Opleiding belangrijker dan het
rijbewijs
Het conflict tussen ziekenfondsen en
specialisten
Winston Churchill
in New York aangekomen
Vorderingen Westelijke defensie niet
bevredigend volgens Ridgway
Een brug over ol
een tunnel onder het li?
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
BRITS WEGTUiG
NEERGESTORT.
Belgische kotter behouden
in IJmuiden binnengebracht
W egverbruiker heeft
ervaring nodig
veel
OOST-DUiTSLAND EN HET
PROCES TE PRAAG
Uitwijzing van vreem
delingen op de Philippijnen
Critiek van de Prawda
Het wetsontwerp Omzetbelasting
Bezwaren van accountants
Indonesië
De ontvluchte Neder
landse delinquenten
Gevechtswaarde van
luchtmacht verdubbeld
RAAD VOOR DE LUCHTVAART
HET ONGEVAL MET DE
„KONINGIN JULIANA".
Wilde
oorlogsmisdadiger zich
van auto meester maken
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 NA 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRIJE ZEEUW
Verschijnt dagelijks
DINSDAG 6 JANUARI 1953.
8e Jaargang No. 2233.
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pel
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Adverteniies: 5 regels 75 cent.
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Naar de persdienst van het
ministerie van Sociale Zaken
mededeelt, weigeren specialisten
in enkele delen van het land se
dert 1 Januari 1953 om zieken
fonds-patiënten te behandelen
tegen de tarieven, welke in over
leg tussen de algemene zieken
fondsen en de meerderheid der
specialisten zijn vastgesteld en
door de ziekenfondsraad goedge
keurd.
Onderhandelingen over de ver
nieuwing van deze overeenkomst
zijn lopende. De algemene zieken
fondsen hebben met de grote
meerderheid der specialisten
verenigd in de landelijke specia
listenvereniging voorlopig over
eenstemming bereikt over de na
1 Januari 1953 verleende tarie
ven. Een klein deel der specialis
ten echter, die in het afgelopen
jaar de landelijke specialisten
vereniging hebben verlaten,
brengt thans voor de behande
ling van ziekenfondspatiënten
een afwijkend en hoger tarief in
rekening.
De minister heeft hiervan met i
grote bezorgdheid kennis geno-1
men, aangezien door dit optre-
den de belangen der verzekerden
bij de algemene ziekenfondsen in
ernstige mate kunnen worden
geschaad. Dit spreekt te meer, i
daar de algemene ziekenfondsen
alles in het werk hebben gesteld
teneinde ook met deze specialis
ten tot overeenstemming te ko
men. De regering is van mening,
dat een herziening van het hono
rarium, zoals de betrokken spe
cialisten dit wensen, onder de be
staande omstandigheden niet
verantwoord zou zijn. In het be
lang van de volksgezondheid zal
de regering met grote spoed
maatregelen voorbereiden, welke
nodig zullen zijn om aan de be
staande situatie het hoofd te
bieden. Hierbij zal er naar wor
den gestreefd de belangen der
verzekerden veilig te stellen.
De fungerende stafchef van
de Indonesische landmacht, ko
lonel Bambang Sugeng, heeft
zijn ontslag ingediend naar
aanleiding van het kabinetsbe
sluit inzake het commando in
O.-«Indonesië, zo heeft Aneta
van welingelichte zijde verno
men.
Men kon in regeringskringen
niet meedelen, of het ontslag
zal worden aanvaard.
Peter Dutches, de voorzitter
van de Westduitse „Bond voor
Vrijheid en Recht," een organisa
tie van anti-communisten, die on
der het bewind van Hitier aan
vervolging hebben blootgestaan,
heeft zich Maandag uitgesproken
voor de uitlevering van de Ne
derlandse oorlogsmisdadigers,
die naar West-Duitsland zijn uit
geweken. De mannen, die uit de
gevangenis van Breda zijn ge
vlucht, hebben in samenwerking
met Duitse instanties Nederland
se staatsburgers verraden, op
beestachtige wijze mishandeld en
in de dood gedreven, zo schrijft
Lütches in een speciaal nummer
van het blad „Das Freie Wort".
