Gladde wegen in
het gehele land
Visser-Kbole. n.v
Begroting van Verkeer en Waterstaat
aangenomen
Begroting
van Buitenlandse Zaken
Tal van ongevallen
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
Avond- en
Coctuil Japonnen
Lodge over de Amerik.
buitenlandse politiek
KONINGIN JULIANA
zal monument Februari
staking onthullen
Remer krijgt 3 maanden
op
onder
op
ondei
Dec.
13
8.40
16.29
4.36
13.39
14
8.41
16.29
5.56
14.02
15
8.42
16.29
7.17
14-34
16
8.43
16.29
8.34
15-22
17
8.43
16.29
9.37
16.28
18
8.44
16.30
10.24
17.50
<1
NOORDSTR.
20
TELEF.
Tweede Kamer
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 NS 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
VRIJDAG 12 DECEMBER 1952.
8e Jaargang No. 2214.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
Iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Woensdagnacht zijn de wegen
in vrijwel het gehele land spie
gelglad geworden tengevolge
van ijzel.
Het verkeer is daardoor in
grote moeilijkheden geraakt.
Niet zozeer in de steden, waar
in de loop van de nacht reeds
zand werd gestrooid, maar voor
al op de grote verkeerswegen.
De interlocale busdiensten heb
ben verscheidene diensten moe
ten stilleggen. In de provincie
Utrecht zijn sommige diensten
geheel uitgevallen, artdere wer
den uitgevoerd met grote ver
traging.
In Noord- en Z.-Holland zijn
de bussen ook of niet uitgereden
of reden zij met grote vertra
ging. In Gelderland viel het nog
al mee, ook al werd daar met
vertraging gereden. Groningen
meldde, dat de vroege trams en
trolleybussen een uur te laat uit
reden.
Op Walcheren en N—Beveland
stonden vele bussen en auto's
in file machteloos langs de kant
van de weg. De spoorwegen zijn
waarschijnlijk de enige ver
voersonderneming geweest die
weinig last hebben ondervon
den.
SLIPPARTIJEN IN DE
HOOFDSTAD.
De spiegelgladde wegen heb
ben het verkeer in de hoofdstad
ernstig gehinderd. Des nachts
waren er slechts weinig voet^
gangers, doch van hen kon bij
na niemand zich op de been
houden. Geruime tijd was het
voor auto's practisch onmoge
lijk zich op de weg te houden.
Toen in de morgenuren de
stromen arbeiders en kantoor
personeel zich naar het werk
begaven kreeg de gemeentelijke
geneeskundige dienst het druk-
In het bijzonder tussen 8 en 9
uur werd éen zeldzaam groot
aantal voetgangers en wielrij
ders op onprettige wijze gecon
fronteerd met de gladheid op
straat, zoals Amsterdam die in
geen jaren heeft meegemaakt.
Des nachts werden eerst 6
late (of bijzonder vroege) voet
gangers door de ambulances
naar ziekenhuizen of naar huis
gebracht, nadat ze een ernstige
val hadden gemaakt.
Om half drie Donderdagmor
gen kon een taxi ondanks een
slakkengang van slechts 4 km
per uur het rechte spoor niet
houden en dook pardoes de
Kattenburgervaart in. De chauf
feur en 2 passagiers wisten zich
te redden, dank zij de weinig
voorkomende fortuinlijke om
standigheid, dat de vaart daar
ter plaatse zeer ondiep is- Als
gevolg daarvan bleef de taxi ge
deeltelijk boven water uitste
ken.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Vrijdagoch
tend tot Vrijdagavond.
Aanhoudende dooi.
Aanvankelijk nog op vele plaat
sen nevel of mist, overigens over
wegend zwaar bewolkt met voor
al in de kustgebieden enkele bui
en. Matige tot vrij krachtige
wind tussen zuid en west. Flinke
dooi.
ZATERDAG 13 DECEMBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
10.51
11.26
0.06
0.16
n.m.
