Minister Wemmers opent
vierde IX.S.Y.
JEUK'
u:i j.
V,a\n\en
De verkeerde vrouw
«•euflsicte
AVRO-ACTIE-COMITE
Algehele nationalisatie
ïn Oost-Duitsland voorbereid!?
WRtO&L
VARKENSPEST
RECHTSZAKEN
Luchtvaart in dienst van de mensheid
Jan Kelder
wen zijn weddenschap
Communistische
demonstraties in Berlijn
TERNEUZEN.
Incident aan zönegrens
AXEL.
SLUISKIL.
echte kauu>g°m
VLISSINGEN.
Oorspronkelijke roman
door Maart je Zeldenrijk
ZUIDZANDE.
ZAAMSLAG.
De minister van verkeer en
waterstaat, de heer H. H. Wem
mers, heeft Zaterdagmiddag de
vierde internationale 'jlucht-
vaartshow Ypenburg geopend.
„Het is voor mij een groot ge
noegen en een voorrecht deze
vierde I.L.S.Y. te mogen ope
nen", aldus de minister.
„De vierde I.L.S.Y.". Het komt
mij voor, dat dit feit de organi
satoren tot voldoening mag
stemmen. Want hoe gevarieerd
de hedendaagse luchtvaart ook
is, ieder jaar opnieuw het pu
bliek een boeiend programma
voor te zetten, is zeker geen een
voudige taak.
Wanneer ik het programma
bezie, dan ben ik er van over
tuigd, dat ook deze vierde Ilsy
een succes moet worden.
Gaarne wil ik dan ook een
woord van hulde brengen aan
de organisatoren en al degenen,
die aan de voorbereiding hebben
bijgedragen, want zij zijn er in
geslaagd het Nederlandse pu
bliek waarlijk een staalkaart
voor te leggen van alle activi
teiten in de luchtvaart, zowel
de Nederlandse als de interna
tionale.
Dat vele daarvan in het mi
litaire vlak liggen, is een teken
des tijds. Mogen de imposante
en formidabele onderdelen van
deze show op dit gebied het pu
bliek een goede indruk geven
van dat waartoe een gezamen
lijke krachtsinspanning voor in
ternationale defensie in staat
is. Ik twijfel er niet aan dat het
Nederlandse publiek diep in
zich de noodzaak daarvan on
derkent. Een woord van dank
ook voor de ruime buitenlandse
deelneming op dit gebied is
stellig op zijn plaats. Wanneer
echter dit militaire vertoon een
machtige en diepe indruk zal
maken en niet zal nalaten
scherper te doen beseffen de rol,
die ook ons land in dat verband
moet spelen, dan geloof ik toch,
dat een anders geaarde belang
stelling van het Nederlandse pu
bliek zal uitgaan naar de beel
den, die uit de burgerluchtvaart
zullen worden gegeven. In die
nummers immers zal de grootse
taak van de luchtvaart blijken
ten dienste van de mensheid.
Tot bescherming van de ont
wikkeling daarvan is echter een
sterke militaire luchtvaart nood
zakelijk. Het is daarom goed,
dat in deze vierde Ilsy beide
grote aspecten van de lucht
vaart in een juiste verhouding
naar voren worden gebracht.
Wanneer men het Nederlandse
publiek dieper zal doordringen
van het nut van de burger-lucht
vaart en van de noodzaak van de
militaire luchtvaart en het volk
een nieuwe impuls zal geven aan
de luchtvaart in al zijn geledin
gen nieuwe krachten te geven,
dan meen ik, dat deze show aan
zijn doel zal hebben beantwoord."
Met deze woorden verklaarde
de minister de Ilsy voor geopend.
DE VIERDE I.L.S.Y.
De verrichtingen op de eerste
dag van de vierde internationale
luchtvaartshow te Ypenburg, de
I.L.S.Y., zijn door een record-aan
tal bezoekers gevolgd. Het maken
van schattingen is een riskant
vak, maar van de zijde van het
organisatiecomité hield men er
rekening mede dat veel meer dan
vijftigduizend personen zich bin
nen de omheining van het vlieg
veld bevonden. Het was er prop
vol.
Om vijf minuten vóór half drie
landde een „Dakota" van de Ame
rikaanse luchtmacht met gene
raal Lauris Norstad, opperbevel
hebber der Navo-luchtstrijdkrach-
ten in Europa aan boord. Een
half uur later zetten de bestuur
ders van de twee Sikorsky S-55
hefschroefvliegtuigen hun toe
stellen aan de grond. Men zag het
de vliegers niet aan dat ze juist
het laatste stuk van de tocht van
Amerika naar het vaste land van
Europa achter zich hadden.
