De Hagenaar heeft nog zorgen 1 Hel vergaan van de „Klipfontein 65000 woningen in 1953? Reg ering staat niet sterk meer Nieuwe WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON-en MAANSTANDEN JMeuw-Guinea deel van het Rijk Indonesië onthullingen" van „Sumber" De scheepvaart op het kanaal van Terneuzen In 1952 HAAGSE BRIEF Einde van de Vorst Andere schepen in nood Ëieienprijzen dalen Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 NS. 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct DE VRIJE ZEEUW ZATERDAG 10 JANUARI 1953. 8e Jaargang No. 2237. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pet advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Hoe vriendelijk de in de avond rijk verlichte kerstbomen aan in woner en vreemdeling een wel kom toeriepen; hoe uitlokkend en duur de kerstdiners ook wa ren die wel een schrille tegen stelling vormden met de nood der gerepatrieerden; hoe harte lijk ook de wensen waren ge meend, die op ruime schaal door het Haagse gemeentebestuur en door de openbare diensten van het rijk (op kosten van de belas tingbetaler) worden! rondgezon den dit alles kon niet de zorgen wegnemen, waarmede wij het nieuwe jaar zijn ingegaan. Ge zult zeggen: daarin staat ge niet alleen, want ieder onzer heeft die zorgen. Volkomen waar. Maar Den Haag heet nog altijd residentie (al is het dat niet meer) en elke Hagenaar heeft nu eenmaal het gevoel, dat hij zo'n beetje het land meere- geert. Onze zorgen gaan dus niet alleen naar onszelf uit, maar col lectief naar Nederland. Dat is in wezen altruïstisch gedacht van de gemiddelde Hagenaar, want al zetelt hier de regering, een re sidentie met een Koninklijk ge zin, dat het hele jaar in Soestdijk zit, is toch niet echt. En een pa leis, waaraan zoveel nationale herinneringen zijn verbonden, telken dage te moeten zien als de zetel van een ietwat eigenaar dige academie voor de wat vaag aangeduide studiën op sociaal gebied, doet niet prettig aan. Nu weten wij wel, dat de niet talrij ke studenten, meest van Midden- of Ver-Oostelijke aard, die er ver blijf houden, de gastvrijheid en gezelligheid prijzen, die de onge. zellige woning hun biedt. Maar of hun dit zal verhinderen om, wanneer zij zo straks in hun va derland zijn teruggekeerd, even weinig vriendelijk te oordelen over die Nederlanders, waarvan er velen naar hun mening nog altijd koloniaal denken, is een andere zaak! Intussen, wij zijn en blijven regeringsstad! En wij hebben dan zo allerlei internationale dingen uit de eerste hand. De Tweede Kamer is niet met vacantie ge gaan, voordat haar onvermoeide voorzitter een commissie had aangewezen, die straks, als het betreffend wetsontwerp binnen komt, de Europese defensiege meenschap zal gaan bestuderen. WAT KOMT EB VAN TERECHT? Eilacie, het is de vraag, gezien de ontwikkeling in Duitsland en Frankrijk, of er van deze E.D.G. in werkelijkheid iets zal worden. Wat intussen niet verhindert, dat ook Nederlandse hoofdamb tenaren van erkende bekwaam heid nog steeds te Parijs zitten te puzzlen over de oplossing van de vele detailvraagstukken, die deze E.D.G. met zich brengt. De Haagse politie heeft een echte spion te pakken gekregen. Een Rus, die bij zijn pogingen tot omkoping niet bepaald de ge vreesde gevaarlijke practijken beoefende, waarin wij de Slavi sche volken perfect achten. Deze deed het zó grof, dat hij al spoe dig in de gaten liep. Natuurlijk zegt de Russische ambassadeur, dat hij een dood-onschuldige ver tegenwoordiger van het persbu reau Tass is. Maar minister Luns die zijn schriftelijk protest in ontvangst nam, heeft er monde ling negatief op gereageerd en acht de zaak daarmede afgedaan. Wij hebben zorgen: voor de re gering. De Eerste Kamer is nog vóór liet nieuwe jaar bijeen ge weest en heeft tientallen, zo niet honderdtallen wetsontwerpen in één dag afgedaan, waarbij men echter heeft te bedenken dat er 