De uitbreiding van Tweede Kamer de De haven van Gent in 1951 De Deense minderheid in Slees wij k-Holstein De kwestie-Bekaert De verkeerde vrouw V. J AKKERTJES" Zenuwpijn Niet veel enthousiasme Joego-Slavië verwerpt Roemeens verzoek W.-Duitse overeenkomsten met Spanje en België Centrum van dicht waterwegennet ENGELSE VLAG aan de spits Vluchtelingen brachten vervreemding Amerikaans bezoek aan Nederlandse werven De opvolger van McCloy Wangedrag van Nederl. fietsers in België Belgische straaljager vermisi Oostenrijk protesteert Scheepsongevallen De komende democratische conventie Oorspronkelijke roman door Maart je Zeldenrijk Noodlanding besloot vliegfeest AGENDA f Zon treiterende, zagende pijn, die maar niet ophoudt, die Uw leven verstoort en U belet te werken! Verdrijf Uw pijn met een paar Blijkens het voorlopig verslag der nieuwe Tweede Kamer over het ontwerp van wet tot uitbrei ding van het aantal leden van de Tweede Kamer der Staten-Gene- raal wilde men zich niet begeven in uitvoerige beschouwingen over de gang van zaken met betrek king tot de verschillende voorstel len tot grondwetsherziening. Slechts merkten vele leden op, dat voor het slagen van een der gelijke herziening in 't algemeen reeds tevoren een communis opi nio moet bestaan, daar de voor stellen anders de vereiste meer derheid van twee derde niet ha len. Blijkbaar heeft zulk een over eenstemming niet bestaan. Er is trouwens in de loop van deze eeuw reeds veel aan de grondwet „gedokterd", hetgeen niet bevor derlijk is geweest voor een rusti ge meningsvorming ten aanzien van een algemene herziening. De volksvertegenwoordiging, zo merkten sommige van deze leden nog op, heeft ten opzichte van het onderhavige ontwerp slechts 'n beperkte taak. Het gaat thans immers om de tweede lezing en hierbij komen geen algemene be- schouwingen over de wenselijk heid van herziening van bepaalde onderdelen der grondwet aan de orde. Wensen met betrekking daartoe kunnen bij de eerstvol gende begrotingsbehandeling worden uitgesproken. Thans dient de Kamer zich in haar be schouwingen te beperken tot het voor en tegen van de onderhavige voorstellen. Tegen het thans voor de twee de maal in behandeling komende wetsontwerp tot uitbreiding van de Tweede Kamer hadden sommi ge leden ook nu nog ernstige be zwaren. Deze leden spraken er allereerst hun bevreemding over uit, dat dit ontwerp met een on gebruikelijke snelheid wordt be handeld. Het is reeds ingediend op de dag van de opening van de nieuwe zitting door 'n demission- nair kabinet, dat blijkbaar ook de verdere behandeling van het ont- werp zelf wil afdoen. De Kamer heeft, door het onderzoeken, aan deze overhaasting medegewerkt. Een en ander getuigt naar de me ning van deze leden van weinig deferentie voor de nieuwe leden der Kamer, die op deze wijze nauwelijks tijd hebben kunnen vinden om zich van het pro en contra van het ontwerp op de hoogte te stellen. De hier aan het woord zijnde leden zouden het juister hebben gevonden, indien het thans demissionnaire kabi net de indiening van het ontwerp zou hebben overgelaten aan het nieuw te vormen kabinet, ook al omdat zekerheid dient te bestaan over de vraag, wanneer en op welke wijze uitvoering zal worden gegeven aan de bij amendement Andriessen in de wet gebrachte bepaling omtrent de mogelijkheid van stemoverdracht. Welke bij zondere redenen, zo vroegen zij, hebben de regering er toe ge bracht dit ontwerp met zo grote spoed in te dienen en waarom heeft zij dit