Wat er in Den Haag leeft
Moeilijkheden bij het dichten
der laatste dijkgaten
De aardbeving in Turkije
Londen en Parijs
De oorlog in Korea
Ratificaties door Westduitse
Bondsdag
Veiligheidsraad verwerpt
candidatuur van mevr. Pandit
De statui isthans
83.8 millioen
WEERSVERWACHTING
ZON" en MAANSTANDEN
HOOGWATER
Het Parlement op de korrel Debat over een politiebureau
Opnieuw overleg der grote vijf
Het E.D.G.-verdrag en de
Westduitse bondsdag
„Eigen Haard'
HAAGSE BRIEh
Nederland zal om 14.000 hectare overstroomd
gebied hard moeten vechten
AöTdfigvingin Turkije
Esaencsa,
Millioenenluchtsteden
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Né 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct
ZATERDAG 21 MAART 1953.
8e Jaargang No. 2297.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pei
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
Iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adrea
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uui
Minister Luns is nu „echt" als
minister in New-York en Was
hington ontvangen; hij heeft
zelfs' een onderhoud gehad met
president Eisenhower. En hij
heeft aan de „New-York Times"
verzekerd, dat op het ogenblik
alles tussen beide bewindslieden
voor wie de taakverdeling toch
wel eens moeilijk moet zijn, pri
ma loopt. Dat is inderdaad ver
heugend.
Minder echter, dat men reeds
aan de permanentie van deze toe
stand gaat denken. Dat men er
twee ministers is op na gaan hou
den, omdat nu eenmaal de poli
tieke omstandigheden geen an
dere uitweg overlieten, is tot
daaraan toe. Maar dit wil zeker
in de ogen van de gemiddelde
Nederlander niet zeggen, dat wij
met deze proef, die in het buiten
land toch nog al wat lachlust
wekt, moeten voortgaan.
MEN IS HET NIET EENS
Er zijn in de politieke partij
verhoudingen wel meer dingen,
die wat vreemd aandoen. Minis
ter Witte, van Katholieken huize,
is de opvolger van minister In
't Veld van den huize P.v.d.A. in
het beheer van het ministerie
van Wederopbouw en Volkshuis
vesting. De begroting van dit
ministerie kwam in de senaat
aan de orde, en daar ging de heer
Woudenberg, die aan het hoofd
van de P. v. d. A.-fractie staat,
met nadruk vertellen, dat indien
de minister, wat de verhouding
van particuliere bouw tot staats-
bouw betreft, zou willen terug
keren tot het regeringsbeleid van
vóór de oorlog, bij zijn fractie
zich de vraag zou voordoen hoe
lang zij nog de verantwoordelijk
heid zou kunnen meedragen voor
het beleid van de minister.
Dat gaf te meer opschudding,
omdat een der woordvoerders
van de K.V.P., de heer Kraayvan-
ger, een Rotterdamse architect,
met nadruk had gewaarschuwd
tegen de grauwe eentonigheid bij
een belangrijk deel van onze mo
derne woningbouw. Nu is later
gebleken aan de ene kant, dat de
heer Woudenberg, afgestraft
door zijn K.V.P.-politieke vrien
den, het niet zo ernstig had ge
meend en aan de andere kant dat
minister Witte er juist op uit is
om meer variatie in de woning
bouw te brengen.
Met dat al was het toch een
weinig harmonisch beeld, dat de
debatten boden. En er waren
toch al genoeg woorden gewis-
(van onze Haagse red.)
seld over het feit, dat een onzer
dagbladen zich een primeur heeft
weten te verschaffen inzake de
huurverhoging van 17 tot 29
die de regering inderdaad voor
nemens schijnt met 1 Januari '54
in te voeren.
Terecht is er op gewezen, dat
de minister zelf dit had kunnen
voorkomen door niet zo lange tijd
te wachten met een officiële me
dedeling te doen.
HET IS EEN KWESTIE
VAN PRATEN.
