SPORTNIEUWS Wat brengt de Radio? Het kanaal van Gent naar Terneuzen y Polder - 4 f Men stelle de voetballerij nog wat uit Paus vroeg clementie voor de Rosenbergs Koe gors Te maken Afsluitdijk Nieuw - Provisionele Sluis. '71 Vogelschor - Sn te 'dijken >trodor[ 5oïder Polder In te dijken! Papeschor-l Polder - Nieuw-~ - ro SERVEERSTERS STALEN GELD UIT COLLECTEBUSSEN SCHIP IN BRAND IN DE BUURT VAN JAPAN. vTe bouwen ultwatarings-sKjlzen. Dubbele drd*ibruj X r* Gevallen Gat Aj6 Sept:1825 iUitschurinqXK y 7 Auq:1825\\\ We jsaj Schaal i 3Q0W VOETBALPROGRAMMA K. N. V. B. ZONDAG 15 FEBRUARI 1953. EERSTE KLASSE A. Frisia—Ajax; Wageningen— Heracles; NEC-De Volewijckers; Sneek—RCH; VSV—DOS; En- schedese BoysZwolse Boys. EERSTE KLASSE B. VitesseDWS; HaarlemEn schede; Blauw WitBe Quick GrElinkwijkLeeuwarden AGOVV—Go Ahead. EERSTE KLASSE C. Excelsior—LONG AJuliana- Sparta; Sittardia—BW; Emma- MW. TWEEDE KLASSE D. XerxesOHCHermes DVS ADO; TEC—NAC. ZUID I. TWEEDE KLASSE B Middelburg—Goes; Terneuzen. Axel. DERDE KLASSE D. VlissingenZeelandiaCorn Boys—RCS; Nieuw Borgvliet RKFC. VIERDE KLASSE H. IJzendijkeSteen; PSKRIA (W.); Oostburg—Hulst; Sluiskil- Hontenisse; Koewacht—EMM. RES. TWEEDE KLASSE C. Corn Boys 2—RCS 2; Vlissin gen 2—Axel 2; Goes 2—Bres- kens 2. ONDERAFDELING ZEELAND. ZONDAG 15 FEBRUARI 1953. RES. EERSTE KLASSE A. Terneuzen 3EMM 2; IJzen dijke 2Steen 2; PSK 3—RIA 2; Oostburg 2Hulst 2; Sluiskil 2- Hontenisse 2. RES. EERSTE KLASSE B. Middelburg 3Axel 3; Goes 3 Breskens 3. Het inhaalprogramma, dat de K.N.V.B. voor Zondag 15 Febru ari heeft vastgesteld, hebben wij vóór Nieuwjaar al eens aan een beschouwing onderworpen. Nu de weersomstandigheden voor de zoveelste maal in dit on fortuinlijke seizoen roet in het voetbalmenu dreigen te gooien, kunnen wij ons dus ontslagen achten van de plicht er opnieuw een bespreking aan te wijden. Begrijpelijkerwijs is de belang stelling voor de voetballerij in deze dagen niet groot. De won den, die de ramp heeft geslagen, zijn nog te vers dan dat men zich in een enkele week tijds weer rustig zou kunnen overschakelen op sport. Het wil ons daarom voorko men, dat de K.N.V.B. verstandi ger had gedaan het programma voor deze Zondag maar in de pen te houden. Het seizoen is toch grotendeels kapot en een paar weken uitstel kunnen er nu nog wel bij. De meeste mensen heb ben in deze smartelijke dagen waarlijk wel iets anders aan het hoofd. DE ZWALUWENPLOEG VOOR GENT. De Zwaluwenploeg, die op 17 Februari a.s. te Gent tegen de Rode Duivels speelt, is als volgt samengesteld: Doel; Vrijhof (Bleijerheide). Achter: Steenbergen (SVV) en Claus Jr. (Helmondia). Midden: Van Voorst (Vitesse), De Voogd (Haarlem) en Klaas sens (VVV). Voor: Louwers (Eindhoven), Van de Bogert (DOS), Cor van der Gijp (Emma) en Luijten (DOS). Het is mogelijk dat W. van der Gijp (Emma) te Gent rechtsbin nen speelt, in welk geval Van de Bogert naar de linksbinnen plaats zou verhuizen. Speelt W. van der Gijp niet dan wordt Stephan (Heracles) links binnen. De Bussumse politie heeft drie serveersters uit een Bussumse schouwburg aangehouden, die er van worden verdacht gelden te hebben verduisterd uit collecte bussen voor liefdadige doelein den. Eén van hen, de 44-jarige J. M. uit Bussum, bleek geld te heb ben weggenomen uit de bus voor het nationaal rampenfonds. Tij dens het onderzoek kwam aan het licht, dat zij en de 42-jarige M. S. en de 41-jarige A. B. uit Hilversum meermalen geld had den weggenomen uit bussen, die werden gebruikt tijdens de Kerst dagen voor een inzameling voor het Bio-Vacantie-oord. Het drie tal is voor de officier van justitie geleid. (Wijziging voorbehouden). ZONDAG 15 FEBRUARI HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8-18 Gev. muziek; 8.35 Orgel; 8.58 Sport; 9.00 Causerie; 