De perspectieven voor getroffen gebieden de Indirecte het rampgevolgen voor bedrijfsleven i Wat brengt de Radio? w;u Vaart De atoomontploffing in Neveda Interview met Ir J. L. Klein Militairen in Korea zagen Frankrijk-Nederlandse profs Baas boven baas „Kedoe" vroeg assistentie Kolonel Hasser over de verdediging van het Suez-kanaal Chinees-communistische hulp voor Nederland, Engeland en België licngaars protest bij de Joegoslavische regering AGENDA TWEEDE BLAD Donderdag 19 Maart 1953 DE BEWOGEN GESCHIEDENIS VAN TSJECHOSLOWAKIJE P O '3 "3 c '3 ffl 107 130 61 64 Per chip naar W.-Berlijn gevlucht VRIJE ZEEUW 8« Jaargang No. 2295 Dinsdagmiddag mochten wij een onderhoud hebben met Ir. J. L. Klein, directeur-hoofdingenieur van de provinciale waterstaat in Zuid-Holland, waarin de perspec tieven voor de getroffen gebieden en de daarmede samenhangende problemen ter sprake kwamen. Ir. Klein ging de situatie van de rampdag af na en herhaalde, wat reeds bekend mag worden verondersteld, dat al de dag na de ramp en de daaropvolgende dagen van provinciewege de no dige technische hulp is aangebo den en maatregelen getroffen werden in voortdurend overleg met de waterschapsbesturen. Dit was ook daarom van belang, om dat aangenomen moet worden, dat de waterschappen later de zorg voor de dijken oo zich ge legd krijgen. Daarom is het ook logisch gevonden, dat zij van het begin af aan in het herstel van de werken werden gekend. Daar komt nog bij, dat het gehele dijk herstel voortdurend verband houdt met alles, wat zich binnen die dijken afspeelt, dus de gehele ontwatering, de kwesties van wegverkeer, evacuatie en herbe volking. Ook met de gemeentebe sturen is overleg gepleegd. „Nu zult u, aldus Ir. Klein, de vraag willen stellen: Is dat niet iets wat de zaken ophoudt? Maar dat is niet zo. Ook de waterschap pen zien niets liever, dan zo gauw mogeliik de dijken dicht en het water weg. Wat de waterschap pen hebben gedaan: eigenlijk niets anders dan ons opjagen, maar het heeft nooit tot opont houd geleid en wij hebben steeds gebruik kunnen maken van hun plaatselijke bekendheid en ook van alle hulpbronnen en connec ties, die zij hebben. Intussen zijn wij, de provin ciale waterstaat, daardoor eigen- liik van het begin af aan op de achtergrond gebleven. Ik doel nu even op de publiciteit naar bui ten. In wezen is het nu zo, dat alle dijkherstel in de provincie Zuid-Holland, met uitzondering van die, waar het rijk onder houdsplichtige is, bij de provin ciale waterstaat ligt. Het rijk heeft een paar gevallen, zoals het gat bij Hellevoetsluis en de afronding van het eiland Goeree. De vorige week Vrijdag is het laatste grote gat op Zuidhollands gebied gesloten. Wij kunnen dus zeggen, dat de eerste étappe voor ons hiermee achter de rug is. Dat wil zeggen de voorlopige sluiting van alle dijkgaten. Een tweede onderdeel, wat di rect moest worden aangepakt, was de verwijdering van het inundatiewater. Daar hebben wij ook alle hulp en technische lei ding bij gegeven en b.v. voor hulpgemalen gezorgd. Op het ogenblik is ongeveer drie kwart van het geïnundeerde gebied weer droog en met 1 April zal het gehele gebied, op een klein restje na, droog zijn. Dat is voor „het laatste restje" wel zuur, maar het is nu eenmaal niet anders. Tussen die tweede taak door zijn ook de binnendijken en de daarop gelegen wegen op grote schaal aangepakt, zodat de ver bindingen op die eilanden, de be langrijkste