niet aan het nieuwe kabinet overgelaten? tot herziening van de grondwet, nadat het in eerste lezing wet is geworden, staatsrechtelijke plicht van elk kabinet is. Vele leden voegden hieraan toe het een belang van de eerste orde te achten, dat zo spoedig mogelijk komt vast te staan, welke volks vertegenwoordiging wij zullen hebben. Naar het oordeel van deze leden kan men hier zeker hiet van een urgente aangelegenheid spreken. Met de uitbreiding van het aan tal Kamerleden is h.i. geen enkel landsbelang gemoeid. Andere kwesties, b.v. de definitieve rege ling van de ouderdomsvoorzie ning en een herziening van de pensioenen, achtten zij in ieder geval urgenter dan deze uitbrei ding van het aantal leden der Tweede Kamer. Van verschillende zijden vond de opvatting, dat de indiening van dit ontwerp niet meer door het demissionnaire kabinet had moeten geschieden, bestrijding. Men wees er op, dat hernieuwde indiening van een wetsontwerp ...die helpen direct! Het Joegoslavische ministerie van buitenlandse zaken heeft een Roemeens verzoek om on middellijke repatriëring van 6 Roemeense militaire vliegeniers die in Joegoslavië politiek asyl hebben gezocht, afgewezen. In een op de Roemeense am bassade in Belgrado overhan digde nota verklaarde Joego slavië zich bereid de 3 toestel len, waarmee de Roemenen ont vluchtten, terug te geven, mits Roemenië een Joegoslavisch toe stel terugzendt, dat in Decem ber 1950 in Roemenië een nood landing moest maken. De piloot van dit vliegtuig wordt nog steeds in Roemenië vastgehou den. Het Westduitse parlement heeft onder sterke tegenkanting van de soc.-democratische op positie een overeenkomst tussen Spanje en W.-Duitsland be krachtigd, krachtens welke jaarlijks 150 Spanjaarden in W.-Duitsland kunnen werken en evenveel Westduitsers in Spanje ter vergroting van hun beroeps- en talenkennis. De socialisten zeiden slechts vriendschap te koesteren voor het Spaanse volk, doch geen verbroedering te wensen met „de terroristen van de fascist Franco". Verder heeft het parlement twee sociale overeenkomsten met België bekrachtigd, waar van één hetzelfde behelst als de overeenkomst met Spanje. De andere overeenkomst staat per sonen, die binnen een strook van 10 km van de grens wonen, tot vrij in het andere land te werken op gelijke voet met de werknemers van dat land. De bondsrepubliek heeft ook aan de meest noordelijke grens lijn haar grenskwesties. Moet men de plaatselijke Duitse auto riteiten geloven, dan heeft de na oorlogse activiteit van de Deense minderheid daar zelfs „een bloe dende wonde" veroorzaakt. van hetgeen zij in een eeuw van Duits bestuur heeft verloren. Jaarlijks gaan nu acht duizend schoolkinderen dezer scholen hun vacantie doorbrengen in Dene marken en op deze wijze worden sterkere banden gevormd dan hun ouders ooit hebben gekend. De Amerikaanse federale ma- iitieme commissie zal de kosten van het bouwen van schepen op Nederlandse werven komen be studeren. Op 23 uli vertrekt de commissie met de „United Sta tes" uit New York. Het doel van de studie is het vergelijken van de bouwkosten in Nederland en in de Verenigde Staten, zulks met het oog op de definitieve vaststelling der bij drage van de „American Export Lines" aan de bouwkosten der passagiersschepen „Independen ce" en „Constitution". Een Belgisch jachttoestel van het Amerikaanse type Thunderjet, dat Vrijdagnamiddag te 12 uur 45 min. van het vliegveld Kastrup nabij Kopenhagen was vertrok ken, tegelijk met een