Nederlands m.s. „Klipfontein
gezonken
Schepen in nood
De aanvaring tussen de
„Oranje" en de „Willem Ruys
Van het Koreaanse front
Rede van Sukarno voor het
Indonesische parlement
Nieuwe Franse regering
Bemanning en passagiers
gered
De
Willem Ruys'
Suezkanaal
het
Weinig activiteit aan de fronten
Vervanging van
Nederlandse troepen
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
West Nieuw-Guinea Indonesisch
gebied
Bidault
opvolger van Schuman
ZON-en MAANSTANDEN
Detailprijs van thee
verlaagd
Groot baggerwerk in
Australië
ZU1VELF0NDS 1951-1952
sluit met 17 miliioen
batig saldo
19
Bemanning van de
kustvaarder R.P. S.
naar ons iand
in
$n
Busongeluk
Buenos Aires
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Né 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRIJE ZEEUW
VRIJDAG 9 JANUARI 1953.
8e Jaargang No. 2236.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum peï
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Het radio-station Portishead I
heeft Donderdagmiddag een be
richt opgevangen, volgens het
welk het Nederlandse m.s. „Klip
fontein" (10.544 ton) op 5 mijl
van Kaap Barra voor de kust van
Mozambique op een nog onbe
kende klip onder de zeespiegel is
gestoten, lek geraakt en gezon
ken. Er was voldoende tijd om de
bemanning en de passagiers aan
boord te nemen van de „Bloem
fontein Castle" van de Union
Castle Line. De „Klipfontein"
was op weg van Bremen naar
Lorenzo Marques.
Het schip vaart in de Holland-
Afrika-Lijn en is eigendom van
de Verenigde Nederlandsche
Scheepvaartmij te Den Haag.
De „Klipfontein" had een be
manning van 117 koppen en pas
sagiersaccommodatie voor 199
mensen. In 1939 is het schip ge
bouwd op de werf van P. Smit te
Rotterdam.
De „Klipfontein" heeft in de
oorlogsjaren in de Pacific geva
ren. Van 1941 tot 1945 heeft het
als troepenschip dienst gedaan.
Na terugkeer in Nederlbnd is
het geheel gereviseerd. Het schip
werd 5 Maart in Amsterdam te
rugverwacht.
Van een onbekend radiostation
is het bericht opgevangen, dat
de „Klipfontein" is gezonken op
24.32 zuiderbreedte en 35.14.5
oosterlengte, 2% mijl van de
vuurtoren van Zavora, om 16.22
uur plaatselijke tijd.
Zavora ligt ten Z. van Kaap
Corrientes.
Zes lege reddingsloepen waren
op drift geraakt, aldus het radio
station. Zij zouden gevaar voor
de scheepvaart opleveren. De
„Klipfontein" ligt geheel onder
water, aldus besluit 't telegram.
De kapitein van de „Klipfon
tein", de heer J. H. Oosterhuis,
heeft van de Bloemfontein Castle
af de H.A.L. in Amsterdam tele
grafisch op de hoogte gebracht
van de ramp. Het telegram be
vatte echter geen nadere bijzon
derheden.
Het stoten op een onbekende
klip of een onbekend voorwerp
geschiedde op vijf mijl van Kaap
Barra. Daar in de buurt ligt een
aantal wrakken van tijdens de
tweede wereldoorlog getorpedeer
de en gezonken schepen. Deskun
digen menen echter, dat deze
wrakken in de loop der tijd zo
diep zijn gezonken, dat voorhands
niet wordt aangenomen, dat le
„Klipfontein" op één van deze
wrakken zou zijn gelopen.
Het m.s. „Klipfontein" vertrok
op 5 December j.l. uit Amster
dam, ging via Southampton
langs de westkust van Afrika
naar Kaapstad en was vandaar
via Suez op de terugreis naar
Amsterdam.
De „Klipfontein" was uitge
rust met radar en had een dub
bele schroef, aangedreven door
twee dieselmotoren.
