Aanhoudend zware gevechten
Trouwe leden gehuldigd
In Te
rrteuzen
De suikerbietencampagne 1952
Generaal
Van Fleet
onderscheiden
Italiaans vliegtuig
neergestort
A, N. W. B. gaat
veiligheidskeuringen
speciale
verrichten
Een steeds toenemende stroom
uit het Oosten
Russisch blad
over de Benelux
Gerard Snap
vertelt van
verre reizen
Tarra schadepost van
anderhalf millioen
Botsing tussen twee
pantserauto's bij Westdorpe
vaarft
Familie-veldslag in Amsterdam
AGENDA
NAAR EEN VEILIGER VERKEER
ACTIE VOOR HET
HOSPITAALKERKSCHIP
DE KOREAANSE OORLOG
DE VLUCHTELINGEN IN WEST-BERLIJN
Tekort aan vervoers-
gelegenheid voor
emigranten
Eerste wervingsresuliaien
bescherming bevolking
1951
1952
1951
1952
(mill, kg)
(in van het totaal)
897
1.048
37.23
35.35
717
909
29.76
30.66
3S2
525
15.84
17.71
307
345
12.74
11.63
107
138
4.43
4.65
2.410
2.965
100.00
100.00
Ontploffing aan boord
van Britse torpedojager
Smokkelauto met vee
op eritiek moment
ontkomen
Brand op een
motorlogger
Geallieerde infanterie heeft
in de Westkoreaanse frcntsec-
tor een krachtige aanval uitge
voerd op stellingen der Chinese
communisten. De infanteristen
verplaatsten zich in pantserwa
gens.
Aan de aanval was een zeer
krachtige bestoking der Chinese
linies door napalm- en brisant
bommen vooraf gegaan.
rTr-_—Brmwimn arn - -
Een 2-motorig Italiaans lijn-
vliegtuig is Maandag in de ber
gen nabij Cagliai (Sardinië) neer
gestort.
Alle passagiers en bemannings
leden zijn omgekomen,
Het toestel vervoerde vijftien
passagiers en drie bemannings
leden en een stewardes.
Het toestel is op de berg Sinnai
ongeveer 32 km ten N.O. van
Cagliariain, het uiterste zuiden
van het eiland neergestort.
Alle passagiers en bemannings
leden zijn, om het leven gekomen,
aldus is later bevestigd.
Het toestel stortte neer kort na
dat het naar Rome was vertrok
ken. He vloog in brand. Volgens
de eerste berichten zijn alle in
zittenden Italianen.
De door een grote eenheid
vechtwagens gesteunde infante
rie wist de Chinese communis
ten echter niet uit hun stellin.
gen te verdrijven. Gedurende de
zware luchtaanvallen hadden de
Chinezen zich in gangen en zeer
diepe grotten verborgen. Toen
de infanteristen der Verbonde
nen aanstormden, waren velen
hunner echter weer op post. De
Chinese communisten onder
hielden van uit goed aangelegde
verschansingen een krachtig
vuur op hun tegenstandeis, die
zij ook met handgranaten be
stookten.
Een Chinese tegenaanval op
de heuvel ,iDe oude kale" werd
door de Verbondenen in een ge
vecht van 4 uur afgeslagen.
Aan het centrale front zetten
Zondag tanks van de Verbon
denen de actie tegen commu
nistische kazematten voort.
Amerikaanse reuzenforten
plaatsten treffers op een op
slagplaats aan de spoorlijn
Pjonjang-Wonsan, aldus een be
kendmaking van de Amerikaan
se vijfde luchtmacht.
Koreanen op het eiland
Tsoetsjima gevangen
genomen.
De Japanse politie heeft op
het eiland Tsoetsjoema tussen
Japan en Korea 10 Koreanen
na een vuurgevecht gevangen
genomen.
De politie is van oordeel dat
het ontvluchte krijgsgevangenen
van het eiland Koje zijn.
Zij werden gevonden in een
schuilplaats in de bergen.
BE 25.000 OP STAATSLOT 3544
In de 518e Staatsloterij, eerste
klasse, is een prijs van 25.000,
gevallen op lotnummer 3544.
De Zuidkoreaanse regering
heeft generaal Van Fleet, de af
tredende bevelhebber van het
Amerikaanse achtste leger, on
derscheiden met de medaille
voor nationale dien?t, de hoog
ste onderscheiding die ooit aan
een buitenlandse bevelhebber is
verleend.
