Minister Staf over de militaire hulpverlening
Weerstand van bevolking bij de evacuatie
van üerikzee
Noodgebieden alleen
bereikbaar bij
dringende noodzaak
De Verenigde Staten
en communistisch
China
Burenhulp in de ware zin des woords
dankt
Lord Alexander
De lading aan boord van de
Italiaanse tanker Miriëila
Oogst
eerste avond
f803.503,77
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON-eo HAANSTANDEN
Verklaring van
republikeinse
af gevaar d igde
Prins Bernhard
Gunstig vooruitzicht
voor komende
springtij
Grote brand
te Saigon
m
99
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Ernstig
spoorwegcnge.uk
Italië
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55 -57 Terneuzen
Telefoon 2510 NA 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Lcssö nrs 8 ct
MAANDAG 16 FEBRUARI 1953.
8e Jaargang No. 2268.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pet
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
„In de nood leer je je vrienden
kennen". Aan de hand van dit
thema hebben de minister van
Oorlog en van Marine en de
staatssecretarissen van Oorlog
en Marine, vice-admiraal H. C. W.
Moorman en mr F. J. Kranen
burg een overzicht gegeven van
de hulp die het militaire appa
raat bij de watersnood heeft ver
leend.
Tevoren had de minister reeds
aan de militaire attaché's van de
betrokken landen en aan de mi
litaire commandanten van bui
tenlandse onderdelen zijn erken
telijkheid overgebracht voor het
werk dat hun troepen in deze
verricht hebben.
De minister noemde dit „buren
hulp" in de ware zin des woords.
Burenhulp die geheel ongevraagd
verleend werd en die vaak reeds
op gang was voordat daar offi
cieel kennis van was gegeven.
Zo waren Zondagmiddag al
Belgische militairen over de
grens gekomen en direct aan het
werk geslagen, zonder dat offi
ciële instanties wisten dat ze er
waren.
Zondagmiddag reeds waren er
al aanbiedingen voor hulp uit het
buitenland en men had daar toen
Prins Bernhard heeft in zijn
kwaliteit van inspecteur-generaal
van de kon. landmacht, de Britse
minister van Landsverdediging,
lord Alexander de volgende bood
schap doen toekomen:
„Ik wens uitdrukking te geven
aan mijn oprechte erkentelijkheid
voor de bewonderenswaardige en
onschatbare hulp, die de kon.
marine, het Britse leger en de En
gelse luchtmacht tijdens onze gro
te beproeving hebben verleend in
dezelfde kameraadschappelijke
geest die ons immer heeft ver
bonden".
Lord Alexander heeft met de
volgende woorden geantwoord:
„Ik ben zeer erkentelijk voor uw
vriendelijke boodschap en uw
dankbetuiging ter gelegenheid
van de hulp, die onze strijdkrach
ten u hebben kunnen bieden bij
de grote ramp, die uw land heeft
getroffen".
reeds het apparaat gereed om zo
snel en zo efficiënt mogelijk op
te treden.
,,Zó groot was de hulpverlening
en zó treffend de internationale
samenwerking, dat ik me soms
wel even afgevraagd heb: „Zou
den wij dat óók zo gedaan heb
ben". aldus de minister.
„Het grootste compliment dat
ik de buitenlanders maken kan
is, dat ze net zo hard gewerkt
hebben als de Nederlandse mili
tairen", zo zeide ir Staf.
„Ze hebben geleefd in slecht
weer, geslapen in schuren, op
stro en soms in de buitenlucht,
ze hebben zich moeten behelpen
met eten en met alles, maar ze
hebben gewerkt als tijgers en
leeuwen".
„De meesten willen eigenlijk de
17e Februari niet weg. Ze hebben
in deze dagen hart voor de zaak
gekregen en voor mij is het een
belevenis geweest hun officieren
te ontmoeten en te zien hoe vol
ledig ze met de gehele situatie op
de hoogte zijn".