Het programma nam een aan
vang en gedurende de volgende
drie en een half uur heeft de
lucht gedaverd van de overschie
tende toestellen. Het heeft weinig
zin alle ruim dertig programma
punten de revue te laten passe
ren: de mensen op het v.eld (ook
minister-president dr W. Drees
was aanwezig en de regenbui
deerde hem niet) en de duizenden
er buiten hebben met open mond
naar de elf Nederlandse parachu
tespringers staan kijken toen zij
boven Ypenburg uit een K.L.M.-
„Dakota" sprongen. Eén der pa
rachutisten gaf over de radio een
beschrijving van hetgeen hij daar
boven al dalende ondervond.
De vier „Skyblazers" hebben
wederom ontegenzeggelijk de
meeste bewondering afgedwon
gen door hun wijze van vliegen.
Zij zijn, daarover zijn deskundi
gen en leek het eens, de beste ter
wereld.
TWEE PERSONEN ONWEL
GEWORDEN EN OVERLEDEN.
In de reizigerstunnel van het
centraal station is Zaterdagmid
dag omstreeks 5 uur de 70-jarige
L. P., woonachtig te Baarn, plot
seling onwel geworden en ter
plaatse overleden.
Een uur later trof de 50-jarige
Amsterdammer L. O., die op de
fiets in de Van Baerlestraat reed,
hetzelfde lot. Ook hij werd onwel
en overleed onmiddellijk, ver
moedelijk tengevolge van een
hartverlamming.
Niet krabben. De helder
vloeibare D.D.D. kal-
meert de jeuk in enkele
seconden, doodt de ziektekiemen en ge
neest tot dieD in de huidporiën.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
In Berlijn zijn Zondag commu
nistische demonstraties gehou
den. Oorspronkelijk hadden de
communisten het plan 1.000
werkloze jongeren in een park in
de Britse sector te verzamelen.
Er kwamen er echter veel minder
en naar Reuter meldt waren er
meer anti-communisten dan com
munisten. Velen van hen droegen
zwarte hemden. De politie liet
slechts personen toe met West-
berlijnse papieren. Zij had zich
op omvangrijke ongeregeldheden
voorbereid. Een honderdtal jonge
communisten, die een optocht
wilden houden, werd met gummi
knuppels uiteengedreven. Op een
andere plaats werden strijdliede
ren aangeheven. In het geheel
zijn 19 jongeren gearresteerd.
65 Jaar getrouwd.
In de le Verbindingstraat wap
perden Zaterdag van vele wonin
gen de vlaggen. Het was die dag
n.l. 65 jaar geleden, dat schipper
Dobbelaar en zijn vrouw het hu
welijksbootje waren binnenge
stapt.
Het jubilerende paar was op
deze feestdag danig in de bloeme
tjes gezet. Er was ook veel be
langstelling, zowel uit de binnen-
schipperij als van landrotten.
Schipper Dobbelaar die 55 jaar
als zelfstandig schipper heeft ge
varen, geniet reeds sinds 14 jaar
een welverdiende rust. Het echt
paar is nog kras en gezond. En
voor Dobbelaar was het een straf
heel die lange dag binnenshuis te
moeten blijven. Want er gaat
geen dag voorbij, of hij maakt
een paar keer zijn wandeling
langs de haven, omdat zijn hart
nog altijd warm klopt voor de
scheepvaart,
Hoofd Chr. kleuterschool.
Met gelijktijdig eervol ontslag
aan mej. J. Dootjes is met ingang
van 1 September a.s. benoemd tot
hoofd van de Chr. kleuterschool
te Terneuzen mej. A. Abrahamse
aldaar.
Geslaagd.
Bij te Middelburg gehouden
examens slaagde voor het prak-
tijkdiploma boekhouden onze
stadgenoot de heer G. Grusé de
Grave.
Bij het dezer dagen te Rotter
dam gehouden examen voor tex-
tielwarenkennis, verkoopkunde
en etaleren slaagde onze stadge
noot de heer J. M. J. Harpe.
van topzwaarte vertoonde, maar
hoe het zij, toen het genoemde
kruisingspunt was bereikt, kap
seisde de goudgele lading en wel
zodanig dat nagenoeg de gehele
straat daar ter plaatse versperd
was.
