WILLIAM H. DRAPER OVER ONS LAND Een gevaarlijke reis en de gevolgen Krachtiger V. tegenstand tegen N,-voorstellen de Werkloosheid en industrialisatie De luchtvaartmaatschappijen bedruipen zichzelf Amerika" s reizende ambassadeur MacArthurs aanbod voor wapenstilstands besprekingen Uitlevering van Westerling officieel door Indonesië gevraagd WEERSVERWACHTING HOOGWATER. jlbiteeX 'n üXld-aanéüldeiJ „Bescheiden" Duitsers ZON- en MAAN STANDEN. onder onder Persconferentie van admiraal Fechteler Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noord"straat55—-57 Terneuzen Telefoon 2510 NS. 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DINSDAG 13 MEI 1952. 7e Jaargang No. 2034. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Adverted ties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. William H. Draper, de „reizen de ambassadeur" en Amerikaan se speciale vertegenwoordiger in Europa, die belast is met het toe zicht op de uitvoering van het programma voor wederzijdse be veiliging (mutual security pro gram), heeft gisteren minister president dr W. Drees, de minis ters van Buitenlandse Zaken, Fi nanciën en de staatssecretarissen van Oorlog en Marine bezocht. De 57-jarige Amerikaan, die van 1947 tot 1949 als staatssecre taris van Oorlog was belast met de Amerikaanse bezettingspoli- tiek in Duitsland en Japan, heeft zich met onze ministers een beeld gevormd van de toestand in ons land met betrekking tot de Navo (Noordatlantische verdrags orga nisatie). Lissabon, zo zei hij op een pers conferentie, betekende een be langrijke stap vooruit. Er werd voor 1952 een vast doel gesteld, voor 1953 een voorlopig te ver wezenlijken doel, terwijl voor 1954 de plannen werden ontwik keld. Hij zei ervan overtuigd te zijn, dat er geen twijfel bestaat, of ons land zal het voor 1952 vastgestel de doel bereiken. Er is alle reden aan te nemen, dat zulks ook voor 1953 zal gebeuren, hoewel het nog nader moet worden bezien. Voor de conferentie te Lissa bon werden de plannen ontwik keld. Daarna is men tot de uitvoe. ring dezer plannen overgegaan. Het uitvoerend lichaam onder leiding van lord Ismay werkt thans naast het militaire appa raat aan het gezamenlijke pro bleem om een volgende wereld oorlog te voorkomen. Hij herinnerde eraan, dat de „offshore-procurements" en de levering van de eindproducten zich thans in een stadium van steeds grotere ontwikkeling be vinden. In Nederland werden reeds opdrachten geplaatst voor de bouw van mijnenvegers en torpedojagers. De „offshore pro curements" in ons land en in nog ennkele andere Europese landen, beginnen thans vruchten te dra gen. Zij hebben een gunstige in vloed op de Nederlandse econo mie en werkgelegenheid de scheepswerven op onze dol larpositie en op onze betalings balans. Nadat er een aanlooptijd van enige maanden nodig was, zijn in de laatste 3 a 4 maanden ook de Amerikaanse leveringen van het materieel voor de Navo-landen in belangrijke mate toegenomen Naar wij vernemen, heeft de waarnemend hoge commissaris in Nederland, mr Susanto Tirto- prodjo, Maandagmiddag een be zoek gebracht aan de staatssecre taris van Buitenlandse Zaken, mr N. S. Blom, waarbij de heer Susanto het officiële Indonesi sche verzoek aan de Nederlandse regering tot uitlevering van Wes terling aan Indonesië heeft over handigd. Anthony Eden, de Britse mi nister van Buitenlandse Zaken, heeft Maandag in het Lagerhuis verklaard, dat het Westelijke ant woord op de Sowjet-nota over een of twee dagen te Moskou zal worden overhandigd. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Dinsdagoch tend tot Dinsdagavond. Bijna overal droog. Vrij veel bewolking. Op de meeste plaatsen droog weer. Zwakke tot matige wind uit Wes telijke richtingen. Iets lagere temperaturen dan gisteren. WOENSDAG 14 MEI. zo merkte hij op. In dit verband herinnerde hij aan de levering van de militaire voertuigen, de vliegtuigen en van het andere materieel voor de defensie. William Draper legde er de na druk op, dat de Amerikaanse steun slechts ten doel heeft te helpen een duurzame vrede tot stand te brengen. Die vredesge- dachte is er in uw land, in alle Navo-landen en bij ons, aldus mr Draper. „Na de laatste oorlog hoopten wij, dat er een werkelijke vrede zou ontstaan. In Oost-Europa werd daarvan een aantal landen afgehouden. Wij moesten toen maatregelen voor onze verdedi ging nemen. Korea heeft zulks bewezen". Over de onthullingen van „Le Monde" in zake het rapport van admiraal Fechteler antwoordde hij op een hem gestelde vraag, dat hij daarover niets meer weet dan de persberichten vertelden. Hij neemt de ontkenningen van dit rapport echter volledig aan. De E.D.G. De Europese defensie-gemeen schap achtte hij zeer belangrijk. Deze heeft volgens hem ook een groot practisch nut. Men kan thans de militaire productie van bepaalde industrieën in de zes aangesloten landen aan de be hoeften dezer landen aanpassen, d.w.z. dat een productie in een bepaald land nuttig kan zijn voor de behoeften van een der andere landen in de Europese defensie gemeenschap. De E.D.G. werkt met de Navo samen ter bereiking van het beste resultaat voor de gezamenlijke verdediging. Wat is uw mening met betrek king tot het gevaar, dat er kan ontstaan, wanneer te zijner tijd de militaire productie kan wor den verminderd en weer overge schakeld naar de economische sector? werd hem gevraagd. In antwoord op deze vraag merkte hij op, dat dit probleem er ook in 1944 was. Men heeft toen gedacht, dat er een grote werkloosheid zou ontstaan. Maar ondanks het feit, dat er ook nog zeer vele militairen terugkeerden en weer in het burgerleven moes ten worden opgenomen, heeft die overschakeling zich gunstig ont wikkeld. De kapitaalsgoederen moeten dan gehandhaafd worden en weer voor de vredesdoelein den worden aangewend. Dat zal geleidelijk moeten en kunnen gebeuren, aldus mr Draper. Heeft men dit vraagstuk reeds bij de uitwerking van het pro gramma voor wederzijdse beveili ging (M.S.P.) en bij de Navo on der het oog gezien? „Neen, maar het is een goed ding daaraan te denken". De vermindering der Ameri kaanse hulp. Hoe staat het met de vermin dering van de hulp, die de Ver enigde Staten onder het program, ma voor wederzijdse beveiliging dachten te geven? Mr Draper merkte op, dat men het in de Ver. Staten over het programma eens is. Over dat pro gramma en de details bestaat geen verschil van mening, aldus de heer Draper. De senaatscom missie en de commissie van het huis van afgevaardigden heeft evenwel een vermindering voor gesteld van het aanvankelijk ge noemde bedrag, omdat dit een te grote last betekent. Voor dit jaar zou het een deficit betekenen van 14 billioen dollars (ongeveer 19 tot 20 procent van de Amerikaan se begroting). In de Verenigde Staten wordt nagegaan op welke uitgaven zoveel mogelijk kan worden bezuinigd, teneinde de hulp aan Europa zo weinig mo gelijk te beknotten. Het voorstel van de senaatscommissie bete kent een vermindering der aan vankelijk gedachte hulp met 12 procent. Het wilde volgens de heer Dra per niet zeggen, dat hij het eens was met de voorgestelde vermin dering. Is het niet beter, dat er een grotere steun wordt gegeven aan de onontwikkelde gebieden in de wereld in plaats van steun aan de Europese landen voor opvoe ring van de defensie? Mr Draper antwoordde, dat er gedaan wordt, wat men kan om ook aan de onontwikkelde gebie den zoveel mogelijk steun te ver- nenen. Zo heeft de wereldbank al belangrijke leningen verstrekt. Voor de eerste 2 en 3 jaar is het echter noodzakelijk, dat in het belang van de vrede de Europese verdediging op peil wordt ge bracht. De uitgaven voor de ver dediging hebben daarbij priori teit. Het was hem na zijn laatste bezoek aan ons land. een aantal jaren geleden, duidelijk, dat er hier een enorme vooruitgang werd bereikt. De levensstandaard was volgens hem in Nederland aanmerkelijk verbeterd. Ook de Nederlandse betalingsbalans en onze positie in de E.B.U. Hij kon zeggen, dat ons land in een ge lukkige toestand verkeerde, al wilde hij niet bevestigen, dat dit ook de