HET HERSTEL DER DIJKEN u:t «u Dijkvictorie bij Hellevoetsluis WIU Waart AGENDA GEDULD EN VERTROUWEN ZEGT PROF. THIJSSE Sir Bernard Docker -bed is ook voor ideaal! De rampmaand 1953 is onder Hellevoetsluis geëindigd met 'n klinkende overwinning op het water MEDEDELINGENBLAD „DE EVACUATIEPOST TERNEUZEN. Lekker warm en volkomen geruisloze vering. AXEL. BRESKENS. KLOOSTERZANDE. NIEUWVLIET. SLUIS. IJZENDIJKE. ZAAMSLAG. „Voor het herstel der dijken is geduld, zeer veel geduld en ver trouwen nodig, zowel van hen, die het werk moeten opknappen lis van het gehele Nederlandse volk. Zij, die het moeten uitvoe ren, hebben het vertrouwen en rekenen op tegenslagen. Niemand moet denken, dat het werk zon der tegenslagen zal verlopen. Het geduld oefenen is nopd- zakelijk, omdat daarin de enige mogelijkheid schuilt om Neder land weer tot één geheel te ma ken. De werken bij de moeilijke dijkbreuken als de Schelphoek op Schouwen, moeten degelijk wor den voorbereid. Werkhavens moeten worden gebouwd om het kostbare materieel te beschermen en zinkstukken te maken. Proe ven moeten worden genomen om de grootst mogelijke mate van zekerheid tot welslagen te krij gen. Als wij een werk aanpakken, moeten wij vrijwel zeker van welslagen zijn." Aldus sprak prof. ir. J. Th. Thijsse, directeur van het water loopkundig laboratorium te Delft, tijdens een bezoek van journalis ten aan dit technische hart van de waterstaat. Prof. Thijsse zeide, dat in het laboratorium uitsluitend model- proeven met die dijkgaten wor den genomen, welke men in vroeger eeuwen als onherstelbaar zou hebben opgegeven. Verreweg de meeste breuken zijn zonder hulp van het laboratorium te herstellen. De taak van deze instelling is aan de hand van modellen op verzoek van Rijkswaterstaat .be rekeningen te maken. Tussen het laboratorium en de practijk be staat nauwe samenwerking. DE SCHELPHOEK. De gegevens van de Schelp- hoek zullen thans waarschijnlijk compleet zijn, aldus spr. Men heeft gepeild en de stroom geme ten. De uitschuring van de bo dem, gevolg van felle eb- en vloedstromen in en uit de ruim 9000 hectare grote Schouwense polder is bestudeerd. Aangezien het water na het wegschuren van de kleilaag de onderliggende zandlaag snel aantast, zal het zaak zijn de bodemverdediging zo spoedig mogelijk ter hand te ne men. Een belangrijk, doch moei lijk punt wordt het aanbrengen van een drempel van zinkstuk ken in het 250 meter lange en plm. 30 meter diepe gat. Het is de kunst met een zo klein mgoe- lijk aantal vierkante meters aan zinkstukken een blijvende verde diging te maken. Bij het herstel van dit gat en andere gaten zal beton in de vorm van caissons een belang rijke rol spelen. De juiste klei en keileem voor het dijkwerk zijn schaars. Het herstelwerk zal vele maan den duren. AFSLUITING DER ZEE GATEN. melijk dat deze kwestie niet in het politieke vlak zal vallen. Het is een nationale zaak, waarvan niemand later zal kunnen zeg gen: „Dat is het werk van die en die." Hier is teamwerk nodig; werk van het gehele volk. Moch ten de zeearmen worden afgeslo ten, dan zal daarmee een der grootste, wellicht het grootste ci- viel-ingenieurswerk ter wereld worden volbracht. STORMVLOEDEN VROEGER EN NU. Honderden jaren geleden, al dus prof. Thysse, werd bij de dijkbouw als criterium genomen, dat men de gevolgen van een matige stormvloed moest accep teren. Het land was toen vrij dun bevolkt. Na het onheil in Zeeland van 1806 en in Noord-Holland van 1916 hebben wij op basis van de gegevens van de laatste honderd jaar de plannen tot versterking der