Zal Middelburg het vonnis van
Axel voltrekken?
Het kanaal van Gent naar Terneuzen
De in Denemarken gelande
Mig
Egypte binnenkort
republiek?
Soldaten steunen
Rampenfonds
Nederlandse kustvaarder
beschadigd bij aanvaring
Gevaarlijk Den Haag
Overstromingen in
Louisiana
De Franse regeringscrisis
ZULLEN DE EIEREN
GOEDKOPER WORDEN
Aportnaeuiais
DSR»
De dezer-dagen in Denemar
ken gelande Poolse Mig-straal
jager is aan boord van een
schip gebracht, dat het toestel
onder geleide van een torpedo
boot jager naar Kopenhagen zal
brengen.
Egypte zal binnenkort een re
publiek worden naar Ameri
kaans model, aldus is in goed-
ingelichte kringen te Cairo ver
nomen.
De functies van president en
premier zouden in één persoon
worden verenigd, evenals die
van vice-premier en opperbe
velhebber van de strijdkrach
ten. De ministeries van Binnen
landse Zaken, Oorlog en Marine
en Verbindingen zouden onder
leiding van hoge officieren ko
men.
In genoemde kringen legde
men de nadruk op het feit, dat
Egypte hierdoor in staat zal zijn
vastbesloten op te treden als
stappen zullen worden genomen
ter verwezenlijking van natio
nale doelen.
Generaal Naguib verklaarde
op 6 Mei in een vraaggesprek,
dat volgens zijn „persoonlijke
mening" de monarchie als re
geringsvorm had afgedaan. Hij
wilde echter niet op de loop der
gebeurtenissen vooruitlopen en
zei, dat de uiteindelijke beslis
sing bij het volk berustte.
Een commissie van 50 man
werkt op het ogenblik aan een
nieuwe grondwet voor Egypte.
Er is nog geen officiële ver
klaring uitgegeven.
-AjErfti. I
Het Nationaal Rampenfonds
heeft een bedrag ontvangen van
ruim 30.500, dat bijeenge
bracht is door de verschillende
detachementen der Ver. Naties
in Korea.
Hiervan is 10.000 geschon
ken door het Nederlandse deta
chement, terwijl de rest door de
buitenlandse detachementen is
verzameld. Reeds vroeger was
van het Nederlandse detache
ment een bedrag van 8000 ont
vangen.
De Nederlandse kustvaarder
„E en A Scheer" (500 ton) is in
dichte mist bij de kust van Ma
rokko in aanvaring gekomen
met het Franse schip „L'Alge-
rien" 2600 ton).
De E en A Scheer werd ernstig
beschadigd aan de voorsteven,
doch kon de haven van Casa
blanca bereiken.
Er deden zich geen persoon
lijke ongevallen voor. De E en A
Scheer, van de firma Terwogt
en Lagers uit Amsterdam, was
onderweg van Rouaan naar Ca
sablanca.
In de week van 14 tot 20 Mei
gebeurden in Den Haag 195
verkeersongelukken. Deze verg
den geen doden, maar wel 18
zwaar- en 33 lichtgewonden.
Bij deze ongelukken waren
290 mannen en 54 vrouwen be
trekken, waarvan 18 kinderen
onder de 12 en 28 tussen 13 en
18 jaar.
Bij de aanrijding waren voorts
153 personenauto's, 51 vracht
auto's, 90 fietsen, 32 motorfiet
sen, ia brommers en 7 trams
betrokken.
Meer dan 1250 gezinnen uit
Lake Charles in de Amerikaanse
staat Louisiana hebben hun
woningen moeten verlaten, na
dat hun stad 5 dagen te lijden
had gehad van wervelwinden en
zware regens. Sommige delen
van de stad, die 50.000 inwoners
telt, staan een halve meter on
der water.
In andere delen van Louisia
na zijn ruim 4000 gezinnen van
huis en haard verdreven. De
schade aan het gewas wordt op
meer dan 100 millioen dollar
geraamd.
President Auriol van Frankrijk
is besprekingen begonnen om
een nieuwe premier te vinden
ais opvolger van Mayer.
In politieke kringen vreest
men, dat niet spoedig een op
lossing zal worden gevonden
van deze 18e kabinetscrisis se
dert de oorlog.
