REDE VAN TITO Blank en zwart in Zuid-Afrika Duitsland en de Franse politiek Betrekkingen met het Westen beginnen zich te ontwikkelen Parijse diplomatieke netten reiken tot Moskou Truman laat inhoud van uiterst geheim staatsstuk publiceren ZON- en MAANSTANDEN Adres van de Middenstandsbonden inzake Vestigingswet Bedrijven Vandaag verkiezingsdag in de Verenigde Staten WEERSVERWACHTING HOOGWATER Nog geen melkgarantieprijs vastgesteld Engelsen gebruikten de negers als goedkope arbeidskrachten Eisenhowers programma DC DIC A Chlorophyll r fci MM tandpasta T and eh v/onderw it en altijd frisse adem De reis van Prins Bernhard Frankering bij Abonnement: Terneuzen. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55—57 Terneuzen Telefoon 2510 Né 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DINSDAG 4 NOVEMBER 1952. 7e Jaargang No. 2182. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Bureau van dit Blad, of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur In een rede van 4'/i uur heeft maarschalk Tito, secretaris-gene raal van de Zuidslavische com munistische party, Maandag op het zesde partijcongres te Zagreb verklaard, dat het oorlogsgevaar latent blijft, hoewel het wat minder dreigend lijkt. Be maarschalk, die werd toe gejuicht door de 2.000 afgevaar digden beschuldigde de Sowjet- XJnie van uitbuiting en van het voeren van een overheersingspo- litiek. Be Russische buitenlandse politiek noemde hij een „eerste oorzaak voor de huidige span ning in de wereld". De betrekkingen van Zuid- Slavië met het Westen beginnen zich te ontwikkelen in de rich ting van samenwerking, gegrond vest op de wens om de vrede te bewaren. Beide partijen moesten echter vasthouden aan het begin sel, dat het binnenlands bestuur van een land slechts de bevol king van dat land aangaat en dat niemand het recht heeft zich van buiten af daarmee- te bemoeien. Tito zei in dit verband, dat Zuid- Slavië alles deed om zoveel mo gelijk de betrekkingen met Grie kenland en Turkije te verbete- ren. Russische pogingen om Zuid- Slavië zowel van het oosten als van het Westen uit te isoleren waren mislukt. Het Zuidslavische leger was volgens de maarschalk „een van de krachtigste in Europa", mede dank zij de wes telijke hulp, in het bizonder op het punt van zware, moderne wapens. De Zuidslavische communisti sche partij had contact opgeno men met de leiders van weste lijke socialistische partijen, doch Zoals bekend, heeft de Stich ting voor de Landbouw de minis ter voorstellen gedaan, die be trekking hebben op het toekom stige melkprijsbeleid. Bij de be oordeling van dit voorstel moet in aanmerking worden genomen, dat een en ander een wijziging met zich zou kunnen brengen van de melkprijs voor de consu ment. Daarom zijn de hiermede samenhangende vraagstukken in studie genomen. Onder deze omstandigheden, aldus deelt het ministerie mede, kan een eventueel gewijzigd melkprijssysteem voor het melk prijsjaar 19521953 niet per 1 November worden vastgesteld. Het ligt wel in de bedoeling de uit een eventueel gewijzigd sy steem voortvloeiende nieuwe prijzen voor de boer met terug werkende kracht per 1 Novem ber 1952 te doen ingaan. In afwachting daarvan heeft het bedrijfschap voor zuivel in middels een voorlopig zulvel- fonds ingesteld, teneinde o.m. uitbetaling van de zuivelwaarde- toeslagen mogelijk te maken. gezien het grote verschil in op vatting op bepaalde belangrijke punten kon er nog geen sprake zijn van formele toetreding tot de socialistische internationale, aldus verklaarde Tito. Op vele punten van interna tionale aard