HEDEN:
TERNEUZENLuxor Theater
8 uur: Biosc. Singing Gurs.
MORGEN:
TERNEUZEN: Luxor Theater
8 uur: Biosc. Singung Guns.
AXEL: Het Centrum, 8 uur:
Biosc. Legershow in Tokio.
Het West-Berlijnse stadsbe
stuur heeft Maandag de finan
ciële last besproken, die het ge
volg is van de steeds toenemen
de stroom vluchtelingen uit het
oosten
Burgemeester Reuter is Zon
dagavond teruggekeerd van een
bezoek aan West-Duitsland,
waarbij hij de toestand heeft be
sproken met president Heuss en
bondskanselier Adenauer.
Het onmiddellijke resultaat van
deze besprekingen is, dat West-
Duitsland negentig millioen mark
ieeft gereserveerd voor het bou
wen van nieuwe onderkomens
voor vluchtelingen.
In de afgelopen week zijn meer
Qastduitsers naar West-Berlijn
uitgeweken dan ooit te voren,
In een artikel in de „Prawda",
het orgaan van de Russische
communistische partij, is Maan
dag verklaard, dat de „Benelux
was mislukt als gevolg van te
genstellingen tussen de kapitalis
tische staten en het verpletteren
de gewicht van het Amerikaans
imperialisme".
Hoewel het doel een monetaire,
economische en douane-unie was
is niets meer bereikt dan een
douane-unie, aldus de „Prawda
en sedert 1950 werden ondanks
conferenties zo weinig concrete
stappen op de weg ngar eenwor
ding gezet, dat na de jongste
vergadering zelfs geen officieel
communiqué werd uitgegeven.
De Amerikaanse overheersing
van de economieën der Benelux-
landen had de levensstandaard
verlaagd door drastische beper
king van verbruiksgoederen ten
koste van bewapening. De vrees
voor moorddadige concurrentie
tussen de drie staten was een an
der gevolg van Amerikaanse
overheersing, aldus het blad.
aldus een mededeling van de zij
de van de Westberlijnse vluchte
lingenorganisatie. Het aantal be
droeg 5836.
Functionarissen van de vluchte
lingenorganisatie deelden mede,
dat in het afgelopen weekend
vier journalisten en een secreta
resse, die alle vijf hebben ge
werkt voor de Oostduitse natio
nale democratische partij, naar
Wëst-Berlijn zijn uitgeweken. Zij
verklaarden, dat zij gedwongen
waren collega's te bespionneren.
Nu het directoraat-generaal
van de scheepvaart de „Johan
van Oldenbarnevelt" voor twee
afvaarten dit jaar voor andere
doeleinden dan voor emigranten-
vervoer heeft bestemd, is ver-
voersgelegenheid voor circa 2900
emigranten komen te vervallen.
Hierdoor zal waarschijnlijk in de
tweede helft van het jaar een
tekort aan vervoersmogelijkheid
optreden naar verschillende lan
den. Teneinde de moeilijkheden
niet te vergroten en hun eigen
vertrek te verzekeren ,is de emi
granten die gereed zijn voor ver
trek, met kleih aangeraden van
de hun aangeboden, vervoersge-
legenheid gebruik te maken. Zij
die voor vertrek gereed komen,
hebben slechts eenmaal voorrang
bij boeking. Daarna gaan zij, die
later gereedkomen, voor.
Uitgaande van het feit, dat nog
steeds tal van verkeersongeval
len plaatsvinden, welke geheel of
gedeeltelijk te wijten zijn aan
technische gebreken of onvolko
menheden aan het motorvoertuig,
heeft de A.N.W.B. besloten over
te gaan tot het instellen van vei
ligheidskeuringen.
Deze keuringen zullen die on
derdelen omvatten, waarvan de
veiligheid op de weg in hoofd
zaak afhankelijk is, n.l.: stuur
inrichting, remmen, wielgelei-
ding, vering, schokbrekers, en
verdere bewegende onderdelen
van het onderstel, alsmede ver
lichting en signalering, die appa
ratuur dus waarmede de auto zijn
nadering of richtingverandering
te kennen geeft.
