Minister Wemmers opent vierde IX.S.Y. JEUK' u:i j. V,a\n\en De verkeerde vrouw «•euflsicte AVRO-ACTIE-COMITE Algehele nationalisatie ïn Oost-Duitsland voorbereid!? WRtO&L VARKENSPEST RECHTSZAKEN Luchtvaart in dienst van de mensheid Jan Kelder wen zijn weddenschap Communistische demonstraties in Berlijn TERNEUZEN. Incident aan zönegrens AXEL. SLUISKIL. echte kauu>g°m VLISSINGEN. Oorspronkelijke roman door Maart je Zeldenrijk ZUIDZANDE. ZAAMSLAG. De minister van verkeer en waterstaat, de heer H. H. Wem mers, heeft Zaterdagmiddag de vierde internationale 'jlucht- vaartshow Ypenburg geopend. „Het is voor mij een groot ge noegen en een voorrecht deze vierde I.L.S.Y. te mogen ope nen", aldus de minister. „De vierde I.L.S.Y.". Het komt mij voor, dat dit feit de organi satoren tot voldoening mag stemmen. Want hoe gevarieerd de hedendaagse luchtvaart ook is, ieder jaar opnieuw het pu bliek een boeiend programma voor te zetten, is zeker geen een voudige taak. Wanneer ik het programma bezie, dan ben ik er van over tuigd, dat ook deze vierde Ilsy een succes moet worden. Gaarne wil ik dan ook een woord van hulde brengen aan de organisatoren en al degenen, die aan de voorbereiding hebben bijgedragen, want zij zijn er in geslaagd het Nederlandse pu bliek waarlijk een staalkaart voor te leggen van alle activi teiten in de luchtvaart, zowel de Nederlandse als de interna tionale. Dat vele daarvan in het mi litaire vlak liggen, is een teken des tijds. Mogen de imposante en formidabele onderdelen van deze show op dit gebied het pu bliek een goede indruk geven van dat waartoe een gezamen lijke krachtsinspanning voor in ternationale defensie in staat is. Ik twijfel er niet aan dat het Nederlandse publiek diep in zich de noodzaak daarvan on derkent. Een woord van dank ook voor de ruime buitenlandse deelneming op dit gebied is stellig op zijn plaats. Wanneer echter dit militaire vertoon een machtige en diepe indruk zal maken en niet zal nalaten scherper te doen beseffen de rol, die ook ons land in dat verband moet spelen, dan geloof ik toch, dat een anders geaarde belang stelling van het Nederlandse pu bliek zal uitgaan naar de beel den, die uit de burgerluchtvaart zullen worden gegeven. In die nummers immers zal de grootse taak van de luchtvaart blijken ten dienste van de mensheid. Tot bescherming van de ont wikkeling daarvan is echter een sterke militaire luchtvaart nood zakelijk. Het is daarom goed, dat in deze vierde Ilsy beide grote aspecten van de lucht vaart in een juiste verhouding naar voren worden gebracht. Wanneer men het Nederlandse publiek dieper zal doordringen van het nut van de burger-lucht vaart en van de noodzaak van de militaire luchtvaart en het volk een nieuwe impuls zal geven aan de luchtvaart in al zijn geledin gen nieuwe krachten te geven, dan meen ik, dat deze show aan zijn doel zal hebben beantwoord." Met deze woorden verklaarde de minister de Ilsy voor geopend. DE VIERDE I.L.S.Y. De verrichtingen op de eerste dag van de vierde internationale luchtvaartshow te Ypenburg, de I.L.S.Y., zijn door een record-aan tal bezoekers gevolgd. Het maken van schattingen is een riskant vak, maar van de zijde van het organisatiecomité hield men er rekening mede dat veel meer dan vijftigduizend personen zich bin nen de omheining van het vlieg veld bevonden. Het was er prop vol. Om vijf minuten vóór half drie landde een „Dakota" van de Ame rikaanse luchtmacht met gene raal Lauris Norstad, opperbevel hebber der Navo-luchtstrijdkrach- ten in Europa aan boord. Een half uur later zetten de bestuur ders van de twee Sikorsky S-55 hefschroefvliegtuigen hun toe stellen aan de grond. Men zag het de vliegers niet aan dat ze juist het laatste stuk van de tocht van Amerika naar het vaste land van Europa achter zich hadden. Het programma nam een aan vang en gedurende de volgende drie en een half uur heeft de lucht gedaverd van de overschie tende toestellen. Het heeft weinig zin alle ruim dertig programma punten de revue te laten passe ren: de mensen op het v.eld (ook minister-president dr W. Drees was aanwezig en de regenbui deerde hem niet) en de duizenden er buiten hebben met open mond naar de elf Nederlandse parachu tespringers staan kijken toen zij boven Ypenburg uit een K.L.M.