HEFFING VAN PARKEERGELDEN
1487 Slachtoffers van de watersnood
Giften voor het
Rampenfonds
VSIM*
Vaarl
De Verenigde Naties
«Snertdag» in Nijmegen
AGENDA
Vefoudeftd/e heest,
ABDUSIROOP
Wat 33 afgevaardigden er over
denken
Tegenspraak van generaal
Clark
Staking bij Italiaanse
luchtvaart
Gespecificeerde opgave van het
Roode Kruis
DE BRITSE EMIGRATIE
Waterlandse gemeenten
verlenen hulp aan
getroffen gebieden
Het Chinees-Russisch
verdrag van 1945
Tweede Kamer
Ex-geïnterneerde klaagt
Staat der Nederlanden aan
PREDIKBEURTEN
iV.V.
Ellewoutsdijk
Hoedekenskerke
-
-
Kruiningen
Waarde
-
-
-
Stavenisse
Brouwershaven
Haamstede
Kerkwerve
Nieuwerkerk
Noordgouwe
Oosterland
Ouwerkerk
-
Opbrengst nationale
reclasseringsdag 1952
Maarschalk Sokolofsky
over het rode leger
De «Caliex Nederland»
terug met machineschade
EEN „GOUDEN KOE" VOOR
HET RAMPENFONDS.
Franse hulp voor
slachtoffers watersnood
Geblokkeerde
Moerdijkhrug kost veikeer
ruim 1 millioen per maand
Nederlands fabrikaat
De Tweede Kamer heeft zich
Dinsdagmiddag bezig gehouden
met het wetsontwerp tot wijzi
ging van de motorrijtuigenbe
lastingwet. Een nieuw artikel 41
wordt voorgesteld, volgens het
welk de heffing van paikeergei-
den uitdrukkelijk wordt geregeld.
Behoudens de heffing van tol,
zo luidt het eerste lid van het
nieuwe artikel, wordt voor het
gebruik van de openbare weg
met motorrijtuigen geen andere
belasting geheven dan de krach
tens deze wet geheven belasting.
Het tweede lid bepaalt, dat in af
wijking van het voorgaande ge
meenten rechten kunnen heffen
voor het gebruik van daartoe
in het bijzonder ingerichte par
keerterreinen, voor het innemen
van vaste standplaatsen met mo
torrijtuigen, alsmede voor het ge
regeld parkeren na 24 uur en
vóór 5 uur.
Onder daartoe in het bijzonder
ingerichte parkeerterreinen
wordt mede verstaan straten,
wegen en pleinen of gedeelten
daarvan, welke niet bestemd zijn
om te worden gebezigd als rij
baan en welke uitdrukkelijk als
zodanig in de verordening tot
heffing der rechten zijn aange
wezen.
De heer Ritmeester (VVD)
merkt op, dat men in heel West-
Europa de parkeerheffingen niet
kent. Dergelijke heffingen ziet
hij als een verdere verzwaring
van de lasten op het motorisch
wegverkeer.
De wet wil nu de mogelijkheid
openen rechten te doen heffen
voor gebruik van speciaal inge
richte parkeerterreinen. Deze
terreinen maken echter geen deel
uit van de openbare weg en daar
om behoeft dit niet in de wet te
worden opgenomen.
Spr. meent, dat het verstandig
zou zijn de parkeerheffingen niet
te bevorderen.
Er is z.i. geen plausibele reden
om het parkeren 's nachts wel te
belasten, waar het overdag niet
geschiedt.
Wie overdag gedurende zes of
acht uur zijn auto voor zijn kan
toor laat staan, wordt niet belast
Waarom dan wel degene, die
noodgedwongen 's nachts zijn
auto voor zijn huis laat staan.
Er is een nijpend gebrek aan
garageruimte. Onjuist acht spr.
het taxi's te belasten met par-
keergeld.
De juiste oplossing wordt naar
zijn oordeel bereikt door het
amendement van de heer Jans
sen, waarin het slechts mogelijk
wordt gemaakt rechten te heffen
voor het gebruik van daartoe in
gerichte parkeerterreinen.
