De perspectieven voor
getroffen gebieden
de
Indirecte
het
rampgevolgen voor
bedrijfsleven
i
Wat brengt de Radio?
w;u
Vaart
De atoomontploffing in
Neveda
Interview met Ir J. L. Klein
Militairen in Korea zagen
Frankrijk-Nederlandse
profs
Baas boven baas
„Kedoe" vroeg assistentie
Kolonel Hasser over de
verdediging van het
Suez-kanaal
Chinees-communistische
hulp voor Nederland,
Engeland en België
licngaars protest bij de
Joegoslavische regering
AGENDA
TWEEDE BLAD
Donderdag 19 Maart 1953
DE BEWOGEN GESCHIEDENIS VAN TSJECHOSLOWAKIJE
P O
'3
"3 c
'3
ffl
107
130
61
64
Per chip
naar W.-Berlijn gevlucht
VRIJE ZEEUW
8« Jaargang No. 2295
Dinsdagmiddag mochten wij een
onderhoud hebben met Ir. J. L.
Klein, directeur-hoofdingenieur
van de provinciale waterstaat in
Zuid-Holland, waarin de perspec
tieven voor de getroffen gebieden
en de daarmede samenhangende
problemen ter sprake kwamen.
Ir. Klein ging de situatie van
de rampdag af na en herhaalde,
wat reeds bekend mag worden
verondersteld, dat al de dag na
de ramp en de daaropvolgende
dagen van provinciewege de no
dige technische hulp is aangebo
den en maatregelen getroffen
werden in voortdurend overleg
met de waterschapsbesturen. Dit
was ook daarom van belang, om
dat aangenomen moet worden,
dat de waterschappen later de
zorg voor de dijken oo zich ge
legd krijgen. Daarom is het ook
logisch gevonden, dat zij van het
begin af aan in het herstel van de
werken werden gekend. Daar
komt nog bij, dat het gehele dijk
herstel voortdurend verband
houdt met alles, wat zich binnen
die dijken afspeelt, dus de gehele
ontwatering, de kwesties van
wegverkeer, evacuatie en herbe
volking. Ook met de gemeentebe
sturen is overleg gepleegd.
„Nu zult u, aldus Ir. Klein, de
vraag willen stellen: Is dat niet
iets wat de zaken ophoudt? Maar
dat is niet zo. Ook de waterschap
pen zien niets liever, dan zo gauw
mogeliik de dijken dicht en het
water weg. Wat de waterschap
pen hebben gedaan: eigenlijk
niets anders dan ons opjagen,
maar het heeft nooit tot opont
houd geleid en wij hebben steeds
gebruik kunnen maken van hun
plaatselijke bekendheid en ook
van alle hulpbronnen en connec
ties, die zij hebben.
Intussen zijn wij, de provin
ciale waterstaat, daardoor eigen-
liik van het begin af aan op de
achtergrond gebleven. Ik doel nu
even op de publiciteit naar bui
ten. In wezen is het nu zo, dat
alle dijkherstel in de provincie
Zuid-Holland, met uitzondering
van die, waar het rijk onder
houdsplichtige is, bij de provin
ciale waterstaat ligt. Het rijk
heeft een paar gevallen, zoals
het gat bij Hellevoetsluis en de
afronding van het eiland Goeree.
De vorige week Vrijdag is het
laatste grote gat op Zuidhollands
gebied gesloten. Wij kunnen dus
zeggen, dat de eerste étappe voor
ons hiermee achter de rug is. Dat
wil zeggen de voorlopige sluiting
van alle dijkgaten.
Een tweede onderdeel, wat di
rect moest worden aangepakt,
was de verwijdering van het
inundatiewater. Daar hebben wij
ook alle hulp en technische lei
ding bij gegeven en b.v. voor
hulpgemalen gezorgd.
Op het ogenblik is ongeveer
drie kwart van het geïnundeerde
gebied weer droog en met 1
April zal het gehele gebied, op
een klein restje na, droog zijn.
Dat is voor „het laatste restje"
wel zuur, maar het is nu eenmaal
niet anders.
Tussen die tweede taak door
zijn ook de binnendijken en de
daarop gelegen wegen op grote
schaal aangepakt, zodat de ver
bindingen op die eilanden, de be
langrijkste althans, grotendeels
weer hersteld zijn. Met name op
Flakkee is het nog niet helemaal
klaar. Er wordt met een enorme
hoeveelheid materieel aan ge
werkt, omdat dat voor de be
woonbaarheid van die streek
zeer belangrijk is. Men heeft dan
in de eerste plaats weer ver
keersverbindingen en in de twee
de plaats is de veiligheid dan ook
veel groter.
