Gladde wegen in het gehele land Visser-Kbole. n.v Begroting van Verkeer en Waterstaat aangenomen Begroting van Buitenlandse Zaken Tal van ongevallen WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN Avond- en Coctuil Japonnen Lodge over de Amerik. buitenlandse politiek KONINGIN JULIANA zal monument Februari staking onthullen Remer krijgt 3 maanden op onder op ondei Dec. 13 8.40 16.29 4.36 13.39 14 8.41 16.29 5.56 14.02 15 8.42 16.29 7.17 14-34 16 8.43 16.29 8.34 15-22 17 8.43 16.29 9.37 16.28 18 8.44 16.30 10.24 17.50 <1 NOORDSTR. 20 TELEF. Tweede Kamer Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 NS 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. VRIJDAG 12 DECEMBER 1952. 8e Jaargang No. 2214. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; Iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Woensdagnacht zijn de wegen in vrijwel het gehele land spie gelglad geworden tengevolge van ijzel. Het verkeer is daardoor in grote moeilijkheden geraakt. Niet zozeer in de steden, waar in de loop van de nacht reeds zand werd gestrooid, maar voor al op de grote verkeerswegen. De interlocale busdiensten heb ben verscheidene diensten moe ten stilleggen. In de provincie Utrecht zijn sommige diensten geheel uitgevallen, artdere wer den uitgevoerd met grote ver traging. In Noord- en Z.-Holland zijn de bussen ook of niet uitgereden of reden zij met grote vertra ging. In Gelderland viel het nog al mee, ook al werd daar met vertraging gereden. Groningen meldde, dat de vroege trams en trolleybussen een uur te laat uit reden. Op Walcheren en N—Beveland stonden vele bussen en auto's in file machteloos langs de kant van de weg. De spoorwegen zijn waarschijnlijk de enige ver voersonderneming geweest die weinig last hebben ondervon den. SLIPPARTIJEN IN DE HOOFDSTAD. De spiegelgladde wegen heb ben het verkeer in de hoofdstad ernstig gehinderd. Des nachts waren er slechts weinig voet^ gangers, doch van hen kon bij na niemand zich op de been houden. Geruime tijd was het voor auto's practisch onmoge lijk zich op de weg te houden. Toen in de morgenuren de stromen arbeiders en kantoor personeel zich naar het werk begaven kreeg de gemeentelijke geneeskundige dienst het druk- In het bijzonder tussen 8 en 9 uur werd éen zeldzaam groot aantal voetgangers en wielrij ders op onprettige wijze gecon fronteerd met de gladheid op straat, zoals Amsterdam die in geen jaren heeft meegemaakt. Des nachts werden eerst 6 late (of bijzonder vroege) voet gangers door de ambulances naar ziekenhuizen of naar huis gebracht, nadat ze een ernstige val hadden gemaakt. Om half drie Donderdagmor gen kon een taxi ondanks een slakkengang van slechts 4 km per uur het rechte spoor niet houden en dook pardoes de Kattenburgervaart in. De chauf feur en 2 passagiers wisten zich te redden, dank zij de weinig voorkomende fortuinlijke om standigheid, dat de vaart daar ter plaatse zeer ondiep is- Als gevolg daarvan bleef de taxi ge deeltelijk boven water uitste ken. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Vrijdagoch tend tot Vrijdagavond. Aanhoudende dooi. Aanvankelijk nog op vele plaat sen nevel of mist, overigens over wegend zwaar bewolkt met voor al in de kustgebieden enkele bui en. Matige tot vrij krachtige wind tussen zuid en west. Flinke dooi. ZATERDAG 13 DECEMBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 10.51 11.26 0.06 0.16 n.m. 11.24 11.59 12.39 12.49 ZON MAAN RHEUMATIEK... W) Uw tergende winterkwaal legt het at tegen de weldadige warmte van de pijnstillende Thermogène. Tevoren waren kort na mid dernacht reeds 2 bussen van het gemeentelijk vervoerbedrijf geslipt. De ene kwam tegen een perceel op de hoek van de Nas- saukade en de Hugo de Groot straat tot stilstand, de andere ramde een verkeersbord op de hoek van de Kinderstraat en de