- „Dakota" sprongen. Eén der pa rachutisten gaf over de radio een beschrijving van hetgeen hij daar boven al dalende ondervond. De vier „Skyblazers" hebben wederom ontegenzeggelijk de meeste bewondering afgedwon gen door hun wijze van vliegen. Zij zijn, daarover zijn deskundi gen en leek het eens, de beste ter wereld. TWEE PERSONEN ONWEL GEWORDEN EN OVERLEDEN. In de reizigerstunnel van het centraal station is Zaterdagmid dag omstreeks 5 uur de 70-jarige L. P., woonachtig te Baarn, plot seling onwel geworden en ter plaatse overleden. Een uur later trof de 50-jarige Amsterdammer L. O., die op de fiets in de Van Baerlestraat reed, hetzelfde lot. Ook hij werd onwel en overleed onmiddellijk, ver moedelijk tengevolge van een hartverlamming. Niet krabben. De helder vloeibare D.D.D. kal- meert de jeuk in enkele seconden, doodt de ziektekiemen en ge neest tot dieD in de huidporiën. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN In Berlijn zijn Zondag commu nistische demonstraties gehou den. Oorspronkelijk hadden de communisten het plan 1.000 werkloze jongeren in een park in de Britse sector te verzamelen. Er kwamen er echter veel minder en naar Reuter meldt waren er meer anti-communisten dan com munisten. Velen van hen droegen zwarte hemden. De politie liet slechts personen toe met West- berlijnse papieren. Zij had zich op omvangrijke ongeregeldheden voorbereid. Een honderdtal jonge communisten, die een optocht wilden houden, werd met gummi knuppels uiteengedreven. Op een andere plaats werden strijdliede ren aangeheven. In het geheel zijn 19 jongeren gearresteerd. 65 Jaar getrouwd. In de le Verbindingstraat wap perden Zaterdag van vele wonin gen de vlaggen. Het was die dag n.l. 65 jaar geleden, dat schipper Dobbelaar en zijn vrouw het hu welijksbootje waren binnenge stapt. Het jubilerende paar was op deze feestdag danig in de bloeme tjes gezet. Er was ook veel be langstelling, zowel uit de binnen- schipperij als van landrotten. Schipper Dobbelaar die 55 jaar als zelfstandig schipper heeft ge varen, geniet reeds sinds 14 jaar een welverdiende rust. Het echt paar is nog kras en gezond. En voor Dobbelaar was het een straf heel die lange dag binnenshuis te moeten blijven. Want er gaat geen dag voorbij, of hij maakt een paar keer zijn wandeling langs de haven, omdat zijn hart nog altijd warm klopt voor de scheepvaart, Hoofd Chr. kleuterschool. Met gelijktijdig eervol ontslag aan mej. J. Dootjes is met ingang van 1 September a.s. benoemd tot hoofd van de Chr. kleuterschool te Terneuzen mej. A. Abrahamse aldaar. Geslaagd. Bij te Middelburg gehouden examens slaagde voor het prak- tijkdiploma boekhouden onze stadgenoot de heer G. Grusé de Grave. Bij het dezer dagen te Rotter dam gehouden examen voor tex- tielwarenkennis, verkoopkunde en etaleren slaagde onze stadge noot de heer J. M. J. Harpe. van topzwaarte vertoonde, maar hoe het zij, toen het genoemde kruisingspunt was bereikt, kap seisde de goudgele lading en wel zodanig dat nagenoeg de gehele straat daar ter plaatse versperd was. Onze immer actieve rijkspolitie was ook in dit geval weer op haar post. In minder dan geen tijd vvas het drukke verkeer „om gelegd" en zo werd