HET HERSTEL DER DIJKEN
u:t «u
Dijkvictorie bij Hellevoetsluis
WIU
Waart
AGENDA
GEDULD EN VERTROUWEN
ZEGT PROF. THIJSSE
Sir Bernard Docker
-bed is ook voor ideaal!
De rampmaand 1953 is onder Hellevoetsluis
geëindigd met 'n klinkende overwinning op het water
MEDEDELINGENBLAD
„DE EVACUATIEPOST
TERNEUZEN.
Lekker warm en volkomen geruisloze vering.
AXEL.
BRESKENS.
KLOOSTERZANDE.
NIEUWVLIET.
SLUIS.
IJZENDIJKE.
ZAAMSLAG.
„Voor het herstel der dijken is
geduld, zeer veel geduld en ver
trouwen nodig, zowel van hen,
die het werk moeten opknappen
lis van het gehele Nederlandse
volk. Zij, die het moeten uitvoe
ren, hebben het vertrouwen en
rekenen op tegenslagen. Niemand
moet denken, dat het werk zon
der tegenslagen zal verlopen.
Het geduld oefenen is nopd-
zakelijk, omdat daarin de enige
mogelijkheid schuilt om Neder
land weer tot één geheel te ma
ken. De werken bij de moeilijke
dijkbreuken als de Schelphoek op
Schouwen, moeten degelijk wor
den voorbereid. Werkhavens
moeten worden gebouwd om het
kostbare materieel te beschermen
en zinkstukken te maken. Proe
ven moeten worden genomen om
de grootst mogelijke mate van
zekerheid tot welslagen te krij
gen. Als wij een werk aanpakken,
moeten wij vrijwel zeker van
welslagen zijn."
Aldus sprak prof. ir. J. Th.
Thijsse, directeur van het water
loopkundig laboratorium te Delft,
tijdens een bezoek van journalis
ten aan dit technische hart van
de waterstaat.
Prof. Thijsse zeide, dat in het
laboratorium uitsluitend model-
proeven met die dijkgaten wor
den genomen, welke men in
vroeger eeuwen als onherstelbaar
zou hebben opgegeven. Verreweg
de meeste breuken zijn zonder
hulp van het laboratorium te
herstellen.
De taak van deze instelling is
aan de hand van modellen op
verzoek van Rijkswaterstaat .be
rekeningen te maken. Tussen het
laboratorium en de practijk be
staat nauwe samenwerking.
DE SCHELPHOEK.
De gegevens van de Schelp-
hoek zullen thans waarschijnlijk
compleet zijn, aldus spr. Men
heeft gepeild en de stroom geme
ten. De uitschuring van de bo
dem, gevolg van felle eb- en
vloedstromen in en uit de ruim
9000 hectare grote Schouwense
polder is bestudeerd. Aangezien
het water na het wegschuren van
de kleilaag de onderliggende
zandlaag snel aantast, zal het
zaak zijn de bodemverdediging zo
spoedig mogelijk ter hand te ne
men. Een belangrijk, doch moei
lijk punt wordt het aanbrengen
van een drempel van zinkstuk
ken in het 250 meter lange en
plm. 30 meter diepe gat. Het is
de kunst met een zo klein mgoe-
lijk aantal vierkante meters aan
zinkstukken een blijvende verde
diging te maken.
Bij het herstel van dit gat en
andere gaten zal beton in de
vorm van caissons een belang
rijke rol spelen. De juiste klei en
keileem voor het dijkwerk zijn
schaars.
Het herstelwerk zal vele maan
den duren.
AFSLUITING DER ZEE
GATEN.
melijk dat deze kwestie niet in
het politieke vlak zal vallen. Het
is een nationale zaak, waarvan
niemand later zal kunnen zeg
gen: „Dat is het werk van die en
die." Hier is teamwerk nodig;
werk van het gehele volk. Moch
ten de zeearmen worden afgeslo
ten, dan zal daarmee een der
grootste, wellicht het grootste ci-
viel-ingenieurswerk ter wereld
worden volbracht.
STORMVLOEDEN VROEGER
EN NU.
Honderden jaren geleden, al
dus prof. Thysse, werd bij de
dijkbouw als criterium genomen,
dat men de gevolgen van een
matige stormvloed moest accep
teren. Het land was toen vrij dun
bevolkt.