Nassaukade. Ter zelfder tijd gleed een agent van politie in de gladde Kinderstraat uit en liep daarbij een lichte hersen schudding op. De laatste slacht offers van de nacht, aan wie door ambulances hulp moest worden verleend, waren om half vier een juffrouw, die op de N- Z. Voorburgwal ten val kwam en daarbij een enkel brak en 'n arbeider in de Coenhaven, die met letsel moest worden opge nomen. Beide slachtoffers wer den naar het gasthuis gebracht. Tussen 4 en 8 uur was er een pauze in de ongevallen. Van ernstige valpartijen is althans geen melding gemaakt. Toen echter na 8 uur de grote stroom van arbeiders en kan toorpersoneel op weg ging naar het werk, bereikte het aantal valpartijen zijn hoogtepunt. Tussen 8 en 9 uur kwamen er meer Amsterdammers met het spiegelgladde wegdek in aan raking, dan er misschien naar mensenheugenis binnen een uur tijds ooit gevallen zijn. Verreweg de meesten stonden weer op en vervolgden zo voor zichtig mogelijk hun weg. In 't 10-tal gevallen moest nog hulp worden verleend. Er werden geen botsingen van ernstige aard tussen auto's, die zonder uitzondering zeer langzaam en voorzichtig reden, gerappor teerd. De gemeentelijke reinigings dienst heeft nog getracht door het strooien van grote hoeveel heden zand en pekel zoveel mo gelijk het onheil tegen te gaan. Het resultaat was, dat inder daad na 9 uur de ergste glad heid was verdwenen en het aan tal valpartijen sterk afnam. IN DEN HAAG. Behalve tientallen anderen, die geen ernstig letsel opliepen, zijn Donderdag 9 Haagse voet gangers en 2 wielrijders als slachtoffers4 van de gladheid met hersehenschuddingen en arm- en beenfracturen opgeno men in ziekenhuizen. SCHIPHOL HAD START EN LANDINGSVERBOD. Omstreeks tien voor twee Woensdagnacht werd op Schip hol een start- en landingsver bod uitgevaardigd- Het komt zelden voor, dat zulk een ver bod wordt gegeven. Er was echter alle reden voor, want de start- en landingsbanen waren zo spiegelglad, dat ze onbruik baar waren geworden. Eerst Donderdmorgen kwart voor twaalf werd het verbod op geheven. Er is gedurende 10 uur dus geen enkel vliegtuig gestart of geland. ZANDSTROOI AUTO ZELF SLACHTOFFER VAN DE GLADHEID. Een van de Haarlemse ge meente-auto's die gisteren zijn uitgereden om de gladde straten met zand te bestrooien, is zelf het slachtoffer geworden van de plaag, die hij wilde bestrij den. De wagens is namelijk van de kade in de Bakenessergracht geschoven. De chauffeur kon zich in veiligheid brengen. De wagen is later opgetakeld. dagen van sfeer en gezelligheid Voor de komende feestdagen ontving VISSER—KOOLE schitterende, nieuwe collecties charmante waarbij originele modellen van Franse mode kunstenaars. In de populaire prijsklasse reeds leuke Coctail- japonnen vanaf 19.75. Geklede Japopnen van elegante Lijn. Gracieuze jeugdige Japonnen. Zeer aparte kamgaren Rokken. Chique milfleur Blouses. met Zwitserse kant, broderie, enz. passend bij de feestelijke sfeer van deze dagen. Kom eens passen bij Uw Modehuis 53 Senator Lodge heeft in een toespraak tot 2000 kerkelijke autoriteiten, die in Denver bij eengekomen waren, gezegd, dat de Amerikaanse buitenlandse politiek gegrond moet zijn op morele denkbeelden en niet op dollars of kogels. Hij noemde de Ver. Naties ,,'s werelds grootste avontuur bij het bouwen van een gezamen lijke macht". Lodge is door Eisenhower be noemd tot afgevaardigde bij de Ver. Naties. De Koningin en de Prins zul len Vrijdagmiddag 19 December naar Amsterdam komen ter plechtige onthulling van het monument op het Jonas Daniel Meijerplein ter herinnering aan de Februari-staking (de geboor te van het verzet in 1941). De burgemeester van de hoofdstad, autoriteiten, organi saties en ook de nabestaanden van de slachtoffers dier staking zullen bij de plechtigheid, die te kwart over twee begint