Regering gaat aanpakken
Storm over Europa
"weersverwachting
Tal van schepen in nood
PARLEMENT ARIA
Maatregelen op
finantieel en juridisch terrein
Ambonnezen doen een beroep op
Nederland en de V. N.
Massademonstratie in Den Haag
HOOGWATER
ZON-en MAANSTANDEN
Werkliedentreinen op elkaar gereder*
2 doden en vele gewonden
SPAARKAS-KLIMOP
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1952.
7e Jaargang No. 2186.
BELGISCHE PRINSES
VERLOOFD.
VLIEGTUIG TEGEN
BERG OPGEVLOGEN.
OOK NEDERLAND
KREEG ZIJN DEEL.
De storm over Den Haag.
VYankering bi} Abonnement: Temen/en.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Né 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5.20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties; 5 rebels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding; Bureau van dit Blad, of; Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandaghummer: Zaterdags 11 uur
De Tweede Kamer is nu voor
de begroiingsarbeid bijeen en
heeft onder grote belangstelling
en in het bijzijn van de volledige
regering de algemene beschou
wingen aangevangen. Wanneer
men bedenkt, dat deze voorname
lijk lopen over de kabinetsfor
matie, kan men moeilijk zeggen,
dat daarbij overgrote haast is
betracht.
Men vraagt zich trouwens af
gelijk dadelijk uit de eerste rede
voeringen van prof. Oud, prof.
Romme en de heren Lemaire en
Burger bleek of veel nieuws
zal worden gezegd na wat in het
antwoord van de regering reeds
is uiteengezet.
De lange duur der formatie en
de verwikkelingen, die zich daar
bij hebben voorgedaan, hebben
inderdaad de regering geeft 't
onomwonden toe een onbeha
gelijke indruk gemaakt. Het
landsbelang zou waarlijk met een
sneller oplossing gediend zijn
geweest.
De regering wijt deze moeilijk
heden aan het feit, dat geen en
kele partij de meerderheid heeft,
maar dat er ook geen combina
ties van partijen waren, .reeds
vóór en bij de verkiezingen in
zodanige verbinding getreden,
dat daaruit een richtsnoer was
te vinden bij de vorming van een
regeringsmeerderheid.
De eenvoudige kiezer in Neder
land zal menen, dat de zaken wat
anders liggen, want er is, eigen
lijk sedert 1945, geregeerd door
een bepaalde meerderheid, die
nog altijd aanwezig bleek. En in
elk geval zal hij willen weten, of
de regering zelf het gesjacher
met portefeuilles, meer en min
der belangrijke, niet principieel
uit den boze acht. Wij krijgen nu
wel een uiteenzetting, waaruit
blijkt, dat de veranderde parle
mentaire zeden herhaaldelijk
overleg met de fracties nodig
maakten, en wij horen zelfs de
opmerking, dat personen, voor 't
ministerambt aangezocht, niet 't
recht kan worden ontzegd om
met eigen partijgenoten overleg
te plegen, maar dat alles was er
vroeger ook.
Het is er nu alleen in zodanig
stringente vorm, dat het in strijd
begint te komen met de eonstitu
tionele tradities en zeker in strijd
met de spoed, die het landsbelang
iiad gevergd.
DE FINANCIEN.
Van de ministeriële beschou
wingen, die aan de mondelinge
behandeling van de verschillende
hoofdstukken der begroting voor
afgaan, is dat over de financiën
zeker het belangrijkste. Het stre
ven van de regering blijft ge
lijk te hopen en verwachten viel
gericht op het behouden van
het monetair evenwicht, omdat
zonder dit een redelijke welvaart
niet mogelijk is. Wel zal een be
langrijke plaats worden inge
ruimd aan de belangen van de
werkgelegenheid.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Zaterdagoch
tend tot Zaterdagavond.
Enkele buien.
Aan de kust tijdelijk nog storm
achtige, overigens harde tot vrij
krachtige Noord-Westelijke wind.
