DE KONINKLIJKE REIS
IN CANADA
De Koningin bezoekt laboratoria
De betekenis van Europa
luchtvaartgebied
op
De Amerikaanse hulp
aan Nederland
WEST DUITSLAND IN DE
EUROPESE GEMEENSCHAP
De Amerikaanse
douane-formaliteiten
„SEA-ÖTTER"
NEERGESTORT
Prins Bernhard
houdt een belangwekkende rede
over industrie
Van bezetting naar bondgenootschap
Het verdrag voor de
Europese defensiegemeen
schap 3 Mei geparafeerd?
s#m
VRIJDAG 25 APRIL 1952.
7e Jaargang No. 2020.
De vermiste Noorse
zeehondenjagers
Het nieuwe middel
tegen tuberculose
GEEN PERSOONLIJKE
ONGELUKKEN.
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
ZON- en MAAN
STANDEN.
aanvoer van
Een handicap in Europa en ook
Protesten tegen vereenvoudiging
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Dlreeteur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
N oor dstraat5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Na 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
Verschijnt dagelijks
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Koningin Juliana besteedde de
tweede dag van haar verblijf in
Ottawa om zich een indruk te
vormen van Canada's groeiende
macht op het gebied van indus
trie en defensie. Zij werd rondge
leid in zes laboratoria van de
„National research council",
waar zij wetenschapsmensen aan
het werk zag op het gebied van
aerodynamiek, het testen van tot
nu toe geheime escorteschepen,
gasturbines en de ontwikkeling
van straalvliegtuigen.
In de middaguren bezocht de
koningin het (regerings) „Bu
reau of Mines", waar Hare Maje
steit getoond werd hoe de be
langrijke vondsten van mineralen
in Canada dit land van een land-
bouwstaat tot een hoog geïndu
strialiseerde staat hebben ge
maakt.
Hierna gebruikte de koningin
de thee ten huize van mevrouw
Noorwegen heeft zoals gemeld
de Ver. Staten en de Sowjet-
Unie verzocht ijsbrekers te wil
len lenen voor het zoeken naar
vijf vaartuigen met in totaal on
geveer honderd zeehondenjagers
aan boord, die sinds enige tijd
zijn vermist. De Noorse ijsbre
kers zijn niet krachtig genoeg
voor het reddingswerk. De Rus
sische regering heeft hierop ge
antwoord voorlopig geen ijsbre
kers te kunnen missen, doch zij
kon wel vliegtuigen ter beschik
king stellen.
De Noorse ambassadeur te
Moskou heeft de Russische auto
riteiten de dank van zijn rege
ring voor hun aanbod overge
bracht, hieraan toevoegend dat
het zoeken met vliegtuigen in de
naaste toekomst zal worden be
ëindigd, zodat Noorwegen geen
gebruik behoeft te maken van de
aangeboden Russische toestellen.
De Ver. Staten hebben toege
zegd ijsbrekers ter beschikking
te zullen stellen.
B. M. Alexandor, presidente van
de Canadese vrouwenclub.
Veertig afgevaardigden van de
club waren hierbij aanwezig.
De presidente zeide, dat het
een echte vrouwen-teaparty was
geweest en dat de koningin ver
zekerd had, dat ze graag binnen
niet al te lange tijd met de prin
sessen zou terugkomen.
's Avonds gaf Hare Majesteit
een diner ter ere van de gouver
neur-generaal, Vincent Massaey.
Onder meer zaten hierbij aan
premier St. Laurent, de minister
van Defensie, Brooke Claxton; de
minister van Buitenlandse Zaken,
Pearson; generaal Foulkes; am
bassadeur Lovink en jonkvrouwe
RoëR
KONINGIN JULIANA NAAR
DE IMMIGRANTEN.
Koningin Juliana is Donderdag
morgen uit Ottawa vertrokken
voor een bezoek aan Nederlandse
immigranten „ergens in Cana
da".
Om half elf plaatselijke tijd is
koningin Juliana op het vliegveld
van Hamilton (in het Zuidwesten
van de provincie Ontario) aange
komen. Bij aankomst bleek, dat
er geen sprake meer was van een
geheim bezoek, want er was een
menigte verslaggevers en foto
grafen aanwezig.
