Hei kanaal van Geni naar Terneuzen Wat brengt de Radio? j/ooe de TIJDSCHRIFTEN EN OMZETBELASTING Razzia op verdachte personen in België Een aardige uitgaansjapon r;A\-V Af Verdronken Werde j LANDT/ ^Tvya'.kpness* BEVER Beuerlandt Üjendorp Sant»li«t 'Hof ten Zande V jqk V. Polder 'tooven polder .Ver /wiroDKeTu 4ot#n*vi '•Landf uad" frouwe, (ir»4le]t kCTiprr biervliet Assem "Beveren .Selsate •NieukercKen Winckele Saerde Dorttkl «Belcele •SafPeiare I^OKSiLL door D. KEUR. Zoals tot in de vorige eeuw gebruikelijk was werden belang rijke werken beschermd om te voorkomen, dat door onverlaten daaraan schade zou worden toegebracht. Daarom lieten de Gen tenaars ook in 1560 reeds een begin maken met de huizen te beschermen, eerst door een hoornwerk, vervolgens door meerdere versterkingen, zodat later de door vestingwerken omringde sluis de naam verkreeg van het ,,Hoge Sas van Gent", in tegenstelling tot de plaats in het westen die later ook door vestingwerken werd omringd en de naam kreeg van het „Lage Sas van Gent". Fig. 7 geeft de toestand van het versterkte Sas van in het jaar 1750. Van de Landdijk was toen binnen het door de vesting inge nomen gebied niets meer te bespeuren. Aan de westzijde is nog een kort stukje zichtbaar, aansluitende aan de vestinggracht en aan de oostzijde eveneens een kort stukje, aansluitende aan het Pas of vervallen Hoornwerk. Vanaf het westelijk stukje liep de dijk vroeger in noordoostelijke richting naar het binnensluishoofd (Zoete Speye) van het Sas (34) en vandaar met een bocht naar het gedeelte ten oosten van het Pas. De Sasse vaart, dus het kanaal tussen Gent en Sas van Gent, wordt op deze tekening „Gentse vaart" genoemd, terwijl het ge deelte ten noorden van het eigenlijke Sas „Sasse vaart" is ge noemd in plaats van de vroegere „Papegeule". Verder valt op te merken, dat aan de oostzijde een brede kreek is getekend, de z.g.n. Groote Kreek van Canisvliet, welke in 1550 nog niet aanwezig was. Haar ontstaan moet worden toegeschreven aan de inundaties gedurende de 80-jarige oorlog, waarna ze door een dam bij het Pas werd ingedijkt. In deze dam werden omstreeks 1670, op last van het gemeentebestuur van Sas van Gent, drie openingen ge stoken waardoor men meende Sas van Gent beter te kunnen ver dedigen. Van de zijde van de Canisvlietpolder werd tegen het doorsteken van die dam wel krachtig geprotesteerd, omdat men vreesde voor doorbraak van de dijken, en aangedrongen op vol ledige dichting van die gaten, doch blijkbaar zonder resultaat, want op de tekening van 1750 is van deze dam niets meer te bespeuren. Evenwel is later, zoals in het vervolg zal blijken, op die plaats toch weer een dam gelegd waarin voor de afwatering een uitwateringssluis met vier kokers werd gebouwd, welke sluis zodanig was ingericht, dat ze tevens als inundatiesluis kon wor den gebruikt. Terugkomend op de Sasse vaart, zij nog opgemerkt, dat tijdens de aanleg van het kanaal Gent zich zodanig had weten veilig te stellen dat de voordelen welke uit de aanwezigheid van het kanaal zouden kunnen voortvloeien alleen ten bate van de stad zouden komen. De mogelijkheid was n.l. niet uitgesloten, dat na open- Fig. 7. Situatie van versterkt Sas van Gent. voor hadden moeten kopen. Bij besluit van 28 Juli 1561 werd hun dit recht toegestaan. Het aldus tot stand gekomen kanaal heeft tot 1825 voor de stad Gent de rechtstreekse verbinding met zee gevormd. Het is echter de meeste tijd als zodanig niet gebruikt kunnen worden. De eerste onderbreking