Qe heer Van de Wetering (CH)
verklaart te behoren tot hen, die
een behoorlijke regeling van par-
keergelden voorstaan.
Hij voelt er niet voor de moge
lijkheid te openen rechten te hef
fen voor het parkeren tussen 24
en 5 uur.
Bezwaar maakt hij er tegen,
dat de gemeenten geen verorde
ning zouden maken, doch zouden
overgaan tot verpachting van ge
meentelijke terreinen.
Hij kan zich met het amende
ment van de heer Janssen ver
enigen.
De heer Verkerk (AR) is van
mening, dat men zich moet be
perken tot een redelijke vergoe
ding. Men moet niet komen met
een noodoplossing, die in strijd
is met de rechtvaardigheid.
De heer Janssen (KVP) heeft
een open oog voor de financiële
moeilijkheden der gemeenten,
maar daarnaast moet bedacht
worden, dat de fiscale lasten voor
het wegverkeer ondraaglijk zijn.
De parkeerheffingen acht hij een
vorm van bedelen, die men de
buitenlanders niet mag aandoen.
Het parkeergeld is voor de auto
mobilisten een onsympathieke en
moeilijk te dragen belasting ge
worden. Spr. heeft een amende
ment ingediend om het alleen
mogelijk te maken rechten te
doen heffen voor het gebruik van
in het bijzonder daartoe inge
richte parkeerterreinen.
Hij wenst dus te doen vervallen
de mogelijkheid van het heffen
van rechten voor het innemen
van vaste standplaatsen met mo
torrijtuigen en voor het geregeld
parkeren tussen 24 en 5 uur. Op
deze manier gewijzigd zou het
ontwerp voor hem aanvaardbaar
zijn.
De heer Hofstra (Arb) acht
het dubieus, of het billijk is par
keergeld te heffen voor het
's-nachts parkeren. De omstan
digheden liggen voor de verschil
lende gemeenten anders. Hij ziet
geen aanleiding bij voorbaat een
dergelijke heffing te verbieden.
Men moet dit z.i. aan de gemeen
ten overlaten.
Tegen parkeergelden in het al
gemeen kan bezwaar bestaan. Er
zullen gemeenten zijn, die er ver
standig aan doen geen heffing
op te leggen. Een uitzondering
zou gemaakt kunnen worden
voor speciaal aangelegde par
keerterreinen.
Spr. meent, dat het ontwerp
niet onnodig zware lasten op de
automobilisten legt.
De heer Gortzak (CPN) is
tegen een heffing voor het par
keren tussen 24 en 5 uur. Hij is
niet tegen vergoeding van be-
wakingskosten overdag.
Wanneer heffingen worden op
gelegd voor het innemen van
standplaatsen op de openbare
weg door autobussen, taxi's en
bodediensten, zal een aantal men
sen moeten betalen, die deze last
niet kunnen dragen.
De minister van Financiën, de
heer Van de Kieft, merkt op dat
het ontwerp niet anders beoogt
dan de gemeentebesturen de mo
gelijkheid te geven in bepaalde
gevallen heffingen op te leggen.
Het bijna onoplosbare probleem
van het wegverkeer maakt het
noodzakelijk maatregelen te ne
men om een zekere orde te bren
gen. Het is nodig een oplossing
te vinden voor het innemen van
vaste standplaatsen met motor
rijtuigen. Het lijkt hem niet on
redelijk, dat de gemeenten een
bepaald recht heffen voor het
parkeren.
Iedereen is voor autonomie der
gemeenten. Waarom zou men
haar dan nu de mogelijkheid van
het heffen van rechten willen
onthouden
Naar aanleiding van de bij de
replieken gemaakte opmerkingen
verklaart de minister later o.a.
niet te zullen ingaan op de sug
gestie om het amendement-Jans-
sen over te nemen.
Bij de behandeling der artike
len verdedigt de heer Janssen
(KVP) dit amendement.
De minister verklaart bezwaar
te hebben tegen 't amendement.
