- siaanse gelederen gevaren. De toekomstige kampioenen brengen de nederlaag voor N. Borgvliet mee. VIERDE KLASSE H. Opnieuw heeft men Hulst, dat straks nog enkele promotiewed strijden te spelen krijgt, een vrije dag gegeven. Wat men daarmee voor heeft, is ons een raadsel. Ria trekt de Schelde over om op EMM twee punten te verove ren. PSKKoewacht eindigt wel in de buurt van een puntenver deling, al heeft Koewacht o.i. een iets betere kans op de zege. Hontenisse ontvangt Sluiskil. Twee vrij wisselvallige ploegen, die elkaar weinig ontlopen. Wij houden het op Hontenisse, hoe wel wij er niet graag onze hand tekening voor zouden zetten. SteenOostburg biedt de thuis club vermoedelijk de beste papie ren. In kringen van eierhandelaren op de Veluwe met name te Barneveld leeft de verwach ting, dat over ongeveer een half jaar de prijs van eieren wel eens belangrijk zou kunnen dalen. Het bedrijfschap voor pluim vee en eieren heeft via de stichting voor de landbouw aan de landbouworganisaties de vraag voorgelegd, of men de voorkeur moet geven aan een vrije ontwikkeling van de pluim veestapel met als nadeel, dat er een controle-apparaat moet worden ingesteld. Dit jaar zijn namelijk de kui kens voor het eerst na de oor log van de bon, wat tot gevolg heeft gehad, dat er aanzienlijk meer kuikens zijn uitgebroed dan vorig jaar. In sommige streken spreken eierhandelaren zelfs van een 80 procent meer. Hierdoor houdt men er in de zelfde kringen rekening mee, dat straks de eierproductie aan zienlijk zal stijgen. Bovendien zou er aanzienlijk meer pluim vee voor de slacht beschikbaar komen. Men vraagt zich even wel af, of deze hogere productie een afzetgebied zal vinden. De Barneveldse eierhandela ren houden er rekening mee, dat de prijzen in die mate zullen dalen, dat het pluimveebedrijf voorlopig verliesgevend zal zijn. Men gelooft, dat dit tengevolge zal hebben, dat er volgend jaar minder gebroed zal worden, waarmee het evenwicht tussen vraag en aanbod hersteld zou worden. In meerderheid heeft men te kennen gegeven een sei zoen met verlies te verkiezen boven een blijvend controleap paraat ten behoeve van een ver plichte beperking der pluimvee- stapel.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 6