Hoe ziet de Amerikaanse toerist Europa Aan hygiëne nog veel gebrek De mens en de machine FOUTEN ZULLEN ER BLIJVEN Burgemeester van Urk terug uit Argentinië Ontploffing in Duitse celstoffabriek Aan de vooravond van BELGIË-NEDERLAND mm MAAR NEDERLANDERS HEBBEN OOK CRIT1EK Extra treinen tijdens het Paasweekend geen goede Onderhoud van Stikker met Acheson Sowjet-Unie verbreekt diplomatieke betrekkingen met Cuba De ontwikkeling van de atoonmenergie in de V. S. De economische conferentie te Moskou geopend HULP INGEROEPEN VAN EVA PERON Wonragbouwleningen thans de S4 millioen gepasseerd De dreigende staking in de dat wij benzine als brandstof Amerik. staalindustrie VERSCHEIDENE DODEN EN VELE GEWONDEN Het hoge water in de IJssel Wetsontwerp immigratie in de V. S. ingediend Minister Staf en generaal Hasselman bij Eisenhower Groet van burgemeester Schokking naar Kaapstad De Amerikaanse defensiebegrotmg TWEEDE BLAD Zaterdag 5 April 1952 7e Jaargang No. 2004 PRODUCTIEVE VOOR HOEDE GEVRAAGD. v. KERKHOVEN LEMBERECHTS BENSCH MEERT CARRé COPPENS SAEREN VRIJE De Amerikaan heeft de repu- taöe een grote materialist te rijn en zijn comfort vóór alles te willen stellen. Dit is inderdaad waar, maar iedereen, die enige tyd in de V. S. heeft vertoefd, zal moeten toegeven, dat men zich nergens zo snel aan went als aan de kleine dingen, die het leven veraangenamen. Altijd warm en koud waier in elke kraan, de mogelijkheid om dage UJks een bad te nemen, telefoon in bijna ieder huis en andere ge makken. Deze dingen zijn essentieel voor de Amerikaan, die er altijd netjes uit wil zien en die gewend is in een snel tempo te werken. Hij verwacht deze dingen dan ook vanzelfsprekend in de hotels, waar hij zijn vacantie door brengt. Zonder in de overdreven schoonmaakwoede der Hollandse huisvrouw te vervallen, houdt de Amerikaanse vrouw haar huis netjes, doch maakt zich nooit de slavin van haar werk. Amerikanen hebben een bijna belachelijke vrees voor bacte riën en het is dan ook de schrik van hun leven te zien, hoe weinig voorzorgsmaatregelen dienaan gaande in Europa worden geno men. Zelfs in Nederland, dat zich koestert in de reputatie een der properste landen van Europa te zijn, laat dit nog wel te wensen over. Alle eetwaren moeten in Ame- fika verpakt worden verkocht en wat niet verpakt is, mag slechts worden uitgestald achter glas of volledig bedekt door mica. Hoe vaak ziet men in Nederland cho colaatjes op de toonbank uitgte- s^aid staan zonder enige of met ■nauwelijks voldoende bedekking. Om een ander voorbeeld te geven, melk wordt nooit los ver kocht in de V. S. en de manier waarop in Holland melk wordt afgeleverd, druist tegen elke regel van Amerikaanse hygiëne in. De Amerikaan apprecieert on ze keurige huizen, drijft goed moedig de spot met ons ge- schrob, dat zich uitstrekt tot de gevels en trottoirs; ze hebben echter geen erbarmen voor de schandelijke verwaarlozing van ons lichaam en uiterlijk. Zelfs het feit, dat er in Nederland niet een badkamer is in elk huis, be hoeft geen reden te zijn voor ver vulling en een slordige verschij ning. Menige - Amerikaan schrikt er voor terug Frankrijk te bezoe ken, omdat alles er zo vuil 'en slecht georganiseerd Is. Boven dien heeft de Amerikaan het ge voel uitgebuit te worden in Europa en denkt hij, dat hem dubbele prijzen worden be rekend, omdat hij nu eenmaal overal als een soort milllonair wordt beschouwd. Bedenkt u echter wel, dat heel veel van deze toeristen jaren lang sparen en werken zonder vacantie te nemen om hun zuur bijeenge- spaarde duitjes aan een Euro pese reis te spenderen. Amerika zijn veel dingen Kosteloos, waarvoor men in triropa moet betalen en juist de kleine fooitjes hier