De koningin reisde onmiddel
lijk door naar Cannery, 16 km
van Hamilton, waar Nederlandse
emigranten werken.
Allereerst bezocht de koningin
de blikfabriek van Smiths waar
ongeveer een 20-tal Nederlanders
werken. De koningin heeft zich
met vele van deze werkers onder
houden. Zo sprak zij met mevr.
Knegt uit Deh Hoorn bij Delft,
die twee jaar geleden met negen
familieleden overgestoken is. Zij
zeide: „Het is ongelooflijk dat ik
deze hele weg naar Canada afge
legd heb om 'met de koningin te
kunnen praten".
Later begaf de koningin zich
naar de bloemenkwekerij van de
heer Staalduinen, die hier vier
jaar geleden arriveerde. Deze
slaagde erin, om voor een aan
zienlijke som twee kassen te ko
pen. Bovendien bestelde hij er
één uit Nederland. Thans bezit
hij een woning van drie verdie
pingen, waarin hij met een aan
tal employé's woont.
De koningin had ook nog 'n lang
onderhoud met Henk Alfrink die
de koningin heel goed kende,
omdat hij indertijd in de tuin
van Soesdijk placht te werken.
Op het ogenblik is hij vrachtauto
chauffeur.
De reis van Ottawa naar Ha
milton we-d gemaakt in een Ca
nadese militaire Dakota. Het
vliegtuig vloog onderweg laag
over de Niagarawaterval.
Neoteben, het nieuwe middel
tegen tuberculose van de Bayer-
fabriek te Leverkussen, is vol
gens de ervaringen van de Duit
se internisten op een congres te
Wiesbaden „honderdmaal doel
matiger" dan streptomycine. De
patiënt kan dit middel goed ver
dragen, het doet zijn gewicht toe
nemen en wordt ook bij tuber
culeuze hersenontsteking met
goed gevolg aangewend, aldus de
conclusie van dit congres.
Gistermorgen is een ,,Sea-
Otter" van de marine luchtvaart
dienst bij de Leimuiderdijk in de
Westereinderplas gestort.
Behalve dat de bemanning een
nat pak opliep gebeurden er
geen persoonlijke ongelukken.
Voor zover thans is na te
gaan bevonden zich 4 personen
in het t):estel. Zij zijn per Roode
Kruisauto vervoerd. Het toestel
stond met de neus in het water.
Het vliegtu'g, van welk type
de marineluchtvaartdienst en
kele exemplaren bezit, speciaal
voor de hulpverlening bij onge
lukken met schepen en vlieg
tuigen op zee, is een éénmotori-
ge amph to etaestel.
Dit soort vliegtuig kan der
halve zowel op water als op het
land landen. De „Sea-Otter" is
een tweedekker. De motor be
vindt zich in een gondel in de
bovenste vleugel. De wielen
kunnen als het toestel als vl.eg-
tooot wordt ge' ruikt, in de on
derste vleugel worden opge
klapt. Het kan 4 personen ver
voeren. Het hoeft een spanwijd"
te van ruim 4 meter.
Naar de marinevoorlichtings-
d'enst meedeelt is het vliegtuig
niet neergestort. Het ongelukkig
neerkomen is te wijten aan een
fioutieve landing, aldus de Mar-
YO.
De bemanning bleef onge
deerd.
Woensdagmorgen was prins voortdurend voortgaan op de
Bernhard gast op de wekelijkse lange en moeilijke weg naar een
lunch van de redactie van het vereniging van de Westerse we-
Puur geneeskracht
voor Uw huid
weekblad „Life Magazin". In een
informele bespreking werd over
verschillende onderwerpen in het
bijzonder op internationaal ge
bied, van gedachten gewisseld.
's Avonds heeft de prins aan
een diner, georganiseerd door
de „Society of automative engi
neers" een rede gehouden over
„De betekenis van Europa op
luchtvaartgebied in de samen
werking der Atlantische naties".
De prins vond een aandachtig ge
hoor van ongeveer zevenhonderd
vooraanstaande personen op het
gebied van de luchtvaart, handel,
militaire zaken en economie.