Wisselend bewolkt met enkele
regen- of hagelbuien. Guur weer
Wij horen ook, dat belasting
verhogingen niet incidenteel kun
nen geschieden, doch moeten pas
sen in een algemeen kader van
wat economisch en sociaal wen
selijk en uit begrotingsoogpunt
toelaatbaar is. Maar wij worden
gerustgesteld: voorontwerpen
voor een algemene wet inzake de
directe belastingen, een nieuwe
algemene wet voor de invoer
rechten en accijnzen in Benelux-
verband, ja zelfs nieuwe wetten
op de inkomstenbelasting en de
vermogensbelasting zijn het sta
dium van voltooiing reeds gena
derd. Als de minister nu bere
kent, dat de tekorten, die de ge
wone uitgaven van 1945 tot 1948
opleverden, tot gevolg hebben ge
had, dat er over de gehele na
oorlogse periode een tekort is van
3Vs milliard zonder kapitaalsuit
gaven en bijna 8 milliard, deze
inbegrepen dan verbindt hij daar
aan reeds de opmerking, dat het
met het oog op de nieuwe fiscale
maatregelen nog niet zeker is dat
zelfs op de lopende uitgaven voor
1953 een overschot kan worden
bereikt.
Vermoedelijk in overleg met de
minister van defensie stelt deze
memorie van antwoord ook vast,
dat het in het algemeen militaire
plan geen aanbeveling verdient
de kosten van herbewapening
van zes milliard over een groter
tijdperk dan vier jaren te ver
delen. Minister Staf wijst er op,
dat de bezoldiging, die Neder
landse officieren, vooral hoofd
officieren, genieten, in verhou
ding tot die van buitenlandse col
lega's, waarmede zij nu veel in
aanraking komen, moet worden
gekwalificeerd van zeer laag tot
hoog. Van de onder-officieren is
zij enigermate hoger, van de
manschappen op gelijk peil. De
minister ontkent, dat van ernsti
ge gebreken aan kazernes zou
zijn gebleken. Het aanvullings
systeem in het leger houdt de
parate troepen op peil. De minis
ter is op dit punt zo min als ter
zake van de uitgaven voor de
maritieme defensie bereid gede
tailleerde cijfers openbaar te ma
ken. Een verstandige opvatting
die natuurlijk niet te ver moet
worden doorgevoerd.
NIEUWE WETTEN.
verkeersdelicten in Beneluxver-
band; herziening van het ar-
beidsprocesrecht; herziening van
de regeling der voorwaardelijke
invrijheidsstelling; 'n nieuw kin-
der strafrecht; duidelijke richtlij
nen terzake van het gratiebeleid.
Niet alleen wil men echter wet
gevende arbeid zien geprodu
ceerd men verlangt van de mi
nister ook zijn oordeel over ge
heime organisaties van voorma
lige leden der N.S.B. en goede
kansen op aanstelling in de Ne
derlandse rechterlijke macht
voor ambtenaren, wier carrière
in Indië tengevolge van de sou-
vereiniteitsoverdracht is gebro
ken. En in bemerkingen op een
afzonderlijk wetsontwerp blijkt
men over het naturalisatiebeleid
weinig te spreken.
De regering heeft duidelijk te
kennen gegeven, dat zij er niet
aan denkt afstand te doen van
Nïeuw-Guinea. Zelfs beperking
der Nederlandse souvereiniteit of
het aanvaarden van een mandaat
komt niet in aanmerking. De
regering ziet in een hervatting
van de besprekingen met Indone
sië omtrent de status van Nieuw-
Guinea geen heil. Wel is zij be
reid er toe mede te werken, dat
eventuele misvattingen worden
weggenomen, maar onderhande
lingen zullen tot het Unie-vraag
stuk worden beperkt. Wij menen
in de afgelopen jaren wel eens
meer een dergelijke positieve
klank te hebben vernomen. Het
is te hopen, dat deze thans tot
aan het einde bewaard blijft.
BOTER SMAAKWET.
Er zijn nog kleine wettelijke
voorzieningen op komst, voor het
dagelijks leven niet van belang
ontbloot. Er is geklaagd, dat
Rechtsherstel zo lange tijd nodig
heeft, dat daardoor de aanwezige
baten worden verminderd. Er is
met het oog op de botersmaak
die men aan margarine geeft een
nieuwe Boterwet op komst. De
regering vindt een parkeerbelas
ting niet onbillijk, wat Amster
dam, dat zijn voorgenomen ge
meentelijke parkeerbelasting zag
afgekraakt, niet onaangenaam
zal vinden.
Een fractievoorzitter, die bui
ten het regeringsoverleg bleef,
heeft buiten de Kamer politieke
scholing bevorderd. Prof. mr. P.