11.24
11.59
12.39
12.49
ZON
MAAN
RHEUMATIEK... W)
Uw tergende winterkwaal legt
het at tegen de weldadige
warmte van de pijnstillende
Thermogène.
Tevoren waren kort na mid
dernacht reeds 2 bussen van
het gemeentelijk vervoerbedrijf
geslipt. De ene kwam tegen een
perceel op de hoek van de Nas-
saukade en de Hugo de Groot
straat tot stilstand, de andere
ramde een verkeersbord op de
hoek van de Kinderstraat en de
Nassaukade. Ter zelfder tijd
gleed een agent van politie in
de gladde Kinderstraat uit en
liep daarbij een lichte hersen
schudding op. De laatste slacht
offers van de nacht, aan wie
door ambulances hulp moest
worden verleend, waren om half
vier een juffrouw, die op de
N- Z. Voorburgwal ten val kwam
en daarbij een enkel brak en 'n
arbeider in de Coenhaven, die
met letsel moest worden opge
nomen. Beide slachtoffers wer
den naar het gasthuis gebracht.
Tussen 4 en 8 uur was er een
pauze in de ongevallen. Van
ernstige valpartijen is althans
geen melding gemaakt.
Toen echter na 8 uur de grote
stroom van arbeiders en kan
toorpersoneel op weg ging naar
het werk, bereikte het aantal
valpartijen zijn hoogtepunt.
Tussen 8 en 9 uur kwamen er
meer Amsterdammers met het
spiegelgladde wegdek in aan
raking, dan er misschien naar
mensenheugenis binnen een
uur tijds ooit gevallen zijn.
Verreweg de meesten stonden
weer op en vervolgden zo voor
zichtig mogelijk hun weg. In 't
10-tal gevallen moest nog hulp
worden verleend. Er werden
geen botsingen van ernstige
aard tussen auto's, die zonder
uitzondering zeer langzaam en
voorzichtig reden, gerappor
teerd.
De gemeentelijke reinigings
dienst heeft nog getracht door
het strooien van grote hoeveel
heden zand en pekel zoveel mo
gelijk het onheil tegen te gaan.
Het resultaat was, dat inder
daad na 9 uur de ergste glad
heid was verdwenen en het aan
tal valpartijen sterk afnam.
IN DEN HAAG.
Behalve tientallen anderen,
die geen ernstig letsel opliepen,
zijn Donderdag 9 Haagse voet
gangers en 2 wielrijders als
slachtoffers4 van de gladheid
met hersehenschuddingen en
arm- en beenfracturen opgeno
men in ziekenhuizen.
SCHIPHOL HAD START
EN LANDINGSVERBOD.
Omstreeks tien voor twee
Woensdagnacht werd op Schip
hol een start- en landingsver
bod uitgevaardigd- Het komt
zelden voor, dat zulk een ver
bod wordt gegeven. Er was
echter alle reden voor, want de
start- en landingsbanen waren
zo spiegelglad, dat ze onbruik
baar waren geworden.
Eerst Donderdmorgen kwart
voor twaalf werd het verbod op
geheven. Er is gedurende 10 uur
dus geen enkel vliegtuig gestart
of geland.
ZANDSTROOI AUTO ZELF
SLACHTOFFER VAN DE
GLADHEID.
Een van de Haarlemse ge
meente-auto's die gisteren zijn
uitgereden om de gladde straten
met zand te bestrooien, is zelf
het slachtoffer geworden van
de plaag, die hij wilde bestrij
den.
De wagens is namelijk van de
kade in de Bakenessergracht
geschoven. De chauffeur kon
zich in veiligheid brengen. De
wagen is later opgetakeld.
dagen van sfeer en gezelligheid
Voor de komende feestdagen
ontving VISSER—KOOLE
schitterende, nieuwe collecties
charmante
waarbij originele modellen van Franse mode
kunstenaars.