Na het onheil in Zeeland van
1806 en in Noord-Holland van
1916 hebben wij op basis van de
gegevens van de laatste honderd
jaar de plannen tot versterking
der zeeweringen getrokken. In
1936 beleefden wij een storm
vloed, die als twee druppels wa
ter op die van 1916 leek, zonder
dat er iets gebeurde.
De stormvloed van 1 Februari
van dit jaar was een veel ergere
dan we ooit meemaakten. „Ik
ben niet geheel zeker van de ge
gevens van de Allerheiligenvloed,
maar de recente was ontegenzeg
gelijk hoger dan de St. Elisa-
bethsvloed. Ik ben geneigd aan
te nemen, dat de stormvloed van
1 Februari de hoogste was, die
Nederland ooit beleefde. De af
sluitdijk heeft zichzelf thans
ruimschoots betaald, aldus spr.
Men moet niet denken, dat met
kwade kansen als de recente
stormvloed geen rekening werd
gehouden. Wij hadden reeds
enige jaren opdracht van Rijks
waterstaat om metingen te doen
op grondslag van hogere water
standen. Nederland was bezig
zich voor te bereiden.
Aan de hand van het grote
model van de delta, waarbij de
Oosterschelde zal worden ge
voegd, gaf prof. Thijsse een over
zicht van de bestaande situatie.
In dit model worden kunstmatig
eb en vloed opgewekt, waarbij
diverse windkrachten kunnen
worden verdisconteerd. Het is
mogelijk precies na te gaan, bij
welke waterstanden bepaalde
polders zullen vollopen, waar
door men een inzicht in het wa-
terbergende en waterkerende
vermogen van de delta krijgt.
Bii de proeven werkt een Bel
gische ingenieur mee om in di
verse situaties de gevolgen voor
de Belgische scheepvaart te kun
nen meten. Bij planning tot het
afsluiten der zeegaten zal ook
ander internationaal contact
moeten worden gezocht, omdat
de Rijn een internationale
scheepvaartroute is.
In het model worden op het
ogenblik metingen verricht voor
het leggen van een dam in de
Hollandse TJssel en tot het in
richten van een derde petroleum
haven bij Rotterdam met bijko
mende sluiswerken.
In het model duurt „een dag"
iets minder dan vijf minuten, zo
dat op korte termijn allerlei
proeven bij „eb en vloed" kunnen
worden genomen.
GEEN ENERGIE
MEER
Nieuwe kracht met
PLEEGZUSTER
BLOED WIJN.
HEDEN:
TERNEUZEN: Luxor Theater
8 uur: Biosc. Roy Rogers
redt een Rodeo-Show.
AXEL: Weststraat 36, 1.30
uur: Verkoping van een huis
houdelijke inboedel.
MORGEN
TERNEUZEN. Luxor-Theater,
8 uur: Ray Rogers redt een
Rodeo-show.
Concertgebouw, 8 uur: Blij
spel „Bobbeltje".
AXEL. „Het Centrum", 8 uur:
Giftige lippen.
HET EERSTE NIEUWE HUIS
VOOR HET RAMPGEBIED.
Een goede gever heeft aan de
„Bond zonder naam" een zomer
huis aangeboden, dat plaats
biedt aan één gezin. De „Bond
zonder naam" heeft dit huis ter
beschikking gesteld van de ge
meente Hank-Dussen in West-
Brabant. Een dezer dagen zal met
de opbouw worden begonnen. De
plaatselijke autoriteiten zullen
voor dit huis een gezin aanwij
zen.
Sir Bernard Docker, Brits
millionnair, heeft een boete van
50 pond sterling gekregen voor
een „gewone overtreding van
de deviezenbepalingen", zoals
de rechter het noemde.
Tegen sir Bernard was aan
gevoerd, dat hij de kapitein en
bemanning van zijn particulier
jacht had gebruikt om de be
palingen te ontduiken, volgens
welke een Brit slechts een be
perkt geldsbedrag in het buiten
land kan besteden. De rechter
zeide hiervoor echter geen be
wijs te hebben kunnen vinden.
Zaterdagmiddag werd bij ke- De manoeuvre werd van de wal
rend tij een drijvende caisson in
het 75 meter lange gat in de
dijk, Oostelijk van Hellevoet
sluis, tot zinken gebracht. De
openblijvende ruimten werden
snel met behulp van bakken,
kranen, vrachtauto's en een
persleiding vol zand en stenen
geworpen. Binnen 2 uur zat de
zaak „geheid". De opkomende
vloed heeft thans geen vat
meer op de 4 polders van Voor-
ne en Putten. De gemalen, slui
zen en pompen kunnen de vij
and definitief gaan uitspuwen.
