Nederlands m.s. „Klipfontein gezonken Schepen in nood De aanvaring tussen de „Oranje" en de „Willem Ruys Van het Koreaanse front Rede van Sukarno voor het Indonesische parlement Nieuwe Franse regering Bemanning en passagiers gered De Willem Ruys' Suezkanaal het Weinig activiteit aan de fronten Vervanging van Nederlandse troepen WEERSVERWACHTING HOOGWATER West Nieuw-Guinea Indonesisch gebied Bidault opvolger van Schuman ZON-en MAANSTANDEN Detailprijs van thee verlaagd Groot baggerwerk in Australië ZU1VELF0NDS 1951-1952 sluit met 17 miliioen batig saldo 19 Bemanning van de kustvaarder R.P. S. naar ons iand in $n Busongeluk Buenos Aires Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 Né 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRIJE ZEEUW VRIJDAG 9 JANUARI 1953. 8e Jaargang No. 2236. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum peï advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Het radio-station Portishead I heeft Donderdagmiddag een be richt opgevangen, volgens het welk het Nederlandse m.s. „Klip fontein" (10.544 ton) op 5 mijl van Kaap Barra voor de kust van Mozambique op een nog onbe kende klip onder de zeespiegel is gestoten, lek geraakt en gezon ken. Er was voldoende tijd om de bemanning en de passagiers aan boord te nemen van de „Bloem fontein Castle" van de Union Castle Line. De „Klipfontein" was op weg van Bremen naar Lorenzo Marques. Het schip vaart in de Holland- Afrika-Lijn en is eigendom van de Verenigde Nederlandsche Scheepvaartmij te Den Haag. De „Klipfontein" had een be manning van 117 koppen en pas sagiersaccommodatie voor 199 mensen. In 1939 is het schip ge bouwd op de werf van P. Smit te Rotterdam. De „Klipfontein" heeft in de oorlogsjaren in de Pacific geva ren. Van 1941 tot 1945 heeft het als troepenschip dienst gedaan. Na terugkeer in Nederlbnd is het geheel gereviseerd. Het schip werd 5 Maart in Amsterdam te rugverwacht. Van een onbekend radiostation is het bericht opgevangen, dat de „Klipfontein" is gezonken op 24.32 zuiderbreedte en 35.14.5 oosterlengte, 2% mijl van de vuurtoren van Zavora, om 16.22 uur plaatselijke tijd. Zavora ligt ten Z. van Kaap Corrientes. Zes lege reddingsloepen waren op drift geraakt, aldus het radio station. Zij zouden gevaar voor de scheepvaart opleveren. De „Klipfontein" ligt geheel onder water, aldus besluit 't telegram. De kapitein van de „Klipfon tein", de heer J. H. Oosterhuis, heeft van de Bloemfontein Castle af de H.A.L. in Amsterdam tele grafisch op de hoogte gebracht van de ramp. Het telegram be vatte echter geen nadere bijzon derheden. Het stoten op een onbekende klip of een onbekend voorwerp geschiedde op vijf mijl van Kaap Barra. Daar in de buurt ligt een aantal wrakken van tijdens de tweede wereldoorlog getorpedeer de en gezonken schepen. Deskun digen menen echter, dat deze wrakken in de loop der tijd zo diep zijn gezonken, dat voorhands niet wordt aangenomen, dat le „Klipfontein" op één van deze wrakken zou zijn gelopen. Het m.s. „Klipfontein" vertrok op 5 December j.l. uit Amster dam, ging via Southampton langs de westkust van Afrika naar Kaapstad en was vandaar via Suez op de terugreis naar Amsterdam. De „Klipfontein" was uitge rust met radar en had een dub bele schroef, aangedreven door twee dieselmotoren. Volgens schatting van de di rectie bevonden zich niet meer dan 30 passagiers aan boord van de „Klipfontein" op deze reis. De Bloemfontein Castle wordt heden in Beira verwacht. Het is mogelijk, dat de „Klip fontein" op een gezonken schip is gestoten, zo werd Donderdag avond in Capetown verklaard. Blijkens officiële gegevens is in dertijd in deze omgeving een schip getorpedeerd door 'n Duit se duikboot in betrekkelijk on diep water. Na de schok deed zich een ontploffing voor in de olie tank van de „Klipfontein" en de boeg van het schip zakte diep in het water. De hutten liepen snel onder en de passagiers, die al hun bezittingen verloren, werd bevolen op het dek aan te treden met niets anders dan hun pas