Provinciale Staten van Zeeland
De verkeerde vrouw
Uift tl© Sr®i)itici€
De bootdiensten en de Zondagsrust
Verdragen studiegroep
Europese douane*unie
Perzisch regeringspro
gramma aanvaard
AGENDA
TERNEUZEN.
AXEL.
IJZENDIJKE.
BRESKENS.
SLUIS.
HOEK.
SLUISKIL.
ZAAMSLAG.
Oorspronkelijke roman
door Maart je Zeldenrijk
Amerikaans
Marinepersoneel bezoekt
Nederland
Na een principieel debat, dat
verscheidene uren heeft geduurd
en waarbij de verschillende
standpunten nu en dan fel tegen
over elkaar kwamen te staan,
hebben de Provinciale Staten
met 21 tegen 19 stemmen een
motie aangenomen van de heer
L. P. van Oorschot (Arb.), waar
in aan Gedep. Staten wordt ver
zocht de dienstregeling voor de
lijn BreskensVlissingen op de
Zondagen aan te passen aan de
eisen, welke het verkeer op die
dagen stelt.
De heer Van Oorschot had in
eerste instantie te kennen gege
ven, dat hij het niet juist vond,
dat er op Zondag in Vlissingen
of Breskens bemande schepen
gereed lagen, waarvan geen ge
bruik werd gemaakt. Hij achtte
uitbreiding van de Zondagsdienst
in het belang van onze provincie.
Volgens de heer Van Oorschot
is dit mogelijk, terwijl daarnaast
maatregelen kunnen worden ge
nomen, opdat het personeel aan
zijn Godsdienstige verplichtingen
zal kunnen voldoen.
De heer Verhagen (V. V. D.)
sloot zich hierbij aan.
De heren Hommes (A. R.), Kod
de (S. G.) en Van der Feltz (C.
H.bestreden het standpunt van
de heer Van Oorschot, hoofdza
kelijk uit principiële overwegin
gen.
De heer Van der Feltz was van
mening, dat de uitbreiding van
de Zondagsdienst financieel meer
nadelen dan voordelen zou ople
veren.
De heer A. L. S. Logkefeer, die
namens Gedep. Staten sprak, gaf
toe, dat er heel wat veranderd
is en dat het vervoer sterk is
toegenomen. Van verruiming der
andere veren kan geen sprake
zijn, omdat deze al even zwaar
belast zijn. En de practijk is nu
eenmaal zó, dat de meeste toe
risten gebruik maken van het
veer VlissingenBreskens.
De heer Van Oorschot diende
daarna een mede door de heren
Vercauteren (K. V. P.) en Verha
genl ondertekende motie in. waar
in aan Gedep. Staten opdracht
werd gegeven over te gaan tot
uitbreiding van de Zondagsdienst
op Breskens—Vlissingen als op
werkdagen.
De heren Hommes, Kodde en
Van der Feltz verklaarden zich
tegen deze motie.
Later diende de heer Van Oor
schot een tweede motie in, waar
in Gedep. Staten werd opgedra
gen de diensten op Zondag (dus
alle diensten) zodanig te rege
len, dat zij werden aangepast
aan het verkeer.
De heer Van der Feltz achtte
deze motie geheel buiten de or
de en ook de heren Stemerdmg
en Hommes verzetten zich er-
het door de Minister van Verkeer
en Waterstaat geuite voornemen
om over te gaan tot verhoging
van het bestaande en tot invoe
ring van een volledig tarief op de
veren over de Wester-Schelde;
tegen.
Oe Commissaris der Koningin
adviseerde de heer Van Oorschot
de inhoud der motie te beperken
tot de lijn Vlissingen—Breskens.
Na een korte pauze deelde de
heer Van Oorschot mede, dat hij
zijn motie had gewijzigd in deze
zin, dat aan Gedep. Staten werd
verzocht de dienstregeling op
het veer BreskensVlissingen
op Zondag aan te passen aan de
eisen, welke het verkeer stelt.
Deze motie werd met 21 tegen
19 stemmen aangenomen. Tegen
stemden de heren Stemerdmg
Van der Feltz, Schout, Dekker
Meliefste, Bruijnzeel, Boender
Kaan, Den Boer, Van Eeten, Flik
weert, De Putter, Vermaire, De
Kruijter, Philipse, Hommes, Kod
de, Wisse en Boudeling.