Een storm in een glas water,
gelijk dit debat, kwam. er ook in
de gemeenteraad. Van de zijde
van de fractie van de P. v. d. A„
kwam min of meer plotseling 't
voorstel naar voren op het eerste
deel van de werkzaamheden aan
het nieuwe hoofdbureau van po
litie, waarvan de kosten op on
geveer zes millioen zijn geraamd,
uit te stellen tot later datum. De
motivering lag in de niet voldoen
de toelichting, die de raadsleden
zouden hebben ontvangen.
Met de critiek, in dit opzicht
op de nieuwe wethouder, de heer
Dettmeyer, geoefend, bleek de
grote meerderheid het niet eens,
Integendeel, met het oog op de
werkloosheid achtte men aanhou
ding van dit voorstel onraad
zaam. Er kwam nog bij, dat de
heer Dettmeyer, geen verloskun
dige op dit gebied, zich in de
korte tijd, dat hij wethouder is,
zozeer in de details van dit voor
stel bleek te hebben ingewerkt,
dat hij 't met algemeen erkend ta
lent kon verdedigen. Toen vielen
zelfs raadsleden van de P. v. d. A.
af en het gevolg was, dat het
voorstel er met vlag en wimpel
doorkwam.
MISVERSTAND?
In gelijke mate heeft de voet
balbond het nu weer aan zichzelf
te wijten, dat er minder vriende
lijke woorden vallen over de
prachtige wedstrijd van Neder
landse professionals tegen het
Franse nationale elftal te Parijs.
Het is begrijpelijk, dat de Fran
sen deze wedstrijd wilden spelen
ten bate van de benadeelde voet
balclubs in het Nederlandse ram-
pengebied, maar waarom is dit
niet duidelijk vooropgesteld in
alle bekendmakingen? Velen in
Nederland wisten niet beter of dit
was een wedstrijd voor het Ram
penfonds, en nu zouden ongeveer
ƒ120.000 gaan naar de voetbal
clubs, die men het natuurlijk ten
volle gunt, maar wier zorgen
toch wel heel andere zijn dan die
van de noodlijdende bevolking in
het algemeen.
SPEELGOED.
Dat het voorjaar komende is,
merken wij tot dusver nog min
der aan de temperatuur in het
Haagje, dan aan het feit dat het
kleine Madurodam, het minia
tuurstadje, dat het vorig jaar zo
terecht de aandacht trok, weer
uit zijn winterslaap gaat ontwa
ken. De huisjes, de gebouwen,
ze worden alle met grote zorg
opgezet en zullen straks heus wel
weer bezoek trekken. Natuurlijk
heet het, dat men er vooral heen
gaat voor de kinderen, maar tel
kenmale blijkt, dat de ouderen
niet minder op al deze mechani
sche treintjes en wat verder be
weegt, zijn gesteld.
Is he^ niet merkwaardig, dat er
dezer dagen zelfs een handleiding
verschenen is, nu eens niet voor
kinderen, maar voor volwasse
nen hoe men dit mechanische
speeltuig deskundig moet behan
delen
Om 14.000 hectare thans nog
overstroomd gebied zal Neder
land deze zomer nog hard moeten
vechten. Zeven moeilijke stroom-
gaten vindt men op Schouwen bij
Schelphoek, Zierikzee en Ouwer-
kerk, op Zuid-Beveland bij Krui-
ningen en Bath en in de Brabant
se kustlijn in de dijk van de Hen-
rica Sabinapoider ten Westen van
Willemstad en in de hoofdwater
kering ten Noorden van Nieuw
Vosmeer. Alle andere dijkbreu
ken kosten geen hoofdbrekens
Na een zonder animo gevoerd
debat heeft de Westduitse bonds
dag Donderdagavond het verdrag
voor het Europese leger en het
verdrag tot opheffing van de be-
zettingsstatus geratificeerd. Het
parlement sprak daarbij tegelijk
de wens uit, dat de bondsrepu
bliek spoedig in de NAVO zal
worden opgenomen.
