Provinciale Staten van Zeeland De verkeerde vrouw Uift tl© Sr®i)itici€ De bootdiensten en de Zondagsrust Verdragen studiegroep Europese douane*unie Perzisch regeringspro gramma aanvaard AGENDA TERNEUZEN. AXEL. IJZENDIJKE. BRESKENS. SLUIS. HOEK. SLUISKIL. ZAAMSLAG. Oorspronkelijke roman door Maart je Zeldenrijk Amerikaans Marinepersoneel bezoekt Nederland Na een principieel debat, dat verscheidene uren heeft geduurd en waarbij de verschillende standpunten nu en dan fel tegen over elkaar kwamen te staan, hebben de Provinciale Staten met 21 tegen 19 stemmen een motie aangenomen van de heer L. P. van Oorschot (Arb.), waar in aan Gedep. Staten wordt ver zocht de dienstregeling voor de lijn BreskensVlissingen op de Zondagen aan te passen aan de eisen, welke het verkeer op die dagen stelt. De heer Van Oorschot had in eerste instantie te kennen gege ven, dat hij het niet juist vond, dat er op Zondag in Vlissingen of Breskens bemande schepen gereed lagen, waarvan geen ge bruik werd gemaakt. Hij achtte uitbreiding van de Zondagsdienst in het belang van onze provincie. Volgens de heer Van Oorschot is dit mogelijk, terwijl daarnaast maatregelen kunnen worden ge nomen, opdat het personeel aan zijn Godsdienstige verplichtingen zal kunnen voldoen. De heer Verhagen (V. V. D.) sloot zich hierbij aan. De heren Hommes (A. R.), Kod de (S. G.) en Van der Feltz (C. H.bestreden het standpunt van de heer Van Oorschot, hoofdza kelijk uit principiële overwegin gen. De heer Van der Feltz was van mening, dat de uitbreiding van de Zondagsdienst financieel meer nadelen dan voordelen zou ople veren. De heer A. L. S. Logkefeer, die namens Gedep. Staten sprak, gaf toe, dat er heel wat veranderd is en dat het vervoer sterk is toegenomen. Van verruiming der andere veren kan geen sprake zijn, omdat deze al even zwaar belast zijn. En de practijk is nu eenmaal zó, dat de meeste toe risten gebruik maken van het veer VlissingenBreskens. De heer Van Oorschot diende daarna een mede door de heren Vercauteren (K. V. P.) en Verha genl ondertekende motie in. waar in aan Gedep. Staten opdracht werd gegeven over te gaan tot uitbreiding van de Zondagsdienst op Breskens—Vlissingen als op werkdagen. De heren Hommes, Kodde en Van der Feltz verklaarden zich tegen deze motie. Later diende de heer Van Oor schot een tweede motie in, waar in Gedep. Staten werd opgedra gen de diensten op Zondag (dus alle diensten) zodanig te rege len, dat zij werden aangepast aan het verkeer. De heer Van der Feltz achtte deze motie geheel buiten de or de en ook de heren Stemerdmg en Hommes verzetten zich er- het door de Minister van Verkeer en Waterstaat geuite voornemen om over te gaan tot verhoging van het bestaande en tot invoe ring van een volledig tarief op de veren over de Wester-Schelde; tegen. Oe Commissaris der Koningin adviseerde de heer Van Oorschot de inhoud der motie te beperken tot de lijn Vlissingen—Breskens. Na een korte pauze deelde de heer Van Oorschot mede, dat hij zijn motie had gewijzigd in deze zin, dat aan Gedep. Staten werd verzocht de dienstregeling op het veer BreskensVlissingen op Zondag aan te passen aan de eisen, welke het verkeer stelt. Deze motie werd met 21 tegen 19 stemmen aangenomen. Tegen stemden de heren Stemerdmg Van der Feltz, Schout, Dekker Meliefste, Bruijnzeel, Boender Kaan, Den Boer, Van Eeten, Flik weert, De Putter, Vermaire, De Kruijter, Philipse, Hommes, Kod de, Wisse en Boudeling. Het feit, dat de meerderheid van het bestuur van het Economisch Technologisch Instituut voor Zee land destijds weigerde de Staten commissie, die een onderzoek moest instellen naar de gang van zaken bij dit instituut, inlicht' gen