Het feit, dat de meerderheid van
het bestuur van het Economisch
Technologisch Instituut voor Zee
land destijds weigerde de Staten
commissie, die een onderzoek
moest instellen naar de gang van
zaken bij dit instituut, inlicht'
gen te verstrekken, had de ver
ontwaardiging van alle Staten
leden opgewekt, evenals het ver
bod van het bestuur aan de direc
teur van het E. T. I. om zich door
de commissie te laten horen.
Langdurig werd ook gesproken
over de eventuële mogelijkheid
van de uitvoering van het z.g
..Drie-eilanden-plan," dat net ïso^
lement van Noord-Beveland moet
opheffen.
Gedep. Staten deelden mede, dat
van uitvoering van dit plan voor
lopig niets kan komen, gezien de
enorme kosten, welke er aan ver
bonden zijn, doch het college zeg
de toe terzake diligent te blijven
en ook de aandacht van het rijk
op dit object te zullen vestigen.
Vervolgens gingen de Staten in
besloten vergadering om de dis
cussies over de veertarieven
voort te zetten.
overwegende, dat in October
1945 de toenmalige Regering be
sloot de veren over de Wester-
Schelde kosteloos te doen gebrui
ken in verband met de noodzake
lijkheid de bevolking van
Zeeuwsch-Vlaanderen gemakke
lijker in contact te brengen met
het overig gedeelte van Neder
land, vormende de Wester-Schel
de een belemmering voor de bin
binding van Zeeuwsch-Vlaande
ren aan overig Nederland en om
gekeerd;
dat dit besluit aan het gestelde
oei heeft beantwoord, wijl meer
dan voordien de band in econo
misch-, sociaal, en cultureel op
zicht tussen Zeeuwsch-Vlaande
ren en overig Nederland is ver
kerkt;
dat, nadat in 1950, niet zonder
tegenkanting van de Staten-Ge
neraal, door de Minister van Ver
keer en Waterstaat werd overge
gaan tot gedeeltelijke invoering
van tarieven, thans bij het huidi
ge Hoofd van dit Ministerie het
voornemen bestaat over te gaan
tot volledige afschaffing van
kosteloos vervoer op de veren
over de Wester-Schelde;
dat de destijds verkregen rech
ten hierdoor volledig zouden wor
den te niet gedaan, zonder dat
aannemelijk is gemaakt, dat de
motieven op grond waarvan de
vrijdom voorheen verleend werd,
thans niet meer zouden gelden;
dat het gevolg geven aan het
door de Minister geuite voorne
men voor de prille ontwikkeling
op het gebied van economische
sociale- en culturele binding van
Zeeuwsch-Vlaanderen aan overig
Nederland, welke in de afgelopen
jaren plaats vond, wel niet an
ders dan desastreuze gevolgen
kan hebben;
dat de Minister van Verkeer
en Waterstaat daarnaast een
vroeger geuit voornemen om de
exploitatie van de veren over de
Wester-Schelde in handen van
het Rijk te leggen, vooralsnog be
reid is te laten varen, indien de
provincie in redelijke mate zal
bijdragen in het exploitatiete
kort, als hoedanig Zijne Excellen
tie een deelname beschouwt ge
lijk aan twintig ten honderd van
dit tekort;
dat niet alleen voor nu maar
ook voor de toekomst de exploi
tatie in handen van de provincie
dient te blijven, zijnde de prrivin
cie het daarvoor meest aangewe
zen lichaam;
dat immers het doel van de ve
ren is in de eerste plaats de delen
van Zeeland in economisch-, so
ciaal- en cultureel opzicht aan
Nederland te binden, terwijl na
de eerste wereldoorlog duidelijk
is gebleken, welke gevaren hier
dreigen, zodat het van een on
juist bestuursbeleid zou getuigen
de veren te doen exploiteren door
een rijksdienst;
dat nog daargelaten het ada
gium: wat plaatselijk verzorgd
kan worden verzorge men niet
centraal, het belang van Neder
land en ook van Zeeland vordert,
dat de zorg voor de veren blijft
in handen van het provinciaal
bestuur, dat, voortgekomen uit
en het vertrouwen genietende
van de streek, uit een oogmerk
van efficiënte bewindvoering en
mede gelet op de praktijk van
meer dan een eeuw, het beste be
last kan blijven met de zorg voor
dit netelige en veel omvattende
vraagstuk;
dat, alhoewel een eventueel di