Voorts deed het de ratificatie
vergezeld gaan van een verkla-
De Veiligheidsraad heeft Don
derdag de candidatuur van me
vrouw Laks j mi Pandit van In
dia, voorgesteld door de Sowjet-
Unie als secretaris.generaal van
de Ver. Naties, verworpen.
De stemverhouding was twee
vóór, één tegen en 8 onthoudin
gen. (Voor verkiezing zijn zeven
stemmen nodig).
Naar verluidt stemden de
Sowjet-Unie en Libanon vóór
Donderdag om 22.15 uur Ned.
tijd is Tsjanakkale in het
district Dardanellen getroffen
door een zware aardschok. De
telefoon- en telegraaflijnen met
Stamboel zijn verbroken.
Het observatorium van Stam
boel maakte bekend, dat in het
Woensdag getroffen gebied de
AN BOEL
Balikesir
EsiflskW*
r
*n - Kony»
Moegla
ANK Af) A
»Aiasi«hir;-?(/ayseri
MYRNA
KAJltANE
ARNAVAL
KUCUKKAY
CENGÊLKAY
VIDOS
Uskudar
ZSTANBC
Haydarpaso
ERENKAY
50 km
MENEMÉN
Magnesio
Buriana
SMYRNA
Chi
(GRIEKS)
URLA
S«fcrihlsar
ALACATI
Kolophon
V. PELT
In deze kaart geven wij een
overzicht van Turkijë en de ge
bieden, waar deze aardbeving het
sterkst merkbaar was.
schokken Donderdag aanhiel
den.
Het stadje Jenidje, dat aan de
Dardanellen ligt, bestaat niet
meer. Op 3 na zijn alle huizen
en gebouwen van deze plaats
die 3000 inwoners telde, geheel
verwoest. Donderdagavond wa
ren hier reeds 200 lijken gebor
gen. Men vreest dat het aantal
doden nog groter zal zijn. De
overlevenden worden geëvacu
eerd.
Te Guenen, in heizelfde ge
bied, zouden 40 doden te betreu
ren zijn. Er zijn nog geen be
richten ontvangen van 50 dor
pen die afgesloten zijn. Van 7
dorpen in de bergen is nu be
kend, dat zij geheel zijn ver
woest.
President Celal Rayer van Tur
kije heeft Vrijdag een bezoek ge
bracht aan het gebied, dat door
de aardbeving van Woensdag
werd verwoest. Volgens een voor
lopige schatting zijn 400 tot 500
mensen omgekomen en duizen
den woningen verwoest.
Vele plaatsen in het gebied
van de Dardanellen volgens
een bericht 50 zijn nog steeds
van de buitenwereld afgesloten.
Levensmiddelen, medicamen
ten en dekens worden door de
lucht aangevoerd. Men tracht
met kleine vliegtuigen verbin
dingen te onderhouden.
De aardbeving heeft hoofd
zakelijk het gebied ten Zuid-Wes
ten van Bandirma getroffen,
een stad ter hoogte van de zee
van Marmora, waar nog steeds
verkoolde lijken worden gevon
den uit de puinhopen van 600 hui
zen. Na de aardbeving ontstond
brand. Regen en koude winden
verergeren het leed van gewon
den en daklozen.
mevrouw Pandit.
Na de vergadering van Don
derdag, die 5 uur duurcie, ver.
klaarde de voorzitter, prof. Bok-
hari (Pakistan), dat de raad de
„Grote Vijf" de Sowjet-Unie,
Ver. Staten, Engeland, Frank
rijk en (nationalistisch) China
had verzocht de Woensdag
begonnen beraadslagingen voort
te zetten en 24 Maart bij de
raad verslag uit te brengen.
De Sowjet-afgevaardigde, Zo-
rin, had na de candidaatstelling
van mevrouw Pandit er op aan
gedrongen, dat de raad niet on
middellijk tot stemming zou
overgaan. Hij stelde voor, dat
de „Grote Vijf" de zaak eerst
zouden bespreken.