Volgens schatting van de di
rectie bevonden zich niet meer
dan 30 passagiers aan boord van
de „Klipfontein" op deze reis. De
Bloemfontein Castle wordt heden
in Beira verwacht.
Het is mogelijk, dat de „Klip
fontein" op een gezonken schip
is gestoten, zo werd Donderdag
avond in Capetown verklaard.
Blijkens officiële gegevens is in
dertijd in deze omgeving een
schip getorpedeerd door 'n Duit
se duikboot in betrekkelijk on
diep water. Na de schok deed zich
een ontploffing voor in de olie
tank van de „Klipfontein" en de
boeg van het schip zakte diep in
het water. De hutten liepen snel
onder en de passagiers, die al
hun bezittingen verloren, werd
bevolen op het dek aan te treden
met niets anders dan hun pas
poorten en belangrijke papieren.
Zij bleven kalm en zongen, ter
wijl zij wachtten tot de boten wa
ren gestreken.
Een half uur nadat de boten
waren gestreken, verscheen de
Bloemfontein Castle ten tonele.
Een barkas werd uitgezet en al
le passagiers en bemanningsle
den werden geheel ongedeerd
aan boord van het reddende
schip gebracht. Later is in de
lounge van de Bloemfontein
Castle een dankdienst gehouden.
Van de directie van de Rot
terdamse kustvaartcentrale te
Rotterdam vernemen wij, dat
de bemanning van de R.P.S., die
zoals gemeld, is gered door de
Onmiddellijk hierna zal zij
naar Nederland vertrekken. Tot
Franse treiler Brittia, in Loriënt
spoor gevonden.
De 499 brt. metende R.P.S.,
gezagvoerder kapitein Van der
Meij, was met een lading erts
op weg van Ribadesella naar
Rotterdam.
De sleepboot en de treilers,
die naar de opvarenden van de
R.P.S. zochten, hadden de hoop
al opgegeven, toen de treiler
Bnttia de sloep vond, waarm
alle schipbreukelingen zaten.
De oorzaak van de schipbreuk
is nog niet precies na te gaan.
Het schip moet echter een grooc
lok hebben gehad >r snel ge
zonken zijn.
Op de Stille Oceaan zijn Don
derdag vijf schepen in nood ko
men te verkeren.
Het 10.000 ton metende Zweed
se vrachtschip „Avanti" is ten Z.
van Japan in tweeën gebroken.
Elf leden van de bemanning be
vonden zich voorlopig veilig op
het drijvende achterschip. Acht
man bevonden zich op het losge
slagen voorschip en 21 man dre
ven in een sloep rond. De „Avan
ti" behoort aan de „Rederi a/b
Fraternitas" te Gothenburg.
Bij het eiland Ocean, 3200 km
ten N.O. van Australië is het En
gelse vrachtschip „Kelvinbank"
De „Willem Ruys", die in aan
varing is geweest met de „Oran
je", is Donderdagmorgen op
thuisreis het Suez-kanaal binnen
gevaren, de plaats van de aan
varing 600 mijl achter zich gela-
tend hebben.
Langs de kade van het Suezka
naal stonden vele mensen de op
varenden van het Nederlandse
schip, waarvan de gevolgen van
de aanvaring zichtbaar zijn, toe
te wuiven. Mogelijk zullen in
Port Said enige herstelwerk
zaamheden aan het schip worden
uitgevoerd vóórdat het -de reis
door de Middellandse Zee onder
neemt.
De passagiers schijnen nog
steeds niet te kunnen begrijpen
hoe het ongeval zich heeft toege
dragen. Eén der vrouwelijke op
varenden zeide dat zij door de
schok uit het bed in haar hut
werd geworpen toen kort na mid
dernacht de botsing zich voor
deed. Direct daarop werd alarm
gegeven en kregen de passagiers
order de reddingsgordel om te
doen, zich aan dek te begeven en
zich gereed te houden voor de
De activiteit aan het Koreaan
se front is Woensdag beperkt
gebleven tot luchtaanvallen op
Noordelijke verbindingslijnen.