te verstrekken, had de ver ontwaardiging van alle Staten leden opgewekt, evenals het ver bod van het bestuur aan de direc teur van het E. T. I. om zich door de commissie te laten horen. Langdurig werd ook gesproken over de eventuële mogelijkheid van de uitvoering van het z.g ..Drie-eilanden-plan," dat net ïso^ lement van Noord-Beveland moet opheffen. Gedep. Staten deelden mede, dat van uitvoering van dit plan voor lopig niets kan komen, gezien de enorme kosten, welke er aan ver bonden zijn, doch het college zeg de toe terzake diligent te blijven en ook de aandacht van het rijk op dit object te zullen vestigen. Vervolgens gingen de Staten in besloten vergadering om de dis cussies over de veertarieven voort te zetten. overwegende, dat in October 1945 de toenmalige Regering be sloot de veren over de Wester- Schelde kosteloos te doen gebrui ken in verband met de noodzake lijkheid de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen gemakke lijker in contact te brengen met het overig gedeelte van Neder land, vormende de Wester-Schel de een belemmering voor de bin binding van Zeeuwsch-Vlaande ren aan overig Nederland en om gekeerd; dat dit besluit aan het gestelde oei heeft beantwoord, wijl meer dan voordien de band in econo misch-, sociaal, en cultureel op zicht tussen Zeeuwsch-Vlaande ren en overig Nederland is ver kerkt; dat, nadat in 1950, niet zonder tegenkanting van de Staten-Ge neraal, door de Minister van Ver keer en Waterstaat werd overge gaan tot gedeeltelijke invoering van tarieven, thans bij het huidi ge Hoofd van dit Ministerie het voornemen bestaat over te gaan tot volledige afschaffing van kosteloos vervoer op de veren over de Wester-Schelde; dat de destijds verkregen rech ten hierdoor volledig zouden wor den te niet gedaan, zonder dat aannemelijk is gemaakt, dat de motieven op grond waarvan de vrijdom voorheen verleend werd, thans niet meer zouden gelden; dat het gevolg geven aan het door de Minister geuite voorne men voor de prille ontwikkeling op het gebied van economische sociale- en culturele binding van Zeeuwsch-Vlaanderen aan overig Nederland, welke in de afgelopen jaren plaats vond, wel niet an ders dan desastreuze gevolgen kan hebben; dat de Minister van Verkeer en Waterstaat daarnaast een vroeger geuit voornemen om de exploitatie van de veren over de Wester-Schelde in handen van het Rijk te leggen, vooralsnog be reid is te laten varen, indien de provincie in redelijke mate zal bijdragen in het exploitatiete kort, als hoedanig Zijne Excellen tie een deelname beschouwt ge lijk aan twintig ten honderd van dit tekort; dat niet alleen voor nu maar ook voor de toekomst de exploi tatie in handen van de provincie dient te blijven, zijnde de prrivin cie het daarvoor meest aangewe zen lichaam; dat immers het doel van de ve ren is in de eerste plaats de delen van Zeeland in economisch-, so ciaal- en cultureel opzicht aan Nederland te binden, terwijl na de eerste wereldoorlog duidelijk is gebleken, welke gevaren hier dreigen, zodat het van een on juist bestuursbeleid zou getuigen de veren te doen exploiteren door een rijksdienst; dat nog daargelaten het ada gium: wat plaatselijk verzorgd kan worden verzorge men niet centraal, het belang van Neder land en ook van Zeeland vordert, dat de zorg voor de veren blijft in handen van het provinciaal bestuur, dat, voortgekomen uit en het vertrouwen genietende van de streek, uit een oogmerk van efficiënte bewindvoering en mede gelet op de praktijk van meer dan een eeuw, het beste be last kan blijven met de zorg voor dit netelige en veel omvattende vraagstuk; dat, alhoewel een eventueel di reet financiëel belang