Opleiding belangrijker dan het rijbewijs Het conflict tussen ziekenfondsen en specialisten Winston Churchill in New York aangekomen Vorderingen Westelijke defensie niet bevredigend volgens Ridgway Een brug over ol een tunnel onder het li? WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN BRITS WEGTUiG NEERGESTORT. Belgische kotter behouden in IJmuiden binnengebracht W egverbruiker heeft ervaring nodig veel OOST-DUiTSLAND EN HET PROCES TE PRAAG Uitwijzing van vreem delingen op de Philippijnen Critiek van de Prawda Het wetsontwerp Omzetbelasting Bezwaren van accountants Indonesië De ontvluchte Neder landse delinquenten Gevechtswaarde van luchtmacht verdubbeld RAAD VOOR DE LUCHTVAART HET ONGEVAL MET DE „KONINGIN JULIANA". Wilde oorlogsmisdadiger zich van auto meester maken Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 NA 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRIJE ZEEUW Verschijnt dagelijks DINSDAG 6 JANUARI 1953. 8e Jaargang No. 2233. Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pel advertentie 1,80. Rubriek Kleine Adverteniies: 5 regels 75 cent. iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Naar de persdienst van het ministerie van Sociale Zaken mededeelt, weigeren specialisten in enkele delen van het land se dert 1 Januari 1953 om zieken fonds-patiënten te behandelen tegen de tarieven, welke in over leg tussen de algemene zieken fondsen en de meerderheid der specialisten zijn vastgesteld en door de ziekenfondsraad goedge keurd. Onderhandelingen over de ver nieuwing van deze overeenkomst zijn lopende. De algemene zieken fondsen hebben met de grote meerderheid der specialisten verenigd in de landelijke specia listenvereniging voorlopig over eenstemming bereikt over de na 1 Januari 1953 verleende tarie ven. Een klein deel der specialis ten echter, die in het afgelopen jaar de landelijke specialisten vereniging hebben verlaten, brengt thans voor de behande ling van ziekenfondspatiënten een afwijkend en hoger tarief in rekening. De minister heeft hiervan met i grote bezorgdheid kennis geno-1 men, aangezien door dit optre- den de belangen der verzekerden bij de algemene ziekenfondsen in ernstige mate kunnen worden geschaad. Dit spreekt te meer, i daar de algemene ziekenfondsen alles in het werk hebben gesteld teneinde ook met deze specialis ten tot overeenstemming te ko men. De regering is van mening, dat een herziening van het hono rarium, zoals de betrokken spe cialisten dit wensen, onder de be staande omstandigheden niet verantwoord zou zijn. In het be lang van de volksgezondheid zal de regering met grote spoed maatregelen voorbereiden, welke nodig zullen zijn om aan de be staande situatie het hoofd te bieden. Hierbij zal er naar wor den gestreefd de belangen der verzekerden veilig te stellen. De fungerende stafchef van de Indonesische landmacht, ko lonel Bambang Sugeng, heeft zijn ontslag ingediend naar aanleiding van het kabinetsbe sluit inzake het commando in O.-«Indonesië, zo heeft Aneta van welingelichte zijde verno men. Men kon in regeringskringen niet meedelen, of het ontslag zal worden aanvaard. Peter Dutches, de voorzitter van de Westduitse „Bond voor Vrijheid en Recht," een organisa tie van anti-communisten, die on der het bewind van Hitier aan vervolging hebben blootgestaan, heeft zich Maandag uitgesproken voor de uitlevering van de Ne derlandse oorlogsmisdadigers, die naar West-Duitsland zijn uit geweken. De mannen, die uit de gevangenis van Breda zijn ge vlucht, hebben in samenwerking met Duitse instanties Nederland se staatsburgers verraden, op beestachtige wijze mishandeld en in de dood gedreven, zo schrijft Lütches in een speciaal nummer van het blad „Das Freie Wort". Hij herinnert aan de opwin In een jaaroverzicht zegt de chef luchtmachtstaf, lt.