Het wordt aangenomen met 50
tegen 16 stemmen. Tegen PvdA
(behalve de heren Van den Born,
Ten Hagen, Van Sleen, Goed
hart en Vondeling) en van de
KVP de heren Romme en Mae-
nen.
Het wetsontwerp wordt z.h.s.
goedgekeurd.
DONDERDAG 26 FEBRUARI.
Gereformeerde Gemeente.
Terneuzen: 3 uur Ds. Aangeen-
brug (Huwelijks-bevestiging).
Maak een einde aan dat
gekuch, zuiver Uw lucht
wegen van gevaarlijke
ziektekiemen met de
snelwerkende
AKKER S
's werelds beste hoestsiroop
Maandagmorgen a.s. zullen
voor de civiele kcimer Vein de
rechtbank te Den Haag de Plei
dooien worden gehouden in het
civiele geding, dat een voorma
lige geïnterneerde van een
kamp in Suriname, de heer C-
Miga uit Den Haag, wegens de
naar zijn mening zeer slechte
behandeling in het kamp aan
hangig heeft gemaakt tegen de
Staat der Nederlanden, Indone
sia en Suriname. Eiser vraagt
schadevergoeding van 65.401.
De heer Miga oehoorde tot de
groep Nederlanders, die op of
omstreeks 10 Mei 1940 wegens
lidmaatschap van de N.S.B. m
Indië geïnterneerd werd. In '42
werd hij met 144 anderen naar
Suriname getransporteerd, al
waar hij tot Augustus 1946 ver
bleef in een gevangenenkamp,
om vervolgens zonder meer te
worden vrijgelaten-
Volgens eiser waren van de
145 naar Suriname getranspor-
teerden slechts ongeveer 80 lid
van de N.S.B., de overige men
sen niet.
Eiser klaagt o.m. over zijn
behandeling gedurende de jaren
van zijn gevangenschap en <?ver
de kamptoestanden in Surina
me, waar 2 gevangenen in 1942
zijn doodgeschoten, te weten een
zekere Ir. Raedt van Oldenbar-
neveld en Ir- Van Poelje.
Intussen heeft de Staat met
de nabestaanden van eerstge
noemde, die eveneens een civie
le procedure aanhangig hadden
gemaakt, een financiële regeling
voor schadevergoeding getrof
fen.
Voor de heer Miga zal optre
den mr A. G. Besier uit Am
sterdam, voor de Staat der Ne
derlanden en Suriname mr G. J.
Scholten en voor Indonesia mr
D. J. Veegens.
Het Amerikaanse tijdschrift
„Look" en. de Amerikaanse „Ver
eniging voor steun aan de Ver
enigde Naties" hebben, aan de
vooravond van de opening der
zitting van de algemene vergade
ring, 33 afgevaardigden naar de
Verenigde Naties verzocht hun
mening over de internationale or
ganisatie te geven. De antwoor
den waren als volgt:
Alle afgevaardigden waren het
er over eens, dat de Verenigde
Naites moeten blijven bestaan.
Enkelen waren van mening,
dat het handhaven van de vrede
thans een bereikbaarder zaak
was, dan op het tijdstip van in
stelling der Ver. Naties. Anderen
zeiden dat het slechts aan de
Generaal Mark Clark, de ge
allieerde opperbevelhebber in
Japan en Korea, heeft te Tokio
'i! verklaring uitgegeven, waar
in hij ontkent dat de Ver. Na
ties of een deel van haar strijd
krachten zich ooit met bac
teriologische oorlogvoering heb
ben bezig gehouden.
De verklaring is het antwoord
cp hernieuwde beschuldigingen
via radio-Peking.
„Inplaats van het betekenis
loze jargon van pseudo-geleer-
den komt radio-Peking nu met
ongeloofwaardige verklaringen
die aan gevangen genomen
Amerikaanse militairen worden
toegeschreven", aldus de gene
raal. „Het is twijfelachtig, of die
verklaringen ooit over de lippen
van Amerikaanse vliegers kwa
men, maar als dat zo is, zijn zij
het gevolg van geest-annuleren
de methoden van de communis
ten. De vliegers dragen daaraan
geen schuld en zij hebben mijn
diepste medeleven als zij die op
die wijze misbruikt hebben".