Vrijwel alle landen, aangesloten
bij het Atlantisch pact, waren
vertegenwoordigd. Van het
Amerikaanse leger en de vloot
waren een viertal generaals en
twee admiraals aanwezig.
In zijn toespraak zeide prins
Bernhard o.m.:
„Terwijl wij allen, gij aan deze
zijde en wij aan de andere zijde
van de Atlantische Oceaan
Naar aanleiding van de mede
deling van president Truman, dat
Nederland economische hulp van
Amerika zal blijven ontvangen
ondanks het feit, dat een Neder
landse firma strategisch materiaal
voor olie-boringen naar Polen
heeft gezonden, gaf men desge
vraagd van de zijde van het mi
nisterie van Economische Zaken
het volgende commentaar:
Zoals bekend bestaat in Ame
rika de Battle-Bill, een wet, die
economische hulpverlening ver
biedt aan landen, die strategi
sche goederen leveren aan lan
den achter het ijzeren gordijn. In
deze wet is bepaald, dat de pre
sident uitzonderingen kan toe
staan mits hij daarvan medede
ling doet aan het Congres. De
mededeling, die de heer Truman
thans heeft gedaan is dan ook
niet anders, dan de formele uit
voering van deze bepaling.
In het jaar 1949 reeds heeft
met goedkeuring van de Neder
landse regering een Nederlandse
firma met Polen een contract af
gesloten voor de levering van
boormaterialen. Deze overeen
komst kwam tot stand voordat
meegedeeld door het K. N. M. L
te De Bilt, geldig van Vrijdag
ochtend tot Vrijdagavond.
WEINIG VERANDERING.
Wisselend bewolkt en bijna
overal droog weer. Weinig veran.
dering in temperatuur. Zwakke
tot matige wind, hoofdzakelijk
tussen W. en N.
ZATERDAG 26 APRIL.
de Battle-Bill was afgekondigd
en zij is volledig afgewikkeld en
betaald. Het grootste kwantum
werd direct geleverd en dezer
dagen is nog een klein restant
ter waarde vam ongeveer 400.000
500.000 dol^r nageleverd. Een
en ander mét voorkennis van de
betrokken Amerikaanse instan
ties. De waarde van de gehele
leverantie bedraagt meer dan
één millioen dollar.
Tegen deze nalevering bestond
uiteraard geen bezwaar, daar zij
een logisch uitvloeisel was van
de destijds gesloten overeen
komst.
President Truman heeft thans
voldaan aan. de formele bepalin
gen van de wet en het congres
mededeling gedaan van de toe
gestane uitzondering.
Aan dit staatsstuk is thans be
kendheid gegeven.
Breskens
Terneuzen
Hansweerts
v.m.
2.55
3.30
4.10
n.m.
3.20
3.55
4.35
ZON
MAAN
op
-^pril.
25 5.22
26 5.20
27 5.18
onder op onder
19.55
19.57
19.58
5.16
5.42
6.17
22.07
23.23
BRUILOFTSGAST REDDE
GEZIN VAN KOLENDAMP
VERGIFTIGING.
In de nacht van Woensdag op
Donderdag heeft zich in Hardinx-
veld een geval van kolendamp
vergiftiging voorgedaan, dat aan
een moeder en vier kinderen het
leven had kunnen kosten, indien
er in het belendende perceel geen
bruiloft was gevierd.
De moeder voelde zich 's avonds
reeds onwel, maar bespeurde
niets van kolendamp. Zij ging
naar bed, doch kon de slaap niet
vatten wegens hoofdpijn. Op het
nippertje drong het tot haar door
dat kolendamp de oorzaak kon
zijn. Zij strompelde naar de deur
en kon nog juist om hulp roepen
vóór zij bewusteloos raakte. Het
was toen middernacht. Toevallig
werd het geroep gehoord door
een bruiloftsganger, die zich
even uit de nabijgelegen feestzaal
„De Harmonie" had verwijderd.