9.10 Kamermuziek9.45 Causerie 10.00 Lichte muziek; 10.30 Met en zonder omslag; 11.00 Orkest; 11.30 Cabaret; 12.00 Mariniers kapel; 12.35 Voor de heren; 12.45 Lichte muziek; 13.00 Nws.; 13.05 Gram.; 19.10 Orkest; 14.00 Boekbespreking14.20 Orkest; 15.00 Filmpraatje; 15.15 Cause rie; 16 00 Gram.; 16.30 Sport; Het Amerikaanse vrachtschip President Pieroe, groot 7953 ton, heeft gemeld dat er brand aan boord woedt nadat zich ont ploffingen hadden voorgedaan in de ruimen- Het schip bevond zich 150 mijl ten Zuiden van Jo- kohama. Het schip was op 28 Januari uit San Francisco naar Japan vertrokken. Het heeft een be manning van 45 tot 54 koppen aan boord en biedt accomodatie aan 12 passagiers. Vliegtuigen die waren opgeste gen om het schip te zoeken, vonden het op een afstand van ongeveer 80 mijlen van de Ja panse kust. Het te hulp gekomen trans portschip „George Clymer" van de Amerikaanse marine nam 2 gewonde leden van de beman ning en alle 9 passagiers aan boord. Onder de passagiers be vonden zich 7 vrouwen, echtge noten van Amerikaanse militai ren in Japan. Functionarissen van de Ja panse kustwacht zeiden, dat naar men vermoedt, het schip springstoffen aan boord heeft. Men grondde dit vermoeden op het feit, dat het schip door de Amerikaanse regering is be vracht. De bemanning van het schip telt 46 koppen. De brand is inmiddels door de bemanning geblust- Het schip wordt heden te Jokohama ver wacht. Acht Japanse sleepboten met brandspuiten zijn er Vrijdagoch tend in geslaagd de brand aan boord van het Amerkiaanse vrachtschip „President Pierce" te blussen. Toen de brand werd geblust lag het schip nabij de golfbreker van de haven van Jokohama voor anker. De Amerikaanse vloot deelde mede, dat vier leden van de be manning van de „President Pierce'' zijn gewond. Het Vaticaanse blad „Osser- vatore Romano" heeft voor he. eerst melding gemaakt van het feit, dat Paus Pius XII de Ame rikaanse regering heeft ver zocht de atoomspionnen Julius en Ethel Rosenberg niet terecht te stellen. Een woordvoerder van het Witte Huis heeft verklaard, dat noch het ministerie van Buiten landse Zaken noch het Witte Huis een boodschap van het Va- ticaan heeft ontvangen. Op de apostolische nuntiatuur te Washington is verklaard, dat men niets weet van een verzoek van de Paus om de Rosenbergs gratie te verlenen. Een Amerikaans militiar vlieg tuig is bij Modji in Zuid-Japan neergestort. De 8 inzittenden zijn omgekomen. 17.00 Gev. muziek17.30 Voor de jeugd; 17.50 Sport; 18.15 Nws.; 18.30 Kerkdienst; 19 00 Kinder- dienst; 19.35 Radio-ca.echisatie; 20.00 Nieuws; 20.05 Nederlandse muziek; 20.55 Hoorspel; 21.35 Mededelingen; 21.40 Orkest; 22.10 Voordracht; 22.30 Spaanse muziek; 23.00 Nieuws; 23.15 Gr. HILVERSUM H: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30 Nieuws; 9.45 Gram-; 10.00 Cau serie; 10.30 Kerkdienst; 12.00 Zang; 12.15 Apologie; 12.35 Gr.; 12.40 Lichte muziek; 13.00 Nws.; 13.10 Amusementsmuziek; 13.40 Boekbespreking; 13.55 Gram.; 14.00 Voor de jeugd; 14.30 Pia no; ^5.00 Gram.; 15.25 Causerie; 15-40 Piano; 16.10 Causerie; 16.15 Sport; 16.30 Vespers; 17.00 Kerkdienst; 18.30 Koor; 18.50 Gram.; 19.15 Orkest; 19 30 Cau serie; 19.45 Nieuws; 20.00 Gr.; 20.25 De gewone man; 20.30 100 Jaar Kromstaf; 20-50 Alles of niks; 21.05 Orkest; 21.40 Hoor spel; 22.20 Weense muziek; 22.35 Actualiteiten; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram- BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.34 Gev- muziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Or kest; 13.30 Voor de soldaten; 14.00 Gram.; 16-00 Sport; 16.45 Gram.; 17.45 Sport; 17.50 Gram.; 18.00 Piano; 1830 Causerie; 19.00 Nieuws; 19.30 Gev. progr.; 21.30 Gram.; 22 00 Nieuws; 22.15 Verzoekprogramma; 23.00 Nws.; 23.05 Dansmuziek. MAANDAG 16 