Ver. Naties was te danken, dat
de wereld niet dichter bij de der
de wereldoorlog staat.
24 der 33 afgevaardigden wa
ren van mening dat de beslissing,
om tegenstand te bieden aan de
onuitgelokte communistische aan
val in Korea, „één der grootste
stappen is geweest, die de Ver
enigde Naties hebben gedaan om
de zaak van de vrede te bevorde
ren".
Er hebben geen afgevaardigden
m communistische staten aan
deze meningspeiling onder diplo
maten der Ver. Naties deelgeno
men.
Eén der 33 afgevaardigden, die
werden verzocht hun mening te
geven, was de Nederlandse ver
tegenwoordiger, de heer D. J. von
Balluseck.
In antwoord op de vraag, wat
z.i. de gewichtigste stap was, die
de Ver. Naties zouden moeten
doen, om een grote wereldoorlog
te voorkomen, antwoordde Von
Balluseck: „De instelling, be
scherming en versterking der ge
meenschappelijke veligheid. Doch
tezelfdertijd moeten de Ver. Na
ties er naar blijven streven de
toestanden op maatschappelijk en
economisch gebied in de gehele
wereld te verbeteren.
Alle diensten van de Italiaan
se burgerluchtvaart waren gis
teren stopgezet als gevolg van
een staking van de piloten, die
loonsverhoging verlangen.
HEDEN:
TERNEUZENLuxor Theater
8 uur: Bicsc. De mijnen van
koning Salomo.
Concertgebouw, 3, 4, 5 en
6 uur: Reportage van de wa
tersnoodrampfilm.
Gemeentehuis, 10.30 uur:
Aanbesteding riolerings-, be
stratings- en grondwerken te
Sluiskil; 11 uur: Aanbeste
ding bouwen L. O-school
met gymnastieklokaal.
AXEL: Het Centrum, 8 uur:
Biosc. Het gevloekte zeil
schip.
MORGEN:
TERNEUiZEN: Luxor Theater
8 uur: Biosc. De mijnen van
koning Salomo.
Wanneer men de aantallen ge
borgen en tevens geïdentificeer
de stoffelijke overschotten, het
aantal aangespoelde slachtoffers,
waarvan de plaats van herkomst
niet vaststaat en de aantallen bij
het informatiebureau van het
Ned. Roode Kruis als vermist te
boek staande personen bijeentelt,
zou het totaal aantal slachtoffers
van de watersnoodramp 1487 be
dragen.
Gerangschikt naar eilanden en
plaats van herkomst luiden deze
gegevens van het Roode Kruis
gespecificeerd als volgt:
De vierjarige Tony Gerrits zal
zich niet gerealiseerd hebben,
dat hij gisteren samen met luite
nant-generaal Alons aan de snert
heeft gezeten. Het zal hem er
niet minder om gesmaakt heb
ben, evenmin als de duizenden
Nijmegenaren, die dit smakelijke
Hollandse gerecht hebben gege
ten. Dinsdagmorgen is namelijk
met een schetterende fanfare
van het muziekcorps van de
luchtvaarttroepen de operatie
snert" begonnen. De „vreed
zaamste" veldslag, waartoe een
generaal in de geschiedenis der
krijgskunst ooit het bevel heeft
gegeven. Zo leidde Dinsdagmor
gen luitenant-generaal Alons, de
directeur van het nationaal ram
penfonds, deze operatie in. De
overwinning in deze veldslag
laten wij voor wat zij is, want er
was al gauw voor ruim 25.000
snert besteld en dit betekent, dat
de koks van de luchtvaarttroe
pen 30.000 liter in hun pannen
Toen het er om ging, geld bij
een te krijgen, sloegen alle groe
pen der bevolking van Nijmegen
de handen ineen. Groentenhande-
laren hebben eendrachtig ge
zorgd voor 800 kilo prei en selde
rij; de bond van graanhandelaren
droeg 600 kilo erwten van de
nieuwe oogst bij en de slagers en
grossiers kwamen, of ze „holle
bolle Gijs" moesten bedienen,
eendrachtig aan met 2000 kilo
kluif, staart, merg en pootjes,
alles tegen inkoopsprijs of gra
tis. Er reden wagens van de
luchtvaarttroepen rond naar
scholen, die voor elke klasse por
ties hadden besteld, naar zieken
huizen, kantoren enz.