Andere afgevaardigden wilden
echter een onmiddellijke stem
ming. De slemming was ge
heim.
De Amerikaanse luchtmacht in
Europa heeft in Engeland een or
der geplaatst voor een aantal hef-
schroefvliegtuigen ter waarde van
bijna een millioen dollar, die be
stemd zijn voor Joego-Slavië.
ring, dat het streven naar her
stel der Duitse eenheid „toon
aangevend is geweest en zal blij
ven voor de politieke beslissin-
•gen". De bondsdag legde ten-
slotte vast, dat eventuele toevoe-
gingen aan de verdragen door
hem zullen moeten worden goed-
gekeurd.
De bondsdag aanvaardde de
verdragen met 226 tegen 164
stemmen bij 2 onthoudingen. De
drie regeringspartijen en de fede
ralisten stemden met weinige uit
zonderingen voor de verdragen.
Tegen stemden de socialisten, de
communisten, enige dissidenten
der regeringspartijen en enkele
rechtse onafhankelijken. Het ver
drag zal thans nog de bondsraad
moeten passeren, waar de stem
ming zeer verdeeld is. Het zal
daarna door de socialisten wor
den voorgelegd aan het staatsge-
rechtshof, teneinde het te toet
sen aan de grondwet.
Het debat kenmerkte zich door
het ontbreken van elke strijdlust
tussen de beide grote partijen,
de christelijke en de socialisti
sche. Hoewel zij elkaar bij de be
spreking van de verdragen in De
cember nog op hevige wijze heb
ben bestreden, beperkten zij zich
tot een zakelijke en van polemiek
gespeende weergave van hun
standpunten. Dat van dr. Ade
nauer was daarbij: zonder deze
verdragen is er geen basis meer
voor Europese eenheid. Daaren
tegen meenden de socialisten, dat
in feite de E. V. G. een doodge
boren kind was en dat thans een
groot Europese oplossing zonder
supernationale organen zou moe
ten worden nagestreefd.
Een woordvoerder van het
ministerie van Buitenlandse Za
ken noemde de goedkeuring van
het E.D.G.-verdrag door de W.
Duitse bondsdag een zeer ver
heugende stap voorwaarts voor
de totstandkoming van de
Europese militarei integratie.
Noordstraat 76
TERNEUZEN
Tot gisteravond was 83,8 mil
lioen gulden binnengekomen bij
het nationale rampenfonds; dat
is een half millioen meer dan
Donderdagavond.
meer, aldus een mededeling van
de waterstaatkundige ir H. A. M.
C. Dibbits, hoofdingenieur-direc
teur van het technische bureau
der domeinen.
Zoals reeds gemeld werd heeft
rijkswaterstaat aan zeven grote
aannemingsmaatschappijen op
dracht tot het bouwen van cais
sons gegeven. Aangezien men
niet weet welke maten men no
dig heeft, is een „blokkendoossy
steem" ontworpen. Voorlopig zijn
vijftig drijvende bakken van ge
wapend beton besteld, die een
vloeroppervlakte van 7,5 bij 11,5
m hebben bij een hoogte van 6 m.
Deze bakken kunnen zowel in el-
kaars verlengde als zijdelings
met kettingen worden verbonden.
Wigt men ze in, dan krijgt men
een strak geheel. Bovendien zijn
100 „manchetten" van gewapend
beton besteld. De afmetingen
hiervan zijn 7,5 bij 11,5 bij 2 m.
Deze manchetten kunnen op de
bakken worden bevestigd, waar
door een vrij aanzienlijke hoogte
kan worden bereikt. Het ligt in
de lijn der verwachtingen, dat in
dien in het buitenland geen cais
sons van de geallieerde oorlogs
haven te Cherbourg meer be
schikbaar zijn, de order aan de
Nederlandse bedrijven nog zal
worden uitgebreid.
