SPORTNIEUWS
Wat voor nut heeft die
hoge snelheid?
I fooc de* I
Een vlotte topper
s
Wat brengt de Radio?
^4^
i
VOETBAL
CONTRACT
MÏJNENVEGERBOUW
GETEKEND
Betrekkelijkheid in de vliegerij
EEN NIEUWE VERKEERS-
FILM OP KOMST
HET KOPEN
NA SLUITINGSTIJD
Japans onderzoekings
vaartuig vermist
Prinses Irene bezoekt
Bijbeltentoonstelling
De taak van de minister
voor publiekrechtelijke
bedrijfsorganisaties
Eric de Noorman in „Het land der duisternis"
f
98cm
TWEEDE KLASSE B.
De Zeeuwse tweede klassers
zijn nog zonder punten. Zondag
echter vallen er in ieder geval 2
punten in Zeeland en wel in de
ontmoeting tussen Terneuzen en
WageningenZwolse Boys; Goes. De Bevelanders bezetten
Sneek—De Volewijckers; GVAV- momenteel de laatste plaats met
Ensch. Boys; Frisia—NEC; DOS- 2 verloren wedstrijden. Eén
WEDSTRIJDPROGRAMMA
voor Zondag 28 September.
EERSTE KLASSE A.
EDO;
cles.
VSVRCH; Ajax—Hera-
EERSTE KLASSE B.
't Gooi Stormvogels; Go
Ahead—Blauw Wit; Haarlem
Elinkwijk; VitesseLeeuwarden;
EnschedeBe Quick; Achilles
Heerenveen.
EERSTE KLASSE C.
Willem II—MVV; SVV—Excel
sior; TheoleEmma; Sittardia
VVV; JulianaLonga; BW
Brabantia; SpartaRBS.
EERSTE KLASSE D.
ADOEindhoven; NAC-Xerxes;
RBCBleijerheide; PSVMau-
rits; NOADTEC; Limburgia
Hermes DVS; FeijenoordDHC.
ZUID L
TWEEDE KLASSE B.
MiddelburgRood Wit (W.)
RACAlliance; Terneuzen
Goes; MOC '39De Baronie;
InternosAxel.
DERDE KLASSE D.
ClingeCorn Boys; Biervliet
Breskens; VlissingenMETO;
ODIODe Zeeuwen; Nieuw-
Borg vlietZeelandia; RKFC
RCS.
VIERDE KLASSE H.
OostburgSluiskil; Koewacht
Hontenisse; Hulst-EMM; PSK
IJzendijke; Aardenburg-Steen.
RES. TWEEDE KLASSE C.
Axel 2—RCS 2; Goes 2—Ter
neuzen 2; De Zeeuwen 2Vlis
singen 2; Corn Boys 2Zeelan
dia 2.
ONDERAFDELING ZEELAND.
ZATERDAGC03IPETITIE.
TWEEDE KLASSE D.
Tern. BoysAZW; Spui-Drie-
we§£jjSVDHoek.
TWEEDE KLASSE E.
AZW 2Tern. Boys 2; Beren-
Zaamslag 2; Driewegen 2Spui
2; Hoek 2—SVD 2,
ZONDAG 28 SEPTEMBER.
EERSTE KLASSE A.
RapenburgCortgene; Krui-
ningenHansw. Boys; Zuiddorpe
Vogelwaarde; 's-H. Arends-
kerkeLuctor.
EERSTE KLASSE B.
Noormannen—Groede; Walche
renHoofdplaat.
RES. EERSTE KLASSE A.
Oostburg 2—Sluiskil 2; Hhlst 2
EMM 2; PSK 2—IJzendijke 2;
Aardenburg 2Steen 2; Terneu
zen 3Hontenisse 2.
RES. EERSTE KLASSE B.
Biervliet 2Breskens 3; Axel
3Clinge 2;.
TWEEDE KLASSE A.
Middelburg 4Biervliet 3; Vlis
singen 4Breskens 4; Zuidzande
Noormannen 2.
TWEEDE KLASSE B.
Goes 4Hulst 3; Graauw
Kwadendamme; Koewacht 2
Hontenisse 3.
DERDE KLASSE A.
RCS 4Aardenburg 3; Walche
ren 2Hoofdplaat 2.
DERDE KLASSE B.