In de populaire prijsklasse reeds leuke Coctail-
japonnen vanaf 19.75.
Geklede Japopnen van elegante Lijn.
Gracieuze jeugdige Japonnen.
Zeer aparte kamgaren Rokken.
Chique milfleur Blouses.
met Zwitserse kant, broderie, enz.
passend bij de feestelijke sfeer van deze dagen.
Kom eens passen
bij Uw Modehuis
53
Senator Lodge heeft in een
toespraak tot 2000 kerkelijke
autoriteiten, die in Denver bij
eengekomen waren, gezegd, dat
de Amerikaanse buitenlandse
politiek gegrond moet zijn op
morele denkbeelden en niet op
dollars of kogels.
Hij noemde de Ver. Naties
,,'s werelds grootste avontuur bij
het bouwen van een gezamen
lijke macht".
Lodge is door Eisenhower be
noemd tot afgevaardigde bij de
Ver. Naties.
De Koningin en de Prins zul
len Vrijdagmiddag 19 December
naar Amsterdam komen ter
plechtige onthulling van het
monument op het Jonas Daniel
Meijerplein ter herinnering aan
de Februari-staking (de geboor
te van het verzet in 1941).
De burgemeester van de
hoofdstad, autoriteiten, organi
saties en ook de nabestaanden
van de slachtoffers dier staking
zullen bij de plechtigheid, die te
kwart over twee begint aanwe
zig zijn-
In de avondvergadering van
Woensdag heeft de Tweede Ka
mer de behandeling van de begro
ting van Verkeer en Waterstaat
voortgezet.
De heer J. Scliilhuis (Arb.)
vroeg een meer positieve houding
van de regering inzake de Euro
pese verkeers-integratie. Hij gaf
uiting aan zijn ongenoegen over
de uitzonderingtarieven in Duits
land voor de Duitse zeehavens,
die ernstige gevolgen voor de Be
nelux-havens hebben. Op die ma
nier zal het Oostenrijkse vervoer
voor ons verloren gaan. Spr. uitte
een reeks van bezwaren tegen
Duitse protectiemaatregelen en
ziet in een Europese verkeersin-
tegratie de enige oplossing van
dit probleem.
De Nederlandse vlag is thans
uit vele Duitse binnenhavens ver
dwenen. Dat is een schrikbarend
verschijnsel. Met voldoening me
moreerde spr. de conclusies van
de economische Rijnvaartconfe
rentie te Straatsburg, waarbij de
Duitse protectiemaatregelen met
de grootst mogelijke meerderheid
werden veroordeeld.
De heer Van Dis (SG) drong
er op aan de Kamer vooraf te ho
ren over belangrijke beslissingen,
als bijv. een AntwerpenRijnka
naal.
Spr. vroeg de minister de voor
stellen van Goeree-Overf'.akkee
om 13 millioen tot de bouw van
een vaste oeververbinding bij te
dragen zo spoedig mogelijk aan
te nemen.
Deze verbinding zou dan aan
rijk en provincie samen 9 millioen
kosten. Thans gaan jaarlijks
800.000 aan bietenblad en -kop
pen door gebrek aan vervoer
voor het veevoeder verloren.
Tenslotte hield deze spreker
een vertoog over de Zondagsrust
in verkeer en vervoer, speciaal
ten aanzien van een Zondags-
vaarverbod voor de binnenscheep
vaart.
De heer Gortzak (CPN) be
toogt, dat de regering weinig se
rieus denkt over de bestrijding
van de werkloosheid, daar zij
achterblijft op het rijkswegen
plan. Deze werken zijn goede ob
jecten. De regering kon hiervoor
beter geld geven dan voor mili
taire doeleinden.
