HEFFING VAN PARKEERGELDEN 1487 Slachtoffers van de watersnood Giften voor het Rampenfonds VSIM* Vaarl De Verenigde Naties «Snertdag» in Nijmegen AGENDA Vefoudeftd/e heest, ABDUSIROOP Wat 33 afgevaardigden er over denken Tegenspraak van generaal Clark Staking bij Italiaanse luchtvaart Gespecificeerde opgave van het Roode Kruis DE BRITSE EMIGRATIE Waterlandse gemeenten verlenen hulp aan getroffen gebieden Het Chinees-Russisch verdrag van 1945 Tweede Kamer Ex-geïnterneerde klaagt Staat der Nederlanden aan PREDIKBEURTEN iV.V. Ellewoutsdijk Hoedekenskerke - - Kruiningen Waarde - - - Stavenisse Brouwershaven Haamstede Kerkwerve Nieuwerkerk Noordgouwe Oosterland Ouwerkerk - Opbrengst nationale reclasseringsdag 1952 Maarschalk Sokolofsky over het rode leger De «Caliex Nederland» terug met machineschade EEN „GOUDEN KOE" VOOR HET RAMPENFONDS. Franse hulp voor slachtoffers watersnood Geblokkeerde Moerdijkhrug kost veikeer ruim 1 millioen per maand Nederlands fabrikaat De Tweede Kamer heeft zich Dinsdagmiddag bezig gehouden met het wetsontwerp tot wijzi ging van de motorrijtuigenbe lastingwet. Een nieuw artikel 41 wordt voorgesteld, volgens het welk de heffing van paikeergei- den uitdrukkelijk wordt geregeld. Behoudens de heffing van tol, zo luidt het eerste lid van het nieuwe artikel, wordt voor het gebruik van de openbare weg met motorrijtuigen geen andere belasting geheven dan de krach tens deze wet geheven belasting. Het tweede lid bepaalt, dat in af wijking van het voorgaande ge meenten rechten kunnen heffen voor het gebruik van daartoe in het bijzonder ingerichte par keerterreinen, voor het innemen van vaste standplaatsen met mo torrijtuigen, alsmede voor het ge regeld parkeren na 24 uur en vóór 5 uur. Onder daartoe in het bijzonder ingerichte parkeerterreinen wordt mede verstaan straten, wegen en pleinen of gedeelten daarvan, welke niet bestemd zijn om te worden gebezigd als rij baan en welke uitdrukkelijk als zodanig in de verordening tot heffing der rechten zijn aange wezen. De heer Ritmeester (VVD) merkt op, dat men in heel West- Europa de parkeerheffingen niet kent. Dergelijke heffingen ziet hij als een verdere verzwaring van de lasten op het motorisch wegverkeer. De wet wil nu de mogelijkheid openen rechten te doen heffen voor gebruik van speciaal inge richte parkeerterreinen. Deze terreinen maken echter geen deel uit van de openbare weg en daar om behoeft dit niet in de wet te worden opgenomen. Spr. meent, dat het verstandig zou zijn de parkeerheffingen niet te bevorderen. Er is z.i. geen plausibele reden om het parkeren 's nachts wel te belasten, waar het overdag niet geschiedt. Wie overdag gedurende zes of acht uur zijn auto voor zijn kan toor laat staan, wordt niet belast Waarom dan wel degene, die noodgedwongen 's nachts zijn auto voor zijn huis laat staan. Er is een nijpend gebrek aan garageruimte. Onjuist acht spr. het taxi's te belasten met par- keergeld. De juiste oplossing wordt naar zijn oordeel bereikt door het amendement van de heer Jans sen, waarin het slechts mogelijk wordt gemaakt rechten te heffen voor het gebruik van daartoe in gerichte parkeerterreinen. Qe heer Van de Wetering (CH) verklaart te behoren tot hen, die een behoorlijke regeling van par- keergelden voorstaan. Hij voelt er niet voor de moge lijkheid te openen rechten te hef fen voor het parkeren tussen 24 en 5 uur. Bezwaar maakt hij er tegen, dat de gemeenten geen verorde ning zouden maken, doch zouden overgaan tot verpachting van ge meentelijke terreinen. Hij kan zich met het amende ment van de heer Janssen ver enigen. De heer Verkerk (AR) is van mening, dat men zich moet be perken tot een redelijke vergoe ding. Men moet niet komen met een