De militairen hebben hier en
daar het spit afgebeten, doch de
minister vond het tijd thans de
werkzaamheden over te dragen
aan andere instanties, ook al om
dat zich nu soms al de situatie
voordoet, dat de moeilijkste ob
jecten aan de militairen worden
overgelaten. Dit moge dan de
eerste twee weken nodig zijn ge
weest, thans is het tijd weer te
rug te gaan tot de normale vre-
desbevelvoering.
In deze weken heeft het gehele
militaire apparaat van eigen en
buitenlandse troepen gestaan on
der de territoriale bevelhebber,
lt.-gen. D. C. Buurman van Vree
den. Mocht straks nog onver
hoopt weer militaire bestand no
dig zijn, dan zullen in eerste in
stantie de commandanten van de
militaire afdelingen daarmede
worden belast.
Competentiemoeilijkheden heb
ben zich in dit internationale
„hulpverleningsleger" niet voor
gedaan en het competentievraag-
stuk is evenmin aan de orde ge
komen tussen militaire en civiele
overheden. Er is slechts voor één
doel gewerkt: hulp te verlenen
en een grotere ramp voorkomen.
In deze dagen is gebleken wat
men met de krijgsmacht kan doen
en de minister noemde dit zeer
hoopgevend. Het grote voordeel
van de militaire hulpverlening is
geweest, dat men direct operatio
neel kon werken, ook als er bur
gers ingeschakeld werden. Ir Staf
knoopte hieraan de opmerking
vast, dat thans wel de noodzaak
gebleken is van een gewestelijke
gecentraliseerde bevelvoering
voor het civiele apparaat.
Wat van de militaire hulpverle
ning na de 17e nog zal blijven
zijn waterzuiveringsinstallaties,
een aantal ducks en wat zoeklich
ten. De helicopters zullen weer
vertrekken, doch als ze nodig zijn
kunnen ze binnen twee uur weer
terug zijn.
Het is verbazingwekkend ge
weest hoe de buitenlanders zich
aan de „speciaal voor hen zo
moeilijke omstandigheden hebben
aangepast. „De piloten van de he
licopters wisten net zo goed de
weg als ik", aldus de minister
„en bovendien spraken ze de
Volgens de standen van de
rijkswaterstaat was het gister
middag om 3.55 uur hoog water
te Hoek van Holland en de tabel
geeft een stand aan van 119 cen
timeter boven N.A.P. Zo hoog is
het water echter niet gekomen,
want de stand was op genoemd
tijdstip - vijf minuten voor vier
100 centimeter. Hieruit zou
dan ook geconcludeerd kunnen
worden, dat het springtij geen
verontrustende hoogte zal aan
nemen.
plaatsnamen ook nog goed uit".
De Franse genisten hebben hun
grote waarde bewezen. De dijk
tussen Halsteren en Steenbergen
is practisch alleen door de Fran
sen aangelegd en in de wandeling
heet deze dijk dan thans ook de
„Franse dijk".
Tussen Tholen en het vaste
land fungeert trans door het wa
ter een militaire busdienst met
vrachtwagens. De opbrengst
daarvan komt ten goede aan het
nationaal rampenfonds.
Destijds is gemeld, dat twee on
derofficieren wegens plichtsver
zuim bij de ramp gedegradeerd
zijn. Bij dit zelfde onderdeel zijn
echter twee andere onderofficie
ren ter plaatse bevorderd voor
hun uitstekend werk.
Achteraf is gebleken dat de
Westkappelse zeedijk, die in 1944
reeds vernield werd, ook nog een
behoorlijke deuk heeft gekregen.
Met man en macht is er aan ge
werkt om de dijk te houden en
dank zij het energiek optreden
van de burgerij en de plaatselijke
troepen-commandant is dat ge
lukt.
