De uitbreiding van
Tweede Kamer
de
De haven van Gent in
1951
De Deense minderheid
in Slees wij k-Holstein
De kwestie-Bekaert
De verkeerde vrouw
V.
J
AKKERTJES"
Zenuwpijn
Niet veel enthousiasme
Joego-Slavië verwerpt
Roemeens verzoek
W.-Duitse overeenkomsten
met Spanje en België
Centrum van dicht waterwegennet
ENGELSE VLAG aan de spits
Vluchtelingen brachten vervreemding
Amerikaans bezoek aan
Nederlandse werven
De opvolger van McCloy
Wangedrag van
Nederl. fietsers in België
Belgische straaljager
vermisi
Oostenrijk protesteert
Scheepsongevallen
De komende
democratische conventie
Oorspronkelijke roman
door Maart je Zeldenrijk
Noodlanding besloot
vliegfeest
AGENDA
f
Zon treiterende, zagende pijn,
die maar niet ophoudt, die
Uw leven verstoort en U
belet te werken! Verdrijf
Uw pijn met een paar
Blijkens het voorlopig verslag
der nieuwe Tweede Kamer over
het ontwerp van wet tot uitbrei
ding van het aantal leden van de
Tweede Kamer der Staten-Gene-
raal wilde men zich niet begeven
in uitvoerige beschouwingen over
de gang van zaken met betrek
king tot de verschillende voorstel
len tot grondwetsherziening.
Slechts merkten vele leden op,
dat voor het slagen van een der
gelijke herziening in 't algemeen
reeds tevoren een communis opi
nio moet bestaan, daar de voor
stellen anders de vereiste meer
derheid van twee derde niet ha
len. Blijkbaar heeft zulk een over
eenstemming niet bestaan. Er is
trouwens in de loop van deze
eeuw reeds veel aan de grondwet
„gedokterd", hetgeen niet bevor
derlijk is geweest voor een rusti
ge meningsvorming ten aanzien
van een algemene herziening.
De volksvertegenwoordiging, zo
merkten sommige van deze leden
nog op, heeft ten opzichte van
het onderhavige ontwerp slechts
'n beperkte taak. Het gaat thans
immers om de tweede lezing en
hierbij komen geen algemene be-
schouwingen over de wenselijk
heid van herziening van bepaalde
onderdelen der grondwet aan de
orde. Wensen met betrekking
daartoe kunnen bij de eerstvol
gende begrotingsbehandeling
worden uitgesproken. Thans
dient de Kamer zich in haar be
schouwingen te beperken tot het
voor en tegen van de onderhavige
voorstellen.
Tegen het thans voor de twee
de maal in behandeling komende
wetsontwerp tot uitbreiding van
de Tweede Kamer hadden sommi
ge leden ook nu nog ernstige be
zwaren. Deze leden spraken er
allereerst hun bevreemding over
uit, dat dit ontwerp met een on
gebruikelijke snelheid wordt be
handeld. Het is reeds ingediend
op de dag van de opening van de
nieuwe zitting door 'n demission-
nair kabinet, dat blijkbaar ook de
verdere behandeling van het ont-
werp zelf wil afdoen. De Kamer
heeft, door het onderzoeken, aan
deze overhaasting medegewerkt.
Een en ander getuigt naar de me
ning van deze leden van weinig
deferentie voor de nieuwe leden
der Kamer, die op deze wijze
nauwelijks tijd hebben kunnen
vinden om zich van het pro en
contra van het ontwerp op de
hoogte te stellen. De hier aan het
woord zijnde leden zouden het
juister hebben gevonden, indien
het thans demissionnaire kabi
net de indiening van het ontwerp
zou hebben overgelaten aan het
nieuw te vormen kabinet, ook al
omdat zekerheid dient te bestaan
over de vraag, wanneer en op
welke wijze uitvoering zal worden
gegeven aan de bij amendement
Andriessen in de wet gebrachte
bepaling omtrent de mogelijkheid
van stemoverdracht. Welke bij
zondere redenen, zo vroegen zij,
hebben de regering er toe ge
bracht dit ontwerp met zo grote
spoed in te dienen en waarom
heeft zij dit niet aan het nieuwe
kabinet overgelaten?
tot herziening van de grondwet,
nadat het in eerste lezing wet is
geworden, staatsrechtelijke plicht
van elk kabinet is.