zeeweringen getrokken. In 1936 beleefden wij een storm vloed, die als twee druppels wa ter op die van 1916 leek, zonder dat er iets gebeurde. De stormvloed van 1 Februari van dit jaar was een veel ergere dan we ooit meemaakten. „Ik ben niet geheel zeker van de ge gevens van de Allerheiligenvloed, maar de recente was ontegenzeg gelijk hoger dan de St. Elisa- bethsvloed. Ik ben geneigd aan te nemen, dat de stormvloed van 1 Februari de hoogste was, die Nederland ooit beleefde. De af sluitdijk heeft zichzelf thans ruimschoots betaald, aldus spr. Men moet niet denken, dat met kwade kansen als de recente stormvloed geen rekening werd gehouden. Wij hadden reeds enige jaren opdracht van Rijks waterstaat om metingen te doen op grondslag van hogere water standen. Nederland was bezig zich voor te bereiden. Aan de hand van het grote model van de delta, waarbij de Oosterschelde zal worden ge voegd, gaf prof. Thijsse een over zicht van de bestaande situatie. In dit model worden kunstmatig eb en vloed opgewekt, waarbij diverse windkrachten kunnen worden verdisconteerd. Het is mogelijk precies na te gaan, bij welke waterstanden bepaalde polders zullen vollopen, waar door men een inzicht in het wa- terbergende en waterkerende vermogen van de delta krijgt. Bii de proeven werkt een Bel gische ingenieur mee om in di verse situaties de gevolgen voor de Belgische scheepvaart te kun nen meten. Bij planning tot het afsluiten der zeegaten zal ook ander internationaal contact moeten worden gezocht, omdat de Rijn een internationale scheepvaartroute is. In het model worden op het ogenblik metingen verricht voor het leggen van een dam in de Hollandse TJssel en tot het in richten van een derde petroleum haven bij Rotterdam met bijko mende sluiswerken. In het model duurt „een dag" iets minder dan vijf minuten, zo dat op korte termijn allerlei proeven bij „eb en vloed" kunnen worden genomen. GEEN ENERGIE MEER Nieuwe kracht met PLEEGZUSTER BLOED WIJN. HEDEN: TERNEUZEN: Luxor Theater 8 uur: Biosc. Roy Rogers redt een Rodeo-Show. AXEL: Weststraat 36, 1.30 uur: Verkoping van een huis houdelijke inboedel. MORGEN TERNEUZEN. Luxor-Theater, 8 uur: Ray Rogers redt een Rodeo-show. Concertgebouw, 8 uur: Blij spel „Bobbeltje". AXEL. „Het Centrum", 8 uur: Giftige lippen. HET EERSTE NIEUWE HUIS VOOR HET RAMPGEBIED. Een goede gever heeft aan de „Bond zonder naam" een zomer huis aangeboden, dat plaats biedt aan één gezin. De „Bond zonder naam" heeft dit huis ter beschikking gesteld van de ge meente Hank-Dussen in West- Brabant. Een dezer dagen zal met de opbouw worden begonnen. De plaatselijke autoriteiten zullen voor dit huis een gezin aanwij zen. Sir Bernard Docker, Brits millionnair, heeft een boete van 50 pond sterling gekregen voor een „gewone overtreding van de deviezenbepalingen", zoals de rechter het noemde. Tegen sir Bernard was aan gevoerd, dat hij de kapitein en bemanning van zijn particulier jacht had gebruikt om de be palingen te ontduiken, volgens welke een Brit slechts een be perkt geldsbedrag in het buiten land kan besteden. De rechter zeide hiervoor echter geen be wijs te hebben kunnen vinden. Zaterdagmiddag werd bij ke- De manoeuvre werd van de wal rend tij een drijvende caisson in het 75 meter lange gat in de dijk, Oostelijk van Hellevoet sluis, tot zinken gebracht. De openblijvende ruimten werden snel met behulp van bakken, kranen, vrachtauto's en een persleiding vol zand en stenen geworpen. Binnen 2 uur zat de zaak „geheid". De opkomende vloed heeft thans geen vat meer op de 4 polders van Voor- ne en