„Een verzoek van de radio om
een militaire avond te organise
ren hebben wij afgewezen", aldus
de minister. „Wij gaan geen
eigen lof bezingen, voor de sol
daat was dit werk een plicht en
hij is er trots op dat hij het heeft
kunnen doen".
De buitenlandse troepen zullen
onofficieel in de gelegenheid
worden gesteld om nog wat meer
van Nederland te zien en dan zul
len zij bemerken, dat dit land ook
nog iets anders heeft dan water,
modder, sneeuw, regen en kou.
Het gerechtshof te Venetië
heeft Zaterdag bepaald, dat voor
lopig beslag zal worden gelegd
op de lading olie aan boord van
de „Miriella", de Italiaanse tank
boot die enige uren tevoren uit
de Perzische oliehaven Abadan
was aangekomen.
De zaak was aanhangig ge
maakt door advocaten van de
„BEURZEN OPEN,
DIJKEN DICHT".
Radio en televisie hebben Za
terdagavond bewezen, dat zij een
grote rol zullen meespelen in de
actie voor het rampenfonds.
In de eerste Zaterdagse uitzen
ding van „Beurzen open, dijken
dicht" stroomden geld, initiatie
ven en gelukkige voorbeelden van
geldinzamelingen in de luidspre
ker en op het televisiescherm en
de oogst van deze avond mag er
zijn: ruim driekwart millioen.
Brits-Iraanse oliemaatschappij,
die stelt dat de olie, welke in Per-
zië gewonnen wordt zolang de
schadevergoeding voor haar ge
nationaliseerde eigendommen in
Perzië niet geregeld is, haar toe
behoort. Het gerechtshof deed
zijn uitspraak in een speciale zit
ting.
Men was inmiddels reeds be
gonnen met het leegpompen van
de „Miriella". Men dacht de 5.000
ongeveer 14 dagen gemoeid zu'>-
ton olie in dertig uur te kunnen
lossen.
De kapitein van de tankboot
was bij zijn aankomst te Venetië
welkom geheten door een aan
tal Perzen en Italianen. De echt
genote van de Perzische ambas
sadeur te Rome overhandigde
hem een grote bos anjers. De am
bassadeur, Ali Mansour, noemde
kapitein Mazzeo „een held", om
helsde hem en overhandigde hem
een zilveren sigarettendoos met
inschrift.
Het beslag geldt voor vijftien
dagen. In die tijd zal de rechter
uitmaken of de olie, zoals de
Brits-Perzische oliemaatschappij
het stelt, van haar „gestolen" is,
dit op grond van het nog niet be
talen van schadevergoeding voor
haar in Perzië genationaliseerde
bezittingen.
REBUS PRIJSVRAAG VAN
PRINSES BEATRIX BRACHT
100.000 OP.
In alle stilte gezien de wa
tersnood is dezer dagen onder
leiding van notaris Abma en ten
kantore van de Nederlandse Han
del Mij te Amsterdam de trekking
gehouden van de door prinses
Beatrix ontworpen en getekende
rebusprijsvraag ten bate van het
erefonds voor oud-verpleegsters.
De hoofdprijs, een Fiat automo
biel, viel ten deel aan mevr. G.
Vermeulen-Jentjens te IJssel-
steyn (L.). Alle 1029 prijzen,
waaronder vijftien bromfietsen
zullen de winnaars franco worden
toegezonden. De vele duizenden
briefkaarten gaan nu naar het
hoofdkantoor te Amsterdam,
waar de opbrengst der extra
frankeringen zal worden vastge
steld. Naar schatting zal dank zij
de prijsvraag ruim honderduizend
gulden in de kas van het ere
fonds voor oud-verpleegsters kun
nen worden gestort.
Het aantal inwoners van Zie-
rikzee dat Zaterdag volgens de
voorschriften geëvacueerd zou
worden, is niet bereikt.
