DE KONINKLIJKE REIS IN CANADA De Koningin bezoekt laboratoria De betekenis van Europa luchtvaartgebied op De Amerikaanse hulp aan Nederland WEST DUITSLAND IN DE EUROPESE GEMEENSCHAP De Amerikaanse douane-formaliteiten „SEA-ÖTTER" NEERGESTORT Prins Bernhard houdt een belangwekkende rede over industrie Van bezetting naar bondgenootschap Het verdrag voor de Europese defensiegemeen schap 3 Mei geparafeerd? s#m VRIJDAG 25 APRIL 1952. 7e Jaargang No. 2020. De vermiste Noorse zeehondenjagers Het nieuwe middel tegen tuberculose GEEN PERSOONLIJKE ONGELUKKEN. WEERSVERWACHTING HOOGWATER. ZON- en MAAN STANDEN. aanvoer van Een handicap in Europa en ook Protesten tegen vereenvoudiging Frankering bij abonnement: Terneuzen Dlreeteur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: N oor dstraat5557 Terneuzen Telefoon 2510 Na 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Koningin Juliana besteedde de tweede dag van haar verblijf in Ottawa om zich een indruk te vormen van Canada's groeiende macht op het gebied van indus trie en defensie. Zij werd rondge leid in zes laboratoria van de „National research council", waar zij wetenschapsmensen aan het werk zag op het gebied van aerodynamiek, het testen van tot nu toe geheime escorteschepen, gasturbines en de ontwikkeling van straalvliegtuigen. In de middaguren bezocht de koningin het (regerings) „Bu reau of Mines", waar Hare Maje steit getoond werd hoe de be langrijke vondsten van mineralen in Canada dit land van een land- bouwstaat tot een hoog geïndu strialiseerde staat hebben ge maakt. Hierna gebruikte de koningin de thee ten huize van mevrouw Noorwegen heeft zoals gemeld de Ver. Staten en de Sowjet- Unie verzocht ijsbrekers te wil len lenen voor het zoeken naar vijf vaartuigen met in totaal on geveer honderd zeehondenjagers aan boord, die sinds enige tijd zijn vermist. De Noorse ijsbre kers zijn niet krachtig genoeg voor het reddingswerk. De Rus sische regering heeft hierop ge antwoord voorlopig geen ijsbre kers te kunnen missen, doch zij kon wel vliegtuigen ter beschik king stellen. De Noorse ambassadeur te Moskou heeft de Russische auto riteiten de dank van zijn rege ring voor hun aanbod overge bracht, hieraan toevoegend dat het zoeken met vliegtuigen in de naaste toekomst zal worden be ëindigd, zodat Noorwegen geen gebruik behoeft te maken van de aangeboden Russische toestellen. De Ver. Staten hebben toege zegd ijsbrekers ter beschikking te zullen stellen. B. M. Alexandor, presidente van de Canadese vrouwenclub. Veertig afgevaardigden van de club waren hierbij aanwezig. De presidente zeide, dat het een echte vrouwen-teaparty was geweest en dat de koningin ver zekerd had, dat ze graag binnen niet al te lange tijd met de prin sessen zou terugkomen. 's Avonds gaf Hare Majesteit een diner ter ere van de gouver neur-generaal, Vincent Massaey. Onder meer zaten hierbij aan premier St. Laurent, de minister van Defensie, Brooke Claxton; de minister van Buitenlandse Zaken, Pearson; generaal Foulkes; am bassadeur Lovink en jonkvrouwe RoëR KONINGIN JULIANA NAAR DE IMMIGRANTEN. Koningin Juliana is Donderdag morgen uit Ottawa vertrokken voor een bezoek aan Nederlandse immigranten „ergens in Cana da". Om half elf plaatselijke tijd is koningin Juliana op het vliegveld van Hamilton (in het Zuidwesten van de provincie Ontario) aange komen. Bij aankomst bleek, dat er geen sprake meer was van een geheim bezoek, want er was een menigte verslaggevers en foto grafen aanwezig. De koningin reisde onmiddel lijk door naar Cannery, 16 km van Hamilton, waar Nederlandse emigranten werken. Allereerst bezocht de koningin de blikfabriek van Smiths waar ongeveer een 20-tal Nederlanders werken. De koningin heeft zich met vele van deze werkers onder houden. Zo sprak zij met mevr. Knegt uit Deh Hoorn bij Delft, die twee jaar geleden met negen familieleden overgestoken is. Zij zeide: „Het is ongelooflijk dat ik deze hele weg naar Canada afge legd heb om 'met de koningin te kunnen praten". Later begaf de koningin zich naar de bloemenkwekerij