Wat die veiligheid betreft is
het zo, dat wij geen absolute ga-
anties kunnen geven dat er geen
ongelukken meer kunnen gebeu
ren, maar dat toch de hoogte van
de djj ken in verband met het
vergevorderde voorjaarsseizoen
de mening wel rechtvaardigt, dat
voor alle eilanden een beaoorltf-
ke veiligheid weer is verzekerd.
HET ZWAARSTE PUNT.
En dan komen wij op 't zwaar
ste punt dat ons nog voor de
boeg staat. Dat is, dat het nu wei
veilig ligt voor de zomermaan
den, maar niet voor eventuele
■winterstormen. Wij moeten dus
voor de komende winter die dij
ken in hun definitieve vorm ge
reed hebben of althans zover,
dat wij er de winter mee in dur
ven gaan.
Het spreekt echter vanzelf, da',
het gewone voorbehoud moet
worden gemaakt ten aanzien van
de weersgesteldheid en andere
onvoorziene omstandigheden.
Langs de zuidkust van Flak
kee moet een respectabele lengte
nieuwe dijk worden gemaakt, ko
mende in de orde van grootte
neer op de Afsluitdijk van de
Zuiderzee. Zoals vriiwel alle gro
te nieuwe dijken zal deze moeten
worden uitgevoerd als een zand
dijk met bekleding.
M.aar nu komt de puzzle: Dat
zand moet worden gespoten door
middel van perszuigers. Die moe
ten voor de wal komen, maar
langs de gehele zuidkust van
Flakkee liggen slikken tot enige
kilometers breedte. Alleen om
zo'n perszuiger voor de wal te
brengen en het nodige zand te
kunnen leveren, moet een geul
gebaggerd worden, waarvoor
afhankelijk van de plaats drie
tot zes weken nodig zijn.
Een tweede punt is: Het zand-
lichaam moet worden bekleed en
het is zeèr de vraag of er vol
doende kleigrond op economische
wijze is aan te voeren, om die
grote dijklengte te bekleden. Ver
der is hét tijdsbestek na het slui
ten van het zandlichaam te kort
en het aantal vaklieden te gering
om dit aan te durven. Hetgeen
ons wel zal noodzaken om tot
andere afdekkingswijzen over te
gaan, b.v. asfaltbekleding.
Het volgend jaar zal nog moe
ten worden doorgewerkt, zowel
om de dijken verder af te wer
ken, als wel om dijkgedeelten te
maken, die voorlopig nog niet
hersteld worden, doordat een
achtergelegen dijk voldoende
veiligheid biedt.
U kunt wel begrijpen, zo ver
volgde ir. Klein zijn betoog, dat
dit werk natuurlijk een enorme
belasting betekent voor de pro
vinciale waterstaat en dat, of
schoon dit toch een zeer grote
dienst is, de uitvoering van ge
wone provinciale werken, b.v.
aan wegen en bruggen, in de ko
mende twee jaar beïnvloed zal
worden. Bepaalde werken, die op
de begroting staan, zullen wel
worden vertraagd of uitgesteld.
Dit zal gelukkig niet in die mate
behoeven te zijn, dat het als een
overwegend bezwaar kan worden
gevoeld.
Op de vraag, hoe de situatie
op Goeree en Overflakkee is,
waar de mensen nog niet grif
worden toegelaten voor de terug
keer, antwoordde ir. Klein, dat
het laatste gat in de dijkring in
de nacht van Vrijdag op Zater
dag van de vorige week is ge
dicht, n.l. bij Herkingen. De vei
ligheid van een groot gedeelte
van Flakkee, die tot nu toe zeer
gering was, is daardoor zodanig
vergroot, dat de bezwaren, die
tot het einde van de vorige week
tegen de terugkeer bestonden,
wat het waterstaatkundige ge
deelte betreft, nu goeddeels zijn
weggenomen. Maar er zijn nog
wel andere factoren, b.v. de hy-
In samenwerking met het bu
reau O. S. en O. van de Kon.