De voornaamste reden hiervan
was, dat er een zekere weerstand
tegen de evacuatie onder de be
volking was voorgekomen. Een
tweede oorzaak was gelegen in
het feit, dat tengevolge van de
onoverzichtelijke toestand er
meer mensen vrijwillig bleken te
zijn geëvacueerd dan oorspronke
lijk werd aangenomen. Hierdoor
was de raming van het aantal
mensen, dat geëvacueerd moest
worden, lager geworden.
De gemeenteadministratie heeft
Zaterdag op volle toeren gewerkt,
bij het registreren van de bevol-
t
Van vele zijden, ook van hen,
die transporten moeten verrich
ten in het belang van de hulpver
lening en herstelwerkzaamheden,
ontvangt de A.N.W.B. verzoeken
om inlichtingen betreffende de
medegedeeld door het K. N. M. I.
te De Bilt, geldig van Maandag
ochtend tot Maandagavond.
Overwegend droog weer.
In de ochtend hier en daar
mist en matige vorst. Overigens
overdrijvende wolkenvelden, over
wegend droog weer en lichte
vorst tot temperaturen om het
vriespunt. Matige tot zwakke
wind, overwegend tussen N. en O.
DINSDAG 17 FEBRUARI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
ZON
3.56
4.25
4.31
5.00
5.11
5.40
5.21
5.50
MAAN
Febr.
17.53
8.18
20.22
17.55
8.32
21.51
17.57
8.47
23.20
bereikbaarheid van de verschil
lende rampgebieden.
In het algemeen moet ieder
een, die niet bij deze werkzaam
heden betrokken is, het reizen
naar de noodgebieden worden
ontraden. Daarenboven zijn
strenge maatregelen tot 't tegen
gaan van onnodige bezoeken ge
troffen, teneinde op de wegen
stagnatie van het hulpverkeer te
voorkomen. Deze politie-contro-
iemaatregelen, alsmede de aan-
vraag-regeling voor verguningen
zijn onderling sterk verschillend.
Speciaal ten dienste van hen, die
bij hulp- of herstelwerkzaam
heden zijn betrokken, geeft de
A.N.W.B. een overzicht van de
bereikbaarheid van verschillende
gebieden.
ZEELAND.
De toelating tot de noodgebie
den in Zeeland is sterk afhanke
lijk van plaatselijke omstandig
heden.
Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren,
Zuid- en Noord-Beveland zijn
uitsluitend te bereiken via Bel
gië.
In Zeeuws-Vlaanderen zijn alle
plaatsen te bereiken behalve
Ossenisse, waarvoor een vergun
ning nodig is, die kan worden
aangevraagd te Kloosterzande.
Op Walcheren zijn met uitzon
dering van Kleverskerke en een
gedeelte van Arnemuiden even
eens alle plaatsen normaal te be
reiken.
De verbinding van Middelburg
naar Zuid-Beveland gaat via we
gen door de Sloepolder, welke
met pijlen zijn aangegeven en
waarop éénrichtingverkeer is in
gesteld. Wagens met een gewicht
groter dan 5V2 ton, worden niet
toegelaten.
Niet te bereiken op Zuid-Beve
land zijn: Oostkerke, Ellewouts-
dijk, Baarland, Oudelande, Krui-
ningen, Waarde, Oostelijk Ril-
land-Bath.
Voor toegang uit Brabant
moet te Korteven bij Bergen op
Zoom 'n post van de marechaus-
sée worden gepasseerd. Er is hier
strenge controle. Doorlatingsbe-
wijzen kunnen worden aange
vraagd in de Wilhelminakazerne
te Bergen op Zoom. Normaal ver
keer tussen KorteVen en Goes is
onmogelijk.
Op Noord-Beveland staan de
plaatsen Geersdijk en Kortgene
onder water. Vergunning voor
een bezoek aan Noord-Beveland
kan worden aangevraagd bij de
gemeente Goes, Lange Kerk
straat 3.
Op Schouwen-Duiveland zijn
alle wegen onbegaanbaar.