reet financiëel belang der provin
cie bij de uitkomsten der exploi
tatie in beginsel niet verwerpelijk
achtende, een dergelijk aandeel
nimmer zodanig zal mogen zijn,
dat de ontwikkeling van Zeeland
in gevaar wordt gebracht, wat
zou plaats vinden, wanneer de
provincie daardoor tot een staat
van noodlijdendheid zou verval
len, of wel hare bemoeiingen op
economisch-, sociaal-, hygiënisch-
en cultureel terrein zouden moe
ten blijven beneden het peil dier
bemoeiingen in andere provin
ciën;
dat dit laatste bij een deelname
van twintig ten honderd in het
bedoelde tekort onweersprekelijk
het geval zou zijn;
ren over de Wester-Schelde kos
teloos te doen zijn;
b. dat zij niet slechts uitgaan
de van het voornemen van de
Minister van Verkeer en Water
staat de exploitatie van de veren
vooralsnog bij de provincie te la
ten, doch zich nadrukkelijk op
het standpunt stellende, dat deze
exploitatie door de provincie be
hoort te geschieden, een eventu
eel direct financiëel belang der
provincie bij de uitkomsten der
exploitatie van de veren over de
Wester-Schelde in beginsel niet
verwerpelijk achten, mits daar
door de ontwikkeling van Zee
land niet in gevaar wordt ge
bracht, wat het geval zou zijn,
indien de provincie daardoor tot
een staat van noodlijdendheid zou
vervallen, dan wel hare bemoei
ingen, in het bijzonder op econo
misch-, sociaal-, hygiënisch- en
cultureel terrein, moeten blijven
beneden het peil dier bemoeiin
gen in andere provinciën;
II. nodigen Gedeputeerde Sta
ten uit in de geest van het onder
I gestelde werkzaam te zijn en
tevens de Staten der provincie
Zeeland daaromtrent regelmatig
in te lichten;
III. besluiten het vorenstaande
ter kennis te brengen van:
a. Hare Majesteit de Koningin;
b. De Ministers der Kroon;
De Kamers der Staten-Gene-
raal.
c.
I. geven te kennen:
a. dat zij niet dan met diepe
verontwaardiging hebben kennis
genomen van het voornemen om
thans nog weer verder terug te
komen op het besluit om de ve-
De Perzische kamer heeft Dins
dag met 68 stemmen vóór het re
geringsprogram, dat premier
Mossadeq Zondag had ingediend,
aanvaard.
Er waren 69 afgevaardigden
aanwezig.
Het grensverkeer is soms der
mate intensief, dat een onderwij
zer van een in het Zeeuws-Vlaam-
se grensgebied gelegen school op
Donderdag de Middelburgse
marktdag vrijwel geen les kan
geven door het lawaai van de
voorbijrijdende autobussen.
De grootste reislust blijken de
Belgen te ontplooien.
Er kwam vast te staan, dat er
van de grens-passanten in 1950
op hoogtijdagen 24,5 Nederlan-
ders waren tegen 72,3 Belgen.
De Fransen 'vormden 1,1 en
andere nationaliteiten 2,1
Ook in Oost Zeeuws-Vlaanderen
neemt het toeristenverkeer zien
derogen toe en is het Terneuzen
dat met zijn jachthaven en mooie
Scheldeboorden het aantrekkings-
punt vormt, terwijl dagelijks de
honderden grensarbeiders als
„vaste klanten" de douaneposten
passeren.
Geslaagd.
Bij het te Middelburg gehouden
examen slaagden o.m. voor het
diploma boekhouden de heer M.
A. Kolijn en voor het diploma
moderne bedrijfsadministratie de
heron A. Nuijtinck en E. J. v. d.
Sneppen, allen te Terneuzen.
Benoemd.
Te Vlissingen zijn met ingang
van 1 September benoemd tot
agent van politie onze stadgeno
ten K. Hamelink en J. de Putter.
Overgangsexamen.
Bij het overgangsexamen van
het Zeeuws Technisch Instituut
te Goes werd bevorderd van de
2 dé naar de 3de klasse onze stad
genoot W. A. van den Berg.
en kozen eveneens Breda uit als
uitgangsplaats voor hun jaar
lijks tochtje. Zij deden het echter
beter dan hun voorgangers en
vertoefden daar een gehele dag,
waardoor zij Breda met zijn
mooie versieringen, bogen en zui
len ter gelegenheid van het 7de
eeuwfeest geheel konden bezich
tigen. Ook aan de verschillende
feestelijkheden brachten zij een
bezoek. Vooral de grote optocht
van een groot aantal brandweer
corpsen was het bezichtigen
waard.