en daar lopen op tot een groot bedrag. Ameri kakent geen toegangsprijs voor openbare musea of tentoonstel lingen men behoeft niets tc be talen voor het gebruik van toi letten en de buschauffeur of tramconducteur mag geen fooi tjes aannemen. Als men in Hol land een paar centen te veel be taalt, beschouwt de conducteur dit als een fooi en doet hij vaak geen "poging geld terug te geven. Deze dingen moeten wel een slechte indruk makén op buiten landers en bovenal op Amerika nën die ons land bezoeken. Als wij tot ons land Ameri kaanse toeristen willen trekken, moeten we in de eerste plaats er voor zorgen dat zij overal door veel comfort omringd zijn en we moeten meer mogelijkheden scheppen om hen te amuseren, opdat zij hun verblijf ln ons land zo lang mogelijk rekken. aan Amerikaanse studenten voor studie in Nederland, Frankrijk en andere landen. De heen- en terugreis wordt vergoed en in Nederland ontvangt de student ƒ3000,voor het jaar, ruim schoots voldoende om van rond te komen. De studie in Neder land levert het nadeel op, dat vrijwel geen enkele Amerikaan de taal beheerst. De belangrijke colleges zullen echter in het En gels worden gegeven. Bovendien is er een 6 weken lange oriën tatie-cursus, waarin men hoopt de studenten enigszins een in druk van het land te geven en de grondslagen van de taal. Een ander probleem is dat veel Ame rikanen alleen het Engels be heersen, aangezien het middel baar onderwijs geen andere talen verplicht stelt. In de V. S. zijn 6 weken ge leden honderden jongelui gearri veerd van alle delen der wereld onder het Smithmund-fund-plan. Er zijn Fransen, een Hollan der, een Duitser, een Italiaan, studenten van India, enz. Ook hier is een 6 weken-oriëntatie- cursus ingesteld. Er worden le zingen gehouden over typische Amerikaanse onderwerpen, en af en toe maken ze excursies naar fabrieken of andere punten van belang en interesse. De alge mene klacht was echter, dat er niet genoeg vrije tijd was, tijd, die had kunnen worden doorge bracht met Amerikaanse vrien den. Iedere student ontvangt 150 dollar per maand, een bedrag, voldoende voor een student die goedkoop in de speciale univer- siteits-cafetaria's kan eten. Alle reiskosten worden vergoed. CRITIEK. Het Is vanzelfsprekend dat de nieuwe indrukken niet alleen be wondering wekken, maar ook critiek. Het inaakt echter geen goede indruk te veel critiek uit te oefenen en de enige Hollander in d3 groep maakte zich daaraan schuldig. De indrukken weerge geven door de diverse studenten werden gedeeltelijk in de krant gepubliceerd en hij maakte zich door dit smakeloos commentaar De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Mr D. U. Stikker, heeft gedurende bijna 3 uur een onderhoud gehad met zijn Amerikaanse ambt genoot, Dean Acheson. Op het minister e van Bui tenlandse Zaken te Washing ton verklaarde men, dat de mi nisters hadden gesproken over „de toestand ln de wereld". Te New York uit Cuba ont vangen berichten meldden dat de Sowjet-Uhie de d'plomatde- ko betrekkingen met Cuba heeft verbroken. De oorzaak voor dit besluit» schijnt te zijn dat ambtenaren van de nieuwe regering-Batis- ta aan 2 Russische d'plomatie- ke koeriers, die uit Mexico Ci ty naar Havanna waren ver trokken, niet heeft toegestaan Cuba binnen te kernen, zonder dat hun bagage tevoren was onderzocht. De koeriers zijn toen met hetzelfde vliegtuig naar Mexico teruggevlogen. Op Donderdag 10 April, Goe de Vrijdag, Paaszaterdag, Paasmaandag en Dinsdag 15 April zullen de spoorwegen éen groot aantal extra treinen la ten rijden. Gordon Dean, voorzitter van de Amerikaanse commissie voor atoomenergie heeft aan een d'ner verklaard, dét het congres zal worden verzocht 'n uitbreiding