aanwe zig zijn- In de avondvergadering van Woensdag heeft de Tweede Ka mer de behandeling van de begro ting van Verkeer en Waterstaat voortgezet. De heer J. Scliilhuis (Arb.) vroeg een meer positieve houding van de regering inzake de Euro pese verkeers-integratie. Hij gaf uiting aan zijn ongenoegen over de uitzonderingtarieven in Duits land voor de Duitse zeehavens, die ernstige gevolgen voor de Be nelux-havens hebben. Op die ma nier zal het Oostenrijkse vervoer voor ons verloren gaan. Spr. uitte een reeks van bezwaren tegen Duitse protectiemaatregelen en ziet in een Europese verkeersin- tegratie de enige oplossing van dit probleem. De Nederlandse vlag is thans uit vele Duitse binnenhavens ver dwenen. Dat is een schrikbarend verschijnsel. Met voldoening me moreerde spr. de conclusies van de economische Rijnvaartconfe rentie te Straatsburg, waarbij de Duitse protectiemaatregelen met de grootst mogelijke meerderheid werden veroordeeld. De heer Van Dis (SG) drong er op aan de Kamer vooraf te ho ren over belangrijke beslissingen, als bijv. een AntwerpenRijnka naal. Spr. vroeg de minister de voor stellen van Goeree-Overf'.akkee om 13 millioen tot de bouw van een vaste oeververbinding bij te dragen zo spoedig mogelijk aan te nemen. Deze verbinding zou dan aan rijk en provincie samen 9 millioen kosten. Thans gaan jaarlijks 800.000 aan bietenblad en -kop pen door gebrek aan vervoer voor het veevoeder verloren. Tenslotte hield deze spreker een vertoog over de Zondagsrust in verkeer en vervoer, speciaal ten aanzien van een Zondags- vaarverbod voor de binnenscheep vaart. De heer Gortzak (CPN) be toogt, dat de regering weinig se rieus denkt over de bestrijding van de werkloosheid, daar zij achterblijft op het rijkswegen plan. Deze werken zijn goede ob jecten. De regering kon hiervoor beter geld geven dan voor mili taire doeleinden. Spr. bestreed de opvatting, dat de oorzaken van de recente spoor wegongelukken aan het perso neel te wijten zijn geweest. Hij zeide, dat de werktijden van de wagenvoerders te zware spitsen vertonen en dat daardoor over vermoeidheid ontstaat. Hij acht de spoorwegionen te laag in ver houding tot de arbeidstijden en de verantwoordelijkheden van het rijdende personeel. De straffenmethoden vindt spr. verkeerd, speciaal het psy chotechnisch onderzoek na een fout. De heer Burger (Arb.) heeft ramingen gehoord voor het droogleggen van de Biesbosch van 50 tot 100.000 gulden per hec tare. Voor een dergelijk bedrag kan een tienvoudige oppervlakte in Zeeland en elders worden ge wonnen. De heer Engelbertink (KVP) vraagt inlichtingen over de be steding van gelden, die vanwege de werkgelegenheidspolitiek in ontwikkelingsgebieden voor rijks werken werden uitgetrokken. Spr. is verheugd, dat de aange kondigde nieuwe werken als nor male werken en niet als werk verschaffingsobjecten worden be schouwd. Hij is het niet eens met de heer Burger inzake de Biesbosch. Hij hoopt, dat de thans bestaande plannen en werken zullen worden voortgezet. De waarde en de opbrengsten van tienduizenden hectaren land bouwgrond zullen enorm stijgen. In sociaal-economisch opzicht zal de inpoldering ongeveer 8 jaar lang aan 2000 man werk en brood geven. Nadien zal er werk- en Otto Ernst Remer, de vroegere leider van de inmiddels verbo den Westduitse neo-nazistische partij, is tot 3 maanden gevan genisstraf veroordeeld wegens smaad- In 1951 noemde hij de perso nen, die in 1944 een aanslag op Hitier beraamd hadden, verra ders en belasterde de West duitse regering. Zelf had hij een belangrijk aandeel in de onderdrukking van het complot tegen Hitier. Re- mers beroep werd afgewezen. woongelegenheid voor 4000 tot 8000 mensen gereed komen. MINISTER ALGERA AAN HET WOORD. Minister Algera kon over enige onderwerpen voorshands niet antwoorden. Hij beperkte zich