De Hagenaar heeft nog zorgen
1
Hel vergaan van de „Klipfontein
65000 woningen in
1953?
Reg
ering staat niet sterk meer
Nieuwe
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON-en MAANSTANDEN
JMeuw-Guinea deel van het Rijk
Indonesië
onthullingen" van
„Sumber"
De scheepvaart op het kanaal
van Terneuzen In 1952
HAAGSE BRIEF
Einde van de Vorst
Andere schepen
in nood
Ëieienprijzen dalen
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 NS. 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct
DE VRIJE ZEEUW
ZATERDAG 10 JANUARI 1953.
8e Jaargang No. 2237.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pet
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Hoe vriendelijk de in de avond
rijk verlichte kerstbomen aan in
woner en vreemdeling een wel
kom toeriepen; hoe uitlokkend
en duur de kerstdiners ook wa
ren die wel een schrille tegen
stelling vormden met de nood
der gerepatrieerden; hoe harte
lijk ook de wensen waren ge
meend, die op ruime schaal door
het Haagse gemeentebestuur en
door de openbare diensten van
het rijk (op kosten van de belas
tingbetaler) worden! rondgezon
den dit alles kon niet de zorgen
wegnemen, waarmede wij het
nieuwe jaar zijn ingegaan.
Ge zult zeggen: daarin staat
ge niet alleen, want ieder onzer
heeft die zorgen. Volkomen
waar. Maar Den Haag heet nog
altijd residentie (al is het dat
niet meer) en elke Hagenaar
heeft nu eenmaal het gevoel, dat
hij zo'n beetje het land meere-
geert. Onze zorgen gaan dus niet
alleen naar onszelf uit, maar col
lectief naar Nederland. Dat is in
wezen altruïstisch gedacht van
de gemiddelde Hagenaar, want
al zetelt hier de regering, een re
sidentie met een Koninklijk ge
zin, dat het hele jaar in Soestdijk
zit, is toch niet echt. En een pa
leis, waaraan zoveel nationale
herinneringen zijn verbonden,
telken dage te moeten zien als
de zetel van een ietwat eigenaar
dige academie voor de wat vaag
aangeduide studiën op sociaal
gebied, doet niet prettig aan. Nu
weten wij wel, dat de niet talrij
ke studenten, meest van Midden-
of Ver-Oostelijke aard, die er ver
blijf houden, de gastvrijheid en
gezelligheid prijzen, die de onge.
zellige woning hun biedt. Maar
of hun dit zal verhinderen om,
wanneer zij zo straks in hun va
derland zijn teruggekeerd, even
weinig vriendelijk te oordelen
over die Nederlanders, waarvan
er velen naar hun mening nog
altijd koloniaal denken, is een
andere zaak!
Intussen, wij zijn en blijven
regeringsstad! En wij hebben dan
zo allerlei internationale dingen
uit de eerste hand. De Tweede
Kamer is niet met vacantie ge
gaan, voordat haar onvermoeide
voorzitter een commissie had
aangewezen, die straks, als het
betreffend wetsontwerp binnen
komt, de Europese defensiege
meenschap zal gaan bestuderen.
WAT KOMT EB VAN
TERECHT?
Eilacie, het is de vraag, gezien
de ontwikkeling in Duitsland en
Frankrijk, of er van deze E.D.G.
in werkelijkheid iets zal worden.
Wat intussen niet verhindert,
dat ook Nederlandse hoofdamb
tenaren van erkende bekwaam
heid nog steeds te Parijs zitten
te puzzlen over de oplossing van
de vele detailvraagstukken, die
deze E.D.G. met zich brengt.
De Haagse politie heeft een
echte spion te pakken gekregen.
Een Rus, die bij zijn pogingen
tot omkoping niet bepaald de ge
vreesde gevaarlijke practijken
beoefende, waarin wij de Slavi
sche volken perfect achten. Deze
deed het zó grof, dat hij al spoe
dig in de gaten liep. Natuurlijk
zegt de Russische ambassadeur,
dat hij een dood-onschuldige ver
tegenwoordiger van het persbu
reau Tass is. Maar minister Luns
die zijn schriftelijk protest in
ontvangst nam, heeft er monde
ling negatief op gereageerd en
acht de zaak daarmede afgedaan.