althans, grotendeels weer hersteld zijn. Met name op Flakkee is het nog niet helemaal klaar. Er wordt met een enorme hoeveelheid materieel aan ge werkt, omdat dat voor de be woonbaarheid van die streek zeer belangrijk is. Men heeft dan in de eerste plaats weer ver keersverbindingen en in de twee de plaats is de veiligheid dan ook veel groter. Wat die veiligheid betreft is het zo, dat wij geen absolute ga- anties kunnen geven dat er geen ongelukken meer kunnen gebeu ren, maar dat toch de hoogte van de djj ken in verband met het vergevorderde voorjaarsseizoen de mening wel rechtvaardigt, dat voor alle eilanden een beaoorltf- ke veiligheid weer is verzekerd. HET ZWAARSTE PUNT. En dan komen wij op 't zwaar ste punt dat ons nog voor de boeg staat. Dat is, dat het nu wei veilig ligt voor de zomermaan den, maar niet voor eventuele ■winterstormen. Wij moeten dus voor de komende winter die dij ken in hun definitieve vorm ge reed hebben of althans zover, dat wij er de winter mee in dur ven gaan. Het spreekt echter vanzelf, da', het gewone voorbehoud moet worden gemaakt ten aanzien van de weersgesteldheid en andere onvoorziene omstandigheden. Langs de zuidkust van Flak kee moet een respectabele lengte nieuwe dijk worden gemaakt, ko mende in de orde van grootte neer op de Afsluitdijk van de Zuiderzee. Zoals vriiwel alle gro te nieuwe dijken zal deze moeten worden uitgevoerd als een zand dijk met bekleding. M.aar nu komt de puzzle: Dat zand moet worden gespoten door middel van perszuigers. Die moe ten voor de wal komen, maar langs de gehele zuidkust van Flakkee liggen slikken tot enige kilometers breedte. Alleen om zo'n perszuiger voor de wal te brengen en het nodige zand te kunnen leveren, moet een geul gebaggerd worden, waarvoor afhankelijk van de plaats drie tot zes weken nodig zijn. Een tweede punt is: Het zand- lichaam moet worden bekleed en het is zeèr de vraag of er vol doende kleigrond op economische wijze is aan te voeren, om die grote dijklengte te bekleden. Ver der is hét tijdsbestek na het slui ten van het zandlichaam te kort en het aantal vaklieden te gering om dit aan te durven. Hetgeen ons wel zal noodzaken om tot andere afdekkingswijzen over te gaan, b.v. asfaltbekleding. Het volgend jaar zal nog moe ten worden doorgewerkt, zowel om de dijken verder af te wer ken, als wel om dijkgedeelten te maken, die voorlopig nog niet hersteld worden, doordat een achtergelegen dijk voldoende veiligheid biedt. U kunt wel begrijpen, zo ver volgde ir. Klein zijn betoog, dat dit werk natuurlijk een enorme belasting betekent voor de pro vinciale waterstaat en dat, of schoon dit toch een zeer grote dienst is, de uitvoering van ge wone provinciale werken, b.v. aan wegen en bruggen, in de ko mende twee jaar beïnvloed zal worden. Bepaalde werken, die op de begroting staan, zullen wel worden vertraagd of uitgesteld. Dit zal gelukkig niet in die mate behoeven te zijn, dat het als een overwegend bezwaar kan worden gevoeld. Op de vraag, hoe de situatie op Goeree en Overflakkee is, waar de mensen nog niet grif worden toegelaten voor de terug keer, antwoordde ir. Klein, dat het laatste gat in de dijkring in de nacht van Vrijdag op Zater dag van de vorige week is ge dicht, n.l. bij Herkingen. De vei ligheid van een groot gedeelte van Flakkee, die tot nu toe zeer gering was, is daardoor zodanig vergroot, dat de bezwaren, die tot het einde van de vorige week tegen de terugkeer bestonden, wat