Het was voor de zangers een
genotvolle dag, die zij dan ook
dubbel en dwars hadden ver
diend.
Cokesverlading.
Aan de kade van de cokesfa-
briek is de bedrijvigheid, nadat zij
enkele weken was geluwd, weer
toegenomen. Voor de kade kwam
thans het Duitse s.s. „Kolberg",
dat cokes inneemt.
Aanvoer pyriet,
Het Nederlandse s.s. „Winsum'
voert momenteel een lading py
riet aan, bestemd voor de Comp.
Neerl. de l'Azóte en afkomstig
uit Portugal.
Met algemene stemmen wordt
besloten tot verlenging van een
kasgeildlening van 450.000,
Van de S.B.M. zal het voor
malig tramemplacement worden
aangekocht voor 16.274,-, waar
van ook weer een gedeelte voor
industrieterrein zal worden ver
kocht aan L. Quataert te Sluis.
In principe, wordt besloten tot
uitgifte van een boekje „Oorlog
over Sluis", dat is samengesteld
door de heer S. P. Reijne te Sluis.
Aan diverse personen, waar
van in het kader van het her-
bouwplan gronden werden ont
eigend, werden gronden, waarop
zij hebben herbouwd, definitief
terug toegewezen.
Aan het verzoek van de heer
A. Baert om toewijzing van grond
aan de Oude Kerkstraat voor een
uitweg niet kon worden voldaan,
daar op de door hem aangewezen
grond reeds een bouwplan is ge
projecteerd.
Besloten werd voor de instellin
gen van weldadigheid regelen
vast te stellen met botrekking tot
de controle op het geldelijk be
heer en de boekhouding.
KUSTLICHT
WESTSCHOUWEN WORDT
GERESTAUREERD.
Met de /erbouwing van het
in de gemeente Haamstede
staande kustlicht „Westschou-
wen" is dezer dagen een aan
vang gemaakt.
De hulpverlichtingsdienst die
sinds 1946 dienst deed gaat ver
dwijnen. De sterkte van het aan
te brengen licht zal ruim 5 mil-
loen kaars bedragen of onge
veer 20 maal zo sterk als de
thans aanwezige hulpverlich
ting. Hoe lang deze verbouwing
in beslag zal nemen is nu nog
niet te zeggen. Het weer speelt
hier een belangrijke rol, daar
zware en kostbare instrumen
ten en machineonderdelen langs
de buitenkant van de toren, die
47 meter hoog is, omhoog ge
hesen moeten worden. De elec-
trische en nautische instrumen
ten zullen worden aangebracht
door het proefstation van de
rijkskustverlichting. Het optiek
is van Franse makelij. Wanneer
eventueel de electrische stroom
op een ongelegen ogenblik zou
uitvallen, dan schakelt men on
middellijk een gasverlichting in,
die door 'n luchtcompressor in
beweging wordt gebracht. De
toren dateert van 1840. Op 25
Maart van dat jaar werd het
licht voor het eerst ontstoken.
HET GRENSVERKEER IN
ZEEUWS-VLAANDEREN.
Overgeplaatst.
Met ingang van 1 Augustus
a.s. wordt de wachtmeester der
rijkspolitie de heer J. Lucieer
van de groep Breskens overge
plaatst naar Ouddorp (Schou
wen).
Vismijn.
Visaanvoer op de vismijn in
de week van 20 tot en met 26
Juli 1952.
2498 Kg bot 39 tot 16; 3132 kg
schar 57 tot 16; 1530 kg schol
60 tot 19; 490 kg tong 210 tot
150; 250 kg rog 55 tot 16; 4 kg
kabeljauw 60; 36 kg poon 33 tot
17; 7 kg tarbot 173 tot 150; 468
kg onverkochte vis voor vis-
Motorrijder ging uit de
bocht.
In de beruchte bocht in de weg
Marktterrein Sint Anne. TJzendijkePhilippine aan do
Wijk Ponte Avancé kwam een
motorrijder van Belgische natio-
jneliteit, vergezeld van een duo
berijdster, uit de bocht gescho
ten, waardoor hij de macht over
'zijn motor kwijt raakte en om-
iver sloeg. De berijder kwam met
Nu de restauratie van 't markt
pleintje te St. Anna ter Muiden
zo goed als gereed is gekomen,
worden plannen gesmeed om dit
merkwaardige pleintje met enige
feestelijkheden officieel „geres
taureerd" te verklaren.