O.m. werden 2 spoorbruggen en
een verkeersbrug vernield.
Bij twee lcuhtgevechten tus
sen Noordelijke Migs en Ameri
kaanse Sabre-straal jagers werd
1 Mig neergeschoten. Twee Migs
werden beschadigd. Superforten
van Okinawa bestookten een
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Vrijdag
ochtend tot Vrijdagavond.
MEER WIND.
In de ochtend hier en daar wat
mist. In de loop van de dag toe
nemende bewolking met in het
N. en W. van het land enige
sneeuw. Tot matige of vrij krach
tig toenemende wind tussen Z.
en Z.W. Overwegend lichte vorst.
ZATERDAG 10 JANUARI.
Noordelijke bevoorradingsbasis,
een werf en posities langs het
front.
Noordelijke functionarissen
hebben de V. N. er van be
schuldigd, dat Zondag een van
haar vliegtuigen boven het neu
trale gebied van Panmoendjon
heeft gevlogen.
Donderdagmorgen vroeg zijn
in Tokio van het Amerikaanse
troepenschip „General Muir"
vervangingstroepen aan land
gegaan voor de Nederlandse,
Griekse en Belgische strijd
krachten in Korea.
Het Nederlandse detachement,
dat uit 5 officieren, 20 onder
officieren en 135 korporaals en
manschappen bestaat, wordt
gecommandeerd door reserve
eerste luitenant W. F. J.J. Jan
sen. Dit detachement telt voor
ongeveer 80 procent militairen
die in Indonesië hebben ge
diend.
Tijdens de ontscheping speel
de een Amerikaanse marine
band liederen zoals „Sigaretten,
whisky en wilde vrouwen". De
troepen werden offcieel welkom
geheten door igeneraal-majoor
Paul Adams stafchef van het 8e
Amerikaanse leger. De Neder
landers kwamen het eerst aan
land. Bij hen bevond zich een
klein aantal Belgen, dat in Am
sterdam aan boord was gegaan.
De mannen droegen nog geen
speciale kleding voor de Ko
reaanse winter. Deze uitrusting
zullen zij van de Amerikanen
ontvangen. In de ochtendkoude
aan de Tokiose haven trappel
den zij heen en weer om warm
te blijven.
reddingboten die terstond ge
vierd konden worden.
In tegenstelling tot de kapitein
en de bemanning, die zich met
over het ongeval uitlieten, uiten
de passagiers zich. Het schip be
vond zich ter hoogte van Port-
Soedan. De zee was kalm. On
danks het late uur bevonden zich
talrijke passagiers zich nog aan
dek, genietend van de nachtelijke
koelte na de hitte van de dag.
Het verkeer in dit gedeelte van
de Roode Zee was druk. De „Wil
lem Ruys" bevond zich temidden
van een aantal olieschepen, die
naar Suez gingen en op enkele
honderden meters afstand twin
kelden de lichten van de „Oran
je" die men voorbij wilde varen.
Voor die passagiers, die naar
Europa teruggingen, was het
passeren van 'n boot die uit Hol
land vandaan kwam te meer in
teressant, omdat zich aan boord
van beide schepen wederzijds
vrienden en verwanten bevon
den. Aan boord van de „Willem
Ruys" volgde men dus met be
langstelling de ontmoeting van
beide schepen. Plotseling draai
de de „Willem Ruys" zich uit de
gevolgde richting en wendde zich
in de richting, welke de „Oranje"
moest nemen, aldus geeft de cor
respondent van het Franse pers
bureau A.F.P. de mededelingen
van de passagiers weer.