voorkomen, dat men gedurende ruim ander half uur nog meer last en wel licht ongelukken op andere ver keerspunten in onze gemeente zou hebben veroorzaakt. Jeugdwedstrijd „G-O.A." Een interessante viswedstrijd was Zaterdagnamiddag georga niseerd door de Axelse visclub „Geduld overwint alles" voor de adspirant-leden. Een dertigtal leden van de jon ge generatie waren op het appèl verschenen en in twee groepen verdeeld, n.l. groep I van 6 tot en met 11 jaar en groep II van 11 tot en met 15 jaar. Het spectaculaire element dat voetbalwedstrijden of rijwiel- koersen kenmerkt, ontbreekt bij hem namens de Koninklijke Ne derlandse brandweervereniging bij de reeds vroeger ontvangen onderscheiding de gesp aan te bieden voor zijn 40 jaren trouwe dienst en de wijze waarop hij de belangen van de brandweer heeft behartigd. Spr. bracht ook de dank over van het gemeentebe stuur. Het Sluiskilse corps staat bij de gemeentelijke autoriteiten hoog aangeschreven. Wat in de Sluiskilse brandweer tot stand is gekomen, valt terug te brengen naar de leiding, want in de man- schapperi van uw corps herkent men uw eigen geest, aldus bur gemeester Teilegen. Vervolgens was het woord aan de commandant der Terneuzense brandweer, de heer Van Strien, die namens Zijn corps hulde bracht bij dit zeldzame jubileum. Het is niet alleen met zijn toewij ding voor de brandweer dat de jubilaris zoveel tot stand heeft gebracht, maar hij wist ook met zijn tijd mee te gaan, aangezien iedere verandering of moderni sering in de brandweer hem be kend was. De heer Vermeulen is met zijn manschappen dan ook een geduchte mededinger in de deze liefhebberij ten enenmale, i wedstrijden. Dat hij nu nog maar de ambitie is er niet mindersteeds verdienstelijk werk ver- om. Klokke 6 uur werd de wed- richt, moge blijken uit het feit strijd beëindigd en geen der jon-1 dat hij momenteel instructeur is gens, die allen in hun polo'tje aan van de bedrijfsbrandweer der co de waterkant stonden of zaten, had zich door de regenbuien uit het veld laten slaan en voor de „Paolo Soprani", i betoonde ijver verdienden zij dan ook allen het'cijfer 10. ontving groot aantal sym pathiebetuigingen. Het actiecomité van Avro-leden heeft zulk een overstelpend aan tal adhaesiebetuigingen ontvan gen, dat het voor het comité on doenlijk is al deze bewijzen van steun en sympathie behoorlijk te beantwoorden, zo deelde de voor zitter van dit comité, de heer A. Buys, mede. Het comité heeft thans circulaires ontworpen, wel ke aan hen, die van hun sympa thie deden blijken, worden toe gezonden. Velen in den lande hebben zich reeds beschikbaar gesteld voor de vorming van ge westelijke comité's van actie, waarvan men de organisatie bin nenkort ter hand hoopt te nemen, aldus de heer Ruys. De trompetist van de Ram blers, Jan Kelder, die de vorige week uit Hilversum startte om op de fiets in 5 dagen tijds naar München te rijden, heeft zijn weddenschap gewonnen. Prompt op tijd arriveerde hij op de afge sproken plaats om de overige leden van het orkest, die de reis per trein hadden gemaakt, te ontmoeten. De 850 km, die hij zonder enige training heeft moe ten afleggen, zaten hem overi gens wel in de benen en ook op een plaats, die hoger ligt. Volgens vluchtelingen uit Oost- Duitsland bereidt de Oostduitse (communistische) S.E.D. een al gehele nationalisatie voor van handel, industrie, landbouw, ker kelijke bezittingen en gezond heidsdienst, een en ander volgens de beginselen van de „volksde mocratie". Op de boeren zou men bijvoor beeld druk gaan uitoefenen door te verklaren, dat hun land niet goed bewerkt wordt, zodat ont eigening gerechtvaardigd zou zijn en het land overgedragen zou kunnen worden aan collec tieve groepen. Dit zelfde stelsel