Bijzondere omstandigheden j enkole lichte schrammen en de
voorbehouden zal de „ingebruik- schrik vrij. De dame kwam er
neming" geschieden op 30 Aug.
a.s. door de Commissaris der Ko
ningin.
Het feest, waaraan o.a. wordt
meegewerkt door de V.V.V. te
Sluis, wordt opgeluisterd door
folklorische dansen enz.
Nu het pleintje gereed is ge
komen, zijn verder plannen ge
maakt ook de restauratie van de
toren ter hand te nemen en op
het terrein, waar de> vroegere
kerk heeft gestaan, bodemonder
zoek te beginnen.
meel 91
7551 kg exportgarna
len 229 tot 103; 706 kg handels
garnalen 159 tot 70 cent.
Bij
DE TARIEVENKWESTIE
IN DE STATEN.
Woensdagmiddag hebben de
Provinciale Staten in een uitvoe
rig debat, waaraan alle fracties
deelnamen, de tarievenkwestie
besproken.
Meerdere moties waren ter be
handeling ingediend, maar m
overleg met Gedep. Staten zijn
de fractieleiders tot een gemeen
schappelijke motie gekomen,
welke het standpunt der staten
weergeeft. Deze motie is voorge-
lezen door de heer Van Oorschot
en vervolgens door de Prov. Sta
ten aangenomen met aanteke
ning, dat de heren Verhagen en
Cambier (beiden V.V.D.) geacht
wilden te hebben tegengestemd
De motie luidt:
„De Staten der provincie Zee
land
kennis genomen hebbende van
de Tweede Kamer is de
goedkeuring aanhangig gemaakt
van een tweetal verdragen, welke
in het kader van de studiegroep
voor een Europese douane-unie
zijn tot stand gekomen, te weten
het verdrag nopens de waarde
van goederen in douanezaken, en
het verdrag houdend© oprichting
van een internationale douane-
raDeze verdragen vormen met
het te zelfder tijd tot stand geko
men verdrag inzake de nomen
clatuur voor de indeling van goe-1
deren in de douanetarieven het
eerste resultaat van het streven
van de studiegroep naar een
douane unie in Europees verband.
Ingevolge het laatstgenoemde
verdrag, waarvan de goedkeu
ring binnen afzienbare tijd even-
nens bij de Staten Generaal zal
worden aanhangig gemaakt, zijn
de verdrag-sluitende staten ver
plicht hun nationale douane
tarieven aan te passen aan de
door de studiegroep op basis van
de volkenbondsnomenclatuur van
1927 opgestelde basisnomencla-
t "ofschoon de verdragsluitende
partijen de bevoegdheid hebben
die gemeenschappelijke basis
nomenclatuur nationaal ver
schillend uit te werken, zal de
structuur van de douanetarieven
van die landen, welke tarieven
thans dikwijls zeer belangrijke
verschillen vertonen, na het in
werking treden van het verdrag
gelijk zijn. Voor de internatio
nale handel en voor het voeren
van tariefonderhandelingen bete
kent dit een aanzienlijke vereen
voudiging.
Voorts zullen volgens het ver
drag nopens de waarde van goe
deren in douanezaken de verdrag
sluitende partijen bij het heffen
van invoerrechten naar de waar
de een zelfde waardedefinitie toe
passen, welke een grote mate
van overeenstemming vertoont
met de definitie die thans in de
Benelux-landen van kracht is.
Met de oprichting van een in
ternationale douaneraad heeft de
studiegroep voor de Europese
douane-unie beoogd een organisa
tie in het leven te roepen, die een
zoveel mogelijk gelijke toepassing
van de gemeenschappelijke ta
riefnomenclatuur en de ge
meenschappelijke waardedefinitie
dient te bevorderen en de vele
vraagstukken, welke daarbij on
getwijfeld zullen rijzen, tot een
gecoördineerde oplossing te bren
gen. Deze organisatie heeft
voorts tot taak een verdergaande
integratie van de Europese
douanestelsels krachtig na te
streven en aldus een voort
schrijdende vereenvoudiging van
het handelsverkeer te bewerk
stelligen en de noodzakelijke
ivoorwaarden voor een economise
integratie te scheppen.
