Aanhoudend zware gevechten Trouwe leden gehuldigd In Te rrteuzen De suikerbietencampagne 1952 Generaal Van Fleet onderscheiden Italiaans vliegtuig neergestort A, N. W. B. gaat veiligheidskeuringen speciale verrichten Een steeds toenemende stroom uit het Oosten Russisch blad over de Benelux Gerard Snap vertelt van verre reizen Tarra schadepost van anderhalf millioen Botsing tussen twee pantserauto's bij Westdorpe vaarft Familie-veldslag in Amsterdam AGENDA NAAR EEN VEILIGER VERKEER ACTIE VOOR HET HOSPITAALKERKSCHIP DE KOREAANSE OORLOG DE VLUCHTELINGEN IN WEST-BERLIJN Tekort aan vervoers- gelegenheid voor emigranten Eerste wervingsresuliaien bescherming bevolking 1951 1952 1951 1952 (mill, kg) (in van het totaal) 897 1.048 37.23 35.35 717 909 29.76 30.66 3S2 525 15.84 17.71 307 345 12.74 11.63 107 138 4.43 4.65 2.410 2.965 100.00 100.00 Ontploffing aan boord van Britse torpedojager Smokkelauto met vee op eritiek moment ontkomen Brand op een motorlogger Geallieerde infanterie heeft in de Westkoreaanse frcntsec- tor een krachtige aanval uitge voerd op stellingen der Chinese communisten. De infanteristen verplaatsten zich in pantserwa gens. Aan de aanval was een zeer krachtige bestoking der Chinese linies door napalm- en brisant bommen vooraf gegaan. rTr-_—Brmwimn arn - - Een 2-motorig Italiaans lijn- vliegtuig is Maandag in de ber gen nabij Cagliai (Sardinië) neer gestort. Alle passagiers en bemannings leden zijn omgekomen, Het toestel vervoerde vijftien passagiers en drie bemannings leden en een stewardes. Het toestel is op de berg Sinnai ongeveer 32 km ten N.O. van Cagliariain, het uiterste zuiden van het eiland neergestort. Alle passagiers en bemannings leden zijn, om het leven gekomen, aldus is later bevestigd. Het toestel stortte neer kort na dat het naar Rome was vertrok ken. He vloog in brand. Volgens de eerste berichten zijn alle in zittenden Italianen. De door een grote eenheid vechtwagens gesteunde infante rie wist de Chinese communis ten echter niet uit hun stellin. gen te verdrijven. Gedurende de zware luchtaanvallen hadden de Chinezen zich in gangen en zeer diepe grotten verborgen. Toen de infanteristen der Verbonde nen aanstormden, waren velen hunner echter weer op post. De Chinese communisten onder hielden van uit goed aangelegde verschansingen een krachtig vuur op hun tegenstandeis, die zij ook met handgranaten be stookten. Een Chinese tegenaanval op de heuvel ,iDe oude kale" werd door de Verbondenen in een ge vecht van 4 uur afgeslagen. Aan het centrale front zetten Zondag tanks van de Verbon denen de actie tegen commu nistische kazematten voort. Amerikaanse reuzenforten plaatsten treffers op een op slagplaats aan de spoorlijn Pjonjang-Wonsan, aldus een be kendmaking van de Amerikaan se vijfde luchtmacht. Koreanen op het eiland Tsoetsjima gevangen genomen. De Japanse politie heeft op het eiland Tsoetsjoema tussen Japan en Korea 10 Koreanen na een vuurgevecht gevangen genomen. De politie is van oordeel dat het ontvluchte krijgsgevangenen van het eiland Koje zijn. Zij werden gevonden in een schuilplaats in de bergen. BE 25.000 OP STAATSLOT 3544 In de 518e Staatsloterij, eerste klasse, is een prijs van 25.000, gevallen op lotnummer 3544. De Zuidkoreaanse regering heeft generaal Van Fleet, de af tredende bevelhebber van het Amerikaanse achtste leger, on derscheiden met de medaille voor nationale dien?t, de hoog ste onderscheiding die ooit aan een buitenlandse bevelhebber is verleend. HEDEN: TERNEUZENLuxor Theater 8 uur: Biosc. Singing