Hij herinnert aan de opwin
In een jaaroverzicht zegt de
chef luchtmachtstaf, lt.-gen. I. A.
Aler, dat de luchtmacht in 1952
de verplichtingen die onze rege
ring in internationaal verband
op zich nam, heeft kunnen na
komen en dat de gevechtswaarde
van het Nederlandse luchtwapen
dit jaar ruim is verdubbeld.
Overigens wees hij er op, dat
wij thans eerst halverwege zijn
wat de operationele sterkte be
treft en daarenboven zal de ge
oefendheid nog 50 moeten
worden opgevoerd.
Wensen heeft hij nog vele. Zo
zit de luchtmacht, om maar éen
voorbeeld te noemen, reikhal
zend uit naar nieuwe type ja
gers „Wij weten", aldus de ge
neraal, „dat zij komen, doch wij
zouden zo gaarne de aanbouw op
korte termijn een aanvang zien
nemen. Al zijn wij verheugd over
de opdracht aan de N. V. Ned.
STRENGERE BEWAKING
BIJ STRAFGESTICHTEN
NORG.
Voor het controleren van het
verkeer op de wegen van en naar
de terreinen van de strafgestich-
ten te Norg, zal te Veenhuizen
tijdelijk een detachement rijkspo
litie ter sterkte van 25 man wor
den gelegerd.
ding in Westduitse kringen over "jj'^igfabrieken Fokker be
de bescherming, die de Amerika- j bouw van een eer-
nen hebben verleend aan hun trenenue ue
De Britse premier, Winston pvan de huidige wereldspanning.
Duitse agent Kemritz, die er van
beschuldigd wordt landgenoten
aan de Russen te hebben uitge
leverd.
ste serie van 20 Fokker S-14 les-
toestellen, de luchtmacht heeft
vooral nieuwe dagjagers en all-
weather-fighters nodig".
De raad voor de luchtvaart
heeft uitspraak gedaan in de
zaak van het K.L.M.-vliegtuig
„Koningin Juliana", dat op 22
Maart 1952 bij Frankfort veron
gelukte. Van de 47 inzittenden
waren slechts twee overlevenden.
De raad is van oordeel, dat het
onderzoek niet tot een andere
slotsom heeft geleid dan het
vooronderzoek door de Ameri
kaanse en Nederlandse autoritei
ten en deskundigen, namelijk dat
een bevredigende verklaring voor
de ramp niet te vinden is. In de
raad zijn wel verschillende moge
lijkheden overwogen, welke het
ongeval geheel of gedeeltelijk
zouden kunnen verklaren, doch
geen van deze mogelijkheden kon
door voldoende aanwijzingen
worden bevestigd. De raad heeft
zich dan ook onthouden van elk
oordeel omtrent de oorzaak van
het ongeval.
De opperbevelhebber der Navo-
strijdkrachten in Europa, gene
raal Ridgway, heeft Maandag op
een persconferentie te Parijs
verklaard, dat hij de vorderingen
van de Westelijke defensie „in 't
licht van de geschatte mogelijk
heden" niet als bevredigend be
schouwt.
Op de vraag, hoe de rappor
ten, dat de vooruitgang bevredi
gend is, met het verschil tussen
het te Lissabon opgestelde Navo-
program en hetgeen onlangs te
Parijs is besloten, in overeen
stemming te brengen zijn, ant
woordde de generaal: „Ik heb
nooit het woord „bevredigend"
gebezigd. Ik heb altijd gezegd,
dat de gemaakte vorderingen
zeer bemoedigend waren".