Marine heeft het filmbureau
strijdkrachten van de Kon-
Landmacht er voor gezorgd dat
de Nederlandse militairen in
Korea in de kortst mogelijke
termijn de op 12 Maart j.l. in
Parijs gespeelde voetbalwed
strijd Frankrijk-Nederlandse
profs hebben kunnen zien.
Profilti leverde op 13 Maart
's avonds om 7 uur een speciale
16 mm copy af. Twee uur later
was de film per vliegtuig op weg
naar Tokio.
In het Nederlandse verlöfcen-
trum, het „Holland House" werd
de eerste vertoning gehouden
en gisteren werd het in de voor
ste linies gedraaid.
Dezer dagen werd in het dorp
Maasdriel bij Zaltbommel een
kind geboren uit het huwelijk
van Th. Bruijgom en H. Cle
ment.
Van het geslacht der nieuwe
wereldburger zijn nu 5generaties
in leven. De bet-overgrootmoe
der van de nieuwe aardbewoner
is thans een eind over de 90 en
geniet nog een uistekende ge
zondheid. De overgrootouders en
de grootouders zijn allen nog in
leven en eveneens in het bezit
van een blakende gezondheid.
In de vroege uren van Woens
dag heeft het Nederlandse mo
torschip „Kedoe" (3648 br..) van
de Rotterdamse Lloyd geseind
dat het op een boei is gestoten
en dat het anker van de boei
waarschijnlijk in de stuurboord-
schroef van het schip was ge
raakt.
Het schip vroeg om onmiddel
lijke assistentie-
Later seinde het schip dat hij
geen assisten.ie meer nodig had.
giënische, waarmee rekening
moet worden gehouden.
Het gesprek kwam toen op de
afdamming van de Hollandse
IJsel. Ir. Klein verklaarde zich
persoonlijk voor het zeer spoedig
tot stand komen van die afdam
ming en meende goede hoop te
kunnen hebben, dat die op korte
termijn een feit zal worden.
Een afdamming met stuw of
sluis zal naar de mening van ir.
Clein ook in het Haringvliet on
middellijk tot uitvoering kunnen
vorden gebracht. Dit zou voor
iet overrgote deel van het Zuid-
ïollandse gebied een geweldige
/erlichting voor de dijken bete
kenen.
Kolonel Hasser, de rechter
hand van de Egyptische eerste
minister, generaal Naguib, heeft
meegeedeld dat alleen Egypte
verantwoordelijk moet zijn voor
de verdediging van he. Suez-
kanaal.
In een verklaring aan het
Egypti che persagentschap Me-
na, herhaalde Hasser zijn woor
den van November 1952, waarbij
hij dreigde met het onketenen
- an een guerilla tegen de Brit
ten, indien de regering enslotte
van oordeel was dat haar po
gingen tot het beëindigen van
de Britse bezetting in de Suez-
kanaalzone geen succes hadden.
Hasser zeide nog dat Egyp e
geen voorwaarden van 'n usur
pator zou aannemen als prijs
voor de ontruiming van Egyp
ti ch grondgebied.
De overstromingsramp heeft
niet alleen rechtstreekse, nade
lige economische gevolgen voor
de in het rampgebied geves ig.
de ondernemingen, die tijdelijk
tot stilstand zijn gebracht of
hun afzetgebied geheel of ge
deeltelijk hebben verloren. Ook
de elders gevestigde onderne
mingen ondervinden in menig
cpzicht de ernstige .erugslagvan
het stagneren van de levering
naar het Zuidwesten des lands
en het op reden van betalings
moeilijkheden. Dit zijn echter
niet de enige ongunstige aspec
ten. De grote offervaardigheid
van ons volk, dat in lut ele we
ken, naast aanzienlijke gaven
in natura al bijna 80 millioen
gulden van de rampslachoffers
KAUSZ^
C^EMNlT#
1939-45 DUITS
NA 1945 TSJ. SLOW
CiESTOCHOWA
dclawH-
ORLiT
TOT 1945 DUITS
NA 1945 TSJ. SLOW
JTOT 1938 TSJ SLOW.