begon al toen het kanaal nog maar één jaar in gebruik was genomen. Op 8 Juli 1564 werd de regering of het stadsbestuur van Gent bericht dat van de buitensluis (Zoute Spui) de verlaatgaten (riolen) waren ingestort. Besloten werd toen dit buitenhoofd af te breken en een nieuw te bouwen 300 voet dichter bij het binnenhoofd (Zoete Spui), omdat het Sas te groot werd geacht. In 1565 werd dit werk besteed en op 8 Mei 1566 voor het nieuwe buitenhoofd de eerste steen gelegd door Jhr. Jan Damman, heer van Oomberghe, Varnoiser, Burggracht en Vromenhove, eerste schepen van Gent. Dit werk kwam gereed de 25e Juli 1567. Nog maar enkele jaren na de voltooiing werd het gebruik van de vaart opnieuw onmogelijk gemaakt. Op 21 Mei 1572 verover den de watergeuzen Sas van Gent en staken, na de inwoners daar van verwittigd te hebben, de huizen, sluisdeuren en bruggen in brand. De sluis was toen weer onbruikbaar en het schijnt dat men de eerste daaraanvolgende jaren geen gelegenheid had om tot herstelling over te gaan. Er wordt althans aangetekend dat eerst op 7 April 1577 de schade zover was hersteld, dat de sche pen weer vrij konden doorvaren. Dit zou echter slechts van korte duur zijn. In 1579 tekende Gent de Unie van Utrecht en viel daardoor de Koning van Spanje af, hetwelk tengevolge had dat in October 1583 de Spanjaarden zich met behulp van de verrader Servaes van Steeland, ridder en heer van Wissekerke, sedert 1562 hoofdbaljuw van het land van Waas, zich op de afvallige Gentenaars wreekten en Sas van Gent bij ver rassing innamen. De vaart kon nu door Gent niet meer worden gebruikt totdat de stad in 1585 zelf ook door de Spanjaarden werd ingenomen. Van af die tijd is het kanaal ongeveer 60 jaar in Spaanse handen ge weest en kon dus weer geheel voor de scheepvaart worden benut. Voor de zeevaart zal het echter, in verband met de toen heersen de vijandelijkheden, wel van niet veel betekenis geweest zijn. Deze werd zelfs geheel onmogelijk toen in 1644 Prins Frederik Hendrik een veldtocht in Vlaanderen ondernam, waarvan de belegering van Sas van Gent het hoogtepunt is geweest. Door de verovering van Sas van Gent was de toegang tot Gent wederom afgesloten en zou voor bijna twee eeuwen gesloten blijven, althans voor de zeevaart. Want toen in 1648 tussen het uitgeputte Spanje en de Republiek van de zeven Verenigde Nederlanden de vrede te Munster werd gesloten, werd in art. 14 van de voorwaarden be- Eerste plan tot verbetering van de Sasse vaart. In de bijna drie eeuwen die verlopen waren, nadat octrooi werd verleend voor het graven van de Sasse vaart, was de toestand van Zeeuwsch-Vlaanderen weer belangrijk veranderd. Overstro mingen kwamen na 1570 wel niet zoveel meer voor, maar het waren vooral de oorlogshandelingen waardoor in meerdere of mindere mate de bedijkte gronden onder water kwamen te staan. Zo liet Maurits in 1586 ter verdediging van het pas herwonnen Axel de dijken in de omgeving van die stad doorsteken. De polders ten westen van de tegenwoordige Othenese kreek bleven vrij van water, doch die ten oosten daarvan lagen kwamen voor het grootste deel onder water, terwijl Zaamslag geheel over stroomde. Ook in het westen was het droevig gesteld. Ongeveer 1583 vormden Breskens, Groede, Schoondijke, nagenoeg geheel Oost burg en voor een deel ook de omstreken van Sluis, Heille, Aarden burg en St. Kruis met het reeds lang geleden verdronken land van IJzendijke een gebied van schorren en slikken waarvan alleen de hoogste plaatsen