Spr. bestreed de opvatting, dat
de oorzaken van de recente spoor
wegongelukken aan het perso
neel te wijten zijn geweest. Hij
zeide, dat de werktijden van de
wagenvoerders te zware spitsen
vertonen en dat daardoor over
vermoeidheid ontstaat. Hij acht
de spoorwegionen te laag in ver
houding tot de arbeidstijden en
de verantwoordelijkheden van
het rijdende personeel.
De straffenmethoden vindt
spr. verkeerd, speciaal het psy
chotechnisch onderzoek na een
fout.
De heer Burger (Arb.) heeft
ramingen gehoord voor het
droogleggen van de Biesbosch
van 50 tot 100.000 gulden per hec
tare. Voor een dergelijk bedrag
kan een tienvoudige oppervlakte
in Zeeland en elders worden ge
wonnen.
De heer Engelbertink (KVP)
vraagt inlichtingen over de be
steding van gelden, die vanwege
de werkgelegenheidspolitiek in
ontwikkelingsgebieden voor rijks
werken werden uitgetrokken.
Spr. is verheugd, dat de aange
kondigde nieuwe werken als nor
male werken en niet als werk
verschaffingsobjecten worden be
schouwd.
Hij is het niet eens met de heer
Burger inzake de Biesbosch. Hij
hoopt, dat de thans bestaande
plannen en werken zullen worden
voortgezet.
De waarde en de opbrengsten
van tienduizenden hectaren land
bouwgrond zullen enorm stijgen.
In sociaal-economisch opzicht zal
de inpoldering ongeveer 8 jaar
lang aan 2000 man werk en brood
geven. Nadien zal er werk- en
Otto Ernst Remer, de vroegere
leider van de inmiddels verbo
den Westduitse neo-nazistische
partij, is tot 3 maanden gevan
genisstraf veroordeeld wegens
smaad-
In 1951 noemde hij de perso
nen, die in 1944 een aanslag op
Hitier beraamd hadden, verra
ders en belasterde de West
duitse regering.
Zelf had hij een belangrijk
aandeel in de onderdrukking van
het complot tegen Hitier. Re-
mers beroep werd afgewezen.
woongelegenheid voor 4000 tot
8000 mensen gereed komen.
MINISTER ALGERA AAN
HET WOORD.
Minister Algera kon over enige
onderwerpen voorshands niet
antwoorden. Hij beperkte zich
voornamelijk tot de Zondagsrust,
de verhouding tussen overheid
en vervoer, de Rijnvaart, de open
bare werkenpolitiek ten aanzien
van de verziltingsbestrijding en
de Biesbosch en hetgeen daarmee
samenhangt.
Spr. meent dat in de binnen
vaart geen structurele overcapa
citeit bestaat. Hij heeft begrip
voor de moeilijkheden.
De toeneming van het goede
renvervoer van de spoorwegen is
een aandeel van de algemene toe
name van het vervoer.
Spr. heeft respect op de wijze,
waarop het spoorwegbedrijf ge
voerd wordt. Hij heeft zelf al een
kwart millioen kilometer per
spoor afgelegd.
Alleen dan zullen spoorlijnen
worden opgeheven, indien zij ver
lies geven en het vervoer door
andere vervoermiddelen is of kan
worden overgenomen.
De spoorwegongelukken heb
ben de minister diep getroffen.
Hij heeft de overtuiging, dat de
oorzaken niet aan technische fou
ten, doch aan fouten van het per
soneel te wijten zijn. Dit is geen
kwestie van anti-arbeidersgezind
heid. De ongelukken zijn niet te
wijten aan gebrek aan rust. Aan
de diensttijden wordt strikt de
hand gehouden.
Spr. zal aandacht besteden aan
het probleem van de vaste oever
verbinding met Goeree-Overflak-
kee. Hij zal zich persoonlijk van
de toestand gaan overtuigen.
De minister wil het teken voor
veilig passeren a>an een achterop
rijdende automobilist en niet op
de voorop rijdende automobilist
leggen. Dit diene een kwestie van
beleefdheid te blijven, zoals in En
geland het geval is.