Putten. De gemalen, slui zen en pompen kunnen de vij and definitief gaan uitspuwen. Twee jaar zullen wij zeker no dig hebben om precies de gevol gen van het afsluiten der zee gaten uit te kienen, aldus prof. Thijsse. Ik zeg dat in een opti mistische bui, maar ik bén opti mistisch. Er spelen op het ogenblik twee vraagstukken. Moet, gezien de gevolgen van de stormvloed, de 1000 kilometer bestaande zee dijk worden versterkt of moet men overgaan tot het afsluiten van de zeegaten, waardoor deze dijken goeddeels secundair wor den? Het afsluiten der zeegaten is met behulp van moderne techni sche middelen mogelijk. Hieraan kleven echter tal van waterstaat kundige puzzles, die tot aan de oostelijke grenzen van ons land reiken. Uitgebreide proeven om trent de benedenloop der rivie ren dienen te worden genomen. Een 55 meter lang model, waar in behoudens de Oosterschelde de ganse delta is opgenomen kan alle gevolgen van wijzigingen en kunstwerken weerspiegelen. On getwijfeld zal afsluiting der zee gaten economische voordelen als zoetwaterbassins en landaanwinst met zich brengen, doch er zul len ook nadelen ontstaan. Men denke maar aan de vraagstukken betreffende scheepvaart, visserij, oester- en mosselteelt. Prof. Thijsse zeide met nadruk, dat het waterloopkundig labora torium geen initiatief neemt, doch louter op verzoek als rekenmachine'' fungeert. Men verzamelt er aan de hand van natuurgetrouwe modellen gege vens over stroomsnelheden, wa terstanden, schuringen etc. De conclusies worden aan de op drachtgevers overgelaten. In dit geval is dat de commissie-Maris, die het gehele waterstaatkundige vraagstuk van benedenrivieren en zeearmen zal moeten over zien. Honderden vragen zijn moge lijk, aldus prof. Thijsse. Wij zul len ze moeten beantwoorden. Dan zal de commissie-Maris rapport uitbrengen en nadien zullen de Kamers moeten beslissen wat er gaat gebeuren. Mocht het advies van de commissie ten aanzien van de afsluiting afwijzend zijn, dan zal men er van op aan kun nen, dat het verantwoord is. De economische kant zal een grote rol spelen. Eén ding hoop ik, na- Binnen 4 weken dus is men er in geslaagd de waterkwel geest op Voorne en Putten mees ter te worden. Rond en op de dijken van de 4, tezamen onge veer '2500 ha metende polders heerst vreugde. Binnen niet al te lange tijd zullen dorpen en hofsteden droogvallen. Men zlal terugkeren, schoonmaken, her stellen, opbouwen en verder le ven. Het dappere poldervolk kan men immers niet klein krijgen. Zij vluchtten voor geweld en zullen met vlijt het verlorene te rugwinnen. Zo was het altoos in de geschiedenis der zee-lan den. Zo zal het weerom zijn. Tot deze bespiegelingen had men ruimschoots tijd op deze zonnige Zaterdag, door de dijk- kruin beschut tegen de tamelijk felle Ooster, bij het gadeslaan der werkzaamheden. Langdurig waren de voorbereidingen van waterstaat, het waterloopkundi ge laboratorium en de aanne mers om met wetenschap en techniek het gat in één slag te dichten. af met lieren en kabels gesteund. Na drie kwartier lag de caisson precies op zijn plaats. Snel wer den de van te voren aangebrach te waterkleppen in de bodem ge opend en zo kon het in weinige minuten naar het in de afgelopen weken op 4 a 5 meter gelegde bed van rijshoutzinkers weg zakken. Aan de lange einden van de caisson waren ijzeren zijstukken met dwarsbalken geconstrueerd. Deze dwarsbalken, die loodrecht op het water stonden, konden naar beneden gelaten worden. Met zware mokers werden deze T-balken door de zinkstukken snel in de bodem geheid. Onder tussen was