262 naturalisatie-ontwerpen bij waren, die zo onder de hamer konden doorgaan. Zij maakte het de regering niét moeilijk, maar zij tikte voorzitter Kortenhorst aan de overkant op het Binnen hof eventjes netjes op de vin gers. Dat geschiedde bij 't wets ontwerp, dat betrekking heeft op de pensioenen van de Kamer leden en hun nagelaten betrek kingen. De grondwet schrijft voor, dat daarover slechts met tweederde meerderheid kan wor. den beslist. Nu heeft de Tweede Kamer dit bij handopsteken afgedaan en ir. de senaat kwam men nu met de opmerking, dat het dan nooit zeker is, of de vereiste tweederde wel aanwezig is. Onmiddellijk 'n juridisch debatje: de Eerste Ka mer heeft aan te nemen of te verwerpen wat van de Tweede Kamer komt maar geen opmer kingen te maken. Een aardig ogenblik voor de regering, die immers zelf door de heer Kor tenhorst een paar keer nogal duidelijk op de vingers was ge tikt. PORTEFEUILLES GEVRAAGD. Naar buiten vlot het ook niet erg. De Eerste Kamer is blijk baar van plan reeds bij de alge mene beschouwingen ernstige critiek te doen horen. Met het duo van ministers van buiten landse zaken heeft zij zich nog steeds niet verenigd. Een reeks opmerkingen is gemaakt over 't instellen van nieuwe departe menten, die minstens genomen niet nodig waren en slechts die nen om tot een voor alle vier regeringspartijen aanvaardbare zetelverdeling te komen. Dus niet de ministers, die nodig zijn voor de zetels, maar zetels, die nodig zijn om een aantal ministers on derdak te brengen. Daar komt nog bij, dat men helemaal niet tevreden is over de beantwoor ding, die destijds de vragen van prof. Gerretson over de veilig heid van Nederland hebben ge vonden. En dan Amerika. On danks al het gemopper van pre sident Truman beperkt het onze zuivelexport. Ondanks de com missie, die Truman heeft inge steld, maakt de McCarrunwet van de individuële vrijheid in Amerika bijna een farce: En nu heet het, dat de Ameri kaanse hulp aan Nederland zal worden ingetrokken, omdat wij door hard werken en zuinig te zijn, zoveel betere betalingsba lans hebben gekregen. MAN, DIE DE KLAPPEN KRIJGT. De minister, die de hardste slagen ontvangt, is nog steeds minister Donker. Voor het eerst na de oorlog hebben wij nu aan dit departement een bewindsman van formaat, die niet door de een of andere fanatieke liefheb berij op zijsporen gaat. Hij kreeg direct het geval-Lages op te knappen, waaraan hij bij zijn op treden niets meer kon doen. En nu zijn er uit de strafge- vangenis te Breda zeven levens lang veroordeelde N.S.B.-ers ont. snapt. Voor een groot deel perso nen, die voor de doodstraf in aan merking kwamen, maar gegra tieerd zijn. Of het nu verstandig was, dat gelijk bij het geval-Lages weer onmiddellijk een lid van 's minis ters eigen partij een interpellatie aanvroeg is een andere zaak. Maar het was wel nodig dat wij eens behoorlijk werden ingelicht over de bewaking van deze he ren. Men kan humaniteit bij be straffing minder of meer op de voorgrond stellen, maar daarom gaat het thans niet. Het gaat om behoorlijke bewaking; geen feestdiners en cinemavoorstellin gen in de gevangenis. En het gaat ook om een politie-apparaat dat niet 2Vz uur nodig heeft om de ontsnapping van zulke ernsti ge gevangenen aan de grenspos ten te melden. Kanselier Adenauer heeft blijk baar gevoeld, dat Duitsland zich van lieden als deze zo ver moge lijk dient te distanciëren. Wie zijn naam noemt in deze dagen, doet het in goedkeurende zin. Ho. pen wij, dat de politie in Duits land wat vangt, al is de kans ge ring, ook omdat er in Duitsland wel veel vrienden van de ont snapten zullen zitten. H. Ch. G. J. van der Mandere. Het te Djakarta verschijnende dagblad „Sumber" publiceert een bericht van een „medewerker op West-Irian", volgens welke daar thans ongerustheid in Neder landse militaire kringen heerst. „De scheepsverbinding tussen Nederland en