Er werd hulp gehaald en bin
nen vijf minuten was een dokter
ter plaatse. De vier kinderen wer
den bij de buren ondergebracht
en de moeder moest naar het zie
kenhuis in Dordrecht vervoerd
worden. Slechts bij één van de
kinderen werden lichte vergifti
gingsverschijnselen geconsta
teerd. De toestand van de moe-
der, mevr. Leeuwenstein, is goed.lieerden hebben voor het komen-
De eindspurt der lange onder
handelingen over de inschake
ling van een souverein Duitland
in de Westelijke gemeenschap
is ingezet. Het Duitse publiek
staat er nog aarzelend tegenover
niet wetend of het niet beter is
gehcor te schenken aan hen, die
van de daken roepen, dat de ver-
dragen met het Westen de dood
steek betekenen voor de natio
nale aspiraties tot vereniging
van de Oostelijke en Westelijke
helft van Duitsland. De Oost-
Duitse regering is naar aanlei
ding van de Moskouse nota's
tot een nieuwe, vooral tot de
burgerlijke elementen in West-
Duitsland gerichte propaganda
campagne overgegaan.
In Bonn zijn het de socialisten,
die in hoofdzaak 't verzet tegen
de verdragen leiden. Zij distan-
ciëren zich met bijzondere na
druk van de communistische
propaganda. Zij baseren hun
verzet voornamelijk op de bewe
ring, dat het Westen niet in vol
doende mate gepeild heeft, of de
huidige ontwikkeling nog te
voorkomen zou zijn door met de
Russen tot een accoord te komen
over een hereniging van Duits
land. Dit betekent niet, dat de
socialisten veel vertrouwen heb
ben in de mogelijkheid van zulk
een overeenkomst. Zij staan
met dezelfde argwaan tegenover
de initiatieven uit Moskou als
de regeringspartijen. Tegenover
de sterk naar een hereniging nei
gende volksmening willen zij de
Russen dwingen nog een laatste
bewijs te geven van de beweerde
onoprechtheid van hun voorstel
len. Tegelijk willen zij zich, zo
menen waarneme-s in Bonn,
doen kennen als de ware voor-
vechtcs van de Duitse eenheid.
Dr Schumacher, de onverzoen
lijke tegenstander van kanselier
Adenauer, is nu weer achter de
coulissen van het politieke
schauwtoneel der Westduitse
hoofstad versohenen, hersteld
van stoornissen in de bloedsom
loop, ook al zal hij de ee-ste
maand nog niet in het parlement
kunnen verschijnen.
Er is in deze laatste weken der
Duits-geallieerde onderhandelin
gen nog een lange reeks van ge
schilpunten op te lossen. Wat de
Duitsers daarbij op het ogenblik
wel de meeste zorgen baa-t, is
de regeling van de Duitse finan
ciële bijdrage voor da verdedi
ging. De „Drie wijzen der Navo"
hebben indertijd deze bijdrage
voorlopig op 10 2 milliard mark
vastgesteld. Thans moet wo-den
uitgemaakt hoeveel daarvan be
steed zal worden aan iru onder
houd der in Duitsland gelegerde
vreemde troepen om nog vol
doende over te houden voor de
eigen Duitse formaties. De geal
de jaar 6,8 milliard geëist, zodat
er slechts ruim 3 milliard over
zou blijven voor de Duitse troe
pen. Dit is naar Duitse opvatting
veel te weinig. De Duitse verte
genwoordiger bij de besprekingen
over het Europese leger heelt
twee plannen opgesteld, een
„langzaam" plan, dat 9 milliard
per jaar en 'n „vlug" plan, dat 12
milliard zou kosten. Ook wan
neer men tot een vertraagde op
stelling van Duitse formaties
standigheden met versterkte na
druk blijven aandringen op ver
mindering van de bezettingskos-
ten, is begrijpelijk. Er wordt naar
hun smaak, vooral door de Ame
rikanen, nog te veel uitgegeven
om het leven voor de troepen op
Duits gebied zo aangenaam mo
gelijk te maken. Het budget, dat
de geallieerden nu in Bonn heb
ben ingediend, is niet veel lager
dan dat van vorig jaar. Daaruit
leidt men af, dat er nog veel be-
zou besluiten, zou er dus nog oen zuinigd zou kunnen worden zon
der aan de verdedigingskracht
afbreuk te doen.