der provin cie bij de uitkomsten der exploi tatie in beginsel niet verwerpelijk achtende, een dergelijk aandeel nimmer zodanig zal mogen zijn, dat de ontwikkeling van Zeeland in gevaar wordt gebracht, wat zou plaats vinden, wanneer de provincie daardoor tot een staat van noodlijdendheid zou verval len, of wel hare bemoeiingen op economisch-, sociaal-, hygiënisch- en cultureel terrein zouden moe ten blijven beneden het peil dier bemoeiingen in andere provin ciën; dat dit laatste bij een deelname van twintig ten honderd in het bedoelde tekort onweersprekelijk het geval zou zijn; ren over de Wester-Schelde kos teloos te doen zijn; b. dat zij niet slechts uitgaan de van het voornemen van de Minister van Verkeer en Water staat de exploitatie van de veren vooralsnog bij de provincie te la ten, doch zich nadrukkelijk op het standpunt stellende, dat deze exploitatie door de provincie be hoort te geschieden, een eventu eel direct financiëel belang der provincie bij de uitkomsten der exploitatie van de veren over de Wester-Schelde in beginsel niet verwerpelijk achten, mits daar door de ontwikkeling van Zee land niet in gevaar wordt ge bracht, wat het geval zou zijn, indien de provincie daardoor tot een staat van noodlijdendheid zou vervallen, dan wel hare bemoei ingen, in het bijzonder op econo misch-, sociaal-, hygiënisch- en cultureel terrein, moeten blijven beneden het peil dier bemoeiin gen in andere provinciën; II. nodigen Gedeputeerde Sta ten uit in de geest van het onder I gestelde werkzaam te zijn en tevens de Staten der provincie Zeeland daaromtrent regelmatig in te lichten; III. besluiten het vorenstaande ter kennis te brengen van: a. Hare Majesteit de Koningin; b. De Ministers der Kroon; De Kamers der Staten-Gene- raal. c. I. geven te kennen: a. dat zij niet dan met diepe verontwaardiging hebben kennis genomen van het voornemen om thans nog weer verder terug te komen op het besluit om de ve- De Perzische kamer heeft Dins dag met 68 stemmen vóór het re geringsprogram, dat premier Mossadeq Zondag had ingediend, aanvaard. Er waren 69 afgevaardigden aanwezig. Het grensverkeer is soms der mate intensief, dat een onderwij zer van een in het Zeeuws-Vlaam- se grensgebied gelegen school op Donderdag de Middelburgse marktdag vrijwel geen les kan geven door het lawaai van de voorbijrijdende autobussen. De grootste reislust blijken de Belgen te ontplooien. Er kwam vast te staan, dat er van de grens-passanten in 1950 op hoogtijdagen 24,5 Nederlan- ders waren tegen 72,3 Belgen. De Fransen 'vormden 1,1 en andere nationaliteiten 2,1 Ook in Oost Zeeuws-Vlaanderen neemt het toeristenverkeer zien derogen toe en is het Terneuzen dat met zijn jachthaven en mooie Scheldeboorden het aantrekkings- punt vormt, terwijl dagelijks de honderden grensarbeiders als „vaste klanten" de douaneposten passeren. Geslaagd. Bij het te Middelburg gehouden examen slaagden o.m. voor het diploma boekhouden de heer M. A. Kolijn en voor het diploma moderne bedrijfsadministratie de heron A. Nuijtinck en E. J. v. d. Sneppen, allen te Terneuzen. Benoemd. Te Vlissingen zijn met ingang van 1 September benoemd tot agent van politie onze stadgeno ten K. Hamelink en J. de Putter. Overgangsexamen. Bij het overgangsexamen van het Zeeuws Technisch Instituut te Goes werd bevorderd van de 2 dé naar de 3de klasse onze stad genoot W. A. van den Berg. en kozen eveneens Breda uit als uitgangsplaats voor hun jaar lijks tochtje. Zij deden het echter beter dan hun voorgangers en vertoefden daar een gehele dag, waardoor zij Breda met zijn mooie versieringen, bogen en zui len ter gelegenheid van het 7de eeuwfeest geheel konden bezich