Wij hebben zorgen: voor de re
gering. De Eerste Kamer is nog
vóór liet nieuwe jaar bijeen ge
weest en heeft tientallen, zo niet
honderdtallen wetsontwerpen in
één dag afgedaan, waarbij men
echter heeft te bedenken dat er
262 naturalisatie-ontwerpen bij
waren, die zo onder de hamer
konden doorgaan. Zij maakte het
de regering niét moeilijk, maar
zij tikte voorzitter Kortenhorst
aan de overkant op het Binnen
hof eventjes netjes op de vin
gers. Dat geschiedde bij 't wets
ontwerp, dat betrekking heeft
op de pensioenen van de Kamer
leden en hun nagelaten betrek
kingen. De grondwet schrijft
voor, dat daarover slechts met
tweederde meerderheid kan wor.
den beslist.
Nu heeft de Tweede Kamer dit
bij handopsteken afgedaan en ir.
de senaat kwam men nu met de
opmerking, dat het dan nooit
zeker is, of de vereiste tweederde
wel aanwezig is. Onmiddellijk 'n
juridisch debatje: de Eerste Ka
mer heeft aan te nemen of te
verwerpen wat van de Tweede
Kamer komt maar geen opmer
kingen te maken. Een aardig
ogenblik voor de regering, die
immers zelf door de heer Kor
tenhorst een paar keer nogal
duidelijk op de vingers was ge
tikt.
PORTEFEUILLES
GEVRAAGD.
Naar buiten vlot het ook niet
erg. De Eerste Kamer is blijk
baar van plan reeds bij de alge
mene beschouwingen ernstige
critiek te doen horen. Met het
duo van ministers van buiten
landse zaken heeft zij zich nog
steeds niet verenigd. Een reeks
opmerkingen is gemaakt over 't
instellen van nieuwe departe
menten, die minstens genomen
niet nodig waren en slechts die
nen om tot een voor alle vier
regeringspartijen aanvaardbare
zetelverdeling te komen. Dus niet
de ministers, die nodig zijn voor
de zetels, maar zetels, die nodig
zijn om een aantal ministers on
derdak te brengen. Daar komt
nog bij, dat men helemaal niet
tevreden is over de beantwoor
ding, die destijds de vragen van
prof. Gerretson over de veilig
heid van Nederland hebben ge
vonden. En dan Amerika. On
danks al het gemopper van pre
sident Truman beperkt het onze
zuivelexport. Ondanks de com
missie, die Truman heeft inge
steld, maakt de McCarrunwet
van de individuële vrijheid in
Amerika bijna een farce:
En nu heet het, dat de Ameri
kaanse hulp aan Nederland zal
worden ingetrokken, omdat wij
door hard werken en zuinig te
zijn, zoveel betere betalingsba
lans hebben gekregen.
MAN, DIE DE KLAPPEN
KRIJGT.
De minister, die de hardste
slagen ontvangt, is nog steeds
minister Donker. Voor het eerst
na de oorlog hebben wij nu aan
dit departement een bewindsman
van formaat, die niet door de
een of andere fanatieke liefheb
berij op zijsporen gaat. Hij kreeg
direct het geval-Lages op te
knappen, waaraan hij bij zijn op
treden niets meer kon doen.
En nu zijn er uit de strafge-
vangenis te Breda zeven levens
lang veroordeelde N.S.B.-ers ont.
snapt. Voor een groot deel perso
nen, die voor de doodstraf in aan
merking kwamen, maar gegra
tieerd zijn.
Of het nu verstandig was, dat
gelijk bij het geval-Lages weer
onmiddellijk een lid van 's minis
ters eigen partij een interpellatie
aanvroeg is een andere zaak.
Maar het was wel nodig dat wij
eens behoorlijk werden ingelicht
over de bewaking van deze he
ren. Men kan humaniteit bij be
straffing minder of meer op de
voorgrond stellen, maar daarom
gaat het thans niet. Het gaat om
behoorlijke bewaking; geen
feestdiners en cinemavoorstellin
gen in de gevangenis. En het
gaat ook om een politie-apparaat
dat niet 2Vz uur nodig heeft om
de ontsnapping van zulke ernsti
ge gevangenen aan de grenspos
ten te melden.
