Minister Staf over de militaire hulpverlening Weerstand van bevolking bij de evacuatie van üerikzee Noodgebieden alleen bereikbaar bij dringende noodzaak De Verenigde Staten en communistisch China Burenhulp in de ware zin des woords dankt Lord Alexander De lading aan boord van de Italiaanse tanker Miriëila Oogst eerste avond f803.503,77 WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON-eo HAANSTANDEN Verklaring van republikeinse af gevaar d igde Prins Bernhard Gunstig vooruitzicht voor komende springtij Grote brand te Saigon m 99 v.m. n.m. v.m. n.m. Ernstig spoorwegcnge.uk Italië Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55 -57 Terneuzen Telefoon 2510 NA 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Lcssö nrs 8 ct MAANDAG 16 FEBRUARI 1953. 8e Jaargang No. 2268. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pet advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur „In de nood leer je je vrienden kennen". Aan de hand van dit thema hebben de minister van Oorlog en van Marine en de staatssecretarissen van Oorlog en Marine, vice-admiraal H. C. W. Moorman en mr F. J. Kranen burg een overzicht gegeven van de hulp die het militaire appa raat bij de watersnood heeft ver leend. Tevoren had de minister reeds aan de militaire attaché's van de betrokken landen en aan de mi litaire commandanten van bui tenlandse onderdelen zijn erken telijkheid overgebracht voor het werk dat hun troepen in deze verricht hebben. De minister noemde dit „buren hulp" in de ware zin des woords. Burenhulp die geheel ongevraagd verleend werd en die vaak reeds op gang was voordat daar offi cieel kennis van was gegeven. Zo waren Zondagmiddag al Belgische militairen over de grens gekomen en direct aan het werk geslagen, zonder dat offi ciële instanties wisten dat ze er waren. Zondagmiddag reeds waren er al aanbiedingen voor hulp uit het buitenland en men had daar toen Prins Bernhard heeft in zijn kwaliteit van inspecteur-generaal van de kon. landmacht, de Britse minister van Landsverdediging, lord Alexander de volgende bood schap doen toekomen: „Ik wens uitdrukking te geven aan mijn oprechte erkentelijkheid voor de bewonderenswaardige en onschatbare hulp, die de kon. marine, het Britse leger en de En gelse luchtmacht tijdens onze gro te beproeving hebben verleend in dezelfde kameraadschappelijke geest die ons immer heeft ver bonden". Lord Alexander heeft met de volgende woorden geantwoord: „Ik ben zeer erkentelijk voor uw vriendelijke boodschap en uw dankbetuiging ter gelegenheid van de hulp, die onze strijdkrach ten u hebben kunnen bieden bij de grote ramp, die uw land heeft getroffen". reeds het apparaat gereed om zo snel en zo efficiënt mogelijk op te treden. ,,Zó groot was de hulpverlening en zó treffend de internationale samenwerking, dat ik me soms wel even afgevraagd heb: „Zou den wij dat óók zo gedaan heb ben". aldus de minister. „Het grootste compliment dat ik de buitenlanders maken kan is, dat ze net zo hard gewerkt hebben als de Nederlandse mili tairen", zo zeide ir Staf. „Ze hebben geleefd in slecht weer, geslapen in schuren, op stro en soms in de buitenlucht, ze hebben zich moeten behelpen met eten en met alles, maar ze hebben gewerkt als tijgers en leeuwen". „De meesten willen eigenlijk de 17e Februari niet weg. Ze hebben in deze dagen hart voor de zaak gekregen en voor mij is het een belevenis geweest hun officieren te ontmoeten en te zien hoe vol ledig ze met de gehele situatie op de hoogte zijn". De militairen hebben hier en daar het spit afgebeten, doch de minister vond het tijd thans de werkzaamheden over te dragen aan andere instanties, ook al om dat zich nu soms al de situatie voordoet, dat de moeilijkste ob jecten aan de militairen worden overgelaten. Dit moge dan de eerste twee weken nodig zijn ge weest, thans is het tijd weer te rug te gaan tot de normale vre- desbevelvoering. In deze weken heeft het gehele militaire apparaat van eigen en buitenlandse troepen gestaan on der de territoriale bevelhebber, lt.