Bij de technokeuringen, welke
de A.N.W.B. reeds lang aan de
technostations en met de beken
de blauwe technomobielen ver
richt, is gebleken, dat zeer veel
wagens juist ten aanzien van de
directe veiligheid onmiddellijk
noodzakelijke voorzieningen be
hoeven, zodat het technoperso-
neel vaak moet adviseren de be
treffende reparaties onverwijld
te laten uitvoeren.
Voor de A.N.W.B. is dit aanlei
ding geweest om naast het uit
gebreide techno-onderzoek, dat
de algehele conditie alsmede de
rij-economie van de wagen om
vat, ook de mogelijkheid te ver-
Maandag 19 Januari is de
werving voor de bescherming
bevolking in de provincies Lim
burg, Overijsel en N-Brabant
begonnen.
Zaterdag 24 Januari hadden
zich in deze 3 provincies in to
taal reeds 16.027 personen be
reid verklaard deel uit te maken
van de B Bi-organisaties.
In de Overijselse A-gemeen
ten was die dag 37 percent van
het benodigd aantal vrijwilli
gers aanwezig, in de Brabantse
A-gemeenten 26 procent en in
de Limburgse A-gemeenten 22
procent.
Al meer dan 1000 vrijwilligers
hebben zich aangemeld in En
schedé, Tilburg, Roermond en
Eindhoven.
Ook in de B-gemeenten is het
aantal aanmeldingen zeer be
vredigend.
wezenlijken van een snel te ver
richten veiligheidsonderzoek, dat
gevaarlijke gebreken feilloos aan
het licht brengt. Daar de techno
mobielen en de technostations be
schikken over alle gereedschap
pen en meetinstrumenten om de
ze keuringen vlot en perfect uit
te voeren, zullen de veiligheids
onderzoeken door hetzelfde ge
trainde personeel worden ver
richt. Deze keuringen, die pas
kunnen plaatsvinden na vooraf
gemaakte afspraak, zullen onge
veer een half uur in beslag ne
men. De resultaten van een vei
ligheidsonderzoek, dat uiteraard
periodiek zal moeten worden ver
richt, zullen worden vastgelegd
in een „Rijd veilig-attest", aan de
hand waarvan de bezitter van de
wagen dan de nodige voorzienin
gen zonder tijdverlies kan laten
aanbrengen.
In een op de bovenzaal van café
,La Belle Vue" te Terneuzen
door de bond van ambtenaren
belegde bijeenkomst werden 7 le
den gehuldigd, zes voor 25-jarig
lidmaatschap en 1 voor 40-jarig-
lidmaatschap van het N.V.V.
De heren J. J. Kolijn, P. Looy,
J. A. v. d. Linde allen uit Ter-
neuzen, H. Bruijnooge uit Hulst,
D. Meeuse uit St. Jansteen en P.
Jeras uit Philippine ontvingen
het zilveren en de heer G. Snap
uit Sluiskil het gouden insigne.
Dit „eremetaal" werd- hun op
de borst gespeld door de A.B.V.A.
bestuurder, de heer J. M. van
Poelje uit Rotterdam. Alle jubi
larissen ontvingen bovendien een
oorkonde en hun dames een cou
vert met zilveren lepeltjes.
40 Jaar lid van de vakbeweging
is een hele tijd! Voor ons was het
aanleiding eens een babbeltje met
de thans gepensionneerde 67-ja-
rige „gouden jubilaris" te ma
ken. Tijdens zijn huldiging hoor
den we n.l., dat hij in zijn leven
zowat de hele wereld heeft
rondgezworven, 't Zou, zo verze
kerde men ons, niet meevallen
veel van hem aan de weet te ko
men, want hij was geen man van
veel woorden. Maar 't viel nogal
mee. Hij vertelde ons dat hij al
vroeg de school moest verlaten
In het Zaterdagavondprogram
ma van de VARA heeft ome Jan
van Zutphen bekend gemaakt,
dat de actie voor het hospitaal
kerkschip tot nu toe 98.000
heeft opgeleverd. In, dit bedrag
zijn niet de verschillende be
langrijke giften in natura begre
pen.
en op het land ging werken. La
ter hielp hij bij het lossen en la
den in de Terneuzense haven.
Zijn hart trok echter naar de zee.
En zo monsterde hij op 18-jarige
leeftijd te Terneuzen als leerling
stoker aan boord van het Neder
landse s.s. „Harald' van de rede
rij Lensen te Terneuzen.