van de capaciteit op het gebied van de atoom energie ten bedrage van yijf milliard dollar goed te keuren. Deze jongelui zijn uitgenodigd om zonder enige kosten van hun kant een jaar te komen studeren, om op te steken wat hun interes seert en het Amerikaanse leven te leren kennen en waarderen, al is het misschien in strijd met hun opvattingen. Het getuigt wel van grote ondankbaarheid en tactloosheid om slechts cri tiek uit te oefenen en dat nog wel na een verblijf van enkele weken. De verstandhouding tus sen Amerikanen en Europa laat toch al te wensen over (Ameri kanen vragen zich dagelijks af waarom millioenen dollars per jaar worden besteed voor hulp aan andere landen, zonder dat Europa het schijnt te appre ciëren), het is waarempel niet nodig deze verhouding te ver scherpen door tactloosheid. Mr E. TH. VERBOOM. De burgemeester van. Moskou heeft de economische conferen tie van zakenlieden en deskun digen geopend. Men koos Robert Chambeyron tot algemeen secretaris. Ook werd een presidium van 18. per sonen ut 18 landen gekozen. Men aanvaardde een werkpro gram. Alle stemmingen geschie den unaniem. Koptelefoons stel len de deelnemers in staat te luisteren naar gelijktijdige ver talingen 'n het Frans, Russisch, Engels, Ohinëes, - Duits en ver der Spaans. lotwisseling van studenten. Amerikaanse studenten (en het woord student omvat hier iedereen die studeert, van pro fessor tot de student met mins tens een candidaatsexamen wqrden uitgezonden naar Euro pa en elders onder het z.g. Ful- bright-plan. Gedurende de oor log hebben vele landen goederen en oorlogsmateriaal ontvangen van de V. S., zonder ooit in staat te zijn geweest deze te vergoe den.' Inplaats van de verschul digde dollars is nu een bedrag beschikbaar gesteld in guldens Be burgemeester van Urk, de heer- G. Keyzer, is~ Donderdag met groot gejuich binnengehaald. Bi1 de ingang van het dorp stond ondanks het middernachtelijk uur een grote menigte te wach ten op de aankomst van de bur gemeester, die vergezeld was van de familie en kennissen van de in Argentinië vertoevende Ur- kers- De Urker visserskapel speelde vrolijke wijsjes, waar door het wachten bekort werd. Luid klonk het gejuich op toen de burgemeester van de stoep van het raadhuis de bevolking toesprak. Hij zei er .van over tuigd te zijn, dat de Urkers in Argentinië zullen blijven, want de Argentijnse autoriteiten stel len prijs op de aanwezigheid van de Urker vissers. Jammer vond de burgemeester het, dat men hoe wel gaarne bereid tot medewer king, weinig begrip -had voor de principiële houding der Urkers, die op Zondag niet wilden wer ken. „Ik ben blij, dat ik weer in Urk ben", aldus de burgemeester, aan het einde van zijn toespraak, „maar ik blijf doorwerken in het belang van onze vrienden in den vreemde". De toespraak werd telkens onderbroken door de lui de toejuichingen der samenge stroomde menigte. Namens de bevolking dankte Ds. Lasschuit de burgemeester voor zijn vele werk in de laatste dagen gedaan ten behoeve der Urkers. 'Zonder de instemming of de afkeuring van de Nederlandss gezant, heeft de burgemeester aan „de grote sociale werkster van Argentinië" zoals hij haar noemde, namelijk de echtgeno te van de president Eva Peron, een telegram gestuurd met het verzoek om hulp, in welke vorm ook. Tevens verzond de Naar de N.V. fconk voor Ne derlandse gemeenten meedeelt is in de eerste 3 weken van de verkrijgbaarstelling der ren- tespaarbrieven, die- zoals be kend tot 1 Juni duurt, voor een bedrag van circa 11 millioen gulden aan, rente,-rpaarbrieven geplaatst. De totale opbrengst van de 3 woningbouw!'eningen is hier door gestegen tot meer dan 84 millioen gulden. Het is een droeve plicht