Gurs. MORGEN: TERNEUZEN: Luxor Theater 8 uur: Biosc. Singung Guns. AXEL: Het Centrum, 8 uur: Biosc. Legershow in Tokio. Het West-Berlijnse stadsbe stuur heeft Maandag de finan ciële last besproken, die het ge volg is van de steeds toenemen de stroom vluchtelingen uit het oosten Burgemeester Reuter is Zon dagavond teruggekeerd van een bezoek aan West-Duitsland, waarbij hij de toestand heeft be sproken met president Heuss en bondskanselier Adenauer. Het onmiddellijke resultaat van deze besprekingen is, dat West- Duitsland negentig millioen mark ieeft gereserveerd voor het bou wen van nieuwe onderkomens voor vluchtelingen. In de afgelopen week zijn meer Qastduitsers naar West-Berlijn uitgeweken dan ooit te voren, In een artikel in de „Prawda", het orgaan van de Russische communistische partij, is Maan dag verklaard, dat de „Benelux was mislukt als gevolg van te genstellingen tussen de kapitalis tische staten en het verpletteren de gewicht van het Amerikaans imperialisme". Hoewel het doel een monetaire, economische en douane-unie was is niets meer bereikt dan een douane-unie, aldus de „Prawda en sedert 1950 werden ondanks conferenties zo weinig concrete stappen op de weg ngar eenwor ding gezet, dat na de jongste vergadering zelfs geen officieel communiqué werd uitgegeven. De Amerikaanse overheersing van de economieën der Benelux- landen had de levensstandaard verlaagd door drastische beper king van verbruiksgoederen ten koste van bewapening. De vrees voor moorddadige concurrentie tussen de drie staten was een an der gevolg van Amerikaanse overheersing, aldus het blad. aldus een mededeling van de zij de van de Westberlijnse vluchte lingenorganisatie. Het aantal be droeg 5836. Functionarissen van de vluchte lingenorganisatie deelden mede, dat in het afgelopen weekend vier journalisten en een secreta resse, die alle vijf hebben ge werkt voor de Oostduitse natio nale democratische partij, naar Wëst-Berlijn zijn uitgeweken. Zij verklaarden, dat zij gedwongen waren collega's te bespionneren. Nu het directoraat-generaal van de scheepvaart de „Johan van Oldenbarnevelt" voor twee afvaarten dit jaar voor andere doeleinden dan voor emigranten- vervoer heeft bestemd, is ver- voersgelegenheid voor circa 2900 emigranten komen te vervallen. Hierdoor zal waarschijnlijk in de tweede helft van het jaar een tekort aan vervoersmogelijkheid optreden naar verschillende lan den. Teneinde de moeilijkheden niet te vergroten en hun eigen vertrek te verzekeren ,is de emi granten die gereed zijn voor ver trek, met kleih aangeraden van de hun aangeboden, vervoersge- legenheid gebruik te maken. Zij die voor vertrek gereed komen, hebben slechts eenmaal voorrang bij boeking. Daarna gaan zij, die later gereedkomen, voor. Uitgaande van het feit, dat nog steeds tal van verkeersongeval len plaatsvinden, welke geheel of gedeeltelijk te wijten zijn aan technische gebreken of onvolko menheden aan het motorvoertuig, heeft de A.N.W.B. besloten over te gaan tot het instellen van vei ligheidskeuringen. Deze keuringen zullen die on derdelen omvatten, waarvan de veiligheid op de weg in hoofd zaak afhankelijk is, n.l.: stuur inrichting, remmen, wielgelei- ding, vering, schokbrekers, en verdere bewegende onderdelen van het onderstel, alsmede ver lichting en signalering, die appa ratuur dus waarmede de auto zijn nadering of richtingverandering te kennen geeft. Bij de technokeuringen, welke de A.N.W.B. reeds lang aan de technostations en met de beken de blauwe technomobielen ver richt, is gebleken, dat