Vele leden voegden hieraan toe
het een belang van de eerste orde
te achten, dat zo spoedig mogelijk
komt vast te staan, welke volks
vertegenwoordiging wij zullen
hebben.
Naar het oordeel van deze leden
kan men hier zeker hiet van een
urgente aangelegenheid spreken.
Met de uitbreiding van het aan
tal Kamerleden is h.i. geen enkel
landsbelang gemoeid. Andere
kwesties, b.v. de definitieve rege
ling van de ouderdomsvoorzie
ning en een herziening van de
pensioenen, achtten zij in ieder
geval urgenter dan deze uitbrei
ding van het aantal leden der
Tweede Kamer.
Van verschillende zijden vond
de opvatting, dat de indiening
van dit ontwerp niet meer door
het demissionnaire kabinet had
moeten geschieden, bestrijding.
Men wees er op, dat hernieuwde
indiening van een wetsontwerp
...die helpen direct!
Het Joegoslavische ministerie
van buitenlandse zaken heeft
een Roemeens verzoek om on
middellijke repatriëring van 6
Roemeense militaire vliegeniers
die in Joegoslavië politiek asyl
hebben gezocht, afgewezen.
In een op de Roemeense am
bassade in Belgrado overhan
digde nota verklaarde Joego
slavië zich bereid de 3 toestel
len, waarmee de Roemenen ont
vluchtten, terug te geven, mits
Roemenië een Joegoslavisch toe
stel terugzendt, dat in Decem
ber 1950 in Roemenië een nood
landing moest maken. De piloot
van dit vliegtuig wordt nog
steeds in Roemenië vastgehou
den.
Het Westduitse parlement
heeft onder sterke tegenkanting
van de soc.-democratische op
positie een overeenkomst tussen
Spanje en W.-Duitsland be
krachtigd, krachtens welke
jaarlijks 150 Spanjaarden in
W.-Duitsland kunnen werken
en evenveel Westduitsers in
Spanje ter vergroting van hun
beroeps- en talenkennis.
De socialisten zeiden slechts
vriendschap te koesteren voor
het Spaanse volk, doch geen
verbroedering te wensen met
„de terroristen van de fascist
Franco".
Verder heeft het parlement
twee sociale overeenkomsten
met België bekrachtigd, waar
van één hetzelfde behelst als de
overeenkomst met Spanje. De
andere overeenkomst staat per
sonen, die binnen een strook
van 10 km van de grens wonen,
tot vrij in het andere land te
werken op gelijke voet met de
werknemers van dat land.
De bondsrepubliek heeft ook
aan de meest noordelijke grens
lijn haar grenskwesties. Moet
men de plaatselijke Duitse auto
riteiten geloven, dan heeft de na
oorlogse activiteit van de Deense
minderheid daar zelfs „een bloe
dende wonde" veroorzaakt.
van hetgeen zij in een eeuw van
Duits bestuur heeft verloren.
Jaarlijks gaan nu acht duizend
schoolkinderen dezer scholen hun
vacantie doorbrengen in Dene
marken en op deze wijze worden
sterkere banden gevormd dan
hun ouders ooit hebben gekend.
De Amerikaanse federale ma-
iitieme commissie zal de kosten
van het bouwen van schepen op
Nederlandse werven komen be
studeren. Op 23 uli vertrekt de
commissie met de „United Sta
tes" uit New York.
Het doel van de studie is het
vergelijken van de bouwkosten
in Nederland en in de Verenigde
Staten, zulks met het oog op de
definitieve vaststelling der bij
drage van de „American Export
Lines" aan de bouwkosten der
passagiersschepen „Independen
ce" en „Constitution".
Een Belgisch jachttoestel van het
Amerikaanse type Thunderjet,
dat Vrijdagnamiddag te 12 uur 45
min. van het vliegveld Kastrup
nabij Kopenhagen was vertrok
ken, tegelijk met een ander toe
stel. Door de mist moesten zij
echter afzonderlijk gaan vliegen.