van de heer Staalduinen, die hier vier jaar geleden arriveerde. Deze slaagde erin, om voor een aan zienlijke som twee kassen te ko pen. Bovendien bestelde hij er één uit Nederland. Thans bezit hij een woning van drie verdie pingen, waarin hij met een aan tal employé's woont. De koningin had ook nog 'n lang onderhoud met Henk Alfrink die de koningin heel goed kende, omdat hij indertijd in de tuin van Soesdijk placht te werken. Op het ogenblik is hij vrachtauto chauffeur. De reis van Ottawa naar Ha milton we-d gemaakt in een Ca nadese militaire Dakota. Het vliegtuig vloog onderweg laag over de Niagarawaterval. Neoteben, het nieuwe middel tegen tuberculose van de Bayer- fabriek te Leverkussen, is vol gens de ervaringen van de Duit se internisten op een congres te Wiesbaden „honderdmaal doel matiger" dan streptomycine. De patiënt kan dit middel goed ver dragen, het doet zijn gewicht toe nemen en wordt ook bij tuber culeuze hersenontsteking met goed gevolg aangewend, aldus de conclusie van dit congres. Gistermorgen is een ,,Sea- Otter" van de marine luchtvaart dienst bij de Leimuiderdijk in de Westereinderplas gestort. Behalve dat de bemanning een nat pak opliep gebeurden er geen persoonlijke ongelukken. Voor zover thans is na te gaan bevonden zich 4 personen in het t):estel. Zij zijn per Roode Kruisauto vervoerd. Het toestel stond met de neus in het water. Het vliegtu'g, van welk type de marineluchtvaartdienst en kele exemplaren bezit, speciaal voor de hulpverlening bij onge lukken met schepen en vlieg tuigen op zee, is een éénmotori- ge amph to etaestel. Dit soort vliegtuig kan der halve zowel op water als op het land landen. De „Sea-Otter" is een tweedekker. De motor be vindt zich in een gondel in de bovenste vleugel. De wielen kunnen als het toestel als vl.eg- tooot wordt ge' ruikt, in de on derste vleugel worden opge klapt. Het kan 4 personen ver voeren. Het hoeft een spanwijd" te van ruim 4 meter. Naar de marinevoorlichtings- d'enst meedeelt is het vliegtuig niet neergestort. Het ongelukkig neerkomen is te wijten aan een fioutieve landing, aldus de Mar- YO. De bemanning bleef onge deerd. Woensdagmorgen was prins voortdurend voortgaan op de Bernhard gast op de wekelijkse lange en moeilijke weg naar een lunch van de redactie van het vereniging van de Westerse we- Puur geneeskracht voor Uw huid weekblad „Life Magazin". In een informele bespreking werd over verschillende onderwerpen in het bijzonder op internationaal ge bied, van gedachten gewisseld. 's Avonds heeft de prins aan een diner, georganiseerd door de „Society of automative engi neers" een rede gehouden over „De betekenis van Europa op luchtvaartgebied in de samen werking der Atlantische naties". De prins vond een aandachtig ge hoor van ongeveer zevenhonderd vooraanstaande personen op het gebied van de luchtvaart, handel, militaire zaken en economie. Vrijwel alle landen, aangesloten bij het Atlantisch pact, waren vertegenwoordigd. Van het Amerikaanse leger en de vloot waren een viertal generaals en twee admiraals aanwezig. In zijn toespraak zeide prins Bernhard o.m.: „Terwijl wij allen, gij aan deze zijde en wij aan de andere zijde van de Atlantische Oceaan Naar aanleiding van de mede deling van president Truman, dat Nederland economische hulp van Amerika zal blijven ontvangen ondanks het feit, dat een Neder landse firma strategisch materiaal voor olie-boringen naar Polen heeft gezonden, gaf men desge vraagd van de zijde van het mi nisterie van Economische Zaken het volgende commentaar: Zoals bekend bestaat in Ame rika de Battle-Bill, een wet, die economische hulpverlening ver biedt aan landen, die strategi sche goederen leveren aan lan den achter het ijzeren gordijn. In deze wet is bepaald, dat de pre sident uitzonderingen kan toe staan mits hij daarvan medede ling doet aan het Congres. De mededeling, die de heer Truman thans heeft gedaan is dan ook niet anders, dan de formele uit voering van deze bepaling. In het jaar 1949 reeds heeft met goedkeuring van de Neder landse regering