Kanselier Adenauer heeft blijk
baar gevoeld, dat Duitsland zich
van lieden als deze zo ver moge
lijk dient te distanciëren. Wie
zijn naam noemt in deze dagen,
doet het in goedkeurende zin. Ho.
pen wij, dat de politie in Duits
land wat vangt, al is de kans ge
ring, ook omdat er in Duitsland
wel veel vrienden van de ont
snapten zullen zitten.
H. Ch. G. J. van der Mandere.
Het te Djakarta verschijnende
dagblad „Sumber" publiceert een
bericht van een „medewerker op
West-Irian", volgens welke daar
thans ongerustheid in Neder
landse militaire kringen heerst.
„De scheepsverbinding tussen
Nederland en Irian is stopgezet,
aangezien men bevreesd is, dat
van deze verbinding gebruik zou
worden gemaakt om op grote
schaal naar Nederland te vluch
ten", aldus dit bericht, dat ver
volgt: „De terugtrekking van
Nederlandse troepen uit Irian
geschiedt thans per vliegtuig
waarbij als reden wordt opge
geven, dat zij cursussen in Ne
derland moeten volgen. Men
vecht om prioriteit te krijgen
voor de vliegtuigen, die deze
maand vertrekken. De binnen
kort Irian verlatende troepen
gaan zich in de cantines te bui-
Aan de vorstperiode, die tussen
Kerstmis en Oudejaarsdag inzet
te, kwam gisteren vrij plotseling
een einde. Nadat gedurende de
vorige dagen verscheidene sto
ringen ten W. van ons land naar
het Z. waren getrokken, passeer
de een storing ten N. van ons
land. Hierdoor draaide de wind
naar het W. en drong geleidelijk
zachtere lucht West-Europa bin
nen, hetgeen met regen en natte
sneeuw gepaard ging. Aangezien
op de Oceaan nieuwe depressies
in aantocht zijn, is een terugkeer
van de vorst de eerste dagen niet
te verwachten.
ten aan sterke drank, maar zij
kunnen slechts tot 9 u. 's avonds
hun lusten botvieren, aangezien
daarna de deuren gesloten wor
den uit vrees voor aanvallen
door guerilla-troepen, die meest
al 's avonds hun slag slaan".
Het bericht in „Sumber" zegt
voorts, dat Nederlandse functio
narissen in Den Haag en Hollan
dia elkaar over en weer beschul
digen, zeggend, „dat het Iriaanse
gouvernement niet goed func
tionneert, aangezien de topposi
ties bekleed worden door onbe
trouwbare en onkundige Indo
Europeanen, terwijl de uitgezon
den „volbloed Nederlanders" het
niet lang kunnen uithouden en
zo spoedig mogelijk wensen te
repatriëren. De Ambonnezen
wensen niet meer als werktuig
te worden gebruikt en sluiten
zich liever aan bij de „guerilla
troepen", aldus het bericht van
de medewerker van het dagblad
„Sumber", op Westelijk-Nieuw
Guinea.
Mr dr Soumokil gesneuveld,
Mr dr R. D. Soumokil, lid van
de regering van de „Republiek
Zuid-Molukken", zou tijdens „een
zware strijd in West-Ceram
enige weken geleden zijn ge
sneuveld, aldus een bericht in
het Indonesische dagblad „Sum
ber" van Vrijdag. „Sumber",
noemt als bron van dit bericht
zijn correspondent op Ambon, die
op zijn beurt het bericht ontleent
aan een uitzending van „radio
guerilla Papoea", waarvan, naar
Pi Aneta meldt, in Indonesië nog
nooit eerder is vernomen.
Alle beschikbare hotelruimte te
Beira is geboekt voor de schip
breukelingen van de „Klipfon
tein". Zij werden Vrijdagnacht
met de „Bloemfontein Castle" te
Beira aan land gebracht.