Twee jaar zullen wij zeker no
dig hebben om precies de gevol
gen van het afsluiten der zee
gaten uit te kienen, aldus prof.
Thijsse. Ik zeg dat in een opti
mistische bui, maar ik bén opti
mistisch.
Er spelen op het ogenblik
twee vraagstukken. Moet, gezien
de gevolgen van de stormvloed,
de 1000 kilometer bestaande zee
dijk worden versterkt of moet
men overgaan tot het afsluiten
van de zeegaten, waardoor deze
dijken goeddeels secundair wor
den?
Het afsluiten der zeegaten is
met behulp van moderne techni
sche middelen mogelijk. Hieraan
kleven echter tal van waterstaat
kundige puzzles, die tot aan de
oostelijke grenzen van ons land
reiken. Uitgebreide proeven om
trent de benedenloop der rivie
ren dienen te worden genomen.
Een 55 meter lang model, waar
in behoudens de Oosterschelde
de ganse delta is opgenomen kan
alle gevolgen van wijzigingen en
kunstwerken weerspiegelen. On
getwijfeld zal afsluiting der zee
gaten economische voordelen als
zoetwaterbassins en landaanwinst
met zich brengen, doch er zul
len ook nadelen ontstaan. Men
denke maar aan de vraagstukken
betreffende scheepvaart, visserij,
oester- en mosselteelt.
Prof. Thijsse zeide met nadruk,
dat het waterloopkundig labora
torium geen initiatief neemt,
doch louter op verzoek als
rekenmachine'' fungeert. Men
verzamelt er aan de hand van
natuurgetrouwe modellen gege
vens over stroomsnelheden, wa
terstanden, schuringen etc. De
conclusies worden aan de op
drachtgevers overgelaten. In dit
geval is dat de commissie-Maris,
die het gehele waterstaatkundige
vraagstuk van benedenrivieren
en zeearmen zal moeten over
zien.
Honderden vragen zijn moge
lijk, aldus prof. Thijsse. Wij zul
len ze moeten beantwoorden. Dan
zal de commissie-Maris rapport
uitbrengen en nadien zullen de
Kamers moeten beslissen wat er
gaat gebeuren. Mocht het advies
van de commissie ten aanzien
van de afsluiting afwijzend zijn,
dan zal men er van op aan kun
nen, dat het verantwoord is. De
economische kant zal een grote
rol spelen. Eén ding hoop ik, na-
Binnen 4 weken dus is men
er in geslaagd de waterkwel
geest op Voorne en Putten mees
ter te worden. Rond en op de
dijken van de 4, tezamen onge
veer '2500 ha metende polders
heerst vreugde. Binnen niet al
te lange tijd zullen dorpen en
hofsteden droogvallen. Men zlal
terugkeren, schoonmaken, her
stellen, opbouwen en verder le
ven. Het dappere poldervolk kan
men immers niet klein krijgen.
Zij vluchtten voor geweld en
zullen met vlijt het verlorene te
rugwinnen. Zo was het altoos
in de geschiedenis der zee-lan
den. Zo zal het weerom zijn.
Tot deze bespiegelingen had
men ruimschoots tijd op deze
zonnige Zaterdag, door de dijk-
kruin beschut tegen de tamelijk
felle Ooster, bij het gadeslaan
der werkzaamheden. Langdurig
waren de voorbereidingen van
waterstaat, het waterloopkundi
ge laboratorium en de aanne
mers om met wetenschap en
techniek het gat in één slag te
dichten.
af met lieren en kabels gesteund.
Na drie kwartier lag de caisson
precies op zijn plaats. Snel wer
den de van te voren aangebrach
te waterkleppen in de bodem ge
opend en zo kon het in weinige
minuten naar het in de afgelopen
weken op 4 a 5 meter gelegde
bed van rijshoutzinkers weg
zakken.
Aan de lange einden van de
caisson waren ijzeren zijstukken
met dwarsbalken geconstrueerd.
Deze dwarsbalken, die loodrecht
op het water stonden, konden
naar beneden gelaten worden.
Met zware mokers werden deze
T-balken door de zinkstukken
snel in de bodem geheid. Onder
tussen was men bezig de perslei
ding met de op de caisson aan
wezige leiding aan te sluiten.