-gen. D. C. Buurman van Vree den. Mocht straks nog onver hoopt weer militaire bestand no dig zijn, dan zullen in eerste in stantie de commandanten van de militaire afdelingen daarmede worden belast. Competentiemoeilijkheden heb ben zich in dit internationale „hulpverleningsleger" niet voor gedaan en het competentievraag- stuk is evenmin aan de orde ge komen tussen militaire en civiele overheden. Er is slechts voor één doel gewerkt: hulp te verlenen en een grotere ramp voorkomen. In deze dagen is gebleken wat men met de krijgsmacht kan doen en de minister noemde dit zeer hoopgevend. Het grote voordeel van de militaire hulpverlening is geweest, dat men direct operatio neel kon werken, ook als er bur gers ingeschakeld werden. Ir Staf knoopte hieraan de opmerking vast, dat thans wel de noodzaak gebleken is van een gewestelijke gecentraliseerde bevelvoering voor het civiele apparaat. Wat van de militaire hulpverle ning na de 17e nog zal blijven zijn waterzuiveringsinstallaties, een aantal ducks en wat zoeklich ten. De helicopters zullen weer vertrekken, doch als ze nodig zijn kunnen ze binnen twee uur weer terug zijn. Het is verbazingwekkend ge weest hoe de buitenlanders zich aan de „speciaal voor hen zo moeilijke omstandigheden hebben aangepast. „De piloten van de he licopters wisten net zo goed de weg als ik", aldus de minister „en bovendien spraken ze de Volgens de standen van de rijkswaterstaat was het gister middag om 3.55 uur hoog water te Hoek van Holland en de tabel geeft een stand aan van 119 cen timeter boven N.A.P. Zo hoog is het water echter niet gekomen, want de stand was op genoemd tijdstip - vijf minuten voor vier 100 centimeter. Hieruit zou dan ook geconcludeerd kunnen worden, dat het springtij geen verontrustende hoogte zal aan nemen. plaatsnamen ook nog goed uit". De Franse genisten hebben hun grote waarde bewezen. De dijk tussen Halsteren en Steenbergen is practisch alleen door de Fran sen aangelegd en in de wandeling heet deze dijk dan thans ook de „Franse dijk". Tussen Tholen en het vaste land fungeert trans door het wa ter een militaire busdienst met vrachtwagens. De opbrengst daarvan komt ten goede aan het nationaal rampenfonds. Destijds is gemeld, dat twee on derofficieren wegens plichtsver zuim bij de ramp gedegradeerd zijn. Bij dit zelfde onderdeel zijn echter twee andere onderofficie ren ter plaatse bevorderd voor hun uitstekend werk. Achteraf is gebleken dat de Westkappelse zeedijk, die in 1944 reeds vernield werd, ook nog een behoorlijke deuk heeft gekregen. Met man en macht is er aan ge werkt om de dijk te houden en dank zij het energiek optreden van de burgerij en de plaatselijke troepen-commandant is dat ge lukt. „Een verzoek van de radio om een militaire avond te organise ren hebben wij afgewezen", aldus de minister. „Wij gaan geen eigen lof bezingen, voor de sol daat was dit werk een plicht en hij is er trots op dat hij het heeft kunnen doen". De buitenlandse troepen zullen onofficieel in de gelegenheid worden gesteld om nog wat meer van Nederland te zien en dan zul len zij bemerken, dat dit land ook nog iets anders heeft dan water, modder, sneeuw, regen en kou. Het gerechtshof te Venetië heeft Zaterdag bepaald, dat voor lopig beslag zal worden gelegd op de lading olie aan boord van de „Miriella", de Italiaanse tank boot die enige uren tevoren uit de Perzische oliehaven Abadan was aangekomen. De zaak was aanhangig ge maakt door advocaten van de „BEURZEN OPEN, DIJKEN DICHT". Radio en televisie hebben Za terdagavond bewezen, dat zij een grote rol zullen meespelen in de actie voor het rampenfonds. In de eerste Zaterdagse uitzen ding van „Beurzen