tigen. Ook aan de verschillende feestelijkheden brachten zij een bezoek. Vooral de grote optocht van een groot aantal brandweer corpsen was het bezichtigen waard. Het was voor de zangers een genotvolle dag, die zij dan ook dubbel en dwars hadden ver diend. Cokesverlading. Aan de kade van de cokesfa- briek is de bedrijvigheid, nadat zij enkele weken was geluwd, weer toegenomen. Voor de kade kwam thans het Duitse s.s. „Kolberg", dat cokes inneemt. Aanvoer pyriet, Het Nederlandse s.s. „Winsum' voert momenteel een lading py riet aan, bestemd voor de Comp. Neerl. de l'Azóte en afkomstig uit Portugal. Met algemene stemmen wordt besloten tot verlenging van een kasgeildlening van 450.000, Van de S.B.M. zal het voor malig tramemplacement worden aangekocht voor 16.274,-, waar van ook weer een gedeelte voor industrieterrein zal worden ver kocht aan L. Quataert te Sluis. In principe, wordt besloten tot uitgifte van een boekje „Oorlog over Sluis", dat is samengesteld door de heer S. P. Reijne te Sluis. Aan diverse personen, waar van in het kader van het her- bouwplan gronden werden ont eigend, werden gronden, waarop zij hebben herbouwd, definitief terug toegewezen. Aan het verzoek van de heer A. Baert om toewijzing van grond aan de Oude Kerkstraat voor een uitweg niet kon worden voldaan, daar op de door hem aangewezen grond reeds een bouwplan is ge projecteerd. Besloten werd voor de instellin gen van weldadigheid regelen vast te stellen met botrekking tot de controle op het geldelijk be heer en de boekhouding. KUSTLICHT WESTSCHOUWEN WORDT GERESTAUREERD. Met de /erbouwing van het in de gemeente Haamstede staande kustlicht „Westschou- wen" is dezer dagen een aan vang gemaakt. De hulpverlichtingsdienst die sinds 1946 dienst deed gaat ver dwijnen. De sterkte van het aan te brengen licht zal ruim 5 mil- loen kaars bedragen of onge veer 20 maal zo sterk als de thans aanwezige hulpverlich ting. Hoe lang deze verbouwing in beslag zal nemen is nu nog niet te zeggen. Het weer speelt hier een belangrijke rol, daar zware en kostbare instrumen ten en machineonderdelen langs de buitenkant van de toren, die 47 meter hoog is, omhoog ge hesen moeten worden. De elec- trische en nautische instrumen ten zullen worden aangebracht door het proefstation van de rijkskustverlichting. Het optiek is van Franse makelij. Wanneer eventueel de electrische stroom op een ongelegen ogenblik zou uitvallen, dan schakelt men on middellijk een gasverlichting in, die door 'n luchtcompressor in beweging wordt gebracht. De toren dateert van 1840. Op 25 Maart van dat jaar werd het licht voor het eerst ontstoken. HET GRENSVERKEER IN ZEEUWS-VLAANDEREN. Overgeplaatst. Met ingang van 1 Augustus a.s. wordt de wachtmeester der rijkspolitie de heer J. Lucieer van de groep Breskens overge plaatst naar Ouddorp (Schou wen). Vismijn. Visaanvoer op de vismijn in de week van 20 tot en met 26 Juli 1952. 2498 Kg bot 39 tot 16; 3132 kg schar 57 tot 16; 1530 kg schol 60 tot 19; 490 kg tong 210 tot 150; 250 kg rog 55 tot 16; 4 kg kabeljauw 60; 36 kg poon 33 tot 17; 7 kg tarbot 173 tot 150; 468 kg onverkochte vis voor vis- Motorrijder ging uit de bocht. In de beruchte bocht in de weg Marktterrein Sint Anne. TJzendijkePhilippine aan do Wijk Ponte Avancé kwam een motorrijder van Belgische natio- jneliteit, vergezeld van een duo berijdster, uit de bocht gescho ten, waardoor hij de macht over 'zijn motor kwijt raakte en om- iver sloeg. De berijder kwam met Nu de restauratie van 't markt pleintje te St. Anna ter Muiden zo goed als gereed is gekomen, worden plannen gesmeed om dit merkwaardige pleintje met enige feestelijkheden officieel „geres taureerd" te