Wat er in Den Haag leeft Moeilijkheden bij het dichten der laatste dijkgaten De aardbeving in Turkije Londen en Parijs De oorlog in Korea Ratificaties door Westduitse Bondsdag Veiligheidsraad verwerpt candidatuur van mevr. Pandit De statui isthans 83.8 millioen WEERSVERWACHTING ZON" en MAANSTANDEN HOOGWATER Het Parlement op de korrel Debat over een politiebureau Opnieuw overleg der grote vijf Het E.D.G.-verdrag en de Westduitse bondsdag „Eigen Haard' HAAGSE BRIEh Nederland zal om 14.000 hectare overstroomd gebied hard moeten vechten AöTdfigvingin Turkije Esaencsa, Millioenenluchtsteden Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 Né 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct ZATERDAG 21 MAART 1953. 8e Jaargang No. 2297. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pei advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; Iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adrea Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uui Minister Luns is nu „echt" als minister in New-York en Was hington ontvangen; hij heeft zelfs' een onderhoud gehad met president Eisenhower. En hij heeft aan de „New-York Times" verzekerd, dat op het ogenblik alles tussen beide bewindslieden voor wie de taakverdeling toch wel eens moeilijk moet zijn, pri ma loopt. Dat is inderdaad ver heugend. Minder echter, dat men reeds aan de permanentie van deze toe stand gaat denken. Dat men er twee ministers is op na gaan hou den, omdat nu eenmaal de poli tieke omstandigheden geen an dere uitweg overlieten, is tot daaraan toe. Maar dit wil zeker in de ogen van de gemiddelde Nederlander niet zeggen, dat wij met deze proef, die in het buiten land toch nog al wat lachlust wekt, moeten voortgaan. MEN IS HET NIET EENS Er zijn in de politieke partij verhoudingen wel meer dingen, die wat vreemd aandoen. Minis ter Witte, van Katholieken huize, is de opvolger van minister In 't Veld van den huize P.v.d.A. in het beheer van het ministerie van Wederopbouw en Volkshuis vesting. De begroting van dit ministerie kwam in de senaat aan de orde, en daar ging de heer Woudenberg, die aan het hoofd van de P. v. d. A.-fractie staat, met nadruk vertellen, dat indien de minister, wat de verhouding van particuliere bouw tot staats- bouw betreft, zou willen terug keren tot het regeringsbeleid van vóór de oorlog, bij zijn fractie zich de vraag zou voordoen hoe lang zij nog de verantwoordelijk heid zou kunnen meedragen voor het beleid van de minister. Dat gaf te meer opschudding, omdat een der woordvoerders van de K.V.P., de heer Kraayvan- ger, een Rotterdamse architect, met nadruk had gewaarschuwd tegen de grauwe eentonigheid bij een belangrijk deel van onze mo derne woningbouw. Nu is later gebleken aan de ene kant, dat de heer Woudenberg, afgestraft door zijn K.V.P.-politieke vrien den, het niet zo ernstig had ge meend en aan de andere kant dat minister Witte er juist op uit is om meer variatie in de woning bouw te brengen. Met dat al was het toch een weinig harmonisch beeld, dat de debatten boden. En er waren toch al genoeg woorden gewis- (van onze Haagse red.) seld over het feit, dat een onzer dagbladen zich een primeur heeft weten te verschaffen inzake de huurverhoging van 17 tot 29 die de regering inderdaad voor nemens schijnt met 1 Januari '54 in te voeren. Terecht is er op gewezen, dat de minister zelf dit had kunnen voorkomen door niet zo lange tijd te wachten met een officiële me dedeling te doen. HET IS EEN KWESTIE VAN PRATEN. Een storm in een glas water, gelijk dit debat, kwam. er ook in de gemeenteraad. Van de zijde van de fractie van de P. v. d. A„ kwam min of meer plotseling 't voorstel naar voren op het eerste deel van de werkzaamheden aan het nieuwe hoofdbureau van po litie, waarvan