1938-39 POOLS
1939-45 DUITS
NA 1945 TSJ. SLOW
Elbe
TARNQW
LEMBERG
RAAG
TOT 1939 TSJ. SLOW
1939-45 HONGAARS^ PR2EMYSL
NA 1945 TSJ. SLOW
1938-45 DUITS I 0 C
NA 1945 TSJ.SLOW^JIHLAWA
BRÜNN© O S
TOT 1939 TSJ SLOW
1939-44 HONGAARS
DOMEIS
NA 4944 RUSSISCH
DUITSLAND
«VOLEN
rans
Huldigt grens
arpatië
wetff
/Russische zone
W NEUSTADT
1938-45 HONGAARS
NA 1945 TSJ SLOW
TOE MARE
TOT 1938 TSJ.SLOW
1938-44 HONGAARS
NA 1944 RUSSISCH
Mare
v..O"OS
Platten
KLAG|NFURT
VPËjjSSisn
afstond, moest wel gevolgen
hebben voor het consumptief
vermogen. Algemeen zijn dan
ook in de afgelopen weken
klachten gewees. over teruglo
pende omzetten in vrijwel alle
branches van de detailhandel
en over verminderd bezoek aan
de Horecabedrijven en de ver
makelijkheden.
De zo juist gepubliceerde
eerste officiële cijfers en wel die
van het Centraal Bureau voor
de Sta.istiek over de weekcijfers
der geldomzetten in de groot
winkelbedrijven bevestigen ten
volle deze indruk.
Op basis van 1/52 jaaromzet
over 1949 100 zien wij het
volgende beeld:
Weken
29-12-'52— 3-l-'53
5-1-'5210-l-'53
2-2-.'527-2->53
9-2-'5214-2-'53
140
143
42
46
G
<D
CD
G
CD
120
142
72
87
■a CD
Tsjecho-Slowakije heeft de
laats.e jaren vele veranderingen
ondergaan. Nada dit land in de
greep van nazi-Duitsland raak
te, werd het practisch opgedeeld.
Na de tweede wereldoorlog wer
den een aantal door de Duitsers
geannexeerde gebieden terug
verkregen, doch Trans-Karpatië
viel aan Rusland toe. Hoewel
president Gottwald na de oorlog
meende een schakel te kunnen
vormen tussen de Oostelijke en
Westelijke poli ieke wereld, werd
Een groot verblindend oranje- 'stoelwolk. Na vijf minuten kre-
rood schijnsel flitste Dinsdagocn-
tend om 5.20 uur plaatselijke
tijd (14.20 uur Nederlandse tijd)
over de Yucca-vlakte in de Ame
rikaanse staat Nevada, toen op
een honderd meter hoge toren 'n
„atomisch apparaat" tot ontplof
fing werd gebracht. Functionaris
sen noemden het apparaat met
gen de militairen bevel, hun loop
graven te verlaten. Zij trilden
toen nog van de schok der ont
ploffing, aldus een televisiever
slaggever, die bij hen was.
De huizen en alle auto's die
zich nabij de toren bevonden
stonden in brand, lange tijd voor
dat de rook- en stofwolken zich
nadruk geen wapen. Het gebeu- j hadden gevormd. Volgens een of
ficiële mededeling had de ont
ploffing een kracht van 15.000
ton gewone explosieven.
Het was de 35ste Amerikaanse
atoomontploffing sinds het ein
de van de oorlog.
ren werd per televisie uitgezon
den. Op slechts drie km van de
plaats, waar de ontploffing werd
teweeggebracht, waren duizend
militairen opgesteld in loopgra
ven. Dit was dichterbij dan ooit
in vredestijd het geval is ge
weest. Voorts werden twee hui
zen, een aantal auto's en vele die
ren schapen, geiten en var
kens aan de gevolgen der ex
plosie blootgesteld.
Spoedig na de ontploffing
het land toch volledig achter
het IJzeren Gordijn gesloten.
Wij geven in onze kaart een
j\ erzicht van de wijzigingen, die
bi. land heeft meegemaakt se
dert de periode van Hitier.
Communistisch China heeft
262.880 millioen joean bijeenge
bracht voor hulp aan de over
stroomde gebieden in Neder
land, Engeland en België, aldus
radio-Peking.
Nederland zal naar schat ing
220.000, Engeland 1.050 milli
oen jcean en België 260 milli
oen joean ontvangen.
Het bedrag werd bijeenge
bracht door het Chinese Roode
Kruis en andere organisaties
die in geheel China werkzaam
zijn.
De gevolgen van de overstro
mingsramp voor de detailhan
del komen in deze cijfers dus
wel zeer duidelijk to. uiting.