-gen. I. A. Aler, dat de luchtmacht in 1952 de verplichtingen die onze rege ring in internationaal verband op zich nam, heeft kunnen na komen en dat de gevechtswaarde van het Nederlandse luchtwapen dit jaar ruim is verdubbeld. Overigens wees hij er op, dat wij thans eerst halverwege zijn wat de operationele sterkte be treft en daarenboven zal de ge oefendheid nog 50 moeten worden opgevoerd. Wensen heeft hij nog vele. Zo zit de luchtmacht, om maar éen voorbeeld te noemen, reikhal zend uit naar nieuwe type ja gers „Wij weten", aldus de ge neraal, „dat zij komen, doch wij zouden zo gaarne de aanbouw op korte termijn een aanvang zien nemen. Al zijn wij verheugd over de opdracht aan de N. V. Ned. STRENGERE BEWAKING BIJ STRAFGESTICHTEN NORG. Voor het controleren van het verkeer op de wegen van en naar de terreinen van de strafgestich- ten te Norg, zal te Veenhuizen tijdelijk een detachement rijkspo litie ter sterkte van 25 man wor den gelegerd. ding in Westduitse kringen over "jj'^igfabrieken Fokker be de bescherming, die de Amerika- j bouw van een eer- nen hebben verleend aan hun trenenue ue De Britse premier, Winston pvan de huidige wereldspanning. Duitse agent Kemritz, die er van beschuldigd wordt landgenoten aan de Russen te hebben uitge leverd. ste serie van 20 Fokker S-14 les- toestellen, de luchtmacht heeft vooral nieuwe dagjagers en all- weather-fighters nodig". De raad voor de luchtvaart heeft uitspraak gedaan in de zaak van het K.L.M.-vliegtuig „Koningin Juliana", dat op 22 Maart 1952 bij Frankfort veron gelukte. Van de 47 inzittenden waren slechts twee overlevenden. De raad is van oordeel, dat het onderzoek niet tot een andere slotsom heeft geleid dan het vooronderzoek door de Ameri kaanse en Nederlandse autoritei ten en deskundigen, namelijk dat een bevredigende verklaring voor de ramp niet te vinden is. In de raad zijn wel verschillende moge lijkheden overwogen, welke het ongeval geheel of gedeeltelijk zouden kunnen verklaren, doch geen van deze mogelijkheden kon door voldoende aanwijzingen worden bevestigd. De raad heeft zich dan ook onthouden van elk oordeel omtrent de oorzaak van het ongeval. De opperbevelhebber der Navo- strijdkrachten in Europa, gene raal Ridgway, heeft Maandag op een persconferentie te Parijs verklaard, dat hij de vorderingen van de Westelijke defensie „in 't licht van de geschatte mogelijk heden" niet als bevredigend be schouwt. Op de vraag, hoe de rappor ten, dat de vooruitgang bevredi gend is, met het verschil tussen het te Lissabon opgestelde Navo- program en hetgeen onlangs te Parijs is besloten, in overeen stemming te brengen zijn, ant woordde de generaal: „Ik heb nooit het woord „bevredigend" gebezigd. Ik heb altijd gezegd, dat de gemaakte vorderingen zeer bemoedigend waren". Hij weigerde te zeggen, of hij van mening was, dat het te Lis sabon gestelde doel binnen de economische mogelijkheden van de Navo-landen lag. Hij was wol van oordeel, dat de Westelijke strijdkrachten „zware slagen Enige burgers van Amsterdam hebben een adres gericht tot de gemeenteraad, waarin zij aan dringen op een grondig onder zoek naar de mogelijkheden de verbinding van de IJ-oevers tot stand te brengen door middel van een brug. Zij wijzen er op, dat „thans zeer fraaie, ijle brugconstructies met enorme overspanningen gereali seerd kunnen worden, bijv. hang bruggen met ook rijbanen buiten de hangconstructie, waardoor een fraai, onbelemmerd uitzicht mogelijk is. De gesteldheid van de (weke) bodem behoeft niet langer een bezwaar te zijn, de trekvastheid van staal is veel groter dan vroeger; wij kennen medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Dinsdag ochtend tot Dinsdagavond. Overwegend lichte vorst. Veel bewolking met kans op sneeuw, voornamelijk in het W. van het land. Overwegend mati ge wind uit Zuidelijke richtingen. In het binnenland lichte vorst. WOENSDAG 7 JANUARI. v.m. n.m. Breskens 5.59 6.22 Terneuzen 