Irian is stopgezet, aangezien men bevreesd is, dat van deze verbinding gebruik zou worden gemaakt om op grote schaal naar Nederland te vluch ten", aldus dit bericht, dat ver volgt: „De terugtrekking van Nederlandse troepen uit Irian geschiedt thans per vliegtuig waarbij als reden wordt opge geven, dat zij cursussen in Ne derland moeten volgen. Men vecht om prioriteit te krijgen voor de vliegtuigen, die deze maand vertrekken. De binnen kort Irian verlatende troepen gaan zich in de cantines te bui- Aan de vorstperiode, die tussen Kerstmis en Oudejaarsdag inzet te, kwam gisteren vrij plotseling een einde. Nadat gedurende de vorige dagen verscheidene sto ringen ten W. van ons land naar het Z. waren getrokken, passeer de een storing ten N. van ons land. Hierdoor draaide de wind naar het W. en drong geleidelijk zachtere lucht West-Europa bin nen, hetgeen met regen en natte sneeuw gepaard ging. Aangezien op de Oceaan nieuwe depressies in aantocht zijn, is een terugkeer van de vorst de eerste dagen niet te verwachten. ten aan sterke drank, maar zij kunnen slechts tot 9 u. 's avonds hun lusten botvieren, aangezien daarna de deuren gesloten wor den uit vrees voor aanvallen door guerilla-troepen, die meest al 's avonds hun slag slaan". Het bericht in „Sumber" zegt voorts, dat Nederlandse functio narissen in Den Haag en Hollan dia elkaar over en weer beschul digen, zeggend, „dat het Iriaanse gouvernement niet goed func tionneert, aangezien de topposi ties bekleed worden door onbe trouwbare en onkundige Indo Europeanen, terwijl de uitgezon den „volbloed Nederlanders" het niet lang kunnen uithouden en zo spoedig mogelijk wensen te repatriëren. De Ambonnezen wensen niet meer als werktuig te worden gebruikt en sluiten zich liever aan bij de „guerilla troepen", aldus het bericht van de medewerker van het dagblad „Sumber", op Westelijk-Nieuw Guinea. Mr dr Soumokil gesneuveld, Mr dr R. D. Soumokil, lid van de regering van de „Republiek Zuid-Molukken", zou tijdens „een zware strijd in West-Ceram enige weken geleden zijn ge sneuveld, aldus een bericht in het Indonesische dagblad „Sum ber" van Vrijdag. „Sumber", noemt als bron van dit bericht zijn correspondent op Ambon, die op zijn beurt het bericht ontleent aan een uitzending van „radio guerilla Papoea", waarvan, naar Pi Aneta meldt, in Indonesië nog nooit eerder is vernomen. Alle beschikbare hotelruimte te Beira is geboekt voor de schip breukelingen van de „Klipfon tein". Zij werden Vrijdagnacht met de „Bloemfontein Castle" te Beira aan land gebracht. Een functionaris verklaarde Vrijdag, dat alle passagiers, die Europa als bestemming hebben, indien mogelijk zullen overstap pen op de „Europa", die vandaag uit Beira vertrekt. Pas Vrijdagochtend is in Beira 't vergaan van de „Klipfontein" bekend geworden. Een man, die familieleden kwam afhalen, vroeg nog Vrijdagmorgen: „Wanneer wordt de „Klipfontein" ver wacht?" De schipbreukelingen hebben al hun bezittingen aan boord moeten achterlaten. De „Bloem fontein Castle", die onmiddellijk na ontvangst der noodseinen van de „Klipfontein" koers naar het in nood verkerende schip had ge zet, slaagde er in alle 116 passa giers en de 118 bemanningsleden aan boord te nemen, weinig meer dan een half uur, nadat zij in de boten waren gegaan. In Kaapstad is verklaard, dat er hoop bestaat, dat tenminste 'n deel van de lading van de „Klip fontein", zo niet het schip zelf, kan worden geborgen. Het schip zonk op minder dan 16 km uit de kust. Ter plaatse staat weinig of geen stroom en het water is er ongeveer 40 m. diep. Bovendien bevindt zich één der nieuwste en best uitgeruste En gelse bergingsvaartuigen, de „Twyford", bij Zuid-Afrika, waar het tracht een bijna 12 jaar geleden verloren gegane lading koper te bergen. Voorzover bekend had de „Klip fontein" duizend ton koper aan boord met een geraamde waarde van 2,5 millioen gulden