Onze immer actieve rijkspolitie
was ook in dit geval weer op
haar post. In minder dan geen
tijd vvas het drukke verkeer „om
gelegd" en zo werd voorkomen,
dat men gedurende ruim ander
half uur nog meer last en wel
licht ongelukken op andere ver
keerspunten in onze gemeente
zou hebben veroorzaakt.
Jeugdwedstrijd „G-O.A."
Een interessante viswedstrijd
was Zaterdagnamiddag georga
niseerd door de Axelse visclub
„Geduld overwint alles" voor de
adspirant-leden.
Een dertigtal leden van de jon
ge generatie waren op het appèl
verschenen en in twee groepen
verdeeld, n.l. groep I van 6 tot en
met 11 jaar en groep II van 11
tot en met 15 jaar.
Het spectaculaire element dat
voetbalwedstrijden of rijwiel-
koersen kenmerkt, ontbreekt bij
hem namens de Koninklijke Ne
derlandse brandweervereniging
bij de reeds vroeger ontvangen
onderscheiding de gesp aan te
bieden voor zijn 40 jaren trouwe
dienst en de wijze waarop hij de
belangen van de brandweer heeft
behartigd. Spr. bracht ook de
dank over van het gemeentebe
stuur. Het Sluiskilse corps staat
bij de gemeentelijke autoriteiten
hoog aangeschreven. Wat in de
Sluiskilse brandweer tot stand is
gekomen, valt terug te brengen
naar de leiding, want in de man-
schapperi van uw corps herkent
men uw eigen geest, aldus bur
gemeester Teilegen.
Vervolgens was het woord aan
de commandant der Terneuzense
brandweer, de heer Van Strien,
die namens Zijn corps hulde
bracht bij dit zeldzame jubileum.
Het is niet alleen met zijn toewij
ding voor de brandweer dat de
jubilaris zoveel tot stand heeft
gebracht, maar hij wist ook met
zijn tijd mee te gaan, aangezien
iedere verandering of moderni
sering in de brandweer hem be
kend was. De heer Vermeulen is
met zijn manschappen dan ook
een geduchte mededinger in de
deze liefhebberij ten enenmale, i wedstrijden. Dat hij nu nog
maar de ambitie is er niet mindersteeds verdienstelijk werk ver-
om. Klokke 6 uur werd de wed- richt, moge blijken uit het feit
strijd beëindigd en geen der jon-1 dat hij momenteel instructeur is
gens, die allen in hun polo'tje aan van de bedrijfsbrandweer der co
de waterkant stonden of zaten,
had zich door de regenbuien uit
het veld laten slaan en voor de
„Paolo Soprani", i betoonde ijver verdienden zij dan
ook allen het'cijfer 10.
ontving groot aantal sym
pathiebetuigingen.
Het actiecomité van Avro-leden
heeft zulk een overstelpend aan
tal adhaesiebetuigingen ontvan
gen, dat het voor het comité on
doenlijk is al deze bewijzen van
steun en sympathie behoorlijk te
beantwoorden, zo deelde de voor
zitter van dit comité, de heer A.
Buys, mede. Het comité heeft
thans circulaires ontworpen, wel
ke aan hen, die van hun sympa
thie deden blijken, worden toe
gezonden. Velen in den lande
hebben zich reeds beschikbaar
gesteld voor de vorming van ge
westelijke comité's van actie,
waarvan men de organisatie bin
nenkort ter hand hoopt te nemen,
aldus de heer Ruys.
De trompetist van de Ram
blers, Jan Kelder, die de vorige
week uit Hilversum startte om op
de fiets in 5 dagen tijds naar
München te rijden, heeft zijn
weddenschap gewonnen. Prompt
op tijd arriveerde hij op de afge
sproken plaats om de overige
leden van het orkest, die de reis
per trein hadden gemaakt, te
ontmoeten. De 850 km, die hij
zonder enige training heeft moe
ten afleggen, zaten hem overi
gens wel in de benen en ook op
een plaats, die hoger ligt.
Volgens vluchtelingen uit Oost-
Duitsland bereidt de Oostduitse
(communistische) S.E.D. een al
gehele nationalisatie voor van
handel, industrie, landbouw, ker
kelijke bezittingen en gezond
heidsdienst, een en ander volgens
de beginselen van de „volksde
mocratie".
Op de boeren zou men bijvoor
beeld druk gaan uitoefenen door
te verklaren, dat hun land niet
goed bewerkt wordt, zodat ont
eigening gerechtvaardigd zou
zijn en het land overgedragen
zou kunnen worden aan collec
tieve groepen. Dit zelfde stelsel
zou ook ten aanzien van kerke
lijke landerijen worden toege
past.