J. Oud heeft in zijn inaugurele
rede voor de handelshogeschool
te Rotterdam een pleidooi gehou
den voor openbaarheid van over
heidsmaatregelen; een pleidooi
ook voor een bestuur, dat aanne
melijk moet worden gemaakt
voor degenen, die bestuurd wor
den. Een weerklank daarop zal
wellicht in de Kamerdebatten
worden gevonden!
Stormen met een snelheid tot 140
km per uur hebben de vorige
nacht Engeland geteisterd. Bo
men werden ontworteld, daken
van de huizen gerukt en wegen
geblokkeerd. Drie personen wer
den gewond.
Ook in Frankrijk en België is
schade aangericht. Telefoon- en
telegraafpalen gingen tegen de
grond en bomen werden ontwor
teld. Verscheidene schepen zon
den noodseinen uit.
Vier arbeiders zijn verdronken,
toen zij in de monding van de
Wezer (N.W.-Duitsland) met een
boot wilden vluchten voor plot
seling opkomende golven, welke
werden opgezweept door een
storm. In de Harz is sneeuw ge
vallen. Op hoogten van achthon
derd meter lag er een dertig cm.
dikke laag.
Een Londenaar zag bij het ont
waken de blauwe lucht boven
zich. Het dak was in zijn tuin te
rechtgekomen.
Hevige stormen en regenbuien
teisterden Donderdagavond laat
het westelijk deel van Zwitser
land, waardoor spoor- en weg
verkeer werden gehinderd. Rivie
ren en meren zijn door de zware
Vooral bij justitie zijn de wen
sen vele. Verlangd wordt wette
lijke regeling van de stichting;
herziening van de bepalingen om
trent oprichting van verenigin.
gen; een uniforme procedure bij
ZONDAG
9 NOVEMBER.
v.m.
n.m.
Breskens
6.33
7.10
Terneuzen
7.08
7.45
Hansweert
7.48
8.25
Walsoorden
7.58
8.35
MAANDAG 10 NOVEMBER.
v.m.
n.m.
Breskens
7.33
8.8.19
Terneuzen
8.08
8.54
Hansweert
8.48
9.34
Walsoorden
8.58
9.44
ZON MAAN
op onder op ondei
Nov.
8 7.47 17.00 22.29 13.49
9 7.49 16.58 23.41 14.06
11 7.53 16.55 0.52 14.31
12 7.55 16.53 2.02 14.41
Vijftienhonderd Ambonnezen
hebben in militaire formaties op
het Plein 1813 te Den Haag ge
demonstreerd voor het kabinets
gebouw van de minister-presi
dent. Een enorme politiemacht,
te voet, te paard en gemotori
seerd, was op de been. De agen
ten waren met sabels bewapend.
Er heeft zich geen enkel incident
voorgedaan. Stipt disciplinair
gedroegen zich de Ambonnezen,
die met 23 autobussen uit 50
woonoorden kwamen. In lange
rijen, in khaki gekleed, marcheer,
den zij aan en stelden zich op het
plein op. Een groep van ruim
honderd vrouwen in kleurige
Zuid-Molukse dracht stond in het
centrum. Een orkest van riet
fluiten, trommen en bashoorns
speelde militaire muziek.
Deze demonstratie was de ach
tergrond voor het aanbieden van
een petitie aan de minister-presi
dent dr. W. Drees, die echter niet
aanwezig was. Een delegatie
van de ,,Badan Perwakilan Ra jat
Maluku Delatan", de vrije Zuid-
Molukkers in Nederland, bestaan
de uit de voorzitter J. Mailuhuw
en de secretaris A. H. Tomasoa
met hun plaatsvervangers, wer
den te woord gestaan door de
secretaris-generaal van het mi
nisterie van algemene zaken, mr.
C L. W. Fock.
Terwijl de delegatie naar bin
nen ging, klonk 'n hoorngeschal,
waarop tientallen spandoeken
werden ontrold. Op vele dezer
doeken werd zelfbeschikkings
recht voor de Zuid-Molukken ge.
eist. In het Nederlands en En
gels werd geprotesteerd tegen de
aanhouding van de minister van
oorlog van de vrije Zuid-Molukse
republiek ir. J. A. Manusama, die
sedert 21 October te Hollandia
(Nieuw-Guinea) geen bewegings.
Op de raccordementsspoorlijn
van de raffinaderij van de B.P.M.
te Pernis naar het rangeerterrein
IJsselmonde te Rotterdam is
tegen 18.00 uur Vrijdagmiddag
ter hoogte van de vlootbasis een
trein met werklieden van de
B.P.M. achter op een stilstaande
werkliedentrein gereden.