De mannen hadden tot hun
spijt geconsigneerd gezeten in
verband met de ramp. Ze ston
den te springen om naar de be
dreigde gebieden te gaan, doch
zonder materiaal had het weinig
zin en daarom zijn ze thuisge
houden. Dubbel enthousiast wa-
klaarmaakten en daarnaast nog ren ze daarom toch iets te kun-
hun gewone werk deden.
De Britse onderminister voor
Zaken betreffende het gemene
best, John Foster, heeft in het
Lagerhuis verklaard, dat de re
gering weer de vooroorlogse mi-
gratieraad zal instellen voor het
uitbrengen van advies inzake de
Britse migratie-politiek.
De minister zeide het er mede
eens te zijn, dat eeni groot deel
der immigranten in delen van
het gemenebest Britten dienden
te zijn. In de 7 jaar sinds de
oorlog waren er 700.000 immi
granten in landen van het ge
menebest gekomen. Van hen
waren er 350.000 Brits.
Een Britse immigrant kostte
Australië vier maal meer dan
een goed geoefende handwerks
man uit Duitsland.
De emigratie uit Europa dien
de volgens hem nooit beneden
de 250-000 te komen en van dit
aantal dienden 150.000 emigran
ten Brits te zijn.
iZou men dit getal niet hand
haven, dan zouden de bewoners
van de dominions in 15 jaar
niet meer „Brits zijn, zoals wij
hen vandaag kennen". Het
Britse gemenebest zou niet al-
nen doen om de nood te lenigen
en stralend reden ze met hun
potten en pannen door de stad
om de burgers van Nijmegen en
omgeving van snert te voorzien.
Het succes van de ten bate
van het Nationale Rampenfonds
door het L.S.K-commanUo te
Nijmegen op touw gezette ver
koop van soldaten-snert, is zo
groot, dat de gisteren en heden
beschikbare hoeveelheid uitver
kocht is.
Men heeft besloten op 3 Maart
een nieuwe „snert-verkoop-dag"
te organiseren. Men hoopt dan
weer 10.000 liter aan de Nij
meegse man en vrouw te kun
nen brengen.
De totale opbrengst begroot
men op ongeveer 30 000.
ZEELAND.
Zeeuws-Vlaanderen
Hoek
Hontenisse
Terneuzen
Vogelwaarde
Zaamslag
Walcheren
Veere
Vlissingen
ver- ge- to-
mist borgen taal
- 1 1
4 5 9
1-1
2 2
1 1
14
Zuid-Beveland:
3
3
's-Gravenpolder
1
1
1
1
Kapelle
2
2
Krabbendijke
2
1
3
28
30
58
Oudeiande
3
3
Rilland-Bath
13
13
1
1
Wolfaarisdijik
2
10
12
Yerseke
2
2
37
62
99
Noord-Beveland
Kortgene
37
37
Wissenkerkc
1
1
38
38
Tholen:
6
50
56
St. Philipsland:
6
7
13
Schouwen-Duiveland
3
3
Bruinisse
2
2
Burgh
10
10
Dreischor
1
1
2
1
1
3
3
98
46
144
1
1
2
23
6
29
85
15
100
Serooskerke
15
15
Zierikzee
3
16
19
Zonnemaire
1
1
227
104
331
De vereniging van Nederland
se gemeenten heeft meegedeeld,
dat voor adoptie door Beemster,
Beets, Broek in Waterland,
Edam, Graft, Upendam, Jisp,
Katwoude, Kwadijk, Landsmeer,
Middelie, Monnikendam, Ocst-
huizen, Purmerend, De Rijp,
Warder en Wijdewormer, in de
eerste plaats in aanmerking ko
men Ellewoutsdijk en Driewegen
op Zuid-Beveland.