bij laagwater droogvielen, terwijl bij hoog water een grote watervlakte te zien was waaruit de bouwvallen van kerken en torens omhoog staken. Fig. 8 geeft een overzicht van Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen omstreeks 1650 en doet zien welke omvang de inundaties had den verkregen. (Wordt vervolgd.) De leden van de Tweede Ka mer de heren Lucas (KVP), Ritmeester (VVD) en C. van den Heuvel (A.R.) hebben, met be trekking tot het wetsontwerp tot wijziging in de heffing van omzetbelasting ten aanzien van tijdschriften een amendement voorgesteld, dat -tot strekking heeft, naar de genoemde leden ter toelichting mede delen, dagbladen, weekbladen, tijd schriften en andere tenminste driemaal per jaar periodiek verschijnende uitgaven naar het gewone tarief terug te brengen. De strekking van dit amende ment is dezelfde als dat van de vaste commissie voor de belas tingen, ingediend op het wets ontwerp tot technische herzie ning van enige tabellen voor de omzetbelasting. Au»try»*n Pokw 4*1 Pa» of ¥trvê lltn Hoornwtrk 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 Bolwerk Holland. Bolwerk Zeeland ondermijnd Bolwerk Generaliteit. Bolwerk Oranje. Bolwerk Nassau Bolwerk Coehoorn Bolwerk Vassy Ravelin Stuart. Ravelin Wilt of Ruitenburg. Ravelin Svoy. Ravelin Ferens Ravelin Lunet de Scheepswagt. Lunet voor Den Trant. De Reserf. Klaveren Aas. St. Anne Fort Travers voor de sluis. Kasteel op Rapenburg. Watermolen onder de Wal. Kasematten of Soutereins. Sortien in de Lage Flanken. Gragt gegraven Ao. 1736. Tour op De Tragel. Aarden dam op houten sluis. Stene Sluis of Verlaat. Stene sluis om de slik weg te schuren Stene sluis door het Bolwerk. Stene sluis of Verlaat. Stene sluis voor het Bolwerk. Den Tant. Buitenste Schuttinge. De Komme. Binnenste Schuttinge. Houten sluisje. Opgemeette oude Stene Sluis. Nieuwe Stene Sluis of Verlaat. Steene Beeren. De kerk door Bombardering Ao. 1747 afgebrand. Commandeurs woningen mede afge brand. Commies woningen. Stadhuis. Het Hospitaal. Magazijn. Provoost. Barakken. De Markt met de Fontein. De Gentse Poort. Brug aan Den Tant. Anno 1750 door A. Hettingen. ZONDAG 16 NOVEMBER HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8.15 Orgel; 8.30 Morgenwijding; 915 Koor; 930 Nieuws; 9.45 Gram.; 9.55 Hoogmis; 11.30 Gr. 11.40 Piano; 12.10 Gram.; 12.35 Gram.; 12-40 Lichte muziek; 12.50 Causerie; 13-00 Nieuws; 13.10 Pop. concert; 13.40 Boek bespreking; 13.55 Gram.; 14-00 Voor de jeugd; 1430 Orkest; 15-10 Vraaggesprek; 15.40 Lich te muziek; 16.05 Gram.; 16.10 Causerie; 16.15 Sport; 16.30 Ves pers; 17.00 Voor de jeugd; 18-00 Zang; 18-45 Pastorale rubriek; 19-00 Zang; 19.30 Causerie; 19.45 Nieuws; 20.00 Opera; 21.15 Wed strijd; 22.35 Gram.; 22.40 De reis van Prins Bernhard; 22.45 Gebed; 23-00 Nieuws; 23.15 Gr.; HILVERSUM H: 8.00 Nieuws; £.18 Gram.; 8.30 Voor het plat teland; 8.40 Orgel; 8.58 Sport; 9.00 Gram-; 9.45 Causerie; 10.00 Geef het door; 10-05 Voor de jeugd; 10.30 Kerkdienst; 12.00 Amusementsmuziek; 12.30 Voor de heren; 12.40 Orgel; 13.00 Nieuws; 13-05 Gram.; 13-20 Gr.; 14.00 Boekbespreking; 14.20 Or kest; 15.30 Toneel; 15.45 Gram.; 16.00 Dansmuziek; 13.30 Sport; 17-00 Dr Schweitzer-ipirogram- ma; 17.30 Voor de jeugd; 17.50 Gram.; 18-15 Nieuws; 18-30 Piano; 18.45 Zang; 19.30 Radio- lympus; 20.00 Nieuws; 20.05 Gev muziek; 21-05 Hoorspel; 21.45 Gram.; 22.00 Reportage; 22.05 Cabaret; 22.30 Orkest; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram. BRUSSEL VL: 