WILLIAM H. DRAPER
OVER ONS LAND
Een gevaarlijke reis en
de gevolgen
Krachtiger
V.
tegenstand tegen
N,-voorstellen
de
Werkloosheid en
industrialisatie
De luchtvaartmaatschappijen
bedruipen zichzelf
Amerika" s reizende ambassadeur
MacArthurs aanbod
voor wapenstilstands
besprekingen
Uitlevering van Westerling
officieel door Indonesië
gevraagd
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
jlbiteeX 'n
üXld-aanéüldeiJ
„Bescheiden" Duitsers
ZON- en MAAN
STANDEN.
onder
onder
Persconferentie van
admiraal Fechteler
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noord"straat55—-57 Terneuzen
Telefoon 2510 NS. 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
DINSDAG 13 MEI 1952.
7e Jaargang No. 2034.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Adverted ties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
William H. Draper, de „reizen
de ambassadeur" en Amerikaan
se speciale vertegenwoordiger in
Europa, die belast is met het toe
zicht op de uitvoering van het
programma voor wederzijdse be
veiliging (mutual security pro
gram), heeft gisteren minister
president dr W. Drees, de minis
ters van Buitenlandse Zaken, Fi
nanciën en de staatssecretarissen
van Oorlog en Marine bezocht.
De 57-jarige Amerikaan, die
van 1947 tot 1949 als staatssecre
taris van Oorlog was belast met
de Amerikaanse bezettingspoli-
tiek in Duitsland en Japan, heeft
zich met onze ministers een beeld
gevormd van de toestand in ons
land met betrekking tot de Navo
(Noordatlantische verdrags orga
nisatie).
Lissabon, zo zei hij op een pers
conferentie, betekende een be
langrijke stap vooruit. Er werd
voor 1952 een vast doel gesteld,
voor 1953 een voorlopig te ver
wezenlijken doel, terwijl voor
1954 de plannen werden ontwik
keld.
Hij zei ervan overtuigd te zijn,
dat er geen twijfel bestaat, of ons
land zal het voor 1952 vastgestel
de doel bereiken. Er is alle reden
aan te nemen, dat zulks ook voor
1953 zal gebeuren, hoewel het
nog nader moet worden bezien.
Voor de conferentie te Lissa
bon werden de plannen ontwik
keld. Daarna is men tot de uitvoe.
ring dezer plannen overgegaan.
Het uitvoerend lichaam onder
leiding van lord Ismay werkt
thans naast het militaire appa
raat aan het gezamenlijke pro
bleem om een volgende wereld
oorlog te voorkomen.
Hij herinnerde eraan, dat de
„offshore-procurements" en de
levering van de eindproducten
zich thans in een stadium van
steeds grotere ontwikkeling be
vinden. In Nederland werden
reeds opdrachten geplaatst voor
de bouw van mijnenvegers en
torpedojagers. De „offshore pro
curements" in ons land en in nog
ennkele andere Europese landen,
beginnen thans vruchten te dra
gen. Zij hebben een gunstige in
vloed op de Nederlandse econo
mie en werkgelegenheid de
scheepswerven op onze dol
larpositie en op onze betalings
balans.
Nadat er een aanlooptijd van
enige maanden nodig was, zijn in
de laatste 3 a 4 maanden ook de
Amerikaanse leveringen van het
materieel voor de Navo-landen in
belangrijke mate toegenomen
Naar wij vernemen, heeft de
waarnemend hoge commissaris
in Nederland, mr Susanto Tirto-
prodjo, Maandagmiddag een be
zoek gebracht aan de staatssecre
taris van Buitenlandse Zaken,
mr N. S. Blom, waarbij de heer
Susanto het officiële Indonesi
sche verzoek aan de Nederlandse
regering tot uitlevering van Wes
terling aan Indonesië heeft over
handigd.
Anthony Eden, de Britse mi
nister van Buitenlandse Zaken,
heeft Maandag in het Lagerhuis
verklaard, dat het Westelijke ant
woord op de Sowjet-nota over
een of twee dagen te Moskou zal
worden overhandigd.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Dinsdagoch
tend tot Dinsdagavond.