Enige rijtuigen zijn daarbij in
elkaar geschoven en ingedrukt
door de locomotief van de aan
rijdende trein. Van de passagiers
werden er volgens de N. S. veer
tig gewond.
Van de zijde der Nederlandse
Spoorwegen wordt vernomen, dat
deze raccordementsspoorlijn voor
het vervoer van werklieden van
de B.P.M. wordt geëxploiteerd
met door locomotieven getrokken
treinen, die men met trams zou
kunnen vergelijken. De spoorlijn
is niet met seinen beveiligd en de
treinen rijden op zicht. De maxi
mumsnelheid is normaal 10 km
per uur, doch daar waar de open
bare weg wordt gekruist, is (Je
snelheid beperkt tot 5% km per
uur.
Volgens de speciale A.N.P.-ver
slaggever reden de werklieden-
treinen met grote vaart op el
kaar. Het betreft hier- de treinen,
die elke avond de werklieden van
de B.P.M. te Pernis van de Rot-
terdamsche Droogdok Mij naar
de stad vervoeren. Langs de
Waalhaven moest één der treinen,
die uit talrijke wagons bestond en
waarin zich honderden arbeiders
bevonden voor 'n wissel stoppen.
Of nu de machinist van de ach
terop rijdende trein, die even
eens honderden werklieden ver
voerde, de achterlichten van de
eerste trein niet heeft gezien óf
gemeend heeft zich op een ander
spoor te bevinden, valt op het
ogenblik nog niet te zeggen.
Zeker is, dat de locomotief van de
achterste trein met groot geweld
tegen de achterste wagons van
de voorste trein botste, hetgeen
tot gevolg had, dat twee van deze
achterste wagons in elkaar scho
ven.
Onder de reizigers ontstond 'n
paniek. Noodkreten stegen op
uit de wrakstukken, maar door
de duisternis wist men niet waar
het eerst te helpen.
De botsing gebeurde even voor
bij de duikbootbasis van de Kon.
Nederlandse marine en de eer
sten die met brancards en ambu
lance aanwezig waren, en enige
orde in de chaos wisten te schep
pen, waren onze mannen van de
marinebasis. Maar ook de brand
weer en de geneeskundige dienst
waren vrij spoedig ter plaatse,
evenals de politie, die de leiding
overnam en het terrein afzette.
Met behulp van schijnwerpers
heeft men de slachtoffers weten
te bevrijden. De eerste gewonden
werden naar 't Zuiderziekenhuis
vervoerd, maar toen daar geen
plaats meer was, heeft men de
anderen naar de verschillende
ziekenhuizen in de stad gebracht.
Daardoor was het tot nu toe niet
mogelijk een voldoende overzicht
van de ramp te verkrijgen. Ook
het verhoor van de machinist, die
op de voor hem rijdende trein
was gereden, is nog in volle gang.
Volgens de laatste berichten zijn
twee personen om het leven ge
komen, n.l. de 53-jarige J. van
der S., werkzaam bij de Amster-
damsche Ballastmaatschappij en
de 58-jarige C. S., werkzaam bij
beiden wonende te
de B.P.M.,
Rotterdam
Op het ogenblik zijn nog 16
personen ter observatie in Rot
terdamse ziekenhuizen opgeno
men.
Ik koop als regel
iedere week een zegel!
(Kon. goedgek. 3 Juni-1952)
Secretariaat:
Margrietstraat 15, Terneuzen.
Prinses Josephine Charlotte
van België is verloofd met erf-
groothertog Jan van Luxemburg.
De prinses is 25 jaar en haar
verloofde 31.
Een nog niet nader geïdentifi
ceerd vliegtuig, is Vrijdagavond
nabij Salerno, in Italië, tegen een
bergwand gevlogen. De politie
van Salerno heeft medegedeeld
dat reddingsploegen onderweg
zijn.
Het betreft hier naar alle waar
schijnlijkheid een Amerikaans
militair vliegtuig. Het toestel
was vermoedelijk op weg naar
Napels. Enkele seconden, nadat
het vliegtuig, dat boven de zee
vloog, land onder zich had gekre
gen. vloog het tegen de (berg
Monte Pertuso op, die behoort tot
een bergketen achter Cava de
Tirreni, een kleine haven aan de
Golf van Salerno.
