Regering gaat aanpakken Storm over Europa "weersverwachting Tal van schepen in nood PARLEMENT ARIA Maatregelen op finantieel en juridisch terrein Ambonnezen doen een beroep op Nederland en de V. N. Massademonstratie in Den Haag HOOGWATER ZON-en MAANSTANDEN Werkliedentreinen op elkaar gereder* 2 doden en vele gewonden SPAARKAS-KLIMOP ZATERDAG 8 NOVEMBER 1952. 7e Jaargang No. 2186. BELGISCHE PRINSES VERLOOFD. VLIEGTUIG TEGEN BERG OPGEVLOGEN. OOK NEDERLAND KREEG ZIJN DEEL. De storm over Den Haag. VYankering bi} Abonnement: Temen/en. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 Né 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5.20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties; 5 rebels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding; Bureau van dit Blad, of; Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandaghummer: Zaterdags 11 uur De Tweede Kamer is nu voor de begroiingsarbeid bijeen en heeft onder grote belangstelling en in het bijzijn van de volledige regering de algemene beschou wingen aangevangen. Wanneer men bedenkt, dat deze voorname lijk lopen over de kabinetsfor matie, kan men moeilijk zeggen, dat daarbij overgrote haast is betracht. Men vraagt zich trouwens af gelijk dadelijk uit de eerste rede voeringen van prof. Oud, prof. Romme en de heren Lemaire en Burger bleek of veel nieuws zal worden gezegd na wat in het antwoord van de regering reeds is uiteengezet. De lange duur der formatie en de verwikkelingen, die zich daar bij hebben voorgedaan, hebben inderdaad de regering geeft 't onomwonden toe een onbeha gelijke indruk gemaakt. Het landsbelang zou waarlijk met een sneller oplossing gediend zijn geweest. De regering wijt deze moeilijk heden aan het feit, dat geen en kele partij de meerderheid heeft, maar dat er ook geen combina ties van partijen waren, .reeds vóór en bij de verkiezingen in zodanige verbinding getreden, dat daaruit een richtsnoer was te vinden bij de vorming van een regeringsmeerderheid. De eenvoudige kiezer in Neder land zal menen, dat de zaken wat anders liggen, want er is, eigen lijk sedert 1945, geregeerd door een bepaalde meerderheid, die nog altijd aanwezig bleek. En in elk geval zal hij willen weten, of de regering zelf het gesjacher met portefeuilles, meer en min der belangrijke, niet principieel uit den boze acht. Wij krijgen nu wel een uiteenzetting, waaruit blijkt, dat de veranderde parle mentaire zeden herhaaldelijk overleg met de fracties nodig maakten, en wij horen zelfs de opmerking, dat personen, voor 't ministerambt aangezocht, niet 't recht kan worden ontzegd om met eigen partijgenoten overleg te plegen, maar dat alles was er vroeger ook. Het is er nu alleen in zodanig stringente vorm, dat het in strijd begint te komen met de eonstitu tionele tradities en zeker in strijd met de spoed, die het landsbelang iiad gevergd. DE FINANCIEN. Van de ministeriële beschou wingen, die aan de mondelinge behandeling van de verschillende hoofdstukken der begroting voor afgaan, is dat over de financiën zeker het belangrijkste. Het stre ven van de regering blijft ge lijk te hopen en verwachten viel gericht op het behouden van het monetair evenwicht, omdat zonder dit een redelijke welvaart niet mogelijk is. Wel zal een be langrijke plaats worden inge ruimd aan de belangen van de werkgelegenheid. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdagoch tend tot Zaterdagavond. Enkele buien. Aan de kust tijdelijk nog storm achtige, overigens harde tot vrij krachtige Noord-Westelijke wind. Wisselend bewolkt met enkele regen- of hagelbuien. Guur weer Wij horen ook, dat belasting verhogingen niet incidenteel kun nen geschieden, doch moeten pas sen in een algemeen kader van wat economisch en sociaal wen selijk en uit begrotingsoogpunt toelaatbaar is. Maar wij worden gerustgesteld: voorontwerpen voor een algemene wet inzake de directe belastingen, een nieuwe algemene wet voor de invoer rechten en accijnzen in Benelux- verband, ja zelfs nieuwe wetten op de inkomstenbelasting en de vermogensbelasting zijn het sta dium van voltooiing reeds gena derd. Als de minister nu bere kent, dat de tekorten, die de ge wone uitgaven van 1945 tot 1948 opleverden, tot gevolg hebben ge had, dat er over de gehele na oorlogse periode een tekort is van 3Vs milliard zonder kapitaalsuit gaven en bijna 8 milliard, deze inbegrepen dan verbindt hij daar aan reeds de opmerking, dat het met het oog op de nieuwe fiscale maatregelen nog niet zeker is dat zelfs op de lopende uitgaven voor 1953 een overschot kan worden bereikt. Vermoedelijk in overleg met de minister van defensie stelt deze memorie van antwoord ook vast, dat het in het algemeen militaire plan geen aanbeveling verdient de kosten van herbewapening van zes milliard over een groter tijdperk dan vier jaren te ver delen. Minister Staf wijst er op, dat de bezoldiging, die Neder landse officieren, vooral hoofd officieren, genieten, in verhou ding tot die van buitenlandse col lega's, waarmede zij nu veel in aanraking komen, moet worden gekwalificeerd van zeer laag tot hoog. Van de onder-officieren is zij enigermate hoger, van de manschappen op gelijk peil. De minister ontkent, dat van ernsti ge gebreken aan kazernes zou zijn gebleken. Het aanvullings systeem in het leger houdt de parate troepen op peil. De minis ter is op dit punt zo min als ter zake van de uitgaven voor de maritieme defensie bereid gede tailleerde cijfers openbaar te ma ken. Een verstandige opvatting die natuurlijk niet te ver moet worden doorgevoerd. NIEUWE WETTEN. verkeersdelicten in Beneluxver- band; herziening van het ar- beidsprocesrecht; herziening van de regeling der voorwaardelijke invrijheidsstelling; 'n nieuw kin- der strafrecht; duidelijke richtlij nen terzake van het gratiebeleid. Niet alleen wil men echter wet gevende arbeid zien geprodu ceerd men verlangt van de mi nister ook zijn oordeel over ge heime organisaties van voorma lige leden der N.S.B. en goede kansen op aanstelling in de Ne derlandse rechterlijke macht voor ambtenaren, wier carrière in Indië tengevolge van de sou- vereiniteitsoverdracht is gebro ken. En in bemerkingen op een afzonderlijk wetsontwerp blijkt men over het naturalisatiebeleid weinig te spreken. De regering heeft duidelijk te kennen gegeven, dat zij er niet aan denkt afstand te doen van Nïeuw-Guinea. Zelfs beperking der Nederlandse souvereiniteit of het aanvaarden van een mandaat komt niet in aanmerking. De regering ziet in een hervatting van de besprekingen met Indone sië omtrent de status van Nieuw- Guinea geen heil. Wel is zij be reid er toe mede te werken, dat eventuele misvattingen worden weggenomen, maar onderhande lingen zullen tot het Unie-vraag stuk worden beperkt. Wij menen in de afgelopen jaren wel eens meer een dergelijke positieve klank te hebben vernomen. Het is te hopen, dat deze thans tot aan het einde bewaard blijft. BOTER SMAAKWET. Er zijn nog kleine wettelijke voorzieningen op komst, voor het dagelijks leven niet van belang ontbloot. Er is geklaagd, dat Rechtsherstel zo lange tijd nodig heeft, dat daardoor de aanwezige baten worden verminderd. Er is met het oog op de botersmaak die men aan margarine geeft een nieuwe Boterwet op komst. De regering vindt een parkeerbelas ting niet onbillijk, wat