Bijna overal droog.
Vrij veel bewolking. Op de
meeste plaatsen droog weer.
Zwakke tot matige wind uit Wes
telijke richtingen. Iets lagere
temperaturen dan gisteren.
WOENSDAG 14 MEI.
zo merkte hij op. In dit verband
herinnerde hij aan de levering
van de militaire voertuigen, de
vliegtuigen en van het andere
materieel voor de defensie.
William Draper legde er de na
druk op, dat de Amerikaanse
steun slechts ten doel heeft te
helpen een duurzame vrede tot
stand te brengen. Die vredesge-
dachte is er in uw land, in alle
Navo-landen en bij ons, aldus mr
Draper.
„Na de laatste oorlog hoopten
wij, dat er een werkelijke vrede
zou ontstaan. In Oost-Europa
werd daarvan een aantal landen
afgehouden. Wij moesten toen
maatregelen voor onze verdedi
ging nemen. Korea heeft zulks
bewezen".
Over de onthullingen van „Le
Monde" in zake het rapport van
admiraal Fechteler antwoordde
hij op een hem gestelde vraag,
dat hij daarover niets meer weet
dan de persberichten vertelden.
Hij neemt de ontkenningen van
dit rapport echter volledig aan.
De E.D.G.
De Europese defensie-gemeen
schap achtte hij zeer belangrijk.
Deze heeft volgens hem ook een
groot practisch nut. Men kan
thans de militaire productie van
bepaalde industrieën in de zes
aangesloten landen aan de be
hoeften dezer landen aanpassen,
d.w.z. dat een productie in een
bepaald land nuttig kan zijn voor
de behoeften van een der andere
landen in de Europese defensie
gemeenschap. De E.D.G. werkt
met de Navo samen ter bereiking
van het beste resultaat voor de
gezamenlijke verdediging.
Wat is uw mening met betrek
king tot het gevaar, dat er kan
ontstaan, wanneer te zijner tijd
de militaire productie kan wor
den verminderd en weer overge
schakeld naar de economische
sector? werd hem gevraagd.
In antwoord op deze vraag
merkte hij op, dat dit probleem
er ook in 1944 was. Men heeft
toen gedacht, dat er een grote
werkloosheid zou ontstaan. Maar
ondanks het feit, dat er ook nog
zeer vele militairen terugkeerden
en weer in het burgerleven moes
ten worden opgenomen, heeft die
overschakeling zich gunstig ont
wikkeld. De kapitaalsgoederen
moeten dan gehandhaafd worden
en weer voor de vredesdoelein
den worden aangewend. Dat zal
geleidelijk moeten en kunnen
gebeuren, aldus mr Draper.
Heeft men dit vraagstuk reeds
bij de uitwerking van het pro
gramma voor wederzijdse beveili
ging (M.S.P.) en bij de Navo on
der het oog gezien?
„Neen, maar het is een goed
ding daaraan te denken".
De vermindering der Ameri
kaanse hulp.
Hoe staat het met de vermin
dering van de hulp, die de Ver
enigde Staten onder het program,
ma voor wederzijdse beveiliging
dachten te geven?
Mr Draper merkte op, dat men
het in de Ver. Staten over het
programma eens is. Over dat pro
gramma en de details bestaat
geen verschil van mening, aldus
de heer Draper. De senaatscom
missie en de commissie van het
huis van afgevaardigden heeft
evenwel een vermindering voor
gesteld van het aanvankelijk ge
noemde bedrag, omdat dit een te
grote last betekent. Voor dit jaar
zou het een deficit betekenen van
14 billioen dollars (ongeveer 19
tot 20 procent van de Amerikaan
se begroting). In de Verenigde
Staten wordt nagegaan op welke
uitgaven zoveel mogelijk kan
worden bezuinigd, teneinde de
hulp aan Europa zo weinig mo
gelijk te beknotten. Het voorstel
van de senaatscommissie bete
kent een vermindering der aan
vankelijk gedachte hulp met 12
procent.
Het wilde volgens de heer Dra
per niet zeggen, dat hij het eens
was met de voorgestelde vermin
dering.