open, dijken dicht" stroomden geld, initiatie ven en gelukkige voorbeelden van geldinzamelingen in de luidspre ker en op het televisiescherm en de oogst van deze avond mag er zijn: ruim driekwart millioen. Brits-Iraanse oliemaatschappij, die stelt dat de olie, welke in Per- zië gewonnen wordt zolang de schadevergoeding voor haar ge nationaliseerde eigendommen in Perzië niet geregeld is, haar toe behoort. Het gerechtshof deed zijn uitspraak in een speciale zit ting. Men was inmiddels reeds be gonnen met het leegpompen van de „Miriella". Men dacht de 5.000 ongeveer 14 dagen gemoeid zu'>- ton olie in dertig uur te kunnen lossen. De kapitein van de tankboot was bij zijn aankomst te Venetië welkom geheten door een aan tal Perzen en Italianen. De echt genote van de Perzische ambas sadeur te Rome overhandigde hem een grote bos anjers. De am bassadeur, Ali Mansour, noemde kapitein Mazzeo „een held", om helsde hem en overhandigde hem een zilveren sigarettendoos met inschrift. Het beslag geldt voor vijftien dagen. In die tijd zal de rechter uitmaken of de olie, zoals de Brits-Perzische oliemaatschappij het stelt, van haar „gestolen" is, dit op grond van het nog niet be talen van schadevergoeding voor haar in Perzië genationaliseerde bezittingen. REBUS PRIJSVRAAG VAN PRINSES BEATRIX BRACHT 100.000 OP. In alle stilte gezien de wa tersnood is dezer dagen onder leiding van notaris Abma en ten kantore van de Nederlandse Han del Mij te Amsterdam de trekking gehouden van de door prinses Beatrix ontworpen en getekende rebusprijsvraag ten bate van het erefonds voor oud-verpleegsters. De hoofdprijs, een Fiat automo biel, viel ten deel aan mevr. G. Vermeulen-Jentjens te IJssel- steyn (L.). Alle 1029 prijzen, waaronder vijftien bromfietsen zullen de winnaars franco worden toegezonden. De vele duizenden briefkaarten gaan nu naar het hoofdkantoor te Amsterdam, waar de opbrengst der extra frankeringen zal worden vastge steld. Naar schatting zal dank zij de prijsvraag ruim honderduizend gulden in de kas van het ere fonds voor oud-verpleegsters kun nen worden gestort. Het aantal inwoners van Zie- rikzee dat Zaterdag volgens de voorschriften geëvacueerd zou worden, is niet bereikt. De voornaamste reden hiervan was, dat er een zekere weerstand tegen de evacuatie onder de be volking was voorgekomen. Een tweede oorzaak was gelegen in het feit, dat tengevolge van de onoverzichtelijke toestand er meer mensen vrijwillig bleken te zijn geëvacueerd dan oorspronke lijk werd aangenomen. Hierdoor was de raming van het aantal mensen, dat geëvacueerd moest worden, lager geworden. De gemeenteadministratie heeft Zaterdag op volle toeren gewerkt, bij het registreren van de bevol- t Van vele zijden, ook van hen, die transporten moeten verrich ten in het belang van de hulpver lening en herstelwerkzaamheden, ontvangt de A.N.W.B. verzoeken om inlichtingen betreffende de medegedeeld door het K. N. M. I. te De Bilt, geldig van Maandag ochtend tot Maandagavond. Overwegend droog weer. In de ochtend hier en daar mist en matige vorst. Overigens overdrijvende wolkenvelden, over wegend droog weer en lichte vorst tot temperaturen om het vriespunt. Matige tot zwakke wind, overwegend tussen N. en O. DINSDAG 17 FEBRUARI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden ZON 3.56 4.25 4.31 5.00 5.11 5.40 5.21 5.50 MAAN Febr. 17.53 8.18 20.22 17.55 8.32 21.51 17.57 8.47 23.20 bereikbaarheid van de verschil lende rampgebieden. In het algemeen moet ieder een, die niet bij deze werkzaam heden betrokken is, het reizen naar de noodgebieden worden ontraden. Daarenboven zijn strenge maatregelen tot 't tegen gaan van onnodige bezoeken ge troffen, teneinde op de wegen stagnatie van het hulpverkeer te voorkomen. Deze politie-contro- iemaatregelen, alsmede de aan- vraag-regeling voor verguningen zijn onderling sterk verschillend. Speciaal ten dienste van hen, die bij hulp- of herstelwerkzaam heden zijn betrokken, geeft de A.N.W.B. een overzicht van de bereikbaarheid van verschillende gebieden. ZEELAND. De toelating tot de noodgebie den in Zeeland is sterk afhanke lijk van plaatselijke omstandig heden. Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren, Zuid- en Noord-Beveland zijn uitsluitend te bereiken via Bel gië. In Zeeuws-Vlaanderen zijn alle plaatsen te bereiken behalve Ossenisse, waarvoor een vergun ning nodig is, die kan worden aangevraagd te Kloosterzande. Op Walcheren zijn met uitzon dering van Kleverskerke en een gedeelte van Arnemuiden even eens alle plaatsen normaal te be reiken. De verbinding van Middelburg naar Zuid-Beveland gaat via we gen door de Sloepolder, welke met pijlen zijn aangegeven en waarop éénrichtingverkeer is in gesteld. Wagens met een gewicht groter dan 5V2 ton, worden niet toegelaten. Niet te bereiken op Zuid-Beve land zijn: Oostkerke, Ellewouts- dijk, Baarland, Oudelande, Krui- ningen, Waarde, Oostelijk Ril- land-Bath. Voor toegang uit Brabant moet te Korteven bij Bergen op Zoom 'n post van de marechaus- sée worden gepasseerd. Er is hier strenge controle. Doorlatingsbe- wijzen kunnen worden aange vraagd in de Wilhelminakazerne te Bergen op Zoom. Normaal ver keer tussen KorteVen en Goes is onmogelijk. Op Noord-Beveland staan de plaatsen Geersdijk en Kortgene onder water. Vergunning voor een bezoek aan Noord-Beveland kan worden aangevraagd bij de gemeente Goes, Lange Kerk straat 3. Op Schouwen-Duiveland zijn alle wegen onbegaanbaar. Tholen is per auto niet te be reiken. De verbinding tussen Tholen en Halsteren wordt door militairen onderhouden. Er is hier een strenge controle. Een vergunning kan worden aange vraagd op het gemeentehuis te Halsteren. Ook tussen Bergen op Zoom en Halsteren moet een controlepost worden gepasseerd. Op Tholen zijn de plaatsen Sta- venisse, St. Maartensdijk, Poort vliet en een gedeelte van St. An- naland niet te bereiken. VEERDIENSTEN. Het veer VlissingenBreskens vaart normaal. Het veer KruiningenPerkpol- der vaart niet. Het veer TerneuzenHoede- kenskerke vaart thans weer nor maal (géén zware vrachtwa gens). king en het uitreiken van ver blijfsvergunningen. Een aantal bewoners, dat na de registratie niet in het bezit was gesteld van een verblijfsvergunning en des ondanks niet wilde evacueren, is zonder tegenstand door de politie in autobussen gedirigeerd. Gela ten volgden de mensen de aan wijzingen van de politiemensen en lieten have en goed achter om in veiligheid te worden gesteld. De politie controleert de verlaten wijken op eventuele achterblij vers.- jes de haven. Grimmig stonden de gezichten van de op elkaar ge pakte evacué's. Het afscheid viel zwaarder dan men hun kon aan zien. De vrouwen persten de lip pen op elkaar. De mannen mom pelden een boos woord. Bitter was de stetmming onder de men sen. Naast ons op de kade stond een groepje. Onder hen was een grondwerker. Hij begreep niet waarom hij weg moest. Hij liet zijn eeltige handen zien. Zaterdag kreeg hij de aanzegging met zijn gezin te vertrekken. Zijn werk voor de Heide-maatschappij bij het dijkherstel had hij in de steek moeten laten. „Willekeur, me neer", verzekerden de mannen, als zij het over de verblijfsver- l gunningen hebben. „Nog erger De droevige uittocht dan onder de Duitsers", zo lucht vorderde I te een hunner zijn gemoed, een slechts langzaam. Om kwart voor elf Zondagochtend zijn 125 eva cué's uit Zierikzee vertrokken. Met een sleepboot en een barkas van de Britse marine zijn ze naar de „Schelde" gebracht, die voor de haven met de „Lelie" ligt te wachten. De „Schelde" en de „Le lie" boden nog plaats voor hon derden anderen. Maar op de kade van Zierikzee zijn er nog maar enkelen achtergebleven. Of die honderden zullen komen? Ander half