Amster dam, dat zijn voorgenomen ge meentelijke parkeerbelasting zag afgekraakt, niet onaangenaam zal vinden. Een fractievoorzitter, die bui ten het regeringsoverleg bleef, heeft buiten de Kamer politieke scholing bevorderd. Prof. mr. P. J. Oud heeft in zijn inaugurele rede voor de handelshogeschool te Rotterdam een pleidooi gehou den voor openbaarheid van over heidsmaatregelen; een pleidooi ook voor een bestuur, dat aanne melijk moet worden gemaakt voor degenen, die bestuurd wor den. Een weerklank daarop zal wellicht in de Kamerdebatten worden gevonden! Stormen met een snelheid tot 140 km per uur hebben de vorige nacht Engeland geteisterd. Bo men werden ontworteld, daken van de huizen gerukt en wegen geblokkeerd. Drie personen wer den gewond. Ook in Frankrijk en België is schade aangericht. Telefoon- en telegraafpalen gingen tegen de grond en bomen werden ontwor teld. Verscheidene schepen zon den noodseinen uit. Vier arbeiders zijn verdronken, toen zij in de monding van de Wezer (N.W.-Duitsland) met een boot wilden vluchten voor plot seling opkomende golven, welke werden opgezweept door een storm. In de Harz is sneeuw ge vallen. Op hoogten van achthon derd meter lag er een dertig cm. dikke laag. Een Londenaar zag bij het ont waken de blauwe lucht boven zich. Het dak was in zijn tuin te rechtgekomen. Hevige stormen en regenbuien teisterden Donderdagavond laat het westelijk deel van Zwitser land, waardoor spoor- en weg verkeer werden gehinderd. Rivie ren en meren zijn door de zware Vooral bij justitie zijn de wen sen vele. Verlangd wordt wette lijke regeling van de stichting; herziening van de bepalingen om trent oprichting van verenigin. gen; een uniforme procedure bij ZONDAG 9 NOVEMBER. v.m. n.m. Breskens 6.33 7.10 Terneuzen 7.08 7.45 Hansweert 7.48 8.25 Walsoorden 7.58 8.35 MAANDAG 10 NOVEMBER. v.m. n.m. Breskens 7.33 8.8.19 Terneuzen 8.08 8.54 Hansweert 8.48 9.34 Walsoorden 8.58 9.44 ZON MAAN op onder op ondei Nov. 8 7.47 17.00 22.29 13.49 9 7.49 16.58 23.41 14.06 11 7.53 16.55 0.52 14.31 12 7.55 16.53 2.02 14.41 Vijftienhonderd Ambonnezen hebben in militaire formaties op het Plein 1813 te Den Haag ge demonstreerd voor het kabinets gebouw van de minister-presi dent. Een enorme politiemacht, te voet, te paard en gemotori seerd, was op de been. De agen ten waren met sabels bewapend. Er heeft zich geen enkel incident voorgedaan. Stipt disciplinair gedroegen zich de Ambonnezen, die met 23 autobussen uit 50 woonoorden kwamen. In lange rijen, in khaki gekleed, marcheer, den zij aan en stelden zich op het plein op. Een groep van ruim honderd vrouwen in kleurige Zuid-Molukse dracht stond in het centrum. Een orkest van riet fluiten, trommen en bashoorns speelde militaire muziek. Deze demonstratie was de ach tergrond voor het aanbieden van een petitie aan de minister-presi dent dr. W. Drees, die echter niet aanwezig was. Een delegatie van de ,,Badan Perwakilan Ra jat Maluku Delatan", de vrije Zuid- Molukkers in Nederland, bestaan de uit de voorzitter J. Mailuhuw en de secretaris A. H. Tomasoa met hun plaatsvervangers, wer den te woord gestaan door de secretaris-generaal van het mi nisterie van algemene zaken, mr. C L. W. Fock. Terwijl de delegatie naar bin nen ging, klonk 'n hoorngeschal, waarop tientallen spandoeken werden ontrold. Op vele dezer doeken werd zelfbeschikkings recht voor de Zuid-Molukken ge. eist. In het Nederlands en En gels werd geprotesteerd tegen de aanhouding van de minister van oorlog van de vrije Zuid-Molukse republiek ir. J. A. Manusama, die sedert 21 October te Hollandia (Nieuw-Guinea) geen bewegings. Op de raccordementsspoorlijn