Kort nadien kon de aannemer
telefonisch de boodschap geven
„ga je gang maar" en al spoedig
spoot zwart, met veel zand gela
den water uit de dikke buismon-
den te voorschijn. Aan weerszij
den, zowel als in de caisson werd
dit materiaal gespoten. Zware
vrachtwagens met zware Stuk
ken stortsteen reden af en aan
en lieten hun vrachten met groot
geraas in het steeds feller koken'
de vloedwater tussen de ver
sterkte wal en de caisson vallen.
De drijvende bok en de dragline
grepen snel en zeker in de op de
wal en in de bakken opgetaste
steen en droegen het hunne ertoe
bij om in enkele uren tijds de dijk
bij Hellevoetsluis weer water
dicht te maken.
Een paar honderd man werkte
met gespannen ijver en toewij
ding om het werk zo snel en goed
mogelijk op te knappen. En zo
•kon het gebeuren, dat de toeters
der boten nog voor donker een
weinig harmonisch, maar des
ondanks plezierig vreugdecon
certje konden blazen. Weer was
de mens het wassende water de
baas geworden. Weer is ver
dronken land gered en weer zul
len de polders groen zijn, het vee
voeden en vrucht dragen. De
wonde in de dijk zal nu binnen
enkele maanden geheel hersteld
kunnen zijn. Hiermede is dan
ook het gevaar voor de dijken van
het Voornse Kanaal geweken,
alsook daarmee voor het achter
liggende land van Westelijk
Voorne. Langs de Westelijke
dijk van het kanaal werd direct
na de ramp een zware, bijna 10
kilometer lange bekisting, aange
bracht. Daarachter ligt thans
en drijvend^ perszuiger verwoed
te steunen om zand uit grote
bakken zonder ophouden naar de
zeedijk te persen. De gemalen
zijn gereed om de verdronken
polders leeg te pompen. Daarna
eerst zal men kunnen bezien hoe
veel schade het zoute water aan
de bodem, boerderijen en wonin
gen heeft aangericht. Het her
stel wordt wellicht een werk van
jaren. Het uitzicht daarop is
Zaterdag geschapen.
HET GOEDEREN EN PERSO
NENVERVOER IN ZEELAND.
Het verkeersnet ten behoeve
van het vervoer van personen en
goederen in Zeeland gaat zich
langzamerhand herstellen.
De volgende diensten worden
thans onderhouden: N.S. bus
dienst BreskensBergen op Z.
via Antwerpen, Zeeuwsch Vlaam
se Tramweg Maatschappij, bus
dienst BreskensBreda via Ant
werpen, bootdienst Wemeldinge
Bergen op Zoom, bootdienst
KatseveerZierikzee, bootdienst
WolfaartsdijkKortgene, boot
dienst KatseveerDordrecht met
aanloop te Zijpe, bootdienst
VeereKamperland, bootdienst
VlissingenBreskens en boot
dienst HoedekenskerkeTerneu-
zen.
Ten behoeve van het goederen
vervoer worden thans de volgen
de diensten onderhouden:
Van Goes naar Dordrecht en
Rotterdam v.v.; van Goes naar
Amsterdam en de Zaanstreek
v.v.; van Goes naar Zierikzee;
van Goes naar Bergen op Zoom
met uitbreiding in uitvoering een
dagelijkse dienst GoesOost Z.
Vlaanderen; van Goes naar West
Zeeuws-Vlaanderenvan Goes
naar Tholen; van Tholen naar
Goes.
Naar de N.S. stations in Z.
Vlaanderen en op Walcheren
kunnen weer alle goederensoor
ten als vrachtgoed/stukgoed
worden aangenomen. Aangezien
het vervoer in gesloten auto's via
België moet geschieden, zijn de
collie aan maximum afmetingen
en gewicht gebonden. Naar de
stations op Zuid-Beveland kun
nen alleen goederensoorten wor
den verzonden, die direct nood
zakelijk zijn, zoals levensmidde
len, geneesmiddelen, levensbe
hoeften, etc.
JAARVERGADERING
ZEEUWSE SCHAAKBOND.
In de te Goes gehouden jaar
vergadering van de Zeeuwse
Schaakbond werd besloten de
clubcompetitie zo spoedig moge
lijk uit te spelen.
Zierikzee heeft zich terugge
trokken.
In de loop van Maart zal de
Terneuzense schaakclub de res
terende ontmoetingen tegen Mid
delburg en Goes afwerken.