Het grensverkeer in Zeeuws-
Vlaanderen is dit seizoen bijzon
der druk. Duizenden en nog eens
duizenden toeristen passeren de
grensposten, terwijl de veerdien
sten over de Westerschelde dage
lijks honderden Belgische auto's
overzetten.
Vooral tijdens de tentoonstelling
„Oost-Vlaanderen vlagt in Middel
burg" heeft men op het veer Vlis
singenBreskens 'n record-druk
te te verwerken gekregen. Soms
stonden de auto's 's morgens van
de aanlegplaats van de provin
ciale boot te Breskens in lange
rijen tot buiten de kom der ge
meente en 's avonds had in Vlis
singen de politie handen vol werk
om verkeersopstoppingen te voor
komen bij het opstellen van een
geweldige file.
De grensposten in West Zeeuws-
Vlaanderen hebben versterking
gekregen, want anders was de
drukte te groot geworden.
Naar werd medegedeeld kan de
intensiviteit van het grensverkeer
in vergelijking met het vorige
jaar zeker veertig procent hoger
worden geraamd.
In aanmerking genomen, dat in
1950 volgens door de planolo
gische dienst over zeven hoogtij
dagen gedane tellingen ruim
100.000 personen passeerden in
het locale- zowel als het overige
grensverkeer, kan men voor dit
jaar wel een gemiddelde van ruim
20.000 personen per hoogtijdag
aannemen.
Vergadering Oranjevereniging
De voorzitter
Haak,
de heer J. D.
heet de leden hartelijk
welkom.
Het verslag van do penning
meester sluit met een batig saldo
van 228,18.
In de plaats van de heer J. Ver
gouwe die zich niet meer herkies
baar stelde, werd tot bestuurslid
gqkozen de heer M. Wieland.
Vervolgens kwam aan de orde
de feestviering in verband met
de indijking van de Braakman.
De voorzitter meent dat dit
niet op de weg der Oranjevereini-
ging ligt. De vergadering is ech
ter van mening, dat dit wel dege
lijk kan. Men kan hier als datum
6 September voor nemen. De
Oranjevereniging kan hierbij een
groot kinderfeest organiseren.
De Oranjevereniging stelt hier
voor ƒ200,beschikbaar, doch
dit bedrag is te klein voor 3 scho
len en 2 kleuterscholen.
Besloten werd daarom nog een
collecte te houden. Een werk
comité zal dit feest zo spoedig
mogolijk in elkaar zetten.
De voorzitters van verschillen
de verenigingen, die aanwezig
waren, hebben zitting hierin. De
andere worden aangeschreven.
Maandagavond om 7 uur is er
vergadering op dei Gehoorzaal
voor de verdere plannen.
Naar Breda.
Ongetwijfeld waren de koorzan
gers jaloers op de K.A.B.-leden
Raadsvergadering.
Dinsdagavond kwam de raad
der gemeente Sluis in openbare
vergadering bijeen.
Bij de ingekomen stukken deel
de de voorzitter o.a. mede, dat
van de nationale woningbouw
lening in totaal 16.575,— is ont
vangen.
Ook deelde de voorzitter mede,
dat do korenmolen „De Brak"
gedurende het eerste exploitatie
jaar door 4670 personen werd be
zocht.
Bij het verzoek van de heren
J. du Fossé en A. Verstraete zegt
do voorzitter dat dit reeds een
punt van bespreking is geweest
in een vorige raadsvergadering.
Nadien zijn nog besprekingen ge
voerd met beide heren, doch re
sultaat leverde dit niet op. B. en
W. stellen nu voor om de winkel
van Du Fossé direct te laten
aansluiten aan de bouw van de
heer Verstraeten, waarmee de
raad zich kan verenigen.
Met algemone stemmen wordt
besloten tot het treffen van een
overeenkomst met het ministerie
van wederopbouw over het puin-
stort aan de Nieuwstraat.
Aan de classicale commissie
voor de Gezinszorg in Wost Z.
Vlaanderen werd een subsidie
toegekend van 151,76 over 1950.
Bij de bespreking over even
tuële restauratie van de toren bij
de N. H. kerk te Sint Anna ter
Muiden, blijkt dat dit gebouw
twee eigenaars heeft.