was echter samen werking met de internationale wel mogelijk. Tito opperde in de organisatie van het (Zuidslavi sche) volksfront, gezien de inter nationale ontwikkeling en de samenwerking met socialistische bewegingen, enige wijzigingen aan te brengen en de naam te veranderen in „socialistische fe deratie van de arbeidersbevol king van Zuid-Slavië." Over Korea sprekend zei de maarschalk dat, hoewel Rusland Noord-Korea tot een aanvallen de oorlog tegen Zuid-Korea had aangezet, ook de westelijke mo gendheden verantwoordelijk wa ren voor de oorlog. Het uitbre ken van die oorlog, die mogelijk zou kunnen ontaarden in een wereldconflict, was volgens hem een gevolg van afspraken over invloedssferen. Als de Verenigde Naties doelmatig tegen agressie pogingen willen optreden moeten de door de grote mogendheden te Teheran, Jalta en Moskou en Berlijn aanvaarde verkeerde methodes voor regeling van be langrijke internationale geschil len worden opgegeven, aldus Tito. De wortel van het kwaad lag volgens hem „in de imperialisti sche methode voor regeling van internationale geschillen'' en in de verdeling van de wereld in invloedssferen. Een verdrag van de grote mo gendheden zou, aldus Tito, slechts leiden tot een verdeling van de wereld onder deze gro ten, het zelfbeschikkingsrecht van volken vernietigen en uitein delijk tot een nieuwe wereldoor log voeren. Over Triëst verklaarde de maarschalk, dat Zuid-Slavië deze kwestie direct met Italië wil re gelen, doch hij ontkende, dat Triëst ooit een Italiaans karak ter had gedragen. Het Vaticaan nam in deze een anti-Zuidslavi- sche houding aan, zo zei Tito. Terwijl in de cominformlanden het ledental der communistische partij afnam, was het in Zuid- Slavië toegenomen, en wel van 88.175 in 1948 tot 779.382 in 1952, zo verklaarde Tito. Voorts gaf de maarschalk in zijn redevoering nog de volgen de cijfers: De economische blokkade door de cominform-landen had Zuid- Slavië 420 millioen Amerikaanse dollars gekost; in de afgelopen vijf jaar was in totaal voor de nationale verdediging 3,5 mil liard dollar uitgegeven. In 1950 ontving Zuid-Slavië van het Westen 64.9 millioen dollar aan levensmiddelen. In 1951 bedroeg westelijke hulp 61,7 millioen dollar, in 1952 64,6 mil lioen en voor het komende jaar zal dit bedrag, aanvankelijk be paald op 146 millioen, 99 millioen dollar bedragen. De droogte in de jaren 1950 en 1951 had 'n schade van in totaal 880 millioen dollar veroorzaakt, in de afgelopen zes jaar was in totaal voor een bedrag van 5,6 millioen dollar geïnvesteerd, ter wijl leningen waren gesloten tot een bedrag van 158,1 millioen dollar. De Duitse publieke mening staat nog een beetje hulpeloos tegenover de jongste ontwikke lingen in de Franse politiek, voor zover deze het probleem der Europese aaneensluiting betref fen. De bladen, die lange beschou wingen aan de Franse positie wij. den, vragen zich af, of het ru moer in Parijs bedoeld is als een ernstige poging om de Europese plannen voorlopig maar in de ijs kast te leggen of dat men met het afgeremde tempo alleen maar gunstiger voorwaarden uit de ingewikkelde situatie wil ha len. Verbittering, dreiging, ver achting, bewondering en begrip kan men lezen in de artikelen, waarmee de voornaamste bladen op dp politieke gebeurtenissen in Parijs reageren. Verbittering is voornamelijk gewekt door het feit, dat men met de behandeling der Saarkwestie op dood spoor is geraakt. Wel zelden is er ook op het hoogste niveau zó dreigend gesproken, nu de Saarlandse ver kiezingen toch nog zonder de deelneming van Duitsgezinde par. tijen