men bezig de perslei ding met de op de caisson aan wezige leiding aan te sluiten. Kort nadien kon de aannemer telefonisch de boodschap geven „ga je gang maar" en al spoedig spoot zwart, met veel zand gela den water uit de dikke buismon- den te voorschijn. Aan weerszij den, zowel als in de caisson werd dit materiaal gespoten. Zware vrachtwagens met zware Stuk ken stortsteen reden af en aan en lieten hun vrachten met groot geraas in het steeds feller koken' de vloedwater tussen de ver sterkte wal en de caisson vallen. De drijvende bok en de dragline grepen snel en zeker in de op de wal en in de bakken opgetaste steen en droegen het hunne ertoe bij om in enkele uren tijds de dijk bij Hellevoetsluis weer water dicht te maken. Een paar honderd man werkte met gespannen ijver en toewij ding om het werk zo snel en goed mogelijk op te knappen. En zo •kon het gebeuren, dat de toeters der boten nog voor donker een weinig harmonisch, maar des ondanks plezierig vreugdecon certje konden blazen. Weer was de mens het wassende water de baas geworden. Weer is ver dronken land gered en weer zul len de polders groen zijn, het vee voeden en vrucht dragen. De wonde in de dijk zal nu binnen enkele maanden geheel hersteld kunnen zijn. Hiermede is dan ook het gevaar voor de dijken van het Voornse Kanaal geweken, alsook daarmee voor het achter liggende land van Westelijk Voorne. Langs de Westelijke dijk van het kanaal werd direct na de ramp een zware, bijna 10 kilometer lange bekisting, aange bracht. Daarachter ligt thans en drijvend^ perszuiger verwoed te steunen om zand uit grote bakken zonder ophouden naar de zeedijk te persen. De gemalen zijn gereed om de verdronken polders leeg te pompen. Daarna eerst zal men kunnen bezien hoe veel schade het zoute water aan de bodem, boerderijen en wonin gen heeft aangericht. Het her stel wordt wellicht een werk van jaren. Het uitzicht daarop is Zaterdag geschapen. HET GOEDEREN EN PERSO NENVERVOER IN ZEELAND. Het verkeersnet ten behoeve van het vervoer van personen en goederen in Zeeland gaat zich langzamerhand herstellen. De volgende diensten worden thans onderhouden: N.S. bus dienst BreskensBergen op Z. via Antwerpen, Zeeuwsch Vlaam se Tramweg Maatschappij, bus dienst BreskensBreda via Ant werpen, bootdienst Wemeldinge Bergen op Zoom, bootdienst KatseveerZierikzee, bootdienst WolfaartsdijkKortgene, boot dienst KatseveerDordrecht met aanloop te Zijpe, bootdienst VeereKamperland, bootdienst VlissingenBreskens en boot dienst HoedekenskerkeTerneu- zen. Ten behoeve van het goederen vervoer worden thans de volgen de diensten onderhouden: Van Goes naar Dordrecht en Rotterdam v.v.; van Goes naar Amsterdam en de Zaanstreek v.v.; van Goes naar Zierikzee; van Goes naar Bergen op Zoom met uitbreiding in uitvoering een dagelijkse dienst GoesOost Z. Vlaanderen; van Goes naar West Zeeuws-Vlaanderenvan Goes naar Tholen; van Tholen naar Goes. Naar de N.S. stations in Z. Vlaanderen en op Walcheren kunnen weer alle goederensoor ten als vrachtgoed/stukgoed worden aangenomen. Aangezien het vervoer in gesloten auto's via België moet geschieden, zijn de collie aan maximum afmetingen en gewicht gebonden. Naar de stations op Zuid-Beveland kun nen alleen goederensoorten wor den verzonden, die direct nood zakelijk zijn, zoals levensmidde len, geneesmiddelen, levensbe hoeften, etc. JAARVERGADERING ZEEUWSE SCHAAKBOND. In de te Goes gehouden jaar vergadering van de Zeeuwse Schaakbond werd besloten de clubcompetitie zo spoedig moge lijk uit te spelen. Zierikzee heeft zich terugge