het waterstaatkundige ge deelte betreft, nu goeddeels zijn weggenomen. Maar er zijn nog wel andere factoren, b.v. de hy- In samenwerking met het bu reau O. S. en O. van de Kon. Marine heeft het filmbureau strijdkrachten van de Kon- Landmacht er voor gezorgd dat de Nederlandse militairen in Korea in de kortst mogelijke termijn de op 12 Maart j.l. in Parijs gespeelde voetbalwed strijd Frankrijk-Nederlandse profs hebben kunnen zien. Profilti leverde op 13 Maart 's avonds om 7 uur een speciale 16 mm copy af. Twee uur later was de film per vliegtuig op weg naar Tokio. In het Nederlandse verlöfcen- trum, het „Holland House" werd de eerste vertoning gehouden en gisteren werd het in de voor ste linies gedraaid. Dezer dagen werd in het dorp Maasdriel bij Zaltbommel een kind geboren uit het huwelijk van Th. Bruijgom en H. Cle ment. Van het geslacht der nieuwe wereldburger zijn nu 5generaties in leven. De bet-overgrootmoe der van de nieuwe aardbewoner is thans een eind over de 90 en geniet nog een uistekende ge zondheid. De overgrootouders en de grootouders zijn allen nog in leven en eveneens in het bezit van een blakende gezondheid. In de vroege uren van Woens dag heeft het Nederlandse mo torschip „Kedoe" (3648 br..) van de Rotterdamse Lloyd geseind dat het op een boei is gestoten en dat het anker van de boei waarschijnlijk in de stuurboord- schroef van het schip was ge raakt. Het schip vroeg om onmiddel lijke assistentie- Later seinde het schip dat hij geen assisten.ie meer nodig had. giënische, waarmee rekening moet worden gehouden. Het gesprek kwam toen op de afdamming van de Hollandse IJsel. Ir. Klein verklaarde zich persoonlijk voor het zeer spoedig tot stand komen van die afdam ming en meende goede hoop te kunnen hebben, dat die op korte termijn een feit zal worden. Een afdamming met stuw of sluis zal naar de mening van ir. Clein ook in het Haringvliet on middellijk tot uitvoering kunnen vorden gebracht. Dit zou voor iet overrgote deel van het Zuid- ïollandse gebied een geweldige /erlichting voor de dijken bete kenen. Kolonel Hasser, de rechter hand van de Egyptische eerste minister, generaal Naguib, heeft meegeedeld dat alleen Egypte verantwoordelijk moet zijn voor de verdediging van he. Suez- kanaal. In een verklaring aan het Egypti che persagentschap Me- na, herhaalde Hasser zijn woor den van November 1952, waarbij hij dreigde met het onketenen - an een guerilla tegen de Brit ten, indien de regering enslotte van oordeel was dat haar po gingen tot het beëindigen van de Britse bezetting in de Suez- kanaalzone geen succes hadden. Hasser zeide nog dat Egyp e geen voorwaarden van 'n usur pator zou aannemen als prijs voor de ontruiming van Egyp ti ch grondgebied. De overstromingsramp heeft niet alleen rechtstreekse, nade lige economische gevolgen voor de in het rampgebied geves ig. de ondernemingen, die tijdelijk tot stilstand zijn gebracht of hun afzetgebied geheel of ge deeltelijk hebben verloren. Ook de elders gevestigde onderne mingen ondervinden in menig cpzicht de ernstige .erugslagvan het stagneren van de levering naar het Zuidwesten des lands en het op reden van betalings moeilijkheden. Dit zijn echter niet de enige ongunstige aspec ten. De grote offervaardigheid van ons volk, dat in lut ele we ken, naast aanzienlijke gaven in natura al bijna 80 millioen gulden van de rampslachoffers KAUSZ^ C^EMNlT# 1939-45 DUITS NA 1945 TSJ. SLOW CiESTOCHOWA dclawH- ORLiT