Een hoge Amerikaanse officier
van het Navo-hoofdkwartier te
Napels is onderweg naar Cava de
Tirreni. Dokters en verpleegsters
maken deel uit van de onderweg
zijnde reddingsploegen.
vrijheid meer heeft. Ir Manusama
wil bij de Ver. Naties de belan
gen der Zuidmolukkers gaan be
pleiten.
Sommige opschriften luidden;
„Ik had een wapenbroeder, die
heette Nederland" en ,,Leve de
koningin, vrijheid voor de R.N.S."
alsook „Manusama kan zeggen,
wat Indonesische agressie bete
kent" of „Ballingschap en koude
kunnen onze idealen niet vernie
tigen". Op andere spandoeken
werd op Nederland en op de
Ver. Naties een beroep gedaan
om zelfbeschikkingsrecht en
vrijheid voor de Zuid-Molukken
te helpen bevorderen.
Ondanks de koude wind sto'nden
de 1500 Ambonezen gekleed in
dunne troepenuniformen, de
borst gesierd met onderscheidin
gen, vele met de rode en groene
baretten der speciale troepen op
het hoofd, stram in de houding,
de ogen gericht op de Nederland
se en Zuidmolukse vlaggen, die
naast elkaar wapperden.
Toen de delegatie na een kort
bezoek het gebouw verliet, werd
een afscheidslied geblazen, waar
na de 1500 Ambonezen weer naar
hun autobussen marcheerden en
uit Den Haag wegreden.
De Ambonezen, tien procent
van de bewoners van vijftig
woonoorden uit het gehele land,
waren reeds vroeg in de morgen
in Den Haag. Hun autobussen
werden door de Haagse politie
naar het Malieveld gedirigeerd,
waar zij urenlang hebben moeten
wachten. Ondertussen nam de
politie uitgebreide voorzorgs
maatregelen. Omtrent het mid
daguur zag men rond het Plein
1813 en op de hoeken der straten
een grote politiemacht, terwijl
nog een vrachtauto vol agenten
in reserve werd gehouden. De
Haagse hoofdcommissaris stelde
zich persoonlijk van de gang van
zaken op de hoogte.
De gehele demonstratie verliep
snel en ordelijk.
DE PETITIE.
De petitie, gericht tot de minis
ter-president, bestaat uit vier fo
liovellen dicht typewerk, waarin
uitvoerig de recente geschiedenis
rond de souvereiniteitoverdraeht
in ogenschouw wordt genomen.
Geprotesteerd wordt, dat on
danks verdragen en wetten het
Zuidmolukse volk niet van zijn
zelfbeschikkingsrecht gebruik
kan maken en dat, toen Indonesië
brak met de federale structuur,
niéts is gedaan om de rechten
van de kleine volken te bescher
men.
Betoogd wordt ook, dat het nim
mer de bedoeling is geweest het
grondgebied van de Republik Ma
luku Selatan tot Nederlands ter
ritoir te maken, om van daar uit
Indonesië weer te koloniseren.
Voorts wordt gezegd, dat „Ne
derland, hoewel herhaaldelijk
door eigen rechters tegen rechts
verkrachting gewaarschuwd, vol
hardt in een systematische be
lemmering der vrije uitoefening
van het zelfbeschikkingsrecht
der Zuid-Molukken, welk recht
regenval gezwollen. In de Alpen
zijn bijna alle grote passen door
zware sneeuwval geblokkeerd.
In Het Kanaal en langs de Ne
derlandse kust trachtten vele
schepen snel een veilige haven te
bereiken, doch niet alle konden
binnenlopen en een aantal moest
voor anker gaan buiten de kust.
Een aantal schepen is aan de
grond gelopen.
In Parijs sneuvelden honderden
bomen en telegraafpalen. In
Duinkerken sloeg een droogdok
op drift. Het kon echter door 2
treilers worden binnengesleept. 2
Schepen gingen op de rede van
Duinkerken voor anker omdat
zij niet konden binnenlopen.
De Nederlandse sleepboot
„Oceanus" heeft gemeld, dat een
treiler, die zij op sleeptouw had,
in Het Kanaal is losgeslagen en
stuurloos ronddrijft.
In Het Kanaal bereikte de storm
een snelheid van 50 tot 60 mijl,
terwijl aan de Engelse westkust
windsnelheden van 90 mijl zijn
gemeten. Functionarissen te Li
verpool noemden de storm de he
vigste sinds 25 jaar.