zou ook ten aanzien van kerke lijke landerijen worden toege past. Een andere methode tegen par ticuliere boeren zou er uit be staan de leveringsplicht te ver hogen en credieten te weigeren. De bedrijven zouden gedwongen worden zich aan te sluiten bij een combinatie in handen van de staat. Zij zouden dan regerings orders moeten uitvoeren tegen vastgestelde prijzen. De detailhandel zou volgens i het plan ook in staatshanden overgaan. Men zou beginnen slechts aan staatsbedrijven goederen te leve ren, zodat de particuliere zaken gedwongen zouden worden als agenten voor de staat op te tre den. De sociale verzekering zou slechts voor staatsziekenhuis werken. Geen fondsen zouden be schikbaar komen voor confessio nele ziekenhuizen. „Verpleegin richtingen" zouden de kerkelijke gezondheidsdiensten vervangen Bovenstaande is nog niet van officiële zijde bevestigd doch in Westelijke kringen verwacht men steeds verder gaande maatrege len tegen het particuliere bezit Men acht het bestaan van het vermelde plan dan ook niet uit gesloten. Volgens radio-Berlijn heeft een detachement van de Oostduitse volkspolitie Zaterdag, onder bevel van een Russische kolonel, bij Ratheburg (Mecklenburg) een strook van de Westelijke zone bezet. Een Britse officier heeft bij de Russische kolonel hierte gen geprotesteerd. Naar wij vernemen heeft „Pao lo Soprani" zich aangesloten bij de Koninklijke Ned. Bond van Accordeon- en mondaccordeon- verenigingen. De muzikale prestaties van de ze vereniging vertoonden de laat ste jaren een opgaande lijn. In het winterseizoen en bij diverse gelegenheden wordt vaak om medewerking gevraagd, waaruit waardering blijkt voor de presta ties van Paolo Soprani". Door de aansluiting bij de landelijke bond kan de vereniging nu deel nemen aan concoursen. Wij zien dan ook met belangstelling de resultaten tegemoet. Verkeersproblemen en -obstakels. De drukke tijd op de Sassing nadert weer. Nog slechts enkele weken en dan zullen de schepen met kostbare ladingen vlas zich weer rijen en vermenigvuldigen. Dan wordt het Sassingse haven tje gedurende enige maanden te klein. Reeds nu openbaren zich hier van de voortekenen. In de tijd van de aanvoer van het vlas is de transportdrukte op de Sassing enorm. De rijkspolitie moet er dan gedurig aan te pas komen en de grote vrachtauto's met hun huizenhoge ladingen vlas, die vaak in breedte de voorgeschre ven normen overschrijden, wor den indien zp er al te imposant uitzien aan een nauwkeurige me ting onderworpen. Alles heeft nu eenmaal zijn grenzen en de vei ligheid op de weg wordt door de overtreders maar al te gemakke lijk over het hoofd gezien. In de ze „spertijden" van het vlastrans port is de te smalle en van ge brekkige rijwielpaden voorziene rijksweg SassingAxel beter gezegd de Buthdijk niet langer een rustige wandelweg. Er is dan „uitkijken" geblazen. Zo passeerde Zaterdag juist op de middag een met pl.m. 10 ton vlas geladen auto-transport van de fa Gebr. De Waele uit Koe wacht de bochtige Weststraat om op de „beruchte" verkeerskrui- sing WeststraatKerkdreef Oranjestraat, de bekende zwen king te nemen. Het is ons niet bekend, of de geweldige wagen vracht reeds tevoren tekenen Anders was het echter gesteld met de visvangst. Heel wat jon gens hadden een mooi aantal vis sen verschalkt, bij de meesten bleef het echter maar bij „beet", zodat zij des avonds platzak naar het clublokaal „De Witte Leeuw" terugkeerden, waar de prijzen werden uitgereikt. De uitslag: Groep I: 1. Frits Bricquet 45 p.; 2. A. de Kort 21 p.; 3. G. Borgt 19 p.; 4. C. Vermeulen 6 p.; 5. M. v. Alten 5 p.; 6. J. v. Langevelde 2 p. en 7. en 8. J. de Feijter en P. Seghers 1 p. Groep II: 1. W. Scheele 18 p.; 2. P. Hanse 14 p.; 3. A. de