noodoplossing, die in strijd is met de rechtvaardigheid. De heer Janssen (KVP) heeft een open oog voor de financiële moeilijkheden der gemeenten, maar daarnaast moet bedacht worden, dat de fiscale lasten voor het wegverkeer ondraaglijk zijn. De parkeerheffingen acht hij een vorm van bedelen, die men de buitenlanders niet mag aandoen. Het parkeergeld is voor de auto mobilisten een onsympathieke en moeilijk te dragen belasting ge worden. Spr. heeft een amende ment ingediend om het alleen mogelijk te maken rechten te doen heffen voor het gebruik van in het bijzonder daartoe inge richte parkeerterreinen. Hij wenst dus te doen vervallen de mogelijkheid van het heffen van rechten voor het innemen van vaste standplaatsen met mo torrijtuigen en voor het geregeld parkeren tussen 24 en 5 uur. Op deze manier gewijzigd zou het ontwerp voor hem aanvaardbaar zijn. De heer Hofstra (Arb) acht het dubieus, of het billijk is par keergeld te heffen voor het 's-nachts parkeren. De omstan digheden liggen voor de verschil lende gemeenten anders. Hij ziet geen aanleiding bij voorbaat een dergelijke heffing te verbieden. Men moet dit z.i. aan de gemeen ten overlaten. Tegen parkeergelden in het al gemeen kan bezwaar bestaan. Er zullen gemeenten zijn, die er ver standig aan doen geen heffing op te leggen. Een uitzondering zou gemaakt kunnen worden voor speciaal aangelegde par keerterreinen. Spr. meent, dat het ontwerp niet onnodig zware lasten op de automobilisten legt. De heer Gortzak (CPN) is tegen een heffing voor het par keren tussen 24 en 5 uur. Hij is niet tegen vergoeding van be- wakingskosten overdag. Wanneer heffingen worden op gelegd voor het innemen van standplaatsen op de openbare weg door autobussen, taxi's en bodediensten, zal een aantal men sen moeten betalen, die deze last niet kunnen dragen. De minister van Financiën, de heer Van de Kieft, merkt op dat het ontwerp niet anders beoogt dan de gemeentebesturen de mo gelijkheid te geven in bepaalde gevallen heffingen op te leggen. Het bijna onoplosbare probleem van het wegverkeer maakt het noodzakelijk maatregelen te ne men om een zekere orde te bren gen. Het is nodig een oplossing te vinden voor het innemen van vaste standplaatsen met motor rijtuigen. Het lijkt hem niet on redelijk, dat de gemeenten een bepaald recht heffen voor het parkeren. Iedereen is voor autonomie der gemeenten. Waarom zou men haar dan nu de mogelijkheid van het heffen van rechten willen onthouden Naar aanleiding van de bij de replieken gemaakte opmerkingen verklaart de minister later o.a. niet te zullen ingaan op de sug gestie om het amendement-Jans- sen over te nemen. Bij de behandeling der artike len verdedigt de heer Janssen (KVP) dit amendement. De minister verklaart bezwaar te hebben tegen 't amendement. Het wordt aangenomen met 50 tegen 16 stemmen. Tegen PvdA (behalve de heren Van den Born, Ten Hagen, Van Sleen, Goed hart en Vondeling) en van de KVP de heren Romme en Mae- nen. Het wetsontwerp wordt z.h.s. goedgekeurd. DONDERDAG 26 FEBRUARI. Gereformeerde Gemeente. Terneuzen: 3 uur Ds. Aangeen- brug (Huwelijks-bevestiging). Maak een einde aan dat gekuch, zuiver Uw lucht wegen van gevaarlijke ziektekiemen met de snelwerkende AKKER S 's werelds beste hoestsiroop Maandagmorgen a.s. zullen voor de civiele kcimer Vein de rechtbank te Den Haag de Plei dooien worden gehouden in het civiele geding, dat een voorma lige geïnterneerde van een kamp in Suriname, de heer C- Miga uit Den Haag, wegens de naar zijn mening zeer slechte behandeling in het kamp aan hangig heeft gemaakt tegen de Staat der Nederlanden, Indone sia en Suriname. Eiser vraagt schadevergoeding van 65.401. De heer Miga oehoorde tot de groep Nederlanders, die op