Toen de toestellen op ongeveer
75 km bezuiden de luchthaven
vlogen, heeft het vliegveld Kas-"
trup alle radio-contact met de
vliegtuigen verloren.
Het toestel maakte deel uit van
een groep van zes nieuwe Thun-
derjets, die vanuit Denemarken
aan België werden geleverd, aldus
„Het Laatste Nieuws."
De piloot van het vermiste vlieg
tuig, Lambert Leclercq, was al
leen aan boord. Men vreest, dat
hij wegens een motordefect op
zee is moeten-dalen.
Een van de vliegtuigen, die aan
het opsporingswerk deelneemt,
heeft gemeld dat het ten Zuiden
van het Deense eiland Lolland
een grote olievlek heeft waarge
nomen.
President Truman heeft Wal
ter J. Donelly, de Amerikaanse
hoge commissaris in Oostenrijk,
aangewezen als opvolger van
John McCloy, de scheidende hoge
commissaris in Duitsland.
Llewellyn E. Thompson, is aan
gewezen als opvolger van Don
nelly. Hij zal hoge commissaris
en Amerikaans ambassadeur in
Oostenrijk zijn. Thompson was
de laatste twee jaar in Rome ge-
stationneerd.
„De Denen moeten zich er van
bewust zijn, dat deze wonde niet
kan worden geheeld, zolang zij in
hun culturele offensief doorgaan
de hoop op een nieuwe volks
stemming aan te wakkeren", zo
verklaarde het lid van de bonds
dag Edert in naam van de Duitse
grenslandverenigingen.
De leiders van de Deense min
derheid verhelen niet. dat zij niet
gaarne zouden zien, dat de mo
gelijkheid van een nieuwe volks
stemming voor alle tijden werden
uitgesloten. „De Duitsers willen
dit, maar wij wensen niet, dat de
kans op een toekomstige volks
stemming voorgoed wordt afge
schreven",, zei Hermann Clausen,
de enige Deense vertegenwoor
diger in de West-Duitse bonds
dag.
In de meeste plaatsen van
Sleeswijk staan Deense en Duit
se volksgroepen scherp tegen
over elkaar. Het Deense ontwa
ken is pas na de oorlog begonnen
en het is toen sterk bevorderd
door economische omstandig
heden. „Spekdenen" noemden de
Duitsers spottend de kiezers, die
de Deense partijen plotseling op
vele plaatsen een meerderheid be
zorgden. Inderdaad is uit het
latere slinken van het aantal
Deense stemmen wel gebleken,
dat de eerste golven van Deens
bewustzijn mede werden opge
stuwd door de wens om van het
arme geslagen Duitsland weg te
komen en vooral de overstro
ming van het land met vluchte
lingen ongedaan te maken. Met
dat al heeft de Deense partij, het
Zuid-Sleeswijkse kiezersverbond,
tot bij de jongste verkiezingen in
1950 een sterke aanhang blijven
behouden. Zij omvat in vele
plaatsen een vierde of een vijfde
van de bevolking, in de haven
stad Flensburg bijna de helft.
Velen, die zich als Deensgezind
uitgeven, zijn volgens de Duitse
grensactivisten in het geheel niet
van Deense afstamming. Het
enige bewijs, dat zij daarvoor
aanbrengen is, dat niet allen
Deens plegen te spreken. De
taal wordt echter aan Deense zij
de niet meer als criterium be
schouwd. Zuid-Sleeswijk had,
toen het in 1920 in meerderheid
voor Duitsland stemde, drie
kwart eeuw onder Pruisisch be
stuur gestaan. Het heeft daarna
de nationaal-socialistische perio
de doorgemaakt, die uiteraard
niet bevorderlijk is geweest voor
het onderhouden van de Deense
cultuur.