De toren is n.l. eigendom van
de burgerlijkQ en de daaraan
vastgebouwde kerk is eigendom
van de kerkelijke gemeente; ter
wijl voor de kqrk maar één in-
gang is, die zich in de toren be
vindt. De oorzaak hiervan moet
gezocht worden in de staatsrege
ling van 1798. Over de restauratie
is reeds overleg gepleegd met do
kerkelijke gemeente, terwijl ook
Monumentenzorg hierin is ge
ïnteresseerd. De raad besluit met
algemone stemmen om B. en W.
te machtigen verdere onderhan
delingen te voeren.
slechter af en kreeg gapende
hoofdwonden. Dr. Rozemeijer
verleende de eerste medische
hulp.
Diploma's Veilig Verkeer.
Woensdagmiddag zijn ten ge
meentehuize de diploma's Veilig
Vqrkeer uitgereikt aan 90 school
gaande jongens en meisjes van
de vijf in de gemeente gevestigde
scholen. Aan het schriftelijk exa
men namen deel 97 leerlingen en
aan het practische gedeelte 94,
waarvan er 90 zijn geslaagd.
De bijeenkomst stond onder
leiding van de burgemeester, die
de consul van Veilig Verkeer de
heer De Visser, de politie-autori-
teiten, de hoofden der scholen
en de kinderen welkom heette.
De burgemeester wees op de be
langrijkheid van een juiste toe
passing der verkeersregels voor
onszelf en voor anderen en bracht
hierbij ook ter sprake het spel
der kinderen, dat zo vaak op
straat gebeurt. Spreker zeide tot
dn jeugd: Strijdt allen mee voor
uzelf en voor anderen.
Hierna werden de diploma's
uitgereikt en de geslaagden gefe
liciteerd met het succes.
Het woord werd ook nog ge
voerd door kapitein Stoorvogel
van de rijkspolitie en door de
heer Agema namens de school
hoofden.
Met een dankwoord aan allen,
die aan dit werk hadden medege
werkt, werd de bijeenkomst ge
sloten.
35 Leerlingen (de best geslaag
den van elke school) en de
schoolhoofden mochten een
tochtje makfji met de politieauto
waarbij werd gedemonstreerd
hoe de radioverbindingen bij
verkeersongevallen enz. tot stand
komen.
56)
Nadruk verboden.
Enkele minuten later stond een
verheugde fabrikant op en gaf
de dirigent een teken om te stop
pen met de muziek. Toen deze
zweeg, tikte hij met zijn vulpen
tegen een glaasje, zodat het stil
werd en zei: „Dames en heren,
waarde gasten. Op deze prettige
bijeenkomst, die we houden ter
ere van onze jonge uitvinder,
Jan Reising, heb ik nog een ver
rassing voor u. Of liever gezegd,
er zijn anderen, die voor deze
verrassing gezorgd hebben. Er is
mij zo juist een mededeling ge
daan van een zo mogelijk nog
vreugdevoller feit. Mijn vrouw
en ik hebben het bizondere ge
noegen u de verloving aan te
kondigen van onze dochter Bep
met ingenieur Jan Reising.
Even was het stil in het vei -
trek. Toen brak er een oorverdo
vend gejuich los en iemand
schreeuwde tussen het gejuich
door- „Leve het verloofde paar
Leve Jan en Bep!" Dat werd
door de anderen terstond overge
nomen en in een ogenblik van
tijd werden de verloofden om
ringd door de jeugdige gasten
die hen met alle geweld de hand
wilden drukken. Toen volgden
de ouderen en Van der Ham gaf
order, dat er champagne gebracht
moest worden. „Want," zei hij,
„zo'n feit moet met champagne
overgoten worden."
De champagneflessen kwamen
en de kurken vlogen met een
knal tegen het plafond. Er werd
geschonken en er werd geklon
ken. Een der oudere heren, een
zakenrelatie van Van der Ham
hield een speech, gevolgd door
anderen, en de jongelui vergate
de muziek, die hen tot dansen
uitnodigde. Er heerste een nog
prettiger, ongedwongener sfeer en
het verloofde paar moest nog
menige toast aanhoren.
On oen gegeven moment zei
Bep: „Zeg, waar zijn je broers
gebleven?"
Het verstomde even en ieder-
een keek in 't rond. Jan stond op
en liep naar het nevenvertrek,
waar echter, behalve de muziek,
niemand was. Toen keek hij in
de serre, maar ook daar was nie
mand. Intussen was Bep naar de
gang gelopen en vroeg aan de be
diende, die met da zorg voor de
garderobe belast was, of er ook
een paar heren vertrokken
waren.