De gemeenten hebben te ken
nen gegeven gezamenlijk aan
het hulpverleningswerk te wil
len deelnemen.
De netto-opbrengst van de
nationale reclasseringsdag 1952
was 257.489,21 tegen
244.804,28 in het jaar daar
voor.
In Zeeland was de opbrengst
5-733,28.
Maarschalk Wassiliy Sokolofs
ky, de nieuwe stafchef van het
Sowjetleger, heeft in de „Praw-
da" geschreven, dat de „Ameri
kaanse imperialisten, bezeten
door een manie voor wereld
overheersing, een nieuwe plun
deringskruistocht tegen de Sow-
leen uiteen vallen, doch het zou j jet-Unie trachten te organiseren."
eenvoudigweg wegsmelten. „De Sowjet-Unie blijft zich aan
haar vredespolitiek houden, al
dus de generaal, maar dit moet
niet worden opgevat als zwak
heid, want „de Sowjet-Unie is
thans sterker dan. ooit en meer
dan ooit in staat een krachtproef
te doorstaan".
Hi i schreef zijn artikel ter ge
legenheid van de dag van het
rode leger.
Het 8223 brt. metende motor
tankschip „Caltex Nederland",
dat Vrijdag j.l. van Rotterdam
naar Sidon (Israël) was ver
trokken, is Dinsdag wegens ma-
chineschade in de Rotterdamse
haven teruggekeerd om gerepa
reerd te worden.
Het IK.L.M.-personeel in bin
nen- en buitenland heeft tot op
heden 165.000 bijeen gebracht
voor het Rampenfonds.
Het parlement van de Cana
dese provincie Quebec heeft
35.000 dollar bestemd voor hulp
aan de slachtoffers van de
overstromingen in Nederland,
België en Engeland.
Door het personeel van de N.V.
Ned. kabelfabriek werd in haar
bedrijven te Delft en te Alblas-
serdam resp. 19.697,50 en
j 11.806,42 bijeengebracht voor
het nationaal rampenfonds.
Niettegenstaande in het bedrijf
te Alblasserdam schade werd on
dervonden door de hoge water
stand en het bedrijf ca twee we
ken moest worden stilgelegd,
werd het totaalbedrag door een
bijdrage van de vennootschap ge
bracht op 65.520,
Een landbouwer in de gemeen
te Roden in Drenthe heeft aan
de dagbladpers in de noordelijke
provincies en de regionale om
roep Noord een beste driejarige
dragende vaars aangeboden ten
bate van het nationale rampen
fonds. De noordelijke pers en ra
dio trachten nu door een wed
strijd, van het publiek te weten
te komen, wat de naam van deze
koe zal zijn. Door bijfrankering
met vijftig cent van de briefkaar-
De Sowjetbladen drukten voorts ten, waarop de naam der koe
dagorders af, waarin wordt aan- moet worden vermeld, hoopt men
gespoord tot „steeds toenemende van deze rampenfondskoe een
waakzaamheid en de hoogste mi- „gouden koe" te maken,
litaire paraatheid". De winnaar van de wedstrijd
door
Allan Penning
34)
(Nadruk verboden.)
Het nationalistisch Chinese
ministerie van Buitenlandse Za
ken heeft aanbevolen het
vriendschaps- en bondgenoot
schapsverdrag tussen nationa
listisch China en de Sowjet-
Unie, dat in Augustus 1945 te
Moskou werd getekend, officieel
ongeldig te verklaren.
„Kapitein Wins, maar ik heb
U al last genoeg bezorgd. Mocht
ik, of mijn vader, U te eniger tijd
van dienst kunnen zijn, dan kunt
U er van op aan, dat U volkomen
op ons kunt rekenenIk hoop
dat het niet de laatste maal is
dat ik U ontmoet en dat U ons
een bezoek zult brengen. Op het
thee-uur ontvangen wij iedere
dag en ik behoef U niet te zeg
gen, dat Buddy en ik blij zullen
zijn U te zien
Joviaal stak ze hem een slanke
elegante hand toe, die in de greep
van Peter's enorme mannenhand
scheen te verdrinken.