Ter vervanging van de heer J.
P. v. d. Staal te Terneuzen, die
zich niet meer beschikbaar had
gesteld, werd tot bestuurslid ge
kozen de heer W. J. de Wolf te
Oostburg.
Uitvoerige besprekingen wer
den gewijd aan de massakamp
Belgisch VlaanderenZeeland,
welke vermoedelijk op Hemel
vaartsdag te Brugge wordt ge
houden.
Verschenen is de eerste editie
van „De Evacuatiepost", een
mededelingenblad van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeuwse eilanden. Het
blad, dat op ongeregelde tijden
zal verschijnen, wordt door de
kamer gratis verspreid en toege
zonden aan alle geëvacueerde
eigenaren van bedrijven, die aan
de Kamer hun evacuatieadres
hebben opgegeven. Behalve
adressen van geëvacueerde vrien
den, kennissen en bedrijfsgeno
ten, zullen in „De Evacuatiepost"
mededelingen worden geplaatst
omtrent de geldende voorschrif
ten op het gebied van de schade
aangiften, credietmogelijkheden
e.d. Het redactieadres van „De
Evacuatiepost" is Seisdam 28 te
Middelburg, telefoon K 1180
3141.
GEëVACUEERDE ZEEUWSE
GEMEENTEBESTUREN.
De secretarieën van een der
tiental Zeeuwse gemeenten zijn
thans in andere gemeenten on
dergebracht. De noodsecreta-
rieën zijn als volgt gevestigd:
Stavenisse, gemeentehuis Tholen
KruiningenHansweert, Hoofd
straat 4, Waarde: gemeente
Krabbendijke, Kortgene: gym
nastieklokaal o. 1. school te Co-
lijnsplaat, Dreischor: Utrecht,
Oudenoord 63bis a, Duivendijke:
gemeentehuis Renesse, Eikerzee:
gemeente Renesse, Ellemeet: ge
meentehuis Renesse, Nieuwer-
kerk: Appelmarkt 9-10, Zierik
zee, Noordwelle: gemeentehuis
Renesse, Oosterland: Bruinisse,
Boomdijk 13, Ouwerkerk: ge
meentehuis Bergen op Zoom,
Serooskerke (S.)gemeentehuis
Renesse.
Belgisch tankschip aan de grond
en weer vlot gekomen.
Tijdens een zeer dikke mist op
de Schelde is gisteravond het
9240 brt metende Belgische tank
schip „Belgian Pride" in het Pas
van Terneuzen op de Suikerplaat
aan de grond gelopen. De sleep
boot „Walvis" is uit de haven van
Terneuzen ter assistentie uitge
varen. De tanker kwam van Ant
werpen en was ö|p weg naar
Puerto la Cruz in Zuid-Amerika.
Te 23.30 is het schip zonder as
sistentie weer vlot gekomen er.
ligt thans in het Pas voor anker.
Uitvoering voor het Rampen
fonds.
Voor de gisteravond in het Con
certgebouw gehouden muziek- en
toneelavond bestond bevredigen
de belangstelling. Op enkele rijen
na was de zaal bezet, toen de heer
H. Polvliet de avond opende en de
velen, die tot het welslagen had
den meegewerkt, dank betuigde.
Het symphonie-orkest „Onder
Ons", onder leiding van de heer
E. Snoek, had een met zorg ge
selecteerd programma gekozen,
waardoor, ondanks de nog kleine
bezetting, de verschillende num
mers op correcte wijze konden
worden uitgevoerd. Vooral de
Lustspiel Ouverture van Keler
Béla, waarmede „Onder Ons" de
avond opende, en de vioolsoli
door de heer R. Vermast ten ge
hore gebracht, mogen geroemd
worden.
In de pauze werd een succesvol
le verloting gehouden.
Hierop trad de toneelclub „Ons
Genoegen" voor het voetlicht met
het toneelspel „Boerenstrijd" van
K. Bergsma.
Vóór het doek openging gaf de
heer Polvliet een ongebruikelijke
en lange uiteenzetting van de in
houd van dit toneelspel.
De hierin optredende dames en
heren kweten zich op verdienste
lijke wijze van hun taak en moch
ten na elk bedrijf een hartelijk
applaus in ontvangst nemen
De initiatiefnemers van deze
avond, waarvan de opbrengst
komt ten bate van het Rampen
fonds, kunnen met voldoening
hierop terugzien.