ander toe stel. Door de mist moesten zij echter afzonderlijk gaan vliegen. Toen de toestellen op ongeveer 75 km bezuiden de luchthaven vlogen, heeft het vliegveld Kas-" trup alle radio-contact met de vliegtuigen verloren. Het toestel maakte deel uit van een groep van zes nieuwe Thun- derjets, die vanuit Denemarken aan België werden geleverd, aldus „Het Laatste Nieuws." De piloot van het vermiste vlieg tuig, Lambert Leclercq, was al leen aan boord. Men vreest, dat hij wegens een motordefect op zee is moeten-dalen. Een van de vliegtuigen, die aan het opsporingswerk deelneemt, heeft gemeld dat het ten Zuiden van het Deense eiland Lolland een grote olievlek heeft waarge nomen. President Truman heeft Wal ter J. Donelly, de Amerikaanse hoge commissaris in Oostenrijk, aangewezen als opvolger van John McCloy, de scheidende hoge commissaris in Duitsland. Llewellyn E. Thompson, is aan gewezen als opvolger van Don nelly. Hij zal hoge commissaris en Amerikaans ambassadeur in Oostenrijk zijn. Thompson was de laatste twee jaar in Rome ge- stationneerd. „De Denen moeten zich er van bewust zijn, dat deze wonde niet kan worden geheeld, zolang zij in hun culturele offensief doorgaan de hoop op een nieuwe volks stemming aan te wakkeren", zo verklaarde het lid van de bonds dag Edert in naam van de Duitse grenslandverenigingen. De leiders van de Deense min derheid verhelen niet. dat zij niet gaarne zouden zien, dat de mo gelijkheid van een nieuwe volks stemming voor alle tijden werden uitgesloten. „De Duitsers willen dit, maar wij wensen niet, dat de kans op een toekomstige volks stemming voorgoed wordt afge schreven",, zei Hermann Clausen, de enige Deense vertegenwoor diger in de West-Duitse bonds dag. In de meeste plaatsen van Sleeswijk staan Deense en Duit se volksgroepen scherp tegen over elkaar. Het Deense ontwa ken is pas na de oorlog begonnen en het is toen sterk bevorderd door economische omstandig heden. „Spekdenen" noemden de Duitsers spottend de kiezers, die de Deense partijen plotseling op vele plaatsen een meerderheid be zorgden. Inderdaad is uit het latere slinken van het aantal Deense stemmen wel gebleken, dat de eerste golven van Deens bewustzijn mede werden opge stuwd door de wens om van het arme geslagen Duitsland weg te komen en vooral de overstro ming van het land met vluchte lingen ongedaan te maken. Met dat al heeft de Deense partij, het Zuid-Sleeswijkse kiezersverbond, tot bij de jongste verkiezingen in 1950 een sterke aanhang blijven behouden. Zij omvat in vele plaatsen een vierde of een vijfde van de bevolking, in de haven stad Flensburg bijna de helft. Velen, die zich als Deensgezind uitgeven, zijn volgens de Duitse grensactivisten in het geheel niet van Deense afstamming. Het enige bewijs, dat zij daarvoor aanbrengen is, dat niet allen Deens plegen te spreken. De taal wordt echter aan Deense zij de niet meer als criterium be schouwd. Zuid-Sleeswijk had, toen het in 1920 in meerderheid voor Duitsland stemde, drie kwart eeuw onder Pruisisch be stuur gestaan. Het heeft daarna de nationaal-socialistische perio de doorgemaakt, die uiteraard niet bevorderlijk is geweest voor het onderhouden van de Deense cultuur. Wat de Duitse grensactivisten met de grootste zorgen vervult, is dat de Deense minderheid op weg is door een „cultureel offen sief" het Deense element in de bevolking weer te versterken. De Denen hebben uit hun vaderland een krachtige financiële onder steuning gehad voor de bouw van nieuwe