voornamelijk tot de Zondagsrust, de verhouding tussen overheid en vervoer, de Rijnvaart, de open bare werkenpolitiek ten aanzien van de verziltingsbestrijding en de Biesbosch en hetgeen daarmee samenhangt. Spr. meent dat in de binnen vaart geen structurele overcapa citeit bestaat. Hij heeft begrip voor de moeilijkheden. De toeneming van het goede renvervoer van de spoorwegen is een aandeel van de algemene toe name van het vervoer. Spr. heeft respect op de wijze, waarop het spoorwegbedrijf ge voerd wordt. Hij heeft zelf al een kwart millioen kilometer per spoor afgelegd. Alleen dan zullen spoorlijnen worden opgeheven, indien zij ver lies geven en het vervoer door andere vervoermiddelen is of kan worden overgenomen. De spoorwegongelukken heb ben de minister diep getroffen. Hij heeft de overtuiging, dat de oorzaken niet aan technische fou ten, doch aan fouten van het per soneel te wijten zijn. Dit is geen kwestie van anti-arbeidersgezind heid. De ongelukken zijn niet te wijten aan gebrek aan rust. Aan de diensttijden wordt strikt de hand gehouden. Spr. zal aandacht besteden aan het probleem van de vaste oever verbinding met Goeree-Overflak- kee. Hij zal zich persoonlijk van de toestand gaan overtuigen. De minister wil het teken voor veilig passeren a>an een achterop rijdende automobilist en niet op de voorop rijdende automobilist leggen. Dit diene een kwestie van beleefdheid te blijven, zoals in En geland het geval is. Het verplicht voorschrijven van rode achterlichten voor auto's en richtinglampen op trams wordt om technische en economische redenen niet eerder mogelijk dan op 1 Januari 1956. Ten bate van de werkgelegen heid wordt thans een groot aan tal onderhoudswerken tot een be drag van 3,5 millioen gulden voor 30.000 manweken uitgevoerd. Om dezelfde reden zal in Maart voor 15 millioen grotere rijkswerken ter hand worden genomen. De zeeweringen zijn in redelijke staat. De achterstand aan onder houd wordt ingehaald. Zodra het dijkenprogramma van Walcheren gereed is, zal wor den overwogen in welke mate hulp van regeringswege en tot welk bedrag dient te worden ver leend. De verhouding overheidZon- dagrust kan bij het nieuwe ont werp Zondagswet worden be sproken. Hij is als minister aan de bestaande Zondagswet gebon den. Als minister zou hij geen toestemming geven voor vlieg- feesten op Zondag om de reislust van het publiek te bevredigen. De Westeuropese verkeers- en vervoersintegratie bracht de mi nister eerst op de standaardisatie van het spoorwegmaterieel. Thans is men reeds gekomen tot vijf typen goederenwagons, waar door het vervangen van onder delen eenvoudiger zal worden. Tussen integratie en de natio nale coördinatie bestaat beslis send verband. Vervoerstarieven en vrachtprijzen dienen inter- europese behandeling te krijgen. De spoorwegvrachten zijn op de goede weg. In toenemende mate worden wij betrokken bij de ontwikkeling in het buitenland. Hierin zal de vervoersindustrie een gezond be staan moeten hebben. De ge meenschap zal tot uiting moeten komen in vrije dienstenverlening en een ruimhartige havenpolitiek en beslist niet in een deficitaire budgetpolitiek van de vervoers bedrijven. Over de Rijnvaart zei de minis ter, dat stelling is genomen tegen de Duitse belasting op gasolie. Te Straatsburg zijn aanvaardbare aanbevelingen tot stand gekomen die na goedkeuring der regerin gen in werking zullen treden. De drooglegging van de Bies bosch zal naar zijn mening geen 50.000 tot 100.000 per hectare kos ten. De totale kosten bédragen 46 millioen. De waardevermeer dering van de gronden zal om streeks 20 millioen bedragen. Landbouw, wegverbindingen, scheepvaart, industrievestiging, werkgelegenheid en - massa-re creatie zullen ermee gediend zijn. Er wordt gelegenheid voor 680.000 manweken geschapen. Het inwonertal zal van 700 tot 8.000 worden opgevoerd. Een groot deel van Nederland, inclusief Zeeland en Friesland heeft van de verzilting te lijden. Hierover zal een nota verschij nen. Zodra een plan voor het Zuid-Westen des lands gereed is, zal ook dit ter kennis van de Ka mer worden gebracht. Het vraag stuk van de oester- en mosselen cultuur zal bij de planning voor het vijf-eilandenplan worden be trokken. 