Is het niet beter, dat er een
grotere steun wordt gegeven aan
de onontwikkelde gebieden in de
wereld in plaats van steun aan
de Europese landen voor opvoe
ring van de defensie?
Mr Draper antwoordde, dat er
gedaan wordt, wat men kan om
ook aan de onontwikkelde gebie
den zoveel mogelijk steun te ver-
nenen. Zo heeft de wereldbank al
belangrijke leningen verstrekt.
Voor de eerste 2 en 3 jaar is het
echter noodzakelijk, dat in het
belang van de vrede de Europese
verdediging op peil wordt ge
bracht. De uitgaven voor de ver
dediging hebben daarbij priori
teit.
Het was hem na zijn laatste
bezoek aan ons land. een aantal
jaren geleden, duidelijk, dat er
hier een enorme vooruitgang
werd bereikt. De levensstandaard
was volgens hem in Nederland
aanmerkelijk verbeterd. Ook de
Nederlandse betalingsbalans en
onze positie in de E.B.U. Hij kon
zeggen, dat ons land in een ge
lukkige toestand verkeerde, al
wilde hij niet bevestigen, dat dit
ook de mening van onze minister
president was, die hij 's morgens
heeft gesproken.
«hm»0**1*
Ja man, als je weer grond onder
de voeten hebt, is er geen betere
ontspanning denkbaar! En vergeel
niet de PRIJSVERLAGING tot
„Gedraagt u bescheiden, want
de Nederlanders hebben onschul
dig veel geleden", zo luidt het ad
vies, dat Duitse toeristen, die Ne
derland bezoeken, door luidspre
kers in toeristentreinen wordt ge
geven. „Gedraagt u bescheiden,
opdat de Nederlanders niet zeg
gen, dat de Duitsers net_ eender
zijn als tijdens de oorlog".
Men verwacht, dat een groot
aantal Duitsers dit jaar Neder
land zal bezoeken.
Het incident met het Air Fran-
ce-vliegtuig in de luchtcorridor
naar Berlijn moet men niet te
licht opvatten: Het had ook een
Brits of een Amerikaans vlieg
tuig kunnen zijn, of van welk
land ook. Toevallig was het een
Frans toestel en zéér toevallig
is er iets zéér bijzonders ge
beurd: het vliegtuig explodeerde
niet in de lucht, maar is met
tachtig gaten van kogels en gra
naatscherven doorgevlogen en
in veilige haven geland.
Dit was een goed schip, zou
een zeeman gezegd hebben. Er
zijn tal van ervaren vliegers en
geroutineerde luchtreizigers, die
bij het binnenklimmen van de
kajuit in zichzelf zeggen: „Dit is
een goed vliegtuig", zoals onze
overgrootvaders van het schip
zeiden, wanneer zij op een Oost-
injevaarder stonden. Het is een
gevoel van voorbestemming,
waarover niet te redeneren valt.
Zo was het met deze Fransman:
het was een goed vliegtuig.
Terwijl het eerste Russische
salvo een voltreffer in een van
de benzinetanks had kunnen zijn,
gingen er tachtig stukken gloei
end metaal door de romp heen
zonder één vitaal onderdeel te
raken, zonder zelfs een electri-
sche geleiding of kabel van één
der roeren te beschadigen.
De tweede piloot begaf zich
naar de kajuit om de passagiers
te kalmeren, juist toen een Rus
sische jager zijn stuurstoel mi
trailleerde; er geschiedde een
reeks van oorlogstechnische won-
deren. Weliswaar waren enkele
spoedoperaties nodig om de
lichamelijke schade onder de pas
sagiers te herstellen, doch het
gehele verloop van het incident
is toch een klassiek voorbeeld
geworden hoe zo'n affaire in het
kan wor-
De bcstandsonderhandeiaars
van de V. N. en de communis
ten hebben Maandag 52 minu
ten vergaderd.
Heden kernen ze weer bijeen.
Radio-Peking heeft „krachti
ger wordende tegenstand" te
gen de V. N.-voorstellen voor
uitwisseling van krijgsgevange
nen gemeld.