Het verplicht voorschrijven van
rode achterlichten voor auto's en
richtinglampen op trams wordt
om technische en economische
redenen niet eerder mogelijk dan
op 1 Januari 1956.
Ten bate van de werkgelegen
heid wordt thans een groot aan
tal onderhoudswerken tot een be
drag van 3,5 millioen gulden voor
30.000 manweken uitgevoerd. Om
dezelfde reden zal in Maart voor
15 millioen grotere rijkswerken
ter hand worden genomen.
De zeeweringen zijn in redelijke
staat. De achterstand aan onder
houd wordt ingehaald.
Zodra het dijkenprogramma
van Walcheren gereed is, zal wor
den overwogen in welke mate
hulp van regeringswege en tot
welk bedrag dient te worden ver
leend.
De verhouding overheidZon-
dagrust kan bij het nieuwe ont
werp Zondagswet worden be
sproken. Hij is als minister aan
de bestaande Zondagswet gebon
den. Als minister zou hij geen
toestemming geven voor vlieg-
feesten op Zondag om de reislust
van het publiek te bevredigen.
De Westeuropese verkeers- en
vervoersintegratie bracht de mi
nister eerst op de standaardisatie
van het spoorwegmaterieel.
Thans is men reeds gekomen tot
vijf typen goederenwagons, waar
door het vervangen van onder
delen eenvoudiger zal worden.
Tussen integratie en de natio
nale coördinatie bestaat beslis
send verband. Vervoerstarieven
en vrachtprijzen dienen inter-
europese behandeling te krijgen.
De spoorwegvrachten zijn op de
goede weg.
In toenemende mate worden
wij betrokken bij de ontwikkeling
in het buitenland. Hierin zal de
vervoersindustrie een gezond be
staan moeten hebben. De ge
meenschap zal tot uiting moeten
komen in vrije dienstenverlening
en een ruimhartige havenpolitiek
en beslist niet in een deficitaire
budgetpolitiek van de vervoers
bedrijven.
Over de Rijnvaart zei de minis
ter, dat stelling is genomen tegen
de Duitse belasting op gasolie.
Te Straatsburg zijn aanvaardbare
aanbevelingen tot stand gekomen
die na goedkeuring der regerin
gen in werking zullen treden.
De drooglegging van de Bies
bosch zal naar zijn mening geen
50.000 tot 100.000 per hectare kos
ten. De totale kosten bédragen
46 millioen. De waardevermeer
dering van de gronden zal om
streeks 20 millioen bedragen.
Landbouw, wegverbindingen,
scheepvaart, industrievestiging,
werkgelegenheid en - massa-re
creatie zullen ermee gediend zijn.
Er wordt gelegenheid voor
680.000 manweken geschapen.
Het inwonertal zal van 700 tot
8.000 worden opgevoerd.
Een groot deel van Nederland,
inclusief Zeeland en Friesland
heeft van de verzilting te lijden.
Hierover zal een nota verschij
nen. Zodra een plan voor het
Zuid-Westen des lands gereed is,
zal ook dit ter kennis van de Ka
mer worden gebracht. Het vraag
stuk van de oester- en mosselen
cultuur zal bij de planning voor
het vijf-eilandenplan worden be
trokken.
's Nachts om twee uur begon
nen de replieken.
De heer Van der Zaal (AR)
was niet bevredigd over het niet
bespoedigen van het voorschrij
ven van twee achterlichten voor
auto's.
De heer Schilthuis (Arb.) blijft
van mening, dat de integratie en
de samenwerking van de zeeha
vens niet geheel aan het bedrijfs
leven mag worden overgelaten.
De heer Van Dis (SG) noemde
het antwoord van de minister
over de Zondagsrust vaag en on
bevredigend.
De heer Gortzak (Comm.)
bleef bij zijn standpunt, dat aan
de fouten van spoorwegpersoneel
bij ongelukken technische fouten
van de directie der N.S. ten
grondslag liggen.