Feijter 11 p.; 4. C. Tieleman 8 p. en 5. J. Florissen 5 p. De prijzen bestonden alle uit voor de hengelsport onmisbare zaken en de overgelukkige prijs winnaars namen met stralende gezichten de hengels, vistuigen, etc. in ontvangst. Onverdeeld was de vreugde, want ook de minder fortuinlijken en nieuwelingen werden met aar dige prijzen bedacht en de wed strijd-leiding bestaande uit de he ren A. van Riel Sr en E. van Rijn verdient zeker een woord van lof. Op 30 Augustus a.s. zullen de ouderen hun vaardigheid in een wedstrijd tonen. Brandweercommandant gehuldigd. Vrijdagavond vond in het gym nastieklokaal van de openbare school de huldiging plaats van de commandant der Sluiskilse brandweer, de heer C. H. A. Ver meulen, in verband met zijn 40- jarig jubileum. De manschappen hadden gezorgd voor een ver sierd zaaltje, dat reeds bij het binnentreden een feestelijke stemming schiep. Onder commando van de heer C. Smies stonden de manschap pen in een halve cirkel met hun jubilerende commandant in het midden opgesteld, toen de burge meester van Terneuzen als hoofd van de brandweer de jubilaris huldigde. De burgervader sprak de hoop uit, dat de heer Vermeu len in de volle kracht van zijn werkzaamheden het corps en daarmee de gemeenschap nog lang zal mogen dienen. Het was de burgemeester een vreugde kesfabriek. Óndanks zijn 65 jaar heeft de heer Vermeulen nog een cursus medegemaakt in Barne- veld, waardoor hij nu hoofdin structeur is voor de burgerbe scherming en d&instructeurs zijn kennis overdraagt. De heer Van Strien besloot met de wens dat de brandweer nog geruime tijd van zijn diensten gebruik zou mogen maken" en dat zij zoals al tijd schouder aan schouder zou den staan om de moeilijkheden te overwinnen. Na dit officiële gedeelte nam men plaats achter de keurig ver zorgde tafels voor een heildronk op de jubilerende commandant. Bij deze huldiging, die zoveel mo gelijk in eigen kring werd gehou den, merkten wij verder nog op de oud-commandant de heer Lambrechtsen van Ritthem; de brandmeesters Simons en De Vin en de commandanten der be drijfsbrandweer van Cokes en l'Azote, de heren Van der Hooft en De Roos. Fraaie manden bloe men van de Terneuzense brand weer en van de cokesfabriek, be nevens een heerlijk rokertje van de l'Azote vertolkten de erkente lijkheid voor het werk, dat de heer Vermeulen in zijn 40-jarige staat van dienst had gepresteerd. Het viel de jubilaris niet gemak kelijk zijn dank in woorden uit te drukken. Hij noemde de brand weer een stuk van zijn leven. Hij dankte voor de medewerking, die hij altijd heeft ondervonden bij de gemeente-autoriteiten, de oud commandant en de tegenwoordi ge commandant en hij hoopte dat dit steeds zo zou blijven. De pres taties van zijn corps moet men niet toeschrijven aan zijn per soon, maar men moet hierin zien de prestaties van het ganse corps dank zij een prachtige samen werking van laag tot hoog. „Mo ge deze samenwerking blijven be staan, ook wanneer ik te zijner tijd afscheid zal moeten nemen", zo besloot de heer Vermeulen. Nog geruime tijd bleef men gezellig bijeen, waarbij vooral de heren C. Dubbelman en P. de Witte op een komische manier afwisseling brachten in de oude brandweerverhalen, die de revue passeerden. Verkeersongeluk. Zondagnamiddag te kwart vóór 7 reed de 39-jarige ongehuwde Belgische motorrijder G. D. A. Colpaert uit Kalken op zijn „Gi- let"-motorrijwiel in de richting Sas van Gent, toen hij tussen de brug en Strodorpe, door tot nu toe onbekende oorzaak, plotseling kwam te vallen en daarbij drie maal over de kop sloeg. Met een schedelbasisfractuur werd het slachtoffer in zeer zorg wekkende toestand naar het zie kenhuis alhier vervoerd. Het Tweede Kamerlid de heer Kikkert (C.H.) heeft aan de mi nister van Landbouw de volgen de vragen gesteld: 1. Is het de minister bekend, dat zich in verschillende streken van ons land, met name op de zandgebieden, varkenspest voor doet? 2. Is het de minister bekend dat, wanneer deze ziekte één der dieren aantast, de gehele var kensstapel op het besmette be drijf moet worden afgeslacht? 