TOT 1945 DUITS NA 1945 TSJ. SLOW JTOT 1938 TSJ SLOW. 1938-39 POOLS 1939-45 DUITS NA 1945 TSJ. SLOW Elbe TARNQW LEMBERG RAAG TOT 1939 TSJ. SLOW 1939-45 HONGAARS^ PR2EMYSL NA 1945 TSJ. SLOW 1938-45 DUITS I 0 C NA 1945 TSJ.SLOW^JIHLAWA BRÜNN© O S TOT 1939 TSJ SLOW 1939-44 HONGAARS DOMEIS NA 4944 RUSSISCH DUITSLAND «VOLEN rans Huldigt grens arpatië wetff /Russische zone W NEUSTADT 1938-45 HONGAARS NA 1945 TSJ SLOW TOE MARE TOT 1938 TSJ.SLOW 1938-44 HONGAARS NA 1944 RUSSISCH Mare v..O"OS Platten KLAG|NFURT VPËjjSSisn afstond, moest wel gevolgen hebben voor het consumptief vermogen. Algemeen zijn dan ook in de afgelopen weken klachten gewees. over teruglo pende omzetten in vrijwel alle branches van de detailhandel en over verminderd bezoek aan de Horecabedrijven en de ver makelijkheden. De zo juist gepubliceerde eerste officiële cijfers en wel die van het Centraal Bureau voor de Sta.istiek over de weekcijfers der geldomzetten in de groot winkelbedrijven bevestigen ten volle deze indruk. Op basis van 1/52 jaaromzet over 1949 100 zien wij het volgende beeld: Weken 29-12-'52— 3-l-'53 5-1-'5210-l-'53 2-2-.'527-2->53 9-2-'5214-2-'53 140 143 42 46 G <D CD G CD 120 142 72 87 ■a CD Tsjecho-Slowakije heeft de laats.e jaren vele veranderingen ondergaan. Nada dit land in de greep van nazi-Duitsland raak te, werd het practisch opgedeeld. Na de tweede wereldoorlog wer den een aantal door de Duitsers geannexeerde gebieden terug verkregen, doch Trans-Karpatië viel aan Rusland toe. Hoewel president Gottwald na de oorlog meende een schakel te kunnen vormen tussen de Oostelijke en Westelijke poli ieke wereld, werd Een groot verblindend oranje- 'stoelwolk. Na vijf minuten kre- rood schijnsel flitste Dinsdagocn- tend om 5.20 uur plaatselijke tijd (14.20 uur Nederlandse tijd) over de Yucca-vlakte in de Ame rikaanse staat Nevada, toen op een honderd meter hoge toren 'n „atomisch apparaat" tot ontplof fing werd gebracht. Functionaris sen noemden het apparaat met gen de militairen bevel, hun loop graven te verlaten. Zij trilden toen nog van de schok der ont ploffing, aldus een televisiever slaggever, die bij hen was. De huizen en alle auto's die zich nabij de toren bevonden stonden in brand, lange tijd voor dat de rook- en stofwolken zich nadruk geen wapen. Het gebeu- j hadden gevormd. Volgens een of ficiële mededeling had de ont ploffing een kracht van 15.000 ton gewone explosieven. Het was de 35ste Amerikaanse atoomontploffing sinds het ein de van de oorlog. ren werd per televisie uitgezon den. Op slechts drie km van de plaats, waar de ontploffing werd teweeggebracht, waren duizend militairen opgesteld in loopgra ven. Dit was dichterbij dan ooit in vredestijd het geval is ge weest. Voorts werden twee hui zen, een aantal auto's en vele die ren schapen, geiten en var kens aan de gevolgen der ex plosie blootgesteld. Spoedig na de ontploffing het land toch volledig achter het IJzeren Gordijn gesloten. Wij geven in onze kaart een j\ erzicht van de wijzigingen, die bi. land heeft meegemaakt se dert de periode van Hitier. Communistisch China heeft 262.880 millioen joean bijeenge bracht voor hulp aan de over stroomde gebieden in Neder land, Engeland en België, aldus radio-Peking. Nederland zal naar schat ing 220.000, Engeland 1.050 milli oen jcean en België 260 milli oen joean ontvangen. Het bedrag werd bijeenge bracht door het Chinese Roode Kruis en andere organisaties die in geheel China