scholen, voor het stichten van inrichtingen en het houden van manifestaties. Het aantal Deense scholen in Zuid- Sleeswijk, dat aan het einde van Hitiers periode nog slechts 8 be droeg, is thans weer tot 85 opge lopen. Deze scholen hebben een grote toeloop en dragen er sterk toe bij de Deense cultuur van het land weer iets te laten inhalen Een welkome steun ondervindt de Deense beweging van de Noord-Friezen, die in de streek langs de Noordzeekust van Slees wijk een bevolkingsdeel met een sterk eigen karakter is blijven vormen. Er wonen hier 60.000 Friezen, waarvan het derde deel nog altijd het Fries als omgangs taal gebruikt. De argwaan der Duitsers heeft in de laatste jaren al tot een soort van tegenoffensief geleid. Dit gaat ervan uit, dat een veld- winnen van de Deense cultuur en taal in Sleeswijk weer eens voor waarden zou kunnen scheppen waarin de Denen een nieuwe volksstemming zouden kunnen vragen. De Duitsers hebben hun grensverenigingen en een „ar beidsgemeenschap Duits Slees wijk" opgericht en zij hebben een millioen gestoken in de grens- academie „Sankelmark". Het doel van dit instituut is, de Sleeswijkse grenskwesties „vreedzaam en rechtvaardig" op te lossen en een „brug naar be grip onder de volken" te worden. De Deense minderheid denkt er anders over, daar het instituut zonder ruggespraak met haar is gevestigd. Dat de Duitsers van plan zijn hun tegenoffensief met kracht door te zetten, kan men afleiden uit de verklaring, die het bondsdaglid Edert gaf: „De ondersteuning der Deense min derheid door de Deense regering is bijna een inmenging in de in terne zaken van een ander land. Als Duitsland weer souverein wordt, kan het deze strevingen niet langer werkloos blijven aan zien". Reeds nu, zo klagen de Deense leiders, leggen de officiële orga nen vele moeilijkheden in de weg aan de verdere ontplooiing van het Deense volksdeel. Wanneer men in deze noordelijke provin cies van Duitsland de mensen vraagt, of zij Duits of Deens zijn, dan zal men van bijna de helft het antwoord krijgen, dat zij uit Pommeren of Oost-Pruisen stam men. Sleeswijk heeft de zwaar ste vluchtelingenlast te dragen van de gehele bondsrepubliek. De bevolking is er met 85 pet toegenomen door de stroom uit het Oosten. In vele plaatsen vormen de vluchtelingen de meerderheid en hebben zij leidende plaatsen in het bestuur ingenomen. Uiter aard is de Deense kwestie hier door gerezen tot de betekenis, die zij nu heeft. „Gent is het centrum van een zeer dicht waterwegennet, dat zich heinde en ver over Europa vertakt." Onder dit motto, dat vetgedrukt in vier talen het verslag van de havenbeweging van Gent in het jaar 1951 accentueert, verscheen dezer dagen 't fraai geïllustreerde boekje, dat een schat van ge gevens bevat over de haven van België's tweede zeestad. Zowel de zeevaartbeweging als het internationaal goederenver keer hadden in 1951 een gunstig verloop, zo begint het verslag. Bij in- en uitvoer en bij het transitoverkeer vallen resultaten te vermelden, die de gunstigste na-oorlogse cijfers overtreffen. Zij leveren het bewijs van de blijvende betekenis der Gentse haven. In de loop van '51 bereikte het zeevaartverkeer bij aankomst 1844 eenhedert, 1.497.693 netto Moorsomton metend, tegen 1464 schepen met netto 1.405.493 netto ton in 1950. Ten opzichte van het referentie- „aar 1938 bereikte het aantal bin nengevaren eenheden in 1951104 en de tonnage 77 (In 1950 resp. 80,6 en 73,4 De trage wederopbloei der Gent se