6.31 6.57 Hansweert 7.11 7.37 Walsoorden 7.21 7.47 ZON MAAN 5" 8.48 16.44 22.40 10.54 6 8.47 16.45 23.49 11.05 7 8.47 16.46 11.16 8 8.46 16.48 1.00 11.27 9 8.46 16.49 2.14 11.42 10 8.45 16.50 3.31 12.01 voorgespannen beton en hebben betere rekenmethoden, kortom wij leven in een tijd waarin het den ingenieur mogelijk is grootse scheppingen tot stand te bren gen". „Het zijn niet uitsluitend aes- thetische en dus indirect-econo- mische, motieven, welke voor een brug pleiten. Een brug kan over langere tijd worden afgeschreven, aange zien vernieuwingen en reparatie steeds mogelijk zijn". „Verder kan bij een brug door aftakking worden bereikt, dat het verkeer van verscheidene stadsdelen niet meer behoeft om te rijden naar één enkel begin punt, waardoor dus rijtijd be spaard wordt. Het argument van nodeloos energie-verbruik bij een brug (wegens het te overwinnen hoogte-verschil, dat groter is dan bij een tunnel) is nauwelijks steekhoudend. Wij bouwen im mers honderden bruggen en via ducten, wanneer die noodzakelijk zijn en zullen nooit de handha ving van een passage-niveau ver dedigen op grond van energie-be sparing". Het adres besluit: „Amsterdam mag niet de indruk maken, dat prestige-overwegingen haar be letten om achteraf van een tun nel af te zien. Gevraagd wordt, dat nu door omstandigheden tientallen jaren verliepen sinds een beslissing werd genomen, de mogelijkheid brug opnieuw en in het licht van wat wij thans we ten onderzocht worden, waarbij zeker niet mag worden verzuimd nauwlettend na te gaan wat het buitenland, en met name Frank rijk (de geheel nieuwe hangbrug constructie bij Mondragon over de omgelegde Rhöne en de juist bekend gemaakte bijzonderheden over een nieuwe hangbrug over de Seine bij Tancarviile met 608 m overspanning en 47 m hoog te) op dit gebied presteert." zouden worden toegebracht, in geval van een oorlog in de ko mende 18 maanden." In antwoord op een vraag over het verschil tussen het te Lissa bon opgestelde plan en hetgeen onlangs te Parijs overeengeko men is, herinnerde generaal Ridgway er aan, dat op de jong ste bijeenkomst van de Navo- raad slechts over een gedeelte van het infra-structuur-program beslissingen zijn genomen. De rest van het program zou ver moedelijk op de bijeenkomst in April a.s. onder de loupe worden genomen. Op de verklaring van maar schalk Juin, dat Russische strijd, krachten bij een aanval van Thü- Bij Belfast is Maandagavond een passagiersvliegtuig van de „British European Airways" ver ongelukt, als gevolg waarvan 27 personen omkwamen en 8 zwaar gewond werden. Er waren 31 passagiers en een bemanning van vier personen aan boord. Het toestel vloog tegen een baken van het vliegveld Nutts Corner en vervolgens tegen de controletoren. De passagiers wer den er uit geslingerd. Wrakstuk ken van het toestel liggen over een groot gebied verspreid. Het vliegtuig een „Viking" was op weg van Londen naar Belfast. Op het ogenblik van de ramp regende het hard. Het wol kendek hing laag. ringen uit in 23 dagen Parijs zou den kunnen bereiken, wilde de generaal geen commentaar ge ven. Ook weigerde hij zich uit te laten over de vraag, of hij de Navo-landen met de beschikbare troepen in de komende twee jaar zou kunnen beschermen. „Mijn taak", zo zeide hij, „blijft onge wijzigd. Ingeval van oorlog b staat deze uit het verdedigen van het Navo-grondgebied en de vol keren van Europa". De Zeebrugge 288, een Belgi sche kotter van 81 ton, die Zon dagochtend op een van de zand banken van de Haaksgronden na een machinedefect vastliep en lek sloeg, is op sleeptouw ge nomen door de IJmuidense sleepboot Nestor en in de nacht van Zondag op Maandag veilig in de haven van IJmuiden aan gekomen. Naar schipper Léon Blomme vertelde, raakte de keerkoppe- ling van de machine Zondag ochtend tijdens het vissen de fect, zodat het scheepje afdreef. Het is vervolgens op