De „Scythia" van de Cunard
Line kon tengevolge van het
noodweer niet uit Southampton
naar Quebec vertrekken.
Aan de Engelse oostkust zijn
reddingboten uitgevaren om
hulp te verlenen aan schepen, die
zich in moeilijkheden bevonden.
Spaans schip in nood.
Blijkens een even vóór één uur
in Den Haag opgevangen radio
boodschap van Nordreich-radio
heeft het Spaanse schip „Sacba-
dalona" Vrijdagmiddag geseind,
dat zijn anker is gebroken. Het
schip bevond zich Noordoost van
Schiermonnikoog. De Spanjaard
vroeg dringend sleepboothulp.
Later is het schip voor Schier
monnikoog aan de grond gelo
pen. Noordelijk van het eiland
bevond zich 'n Liberty-schip van
onbekende nationaliteit in moei
lijkheden. De reddingboot „Insu-
linde" was in de nabijheid.
Het Liberty-schip heeft later
koers gezet naar het W. en is
weggevaren. Men weet nog
steeds niet, welk schip het was.
Het Spaanse schip „Sacbadalo-
is later op de dag door de
hoge zee over een zandbank heen
gezet en bevindt zich nu bij het
Huibertgat. Het verkeert niet in
onmiddellijk gevaar. De sleepboot
„Holland" van de rederij Doeksen
blijft in de nabijheid.
Het Turkse schip „Bakir", dat
Donderdag bij Schiermonnikoog
aan de grond liep, zit nog steeds
hoog en droog op het strand. De
heer Doeksen heeft alle hoop, de
„Bakir" vlot te kunnen krijgen,
maar eerst zal men beter weer
dienen af te wachten en dat kan
nog wel enige tijd duren.
Het 4778 b.r.t. metende s.s.
„Themisto" van de N.V. Hudig en
Veder te Rotterdam, op weg van
Antwerpen naar de Golf van Me
xico, heeft onderweg machine-
schade opgelopen en zet koers
naar de Bermudas om te repare
ren.
door Nederland zelf aan alle vol
keren van Indonesië is gegaran
deerd".
Men beschuldigt Nederland, dat
men „uit zucht naar veiligstel
ling van zijn financieel-economi-
sche belangen in Indonesië de re
publiek Indonesië steun verleent
bij haar poging om de menselijke
rechten en vrijheden >van het
Zuidmolukse volk met wapenge
weld te vernietigen".
Zelfs, zo wordt betoogd, al
vechten Nederlandse troepen aan
het Koreaanse front en bepleiten
hoge Nederlandse vertegenwoor
digers in de Ver. Naties het zelf
beschikkingsrecht van de volke
ren, „dan nóg laat het zich niet
aanzien, dat met betrekking tot
het zelfbeschikkingsrecht der
Zuid-Molukken, Nederland een
andere koers wenst te varen, zo
dat in feite de Nederlandse staat
blijft helpen datzelfde zelfbe
schikkingsrecht te vernietigen,
dat het verdedigt in de raadszalen
der Ver. Naties".
In de petitie wordt scherp ge
protesteerd tegen de aanhouding
van ir J. A. Manusama, welke
„onrechtmatig en inconsequent"
wordt geacht en schijnt te passen
in het kader van een opzet om
de Indonesische agressie in de
Zuid-Molukken te steunen. Ver
weten wordt, dat aan ir Manusa
ma de kans wordt onthouden om
aan de Ver. Naties de juiste in
formaties te verstrekken.
Tenslotte wordt o.m. gezegd,
dat de Zuidmolukkers „ondanks
Nederlandse trouweloosheid te
genover onwrikbare trouw aan
het Huis van Oranje hun volk ge
bonden weten met het Nederland
se volk door de kracht van het
gebed en de liefde van vele mil-
lioenen Nederlanders."
Het Britse vaartuig „Obsidian"
heeft Vrijdagochtend vroeg, toen
het zich op 4 mijl ten N. W. van
Ayr aan de Schotse westkust be
vond, om assistentie gevraagd.
Enige uren later meldde 't kust-
station Port Patrick, dat 't nood-
verkeer was opgeheven.
De Haagse brandweer is ver
schillende keren uitgerukt om de
door de storm losgeslagen platen
zink, die gevaar opleverden, te
verwijderen.