12.00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.34 Orkest: 13-00 Nieuws; 13.15 Gram.; 13.30 Voor de ssldaten; 14.00 Gram. 16.00 Sport; 16.45 Gram.; 17.45 Sport; 17.50 Gram.; 18-30 Cau serie; 19.00 Nieuws; 19 30 Gr.; 20.00 Hoonapel; 21.50 Gram.; 22-00 Nieuws; 22.15 Verzoekpro gramma; 23.00 Nieuws; 23 05 Gram. MAANDAG 17 NOVEMBER HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.13 Gew. muziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 810 Sport; 8.20 Gram.; 9-00 Voor de zieken; 9.30 Voor de vrouw; 9.35 Waterstanden; 9.40 Gram 10.00 Piano; 10-30 Morgendienst 11.00 Granv; 11-15 Gev. progr.; 12 30 Mededelingen; 12.33 Or gel; 13-00 Nieuws; 13.15 Gram.; 14.00 Schoolradio; 14.35 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Piano; 15.50 Gram-; 16.00 Lez. 17.00 Voor de jeugd; 17.15 Gr.; 17.30 Voor de jeugd; 17.45 Re geringsuitzending; 18.00 Orkest; 18.20 Sport; 18 30 Gev. muziek; 18.45 Engelse les; 19.00 Nieuws; 19.10 Piano; 19 30 Causerie; 19.45 Koor; 20-00 Radiokrant; 20.20 Gram-; 20-50 Hoorspel; 21.45 Gram.; 22.00 Vraaggesprek; 22.10 Orkest; 22.45 Gebed; 23.00 Nieuw-.; 23-15 Dammen; 23.20 Gram. HILVERSUM II: 7-00 Nieuws; 7.10 Grarq.; 7.15 Gymnastiek; 7.30 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 9-00 Morgenwijding; 9.15 Gram.; 9.25 Voor de vrcuw; 9.30 Ccam.; 11-00 Causerie; 11.15 In een communiqué van het Belgische ministerie van Ju stitie is meegedeeld, dat militai re en burgerlijke politie en rechercheurs in de afgelopen 5 dagen in het grensgebied van Venders een grote razzia had den gehouden om voorgenomen „misdadige activiteit" door in filtratie van buitenlandse ver- verdachten te voorkomen. Op straat werden trams en auto's aangehouden om de pa pieren der inzittenden te con troleren en in hotels werd een onderzoek ingesteld naar de al daar verblijvende vreemdelin gen. Orkest; 12.00 Gram.; 12-30 Me dedelingen; 12-38 Amusements muziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Gr.; 13-30 Zigeunerin uziek; 14.00 Causerie; 14-20 Gram-; 14.30 Voordracht; 14.45 Piano; 15.15 Voor de vrouw; 16.15 Gr.; 17.30 Voor de pad-vinders; 17.45 Gr.; 17-50 Causdrie; 18.00 Nieuws: 18.15 Rhytmische muziek; 18-30 Accordeon; 19.00 Causerie; 19.15 Cabaret; 19.45 Regeringsuitzen- ding; 20.00 Nieuws; 20.05 Ork.; 20-50 Causerie; 21.30 De rei-3 van Prins Bernhard; 21.35 Chan sons; 22.15 Gram.; 23.00 Nieuws; 23-15 Film; 23-45 Gram. BRUSSEL VI.12-00 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.; 13.00 Nieuws; 13-15 Gram.; 14.00 Orkest; 14-50 Gram-; 17.00 Nws.; 17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran se les; 18.15 Gram.; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nws.; 1940 Zang; 20-00 Orkest; 21.00 Gr.; 22.00 Nieuws; 22-15 Orgel; 23-00 Nieuws- stelling van de vaart, de goederen welke daardoor zouden worden aan- of afgevoerd niet alleen in Gent, doch ook langs het kanaal en bij het Sas zouden worden gelost of geladen. Teneinde dit te voorkomen hadden de Gentenaars weten te bereiken, dat reeds op 25 Mei 1551 te Brussel een ordonnantie werd uitgegeven, waarin o.m. werd bepaald, dat de nieuwe door haar gemaakte vaart niet zou mogen worden gebruikt voor het stapelen, verkopen of ont laden van goederen, waren of koopmansschepen tussen Langer- brugge en 't Sas. Voorts vroegen de schepenen van Gent in 1561 aan de Graaf van Vlaanderen, vertegenwoordigd door zijn halfzuster Gouver nante Margaretha van Parma, om het leenrecht niet alleen over het kanaal, maar ook voor de overblijvende