Zijn eerste reis ging van Ter
neuzen naar Engeland om een
lading steenkool bestemd voor
St. Petersburg (thans Leningrad)
ter plaatse grote
deze ramp
rouw.
Even helder voor de geest
stond hem nog het gebeuren op
een avond, toen ze met de „Eliza
beth" onder New-Foundland voe
ren. Bij plotseling opstekende
storm sloeg de 15-jarige licht-ma-
troos Piet Veerman uit Terneu
zen overboord. Full-speed ging
het achteruit, doch een hem toe
geworpen reddingboei greep de
drenkeling mis. Wel kreeg hij de
loglijn te pakken. Plotseling ver
dween hij echter in de diepte en
ze hebben de jongen nooit weer
gezienToen ze Terneuzen
binnenvoeren stond Piet z'n moe
der aan de haven, nog van niets
wetend
Uit Rusland is hem 't meest bij
gebleven een voorval, dat hij op
een Zondagavond te St. Peters
burg beleefde en dat diepe indruk
op hem maakte. Tijdens het pas
sagieren in de stad zag hij in
goederenspoorwagens een trans
port met touwen aan elkaar ge
bonden mannen en vrouwen, die
vervoerd werden naar de kwik
zilvermijnen in de Oeral. Kozak
ken begeleidden dit transport en
't ging er allesbehalve zachtzin
nig toe. 't Was in de tijd, dat het
via Kroonstad. Uit Rusland
bracht men hout (sparren) mee,daar gevaarlijk was met meer
die te Terneuzen werden gelost, dan 2 man te passagieren.
De winter daarop voer hij naar de
Middellandse Zee, o.m naar Ge
nua om sulfaat voor Rieme. Hij
monsterde achtereenvolgens op
de Nederlandse stoomschepen, de
„Harald", „Elizabeth" en „Ter
neuzen", alle van de rederij-Len-
sen, en op het Engelse s.s. „Ful
mar", dat een vaste dienst onder
hield tussen Liverpool en Ter
neuzen, het Belgische s.s. „Anti-
goon" en het Duitse s.s. „Alva".
Het sterkst is hem bijgebleven
het geluk dat hij had, toen hij
door omstandigheden (hij was
toen n.l. werkzaam a/b van het te
Terneuzen in revisie liggende
Ned. s.s. „Magdalena") de nood
lottige reis van het Terneuzense
s.s. „Cornelis" niet meemaakte,
dat in October 1922 met man en
muis in de Oostzee is vergaan,
komende van Finland met een
lading hout. Vrijwel geheel be
mand met Terneuzenaren, bracht
In het jongste nummer van het
maandblad „Co-operatie"" wordt
omtrent de suikerbietencampag
ne 1952 medegedeeld, dat de
weersomstandigheden oorzaak
zijn geweest, dat in de eerste
helft van de campagne bij een
aantal fabrieken onvoldoende
hoeveelheden bieten werden aan
gevoerd om op volle capaciteit te
kunnen werken. Ook de tarra
was zeef hoog en ongeveer het
dubbele van vorig jaar. Bij een
campagne zoals van dit jaar, nu
de 12 fabrieken tezamen rond
3.000 millioen kg bieten verwerk
ten, betekent een tarra van plus
minus 20 dat 600 millioen kg
voor de fabrieken waardeloze en
zelfs hinderlijke hoeveelheid
grond met de bieten wordt aange
voerd. Stelt men de bietenvracht
op gemiddeld 2,50 per ton van
1000 kg, dan betekent de aanvoer
van die 600.000 ton grond voor de
suikerindustrie een schadepost
van IV2 millioen gulden, want
wel wordt de tarra van het bie
tengewicht afgetrokken, maar de
vracht blijft voor de fabriek.
Ook het gehalte bleef als ge
volg van het te natte weer en
het gebrek aan zon voor het vier
de achtereenvolgende jaar bene
den het gemiddelde.
De opbrengst aan bieten per ha
was echter hoog en vormde met
bijna 47.000 kg per ha gemiddeld
over geheel Nederland een re
cord, dat niet spoedig zal worden
gebroken. Zo hadden de 12 fa
brieken tezamen 2065 millioen kg
bieten te verwerken, waaruit zij
rond 385 millioen kg witte suiker
maakten, hetgeen voor ons land
eveneens een record-productie be
tekent. Deze is zeer welkom, aan
gezien zelfs bij deze recordpro
ductie nog een flink kwantum
suiker zal moeten worden inge
voerd, welke slechts tegen dollars
te koop is.