Ex-premier Pinay, gematigd
conservatief, verklaarde na een
bespreking met de president
tegenover verslaggevers, dat een
nieuwe premier „grote bevoegd
heden voor bezuinigingen en
hervormingen" nodig zou heb
ben. Hij gaf te kennen, dat deze
groter moesten zijn dan de door
Mayer gevraagde.
Op een vraag of hij eventueel
bereid zou zijn 't premierschap
te aanvaarden, antwoordde Pi
nay: „Ik weiger niets, op voor
waarde dat ik de werktuigen
krijg".
Het spoorwegpersoneel van
het Parijse gare de Lyon, is
Vrijdagochtend in staking ge
gaan.
Op het middaguur werd ge
meld, dat de treinen op alle
hoofdlijnen konden vertrekken,
hoewel sommige vertraging
hadden. Het verkeer met de
voorsteden is ernstig ontwricht.
VOETBALPROGRAMMA
K. N. V. B.
ZONDAG 24 MEI.
EERSTE KLASSE A.
AjaxDOS; VSVFrisia;
Heracles—GVAVRCH—Sneek
EDOWageningen; NEC-Zwolse
Boys; Enschedese BoysDe Vo-
lewijckers.
EERSTE KLASSE B.
DWSEnschede; Achilles
Vitesse; AGOVVHaarlem; Hee
renveenGo Ahead (23-5)Be
Quick (Gr.)'t Gooi; Leeuwar
denStormvogels; Elinkwijk
Blauw Wit.
EERSTE KLASSE C.
SpartaJuliana; BWSittar-
dia; HBSTheole; Brabantia
SVV; LONGA—Willem II; VVV-
MVV; EmmaExcelsior.
EERSTE KLASSE D.
FeijenoordNOAD; Limbur-
giaPSVDHCRSC; TEC—
ADO; MauritsEindhoven;
BleijerheideXerxes.
ZUID I.
TWEEDE KLASSE B.
MOC '39—RAC; Axel—Mid
delburg; Goes-DOSKO; Alliance-
Rood Wit (W.).
DERDE KLASSE D.
RKFCODIO; Nieuw Borg-
vlietVlissingen; RCS-Biervliet;
ZeelandiaClinge; De Zeeuwen
Corn Boys; MetoBreskens.
VIERDE KLASSE H.
PSKKoewacht; SteenOost
burg; EMMRIA (W.); Honte-
nisse—Sluiskil.
RES. TWEEDE KLASSE C.
Terneuzen 2Axel 2.
ONDERAFDELING ZEELAND
MAANDAG 25 MEI.
RES. EERSTE KLASSE A.
Steen 2Oostburg 2; EMM 2
RIA 2; Hontenisse 2Sluiskil 2;
IJzendijke 2Terneuzen 3.
RES. EERSTE KLASSE B.
Axel 3Middelburg 3; Bier
vliet 2Robur 2.
DERDE KLASSE A.
Schoondijke 2Hoofdplaat 2.
DERDE KLASSE B.
Terneuzen 4Steen 3; Honte
nisse 4Corn Boys 3.
Door D. KEUR.
XXIV.
Eén tweede werk in verband met het kanaal, was het graven
van de Oostelijke en Westelijke Rijkswaterleiding.
Reeds spoedig na het openen van het kanaal rezen er bezwaren
door de tegenstrijdige belangen van de afwatering en de scheep
vaart. Voor de laatste moest een zo hoog mogelijk peil worden
gehandhaafd, terwijl voor een vlotte afwatering althans ge
durende de lozing een laag peil gewenst was. Het ligt voor de
hand dat, als het kanaal voor het ene doel gebruikt werd, het
andere in het gedrang kwam, wat vanzelf aanleiding tot moeilijk
heden kon geven. Een door de Staatsraad van het Gouvernement
van Oost-Vlaanderen in December 1827 genomen besluit zal
daaraan niet vreemd zijn. Daarin werd namelijk in artikel 1 be
paald dat tot nadere beschikking, zonder uitdrukkelijke toestem
ming van die raad, de waterstand in het kanaal niet lager mocht
worden gebracht dan tot zodanig peil, dat de scheepvaart niet
zou worden gestremd. Alleen in bijzondere gevallen kon, volgens
artikel 2, na daarover vooraf gerapporteerd te hebben, toestem
ming worden verkregen. Slechts spoedgevallen werden volgens
artikel 3 uitgezonderd.
en de naam „Kraaghoeve" (naar de kraag in de Bronkreek) hou
den de vroegere kragen in herinnering.