Clinge 3—Rapenburg 2; Vogel
waarde 2Graauw 2; Steen 3
Hulst 4; Corn. Boys 3Terneu
zen 4.
lil het gebouw Torenstraat te
Den Haag, waar de hoofdafdeling
materieel van het ministerie van
Marine is gevestigd, is gisteren
het contract betreffende de bouw
van 32 mijnenvegers voor de
koninklijke marine getekend
door de minister van marine ir.
<3. Slaf enerzijds en door de oud
ste directeur van Wilton-Feijen-
oord, ir. S. van West, anderzijds.
Wilton-Feijenoord fungeert als
hoofdaannemer. De contracten
tussen de hoofdaannemer en de
overige deelnemende werven
werden terstond na de onder
tekening van het hoofdcontract
getekend.
De werven ?ijn: N.V. G. de
Vries Lentsch te Amsterdam; De
Haan Oerlemans te Heusden;
E. J. Smit Zn te Westerbroek
(Hoogezand); N.V. Gebr. Pot te
Bolnes; N.V. Scheepsbouwunie te
Groningen; N.V. Werf Gusto te
Schiedam; J. K. Smit's
Scheepsbouwwerf te Kinderdijk;
L. Smit Zn te Kinderdijk; N.V.
Arnhemse Stoomsleephelling te
Arnhem; Werf „De Noord" te
AlblasserdamVerschure Co's
Scheepswerf en Machinefabriek
te Amsterdam; Scheepswerf De
Groot Van Vliet te Slikkerveer
en de Haarlemse Scheepsbouw
maatschappij te Haarlem.
Na de ondertekening overhan
digde vice-admiraal F. Stam aan
ir. S. van West een cheque ten
bedrage van 10 van de totale
bouwsom, die circa ƒ140.000.000
bedraagt. Van de 32 mijnenvegers
worden er 18 gebouwd voor
Amerikaanse rekening. De ove
rige 14 worden bekostigd uit het
tegenwaardefonds.
plaats daarboven prijkt Terneu
zen, dat de eerste competitiedag
zo'n zware nederlaag in Breda
te slikken kreeg. Ondanks die
smadelijke 71 hebben wij ons
vertrouwen in de rood-zwarten
niet verloren.
Die Zondag in Breda „ging"
het niet en dat komt bij de beste
ploegen voor. Hoewel v. d. Sluis
c.s. niet ongevaarlijk zijn, ver
wachten we toch dat de punten
aan deze kant van de Schelde
blijven.
Ook Middelburg maakt een
goede kans het tot een overwin
ning te brengen tegen Rood Wit,
dat haar eerste wedstrijd speelt
in het nieuwe seizoen.
Voor Axel daarentegen is de
kans op succes al heel gering.
De oranjehemden trekken naar
Etten om er in het hol van de
leeuw, kampioen Internos, partij
te geven.
Bij RACAlliance en MOC
De Baronie zijn de bezoekende
clubs favoriet.
DERDE KÊASSE D.
Het programma, dat hier wordt
afgewerkt, brengt interessante
wedstrijden. Daar is in de eerste
plaats BiervlietBreskens. De
semi-plaatselijke ontmoeting is
voor de Bressiaanders een steeds
lastig te omzeilen klip geweest
en dat zal ook nu wel het geval
zijn. Ook de Vlissingse clubs
Vlissingen en De Zeeuwen zullen
op hun tellen moeten passen, wil
len ze geen punt kwijt raken aan
Meto of ODIO.
Te Clinge is Corn. Boys te gast
en er mag daar een gelijkopgaan-
de strijd worden Verwacht.
Zeelandia bracht het tegen
ODIO tot een verdienstelijk ge
lijk spel en nu de groen-zwarte
Middelburgers tegen N. Borg-
vliet uitkomen, zou een overwin
ning der bezoekers niet tot de
onmogelijkheden behoren.
RKFC kan het tegen RCS tot
een kleine overwinning brengen.
VIERDE KLASSE H.
Sluiskil bevindt zich in een
nieuwe omgeving en we zijn be
nieuwd, hoe ver ze het hier zal
schoppen. Tegen Oostburg moe
ten de Oost Zeeuws Vlamingen
een vlotte start kunnen nemen.
Hontenisse maakt het niet on
gevaarlijke uitstapje naar Koe
wacht. Van Hijfte's mannen zul
len alles moeten geven om op de
punten beslag te leggen. Hulst
krijgt minder moeilijkheden en
zal het tegen EMM zeker tot een
overwinning brengen.