mening van onze minister president was, die hij 's morgens heeft gesproken. «hm»0**1* Ja man, als je weer grond onder de voeten hebt, is er geen betere ontspanning denkbaar! En vergeel niet de PRIJSVERLAGING tot „Gedraagt u bescheiden, want de Nederlanders hebben onschul dig veel geleden", zo luidt het ad vies, dat Duitse toeristen, die Ne derland bezoeken, door luidspre kers in toeristentreinen wordt ge geven. „Gedraagt u bescheiden, opdat de Nederlanders niet zeg gen, dat de Duitsers net_ eender zijn als tijdens de oorlog". Men verwacht, dat een groot aantal Duitsers dit jaar Neder land zal bezoeken. Het incident met het Air Fran- ce-vliegtuig in de luchtcorridor naar Berlijn moet men niet te licht opvatten: Het had ook een Brits of een Amerikaans vlieg tuig kunnen zijn, of van welk land ook. Toevallig was het een Frans toestel en zéér toevallig is er iets zéér bijzonders ge beurd: het vliegtuig explodeerde niet in de lucht, maar is met tachtig gaten van kogels en gra naatscherven doorgevlogen en in veilige haven geland. Dit was een goed schip, zou een zeeman gezegd hebben. Er zijn tal van ervaren vliegers en geroutineerde luchtreizigers, die bij het binnenklimmen van de kajuit in zichzelf zeggen: „Dit is een goed vliegtuig", zoals onze overgrootvaders van het schip zeiden, wanneer zij op een Oost- injevaarder stonden. Het is een gevoel van voorbestemming, waarover niet te redeneren valt. Zo was het met deze Fransman: het was een goed vliegtuig. Terwijl het eerste Russische salvo een voltreffer in een van de benzinetanks had kunnen zijn, gingen er tachtig stukken gloei end metaal door de romp heen zonder één vitaal onderdeel te raken, zonder zelfs een electri- sche geleiding of kabel van één der roeren te beschadigen. De tweede piloot begaf zich naar de kajuit om de passagiers te kalmeren, juist toen een Rus sische jager zijn stuurstoel mi trailleerde; er geschiedde een reeks van oorlogstechnische won- deren. Weliswaar waren enkele spoedoperaties nodig om de lichamelijke schade onder de pas sagiers te herstellen, doch het gehele verloop van het incident is toch een klassiek voorbeeld geworden hoe zo'n affaire in het kan wor- De bcstandsonderhandeiaars van de V. N. en de communis ten hebben Maandag 52 minu ten vergaderd. Heden kernen ze weer bijeen. Radio-Peking heeft „krachti ger wordende tegenstand" te gen de V. N.-voorstellen voor uitwisseling van krijgsgevange nen gemeld. De geallieerde luchtmacht heeft bekendgemaakt, dat Zon dag jachtbommenwerpers van de Verbondenen ten Z. van Sontsjon op 80 plaatsen de spoorlijn hebben vernield. Bij gevechten met Amerikaanse Sabre-straaljagers werden twee Migs beschadigd.- Het Achtste leger heeft mee gedeeld, dat de Amerikaanse eerste divisie mariniers van het Oostelijk front naar het Weste lijke is overgebracht. Aan het centrale front heb ben de communisten de ge allieerde soldaten door middel van luidsprekers uitgenodigd zich over te geven. Na enkele salvo's van de ge allieerde artillerie verdween de Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 4.53 5.28 6.08 6.18 n.m. 5.16 5.51 6.31 6.41 ZON MAAN op op Mei. 15 4.46 20.27 1.35 10.03 16 4.45 20.29 1.56 11.32 17 4.43 20.30 2.11 12.58 18 4.42 20.32 2.24 14.21 19 4.40 20.33 2.36 15.43 20 4.39 20.34 2.49 17.04 Zondagmiddag hield Drs. J. Groot, econoom verbonden aan de Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen een inleiding over „Zijn er concrete mogelijkheden ter bestrijding van de werkloos heid en zo ja, welke?" De heer Groot ging uit van twee punten. In de grond van de zaak kan vooral een onjuiste ver houding tussen de besteding van het inkomen aan kapitaal- en consumptiegoederen, werkloos heid teweeg brengen. Wanneer deze verhouding schoksgewijs gaat verschuiven en er op een gegeven ogenblik minder inko men wordt besteed aan consump tiegoederen, dan zal de werkloos heid opeens toenemen. In dit geval achtte de heer De Groot een zekere beïnvloeding van regeringswege op de beste ding van het inkomen aan kapi taal- of