de kosten op on geveer zes millioen zijn geraamd, uit te stellen tot later datum. De motivering lag in de niet voldoen de toelichting, die de raadsleden zouden hebben ontvangen. Met de critiek, in dit opzicht op de nieuwe wethouder, de heer Dettmeyer, geoefend, bleek de grote meerderheid het niet eens, Integendeel, met het oog op de werkloosheid achtte men aanhou ding van dit voorstel onraad zaam. Er kwam nog bij, dat de heer Dettmeyer, geen verloskun dige op dit gebied, zich in de korte tijd, dat hij wethouder is, zozeer in de details van dit voor stel bleek te hebben ingewerkt, dat hij 't met algemeen erkend ta lent kon verdedigen. Toen vielen zelfs raadsleden van de P. v. d. A. af en het gevolg was, dat het voorstel er met vlag en wimpel doorkwam. MISVERSTAND? In gelijke mate heeft de voet balbond het nu weer aan zichzelf te wijten, dat er minder vriende lijke woorden vallen over de prachtige wedstrijd van Neder landse professionals tegen het Franse nationale elftal te Parijs. Het is begrijpelijk, dat de Fran sen deze wedstrijd wilden spelen ten bate van de benadeelde voet balclubs in het Nederlandse ram- pengebied, maar waarom is dit niet duidelijk vooropgesteld in alle bekendmakingen? Velen in Nederland wisten niet beter of dit was een wedstrijd voor het Ram penfonds, en nu zouden ongeveer ƒ120.000 gaan naar de voetbal clubs, die men het natuurlijk ten volle gunt, maar wier zorgen toch wel heel andere zijn dan die van de noodlijdende bevolking in het algemeen. SPEELGOED. Dat het voorjaar komende is, merken wij tot dusver nog min der aan de temperatuur in het Haagje, dan aan het feit dat het kleine Madurodam, het minia tuurstadje, dat het vorig jaar zo terecht de aandacht trok, weer uit zijn winterslaap gaat ontwa ken. De huisjes, de gebouwen, ze worden alle met grote zorg opgezet en zullen straks heus wel weer bezoek trekken. Natuurlijk heet het, dat men er vooral heen gaat voor de kinderen, maar tel kenmale blijkt, dat de ouderen niet minder op al deze mechani sche treintjes en wat verder be weegt, zijn gesteld. Is he^ niet merkwaardig, dat er dezer dagen zelfs een handleiding verschenen is, nu eens niet voor kinderen, maar voor volwasse nen hoe men dit mechanische speeltuig deskundig moet behan delen Om 14.000 hectare thans nog overstroomd gebied zal Neder land deze zomer nog hard moeten vechten. Zeven moeilijke stroom- gaten vindt men op Schouwen bij Schelphoek, Zierikzee en Ouwer- kerk, op Zuid-Beveland bij Krui- ningen en Bath en in de Brabant se kustlijn in de dijk van de Hen- rica Sabinapoider ten Westen van Willemstad en in de hoofdwater kering ten Noorden van Nieuw Vosmeer. Alle andere dijkbreu ken kosten geen hoofdbrekens Na een zonder animo gevoerd debat heeft de Westduitse bonds dag Donderdagavond het verdrag voor het Europese leger en het verdrag tot opheffing van de be- zettingsstatus geratificeerd. Het parlement sprak daarbij tegelijk de wens uit, dat de bondsrepu bliek spoedig in de NAVO zal worden opgenomen. Voorts deed het de ratificatie vergezeld gaan van een verkla- De Veiligheidsraad heeft Don derdag de candidatuur van me vrouw Laks j mi Pandit van In dia, voorgesteld door de Sowjet- Unie als secretaris.generaal van de Ver. Naties, verworpen. De stemverhouding was twee vóór, één tegen en 8 onthoudin gen. (Voor verkiezing zijn zeven stemmen nodig). Naar verluidt stemden de Sowjet-Unie en Libanon vóór Donderdag om 22.15 uur Ned. tijd is Tsjanakkale in het district Dardanellen getroffen door een zware aardschok. De telefoon- en telegraaflijnen met Stamboel zijn verbroken. Het observatorium van Stam boel maakte bekend, dat in het Woensdag getroffen gebied de AN BOEL Balikesir EsiflskW* r *n - Kony» Moegla ANK Af) A »Aiasi«hir;-?