Op beide schepen begon de si
rene te loeien. Het scheen, dat de
„Willem Ruys" een tankboot had
willen ontwijken, die voor hem
uitvoer en zonder waarschuwing
haar koers gewijzigd had. De 2
Nederlandse schepen stelden al
les in het werk, om elkaar te ont
wijken, doch 'n botsing kon niet
vermeden worden en de „Oran
je" stootte aan stuurboord op de
„Willem Ruys". De schok was
niet hevig Volgens A.F.P. De
twee schepen lagen toen naast
elkaar en voeren achteruit. Er
werd alarm gegeven en de passa
giers werden, zonder dat paniek
ontstond op de bovendekken ver
zameld bij de reddingboten. Men
had de kinderen die aan boord
van de „Oranje" sliepen, moeten
wekken. De „Willem Ruys"
maakte water aan de voorsteven.
Men sloot de waterdichte schot
ten en Port Soedan werd per ra
dio gealarmeerd. Op de kalme zee
en in de heldere nacht bevonden
zich vele vaartuigen in de nabij
heid.
De kapitein van beide schepen
bonden thans de strijd aan, de
een tegen het vuur, de andere te
gen het water. Van onmiddellijk
gevaar scheen evenwel geen
sprake te zijn. De „Willem Ruys"
bleef een uur of vier in de buurt
van de „Oranje" totdat men daar
de brand meester was. De eerste
officier van de „Willem Ruys"
begaf zich met een motorsloep
naar de „Oranje", om zich er van
te overtuigen, dat het schip de
reis naar Aden zou kunnen
voortzetten. Een half uur nadat
aan boord van de „Oranje" alarm
was gegeven stelde de kapitein
de passagiers gerust, dat alles in
orde was en dat zij veilig konden
gaan slapen. De meeste echter
bleven aan dek, om de „Willem
Ruys" rond de „Oranje" te zien
manoevreren.
In de ochtend van de vijfde
Januari zette de „Oranje" koers
naar Aden en voer de „Willem
Ruys" met verminderde snelheid
naar Suez.
Volgens scheepvaartkringen te
Suez hadden beide schepen de
machines op volle kracht achter
uit gezet, toen men de aanvaring
zag aankomen. Ondanks deze
manoeuvre botsten zij toch tegen
elkaar. Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor.
gestrand. Uit Brisbane is per
vliegtuig 'n deskundige vertrok
ken. Men zal trachten het schip
op eigen kracht vlot te krijgen.
De „Kelvinbank" was met een
lading vet op weg naar Austra
lië.
Midden in de Stille Oceaan, 970
km ten N. van Midway, is het
Panamese vrachtschip „Sanda-
pesto" in zware storm onklaar
geraakt. Het schip, dat 7.189 ton
meet, was op weg van Japan
naar Portland.
Op 480 km ten N.O. van Hono-
loeloe drijft het Britse schip
„King Edgar" (7.074 ton) stuur
loos rond. Het zal trachten Ho-
noloeloe te bereiken, als het weer
voldoende opgeklaard zal zijn
om tijdelijke voorzieningen aan 't
roer mogelijk te maken.
Bij de kust van Oregon heeft
de Amerikaanse schoener „Cyn
thia Olson" zijn deklading hout
verloren. Het schip is op weg
naar San Francisco en heeft om
assistentie gevraagd.
AUTO TE WATER.
Bestuurder verdronken.
Om kwart over zes Woensdag
avond is een driewielige vracht
auto van de 48-jarige heer Kes-
ting uit Nieuwveen onder de ge
meente Uithoorn in de Amstel
gereden.
Een passerende wielrijder, die
de laadbak van de auto boven
het water zag uitsteken, heeft
onmiddellijk met de hulp van
voorbijgangers de wagen op het
droge gebracht. In de cabine
werd het stoffelijk overschot
van de bestuurder aangetroffen.
Volgens de politie zou dé wagen
door een technisch defect te wa
ter zijn geraakt.
President Sukarno heeft voor
het Indonesische parlement een
rede gehouden ter gelegenheid
van de opening van het nieuwe
zittingsjaar. Hierin gaf hij een
uiteenzetting van de buiten- en
binnenlandse politiek en belicht
te uitvoerig de economische pro
blemen. In de rede werden geen
actuele gebeurtenissen bespro
ken. De openingszitting werd bij
gewoond door 't gehele kabinet.