3. Is het juist, dat voor deze afgeslachte dieren geen vergoe ding wordt gegeven? 4. Is de minister niet van oor deel, dat het gewenst moet wor den geacht èn om een doelmatige bestrijding van deze ziekte èn om de gedupeerden tegemoet te komen, dat een schadeloosstel ling wordt gegeven? 5. Is de minister bereid om op korte termijn maatregelen te nemen, waardoor aan genoemde wensen wordt tegemoet ge komen? 59) Nadruk verboden. Ja, ongetwijfeld had hij vroe ger ook van Ida -gehouden. Na tuurlijk. Maar de echte liefde was het niet geweest. Die was ontstaan, nadat hij Bep voor de eerste maal in Wassenaar had ontmoet. Toen, op die tocht in de auto naar Leiden, waar ze hem gevraagd had een oogje te hou den op haar broer. Omdat ze die van Waesdorp niet vertrouwde. Die eerste handdruk in de auto en daarna, gedurende de verdere studiejaren, de veelvuldige be zoeken in Wassenaar. Als hij met Gerard aan kwam rijden en Bep zat voor het raam, zag hij haar opleven, als ze ontdekt had, dat hij, Jan, er ook was. Dan warén er prettige uurtjes, dan werd er gemusiceerd of ging men naar Leiden of Den Haag. En in de zomer, als het warm was, naar het strand om te zwemmen. En langzamerhand was er een diepe genegenheid ontstaan tussen bei den. Echter had nooit een van beiden gesproken over liefde. Met geen woord. Jan voelde zich gelukkig in haar nabijheid en langzamerhand had hij gevoeld, dat ze hem ook graag mocht. Maar hij wilde vóór alles inge nieur worden. En daarna de uit vinding voltooien, die hem in zijn kop speelde. Dan pas de vrouw Nu was ze de zijne en werd zijn geluk verduisterd door twee be moeials, die het in hun hoofd ge zet hadden op te komen voor de verdrukte onschuld. Krankzin nig! Had hij ooit Ida zijn woord gegeven? Nu ja, toen hij zeven tien was, had hij wel gezinspeeld op een later huwelijk, maar, wat drommel, je was hier toch niet in Amerika. En over trouwen was nooit definitief gesproken. Nee, Ida was uit zijn leven ver dwenen. Een aardig meisje, maar ze paste niet meer in zijn levén. Jammer voor haar, maar ze had een aardige toet en kon ongetwij feld aan iedere vinger tien vrijers krijgen. Temeer nog, omdat vader Meijer er warmpjes bij zat en Ida enig kind was. En buiten sloeg de torenklok drie uur, toen Jan Reising in slaap viel. De twee broeders hielden woord. Toen na drie dagen taal noch teken van Jan werd verno men, stapten ze 's avonds na het werk weer in het Fordje en reden de Beemster uit. Twee uur later arriveerden ze aan de villa in Wassenaar. Ze zetten de wagen voor het hek, stegen uit en lie pen het brede pad op naar de voordeur. De bediende, die opendeed, herkende hen nog van de feest avond, maar hij liet dit niet mer ken. Alleen was hij wat beleefder dan gewoonlijk. Het waren ten slotte de broers van ingenieur Reising en hoewel de ingenieur toen niet bepaald vrolijk keek, toen hij zijn broers op de feest avond ontmoette, wilde hij toch voorzichtig zijn en vroeg op vor rtlelijke toon, wat de heren wens en. De „heren" zeiden bij monde van Kor, döt ze graag) juffrouw Van der Ham enkele ogenblikken wilden spreken, als dat mogelijk was. Bep van der Ham keek vreemd op, toen de bediende zei, dat de twee broers van ingenieur Rei sing er waren om haar te spre ken. Ze begaf zich echter naar het vertrek, dat bestemd was voor het bezoek en toen ze bin nen kwam, stonden de bezoekers meteen op. Bep