Een andere methode tegen par
ticuliere boeren zou er uit be
staan de leveringsplicht te ver
hogen en credieten te weigeren.
De bedrijven zouden gedwongen
worden zich aan te sluiten bij
een combinatie in handen van de
staat. Zij zouden dan regerings
orders moeten uitvoeren tegen
vastgestelde prijzen.
De detailhandel zou volgens i
het plan ook in staatshanden
overgaan.
Men zou beginnen slechts aan
staatsbedrijven goederen te leve
ren, zodat de particuliere zaken
gedwongen zouden worden als
agenten voor de staat op te tre
den. De sociale verzekering zou
slechts voor staatsziekenhuis
werken. Geen fondsen zouden be
schikbaar komen voor confessio
nele ziekenhuizen. „Verpleegin
richtingen" zouden de kerkelijke
gezondheidsdiensten vervangen
Bovenstaande is nog niet van
officiële zijde bevestigd doch in
Westelijke kringen verwacht men
steeds verder gaande maatrege
len tegen het particuliere bezit
Men acht het bestaan van het
vermelde plan dan ook niet uit
gesloten.
Volgens radio-Berlijn heeft een
detachement van de Oostduitse
volkspolitie Zaterdag, onder bevel
van een Russische kolonel, bij
Ratheburg (Mecklenburg) een
strook van de Westelijke zone
bezet. Een Britse officier heeft
bij de Russische kolonel hierte
gen geprotesteerd.
Naar wij vernemen heeft „Pao
lo Soprani" zich aangesloten bij
de Koninklijke Ned. Bond van
Accordeon- en mondaccordeon-
verenigingen.
De muzikale prestaties van de
ze vereniging vertoonden de laat
ste jaren een opgaande lijn. In
het winterseizoen en bij diverse
gelegenheden wordt vaak om
medewerking gevraagd, waaruit
waardering blijkt voor de presta
ties van Paolo Soprani". Door
de aansluiting bij de landelijke
bond kan de vereniging nu deel
nemen aan concoursen. Wij zien
dan ook met belangstelling de
resultaten tegemoet.
Verkeersproblemen en -obstakels.
De drukke tijd op de Sassing
nadert weer. Nog slechts enkele
weken en dan zullen de schepen
met kostbare ladingen vlas zich
weer rijen en vermenigvuldigen.
Dan wordt het Sassingse haven
tje gedurende enige maanden te
klein.
Reeds nu openbaren zich hier
van de voortekenen. In de tijd
van de aanvoer van het vlas is de
transportdrukte op de Sassing
enorm. De rijkspolitie moet er
dan gedurig aan te pas komen
en de grote vrachtauto's met hun
huizenhoge ladingen vlas, die
vaak in breedte de voorgeschre
ven normen overschrijden, wor
den indien zp er al te imposant
uitzien aan een nauwkeurige me
ting onderworpen. Alles heeft nu
eenmaal zijn grenzen en de vei
ligheid op de weg wordt door de
overtreders maar al te gemakke
lijk over het hoofd gezien. In de
ze „spertijden" van het vlastrans
port is de te smalle en van ge
brekkige rijwielpaden voorziene
rijksweg SassingAxel beter
gezegd de Buthdijk niet langer
een rustige wandelweg. Er is dan
„uitkijken" geblazen.
Zo passeerde Zaterdag juist op
de middag een met pl.m. 10 ton
vlas geladen auto-transport van
de fa Gebr. De Waele uit Koe
wacht de bochtige Weststraat om
op de „beruchte" verkeerskrui-
sing WeststraatKerkdreef
Oranjestraat, de bekende zwen
king te nemen. Het is ons niet
bekend, of de geweldige wagen
vracht reeds tevoren tekenen
Anders was het echter gesteld
met de visvangst. Heel wat jon
gens hadden een mooi aantal vis
sen verschalkt, bij de meesten
bleef het echter maar bij „beet",
zodat zij des avonds platzak naar
het clublokaal „De Witte Leeuw"
terugkeerden, waar de prijzen
werden uitgereikt. De uitslag:
Groep I: 1. Frits Bricquet 45
p.; 2. A. de Kort 21 p.; 3. G.
Borgt 19 p.; 4. C. Vermeulen 6
p.; 5. M. v. Alten 5 p.; 6. J. v.
Langevelde 2 p. en 7. en 8. J. de
Feijter en P. Seghers 1 p.
Groep II: 1. W. Scheele 18 p.;
2. P. Hanse 14 p.; 3. A. de Feijter
11 p.; 4. C. Tieleman 8 p. en 5.