Voor zover mogelijk wordt aan
de bestaande gevaarlijke gaten
regelmatig gewerkt. De Reigers
bergerpolder bij Bath op Zuid-Be
veland is thans voor een deel af-
gesnoerd tot een stuk van 200 ha,
dat nog met open zee in verbin
ding staat. De steenbestorting in
het gat bij Bath steekt thans bij
laag water reeds boven, zodat bij
dood tij tussen 23 en 26 Maart ge
poogd zal worden dit gat defini
tief te sluiten. Hetzelfde zal ge
poogd worden bij Nieuw Vosmeer
en ten Westen van Willemstad.
Bij Kruiningen is men nog
doende met een nooddijk een deel
Langs het Koreaanse front is
zeer weinig actie- Het heeft de
laatste 24 uur aanhoudend ge
regend.
De bevelhebber der Ver. Na
ties in Korea, generaal Mark
Clark, die thans een bezoek aan
Indo.China brengt, heeft op de
vraag of een beëindigen van de
Koreaanse oorlog de toestand
voor de Franse unie in Indo
china zdu verbeteren geant
woord dat hij dit niet kon zeg
gen, „doch ik zie geen aanwij
zingen, die duiden op een be
ëindiging van de Koreaanse oor
log. Ik zie geen mogelijkheid
voor ons, om daar de zaak af te
wikkelen".
GESNEUVELD IN KOREA.
De regering maakt bekend, dat
tot haar leedwezen in Korea zijn
gesneuveld op 18 Maart j.l.: De
25-jarige kapitein B. J. T. Kame-
vaar, ongehuwd, afkomstig uit
Arnhem; de 27-jarige.soldaat le.
klasse E. Mensink, ongehuwd, af
komstig uit Enschede en de 23-
jarige soldaat J. te Kamp even
eens ongehuwd en afkomstig uit
Nijmegen.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Zaterdagoch
tend tot Zaterdagavond.
In de ochtend op vele plaatsen
mist. In de Zuidoostelijke helft
van het land later op de dag
overwegend zonnig weer. Elders
overdrijvende wolkenvelden.
Overwegend zwakke wind uit
Noordelijke richtingen. Dezelfde
of iets lagere middagtemperatu
ren dan gisteren.
ZON
MAAN
Maart
21
'6.41
18.54
9.14
2.20
22
6.39
18.56
10.12
3.17
23
6.37
18.58
11.20
3.59
24
6.34
19.00
12.32
4.28
25
6.32
19.01
13.45
4.50
26
6.30
19.03
14.56
5.06
Wist Se> dat een behoorlijke
luchthaven tegenwoordig zo'n
millioen passagiers per jaai ver
werkt?
Het gaat alles zo ongemerkt in
die luchtvaart van onze tijd. Er
komt eens een nieuw type, dat
weer wat sneller gaat dan zijn
voorganger, elders legt men een
nieuw luchtlijntje aan met een
ceremoniëel en dan merkt men
er ook nauwelijks meer iets van:
de nieuwe verbinding is er.
Dublin en Amsterdam hebben
elkaar gevonden, of Genève en
Nice, of New York en Caracas en
dan loopt het verder wel. Daar
om is het nuttig om een enkele
maal bij de feiten stil te staan
en even te beseffen, wat er in
onze wereld gebeurt.
Nu hebben de nijvere statistici
de jaarcijfers van 1952 bijeenge
gaard en daaruit blijkt, dat enke
le luchthavens in Europa uitge
groeid zijn tot „millioenensteden
in het luchtverkeer. Londen en
Parijs zijn achtereenvolgens de
grootste, zowel woor het reizi-
gersvervoer als voor het vracht
transport. Zij zijn de ware mil
lioenensteden, terwijl voor het
halve millioen Amsterdam en Ko
penhagen in aanmerking komen.
Kopenhagen is iets groter voor
het passagiersverkeer, Amster
dam overtreft Kopenhagen weer
met het vrachtvervoer: zij ontlo
pen elkaar weinig. Na deze beide
halfmillioen-ers komen de veel
kleinere: Zürich, Stockholm, Os
lo en de Italiaanse en Duitse
vliegvelden, Madrid, Wenen en
welke dan verder nog.