Hij weigerde te zeggen, of hij
van mening was, dat het te Lis
sabon gestelde doel binnen de
economische mogelijkheden van
de Navo-landen lag. Hij was wol
van oordeel, dat de Westelijke
strijdkrachten „zware slagen
Enige burgers van Amsterdam
hebben een adres gericht tot de
gemeenteraad, waarin zij aan
dringen op een grondig onder
zoek naar de mogelijkheden de
verbinding van de IJ-oevers tot
stand te brengen door middel
van een brug.
Zij wijzen er op, dat „thans zeer
fraaie, ijle brugconstructies met
enorme overspanningen gereali
seerd kunnen worden, bijv. hang
bruggen met ook rijbanen buiten
de hangconstructie, waardoor
een fraai, onbelemmerd uitzicht
mogelijk is. De gesteldheid van
de (weke) bodem behoeft niet
langer een bezwaar te zijn, de
trekvastheid van staal is veel
groter dan vroeger; wij kennen
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Dinsdag
ochtend tot Dinsdagavond.
Overwegend lichte vorst.
Veel bewolking met kans op
sneeuw, voornamelijk in het W.
van het land. Overwegend mati
ge wind uit Zuidelijke richtingen.
In het binnenland lichte vorst.
WOENSDAG 7 JANUARI.
v.m. n.m.
Breskens 5.59 6.22
Terneuzen 6.31 6.57
Hansweert 7.11 7.37
Walsoorden 7.21 7.47
ZON
MAAN
5"
8.48
16.44
22.40
10.54
6
8.47
16.45
23.49
11.05
7
8.47
16.46
11.16
8
8.46
16.48
1.00
11.27
9
8.46
16.49
2.14
11.42
10
8.45
16.50
3.31
12.01
voorgespannen beton en hebben
betere rekenmethoden, kortom
wij leven in een tijd waarin het
den ingenieur mogelijk is grootse
scheppingen tot stand te bren
gen".
„Het zijn niet uitsluitend aes-
thetische en dus indirect-econo-
mische, motieven, welke voor
een brug pleiten.
Een brug kan over langere
tijd worden afgeschreven, aange
zien vernieuwingen en reparatie
steeds mogelijk zijn".
„Verder kan bij een brug door
aftakking worden bereikt, dat
het verkeer van verscheidene
stadsdelen niet meer behoeft om
te rijden naar één enkel begin
punt, waardoor dus rijtijd be
spaard wordt. Het argument van
nodeloos energie-verbruik bij een
brug (wegens het te overwinnen
hoogte-verschil, dat groter is dan
bij een tunnel) is nauwelijks
steekhoudend. Wij bouwen im
mers honderden bruggen en via
ducten, wanneer die noodzakelijk
zijn en zullen nooit de handha
ving van een passage-niveau ver
dedigen op grond van energie-be
sparing".
Het adres besluit: „Amsterdam
mag niet de indruk maken, dat
prestige-overwegingen haar be
letten om achteraf van een tun
nel af te zien. Gevraagd wordt,
dat nu door omstandigheden
tientallen jaren verliepen sinds
een beslissing werd genomen, de
mogelijkheid brug opnieuw en in
het licht van wat wij thans we
ten onderzocht worden, waarbij
zeker niet mag worden verzuimd
nauwlettend na te gaan wat het
buitenland, en met name Frank
rijk (de geheel nieuwe hangbrug
constructie bij Mondragon over
de omgelegde Rhöne en de juist
bekend gemaakte bijzonderheden
over een nieuwe hangbrug over
de Seine bij Tancarviile met 608
m overspanning en 47 m hoog
te) op dit gebied presteert."
zouden worden toegebracht, in
geval van een oorlog in de ko
mende 18 maanden."
In antwoord op een vraag over
het verschil tussen het te Lissa
bon opgestelde plan en hetgeen
onlangs te Parijs overeengeko
men is, herinnerde generaal
Ridgway er aan, dat op de jong
ste bijeenkomst van de Navo-
raad slechts over een gedeelte
van het infra-structuur-program
beslissingen zijn genomen. De
rest van het program zou ver
moedelijk op de bijeenkomst in
April a.s. onder de loupe worden
genomen.