Zal in deze ongunstige omzet
ontwikkeling, naar mag worden
verwacht, na verloop van tijd
wel weer verbetering intreden,
veel ernstiger zijn de indirec e
rampgevolgen voor de binnen
landse productie en de distiibu-
re van 3oederen, welke in grote
oeveelheden d-or het buiten
land ter beschikking zijn en
.orden gesteld, me name tex-
iel, meubilair, schoenen e.d-
ioezee. deze vrijgevigheid op
i-hze.f ook valt toe te juichen
en hoe gaarne men de ramp.
.achtoffers deze hulp in natura
ook zal gunnen, het onvermijde-
Het Hongaarse persagen schap
M T.I. heeft meegedeeld dat de
Hongaarse regering bij de Joe
goslavische regering heeft ge-
p.otesieerd tegen een paging
„tot het zenden van agenten
naar Hongarije".
De poging werd volgens de
Hongaarse nota aan de rivier
de Drau ondernomen. Toen de
poging van de agenten was mis
lukt, openden Joegoslaven ma
chinegeweervuur, aldus de nota.
lijke gevolg van het kosteloos
verstrekken van textielpakket-
ten e.d. is, dat de verbruikers-
markt in de rampgebieden voor
geruime tijd me. betrekking
tot meer duurzame artikelen,
zoals dekens en kleding, zelfs
voor enige jaren verzadigd
zal zijn.
De reeds door overstroming,
evacuatie en bedrijf stilstand
zwaar getroffen groo.- en klein-
handelsbedrijven, die deze ar
tikelen verhandelen, zullen
voorshands met een blijvende
omzetvermindering hebben te
rekenen en ook de betrokken
industrie-sectoren krijgen de
terugslag daarvan .e incasseren.
Het ligt voor de hand, dat
over deze acute problemen door
de centrale organisaties van het
bedrijfsleven overleg is geopend
met de instellingen, die de ver
deling der geschenkzendingen
hebben te verrichten, doch er is
nog geen bevredigende oplos
sing gevonden. Wij vertrouwen
evenwel, dat alsnog overeenstem
ming zal kunnen worden be
reikt, waardoor wordt voorko
men, dat he. aantal door de
overstromingsramp gedupeerden
zonder noodzaak toeneemt.
Naar verluidt zijn de twee hui
zen, die door de organisatie voor
de burgerlijke verdediging wa-
Alle militairen en. de twintig
journalisten, die zich het dichtst
bij de toren hadden ingegraven, 'ren geconstrueerd, verwoest, ter-
bleven ongedeerd. De schok der wijl de metalen toren, waarop de
ontploffing werd tot op 12 km ontploffing plaats vond, ver-
afstand gevoeld, doch het warm- dampte. De paddestoelwolk be-
vormoe zich de bekende padde- te-effect was daar niet merkbaar, 'reikte een hoogte van 13.000 m.
Een schip met accomodatie voor
vijfhonderd passagiers, de
„Deutsland', is Maandag, met de
gezinnen van de eigenaars aan
boorc, uit Oost-Duitsland naar
West-Berlijn gevaren. De vlucht
was reeds gedurende enige tijd
voorbereid. Or.der andere had
men de voorzorg genomen, het
roer in een bepaalde stand vast
te zetten, zo:"at op het gevaarlijk
ste traject van de tocht de opva
renden zich gedekt konden hou
den, aldus meldt de „Times".
De eigenaars hadden ore"er ge
kregen het schip voor reparatie
naar Plauen in Brandenburg te
brengen. Inplaats daarvan koers
ten zij via het Hohenzollem-ka-
naal naar de Havel, welke door
West-Berlijn loopt.
Toen mannen van de volkspoli-
tie bij Niederneuer.dorf bemerk
ten, dat de „Deutsland" niet het
omleidingskanaal, dat op last van
de Oostduitse autoriteiten buiten
West-Berlijn om is aangelegd,
maar de Havel opvoer, openden
zij karabijn- en machinegeweer
vuur op het schip. Niemand der
opvarenden werd gewond en de
„Deutsland" bereikte de Westber-
lijnse waterwegen.
door
Allan Penning
42
53)
(Nadruk verboden.)
Kalmpjes vervolgde de „Ping
Ho" haar weg door de Chinese
Zee. De eerste dag was wat win
derig en de „Ping Ho" dobberde
op de lange regelmatige golven
als een meeuw op het deinende
water achter een voorbijgaande
motorschuit in een Amsterdam
se gracht.