J. Florissen 5 p.
De prijzen bestonden alle uit
voor de hengelsport onmisbare
zaken en de overgelukkige prijs
winnaars namen met stralende
gezichten de hengels, vistuigen,
etc. in ontvangst.
Onverdeeld was de vreugde,
want ook de minder fortuinlijken
en nieuwelingen werden met aar
dige prijzen bedacht en de wed
strijd-leiding bestaande uit de he
ren A. van Riel Sr en E. van Rijn
verdient zeker een woord van lof.
Op 30 Augustus a.s. zullen de
ouderen hun vaardigheid in een
wedstrijd tonen.
Brandweercommandant
gehuldigd.
Vrijdagavond vond in het gym
nastieklokaal van de openbare
school de huldiging plaats van
de commandant der Sluiskilse
brandweer, de heer C. H. A. Ver
meulen, in verband met zijn 40-
jarig jubileum. De manschappen
hadden gezorgd voor een ver
sierd zaaltje, dat reeds bij het
binnentreden een feestelijke
stemming schiep.
Onder commando van de heer
C. Smies stonden de manschap
pen in een halve cirkel met hun
jubilerende commandant in het
midden opgesteld, toen de burge
meester van Terneuzen als hoofd
van de brandweer de jubilaris
huldigde. De burgervader sprak
de hoop uit, dat de heer Vermeu
len in de volle kracht van zijn
werkzaamheden het corps en
daarmee de gemeenschap nog
lang zal mogen dienen. Het was
de burgemeester een vreugde
kesfabriek. Óndanks zijn 65 jaar
heeft de heer Vermeulen nog een
cursus medegemaakt in Barne-
veld, waardoor hij nu hoofdin
structeur is voor de burgerbe
scherming en d&instructeurs zijn
kennis overdraagt. De heer Van
Strien besloot met de wens dat
de brandweer nog geruime tijd
van zijn diensten gebruik zou
mogen maken" en dat zij zoals al
tijd schouder aan schouder zou
den staan om de moeilijkheden
te overwinnen.
Na dit officiële gedeelte nam
men plaats achter de keurig ver
zorgde tafels voor een heildronk
op de jubilerende commandant.
Bij deze huldiging, die zoveel mo
gelijk in eigen kring werd gehou
den, merkten wij verder nog op
de oud-commandant de heer
Lambrechtsen van Ritthem; de
brandmeesters Simons en De Vin
en de commandanten der be
drijfsbrandweer van Cokes en
l'Azote, de heren Van der Hooft
en De Roos. Fraaie manden bloe
men van de Terneuzense brand
weer en van de cokesfabriek, be
nevens een heerlijk rokertje van
de l'Azote vertolkten de erkente
lijkheid voor het werk, dat de
heer Vermeulen in zijn 40-jarige
staat van dienst had gepresteerd.
Het viel de jubilaris niet gemak
kelijk zijn dank in woorden uit te
drukken. Hij noemde de brand
weer een stuk van zijn leven. Hij
dankte voor de medewerking, die
hij altijd heeft ondervonden bij de
gemeente-autoriteiten, de oud
commandant en de tegenwoordi
ge commandant en hij hoopte dat
dit steeds zo zou blijven. De pres
taties van zijn corps moet men
niet toeschrijven aan zijn per
soon, maar men moet hierin zien
de prestaties van het ganse corps
dank zij een prachtige samen
werking van laag tot hoog. „Mo
ge deze samenwerking blijven be
staan, ook wanneer ik te zijner
tijd afscheid zal moeten nemen",
zo besloot de heer Vermeulen.
Nog geruime tijd bleef men
gezellig bijeen, waarbij vooral de
heren C. Dubbelman en P. de
Witte op een komische manier
afwisseling brachten in de oude
brandweerverhalen, die de revue
passeerden.
Verkeersongeluk.
Zondagnamiddag te kwart vóór
7 reed de 39-jarige ongehuwde
Belgische motorrijder G. D. A.
Colpaert uit Kalken op zijn „Gi-
let"-motorrijwiel in de richting
Sas van Gent, toen hij tussen de
brug en Strodorpe, door tot nu
toe onbekende oorzaak, plotseling
kwam te vallen en daarbij drie
maal over de kop sloeg.
Met een schedelbasisfractuur
werd het slachtoffer in zeer zorg
wekkende toestand naar het zie
kenhuis alhier vervoerd.
Het Tweede Kamerlid de heer
Kikkert (C.H.) heeft aan de mi
nister van Landbouw de volgen
de vragen gesteld:
1. Is het de minister bekend,
dat zich in verschillende streken
van ons land, met name op de
zandgebieden, varkenspest voor
doet?