een van de verraderlijke Haaksgronden vastgelopen en heeft ongeveer 4 uur in een zeer precaire posi tie verkeerd. Het achterschip maakte namelijk water en er ging radiotelefonisch een nood kreet de aether in: „Ik ben zin kende". Toen de reddingboot uit Den Helder, de Prins Hendrik en de sleepboot Nestor arriveerden, zag het er inderdaad bedenke lijk uit, te meer omdat de mo torkamer onder water stond. Met behulp van een bergings pomp van de Nestor kon men het scheepje drijvende houden en het is daarna naar Den Hel der gesleept. Daar heeft de Nes tor een zelfstandig werkende pomp op het scheepje overge bracht en achter de sleepboot aan is de Belgische kotter, die al 6 dagen had gevist en een aardig voorraadje vis bij zich had, naar de IJmuidense vis sershaven gebracht. Churchill, is gisteren op de „Queen Mary" te New York aangekomen. Churchill werd begroet door zijn New Yorkse gastheer, de be jaarde Amerikaanse staatsman Bernard Baruch. Op de kade hadden zich onge veer 25 Amerikaanse Ieren met borden opgesteld. Op deze bor den stonden slagzinnen zoals „Verenigd Ierland". Nadat de „Queen Mary" was vastgelegd, legde premier Chur chill een lange verklaring af voor een groot aantal journalis ten, dat zich aan boord van het passagiersschip verdrong. Chur chill sprak in algemene termen over wereldvraagstukken. De Britse minister-president was zeer goed op dreef. Hij beant woordde de gestelde vragen vlot. Volgens Churchill was niet Korea, doch Europa het centrum Sprekend over de Britse atoom bom, in vergelijking met die der Verenigde Staten, zeide Chur chill: „President Roosevelt heeft mij indertijd toegezegd, dat de Verenigde Staten mij zo volledig mogelijk over hun kennis der atoomwapens zouden inlichten. Dit is echter niet geschied." Een verslaggever herinnerde Churchill er aan dat hij een jaar geleden had gezegd dat de voor uitzichten voor vrede „zeer goed" waren en hij vroeg hem wat hij in dit opzicht van 1953 dacht. „Zeker niet minder bemoedigend dan het vorige jaar", antwoord de Churchill. De Britse premier wilde zich niet uitlaten over de mogelijk heid van een ontmoeting met maarschalk Stalin. In antwoord op een vraag of Groot-Brittannië gekant is tegen een uitbreiding van de Koreaan se oorlog, antwoordde Churchill: „Het zou zeer te betreuren zijn, indien Amerikaanse of andere legers der V. N. omzwervingen door het onmetelijke Chijja zou den beginnen. Het zwaartepunt van 's werelds moeilijkheden ligt niet in China". In antwoord op de vraag waar dan wel het centrum der inter nationale moeilijkheden lag, ant woordde Churchill: „Volgens mij is dat langs de grens van het „ijzeren gordijn," in West-Euro pa, maar misschien ben ik wel vooringenomen". De opleiding tot autobestuur der is veel belangrijker dan het examen voor het rijbewijs zelf, aldus zeide de heer M. Wester - laken, directeur van het centraal bureau voor de afgifte van be wijzen van rijvaardigheid tijdens een vergadering van de Alg. Bond van Autorijschoolinstruc teurs in Nederland. Deze verga dering werd dit weekend te Utrecht gehouden. De heer Westerlaken zeide, dat het centraal bureau zowel als de instructeurs hetzelfde doel na streven, namelijk een meer vei lig verkeer, door automobilisten op de weg te brengen, die hun vak verstaan. Neues Doutschland, het offi ciële blad van de Oostduitse communistische partij, de S.E.D. verklaart in een artikel, dat O. Duitsland „de lessen van het Praagse verradersproces" moet leren en het Zionisme, Tito- lsme en Trotsyisme moet be strijden. grote rol bij het al of niet slagen Het blad doet een aanval op j „Zionisten en Amerikaanse Het rij-examen is slechts het slotstuk van een opleiding, die zowel theoretisch als practiscli goed moet zijn. Daarnaast speelt de aanleg van de candidaat een voor het examen. agenten" en noemt twee voor aanstaande communisten „vij anden van het volk". D.P.A. tekent hierbij aan, dat de „zuiveringsactie" gericht is tegen communisten die in de nazitij d in Westerse landen heb ben vertoefd. Volgens het partijblad zullen vooral communisten zich moe ten verantwoorden, die naar Denemarken, Frankrijk, Zwit serland en Mexico waren uit geweken. 