Voor PSK belooft het weer een
zwaar jaar te worden om uit de
buurt van de onderste plaats te
blijven. Tegen IJzendijke mag
dan ook zeker geen misstap wor
den gemaakt, want zo'n neder
laag tegen een andere zwakke
broeder ligt dubbel zwaar op de
maag. Aardenburg en Steen
zullen elkaar weinig toegeven.
Wellicht blijft de thuisclub met
een kleine zege de baas.
ZATERDAGVOETBAL.
TWEEDE KLASSE D.
De Tern. Boys mogen met AZ
VV niet te veel moeite hebben.
Anders wordt het voor Spui, dat
met Driewegen meer last zal
hebben, al zullen de punten uit
eindelijk wel op Spui blijven.
Hoek steekt de Schelde over om
er in Driewegen SVD te ontmoe
ten. Met een puntendeling zullen
de bezoekers zeker tevreden zijn.
Snelheid is alleszins nog een
begrip met een relatieve waarde.
Dat hebben wij weer ervaren op
de grote Farnborough-parade,
waar de gehele West-Europese
luchtvaartwereld zijn jaarlijks
rendez-vous hièld.
De show van dit jaar stond in
het teken van de hoge en zeer
hoge snelheden: Er zou voor het
eerst een vlucht door de geluids
barrière worden vertoond; een
sensatie, welke duizenden ge
trokken heeft naar deze anders
niet zo levendige vliegwei, doch
die de gespannen verwachtingen
niet heeft kunnen bevredigen.
De knal is immers uitgebleven
en dat verschijnsel is verklaard,
doordat het vliegtuig juist even
onder de geluidssnelheid moet
zijn gebleven. De vliegende drie
hoeken die luisteren naar de
soortnaam van „Delta" naar de
Griekse letter d, welke de drie-
hoeksvorm heeft hebben ons
een beeld in de toekomst ge
geven. Zo zal het vliegtuig er
over een jaar of twintig uitzien.
De snelheden, welke deze toe
stellen bereiken, zijn indrukwek
kend.
De geluidsbarrière is echter
allang geen obstakel meer; men
is thans geconfronteerd met ge
heel nieuwe moeilijkheden. Nu
men al zover boven die eens cri-
tisch geachte snelheidsgrens is
uitgekomen, krijgen wij het pro
bleem van het smelten van het
metaal door de uitzonderlijk hoge
wrijvingscoëfficient. Om dit
nieuwe euvel op te vangen, is
een koelinstallatie in het toch al
zo minuscule vliegtuigje nodig,
welke practisch geen ruimte
meer toestaat aan de bestuurder.
HOE HOUDT HIJ HET UIT?
Wil men nog sneller, dan wordt
het vraagstuk van de bescher
ming van de mens werkelijk
acuut. Tot nog toe heeft hij het
juist kunnen uithouden, dank zij
vernuftige harnassen en veilig
heidsinstrumenten, die de taak
van een bewusteloze bestuurder
kunnen overnemen. Doch voor
een ieder is het duidelijk, dat
deze fantastische snelheden geen
practische waarde hebben. Ook
voor de mens is een langzaam
ontwikkelingsproces nodig om
hem te doen aanpassen in de
nieuwe wereld van de hoge snel
heid. Het zal vele jaren duren,
alvorens men deze nieuwe snel
heden een bruikbare toepassing
zal kunnen geven. De straal
motor heeft reeds een zeker ge
woonterecht verworven, doch
voor het normale luchtverkeer is
zij nog te duur, al vliegen thans
de Britten er mede (de Cornet)
op enkele van hun snelle, inter
continentale verbindingen.
Hiermede is de mens als reizi
ger op een snelheid van circa
900 kilometer per uur gekomen.
Dat is al een heel ding, doch men
kan gerust zijn; de eerste reeks
van jaren zal het werkelijk niet
sneller gaan en die „laborato
rium-snelheden", welke thans op
13 kilometer hoogte bereikt wor
den, zijn voor onze generatie niet
meer bestemd. Daaraan moet
zeker nog een kwart eeuw ge
dokterd worden.
Op 1 October treden te New
York 800 nieuwe politieagenten
in dienst, speciaal om het aan
tal aanrandingen en andere
misdaden te verminderen.