van de raffinaderij van de B.P.M. te Pernis naar het rangeerterrein IJsselmonde te Rotterdam is tegen 18.00 uur Vrijdagmiddag ter hoogte van de vlootbasis een trein met werklieden van de B.P.M. achter op een stilstaande werkliedentrein gereden. Enige rijtuigen zijn daarbij in elkaar geschoven en ingedrukt door de locomotief van de aan rijdende trein. Van de passagiers werden er volgens de N. S. veer tig gewond. Van de zijde der Nederlandse Spoorwegen wordt vernomen, dat deze raccordementsspoorlijn voor het vervoer van werklieden van de B.P.M. wordt geëxploiteerd met door locomotieven getrokken treinen, die men met trams zou kunnen vergelijken. De spoorlijn is niet met seinen beveiligd en de treinen rijden op zicht. De maxi mumsnelheid is normaal 10 km per uur, doch daar waar de open bare weg wordt gekruist, is (Je snelheid beperkt tot 5% km per uur. Volgens de speciale A.N.P.-ver slaggever reden de werklieden- treinen met grote vaart op el kaar. Het betreft hier- de treinen, die elke avond de werklieden van de B.P.M. te Pernis van de Rot- terdamsche Droogdok Mij naar de stad vervoeren. Langs de Waalhaven moest één der treinen, die uit talrijke wagons bestond en waarin zich honderden arbeiders bevonden voor 'n wissel stoppen. Of nu de machinist van de ach terop rijdende trein, die even eens honderden werklieden ver voerde, de achterlichten van de eerste trein niet heeft gezien óf gemeend heeft zich op een ander spoor te bevinden, valt op het ogenblik nog niet te zeggen. Zeker is, dat de locomotief van de achterste trein met groot geweld tegen de achterste wagons van de voorste trein botste, hetgeen tot gevolg had, dat twee van deze achterste wagons in elkaar scho ven. Onder de reizigers ontstond 'n paniek. Noodkreten stegen op uit de wrakstukken, maar door de duisternis wist men niet waar het eerst te helpen. De botsing gebeurde even voor bij de duikbootbasis van de Kon. Nederlandse marine en de eer sten die met brancards en ambu lance aanwezig waren, en enige orde in de chaos wisten te schep pen, waren onze mannen van de marinebasis. Maar ook de brand weer en de geneeskundige dienst waren vrij spoedig ter plaatse, evenals de politie, die de leiding overnam en het terrein afzette. Met behulp van schijnwerpers heeft men de slachtoffers weten te bevrijden. De eerste gewonden werden naar 't Zuiderziekenhuis vervoerd, maar toen daar geen plaats meer was, heeft men de anderen naar de verschillende ziekenhuizen in de stad gebracht. Daardoor was het tot nu toe niet mogelijk een voldoende overzicht van de ramp te verkrijgen. Ook het verhoor van de machinist, die op de voor hem rijdende trein was gereden, is nog in volle gang. Volgens de laatste berichten zijn twee personen om het leven ge komen, n.l. de 53-jarige J. van der S., werkzaam bij de Amster- damsche Ballastmaatschappij en de 58-jarige C. S., werkzaam bij beiden wonende te de B.P.M., Rotterdam Op het ogenblik zijn nog 16 personen ter observatie in Rot terdamse ziekenhuizen opgeno men. Ik koop als regel iedere week een zegel! (Kon. goedgek. 3 Juni-1952) Secretariaat: Margrietstraat 15, Terneuzen. Prinses Josephine Charlotte van België is verloofd met erf- groothertog Jan van Luxemburg. De prinses is 25 jaar en haar verloofde 31. Een nog niet nader geïdentifi ceerd vliegtuig, is Vrijdagavond nabij Salerno, in Italië, tegen een bergwand gevlogen. De politie van Salerno heeft medegedeeld dat reddingsploegen onderweg zijn. Het betreft hier naar alle waar schijnlijkheid een Amerikaans militair vliegtuig. Het toestel was vermoedelijk op weg naar Napels. Enkele seconden, nadat het vliegtuig, dat boven de