Toen wandelde ze weg; Buddy,
aan het rood leren riempje, drib
belde als een stout kind achter
haar aan.
Als in een droom staarde Peter
haar na, totdat zij in een bocht
van het pad verdwenen was. Toen
waakte hij op.
„Grote genade, wat een onbe
schrijfelijke bof!"
De dochter van de gouverneur,
de Memsahib van Hongkong! De
vesting was genomen, want hij
kwam reeds lang genoeg in Hong
kong om te weten, hoe haar va
der, die reeds weduwnaar was
sedert Winny's geboorte, aan het
lijntje van zijn enige dochter liep.
Met volkomen blinde liefde ver
vulde hij elke wens; haar wil was
gebod en Winny, die dit maar al
te goed wist, maakte inderdaad,
wanneer ze een of andere gril in
haar hoofd had, van tijd tot tijd
misbruik van het zwak van haar
vader.
De volgende dag reeds maakte
Peter Wins zijn opwachting. Hij
had freule Winny eerst getelefo
neerd en aan de andere zijde van
de lijn had het stemmetje van de
Memsahib zó vriendelijk geklon
ken, als ware een jeugdvriend
uit de dood herrezen.
„Kom maar zo vroeg mogelijk
en trek U niets aan van de ouwe
Hij lijkt op het eerste gezicht
zuur, maar in werkelijkheid is hij
een doodgoeie sul, hoor!"
De gehele kolonie zou een be
roerte nabij zijn geweest, indien
ze had geweten, hoe de waardige
gouverneur tegenover een wild
vreemde indringer werd beschre
ven. En dat nog wel tegenover
de kapitein van een vrachtzoe
kertje, dat aan de ketting lag.
Peter Wins was geen vrouwen
jager, hij was dolverliefd op zijn
eigen Eve en hij had geen enke
le behoefte aan andere liefdes
avonturen. Maar dat wil niet zeg
gen, dat hij niet in vrouwenogen
kon lezen; dat hij in {Ie ogen van
freule Winny niet iets had ge
zien, waarvoor menig man in de
betrekkelijk kleine kolonie een
fortuintje zou geven. Freule Win
ny had met iets meer dan bewon
dering naar de man in hem ge
keken en Peter Wins had zich
een ogenblik gevoeld, of hij geen
boord om had of dat er een an
dere afschuwelijke leemte in zijn
toilet was. Hij wist, dat een flirt
partij van hem werd verwacht.
Hij wist, dat, indien hij niet voor
gaf dodelijk verliefd op haar te
zijn, zij hem zou bevriezen met
één blik uit haar staalblauwe
koude ogen; dat ze hem met een
tergend sarcasme, zoals ze de
agent had gedaan, zou vernede
ren en kleineren.
Eve, zijn vrouw, behoefde niets
te vrezen, maar de comedie
moest gespeeld worden. Het ging
om zijn eerste liefde, de arme
„Ping Ho," die nu reeds dagen
met verzegelde luiken aan de
ketting lag te dobberen.
Met een grote bosi bloemen
meldde hij zich aan het huis van
de gouverneur. Zijn naam bleek
een toverwoord en binnen enke
le minuten zat hij achter de thee
als intiem vriend. Slechts met de
oude gouverneur en zijn dochter,
die tot grote verwondering van
haar vader, zich verwaardigde
eigenhandig thee te schenken.
Het leek een aandoenlijk familie
tafereeltje: schoonzoon in spé op
visite.
Of de gouverneur zuur was of
niet, bleek slechts weinig. Na en
kele oppervlakkige plichtplegin
gen zweeg hij als het graf. Hij
slurpte zijn thee, at afwezig een
stuk cake en scheen met open
ogen in zoete dommel te zijn ge-
Van tijd tot tijd gluurde Peter
Wins in zijn richting. „Zou hij
maffen," dacht hij, „of zit ie mis
schien een diepzinnig diploma
tiek raadsel op te lossen?"