De geallieerde luchtmacht
heeft bekendgemaakt, dat Zon
dag jachtbommenwerpers van
de Verbondenen ten Z. van
Sontsjon op 80 plaatsen de
spoorlijn hebben vernield. Bij
gevechten met Amerikaanse
Sabre-straaljagers werden twee
Migs beschadigd.-
Het Achtste leger heeft mee
gedeeld, dat de Amerikaanse
eerste divisie mariniers van het
Oostelijk front naar het Weste
lijke is overgebracht.
Aan het centrale front heb
ben de communisten de ge
allieerde soldaten door middel
van luidsprekers uitgenodigd
zich over te geven.
Na enkele salvo's van de ge
allieerde artillerie verdween de
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
4.53
5.28
6.08
6.18
n.m.
5.16
5.51
6.31
6.41
ZON
MAAN
op
op
Mei.
15
4.46
20.27
1.35
10.03
16
4.45
20.29
1.56
11.32
17
4.43
20.30
2.11
12.58
18
4.42
20.32
2.24
14.21
19
4.40
20.33
2.36
15.43
20
4.39
20.34
2.49
17.04
Zondagmiddag hield Drs. J.
Groot, econoom verbonden aan
de Maatschappij „De Schelde" te
Vlissingen een inleiding over
„Zijn er concrete mogelijkheden
ter bestrijding van de werkloos
heid en zo ja, welke?"
De heer Groot ging uit van
twee punten. In de grond van de
zaak kan vooral een onjuiste ver
houding tussen de besteding van
het inkomen aan kapitaal- en
consumptiegoederen, werkloos
heid teweeg brengen. Wanneer
deze verhouding schoksgewijs
gaat verschuiven en er op een
gegeven ogenblik minder inko
men wordt besteed aan consump
tiegoederen, dan zal de werkloos
heid opeens toenemen.
In dit geval achtte de heer De
Groot een zekere beïnvloeding
van regeringswege op de beste
ding van het inkomen aan kapi
taal- of consumptiegoederen van
grote betekenis.
Ten tweede bracht de heer
Groot de verhoging van de pro
ductiviteit te berde. Ondanks het
in vele kringen verbreide misver
stand dat juist verhoging van de
productiviteit de werkloosheid
zou doen toenemen. Op lange ter
mijn en in het groot bezien is
juist het tegengestelde waar, en
moeten we dus streven naar ver
hoging van de productiviteit om
werkloosheid te doen verminde
ren, aldus de heer Groot.
Ongetwijfeld houdt het grote
gevaren in om werkgelegenheid
te scheppen, waar men arbeiders
opvangt zonder acht te slaan op
deze productiviteitskwestie. Het
is de vraag of b.v. grondwerk met
schop en kruiwagen niet in vele
gevallen een geestesgesteldheid
kweekt, die voor de opvoering
van de arbeidsproductiviteit in
Nederland als geheel een bedrei
ging is, wanneer een graafma
chine dit werk veel beter zou
kunnen doen. Werkloosheid af
schaffen door oneconomisch en
niet rationeel werken is onaan
vaardbaar, en leidt op de duur
tot vergroting van de werkloos
heid, omdat ook de concurrentie
positie wordt verzwakt.
communistische uitnodiging
(„Stel het niet uit tot morgen,
geef je vandaag nog over") uit
de lucht en keerde de rust aan
het front weer.
Volgens A.F.P. heeft de N.
Koreaanse generaal Nam II op
de bijeenkomst te Panmoendjon,
na te hebben gezegd dat de
Verbondenen trachten afbreken
der onderhandelingen te provo
ceren, verklaard, dat hij vast
houdt aan dagelijkse bijeen
komsten.
Generaal Joy heeft geant
woord, dat de V. N. dagelijks bij
eenkomsten aanvaarden, „hoe
wel zij zich distanciëren, van
communistische propaganda
doeleinden".
Generaal Nam II verwierp het
geallieerde voorstel tot schor
sing van de onderhandelingen
voor onbepaalde tijd „totdat de
Noordelijken met een construc
tief voorstel voor de dag ko
men".