(/ayseri MYRNA KAJltANE ARNAVAL KUCUKKAY CENGÊLKAY VIDOS Uskudar ZSTANBC Haydarpaso ERENKAY 50 km MENEMÉN Magnesio Buriana SMYRNA Chi (GRIEKS) URLA S«fcrihlsar ALACATI Kolophon V. PELT In deze kaart geven wij een overzicht van Turkijë en de ge bieden, waar deze aardbeving het sterkst merkbaar was. schokken Donderdag aanhiel den. Het stadje Jenidje, dat aan de Dardanellen ligt, bestaat niet meer. Op 3 na zijn alle huizen en gebouwen van deze plaats die 3000 inwoners telde, geheel verwoest. Donderdagavond wa ren hier reeds 200 lijken gebor gen. Men vreest dat het aantal doden nog groter zal zijn. De overlevenden worden geëvacu eerd. Te Guenen, in heizelfde ge bied, zouden 40 doden te betreu ren zijn. Er zijn nog geen be richten ontvangen van 50 dor pen die afgesloten zijn. Van 7 dorpen in de bergen is nu be kend, dat zij geheel zijn ver woest. President Celal Rayer van Tur kije heeft Vrijdag een bezoek ge bracht aan het gebied, dat door de aardbeving van Woensdag werd verwoest. Volgens een voor lopige schatting zijn 400 tot 500 mensen omgekomen en duizen den woningen verwoest. Vele plaatsen in het gebied van de Dardanellen volgens een bericht 50 zijn nog steeds van de buitenwereld afgesloten. Levensmiddelen, medicamen ten en dekens worden door de lucht aangevoerd. Men tracht met kleine vliegtuigen verbin dingen te onderhouden. De aardbeving heeft hoofd zakelijk het gebied ten Zuid-Wes ten van Bandirma getroffen, een stad ter hoogte van de zee van Marmora, waar nog steeds verkoolde lijken worden gevon den uit de puinhopen van 600 hui zen. Na de aardbeving ontstond brand. Regen en koude winden verergeren het leed van gewon den en daklozen. mevrouw Pandit. Na de vergadering van Don derdag, die 5 uur duurcie, ver. klaarde de voorzitter, prof. Bok- hari (Pakistan), dat de raad de „Grote Vijf" de Sowjet-Unie, Ver. Staten, Engeland, Frank rijk en (nationalistisch) China had verzocht de Woensdag begonnen beraadslagingen voort te zetten en 24 Maart bij de raad verslag uit te brengen. De Sowjet-afgevaardigde, Zo- rin, had na de candidaatstelling van mevrouw Pandit er op aan gedrongen, dat de raad niet on middellijk tot stemming zou overgaan. Hij stelde voor, dat de „Grote Vijf" de zaak eerst zouden bespreken. Andere afgevaardigden wilden echter een onmiddellijke stem ming. De slemming was ge heim. De Amerikaanse luchtmacht in Europa heeft in Engeland een or der geplaatst voor een aantal hef- schroefvliegtuigen ter waarde van bijna een millioen dollar, die be stemd zijn voor Joego-Slavië. ring, dat het streven naar her stel der Duitse eenheid „toon aangevend is geweest en zal blij ven voor de politieke beslissin- •gen". De bondsdag legde ten- slotte vast, dat eventuele toevoe- gingen aan de verdragen door hem zullen moeten worden goed- gekeurd. De bondsdag aanvaardde de verdragen met 226 tegen 164 stemmen bij 2 onthoudingen. De drie regeringspartijen en de fede ralisten stemden met weinige uit zonderingen voor de verdragen. Tegen stemden de socialisten, de communisten, enige dissidenten der regeringspartijen en enkele rechtse onafhankelijken. Het ver drag zal thans nog de bondsraad moeten passeren, waar de stem ming zeer verdeeld is. Het zal daarna door de socialisten wor den voorgelegd aan het staatsge- rechtshof, teneinde het te toet sen aan de grondwet. Het debat kenmerkte zich door het ontbreken van elke strijdlust tussen de beide grote partijen, de christelijke en de socialisti sche. Hoewel zij elkaar bij de be spreking van de verdragen in De cember nog op hevige wijze heb ben bestreden, beperkten zij zich tot een zakelijke en van polemiek gespeende weergave van hun standpunten. Dat van dr. Ade nauer was daarbij: zonder deze verdragen is er geen basis meer voor Europese eenheid. Daaren tegen meenden de socialisten, dat in feite de E. V. G. een doodge boren kind was en dat thans een groot Europese oplossing zonder supernationale organen zou moe ten worden nagestreefd. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Za ken noemde de goedkeuring van het E.D.G.-verdrag door de W. Duitse bondsdag een zeer ver heugende stap voorwaarts voor de totstandkoming van de Europese militarei integratie. Noordstraat 76 TERNEUZEN Tot gisteravond was 83,8 mil lioen gulden binnengekomen bij het nationale rampenfonds; dat is een half millioen meer dan Donderdagavond. meer, aldus een mededeling van de waterstaatkundige ir H. A. M. C. Dibbits, hoofdingenieur-direc teur van het technische bureau der domeinen. Zoals reeds gemeld werd heeft rijkswaterstaat aan zeven grote aannemingsmaatschappijen op dracht tot het bouwen van cais sons gegeven. Aangezien men niet weet welke maten men no dig heeft, is een „blokkendoossy steem" ontworpen. Voorlopig zijn vijftig drijvende bakken van ge wapend beton besteld, die een vloeroppervlakte van 7,5 bij 11,5 m hebben bij een hoogte van 6 m. Deze bakken kunnen zowel in el- kaars verlengde als zijdelings met kettingen worden verbonden. Wigt men ze in, dan krijgt men een strak geheel. Bovendien zijn 100 „manchetten" van gewapend beton besteld. De afmetingen hiervan zijn 7,5 bij 11,5 bij 2 m. Deze manchetten kunnen op de bakken worden bevestigd, waar door een vrij aanzienlijke hoogte kan worden bereikt. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat in dien in het buitenland geen cais sons van de geallieerde oorlogs haven te Cherbourg meer be schikbaar zijn, de order aan de Nederlandse bedrijven nog zal worden uitgebreid. Voor zover mogelijk wordt aan de bestaande gevaarlijke gaten regelmatig gewerkt. De Reigers bergerpolder bij Bath op Zuid-Be veland is thans voor een deel af- gesnoerd tot een stuk van 200 ha, dat nog met open zee in verbin ding staat. De steenbestorting in het gat bij Bath steekt thans bij laag water reeds boven, zodat bij dood tij tussen 23 en 26 Maart ge poogd zal worden dit gat defini tief te sluiten. Hetzelfde zal ge poogd worden bij Nieuw Vosmeer en ten Westen van Willemstad. Bij Kruiningen is men nog doende met een nooddijk een deel Langs het Koreaanse front is zeer weinig actie- Het heeft de laatste 24 uur aanhoudend ge regend. De bevelhebber der Ver. Na ties in Korea, generaal Mark Clark, die thans een bezoek aan Indo.China brengt, heeft op de vraag of een beëindigen van de Koreaanse oorlog de toestand voor de Franse unie in Indo china zdu verbeteren geant woord dat hij dit niet kon zeg gen, „doch ik zie geen aanwij zingen, die duiden op een be ëindiging van de Koreaanse oor log. Ik zie geen mogelijkheid voor ons, om daar de zaak af te wikkelen". GESNEUVELD IN KOREA. De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen in Korea zijn gesneuveld op 18 Maart j.l.: De 25-jarige kapitein B. J. T. Kame- vaar, ongehuwd, afkomstig uit Arnhem; de 27-jarige.soldaat le. klasse E. Mensink, ongehuwd, af komstig uit Enschede en de 23- jarige soldaat J. te Kamp even eens ongehuwd en afkomstig uit Nijmegen. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdagoch tend tot Zaterdagavond. In de ochtend op vele plaatsen mist. In de Zuidoostelijke helft van het land later op de dag overwegend zonnig weer. Elders overdrijvende wolkenvelden. Overwegend zwakke wind uit Noordelijke richtingen. Dezelfde of iets lagere middagtemperatu ren dan gisteren. ZON MAAN Maart 21 '6.41 18.54 9.14 2.20 22 6.39 18.56 10.12 3.17 23 6.37 18.58 11.20 3.59 24 6.34 19.00 12.32 4.28 25 6.32 19.01 13.45 4.50 26 6.30 19.03 14.56 5.06 Wist Se> dat een behoorlijke luchthaven tegenwoordig zo'n millioen passagiers per jaai ver werkt? Het gaat alles zo ongemerkt in die