verklaren. Bijzondere omstandigheden j enkole lichte schrammen en de voorbehouden zal de „ingebruik- schrik vrij. De dame kwam er neming" geschieden op 30 Aug. a.s. door de Commissaris der Ko ningin. Het feest, waaraan o.a. wordt meegewerkt door de V.V.V. te Sluis, wordt opgeluisterd door folklorische dansen enz. Nu het pleintje gereed is ge komen, zijn verder plannen ge maakt ook de restauratie van de toren ter hand te nemen en op het terrein, waar de> vroegere kerk heeft gestaan, bodemonder zoek te beginnen. meel 91 7551 kg exportgarna len 229 tot 103; 706 kg handels garnalen 159 tot 70 cent. Bij DE TARIEVENKWESTIE IN DE STATEN. Woensdagmiddag hebben de Provinciale Staten in een uitvoe rig debat, waaraan alle fracties deelnamen, de tarievenkwestie besproken. Meerdere moties waren ter be handeling ingediend, maar m overleg met Gedep. Staten zijn de fractieleiders tot een gemeen schappelijke motie gekomen, welke het standpunt der staten weergeeft. Deze motie is voorge- lezen door de heer Van Oorschot en vervolgens door de Prov. Sta ten aangenomen met aanteke ning, dat de heren Verhagen en Cambier (beiden V.V.D.) geacht wilden te hebben tegengestemd De motie luidt: „De Staten der provincie Zee land kennis genomen hebbende van de Tweede Kamer is de goedkeuring aanhangig gemaakt van een tweetal verdragen, welke in het kader van de studiegroep voor een Europese douane-unie zijn tot stand gekomen, te weten het verdrag nopens de waarde van goederen in douanezaken, en het verdrag houdend© oprichting van een internationale douane- raDeze verdragen vormen met het te zelfder tijd tot stand geko men verdrag inzake de nomen clatuur voor de indeling van goe-1 deren in de douanetarieven het eerste resultaat van het streven van de studiegroep naar een douane unie in Europees verband. Ingevolge het laatstgenoemde verdrag, waarvan de goedkeu ring binnen afzienbare tijd even- nens bij de Staten Generaal zal worden aanhangig gemaakt, zijn de verdrag-sluitende staten ver plicht hun nationale douane tarieven aan te passen aan de door de studiegroep op basis van de volkenbondsnomenclatuur van 1927 opgestelde basisnomencla- t "ofschoon de verdragsluitende partijen de bevoegdheid hebben die gemeenschappelijke basis nomenclatuur nationaal ver schillend uit te werken, zal de structuur van de douanetarieven van die landen, welke tarieven thans dikwijls zeer belangrijke verschillen vertonen, na het in werking treden van het verdrag gelijk zijn. Voor de internatio nale handel en voor het voeren van tariefonderhandelingen bete kent dit een aanzienlijke vereen voudiging. Voorts zullen volgens het ver drag nopens de waarde van goe deren in douanezaken de verdrag sluitende partijen bij het heffen van invoerrechten naar de waar de een zelfde waardedefinitie toe passen, welke een grote mate van overeenstemming vertoont met de definitie die thans in de Benelux-landen van kracht is. Met de oprichting van een in ternationale douaneraad heeft de studiegroep voor de Europese douane-unie beoogd een organisa tie in het leven te roepen, die een zoveel mogelijk gelijke toepassing van de gemeenschappelijke ta riefnomenclatuur en de ge meenschappelijke waardedefinitie dient te bevorderen en de vele vraagstukken, welke daarbij on getwijfeld zullen rijzen, tot een gecoördineerde oplossing te bren gen. Deze organisatie heeft voorts tot taak een verdergaande integratie van de Europese douanestelsels krachtig na te streven en aldus een voort schrijdende vereenvoudiging van het handelsverkeer te bewerk stelligen en de noodzakelijke ivoorwaarden voor een economise integratie te scheppen. Het grensverkeer in