Hij zeide, het op 28 April in
gediende voorstel voor een re
gering van alle hangende kwes
ties te zullen blijven afwijzen.
Verder heeft de communis
tische afgevaardigde verklaard,
dat het krijgsgevangenkamp te
Kangdong op 11 Mei 's ochtends
was aangevallen en dat 4 krijgs
gevangenen waren gewond. Ad
miraal Joy antwoordde, dat een
onderzoek zou worden ingesteld.
Reeds eerder hebben de Noor
delijken gezegd, dat het bewus
te kamp, gelegen ten Oosten
van Pjongjang, op 14 Januari
door de Verbondenen is ge
bombardeerd.
DE VRIJLATING VAN
GENERAAL DODD.
Volgens generaal Mark Clark,
de opperbevelhebber der Ver.
Naties in Korea, hebben de com
munisten chantage gepleegd, al
vorens generaal Dodd vrij te
laten. De nieuwe kampcomman
dant, generaal Charles Colson,
had „onder dwang" beloofd, dat
de krijgsgevangenen in het kamp
op Koje niet meer ,-,gedwongen
beschermd" zullen worden. De
nieuwe commandant had toege
geven, dat er bloed was vergoten
in het kamp en had beloofd te
zullen voorkomen, dat iets der
gelijks weer zou gebeuren.
Generaal Dodd heeft op een
persconferentie te Seoel een zelf
opgestelde verklaring voorgele
zen over zijn gevangenneming en
vrijlating. De communisten be
handelden hem met „de uiterste
eerbied en beleefdheid. De eisen
van de gevangenen zijn onbe
langrijk evenals de concessies,
die wij gedaan hebben", aldus
generaal Dodd. Na zijn gevan
genneming had hij vernomen, dat
alle krijgsgevangenen de op
dracht hadden hem gevangen te
nemen, wanneer de kans zich
voordeed.. Hun belangrijkste eis
was toes'temming tot vorming
van een organisatie van verte
genwoordigers van alle krijgsge
vangenen in het kamp. Hij had
hierin toegestemd en geholpen
bij het opstellen van de eisen,
die door Colson aanvaard wer
den.
allergunstigste geval
den afgesloten.
TEGENSPRAAK.
Dit, wat het geval zelf betreft.
De nasleep ervan gaat ons thans
aan, De Russen zijn voor hun
doen opvallend snel geweest met
een reactie. En die had men kun
nen voorzien: zij protesteerden
tegen het vliegen buiten de be
paalde corridor en verklaarden
waarschuwingsschoten gelost te
hebben na een sommatie tot da
ling aan het verkeersvliegtuig.
Nu is het een kwestie gewor
den van het al of niet binnen de
corridor vliegen. Tegenover de
Russische bewering, dat het
vliegtuig zich buiten de grenslijn
bevond, staan drie verklaringen:
die van de radarkamer op Tem
pelhof, het Berlijnse vliegveld,
dat het toestel al binnen bereik
had en het tijdens het incident in
goede positie waarnam; verder
die van de gezagvoerder en ten
slotte de nuchtere mededeling
van de radio-telegrafist, die drie
minuten vóór het incident posi
tie had aangevraagd en verkre
gen, aan de hand waarvan een
plaats midden in de corridor kon
worden vastgesteld.
Een verkeersvliegtuig, dat op
grote hoogte van A naar B
vliegt, kan gemakkelijk buiten
een nauwbebakende route ko
men, zodat het volstrekt niet on
gewoon zou zijn geweest, indien
het Air France-vliegtuig even
uit de koers was geraakt. Of
schoon het aannemelijk is, dat dit
in het onderhavige geval niet ge
schied is, zou het ook anderzijds
volstrekt niet tot een zo drastisch
ingrijpen van de tegenpartij
hebben mogen leiden. Ameri
kaanse commentaren wezen er
op, dat de rode luchtmacht te
zeer gedisciplineerd is om een
dergelijk incident als toevallig
te kunnen beschrijven. Men gaf
hiermede toe aan de neiging om
te veronderstellen, dat het een
welbewuste provocatie betrof.