De filmotheek van het ver
bond voor Veilig Verkeer zal
binnenkort worden verrijkt met
een nieuwe verkeersfnrn van
grote instructieve waarde.
Gcede voorlichtingsfijrns op
verkeersgebied zijn hier Ie lan
de schaars, evenals trouwens in
het buitenland. Daarom is het
van bijzondere betekenis, dat de
firma Verkade te Zaandam een
belangrijk bedrag beschikbaar
heeft gesteld voor het vervaar
digen van een film, 'tvaarin
speciaal de regels van voorrang
naar voren worden gebracht,
een materie waaromtrent voor
lichting iedere dag broodnodig
blijkt.
De vervaardiging is opgedra
gen aan Mirror-film te Amster
dam, welke indertijd ook de be
kende jeugdverkeersfilm „Twee
jongens en een auto" heeft ge
produceerd in opdracht van de
firma Jamin te Rotterdam.
Dat het bedrijfsleven zich in
toenemende mate voor de vei
ligheid van het verkeer interes
seert, blijkt uit deze steun aan
het werk van het verbond voor
Veilig Verkeer, dat hierdoor in
staat wordt gesteld zijn zo be
langrijke sociale taak naar de
eisen des tijds te vervuiléh.
herens, die aan het geheel een
aardig cachet geven. De voor
panden van de topper sluiten van
voren tegen elkaar, niet over el
kaar. Men kan het jasje zonder
sluiting dragen, maar ook de ori
ginele sluiting gebruiken als op
de afbeeding. Op ieder voorpand
een gesp, verbonden door een
klein ceintuurtje. Hierdoor wordt
voorkomen, dat het jasje steeds
openwaait:
De topper kan gemaakt wor
den van een effen stof, maar ook
van een aardige geruite stof.
Wanneer men geruite stof ge
bruikt, dient men natuurlijk
rekening te houden met het aan
sluiten van de ruiten op de naden
en kan men zich niet houden aan
gespen. Men dient het patroon
op ware grootte op het patroon
papier over te nemen. Ook alle
aanwijzingen nauwkeurig over
brengen. Vervolgens het patroon
op de stof leggen en goed vast
spelden. Denkt u er aan, dat
alles glad zit. Alle onderdelen
moeten geknipt worden met een
extra naad van ongeveer 2 cm.
U sluit de figuurnaden in het
voorpand. Schouder en zijnaden
sluiten. Hierbij moet de rug
schouder ter breedte van de
voorschouder worden ingehou
den. Denkt u er om alles steeds
even te passen, alvorens verder
te gaan.
Men kan dan nog eventuele
kleine wijzigingen aanbrengen.
Nu kunen de zakken worden op
gestikt.
De naden van de mouwen
sluiten. De mouwen worden naad
op naad ingezet, waarbij de
de hieronder gegeven hoeveelheid mouwkop iets ingehouden wordt,
stof, daar deze gegeven is voor .Daarna mouwen afwerken.
OOK IN WARFFUM
STRAFBAAR.
Enige tijd geleden bepaalde
de gemeenteraad van 's-Herto-
genbosch, dat ook de koper,
wanneer deze na sluitingstijd in
een winkel goederen betrekt,
strafbaar zal werden gesteld.
De vroede vaderen van Den
Het korte jasje heeft de laatste
jaren veel populariteit verwor
ven. Overal ziet men de zeiljop-
pers, windjacks, de ski-jacks,
Alaskajacks en wat al niet meer
dragen. Het is de grote mode
geworden en dit heeft zijn reden.
Vooral de tegenwoordige jeugd
wenst zich over het algemeen
sportief te kleden. Het accent is
verlegd naar de sport in de mode,
althans voor een groot deel en
met dit deel beogen wij de dage
lijkse kleding. Dat het inslaan
van deze richting niet heeft na
effen stof.
WERKWIJZE.
Deel A voorpand.
Deel B mouw.
Deel C achterpand.
Deel D zak.
Deel E beleg.
De benodigde hoeveelheid stof
voor 98 centimeter bovenwijdte
bedraagt ongeveer 2,10 m van
140 cm breed. Tevens twee grote
Van het korte ceintuurtje is
geen patroontje gegeven, aange
zien dit geheel afhankelijk is van
de breedte van de gekochte ges
pen en de plaats waar men deze
op de voorpanden wenst te plaat
sen. Het maken van zo'n cein
tuurtje is echter zo eenvoudig,
dat wij wel vertrouwen, dat onze
lezeressen dit zelf kunnen.