De Westelijke leiding, die nabij Sas van Gent het water der
Belgische gronden opneemt, liep ongeveer evenwijdig aan het
kanaal en loosde aanvankelijk door de toen reeds aanwezige
duiker van de Vlooswijkpolder in de schutkolk van de Midden-
sluis en voorts door de Westbeer door middel van één daarin ge
hakte opening. Hierin is later, zoals verder zal blijken, nog enige
wijziging gekomen.
Voor de aanleg van de Westelijke leiding moest een gedeelte
van het Axelse gat ten westen van de in 1825 gemaakte afsluit
dijk worden gekruist, en wel het gedeelte tussen de Stroodorpe-
en Koegorspolder. Dit leverde echter geen overwegende bezwaren
op, want in de 19 jaren, die na het maken van de afsluitdijk
waren verlopen, was het Axelse gat zo sterk aangeslibd, dat zon
der bezwaar een gedeelte kon worden ingedijkt. Er werd dan ook
in 1844 opnieuw een afsluitdijk gemaakt (nu evenwel zonder
moeilijkheden), waardoor de Louisapolder ontstond. Langs de
binnenzijde van deze dijk werd de leiding gegraven om te Sluiskil
door middel van een duiker met twee openingen door de zeedijk
van de Koegorspolder verder langs het kanaal te worden geleid.
Ten behoeve van de spoorweg TerneuzenGent is later nog een
Fig. 34. Tolhuisstuw te Gent. Links het oude Tolhuis.
In deze toestand werd vóór 1830 echter nog geen verandering
eebracht -maar wel werd deze zaak behandeld in het tussen
Nederland en België gesloten Londense tractaat van de 19e April
1839 Ter uitvoering daarvan werd te 's-Gravenhage op 5 Novem-
S 1842 een verdrag opgemaakt, hetwelk bij wet van 4 Februar
^3 (Staatsblad no 3) werd goedgekeurd en waarin in artikel
dat op het henedenpand geen uit^atenng meer
nodige werkenzou uhvöeren. Bij artikel 22 verbond de Neder-
iandse regering zich tot het onderhoud va" ka^aaz^n^rden
wateringswerken, waarvoor zij volgens artikel 23 zou w°™f_
„ncMM Urvnr ppn iaarliikse uitkering van ƒ50.000,
De werken welke krachtens deze bepalingen en de na te noe
men overeenkomst van 20 Mei 1843 werden uitgevoerd, zijn de
Oostelijke en Westelijke Rijkswaterleiding met de daarin ge-
ïeaen kunstwerken (duikers en bruggen).
De Oostelijke leiding voert het water van de Belgische gronden
en van de Nederlandse polders ten oosten van het kanaal in ver
schillende takken naar de Othenese kreek en aan het eind daar
van door een zijkanaal naar de Oostgeul van de buitenhaven te
Terneuzen, waarbij voor het laatste gedeelte gebruik werd ge
maakt van de reeds aanwezige vestinggracht. Aanvankelijk was
het 'de bedoeling in het verlengde van de Othenese kreek recht
streeks op de Westerschelde te lozen, maar omdat de dan in de
zeedijk te bouwen uitwateringssluis met meer door het geschu
van de vestingwerken te Terneuzen kon worden bestreken, werd
besloten over te gaan tot het graven van genoemd zijkanaal en,
ra verband daarmede, om de aanwezige Oostbeer, door het daarin
hakken van een drietal openingen, als uitwateringssluis in te
richten. Later, in 1914, werd het aantal openingen met éen ver
meerderd en in 1929 is tenslotte de vijfde (meest zuidelijke) ope-
Varf de bruggen die over de Oostelijke leiding moesten worden
gemaakt verdienen nog vermelding de brug in de weg Terneuzen
-Zaamslag, de z.g.n. „Kraagbrug", en de op er"K^. af®ta"d t
zuiden daarvan gelegen brug over de Bronkreek bij deKraag
hoeve Ter plaatse van deze bruggen waren dwars door de kr
berijdbare dammen aanwezig, welke in het midden zo laag waren
gehouden dat ze bij hogere waterstanden onder water stonden.