Over de verhouding met Neder
land zeide de president: „Er wor
den voorbereidingen getroffen
voor een hervatting van de on
derhandelingen om de betrekkin
gen tussen Indonesië en Neder
land, die gebaseeerd zijn op het
unie-statuut, te vervangen door
betrekkingen op basis van een
gewone internationale overeen
komst teneinde die R.T.C.-over-
eenkomsten, welke nadelig zijn
voor land en volk te kunnen op
heffen.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
8.28
9.03
9.43
9.53
n.m.
9.16
9.51
10.31
10.41
ZON
9
10
8.46
8.45
16.49
16.50
MAAN
v.m. n.m.
2.14 11.42
3.31 12.01
Naar wij vernemen is in de
Woensdag gehouden vergade
ring van theepakkers besloten
de detailprijzen voor de betere
theesoorten met 80 centen per
kg iof 8 centffn per ons te verla
gen.
De kwalitatief mindere soor
ten zullen naar verhouding
eveneens een verlaging onder
gaan.
Premier Réné Mayer heeft
Donderdag het nieuwe Franse
kabinet bekendgemaakt.
Behalve door de benoeming
van Georges Bidault (MRP) tot
minister van Buitenlandse Za
ken als opvolger van zijn partij
genoot Robert Schuman wordt
de nieuwe regering gekenmerkt
door de benoeming van de volks-
republikeinse oud-minister Paul
Coste-Floret tot minister van
Staat, speciaal belast met de
voorbereiding van grondwetswij
zigingen. Deze benoemingen wor
den gezien als de prijs, die Mayer
heeft moeten betalen voor het
verkrijgen van de steun der
Gaullisten voor zijn investituut.
De nieuwe regering, de 18de
sinds de oorlog, telt o.m. de vol
gende ministers: premier: Réné
Mayer; buitenlandse zaken:
Georges Bidault; defensie Réné
Pléven; minister van Staat: Hen
ri Queille; Paul Coste-Floret;
Edouard Bonnefous.
Naar Mayer mededeelde zal
Queuille weer optreden als vice-
premier.
Hoewel ook de orthodoxe Gaul
listen de investituur van Mayer
hebben gesteund, maken zij geen
deel uit van de regering.
Elf van de tot dusver benoem
de ministers bezetten dezelfde
posten in de afgetreden regering-
Pinay, zoals Pléven, die voor de
derde achtereenvolgende maal
de portefeuille van defensie
krijgt.
De nieuwe-regering telt 23 mi
nisters tegen 17 ministers in het
vorige kabinet. De partijverhou
ding is: 7 radicalen, 7 gematigd
conservatieven, 6 volksrepubli
keinen (MRP), twee links-radica
len en één dissidente Gaullist.
De vorige regering telde zes
gematigd conservatieven, vijf ra
dicalen, vier volksrepublikeinen
en twee links-radicalen.
Minister-president Mayer ver
klaarde, dat het nieuwe bewind
„onverwijld met de arbeid zal be
ginnen ter uitvoering van het
door de nationale vergadering
met grote meerderheid goedge
keurde werkprogramma".
„Regering, volksvertegenwoor
diging en volk treden, bezield
door de geest van arbeid en on
vermoeibaar streven, het nieuwe
jaar met vertrouwen tegemoet",
zo zeide hij.
Over Westelijk Nieuw-Guinea
zei Sukarno, dat de wil om de
strijd voor de invoeging van
West-Irian in het Indonesische
gebied voort te zetten de groot
ste aandacht van de regering zal
hebben.
De economische ontwikkeling
in het afgelopen jaar bespre
kend, wees Sukarno op de da
ling van de wereldprijzen. Er zijn
voor het nieuwe jaar verblijden
de tekenen, die goede hoop ge
ven.