De passagier van vijftienhon
derd dollar had zich slechts voor
een enkel moment aan dek ver
toond, maar het grootste gedeel
te van de dag bracht hij in zijn
hut door. Telkens echter gleed
weer een andere bediende zijn
hut binnen om na een kwartier
of een half uur weer naar buiten
te komen.
Bill McLeod keek zijn baas eens
aan.
„Wat zou die gast zo'n hele dag
uitvoeren? Ik zou me knappies
vervelen, dat weet ik welEn
wat ie telkens met die andere
kerels te besmoezen heeft zou ik
óók wel 's willen weten."
,,'tls een Chinees, Bill, en een
hele rijke Chinees op de koop toe.
Zo'n kerel voelt zich zó deftig,
dat ie niet zelf op z'n kop kan
krabben. Dat moet allemaal door
een koelie gedaan worden... Ach,
daar heb jij zo geen benul van,
Bill, ik trouwens óók niet!"
„Nee, da's vastBij mij dans
te zo'n knul binnen de vijf minu
ten de laan uit. Stel je voor, mis
schien laat ie zo'n kindermeisje
wel helpen als tie z'n verscho-
ninkie aan doet. Maar, naar de
kok me vertelt, is die kerel uit
gehongerd."
„Hoezo, uitgehongerd?Ik
heb die jongen zijn nassi binnen
zien brengen, maar dat was een
beroerd klein beetje. Ik weet wel,
dat ik er het leven niet bij zou
houden."
„Da's gek," zei Bill, terwijl hij
zijn pet achteruit schoof en zich
op z'n hoofd krabbelde. „Kok
heeft me nèt het tegenovergestel
de verteld. Hij heeft die kerels,
die bij de barang de wacht hou
den, de nassi zien koken en hij
zei, dat er minstens voor tien
man was. Hij was nog jaloers
óók, en zei, dat ze op de „Ping
Ho" óók maar 's zulke porties
moesten uitdelen. Ik zei nog te
gen hem: „Dat zou je wel willen,
vetlap, en na drie maanden zeker
met zo'n lichaam rondlopen, dat
je de deur van je kombuis niet
meer binnen kan."
Peter Wins dacht na. Een klein
glimlachje plooide rond zijn lip
pen.',,Daar heb je 't al, Bill! Daar
heb je het bewijs, dat mijn voor
gevoel juist was. Genoeg eten
voor tien man, zei de kók. Ik wed
alles, wat je wilt, dat er genoeg
is en méér dan genoeg voor tien
man."
„Spreek U maar in raadseltjes,
hoor. Ik heb al genoeg geheim
zinnigs moeten doen om een ro
mannetje te vullen, zonder dat ik
wist, wat er aan de hand is. Er
kan dus gerust nog wat bij. Ge
noeg eten voor tien, méér dan ge-
nog voor tie?... Ik kan er geen
touw aan vast knopen"
Even liep Peter wins de com
mandobrug op en neer. Aan bak
boord keek hij naar beneden, aan
stuurboord gluurde hij of er
niemand in zicht was. Toen fluis
terde hij tegen Bill: „Al die
verhalen over die begrafenis in
Shanghai zijn lariekoek, Bill. Die
mooie passagier, mijnheer Ping
Yong Seng, heeft net zo min een
dooie broer in Shanghai als jij of
ik. Hij hoopt echter, dat jij en ik,
en misschien nog de djeremoedi
en een paar Lascaren, als ze in
de weg lopen, onthalsd zullen
zijn, vóórdat de „Ping Ho" in
Shanghai binnenloopt. Seng heeft
helemaal geen haast om naar
Shanghai te komen; wat sterker
is, Seng wil helemaal niet naar
Shanghai. Het is de laatste plaats
op de wereld, waar hij naar toe
wil."
„Ik word zo langzaamaan een-
VRIJDAG 20 MAART
HILVERSUM I; 7.00 Nieuws;
7.13 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18
Gram.; 8.50 Voor de vrouw; 9.05
Gram.; 9.35 Waterstanden; 9.40
Voor de jeugd; 10.00 Causerie;
10 05 Morgenwijding; 10.20 Gr.;
10.30 Schooradlio; 10.50 Orgel;
11.00 Causerie; 11.30 Piano;
12.00 Dansmuziek; 12.30 Mede
delingen; 12.33 Sport; 12.48 Gr.;
13.20 Lunchconcert; 14.00 Voor
de vrouw; 14.20 Piano; 14.50
13.00 Nieuws; 13.15 Gram.;
Voordracht; 15.10 Fluit en cla-
vecimbel; 15.30 Lichte muziek;
16.00 Gram.; 16.30 Voor de kin
deren; 17.00 Andalusische volks-
voudig gek," zei Bill laconiek.