Tholen is per auto niet te be
reiken. De verbinding tussen
Tholen en Halsteren wordt door
militairen onderhouden. Er is
hier een strenge controle. Een
vergunning kan worden aange
vraagd op het gemeentehuis te
Halsteren. Ook tussen Bergen
op Zoom en Halsteren moet een
controlepost worden gepasseerd.
Op Tholen zijn de plaatsen Sta-
venisse, St. Maartensdijk, Poort
vliet en een gedeelte van St. An-
naland niet te bereiken.
VEERDIENSTEN.
Het veer VlissingenBreskens
vaart normaal.
Het veer KruiningenPerkpol-
der vaart niet.
Het veer TerneuzenHoede-
kenskerke vaart thans weer nor
maal (géén zware vrachtwa
gens).
king en het uitreiken van ver
blijfsvergunningen. Een aantal
bewoners, dat na de registratie
niet in het bezit was gesteld van
een verblijfsvergunning en des
ondanks niet wilde evacueren, is
zonder tegenstand door de politie
in autobussen gedirigeerd. Gela
ten volgden de mensen de aan
wijzingen van de politiemensen
en lieten have en goed achter om
in veiligheid te worden gesteld.
De politie controleert de verlaten
wijken op eventuele achterblij
vers.-
jes de haven. Grimmig stonden
de gezichten van de op elkaar ge
pakte evacué's. Het afscheid viel
zwaarder dan men hun kon aan
zien. De vrouwen persten de lip
pen op elkaar. De mannen mom
pelden een boos woord. Bitter
was de stetmming onder de men
sen. Naast ons op de kade stond
een groepje. Onder hen was een
grondwerker. Hij begreep niet
waarom hij weg moest. Hij liet
zijn eeltige handen zien. Zaterdag
kreeg hij de aanzegging met zijn
gezin te vertrekken. Zijn werk
voor de Heide-maatschappij bij
het dijkherstel had hij in de steek
moeten laten. „Willekeur, me
neer", verzekerden de mannen,
als zij het over de verblijfsver-
l gunningen hebben. „Nog erger
De droevige uittocht
dan onder de Duitsers", zo lucht
vorderde I te een hunner zijn gemoed, een
slechts langzaam. Om kwart voor
elf Zondagochtend zijn 125 eva
cué's uit Zierikzee vertrokken.
Met een sleepboot en een barkas
van de Britse marine zijn ze naar
de „Schelde" gebracht, die voor
de haven met de „Lelie" ligt te
wachten. De „Schelde" en de „Le
lie" boden nog plaats voor hon
derden anderen. Maar op de kade
van Zierikzee zijn er nog maar
enkelen achtergebleven. Of die
honderden zullen komen? Ander
half uur hebben zij, die geen ver
blijfsvergunning hebben kunnen
bemachtigen, in de koude noord
oostenwind, die nauwelijks werd
verzacht door de zon, staan wach
ten. Wat tassen, koffers en man
den en een enkele fiets en een
kinderwagen vormden de trieste
entourage. Zij moesten wachten
op het water, hetzelfde water, dat
hen uit hun woningen heeft ver
dreven.
De gaten in de dijk van het ha
venkanaal veroorzaakten met
het hoge tij een ware branding
dicht bij de ingang. De „Schelde"
en de „Lelie" kunnen niet in de
haven komen. De kleine schepen
durven het niet aan met zoveel
passagiers het kanaal uit te va
ren. Pas om 11 uur nam de storm
iets af en verlieten deze scheep-
Toegang tot het veer slechts met
toestemming van de politie te
Terneuzen.
Het veer KatseveerZierikzee
vaart viermaal per dag. Vergun
ning aanvragen bij de gemeente
Goes of bij de burgemeester van
Zierikzee.
Het veer Wolphaartsdijk—
Kortgene is vervangen door een
dienst KatseveerKortgene, af
vaart zes maal per dag; vergun
ningen eveneens te Goes aan
vragen.
Het veer VeereKamperland
vaart normaal.