Wat de Duitse grensactivisten
met de grootste zorgen vervult,
is dat de Deense minderheid op
weg is door een „cultureel offen
sief" het Deense element in de
bevolking weer te versterken. De
Denen hebben uit hun vaderland
een krachtige financiële onder
steuning gehad voor de bouw
van nieuwe scholen, voor het
stichten van inrichtingen en het
houden van manifestaties. Het
aantal Deense scholen in Zuid-
Sleeswijk, dat aan het einde van
Hitiers periode nog slechts 8 be
droeg, is thans weer tot 85 opge
lopen. Deze scholen hebben een
grote toeloop en dragen er sterk
toe bij de Deense cultuur van het
land weer iets te laten inhalen
Een welkome steun ondervindt
de Deense beweging van de
Noord-Friezen, die in de streek
langs de Noordzeekust van Slees
wijk een bevolkingsdeel met een
sterk eigen karakter is blijven
vormen. Er wonen hier 60.000
Friezen, waarvan het derde deel
nog altijd het Fries als omgangs
taal gebruikt.
De argwaan der Duitsers heeft
in de laatste jaren al tot een
soort van tegenoffensief geleid.
Dit gaat ervan uit, dat een veld-
winnen van de Deense cultuur en
taal in Sleeswijk weer eens voor
waarden zou kunnen scheppen
waarin de Denen een nieuwe
volksstemming zouden kunnen
vragen. De Duitsers hebben hun
grensverenigingen en een „ar
beidsgemeenschap Duits Slees
wijk" opgericht en zij hebben een
millioen gestoken in de grens-
academie „Sankelmark".
Het doel van dit instituut is,
de Sleeswijkse grenskwesties
„vreedzaam en rechtvaardig" op
te lossen en een „brug naar be
grip onder de volken" te worden.
De Deense minderheid denkt er
anders over, daar het instituut
zonder ruggespraak met haar is
gevestigd. Dat de Duitsers van
plan zijn hun tegenoffensief met
kracht door te zetten, kan men
afleiden uit de verklaring, die
het bondsdaglid Edert gaf: „De
ondersteuning der Deense min
derheid door de Deense regering
is bijna een inmenging in de in
terne zaken van een ander land.
Als Duitsland weer souverein
wordt, kan het deze strevingen
niet langer werkloos blijven aan
zien".
Reeds nu, zo klagen de Deense
leiders, leggen de officiële orga
nen vele moeilijkheden in de weg
aan de verdere ontplooiing van
het Deense volksdeel. Wanneer
men in deze noordelijke provin
cies van Duitsland de mensen
vraagt, of zij Duits of Deens zijn,
dan zal men van bijna de helft
het antwoord krijgen, dat zij uit
Pommeren of Oost-Pruisen stam
men. Sleeswijk heeft de zwaar
ste vluchtelingenlast te dragen
van de gehele bondsrepubliek.
De bevolking is er met 85 pet
toegenomen door de stroom uit
het Oosten.
In vele plaatsen vormen de
vluchtelingen de meerderheid en
hebben zij leidende plaatsen in
het bestuur ingenomen. Uiter
aard is de Deense kwestie hier
door gerezen tot de betekenis, die
zij nu heeft.
„Gent is het centrum van een
zeer dicht waterwegennet,
dat zich heinde en ver over
Europa vertakt."
Onder dit motto, dat vetgedrukt
in vier talen het verslag van de
havenbeweging van Gent in het
jaar 1951 accentueert, verscheen
dezer dagen 't fraai geïllustreerde
boekje, dat een schat van ge
gevens bevat over de haven van
België's tweede zeestad.
Zowel de zeevaartbeweging als
het internationaal goederenver
keer hadden in 1951 een gunstig
verloop, zo begint het verslag.
Bij in- en uitvoer en bij het
transitoverkeer vallen resultaten
te vermelden, die de gunstigste
na-oorlogse cijfers overtreffen.
Zij leveren het bewijs van de
blijvende betekenis der Gentse
haven.
In de loop van '51 bereikte het
zeevaartverkeer bij aankomst
1844 eenhedert, 1.497.693 netto
Moorsomton metend, tegen 1464
schepen met netto 1.405.493 netto
ton in 1950.
Ten opzichte van het referentie-
„aar 1938 bereikte het aantal bin
nengevaren eenheden in 1951104
en de tonnage 77 (In 1950
resp. 80,6 en 73,4
De trage wederopbloei der Gent
se zeevaartbeweging is hoofdza
kelijk te wijten aan technische
factoren. Zolang de toegang tot
de zee niet kan harmoniëren met
de vereisten der moderne zee
vaart, is de havenbedrijvigheid te
Gent niet vatbaar voor uitbrei
ding op grote schaal.