Op de verklaring van maar
schalk Juin, dat Russische strijd,
krachten bij een aanval van Thü-
Bij Belfast is Maandagavond
een passagiersvliegtuig van de
„British European Airways" ver
ongelukt, als gevolg waarvan 27
personen omkwamen en 8 zwaar
gewond werden.
Er waren 31 passagiers en een
bemanning van vier personen
aan boord.
Het toestel vloog tegen een
baken van het vliegveld Nutts
Corner en vervolgens tegen de
controletoren. De passagiers wer
den er uit geslingerd. Wrakstuk
ken van het toestel liggen over
een groot gebied verspreid.
Het vliegtuig een „Viking"
was op weg van Londen naar
Belfast. Op het ogenblik van de
ramp regende het hard. Het wol
kendek hing laag.
ringen uit in 23 dagen Parijs zou
den kunnen bereiken, wilde de
generaal geen commentaar ge
ven. Ook weigerde hij zich uit
te laten over de vraag, of hij de
Navo-landen met de beschikbare
troepen in de komende twee jaar
zou kunnen beschermen. „Mijn
taak", zo zeide hij, „blijft onge
wijzigd. Ingeval van oorlog b
staat deze uit het verdedigen van
het Navo-grondgebied en de vol
keren van Europa".
De Zeebrugge 288, een Belgi
sche kotter van 81 ton, die Zon
dagochtend op een van de zand
banken van de Haaksgronden
na een machinedefect vastliep
en lek sloeg, is op sleeptouw ge
nomen door de IJmuidense
sleepboot Nestor en in de nacht
van Zondag op Maandag veilig
in de haven van IJmuiden aan
gekomen.
Naar schipper Léon Blomme
vertelde, raakte de keerkoppe-
ling van de machine Zondag
ochtend tijdens het vissen de
fect, zodat het scheepje afdreef.
Het is vervolgens op een van de
verraderlijke Haaksgronden
vastgelopen en heeft ongeveer
4 uur in een zeer precaire posi
tie verkeerd. Het achterschip
maakte namelijk water en er
ging radiotelefonisch een nood
kreet de aether in: „Ik ben zin
kende".
Toen de reddingboot uit Den
Helder, de Prins Hendrik en de
sleepboot Nestor arriveerden,
zag het er inderdaad bedenke
lijk uit, te meer omdat de mo
torkamer onder water stond.
Met behulp van een bergings
pomp van de Nestor kon men
het scheepje drijvende houden
en het is daarna naar Den Hel
der gesleept. Daar heeft de Nes
tor een zelfstandig werkende
pomp op het scheepje overge
bracht en achter de sleepboot
aan is de Belgische kotter, die
al 6 dagen had gevist en een
aardig voorraadje vis bij zich
had, naar de IJmuidense vis
sershaven gebracht.
Churchill, is gisteren op de
„Queen Mary" te New York
aangekomen.
Churchill werd begroet door
zijn New Yorkse gastheer, de be
jaarde Amerikaanse staatsman
Bernard Baruch.
Op de kade hadden zich onge
veer 25 Amerikaanse Ieren met
borden opgesteld. Op deze bor
den stonden slagzinnen zoals
„Verenigd Ierland".
Nadat de „Queen Mary" was
vastgelegd, legde premier Chur
chill een lange verklaring af
voor een groot aantal journalis
ten, dat zich aan boord van het
passagiersschip verdrong. Chur
chill sprak in algemene termen
over wereldvraagstukken. De
Britse minister-president was
zeer goed op dreef. Hij beant
woordde de gestelde vragen vlot.