poorten en belangrijke papieren. Zij bleven kalm en zongen, ter wijl zij wachtten tot de boten wa ren gestreken. Een half uur nadat de boten waren gestreken, verscheen de Bloemfontein Castle ten tonele. Een barkas werd uitgezet en al le passagiers en bemanningsle den werden geheel ongedeerd aan boord van het reddende schip gebracht. Later is in de lounge van de Bloemfontein Castle een dankdienst gehouden. Van de directie van de Rot terdamse kustvaartcentrale te Rotterdam vernemen wij, dat de bemanning van de R.P.S., die zoals gemeld, is gered door de Onmiddellijk hierna zal zij naar Nederland vertrekken. Tot Franse treiler Brittia, in Loriënt spoor gevonden. De 499 brt. metende R.P.S., gezagvoerder kapitein Van der Meij, was met een lading erts op weg van Ribadesella naar Rotterdam. De sleepboot en de treilers, die naar de opvarenden van de R.P.S. zochten, hadden de hoop al opgegeven, toen de treiler Bnttia de sloep vond, waarm alle schipbreukelingen zaten. De oorzaak van de schipbreuk is nog niet precies na te gaan. Het schip moet echter een grooc lok hebben gehad >r snel ge zonken zijn. Op de Stille Oceaan zijn Don derdag vijf schepen in nood ko men te verkeren. Het 10.000 ton metende Zweed se vrachtschip „Avanti" is ten Z. van Japan in tweeën gebroken. Elf leden van de bemanning be vonden zich voorlopig veilig op het drijvende achterschip. Acht man bevonden zich op het losge slagen voorschip en 21 man dre ven in een sloep rond. De „Avan ti" behoort aan de „Rederi a/b Fraternitas" te Gothenburg. Bij het eiland Ocean, 3200 km ten N.O. van Australië is het En gelse vrachtschip „Kelvinbank" De „Willem Ruys", die in aan varing is geweest met de „Oran je", is Donderdagmorgen op thuisreis het Suez-kanaal binnen gevaren, de plaats van de aan varing 600 mijl achter zich gela- tend hebben. Langs de kade van het Suezka naal stonden vele mensen de op varenden van het Nederlandse schip, waarvan de gevolgen van de aanvaring zichtbaar zijn, toe te wuiven. Mogelijk zullen in Port Said enige herstelwerk zaamheden aan het schip worden uitgevoerd vóórdat het -de reis door de Middellandse Zee onder neemt. De passagiers schijnen nog steeds niet te kunnen begrijpen hoe het ongeval zich heeft toege dragen. Eén der vrouwelijke op varenden zeide dat zij door de schok uit het bed in haar hut werd geworpen toen kort na mid dernacht de botsing zich voor deed. Direct daarop werd alarm gegeven en kregen de passagiers order de reddingsgordel om te doen, zich aan dek te begeven en zich gereed te houden voor de De activiteit aan het Koreaan se front is Woensdag beperkt gebleven tot luchtaanvallen op Noordelijke verbindingslijnen. O.m. werden 2 spoorbruggen en een verkeersbrug vernield. Bij twee lcuhtgevechten tus sen Noordelijke Migs en Ameri kaanse Sabre-straal jagers werd 1 Mig neergeschoten. Twee Migs werden beschadigd. Superforten van Okinawa bestookten een medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Vrijdag ochtend tot Vrijdagavond. MEER WIND. In de ochtend hier en daar wat mist. In de loop van de dag toe nemende bewolking met in het N. en W. van het land enige sneeuw. Tot matige of vrij krach tig toenemende wind tussen Z. en Z.W. Overwegend lichte vorst. ZATERDAG 10 JANUARI. Noordelijke bevoorradingsbasis, een werf en posities langs het front. Noordelijke functionarissen hebben de V. N. er van be schuldigd, dat Zondag een van haar vliegtuigen boven het neu trale gebied van Panmoendjon heeft gevlogen. Donderdagmorgen vroeg zijn in Tokio van het Amerikaanse troepenschip „General Muir" vervangingstroepen aan land gegaan voor de Nederlandse, Griekse en Belgische strijd krachten in Korea. Het Nederlandse detachement, dat uit 5 officieren, 20 onder officieren en 135 korporaals en manschappen bestaat, wordt gecommandeerd door reserve eerste luitenant W. F. J.J. Jan sen. Dit detachement telt voor ongeveer 80 procent militairen die in Indonesië hebben ge diend. Tijdens de ontscheping speel de een Amerikaanse marine band