een Nederlandse firma met Polen een contract af gesloten voor de levering van boormaterialen. Deze overeen komst kwam tot stand voordat meegedeeld door het K. N. M. L te De Bilt, geldig van Vrijdag ochtend tot Vrijdagavond. WEINIG VERANDERING. Wisselend bewolkt en bijna overal droog weer. Weinig veran. dering in temperatuur. Zwakke tot matige wind, hoofdzakelijk tussen W. en N. ZATERDAG 26 APRIL. de Battle-Bill was afgekondigd en zij is volledig afgewikkeld en betaald. Het grootste kwantum werd direct geleverd en dezer dagen is nog een klein restant ter waarde vam ongeveer 400.000 500.000 dol^r nageleverd. Een en ander mét voorkennis van de betrokken Amerikaanse instan ties. De waarde van de gehele leverantie bedraagt meer dan één millioen dollar. Tegen deze nalevering bestond uiteraard geen bezwaar, daar zij een logisch uitvloeisel was van de destijds gesloten overeen komst. President Truman heeft thans voldaan aan. de formele bepalin gen van de wet en het congres mededeling gedaan van de toe gestane uitzondering. Aan dit staatsstuk is thans be kendheid gegeven. Breskens Terneuzen Hansweerts v.m. 2.55 3.30 4.10 n.m. 3.20 3.55 4.35 ZON MAAN op -^pril. 25 5.22 26 5.20 27 5.18 onder op onder 19.55 19.57 19.58 5.16 5.42 6.17 22.07 23.23 BRUILOFTSGAST REDDE GEZIN VAN KOLENDAMP VERGIFTIGING. In de nacht van Woensdag op Donderdag heeft zich in Hardinx- veld een geval van kolendamp vergiftiging voorgedaan, dat aan een moeder en vier kinderen het leven had kunnen kosten, indien er in het belendende perceel geen bruiloft was gevierd. De moeder voelde zich 's avonds reeds onwel, maar bespeurde niets van kolendamp. Zij ging naar bed, doch kon de slaap niet vatten wegens hoofdpijn. Op het nippertje drong het tot haar door dat kolendamp de oorzaak kon zijn. Zij strompelde naar de deur en kon nog juist om hulp roepen vóór zij bewusteloos raakte. Het was toen middernacht. Toevallig werd het geroep gehoord door een bruiloftsganger, die zich even uit de nabijgelegen feestzaal „De Harmonie" had verwijderd. Er werd hulp gehaald en bin nen vijf minuten was een dokter ter plaatse. De vier kinderen wer den bij de buren ondergebracht en de moeder moest naar het zie kenhuis in Dordrecht vervoerd worden. Slechts bij één van de kinderen werden lichte vergifti gingsverschijnselen geconsta teerd. De toestand van de moe- der, mevr. Leeuwenstein, is goed.lieerden hebben voor het komen- De eindspurt der lange onder handelingen over de inschake ling van een souverein Duitland in de Westelijke gemeenschap is ingezet. Het Duitse publiek staat er nog aarzelend tegenover niet wetend of het niet beter is gehcor te schenken aan hen, die van de daken roepen, dat de ver- dragen met het Westen de dood steek betekenen voor de natio nale aspiraties tot vereniging van de Oostelijke en Westelijke helft van Duitsland. De Oost- Duitse regering is naar aanlei ding van de Moskouse nota's tot een nieuwe, vooral tot de burgerlijke elementen in West- Duitsland gerichte propaganda campagne overgegaan. In Bonn zijn het de socialisten, die in hoofdzaak 't verzet tegen de verdragen leiden. Zij distan- ciëren zich met bijzondere na druk van de communistische propaganda. Zij baseren hun verzet voornamelijk op de bewe ring, dat het Westen niet in vol doende mate gepeild heeft, of de huidige ontwikkeling nog te voorkomen zou zijn door met de Russen tot een accoord te komen over een hereniging van Duits land. Dit betekent niet, dat de socialisten veel vertrouwen heb ben in de mogelijkheid van zulk een overeenkomst. Zij staan met dezelfde argwaan tegenover de initiatieven uit Moskou als de regeringspartijen. Tegenover de sterk naar een hereniging nei gende volksmening willen zij de Russen dwingen nog een laatste bewijs te geven van de beweerde onoprechtheid van hun voorstel len. Tegelijk willen zij zich, zo menen waarneme-s in Bonn, doen kennen als de ware voor- vechtcs van de Duitse eenheid. Dr Schumacher, de onverzoen lijke tegenstander van kanselier Adenauer, is nu weer achter de coulissen van het