werkzaam zijn. De gevolgen van de overstro mingsramp voor de detailhan del komen in deze cijfers dus wel zeer duidelijk to. uiting. Zal in deze ongunstige omzet ontwikkeling, naar mag worden verwacht, na verloop van tijd wel weer verbetering intreden, veel ernstiger zijn de indirec e rampgevolgen voor de binnen landse productie en de distiibu- re van 3oederen, welke in grote oeveelheden d-or het buiten land ter beschikking zijn en .orden gesteld, me name tex- iel, meubilair, schoenen e.d- ioezee. deze vrijgevigheid op i-hze.f ook valt toe te juichen en hoe gaarne men de ramp. .achtoffers deze hulp in natura ook zal gunnen, het onvermijde- Het Hongaarse persagen schap M T.I. heeft meegedeeld dat de Hongaarse regering bij de Joe goslavische regering heeft ge- p.otesieerd tegen een paging „tot het zenden van agenten naar Hongarije". De poging werd volgens de Hongaarse nota aan de rivier de Drau ondernomen. Toen de poging van de agenten was mis lukt, openden Joegoslaven ma chinegeweervuur, aldus de nota. lijke gevolg van het kosteloos verstrekken van textielpakket- ten e.d. is, dat de verbruikers- markt in de rampgebieden voor geruime tijd me. betrekking tot meer duurzame artikelen, zoals dekens en kleding, zelfs voor enige jaren verzadigd zal zijn. De reeds door overstroming, evacuatie en bedrijf stilstand zwaar getroffen groo.- en klein- handelsbedrijven, die deze ar tikelen verhandelen, zullen voorshands met een blijvende omzetvermindering hebben te rekenen en ook de betrokken industrie-sectoren krijgen de terugslag daarvan .e incasseren. Het ligt voor de hand, dat over deze acute problemen door de centrale organisaties van het bedrijfsleven overleg is geopend met de instellingen, die de ver deling der geschenkzendingen hebben te verrichten, doch er is nog geen bevredigende oplos sing gevonden. Wij vertrouwen evenwel, dat alsnog overeenstem ming zal kunnen worden be reikt, waardoor wordt voorko men, dat he. aantal door de overstromingsramp gedupeerden zonder noodzaak toeneemt. Naar verluidt zijn de twee hui zen, die door de organisatie voor de burgerlijke verdediging wa- Alle militairen en. de twintig journalisten, die zich het dichtst bij de toren hadden ingegraven, 'ren geconstrueerd, verwoest, ter- bleven ongedeerd. De schok der wijl de metalen toren, waarop de ontploffing werd tot op 12 km ontploffing plaats vond, ver- afstand gevoeld, doch het warm- dampte. De paddestoelwolk be- vormoe zich de bekende padde- te-effect was daar niet merkbaar, 'reikte een hoogte van 13.000 m. Een schip met accomodatie voor vijfhonderd passagiers, de „Deutsland', is Maandag, met de gezinnen van de eigenaars aan boorc, uit Oost-Duitsland naar West-Berlijn gevaren. De vlucht was reeds gedurende enige tijd voorbereid. Or.der andere had men de voorzorg genomen, het roer in een bepaalde stand vast te zetten, zo:"at op het gevaarlijk ste traject van de tocht de opva renden zich gedekt konden hou den, aldus meldt de „Times". De eigenaars hadden ore"er ge kregen het schip voor reparatie naar Plauen in Brandenburg te brengen. Inplaats daarvan koers ten zij via het Hohenzollem-ka- naal naar de Havel, welke door West-Berlijn loopt. Toen mannen van de volkspoli- tie bij Niederneuer.dorf bemerk ten, dat de „Deutsland" niet het omleidingskanaal, dat op last van de Oostduitse autoriteiten buiten West-Berlijn om is aangelegd, maar de Havel opvoer, openden zij karabijn- en machinegeweer