uur hebben zij, die geen ver blijfsvergunning hebben kunnen bemachtigen, in de koude noord oostenwind, die nauwelijks werd verzacht door de zon, staan wach ten. Wat tassen, koffers en man den en een enkele fiets en een kinderwagen vormden de trieste entourage. Zij moesten wachten op het water, hetzelfde water, dat hen uit hun woningen heeft ver dreven. De gaten in de dijk van het ha venkanaal veroorzaakten met het hoge tij een ware branding dicht bij de ingang. De „Schelde" en de „Lelie" kunnen niet in de haven komen. De kleine schepen durven het niet aan met zoveel passagiers het kanaal uit te va ren. Pas om 11 uur nam de storm iets af en verlieten deze scheep- Toegang tot het veer slechts met toestemming van de politie te Terneuzen. Het veer KatseveerZierikzee vaart viermaal per dag. Vergun ning aanvragen bij de gemeente Goes of bij de burgemeester van Zierikzee. Het veer Wolphaartsdijk— Kortgene is vervangen door een dienst KatseveerKortgene, af vaart zes maal per dag; vergun ningen eveneens te Goes aan vragen. Het veer VeereKamperland vaart normaal. Het veer Anna Jacoba-Zijpe vaart op ongeregelde tijden. De A.N.W.B. vestigt er nog maals de nadruk op, dat zij die de noodgebieden willen bezoeken, doch daartoe geen dringende noodzaak kunnen aantonen, door de controleposten NIET wor den doorgelaten. uitlating, die meer een aandui ding was van de heersende stem ming dan een tekening van de si tuatie. In het groepje stond een schoenmaker, die geen geluk had gehad met het trekken van een lot. Van iedere groep middenstan ders blijven er een of twee ach ter, wier bedrijf nog intact is. Het lot bepaalde wie. Zo was overeengekomen. Zaterdagavond hebben de middenstanders nog getracht van evacuatie te worden vrijgesteld. Het is niet gelukt. De schoenmaker haalde zijn schou ders op. „Veel werk was er toch niet meer met al dat rubber". De meesten in Zierikzee lopen op rubberlaarzen. Een kruidenier had zich er ken nelijk maar bij neergelegd. Zijn voorraden heeft hij zo goed als dat mogelijk was opgeborgen. Wat zal er van over zijn als hij eens zal terugkeren? Want te rugkeren zullen ze allemaal, het oude moedertje, dat haar klagend miauwende poes meesjouwt in een mand, de niet-begrijpende grondwerker, de middenstanders, de onderwijzers en de tientallen anderen. Zij zullen terugkeren als God het wil. Behalve de 125 Zierikzeeërs, die Zondagochtend naar Dor drecht zijn vertrokken, zijn Zon dag geen evacué's afgevoerd. Het gemeentebestuur heeft bepaald, dat zij, die geen verblijfsvergun ning hebben gekregen, tot Maan dag gelegenheid hebben hun ver trek voor te bereiden. Heden moe- ten zij Zierikzee verlaten. In to taal zullen dan 187 gezinnen ongeveer 750 personen moe ten zijn geëvacueerd. Gisteren is tijdens kerkdiensten wederom ge wezen op de noodzaak van eva cuatie van hen, die niet in het arbeidsproces zijn ingeschakeld. Politie houdt in de straten men sen aan om naar hun verblijfs vergunning te vragen. Bij het ontbreken daarvan wordt geen dwang uitgeoefend. Deze mensen wordt uiteengezet, waarom eva cuatie bittere noodzaak is. Dit zelfde gebeurt bij controle in de huizen. Daarbij wordt er nog op gewezen, dat de versterkte ge meentepolitie met het in Zierik zee gestationneerde detachement van de rijkspolitie de achter te laten eigendommen zal bescher men, waardoor voor niet weini gen de laatste weerstand om de stad te verlaten wordt weggeno men. Het gemeentetbestuur heeft voorts een speciale regeling ge troffen voor de middenstanders. De nog in Zierikzee aanwezige winkeliers, die moeten evacueren (ongeveer 25) krijgen 14 dagen tijd om hun voorraden in te pak ken en desgewenst mee te ne men. Hun gezinnen moeten ech ter vandaag vertrekken. Zij, die Zaterdag en Zondag al zijn weg gegaan, mogen enkele dagen te rugkomen. Mede dank zij deze soepelere maatregelen bestaat