of omstreeks 10 Mei 1940 wegens lidmaatschap van de N.S.B. m Indië geïnterneerd werd. In '42 werd hij met 144 anderen naar Suriname getransporteerd, al waar hij tot Augustus 1946 ver bleef in een gevangenenkamp, om vervolgens zonder meer te worden vrijgelaten- Volgens eiser waren van de 145 naar Suriname getranspor- teerden slechts ongeveer 80 lid van de N.S.B., de overige men sen niet. Eiser klaagt o.m. over zijn behandeling gedurende de jaren van zijn gevangenschap en <?ver de kamptoestanden in Surina me, waar 2 gevangenen in 1942 zijn doodgeschoten, te weten een zekere Ir. Raedt van Oldenbar- neveld en Ir- Van Poelje. Intussen heeft de Staat met de nabestaanden van eerstge noemde, die eveneens een civie le procedure aanhangig hadden gemaakt, een financiële regeling voor schadevergoeding getrof fen. Voor de heer Miga zal optre den mr A. G. Besier uit Am sterdam, voor de Staat der Ne derlanden en Suriname mr G. J. Scholten en voor Indonesia mr D. J. Veegens. Het Amerikaanse tijdschrift „Look" en. de Amerikaanse „Ver eniging voor steun aan de Ver enigde Naties" hebben, aan de vooravond van de opening der zitting van de algemene vergade ring, 33 afgevaardigden naar de Verenigde Naties verzocht hun mening over de internationale or ganisatie te geven. De antwoor den waren als volgt: Alle afgevaardigden waren het er over eens, dat de Verenigde Naites moeten blijven bestaan. Enkelen waren van mening, dat het handhaven van de vrede thans een bereikbaarder zaak was, dan op het tijdstip van in stelling der Ver. Naties. Anderen zeiden dat het slechts aan de Generaal Mark Clark, de ge allieerde opperbevelhebber in Japan en Korea, heeft te Tokio 'i! verklaring uitgegeven, waar in hij ontkent dat de Ver. Na ties of een deel van haar strijd krachten zich ooit met bac teriologische oorlogvoering heb ben bezig gehouden. De verklaring is het antwoord cp hernieuwde beschuldigingen via radio-Peking. „Inplaats van het betekenis loze jargon van pseudo-geleer- den komt radio-Peking nu met ongeloofwaardige verklaringen die aan gevangen genomen Amerikaanse militairen worden toegeschreven", aldus de gene raal. „Het is twijfelachtig, of die verklaringen ooit over de lippen van Amerikaanse vliegers kwa men, maar als dat zo is, zijn zij het gevolg van geest-annuleren de methoden van de communis ten. De vliegers dragen daaraan geen schuld en zij hebben mijn diepste medeleven als zij die op die wijze misbruikt hebben". Ver. Naties was te danken, dat de wereld niet dichter bij de der de wereldoorlog staat. 24 der 33 afgevaardigden wa ren van mening dat de beslissing, om tegenstand te bieden aan de onuitgelokte communistische aan val in Korea, „één der grootste stappen is geweest, die de Ver enigde Naties hebben gedaan om de zaak van de vrede te bevorde ren". Er hebben geen afgevaardigden m communistische staten aan deze meningspeiling onder diplo maten der Ver. Naties deelgeno men. Eén der 33 afgevaardigden, die werden verzocht hun mening te geven, was de Nederlandse ver tegenwoordiger, de heer D. J. von Balluseck. In antwoord op de vraag, wat z.i. de gewichtigste stap was, die de Ver. Naties zouden moeten doen, om een grote wereldoorlog te voorkomen, antwoordde Von Balluseck: „De instelling, be scherming en versterking der ge meenschappelijke veligheid. Doch tezelfdertijd moeten de Ver. Na ties er naar blijven streven de toestanden op maatschappelijk en economisch gebied in de gehele wereld te verbeteren. Alle diensten van de Italiaan se burgerluchtvaart waren gis teren stopgezet als gevolg van een staking van de piloten, die loonsverhoging verlangen. HEDEN: TERNEUZENLuxor Theater 8 uur: Bicsc. De mijnen van koning Salomo. Concertgebouw, 3, 4, 5 en 6 uur: Reportage van de wa tersnoodrampfilm. Gemeentehuis, 10.30 uur: Aanbesteding riolerings-, be stratings- en grondwerken te Sluiskil; 11 uur: Aanbeste ding bouwen L. O-school met gymnastieklokaal. AXEL: Het Centrum, 8 uur: Biosc. Het gevloekte zeil schip. MORGEN: TERNEUiZEN: Luxor Theater 8 uur: Biosc. De mijnen van koning Salomo. Wanneer men de aantallen ge borgen en tevens geïdentificeer de stoffelijke overschotten, het aantal aangespoelde slachtoffers, waarvan de plaats van herkomst niet vaststaat en de aantallen bij het informatiebureau van het Ned. Roode Kruis als vermist te boek staande personen bijeentelt, zou het totaal aantal slachtoffers van de watersnoodramp 1487 be dragen. Gerangschikt naar eilanden en plaats van herkomst luiden deze gegevens van het Roode Kruis gespecificeerd als volgt: De vierjarige Tony Gerrits zal zich niet gerealiseerd hebben, dat hij gisteren samen met luite nant-generaal Alons aan de snert heeft gezeten. Het zal hem er niet minder om gesmaakt heb ben, evenmin als de duizenden Nijmegenaren, die dit smakelijke Hollandse gerecht hebben gege ten. Dinsdagmorgen is namelijk met een schetterende fanfare van het muziekcorps van de luchtvaarttroepen de operatie snert" begonnen. De „vreed zaamste" veldslag, waartoe een generaal in de geschiedenis der krijgskunst ooit het bevel heeft gegeven. Zo leidde Dinsdagmor gen luitenant-generaal Alons, de directeur van het nationaal ram penfonds, deze operatie in. De overwinning in deze veldslag laten wij voor wat zij is, want er was al gauw voor ruim 25.000 snert besteld en dit betekent, dat de koks van de luchtvaarttroe pen 30.000 liter in hun pannen Toen het er om ging, geld bij een te krijgen, sloegen alle groe pen der bevolking van Nijmegen de handen ineen. Groentenhande- laren hebben eendrachtig ge zorgd voor 800 kilo prei en selde rij; de bond van graanhandelaren droeg 600 kilo erwten van de nieuwe oogst bij en de slagers en grossiers kwamen, of ze „holle bolle Gijs" moesten bedienen, eendrachtig aan met 2000 kilo kluif, staart, merg en pootjes, alles tegen inkoopsprijs of gra tis. Er reden wagens van de luchtvaarttroepen rond naar scholen, die voor elke klasse por ties hadden besteld, naar zieken huizen, kantoren enz. De mannen hadden tot hun spijt geconsigneerd gezeten in verband met de ramp. Ze ston den te springen om naar de be dreigde gebieden te gaan, doch zonder materiaal had het weinig zin en daarom zijn ze thuisge houden. Dubbel enthousiast wa- klaarmaakten en daarnaast nog ren ze daarom toch iets te kun- hun gewone werk deden. De Britse onderminister voor Zaken betreffende het gemene best, John Foster, heeft in het Lagerhuis verklaard, dat de re gering weer de vooroorlogse mi- gratieraad zal instellen voor het uitbrengen van advies inzake de Britse migratie-politiek. De minister zeide het er mede eens te zijn, dat eeni groot deel der immigranten in delen van het gemenebest Britten dienden te zijn. In de 7 jaar sinds de oorlog waren er 700.000 immi granten in landen van het ge menebest gekomen. Van hen waren er 350.000 Brits. Een Britse immigrant kostte Australië vier maal meer dan een goed geoefende handwerks man uit Duitsland. De emigratie uit Europa dien de volgens hem nooit beneden de 250-000 te komen en van dit aantal dienden 150.000 emigran ten Brits te zijn. iZou men dit getal niet hand haven, dan zouden de bewoners van de dominions in 15 jaar niet meer „Brits zijn, zoals wij hen vandaag kennen". Het Britse gemenebest zou niet al- nen doen om de nood te lenigen en stralend reden ze met hun potten en pannen door de stad om de burgers van Nijmegen en omgeving van snert te voorzien. Het succes van de ten bate van het Nationale Rampenfonds door