FEBRUARI HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.13 Gram-; 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.; 9.00 Hoorspel; 9.20 Gr.; 9.35 Waterstanden; 10.00 Cause rie; 10-05 Morgenwijding; 10.20 Voordracht; 10.40 Voor de zie ken; 11.40 Piano; 12.00 Gram.; 12.15 Dansmuziek; 12.30 Mede delingen; 12.38 Dansmuziek; 13-00 Nieuws; 13.20 Orgel; 13.55 Voor de middenstand; 14.00 Voor de vrouw; 14.15 Piano; 14.45 Gram.; 15.15 Hoorspel; 16.20 Piano; 16.45 Vragenbeant- woording; 1715 Orkest; 17.50 Commen.aar; 18.00 Nws.; 18.15 Piano; 18.30 Pari. overzicht; 18.45 Voor de jeugd; 19.45 Rege ringsuitzending; 2000 Nieuws; 20.05 Hoorspel: 20.35 Aetherfo- rum; 21.10 Orkest; 21.30 Cause rie; 21.45 Reportage; 21.50 Voor en achter het voetlicht; 22.10 Opera; 23-00 Nieuws; 23.15 Gr. HILVERSUM n: 7.00 Nieuws; 7.15 Gymnas.iek; 7.30 Gram.; 7.45 Een woord voor de dag: 8.00 Nieuws; 8.10 Sport; 8.23 Gew- muziek; 8.45 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Kwartet; 9.35 Gram.; 10.00 Piano; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gr.; 12-30 Mededelingen; 12.33 Orgel; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; 14.00 Schoolradio; 14.30 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gr.; 15.30 Piano; 16.00 Lezing; 16.30 Gr.; 16.45 Koor17.00 Voor de jeugd; 17.15 Gram.17.30 Voor de kin. deren; 17.45 Regeringsuitzend.; 18.00 Orkest; 18-20 Sport; 18.30 Kwintet; 18.45 Eng. les; 19 00 Nieuws; 19.10 Liche muziek; 19.30 Causerie; 19.45 Piano; 2000 Radiokrant; 20.20 Cause rie; 20.55 Hoorspel; 21.55 Gr.; 22.00 Causerie; 22.10 Corelli her denking; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23-15 Causerie; 23.30 Gram. BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.; 12.50 Koersen; 13.00 Nieuws; 13.15 Piano; 13.45 Gram.; 14.00 Orkest; 15.30 Gram.; 17.00 Nws-; 17.10 Lichte muziek18.00 Fran se les; 18.15 Gram.; 1825 Cau serie; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 20.00 Orkest; 20.45 Gram.; 21.30 Gr.; 22.00 Nieuws; 22.15 Orgel; 23.00 Nieuws. Door D. KEUR. HET MAKEN VAN DUIKERS EN DUIKERSLUIZEN VOOR DE AFWATERING. Een belangrijke factor die bij de aanleg van het nieuwe kanaal gedeelte steeds onder het oog moest worden gezien was, dat de afwatering van de belendende polders steeds onder het oog moes worden gezien was, dat de afwatering van de belendende polders steeds ongehinderd moest kunnen plaats hebben. De volgorde der uit te voeren werken werd in verband daar mede zodanig bepaald dat het Sasse gat niet werd afgesloten voordat de afwatering van de daarop lozende gronden kon plaats hebben via het te graven kanaal door de provisionele sluis die in de afsluitdijk van het Axelse gat moest worden gemaakt. Deze provisionele sluis moest ook in gebruik genomen kunnen worden vóórdat de afsluiting van het Axelse gat tot stand zou zijn gekomen. 4.„ De werken die ten behoeve van de afwatering in het nieuw te maken kanaalgedeelte waren opgenomen zijn aangegeven in hg. 11 en te beschrijven als volgt: a. een provisionele houten sluis in het oosteinde van het oost west lopende gedeelte afsluitdijk dat de verbinding moest vormen tussen de oostelijke dijk van de Nieuwe-Vogelschorpolder en het zuideinde van het gedeelte afsluitdijk door het diepe gedeelte van het Axelse gat (ter plaatse van het tegenwoordige Stroodorpe); b. het uitdiepen en voor zover nodig verbreden en in verbin ding brengen met de onder a genoemde sluis der waterleiding van de Zwartenhoekse sluis; c. een duiker in de westelijke kanaaldijk voor afwatering van de Papeschorpolder; d. een duiker in de oostelijke kanaaldijk voor afwatering van de Autriche- en een af te snijden gedeelte van de Papeschor polder; e. een duiker in de westelijke kanaaldijk voor afwatering van het af te snijden