trokken. In de loop van Maart zal de Terneuzense schaakclub de res terende ontmoetingen tegen Mid delburg en Goes afwerken. Ter vervanging van de heer J. P. v. d. Staal te Terneuzen, die zich niet meer beschikbaar had gesteld, werd tot bestuurslid ge kozen de heer W. J. de Wolf te Oostburg. Uitvoerige besprekingen wer den gewijd aan de massakamp Belgisch VlaanderenZeeland, welke vermoedelijk op Hemel vaartsdag te Brugge wordt ge houden. Verschenen is de eerste editie van „De Evacuatiepost", een mededelingenblad van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwse eilanden. Het blad, dat op ongeregelde tijden zal verschijnen, wordt door de kamer gratis verspreid en toege zonden aan alle geëvacueerde eigenaren van bedrijven, die aan de Kamer hun evacuatieadres hebben opgegeven. Behalve adressen van geëvacueerde vrien den, kennissen en bedrijfsgeno ten, zullen in „De Evacuatiepost" mededelingen worden geplaatst omtrent de geldende voorschrif ten op het gebied van de schade aangiften, credietmogelijkheden e.d. Het redactieadres van „De Evacuatiepost" is Seisdam 28 te Middelburg, telefoon K 1180 3141. GEëVACUEERDE ZEEUWSE GEMEENTEBESTUREN. De secretarieën van een der tiental Zeeuwse gemeenten zijn thans in andere gemeenten on dergebracht. De noodsecreta- rieën zijn als volgt gevestigd: Stavenisse, gemeentehuis Tholen KruiningenHansweert, Hoofd straat 4, Waarde: gemeente Krabbendijke, Kortgene: gym nastieklokaal o. 1. school te Co- lijnsplaat, Dreischor: Utrecht, Oudenoord 63bis a, Duivendijke: gemeentehuis Renesse, Eikerzee: gemeente Renesse, Ellemeet: ge meentehuis Renesse, Nieuwer- kerk: Appelmarkt 9-10, Zierik zee, Noordwelle: gemeentehuis Renesse, Oosterland: Bruinisse, Boomdijk 13, Ouwerkerk: ge meentehuis Bergen op Zoom, Serooskerke (S.)gemeentehuis Renesse. Belgisch tankschip aan de grond en weer vlot gekomen. Tijdens een zeer dikke mist op de Schelde is gisteravond het 9240 brt metende Belgische tank schip „Belgian Pride" in het Pas van Terneuzen op de Suikerplaat aan de grond gelopen. De sleep boot „Walvis" is uit de haven van Terneuzen ter assistentie uitge varen. De tanker kwam van Ant werpen en was ö|p weg naar Puerto la Cruz in Zuid-Amerika. Te 23.30 is het schip zonder as sistentie weer vlot gekomen er. ligt thans in het Pas voor anker. Uitvoering voor het Rampen fonds. Voor de gisteravond in het Con certgebouw gehouden muziek- en toneelavond bestond bevredigen de belangstelling. Op enkele rijen na was de zaal bezet, toen de heer H. Polvliet de avond opende en de velen, die tot het welslagen had den meegewerkt, dank betuigde. Het symphonie-orkest „Onder Ons", onder leiding van de heer E. Snoek, had een met zorg ge selecteerd programma gekozen, waardoor, ondanks de nog kleine bezetting, de verschillende num mers op correcte wijze konden worden uitgevoerd. Vooral de Lustspiel Ouverture van Keler Béla, waarmede „Onder Ons" de avond opende, en de vioolsoli door de heer R. Vermast ten ge hore gebracht, mogen geroemd worden. In de pauze werd een succesvol le verloting gehouden. Hierop trad de toneelclub „Ons Genoegen" voor het voetlicht met het toneelspel „Boerenstrijd" van K. Bergsma. Vóór het doek openging gaf de heer Polvliet een ongebruikelijke en lange uiteenzetting van de in houd van dit toneelspel. De hierin optredende dames en heren kweten zich op verdienste lijke wijze van hun taak en moch ten na elk bedrijf een hartelijk applaus in ontvangst nemen De initiatiefnemers van deze avond, waarvan de opbrengst komt ten bate van het Rampen fonds, kunnen met voldoening