Zeeuws- Vlaanderen is dit seizoen bijzon der druk. Duizenden en nog eens duizenden toeristen passeren de grensposten, terwijl de veerdien sten over de Westerschelde dage lijks honderden Belgische auto's overzetten. Vooral tijdens de tentoonstelling „Oost-Vlaanderen vlagt in Middel burg" heeft men op het veer Vlis singenBreskens 'n record-druk te te verwerken gekregen. Soms stonden de auto's 's morgens van de aanlegplaats van de provin ciale boot te Breskens in lange rijen tot buiten de kom der ge meente en 's avonds had in Vlis singen de politie handen vol werk om verkeersopstoppingen te voor komen bij het opstellen van een geweldige file. De grensposten in West Zeeuws- Vlaanderen hebben versterking gekregen, want anders was de drukte te groot geworden. Naar werd medegedeeld kan de intensiviteit van het grensverkeer in vergelijking met het vorige jaar zeker veertig procent hoger worden geraamd. In aanmerking genomen, dat in 1950 volgens door de planolo gische dienst over zeven hoogtij dagen gedane tellingen ruim 100.000 personen passeerden in het locale- zowel als het overige grensverkeer, kan men voor dit jaar wel een gemiddelde van ruim 20.000 personen per hoogtijdag aannemen. Vergadering Oranjevereniging De voorzitter Haak, de heer J. D. heet de leden hartelijk welkom. Het verslag van do penning meester sluit met een batig saldo van 228,18. In de plaats van de heer J. Ver gouwe die zich niet meer herkies baar stelde, werd tot bestuurslid gqkozen de heer M. Wieland. Vervolgens kwam aan de orde de feestviering in verband met de indijking van de Braakman. De voorzitter meent dat dit niet op de weg der Oranjevereini- ging ligt. De vergadering is ech ter van mening, dat dit wel dege lijk kan. Men kan hier als datum 6 September voor nemen. De Oranjevereniging kan hierbij een groot kinderfeest organiseren. De Oranjevereniging stelt hier voor ƒ200,beschikbaar, doch dit bedrag is te klein voor 3 scho len en 2 kleuterscholen. Besloten werd daarom nog een collecte te houden. Een werk comité zal dit feest zo spoedig mogolijk in elkaar zetten. De voorzitters van verschillen de verenigingen, die aanwezig waren, hebben zitting hierin. De andere worden aangeschreven. Maandagavond om 7 uur is er vergadering op dei Gehoorzaal voor de verdere plannen. Naar Breda. Ongetwijfeld waren de koorzan gers jaloers op de K.A.B.-leden Raadsvergadering. Dinsdagavond kwam de raad der gemeente Sluis in openbare vergadering bijeen. Bij de ingekomen stukken deel de de voorzitter o.a. mede, dat van de nationale woningbouw lening in totaal 16.575,— is ont vangen. Ook deelde de voorzitter mede, dat do korenmolen „De Brak" gedurende het eerste exploitatie jaar door 4670 personen werd be zocht. Bij het verzoek van de heren J. du Fossé en A. Verstraete zegt do voorzitter dat dit reeds een punt van bespreking is geweest in een vorige raadsvergadering. Nadien zijn nog besprekingen ge voerd met beide heren, doch re sultaat leverde dit niet op. B. en W. stellen nu voor om de winkel van Du Fossé direct te laten aansluiten aan de bouw van de heer Verstraeten, waarmee de raad zich kan verenigen. Met algemone stemmen wordt besloten tot het treffen van een overeenkomst met het ministerie van wederopbouw over het puin- stort aan de Nieuwstraat. Aan de classicale commissie voor de Gezinszorg in Wost Z. Vlaanderen werd een subsidie toegekend van 151,76 over 1950. Bij de bespreking over even tuële restauratie van de toren bij de N. H. kerk te Sint Anna ter Muiden, blijkt dat dit gebouw twee eigenaars heeft. De toren is n.l. eigendom van de burgerlijkQ en de daaraan vastgebouwde kerk is eigendom van de kerkelijke gemeente; ter wijl voor de kqrk maar één in- gang is, die zich in de toren be vindt. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de staatsrege ling van 1798. Over de restauratie is reeds overleg gepleegd met do kerkelijke gemeente, terwijl ook Monumentenzorg hierin is ge ïnteresseerd. De raad besluit met algemone stemmen om B. en W. te machtigen verdere onderhan delingen te voeren. slechter af en kreeg gapende hoofdwonden. Dr. Rozemeijer verleende de eerste medische hulp. Diploma's Veilig Verkeer. Woensdagmiddag zijn ten ge meentehuize de diploma's Veilig Vqrkeer uitgereikt aan 90 school gaande jongens en meisjes van de vijf in de gemeente gevestigde scholen. Aan het schriftelijk exa men namen deel 97 leerlingen en aan het practische gedeelte 94, waarvan er 90 zijn geslaagd. De bijeenkomst stond onder leiding van de burgemeester, die de consul van Veilig Verkeer de heer De Visser, de politie-autori- teiten, de hoofden der scholen en de kinderen welkom heette. De burgemeester wees op de be langrijkheid van een juiste toe passing der verkeersregels voor onszelf en voor anderen en bracht hierbij ook ter sprake het spel der kinderen, dat zo vaak op straat gebeurt. Spreker zeide tot dn jeugd: Strijdt allen mee voor uzelf en voor anderen. Hierna werden de diploma's uitgereikt en de geslaagden gefe liciteerd met het succes. Het woord werd ook nog ge voerd door kapitein Stoorvogel van de rijkspolitie en door de heer Agema namens de school hoofden. Met een dankwoord aan allen, die aan dit werk hadden medege werkt, werd de bijeenkomst ge sloten. 35 Leerlingen (de best geslaag den van elke school) en de schoolhoofden mochten een tochtje makfji met de politieauto waarbij werd gedemonstreerd hoe de radioverbindingen bij verkeersongevallen enz. tot stand komen. 56) Nadruk verboden. Enkele minuten later stond een verheugde fabrikant op en gaf de dirigent een teken om te stop pen met de muziek. Toen deze zweeg, tikte hij met zijn vulpen tegen een glaasje, zodat het stil werd en zei: „Dames en heren, waarde gasten. Op deze prettige bijeenkomst, die we houden ter ere van onze jonge uitvinder, Jan Reising, heb ik nog een ver rassing voor u. Of liever gezegd, er zijn anderen, die voor deze verrassing gezorgd hebben. Er is mij zo juist een mededeling ge daan van een zo mogelijk nog vreugdevoller feit. Mijn vrouw en ik hebben het bizondere ge noegen u de verloving aan te kondigen van onze dochter Bep met ingenieur Jan Reising. Even was het stil in het vei - trek. Toen brak er een oorverdo vend gejuich los en iemand schreeuwde tussen het gejuich door- „Leve het verloofde paar Leve Jan en Bep!" Dat werd door de anderen terstond overge nomen en in een ogenblik van tijd werden de verloofden om ringd door de jeugdige gasten die hen met alle geweld de hand wilden drukken. Toen volgden de ouderen en Van der Ham gaf order, dat er champagne gebracht moest worden. „Want," zei hij, „zo'n feit moet met champagne overgoten worden." De champagneflessen kwamen en de kurken vlogen met een knal tegen het plafond. Er werd geschonken en er werd geklon ken. Een der oudere heren, een zakenrelatie van Van der Ham hield een speech, gevolgd door anderen, en de jongelui vergate de muziek, die hen tot dansen uitnodigde. Er heerste een nog prettiger, ongedwongener sfeer en het verloofde paar moest nog menige toast aanhoren. On oen gegeven moment zei Bep: „Zeg, waar zijn je broers gebleven?" Het verstomde even en ieder- een keek in 't rond. Jan stond op en liep naar het nevenvertrek, waar echter, behalve de muziek, niemand was. Toen keek hij in de serre, maar ook daar was nie mand. Intussen was Bep naar de gang gelopen en vroeg