zeevaartbeweging is hoofdza kelijk te wijten aan technische factoren. Zolang de toegang tot de zee niet kan harmoniëren met de vereisten der moderne zee vaart, is de havenbedrijvigheid te Gent niet vatbaar voor uitbrei ding op grote schaal. Engelse vlag op de eerste plaats. Behalve de Belgische vlag wa ren 26 andere vlaggen te Gent vertegenwoordigd. Gerangschikt volgens de tonne- maat bezette de Engelse vlag de eerste plaats met 330.290 netto M-ton, gevolgd door de Zweedse met 321.776 ton-netto en de Fran se met 101.461. Nederland komt op de vierde plaats met 100.473 netto M.-ton. Dan volgt Duitsland met 96.881, Spanje met 89.464, Finland met 82.516 en Noorwegen met 6.948. De Belgische vlag nam met 58 schepen en 62.369 netto M.-ton een bescheiden plaats in. Opvallend is in dit opzicht de stijging der Duitse, Nederlandse en Zweedse vlaggen. betekent van 1.010.218 m.-ton, te genover 1950. De overzeese afvoer boekte een aanwinst van 107.709 m.-ton en de binnenvaart steeg met 338.047 m.-ton. Het uitgaand spoorweg verkeer verminderde echter met 48.158 m.-ton. Vervoerseconomisch wordt de goederenbeweging gedragen door het watertransport: zee-, Rijn- en binnenvaart. Actuele havenproblemen. Het uitbreidings. en modernise- ringsplan van de Gentse haven is van grote betekenis voor de eco nomie. Het verslag legt daarbij de nadruk op de volgende punten: 1. Bouwen van een nieuwe sluis te Ter neuzen (lengde 290 meter, breedte 35 m en waterdiepte op de drempel 12,50 m) en aanpas sing van het kanaal van Terneu- zen, omvattend de rechttrekking, de verdieping tot 12,50 m en de verbreding tot 145 m op Neder lands en tot 200 m op het Belgi sche grondgebied. 2. Industrialisatie van de rech teroever van het kanaal. 3. Baggerwerken in het Siffer- dok ter exploitatie van een kade- strook van 1 kilometer lengte. 4. Verbetering der Port-Arthur, kaaimuur. 5. Een ringvaartverbinding tus sen het kanaal van Terneuzen, het kanaal Gent—Brugge, de Leie en de Schelde. Gent vervult een vooraanstaan de rol in de scheepvaartbeweging en wordt dikwijls, terecht, de Bel- gische industriehaven genoemd. Het vestigen van nieuwe indu strieën in dit gebied is van es sentieel belang, mede om de structurele werkloosheid tegen te gaan in de streek, die gelegen is in de onmiddellijke nabijheid van het havengebied en de binnen landse toegangswegen. De beschikbare gronden mogen als „enig gelegen" worden geken schetst. Wij deden hier en daar slechts een greep uit het prachtig ver zorgde boekje, dat een overvloed van documentatië-materiaal be vat en welhaast op iedere blad zijde de aandacht vraagt voor Gent, tweede zeehaven van Bel gië, het centrum van een dicht net van waterwegen, dat zich ver takt heinde en ver over Europa. De Oostenrijkse regering heeft haar diplomatieke vertegenwoor. digers bij ledenstaten van de V.N. opdracht gegeven de aan dacht van die leden te vestigen op de „onhoudbare toestand in Oostenrijk, waar zeven jaar na de z.g. bevrijding de bezetting nog steeds voortduurt", aldus is in een officieel communiqué in We nen bekendgemaakt. De Oostenrijkse vertegenwoor digers zullen een memorandum met talrijke annexen overhandi gen, zodat „de leden op de hoog te zijn in geval de Oostenrijkse kwestie voor de V.N. zou worden gebracht", aldus het communi qué. In de Belgische Kamer is het Vrijdagavond tot heftige inciden ten gekomen naar aanleiding van de kwestie-Bekaert, de procureur- generaal van het Gentse hof van beroep, die door de minister