worden doorgezet. De com mentaren daarover zijn ondubbel zinnig: de verantwoordelijkheid voor het stagneren van het over leg wordt uitsluitend bij de Fran sen gezocht en bijna eenstemmig is men te Bonn van oordeel, dat dr Adenauer in zijn tegemoetko mingen zo ver indien al niet President Truman heeft te In dependence in de Amerikaanse staat Missouri (de plaats, waar hij vandaan komt) medegedeeld dat hij een „uiterst geheim" staatsstuk, betrekking hebbend op het besluit der Amerikaanse regering (in 1949) om de Ameri kaanse bezettingsstrijdkrachten uit Zuid-Korea terug te trekken, cificieel voor publicatie heeft vrijgegeven. Het gaat hier om een in 1947 door de toenmalige commissie van stafchefs van het Ameri kaanse leger waarvan gene raal Eisenhower deel uitmaakte opgesteld document, waarin zij verklaard geen bezwaar te hebben tegen een terugtrekken dezer Amerikaanse eenheden. Truman zeide zijn besluit te hebben genomen op grond van de „vele onware beschuldigin gen", welke in de politieke ver kiezingsstrijd zijn geuit. In het betrokken document wordt gezegd, dat de commissie van stafchefs van mening is, dat de V. S. er uit een oogpunt van militaire veiligheid „weinig be lang" bij hebben om hun troepen en bases in Korea te handhaven. „Het terugtrekken van deze strijdkrachten uit Korea", zo wordt verder gezegd", „zal de militaire positie van het opper bevel in het Verre Oosten niet aantasten, tenzij de Sowjets in Zuid-Korea een militaire macht vestigen, die in staat is een aan val op Japan te doen". George Marshall was toen mi nister van Buitenlandse Zaken. President Truman verklaarde dat hij niet tot publicatie van het stuk zou zijn overgegaan, als generaal Eisenhower in zijn ver kiezingscampagne „de inhoud van dit memorandum niet ver keerd had weergegeven en over dreven en ongerechtvaardigde aanvallen op burgerlijke instan ties had gedaan, die deel hebben aan de beslissingen ten aanzien van Korea". Deze beslissingen, zo voegde Truman hieraan toe, zijn tot stand gekomen door „eerlijke samenwerking tussen militaire en burgerlijke autori teiten". „Valse en kwaadaardige aan vallen" op hetzij burgerlijke of militaire functionarissen, die bij deze kwestie waren betrokken, noemde de president onvergeef lijk en „uiterst schadelijk". Hij hoopte dat door de publicatie een einde wordt gemaakt aan het geschil over deze kwestie. verder is gegaan dan van Duits standpunt te verantwoor den was. De golven van veront waardiging over het doorzetten der Saarverkiezingen dreigen nu het laatste restant te overspoelen van het begrip voor de Franse Saar-argumenten, dat hier nog bestond. Een dreigende toon klinkt in de beschouwingen van de weekbla den „Die Zeit" en „Deutsche Zei- tung". „Wanneer de Europese politiek doorkruist gaat worden, dan is Duitsland daaraan niet schuldig en zal de verantwoor ding geheel en al vallen op Frankrijk", zo schreef het laatst genoemde blad. „De meerderheid der Fransen dient te begrijpen, dat Frankrijk, wanneer het zich van de Europese gemeenschap en van Amerika zou scheiden, snel tot een economische en politieke chaos zou vervallen". En in „Die Zeit" leest men: „Evenmin als het gelukt is de Duitse staalpro- ductie door middel van het plan- Schuman aan banden te leggen of door middel van de Europese verdedigingsgemeenschap de Duitse continenten tot bataljons te beperken, evenmin zal het op de duur gelukken Duitsland de Saar te ontnemen. Het groteske schouwspel van Saar-verkiezin. gen onder een Frans politieregi- me kan slechts dienen om de ogen van de wereld en hopelijk in de