2500 Vreemdelingen, meren deels Chinezen, die na het ver lopen van hun tijdelijke ver blijfsvergunning op de Philip pijnen zijn gebleven, zulien het land worden uitgezet. Dit is meegedeeld door de Philippijnse commissaris voor de emigratie Hij zeide verder, dat het bu reau van de immigratie de uit wijzing had gelast van alle Chi nezen, die niet over de middelen beschikken om 't land te verla ten na het ongeldig worden van hun verblijfsvergunningen. De opleiding moet zodanig zijn, aldus de heer Westerlaken, dat men bij iedere examinator zijn rijproef moet kunnen afleggen. De instructeur moet ruim en ob jectief zijn en de leerlingen vol gens de voorschriften opleiden. Het is voor ieder normaal mens mogelijk met de nodige inspan ning en grondige voorbereiding en opleiding het examen te ha len, al kan de beste candidaat wel eens struikelen en de slecht ste met wat geluk wel eens sla gen. De instructeur dient zijn leer lingen op deze kwesties te wijzen. Met het rijbewijs krijgt de mens nieuwe verantwoordelijkheden voor eigen en andere levens. De een leert sneller en beter rijden dan de andere en de leerling dient dat te beseffen. Bestaat voor deze dingen goed begrip, dan zullen de instructeurs noch het centraal bureau klachten krijgen over opleiding en exa mens, Men zal dan beseffen, dat de een meer tijd en lessen nodig heeft dan de ander en men zal niet een gokje wagen om exa men te doen, terwijl men eigen lijk nog niet klaar is. Geen enkele rijschoolhouder kan met zeker heid zeggen, of zijn leerlingen de eerste keer zullen slagen of niet, maar wel kunnen zij een zodanige opleiding geven, dat in dat opzicht de voorwaarden tot slagen aanwezig zijn. Bovendien zal de instructeur altijd weer moeten wijzen op het feit, dat het rijbewijs slechts het begin is van de rij-prac-tijk en dat de nieuwe automobilist nog veel ervaring zal moeten opdoen om tot een behoorlijke weggebrui ker op te groeien. Op de instructeurs drukken dus grote verantwoordelijkheden, waarbij onder geen beding de hand mag worden gelicht, aldus de heer Westerlaken. Ter vergadering bleek uit vele uitingen, dat de bonafide in structeurs deze verantwoordelijk, heden willen aanvaarden. Zij weten, dat het centraal bureau een onafhankelijk lichaam, ge vormd door A.N.W.B., K.N.A.C., B.B.N, en K.N.M.B., is en als zo danig gemachtigd is om rijbewij zen volgens geldend voorschrift af te geven. Het examen is, hoe- De 18-jarige G. uit Veenendaal, die Vrijdagavond voor zijn werk gever, een winkelier uit Rhenen, per auto bestellingen rondbracht in het onder deze gemeente gele gen Achterberg, is daar door een man overvallen. Volgens G. was de overvaller de uit de Bredase strafgevangenis ontsnapte oor logsmisdadiger Polak. G. was met zijn auto op een binnenwegje in de sneeuw vast geraakt. Uit het bos kwam een man, die hem hulp aanbood. Toen zij er getweeën bijna in geslaagd waren de auto vrij te krijgen, trachtte de man zich van het band nog op, dat van de 300 tot j voertuig meester te maken. G. 500 brieven per week met klach- j wist zich echter zó goed te ver ten en opmerkingen over de exa- weren, dat de overvaller op de mens de meesten zijn terug te .vlucht sloeg. De jongeman keer- leiden tot gekwetste ijdelheid. de daarna naar zijn werkgever Het rij-examen is een examen als in Rhenen terug om het gebeur- elk ander voor welk diploma dan de te vertellen en ging vervol wel het individueel wordt afge nomen, een massa-examen van ongeveer 170.000 candidaten per jaar. Het wordt volgens stricte maatstaven afgenomen. De verschillen van inzicht