het L.S.K-commanUo te Nijmegen op touw gezette ver koop van soldaten-snert, is zo groot, dat de gisteren en heden beschikbare hoeveelheid uitver kocht is. Men heeft besloten op 3 Maart een nieuwe „snert-verkoop-dag" te organiseren. Men hoopt dan weer 10.000 liter aan de Nij meegse man en vrouw te kun nen brengen. De totale opbrengst begroot men op ongeveer 30 000. ZEELAND. Zeeuws-Vlaanderen Hoek Hontenisse Terneuzen Vogelwaarde Zaamslag Walcheren Veere Vlissingen ver- ge- to- mist borgen taal - 1 1 4 5 9 1-1 2 2 1 1 14 Zuid-Beveland: 3 3 's-Gravenpolder 1 1 1 1 Kapelle 2 2 Krabbendijke 2 1 3 28 30 58 Oudeiande 3 3 Rilland-Bath 13 13 1 1 Wolfaarisdijik 2 10 12 Yerseke 2 2 37 62 99 Noord-Beveland Kortgene 37 37 Wissenkerkc 1 1 38 38 Tholen: 6 50 56 St. Philipsland: 6 7 13 Schouwen-Duiveland 3 3 Bruinisse 2 2 Burgh 10 10 Dreischor 1 1 2 1 1 3 3 98 46 144 1 1 2 23 6 29 85 15 100 Serooskerke 15 15 Zierikzee 3 16 19 Zonnemaire 1 1 227 104 331 De vereniging van Nederland se gemeenten heeft meegedeeld, dat voor adoptie door Beemster, Beets, Broek in Waterland, Edam, Graft, Upendam, Jisp, Katwoude, Kwadijk, Landsmeer, Middelie, Monnikendam, Ocst- huizen, Purmerend, De Rijp, Warder en Wijdewormer, in de eerste plaats in aanmerking ko men Ellewoutsdijk en Driewegen op Zuid-Beveland. De gemeenten hebben te ken nen gegeven gezamenlijk aan het hulpverleningswerk te wil len deelnemen. De netto-opbrengst van de nationale reclasseringsdag 1952 was 257.489,21 tegen 244.804,28 in het jaar daar voor. In Zeeland was de opbrengst 5-733,28. Maarschalk Wassiliy Sokolofs ky, de nieuwe stafchef van het Sowjetleger, heeft in de „Praw- da" geschreven, dat de „Ameri kaanse imperialisten, bezeten door een manie voor wereld overheersing, een nieuwe plun deringskruistocht tegen de Sow- leen uiteen vallen, doch het zou j jet-Unie trachten te organiseren." eenvoudigweg wegsmelten. „De Sowjet-Unie blijft zich aan haar vredespolitiek houden, al dus de generaal, maar dit moet niet worden opgevat als zwak heid, want „de Sowjet-Unie is thans sterker dan. ooit en meer dan ooit in staat een krachtproef te doorstaan". Hi i schreef zijn artikel ter ge legenheid van de dag van het rode leger. Het 8223 brt. metende motor tankschip „Caltex Nederland", dat Vrijdag j.l. van Rotterdam naar Sidon (Israël) was ver trokken, is Dinsdag wegens ma- chineschade in de Rotterdamse haven teruggekeerd om gerepa reerd te worden. Het IK.L.M.-personeel in bin nen- en buitenland heeft tot op heden 165.000 bijeen gebracht voor het Rampenfonds. Het parlement van de Cana dese provincie Quebec heeft 35.000 dollar bestemd voor hulp aan de slachtoffers van de overstromingen in Nederland, België en Engeland. Door het personeel van de N.V. Ned. kabelfabriek werd in haar bedrijven te Delft en te Alblas- serdam resp. 19.697,50 en j 11.806,42 bijeengebracht voor het nationaal rampenfonds. Niettegenstaande in het bedrijf te Alblasserdam schade werd on dervonden door de hoge water stand en het bedrijf ca twee we ken moest worden stilgelegd, werd het totaalbedrag door een bijdrage van de vennootschap ge bracht op 65.520, Een landbouwer in de gemeen te Roden in Drenthe heeft aan de dagbladpers in de noordelijke provincies en de regionale om roep Noord een beste driejarige dragende vaars aangeboden ten bate van het nationale rampen fonds. De noordelijke pers en ra dio trachten nu door een wed strijd, van het publiek te weten te komen, wat de naam van deze koe zal zijn. Door bijfrankering met vijftig cent van de briefkaar- De Sowjetbladen drukten voorts ten, waarop de naam der koe dagorders af, waarin wordt aan- moet worden vermeld, hoopt men gespoord tot „steeds toenemende van deze rampenfondskoe een