en 100 balen wol met een geraamde waarde van 50 tot 100.000 gulden. Hoewel de meeste passagiers van de „Klipfontein" al hun be zittingen op het gezonken schip moesten achterlaten toonden zi;' dat 'zij de moed. niet verloren hadden. Alle geredden wordt het zo prettig mogelijk gemaakt en de geredde bemanning geniet de zelfde behandeling als de gered de passagiers. Allen hebben reeds kleren en noodzakelijke toiletar tikelen gekregen. De bemanning van de „Bloem fontein Castle" is bij de redding opgetreden alsof het hier dage lijks werk betrof. Zonder twijfel heeft het feit, dat de passagiers, gezamenlijk Nederlandse zeelied jes zongen, toen zij op het dek van de zinkende „Klipfontein" stonden, er veel toe bijgedragen om de orde en rust te bewaren. Gisteren konden de geredden zich maar nauwelijks meer voor stellen, dat zij een ramp hadden overleefd. Allen, passagiers en bemanningsleden, waren vol lof over het optreden van de kapi tein van de „Klipfontein". Dat er geen doden te betreuren zijn schrijft men toe aan het gedisci plineerde optreden en de kalmte van de kapitein en zijn beman ning. Een ervaren zeeman, die in de oorlog tweemaal schip, breuk heeft geleden, noemde 't Laat U niets wijs maken, buurvrouw. Ze noemen tegen woordig alles Lodaline, maar er is maar één echte Lodaline. Daar kan geen ander merk bij halen. Kijk dus goed naar het etiket met „Lodalientje" er op! Lodaline kost maar 43 ct per fles en er zit een HELE liter in! medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdagoch tend tot Zaterdagavond. Lichte dooi. Veel bewolking met hier en daar wat motregen en op vele plaatsen mist. Zwakke tot mati ge westelijke wind. Lichte dooi. ZONDAG 11 JANUARI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 9.43 10.18 10.58 11.08 n.m. 10.30 11.05 11.45 11.55 MAANDAG 12 JANUARI. v.m. n.m. Breskens 10.53 11.25 Terneuzen 11.28 Hansweert 0.08 12.40 Walsoorden 0.18 12.50 ZON MAAN v.m. n.m. 10 8.45 16.50 3.31 12.01 11 8.45 16.52 4.50 12.27 12 8.44 16.53 6.09 13.06 13 8.43 16.55 7.19 14.03 In de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer deelt de regering mede, dat de woning bouw in het kader van de werk- gelegenheidspolitiek boven het als minimum voor ogen staande programma 1953 van 55.000 wo ningen zal worden opgevoerd, waarbij 65.000 woningen voor 1953 als maximum is gedacht. Bij een verwezenlijking in deze orde van grootte mag zeker niet worden gezegd, dat de woning- bouwpolitiek geen verandering zal brengen in de nog steeds grote woningnood. De leden, die in hun verent, rusting over de toenemende werkloosheid zo stellig verkla ren, dat 'het materiaal en de arbeidskrachten disponibel zijn om circa 75.000 woningen per jaar te bouwen en dat een der gelijk programma mogelijk is, wanneer daarvoor maar vol doende gelden worden opge bracht, verliezen uit het oog, dat de gebieden, waar grote werk loosheid is, dikwijls gebieden zijn, waar men de woningbouw niet sterk kan opvoeren, zonder de kans te lopen, dat er binnen kort woningen leeg zouden ko men te staan. De werkloosheid in de bouw vakken loopt in de verschillen de delen van het land sterk uit een. Er zijn reeds gebieden in het Westen van het land, waar men niet meer kan spreken van werkloosheid van die werkne mers, die aan de nieuwbouw van woningen werken. Betrekkingen mei Indonesië Het verheugt de regering, dat vele leden met voldoening heb ben kennis genomen van de passage in de troonrede om trent de hervatting van de be sprekingen met Indonesië. Zij deelt het inzicht, dat het stre ven naar een nieuwe basis van de betrekkingen tussen beide landen ook voor Nederland wen selijk is. Het doel moet gericht zijn op het zoeken van een reële verdragsverhouding, die door beide verdragsluitende partijen met volledige instem ming wordt aanvaard. De Indonesiërs, de heren Aidit en Njoto is de toegang tot Nederland geweigerd, omdat