luchtvaart van onze tijd. Er komt eens een nieuw type, dat weer wat sneller gaat dan zijn voorganger, elders legt men een nieuw luchtlijntje aan met een ceremoniëel en dan merkt men er ook nauwelijks meer iets van: de nieuwe verbinding is er. Dublin en Amsterdam hebben elkaar gevonden, of Genève en Nice, of New York en Caracas en dan loopt het verder wel. Daar om is het nuttig om een enkele maal bij de feiten stil te staan en even te beseffen, wat er in onze wereld gebeurt. Nu hebben de nijvere statistici de jaarcijfers van 1952 bijeenge gaard en daaruit blijkt, dat enke le luchthavens in Europa uitge groeid zijn tot „millioenensteden in het luchtverkeer. Londen en Parijs zijn achtereenvolgens de grootste, zowel woor het reizi- gersvervoer als voor het vracht transport. Zij zijn de ware mil lioenensteden, terwijl voor het halve millioen Amsterdam en Ko penhagen in aanmerking komen. Kopenhagen is iets groter voor het passagiersverkeer, Amster dam overtreft Kopenhagen weer met het vrachtvervoer: zij ontlo pen elkaar weinig. Na deze beide halfmillioen-ers komen de veel kleinere: Zürich, Stockholm, Os lo en de Italiaanse en Duitse vliegvelden, Madrid, Wenen en welke dan verder nog. NEDERLANDSE PIONIERS. Wie deze situatie van „boven af" bekijkt bemerkt, dat het een wet van Meden en Perzen voor de luchtvaart is geworden, dat waar dichte bevolkingscentra zijn zich ook een krachtig luchtver keer ontwikkelt. Londen en Pa rijs zijn in West-Europa de groot ste steden; zij hebben dus ook de omvangrijkste luchtvaart. Kopen hagen dankt zijn prominente po sitie in de eerste plaats aan zijn gunstige, verkeers-strategische positie in het wereldluchtnet op de „verticale" Europese verkeers as Noord-Zuid. Amsterdam daar entegen ligt minder gunstig, doch heeft toch een opmerkelijke plaats verworven in de wereld. Dit komt: a. doordat Schiphol zo voortreffelijk geoutilleerd is; b door de aanwezigheid van de K.L.M., welke uiteraard ook la- ding-„scheppend" werkt; c. door de handelsgeest van de Neder landers zelf, die vooral op het ge bied van het vrachtvervoer als pioniers gewerkt hebben en nog steeds bezig zijn. Aalsmeerders bloemkwekers verzenden hun primeurs naar Madrid, Stock holm en Buenos Aires; Amster damse confectionnairs versche pen damesmantels naar New York of het de gewoonste zaak van de wereld is. „ALS ER MAAR VRACHT IS". Dat Amsterdam en Kopenha gen op de derde plaats komen in het grote verkeer, direct na Lon den en Parijs, bewijst eens te meer, hoe moeilijk het is vooruit zien in de luchtvaart. Wij herinneren ons nog als de dag van gisteren het pessimisme in ons land, toen de grote vier motorige verkeerstoestellen kwa men": Amsterdam was altijd ge bruikt als aanvlieghaven om te tanken; voortaan zouden de in ternationale lijndiensten over Amsterdam heengaan en Schip hol zou degraderen tot een on belangrijk veldje, dat in geval van slecht weer boven Londen nog wel eens als uitwijkhaven dienst kon doen, doch verder zijn internationale rol als uitgespeeld moest beschouwen. Velen zagen in de dertiger ja- ren aldus de sombere toekomst v#n Schiphol, Hoe anders is het, uitgekomen. Plesman verkondig- de in die dagen de als geruststel ling bedoelde these: „Als er maar vracht op de grond ligt, dan komen de vliegtuigen wel omlaag om haar op te pikken!" En zo is het ook gebleven. Dat een millioenenstad als Lon den meer lading te vervoeren heeft dan Schiphol, is duidelijk, maar wie op vergelijkende basis berekeningen maakt, zou zelfs ervaren, dat relatief Amsterdam per hoofd van bevolking van zijn achterland thans nog een be langrijk groter rol vervult in het wereld-luchttransport dan Lon den en Parijs. Hoe het ook zij, laten wij tevreden zijn in Schip hol een half-millioens luchthaven te bezitten. der