liederen zoals „Sigaretten, whisky en wilde vrouwen". De troepen werden offcieel welkom geheten door igeneraal-majoor Paul Adams stafchef van het 8e Amerikaanse leger. De Neder landers kwamen het eerst aan land. Bij hen bevond zich een klein aantal Belgen, dat in Am sterdam aan boord was gegaan. De mannen droegen nog geen speciale kleding voor de Ko reaanse winter. Deze uitrusting zullen zij van de Amerikanen ontvangen. In de ochtendkoude aan de Tokiose haven trappel den zij heen en weer om warm te blijven. reddingboten die terstond ge vierd konden worden. In tegenstelling tot de kapitein en de bemanning, die zich met over het ongeval uitlieten, uiten de passagiers zich. Het schip be vond zich ter hoogte van Port- Soedan. De zee was kalm. On danks het late uur bevonden zich talrijke passagiers zich nog aan dek, genietend van de nachtelijke koelte na de hitte van de dag. Het verkeer in dit gedeelte van de Roode Zee was druk. De „Wil lem Ruys" bevond zich temidden van een aantal olieschepen, die naar Suez gingen en op enkele honderden meters afstand twin kelden de lichten van de „Oran je" die men voorbij wilde varen. Voor die passagiers, die naar Europa teruggingen, was het passeren van 'n boot die uit Hol land vandaan kwam te meer in teressant, omdat zich aan boord van beide schepen wederzijds vrienden en verwanten bevon den. Aan boord van de „Willem Ruys" volgde men dus met be langstelling de ontmoeting van beide schepen. Plotseling draai de de „Willem Ruys" zich uit de gevolgde richting en wendde zich in de richting, welke de „Oranje" moest nemen, aldus geeft de cor respondent van het Franse pers bureau A.F.P. de mededelingen van de passagiers weer. Op beide schepen begon de si rene te loeien. Het scheen, dat de „Willem Ruys" een tankboot had willen ontwijken, die voor hem uitvoer en zonder waarschuwing haar koers gewijzigd had. De 2 Nederlandse schepen stelden al les in het werk, om elkaar te ont wijken, doch 'n botsing kon niet vermeden worden en de „Oran je" stootte aan stuurboord op de „Willem Ruys". De schok was niet hevig Volgens A.F.P. De twee schepen lagen toen naast elkaar en voeren achteruit. Er werd alarm gegeven en de passa giers werden, zonder dat paniek ontstond op de bovendekken ver zameld bij de reddingboten. Men had de kinderen die aan boord van de „Oranje" sliepen, moeten wekken. De „Willem Ruys" maakte water aan de voorsteven. Men sloot de waterdichte schot ten en Port Soedan werd per ra dio gealarmeerd. Op de kalme zee en in de heldere nacht bevonden zich vele vaartuigen in de nabij heid. De kapitein van beide schepen bonden thans de strijd aan, de een tegen het vuur, de andere te gen het water. Van onmiddellijk gevaar scheen evenwel geen sprake te zijn. De „Willem Ruys" bleef een uur of vier in de buurt van de „Oranje" totdat men daar de brand meester was. De eerste officier van de „Willem Ruys" begaf zich met een motorsloep naar de „Oranje", om zich er van te overtuigen, dat het schip de reis naar Aden zou kunnen voortzetten. Een half uur nadat aan boord van de „Oranje" alarm was gegeven stelde de kapitein de passagiers gerust, dat alles in orde was en dat zij veilig konden gaan slapen. De meeste echter bleven aan dek, om de „Willem Ruys" rond de „Oranje" te zien manoevreren. In de ochtend van de vijfde Januari zette de „Oranje" koers naar Aden en voer de „Willem Ruys" met verminderde snelheid naar Suez. Volgens scheepvaartkringen te Suez hadden beide schepen de machines op volle kracht achter uit gezet, toen men de aanvaring zag aankomen. Ondanks deze manoeuvre botsten zij toch tegen elkaar. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. gestrand. Uit Brisbane is per vliegtuig 'n deskundige vertrok ken. Men zal trachten het schip op eigen kracht vlot te krijgen. De „Kelvinbank" was met een lading vet op weg naar Austra lië. Midden in de Stille Oceaan, 970 km ten N. van Midway, is het Panamese vrachtschip „Sanda- pesto" in zware storm onklaar geraakt. Het schip, dat 7.189 ton meet, was op weg van Japan naar Portland. Op 480 km ten N.O. van Hono- loeloe drijft het Britse schip „King Edgar" (7.074 ton) stuur loos rond. Het zal trachten Ho- noloeloe te bereiken, als het weer voldoende opgeklaard zal zijn om tijdelijke voorzieningen aan 't roer mogelijk te maken. Bij de kust van Oregon heeft de Amerikaanse schoener „Cyn thia Olson" zijn deklading hout verloren. Het schip is op weg naar San Francisco en heeft om assistentie gevraagd. AUTO TE WATER. Bestuurder verdronken. Om kwart over zes Woensdag avond is een driewielige vracht auto van de 48-jarige heer Kes- ting uit Nieuwveen onder de ge meente Uithoorn in de Amstel gereden. Een passerende wielrijder, die de laadbak van de auto boven het water zag uitsteken, heeft onmiddellijk met de hulp van voorbijgangers de wagen op het droge gebracht. In de cabine werd het stoffelijk overschot van de bestuurder aangetroffen. Volgens de politie zou dé wagen door een technisch defect te wa ter zijn geraakt. President Sukarno heeft voor het Indonesische parlement een rede gehouden ter gelegenheid van de opening van het nieuwe zittingsjaar. Hierin gaf hij een uiteenzetting van de buiten- en binnenlandse politiek en belicht te uitvoerig de economische pro blemen. In de rede werden geen actuele gebeurtenissen bespro ken. De openingszitting werd bij gewoond door 't gehele kabinet. Over de verhouding met Neder land zeide de president: „Er wor den voorbereidingen getroffen voor een hervatting van de on derhandelingen om de betrekkin gen tussen Indonesië en Neder land, die gebaseeerd zijn op het unie-statuut, te vervangen door betrekkingen op basis van een gewone internationale overeen komst teneinde die R.T.C.-over- eenkomsten, welke nadelig zijn voor land en volk te kunnen op heffen. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 8.28 9.03 9.43 9.53 n.m. 9.16 9.51 10.31 10.41 ZON 9 10 8.46 8.45 16.49 16.50 MAAN v.m. n.m. 2.14 11.42 3.31 12.01 Naar wij vernemen is in de Woensdag gehouden vergade ring van theepakkers besloten de detailprijzen voor de betere theesoorten met 80 centen per kg iof 8 centffn per ons te verla gen. De kwalitatief mindere soor ten zullen naar verhouding eveneens een verlaging onder gaan. Premier Réné Mayer heeft Donderdag het nieuwe Franse kabinet bekendgemaakt. Behalve door de benoeming van Georges Bidault (MRP) tot minister van Buitenlandse Za ken als opvolger van zijn partij genoot Robert Schuman wordt de nieuwe regering gekenmerkt door de benoeming van de volks- republikeinse oud-minister Paul Coste-Floret tot minister van Staat, speciaal belast met de voorbereiding van grondwetswij zigingen. Deze benoemingen wor den gezien als de prijs, die Mayer heeft moeten betalen voor het verkrijgen van de steun der Gaullisten voor zijn investituut. De nieuwe regering, de 18de sinds de oorlog, telt o.m. de vol gende ministers: premier: Réné Mayer; buitenlandse zaken: Georges Bidault; defensie Réné Pléven; minister van Staat: Hen ri Queille; Paul Coste-Floret; Edouard Bonnefous. Naar Mayer mededeelde zal Queuille weer optreden als vice- premier. Hoewel ook de orthodoxe Gaul listen de investituur van Mayer hebben gesteund, maken zij geen deel uit van de regering. Elf van de tot dusver benoem de ministers bezetten dezelfde posten in de afgetreden regering- Pinay, zoals Pléven, die voor de derde achtereenvolgende maal de portefeuille van defensie krijgt. De nieuwe-regering telt 23 mi nisters tegen 17 ministers in het vorige kabinet. De partijverhou ding is: 7 radicalen, 7 gematigd conservatieven, 6 volksrepubli keinen (MRP), twee links-radica len en één dissidente Gaullist. De vorige regering telde zes gematigd conservatieven, vijf ra dicalen, vier volksrepublikeinen en twee links-radicalen. Minister-president Mayer ver klaarde, dat het nieuwe bewind „onverwijld met de arbeid zal be ginnen ter uitvoering van het door de nationale vergadering met grote meerderheid goedge keurde werkprogramma". „Regering, volksvertegenwoor