Een functionaris verklaarde
Vrijdag, dat alle passagiers, die
Europa als bestemming hebben,
indien mogelijk zullen overstap
pen op de „Europa", die vandaag
uit Beira vertrekt.
Pas Vrijdagochtend is in Beira
't vergaan van de „Klipfontein"
bekend geworden. Een man, die
familieleden kwam afhalen, vroeg
nog Vrijdagmorgen: „Wanneer
wordt de „Klipfontein" ver
wacht?"
De schipbreukelingen hebben
al hun bezittingen aan boord
moeten achterlaten. De „Bloem
fontein Castle", die onmiddellijk
na ontvangst der noodseinen van
de „Klipfontein" koers naar het
in nood verkerende schip had ge
zet, slaagde er in alle 116 passa
giers en de 118 bemanningsleden
aan boord te nemen, weinig meer
dan een half uur, nadat zij in de
boten waren gegaan.
In Kaapstad is verklaard, dat
er hoop bestaat, dat tenminste 'n
deel van de lading van de „Klip
fontein", zo niet het schip zelf,
kan worden geborgen. Het schip
zonk op minder dan 16 km uit de
kust. Ter plaatse staat weinig of
geen stroom en het water is er
ongeveer 40 m. diep.
Bovendien bevindt zich één der
nieuwste en best uitgeruste En
gelse bergingsvaartuigen, de
„Twyford", bij Zuid-Afrika,
waar het tracht een bijna 12 jaar
geleden verloren gegane lading
koper te bergen.
Voorzover bekend had de „Klip
fontein" duizend ton koper aan
boord met een geraamde waarde
van 2,5 millioen gulden en 100
balen wol met een geraamde
waarde van 50 tot 100.000 gulden.
Hoewel de meeste passagiers
van de „Klipfontein" al hun be
zittingen op het gezonken schip
moesten achterlaten toonden zi;'
dat 'zij de moed. niet verloren
hadden. Alle geredden wordt het
zo prettig mogelijk gemaakt en
de geredde bemanning geniet de
zelfde behandeling als de gered
de passagiers. Allen hebben reeds
kleren en noodzakelijke toiletar
tikelen gekregen.
De bemanning van de „Bloem
fontein Castle" is bij de redding
opgetreden alsof het hier dage
lijks werk betrof. Zonder twijfel
heeft het feit, dat de passagiers,
gezamenlijk Nederlandse zeelied
jes zongen, toen zij op het dek
van de zinkende „Klipfontein"
stonden, er veel toe bijgedragen
om de orde en rust te bewaren.
Gisteren konden de geredden
zich maar nauwelijks meer voor
stellen, dat zij een ramp hadden
overleefd. Allen, passagiers en
bemanningsleden, waren vol lof
over het optreden van de kapi
tein van de „Klipfontein". Dat er
geen doden te betreuren zijn
schrijft men toe aan het gedisci
plineerde optreden en de kalmte
van de kapitein en zijn beman
ning. Een ervaren zeeman, die
in de oorlog tweemaal schip,
breuk heeft geleden, noemde 't
Laat U niets wijs maken,
buurvrouw. Ze noemen tegen
woordig alles Lodaline, maar
er is maar één echte Lodaline.
Daar kan geen ander merk
bij halen. Kijk dus goed naar
het etiket met „Lodalientje"
er op! Lodaline kost maar
43 ct per fles en er zit een
HELE liter in!
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Zaterdagoch
tend tot Zaterdagavond.
Lichte dooi.
Veel bewolking met hier en
daar wat motregen en op vele
plaatsen mist. Zwakke tot mati
ge westelijke wind. Lichte dooi.
ZONDAG 11 JANUARI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
9.43
10.18
10.58
11.08
n.m.
10.30
11.05
11.45
11.55
MAANDAG 12 JANUARI.
v.m.
n.m.
Breskens
10.53
11.25
Terneuzen
11.28
Hansweert
0.08
12.40
Walsoorden
0.18
12.50
ZON
MAAN
v.m.
n.m.