overstroomde waterschappen Kruiningen en Waarde af te slui ten, waardoor het stroomgebied achter het gat aan de haven ge ringer wordt. Gepoogd zal wor den de haven af te sluiten, daar na de dijk te dichten, om daarna de haven weer vrij te maken. Het ruim 200 m grote gat bij Schelphoek op Schouwen is hoe gek het ook moge klinken, nog niet groot genoeg om aan de slag te kunnen gaan. De stro ming is nog te zwaar op deze pol der van 8500 ha. Men moet nog even afwachten, vóórdat een stroomdrempel kan worden ge legd in de aangetaste zandbodem. Ook het Duivelandse gat in de dijk van de polder Vierbannen be zorgt de ingenieurs nog heel wat hoofdbrekens, voordat de kans op herstel gunstig is. Het dichten van het stroomgat in de haven- dijk van Zierikzee vordert. De dij ken van de Zuid-Hollandse eilan den zijn thans vrijwel alle dicht, zodat met definitief herstel kan worden begonnen. Rozenburg is droog, Voorne-Putten komt eind Maart droog, op IJsselmonde staan nog twee buitenpolders blank achter onbetekenende ga ten. De waarden staan alle droog of vrijwel droog, evenals het eiland van Dordt. Goeree-Flakkee zal zowel aan ide Zuid- als aan de Noordkant een 'gedeeltelijk nieuwe dijk behoe ven. De oude dijk is voorlopig dicht en vóór het invallen van de winter zal het gehele eiland waar schijnlijk veilig zijn. Ongeveer 30 km nieuwe dijk zal dan buiten de oude moeten worden gelegd. Op den duur zal de klei van het oude dijklichaam voor bekleding van het nieuwe worden gebruikt Noord-Beveland kan, zoals ge meld, vóór half April geheel droog zijn. Er staat nog 495 ha blank en 835 ha dras. Walcheren is droog. De dijk van de Oranjepolder wordt op 3,5 m plus N. A. P. gebracht. Op Zuid-Beveland zijn de Ooster- land- en Zuidvlietpolder droog ge vallen. De dijk wordt hier met verzwaard profiel hersteld. Met definitief herstel van de dijk bi, Baarland is men doende. De dijksgaten van St. Philips- land en Tholen zijn voorlopig ge sloten. De nooddijk in het grote gat bij Stavenisse wordt thans met een zandzuiger verder geslo ten. Het laat zich aanzien, dat Tholen binnen vier weken droog zal zijn. Twee stroomgaten bij Ossenisse houden nog 50 van de aanvanke lijk 3200 ha overstroomd gebied in de ban van het water. Het dijk herstel maakt goede vorderingen. In Brabant staat nog bijna 1000 ha achter open gaten onder water. Als de dichtingen bij het komen de doodtij gelukken, dan zal daar het leed vrij spoedig geleden kun nen zijn. Het droogvallen van de polders achter de weer gesloten dijken vordert gestadig. Blijkens tot nu toe binnengeko men gegevens valt het zoutgehal te in de reeds drooggevallen pol ders wel mee. Dit komt vermoe delijk, omdat vóór de stormvloed vrij veel regen is gevallen. De bo dem was droordrenkt met dit zoe te water, dat het lichtere zoute water enigermate kon tegenhou den. Tot dusverre is het weer voor het herstel der dijken vrij gunstig geweest. Houdt dit aan tot half April, dan kan de vrees voor ver dere calamiteiten aanzienlijk ver minderen. Bij het herstel zijn thans 120 draglines en 35 zuigers aan het werk, alsmede een grote vloot van schepen en bakken. Er is nog enige reserve aan materieel beschikbaar. Het materiaal is, voor wat steen, zand en rijshout betreft, voldoende. De goede Zeeuwse klei echter raakt uitge put. De stichting bodemkartering I uit Wageningen zoekt op 't ogen blik met enig succes naar dit voor dijkbouw kostelijke hulpmiddel. Gebruik van caissons kan het kleigebrek ten dele te niet doen. ZONDAG 22 MAART. v.m. n.m. Breskens 6.40 721 Terneuzen 7.15 7.56 Hansweert 7.55 8.36 Walsoorden 8.05 :8.46 MAANDAG 23 MAART. v.m. n.m. Breskens 7.52 8.40 Terneuzen 8.27 9.15 Hansweert 9.07 9.55 Walsoorden 9.17 10.05

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1