De heer Burger (Arb.) wil ken
nis nemen van de plannen van
het waterloopkundig laborato
rium voor de benedenrivieren en
de Biesbos. Hij is van mening, dat
het plan te kostbaar is. Hij ge
looft niet aan grote economische
•voordelen en uitbreiding van de
werkgelegenheid. Alleen de Bies
bospolder kost al 46 millioen.
Spr. dient een lange motie van
orde in, waarin hij eerst een no
ta over deze aangelegenheid ver
langt, alvorens de gevraagde gel
den voor de werken worden be
steed. Behalve enige socialisti
sche afgevaardigden onderteken
de ook de heer Zegering Hadders
(WD) deze motie.
De heer Engelbertink (KVP)
heeft aan de motie-Burger geen
behoefte.
Om kwart voor drie voorzit
ter Kortenhorst verlengde de ver
gadering in verband met de glad
heid van de wegen in en om Den
Haag's nachts kwam minister
Algera opnieuw aan het woord.
De zeelieden, die te Londen
niet delegeerden aan de regering,
moeten de voorschotten terugbe
talen.
De heer Gortzak roept hem toe,
dat het juist over terugbetalingen
van hen, die wel delegeerden,
gaat, doch de minister negeert
dit.
Spr. meent, dat de motie-Bur
ger geheel op het verleden is ge
oriënteerd en dat de situatie
thans anders is.
De minister maakt er uit op,
dat de heer Burger wel de be
grotingspost wil goedkeuren,
doch de besteding wil opschorten
tot de Kamer volledige inzage
van de plannen zal hebben. Spr.
is bereid binnen enige maanden
een nota aan de Kamer te doen
toekomen.
De heer Burger komt in du
pliek verklaren, dat het zijn be
doeling is dat de begroting wordt
goedgekeurd, maar dat de Kamer
eerst de ministeriële nota over de
Biesbosplannen moet kunnen be
spreken en goedkeuren, voordat
de fondsen worden besteed. Na
overleg trekt de heer Burger zijn
motie in.
De begroting wordt zonder
hoofdelijke stemming goedge
keurd.
Kort voor half vier 's nachts
sluit de voorzitter de vergadering.
Donderdagmiddag zijn de be
raadslagingen over de begroting
van Buitenlandse Zaken voortge
zet.
De heer Kernkamp, minister
van uniezaken en overzeese rijks
delen, licht toe, dat hij thans aan
het woord komt, omdat hij zo
spoedig mogelijk uit het debat
wenst te treden.
De Indonesische afwikkelings
zaken komen voor rekening van
zijn collega's Beyen en Luns,
evenals de opmerkingen inzake
Nieuw-Guinea.
Betreffende de inbewaringstel
ling in Nieuw-Guinea van promi
nente figuren van de regering
der Molukse republiek verklaart
hij, dat hun asyl was verleend op
voorwaarde, dat zij zich zouden
onthouden van politieke activi
teit. Toen zij zich aan politieke
handelingen hebben schuldig ge
maakt, heeft het gouvernement
besloten hen in hun bewegings
vrijheid te beperken.
De regering heeft er geen be
zwaar tegen, als zij zich naar het
buitenland wensen te begeven,
maar daaraan zijn wellicht moei
lijkheden verbonden.
Vervolgens zet minister Beyen
zijn Woensdagmiddag afgebro
ken rede voort.
In den brede zet deze uiteen,
dat voor het sociaal welzijn der
volkeren georganiseerd interna
tionaal verband nodig is.
Nederland staat vrij geïsoleerd
in zijn standpunt, dat politieke in
tegratie zonder economische inte
gratie niet aanvaardbaar is.
Spr. verklaart, dat de regering
verdere integraties niet zou toe
juichen, als deze zouden mede
brengen het sluiten van de deur
naar het Britse gemenebest en
naar de verdere wereld.