De Amerikanen hebben kort ge
leden al wat van hun privileges
prijsgegeven. Zij hebben bekend
gemaakt, dat zjj hun dienstmeis-
tekort van ongeveer 6 milliard
aan te vullen blijven.
In de eerste instantie hebben
de Duitse onderhandelaars zich
over dit teko-rt niet zo druk ge
maakt. De verdeling der bijdrage
was volgens de lezing van Bonn
meer een geallieerde dan een
Duitse zaak, aangezien de totale
betalingscapaciteit toch door de
Navo-wijzen was afgebakend.
Men heeft zich nu ongerust ge
maakt over uitingen in de Ame
rikaanse pers, volgens welke de
bondsrepubliek best 15 milliard
per jaar zou kunnen optorengen.
Daartegen verzet men zich in
Bonn met veel nadruk. In de
Duitse pers leest men, dat veel
eer de overige vijf partners van
de Europese verdedigingsge
meenschap het tekort zouden
moeten dekken. Overigens zin
speelt men op de mogelijkheid
het „leen-en-pacht"-systeem weer
in te voeren, temeer daar in de
bovengenoemde bedragen nog
niet de kosten voor het uit Ame
rika te betrekken zware oorlogs
tuig zijn begrepen.
Dat de Duitsers in deze om-
reld, biijtt nog steeds de vraag
Wat is de werkelijke positie van
de luchtvaart in Europa? Is zij
groter belang dan dat zij
slechts van oncergeschikt nut
kan zijn voor de economie
en de defensie van de Westerse
wereld?"
De luchtvaart heeft een steeds
in belangrijkheid toenemende
plaats in de international 2 eco
nomie ingenomen, zo verklaarde
de prins. „Daarom is de vraag
of de luchtmacht in staat zal z.jn
tegemoet te komen aan de steeds
toenemende eisen een vraag, cie
een definitief en zeker antwoord
vereist". Indien het verkeer als
verbindingsmiddel een zwakke
plaats blijkt te zijn bij de inter
nationale productie en uitwisse
ling van goederen zal alles hier
onder lijden.
De luentvaart, zo vervolgde de j
prins, is een dynamische en zich
uitbreidende industrie. Het blijft
echter een feit, dat de ontwikke
ling te langzaam is.
Was hiervoor geen oplossing
te vinden T In dit verband wees
hij er op, dat de basis der moder
ne techniek voor een groot deel
in de West-Europese landen ge
legd werd en daar tot grote ont
wikkeling werd gebracht toen de
Amerikaan vat er op kreeg.
Spoedig nam Amerika de leiding
bij het toepassen van nieuwe
productiemethoden, Europa ver
achter latend.
De Europese vliegtuigindustrie
zag zich spoedig gedwongen ge
bruik te maken van de Ameri
kaanse voorsprong en zoveel
mogelijk Amerikaanse mehtoden
in te voeren. Dit kostte enige
tijd doch er was reeds etn aan
zienlijk hoger peil bereikt en
deze verbetering bleef voort
gaan.
Vervolgens besprak hij de mo
gelijkheid van spreiding der
productie, hetgeen van voordeel
zou zijn voor alle betrokken par
tijen, niet in het minst van de
Verenigde Staten. Als voorbeeld
gaf hij dat grote hoeveelheden
civiele en militaire vliegtuigen
dagelijks in Europa intensief ge
bruikt worden. Het onderhoud
van deze vliegtuigen en van de
kunnen maken van de hersenen
en de arbeidskracht die in Euro
pa beschikbaar zijn. Hij zeide te
weten, dat in een bepaald geval
een dergelijke samenwerking in
het vooruitzicht was geweest
doch om zekere redenen niet
werd gerealiseerd.
De prins wijdde uitvoerig over
de structuur van de Europese
vliegtuigindustrie uit. Over de
Britse industrie zeide hij, dat
deze op een. zeer hoog niveau
staat wat moderne typen betreft.