lachte en stak haar hand uit. y men ic -- „Dat zijn Kor en Gerrit Rei- sing, niet?" De mannen drukten de hand en begon wat houterig. „We vin- Nog volop werk bij „De Schelde". Alle bedrijfsafdelingen van de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen zijn, blijkens het jaarverslag, dat zal worden uitgebracht in de verga dering van aandeelhouders van 11 Augustus a.s. in 1951 behoor lijk van werk voorzien geweest. Vertragingen in de materiaal voorziening hebben echter een storende invloed gehad op de pro ductie. Twee schepen werden ge bouwd en opgeleverd voor reke ning van de Argentijnse rege ring. Ze zijn speciaal ingericht voor emigrantenvervoer. De mo dernisering van het scheepsbouw bedrijf vond gestadige voortgang. In de fabriek te Dordrecht werd de touwen aan de voorzijde los te maken. Doordat het vlas begon te schuiven ging de wagen aan de voorzijde omhoog, waardoor Bak ker zijn evenwicht verloor en ach terover op de grond viel en be wusteloos bleef liggen. Dokter Hartman, die ijlings ont boden werd, constateerde dat de ongelukkige een hersenschudding had opgelopen benevens enige verwondingen in het gelaat. Na ter plaatse voorlopig ver bonden te zijn vervoerde dokter Hartman Bakker, die 41 jaar is en vader van 5 kinderen, naar zijn woning te Poonhaven. Autobotsing. Op het kruispunt Potjes deed zich Vrijdagavond omstreeks half zeven een botsing voor tussen 2 personen-auto's, welke uit de richting Nieuwvliet en Cadzand kwamen. Beide wagens reden in een sloot en werden ernstig be schadigd. De inzittenden liepen slechts enkele lichte verwondin gen op. RECHTBANK MIDDELBURG. Dronken autobestuurders. De Middelburgse rechtbank heeft enkele bestuurders van mo torrijtuigen, die „onder invloed" waren geweest, tot zware straf fen veroordeeld. De verzekeringsagent J. H. was nabij Souburg met zijn auto uit een bocht van de weg gevlo gen en over de kop geslagen. Hij werd bij verstek conform de eis veroordeeld tot twee weken ge vangenisstraf met ontzegging van de bevoegdheid om motorrij tuigen te besturen voor de tijd van zes maanden. Eenzelfde straf werd opgelegd aan de veehandelaar L. A. v. d. H. uit St. Laureijns (B.). De handelaar A. D. uit Boek- houte zag zich veroordeeld tot één week met twee maanden ont zegging. Tenslotte kreeg de landbou wer A. L. B. uit Aardenburg 100 boete subs. 30 dagen hech tenis en bovendien vier maanden ontzegging. Autodief kreeg een jaar. De rechtbank veroordeelde verder de 22-jarige fabrieksar beider H. J. W. te Axel tot een jaar gevangenisstraf, door te brengen in een jeugdgevangenis, wegens diefstal bij herhaling van auto's, waarmee de beklaagde daarna plezierritjes ging maken. POLITIERECHTER TE MIDDELBURG. Smokkel-affaires berecht. Voor de economische politie rechter te Middelburg hebben enige bewoners van Zeeuws- Vlaanderen terechtgestaan we gens medeplichtigheid aan boter smokkel. Deze frauduleuse uit voer geschiedde via een boerderij dicht bij de grens, waar de boter eerst werd opgeslagen. Tijdens „het nachtelijk duister" zorgden de dragers dan voor het transport naar de andere zijde van de grens. De voornaamste verdachte was de 51-jarige koopman A. Th. te Nieuw-Namen, thans gedeti neerd. Hij legde een bekentenis af en gaf toe, dat hij E. J. van W„ landbouwer in de Prosperpolder, bereid had gevonden zijn land- bouwschuur beschikbaar te stel len voor de opslag van boter. Meer dan 2000 kg was er ver voerd. Midden Juli hadden de kommiezen de hand gelegd op deze zaak. De officier van justitie eigte te gen Th. drie maanden gevange nisstraf en een boete van 5000 subs. 2 maanden. Het vonnis van de politierech ter luidde drie weken met af trek, benevens 2000 boete subs. 3 maanden. Een verbeurd ver klaarde