Engelse vlag op de eerste
plaats.
Behalve de Belgische vlag wa
ren 26 andere vlaggen te Gent
vertegenwoordigd.
Gerangschikt volgens de tonne-
maat bezette de Engelse vlag de
eerste plaats met 330.290 netto
M-ton, gevolgd door de Zweedse
met 321.776 ton-netto en de Fran
se met 101.461. Nederland komt
op de vierde plaats met 100.473
netto M.-ton. Dan volgt Duitsland
met 96.881, Spanje met 89.464,
Finland met 82.516 en Noorwegen
met 6.948.
De Belgische vlag nam met 58
schepen en 62.369 netto M.-ton
een bescheiden plaats in.
Opvallend is in dit opzicht de
stijging der Duitse, Nederlandse
en Zweedse vlaggen.
betekent van 1.010.218 m.-ton, te
genover 1950.
De overzeese afvoer boekte een
aanwinst van 107.709 m.-ton en
de binnenvaart steeg met 338.047
m.-ton. Het uitgaand spoorweg
verkeer verminderde echter met
48.158 m.-ton.
Vervoerseconomisch wordt de
goederenbeweging gedragen door
het watertransport: zee-, Rijn- en
binnenvaart.
Actuele havenproblemen.
Het uitbreidings. en modernise-
ringsplan van de Gentse haven is
van grote betekenis voor de eco
nomie. Het verslag legt daarbij
de nadruk op de volgende punten:
1. Bouwen van een nieuwe sluis
te Ter neuzen (lengde 290 meter,
breedte 35 m en waterdiepte op
de drempel 12,50 m) en aanpas
sing van het kanaal van Terneu-
zen, omvattend de rechttrekking,
de verdieping tot 12,50 m en de
verbreding tot 145 m op Neder
lands en tot 200 m op het Belgi
sche grondgebied.
2. Industrialisatie van de rech
teroever van het kanaal.
3. Baggerwerken in het Siffer-
dok ter exploitatie van een kade-
strook van 1 kilometer lengte.
4. Verbetering der Port-Arthur,
kaaimuur.
5. Een ringvaartverbinding tus
sen het kanaal van Terneuzen,
het kanaal Gent—Brugge, de Leie
en de Schelde.
Gent vervult een vooraanstaan
de rol in de scheepvaartbeweging
en wordt dikwijls, terecht, de Bel-
gische industriehaven genoemd.
Het vestigen van nieuwe indu
strieën in dit gebied is van es
sentieel belang, mede om de
structurele werkloosheid tegen te
gaan in de streek, die gelegen is
in de onmiddellijke nabijheid van
het havengebied en de binnen
landse toegangswegen.
De beschikbare gronden mogen
als „enig gelegen" worden geken
schetst.
Wij deden hier en daar slechts
een greep uit het prachtig ver
zorgde boekje, dat een overvloed
van documentatië-materiaal be
vat en welhaast op iedere blad
zijde de aandacht vraagt voor
Gent, tweede zeehaven van Bel
gië, het centrum van een dicht
net van waterwegen, dat zich ver
takt heinde en ver over Europa.
De Oostenrijkse regering heeft
haar diplomatieke vertegenwoor.
digers bij ledenstaten van de
V.N. opdracht gegeven de aan
dacht van die leden te vestigen
op de „onhoudbare toestand in
Oostenrijk, waar zeven jaar na de
z.g. bevrijding de bezetting nog
steeds voortduurt", aldus is in
een officieel communiqué in We
nen bekendgemaakt.
De Oostenrijkse vertegenwoor
digers zullen een memorandum
met talrijke annexen overhandi
gen, zodat „de leden op de hoog
te zijn in geval de Oostenrijkse
kwestie voor de V.N. zou worden
gebracht", aldus het communi
qué.
In de Belgische Kamer is het
Vrijdagavond tot heftige inciden
ten gekomen naar aanleiding van
de kwestie-Bekaert, de procureur-
generaal van het Gentse hof van
beroep, die door de minister van
justitie voor een maand is ge
schorst wegens zijn houding in
het onderzoek naar de aanslag op
de IJzertoren.