10 8.45 16.50
3.31
12.01
11 8.45 16.52
4.50
12.27
12 8.44 16.53
6.09
13.06
13 8.43 16.55
7.19
14.03
In de memorie van antwoord
aan de Eerste Kamer deelt de
regering mede, dat de woning
bouw in het kader van de werk-
gelegenheidspolitiek boven het
als minimum voor ogen staande
programma 1953 van 55.000 wo
ningen zal worden opgevoerd,
waarbij 65.000 woningen voor
1953 als maximum is gedacht.
Bij een verwezenlijking in deze
orde van grootte mag zeker niet
worden gezegd, dat de woning-
bouwpolitiek geen verandering
zal brengen in de nog steeds
grote woningnood.
De leden, die in hun verent,
rusting over de toenemende
werkloosheid zo stellig verkla
ren, dat 'het materiaal en de
arbeidskrachten disponibel zijn
om circa 75.000 woningen per
jaar te bouwen en dat een der
gelijk programma mogelijk is,
wanneer daarvoor maar vol
doende gelden worden opge
bracht, verliezen uit het oog, dat
de gebieden, waar grote werk
loosheid is, dikwijls gebieden
zijn, waar men de woningbouw
niet sterk kan opvoeren, zonder
de kans te lopen, dat er binnen
kort woningen leeg zouden ko
men te staan.
De werkloosheid in de bouw
vakken loopt in de verschillen
de delen van het land sterk uit
een. Er zijn reeds gebieden in
het Westen van het land, waar
men niet meer kan spreken van
werkloosheid van die werkne
mers, die aan de nieuwbouw
van woningen werken.
Betrekkingen mei Indonesië
Het verheugt de regering, dat
vele leden met voldoening heb
ben kennis genomen van de
passage in de troonrede om
trent de hervatting van de be
sprekingen met Indonesië. Zij
deelt het inzicht, dat het stre
ven naar een nieuwe basis van
de betrekkingen tussen beide
landen ook voor Nederland wen
selijk is. Het doel moet gericht
zijn op het zoeken van een
reële verdragsverhouding, die
door beide verdragsluitende
partijen met volledige instem
ming wordt aanvaard.
De Indonesiërs, de heren
Aidit en Njoto is de toegang tot
Nederland geweigerd, omdat
hun komst ten doel had deel.
nemüng aan een politieke bij-
eenkomst en deze in het onder-
werpelijke geval als ongewenste
politieke activiteit beschouwd
moet worden.
Nieuvv-Guinca
Zoals is opgemerkt in para
graaf 7 van de memorie van
antwoord aan de Tweede Ka
mer nopens hoofdstuk I der
Rijksbegroting 1953 ligt het in
de bedoeling te komen tot de
opstelling van een algemeen
plan voor de ontwikkeling van
Nieuw-Guinea. Als eerste stap
daartoe is reeds enige tijd gele
den een kleine commissie inge
steld, welke tot taak heeft te
trachten in grote lijnen aan te
geven, in welke richting de ont
wikkeling van dit gebiedsdeel
zal moeten gaan, daarbij reke
ning houdend met de interna
tionale criteria welke te dien
aanzien voor een zo weinig ont
wikkeld land gelden.
De vraag, of liet inderdaad in
de bedoeling ligt Nieuw-Guinea
als deel van liet ryk tot verdere
ontplooiing te brengen, kan be
vestigend worden beantwoord.
29 Verschillende vlaggen.
Blijkens onderstaande overzich
ten geeft de scheepvaart op het
kanaal Terneuzen naar Gent over
1952 weer 'n stijging te zien, wat
het totaal aantal op- en afvaren
de zeeschepen betreft. De tonna
ge liep echter iets terug, hetgeen
valt toe te schrijven aan het gro
ter aantal kleinere schepen dat
de zeesluis te Terneuzen passeer
de.
Het goederenvervoer steeg van
416.458 ton in 1951 tot 440.144 ton
in 1952.
Schepen van 29 verschillende
nationaliteiten bevoeren het ka
naal. De Engelse vlag staat aan
de spits met 690 opgeschutte
schepen.
Bij de binnenscheepvaart daal
de het goederenvervoer van
517.254 ton in 1951 tot 505.852 ton
in 1952.