Mutaties bij de Belastingen.
Per 16 Maart 1953 wordt de heer
J. Koster, assistent der directe be
lastingen te Terneuzen, overge
plaatst naar Tholen.
Met ingang van dezelfde datum
wordt de assistent J. de Pooter
te St Jansteen overgeplaatst naar
Terneuzen.
Gouden bruiloft.
Het echtpaar A. Dieleman-den
Hamer wonende aan de Nieuwe-
dijk alhier herdacht in het afge
lopen weekend onder grote be
langstelling van familie, buurt
bewoners en vrienden de dag van
zijn 50-jarige echtvereniging.
Overplaatsing.
De dienstgeleider bij de dienst
der invoerrechten en accijnzen de
heer A. Vermeulen alhier is in
gelijke betrekking overgeplaatst
naar Zuiddorpe.
Aanbesteding.
Door architect J. C. P. Loonen
alhier werd aanbesteed het bou
wen van een bedrijfspand aan de
Steenovens te Breskens voor re
kening van de heer C. B. Wijffels
te Schoondijke. Het werk werd
gegund aan de volgenden:
Metselwerk: C. A. de Ruijs-
scher, Hoofdplaat; Timmerwerk:
A. P. Leenhouts, Breskens; Elec-
triciteit: fa. Schippers Nauta,
Breskens; Schilderwerk: J. Ka
reis, Breskens.
Stagnatie in veerdienst-
Wegens de zware mist boven
de Schelde kon gisterochtend
eerst om 8.55 uur de eerste boot
van de veerdienst Vlissingen
Breskens de haven van Vlissin
gen verlaten.
Ook 's avonds ondervond men
last van de mist. Zo moest de
dienst van half negen uit Bres
kens uitvallen.
Examen veeartsenijkunde.
Aan de rijksuniversiteit te
Utrecht slaagde voor het docto
raal examen veeartsenijkunde de
heer E. F. de Nijs te Klooster-
zande.
Vergadering Groene Kruis.
Op de jaarvergadering van de
afd. Nieuwvliet van het Groene
Kruis waren slechts 22 van de 134
leden aanwezig.
Uit het jaarverslag bleek dat het
Groene Kruis met financiële zor
gen te kampen heeft wat betreft
de wijkverpleging. Aan gemeente
en diaconie zal een hogere subsidie
worden gevraagd.
De inkomsten over 1952 belie
pen 2607,53 en de uitgaven
1412,46. Het saldo bedroeg dus
1195,07 tegen 1444,05 op 1 Ja
nuari 1952.
Als bode-magazijnmeester werd
aangewezen de heer J. de Reu.
Zuster Catsman, de wijkver
pleegster, zal per 1 April de dienst
verlaten. In haar plaats komt een
zuster uit Zwolle.
Na de bestuursverkiezing, waar
bij de heer J. Quaars de aftreden
de heer J. Risseeuw opvolgde,
werd het bestuur als volgt samen
gesteld
Voorzitter: A. de Hullu-Leen-
houts; vice-voorzitter Adr. Brak
man, secretaris I. Verhage, en le
den P. de Keuninck en J. Quaars.
Dorpsvergadering te Heille.
In tegenwoordigheid van de bur.
gemeester en de gemeenteraad
van Sluis werd in café Leliaert te
Heille een dorpsvergadering ge
houden door de wijkraad van
Heille.
Op deze vergadering hadden de
inwoners gelegenheid hun wen
sen en verlangens kenbaar te ma
ken aan het gemeentebestuur,
van welke gelegenheid volop ge
bruik werd gemaakt.
Zo kwamen naar voren de tele
foonaansluitingen te Heille,
drinkwater- en elëctriciteitsvoor-
ziening en een busdienst over
Heille.
Over de telefoonaansluitingen
zeide de burgemeester dat van de
P.T.T. bericht is ontvangen, dat
de kosten voor de kabellegging
(ca 18.000) in 1952 niet konden
worden uitgetrokken. Wanneer
het crediet voor 1953 geen belet
sel vormt, zal getracht worden
deze aansluitingen in' 1953 tot
stand te brengen.
Wat betreft het busverkeer
over Heille zeide de burgemees
ter dat hij uit betrouwbare bron
heeft vernomen, dat ook in Bel
gië voor een busverbinding Brug
geSluis via Moerkerk en Heille
belangstelling bestaat en dat deze
er stellig ook zal komen.