De gouverneur was zijn wild.
Hij mocht flirten zoveel Winny
maar wilde, maar hij moest het
oog op zijn prooi houden.
En ondertussen viste Winny
om complimentjes, die haar door
de gezagvoerder met lepels wer
den gevoerd. Zij vroeg hem het
hemd van zijn lijf en Peter ant
woordde trouw als een school-
joh, dat examen doet.
O, wat verrukkelijk lijkt het me,
om zeeman te zijn," jubelde Win
ny, „en dan op je eigen schip.
Vandaag hiermorgen daar
nooit gebonden door stijve
conventies en allerlei verplich
tingennooit verveeld te wor
den door mensen die je niet in
teresseren en maar zitten te
kletsen tot je er naar van wordt.
Niets dan de wijde, wijde
zee en de lucht en de gezichts
einderliefde in elke haven
Ja, ja," lachte ze, „we weten
het allemaalzeelui, die laten
zich door niets en niemand bin
den."
(Wordt vervolgd.)
zal op symbolische wijze de koe
met de door de actie behaalde
bedrag, aan het rampenfonds
aanbieden.
De in Den Haag woonachtige
Franse lithograaf Louis Favre
heeft drie van zijn Litho's afge
staan, waarvan de opbrengst bij
verkoop ten goede zal komen aan
de slachtoffers van de waters
nood. De litho's zijn geëxposeerd
bij de boekhandel Bouchez aan
het Noordeinde.
De actrices en acteurs van de
comedie Frangaise zullen in de
Salle Richelieu een voorstelling
geven, waarvan de recette be
stemd is voor de slachtoffers van
de getroffen gebieden in Neder
land, België en Engeland.
Het kleine plaatsje Cranves
Sales (Haute Savoie), dat onge
veer 500 inwoners telt, heeft
voor de slachtoffers bijeenge
bracht frs. 101.000. In hetzelfde
gebied van Annemasse heeft het
Roode Kruis reeds meer dan
frs. 300.000 ingezameld en een
wagon aan goederen.
Gezien de talloze informaties,
die betreffende de route voor het
verkeer naar het Zuiden bij de
K.N.A.C. worden ingewonnen,
wijst de automobielclub er nog
eens met nadruk op, dat alle ver
keer over de Moerdijk is ge
stremd. Men dient te rijden
over Utrecht, 's-Hertogenbosch,
Tilburg, Breda.
Het gpreekt vanzelf, dat de be
trokken instanties alles zullen
doen om de vitale verbinding
over de Moerdijkbrug zo spoedig
mogelijk te herstellen. Teneinde
nog eens in het licht te stellen,
hoe belangrijk deze verbinding is,
heeft de K.N.A.C. berekend welke
extra-kosten het wegverkeer
moet maken. Zo wordt per week
voor 120.100 aan benzine extra
verreden. De algemene schade
voor het verkeer kan worden
begroot op 1-25 millioen per 25
werkdagen.
In het Februari-nummer van
„Nederlands Fabrikaat" schrijft
de Kousenfabriek Hin N.V. te
Haarlem, onder de titel „Ellendi
ge Mentaliteit", o.a. 't volgende:
..Het lijkt wel of een artikel
niet goed mag zijn, als duidelijk
blijkt, dat het in Nederland ge
fabriceerd is. Neen, het buiten
landse product, dat is pas je
ware!
Wij hebben het meegemaakt,
dat een fijne nylon-dameskous,
keurig en smaakvol opgemaakt
in Nederlandse tekst, werd afge
kamd met de opmerking: „die
kous is niets, maar dat merk
(Amerikaanse verpakking) is het
neusje van de zalm en zó sterk!"
Laten nu beide merken van
onze fabriek afkomstig zijn en
van precies dezelfde grondstof
fen op dezelfde machines ge
breid! Alleen het uiterlijke ver
pakkingsjasje was anders.
Wij geloven, dat verder com
mentaar hier overbodig is."