Het veer Anna Jacoba-Zijpe
vaart op ongeregelde tijden.
De A.N.W.B. vestigt er nog
maals de nadruk op, dat zij die
de noodgebieden willen bezoeken,
doch daartoe geen dringende
noodzaak kunnen aantonen, door
de controleposten NIET wor
den doorgelaten.
uitlating, die meer een aandui
ding was van de heersende stem
ming dan een tekening van de si
tuatie.
In het groepje stond een
schoenmaker, die geen geluk had
gehad met het trekken van een
lot. Van iedere groep middenstan
ders blijven er een of twee ach
ter, wier bedrijf nog intact is.
Het lot bepaalde wie. Zo was
overeengekomen. Zaterdagavond
hebben de middenstanders nog
getracht van evacuatie te worden
vrijgesteld. Het is niet gelukt. De
schoenmaker haalde zijn schou
ders op. „Veel werk was er toch
niet meer met al dat rubber". De
meesten in Zierikzee lopen op
rubberlaarzen.
Een kruidenier had zich er ken
nelijk maar bij neergelegd. Zijn
voorraden heeft hij zo goed als
dat mogelijk was opgeborgen.
Wat zal er van over zijn als hij
eens zal terugkeren? Want te
rugkeren zullen ze allemaal, het
oude moedertje, dat haar klagend
miauwende poes meesjouwt in
een mand, de niet-begrijpende
grondwerker, de middenstanders,
de onderwijzers en de tientallen
anderen. Zij zullen terugkeren als
God het wil.
Behalve de 125 Zierikzeeërs,
die Zondagochtend naar Dor
drecht zijn vertrokken, zijn Zon
dag geen evacué's afgevoerd. Het
gemeentebestuur heeft bepaald,
dat zij, die geen verblijfsvergun
ning hebben gekregen, tot Maan
dag gelegenheid hebben hun ver
trek voor te bereiden. Heden moe-
ten zij Zierikzee verlaten. In to
taal zullen dan 187 gezinnen
ongeveer 750 personen moe
ten zijn geëvacueerd. Gisteren is
tijdens kerkdiensten wederom ge
wezen op de noodzaak van eva
cuatie van hen, die niet in het
arbeidsproces zijn ingeschakeld.
Politie houdt in de straten men
sen aan om naar hun verblijfs
vergunning te vragen. Bij het
ontbreken daarvan wordt geen
dwang uitgeoefend. Deze mensen
wordt uiteengezet, waarom eva
cuatie bittere noodzaak is. Dit
zelfde gebeurt bij controle in de
huizen. Daarbij wordt er nog op
gewezen, dat de versterkte ge
meentepolitie met het in Zierik
zee gestationneerde detachement
van de rijkspolitie de achter te
laten eigendommen zal bescher
men, waardoor voor niet weini
gen de laatste weerstand om de
stad te verlaten wordt weggeno
men. Het gemeentetbestuur heeft
voorts een speciale regeling ge
troffen voor de middenstanders.
De nog in Zierikzee aanwezige
winkeliers, die moeten evacueren
(ongeveer 25) krijgen 14 dagen
tijd om hun voorraden in te pak
ken en desgewenst mee te ne
men. Hun gezinnen moeten ech
ter vandaag vertrekken. Zij, die
Zaterdag en Zondag al zijn weg
gegaan, mogen enkele dagen te
rugkomen. Mede dank zij deze
soepelere maatregelen bestaat de
hoop, dat de evacuatie vandaag
zonder grote moeilijkheden wat
de aangewezen 187 gezinnen be
treft, haar beslag zal krijgen.
Duizenden mensen zijn dakloos
geworden door een grote brand,
welke Zaterdagmorgen in een
zuidelijke achterbuurt van Saigon
heeft gewoed. Het vuur laaide
hoog op boven de op elkaar ge
drongen krotwoningen en de
mensen liepen radeloos en jam
merend door de straten, onmach
tig toeziend hoe hun schamele
bezit in korte tijd door het voort
razende vuur werd verslonden.