zeer veel wagens juist ten aanzien van de directe veiligheid onmiddellijk noodzakelijke voorzieningen be hoeven, zodat het technoperso- neel vaak moet adviseren de be treffende reparaties onverwijld te laten uitvoeren. Voor de A.N.W.B. is dit aanlei ding geweest om naast het uit gebreide techno-onderzoek, dat de algehele conditie alsmede de rij-economie van de wagen om vat, ook de mogelijkheid te ver- Maandag 19 Januari is de werving voor de bescherming bevolking in de provincies Lim burg, Overijsel en N-Brabant begonnen. Zaterdag 24 Januari hadden zich in deze 3 provincies in to taal reeds 16.027 personen be reid verklaard deel uit te maken van de B Bi-organisaties. In de Overijselse A-gemeen ten was die dag 37 percent van het benodigd aantal vrijwilli gers aanwezig, in de Brabantse A-gemeenten 26 procent en in de Limburgse A-gemeenten 22 procent. Al meer dan 1000 vrijwilligers hebben zich aangemeld in En schedé, Tilburg, Roermond en Eindhoven. Ook in de B-gemeenten is het aantal aanmeldingen zeer be vredigend. wezenlijken van een snel te ver richten veiligheidsonderzoek, dat gevaarlijke gebreken feilloos aan het licht brengt. Daar de techno mobielen en de technostations be schikken over alle gereedschap pen en meetinstrumenten om de ze keuringen vlot en perfect uit te voeren, zullen de veiligheids onderzoeken door hetzelfde ge trainde personeel worden ver richt. Deze keuringen, die pas kunnen plaatsvinden na vooraf gemaakte afspraak, zullen onge veer een half uur in beslag ne men. De resultaten van een vei ligheidsonderzoek, dat uiteraard periodiek zal moeten worden ver richt, zullen worden vastgelegd in een „Rijd veilig-attest", aan de hand waarvan de bezitter van de wagen dan de nodige voorzienin gen zonder tijdverlies kan laten aanbrengen. In een op de bovenzaal van café ,La Belle Vue" te Terneuzen door de bond van ambtenaren belegde bijeenkomst werden 7 le den gehuldigd, zes voor 25-jarig lidmaatschap en 1 voor 40-jarig- lidmaatschap van het N.V.V. De heren J. J. Kolijn, P. Looy, J. A. v. d. Linde allen uit Ter- neuzen, H. Bruijnooge uit Hulst, D. Meeuse uit St. Jansteen en P. Jeras uit Philippine ontvingen het zilveren en de heer G. Snap uit Sluiskil het gouden insigne. Dit „eremetaal" werd- hun op de borst gespeld door de A.B.V.A. bestuurder, de heer J. M. van Poelje uit Rotterdam. Alle jubi larissen ontvingen bovendien een oorkonde en hun dames een cou vert met zilveren lepeltjes. 40 Jaar lid van de vakbeweging is een hele tijd! Voor ons was het aanleiding eens een babbeltje met de thans gepensionneerde 67-ja- rige „gouden jubilaris" te ma ken. Tijdens zijn huldiging hoor den we n.l., dat hij in zijn leven zowat de hele wereld heeft rondgezworven, 't Zou, zo verze kerde men ons, niet meevallen veel van hem aan de weet te ko men, want hij was geen man van veel woorden. Maar 't viel nogal mee. Hij vertelde ons dat hij al vroeg de school moest verlaten In het Zaterdagavondprogram ma van de VARA heeft ome Jan van Zutphen bekend gemaakt, dat de actie voor het hospitaal kerkschip tot nu toe 98.000 heeft opgeleverd. In, dit bedrag zijn niet de verschillende be langrijke giften in natura begre pen. en op het land ging werken. La ter hielp hij bij het lossen en la den in de Terneuzense haven. Zijn hart trok echter naar de zee. En zo monsterde hij op 18-jarige leeftijd te Terneuzen als leerling stoker aan boord van het Neder landse s.s. „Harald' van de rede rij Lensen te Terneuzen. Zijn eerste reis ging van Ter neuzen naar Engeland om een lading