de hoop, dat de evacuatie vandaag zonder grote moeilijkheden wat de aangewezen 187 gezinnen be treft, haar beslag zal krijgen. Duizenden mensen zijn dakloos geworden door een grote brand, welke Zaterdagmorgen in een zuidelijke achterbuurt van Saigon heeft gewoed. Het vuur laaide hoog op boven de op elkaar ge drongen krotwoningen en de mensen liepen radeloos en jam merend door de straten, onmach tig toeziend hoe hun schamele bezit in korte tijd door het voort razende vuur werd verslonden. Aan het begin van het Vietna mese Nieuwe-jaar wordt deze brand door de bevolking uitge legd als een slecht voorteken. Mogelijk is de brand ontstaan bij het wierookbranden, zoals dit in alle huizen ter ere van de voor ouders geschiedt. Alle beschikbare brandweerma teriaal werd naar de brandende wijk gedirigeerd. FRANS MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT. Een viermotorig vliegtuig van de Franse luchtmacht is in de nacht van Vrijdag op Zaterdag nabij Chevry Cossigny in de om geving van Parijs neergestort. Alle zes leden van de bemanning kwamen om het leven. De sneltrein Bari-Napeis is Zon dag in de buurt van Benevento met grote snelheid uit de rails gelopen. Volgens de eerste berichten zijn minstens 21 personen omgeko men. Negen wagens kantelden -en een tiende botste tegen het ge bouw van 'n electriciteitsbedrijf. Onder de slachtoffers bevinden zich geen buitenlanders. Van de 25 personen, die naar een zieken huis werden overgebracht, zou den er vier ernstig aan toe zijn. 46 personen werden ter plaatse verbonden. De machinist en zijn assistent, die in een ziekenhuis zijn opge nomen, staan onder politiebewa king. Volgens de stationschef van Benevento reed de trein veel te snel in de bocht voor het station, waar het ongeluk gebeurde. Het Amerikaanse congres wenst vergrote druk op commu nistisch China. Het schijnt echter dat men thans minder naar een marine-, dan wel naar een econo mische blokkade van het Chinese vasteland streeft. Met een „eco nomische blokkade" wordt een overeenkomst tussen alle rege ringen der Verbondenen bedoeld, waarbij vrijwillig een verbod wordt ingevoerd op de uitvoer van goederen naar communis tisch China. Dit verbod zou zo wel voor de z.g. „strategische goederen", als voor andere waren moeten gelden. Het wekt de indruk dat de lei ders der Verenigde Staten op di plomatiek en militair gebied de congresleden er van hebben we ten te overtuigen, dat beter kan worden afgezien van een marine blokkade, omdat: 1. hiervoor de medewerking der Amerikaanse bondgenoten nodig is en speciaal die van Groot-Brit- tannië niet zal kunnen worden verkregen. 2. er ernstig gevaar zou ont staan voor een volslagen oorlog met communistisch China, vijan delijk optreden tegen Russische schepen en oorlog met de Sow- jet-Unie zelf. De republikeinse afgevaardig de voor Californië Patrick Hil lings heeft aan een diner ter ge legenheid van „Lincoln Day" ver klaard, dat de regering-Eisenho- wer spoedig een blokkade van de Chinese kust zal instellen en een campagne zal beginnen om op stand en sabotage in de commu nistische landen aan te moedigen. Hillings, die de naaste medewer ker was van vice-president Nixon in de verkiezingscampagne, voeg de er aan toe, dat de blokkade ten doel had, druk te oefenen op de communistische troepen in Ko rea. De campagne voor het aan moedigen van opstand en sabo tage in de communistische lan den zou waarschijnlijk gevoerd worden onder leiding van Harold Stassen, de directeur van de M.S. A. De Amerikaanse afgevaardig de kondigde tenslotte aan, dat „de stem van Amerika", die op het ogenblik onder het State De partment ressorteert, gereorgani seerd en een afhankelijke organi satie zal worden „met bekwaam personeel, dat instaat is onze me ning in de andere landen weer te geven".

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1