In de Logger straat is 'n schoor
steen omgewaaid en door het dak
geslagen. De brandweer heeft 't
gat afgedekt. Aan de Veenendaal-
kade, waar zeer vele woonschui
ten gemeerd liggen, heeft het
ook duchtig gespookt. De losge
slagen woonschepen zijn door de
brandweer weer vastgelegd. De
bewoners dezer schepen werden
geëvacueerd. Een dak van ge
golfd zink boven een fietsenrek
van een school aan de Gheyn-
straat werd door de wind op het
dak der school gedeponeerd. De
brandweer heeft het er weer af
gehaald. Op de Nieboerweg zijn 3
houten lichtmasten afgeknapt.
De logger SCH 33, schipper
Taal, heeft tijdens het storm
weer de schroef verloren. Het
schip ligt op de visserij voor an
ker De logger SCH 21 zal trach
ten met de SCH 33 verbinding te
krijgen.
Grieks schip losgeslagen.
Door de hevige storm is het in
de Maashaven liggende 5.500
b.r.t metende Griekse s.s. „He-
lene' Kulukundis" losgeslagen.
Het achterschip ramde een zestal
binnenschepen en beschadigde
daarvan de stuurhutten en hek
ken. Het duurde enige tijd, voor
dat sleepboten het schip weer on
der controle hadden. Persoonlij
ke ongelukken deden zich niet
V00r- TT J
De nachtboot Hoek van Holland
—Harwich is tengevolge van het
ruwe weer in plaats van
's nachts om 12 uur eerst om 5
uur Vrijdagmorgen vertrokken.
De nachtboot, die om 5 uur bin
nen had moeten zijn, is pas om
9 uur in Hoek van Holland gear
riveerd.
„FAUSTUS" IN DE MOND VAN
DE NIEUWE WATERWEG
GEZONKEN.
Gisteravond omstreeks 22.00
uur is liet bij Hoek van Holland
gestrande Panamese schip „Faus-
tus" gezonken. Het wrak ligt pre
cies voor de ingang van de Nieu-
Waterweg waardoor het
we
scheepvaartverkeer naar Rotter
dam totaal is gestremd.
Daaraan is nog wel het een en
ander vooraf gegaan. Het schip
lag ongeveer anderhalve km van
de pier, maar door de golfslag
werd het de noord-westelijke rich
ting uit geslagen, naar het noor-
derhoofd toe. Het schip kwam
even benoorden de lichtlijn. De
lichtlijn is de rechte lijn, die loopt
via de vuurtoren en het licht van
het kleine torentje bij de bergha-
ven. Bij slecht weer kunnen sche
pen zich hierop oriënteren. De
ligging op 50 a 100 meter van het
noorderhoofd maakte de „Faus-
tus" tot een gevaarlijk obstakel
voor de scheepvaart. Op verzoek
van de loodscommissaris voer de
sleepboot „Humber" dan ook uit
om te proberen het schip uit de
vaargeul te trekken. Via de sein
post voerde de loodscommissaris
een gesprek met de „Humber
naar aanleiding waarvan even
eens de sleepboot „Blankenburg"
uitvoer. Deze had o.a. een deel
van de bemanning van de „Faus-
tus" aan boord. Intussen kwam
van de loodsboot het alarmeren
de bericht binnen, dat men op het
radarscherm de „Faustus" lang
zaam zag wegzinken. Omstreeks
22.00 uur werd gemeld, dathet
hele schip was gezonken.
De loodscommissaris verzocht
de „Humber" uit te varen om
poolshoogte te nemen waar het
wrak precies lag, maar de kapi
tein achtte dit te gevaarlijk.
Nadat men de „Faustus" op
het radarscherm had zien zinken,
is de „Jan Leis" uitgevaren. De
„Jan Leis" heeft het schip echter
niet kunnen vinden. Via de radio
is gevraagd, waar de plaats onge
veer was, waar de boot is gezon
ken. De loodscommissaris ant
woordde hierop, dat de plaats on
geveer 20 m diep kon zijn. Het
was n.l. mogelijk, dat het schip
helemaal onzichtbaar was. Hij
ried de „Jan Leis" aan de uiterste
voorzichtigheid te betrachten.
Tenslotte verzocht hij de „Jan
Leis" weer binnen te komen en
de ochtend af te wachten.
Er liggen reeds verschillende
schepen buiten de havenmond te
wachten, waaronder de „Maas
dam."