De Britten hebben echter moei
lijkheden die gelijk zijn aan die
van de V. S. De geheie industrie
is overladen met werk en werkt
onder hoge druk. De prins zette
uiteen dat aan de andere kant
de situatie op het Europese con
tinent geheel ancers ligt en waar
schijnlijk in de V. S. wel bekend
is. Hoewel vele fabrieken militai
re vliegtuigen produceren is er
nog een groot deel van Je capaci
teit ongebruikt door gebrek aan
orders. Hij zeide dat als geen
nieuwe orders zouden worden ge
plaatst vijf tot zesduizend be
langrijke stukken gereedschap
ongebruikt zouden blijven voor de
komende jaren. Op het ogenblik
is in deze vier landen 4.800.000
vierkante voet vliegtuigfabrie
ken ongebruikt. Dit cijfer zou in
1953 stijgen tot 5.500.000 en in
11954 nog hoger zijn.
Aan de hand van cijfers vroeg
de prins zijn gehoor of men niet
van mening was, dat in elk ge
val de continentale vliegtuig- en
motorenfabrieken niet op volle
kracht moeten werken en een
volledige bijdrage moeten leve
ren aan de Europese herbewape
ning.
De prins ging vervolgens in op
het bespreken van de vraag, wel
ke bijdrage de Europese fabrie
ken kunnen leveren bij het ont
werpen van nieuwe machines.
Deze industrie was zeer verlan
gend naar bijdragen aan de At
lantische gemeenschap te geven.
Het zou een fundamentele fout
zijn dit streven en verlangen, te
dwarsbomen. De prins deed het
voorstel dat prototypes, vervaar
digd door verschillende firma's,
getest dienen te worden op een
concurrerende basis. Met stem
verheffing zeide hij: „Misschien
komt het Europese continent
weer met een winner te voor
schijn. Heeft u ooit gereden in 'n
Italiaanse auto van het merk Al-
va Romeo? Heeft u gehoord van
Ferrari en al zijn successen? Als
de Italianen een onverslaanbare
race-auto kunnen maken, waarom
zouden zij dan niet in staat zijn
vliegtuigen te produceren, die
ook winnaars zouden blijken te
elders is, dat, waar Amerikaanse
jes niet meer op kosten van de machines en motoren worden ge-
Duitse belastingbetalers zullen i bruikt, de levertijd van essen-
vrij
motoren verlangt een gestadige ^ls F?^,ker?
- reserve-onderdelen, Zouden de Nederlanders h_t be
houden. Zij zullen ook van hun
voorrechten bij het treinvervoer
afzien. Voorts zullen de geallieer
den een groot deel van de opge
vorderde gebouwen teruggeven.
Zo zullen spoedig de geallieerde
vlaggen worden neergehaald van
vier befaamde „steunpunten" der
bezetting rond Bonn: het Peters-
berg-hotel, zetel der hoge com
missie; het befaamde hotel
D'eesen, het Franse hoofdkwar
tier; het hoge slot Emich, de wo
ning van de Franse hoge com
missaris Frangois-Poncet, en het
slot Roettgen, waar Sir Ivon
Kirkpatrick, de Britse hoge com
missaris, zetelt. Dit zijn niet al
leen bezuinigingen, doch ook de
monstraties om de Duitsers dui
delijk te maken, dat zij uit de pe
riode der bezetting overgaan
naar die van 'n bondgenootschap.
tiële reserve-onderdelen
lang is.
De prins zeide met nadruk dat
zijns inziens een „spreading of
production and improving distri
bution is the solution of this pro
bleem". Hij zeide dat een aan
tal Europese luchtvaartmaat
schappijen, die dezelfde types
Amerikaanse vliegtuigen en mo
toren gebruiken, reeds 'n comité
hebben gevormd van inkopers
van vliegtuigmateriaal om een
juiste aanvoer van belangrijke
onderdelen te verzekeren.
Vele van deze onderdelen kun
nen in Europa worden vervaar
digd ten voordele van alle huidi
ge cn toekomstige klanten van
de Amerikaanse civiele vliegtuig
industrie, aldus prins Bernhard.