steenkool bestemd voor St. Petersburg (thans Leningrad) ter plaatse grote deze ramp rouw. Even helder voor de geest stond hem nog het gebeuren op een avond, toen ze met de „Eliza beth" onder New-Foundland voe ren. Bij plotseling opstekende storm sloeg de 15-jarige licht-ma- troos Piet Veerman uit Terneu zen overboord. Full-speed ging het achteruit, doch een hem toe geworpen reddingboei greep de drenkeling mis. Wel kreeg hij de loglijn te pakken. Plotseling ver dween hij echter in de diepte en ze hebben de jongen nooit weer gezienToen ze Terneuzen binnenvoeren stond Piet z'n moe der aan de haven, nog van niets wetend Uit Rusland is hem 't meest bij gebleven een voorval, dat hij op een Zondagavond te St. Peters burg beleefde en dat diepe indruk op hem maakte. Tijdens het pas sagieren in de stad zag hij in goederenspoorwagens een trans port met touwen aan elkaar ge bonden mannen en vrouwen, die vervoerd werden naar de kwik zilvermijnen in de Oeral. Kozak ken begeleidden dit transport en 't ging er allesbehalve zachtzin nig toe. 't Was in de tijd, dat het via Kroonstad. Uit Rusland bracht men hout (sparren) mee,daar gevaarlijk was met meer die te Terneuzen werden gelost, dan 2 man te passagieren. De winter daarop voer hij naar de Middellandse Zee, o.m naar Ge nua om sulfaat voor Rieme. Hij monsterde achtereenvolgens op de Nederlandse stoomschepen, de „Harald", „Elizabeth" en „Ter neuzen", alle van de rederij-Len- sen, en op het Engelse s.s. „Ful mar", dat een vaste dienst onder hield tussen Liverpool en Ter neuzen, het Belgische s.s. „Anti- goon" en het Duitse s.s. „Alva". Het sterkst is hem bijgebleven het geluk dat hij had, toen hij door omstandigheden (hij was toen n.l. werkzaam a/b van het te Terneuzen in revisie liggende Ned. s.s. „Magdalena") de nood lottige reis van het Terneuzense s.s. „Cornelis" niet meemaakte, dat in October 1922 met man en muis in de Oostzee is vergaan, komende van Finland met een lading hout. Vrijwel geheel be mand met Terneuzenaren, bracht In het jongste nummer van het maandblad „Co-operatie"" wordt omtrent de suikerbietencampag ne 1952 medegedeeld, dat de weersomstandigheden oorzaak zijn geweest, dat in de eerste helft van de campagne bij een aantal fabrieken onvoldoende hoeveelheden bieten werden aan gevoerd om op volle capaciteit te kunnen werken. Ook de tarra was zeef hoog en ongeveer het dubbele van vorig jaar. Bij een campagne zoals van dit jaar, nu de 12 fabrieken tezamen rond 3.000 millioen kg bieten verwerk ten, betekent een tarra van plus minus 20 dat 600 millioen kg voor de fabrieken waardeloze en zelfs hinderlijke hoeveelheid grond met de bieten wordt aange voerd. Stelt men de bietenvracht op gemiddeld 2,50 per ton van 1000 kg, dan betekent de aanvoer van die 600.000 ton grond voor de suikerindustrie een schadepost van IV2 millioen gulden, want wel wordt de tarra van het bie tengewicht afgetrokken, maar de vracht blijft voor de fabriek. Ook het gehalte bleef als ge volg van het te natte weer en het gebrek aan zon voor het vier de achtereenvolgende jaar bene den het gemiddelde. De opbrengst aan bieten per ha was echter hoog en vormde met bijna 47.000 kg per ha gemiddeld over geheel Nederland een re cord, dat niet spoedig zal worden gebroken. Zo hadden de 12 fa brieken tezamen 2065 millioen kg bieten te verwerken, waaruit zij rond 385 millioen kg witte suiker maakten, hetgeen voor ons land eveneens een record-productie be tekent. Deze is zeer welkom, aan gezien zelfs bij deze recordpro ductie nog een flink kwantum