's Nachts om twee uur begon nen de replieken. De heer Van der Zaal (AR) was niet bevredigd over het niet bespoedigen van het voorschrij ven van twee achterlichten voor auto's. De heer Schilthuis (Arb.) blijft van mening, dat de integratie en de samenwerking van de zeeha vens niet geheel aan het bedrijfs leven mag worden overgelaten. De heer Van Dis (SG) noemde het antwoord van de minister over de Zondagsrust vaag en on bevredigend. De heer Gortzak (Comm.) bleef bij zijn standpunt, dat aan de fouten van spoorwegpersoneel bij ongelukken technische fouten van de directie der N.S. ten grondslag liggen. De heer Burger (Arb.) wil ken nis nemen van de plannen van het waterloopkundig laborato rium voor de benedenrivieren en de Biesbos. Hij is van mening, dat het plan te kostbaar is. Hij ge looft niet aan grote economische •voordelen en uitbreiding van de werkgelegenheid. Alleen de Bies bospolder kost al 46 millioen. Spr. dient een lange motie van orde in, waarin hij eerst een no ta over deze aangelegenheid ver langt, alvorens de gevraagde gel den voor de werken worden be steed. Behalve enige socialisti sche afgevaardigden onderteken de ook de heer Zegering Hadders (WD) deze motie. De heer Engelbertink (KVP) heeft aan de motie-Burger geen behoefte. Om kwart voor drie voorzit ter Kortenhorst verlengde de ver gadering in verband met de glad heid van de wegen in en om Den Haag's nachts kwam minister Algera opnieuw aan het woord. De zeelieden, die te Londen niet delegeerden aan de regering, moeten de voorschotten terugbe talen. De heer Gortzak roept hem toe, dat het juist over terugbetalingen van hen, die wel delegeerden, gaat, doch de minister negeert dit. Spr. meent, dat de motie-Bur ger geheel op het verleden is ge oriënteerd en dat de situatie thans anders is. De minister maakt er uit op, dat de heer Burger wel de be grotingspost wil goedkeuren, doch de besteding wil opschorten tot de Kamer volledige inzage van de plannen zal hebben. Spr. is bereid binnen enige maanden een nota aan de Kamer te doen toekomen. De heer Burger komt in du pliek verklaren, dat het zijn be doeling is dat de begroting wordt goedgekeurd, maar dat de Kamer eerst de ministeriële nota over de Biesbosplannen moet kunnen be spreken en goedkeuren, voordat de fondsen worden besteed. Na overleg trekt de heer Burger zijn motie in. De begroting wordt zonder hoofdelijke stemming goedge keurd. Kort voor half vier 's nachts sluit de voorzitter de vergadering. Donderdagmiddag zijn de be raadslagingen over de begroting van Buitenlandse Zaken voortge zet. De heer Kernkamp, minister van uniezaken en overzeese rijks delen, licht toe, dat hij thans aan het woord komt, omdat hij zo spoedig mogelijk uit het debat wenst te treden. De Indonesische afwikkelings zaken komen voor rekening van zijn collega's Beyen en Luns, evenals de opmerkingen inzake Nieuw-Guinea. Betreffende de inbewaringstel ling in Nieuw-Guinea van promi nente figuren van de regering der Molukse republiek verklaart hij, dat hun asyl was verleend op voorwaarde, dat zij zich zouden onthouden van politieke activi teit. Toen zij zich aan politieke handelingen hebben schuldig ge maakt, heeft het gouvernement besloten hen in hun bewegings vrijheid te beperken. De regering heeft er geen be zwaar tegen, als zij zich naar het buitenland wensen te begeven, maar daaraan zijn wellicht moei lijkheden verbonden. Vervolgens zet minister Beyen