waakzaamheid en de hoogste mi- „gouden koe" te maken, litaire paraatheid". De winnaar van de wedstrijd door Allan Penning 34) (Nadruk verboden.) Het nationalistisch Chinese ministerie van Buitenlandse Za ken heeft aanbevolen het vriendschaps- en bondgenoot schapsverdrag tussen nationa listisch China en de Sowjet- Unie, dat in Augustus 1945 te Moskou werd getekend, officieel ongeldig te verklaren. „Kapitein Wins, maar ik heb U al last genoeg bezorgd. Mocht ik, of mijn vader, U te eniger tijd van dienst kunnen zijn, dan kunt U er van op aan, dat U volkomen op ons kunt rekenenIk hoop dat het niet de laatste maal is dat ik U ontmoet en dat U ons een bezoek zult brengen. Op het thee-uur ontvangen wij iedere dag en ik behoef U niet te zeg gen, dat Buddy en ik blij zullen zijn U te zien Joviaal stak ze hem een slanke elegante hand toe, die in de greep van Peter's enorme mannenhand scheen te verdrinken. Toen wandelde ze weg; Buddy, aan het rood leren riempje, drib belde als een stout kind achter haar aan. Als in een droom staarde Peter haar na, totdat zij in een bocht van het pad verdwenen was. Toen waakte hij op. „Grote genade, wat een onbe schrijfelijke bof!" De dochter van de gouverneur, de Memsahib van Hongkong! De vesting was genomen, want hij kwam reeds lang genoeg in Hong kong om te weten, hoe haar va der, die reeds weduwnaar was sedert Winny's geboorte, aan het lijntje van zijn enige dochter liep. Met volkomen blinde liefde ver vulde hij elke wens; haar wil was gebod en Winny, die dit maar al te goed wist, maakte inderdaad, wanneer ze een of andere gril in haar hoofd had, van tijd tot tijd misbruik van het zwak van haar vader. De volgende dag reeds maakte Peter Wins zijn opwachting. Hij had freule Winny eerst getelefo neerd en aan de andere zijde van de lijn had het stemmetje van de Memsahib zó vriendelijk geklon ken, als ware een jeugdvriend uit de dood herrezen. „Kom maar zo vroeg mogelijk en trek U niets aan van de ouwe Hij lijkt op het eerste gezicht zuur, maar in werkelijkheid is hij een doodgoeie sul, hoor!" De gehele kolonie zou een be roerte nabij zijn geweest, indien ze had geweten, hoe de waardige gouverneur tegenover een wild vreemde indringer werd beschre ven. En dat nog wel tegenover de kapitein van een vrachtzoe kertje, dat aan de ketting lag. Peter Wins was geen vrouwen jager, hij was dolverliefd op zijn eigen Eve en hij had geen enke le behoefte aan andere liefdes avonturen. Maar dat wil niet zeg gen, dat hij niet in vrouwenogen kon lezen; dat hij in {Ie ogen van freule Winny niet iets had ge zien, waarvoor menig man in de betrekkelijk kleine kolonie een fortuintje zou geven. Freule Win ny had met iets meer dan bewon dering naar de man in hem ge keken en Peter Wins had zich een ogenblik gevoeld, of hij geen boord om had of dat er een an dere afschuwelijke leemte in zijn toilet was. Hij wist, dat een flirt partij van hem werd verwacht. Hij wist, dat, indien hij niet voor gaf dodelijk verliefd op haar te zijn, zij hem zou bevriezen met één blik uit haar staalblauwe koude ogen; dat ze hem met een tergend sarcasme, zoals ze de agent had gedaan, zou vernede ren en kleineren. Eve, zijn vrouw, behoefde niets te vrezen, maar de comedie moest gespeeld worden. Het ging om zijn eerste liefde, de arme „Ping Ho," die nu reeds dagen met verzegelde luiken aan de ketting lag te dobberen. Met een grote bosi bloemen meldde hij zich aan het huis van de gouverneur. Zijn naam bleek een toverwoord en binnen enke le minuten zat hij achter de thee als intiem vriend. Slechts met de oude gouverneur en zijn dochter, die tot grote verwondering van haar vader, zich verwaardigde eigenhandig thee te schenken. Het leek een aandoenlijk familie