om te trachten de schuldvraag te stel len bij de luehtvaartramp aan de rand van het vliegveld Rhein Main, de grootste luchtbasis in West-Duitsiand, geheel n Amerikaanse leest geschoeid en in verkeersleiding beproefd door de vermaarde luchtbrug naar Berlijn, welke generaal Curtis LeMay van Frankfort uit leidde Het zoeken naar de oorzaak is onoverkomelijk: het reizend pu bliek wil zekerheid hebben, an ders zou het met een onbehaag lijk gevoel in een vliegtuig stap pen en gedurende de gehele reis onbewust zijn ingesteld op vage en onbestemde gevoelens, dat er elk ogenblik wat „gebeuren" kan. Daarom moet er na elk on geval een onderzoek volgen. Daarmede gaat geruime tijd heen; officieel is het voor ons eerst afgesloten na de zitting van de Raad voor de Luchtvaart. In het onderhavige geval zal de toedracht wel eerder bekend zijn, aangezien ook Duitse en Ameri kaanse (militaire) instanties bij de enquête betrokken zijn en zich niet zo publicatieschuw ge voelen als Nederlanders en Brit ten. Hoe zinloos ontijdige bericht geving blijft, is overigens weer duidelijk aangetoond. Reeds in de eerste dagen na het Frank- fortse drama gingen de meest wilde speculatieve gedachten rond: er werd gesproken over sabotage en geschreven, dat de verkeersorganisatie in Frankfort niet had gedeugd en men daar ijlings trachtte de gemaakte fou ten te verdoezelen; voorts vond het klokkenmysterie gretig af trek. Een vliegtuigongeluk is geen mysterie. Men wil er een dramatische romantiek aan ver binden, die er volstrekt niet is, behoudens het verloren gaan van mensenlevens op een schokkende wijze. Verder is en blijft het een verkeersongeval met öf een tech nische storing öf een fout van de bestuurder öf van de verkeers leiding op de grond als onmid dellijke oorzaak. Datzelfde kan gezegd worden van de beide Dakota's die resp. op Schiphol en op Kastrup ver gingen: In het eerste geval maakte de bestuurder een navi- gatiefout, in het tweede vergat men wiggen uit de roerklappen weg te nemen. Menselijke fou ten! Het vliegtuig met de Ameri kaanse journalisten aan boord verongelukte bij Bombay onder omstandigheden, welke'een her innering aan Prestwick opriepen. Wat de beide laatste ongelukken aangaat: die bij Bangkok van de „Venlo" wijst op motorstoring, terwijl de situatie tijdens wélke de „Juliana" verging weer aan een complex van toevallig sa menvallende onregelmatigheden doet denken. Die motorstoring van de „Ven lo" doet op het eerste gezicht het ongelukkigst aan, ofschoon juist alleen daarbij geen mens werd gekrenkt. Het was een fout van de machine, terwijl wij lang zamerhand vertrouwd waren ge raakt met de idee, dat de zuiger motor haar perfectie had gevon den. Zo bedrijfszeker was zij zelfs geworden, dat het een on verstandige commerciële be- drijfspolitiek zijn zou reeds nu van de zuiger, op de straalmotor over te stappen, zoals de Britten thans doen, hetgeen de K.L.M. zeker nog twee jaren zal wei geren. Dat een mens fouten maakt, men kan het niet anders ver wachten, doch de motor moet volledig vertrouwen kunnen schenken. Vandaar dat het zoe ken naar die ene, in brand ge raakte motor van de „Venlo", die uit de vleugel is gevallen en er gens in de velden bij Bangkok ligt, minstens van evenveel be lang is als het opsporen van de oorzaak der Frankfortse cata strofe. Uit beide ervaringen hebben voor het vliegtuig kwijt moeten Staalfabrieken in geheel Amerika zuTen beginnen met het doven der vuren in de hoogovens in afwachting van de landelijke staking, die naar wordt verwacht Woensdag zal uitbreken. De 650.000 leden tellende bond van staalarbeiders heeft de door de industrie aangebo den loonsverhoging afgeslagen. raken. De branden maken onge