zijn Woensdagmiddag afgebro ken rede voort. In den brede zet deze uiteen, dat voor het sociaal welzijn der volkeren georganiseerd interna tionaal verband nodig is. Nederland staat vrij geïsoleerd in zijn standpunt, dat politieke in tegratie zonder economische inte gratie niet aanvaardbaar is. Spr. verklaart, dat de regering verdere integraties niet zou toe juichen, als deze zouden mede brengen het sluiten van de deur naar het Britse gemenebest en naar de verdere wereld. Op het gebied van de landbouw zijn er plannen, die in een gevor derd stadium van voorbereiding verkeren en het is spr. bekend, dat de minister van Economische Zaken eveneens gedachten erover heeft. Het is de opvatting van de re gering. dat opneming van Duits land in het Westeuropees vel band noodzakelijk is. Men kan geen West-Europa opbouwen zon der Duitsland. Over de Benelux zegt spr., dat men bij de oprichting wel moei lijkheden heeft voorzien. Men had verwacht, dat er na de bezetting een egalisatie zou optreden. Dit is niet het geval geweest, omdat België in een heel andere positie uit de oorlog is gekomen dan Ne derland. Het verwijt van zachtzinnig heid over de wijze, waarop de kwestie met Indonesië is bena derd, acht spr. niet juist. De re gering is op velerlei gebied te leurgesteld door Indonesië. Om gekeerd is Indonesië teleurge steld, omdat niet het paradijs is gekomen dat verwacht was. Indonesië moet weten, wat het Nederlandse standpunt inzake Nieuw-Guinea is. De regering gaat niet uit van het standpunt, dat de unie moet worden opge heven. De minister zonder portefeuille, de heer Luns, gaat in op de fun damentele tegenstelling tussen oost en west, tussen de Sowjet- Unie en de volkeren, wier levens beschouwing het kenmerk der westerse christelijke beschaving draagt. Een behoorlijke samenleving der volkeren is slechts mogelijk, als er overeenstemming bestaat over een minimum aantal zedelij ke normen. Het gevaar van de communistische wereld is, daï zij haar wezenlijke bedoelingen ver bergt achter democratische leu zen. Voor de V.N. is Korea het meest essentiële probleem. Het gebrek aan goede wil om tot een wapenstilstand te komen had door de communisten niet beter kunnen worden gedemonstreerd dan thans is geschied. UITKERINGEN AAN LAND EN D.U. W.-ARBEIDERS. Bij de aanvang der vergadering heeft de heer Wagenaar CPN i aan de minister van Sociale Za ken de volgende vragen gesteld: 1. Is het de minister bekend, dat aan vele duizenden land- en D.U. W.-arbeiders, die tengevolge van de vorst zonder werk zijn geko men, een werklczenuitkering wordt verstrekt, die lager is dan de B-uitkering van de sociale voorzieningsregeling 2. Is de minister bereid maatre gelen te nemen, welke ertoe lei den, dat een uitkering wordt ver strekt, welke in geen geval lager zal zijn dan de B-uitkering? Minister Suurhoff zegt, dat het niet om duizenden gevallen gaat. Hij zet de situatie uiteen en ver klaart, dat in sommige gevallen inderdaad de werklozenuitkering lager wordt dan de de B-uitke ring. Als tijdelijke noodoplossing heeft hij toegestaan een toeslag te geven. De desbeti effende circu laire heeft het departement ver laten. De heer Wagenaar (CPN) is verheugd over het antwoord. Hij vraagt, of de toeslag deze week al wordt uitgekeerd. Kan aan de D.U.W.-arbeiders een kerstbijdra- ge worden verstrekt? vraagt hij verder. De voorzitter merkt op, dat de tweede vraag niet past in het ka der der gestelde vragen. De heer Wagenaar (CPN) zegt, dat hij het ijzer wil smeden, ter wijl het heet is. De voorzitter merkt op, dat er dan ijzer moet zijn en dat is er niet. De minister deelt mede, dat de uitkeringen worden aangevuld. De regeling heeft terugwerkende kracht tot 8 December. De Kerst uitkering wenst hij te laten voor wat zij is.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1