Om dan de overkant te bereiken moest men over het lage ge
deelte door het water lopen of rijden. Deze dammen werden
„kragen" genoemd. Daar deze kragen de waterafvoer zouden
belemmeren, moesten er bruggen voor in de plaats komen. De
naam „Kraagbrug" (naar de kraag in de weg naar Zaamslag)
kleine bocht in de dijk van de Louisapolder met de daarlangs
lopende leiding aangebracht.
Nopens de uitwatering van Vlaanderen werd te Gent, op 20
Mei 1843, tussen Nederland en België een overeenkomst gesloten,
welke volgens Koninklijk Besluit van 15 Februari 1844 in het
Staatsblad (no. 11) werd geplaatst. In deze overeenkomst wor
den alle op de waterleidingen lozende gronden beschreven, als
mede de in die leidingen te maken kunstwerken. Volstaan zal
hier worden met te vermelden dat op de Oostelijke leiding
25000 ha en op de Westelijke leiding 4200 ha afwatert.
In artikel 2 van die overeenkomst is voorts bepaald, dat het
kanaalpeil voor het bovenpand op 4.40 m boven de bovenslag-
dorpel van de sluis te Sas van Gent ligt en voor het benedenpand
op 4.20 m boven die dorpel. In afwijking van deze overeenkomst
werd echter het benedenpand steeds 0.40 m lager gehouden.
Bij dit peil bedroeg de diepte op de bovendorpel der Westsluis
te Terneuzen 5.66 m.
De geringe diepte in de sluis te Sas van Gent was een ernstige
belemmering voor de ontwikkeling van de zeevaart en om daar
aan tegemoet te komen werden onderhandelingen gevoerd om tot
verbetering van het kanaal te geraken.
Deze onderhandelingen hebben, met enkele onderbrekingen,
tenslotte tot het resultaat geleid, dat op 31 October 1879 een
overeenkomst tot stand kwam, waarbij de volgende verbeteringen
werden vastgesteld.
De Belgische regering zal op het kanaalgedeelte liggende op
haar grondgebied de bochten afsnijden welke voor de scheepvaart
hinderlijk zijn en het kanaal verdiepen en verbreden, zodat de
bodem ligt op 2.10 m onder de bodem van de bovenslagdorpel van
de sluis te Sas van Gent. Vanaf 2 km boven de nieuw te bouwen
sluis te Sas van Gent neemt de bodemdiepte geleidelijk toe tot
2.50 mop 1 km van genoemde sluis; de bodembreedte wordt
17 m, gemeten op 2.10 m Dezelfde maat van 17 m wordt
gegeven aan de doorvaartwijdte van de over het kanaal te leggen
bruggen. De taluds van het kanaal verkrijgen een helling van 3
op 1 of van 2Vz op 1, maar dan op de hoogte van de waterspiegel
met een waterberm breed 1 m.
De Nederlandse regering verbindt zich tussen België en Sas
van Gent het kanaal een zelfde dwarsprofiel te geven als het
aansluitende gedeelte op Belgisch grondgebied, waarbij de bodem
diepte, na de reeds genoemde helling tot de sluis te Sas van
Gent, 2.50bedraagt. Vanaf 200 m voorbij die sluis zal de
bodemdiepte over 800 m lengte afnemen tot 2.10 m welke diep
te verder Wordt aangehouden tot Terneuzen. De taluds krijgen
een helling van op 1 met een waterberm, 1 m breed. De
bodembreedte bedraagt ook hier 17 m op 2.10 m
Te Sas van Gent moet in een nieuw te graven zijkanaal een
nieuwe schutsluis worden gebouwd, wijd in de dag 12 m met
een schutlengte tussen de uiterste slagdorpels van 110 m; zij zal
worden voorzien van drie paar deuren en van riolen voor afvoer
van bovenwater. De hoogte van de slagdorpels bedraagt 2.35 m
Over het zijkanaal wordt een draaibrug gemaakt met 17 m door
vaartwijdte. Verder wordt langs beide oevers van het kanaal een
jaagpad aangelegd, waartoe over het zijkanaal naar de Passluis
een draaibrug met 7 m doorvaartwijdte wordt gebouwd.
De kanaalpeilen volgens de overeenkomst van 20 Mei 1843
worden gewijzigd en vastgesteld op 4.40 m bovenslagdorpel
van de Westsluis te Sas van Gent voor het bovenpand en op
3.95 m voor het benedenpand.