consumptiegoederen van grote betekenis. Ten tweede bracht de heer Groot de verhoging van de pro ductiviteit te berde. Ondanks het in vele kringen verbreide misver stand dat juist verhoging van de productiviteit de werkloosheid zou doen toenemen. Op lange ter mijn en in het groot bezien is juist het tegengestelde waar, en moeten we dus streven naar ver hoging van de productiviteit om werkloosheid te doen verminde ren, aldus de heer Groot. Ongetwijfeld houdt het grote gevaren in om werkgelegenheid te scheppen, waar men arbeiders opvangt zonder acht te slaan op deze productiviteitskwestie. Het is de vraag of b.v. grondwerk met schop en kruiwagen niet in vele gevallen een geestesgesteldheid kweekt, die voor de opvoering van de arbeidsproductiviteit in Nederland als geheel een bedrei ging is, wanneer een graafma chine dit werk veel beter zou kunnen doen. Werkloosheid af schaffen door oneconomisch en niet rationeel werken is onaan vaardbaar, en leidt op de duur tot vergroting van de werkloos heid, omdat ook de concurrentie positie wordt verzwakt. communistische uitnodiging („Stel het niet uit tot morgen, geef je vandaag nog over") uit de lucht en keerde de rust aan het front weer. Volgens A.F.P. heeft de N. Koreaanse generaal Nam II op de bijeenkomst te Panmoendjon, na te hebben gezegd dat de Verbondenen trachten afbreken der onderhandelingen te provo ceren, verklaard, dat hij vast houdt aan dagelijkse bijeen komsten. Generaal Joy heeft geant woord, dat de V. N. dagelijks bij eenkomsten aanvaarden, „hoe wel zij zich distanciëren, van communistische propaganda doeleinden". Generaal Nam II verwierp het geallieerde voorstel tot schor sing van de onderhandelingen voor onbepaalde tijd „totdat de Noordelijken met een construc tief voorstel voor de dag ko men". Hij zeide, het op 28 April in gediende voorstel voor een re gering van alle hangende kwes ties te zullen blijven afwijzen. Verder heeft de communis tische afgevaardigde verklaard, dat het krijgsgevangenkamp te Kangdong op 11 Mei 's ochtends was aangevallen en dat 4 krijgs gevangenen waren gewond. Ad miraal Joy antwoordde, dat een onderzoek zou worden ingesteld. Reeds eerder hebben de Noor delijken gezegd, dat het bewus te kamp, gelegen ten Oosten van Pjongjang, op 14 Januari door de Verbondenen is ge bombardeerd. DE VRIJLATING VAN GENERAAL DODD. Volgens generaal Mark Clark, de opperbevelhebber der Ver. Naties in Korea, hebben de com munisten chantage gepleegd, al vorens generaal Dodd vrij te laten. De nieuwe kampcomman dant, generaal Charles Colson, had „onder dwang" beloofd, dat de krijgsgevangenen in het kamp op Koje niet meer ,-,gedwongen beschermd" zullen worden. De nieuwe commandant had toege geven, dat er bloed was vergoten in het kamp en had beloofd te zullen voorkomen, dat iets der gelijks weer zou gebeuren. Generaal Dodd heeft op een persconferentie te Seoel een zelf opgestelde verklaring voorgele zen over zijn gevangenneming en vrijlating. De communisten be handelden hem met „de uiterste eerbied en beleefdheid. De eisen van de gevangenen zijn onbe langrijk evenals de concessies, die wij gedaan hebben", aldus generaal Dodd. Na zijn gevan genneming had hij vernomen, dat alle krijgsgevangenen de op dracht hadden hem gevangen te nemen, wanneer de kans zich voordeed.. Hun belangrijkste eis was toes'temming tot vorming van een organisatie van verte genwoordigers van alle krijgsge vangenen in het kamp. Hij had hierin toegestemd en geholpen bij het opstellen van de eisen, die door Colson aanvaard wer den. allergunstigste geval den afgesloten. TEGENSPRAAK. Dit, wat het geval zelf betreft. De nasleep ervan gaat ons thans aan, De Russen zijn voor hun doen opvallend snel geweest met een reactie. En die had men kun nen voorzien: zij protesteerden tegen het vliegen buiten de be paalde corridor en verklaarden waarschuwingsschoten gelost te hebben na een sommatie tot da ling aan het verkeersvliegtuig. Nu is het een kwestie gewor den van het al of niet binnen de corridor vliegen. Tegenover