hierop terugzien. Mutaties bij de Belastingen. Per 16 Maart 1953 wordt de heer J. Koster, assistent der directe be lastingen te Terneuzen, overge plaatst naar Tholen. Met ingang van dezelfde datum wordt de assistent J. de Pooter te St Jansteen overgeplaatst naar Terneuzen. Gouden bruiloft. Het echtpaar A. Dieleman-den Hamer wonende aan de Nieuwe- dijk alhier herdacht in het afge lopen weekend onder grote be langstelling van familie, buurt bewoners en vrienden de dag van zijn 50-jarige echtvereniging. Overplaatsing. De dienstgeleider bij de dienst der invoerrechten en accijnzen de heer A. Vermeulen alhier is in gelijke betrekking overgeplaatst naar Zuiddorpe. Aanbesteding. Door architect J. C. P. Loonen alhier werd aanbesteed het bou wen van een bedrijfspand aan de Steenovens te Breskens voor re kening van de heer C. B. Wijffels te Schoondijke. Het werk werd gegund aan de volgenden: Metselwerk: C. A. de Ruijs- scher, Hoofdplaat; Timmerwerk: A. P. Leenhouts, Breskens; Elec- triciteit: fa. Schippers Nauta, Breskens; Schilderwerk: J. Ka reis, Breskens. Stagnatie in veerdienst- Wegens de zware mist boven de Schelde kon gisterochtend eerst om 8.55 uur de eerste boot van de veerdienst Vlissingen Breskens de haven van Vlissin gen verlaten. Ook 's avonds ondervond men last van de mist. Zo moest de dienst van half negen uit Bres kens uitvallen. Examen veeartsenijkunde. Aan de rijksuniversiteit te Utrecht slaagde voor het docto raal examen veeartsenijkunde de heer E. F. de Nijs te Klooster- zande. Vergadering Groene Kruis. Op de jaarvergadering van de afd. Nieuwvliet van het Groene Kruis waren slechts 22 van de 134 leden aanwezig. Uit het jaarverslag bleek dat het Groene Kruis met financiële zor gen te kampen heeft wat betreft de wijkverpleging. Aan gemeente en diaconie zal een hogere subsidie worden gevraagd. De inkomsten over 1952 belie pen 2607,53 en de uitgaven 1412,46. Het saldo bedroeg dus 1195,07 tegen 1444,05 op 1 Ja nuari 1952. Als bode-magazijnmeester werd aangewezen de heer J. de Reu. Zuster Catsman, de wijkver pleegster, zal per 1 April de dienst verlaten. In haar plaats komt een zuster uit Zwolle. Na de bestuursverkiezing, waar bij de heer J. Quaars de aftreden de heer J. Risseeuw opvolgde, werd het bestuur als volgt samen gesteld Voorzitter: A. de Hullu-Leen- houts; vice-voorzitter Adr. Brak man, secretaris I. Verhage, en le den P. de Keuninck en J. Quaars. Dorpsvergadering te Heille. In tegenwoordigheid van de bur. gemeester en de gemeenteraad van Sluis werd in café Leliaert te Heille een dorpsvergadering ge houden door de wijkraad van Heille. Op deze vergadering hadden de inwoners gelegenheid hun wen sen en verlangens kenbaar te ma ken aan het gemeentebestuur, van welke gelegenheid volop ge bruik werd gemaakt. Zo kwamen naar voren de tele foonaansluitingen te Heille, drinkwater- en elëctriciteitsvoor- ziening en een busdienst over Heille. Over de telefoonaansluitingen zeide de burgemeester dat van de P.T.T. bericht is ontvangen, dat de kosten voor de kabellegging (ca 18.000) in 1952 niet konden worden uitgetrokken. Wanneer het crediet voor 1953 geen belet sel vormt, zal getracht worden deze aansluitingen in' 1953 tot stand te brengen. Wat betreft het busverkeer over Heille zeide de burgemees ter dat hij uit betrouwbare bron heeft vernomen, dat ook in Bel gië voor een busverbinding Brug geSluis via Moerkerk en Heille belangstelling bestaat en dat deze er stellig ook zal komen. Dit zal nog wel enige tijd aan lopen in verband met werkzaam heden aan de Molentjes-brug