aan de be diende, die met da zorg voor de garderobe belast was, of er ook een paar heren vertrokken waren. Jawel, juffrouw Bep, een mi- nuut of tien geleden zijn die twee heren vertrokken, die een uurtje geleden pas gekomen zijn." „O juist, dan weet ik genoeg. Dank u wel." Bep liep door de feestzaal naai de serre, waar ze Jan weer tegen kwam. Je broers zijn vertrok- Wat heeft dat te be moeite niet ken, Jan. jongeman haalde zijn schou ders op „Ik kan er geen hoogte van krijgen. Komen zo maar naar binnen vallen als een Deus ex machina en vertrekken even plot seling weer, zonder iemand te groeten. Ik.... ik snap er niets van." „Misschien., misschien moes ten ze met de laatste trein weer naar huis", opperde Bep voor zichtig, „en durfden ze niet af scheid nemen." „We zullen het wel eens ver nemen," antwoordde hij rustig. „Kom, Bep, laten we onze stem ming op deze avond niet beder ven. We zullen wel een of ander aannemelijk smoesje bedenken. Dat van die laatste trein is zo gek nog niet. Het is bij elven HOOFDSTUK 4. uur geslagen. De meer om naar de garage te gaan, dacht hij. Het is mooi weer, ik zal de wagen maar voor het huis parkeren. Morgen moet ik toen weer vroeg op. In de straat gekomen, waar kn pension was, zag hij een oud, nftands vrachtauto'tje staan. Hij zette zijn glanzende Cadillac er achter en keek in de cabine van de vrachtwagen. Maar daar was niemand te zien. Het nummer zegde hem al evenmin iets, hoe wel de wagen uit Noord-Holland kwam. Jan stak de sleutel in het slot en liep naar binnen. Hij draaide het ganglicht op en wilde door lopen naar zijn kamer. Maar hal verwege de gang ontdekte hij, dat de deur van de spreekkamer openstond en dat er licht brand de. Verwonderd duwde hij de deur open en.daar zag hij zijn beide broers zitten, met hun ge zichten naar de deur. Jan fronste zijn wenkbrauwen en bleef in de deuropening staan. „Mag ik weten, wat dit te be tekenen heeft?" vroeg hij op snij dende. toon. Kor lachte beminnelijk en ant woordde: „Dat mag, beste broer, dat mag. 'Misschien wil je even binnenkomen. Dat praat wat ge makkelijker. Maar als je een an der vertrek hebt, waar wat onder de kurk is, dan stel ik voor, dat we daarheen verkassen." Ongeveer 875 Amerikaanse marineofficieren en manschap pen, voor het merendeel adel borsten van de marine-reserve- die-nst, zullen deze en de volgen de week een tournée door Neder land maken. Op het programma staat o.a. een bezoek aan Amster dam, Den Haag, Rotterdam, Haarlem en enige kleinere ge meenten in het westen des lands, waar historische plaatsen en mo numenten zullen worden bezich tigd. De Amerikaanse bezoekers zijn afkomstig van de nieuwe 17.000 tons lichte kruiser „Roano ke" en van de torpedobootjagers „Moale", „Ingraham", „R. H. McCard" en „K. D. Bailey". Deze vijf oorlogsbodems worden vandaag in Antwerpen verwacht en zullen daar tot de 5e Augus tus blijven. Do eerste groep bezoekers, die met autobussen uit Antwerpen komt, bestaat uit 314 adelborsten van de marinereservedienst, die een theoretische opleiding volgen aan enkele Amerikaanse univer siteiten en „colléges", 23 officie ren en 149 minderen, in totaal 486 personen. Zij zullen Zater dagmorgen naar Antwerpen te rugkeren. De tweede groep, die 392 personen omvat, wordt Za terdagmiddag in Rotterdam ver wacht en vertrekt Maandagmid dag weer richting Antwerpen. Zij telt 243 adelborsten, 19 offi cieren en 130 manschappen. Toen Jan in zijn wagen naar huis reed, had de klok reeds twee (Wordt vreVolgd.) HEDEN: TERNEUZEN: Terrein Mo lendijk, 7 uur: Zomeravond voetbal. DRIEWEGEN: 8 uur Concert „Harmonie Terneuzen".

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 2