lukken werkelijk tot rampen. Zonder de altijd optredende brand zullen er ongetwijfeld slachtoffers vallen door de harde schok, doch de kans op over leving van een vliegtuigongeluk zal wellicht tot 60 stijgen. De beide overlevenden van de Ju liana" hebben hun leven dan ook uitsluitend te danken aan het feR, dat zij uit het vliegtuig waren, voordat de benzinetanks explodeerden. Acht rampen. De K.L.M. heeft na de oorlog acht ongelukken gehad. Dit be tekent evenvele catastrofes voor de maatschappij. Nu zijn vrijwel gelijktijdig een Constellation en een Douglas DC 6 verloren ge gaan. Dit is in cijfers uitgedrukt een verlies van wellicht 5 mil lioen gulden. Weliswaar dekt de verzekering voor een deel de ma teriële schade, doch nieuwe vlieg, tuigen kunnen niet worden ge leverd, aangezien de grote Ame- t rikaanse vliegtuigfabrieken op Voor het -sparen ten behoeve het ogenblik voorrang aan mili- van de aankoop van een rente- faire orders moeten geven. Dat spaarbrief voor personeel van houdt een operationeel verlies bedrijven en instellingen blijkt voor de K.L.M. in, aangezien de 'belangstelling te bsstaan. De maatschappij een geringer ver- bank heeft daarvoor een rege- voerscapaciteit verkrijgt en men L ng getroffen, welke het mo»e- kan dit °P het genoemde bedrag lijk maakt, dat tot December van 5 millioen stellen. Van die acht rampen heeft men er twee onvoldoende kun nen reconstrueren: van de „Roermond", die bij Bari in zee kwam en van het nachtpost vliegtuig, een Douglas die in de Noordzee verdwenen is. De „Nij megen" verongelukte bij Prest wick door een ongelukkig ver- kan worden gespaard. heer Keijzer een telegram aan'de LJssel^het^vep^e^Wijh^uit V&n e,er?. refeks klelne. ty- pnns Bemhard met de bede 't de vaart gencmlm J ,me^sel«ke,iüuten' waarl>ij verzoek aan mevrouw Peron te. De verbinding tussen de oevers bfaan trof Het Se^Ted tol willen ondersteunen. 'wordt .per roe boot onderhouden, het laatste ogénMk lijn phebt In de nacht van Donderdag op Vrijdag is in de celstoffa-r briek van Walsum (Noordrijn-' land-Westfalen) een ketel met chloorgas ontpoft, waardoor 7 personen om het leven kwa men en 187 werden gewond. Vele der gewonden verkeren in levensgevaar. De meeste gewonden lijden aan gasvergiftiging. Politie en brandweer hebben gebruik moeten maken van zuurstofapparaten. Om 3 uur des nachts werd de gehele stad Walsum gewaarschuwd voor gasgevaar. Deze waarschuwing kon later worden ingetrokken. Later is meegedeeld, dat vier inplaats van 7 personen om het leven zijn gekomen. Ongeveer 100 arbeiders zijn in het ziekenhuis opgenomen- Van 6 van hen is de toestand ernstig. Een politieman ver klaarde, dat na de ontploffing Een wetsontwerp betreffende toelating van 300.000 Europese immigranten ln de Ver. Staten in de komende 3 jaar :s in het Amerikaanse Huis van Afge vaardigden Ingediend. Het ontwerp is bedoeld als tenuitvoerlegg ng van het door president Truman op 24 Maart voorgestelde program betreffen de extra-toelating van immi granten. Het voorziet o.m. iri de extra-immigratie van 22.500 Ne derlanders. Antwerpen zal vandaag en morgen in het teken staan van de jaarlijkse derby der lage landen. In beide landen zullen honderd duizenden, met de 60.000 die een plaatsje in het stadion konden bemachtigen, weer de meest enerverende landenontmoeting van het seizoen volgen, die dit maal zeker niet de score 67 zal halen, zoals ln November 1951 te Rotterdam. STERKE VERDEDIGINGEN. De uitslag van die doelpunten, rijke weéstrijd toonde de keuze - commissie van Nederland en België duidelijk dat er iets niet klopte in de verdediging. Men is toen aan het experimenteren gegaan en de resultaten hiervan zijn in beide kampen