Jawel, juffrouw Bep, een mi-
nuut of tien geleden zijn die twee
heren vertrokken, die een uurtje
geleden pas gekomen zijn."
„O juist, dan weet ik genoeg.
Dank u wel."
Bep liep door de feestzaal naai
de serre, waar ze Jan weer tegen
kwam. Je broers zijn vertrok-
Wat heeft dat te be
moeite niet
ken, Jan.
jongeman haalde zijn schou
ders op „Ik kan er geen hoogte
van krijgen. Komen zo maar naar
binnen vallen als een Deus ex
machina en vertrekken even plot
seling weer, zonder iemand te
groeten. Ik.... ik snap er niets
van."
„Misschien., misschien moes
ten ze met de laatste trein weer
naar huis", opperde Bep voor
zichtig, „en durfden ze niet af
scheid nemen."
„We zullen het wel eens ver
nemen," antwoordde hij rustig.
„Kom, Bep, laten we onze stem
ming op deze avond niet beder
ven. We zullen wel een of ander
aannemelijk smoesje bedenken.
Dat van die laatste trein is zo
gek nog niet. Het is bij elven
HOOFDSTUK 4.
uur geslagen. De
meer om naar de garage te gaan,
dacht hij. Het is mooi weer, ik
zal de wagen maar voor het huis
parkeren. Morgen moet ik toen
weer vroeg op.
In de straat gekomen, waar
kn pension was, zag hij een oud,
nftands vrachtauto'tje staan. Hij
zette zijn glanzende Cadillac er
achter en keek in de cabine van
de vrachtwagen. Maar daar was
niemand te zien. Het nummer
zegde hem al evenmin iets, hoe
wel de wagen uit Noord-Holland
kwam.
Jan stak de sleutel in het slot
en liep naar binnen. Hij draaide
het ganglicht op en wilde door
lopen naar zijn kamer. Maar hal
verwege de gang ontdekte hij, dat
de deur van de spreekkamer
openstond en dat er licht brand
de. Verwonderd duwde hij de
deur open en.daar zag hij zijn
beide broers zitten, met hun ge
zichten naar de deur.
Jan fronste zijn wenkbrauwen
en bleef in de deuropening staan.
„Mag ik weten, wat dit te be
tekenen heeft?" vroeg hij op snij
dende. toon.
Kor lachte beminnelijk en ant
woordde: „Dat mag, beste broer,
dat mag. 'Misschien wil je even
binnenkomen. Dat praat wat ge
makkelijker. Maar als je een an
der vertrek hebt, waar wat onder
de kurk is, dan stel ik voor, dat
we daarheen verkassen."
Ongeveer 875 Amerikaanse
marineofficieren en manschap
pen, voor het merendeel adel
borsten van de marine-reserve-
die-nst, zullen deze en de volgen
de week een tournée door Neder
land maken. Op het programma
staat o.a. een bezoek aan Amster
dam, Den Haag, Rotterdam,
Haarlem en enige kleinere ge
meenten in het westen des lands,
waar historische plaatsen en mo
numenten zullen worden bezich
tigd.
De Amerikaanse bezoekers
zijn afkomstig van de nieuwe
17.000 tons lichte kruiser „Roano
ke" en van de torpedobootjagers
„Moale", „Ingraham", „R. H.
McCard" en „K. D. Bailey".
Deze vijf oorlogsbodems worden
vandaag in Antwerpen verwacht
en zullen daar tot de 5e Augus
tus blijven.
Do eerste groep bezoekers, die
met autobussen uit Antwerpen
komt, bestaat uit 314 adelborsten
van de marinereservedienst, die
een theoretische opleiding volgen
aan enkele Amerikaanse univer
siteiten en „colléges", 23 officie
ren en 149 minderen, in totaal
486 personen. Zij zullen Zater
dagmorgen naar Antwerpen te
rugkeren. De tweede groep, die
392 personen omvat, wordt Za
terdagmiddag in Rotterdam ver
wacht en vertrekt Maandagmid
dag weer richting Antwerpen.
Zij telt 243 adelborsten, 19 offi
cieren en 130 manschappen.
Toen Jan in zijn wagen naar
huis reed, had de klok reeds twee
(Wordt vreVolgd.)
HEDEN:
TERNEUZEN: Terrein Mo
lendijk, 7 uur: Zomeravond
voetbal.
DRIEWEGEN: 8 uur Concert
„Harmonie Terneuzen".