van justitie voor een maand is ge schorst wegens zijn houding in het onderzoek naar de aanslag op de IJzertoren. De socialist Spaak vroeg publi catie van het dossier-Bekaert, al- De Denen hebben hier hij mon de van hun afgevaardigde Clau sen de stelling geponeerd, dat ook zij recht hebben op het be houd van hun „heimat", die dreigt verloren te gaan door het proces van vervreemding, dat met de intocht der vluchtelingen is begonnen. Vroegere eisen van een algehele ontruiming der „Deense" gebieden door de vluch telingen zijn intussen wat gema tigd. De Denen zijn er echter op blijven staan, dat in hun gebie den niet méér vluchtelingen zul len blijven dan elders in Duits land. Bij het eiland Lanzarote (Kana- rische eilanden) is Vrijdagoch tend het 383 ton metende Portu gese vissersvaartuig „Santa Te- resina" gezonken. Zestien van de 23 Portugese opvarenden vonden de dood in de golveii. Zeven schipbreukelingen zijn door een Spaans schip gered. Op de Eastriver bij Manhatten (New York) is Zaterdag een tankschip van 120 ton in brand gevlogen. De vijf leden van de be manning sprongen overboord. Drie van hen slaagden erin onder het met brandende olie bedekte wateroppervlak door te zwem men. De twee andere opvarenden worden vermist. Sleepboten hebben het bran dende wrak bij „Welfare Island" in het midden van de rivier, aan de grond gezet. Goederenbeweging. Het internationaal goederenver keer in 1951 bedroeg 5.429.121 me trische ton, hetgeen een stijging Op aanbeveling van de commis- sie voor de geloofsbrieven heeft het nationale comité van de Ame rikaanse democratische partij be sloten de anti-Truman delegaties van Texas en Mississippi tot de nationale democratische conven tie die vandaag zal worden ge opend, toe te laten. Het comité wil echter een conventiecommis sie voor de geloofsbrieven eerstgenoemde commissie be- stond uit leden van het nationale comité de zaak der omstreden delegaties uit Texas en Mississip pi opnieuw laten behandelen. De (kleine) commissie voor de geloofsbrieven beval voorts de conventie aan de toe te laten anti- Truman delegaties van Texas en Mississippi te verplichten de par- tijcandidaat, wie dat ook mag worden, te steunen. Waarschijnlijk zullen de pro- Truman delegaties uit Texas en Mississippi ter conventie in be roep gaan van de aanbevelingen der (kleine) commissie voor de geloofsbrieven. De echtgenote van de West duitse president Heuss, Elly Heus-Knapp, is Zaterdag op 71- jarige leeftijd overleden. A.N.W.B. waarschuwt. Van Belgische zijde worden herhaaldelijk klachten geuit ovér het feit, dat Nederlandse fiet sers zich in dit land gedragen alsof er geen verkeersregels be staan, aldus deelt de A.N.W.B. mede. Vooral tijdens de weekends, als de Nederlandse toeristen in gro ten getale pe» rijwiel België bin nen trekken, ontstaan door hun ongedisciplineerd gedrag vaak chaotische toestanden. Men rijdt zonder meer met drie of meer personen naast elkaar over de rijbaan, terwijl daarnaast een verplicht rijwielpad aanwezig is en het voor fietsers dus even als in Nederland verboden is van de rijbaan gebruik te maken. De verkeersvoorschriften voor fietsers in België zijn gelijk aan die in Nederland. Het is echter verboden in de bebouwde kom naast elkaar te fietsen; men is daar dus verplicht achter elkaar te gaan rijden. Mochten de gedragingen van de Nederlandse wielrijders in Bel gië niet op korte termijn verbete ren, dan zal de Belgische politie, die zich tot dusver tot liet geven van