hun komst ten doel had deel. nemüng aan een politieke bij- eenkomst en deze in het onder- werpelijke geval als ongewenste politieke activiteit beschouwd moet worden. Nieuvv-Guinca Zoals is opgemerkt in para graaf 7 van de memorie van antwoord aan de Tweede Ka mer nopens hoofdstuk I der Rijksbegroting 1953 ligt het in de bedoeling te komen tot de opstelling van een algemeen plan voor de ontwikkeling van Nieuw-Guinea. Als eerste stap daartoe is reeds enige tijd gele den een kleine commissie inge steld, welke tot taak heeft te trachten in grote lijnen aan te geven, in welke richting de ont wikkeling van dit gebiedsdeel zal moeten gaan, daarbij reke ning houdend met de interna tionale criteria welke te dien aanzien voor een zo weinig ont wikkeld land gelden. De vraag, of liet inderdaad in de bedoeling ligt Nieuw-Guinea als deel van liet ryk tot verdere ontplooiing te brengen, kan be vestigend worden beantwoord. 29 Verschillende vlaggen. Blijkens onderstaande overzich ten geeft de scheepvaart op het kanaal Terneuzen naar Gent over 1952 weer 'n stijging te zien, wat het totaal aantal op- en afvaren de zeeschepen betreft. De tonna ge liep echter iets terug, hetgeen valt toe te schrijven aan het gro ter aantal kleinere schepen dat de zeesluis te Terneuzen passeer de. Het goederenvervoer steeg van 416.458 ton in 1951 tot 440.144 ton in 1952. Schepen van 29 verschillende nationaliteiten bevoeren het ka naal. De Engelse vlag staat aan de spits met 690 opgeschutte schepen. Bij de binnenscheepvaart daal de het goederenvervoer van 517.254 ton in 1951 tot 505.852 ton in 1952. ZEEVAART. Totaal geschutte zeeschepen: Aantal B. R. T. Opvaart: 2246 2.606.877 Afvaart: 2245 2.603.345 Totaal 1952 Totaal 1951 4491 4412 - 79 5.210.222 5.214.438 Type der opgeschutte zeeschepen: Kustvaarders t/m 500 B.R.T. 9:6 501 t/m 1000 B.R.T. 478 1001 t/m 4500 B.R.T. 720 4501 t/m 7500 B.R.T. 72 Zeeschepen gelost of geladen te: Aantal B.R.T. Terneuzen 1952 Terneuzen 1951 274 259 216.709 224.662 15 7.953 Sluiskil 1952 94 152.715 Sluiskil 1951 51 101.799 Vermeerdering 43 50.916 Sas v. Gent 1952 38 55.878 Sas v. Gent 1951 66 70.565 28 14.687 Vermindering BINNENVAART. Totaal gesehut op. en afvaart: 4.216 VLIEGTUIGBOTSING IN DE V. S. Bij Savannah in de Amerikaan se staat Georgië zijn Donderdag avond twee superforten tegen elkaar gevlogen. Het ene toestel slaagde er in veilig te landen maar het andere stortte brandend neer. Minstens vijf personen kwamen om. Nationaliteit der opgeschutte zeeschepen Engeland 690; Nederland 499; Duitsland 366; Zweden 203; Noor wegen 123; Denemarken 66; Frank, rijk 61; België 50; Spanje 39; Fin land 39; Polen 27; Panama 15; Italië 13; Portugal 12; Joego-Sla- vië 8; Griekenland 7; Rusland 6; Libanon 4; Amerika 3; Zwitser land 3; Costa Rica 2; Marokko 2; Israël 2; Honduras 1; Syrië 1; Ier land 1; Canada 1; Turkije 1; Chi na 1. Type der zeeschepen streekse bestemming met recht- Terneuzen Kustvaarders t/m 500 B.R.T. 125 501 t/m 1000 B.R.T. 35 1001 t/m 4500 B.R.T. 42 Goederenvervoer in 1952: Terneuzen Sluiskil Sas van Gent 153.247 ton 211.511 ton 75.386 ton Totaal In 1951 440.144 ton 416.458 ton Vermeerdering 23.686 ton Aantal Ton 1952 38.856 12.015.798 1951 34.610 11.306.651 Vermeerd. 4.246 709.147 Geschut door Westsluis: In 1952 8.607 4.276.634 In 1951 7.917 4.354.812 690 78.178 Geschut door Middensluis: In 1952 8.942 3.634.037 In 1951 7.464 2.974.310 Vermeerd. 