diging en volk treden, bezield door de geest van arbeid en on vermoeibaar streven, het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet", zo zeide hij. Over Westelijk Nieuw-Guinea zei Sukarno, dat de wil om de strijd voor de invoeging van West-Irian in het Indonesische gebied voort te zetten de groot ste aandacht van de regering zal hebben. De economische ontwikkeling in het afgelopen jaar bespre kend, wees Sukarno op de da ling van de wereldprijzen. Er zijn voor het nieuwe jaar verblijden de tekenen, die goede hoop ge ven. Getracht wordt de import van rijst van 600.000 tot 400.000 terug te brengen. Het verheugde de president te kunnen constateren, dat de verkiezingswet in 1952 aan het parlement werd voorge legd. Hij sprak de hoop uit, dat de algemene verkiezingen voor het parlement op korte termijn ten uitvoer zouden worden ge legd. Aan het eind van zijn rede on derstreepte de president de nood- zaak van verantwoordelijkheid. Het is een groot, loffelijk en zui ver ideaal een natie te zijn, die aan zichzelf beantwoordt. Sinds lang verlangen wij verwezenlij king van dit ideaal. Dit kan ech ter alleen tegen een hoge prijs geschieden. Een staat moet wor den opgebouwd en dit moet men doen in 't zweet zijns aanschijns, van dag tot dag, van uur tot uur, van ogenblik tot ogenblik. Een staat kan alleen standhouden door de aanhoudende werkzaam heid van de gehele bevolking, voor jaren en misschien zelfs voor enige generaties. Een staat die dit niet inziet, zal nimmer in staat zijn zijn onafhankelijkheid zijn eeuwigdurend eigendom te noemen, ook al is men in staat geweest zijn onafhankelijkheid te verwerven. Ik hoop, dat het Indonesische volk dit zal besef fen, zo besloot Sukarno. Van de zijde van de Indonesi sche regering werd op een des betreffende vraag van Aneta over de Nieuw-Guinea-paragraaf van de rede van president Sukar no in 't parlement waarin wordt gesproken over de invoeging van West-Irian in het Indonesisch gebied, gezegd dat Indonesië stelt, dat West-Irian de jure reeds Indonesisch gebied is. In de voorstad van Buenos Aires is Donderdag een autobus door het breken van een as om geslagen en geëxplodeerd. Twaalf personen zijn levend verbrand. Volgens de eerste be richten konden slechts vier inzit tenden aan de dood ontkomen. De Hollandse aannemingsmij is begonnen met een groot bag gerwerk bij Cockburn Sound in de buurt van Freemantle (Australië). Dit werk, dat ongeveer 20 mil- lioen gulden kost, omvat het graven van een vrije haven, waartoe lO.m. 2 zware zandban ken dienen te worden opge ruimd. Aan de haven zullen een nieuwe Australische olieraffina derij van de Anglo Iranian Oil- cie. en een hoogovenbedrijf wor den gebouwd. De haven moet gereed zijn, voor de raffinaderij is voltooid. Het werk zal ongeveer 3 jaar duren. Bij de fabrieken zal een dorp voor 2000 inwoners worden ge bouwd. Een van de grote Nederland se baggermachines is thans aan het werk. Zodra ander materi eel aankomt, zal dit ook in be drijf worden gesteld. Het zuivelfonds 3, dat door het Bedrijfschap voor Zuivel tussen November 1951 en Nov. 1952 werd beheerd, sluit met een batig saldo van 17 ir.f.llioen gul den. Dit zuivelfonds wordt ge vormd uit heffingen, die be stemd zijn om evenuele zwakke punten in de zuivelafzet te ver evenen. Berekend wordt, dat per 100 gulden heffing over genoemde periode 22 gulden in de loop van dit jaar aan degenen, op wier rekening het fonds werd gevormd, zal worden terugbe taald. Het inkoopbureau voor zuivel, waar de industrie tijdelijke overschotten kan inleveren, be schikt nog over 1651 ton boter, doch heeft geen kaas of melk poeder meer in voorraad. Zoals de zaken thans staan, zal de verkoop van deze boter het ba tig saldo eer vergroten dan ver kleinen. Tot eind Januari kan nog in het melkjaar 1951-1952 gepro duceerde melkpoeder worden aangeboden en tot 18 April kaas uit die periode. Daarna kan het zuivelfonds 3 definitief worden afgesloten.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1