te Moerkerke. Over de water- en electriciteits- voorziening zullen de wijkraad en het gemeentebestuur nader con tact met de betrokken instanties opnemen. De caisson werd geïmprovi. seerd gebouwd van 2 drijvende betonnen bakken, die met ijzeren platen in eikaars ver. lengde werden gehecht en voorts geheel omkleed. Dit gevaarte werd met slepers voorzichtig loodrecht op het gat gema noeuvreerd en daarna, in af wachting van kerend tij, aan staalkabels gemeerd. Met zware steenblokken gevulde vracht auto's, een zandpersleiding van 2700 meter lengte van 't Voorn- se Kanaal naar de dijkbreuk een dragline, een drijvende kraan, een zandzuiger, een bag germolen en een kleine vloot aan sleepboten en andere vaar tuigen werden in gereedheid ge houden. Om half twee klonk 'n schril fluitsignaal. De leider van de „operatie", die het ken terend tij scherp in de gaten hield, maakte enige armbewe gingen en 4 slepers begonnen de caisson om te drukken. Deze bleef aan een kant verankerd aan de wal, aan de andere aan de drijvende bok, zodat hij niet gemakkelijk de polder in zou kunnen schieten. De sleepboten, met stormende schroeven, dreven langzaam maar zeker de caisson tussen de beide dijkuiteinden. Rustig ma noeuvrerend slaagde men er in het metershoge, 65 meter lange gevaarte op zijn plaats te krijgen. door Allan Penning 39) (Nadruk verboden.) „Kom, kap'tein, je ziet klippen in volle zee. Laat d5t maar ge rust aan Bill McLeod over. Niet voor niks ben ik met ere veertig jaar geworden en het is heus niet het eerste vrouwwijf, dat ik ge kend heb. Nee nee, Bill McLeod is niet te vangen, niet door één en niet door twintig vrouwenrok ken, maar als ik een mooie hap wal-eten te pakken kan krijgen, wil ik wel 's voor een ogenblik die vetlap uit onze kombuis ver geten. U hebt tenslotte goed pra ten. Zodra de „Ping Ho" voor anker ligt, is het fijne bullen ge blazen en „Bill-jij zorgt-wel-voor- alles, want ik ga aan de wal eten" en Bill kan met zijn mondharmo nica zijn voetzolen op luik één verschroeien." „Een hard leven heb je, Meester, een bar leven en kapitein Wins loopt er maar als het heertje bij, niet waar? Hij gaat maar aan de wal eten en de lading komt van zelf aanzwemmen, niet waar?" „Nou allicht, dat de kap'tein nog iets anders doet dan afijn Het sarcastisch lachje, dat rond Peters mond gespeeld had, ver stijfde even, want de discipline aan boord van de „Ping Ho" be gon ernstig in het gedrang te komen. „Bill McLeod, vergeet niet, dat je tegen de gezagvoerder van de „Ping Ho" spreekt. Ik zou maar naar mijn hut. gaan vóórdat ik je verlof intrek. Je begint lang zaamaan je plaats te vergeten." De Meester droop af, want hij kende die toon van kapitein Wins maar 5.1 te goed. Het was dan maar beter niks verder terug te zeggen, want anders was er een prachtkans voor hommeles en Bill McLeod voelde er ten enen male niets voor naast zijn kip met kery plus borrel, plus ijskoud biertje té grijpen. Hij droop af naar zijn hut om zichzelf voor het bezoek aan Ara bella op te doffen. Peter Wins sliep de slaap des rechtvaardigen. De wacht op de brug was óók van tijd tot tijd ingedommeld en zegende de scheepsklok, die hem elk half uur tot de werkelijkheid terug riep. Gelukkig was er blijkbaar één man aan boord, die volkomen wakker kon blijven. Maar plotseling werd de zalige rust verbroken door rauwe kre ten als werd er iemand vermoord. De zware stem van Bill McLeod slingerde een dronkemanstaaltje door de stille nacht en het bleek maar al te zeer, dat de schone Arabella het niet bij één borreltje en een glaasje