Dit zal nog wel enige tijd aan
lopen in verband met werkzaam
heden aan de Molentjes-brug te
Moerkerke.
Over de water- en electriciteits-
voorziening zullen de wijkraad en
het gemeentebestuur nader con
tact met de betrokken instanties
opnemen.
De caisson werd geïmprovi.
seerd gebouwd van 2 drijvende
betonnen bakken, die met
ijzeren platen in eikaars ver.
lengde werden gehecht en voorts
geheel omkleed. Dit gevaarte
werd met slepers voorzichtig
loodrecht op het gat gema
noeuvreerd en daarna, in af
wachting van kerend tij, aan
staalkabels gemeerd. Met zware
steenblokken gevulde vracht
auto's, een zandpersleiding van
2700 meter lengte van 't Voorn-
se Kanaal naar de dijkbreuk
een dragline, een drijvende
kraan, een zandzuiger, een bag
germolen en een kleine vloot
aan sleepboten en andere vaar
tuigen werden in gereedheid ge
houden. Om half twee klonk 'n
schril fluitsignaal. De leider
van de „operatie", die het ken
terend tij scherp in de gaten
hield, maakte enige armbewe
gingen en 4 slepers begonnen de
caisson om te drukken. Deze
bleef aan een kant verankerd
aan de wal, aan de andere aan
de drijvende bok, zodat hij niet
gemakkelijk de polder in zou
kunnen schieten.
De sleepboten, met stormende
schroeven, dreven langzaam
maar zeker de caisson tussen de
beide dijkuiteinden. Rustig ma
noeuvrerend slaagde men er in
het metershoge, 65 meter lange
gevaarte op zijn plaats te krijgen.
door
Allan Penning
39)
(Nadruk verboden.)
„Kom, kap'tein, je ziet klippen
in volle zee. Laat d5t maar ge
rust aan Bill McLeod over. Niet
voor niks ben ik met ere veertig
jaar geworden en het is heus niet
het eerste vrouwwijf, dat ik ge
kend heb. Nee nee, Bill McLeod
is niet te vangen, niet door één
en niet door twintig vrouwenrok
ken, maar als ik een mooie hap
wal-eten te pakken kan krijgen,
wil ik wel 's voor een ogenblik
die vetlap uit onze kombuis ver
geten. U hebt tenslotte goed pra
ten. Zodra de „Ping Ho" voor
anker ligt, is het fijne bullen ge
blazen en „Bill-jij zorgt-wel-voor-
alles, want ik ga aan de wal eten"
en Bill kan met zijn mondharmo
nica zijn voetzolen op luik één
verschroeien."
„Een hard leven heb je, Meester,
een bar leven en kapitein Wins
loopt er maar als het heertje bij,
niet waar? Hij gaat maar aan de
wal eten en de lading komt van
zelf aanzwemmen, niet waar?"
„Nou allicht, dat de kap'tein
nog iets anders doet dan afijn
Het sarcastisch lachje, dat rond
Peters mond gespeeld had, ver
stijfde even, want de discipline
aan boord van de „Ping Ho" be
gon ernstig in het gedrang te
komen.
„Bill McLeod, vergeet niet, dat
je tegen de gezagvoerder van de
„Ping Ho" spreekt. Ik zou maar
naar mijn hut. gaan vóórdat ik
je verlof intrek. Je begint lang
zaamaan je plaats te vergeten."
De Meester droop af, want hij
kende die toon van kapitein Wins
maar 5.1 te goed. Het was dan
maar beter niks verder terug te
zeggen, want anders was er een
prachtkans voor hommeles en
Bill McLeod voelde er ten enen
male niets voor naast zijn kip
met kery plus borrel, plus ijskoud
biertje té grijpen.
Hij droop af naar zijn hut om
zichzelf voor het bezoek aan Ara
bella op te doffen.
Peter Wins sliep de slaap des
rechtvaardigen. De wacht op de
brug was óók van tijd tot tijd
ingedommeld en zegende de
scheepsklok, die hem elk half
uur tot de werkelijkheid terug
riep. Gelukkig was er blijkbaar
één man aan boord, die volkomen
wakker kon blijven.
Maar plotseling werd de zalige
rust verbroken door rauwe kre
ten als werd er iemand vermoord.