de Russische bewering, dat het vliegtuig zich buiten de grenslijn bevond, staan drie verklaringen: die van de radarkamer op Tem pelhof, het Berlijnse vliegveld, dat het toestel al binnen bereik had en het tijdens het incident in goede positie waarnam; verder die van de gezagvoerder en ten slotte de nuchtere mededeling van de radio-telegrafist, die drie minuten vóór het incident posi tie had aangevraagd en verkre gen, aan de hand waarvan een plaats midden in de corridor kon worden vastgesteld. Een verkeersvliegtuig, dat op grote hoogte van A naar B vliegt, kan gemakkelijk buiten een nauwbebakende route ko men, zodat het volstrekt niet on gewoon zou zijn geweest, indien het Air France-vliegtuig even uit de koers was geraakt. Of schoon het aannemelijk is, dat dit in het onderhavige geval niet ge schied is, zou het ook anderzijds volstrekt niet tot een zo drastisch ingrijpen van de tegenpartij hebben mogen leiden. Ameri kaanse commentaren wezen er op, dat de rode luchtmacht te zeer gedisciplineerd is om een dergelijk incident als toevallig te kunnen beschrijven. Men gaf hiermede toe aan de neiging om te veronderstellen, dat het een welbewuste provocatie betrof. Wij zouden deze stelling niet willen onderschrijven. In de eer ste plaats al niet, omdat het juist een Frans vliegtuig betrof en logischerwijs het incident op het Franse volk een grote in druk gemaakt heeft, waar zelfs de Russophielen patriotistische Fransen zijn. Uit een oogpunt van propaganda was derhalve de keuze van een Air France-toestel te ontactisch om aan opzettelijk heid te geloven. In dat geval blijft de ongedisciplineerdheid bij de rode luchtmacht als enige verklaring over en dat is een stelling, waarin wij van meet af aan hadden willen geloven. De onverantwoordelijke „speels heid", waarmee de Russische jagers al schietende om het veel langzamer en weerloze ver keersvliegtuig „gedarteld" heb ben, plus de interpretatie van „waarschuwingsschoten", welke in feite „voltreffers" waren, il lustreren dat duidelijk. Het incident zal wel tot niets leiden. De Russen zullen niets toegeven en de Franse verkla ringen laten geen speling toe. Wat voor ons achterblijft is de idee, hoe gevaarlijk luchtreizen worden, zodra de politiek erbij betrokken wordt. Wie regelmatig van luchtver keer gebruik maakt, weet hoe soepel de organisatie van deze vervoerstak loopt, hoe eenvou dig en gemakkelijk het vliegtuig is, zodat het als verkeersmiddel volkomen past in het beeld van de moderne mens. Doch diezelfde ervaren luchtreiziger zal zich nu wel even bedenken, alvorens hij in een gebied gaat vliegen, waar de Russen als verstorende ele menten kunnen optreden, al zijn de luchtroutes ook internationaal mede door de Russen bepaald. De consequentie hiervan wordt ongetwijfeld, dat men het vlie gen naar Berlijn als „gevaarlijk reizen" gaat beschouwen. Dat is voor de vliegerij als een stap te rug naar de middeleeuwen en dat nog wel in een tijd, waarin een vorstenpaar metterdaat aan zijn volk te kennen geeft, dat het vliegtuig een volkomen verant woord vervoersmiddel is gewor den! De admiraal William Fechteler, Amerikaans chef voor de marine operaties, heeft Maandag op een persconferentie te Washington in antwoord op het artikel in „Le Monde" (volgens hetwelk hij ge zegd had, dat oorlog onvermijde lijk is voor 1960) verklaard: „Ik heb nooit, hetzij mondeling, het zij schriftelijk 'n standpunt weer gegeven, dat zelfs in de verte ge lijkt op hetgeen men mij in Le Monde heeft toegeschreven". De gehele gedachte, dat de strijdkrachten van het Noordat- lantisch pact ingeval van een conflict volledig uit West-Europa zouden worden verjaagd was zo fantastisch, dat hij tot nog toe nauwelijks aandacht aan de ver klaring had besteed. De menin gen, die in het artikel van Le Monde waren weergegeven wa ren niet belangrijk, dat commen taar gerechtvaardigd was, aldus de admiraal. Hij verklaarde voorts, dat hij een mogelijk compromis bestu deert, dat de meningsverschillen tussen Engeland en Amerika over het