2. Is het de minister bekend
dat, wanneer deze ziekte één der
dieren aantast, de gehele var
kensstapel op het besmette be
drijf moet worden afgeslacht?
3. Is het juist, dat voor deze
afgeslachte dieren geen vergoe
ding wordt gegeven?
4. Is de minister niet van oor
deel, dat het gewenst moet wor
den geacht èn om een doelmatige
bestrijding van deze ziekte èn om
de gedupeerden tegemoet te
komen, dat een schadeloosstel
ling wordt gegeven?
5. Is de minister bereid om
op korte termijn maatregelen te
nemen, waardoor aan genoemde
wensen wordt tegemoet ge
komen?
59)
Nadruk verboden.
Ja, ongetwijfeld had hij vroe
ger ook van Ida -gehouden. Na
tuurlijk. Maar de echte liefde
was het niet geweest. Die was
ontstaan, nadat hij Bep voor de
eerste maal in Wassenaar had
ontmoet. Toen, op die tocht in de
auto naar Leiden, waar ze hem
gevraagd had een oogje te hou
den op haar broer. Omdat ze die
van Waesdorp niet vertrouwde.
Die eerste handdruk in de auto
en daarna, gedurende de verdere
studiejaren, de veelvuldige be
zoeken in Wassenaar. Als hij met
Gerard aan kwam rijden en Bep
zat voor het raam, zag hij haar
opleven, als ze ontdekt had, dat
hij, Jan, er ook was. Dan warén
er prettige uurtjes, dan werd er
gemusiceerd of ging men naar
Leiden of Den Haag. En in de
zomer, als het warm was, naar
het strand om te zwemmen. En
langzamerhand was er een diepe
genegenheid ontstaan tussen bei
den. Echter had nooit een van
beiden gesproken over liefde.
Met geen woord. Jan voelde zich
gelukkig in haar nabijheid en
langzamerhand had hij gevoeld,
dat ze hem ook graag mocht.
Maar hij wilde vóór alles inge
nieur worden. En daarna de uit
vinding voltooien, die hem in zijn
kop speelde. Dan pas de vrouw
Nu was ze de zijne en werd zijn
geluk verduisterd door twee be
moeials, die het in hun hoofd ge
zet hadden op te komen voor de
verdrukte onschuld. Krankzin
nig!
Had hij ooit Ida zijn woord
gegeven? Nu ja, toen hij zeven
tien was, had hij wel gezinspeeld
op een later huwelijk, maar, wat
drommel, je was hier toch niet in
Amerika. En over trouwen was
nooit definitief gesproken.
Nee, Ida was uit zijn leven ver
dwenen. Een aardig meisje, maar
ze paste niet meer in zijn levén.
Jammer voor haar, maar ze had
een aardige toet en kon ongetwij
feld aan iedere vinger tien vrijers
krijgen. Temeer nog, omdat vader
Meijer er warmpjes bij zat en
Ida enig kind was.
En buiten sloeg de torenklok
drie uur, toen Jan Reising in
slaap viel.
De twee broeders hielden
woord. Toen na drie dagen taal
noch teken van Jan werd verno
men, stapten ze 's avonds na het
werk weer in het Fordje en reden
de Beemster uit. Twee uur later
arriveerden ze aan de villa in
Wassenaar. Ze zetten de wagen
voor het hek, stegen uit en lie
pen het brede pad op naar de
voordeur.
De bediende, die opendeed,
herkende hen nog van de feest
avond, maar hij liet dit niet mer
ken. Alleen was hij wat beleefder
dan gewoonlijk. Het waren ten
slotte de broers van ingenieur
Reising en hoewel de ingenieur
toen niet bepaald vrolijk keek,
toen hij zijn broers op de feest
avond ontmoette, wilde hij toch
voorzichtig zijn en vroeg op vor
rtlelijke toon, wat de heren wens
en.
De „heren" zeiden bij monde
van Kor, döt ze graag) juffrouw
Van der Ham enkele ogenblikken
wilden spreken, als dat mogelijk
was.
Bep van der Ham keek vreemd
op, toen de bediende zei, dat de
twee broers van ingenieur Rei
sing er waren om haar te spre
ken. Ze begaf zich echter naar
het vertrek, dat bestemd was
voor het bezoek en toen ze bin
nen kwam, stonden de bezoekers
meteen op.
Bep lachte en stak haar hand
uit.
y men ic --
„Dat zijn Kor en Gerrit Rei-
sing, niet?"