vuur op het schip. Niemand der opvarenden werd gewond en de „Deutsland" bereikte de Westber- lijnse waterwegen. door Allan Penning 42 53) (Nadruk verboden.) Kalmpjes vervolgde de „Ping Ho" haar weg door de Chinese Zee. De eerste dag was wat win derig en de „Ping Ho" dobberde op de lange regelmatige golven als een meeuw op het deinende water achter een voorbijgaande motorschuit in een Amsterdam se gracht. De passagier van vijftienhon derd dollar had zich slechts voor een enkel moment aan dek ver toond, maar het grootste gedeel te van de dag bracht hij in zijn hut door. Telkens echter gleed weer een andere bediende zijn hut binnen om na een kwartier of een half uur weer naar buiten te komen. Bill McLeod keek zijn baas eens aan. „Wat zou die gast zo'n hele dag uitvoeren? Ik zou me knappies vervelen, dat weet ik welEn wat ie telkens met die andere kerels te besmoezen heeft zou ik óók wel 's willen weten." ,,'tls een Chinees, Bill, en een hele rijke Chinees op de koop toe. Zo'n kerel voelt zich zó deftig, dat ie niet zelf op z'n kop kan krabben. Dat moet allemaal door een koelie gedaan worden... Ach, daar heb jij zo geen benul van, Bill, ik trouwens óók niet!" „Nee, da's vastBij mij dans te zo'n knul binnen de vijf minu ten de laan uit. Stel je voor, mis schien laat ie zo'n kindermeisje wel helpen als tie z'n verscho- ninkie aan doet. Maar, naar de kok me vertelt, is die kerel uit gehongerd." „Hoezo, uitgehongerd?Ik heb die jongen zijn nassi binnen zien brengen, maar dat was een beroerd klein beetje. Ik weet wel, dat ik er het leven niet bij zou houden." „Da's gek," zei Bill, terwijl hij zijn pet achteruit schoof en zich op z'n hoofd krabbelde. „Kok heeft me nèt het tegenovergestel de verteld. Hij heeft die kerels, die bij de barang de wacht hou den, de nassi zien koken en hij zei, dat er minstens voor tien man was. Hij was nog jaloers óók, en zei, dat ze op de „Ping Ho" óók maar 's zulke porties moesten uitdelen. Ik zei nog te gen hem: „Dat zou je wel willen, vetlap, en na drie maanden zeker met zo'n lichaam rondlopen, dat je de deur van je kombuis niet meer binnen kan." Peter Wins dacht na. Een klein glimlachje plooide rond zijn lip pen.',,Daar heb je 't al, Bill! Daar heb je het bewijs, dat mijn voor gevoel juist was. Genoeg eten voor tien man, zei de kók. Ik wed alles, wat je wilt, dat er genoeg is en méér dan genoeg voor tien man." „Spreek U maar in raadseltjes, hoor. Ik heb al genoeg geheim zinnigs moeten doen om een ro mannetje te vullen, zonder dat ik wist, wat er aan de hand is. Er kan dus gerust nog wat bij. Ge noeg eten voor tien, méér dan ge- nog voor tie?... Ik kan er geen touw aan vast knopen" Even liep Peter wins de com mandobrug op en neer. Aan bak boord keek hij naar beneden, aan stuurboord gluurde hij of er niemand in zicht was. Toen fluis terde hij tegen Bill: „Al die verhalen over die begrafenis in Shanghai zijn lariekoek, Bill. Die mooie passagier, mijnheer Ping Yong Seng, heeft net zo min een dooie broer in Shanghai als jij of ik. Hij hoopt echter, dat jij en ik, en misschien nog de djeremoedi en een paar Lascaren, als ze in de weg lopen, onthalsd zullen zijn, vóórdat de „Ping Ho" in Shanghai binnenloopt. Seng heeft helemaal geen haast om naar Shanghai te komen; wat sterker is, Seng wil helemaal niet naar Shanghai. Het is de laatste plaats op de wereld, waar hij naar toe wil." „Ik word zo langzaamaan een- VRIJDAG 20 MAART HILVERSUM I; 7.00 