eerste plaats van Frankrijk te openen". Hét door de evangelische bis schop van Hannover, dr Lilje, uit gegeven Sonntagsblatt verwijt de Fransen kortzichtigheid in de in ternationale politiek en schrijft: „Wellicht zal de Franse soldaat van het Europese leger van de toekomst erkennen, dat het nood zakelijk is voor Berlijn te vech ten. Zal hij echter ook Berlijn zó als „zijn" stad beschouwen, dat hij bereid is er voor te sterven?" En in hetzelfde blad klinkt een zekere mate van verachting voor „de Franse middenklasse", die zich tot voorspreekster van een restauratie van de nationale staat zou maken. „Zij roept over de gehele linie op tot een terug keer tot het jaar 1900. Daardoor zijn in de laatste tijd vrijwel alle pogingen tot een nieuwe orde in Europa geremd of verijdeld ge worden", aldus dit blad. Begrip voor de Franse moei lijkheden bestaat over het alge meen waar het de oorlog in Indo- China geldt en de opofferingen, die deze van de Franse natie vraagt. De „Frankfurter Allge- meine Zeitung" sluit zich met kracht aan bij die stemmen in Frankrijk, die voor een terug tocht in Indo-China pleiten. Vele Duitse bladen hebben trouwens in minder hoffelijke bewoordin gen al vaak betoogd, dat de Franse inspanningen daar niets anders zijn dan bij voorbaat ver loren pogingen tot herstel van koloniale verhoudingen. Daarbij heeft zeker ook het sneuvelen in Indo-China van Duitse leden van het vreemdelingenlegioen een rol gespeeld. Het Frankfortse blad komt in zijn beschouwing over Indo-China tot de volgende con clusies: „Men zal in Parijs vijan dig blijven staan tegenover het Europese leger en men zal het Saargebied niet prijsgeven, om dat het ene een pand is tegen een economisch overwicht der Duit sers en het andere het gevaar van een militaire overmacht der Duitsers in zich draagt. Wie Duitse buitenlandse politiek maakt, mag daarom de kaart van Indo-China niet uit de hand leg gen. Hij zou elk streven der Fransen moeten steunen, dat de ze oorlog zo spoedig mogelijk wil beëindigen. De daar geleden ne derlagen zijn ook onze nederla gen, omdat zij een onmiddellijke terugslag hebben op de Franse politiek tegenover ons. Op een Frans verzoek om hulp voor In do-China zal het Westen slechts negatief kunnen reageren. Een opgeven van Frans Azië ten gun ste van Europa en Noord-Afrika zou zeer logisch en voor ons ook zeer sympathiek zijn". Tenslotte klinkt er ook bewondering voor de kunst der Franse diplomatie in de Duitse replieken. Velen kan men horen verzuchten, hoe jam mer het is, dat de Duitse diplo matie niet de kunst verstaat van de diplomatieke bluf, die de laat ste druppels uit de kan weet te halen zonder tenslotte het deksel op de neus te doen vallen. Niet zonder naijver tekent de pers her haaldelijk aan, dat de Fransen er telkens weer in slagen zich tegen, over de politieke druk der Ameri kanen staande te houden. Terwijl sommige politici bij tijd en wijle nog de Franse angst willen be zwaren met de dreiging, dat de Verenigde Staten bereid zullen zijn straks een Duitse bewape ning tegen de Franse zin door te zetten, komt meer en meer twij fel naar voren aan de juistheid van deze verwachting. Het boven geciteerde Frankfortse blad is onlangs in een lange beschou wing tot de slotsom gekomen: „Het is belangrijk voor ons en voor de Amerikanen om te weten, dat vooreerst bij alle politieke op lossingen de Franse opvatting zich eerder zal doen gelden dan die van Duitsland of Amerika". En het meest Fransgezinde blad van de bondsrepubliek, de „Rhei- nische Merkur", heeft daar de op merking aan vastgeknoopt: „Dit is een bittere erkenning, maar het is beter haar ernstig te ne men en er bij een realistische be oordeling der buitenlandse poli tiek van uit te gaan dan haar af te wijzen, daardoor illusies te koesteren en zo een zeker wan- succes voor te bereiden". Daarbij komt de gedachte, dat de Franse diplomatieke netten nog altijd tot Moskou reiken, steeds meer in de Duitse pers naar voren. Tijdens een ledenweekeinde in de volkshogeschool „Olaerts- duyn" te Rockanje heeft de heer R. van de Ploeg, inlichtingen attaché van Zuid-Afrika, een uit eenzetting gegeven over de ver houding tussen blank en zwart in zijn land. De spreker vroeg zich af, waar om de wereld indertijd niet zijn stem heeft verheven tegen Smuts, die in het kleurlingenpro bleem toch een soortgelijke hou ding aannam als Malan nu, ter wijl men nu de kwestie voor de Verenigde Naties wil brengen. Tussen de Bantoe-negers en de Westerse beschaving bestaat geen contact. Onder de negers komen nog rituele moorden voor, niet alleen in de protectoraten, waar zij nog in hun natuurstaat leven, maar zelfs nog in steden als Jo hannesburg. Zelfs is het voorge komen dat een in Oxford gegra dueerde Bantoe wegens zulk een misdrijf ter dood werd veroor deeld. Al sinds de lading van Jan van Riebeeck heeft de tegenstelling blankzwart bestaan, maar het heeft geduurd tot 1912, vóór de scheiding tussen beide bevol kingsgroepen werd vastgelegd in de naturellenlandwet, die in 1936 werd vervangen door een nieuwe wet. De kern van het probleem, zoals het er nu ligt, is de ontwor teling van de Bantoe d)oor de overgang in slechts enkele jaren van het nomadenleven naar de industrie. In het stamverband vond de Bantoe zijn enige be scherming en die bescherming mist hij in de nieuwe omgeving, waar hij een nieuw proletariaat is gaan vormen. Het probleem is nu zó ingewik keld geworden, dat buitenstaan ders zich wel eens afvragen, of er voor de blanke nog wel een toekomst is in Zuid-Afrika. Maar de blanke Afrikaner zelf is ervan overtuigd, dat hij zal blijven in het land waar daar legde spr. de nadruk op de Bantoe pas na hem als immigrant uit het Noor den is binnengekomen. Het gaat er nu om de ontworte ling verder tegen te gaan. Krü- ger heeft zich al tegen immigra tie van Bantoe-arbeiders gekeerd, maar het zijn de Engelsen ge weest, die ze binnenhaalden als goedkope arbeidskrachten, met name voor de goudmijnen. Er is in deze kwestie dan ook een grote tegenstelling tussen Enge land en Zuid-Afrika. Spreker, die opmerkte dat de „apartheidspolitiek" er ook zon der Malan zou zijn, was van me ning dat een opheffing van de barrière tussen blank en zwart onmogelijk is. Het zou de onder gang betekenen van de Westerse beschaving. De enige oplossing zag hij in de verdeling van Afri ka bezuiden de Sahara in „blan ke" en „zwarte" staten, die op den duur in 'n federatie verenigd zouden kunnen worden. De zwar te staten zouden aanvankelijk on der blanke voogdij moeten staan, maar een grote mate van zelfbe stuur moeten krijgen. Aan de randen der „zwarte" gebieden zouden secundaire industrieën moeten worden opgericht, die later ook verder naar het binnen land zouden kunnen doordringen. Op vragen antwoordde de heer Van de Ploeg nog, dat het onder wijs aan de Bantoes één van de voornaamste zorgen is van de Zuid-Afrikaanse regering. Er wordt in de Unie en in het alge meen in Afrika bezuiden de Sa hara per hoofd méér uitgegeven voor onderwijs aan de autochtho- ne bevolking dan waar ook el ders. De scheiding tussen blank en zwart in treinen, op stations e.d. is grotendeels toe te schrij