De prins vroeg of Amerikaan
se fabrieken geen goed gebruik
De Amerikaanse bond van*
detailhandelaren heeft bij de
financiële oommissie van de Se
naat geprotesteerd tegen een
wetsontwerp tot vereenvoudi
ging van de douane-formalitei
ten.
Dit wetsontwerp beoogt wijzi
ging van de douane-procedure,
die volgens de Europese expor
teurs leidt tot beperking van
hun ihvber in de Ver. Staten.
Het protest van de bond van de
tailhandelaars is gericht tegen
een toepaling in het wetsont
werp, waarbij de invoer van
buitenlandse goederen, die niet
meer dan 10 dollars kosten, be
lastingvrij wordt, wanneer deze
goederen door particulieren
voor persoonlijk of huishoude
lijk gebruik per post worden
besteld.
De Amerikaanse detailhandel
gelooft, dat goedkeuring van
deze bepaling een plotselinge
en zeer aanzienlijke toeneming
van de Europese verkopen per
postbestelling op de dollar-
markt tengevolge zou hebben,
waardoor de Arnei" uaanse
schatkist en de Amerikaanse
kleinhandel een aanzienlijke in
komstenderving zouden lijden.
De Amer.kaanse vereniging van
uurwerkfabrikanten heeit tegen
het wetsotwerp geprotesteerd,
omdat goedkeur, ng hiervan
naar haar mening de buiten
landse producenten in staat zou
stellen millioenen uurwerken te
importeren tegen prijzen, die
aanzienlijk lager zijn dan de
Amenxaanse en die tot de on
dergang van de Amerikaanse
producenten zouden leiden.
D.P.A. meldt in welingelichte
kringen te Bonn vernomen te
hebben, dat het v erdrag voor de
Europese defensiegemeenschap
3 Mei te Parijs geparafeerd zal
worden door de hoofden der
delegaties der 6 landen, te we
ten de landen van de Benelux,
<W. Duitsland, Frankrijk en Ita_
iië.
Twee dagen la'ter, aldus D.P.A.,
zou de ondertekening plaats
vinden, eveneens te Parijs en
wel door de 6 ministers van bui
tenlandse zaken.
vecht opgeven? Ook dat is niet
te verwachten En in de toekomst
zullen ook de Duitsers weer uit
de bus komen en wij weten allen
waartoe zij in staat zijn". De
prins zeide in het kader van de
Atlantische wereld de noodzake
lijkheid te zien van de invoering
en vervolgens de assimilatie van
de continentaal-Europese proto
typen met die van de Verenigde
Staten en Engeland.
„Er is plaats onder de zon voor
iedereen in onze Atlantisch? ge
meenschap en het is onze plicht
dit principe te handhaven en te
bewijzen", aldus de prins, die
hieraan toevoegde, dat zonder
West Europa 'n vrije Atlantische
wereld onbestaanbaar is.
Als Europese vriend wilde hij
de Amerikaanse vliegtuigindu-
strie het volgende aanbevelen:
j Weest niet bevreesd voor moge-
I lijke concurrentie van de Euro-
pese vliegtuigindustrie. Neem zo
spoedig mogelijk contacten op
met deze Europese industrie. U
zult nieuwe mogelijkheden voor
uzelf scheppen, terwijl u tezelf
dertijd uw eigen kracht, evenals
die van de Atlantische gemeen
schap, zult versterken.
Een applaus gaf uitdrukking
aan de waardering van de aan
wezigen voor de heldere uiteen
zetting van Eu-opa's mogelijk
heden op luchtvaartgebied.
Door de voorzitter van de socie
ty werd deze waardering onder
woorden gebracht.
Na het diner bleef een twintig
tal der aanwezigen voor een na
dere bespreking met de prins
bijeen. Uit deze gedachtenwisse
ling, waarbij tal van aanvullen
de vragen werden gesteld, bleek
wel duidelijk dat de rede voor
tot nu toe niet voldoende beken
de mogelijkheden in Europa de
ogen heeft geopend.
Drie jongens hebben in een
laboratorium van Saint Louis 50
cuiven gestolen waarop proefne
mingen voor cholera werDn ge
daan. De politie heeft de bevol
king gewaarschuwd dat het eten
van deze duiven levensgevaarlijk
kan zijn.