hoopgevend. aan Belgische zijde be- laag tegen Oostenrijk is er weer men enige opmerkelijke eens. gedokterd aan het aanvals- quintet en de voorhoede die Zon dag te Deurne in het veld wordt gezonden, brengt weer enige nieuwe gezichten, die in Deume hun vuurdoop ondergaan. Ook vari de Nederlandse voor- Vooral haalde successen met een debuterende verdediging (België—Italië 20 en Oostenrijk—België 2—0). In oefenwedstrijden tegen Engelse tegenstanders „ontdek te'.' de Nederlandse keuze-com missie een bafckstelc klat beter was dan men 'de laatste jaren gewend was. Jammer genoeg liep Odenthal in de oefenwed strijd tegen Engeland B een her senschudding op en diens plaats wordt nu ingenomen door de o.i. te trage De Jong van A.D.O., wat tegen de goed Switchende voor hoede der Rode Duivels noodlot tige gevolgen kan hebben. Evenals ons ontbreekt het de Zuiderburen aan een schotvaar- dige voorhoede. Na de neder- G-eneraal Eisenhower heeft in ziin hoofdkwartier te Parijs de Nederlandse minister van Oorlog en van Maiine Ir C. Staf en de chef van de generale staf, luit.-generaal B. P. F. M. Hasselman ontvangen. hoede gaat weinig stootkracht uit en het is te hopen, dat de „lichte" voorhoede door snel en open spel er ln zal slagen de ver dediging der Rode Duivels tot overgave te dwingen. Geen systemen zullen Nederland de overwinning kunnen brengen, doch opportunistisch Nederlands spel, verrassend van de eerste tot de laatste minuut De heer Aad van Leeuwen zal voo- de A.V.R.O. een ooggetuige, verslag geven van deze wed strijd, die om 3 uur begint. Tot slot laten wij hier nog de opstelling der elftallen volgen: de arbeiders trachtten Jials over kop de fabriek te verla-j ten. Velen raakten op hvin, vlucht door het gas bedwelmd en zakten in elkaar. „Wij hopen maar, dat wij er in geslaagd zijn alle slachtof-» férs uit de fabriek te verwij de ren", aldus een politiefunctio naris. DPA meldt, dat de. oorzaak van de ontploffing n-og niet? bekend is. De ketel werd onge veer 30 meter de lucht in ge slingerd en kwam terecht cp het stookhuis, dat instortte. Twee arbeiders in het stoevkr huis werden cp slag gedood. Vele omwonenden verlieten onmiddellijk na de ontploffing het g:(!ed. Het gas verbreidde zich zo zeer, dat de politie in het nabijgelegen Sterkrade met gasmaskers voorzien dienst moest 'd»cen;H- .- De autoriteiten van Walsum hebben alle beschikbare melk latén aanvoeren voor de slacht offers. Een later bericht meldt, dat, nog 3 arbeiders zijn vermist... Men vermoedt, dat zij half verdoofd bij hun vlucht in de Rijn zijn gelopen en verdrom- ken zijn. Ter gelegenheid van de Jan van Riebeeck-herdenking heeft de burgemeester van Den Haag' ziin ambtgenoot in Kaapstad het volgende telegram gezon den: '1 „Op deze voor Zuid-Afrika én uw gemeente zo gedenkwaardi- ge dag zend ik u eén grost uit na am. van Ben 'Haag, de stad ir welke Van Riebeeéks mede werker Abraham Gabbèma - woonde alvorens zich ibij hem' te voegen, en die als het rege ringscentrum der Nederlanden- hechte baiidén heeft met de ambassade van .uw land. Ik voeg hierbij mijn beste- wensen voor de bloei van Kaap- stad in de toekomst". België DIRICX MAERTENS ANOUL THYS CLAVAN LENSTRA BIESBROUCK ALBERTS Nederland MELIS v. d. TUIJN TERLOUW DE JONG KRAAK v. d. KUIL WIERTZ De commissie voer de toewij- zngen van het Amerikaanse* Huis van Afgevaardigden heeft een veris p5ng Van ruim- vjer' milliard dollar in de begrot'ng van het ministerie van defen sie voor het begrotingsjaar beg'nnende l Juli a.s. aanbe- vo'en. Men verwacht dat nog pro- tere verlagingen zullen worden "e raazd, wanneer het hu5- de bë?rot5ng de volgende week behandelt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 5