politieke schauwtoneel der Westduitse hoofstad versohenen, hersteld van stoornissen in de bloedsom loop, ook al zal hij de ee-ste maand nog niet in het parlement kunnen verschijnen. Er is in deze laatste weken der Duits-geallieerde onderhandelin gen nog een lange reeks van ge schilpunten op te lossen. Wat de Duitsers daarbij op het ogenblik wel de meeste zorgen baa-t, is de regeling van de Duitse finan ciële bijdrage voor da verdedi ging. De „Drie wijzen der Navo" hebben indertijd deze bijdrage voorlopig op 10 2 milliard mark vastgesteld. Thans moet wo-den uitgemaakt hoeveel daarvan be steed zal worden aan iru onder houd der in Duitsland gelegerde vreemde troepen om nog vol doende over te houden voor de eigen Duitse formaties. De geal de jaar 6,8 milliard geëist, zodat er slechts ruim 3 milliard over zou blijven voor de Duitse troe pen. Dit is naar Duitse opvatting veel te weinig. De Duitse verte genwoordiger bij de besprekingen over het Europese leger heelt twee plannen opgesteld, een „langzaam" plan, dat 9 milliard per jaar en 'n „vlug" plan, dat 12 milliard zou kosten. Ook wan neer men tot een vertraagde op stelling van Duitse formaties standigheden met versterkte na druk blijven aandringen op ver mindering van de bezettingskos- ten, is begrijpelijk. Er wordt naar hun smaak, vooral door de Ame rikanen, nog te veel uitgegeven om het leven voor de troepen op Duits gebied zo aangenaam mo gelijk te maken. Het budget, dat de geallieerden nu in Bonn heb ben ingediend, is niet veel lager dan dat van vorig jaar. Daaruit leidt men af, dat er nog veel be- zou besluiten, zou er dus nog oen zuinigd zou kunnen worden zon der aan de verdedigingskracht afbreuk te doen. De Amerikanen hebben kort ge leden al wat van hun privileges prijsgegeven. Zij hebben bekend gemaakt, dat zjj hun dienstmeis- tekort van ongeveer 6 milliard aan te vullen blijven. In de eerste instantie hebben de Duitse onderhandelaars zich over dit teko-rt niet zo druk ge maakt. De verdeling der bijdrage was volgens de lezing van Bonn meer een geallieerde dan een Duitse zaak, aangezien de totale betalingscapaciteit toch door de Navo-wijzen was afgebakend. Men heeft zich nu ongerust ge maakt over uitingen in de Ame rikaanse pers, volgens welke de bondsrepubliek best 15 milliard per jaar zou kunnen optorengen. Daartegen verzet men zich in Bonn met veel nadruk. In de Duitse pers leest men, dat veel eer de overige vijf partners van de Europese verdedigingsge meenschap het tekort zouden moeten dekken. Overigens zin speelt men op de mogelijkheid het „leen-en-pacht"-systeem weer in te voeren, temeer daar in de bovengenoemde bedragen nog niet de kosten voor het uit Ame rika te betrekken zware oorlogs tuig zijn begrepen. Dat de Duitsers in deze om- reld, biijtt nog steeds de vraag Wat is de werkelijke positie van de luchtvaart in Europa? Is zij groter belang dan dat zij slechts van oncergeschikt nut kan zijn voor de economie en de defensie van de Westerse wereld?" De luchtvaart heeft een steeds in belangrijkheid toenemende plaats in de international 2 eco nomie ingenomen, zo verklaarde de prins. „Daarom is de vraag of de luchtmacht in staat zal z.jn tegemoet te komen aan de steeds toenemende eisen een vraag, cie een definitief en zeker antwoord vereist". Indien het verkeer als verbindingsmiddel een zwakke plaats blijkt te zijn bij de inter nationale productie en uitwisse ling van goederen zal alles hier onder lijden. De luentvaart, zo vervolgde de j prins, is een dynamische en zich uitbreidende industrie. Het blijft echter een feit, dat de ontwikke ling te langzaam is. Was hiervoor geen oplossing te vinden T In dit verband wees hij er op, dat de basis der moder ne techniek voor een groot deel in de West-Europese landen ge legd werd en daar tot grote ont wikkeling werd gebracht toen de Amerikaan vat er op kreeg. Spoedig nam Amerika de leiding bij het toepassen van nieuwe productiemethoden, Europa ver achter latend. De Europese vliegtuigindustrie zag zich spoedig gedwongen ge bruik te maken van de