suiker zal moeten worden inge voerd, welke slechts tegen dollars te koop is. De centrale suikermaatschappij omvat de zes particuliere suiker fabrieken in Nederland. Tot de verenigde coöperatieve fabrieken behoren de drie fabrieken „Din- teloord", „Roosendaal" en „Ze venbergen", terwijl de drie coö peratieve fabrieken „Putters- hoek", de Friesch-Groningsche en Sas van Gent geheel zelfstan dig werken. Circa 65 van de oogst werd dit jaar dus verwerkt door de zes coöperatieve fabrieken en circa 35 in de zes speculatieve fa brieken (C.S.M.). Tot voor enkele jaren bedroeg de totale verwerkingscapaciteit van de Nederlandse suikerindus trie rond 30 millioen kg per et maal tegen thans 40 millioen kg. Van deze uitbreiding met 10 mil lioen kg per etmaal namen de bei de reuzen, de coöperaties „Din- teloord" en „Puttershoek", samen de helft voor hun rekening. Centr. Suiker mij Ver. Coöp. suikerfabr. Coöp. „Puttershoek" Coöp. „Friesch-Gron." Coöp. Sas van Gent Ook de grote armoede onder de Russen herinnert hij zich uit die dagen. Zo moesten Russen te Kroonstad kolen lossen uit de „Harald". Ondanks deze zware arbeid hadden zij slechts een ka rig maal, bestaande uit droog brood belegd met geraspte kom kommer. Aan zijn reizen naar Spitsber gen met de „Elizabeth" om steenkool bestemd voor Frank rijk, bewaart hij de prettigste herinneringen. Tot besluit vertelde hij een minder prettige ervaring op een Kerstnacht met de „Harald", ko mende van Rusland, toen tijdens een felle sneeuwstorm in de Oostzee de lading hout gekapt moest worden. Sterk helde het schip naar bakboord over. De verschansing was totaal naar buiten gebogen en een verade ming betekende het toen men, na een groot gedeelte van de lading verspeeld te hebben, veilig de ha ven van Calais bereikte. Na als „landrot" op de' cokes- fabriek te Sluiskil, de rijkselec- triciteitswerken te Terneuzen en als soldaat-kommies tijdens de eerste wereldoorlog werkzaam te zijn geweest, werd de. roep van de zee hem weer te sterk. 't Was op aandringen van zijn vrouw, dat Snap het zeemansle ven tenslotte vaarwel heeft ge zegd en op zijn basis Sluiskil te rugkeerde; 25 jaar was hij toen hij in dienst trad bij de P.Z.E.M. te Driekwart. Thans is hij 2 jaar gepensionneerd. In de machinekamer van de Britse torpedojager „Duchess" heeft zich Maandagavond in de haven van Portland een ontplof fing voorgedaan. Een stoker is om het leven gekomen twee an dere opvarenden liepen ernstige brandwonden op. Een tengevolge van de ontplof fing uitgebroken brand werd binnen een uur geblust. De „Duchess" (2610 ton) is een van de acht schepen van de „Da- ring"-klasse. Dit zijn de duurste en grootste torpedoboot jagers die ooit zijn gebouwd.' De kanonnen van deze schepen zijn voorzien van de nieuwste radar-instrumenten om snelvlie gende straaljagers onder vuur te kunnen nemen. door Allan Penning 9) w;u Nadruk verboden. Van Haverdingen pakte zijn hoed. „Ik bel direct op, wanneer ik het heb. Bij voorbaat dank..." Nog even kwam hij terug. „Da's waar ook... wat voor levering moet het zijn?" „Juni, Juli", zei Tony noncha lant. En die twee woorden kostten Tony bijna zijn gehele fortuin en hij merkte het pas, toen Van Haverdingens sluitnota op zijn tafel lag. Toen hij zijn fout be merkte, liet hij een lelijk woord los en sloeg zich voor zijn kop. „Wat een ellendige stommiteit heb ik nou begaanDat komt er van, als je met een kater op kantoor zit. Een verkoopcontract voor Juli-Augustus levering en gedekt met een inkoopcontract voor Juni-Juli, in een waanzin- markt, als