De socialist Spaak vroeg publi
catie van het dossier-Bekaert, al-
De Denen hebben hier hij mon
de van hun afgevaardigde Clau
sen de stelling geponeerd, dat
ook zij recht hebben op het be
houd van hun „heimat", die
dreigt verloren te gaan door het
proces van vervreemding, dat
met de intocht der vluchtelingen
is begonnen. Vroegere eisen van
een algehele ontruiming der
„Deense" gebieden door de vluch
telingen zijn intussen wat gema
tigd. De Denen zijn er echter op
blijven staan, dat in hun gebie
den niet méér vluchtelingen zul
len blijven dan elders in Duits
land.
Bij het eiland Lanzarote (Kana-
rische eilanden) is Vrijdagoch
tend het 383 ton metende Portu
gese vissersvaartuig „Santa Te-
resina" gezonken. Zestien van de
23 Portugese opvarenden vonden
de dood in de golveii. Zeven
schipbreukelingen zijn door een
Spaans schip gered.
Op de Eastriver bij Manhatten
(New York) is Zaterdag een
tankschip van 120 ton in brand
gevlogen. De vijf leden van de be
manning sprongen overboord.
Drie van hen slaagden erin onder
het met brandende olie bedekte
wateroppervlak door te zwem
men. De twee andere opvarenden
worden vermist.
Sleepboten hebben het bran
dende wrak bij „Welfare Island"
in het midden van de rivier, aan
de grond gezet.
Goederenbeweging.
Het internationaal goederenver
keer in 1951 bedroeg 5.429.121 me
trische ton, hetgeen een stijging
Op aanbeveling van de commis-
sie voor de geloofsbrieven heeft
het nationale comité van de Ame
rikaanse democratische partij be
sloten de anti-Truman delegaties
van Texas en Mississippi tot de
nationale democratische conven
tie die vandaag zal worden ge
opend, toe te laten. Het comité
wil echter een conventiecommis
sie voor de geloofsbrieven
eerstgenoemde commissie be-
stond uit leden van het nationale
comité de zaak der omstreden
delegaties uit Texas en Mississip
pi opnieuw laten behandelen.
De (kleine) commissie voor de
geloofsbrieven beval voorts de
conventie aan de toe te laten anti-
Truman delegaties van Texas en
Mississippi te verplichten de par-
tijcandidaat, wie dat ook mag
worden, te steunen.
Waarschijnlijk zullen de pro-
Truman delegaties uit Texas en
Mississippi ter conventie in be
roep gaan van de aanbevelingen
der (kleine) commissie voor de
geloofsbrieven.
De echtgenote van de West
duitse president Heuss, Elly
Heus-Knapp, is Zaterdag op 71-
jarige leeftijd overleden.
A.N.W.B. waarschuwt.
Van Belgische zijde worden
herhaaldelijk klachten geuit ovér
het feit, dat Nederlandse fiet
sers zich in dit land gedragen
alsof er geen verkeersregels be
staan, aldus deelt de A.N.W.B.
mede.
Vooral tijdens de weekends, als
de Nederlandse toeristen in gro
ten getale pe» rijwiel België bin
nen trekken, ontstaan door hun
ongedisciplineerd gedrag vaak
chaotische toestanden.
Men rijdt zonder meer met drie
of meer personen naast elkaar
over de rijbaan, terwijl daarnaast
een verplicht rijwielpad aanwezig
is en het voor fietsers dus even
als in Nederland verboden is van
de rijbaan gebruik te maken.
De verkeersvoorschriften voor
fietsers in België zijn gelijk aan
die in Nederland. Het is echter
verboden in de bebouwde kom
naast elkaar te fietsen; men is
daar dus verplicht achter elkaar
te gaan rijden.
Mochten de gedragingen van
de Nederlandse wielrijders in Bel
gië niet op korte termijn verbete
ren, dan zal de Belgische politie,
die zich tot dusver tot liet geven
van waarschuwingen heeft be
paald, zich genoodzaakt zien tot
een straffer optreden over te
gaan, zo verneemt de A.N.W.B.