ZEEVAART.
Totaal geschutte zeeschepen:
Aantal B. R. T.
Opvaart: 2246 2.606.877
Afvaart: 2245 2.603.345
Totaal 1952
Totaal 1951
4491
4412
- 79
5.210.222
5.214.438
Type der opgeschutte zeeschepen:
Kustvaarders t/m 500 B.R.T. 9:6
501 t/m 1000 B.R.T. 478
1001 t/m 4500 B.R.T. 720
4501 t/m 7500 B.R.T. 72
Zeeschepen gelost of geladen te:
Aantal B.R.T.
Terneuzen 1952
Terneuzen 1951
274
259
216.709
224.662
15
7.953
Sluiskil 1952
94
152.715
Sluiskil 1951
51
101.799
Vermeerdering
43
50.916
Sas v. Gent 1952
38
55.878
Sas v. Gent 1951
66
70.565
28
14.687
Vermindering
BINNENVAART.
Totaal gesehut op. en afvaart:
4.216
VLIEGTUIGBOTSING
IN DE V. S.
Bij Savannah in de Amerikaan
se staat Georgië zijn Donderdag
avond twee superforten tegen
elkaar gevlogen. Het ene toestel
slaagde er in veilig te landen
maar het andere stortte brandend
neer. Minstens vijf personen
kwamen om.
Nationaliteit der opgeschutte
zeeschepen
Engeland 690; Nederland 499;
Duitsland 366; Zweden 203; Noor
wegen 123; Denemarken 66; Frank,
rijk 61; België 50; Spanje 39; Fin
land 39; Polen 27; Panama 15;
Italië 13; Portugal 12; Joego-Sla-
vië 8; Griekenland 7; Rusland 6;
Libanon 4; Amerika 3; Zwitser
land 3; Costa Rica 2; Marokko 2;
Israël 2; Honduras 1; Syrië 1; Ier
land 1; Canada 1; Turkije 1; Chi
na 1.
Type der zeeschepen
streekse bestemming
met recht-
Terneuzen
Kustvaarders t/m 500 B.R.T. 125
501 t/m 1000 B.R.T. 35
1001 t/m 4500 B.R.T. 42
Goederenvervoer in 1952:
Terneuzen
Sluiskil
Sas van Gent
153.247 ton
211.511 ton
75.386 ton
Totaal
In 1951
440.144 ton
416.458 ton
Vermeerdering 23.686 ton
Aantal
Ton
1952
38.856
12.015.798
1951
34.610
11.306.651
Vermeerd.
4.246
709.147
Geschut
door Westsluis:
In 1952
8.607
4.276.634
In 1951
7.917
4.354.812
690
78.178
Geschut door Middensluis:
In 1952
8.942
3.634.037
In 1951
7.464
2.974.310
Vermeerd.
1.478
659.727
Geschut
door Oostsluis
In 1952
21.307
4.105.127
In 1951
19.229
3.976.229
Vermeerdering 2.078
128.898
Nationaliteit der binnenschepen:
Nederland 28.799; België 8.720;
Frankrijk 477; Zwitserland 429;
Duitsland 271; Luxemburg 73; Di
verse (jachten enz.) 87.
Binnenvaart gelost of geladen te:
vergaan van de „Klipfontein"
zijn „meest comfortabele schip
breuk". De kapitein van de
„Klipfontein" heeft Vrijdag de
geredden toegesproken en ver
klaard, dat de maatschappij alles
in het werk zal stellen om hen te
helpen.
Behalve de kostbare lading is
ook voor een waarde van tien
duizenden guldens aan persoon
lijke bezittingen met de „Klip
fontein" onder gegaan. Een
meisje uit Amsterdam, dat op
weg was naar Mombassa waar
zij in het huwelijk zou treden,
verloor haar gehele uitzet, even
als een meisje uit Zuid-Afrika,
dat op weg was naar Engeland.
Enige emigranten, op weg
naar Kenya, verloren alles wat
zij bij zich hadden en een boer
uit Kenya, die naar Engeland te
rugkeerde, zag zijn waardevolle
moderne landbouwwerktuigen
met het schip in de golven ver
dwijnen. Ook enkele bejaarde
echtparen, op weg naar Engeland
om daar hun laatste levensdagen
te slijten, verloren met één slag
al hun bezittingen.