Wij zouden deze stelling niet
willen onderschrijven. In de eer
ste plaats al niet, omdat het
juist een Frans vliegtuig betrof
en logischerwijs het incident op
het Franse volk een grote in
druk gemaakt heeft, waar zelfs
de Russophielen patriotistische
Fransen zijn. Uit een oogpunt
van propaganda was derhalve de
keuze van een Air France-toestel
te ontactisch om aan opzettelijk
heid te geloven. In dat geval
blijft de ongedisciplineerdheid
bij de rode luchtmacht als enige
verklaring over en dat is een
stelling, waarin wij van meet af
aan hadden willen geloven.
De onverantwoordelijke „speels
heid", waarmee de Russische
jagers al schietende om het veel
langzamer en weerloze ver
keersvliegtuig „gedarteld" heb
ben, plus de interpretatie van
„waarschuwingsschoten", welke
in feite „voltreffers" waren, il
lustreren dat duidelijk.
Het incident zal wel tot niets
leiden. De Russen zullen niets
toegeven en de Franse verkla
ringen laten geen speling toe.
Wat voor ons achterblijft is de
idee, hoe gevaarlijk luchtreizen
worden, zodra de politiek erbij
betrokken wordt.
Wie regelmatig van luchtver
keer gebruik maakt, weet hoe
soepel de organisatie van deze
vervoerstak loopt, hoe eenvou
dig en gemakkelijk het vliegtuig
is, zodat het als verkeersmiddel
volkomen past in het beeld van
de moderne mens. Doch diezelfde
ervaren luchtreiziger zal zich nu
wel even bedenken, alvorens hij
in een gebied gaat vliegen, waar
de Russen als verstorende ele
menten kunnen optreden, al zijn
de luchtroutes ook internationaal
mede door de Russen bepaald.
De consequentie hiervan wordt
ongetwijfeld, dat men het vlie
gen naar Berlijn als „gevaarlijk
reizen" gaat beschouwen. Dat is
voor de vliegerij als een stap te
rug naar de middeleeuwen en
dat nog wel in een tijd, waarin
een vorstenpaar metterdaat aan
zijn volk te kennen geeft, dat het
vliegtuig een volkomen verant
woord vervoersmiddel is gewor
den!
De admiraal William Fechteler,
Amerikaans chef voor de marine
operaties, heeft Maandag op een
persconferentie te Washington
in antwoord op het artikel in „Le
Monde" (volgens hetwelk hij ge
zegd had, dat oorlog onvermijde
lijk is voor 1960) verklaard: „Ik
heb nooit, hetzij mondeling, het
zij schriftelijk 'n standpunt weer
gegeven, dat zelfs in de verte ge
lijkt op hetgeen men mij in Le
Monde heeft toegeschreven".
De gehele gedachte, dat de
strijdkrachten van het Noordat-
lantisch pact ingeval van een
conflict volledig uit West-Europa
zouden worden verjaagd was zo
fantastisch, dat hij tot nog toe
nauwelijks aandacht aan de ver
klaring had besteed. De menin
gen, die in het artikel van Le
Monde waren weergegeven wa
ren niet belangrijk, dat commen
taar gerechtvaardigd was, aldus
de admiraal.
Hij verklaarde voorts, dat hij
een mogelijk compromis bestu
deert, dat de meningsverschillen
tussen Engeland en Amerika
over het opperbevel van de Navo
in het Middellandse-Zeegebied
zou oplossen.
Het aanbod van generaal Mac-
Arthur van 1951 om met de
communistische opperbevelheb
ber over een wapenstilstand be
sprekingen te voeren, was inge
geven door een onderschept be
richt, waarin de communisten
verklaarden aan het front „in
een onhoudbare positie te ver
keren door gebrek aan munitie,
tanks en vliegtuigen".
„Zij meldden, dat zij een be
stand nodig hadden om hun
voorraden te kunnen aanvul
len", aldus heeft een vroeger lid
van de staf van generaal Mac-
Arthur, brigade-generaal Fel
lers, in een radiopraatje meege
deeld.