opperbevel van de Navo in het Middellandse-Zeegebied zou oplossen. Het aanbod van generaal Mac- Arthur van 1951 om met de communistische opperbevelheb ber over een wapenstilstand be sprekingen te voeren, was inge geven door een onderschept be richt, waarin de communisten verklaarden aan het front „in een onhoudbare positie te ver keren door gebrek aan munitie, tanks en vliegtuigen". „Zij meldden, dat zij een be stand nodig hadden om hun voorraden te kunnen aanvul len", aldus heeft een vroeger lid van de staf van generaal Mac- Arthur, brigade-generaal Fel lers, in een radiopraatje meege deeld. Fellers zei, dat „door dit be richt generaal MacArthur tot zijn aanbod voor bestandson derhandelingen was gekomen. Het aanbod was een van de re denen van zijn ontslag geweest". Een woordvoerder van het ministerie van defensie heeft te Washington verklaard, dat door militaire autoriteiten niet on middellijk commentaar op Fel lers verklaring zou worden ge geven. De snelle uitbreiding van het luchtverkeer in de laatste twee jaar heeft een dramatische ver andering teweeggebracht in de financiële vooruitzichten van de luchtvaartmaatschappijen, zo schrijft de luchtvaartmede werker van „The Financial Ti mes". De belangrijkheid van de uit breiding in 1950 kan worden gepeild uit het feit dat de „Bri tish Overseas Airways Corpora tion" in dat jaar 29 procent meer passagiers vervoerde dan in 1950, de ton mijl verkoop met 24 procent steeg en de inkom sten 24 procent meer bedroegen. De „British European Air ways" kon op genoemde onder delen een gelijksoortige toene ming boeken en Engelse lucht vaartmaatschappijen hadden 'n aanzienlijke voorsprong wat de inkomsten betreft op 't meren deel van andere maatschap pijen, met inbegrip van twee internationaal werkzame maat schappijen der Ver. Staten n.l. „Trans World Airlines" en „Pan American Airways". Percentage der toeneming Ver. ton mijl Ink. passag. verkoop UTRECHTSE PAARDENMARKT DE GROOTSTE van NEDERLAND. In 1951 zijn op de Utrechtse paardenmarkt 22.433 paarden aangevoerd, hetgeen betekent dat deze paardenmarkt de groot ste in ons land is geworden. De veemarkt te Utrecht was in 1951 op twee na de grootste van ons land door een totale aanvoer van 262.103 stuks vee. B.O.A.C. 29 24 24 B.E.A. 25 23 16 T.W.A. 13 17 11 P.A.A. 5 7 K.L.M. 39 39 42 De resultaten van de K.L.M. De opmerkelijke toenemingen die door de Nederlandse lucht vaartmaatschappij werden be reikt, aldus het Engelse blad, moeten enigszins worden te ruggebracht om dat het jaar waarmee wordt vergeleken, 1949 een bijzonder slecht jaar was. Plotselinge en scherpe deva luaties in Europa, met inbegrip van die van de gulden, troffen de inkomsten van de K.L.M. zwaar dat jaar. De moeilijkhe den werden aanzienlijk vergroot door de tijdelijke stopzetting van de Amsterdam-Djakarta- lijn, de essentiële strategische verbinding met Indonesië. Deze onderbreking kwam de K.L.M. duur te staan aan pas sagiers en vracht. Deze factoren waren de oorzaak dat de lucht vaartmaatschappij een zeer groot verlies leed van 39,7 mil- iioen gulden, het eerste in haar na-oorlogse periode. Het moest bijna geheel worden te niet ge daan door een regeringssubsi die. De basis voor de bovenge noemde percentages is daardooi enigszins lager dan normaal het geval zou zijn geweest. Maar desondanks waren de uit komsten van de K.L.M. nog merkbaar goed, nog beter, mis schien, dan die van de Britse luchtvaartmaatschappijen. Als de inkomsten en het ver keer toenemen, hoe staat het dan met de huidige winstge vendheid van het onderhouden van lijnen door luchtvaart maatschappijen? zo vraagt het blad. Op dit gebied moeten de twee Engelse ondernemingen, het is droevig om het te zeggen, zeer veel van het verzuimde in halen, in weerwil van hun grote vooruitgang op dit gebied in de laatste twee jaar. Want de meeste andere grote luchtvaart maatschappijen hebben winst geboekt gedurende de laatste 3 jaar en enkele over een nog veel langere periode.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1