waarschuwingen heeft be paald, zich genoodzaakt zien tot een straffer optreden over te gaan, zo verneemt de A.N.W.B. De A.N.W.B. is van mening, dat vooral het wangedrag van vele jongeren, die zich zelfs niet ontzien na het passeren van poli tiepatrouilles, opzettelijk weer in drommen bij elkaar gaan rijden, de goede naam van de Neder landse toeristen in België ernsti ge schade toebrengt. vorens hij een interpellatie zou houden. De C.V.P. verklaarde echter, dat het een schending van de grondwettelijke scheiding der machten zou zijn, indien de Ka mer een administratief dossier zou opvragen. De minister van justitie. Pho- lien, zeide tenslotte, dat hij het dossier aan de Kamer zou voor leggen, indien Bekaert daarmee instemde. Een socialistisch-liberaal voor stel tot onmiddellijke publicatie van het dossier werd met 107 te gen 78 stemmen verworpen. Tijdens de stemming ontstond een hevige woordenwisseling tus sen de socialist Van Eynde en de katholiek De Velter, waarbij de eerste het woord „ploert" liet val len. Tot de orde geroepen, wei gerde hij het woord in te trekken, maar verklaarde het gebezigd te hebben, omdat De Velter in een interview met een Vlaams blad Bekaert belasterd zou hebben. Regeringspartij en oppositie slin gerden elkaar vervolgens gedu rende verscheidene minuten scheldwoorden naar het hoofd, waarop de voorzitter de vergade ring schorste. Na de heropening bood Van Eynde de voorzitter zijn veront schuldigingen aan, met de ver klaring dat ze niet gold voor De Velter. De socialist Larock voeg de De Velter nog het woord „las teraar" toe. Ook hij werd tot de orde geroepen. De voorzitter stelde voor de in terpellatie-Spaak Woensdag a.s. te doen plaats hebben. 47) (Nadruk verboden). „Dus je kenne niet een poosje blijven?" vroeg moeder Reising met teleurstelling in haar beven de stem. „Moeder het spijt me erg, maar dat gaat nu eenmaal niet. Tot nu toe heb ik altijd geld gekost, nu moet ik gaan verdienen." „Nou ja, dat geld kosten, daar zullen we het maar niet over hebben," zei Meijer. „Ik begrijp best, dat hij nu vooruit wil. En voor een ingenieur is hier in de Beemster, niet veel te doen." Jan keek hem eens aan. Klonk er ook in de stem van z'n buur man spijt? Hadden ze er op ge rekend, dat ze een poosje met hun ingenieur zouden kunnen geuren en pronken? In de Beem ster en in Purmerend? Of dach ten ze, dat hij zich niet meer thuis zou voelen in hun eenvou dige kring van tuinders? Hij stond op. Het geroezemoes van stemmen, dat alweer begon nen was, verstomde dadelijk en iedereen zag de slanke, knappe jongeman aan. „Kijk eens hier, jullie moeten niet denken, dat ik groodsig of zoiets geworden ben. Ik ben en blijf altijd een jongen van de Beemster, al ben ik nu ingenieur En als ik tijd had, bleef ik graag nog een week of wat tussen jul lie tuinen en bógers doorbrengen evenveel lijk zelfstandig te worden? De studie is voorbij, dat wil zeggen: De studie voor mijn titel. Nu ik die bezit, zal ik in staat zijn om zelf m'n brood te verdienen en iets te vergoeden aan hem, die mij liet worden, wat ik zo graag wilde En ik zal in. staat zijn om dat te doen. De vader van een studiegenoot, die een grote ma chinefabriek in Den Haag heeft, stelt me in staat me verder prac- tisch te bekwamen en m'n uitvin ding te voltooien, tegen een mooi aanvangssalaris. Ik heb daarom gemeend niet langer te moeten rusten, maar gebruik te moeten maken van m'n jeugd, m'n ken nis en m'n kracht. Daarom ga ik Zondagavond weer