De centrale suikermaatschappij
omvat de zes particuliere suiker
fabrieken in Nederland. Tot de
verenigde coöperatieve fabrieken
behoren de drie fabrieken „Din-
teloord", „Roosendaal" en „Ze
venbergen", terwijl de drie coö
peratieve fabrieken „Putters-
hoek", de Friesch-Groningsche
en Sas van Gent geheel zelfstan
dig werken.
Circa 65 van de oogst werd
dit jaar dus verwerkt door de zes
coöperatieve fabrieken en circa
35 in de zes speculatieve fa
brieken (C.S.M.).
Tot voor enkele jaren bedroeg
de totale verwerkingscapaciteit
van de Nederlandse suikerindus
trie rond 30 millioen kg per et
maal tegen thans 40 millioen kg.
Van deze uitbreiding met 10 mil
lioen kg per etmaal namen de bei
de reuzen, de coöperaties „Din-
teloord" en „Puttershoek", samen
de helft voor hun rekening.
Centr. Suiker mij
Ver. Coöp. suikerfabr.
Coöp. „Puttershoek"
Coöp. „Friesch-Gron."
Coöp. Sas van Gent
Ook de grote armoede onder de
Russen herinnert hij zich uit die
dagen. Zo moesten Russen
te Kroonstad kolen lossen uit de
„Harald". Ondanks deze zware
arbeid hadden zij slechts een ka
rig maal, bestaande uit droog
brood belegd met geraspte kom
kommer.
Aan zijn reizen naar Spitsber
gen met de „Elizabeth" om
steenkool bestemd voor Frank
rijk, bewaart hij de prettigste
herinneringen.
Tot besluit vertelde hij een
minder prettige ervaring op een
Kerstnacht met de „Harald", ko
mende van Rusland, toen tijdens
een felle sneeuwstorm in de
Oostzee de lading hout gekapt
moest worden. Sterk helde het
schip naar bakboord over. De
verschansing was totaal naar
buiten gebogen en een verade
ming betekende het toen men, na
een groot gedeelte van de lading
verspeeld te hebben, veilig de ha
ven van Calais bereikte.
Na als „landrot" op de' cokes-
fabriek te Sluiskil, de rijkselec-
triciteitswerken te Terneuzen en
als soldaat-kommies tijdens de
eerste wereldoorlog werkzaam te
zijn geweest, werd de. roep van
de zee hem weer te sterk.
't Was op aandringen van zijn
vrouw, dat Snap het zeemansle
ven tenslotte vaarwel heeft ge
zegd en op zijn basis Sluiskil te
rugkeerde; 25 jaar was hij toen
hij in dienst trad bij de P.Z.E.M.
te Driekwart. Thans is hij 2 jaar
gepensionneerd.
In de machinekamer van de
Britse torpedojager „Duchess"
heeft zich Maandagavond in de
haven van Portland een ontplof
fing voorgedaan. Een stoker is
om het leven gekomen twee an
dere opvarenden liepen ernstige
brandwonden op.
Een tengevolge van de ontplof
fing uitgebroken brand werd
binnen een uur geblust.
De „Duchess" (2610 ton) is een
van de acht schepen van de „Da-
ring"-klasse. Dit zijn de duurste
en grootste torpedoboot jagers die
ooit zijn gebouwd.'
De kanonnen van deze schepen
zijn voorzien van de nieuwste
radar-instrumenten om snelvlie
gende straaljagers onder vuur te
kunnen nemen.
door
Allan Penning
9)
w;u
Nadruk verboden.
Van Haverdingen pakte zijn
hoed. „Ik bel direct op, wanneer
ik het heb. Bij voorbaat dank..."
Nog even kwam hij terug. „Da's
waar ook... wat voor levering
moet het zijn?"
„Juni, Juli", zei Tony noncha
lant.
En die twee woorden kostten
Tony bijna zijn gehele fortuin en
hij merkte het pas, toen Van
Haverdingens sluitnota op zijn
tafel lag. Toen hij zijn fout be
merkte, liet hij een lelijk woord
los en sloeg zich voor zijn kop.