„Maar enfin, wat wil ie dan wél?
Alleen maar een beetje in zijn
hut zitten kniezen en dat voor
vijftienhonderd dollar?"
„Zou jij geen vijftienhonderd
dollar neer leggen, als je er vijf
tig duizend dollar voor terug zou
krijgen en je bovendien je eigen
geldje óók nog op de kop zou
kunnen tikken?"
„Ik speel meeMaar hoe wil
de smakker dat gedaan krijgen?
Dót zou ik dan wel 's willen we
ten, want ik grijp er naast."
„Dat zal ik je gauw 's eens ver
tellen, Bill, ofschoon ik me niet
kan begrijpen, hoe je zo steke
blind kan zijn. Mijnheer Ping
Yong Seng is net zo min hande
laar in het binnenland van China
als ik de sjah van Perzië ben.
Het is een doodgewone zeerover
en hij is van plan dat partijtje
sycee-zilver, dat een halve ton
dollars waard is, in de wacht te
slepen. De bagage met de lucht
gaten is geen bagage; er zitten
nog een paar mannetjes in, die
straks, op het afgesproken teken,
zullen helpen om ons te overrom
pelen. En, mannetjes, al zitten ze
ook in kisten, moeten, zo lang
als ze leven, eten. Daarom Bill,
nogmaals, eten genoeg voor tien,
zegt de kok, en gelijk heeft ie,
want het is eten voor minstens
tien."
(Wordt vervolgd.)
muziek; 17.20 Causerie; 18.00
Nieuws; 18.15 Felicitaties; 18.45
Causerie; 19.00 Koor; 19.15 Or
gel; 19.30 Causerie; 19.50 Be
richten; 20-00 Nieuws; 20.05
Boekbespreking; 20.10 Piano;
20.30 Causerie; 21.00 Orkest;
21.25 Het hangt aan de muur en
het tikt; 21.50 .Kwartet; 22.05
Buitenl. overzicht; 22.20 Lichte
muziek; 22.40 Causerie; 22.45
Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Cau
serie; 23.30 Gram.
HILVERSUM H: 7.00 Nieuws;
7-15 Gymnastiek; 7.30 Gram.;
7.45 Een woord voor de dag;
8.00 Nieuws; 8.18 Gew. muziek;
8.45 Gram.; 9.00 Voor de zieken;
9.30 Voor de vrouw; 9.35 Gram.;
10.30 Morgendienst; 11.00 PiaJ
no; 11.30 Gram.; 12.30 Medede
lingen; 12.33 Gram.; 13.00 Nws.;
13.15 Orkest; 14.00 Filmles-
14.30 Orkest; 15.10 Boekbespre
king; 15.30 Piano;
rie; 16.15 Gram.;
programma; 18.00
Causerie18.40
19.00 Nieuws; 19.10 Regerings-
uitzending; 19.30 Gram.; 20.00
Radiokrant; 20.20 Orkest; 21.30
Kamermuziek; 22.00 Gev. muz.;
22.25 Kunstrubriek; 22.45 Ge
bed; 23.00 Nieuws; 23.15 Evan
gelisatie-uitzending; 23.30 Gr.
BRUSSEL VI.: 12.00 Orkest;
12.30 Weerbericht; 12.34 Gram.;
12.50 Koersen; 13.00 Nieuws
13.15 Orgel; 14.00 Schoolradio;
15.30 Gram.; 16.00 Moderne mu-
zieken; 16.40 Gram.; 17.00 Nws.;
17.10 Gram.; 17.15 Zang; 17.40
Gram.; 18.00 Voordracht; 18.10
Gram.; 18.30 Voor de soldaten;
19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 2015
Orkest; 22.00 Nieuws; 22.10 Cau
serie; 22.45 Gram.; 23.00 Nws.
16.00 Cause-
16.45 Fries
Piano; 18-30
Huismuziek
HEDEN:
TERNEUZEN: Patronaatsge
bouw, 2 uur: Verkoping van
meubelen en huishoudelij
ke goederen.
Hotel Cen raai, Verga
dering tot oprichting Korf
balvereniging.