terug, zo dat ik Maandag meteen in m'n nieuwe werkkring kan begin nen". Meijer plukte, bedachtzaam knikkend, aan z'n baard: „Ja, als jullie 't mij vraagt, moet ik zeg- want ik houd nog van onze Beemsters en het Oos terpad als jullie. Maar jullie zult dit toch met me eens zijn, dat ïkj gen, dat Jan gelijk heeft. Het is niet vooruitkom, als ik in de net zoals je zegt: Zo n mooie ge legenheid moet je met beide han den aanpakken. Er jal anders nog wel eens een tijd komen, dat hij wat vacantie neemt. En dan zien we hem wel weer in de Beemster verschijnen. Ik moet zeggen, dat Jan het heel verstan dig bekeken heeft." En toen vonden de anderen ook, dat Jan schoon gelijk had. Beemster blijf. En ik mag toch evenmin nog langer van mijn buurman vergen, dat hij me fi nancieel steunt. Dank zij hem ben ik geworden, wat ik nu bén. Ja, dat wil ik nu nog eens zeg gen. Al die jaren heeft hij de kosten van studies en eten en zo betaald. Is het dan nu niet mijn plicht om zo spoedig moge- Je moet het ijzer smeden, als het heet is, o zo! Zondagavond bracht Ida hem naar de stoomtram. „Die rijdt ook op z'n laatste wielen," zei het meisje. „Ze zijn al met de palen en draden bezig, want het wordt een electrische tram, net als in Amsterdam. En dan is het helemaal afgelopen met de tram in de Beemster. Nog enkele we ken en dan rijdt ie niet meer langs ons Pad. Jammer." „Och, meisje," zei Jan, „het leven gaat verder en de techniek ook. Een stoomtram raakt uit de tijd, is ouderwets geworden. We leven nu in de tijd van de elec trische trams, electrische treinen en autobussen. Wie weet komt er ook nog een tijd, dat de tram helemaal het veld moet ruimen voor de bussen." „Nou, ik heb het niet erg op die bussen hoor. Het gaat me veels te hard Toen ze langs de Tuinbouw lie pen, klonk er dansmuziek. Ze za gen de paren dansen in het hel dere licht wan de vele lampen. „Ga je wel eens dansen, Iet?" vroeg hij. Het meisje schudde ontkennend het hoofd. „Al jaren niet meer. Wat heb ik er alleen aan?" (Wordt vervolgd). Een vliegfeest op het vliegveld „WestBrabant" te Seppe bij Roo sendaal, dat enige duizenden be zoekers heeft getrokken, is Zon dagmiddag kort nadat de laatste toeschouwer huiswaarts was ge keerd, geëindigd met een nood landing van een tigermoth en een Olympia-zweefvliegtuig in een korenveld. De beide piloten bleven ongedeerd, de tigermoth werd zwaar beschadigd. Na in de middaguren veel suc- i ces te hebben geoogst met hun sierlijke capriolen, zouden de tigermoth en de Olympia opstij gen om naar Teriet te vliegen, waar beide toestellen, die het eigendom zijn van de K.N.V.V.L., op de centrale vliegschool thuis horen. De sportvlieger De Best uit Den Haag, die de tigermoth bestuurde, kwam met zijn sleep wel los van de grond, maar kon door een onbekende oorzaak niet voldoende hoogte krijgen toen hij de rand van het vliegveld was ge naderd. Hij wipte over de weg heen die langs het veld loopt én trachtte vervolgens te landen in een daarnaast gelegen korenveld. Zijn toestel sloeg over de kop, maar vloog gelukkig niet in brand. De piloot kon zichzelf daarna zonder enig letsel te heb ben opgelopen, uit de machine laten zakken. Het zweefvliegtuig, dat bestuurd werd door de heer Eder uit Delft, kwam in een rog geveld terecht en werd niet be schadigd. HEDEN: TERNEUZEN: Luxo-r Theater 8 uur: Biosc. „Let's Dance". MORGEN: TERNEUZENLuxor Theater 8 uur: Biosc. „Als de wereld vergaat".

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 2