we op het ogenblik hebben. Reken er maar op, dat ze op 1 Juni 's morgens om 9 uur met de hele partij voor je deur liggen en dan kan Tony-lief het partijtje Jantje Contantje beta len en een maand lang aanhou den. Stommeling, je komt er niet als het een beetje wil" en als een gek sloeg hij aan het reke nen, hoeveel geld er nodig was voor de financiering van het hele geval. Het liep in tonnen en nog maals tonnen, terwijl de bank alle beleningen had opgezegd en zeker geen nieuwe zou nemen, zelfs al kon hij bewijzen, dat de boel doorverkocht was en zijn kopers zo veilig waren als de bank zelve. Nauwkeurig cijferde hij uit wat zijn bezit was en wat onmiddellijk te realiseren was. Het was een sappig bedrag, maar ongelukkigerwijs net niet vol doende om de koffie te betalen. Er ontbrak een dikke dertig mille en hoe hij ook rekende en cijferde, dertig mille bleef het tekort. Die nacht sliep Tony weer niet en in de geheimzinnige stil te van de diepe tropennacht zon hij op middelen om aan het ont brekende geld te komen. Een snood plan werd geboren en me nige boef heeft jarenlang in de gevangenis gezucht voor heel wat minder. Duvenaire had een broertje dood aan verscheping van goed met alle daaraan ver borgen zorgen. Wat hij tegen Peter Wins gezegd had: Je ex porteert alleen als er geen en kele andere mogelijkheid is om van je strop af te komen, was volkomen waar. Zijn zaken gingen op papier; de winsten of de stropjes alleen waren echt. Maar er was één uitzondering. Op één van zijn vacantiereisjes had hij eens ban- denpech gehad en was hij terecht gekomen bij het simpele huisje van een zendeling, één dier hoog gestemde christenen, die hun ge hele leven in dienst van de mens heid hebben gesteld. Het is een bewonderenswaardig ras, stille weldoeners, die zichzelf geheel hebben weten weg te cijferen en niets méér van het leven vragen dan goed te mogen doen, hulp en steun te mogen verlenen aan hen, die het behoeven, leiding te geven, de zieken te verzorgen en het licht van Christus en de chris- lijke liefde te verspreiden. Zon der te vragen, zonder eigenbe lang, zonder onderscheid des per- soons. Van alle markten zijn ze thuis. Zij zijn prediker, half dok ter, half landbouwer, half smid, bankwerker of schrijnwerker en half onderwijzer. In één zo'n eenvoudige en bescheiden zen deling zijn minstens zes persoon lijkheden verborgen. Zelf leven ze van een handjevol rijst, een slok koel welwater en hun idea len. Maar niets gaat zonder geld en dat geld te verzamelen, waar mede zij hun idealen kunnen ver wezenlijken, waarmede ze hun schooltje voor de jeugd kunnen bouwen en onderhouden, waar mede zij de geneesmiddelen kun-- nen kopen, die ze in zo'n ruime mate nodig hebben, dat is de enige en voortdurende kopzorg van de zendeling. De gelden van de missie stromen traag en drup pelsgewijs en als regel moeten zij trachten op de een of andere wijze zichzelf inkomsten te ver schaffen. Er zijn verschillende methoden, waarop het hen ge lukt de hand te leggen op de zo onmisbare duiten. Sommigen vinden kopers voor de producten van een zelf opgericht ambacht schooltje, anderen weer weten er aan te komen door verkoop van eigen geteelde producten. De zendeling, waar Tony Du venaire terecht kwam, had al een zeer bijzondere methode gevon den. Hij had namelijk een va- nille-tuin, de zaadlob van een bijzondere orchidee, die op klein terrein een zeer belangrijke pro ductie gaf. Alleen had de zende ling, die uit de aard der zaak geen doorgefourneerde zaken man was, voortdurend moeilijk