Volgens Churchill was niet
Korea, doch Europa het centrum
Sprekend over de Britse atoom
bom, in vergelijking met die der
Verenigde Staten, zeide Chur
chill: „President Roosevelt heeft
mij indertijd toegezegd, dat de
Verenigde Staten mij zo volledig
mogelijk over hun kennis der
atoomwapens zouden inlichten.
Dit is echter niet geschied."
Een verslaggever herinnerde
Churchill er aan dat hij een jaar
geleden had gezegd dat de voor
uitzichten voor vrede „zeer goed"
waren en hij vroeg hem wat hij
in dit opzicht van 1953 dacht.
„Zeker niet minder bemoedigend
dan het vorige jaar", antwoord
de Churchill.
De Britse premier wilde zich
niet uitlaten over de mogelijk
heid van een ontmoeting met
maarschalk Stalin.
In antwoord op een vraag of
Groot-Brittannië gekant is tegen
een uitbreiding van de Koreaan
se oorlog, antwoordde Churchill:
„Het zou zeer te betreuren zijn,
indien Amerikaanse of andere
legers der V. N. omzwervingen
door het onmetelijke Chijja zou
den beginnen. Het zwaartepunt
van 's werelds moeilijkheden ligt
niet in China".
In antwoord op de vraag waar
dan wel het centrum der inter
nationale moeilijkheden lag, ant
woordde Churchill: „Volgens mij
is dat langs de grens van het
„ijzeren gordijn," in West-Euro
pa, maar misschien ben ik wel
vooringenomen".
De opleiding tot autobestuur
der is veel belangrijker dan het
examen voor het rijbewijs zelf,
aldus zeide de heer M. Wester -
laken, directeur van het centraal
bureau voor de afgifte van be
wijzen van rijvaardigheid tijdens
een vergadering van de Alg.
Bond van Autorijschoolinstruc
teurs in Nederland. Deze verga
dering werd dit weekend te
Utrecht gehouden.
De heer Westerlaken zeide, dat
het centraal bureau zowel als de
instructeurs hetzelfde doel na
streven, namelijk een meer vei
lig verkeer, door automobilisten
op de weg te brengen, die hun
vak verstaan.
Neues Doutschland, het offi
ciële blad van de Oostduitse
communistische partij, de S.E.D.
verklaart in een artikel, dat O.
Duitsland „de lessen van het
Praagse verradersproces" moet
leren en het Zionisme, Tito-
lsme en Trotsyisme moet be
strijden. grote rol bij het al of niet slagen
Het blad doet een aanval op j
„Zionisten en Amerikaanse
Het rij-examen is slechts het
slotstuk van een opleiding, die
zowel theoretisch als practiscli
goed moet zijn. Daarnaast speelt
de aanleg van de candidaat een
voor het examen.
agenten" en noemt twee voor
aanstaande communisten „vij
anden van het volk".
D.P.A. tekent hierbij aan, dat
de „zuiveringsactie" gericht is
tegen communisten die in de
nazitij d in Westerse landen heb
ben vertoefd.
Volgens het partijblad zullen
vooral communisten zich moe
ten verantwoorden, die naar
Denemarken, Frankrijk, Zwit
serland en Mexico waren uit
geweken.
2500 Vreemdelingen, meren
deels Chinezen, die na het ver
lopen van hun tijdelijke ver
blijfsvergunning op de Philip
pijnen zijn gebleven, zulien het
land worden uitgezet. Dit is
meegedeeld door de Philippijnse
commissaris voor de emigratie
Hij zeide verder, dat het bu
reau van de immigratie de uit
wijzing had gelast van alle Chi
nezen, die niet over de middelen
beschikken om 't land te verla
ten na het ongeldig worden van
hun verblijfsvergunningen.
De opleiding moet zodanig zijn,
aldus de heer Westerlaken, dat
men bij iedere examinator zijn
rijproef moet kunnen afleggen.
De instructeur moet ruim en ob
jectief zijn en de leerlingen vol
gens de voorschriften opleiden.