De jaarlijks door de Belgische regering ingevolge artikel 23
van de overeenkomst van 5 November 1842 te betalen som wordt
verhoogd tot 58.300,
Voorts mag de Belgische regering bij de verruimingswerken op
haar grondgebied aan de nieuwe sluizen, welke ter vervanging
van de bestaande Tolhuissluis en Muidersluis mochten worden
gebouwd geen groter afvoerend vermogen geven dan dat, het
welk deze sluizen thans bezitten.
Voor de genoemde werken, op Nederlands grondgebied, werden
in 1880 de definitieve ontwerpen opgemaakt, in 1881 de benodigde
gronden aangekocht, terwijl ze werden uitgevoerd in 18821885.
Wat het gedeelte Sluiskil—Terneuzen betreft zij nog opgemerkt,
dat de afmetingen daarvan reeds zo groot waren dat over die
lengte geen verbreding en verdieping behoefde plaats te hebben.
De door deze werken tot stand gekomen bochtafsnijdingen in
België en het nieuwe zijkanaal met sluis en brug te Sas van Gent
zijn op de situatie in fig. 11 aangegeven.
Te Gent werd de oude Tolhuissluis gesloopt en op de plaats
daarvan de tegenwoordige Tolhuisstuw (fig. 34) gebouwd, met
welke stuw de voeding voor het kanaal wordt geregeld. Ten zui
den van het oude Tolhuis, dat op genoemde figuur aan de linker
zijde nog zichtbaar is, werd de nieuwe Tolhuissluis gebouwd,
welke in 1886 voltooid is.
De kosten voor de op Nederlands grondgebied uitgevoerde wer
ken bedroegen 1.479.000,
De nieuwe schutsluis te Sas van Gent werd op 1 September
1885 definitief voor de scheepvaart opengesteld.
Na het tot stand komen van genoemde verbeteringen nam de
zeevaart op Gent in belangrijke mate toe. Zo werden in 1884 door
de sluizen te Sas van Gent 1598 zeeschepen geschut met een bruto-
inhoud van 1.353.621 ton. In 1889 bedroeg het aantal 1770 met
een inhoud van 2.223.478 ton en in 1894 was dat gestegen tot 1874
schepen met een inhoud van 3.046.707 ton.
De steeds toenemende afmetingen der schepen deden echter
reeds spoedig gevoelen, dat Gent met dit kanaal op de duur niet
in staat zou zijn met andere havens te concurreren en daar de
diepteligging van de buitenslagdorpel der Westsluis te Terneuzen
bij dode getijden het schutten van schepen met grote diepgang
dikwijls belette, werd door Gent op verdere verbetering aange
drongen.
In 1891 werd een internationale commissie benoemd tot het
ontwerpen van een daartoe tussen Nederland en België te sluiten
overeenkomst. Deze overeenkomst werd 29 Juni 1895 te Brussel
gesloten, goedgekeurd bij de wet van 29 Januari 1897 (Staatsblad
no. 62), gewijzigd bij overeenkomst van 8 Maart 1902, welke wijzi
ging tenslotte werd goedgekeurd bij de wet van 14 Juli 1903
(Staatsblad no. 196). (Wordt vervolgd.)
TWEEDE KLASSE B.
De voetballiefhebbers in Oost
Zeeuws-Vlaanderen hadden al
wekenlang gevlast op een Pink
sterwedstrijd AxelTerneuzen.
Van heinde en ver zouden de be
langstellenden zijn toegestroomd
om dit grote gebeuren bij te
wonen en de penningmeester der
oranjehemden zou alle reden
hebben gehad om in zijn vuistje
te lachen. Maar het heeft niet
zo mogen zijn. De voetbalsup
porter wikten de program
maleiding beschikt!
En zo ontvangt Axel op Twee
de Pinksterdag een andere
Zeeuwse ploeg, die ongetwijfeld
ook velen naar het terrein bij de
watertoren zal trekken, maar die
toch de gedachte aan 'n Zeeuws-
Vlaamse derby op zo'n bij uitstek
geschikte dag niet kan verdrij
ven.
De vraag, die voetbalminnend
Zeeuws-Vlaanderen zich nu stelt,
is wat Axel tegen de Middelbur
gers zal klaarmaken. Een neder
laag betekent degradatie en met
deze fatale dreiging voor ogen
zullen de oranjehemden zich vol
vuur in de strijd werpen om te
trachten het vonnis te keren.