Voorts werken wij het jasje
overal keurig af en persen het
daarna luchtig op.
deze n;eu- j gelaten ook invloed op de mode
ouderen te doen gelden, is
wel gebleken. Men verwondert
zich tegenwoordig niet meer
we verordening een unicum in
Nederland was.
Thans blijkt evenwel, dat d
gemeenteraad van Warffum over, wanneer een oudere dame
er
reeds in 1925 een dergeijke be
paling heeft ingesteld. Volgens
deze bepaling is het het publiek
verboden op de dagen en uren,
waarop de winkels gesleten die
nen te zijn, waren in deze in
richtingen in ontvangst te ne
men.
Het 200 ton metende Japanse
Gnderzciekings vaartuig „Kaitt
Maroe", dat was uitgezonden
oin een vulkanische rif ten Z
van Japan te onderzoeken wordt
vermist.
Men vreest dat het schip, dat
31 perscnen aan boord had,
door een reusachtige golf na een
vulkaanuitbarsting is over
spoeld en gezonken.
De Amerikaanse luchtmacht
is verzocht te helpen bij het
zoeken naar het vaartuig.
Vijf Japanse vaartuigen waren
genoodzaakt zich haastig weg
te spoeden van het rif toen zich
een uitbarsting voordeed.
'Zij keerden naderhand terug
om te zoeken naar olievlekken
of wrakstukken die een aanwij
zing zouden kunnen geven om
trent het lot van de Kaito Ma-
roe. Zij hebben echter geen
spoor gevonden.
ook met een sportief kort jasje
loopt. Natuurlijk wordt het
sportieve bij kleding voor oude
ren wel iets meer naar de ach
tergrond geschoven. Hier tracht
men een combinatie te vinden
van vlot en toch gekleed. Hieruit
zijn als het ware de toppers ge
boren, de korte jasjes, die toch
afkleden.
Wij willen onze lezeressen hier
bij een origineel model van zo'n
topper bieden met een uitgesla
gen patroon.
Deze topper heeft een vrij grote
kraag, welke zowel plat als met
omgeslagen punten (zie afbeel
ding) gedragen kan worden.
Door het omslaan van de pun
ten ontstaan als kraag twee
Vrijdagmorgen omstreeks 10
uur heeft prinses Irene een on
officieel bezoek gebracht aan
de bijbeltentoonstelling, die deze
week wordt gehouden in de St.
Joriskerk te Amersfoort.
De prinses, die in gezelschap
was van haar klassegenootjes
van het lyceum te Soestdijk,
maakte onder leiding van ds
Visser, één van de inrichters
van de expositie, een rondwan
deling langs de diverse stands.
Het bezoek duurde ruim 1 uur,
waarna de prinses en haar ge
zelschap weer per auto naar
Soestdijk vertrokken.
Het Kon. Besluit van 25 Sep
tember 1952 no 23 geeft een na
dere omschrijving voor de taak
van de minister voor publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie,
de heer A. C. de Bruijn.
Dit besluit bepaalt, dat -tot
de taak van de minister be
hoort de zorg voor de bevorde
ring van de totstandkoming van
bedrijfslichamen, als bedoeld in
de wet op de bedrijfsorganisatie,
met name productschappen,
hoofdbedrijfschappen en be
drijfschappen. Die taak omvat
tevens de zorg voor de aange
legenheden betreffende de sa
menstelling en inrichting van
deze lichamen.
Daarnaast is de minister voor
publiekrechtelijke bedrijf sorga-
nisati-e belast met de zorg voor
de bevordering van de produc
tiviteit in het gehele Nederland
se bedrijfsleven. Tenslotte be
hoort tot de taak van genoemde
minister dc zorg vcor de be
zitsvorming.
Naast bovengenoemde taken
zal de minister voor publiek
rechtelijke bedrijfsorganisaties
in overleg met zijn ambtgenoot
van economische zaken een
deel van de bemoeiingen met
concrete kartelvraagstukken op
zich nemen.
li,--»-!»»-»»'»
<5 >,0. j
MNKMMi
BOVENv/
ZONDAG 28 SEPT.