der vele examinatoren worden ge leidelijk kleiner. De voorwaarden echter blijven dezelfde. De heer Westerlaken merkte in dat ver ook. Spant men zich voldoende in bij de opleiding, dan kan iede re candidaat slagen. Gezien de verantwoordelijk heden vergt de A.B.A.N. van alle rijschoolhouders, die toetreden een bepaalde mate van vakkun digheid en paedagogische ge schiktheid. Ter vergadering kwam op nieuw de wens naar voren, dat voor rijschoolhouders een offi ciële erkenning op grond van de wet vast te stellen voorwaarden moet worden ingesteld. gens naar zijn woning in Veenen daal. De rijkspolitie te Rhenen werd gealarmeerd en stelde ter plaat se een onderzoek in, maar inmid dels had de overvaller al ander half uur voorsprong. G. wist al leen dat hij in de richting Vee nendaal was vertrokken. De hele nacht van Vrijdag op Zaterdag is er naar sporen gezocht, echter vergeefs. Toen men G. foto's van de zeven uit Breda 'ontsnapten toonde, verklaarde hij dat Polak de overvaller moet zijn geweest. Het officiële orgaan van de Sowj^trussische communistische partij, Prawda, levert critiek op het Russische schoolstelsel we gens het in gebreke blijven wat betreft het volgen van de richt lijnen, die in October door het 19de communistische partijcon gres zijn vastgesteld. De critiek geldt de organisatie van het vervoer van kinderen, die in afgelegen streken wonen en de oprichting van kostscho len. Door deze tekortkomingen konden vele kinderen met het aanbreken van de winter niet meer naar school gaan, aldus de Prawda. Verder critiseert het blad het onderricht en het peil van het onderwijs op vele scholen, in het bijzonder het onderwijs in de landstalen en de wis- en natuurkunde. De Nederlandse associatie van accountants heeft in een brief aan de leden van de Tweede Ka mer haar opinie kenbaar ge maakt over het ontwerp van wet omzetbelasting 1952. Art. 22 sub 1 van het ontwerp bepaalt, dat de ondernemer bin nen veertien dagen na afloop van ean kalenderkwartaal of an der door de minister van Finan ciën vast te stellen tijdvak ge houden is aangifte en betaling te doen van de bedragen, die hij in dat kalenderkwartaal of ander tijdvak aan omzetbelasting is verschuldigd. De associatie meent, dat het gewenst zou zijn, wanneer de voorgestelde termijn van veertien dagen werd gewijzigd in een maand. Deze wijziging zou in het bedrijfsleven en in accoun tantskringen hogelijk worden ge waardeerd, terwijl het rijk door een dergelijke concessie niet de minste schade zou lijden. Het stemt de associatie tot ver wondering, dat het wetsontwerp teruggaaf van betaalde omzet belasting uitsluit in gevallen waarin de ondernemer een ver mindering op de verkoopprijs, de aannemingssom of de vergoe ding verleent om redenen, die gelegen zijn in de financiële om standigheden van de afnemer of opdrachtgever. De associatie acht het wense lijk, dat over de vorderingen, die achteraf oninbaar blijken, terug gaaf van betaalde omzetbelas ting wordt verleend. Het bezwaar van de associatie richt zich voorts tegen de ver hoging van de omzetbelasting voor de accountants van 4 pro cent tot 5 procent. Speciaal voor de accountants, die werkzaam zijn ten behoeve van het midden- en kleinbedrijf, vormt deze be lastingverhoging met als achter grond de verhoging, die reeds per 1 Januari 1951 (van 3 procent op 4 procent) werd doorgevoerd, een verzwaring der lasten, temeer daar deze verhoging ten laste van de categorie midden- en klein bedrijven bezwaarlijk over de g - hele linie kan worden doorbere kend. De vraag rijst, of het bil lijk is enerzijds een groep on dernemers volkomen ter wille te zijn door de omzetbelasting ge heel te doen vervallen en ander zijds een andere groep onderne mers extra te belasten, zonder dat hier enige compensatie tegen over staat, zo besluit de brief.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1