zee vloog, land onder zich had gekre gen. vloog het tegen de (berg Monte Pertuso op, die behoort tot een bergketen achter Cava de Tirreni, een kleine haven aan de Golf van Salerno. Een hoge Amerikaanse officier van het Navo-hoofdkwartier te Napels is onderweg naar Cava de Tirreni. Dokters en verpleegsters maken deel uit van de onderweg zijnde reddingsploegen. vrijheid meer heeft. Ir Manusama wil bij de Ver. Naties de belan gen der Zuidmolukkers gaan be pleiten. Sommige opschriften luidden; „Ik had een wapenbroeder, die heette Nederland" en ,,Leve de koningin, vrijheid voor de R.N.S." alsook „Manusama kan zeggen, wat Indonesische agressie bete kent" of „Ballingschap en koude kunnen onze idealen niet vernie tigen". Op andere spandoeken werd op Nederland en op de Ver. Naties een beroep gedaan om zelfbeschikkingsrecht en vrijheid voor de Zuid-Molukken te helpen bevorderen. Ondanks de koude wind sto'nden de 1500 Ambonezen gekleed in dunne troepenuniformen, de borst gesierd met onderscheidin gen, vele met de rode en groene baretten der speciale troepen op het hoofd, stram in de houding, de ogen gericht op de Nederland se en Zuidmolukse vlaggen, die naast elkaar wapperden. Toen de delegatie na een kort bezoek het gebouw verliet, werd een afscheidslied geblazen, waar na de 1500 Ambonezen weer naar hun autobussen marcheerden en uit Den Haag wegreden. De Ambonezen, tien procent van de bewoners van vijftig woonoorden uit het gehele land, waren reeds vroeg in de morgen in Den Haag. Hun autobussen werden door de Haagse politie naar het Malieveld gedirigeerd, waar zij urenlang hebben moeten wachten. Ondertussen nam de politie uitgebreide voorzorgs maatregelen. Omtrent het mid daguur zag men rond het Plein 1813 en op de hoeken der straten een grote politiemacht, terwijl nog een vrachtauto vol agenten in reserve werd gehouden. De Haagse hoofdcommissaris stelde zich persoonlijk van de gang van zaken op de hoogte. De gehele demonstratie verliep snel en ordelijk. DE PETITIE. De petitie, gericht tot de minis ter-president, bestaat uit vier fo liovellen dicht typewerk, waarin uitvoerig de recente geschiedenis rond de souvereiniteitoverdraeht in ogenschouw wordt genomen. Geprotesteerd wordt, dat on danks verdragen en wetten het Zuidmolukse volk niet van zijn zelfbeschikkingsrecht gebruik kan maken en dat, toen Indonesië brak met de federale structuur, niéts is gedaan om de rechten van de kleine volken te bescher men. Betoogd wordt ook, dat het nim mer de bedoeling is geweest het grondgebied van de Republik Ma luku Selatan tot Nederlands ter ritoir te maken, om van daar uit Indonesië weer te koloniseren. Voorts wordt gezegd, dat „Ne derland, hoewel herhaaldelijk door eigen rechters tegen rechts verkrachting gewaarschuwd, vol hardt in een systematische be lemmering der vrije uitoefening van het zelfbeschikkingsrecht der Zuid-Molukken, welk recht regenval gezwollen. In de Alpen zijn bijna alle grote passen door zware sneeuwval geblokkeerd. In Het Kanaal en langs de Ne derlandse kust trachtten vele schepen snel een veilige haven te bereiken, doch niet alle konden binnenlopen en een aantal moest voor anker gaan buiten de kust. Een aantal schepen is aan de grond gelopen. In Parijs sneuvelden honderden bomen en telegraafpalen. In Duinkerken sloeg een droogdok op drift. Het kon echter door 2 treilers worden binnengesleept. 