westelijk gedeelte van de Koegorspolder; f een duikersluis in de oostelijke kanaaldijk voor afwatering van de Koegorspolder, de Zaamslagpolder, en de Beoosten Blij benoordenpolder; g. een te graven waterleiding door de Koegorspolder vanaf de bestaande waterleiding naar de onder f. genoemde sluis op een punt 500 m uit die sluis in ongeveer zuidoostelijke richting naar de Spuidijk; h. een duiker onder de Spuidijk ter verbinding van de onder g. genoemde waterleiding met de door de Nieuwe Eglantierpolder en verder door de Zaamslagpolder lopende Spuikreek; i. een duiker in de Pauckepolderse dijk tussen de Zaamslag polder en de polder Beoosten Blij benoorden in de nabijheid van de zeesluis van laatstgenoemde polder. Deze verbindingsduiker was nodig, omdat het de bedoeling was binnen korte tijd het ge deelte van het Hellegat, waarop genoemde sluis loosde, in te dijken; de afwatering van de polder Beoosten Blij benoorden kon dan lozen via de onder f—i genoemde werken op het hoofdkanaal; j. een duiker door de westelijke dijk langs de schutkolk van de Westsluis te Terneuzen naar genoemde kolk voor lozing van water uit de Nieuw-Westenrijkpolder, de Goessche- en Klein- Zevenaarpolder, alsmede de westelijke delen van de Oude Zeve naar-, de Sluis- en de Vlooswijkpolder; b. een duiker door de oostelijke dijk langs de schutkolk van de Oostsluis naar genoemde kolk voor lozing van de oostelijke delen van de Oude Zevenaar en Vlooswijkpolder, alsmede van de Zeven Triniteitspolders en het thans geheel in de bebouwing van Terneuzen opgenomen Lievenspoldertje en 1. een houten duikertje uitmondende in de westzijde van de Oostkanaalarm tot lozing van het door de beide kanaalarmen in gesloten gedeelte van de Vlooswijkpolder. Behalve genoemde duikers en waterleidingen werden nog twee andere werken gemaakt en wel 500 m ten noorden van Sas van Gent het reeds eerder genoemde zijkanaal lang 660 m naar de zogenaamde Passluis en het eveneens reeds eerder ge- nomde zijkanaal naar de Axelse Sassing en verder langs Axel naar Hulst. Deze hadden echter ook betekenis voor de scheep vaart, doch voor zover het de uitwatering betrof moest het kanaaltje naar de Passluis dienst doen voor lozing van de Kanis- vlietpolder en het zijkanaal naar de Axelse Sassing voor de pol ders Riet- en Wolfsdijk, Groot- en Klein Absdale, Ferdinandus, St. Jansteen, de Kling, alsmede groot Nieuw- en Klein Kieldrecht. De uitvoering van deze werken ten behoeve van de afwatering hebben geen ernstige moeilijkheden opgeleverd. Ze waren over het algemeen van eenvoudige constructie. Om geen moeilijk heden met dijk- of polderdirecties of andere belanghebbenden te krijgen moest de aannemer volgens het met hem opgemaakte 7cpi /<\»r a Ir"® 4 1 Fig 15. Situatieplan afsluitdijk door het Axelse Gat (Sluiskil). contract zich steeds met genoemde personen verstaan, een taak die men tegenwoordig liever aan de directie zou overlaten. Omtrent de in de provisionele dijk in het Axelse gat te leggen sluis werd bepaald dat deze een voldoende capaciteit moest heb ben voor de lozing der wateren welke door de Zwartehoekse slui zen suëren alsmede voor die wateren welke door delving van het kanaal daarop gevoerd mochten worden. De aannemer werd bovendien verplicht genoegzame passage of lozing te leveren gedurende het gehele jaar, zelfs desnoods door zijn nieuwe ont graven werken, aan al het water dat van de hogere gedeelten van het kanaal tot Gent toe voor de ontgravingen aldaar mocht hinderen. Aangaande de constructies van de provisio nele sluis werd bepaald, dat deze solide moest zijn en blijven, voor de speciale verantwoording van de aannemer, totdat ze door het openen van de te Terneuzen te bouwen sluizen voor alle afwatering onnodig geoordeeld zou worden. Veel tijd