Op het gebied van de landbouw
zijn er plannen, die in een gevor
derd stadium van voorbereiding
verkeren en het is spr. bekend,
dat de minister van Economische
Zaken eveneens gedachten erover
heeft.
Het is de opvatting van de re
gering. dat opneming van Duits
land in het Westeuropees vel
band noodzakelijk is. Men kan
geen West-Europa opbouwen zon
der Duitsland.
Over de Benelux zegt spr., dat
men bij de oprichting wel moei
lijkheden heeft voorzien. Men had
verwacht, dat er na de bezetting
een egalisatie zou optreden. Dit
is niet het geval geweest, omdat
België in een heel andere positie
uit de oorlog is gekomen dan Ne
derland.
Het verwijt van zachtzinnig
heid over de wijze, waarop de
kwestie met Indonesië is bena
derd, acht spr. niet juist. De re
gering is op velerlei gebied te
leurgesteld door Indonesië. Om
gekeerd is Indonesië teleurge
steld, omdat niet het paradijs is
gekomen dat verwacht was.
Indonesië moet weten, wat het
Nederlandse standpunt inzake
Nieuw-Guinea is. De regering
gaat niet uit van het standpunt,
dat de unie moet worden opge
heven.
De minister zonder portefeuille,
de heer Luns, gaat in op de fun
damentele tegenstelling tussen
oost en west, tussen de Sowjet-
Unie en de volkeren, wier levens
beschouwing het kenmerk der
westerse christelijke beschaving
draagt.
Een behoorlijke samenleving
der volkeren is slechts mogelijk,
als er overeenstemming bestaat
over een minimum aantal zedelij
ke normen. Het gevaar van de
communistische wereld is, daï zij
haar wezenlijke bedoelingen ver
bergt achter democratische leu
zen.
Voor de V.N. is Korea het
meest essentiële probleem. Het
gebrek aan goede wil om tot een
wapenstilstand te komen had
door de communisten niet beter
kunnen worden gedemonstreerd
dan thans is geschied.
UITKERINGEN AAN LAND
EN D.U. W.-ARBEIDERS.
Bij de aanvang der vergadering
heeft de heer Wagenaar CPN i
aan de minister van Sociale Za
ken de volgende vragen gesteld:
1. Is het de minister bekend, dat
aan vele duizenden land- en D.U.
W.-arbeiders, die tengevolge van
de vorst zonder werk zijn geko
men, een werklczenuitkering
wordt verstrekt, die lager is dan
de B-uitkering van de sociale
voorzieningsregeling
2. Is de minister bereid maatre
gelen te nemen, welke ertoe lei
den, dat een uitkering wordt ver
strekt, welke in geen geval lager
zal zijn dan de B-uitkering?
Minister Suurhoff zegt, dat het
niet om duizenden gevallen gaat.
Hij zet de situatie uiteen en ver
klaart, dat in sommige gevallen
inderdaad de werklozenuitkering
lager wordt dan de de B-uitke
ring. Als tijdelijke noodoplossing
heeft hij toegestaan een toeslag
te geven. De desbeti effende circu
laire heeft het departement ver
laten.
De heer Wagenaar (CPN) is
verheugd over het antwoord. Hij
vraagt, of de toeslag deze week
al wordt uitgekeerd. Kan aan de
D.U.W.-arbeiders een kerstbijdra-
ge worden verstrekt? vraagt hij
verder.
De voorzitter merkt op, dat de
tweede vraag niet past in het ka
der der gestelde vragen.
De heer Wagenaar (CPN) zegt,
dat hij het ijzer wil smeden, ter
wijl het heet is.
De voorzitter merkt op, dat er
dan ijzer moet zijn en dat is er
niet.
De minister deelt mede, dat de
uitkeringen worden aangevuld.
De regeling heeft terugwerkende
kracht tot 8 December. De Kerst
uitkering wenst hij te laten voor
wat zij is.