De mannen drukten de hand
en begon wat houterig. „We vin-
Nog volop werk bij
„De Schelde".
Alle bedrijfsafdelingen van de
N.V. Koninklijke Maatschappij
„De Schelde" te Vlissingen zijn,
blijkens het jaarverslag, dat zal
worden uitgebracht in de verga
dering van aandeelhouders van
11 Augustus a.s. in 1951 behoor
lijk van werk voorzien geweest.
Vertragingen in de materiaal
voorziening hebben echter een
storende invloed gehad op de pro
ductie. Twee schepen werden ge
bouwd en opgeleverd voor reke
ning van de Argentijnse rege
ring. Ze zijn speciaal ingericht
voor emigrantenvervoer. De mo
dernisering van het scheepsbouw
bedrijf vond gestadige voortgang.
In de fabriek te Dordrecht werd
de touwen aan de voorzijde los te
maken. Doordat het vlas begon
te schuiven ging de wagen aan de
voorzijde omhoog, waardoor Bak
ker zijn evenwicht verloor en ach
terover op de grond viel en be
wusteloos bleef liggen.
Dokter Hartman, die ijlings ont
boden werd, constateerde dat de
ongelukkige een hersenschudding
had opgelopen benevens enige
verwondingen in het gelaat.
Na ter plaatse voorlopig ver
bonden te zijn vervoerde dokter
Hartman Bakker, die 41 jaar is
en vader van 5 kinderen, naar
zijn woning te Poonhaven.
Autobotsing.
Op het kruispunt Potjes deed
zich Vrijdagavond omstreeks half
zeven een botsing voor tussen 2
personen-auto's, welke uit de
richting Nieuwvliet en Cadzand
kwamen. Beide wagens reden in
een sloot en werden ernstig be
schadigd. De inzittenden liepen
slechts enkele lichte verwondin
gen op.
RECHTBANK MIDDELBURG.
Dronken autobestuurders.
De Middelburgse rechtbank
heeft enkele bestuurders van mo
torrijtuigen, die „onder invloed"
waren geweest, tot zware straf
fen veroordeeld.
De verzekeringsagent J. H.
was nabij Souburg met zijn auto
uit een bocht van de weg gevlo
gen en over de kop geslagen. Hij
werd bij verstek conform de eis
veroordeeld tot twee weken ge
vangenisstraf met ontzegging
van de bevoegdheid om motorrij
tuigen te besturen voor de tijd
van zes maanden.
Eenzelfde straf werd opgelegd
aan de veehandelaar L. A. v. d.
H. uit St. Laureijns (B.).
De handelaar A. D. uit Boek-
houte zag zich veroordeeld tot
één week met twee maanden ont
zegging.
Tenslotte kreeg de landbou
wer A. L. B. uit Aardenburg
100 boete subs. 30 dagen hech
tenis en bovendien vier maanden
ontzegging.
Autodief kreeg een jaar.
De rechtbank veroordeelde
verder de 22-jarige fabrieksar
beider H. J. W. te Axel tot een
jaar gevangenisstraf, door te
brengen in een jeugdgevangenis,
wegens diefstal bij herhaling van
auto's, waarmee de beklaagde
daarna plezierritjes ging maken.
POLITIERECHTER
TE MIDDELBURG.
Smokkel-affaires berecht.
Voor de economische politie
rechter te Middelburg hebben
enige bewoners van Zeeuws-
Vlaanderen terechtgestaan we
gens medeplichtigheid aan boter
smokkel. Deze frauduleuse uit
voer geschiedde via een boerderij
dicht bij de grens, waar de boter
eerst werd opgeslagen. Tijdens
„het nachtelijk duister" zorgden
de dragers dan voor het transport
naar de andere zijde van de
grens.
De voornaamste verdachte was
de 51-jarige koopman A. Th. te
Nieuw-Namen, thans gedeti
neerd. Hij legde een bekentenis
af en gaf toe, dat hij E. J. van W„
landbouwer in de Prosperpolder,
bereid had gevonden zijn land-
bouwschuur beschikbaar te stel
len voor de opslag van boter.
Meer dan 2000 kg was er ver
voerd. Midden Juli hadden de
kommiezen de hand gelegd op
deze zaak.
De officier van justitie eigte te
gen Th. drie maanden gevange
nisstraf en een boete van 5000
subs. 2 maanden.
Het vonnis van de politierech
ter luidde drie weken met af
trek, benevens 2000 boete subs.
3 maanden. Een verbeurd ver
klaarde bestelauto wordt aan Th.
teruggegeven.