Aan het begin van het Vietna
mese Nieuwe-jaar wordt deze
brand door de bevolking uitge
legd als een slecht voorteken.
Mogelijk is de brand ontstaan
bij het wierookbranden, zoals dit
in alle huizen ter ere van de voor
ouders geschiedt.
Alle beschikbare brandweerma
teriaal werd naar de brandende
wijk gedirigeerd.
FRANS MILITAIR VLIEGTUIG
NEERGESTORT.
Een viermotorig vliegtuig van
de Franse luchtmacht is in de
nacht van Vrijdag op Zaterdag
nabij Chevry Cossigny in de om
geving van Parijs neergestort.
Alle zes leden van de bemanning
kwamen om het leven.
De sneltrein Bari-Napeis is Zon
dag in de buurt van Benevento
met grote snelheid uit de rails
gelopen.
Volgens de eerste berichten zijn
minstens 21 personen omgeko
men. Negen wagens kantelden -en
een tiende botste tegen het ge
bouw van 'n electriciteitsbedrijf.
Onder de slachtoffers bevinden
zich geen buitenlanders. Van de
25 personen, die naar een zieken
huis werden overgebracht, zou
den er vier ernstig aan toe zijn.
46 personen werden ter plaatse
verbonden.
De machinist en zijn assistent,
die in een ziekenhuis zijn opge
nomen, staan onder politiebewa
king. Volgens de stationschef van
Benevento reed de trein veel te
snel in de bocht voor het station,
waar het ongeluk gebeurde.
Het Amerikaanse congres
wenst vergrote druk op commu
nistisch China. Het schijnt echter
dat men thans minder naar een
marine-, dan wel naar een econo
mische blokkade van het Chinese
vasteland streeft. Met een „eco
nomische blokkade" wordt een
overeenkomst tussen alle rege
ringen der Verbondenen bedoeld,
waarbij vrijwillig een verbod
wordt ingevoerd op de uitvoer
van goederen naar communis
tisch China. Dit verbod zou zo
wel voor de z.g. „strategische
goederen", als voor andere waren
moeten gelden.
Het wekt de indruk dat de lei
ders der Verenigde Staten op di
plomatiek en militair gebied de
congresleden er van hebben we
ten te overtuigen, dat beter kan
worden afgezien van een marine
blokkade, omdat:
1. hiervoor de medewerking der
Amerikaanse bondgenoten nodig
is en speciaal die van Groot-Brit-
tannië niet zal kunnen worden
verkregen.
2. er ernstig gevaar zou ont
staan voor een volslagen oorlog
met communistisch China, vijan
delijk optreden tegen Russische
schepen en oorlog met de Sow-
jet-Unie zelf.
De republikeinse afgevaardig
de voor Californië Patrick Hil
lings heeft aan een diner ter ge
legenheid van „Lincoln Day" ver
klaard, dat de regering-Eisenho-
wer spoedig een blokkade van de
Chinese kust zal instellen en een
campagne zal beginnen om op
stand en sabotage in de commu
nistische landen aan te moedigen.
Hillings, die de naaste medewer
ker was van vice-president Nixon
in de verkiezingscampagne, voeg
de er aan toe, dat de blokkade ten
doel had, druk te oefenen op de
communistische troepen in Ko
rea. De campagne voor het aan
moedigen van opstand en sabo
tage in de communistische lan
den zou waarschijnlijk gevoerd
worden onder leiding van Harold
Stassen, de directeur van de M.S.
A. De Amerikaanse afgevaardig
de kondigde tenslotte aan, dat
„de stem van Amerika", die op
het ogenblik onder het State De
partment ressorteert, gereorgani
seerd en een afhankelijke organi
satie zal worden „met bekwaam
personeel, dat instaat is onze me
ning in de andere landen weer te
geven".