1.478 659.727 Geschut door Oostsluis In 1952 21.307 4.105.127 In 1951 19.229 3.976.229 Vermeerdering 2.078 128.898 Nationaliteit der binnenschepen: Nederland 28.799; België 8.720; Frankrijk 477; Zwitserland 429; Duitsland 271; Luxemburg 73; Di verse (jachten enz.) 87. Binnenvaart gelost of geladen te: vergaan van de „Klipfontein" zijn „meest comfortabele schip breuk". De kapitein van de „Klipfontein" heeft Vrijdag de geredden toegesproken en ver klaard, dat de maatschappij alles in het werk zal stellen om hen te helpen. Behalve de kostbare lading is ook voor een waarde van tien duizenden guldens aan persoon lijke bezittingen met de „Klip fontein" onder gegaan. Een meisje uit Amsterdam, dat op weg was naar Mombassa waar zij in het huwelijk zou treden, verloor haar gehele uitzet, even als een meisje uit Zuid-Afrika, dat op weg was naar Engeland. Enige emigranten, op weg naar Kenya, verloren alles wat zij bij zich hadden en een boer uit Kenya, die naar Engeland te rugkeerde, zag zijn waardevolle moderne landbouwwerktuigen met het schip in de golven ver dwijnen. Ook enkele bejaarde echtparen, op weg naar Engeland om daar hun laatste levensdagen te slijten, verloren met één slag al hun bezittingen. NEDERLANDS SCHIP BIJ GREAT YARMOUTH GESTRAND. Het 140 ton metende Neder landse motorschip „Maraat V" is Donderdag, 14 mijl ten N. van het aan de Oostkust van Enge land gelegen Great Yarmouth, tijdens mist aan de grond gelo pen. Aan de wal werd de stran ding pas na zes uur bekend. Het schip lag toen, hoog en droog op het strand. De kapitein, de heer A. Lam- merts, weigerde eerst hulp maar ging er daarna mee accoord dat de reddingboot uit de ten noor den van Great Yarmouth gelegen plaats Caister zou trachten, zijn schip los te krijgen. De redding boot is daarin echter niet ge slaagd. Reeds bij de eerste po ging brak een kabel. De verbin ding werd hersteld, maar twee uur later moest de reddingboot onverrichterzake terugkeren. De boot was toen elf uur buiten gaats geweest. De „Maraat V" was onderweg van West Hartlepool naar Lon den. In totaal waren er zes per sonen aan boord, bij wie de echt genote van de kapitein. Eigenaar is de heer H. van der Eb te Rotterdam. Het schip is continu gecharterd door de „In ternational Shipbrokers Ltd" te Londen. De „Maraat V" ligt niet ver van de Deense motortorpedoboot „Havoernen", die 38 dagen gele den is gestrand. Schip bij Columbiaanse kust vergaan. Het stoomschip „Santander" is Donderdag in 'n zware storm voor de kust van Columbia ver gaan. Twintig personen zijn ver dronken. Verscheidene overle venden zijn opgepikt door een vrachtschip, „Rose Marie" ge naamd, dat de noodseinen van de „Santander" had opgevangen. De „Santander" is een Brits stoomschip van 6.648 ton, dr.t in 1946 werd gebouwd. De >,King Edgar". Het 7.074 ton me ende Britse vaartuig „King Edgar", dat ten N.O. ^van Honoloeloe in nood verkeerde, heeft thans gemeld, dat de schade zover is hersteld, dat het de reis naar Honoloeloe kan voortzetten. De „Avanti". Volgens een radiobericht van het stoomschip „Coalinga Hills" zijn acht leden van de beman ning van het Zweedse tankschip „Avanti", dat op de Stille Oceaan in tweeën gebroken is, om het leven gekomen en wordt er één vermist. Gemeld wordt, dat een opspo ringsvaartuig het -.'rak van de 10.000 ton metende Zweedse „Avanti" heeft aangetroffen. Niets wees er- op, dat zich nog mensen aan boord bevonden. Terneuzen 1952 Terneuzen 1951 Sluiskil 1952 Sluiskil 1951 2.992 2.824 647.994 700.701 168 52.707 Sas v. Gent 1952 Sas v. Gent 1951 1.295 1.316 21 1.788 1.695 856.391 805.513 - 50,878 506.402 477.899 Vermeerdering 93 28.503 Goederenvervoer binnenschepen Terneuzen 1952 505.852 ton Terneuzen 1951 517.254 ton Vermindering 11.402 ton In het najaar en begin winter waren de eierprijzen sterk opge lopen; de laatste weken daalde de prijs aanmerkelijk, volgens de vakgroep groothandel in eieren in drie weken tijds met 6 a 7 ct, waarvan in de laatste week met 3 tot 3% ct, zodat volgens haar de detailhandel een middelgroot ei van klasse 3 voor 17 S. 18 ct moet kunnen verkopen. Deze da ling wijt men aan het feit, dat Duitsland op het ogenblik haast geen eieren meer afneemt, er nog voorraden koelhuiseieren zijn en de pluimveestapel weer meer eieren gaat produceren.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1