Een kat in het nauw is nog altijd
tot rare en verrassende sprongen
in staat geweestToch zal
het ons meevallen, als er tegen
de ploeg van Van der Klink meer
dan een gelijk spel uit de bus
komt.
Dosko, dat nu in verliespuntan
gelijk staat met De Baronie,
krijgt het tegen Goes bepaald
niet gemakkelijk, maar zal wel
bij machte blijken de twee pun
ten veilig te stellen.
Alliance en Rood Wit zijn twee
outsiders, die elkaar niet veel
toegeven. Het terreinvoordeel
zal wellicht de beslissing bren
gen. Wij verwachten dan ook
een kleine overwinning van
Alliance.
MOCRAC is practisch ook
van geen betekenis meer. Nor
maal trekken de bezoekers hier
aan het langste eind.
5 -
-
Fig 35 Nieuwe schutsluis beoosten Sas van Gent. Brug in de weg van Sas van Gent naar Axel. Gezien
uit het Zuid-Oosten 22 Januari 1907.
DERDE KLASSE D.
Odio, nog niet bekomen van de
zware nederlaag tegen Vlissin
gen, zal de punten wel aan
RKFC moeten afstaan. De Sou
burgers handhaven zich op de
tweede plaats door een overwin
ning op Biervliet.
Zfeelandia wint thuis van Clin
ge, evenals De Zeeuwen van
Corn Boys.
MetoBreskens zou wel eens
een gelijk spel kunnen opleveren.
Na de jongste zege is er hopelijk
weer nieuw elan in de Bres-
siaanse gelederen gevaren.
De toekomstige kampioenen
brengen de nederlaag voor N.
Borgvliet mee.
VIERDE KLASSE H.
Opnieuw heeft men Hulst, dat
straks nog enkele promotiewed
strijden te spelen krijgt, een vrije
dag gegeven. Wat men daarmee
voor heeft, is ons een raadsel.
Ria trekt de Schelde over om
op EMM twee punten te verove
ren.
PSKKoewacht eindigt wel in
de buurt van een puntenver
deling, al heeft Koewacht o.i. een
iets betere kans op de zege.
Hontenisse ontvangt Sluiskil.
Twee vrij wisselvallige ploegen,
die elkaar weinig ontlopen. Wij
houden het op Hontenisse, hoe
wel wij er niet graag onze hand
tekening voor zouden zetten.
SteenOostburg biedt de thuis
club vermoedelijk de beste papie
ren.
In kringen van eierhandelaren
op de Veluwe met name te
Barneveld leeft de verwach
ting, dat over ongeveer een half
jaar de prijs van eieren wel eens
belangrijk zou kunnen dalen.
Het bedrijfschap voor pluim
vee en eieren heeft via de
stichting voor de landbouw aan
de landbouworganisaties de
vraag voorgelegd, of men de
voorkeur moet geven aan een
vrije ontwikkeling van de pluim
veestapel met als nadeel, dat er
een controle-apparaat moet
worden ingesteld.
Dit jaar zijn namelijk de kui
kens voor het eerst na de oor
log van de bon, wat tot gevolg
heeft gehad, dat er aanzienlijk
meer kuikens zijn uitgebroed
dan vorig jaar. In sommige
streken spreken eierhandelaren
zelfs van een 80 procent meer.
Hierdoor houdt men er in de
zelfde kringen rekening mee,
dat straks de eierproductie aan
zienlijk zal stijgen. Bovendien
zou er aanzienlijk meer pluim
vee voor de slacht beschikbaar
komen. Men vraagt zich even
wel af, of deze hogere productie
een afzetgebied zal vinden.
De Barneveldse eierhandela
ren houden er rekening mee, dat
de prijzen in die mate zullen
dalen, dat het pluimveebedrijf
voorlopig verliesgevend zal zijn.
Men gelooft, dat dit tengevolge
zal hebben, dat er volgend jaar
minder gebroed zal worden,
waarmee het evenwicht tussen
vraag en aanbod hersteld zou
worden. In meerderheid heeft
men te kennen gegeven een sei
zoen met verlies te verkiezen
boven een blijvend controleap
paraat ten behoeve van een ver
plichte beperking der pluimvee-
stapel.