„Wat een ellendige stommiteit
heb ik nou begaanDat komt
er van, als je met een kater op
kantoor zit. Een verkoopcontract
voor Juli-Augustus levering en
gedekt met een inkoopcontract
voor Juni-Juli, in een waanzin-
markt, als we op het ogenblik
hebben. Reken er maar op, dat ze
op 1 Juni 's morgens om 9 uur
met de hele partij voor je deur
liggen en dan kan Tony-lief het
partijtje Jantje Contantje beta
len en een maand lang aanhou
den. Stommeling, je komt er niet
als het een beetje wil" en als
een gek sloeg hij aan het reke
nen, hoeveel geld er nodig was
voor de financiering van het hele
geval. Het liep in tonnen en nog
maals tonnen, terwijl de bank
alle beleningen had opgezegd en
zeker geen nieuwe zou nemen,
zelfs al kon hij bewijzen, dat de
boel doorverkocht was en zijn
kopers zo veilig waren als de
bank zelve. Nauwkeurig cijferde
hij uit wat zijn bezit was en wat
onmiddellijk te realiseren was.
Het was een sappig bedrag, maar
ongelukkigerwijs net niet vol
doende om de koffie te betalen.
Er ontbrak een dikke dertig
mille en hoe hij ook rekende en
cijferde, dertig mille bleef het
tekort.
Die nacht sliep Tony weer
niet en in de geheimzinnige stil
te van de diepe tropennacht zon
hij op middelen om aan het ont
brekende geld te komen. Een
snood plan werd geboren en me
nige boef heeft jarenlang in de
gevangenis gezucht voor heel
wat minder. Duvenaire had een
broertje dood aan verscheping
van goed met alle daaraan ver
borgen zorgen. Wat hij tegen
Peter Wins gezegd had: Je ex
porteert alleen als er geen en
kele andere mogelijkheid is om
van je strop af te komen, was
volkomen waar.
Zijn zaken gingen op papier;
de winsten of de stropjes alleen
waren echt. Maar er was één
uitzondering. Op één van zijn
vacantiereisjes had hij eens ban-
denpech gehad en was hij terecht
gekomen bij het simpele huisje
van een zendeling, één dier hoog
gestemde christenen, die hun ge
hele leven in dienst van de mens
heid hebben gesteld. Het is een
bewonderenswaardig ras, stille
weldoeners, die zichzelf geheel
hebben weten weg te cijferen en
niets méér van het leven vragen
dan goed te mogen doen, hulp
en steun te mogen verlenen aan
hen, die het behoeven, leiding te
geven, de zieken te verzorgen en
het licht van Christus en de chris-
lijke liefde te verspreiden. Zon
der te vragen, zonder eigenbe
lang, zonder onderscheid des per-
soons. Van alle markten zijn ze
thuis. Zij zijn prediker, half dok
ter, half landbouwer, half smid,
bankwerker of schrijnwerker en
half onderwijzer. In één zo'n
eenvoudige en bescheiden zen
deling zijn minstens zes persoon
lijkheden verborgen. Zelf leven
ze van een handjevol rijst, een
slok koel welwater en hun idea
len. Maar niets gaat zonder geld
en dat geld te verzamelen, waar
mede zij hun idealen kunnen ver
wezenlijken, waarmede ze hun
schooltje voor de jeugd kunnen
bouwen en onderhouden, waar
mede zij de geneesmiddelen kun--
nen kopen, die ze in zo'n ruime
mate nodig hebben, dat is de
enige en voortdurende kopzorg
van de zendeling. De gelden van
de missie stromen traag en drup
pelsgewijs en als regel moeten
zij trachten op de een of andere
wijze zichzelf inkomsten te ver
schaffen. Er zijn verschillende
methoden, waarop het hen ge
lukt de hand te leggen op de zo
onmisbare duiten. Sommigen
vinden kopers voor de producten
van een zelf opgericht ambacht
schooltje, anderen weer weten er
aan te komen door verkoop van
eigen geteelde producten.