Getracht wordt de import van
rijst van 600.000 tot 400.000 terug
te brengen. Het verheugde de
president te kunnen constateren,
dat de verkiezingswet in 1952
aan het parlement werd voorge
legd. Hij sprak de hoop uit, dat
de algemene verkiezingen voor
het parlement op korte termijn
ten uitvoer zouden worden ge
legd.
Aan het eind van zijn rede on
derstreepte de president de nood-
zaak van verantwoordelijkheid.
Het is een groot, loffelijk en zui
ver ideaal een natie te zijn, die
aan zichzelf beantwoordt. Sinds
lang verlangen wij verwezenlij
king van dit ideaal. Dit kan ech
ter alleen tegen een hoge prijs
geschieden. Een staat moet wor
den opgebouwd en dit moet men
doen in 't zweet zijns aanschijns,
van dag tot dag, van uur tot uur,
van ogenblik tot ogenblik. Een
staat kan alleen standhouden
door de aanhoudende werkzaam
heid van de gehele bevolking,
voor jaren en misschien zelfs
voor enige generaties. Een staat
die dit niet inziet, zal nimmer in
staat zijn zijn onafhankelijkheid
zijn eeuwigdurend eigendom te
noemen, ook al is men in staat
geweest zijn onafhankelijkheid
te verwerven. Ik hoop, dat het
Indonesische volk dit zal besef
fen, zo besloot Sukarno.
Van de zijde van de Indonesi
sche regering werd op een des
betreffende vraag van Aneta
over de Nieuw-Guinea-paragraaf
van de rede van president Sukar
no in 't parlement waarin wordt
gesproken over de invoeging van
West-Irian in het Indonesisch
gebied, gezegd dat Indonesië
stelt, dat West-Irian de jure
reeds Indonesisch gebied is.
In de voorstad van Buenos
Aires is Donderdag een autobus
door het breken van een as om
geslagen en geëxplodeerd.
Twaalf personen zijn levend
verbrand. Volgens de eerste be
richten konden slechts vier inzit
tenden aan de dood ontkomen.
De Hollandse aannemingsmij
is begonnen met een groot bag
gerwerk bij Cockburn Sound in
de buurt van Freemantle
(Australië).
Dit werk, dat ongeveer 20 mil-
lioen gulden kost, omvat het
graven van een vrije haven,
waartoe lO.m. 2 zware zandban
ken dienen te worden opge
ruimd. Aan de haven zullen een
nieuwe Australische olieraffina
derij van de Anglo Iranian Oil-
cie. en een hoogovenbedrijf wor
den gebouwd.
De haven moet gereed zijn,
voor de raffinaderij is voltooid.
Het werk zal ongeveer 3 jaar
duren.
Bij de fabrieken zal een dorp
voor 2000 inwoners worden ge
bouwd.
Een van de grote Nederland
se baggermachines is thans aan
het werk. Zodra ander materi
eel aankomt, zal dit ook in be
drijf worden gesteld.
Het zuivelfonds 3, dat door
het Bedrijfschap voor Zuivel
tussen November 1951 en Nov.
1952 werd beheerd, sluit met een
batig saldo van 17 ir.f.llioen gul
den.
Dit zuivelfonds wordt ge
vormd uit heffingen, die be
stemd zijn om evenuele zwakke
punten in de zuivelafzet te ver
evenen.
Berekend wordt, dat per 100
gulden heffing over genoemde
periode 22 gulden in de loop
van dit jaar aan degenen, op
wier rekening het fonds werd
gevormd, zal worden terugbe
taald.
Het inkoopbureau voor zuivel,
waar de industrie tijdelijke
overschotten kan inleveren, be
schikt nog over 1651 ton boter,
doch heeft geen kaas of melk
poeder meer in voorraad. Zoals
de zaken thans staan, zal de
verkoop van deze boter het ba
tig saldo eer vergroten dan ver
kleinen.
Tot eind Januari kan nog in
het melkjaar 1951-1952 gepro
duceerde melkpoeder worden
aangeboden en tot 18 April
kaas uit die periode. Daarna
kan het zuivelfonds 3 definitief
worden afgesloten.