gronden die zij daar- paald, dat de rivier de Schelde, alsmede de kanalen van 't Sas, Swijn en andere zeegaten daarop responderende, van de zijde der Staten gesloten zullen worden gehouden. Het laat zich verstaan dat door deze maatregel het kanaal niet meer aan zijn doel beantwoordde, waardoor het ook niet meer die verzorging kreeg, welke voor een goed onderhoud nodig is. Het kanaal geraakte in verval, maar dat niet alleen, ook de geul naar de Braakman werd ongeschikt voor de zeevaart, omdat door voort durende verzanding de vaardiepte steeds minder werd. Deze toe stand duurde bijna twee eeuwen .voort. Eerst na de vereniging van Zuid- met Noord-Nederland in 1815 kwam het weer in bruikbare staat brengen van de vaart aan de orde. Niet alleen voor de scheepvaart, maar meer nog als afwa teringskanaal. Fig. 8. Oost Zeeuwsch-Vlaanderen omstreeks 1650. 10 S-«R' De japon voor het partijtje is voor de meeste vrouwen van het grootste belang. Bij een der gelijke gelegenheid wil men er natuurlijk eens extra goed uit zien en wordt er van zo'n kle dingstuk meer verlangd dan van welk ander ook. Het seizoen voor de gezellige avondjes is weer aangebroken en velen zullen een blik in de klerenkast hebben geworpen om de inventaris op te maken, wat er voor de komende winter aan kleding beschikbaar is. Velen van ons zullen ontdekt hebben, dat de kleding die voor uitgaan geschikt was, om de een of an dere reden niet meer te dragen is Voor deze dames hebben wij ons nieuwe model bestemd. Op de illustratie ziet u, welk een charmante en gedistingeerde japon u in dit patroon wordt geboden. Op een zeer wijde rok, die in vele diepe plooien valt, staat een nauw sluitend lijfje met driekwartsmouwen. De mou wen zijn nauwsluitend, doch gaan in de mouwkop over in ruime rimpels, die een deel van de schouders vrijlaten en welke door hun schuin naar voren val lende rimpels de hals vormen. De rimpels verdwijnen in het voorpand. De overgang van de slanke taille naar de in wijde plooien vallende rok wordt ge accentueerd door de van voren brede ceintuur, die naar achte ren smal uitloopt. Het .patroon is gegeven voor een bovenwijdte van 90 centimeter. Werkwijze. Onderdelen; Halve rok (dubbel knippen, op de stof vouw leggen) half rugpand (tweemaal knip pen) half voorpand (dubbel knip pen, op de stof vouw leggen); halve ceintuur (indien moge lijk op de stofvouw leggen). Eerst beginnen wij met alle maten nauwkeurig op het pa troonpapier over te nemen. Ook de aanwijzingen en dergelijke dienen goed overgebracht te worden op ons patroon. Hier door krijgt u een patroon op de maten op ons eigen figuur en corrigeren zonodig hier en daar. Nu leggen we de papieren pa troondelen op de dubbelgevou wen stof en zorgen ervoor, dat de delen die aan de stofvouw moeten liggen, daar ook komen. Wij spelden het patroon nu mooi glad op de stof en knippen daar na de delen uit, doch houden re kening met het aanknippen van naden. De uitgeknipte delen rijgen wij* nu in elkaar. We beginnen met de figuurnaden, daarna de schouder- en zijnaden. Alvorens verder te gaan, passen wij eerst terdege. Nu bestaat nog de mo gelijkheid een en ander zo nodig te veranderen zonder veel moei te. Zit alles volkomen naar wens dan kan de japon afgestikt wor den. Denkt u er aan de naden aan de binnenkant netjes af te werken? Ons uitgaansjaponnetje wordt nu in het geheel opgestreken en het kledingstuk is klaar voor ge bruik. Veel succes, dames!

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 6