ven aan het hemelsbrede verschil in hygiënische opvattingen. Deze scheiding is in de loop der tijden ontstaan en ook de zwarte partij heeft zich er niet tegen ver zet. Voor de Bantoes, die wel een Westers beschavingspeil hebben bereikt, zit er zeker iets denigre- rends in, maar men kan vbor deze enkelingen toch geen uitzon dering maken. Na een reis van 500 km kwam Prins Bernhard Zaterdag te Vera Cruz aan, waar hij verbleef ten huize van de Mexicaanse presi dent Aleman. De lunch werd ge bruikt te Jalapa, halverwege Mexico-stad en Vera Cruz. De genegenheid voor de Prins bleek onderweg duidelijk. Tot in de kleinste dorpen had de bevol king Nederlandse vlaggen uitge hangen. Voor Maandag stond het be zichtigen van haveninstallaties te Vera Cruz op het program, waarna in hotel Mocambo, 10 km buiten Vera Cruz, een groot nachtbal is gehouden. Hedenmorgen vertrekt de Prins naar het eerste Zuid-Amerikaan se land, Columbia. De prins reist per speciaal K. L. M.-toestel „Schiedam". Hij zal een week in Columbia verblijven. drie centrale Middenstandsbon den, waarin samenwerken de Christelijke Middenstandsbond, de Konl. Ned. Middenstandsbond en de Ned. Kath. Middenstands bond, heeft aan de Tweede Ka mer een adres gezonden met be trekking tot het wetsontwerp, dat een wijziging van de Vesti gingswet Kleinbedrijf 1937 be oogt. Naast de waardering voor de vele verbeteringen, welke het wetsontwerp brengt, hebben de De Amerikaanse republikeinen hebben in de ochtendbladen van Maandag een opvallende adver tentie geplaatst met het doel een uitweg te vinden voor het pro bleem, waarvoor zij zich op de laatste dag vóór de verkiezingen gesteld zien. Eisenhower, de re publikeinse candidaat en Steven son, zijn democratische concur rent, zouden Maandagavond bei den voor het laatst voor de tele visie spreken: eerst Eisenhower, daarna Stevenson en vervolgens weer Eisenhower. De republikei nen wilden voorkomen dat zij die naar de eerste uitzending zouden kijken, ook de tweede, die van Stevenson, zouden zien. In de advertentie wordt gezegd: „Vanavond spreekt Eisenhower voor televisie en radio van 10 tot 10.30. Wij dringen er bij u op aan naar hem te luisteren. Wij stellen u voor, uw toestel om 10.30 uur uit te schakelen en iets voor u zelf te gaan doen. Wek vervol gens uw kinderen, haal hen tijdig naar beneden om te 11 uur te kunnen kijken of luisteren naar ZON op onder MAAN op ondei Nov. 4 7.40 17.07 18.02 11.10 5 7.42 17.05 18.58 12.10 6 7.44 17.03 20.04 12.54 7 7.46 17.01 21.16 13.26 8 7.47 17.00 22.29 13.49 9 7.49 16.58 23.41 14.06 10 7.51 16.56 14.19 medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Dinsdag ochtend tot Dinsdagavond. VEEL BEWOLKING. Aanvankelijk plaatselijk nevel of mist, overigens zwaar be wolkt met enkele opklaringen en op de meeste plaatsen droog weer. Later op de dag weer kans op regen of motregen, vooral in het Westen van het land. Over wegend matige wind tussen N.W. en Z.W. Weinig verandering in temperatuur. WOENSDAG 5 NOVEMBER Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. n.m. 3.32 3.51 4.07 4.26 4.47 5.06 4.57 5.16 De commissie van overleg der Middenstandsbonden in dit adres .j- hi.