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws;
8.18 Gram.; 8.35 Orgel; 8.58
Sport; 9.00 Causerie; 9.10 Ork.;
9.45 Causerie; 10.00 Amuse
mentsmuziek; 10.30 Causerie;
11.00 Gram.; 11.30 Cabaret;
12.00 Sport; 12.30 Voor de he
ren; 12.40 Ensemble; 13.00 Nws.;
13.05 Gram.; 13.10 Causerie;
13.20 Gev. muziek; 13.55 Boek
bespreking; 14.15 Orkest; 15.25
Film; 15.40 Lichte muziek;
16.00 Amusementsmuziek; 16.30
Sport; 17.00 Amu^ementsmuz,;
17.30 Voor de jeugd; 17.50 Sport;
18.15 Nieuws; 18.30 Kerkdienst'
19.00 Voor de jeugd; 19.35 Ra
dio-catechisatie; 20.00 Nieuws;
20.05 Operettemuziek; 21.05
Hoorspel; 21.40 Orgel; 22.00 Ca
baret; 22.30 Kwartet; 23.00 Nws.;
23.15 Reportage; 23.25 Gram.
HILVERSUM II: 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30
Nieuws; 9.45 Gram.; 10.00 Cau
serie; 10.30 Kerkdienst; 12.00
Gew. muziek; 12.15 Apologie;
12.35 Gram.; 12.40 Lichte muz.;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws;
13.10 Lunchconcert; 13.40 Boek
bespreking; 13.55 Gram.; 14.00
Voor de jeugd; 14.30 Bijeen
komst f g.v. 4e eeuwfeest van
het heilige afsterven van Sint
Franciscus Xaverius; 16.00 Gr.;
16.10 Causerie; 16.15 Sport;
16.30 Vespers; 17.00 Kerkdienst;
18.30 Gram.; 19.15 Kwartet;
19.30 Causerie; 19.45 Nieuws;
20.00 Gram.20.25 De gewone
138. Behoedzaam
zoekt de Noorman zijn
weg door de gangen,
terwijl hij nu en dan
een teken op de wand
maakt om zijn weg
terug te vinden.
„Nu gaan we zeker
een manier zoeken om
de hoofdpoort te be
reiken?" zegt Orm
mistroostig, wanneer
zij aan de voet van
een lange trap ko
men. „Ach, ach dat
ik op een treurige
manier aan mijn ein
de moet komen."
Maar Eric zegt rus
tig, dat hij hem moet
volgen. „Dit is de
zelfde trap waarlangs ik de oude
Axai naar omlaag zag komen",
zegt hij nadenkend.
„Haar dochter moet hier ook
gevangen zitten in de Verboden
Stad. Ik zou graag weten waar
men de Koningin van het Verbond
der Dolken heeft opgesloten
„Wel ja. We kunnen die twee
dingen tegelijk doen," steunt de
roerganger balorig. „Het geeft
toch niets op welke manier we
doodgaan
Op hetzelfde ogenblik trekt Eric
hem snel achteruit, terwijl hij een
snelle blik om een hoek werpt.
„Daar zit een groep wachters..."
mompelt hij. -
Orm wil zich zwetend van schrik
uit de voeten maken, maar de
Noorman vertrouwt op hun ver
momming en geeft hem een teken
om mee te gaan. Een ogenblik
later treedt hij kalm op de wach
ters toe, op de voet gevolgd door
de klappertandende roerganger.
„Gegroet kameraden," roept hij
de wachters toe. „Is de Noorse
hond al gevangen? Mijn makker
en ik zijn uitgezonden om aan de
jacht mee te doen."
De Beer-krijgers werpen de
nieuw aangekomenen een argwa
nende blik toe. Dan haalt de aan
voerder minachtend de schouders
op. „Nog geen spoor van de
schurk te zien," verklaart hij on
verschillig. „Hij houdt zich na
tuurlijk ergens verborgen. Volgens
mij is die Noorman een lafaard."
„Dat is mannentaal," knikt de
Noorman, zonder een spier te ver
trekken. „Een lafaard die zich
angstig verstopt. Zo denk ik er
ook over. Maar de aanvoercfers
schijnen grote angst voor hem te
koesteren."