Het is voor ieder normaal mens
mogelijk met de nodige inspan
ning en grondige voorbereiding
en opleiding het examen te ha
len, al kan de beste candidaat
wel eens struikelen en de slecht
ste met wat geluk wel eens sla
gen.
De instructeur dient zijn leer
lingen op deze kwesties te wijzen.
Met het rijbewijs krijgt de mens
nieuwe verantwoordelijkheden
voor eigen en andere levens. De
een leert sneller en beter rijden
dan de andere en de leerling
dient dat te beseffen. Bestaat
voor deze dingen goed begrip,
dan zullen de instructeurs noch
het centraal bureau klachten
krijgen over opleiding en exa
mens, Men zal dan beseffen, dat
de een meer tijd en lessen nodig
heeft dan de ander en men zal
niet een gokje wagen om exa
men te doen, terwijl men eigen
lijk nog niet klaar is. Geen enkele
rijschoolhouder kan met zeker
heid zeggen, of zijn leerlingen
de eerste keer zullen slagen of
niet, maar wel kunnen zij een
zodanige opleiding geven, dat in
dat opzicht de voorwaarden tot
slagen aanwezig zijn.
Bovendien zal de instructeur
altijd weer moeten wijzen op het
feit, dat het rijbewijs slechts het
begin is van de rij-prac-tijk en dat
de nieuwe automobilist nog veel
ervaring zal moeten opdoen om
tot een behoorlijke weggebrui
ker op te groeien.
Op de instructeurs drukken dus
grote verantwoordelijkheden,
waarbij onder geen beding de
hand mag worden gelicht, aldus
de heer Westerlaken.
Ter vergadering bleek uit vele
uitingen, dat de bonafide in
structeurs deze verantwoordelijk,
heden willen aanvaarden. Zij
weten, dat het centraal bureau
een onafhankelijk lichaam, ge
vormd door A.N.W.B., K.N.A.C.,
B.B.N, en K.N.M.B., is en als zo
danig gemachtigd is om rijbewij
zen volgens geldend voorschrift
af te geven. Het examen is, hoe-
De 18-jarige G. uit Veenendaal,
die Vrijdagavond voor zijn werk
gever, een winkelier uit Rhenen,
per auto bestellingen rondbracht
in het onder deze gemeente gele
gen Achterberg, is daar door een
man overvallen. Volgens G. was
de overvaller de uit de Bredase
strafgevangenis ontsnapte oor
logsmisdadiger Polak.
G. was met zijn auto op een
binnenwegje in de sneeuw vast
geraakt. Uit het bos kwam een
man, die hem hulp aanbood. Toen
zij er getweeën bijna in geslaagd
waren de auto vrij te krijgen,
trachtte de man zich van het
band nog op, dat van de 300 tot j voertuig meester te maken. G.
500 brieven per week met klach- j wist zich echter zó goed te ver
ten en opmerkingen over de exa- weren, dat de overvaller op de
mens de meesten zijn terug te .vlucht sloeg. De jongeman keer-
leiden tot gekwetste ijdelheid. de daarna naar zijn werkgever
Het rij-examen is een examen als in Rhenen terug om het gebeur-
elk ander voor welk diploma dan de te vertellen en ging vervol
wel het individueel wordt afge
nomen, een massa-examen van
ongeveer 170.000 candidaten per
jaar. Het wordt volgens stricte
maatstaven afgenomen.
De verschillen van inzicht der
vele examinatoren worden ge
leidelijk kleiner. De voorwaarden
echter blijven dezelfde. De heer
Westerlaken merkte in dat ver
ook. Spant men zich voldoende
in bij de opleiding, dan kan iede
re candidaat slagen.
Gezien de verantwoordelijk
heden vergt de A.B.A.N. van alle
rijschoolhouders, die toetreden
een bepaalde mate van vakkun
digheid en paedagogische ge
schiktheid.