-jj i j_i }jUn bezwaren naar voren ger bracht tegen bepaalde onderdelen van dit wetsontwerp. Zo achten zij het ongewenst, dat door de uitbreiding van de wer kingssfeer van de wet het unifor me uitvoeringsbeleid, dat tot nu toe bij de minister van Economi sche Zaken heeft gelegen, wordt verbroken. Tegen de uitbreiding als zodanig bestaat geen enkel bezwaar, maar de Middenstands bonden menen, dat voor deze wet t.a.v. alle bedrijven de minister van Economische Zaken primair bevoegd zal moeten blijven en de overige ministers „wie het aan gaat" slechts secundair. Het gaat hier om de interne functionering en gezondmaking van de ondernemingen. Deze ma terie behoort voor alle onderne mingen tot het ressort van de mi nister van Economische Zaken. De bemoeiingen van andere mi nisters raken externe factoren zo als b.v. het bouwvolume of de ver keerstechniek, maar de interne functionering en gezondmaking van de bouwondernemingen en de vervoersondernemingen gaat hun niet rechtstreeks aan, doch is primair een kwestie van Econo. mische Zaken. Aansluitend op dit bezwaar brengen de Middenstandsbonden de wenselijkheid naar voren, dat ook het vervoersbedrijf onder de werkingssfeer van de wet wordt gebracht. Dit is zeer zeker ge wenst en vrij eenvoudig uitvoer baar ten aanzien van die takken van het vervoersbedrijf, welke niet vallen onder de wet autover - voer-goederen of de wet autover- voer-personen. Maar ook ten aanzien van de takken van het vervoersbedrijf die daar wel onder ressorteren is het op grond van principiële over wegingen gewenst, dat zij onder de werkingssfeer van deze wet komen te vallen omdat de tech nische verkeerspolitiek onder minister van Verkeer en Water staat ressorteert, doch de econo mische gezondmaking der ver voersondernemingen één der zor gen moet zijn van de minister van Economische Zaken. Voorts wordt erop aangedron gen, dat showrooms en toonka- mers ook kunnen vallen onder de bepalingen van een Vestigingsbe- sluit, omdat op dit gebied onge wenste practijken bestaan. De adressanten achten voorts afdoende maatregelen tegen dub bele vestiging noodzakelijk. één van de belangrijkste uitzen dingen in de geschiedenis van te levisie en radio". Of het geholpen heeft? De republikeinse candidaat, ge neraal Eisenhower, verklaarde „zeer tevreden" te zijn over het verloop van zijn verkiezingscam pagne. In een korte verklaring voor hij uit Chicago naar New York terugvloog voor de televisie-uit zending, waarvoor hij zou spre ken, beloofde de generaal een 10 punten omvattend „program van vooruitgang" te zullen uitvoeren, als hij de verkiezingen wint. Zijn program omvat: 1. Dienen van alle bevolkings groepen, onafhankelijk van ras. geloof, afkomst en onafhankelijk van de wijze, waarop zij gestemd zouden hebben. 2. Uitbreiding en verbetering van de reeds bestaande sociale voorzieningen. 3. Herstel van integriteit en be kwaamheid van de nationale re gering. 4. Gebruik van alle hulpbron nen der republikeinse regering in de strijd tegen inflatie. 5. Verwijdering van verspilling, ondoelmatigheid en dubbel werk uit de regering en stappen om te komen tot belastingverlaging. 6. Ondersteuning en verster king van de wetten ter bescher ming van de Amerikaanse arbei der. 7. Ondersteuning van program ma's ter bevordering van een ge zonde, bloeiende landbouw, ge baseerd op de huidige wet voor ondersteuning van prijzen van eerste levensbehoeften. 8. Streven naar verwerkelijking van gelijkheid van kansen voor iedere Amerikaan. 9. Verwijdering van ontrouwen uit de regeringsdiensten zonder te vervallen in „heksenjachten of karaktermoorden" 10. Een krachtige,, consequente buitenlandse politiek met als eer ste doel het bereiken van vrede in de wereld voor Amerikanen en alle volken. Voorts herhaalde Eisenhower, dat hij van plan is, indien hij tot president wordt gekozen, naar Korea te reizen om te trachten tot een beëindiging van de strijd aldaar te komen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1