heden om voor de zeer belang rijke kwanta vanillebonen, die hij oogstte, tot behoorlijke prij zen kopers te vinden. Maar al te veel van de zogenaamde pientere productenhandelaren waren er op uit de zendeling in de nek te kijken. Ze noemden dat „goeie zaken", maar het was een zachte vorm van getolereerde oplich ting. Toen Duvenaire zoetjesaan van de moeilijkheden hoorde, waarmede de arme zendeling te kampen had, kwam zijn oude geest weer boven. Hij voelde weer zoals hij gevoeld had als joch van een jaar of tien. Zui ver, eerlijk, ja bijna mooi. Hij vergat voor een ogenblik, dat voor hem slechts geld telde, dat geld zijn enig doel was en hij schold op de schooiers, die zich ten koste van die brave eerlijke kerel, die missionaris, trachtten te verrijken. (Wordt vervolgd.) In de nacht van 25 op 26 Jan. heeft onder de gemeente West dorpe een treffen plaatsgevon den tussen de ambtenaren der in voerrechten. en accijnzen en een pantser-smokkelauto. Daar ook de douane met een eerder buit gemaakte pantserauto was uitge rust, was de ontmoeting hevig. Nadat de smokkelauto, een zwa re gevechtswagen, tot stoppen was gemaand en tevergeefs was beschoten, reden de ambtenaren met hun 3% ton Humber-ge- vechtswagen op het smokkel- voertuig in. Met een zware klap botsten de twee kolossen tegen elkaar. Daarna beproefden zij el- kaars krachten met het gevolg, dat de zwaardere smokkelauto kans zag de Humber langzaam weg te drukken. Na dit obstakel zo verwijderd te hebben, kon de met vee gela den auto, die geheel gepantserd en daardoor ook voor de nog uit hun auto schietende ambtenaren ongenaakbaar was, zijn tocht vervolgen en zijn doel (België) bereiken. Ondanks het feit, dat de douane was voorbereid, heb ben haar technische middelen het tegen die van de smokkelaars moeten afleggen. De bemanning van de smokkel auto zal wel enkele benauwde ogenblikken hebben gehad en zich nog wei eens bedenken, voor zij weer een dergelijke ontmoe ting riskeert. Op de motorlogger Sch. 141 van de rederij „Unie", liggende n,aast de Scheveningse sleeuhel- ling, is brand uitgebroken. Er waren werkzaamheden op het schip verricht en waarschijnlijk is er iets blijven smeulen. Het werd een flinke brand, waarbij de logger veel schade opliep en de motor verloren ging. De brandweer heeft het vuur met schuim bedwongen. De schade wordt gedekt door verzekering. Op de Rozengracht in Amster dam hebben twee families, waar van de aanvallende werd geas sisteerd door een aantal vrien den, Zondagavond laat een oude vete op de vuist uitgevochten. Het gevolg was, dat de politie 4 der vechtlustige aanvallers ar resteerde en voorlopig in een cel heeft opgesloten. Om half twaalf keerde een 43- jarige Amsterdammer met zijn echtgenote na een gezellig avond je in de stad terug naar huis. Op de Rozengracht bij de Groen marktkade wachtten leden van de vijandige familie op het moment, waarop zij terug zouden komen. Toen dat geschiedde besprongen de 42-jarige moeder met haar 19- jarige zoon de vrouw, terwijl 2 vrienden van de zoon, een 22-ja- rige fabrieksarbeider en een 19- jarige perser, hun aandacht wijd den aan de man. Het echtpaar dolf tegen deze overmacht het on derspit. De vrouw incasseerde een „indirecte", die haar door de vechtende moeder met een schoen op het hoofd werd toege diend. De mishandelde vrouw werd in het Wilhelminagasthuis, waar men een hersenschudding consta teerde, verbonden. Haar man was er beter van af gekomen en had geen medische hulp nodig.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 2