NEDERLANDS SCHIP
BIJ GREAT YARMOUTH
GESTRAND.
Het 140 ton metende Neder
landse motorschip „Maraat V" is
Donderdag, 14 mijl ten N. van
het aan de Oostkust van Enge
land gelegen Great Yarmouth,
tijdens mist aan de grond gelo
pen. Aan de wal werd de stran
ding pas na zes uur bekend. Het
schip lag toen, hoog en droog op
het strand.
De kapitein, de heer A. Lam-
merts, weigerde eerst hulp maar
ging er daarna mee accoord dat
de reddingboot uit de ten noor
den van Great Yarmouth gelegen
plaats Caister zou trachten, zijn
schip los te krijgen. De redding
boot is daarin echter niet ge
slaagd. Reeds bij de eerste po
ging brak een kabel. De verbin
ding werd hersteld, maar twee
uur later moest de reddingboot
onverrichterzake terugkeren. De
boot was toen elf uur buiten
gaats geweest.
De „Maraat V" was onderweg
van West Hartlepool naar Lon
den. In totaal waren er zes per
sonen aan boord, bij wie de echt
genote van de kapitein.
Eigenaar is de heer H. van der
Eb te Rotterdam. Het schip is
continu gecharterd door de „In
ternational Shipbrokers Ltd" te
Londen.
De „Maraat V" ligt niet ver
van de Deense motortorpedoboot
„Havoernen", die 38 dagen gele
den is gestrand.
Schip bij Columbiaanse kust
vergaan.
Het stoomschip „Santander"
is Donderdag in 'n zware storm
voor de kust van Columbia ver
gaan. Twintig personen zijn ver
dronken. Verscheidene overle
venden zijn opgepikt door een
vrachtschip, „Rose Marie" ge
naamd, dat de noodseinen van
de „Santander" had opgevangen.
De „Santander" is een Brits
stoomschip van 6.648 ton, dr.t in
1946 werd gebouwd.
De >,King Edgar".
Het 7.074 ton me ende Britse
vaartuig „King Edgar", dat ten
N.O. ^van Honoloeloe in nood
verkeerde, heeft thans gemeld,
dat de schade zover is hersteld,
dat het de reis naar Honoloeloe
kan voortzetten.
De „Avanti".
Volgens een radiobericht van
het stoomschip „Coalinga Hills"
zijn acht leden van de beman
ning van het Zweedse tankschip
„Avanti", dat op de Stille Oceaan
in tweeën gebroken is, om het
leven gekomen en wordt er één
vermist.
Gemeld wordt, dat een opspo
ringsvaartuig het -.'rak van de
10.000 ton metende Zweedse
„Avanti" heeft aangetroffen.
Niets wees er- op, dat zich nog
mensen aan boord bevonden.
Terneuzen 1952
Terneuzen 1951
Sluiskil 1952
Sluiskil 1951
2.992
2.824
647.994
700.701
168 52.707
Sas v. Gent 1952
Sas v. Gent 1951
1.295
1.316
21
1.788
1.695
856.391
805.513
- 50,878
506.402
477.899
Vermeerdering 93 28.503
Goederenvervoer binnenschepen
Terneuzen 1952 505.852 ton
Terneuzen 1951 517.254 ton
Vermindering
11.402 ton
In het najaar en begin winter
waren de eierprijzen sterk opge
lopen; de laatste weken daalde
de prijs aanmerkelijk, volgens de
vakgroep groothandel in eieren
in drie weken tijds met 6 a 7 ct,
waarvan in de laatste week met
3 tot 3% ct, zodat volgens haar
de detailhandel een middelgroot
ei van klasse 3 voor 17 S. 18 ct
moet kunnen verkopen. Deze da
ling wijt men aan het feit, dat
Duitsland op het ogenblik haast
geen eieren meer afneemt, er
nog voorraden koelhuiseieren
zijn en de pluimveestapel weer
meer eieren gaat produceren.