De A.N.W.B. is van mening,
dat vooral het wangedrag van
vele jongeren, die zich zelfs niet
ontzien na het passeren van poli
tiepatrouilles, opzettelijk weer in
drommen bij elkaar gaan rijden,
de goede naam van de Neder
landse toeristen in België ernsti
ge schade toebrengt.
vorens hij een interpellatie zou
houden. De C.V.P. verklaarde
echter, dat het een schending van
de grondwettelijke scheiding der
machten zou zijn, indien de Ka
mer een administratief dossier
zou opvragen.
De minister van justitie. Pho-
lien, zeide tenslotte, dat hij het
dossier aan de Kamer zou voor
leggen, indien Bekaert daarmee
instemde.
Een socialistisch-liberaal voor
stel tot onmiddellijke publicatie
van het dossier werd met 107 te
gen 78 stemmen verworpen.
Tijdens de stemming ontstond
een hevige woordenwisseling tus
sen de socialist Van Eynde en de
katholiek De Velter, waarbij de
eerste het woord „ploert" liet val
len. Tot de orde geroepen, wei
gerde hij het woord in te trekken,
maar verklaarde het gebezigd te
hebben, omdat De Velter in een
interview met een Vlaams blad
Bekaert belasterd zou hebben.
Regeringspartij en oppositie slin
gerden elkaar vervolgens gedu
rende verscheidene minuten
scheldwoorden naar het hoofd,
waarop de voorzitter de vergade
ring schorste.
Na de heropening bood Van
Eynde de voorzitter zijn veront
schuldigingen aan, met de ver
klaring dat ze niet gold voor De
Velter. De socialist Larock voeg
de De Velter nog het woord „las
teraar" toe. Ook hij werd tot de
orde geroepen.
De voorzitter stelde voor de in
terpellatie-Spaak Woensdag a.s.
te doen plaats hebben.
47)
(Nadruk verboden).
„Dus je kenne niet een poosje
blijven?" vroeg moeder Reising
met teleurstelling in haar beven
de stem.
„Moeder het spijt me erg, maar
dat gaat nu eenmaal niet. Tot nu
toe heb ik altijd geld gekost, nu
moet ik gaan verdienen."
„Nou ja, dat geld kosten, daar
zullen we het maar niet over
hebben," zei Meijer. „Ik begrijp
best, dat hij nu vooruit wil. En
voor een ingenieur is hier in de
Beemster, niet veel te doen."
Jan keek hem eens aan. Klonk
er ook in de stem van z'n buur
man spijt? Hadden ze er op ge
rekend, dat ze een poosje met
hun ingenieur zouden kunnen
geuren en pronken? In de Beem
ster en in Purmerend? Of dach
ten ze, dat hij zich niet meer
thuis zou voelen in hun eenvou
dige kring van tuinders?
Hij stond op. Het geroezemoes
van stemmen, dat alweer begon
nen was, verstomde dadelijk en
iedereen zag de slanke, knappe
jongeman aan.
„Kijk eens hier, jullie moeten
niet denken, dat ik groodsig of
zoiets geworden ben. Ik ben en
blijf altijd een jongen van de
Beemster, al ben ik nu ingenieur
En als ik tijd had, bleef ik graag
nog een week of wat tussen jul
lie tuinen en bógers doorbrengen
evenveel
lijk zelfstandig te worden? De
studie is voorbij, dat wil zeggen:
De studie voor mijn titel. Nu ik
die bezit, zal ik in staat zijn om
zelf m'n brood te verdienen en
iets te vergoeden aan hem, die
mij liet worden, wat ik zo graag
wilde En ik zal in. staat zijn om
dat te doen. De vader van een
studiegenoot, die een grote ma
chinefabriek in Den Haag heeft,
stelt me in staat me verder prac-
tisch te bekwamen en m'n uitvin
ding te voltooien, tegen een mooi
aanvangssalaris. Ik heb daarom
gemeend niet langer te moeten
rusten, maar gebruik te moeten
maken van m'n jeugd, m'n ken
nis en m'n kracht. Daarom ga
ik Zondagavond weer terug, zo
dat ik Maandag meteen in m'n
nieuwe werkkring kan begin
nen".