Ameri kaanse voorsprong en zoveel mogelijk Amerikaanse mehtoden in te voeren. Dit kostte enige tijd doch er was reeds etn aan zienlijk hoger peil bereikt en deze verbetering bleef voort gaan. Vervolgens besprak hij de mo gelijkheid van spreiding der productie, hetgeen van voordeel zou zijn voor alle betrokken par tijen, niet in het minst van de Verenigde Staten. Als voorbeeld gaf hij dat grote hoeveelheden civiele en militaire vliegtuigen dagelijks in Europa intensief ge bruikt worden. Het onderhoud van deze vliegtuigen en van de kunnen maken van de hersenen en de arbeidskracht die in Euro pa beschikbaar zijn. Hij zeide te weten, dat in een bepaald geval een dergelijke samenwerking in het vooruitzicht was geweest doch om zekere redenen niet werd gerealiseerd. De prins wijdde uitvoerig over de structuur van de Europese vliegtuigindustrie uit. Over de Britse industrie zeide hij, dat deze op een. zeer hoog niveau staat wat moderne typen betreft. De Britten hebben echter moei lijkheden die gelijk zijn aan die van de V. S. De geheie industrie is overladen met werk en werkt onder hoge druk. De prins zette uiteen dat aan de andere kant de situatie op het Europese con tinent geheel ancers ligt en waar schijnlijk in de V. S. wel bekend is. Hoewel vele fabrieken militai re vliegtuigen produceren is er nog een groot deel van Je capaci teit ongebruikt door gebrek aan orders. Hij zeide dat als geen nieuwe orders zouden worden ge plaatst vijf tot zesduizend be langrijke stukken gereedschap ongebruikt zouden blijven voor de komende jaren. Op het ogenblik is in deze vier landen 4.800.000 vierkante voet vliegtuigfabrie ken ongebruikt. Dit cijfer zou in 1953 stijgen tot 5.500.000 en in 11954 nog hoger zijn. Aan de hand van cijfers vroeg de prins zijn gehoor of men niet van mening was, dat in elk ge val de continentale vliegtuig- en motorenfabrieken niet op volle kracht moeten werken en een volledige bijdrage moeten leve ren aan de Europese herbewape ning. De prins ging vervolgens in op het bespreken van de vraag, wel ke bijdrage de Europese fabrie ken kunnen leveren bij het ont werpen van nieuwe machines. Deze industrie was zeer verlan gend naar bijdragen aan de At lantische gemeenschap te geven. Het zou een fundamentele fout zijn dit streven en verlangen, te dwarsbomen. De prins deed het voorstel dat prototypes, vervaar digd door verschillende firma's, getest dienen te worden op een concurrerende basis. Met stem verheffing zeide hij: „Misschien komt het Europese continent weer met een winner te voor schijn. Heeft u ooit gereden in 'n Italiaanse auto van het merk Al- va Romeo? Heeft u gehoord van Ferrari en al zijn successen? Als de Italianen een onverslaanbare race-auto kunnen maken, waarom zouden zij dan niet in staat zijn vliegtuigen te produceren, die ook winnaars zouden blijken te elders is, dat, waar Amerikaanse jes niet meer op kosten van de machines en motoren worden ge- Duitse belastingbetalers zullen i bruikt, de levertijd van essen- vrij motoren verlangt een gestadige ^ls F?^,ker? - reserve-onderdelen, Zouden de Nederlanders h_t be houden. Zij zullen ook van hun voorrechten bij het treinvervoer afzien. Voorts zullen de geallieer den een groot deel van de opge vorderde gebouwen teruggeven. Zo zullen spoedig de geallieerde vlaggen worden neergehaald van vier befaamde „steunpunten" der bezetting rond Bonn: het Peters- berg-hotel, zetel der hoge com missie; het befaamde hotel D'eesen, het Franse hoofdkwar tier; het hoge slot Emich, de wo ning van de Franse hoge com missaris Frangois-Poncet, en het slot Roettgen, waar Sir Ivon Kirkpatrick, de Britse hoge com missaris, zetelt. Dit zijn niet al leen bezuinigingen, doch ook de monstraties om de Duitsers dui delijk te maken, dat zij uit de pe riode der bezetting overgaan naar die van 'n bondgenootschap. tiële reserve-onderdelen lang is. De prins zeide met nadruk dat zijns inziens een „spreading of production and improving distri bution is the solution of this pro bleem". Hij zeide dat een aan tal Europese