Fellers zei, dat „door dit be
richt generaal MacArthur tot
zijn aanbod voor bestandson
derhandelingen was gekomen.
Het aanbod was een van de re
denen van zijn ontslag geweest".
Een woordvoerder van het
ministerie van defensie heeft te
Washington verklaard, dat door
militaire autoriteiten niet on
middellijk commentaar op Fel
lers verklaring zou worden ge
geven.
De snelle uitbreiding van het
luchtverkeer in de laatste twee
jaar heeft een dramatische ver
andering teweeggebracht in de
financiële vooruitzichten van
de luchtvaartmaatschappijen,
zo schrijft de luchtvaartmede
werker van „The Financial Ti
mes".
De belangrijkheid van de uit
breiding in 1950 kan worden
gepeild uit het feit dat de „Bri
tish Overseas Airways Corpora
tion" in dat jaar 29 procent
meer passagiers vervoerde dan
in 1950, de ton mijl verkoop met
24 procent steeg en de inkom
sten 24 procent meer bedroegen.
De „British European Air
ways" kon op genoemde onder
delen een gelijksoortige toene
ming boeken en Engelse lucht
vaartmaatschappijen hadden 'n
aanzienlijke voorsprong wat de
inkomsten betreft op 't meren
deel van andere maatschap
pijen, met inbegrip van twee
internationaal werkzame maat
schappijen der Ver. Staten n.l.
„Trans World Airlines" en „Pan
American Airways".
Percentage der toeneming
Ver. ton mijl Ink.
passag. verkoop
UTRECHTSE
PAARDENMARKT DE
GROOTSTE van NEDERLAND.
In 1951 zijn op de Utrechtse
paardenmarkt 22.433 paarden
aangevoerd, hetgeen betekent
dat deze paardenmarkt de groot
ste in ons land is geworden. De
veemarkt te Utrecht was in 1951
op twee na de grootste van ons
land door een totale aanvoer van
262.103 stuks vee.
B.O.A.C.
29
24
24
B.E.A.
25
23
16
T.W.A.
13
17
11
P.A.A.
5
7
K.L.M.
39
39
42
De resultaten van de K.L.M.
De opmerkelijke toenemingen
die door de Nederlandse lucht
vaartmaatschappij werden be
reikt, aldus het Engelse blad,
moeten enigszins worden te
ruggebracht om dat het jaar
waarmee wordt vergeleken, 1949
een bijzonder slecht jaar was.
Plotselinge en scherpe deva
luaties in Europa, met inbegrip
van die van de gulden, troffen
de inkomsten van de K.L.M.
zwaar dat jaar. De moeilijkhe
den werden aanzienlijk vergroot
door de tijdelijke stopzetting
van de Amsterdam-Djakarta-
lijn, de essentiële strategische
verbinding met Indonesië.
Deze onderbreking kwam de
K.L.M. duur te staan aan pas
sagiers en vracht. Deze factoren
waren de oorzaak dat de lucht
vaartmaatschappij een zeer
groot verlies leed van 39,7 mil-
iioen gulden, het eerste in haar
na-oorlogse periode. Het moest
bijna geheel worden te niet ge
daan door een regeringssubsi
die. De basis voor de bovenge
noemde percentages is daardooi
enigszins lager dan normaal het
geval zou zijn geweest. Maar
desondanks waren de uit
komsten van de K.L.M. nog
merkbaar goed, nog beter, mis
schien, dan die van de Britse
luchtvaartmaatschappijen.
Als de inkomsten en het ver
keer toenemen, hoe staat het
dan met de huidige winstge
vendheid van het onderhouden
van lijnen door luchtvaart
maatschappijen? zo vraagt het
blad. Op dit gebied moeten de
twee Engelse ondernemingen,
het is droevig om het te zeggen,
zeer veel van het verzuimde in
halen, in weerwil van hun grote
vooruitgang op dit gebied in de
laatste twee jaar. Want de
meeste andere grote luchtvaart
maatschappijen hebben winst
geboekt gedurende de laatste 3
jaar en enkele over een nog veel
langere periode.