De zendeling, waar Tony Du
venaire terecht kwam, had al een
zeer bijzondere methode gevon
den. Hij had namelijk een va-
nille-tuin, de zaadlob van een
bijzondere orchidee, die op klein
terrein een zeer belangrijke pro
ductie gaf. Alleen had de zende
ling, die uit de aard der zaak
geen doorgefourneerde zaken
man was, voortdurend moeilijk
heden om voor de zeer belang
rijke kwanta vanillebonen, die
hij oogstte, tot behoorlijke prij
zen kopers te vinden. Maar al te
veel van de zogenaamde pientere
productenhandelaren waren er
op uit de zendeling in de nek te
kijken. Ze noemden dat „goeie
zaken", maar het was een zachte
vorm van getolereerde oplich
ting. Toen Duvenaire zoetjesaan
van de moeilijkheden hoorde,
waarmede de arme zendeling te
kampen had, kwam zijn oude
geest weer boven. Hij voelde
weer zoals hij gevoeld had als
joch van een jaar of tien. Zui
ver, eerlijk, ja bijna mooi. Hij
vergat voor een ogenblik, dat
voor hem slechts geld telde, dat
geld zijn enig doel was en hij
schold op de schooiers, die zich
ten koste van die brave eerlijke
kerel, die missionaris, trachtten
te verrijken.
(Wordt vervolgd.)
In de nacht van 25 op 26 Jan.
heeft onder de gemeente West
dorpe een treffen plaatsgevon
den tussen de ambtenaren der in
voerrechten. en accijnzen en een
pantser-smokkelauto. Daar ook
de douane met een eerder buit
gemaakte pantserauto was uitge
rust, was de ontmoeting hevig.
Nadat de smokkelauto, een zwa
re gevechtswagen, tot stoppen
was gemaand en tevergeefs was
beschoten, reden de ambtenaren
met hun 3% ton Humber-ge-
vechtswagen op het smokkel-
voertuig in. Met een zware klap
botsten de twee kolossen tegen
elkaar. Daarna beproefden zij el-
kaars krachten met het gevolg,
dat de zwaardere smokkelauto
kans zag de Humber langzaam
weg te drukken.
Na dit obstakel zo verwijderd
te hebben, kon de met vee gela
den auto, die geheel gepantserd
en daardoor ook voor de nog uit
hun auto schietende ambtenaren
ongenaakbaar was, zijn tocht
vervolgen en zijn doel (België)
bereiken. Ondanks het feit, dat
de douane was voorbereid, heb
ben haar technische middelen
het tegen die van de smokkelaars
moeten afleggen.
De bemanning van de smokkel
auto zal wel enkele benauwde
ogenblikken hebben gehad en
zich nog wei eens bedenken, voor
zij weer een dergelijke ontmoe
ting riskeert.
Op de motorlogger Sch. 141
van de rederij „Unie", liggende
n,aast de Scheveningse sleeuhel-
ling, is brand uitgebroken. Er
waren werkzaamheden op het
schip verricht en waarschijnlijk
is er iets blijven smeulen. Het
werd een flinke brand, waarbij
de logger veel schade opliep en
de motor verloren ging. De
brandweer heeft het vuur met
schuim bedwongen. De schade
wordt gedekt door verzekering.
Op de Rozengracht in Amster
dam hebben twee families, waar
van de aanvallende werd geas
sisteerd door een aantal vrien
den, Zondagavond laat een oude
vete op de vuist uitgevochten.
Het gevolg was, dat de politie 4
der vechtlustige aanvallers ar
resteerde en voorlopig in een cel
heeft opgesloten.
Om half twaalf keerde een 43-
jarige Amsterdammer met zijn
echtgenote na een gezellig avond
je in de stad terug naar huis. Op
de Rozengracht bij de Groen
marktkade wachtten leden van de
vijandige familie op het moment,
waarop zij terug zouden komen.
Toen dat geschiedde besprongen
de 42-jarige moeder met haar 19-
jarige zoon de vrouw, terwijl 2
vrienden van de zoon, een 22-ja-
rige fabrieksarbeider en een 19-
jarige perser, hun aandacht wijd
den aan de man. Het echtpaar
dolf tegen deze overmacht het on
derspit. De vrouw incasseerde
een „indirecte", die haar door de
vechtende moeder met een
schoen op het hoofd werd toege
diend.
De mishandelde vrouw werd in
het Wilhelminagasthuis, waar
men een hersenschudding consta
teerde, verbonden. Haar man was
er beter van af gekomen en had
geen medische hulp nodig.