2 Schepen gingen op de rede van Duinkerken voor anker omdat zij niet konden binnenlopen. De Nederlandse sleepboot „Oceanus" heeft gemeld, dat een treiler, die zij op sleeptouw had, in Het Kanaal is losgeslagen en stuurloos ronddrijft. In Het Kanaal bereikte de storm een snelheid van 50 tot 60 mijl, terwijl aan de Engelse westkust windsnelheden van 90 mijl zijn gemeten. Functionarissen te Li verpool noemden de storm de he vigste sinds 25 jaar. De „Scythia" van de Cunard Line kon tengevolge van het noodweer niet uit Southampton naar Quebec vertrekken. Aan de Engelse oostkust zijn reddingboten uitgevaren om hulp te verlenen aan schepen, die zich in moeilijkheden bevonden. Spaans schip in nood. Blijkens een even vóór één uur in Den Haag opgevangen radio boodschap van Nordreich-radio heeft het Spaanse schip „Sacba- dalona" Vrijdagmiddag geseind, dat zijn anker is gebroken. Het schip bevond zich Noordoost van Schiermonnikoog. De Spanjaard vroeg dringend sleepboothulp. Later is het schip voor Schier monnikoog aan de grond gelo pen. Noordelijk van het eiland bevond zich 'n Liberty-schip van onbekende nationaliteit in moei lijkheden. De reddingboot „Insu- linde" was in de nabijheid. Het Liberty-schip heeft later koers gezet naar het W. en is weggevaren. Men weet nog steeds niet, welk schip het was. Het Spaanse schip „Sacbadalo- is later op de dag door de hoge zee over een zandbank heen gezet en bevindt zich nu bij het Huibertgat. Het verkeert niet in onmiddellijk gevaar. De sleepboot „Holland" van de rederij Doeksen blijft in de nabijheid. Het Turkse schip „Bakir", dat Donderdag bij Schiermonnikoog aan de grond liep, zit nog steeds hoog en droog op het strand. De heer Doeksen heeft alle hoop, de „Bakir" vlot te kunnen krijgen, maar eerst zal men beter weer dienen af te wachten en dat kan nog wel enige tijd duren. Het 4778 b.r.t. metende s.s. „Themisto" van de N.V. Hudig en Veder te Rotterdam, op weg van Antwerpen naar de Golf van Me xico, heeft onderweg machine- schade opgelopen en zet koers naar de Bermudas om te repare ren. door Nederland zelf aan alle vol keren van Indonesië is gegaran deerd". Men beschuldigt Nederland, dat men „uit zucht naar veiligstel ling van zijn financieel-economi- sche belangen in Indonesië de re publiek Indonesië steun verleent bij haar poging om de menselijke rechten en vrijheden >van het Zuidmolukse volk met wapenge weld te vernietigen". Zelfs, zo wordt betoogd, al vechten Nederlandse troepen aan het Koreaanse front en bepleiten hoge Nederlandse vertegenwoor digers in de Ver. Naties het zelf beschikkingsrecht van de volke ren, „dan nóg laat het zich niet aanzien, dat met betrekking tot het zelfbeschikkingsrecht der Zuid-Molukken, Nederland een andere koers wenst te varen, zo dat in feite de Nederlandse staat blijft helpen datzelfde zelfbe schikkingsrecht te vernietigen, dat het verdedigt in de raadszalen der Ver. Naties". In de petitie wordt scherp ge protesteerd tegen de aanhouding van ir J. A. Manusama, welke „onrechtmatig en inconsequent" wordt geacht en schijnt te passen in het kader van een opzet om de Indonesische agressie in de Zuid-Molukken te steunen. Ver weten wordt, dat aan ir Manusa ma de kans wordt onthouden om aan de Ver. Naties de juiste in formaties te verstrekken. Tenslotte wordt o.m. gezegd, dat de Zuidmolukkers „ondanks Nederlandse trouweloosheid te genover onwrikbare trouw aan het Huis van Oranje hun volk ge bonden weten met het Nederland se volk door de kracht van het gebed en de liefde van vele mil- lioenen Nederlanders." Het Britse vaartuig „Obsidian" heeft Vrijdagochtend vroeg, toen het zich op 4 mijl ten N. W. van Ayr aan de Schotse westkust be vond, om assistentie gevraagd. Enige uren later meldde 't kust- station Port Patrick, dat 't nood- verkeer was opgeheven. De Haagse brandweer is ver schillende keren uitgerukt om de door de storm losgeslagen platen zink, die