Ter vergadering kwam op
nieuw de wens naar voren, dat
voor rijschoolhouders een offi
ciële erkenning op grond van de
wet vast te stellen voorwaarden
moet worden ingesteld.
gens naar zijn woning in Veenen
daal.
De rijkspolitie te Rhenen werd
gealarmeerd en stelde ter plaat
se een onderzoek in, maar inmid
dels had de overvaller al ander
half uur voorsprong. G. wist al
leen dat hij in de richting Vee
nendaal was vertrokken. De hele
nacht van Vrijdag op Zaterdag
is er naar sporen gezocht, echter
vergeefs. Toen men G. foto's van
de zeven uit Breda 'ontsnapten
toonde, verklaarde hij dat Polak
de overvaller moet zijn geweest.
Het officiële orgaan van de
Sowj^trussische communistische
partij, Prawda, levert critiek op
het Russische schoolstelsel we
gens het in gebreke blijven wat
betreft het volgen van de richt
lijnen, die in October door het
19de communistische partijcon
gres zijn vastgesteld.
De critiek geldt de organisatie
van het vervoer van kinderen,
die in afgelegen streken wonen
en de oprichting van kostscho
len. Door deze tekortkomingen
konden vele kinderen met het
aanbreken van de winter niet
meer naar school gaan, aldus
de Prawda.
Verder critiseert het blad het
onderricht en het peil van het
onderwijs op vele scholen, in
het bijzonder het onderwijs in
de landstalen en de wis- en
natuurkunde.
De Nederlandse associatie van
accountants heeft in een brief
aan de leden van de Tweede Ka
mer haar opinie kenbaar ge
maakt over het ontwerp van wet
omzetbelasting 1952.
Art. 22 sub 1 van het ontwerp
bepaalt, dat de ondernemer bin
nen veertien dagen na afloop
van ean kalenderkwartaal of an
der door de minister van Finan
ciën vast te stellen tijdvak ge
houden is aangifte en betaling te
doen van de bedragen, die hij in
dat kalenderkwartaal of ander
tijdvak aan omzetbelasting is
verschuldigd.
De associatie meent, dat het
gewenst zou zijn, wanneer de
voorgestelde termijn van veertien
dagen werd gewijzigd in een
maand. Deze wijziging zou in
het bedrijfsleven en in accoun
tantskringen hogelijk worden ge
waardeerd, terwijl het rijk door
een dergelijke concessie niet de
minste schade zou lijden.
Het stemt de associatie tot ver
wondering, dat het wetsontwerp
teruggaaf van betaalde omzet
belasting uitsluit in gevallen
waarin de ondernemer een ver
mindering op de verkoopprijs,
de aannemingssom of de vergoe
ding verleent om redenen, die
gelegen zijn in de financiële om
standigheden van de afnemer of
opdrachtgever.
De associatie acht het wense
lijk, dat over de vorderingen, die
achteraf oninbaar blijken, terug
gaaf van betaalde omzetbelas
ting wordt verleend.
Het bezwaar van de associatie
richt zich voorts tegen de ver
hoging van de omzetbelasting
voor de accountants van 4 pro
cent tot 5 procent. Speciaal voor
de accountants, die werkzaam
zijn ten behoeve van het midden-
en kleinbedrijf, vormt deze be
lastingverhoging met als achter
grond de verhoging, die reeds per
1 Januari 1951 (van 3 procent op
4 procent) werd doorgevoerd, een
verzwaring der lasten, temeer
daar deze verhoging ten laste
van de categorie midden- en klein
bedrijven bezwaarlijk over de g -
hele linie kan worden doorbere
kend. De vraag rijst, of het bil
lijk is enerzijds een groep on
dernemers volkomen ter wille te
zijn door de omzetbelasting ge
heel te doen vervallen en ander
zijds een andere groep onderne
mers extra te belasten, zonder
dat hier enige compensatie tegen
over staat, zo besluit de brief.