NEDERLANDSE PIONIERS.
Wie deze situatie van „boven
af" bekijkt bemerkt, dat het een
wet van Meden en Perzen voor
de luchtvaart is geworden, dat
waar dichte bevolkingscentra zijn
zich ook een krachtig luchtver
keer ontwikkelt. Londen en Pa
rijs zijn in West-Europa de groot
ste steden; zij hebben dus ook de
omvangrijkste luchtvaart. Kopen
hagen dankt zijn prominente po
sitie in de eerste plaats aan zijn
gunstige, verkeers-strategische
positie in het wereldluchtnet op
de „verticale" Europese verkeers
as Noord-Zuid. Amsterdam daar
entegen ligt minder gunstig, doch
heeft toch een opmerkelijke
plaats verworven in de wereld.
Dit komt: a. doordat Schiphol
zo voortreffelijk geoutilleerd is;
b door de aanwezigheid van de
K.L.M., welke uiteraard ook la-
ding-„scheppend" werkt; c. door
de handelsgeest van de Neder
landers zelf, die vooral op het ge
bied van het vrachtvervoer als
pioniers gewerkt hebben en nog
steeds bezig zijn. Aalsmeerders
bloemkwekers verzenden hun
primeurs naar Madrid, Stock
holm en Buenos Aires; Amster
damse confectionnairs versche
pen damesmantels naar New
York of het de gewoonste zaak
van de wereld is.
„ALS ER MAAR
VRACHT IS".
Dat Amsterdam en Kopenha
gen op de derde plaats komen in
het grote verkeer, direct na Lon
den en Parijs, bewijst eens te
meer, hoe moeilijk het is vooruit
zien in de luchtvaart.
Wij herinneren ons nog als de
dag van gisteren het pessimisme
in ons land, toen de grote vier
motorige verkeerstoestellen kwa
men": Amsterdam was altijd ge
bruikt als aanvlieghaven om te
tanken; voortaan zouden de in
ternationale lijndiensten over
Amsterdam heengaan en Schip
hol zou degraderen tot een on
belangrijk veldje, dat in geval
van slecht weer boven Londen
nog wel eens als uitwijkhaven
dienst kon doen, doch verder zijn
internationale rol als uitgespeeld
moest beschouwen.
Velen zagen in de dertiger ja-
ren aldus de sombere toekomst
v#n Schiphol, Hoe anders is het,
uitgekomen. Plesman verkondig-
de in die dagen de als geruststel
ling bedoelde these: „Als er
maar vracht op de grond ligt, dan
komen de vliegtuigen wel omlaag
om haar op te pikken!" En zo is
het ook gebleven.
Dat een millioenenstad als Lon
den meer lading te vervoeren
heeft dan Schiphol, is duidelijk,
maar wie op vergelijkende basis
berekeningen maakt, zou zelfs
ervaren, dat relatief Amsterdam
per hoofd van bevolking van zijn
achterland thans nog een be
langrijk groter rol vervult in het
wereld-luchttransport dan Lon
den en Parijs. Hoe het ook zij,
laten wij tevreden zijn in Schip
hol een half-millioens luchthaven
te bezitten.
der overstroomde waterschappen
Kruiningen en Waarde af te slui
ten, waardoor het stroomgebied
achter het gat aan de haven ge
ringer wordt. Gepoogd zal wor
den de haven af te sluiten, daar
na de dijk te dichten, om daarna
de haven weer vrij te maken.
Het ruim 200 m grote gat bij
Schelphoek op Schouwen is
hoe gek het ook moge klinken,
nog niet groot genoeg om aan
de slag te kunnen gaan. De stro
ming is nog te zwaar op deze pol
der van 8500 ha. Men moet nog
even afwachten, vóórdat een
stroomdrempel kan worden ge
legd in de aangetaste zandbodem.