bestelauto wordt aan Th. teruggegeven. De landbouwer E. J. van W. werd veroordeeld tot drie weken gevangenisstraf en C. Th., een zoon van de eerste verdachte, kreeg eveneens drie weken, na dat de officier 6 weken had ge- eist. Voorts stond terecht de chauf feur J. B. te St. Laureijns, die getracht had 45 kg boter naar België te smokkelen. Hij werd veroordeeld tot twee weken ge vangenisstraf. De Aardenburgse winkelier M. de B., die hem de boter had ge leverd, zag zich veroordeeld tot twee weken voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar, benevens 100 boete subs, 20 dagen hech tenis. Ook kalveren-smokkel. den het heel prettig, dat u zich voor het eerst na de oorlog weer onze namen nog herinnert. Ja, wij zijn het inderdaad. En het spijt ons, dat we u op dit late uur nog lastig moeten vallen." Bep ging zitten in een der stoe len en wuifde met haar hand. ,,Het hindert niet. Zegt u maar, wat de reden van uw bezoek is." Kor schraapte even zijn keel en wist niet de juiste woorden te vinden, zodat Gerrit het woord nam. „Juffrouw, u weet, dat wij vo rige week op de feestavond kwa- Welke juffrouw Van der Ham men, weliswaar waren we niet wenst u te spreken?" O ja, dacht Kor, er zijn meer dochters. De voornaam was hem ontschoten, maar hij antwoordde „We bedoelen de verloofde van Jan, onze broer." De bediende was even in twee strijd. Het was bijna negen uur en dit tijdstip was nu niet be paald bestemd voor het afleggen van bezoeken. Maar het feit, dat het broers waren van de inge nieur, gaf de doorslag en de be zoekers werden binnengelaten. uitgenodigd, maar we waren ook niet van plan geweest om op het feest te komen. Ik zeg het mis schien een beetje gebrekkig, maar we kunnen nu eenmaal be ter met de spa overweg dan met onze mond. We moesten die avond Jan hebben, maar hij was niet thuis en zodoende kwamen we hier. Is het U toen niet opge vallen, dat wij opeens spoorloos verdwenen waren?" (Wordt vervolgd.) begonnen met het fabriceren van vliegtuigen. Eind 1951 waren 4.603 perso nen in dienst van de maatschap pij. Het financieel resultaat over 1951 wordt bevredigend ge noemd. Een onveranderd divi dend van 6 pet kan worden voor gesteld. Het winstsaldo steeg van ƒ750.000 tot ƒ900.000. Het resultaat over 1952 wordt met vertrouwen tegemoet gezien. Voor de meeste fabrieksafdelin- gen is nog volop werk. De mate riaalschaarste begint minder nij pend te worden. Bedrijfsongeval Bij het in de schuur rijden van een met vlas geladen wagen had Zaterdagvoormiddag op de hof stede van de landbouwer P. van de Ree in de Groote Huissens- polder een ongeluk plaats. Toen het bleek, dat de wagen te hoog geladen was, klom de arbeider J. Bakker Pzn bovenop de lading om De 26-jarige landbouwer L. V. te Watervliet (B.) had in de win ter van 1951'52 verscheidene malen kalveren naar België ge smokkeld. De politierechter leg de hem deswege twee maanden voorwaardelijk op met een proef tijd van 2 jaar. Zijn vader, de landbouwer F. V. te IJzendijke, die zijn bedrijf beschikbaar had gesteld voor de ze smokkelzaak, werd veroor deeld tot twee maanden voor waardelijk met 3 jaar proeftijd, benevens 1000 boete subs, twee maanden. De veevervoerders J. P. te Bier vliet en J. D. te Breskens hadden de kalveren uit Rotterdam naar de grens vervoerd en werden veroordeeld tot 150 boete subs. 20 dagen. Vestigingswet. De kleermaker J. de R. te Ter neuzen oefende een kleermakers- bdrijf uit zonder de daarvoor ver eiste vergunning. Dit kostte hem 10 boete of vier dagen hechte nis. De winkelier P. v. d. M„ even eens te Terneuzen, stond terecht voor eenzelfde overtreding. Hij werd veroordeeld tot 25 boete of tien dagen hechtenis.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 2