om een nauwkeurig onderzoek in te stellen welke afmetingen en vorm aan die sluis gegeven moest worden kreeg de aannemer niet, want vóór de le Juni 1825 moest deze volledig zijn opgeleverd. Als men dan nagaat dat de overeenkomst op 11 Maart werd getekend, dan waren voor de voorbereiding en uitvoering slechts 2Vz maand beschikbaar. Met vrij grote zekerheid kan worden vastge steld dat het niet gelukt is de sluis in die korte tijd te voltooien, want in een brief van 3 Juli wordt nog over de aan die sluis te geven wijdte geschreven. Een opening van 5 m en een diepte van 3.80 m beneden hoogwater werd vertrouwd genoegzame capaciteit aan die sluis te geven. In verband met de vorderingen aan de af sluitdijk moet na genoemde datum wel met de grootste spoed aan de sluis gewerkt zijn, daar ze ongeveer eind Augustus d.a.v. is gereed ge komen. Ze is, niettegenstaande haar tijdelijk karakter, toch vrij solide samengesteld. Voor de fundering werden 168 palen, lang 4.50 m, geheid, 108 damplanken lang 2.50 en 80 scherm- planken lang 5.50 m aangebracht, 32 kespen zwaar 20 x 30 cm en lang 6.75 gelegd, klooster houten, vloer, enz. aangebracht en in de af sluiting werd voorzien door het aanbrengen van 2 deuren en schuiven. De sluis werd geplaatst in een provisioneel opgeworpen dijksgedeelte en wel op de plaats waar men het tegenwoordige Stroodorpe vanaf de kanaalweg binnenkomt. De situatie ter plaatse zag er uit als in fig 15 is getekend. De bedoeling van het achteruit leggen van de sluis is duidelijk; zodra ze gemist kon worden zou men de kapitale zeedijk, zoals de afsluit dijk toen genoemd werd, worden doorgetrokken en men zou gelegenheid hebben de sluis rustig binnendijks op te ruimen. De sluis werd, in verband met haar tijdelijk karakter, van hout vervaardigd en heeft ge durende de tijd van de aanleg van het kanaal goede diensten bewezen. Toen het kanaal in 1827 voor de scheepvaart kon worden geopend, werd ze buiten dienst gesteld door de door stromingsopening aan de zeezijde met kleigrond op te vullen. Het optrekken van de kapitale dijk zou misschien nog lang op zich hebben laten wachten, ware het niet dat op 1 Augustus 1828 het verontrustende bericht kwam, dat er een verzakking in de dijk was geconstateerd bij de schofkas van de provisionele sluis. De verzakking werd met man en macht aan gevuld, waardoor ernstige gevolgen werden voorkomen. Door dit gebeuren was men echter gewaarschuwd dat de dijk ter plaatse niet te vertrouwen was. Met de meeste spoed werd een bestekje opgemaakt voor het doortrekken van de kapitale dijk en het opruimen van de provisionele sluis. Reeds 9 Augustus werd dit onderhands besteed en aangenomen voor de som van ƒ3.950,Een doorsnede van de doorge trokken dijk is aangegeven in fig. 14. Was hiermede het bestaan van de provisionele sluis geheel ten einde, ook de meeste duikers, waardoor rechtstreeks op het nieuwe kanaal kon worden geloosd, hebben maar korte tijd dienst moeten doen. Zoals later zal blijken hebben de nieuwe werken niet in die mate aan de verwachtingen voldaan als men daarvan verwacht had. In 1843—1845 werden voor de afwatering afzonderlijk de Oostelijke- en Weste lijke Rijkswaterleiding gegraven, waardoor de meeste duikers overbodig waren geworden. Ze werden in 1845 dan ook alle door het metselen van muurtjes in de kokers afgesloten. Bij latere kanaalverbeteringen zijn ze grotendeels opgeruimd. Fig. 16 (welke in het 14e artikel wordt opgenomen) geeft nog een foto waarop te zien is het slopen van de meest belangrijke duiker voor de Koegorspolder in de oostelijke kanaaldijk, in 1908, toen het kanaal voor de tweede maal verbeterd werd. (Wordt vervolgd.) dwarsprofiel afsluitdijk op schor axelse gat Figuur IA

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 6