De zware stem van Bill McLeod
slingerde een dronkemanstaaltje
door de stille nacht en het bleek
maar al te zeer, dat de schone
Arabella het niet bij één borreltje
en een glaasje bier voor Bill had
gelaten. Het was een spektakel
dat horen en zien verging en het
bleef een raadsel, hoe twee zieli
ge mensenkinderen zonder ver
dere kunstmiddelen zó'n hels ka
baal konden schoppen.
In een mengelmoes van Maleis
en steenkolen-Engels offreerde
Bill blijkbaar de arme inlandse
waker hem mét zijn familie en
andere verwanten het hellevuur
binnen te slingeren. Uit verdere
ongetwijfeld vriendelijke aanbie
dingen, als het stuk-voor-stuk-los
wringen van zijn vier ledematen,
het uitsnijden van zijn nieren tot
voeding van een paria-hond, de
verplaatsing van zijn zwarte kop
tussen zijn zwarte benen, had de
brave inlander maar voor het kie
zen.
De arme nachtwaker gilde luid
keels om hulp en politie, en met
zekerheid kan worden aangeno
men, dat hij die hulp niet inriep
om zijn keuze te bepalen uit de
rijkdom van anatomische com
plicaties, die Bill zo welwillend
ter keuze had aangeboden.
Kapitein Wins, ruw opgeschrikt
uit zijn schoonheids-slaap, stond
met een verwensing op.
„Daar heb je het spul al. Ver
wondert me geen zier, maar Ara
bella schijnt nóg ernstiger plan
nen te hebben, dan ik vreesde."
Terwijl het kabaal op de kade
hoogtij vierde, schoot hij zijn
broek aan en een paar muilen
en maakte zich gereed om zijn
„Meester" tot de orde te gaan
roepen.
Bij het vage schijnsel van een
bloedarme kade-lantaarn zag hij
de nachtwaker, die half en half
door Bill gewurgd werd, terwijl
deze voortging een stroom van
verwensingen en bedreigingen in
het gezicht van de arme inlander
te spuwen.
Peter Wins achtte het niet no
dig woorden aan het geval te ver
spillen. Met één enkele goed ge
richte slag onder Bill's linker
kaak lichtte hij letterlijk de ma
chinist op, die daarop met een
doffe slag op de kade neerviel en
als een nat geregende zoutzat
bleef liggen.
Gek van angst rende de bevrij
de nachtwaker in het duister van
de loodsen weg. Nog even klon
ken zijn angstkreten op, toen
heerste wederom stilte alom.
(Wordt vervolgd.
Jaarvergadering Wit-Gele Kruis.
In het café van de heer P. van
Vooren hield het Wit-Gele Kruis
haar jaarvergadering.
De voorzitter J. Ch. Cornelis
deelde mede, dat het bestuur aan
het rampenfonds 100 had ge
schonken. In het staatsblad van
11 Februari zijn de statuten der
vereniging afgedrukt. Spr. wijst
op de vele moeilijkheden, welke
het bestuur heeft gehad om voor
het in aanbouw zijnde wijkge-
bouw geschikte bouwgrond te
krijgen. Thans wordt het gebouw
neergezet aan het eind der Var-
kensmarkt. Er zal nog voor een
behoorlijke toegangsweg moeten
worden gezorgd. Het gebouw is
aan de firma Sprangers uit Breda
gegund voor ƒ30.800. We mogen
blij zijn, dat we na 5 jaar werken
eindelijk zover zijn, dat aan de
bouw begonnen is, aldus de voor
zitter.
Het aantal leden bedroeg op 1
Januari 374. Zuster Hermana
heeft 128 ziektegevallen behan
deld met niet minder dan 3386 be
zoeken. Er waren IS t.b.c.-geval-
len met 172 bezoeken, zuigelingen
106 met 1056 bezoeken, 33 kleu
ters met 104 bezoeken; totaal
4728 bezoeken.
Een woord van hulde voor de
zuster is hier zeker op zijn plaats.
328 maal werden verpleegartike-
len uitgeleend. Het kleutercon
sultatiebureau heeft twee maal
plaats gehad. De contributie be
draagt 4, 6 of 10 gulden per ge
zin. De inkomsten en uitgaven
bedroegen ƒ6047,23.
Koninklijke onderscheiding.
Bij koninklijk besluit is ver
leend de eremedaille, verbonden
aan de orde van Oranje-Nassau
in brons aan de heer H. Scheele
te Zaamslag, landarbeider op het
landbouwbedrijf van de familie
Dekker.