luchtvaartmaat schappijen, die dezelfde types Amerikaanse vliegtuigen en mo toren gebruiken, reeds 'n comité hebben gevormd van inkopers van vliegtuigmateriaal om een juiste aanvoer van belangrijke onderdelen te verzekeren. Vele van deze onderdelen kun nen in Europa worden vervaar digd ten voordele van alle huidi ge cn toekomstige klanten van de Amerikaanse civiele vliegtuig industrie, aldus prins Bernhard. De prins vroeg of Amerikaan se fabrieken geen goed gebruik De Amerikaanse bond van* detailhandelaren heeft bij de financiële oommissie van de Se naat geprotesteerd tegen een wetsontwerp tot vereenvoudi ging van de douane-formalitei ten. Dit wetsontwerp beoogt wijzi ging van de douane-procedure, die volgens de Europese expor teurs leidt tot beperking van hun ihvber in de Ver. Staten. Het protest van de bond van de tailhandelaars is gericht tegen een toepaling in het wetsont werp, waarbij de invoer van buitenlandse goederen, die niet meer dan 10 dollars kosten, be lastingvrij wordt, wanneer deze goederen door particulieren voor persoonlijk of huishoude lijk gebruik per post worden besteld. De Amerikaanse detailhandel gelooft, dat goedkeuring van deze bepaling een plotselinge en zeer aanzienlijke toeneming van de Europese verkopen per postbestelling op de dollar- markt tengevolge zou hebben, waardoor de Arnei" uaanse schatkist en de Amerikaanse kleinhandel een aanzienlijke in komstenderving zouden lijden. De Amer.kaanse vereniging van uurwerkfabrikanten heeit tegen het wetsotwerp geprotesteerd, omdat goedkeur, ng hiervan naar haar mening de buiten landse producenten in staat zou stellen millioenen uurwerken te importeren tegen prijzen, die aanzienlijk lager zijn dan de Amenxaanse en die tot de on dergang van de Amerikaanse producenten zouden leiden. D.P.A. meldt in welingelichte kringen te Bonn vernomen te hebben, dat het v erdrag voor de Europese defensiegemeenschap 3 Mei te Parijs geparafeerd zal worden door de hoofden der delegaties der 6 landen, te we ten de landen van de Benelux, <W. Duitsland, Frankrijk en Ita_ iië. Twee dagen la'ter, aldus D.P.A., zou de ondertekening plaats vinden, eveneens te Parijs en wel door de 6 ministers van bui tenlandse zaken. vecht opgeven? Ook dat is niet te verwachten En in de toekomst zullen ook de Duitsers weer uit de bus komen en wij weten allen waartoe zij in staat zijn". De prins zeide in het kader van de Atlantische wereld de noodzake lijkheid te zien van de invoering en vervolgens de assimilatie van de continentaal-Europese proto typen met die van de Verenigde Staten en Engeland. „Er is plaats onder de zon voor iedereen in onze Atlantisch? ge meenschap en het is onze plicht dit principe te handhaven en te bewijzen", aldus de prins, die hieraan toevoegde, dat zonder West Europa 'n vrije Atlantische wereld onbestaanbaar is. Als Europese vriend wilde hij de Amerikaanse vliegtuigindu- strie het volgende aanbevelen: j Weest niet bevreesd voor moge- I lijke concurrentie van de Euro- pese vliegtuigindustrie. Neem zo spoedig mogelijk contacten op met deze Europese industrie. U zult nieuwe mogelijkheden voor uzelf scheppen, terwijl u tezelf dertijd uw eigen kracht, evenals die van de Atlantische gemeen schap, zult versterken. Een applaus gaf uitdrukking aan de waardering van de aan wezigen voor de heldere uiteen zetting van Eu-opa's mogelijk heden op luchtvaartgebied. Door de voorzitter van de socie ty werd deze waardering onder woorden gebracht. Na het diner bleef een twintig tal der aanwezigen voor een na dere bespreking met de prins bijeen. Uit deze gedachtenwisse ling, waarbij tal van aanvullen de vragen werden gesteld, bleek wel duidelijk dat de rede voor tot nu toe niet voldoende beken de mogelijkheden in Europa de ogen heeft geopend. Drie jongens hebben in een laboratorium van Saint Louis 50 cuiven gestolen waarop proefne mingen voor cholera werDn ge daan. De politie heeft de bevol king gewaarschuwd dat het eten van deze duiven levensgevaarlijk kan zijn.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1