bier voor Bill had gelaten. Het was een spektakel dat horen en zien verging en het bleef een raadsel, hoe twee zieli ge mensenkinderen zonder ver dere kunstmiddelen zó'n hels ka baal konden schoppen. In een mengelmoes van Maleis en steenkolen-Engels offreerde Bill blijkbaar de arme inlandse waker hem mét zijn familie en andere verwanten het hellevuur binnen te slingeren. Uit verdere ongetwijfeld vriendelijke aanbie dingen, als het stuk-voor-stuk-los wringen van zijn vier ledematen, het uitsnijden van zijn nieren tot voeding van een paria-hond, de verplaatsing van zijn zwarte kop tussen zijn zwarte benen, had de brave inlander maar voor het kie zen. De arme nachtwaker gilde luid keels om hulp en politie, en met zekerheid kan worden aangeno men, dat hij die hulp niet inriep om zijn keuze te bepalen uit de rijkdom van anatomische com plicaties, die Bill zo welwillend ter keuze had aangeboden. Kapitein Wins, ruw opgeschrikt uit zijn schoonheids-slaap, stond met een verwensing op. „Daar heb je het spul al. Ver wondert me geen zier, maar Ara bella schijnt nóg ernstiger plan nen te hebben, dan ik vreesde." Terwijl het kabaal op de kade hoogtij vierde, schoot hij zijn broek aan en een paar muilen en maakte zich gereed om zijn „Meester" tot de orde te gaan roepen. Bij het vage schijnsel van een bloedarme kade-lantaarn zag hij de nachtwaker, die half en half door Bill gewurgd werd, terwijl deze voortging een stroom van verwensingen en bedreigingen in het gezicht van de arme inlander te spuwen. Peter Wins achtte het niet no dig woorden aan het geval te ver spillen. Met één enkele goed ge richte slag onder Bill's linker kaak lichtte hij letterlijk de ma chinist op, die daarop met een doffe slag op de kade neerviel en als een nat geregende zoutzat bleef liggen. Gek van angst rende de bevrij de nachtwaker in het duister van de loodsen weg. Nog even klon ken zijn angstkreten op, toen heerste wederom stilte alom. (Wordt vervolgd. Jaarvergadering Wit-Gele Kruis. In het café van de heer P. van Vooren hield het Wit-Gele Kruis haar jaarvergadering. De voorzitter J. Ch. Cornelis deelde mede, dat het bestuur aan het rampenfonds 100 had ge schonken. In het staatsblad van 11 Februari zijn de statuten der vereniging afgedrukt. Spr. wijst op de vele moeilijkheden, welke het bestuur heeft gehad om voor het in aanbouw zijnde wijkge- bouw geschikte bouwgrond te krijgen. Thans wordt het gebouw neergezet aan het eind der Var- kensmarkt. Er zal nog voor een behoorlijke toegangsweg moeten worden gezorgd. Het gebouw is aan de firma Sprangers uit Breda gegund voor ƒ30.800. We mogen blij zijn, dat we na 5 jaar werken eindelijk zover zijn, dat aan de bouw begonnen is, aldus de voor zitter. Het aantal leden bedroeg op 1 Januari 374. Zuster Hermana heeft 128 ziektegevallen behan deld met niet minder dan 3386 be zoeken. Er waren IS t.b.c.-geval- len met 172 bezoeken, zuigelingen 106 met 1056 bezoeken, 33 kleu ters met 104 bezoeken; totaal 4728 bezoeken. Een woord van hulde voor de zuster is hier zeker op zijn plaats. 328 maal werden verpleegartike- len uitgeleend. Het kleutercon sultatiebureau heeft twee maal plaats gehad. De contributie be draagt 4, 6 of 10 gulden per ge zin. De inkomsten en uitgaven bedroegen ƒ6047,23. Koninklijke onderscheiding. Bij koninklijk besluit is ver leend de eremedaille, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau in brons aan de heer H. Scheele te Zaamslag, landarbeider op het landbouwbedrijf van de familie Dekker.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2