Een ogenblik vernauwen zich
zijn ogen zich. „Ik hoorde zelfs,
dat zij de jonge Koningin van het
Verbond der Dolken uit de Stad
hebben gebracht, uit vrees dat die
vervloekte Noorse hond haar zal
trachten te bevrijden. Zijn die ge
ruchten ook tot U doorgedrongen,
kameraad. Of bevindt zij zich nog
op de plaats waar ze altijd gevan
gen wordt gehouden
Hij heeft gehoopt, dat de man
zal antwoorden en hem argeloos
de plaats zal noemen waar de Ko
ningin verborgen zitDoch in-
plaats daarvan glijdt er een trek
van argwaan over het gezicht van
de krijgsknecht en met een ruk
vliegt diens hand naar zijn zwaard
man; 20.30 Gev. programma;
22.35 Actualiteiten; 22.45 Gebed;
23.00 Nieuws; 23.15 Gram.
BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.;
12.30 Weerbericht; 12.34 Gev.
muziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Gev.
muziek; 13.30 Vcor de soldaten;
14.00 Gram.; 16.00 Sport; 16.45
Orkest; 17.00 Gr.; 17.45 Sport;
17.50 Gram.; 18.30 Causerie;
19.00 Nieuws; 19.30 Gev. progr.
21.30, Gfem.22.00 Nieuws; 22.15
Verzoekprogramma; 23.00 Nws.;
23.05 Dansmuziek.
MAANDAG 29 SEPT.
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.18 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18
Gram.; 9.00 Hoorspel; 9.15 Gr.;
9.35 Waterstanden; 10.00 Cau
serie; 10.05 Morgenwijding; 10.20
Gram.; 10.30 Voordracht; 10.50
Voor de zieken; 11.40 Piano;
12.00 Gram.; 12.30 Mededelin
gen; 12.38 Gram.; 13.00 Nieuws;
13.15 Commentaar; 13.20 Orgel;
13.55 Voor de middenstand;
14.00 Voor de vrouw; 14.15 Pia
no; 14.45 Gram.; 14.55 Hoorsp.;
16.00 Orkest; 16.45 Voor de kin
deren; 17.15 Gram.; 17.50 Com
mentaar; 18.00 Nieuws; 18.15
Lichte muziek; 18.30 Overzicht,
18.45 Voor de jeugd; 19.45 Re
geringsuitzending; 20.00 Nieuws;
20.05 Cabaret; 20.35 Aetherfo-
rum; 21.10 Gram.; 21.20 Orkest;
22.05 Klankbeeld; 22.35 Gram.;
22.45 Causerie; 23.00 Nieuws;
23.15 Esperanto; 23.20 Orgel;
23.45 Gram.
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.15 Gymnastiek; 7.30 Gram.;
7.45 Een woord voor de dag;
8.00 Nieuws; 8.10 Sport; 8.23
Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30
Voor de vrouw; 9.35 Gram.;
10.00 Orgel; 10.30 Morgendienst,
11.00 Piano; 11.30 Gram.; 12.30
Mededelingen; 12.33 Orgel; 13.00
Nieuws; 13.15 Lichte muziek;
13.45 Gram.; 14.00 Schoolradio;
14.35 Gram.; 14.45 Voor de huis
vrouw; 15.15 Gr.; 15.30 Piano;
16.00 Lezing; 16.30 Gram.; 17.00
Voor de jeugd; 17.15 Banjo-mu-
ziek; 17.45 Regeringsuitzending;
18.00 Gram.; 18.15 Spoijt; 18.25
Causerie; 18.30 Gram.; 19.00
Nieuws; 19.10 Gram.; 19.15 Cau
serie; 19.30 Gram.; 19.40 Radio
krant; 20.00 Gram.; 20.15 En
semble; 20.45 Causerie; 21.00
Kamermuziek; 21.30 Gram.;
21.50 Causerie; 22.00 Orkest;
22.45 Gebed; 23.00 Nieuws; 23.15
Gram.
BRUSSEL VI.: 12.00 Gram.;
12.30 Weerbericht; 12.42 Gram.;
12.50 Koersen; 13.00 Nieuws;
13.15 Gram.; 14.00 Orkest; 14.35
Gram.; 16.00 Piano; 16.35 Gr.;
17.00 Nws.; 17.10 Amusements
muziek; 18.00 Franse les; 18.15
Gram.; 18.25 Causerie; 18.30
Voor de soldaten; 19.00 Nieuws;
19.40 Gram.; 20.00 Orkest; 21.55
Koor; 22.00 Nieuws; 22.15 Or
gel; 23.00 Nieuws.