gevaar opleverden, te verwijderen. In de Logger straat is 'n schoor steen omgewaaid en door het dak geslagen. De brandweer heeft 't gat afgedekt. Aan de Veenendaal- kade, waar zeer vele woonschui ten gemeerd liggen, heeft het ook duchtig gespookt. De losge slagen woonschepen zijn door de brandweer weer vastgelegd. De bewoners dezer schepen werden geëvacueerd. Een dak van ge golfd zink boven een fietsenrek van een school aan de Gheyn- straat werd door de wind op het dak der school gedeponeerd. De brandweer heeft het er weer af gehaald. Op de Nieboerweg zijn 3 houten lichtmasten afgeknapt. De logger SCH 33, schipper Taal, heeft tijdens het storm weer de schroef verloren. Het schip ligt op de visserij voor an ker De logger SCH 21 zal trach ten met de SCH 33 verbinding te krijgen. Grieks schip losgeslagen. Door de hevige storm is het in de Maashaven liggende 5.500 b.r.t metende Griekse s.s. „He- lene' Kulukundis" losgeslagen. Het achterschip ramde een zestal binnenschepen en beschadigde daarvan de stuurhutten en hek ken. Het duurde enige tijd, voor dat sleepboten het schip weer on der controle hadden. Persoonlij ke ongelukken deden zich niet V00r- TT J De nachtboot Hoek van Holland —Harwich is tengevolge van het ruwe weer in plaats van 's nachts om 12 uur eerst om 5 uur Vrijdagmorgen vertrokken. De nachtboot, die om 5 uur bin nen had moeten zijn, is pas om 9 uur in Hoek van Holland gear riveerd. „FAUSTUS" IN DE MOND VAN DE NIEUWE WATERWEG GEZONKEN. Gisteravond omstreeks 22.00 uur is liet bij Hoek van Holland gestrande Panamese schip „Faus- tus" gezonken. Het wrak ligt pre cies voor de ingang van de Nieu- Waterweg waardoor het we scheepvaartverkeer naar Rotter dam totaal is gestremd. Daaraan is nog wel het een en ander vooraf gegaan. Het schip lag ongeveer anderhalve km van de pier, maar door de golfslag werd het de noord-westelijke rich ting uit geslagen, naar het noor- derhoofd toe. Het schip kwam even benoorden de lichtlijn. De lichtlijn is de rechte lijn, die loopt via de vuurtoren en het licht van het kleine torentje bij de bergha- ven. Bij slecht weer kunnen sche pen zich hierop oriënteren. De ligging op 50 a 100 meter van het noorderhoofd maakte de „Faus- tus" tot een gevaarlijk obstakel voor de scheepvaart. Op verzoek van de loodscommissaris voer de sleepboot „Humber" dan ook uit om te proberen het schip uit de vaargeul te trekken. Via de sein post voerde de loodscommissaris een gesprek met de „Humber naar aanleiding waarvan even eens de sleepboot „Blankenburg" uitvoer. Deze had o.a. een deel van de bemanning van de „Faus- tus" aan boord. Intussen kwam van de loodsboot het alarmeren de bericht binnen, dat men op het radarscherm de „Faustus" lang zaam zag wegzinken. Omstreeks 22.00 uur werd gemeld, dathet hele schip was gezonken. De loodscommissaris verzocht de „Humber" uit te varen om poolshoogte te nemen waar het wrak precies lag, maar de kapi tein achtte dit te gevaarlijk. Nadat men de „Faustus" op het radarscherm had zien zinken, is de „Jan Leis" uitgevaren. De „Jan Leis" heeft het schip echter niet kunnen vinden. Via de radio is gevraagd, waar de plaats onge veer was, waar de boot is gezon ken. De loodscommissaris ant woordde hierop, dat de plaats on geveer 20 m diep kon zijn. Het was n.l. mogelijk, dat het schip helemaal onzichtbaar was. Hij ried de „Jan Leis" aan de uiterste voorzichtigheid te betrachten. Tenslotte verzocht hij de „Jan Leis" weer binnen te komen en de ochtend af te wachten. Er liggen reeds verschillende schepen buiten de havenmond te wachten, waaronder de „Maas dam."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1