Meijer plukte, bedachtzaam
knikkend, aan z'n baard: „Ja, als
jullie 't mij vraagt, moet ik zeg-
want ik houd nog
van onze Beemsters en het Oos
terpad als jullie. Maar jullie zult
dit toch met me eens zijn, dat ïkj gen, dat Jan gelijk heeft. Het is
niet vooruitkom, als ik in de net zoals je zegt: Zo n mooie ge
legenheid moet je met beide han
den aanpakken. Er jal anders
nog wel eens een tijd komen, dat
hij wat vacantie neemt. En dan
zien we hem wel weer in de
Beemster verschijnen. Ik moet
zeggen, dat Jan het heel verstan
dig bekeken heeft."
En toen vonden de anderen
ook, dat Jan schoon gelijk had.
Beemster blijf. En ik mag toch
evenmin nog langer van mijn
buurman vergen, dat hij me fi
nancieel steunt. Dank zij hem
ben ik geworden, wat ik nu bén.
Ja, dat wil ik nu nog eens zeg
gen. Al die jaren heeft hij de
kosten van studies en eten en
zo betaald. Is het dan nu niet
mijn plicht om zo spoedig moge-
Je moet het ijzer smeden, als het
heet is, o zo!
Zondagavond bracht Ida hem
naar de stoomtram. „Die rijdt
ook op z'n laatste wielen," zei
het meisje. „Ze zijn al met de
palen en draden bezig, want het
wordt een electrische tram, net
als in Amsterdam. En dan is het
helemaal afgelopen met de tram
in de Beemster. Nog enkele we
ken en dan rijdt ie niet meer
langs ons Pad. Jammer."
„Och, meisje," zei Jan, „het
leven gaat verder en de techniek
ook. Een stoomtram raakt uit de
tijd, is ouderwets geworden. We
leven nu in de tijd van de elec
trische trams, electrische treinen
en autobussen. Wie weet komt er
ook nog een tijd, dat de tram
helemaal het veld moet ruimen
voor de bussen."
„Nou, ik heb het niet erg op
die bussen hoor. Het gaat me
veels te hard
Toen ze langs de Tuinbouw lie
pen, klonk er dansmuziek. Ze za
gen de paren dansen in het hel
dere licht wan de vele lampen.
„Ga je wel eens dansen, Iet?"
vroeg hij.
Het meisje schudde ontkennend
het hoofd. „Al jaren niet meer.
Wat heb ik er alleen aan?"
(Wordt vervolgd).
Een vliegfeest op het vliegveld
„WestBrabant" te Seppe bij Roo
sendaal, dat enige duizenden be
zoekers heeft getrokken, is Zon
dagmiddag kort nadat de laatste
toeschouwer huiswaarts was ge
keerd, geëindigd met een nood
landing van een tigermoth en
een Olympia-zweefvliegtuig in
een korenveld. De beide piloten
bleven ongedeerd, de tigermoth
werd zwaar beschadigd.
Na in de middaguren veel suc-
i ces te hebben geoogst met hun
sierlijke capriolen, zouden de
tigermoth en de Olympia opstij
gen om naar Teriet te vliegen,
waar beide toestellen, die het
eigendom zijn van de K.N.V.V.L.,
op de centrale vliegschool thuis
horen. De sportvlieger De Best
uit Den Haag, die de tigermoth
bestuurde, kwam met zijn sleep
wel los van de grond, maar kon
door een onbekende oorzaak niet
voldoende hoogte krijgen toen hij
de rand van het vliegveld was ge
naderd. Hij wipte over de weg
heen die langs het veld loopt én
trachtte vervolgens te landen in
een daarnaast gelegen korenveld.
Zijn toestel sloeg over de kop,
maar vloog gelukkig niet in
brand. De piloot kon zichzelf
daarna zonder enig letsel te heb
ben opgelopen, uit de machine
laten zakken. Het zweefvliegtuig,
dat bestuurd werd door de heer
Eder uit Delft, kwam in een rog
geveld terecht en werd niet be
schadigd.
HEDEN:
TERNEUZEN: Luxo-r Theater
8 uur: Biosc. „Let's Dance".
MORGEN:
TERNEUZENLuxor Theater
8 uur: Biosc. „Als de wereld
vergaat".