tafereeltje: schoonzoon in spé op visite. Of de gouverneur zuur was of niet, bleek slechts weinig. Na en kele oppervlakkige plichtplegin gen zweeg hij als het graf. Hij slurpte zijn thee, at afwezig een stuk cake en scheen met open ogen in zoete dommel te zijn ge- Van tijd tot tijd gluurde Peter Wins in zijn richting. „Zou hij maffen," dacht hij, „of zit ie mis schien een diepzinnig diploma tiek raadsel op te lossen?" De gouverneur was zijn wild. Hij mocht flirten zoveel Winny maar wilde, maar hij moest het oog op zijn prooi houden. En ondertussen viste Winny om complimentjes, die haar door de gezagvoerder met lepels wer den gevoerd. Zij vroeg hem het hemd van zijn lijf en Peter ant woordde trouw als een school- joh, dat examen doet. O, wat verrukkelijk lijkt het me, om zeeman te zijn," jubelde Win ny, „en dan op je eigen schip. Vandaag hiermorgen daar nooit gebonden door stijve conventies en allerlei verplich tingennooit verveeld te wor den door mensen die je niet in teresseren en maar zitten te kletsen tot je er naar van wordt. Niets dan de wijde, wijde zee en de lucht en de gezichts einderliefde in elke haven Ja, ja," lachte ze, „we weten het allemaalzeelui, die laten zich door niets en niemand bin den." (Wordt vervolgd.) zal op symbolische wijze de koe met de door de actie behaalde bedrag, aan het rampenfonds aanbieden. De in Den Haag woonachtige Franse lithograaf Louis Favre heeft drie van zijn Litho's afge staan, waarvan de opbrengst bij verkoop ten goede zal komen aan de slachtoffers van de waters nood. De litho's zijn geëxposeerd bij de boekhandel Bouchez aan het Noordeinde. De actrices en acteurs van de comedie Frangaise zullen in de Salle Richelieu een voorstelling geven, waarvan de recette be stemd is voor de slachtoffers van de getroffen gebieden in Neder land, België en Engeland. Het kleine plaatsje Cranves Sales (Haute Savoie), dat onge veer 500 inwoners telt, heeft voor de slachtoffers bijeenge bracht frs. 101.000. In hetzelfde gebied van Annemasse heeft het Roode Kruis reeds meer dan frs. 300.000 ingezameld en een wagon aan goederen. Gezien de talloze informaties, die betreffende de route voor het verkeer naar het Zuiden bij de K.N.A.C. worden ingewonnen, wijst de automobielclub er nog eens met nadruk op, dat alle ver keer over de Moerdijk is ge stremd. Men dient te rijden over Utrecht, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda. Het gpreekt vanzelf, dat de be trokken instanties alles zullen doen om de vitale verbinding over de Moerdijkbrug zo spoedig mogelijk te herstellen. Teneinde nog eens in het licht te stellen, hoe belangrijk deze verbinding is, heeft de K.N.A.C. berekend welke extra-kosten het wegverkeer moet maken. Zo wordt per week voor 120.100 aan benzine extra verreden. De algemene schade voor het verkeer kan worden begroot op 1-25 millioen per 25 werkdagen. In het Februari-nummer van „Nederlands Fabrikaat" schrijft de Kousenfabriek Hin N.V. te Haarlem, onder de titel „Ellendi ge Mentaliteit", o.a. 't volgende: ..Het lijkt wel of een artikel niet goed mag zijn, als duidelijk blijkt, dat het in Nederland ge fabriceerd is. Neen, het buiten landse product, dat is pas je ware! Wij hebben het meegemaakt, dat een fijne nylon-dameskous, keurig en smaakvol opgemaakt in Nederlandse tekst, werd afge kamd met de opmerking: „die kous is niets, maar dat merk (Amerikaanse verpakking) is het neusje van de zalm en zó sterk!" Laten nu beide merken van onze fabriek afkomstig zijn en van precies dezelfde grondstof fen op dezelfde machines ge breid! Alleen het uiterlijke ver pakkingsjasje was anders. Wij geloven, dat verder com mentaar hier overbodig is."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2