Ook het Duivelandse gat in de
dijk van de polder Vierbannen be
zorgt de ingenieurs nog heel wat
hoofdbrekens, voordat de kans op
herstel gunstig is. Het dichten
van het stroomgat in de haven-
dijk van Zierikzee vordert. De dij
ken van de Zuid-Hollandse eilan
den zijn thans vrijwel alle dicht,
zodat met definitief herstel kan
worden begonnen. Rozenburg is
droog, Voorne-Putten komt eind
Maart droog, op IJsselmonde
staan nog twee buitenpolders
blank achter onbetekenende ga
ten. De waarden staan alle droog
of vrijwel droog, evenals het
eiland van Dordt.
Goeree-Flakkee zal zowel aan
ide Zuid- als aan de Noordkant een
'gedeeltelijk nieuwe dijk behoe
ven. De oude dijk is voorlopig
dicht en vóór het invallen van de
winter zal het gehele eiland waar
schijnlijk veilig zijn. Ongeveer 30
km nieuwe dijk zal dan buiten de
oude moeten worden gelegd. Op
den duur zal de klei van het oude
dijklichaam voor bekleding van
het nieuwe worden gebruikt
Noord-Beveland kan, zoals ge
meld, vóór half April geheel
droog zijn. Er staat nog 495 ha
blank en 835 ha dras.
Walcheren is droog. De dijk van
de Oranjepolder wordt op 3,5 m
plus N. A. P. gebracht.
Op Zuid-Beveland zijn de Ooster-
land- en Zuidvlietpolder droog ge
vallen. De dijk wordt hier met
verzwaard profiel hersteld. Met
definitief herstel van de dijk bi,
Baarland is men doende.
De dijksgaten van St. Philips-
land en Tholen zijn voorlopig ge
sloten. De nooddijk in het grote
gat bij Stavenisse wordt thans
met een zandzuiger verder geslo
ten. Het laat zich aanzien, dat
Tholen binnen vier weken droog
zal zijn.
Twee stroomgaten bij Ossenisse
houden nog 50 van de aanvanke
lijk 3200 ha overstroomd gebied
in de ban van het water. Het dijk
herstel maakt goede vorderingen.
In Brabant staat nog bijna 1000
ha achter open gaten onder water.
Als de dichtingen bij het komen
de doodtij gelukken, dan zal daar
het leed vrij spoedig geleden kun
nen zijn. Het droogvallen van de
polders achter de weer gesloten
dijken vordert gestadig.
Blijkens tot nu toe binnengeko
men gegevens valt het zoutgehal
te in de reeds drooggevallen pol
ders wel mee. Dit komt vermoe
delijk, omdat vóór de stormvloed
vrij veel regen is gevallen. De bo
dem was droordrenkt met dit zoe
te water, dat het lichtere zoute
water enigermate kon tegenhou
den.
Tot dusverre is het weer voor
het herstel der dijken vrij gunstig
geweest. Houdt dit aan tot half
April, dan kan de vrees voor ver
dere calamiteiten aanzienlijk ver
minderen.
Bij het herstel zijn thans 120
draglines en 35 zuigers aan het
werk, alsmede een grote vloot
van schepen en bakken. Er is
nog enige reserve aan materieel
beschikbaar. Het materiaal is,
voor wat steen, zand en rijshout
betreft, voldoende. De goede
Zeeuwse klei echter raakt uitge
put. De stichting bodemkartering
I uit Wageningen zoekt op 't ogen
blik met enig succes naar dit voor
dijkbouw kostelijke hulpmiddel.
Gebruik van caissons kan het
kleigebrek ten dele te niet doen.
ZONDAG 22 MAART.
v.m.
n.m.
Breskens
6.40
721
Terneuzen
7.15
7.56
Hansweert
7.55
8.36
Walsoorden
8.05
:8.46
MAANDAG 23
MAART.
v.m.
n.m.
Breskens
7.52
8.40
Terneuzen
8.27
9.15
Hansweert
9.07
9.55
Walsoorden
9.17
10.05