Nieuws; 7.13 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.; 8.50 Voor de vrouw; 9.05 Gram.; 9.35 Waterstanden; 9.40 Voor de jeugd; 10.00 Causerie; 10 05 Morgenwijding; 10.20 Gr.; 10.30 Schooradlio; 10.50 Orgel; 11.00 Causerie; 11.30 Piano; 12.00 Dansmuziek; 12.30 Mede delingen; 12.33 Sport; 12.48 Gr.; 13.20 Lunchconcert; 14.00 Voor de vrouw; 14.20 Piano; 14.50 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; Voordracht; 15.10 Fluit en cla- vecimbel; 15.30 Lichte muziek; 16.00 Gram.; 16.30 Voor de kin deren; 17.00 Andalusische volks- voudig gek," zei Bill laconiek. „Maar enfin, wat wil ie dan wél? Alleen maar een beetje in zijn hut zitten kniezen en dat voor vijftienhonderd dollar?" „Zou jij geen vijftienhonderd dollar neer leggen, als je er vijf tig duizend dollar voor terug zou krijgen en je bovendien je eigen geldje óók nog op de kop zou kunnen tikken?" „Ik speel meeMaar hoe wil de smakker dat gedaan krijgen? Dót zou ik dan wel 's willen we ten, want ik grijp er naast." „Dat zal ik je gauw 's eens ver tellen, Bill, ofschoon ik me niet kan begrijpen, hoe je zo steke blind kan zijn. Mijnheer Ping Yong Seng is net zo min hande laar in het binnenland van China als ik de sjah van Perzië ben. Het is een doodgewone zeerover en hij is van plan dat partijtje sycee-zilver, dat een halve ton dollars waard is, in de wacht te slepen. De bagage met de lucht gaten is geen bagage; er zitten nog een paar mannetjes in, die straks, op het afgesproken teken, zullen helpen om ons te overrom pelen. En, mannetjes, al zitten ze ook in kisten, moeten, zo lang als ze leven, eten. Daarom Bill, nogmaals, eten genoeg voor tien, zegt de kok, en gelijk heeft ie, want het is eten voor minstens tien." (Wordt vervolgd.) muziek; 17.20 Causerie; 18.00 Nieuws; 18.15 Felicitaties; 18.45 Causerie; 19.00 Koor; 19.15 Or gel; 19.30 Causerie; 19.50 Be richten; 20-00 Nieuws; 20.05 Boekbespreking; 20.10 Piano; 20.30 Causerie; 21.00 Orkest; 21.25 Het hangt aan de muur en het tikt; 21.50 .Kwartet; 22.05 Buitenl. overzicht; 22.20 Lichte muziek; 22.40 Causerie; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Cau serie; 23.30 Gram. HILVERSUM H: 7.00 Nieuws; 7-15 Gymnastiek; 7.30 Gram.; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.18 Gew. muziek; 8.45 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de vrouw; 9.35 Gram.; 10.30 Morgendienst; 11.00 PiaJ no; 11.30 Gram.; 12.30 Medede lingen; 12.33 Gram.; 13.00 Nws.; 13.15 Orkest; 14.00 Filmles- 14.30 Orkest; 15.10 Boekbespre king; 15.30 Piano; rie; 16.15 Gram.; programma; 18.00 Causerie18.40 19.00 Nieuws; 19.10 Regerings- uitzending; 19.30 Gram.; 20.00 Radiokrant; 20.20 Orkest; 21.30 Kamermuziek; 22.00 Gev. muz.; 22.25 Kunstrubriek; 22.45 Ge bed; 23.00 Nieuws; 23.15 Evan gelisatie-uitzending; 23.30 Gr. BRUSSEL VI.: 12.00 Orkest; 12.30 Weerbericht; 12.34 Gram.; 12.50 Koersen; 13.00 Nieuws 13.15 Orgel; 14.00 Schoolradio; 15.30 Gram.; 16.00 Moderne mu- zieken; 16.40 Gram.; 17.00 Nws.; 17.10 Gram.; 17.15 Zang; 17.40 Gram.; 18.00 Voordracht; 18.10 Gram.; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 2015 Orkest; 22.00 Nieuws; 22.10 Cau serie; 22.45 Gram.; 23.00 Nws. 16.00 Cause- 16.45 Fries Piano; 18-30 Huismuziek HEDEN: TERNEUZEN: Patronaatsge bouw, 2 uur: Verkoping van meubelen en huishoudelij ke goederen. Hotel Cen raai, Verga dering tot oprichting Korf balvereniging.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 5