De landbouwer E. J. van W.
werd veroordeeld tot drie weken
gevangenisstraf en C. Th., een
zoon van de eerste verdachte,
kreeg eveneens drie weken, na
dat de officier 6 weken had ge-
eist.
Voorts stond terecht de chauf
feur J. B. te St. Laureijns, die
getracht had 45 kg boter naar
België te smokkelen. Hij werd
veroordeeld tot twee weken ge
vangenisstraf.
De Aardenburgse winkelier M.
de B., die hem de boter had ge
leverd, zag zich veroordeeld tot
twee weken voorwaardelijk met
een proeftijd van 2 jaar, benevens
100 boete subs, 20 dagen hech
tenis.
Ook kalveren-smokkel.
den het heel prettig, dat u zich voor het eerst na de oorlog weer
onze namen nog herinnert. Ja,
wij zijn het inderdaad. En het
spijt ons, dat we u op dit late uur
nog lastig moeten vallen."
Bep ging zitten in een der stoe
len en wuifde met haar hand.
,,Het hindert niet. Zegt u maar,
wat de reden van uw bezoek is."
Kor schraapte even zijn keel en
wist niet de juiste woorden te
vinden, zodat Gerrit het woord
nam.
„Juffrouw, u weet, dat wij vo
rige week op de feestavond kwa-
Welke juffrouw Van der Ham men, weliswaar waren we niet
wenst u te spreken?"
O ja, dacht Kor, er zijn meer
dochters. De voornaam was hem
ontschoten, maar hij antwoordde
„We bedoelen de verloofde van
Jan, onze broer."
De bediende was even in twee
strijd. Het was bijna negen uur
en dit tijdstip was nu niet be
paald bestemd voor het afleggen
van bezoeken. Maar het feit, dat
het broers waren van de inge
nieur, gaf de doorslag en de be
zoekers werden binnengelaten.
uitgenodigd, maar we waren ook
niet van plan geweest om op het
feest te komen. Ik zeg het mis
schien een beetje gebrekkig,
maar we kunnen nu eenmaal be
ter met de spa overweg dan met
onze mond. We moesten die
avond Jan hebben, maar hij was
niet thuis en zodoende kwamen
we hier. Is het U toen niet opge
vallen, dat wij opeens spoorloos
verdwenen waren?"
(Wordt vervolgd.)
begonnen met het fabriceren van
vliegtuigen.
Eind 1951 waren 4.603 perso
nen in dienst van de maatschap
pij. Het financieel resultaat over
1951 wordt bevredigend ge
noemd. Een onveranderd divi
dend van 6 pet kan worden voor
gesteld. Het winstsaldo steeg
van ƒ750.000 tot ƒ900.000. Het
resultaat over 1952 wordt met
vertrouwen tegemoet gezien.
Voor de meeste fabrieksafdelin-
gen is nog volop werk. De mate
riaalschaarste begint minder nij
pend te worden.
Bedrijfsongeval
Bij het in de schuur rijden van
een met vlas geladen wagen had
Zaterdagvoormiddag op de hof
stede van de landbouwer P. van
de Ree in de Groote Huissens-
polder een ongeluk plaats. Toen
het bleek, dat de wagen te hoog
geladen was, klom de arbeider J.
Bakker Pzn bovenop de lading om
De 26-jarige landbouwer L. V.
te Watervliet (B.) had in de win
ter van 1951'52 verscheidene
malen kalveren naar België ge
smokkeld. De politierechter leg
de hem deswege twee maanden
voorwaardelijk op met een proef
tijd van 2 jaar.
Zijn vader, de landbouwer F.
V. te IJzendijke, die zijn bedrijf
beschikbaar had gesteld voor de
ze smokkelzaak, werd veroor
deeld tot twee maanden voor
waardelijk met 3 jaar proeftijd,
benevens 1000 boete subs, twee
maanden.
De veevervoerders J. P. te Bier
vliet en J. D. te Breskens hadden
de kalveren uit Rotterdam naar
de grens vervoerd en werden
veroordeeld tot 150 boete subs.
20 dagen.
Vestigingswet.
De kleermaker J. de R. te Ter
neuzen oefende een kleermakers-
bdrijf uit zonder de daarvoor ver
eiste vergunning. Dit kostte hem
10 boete of vier dagen hechte
nis.
De winkelier P. v. d. M„ even
eens te Terneuzen, stond terecht
voor eenzelfde overtreding. Hij
werd veroordeeld tot 25 boete
of tien dagen hechtenis.