Hoe ziet de Amerikaanse
toerist Europa
Aan hygiëne nog veel gebrek
De mens en de machine
FOUTEN ZULLEN
ER BLIJVEN
Burgemeester van Urk
terug uit Argentinië
Ontploffing in Duitse
celstoffabriek
Aan de vooravond van
BELGIË-NEDERLAND
mm
MAAR NEDERLANDERS HEBBEN
OOK CRIT1EK
Extra treinen
tijdens het Paasweekend geen goede
Onderhoud
van Stikker met Acheson
Sowjet-Unie verbreekt
diplomatieke betrekkingen
met Cuba
De ontwikkeling van de
atoonmenergie in de V. S.
De economische
conferentie te Moskou
geopend
HULP INGEROEPEN VAN
EVA PERON
Wonragbouwleningen
thans de S4 millioen
gepasseerd
De dreigende staking in de dat wij benzine als brandstof
Amerik. staalindustrie
VERSCHEIDENE DODEN EN
VELE GEWONDEN
Het hoge water in de
IJssel
Wetsontwerp
immigratie in de V. S.
ingediend
Minister Staf en generaal
Hasselman bij Eisenhower
Groet van burgemeester
Schokking naar Kaapstad
De Amerikaanse
defensiebegrotmg
TWEEDE BLAD
Zaterdag 5 April 1952
7e Jaargang No. 2004
PRODUCTIEVE VOOR
HOEDE GEVRAAGD.
v. KERKHOVEN
LEMBERECHTS BENSCH
MEERT
CARRé
COPPENS
SAEREN
VRIJE
De Amerikaan heeft de repu-
taöe een grote materialist te
rijn en zijn comfort vóór alles te
willen stellen. Dit is inderdaad
waar, maar iedereen, die enige
tyd in de V. S. heeft vertoefd,
zal moeten toegeven, dat men
zich nergens zo snel aan went
als aan de kleine dingen, die het
leven veraangenamen. Altijd
warm en koud waier in elke
kraan, de mogelijkheid om dage
UJks een bad te nemen, telefoon
in bijna ieder huis en andere ge
makken.
Deze dingen zijn essentieel
voor de Amerikaan, die er altijd
netjes uit wil zien en die gewend
is in een snel tempo te werken.
Hij verwacht deze dingen dan
ook vanzelfsprekend in de hotels,
waar hij zijn vacantie door
brengt. Zonder in de overdreven
schoonmaakwoede der Hollandse
huisvrouw te vervallen, houdt de
Amerikaanse vrouw haar huis
netjes, doch maakt zich nooit de
slavin van haar werk.
Amerikanen hebben een bijna
belachelijke vrees voor bacte
riën en het is dan ook de schrik
van hun leven te zien, hoe weinig
voorzorgsmaatregelen dienaan
gaande in Europa worden geno
men. Zelfs in Nederland, dat zich
koestert in de reputatie een der
properste landen van Europa te
zijn, laat dit nog wel te wensen
over.
Alle eetwaren moeten in Ame-
fika verpakt worden verkocht en
wat niet verpakt is, mag slechts
worden uitgestald achter glas of
volledig bedekt door mica. Hoe
vaak ziet men in Nederland cho
colaatjes op de toonbank uitgte-
s^aid staan zonder enige of met
■nauwelijks voldoende bedekking.
Om een ander voorbeeld te
geven, melk wordt nooit los ver
kocht in de V. S. en de manier
waarop in Holland melk wordt
afgeleverd, druist tegen elke
regel van Amerikaanse hygiëne
in.
De Amerikaan apprecieert on
ze keurige huizen, drijft goed
moedig de spot met ons ge-
schrob, dat zich uitstrekt tot de
gevels en trottoirs; ze hebben
echter geen erbarmen voor de
schandelijke verwaarlozing van
ons lichaam en uiterlijk. Zelfs
het feit, dat er in Nederland niet
een badkamer is in elk huis, be
hoeft geen reden te zijn voor ver
vulling en een slordige verschij
ning.
Menige - Amerikaan schrikt er
voor terug Frankrijk te bezoe
ken, omdat alles er zo vuil 'en
slecht georganiseerd Is. Boven
dien heeft de Amerikaan het ge
voel uitgebuit te worden in
Europa en denkt hij, dat hem
dubbele prijzen worden be
rekend, omdat hij nu eenmaal
overal als een soort milllonair
wordt beschouwd. Bedenkt u
echter wel, dat heel veel van deze
toeristen jaren lang sparen en
werken zonder vacantie te
nemen om hun zuur bijeenge-
spaarde duitjes aan een Euro
pese reis te spenderen.
Amerika zijn veel dingen
Kosteloos, waarvoor men in
triropa moet betalen en juist de
kleine fooitjes hier en daar lopen
op tot een groot bedrag. Ameri
kakent geen toegangsprijs voor
openbare musea of tentoonstel
lingen men behoeft niets tc be
talen voor het gebruik van toi
letten en de buschauffeur of
tramconducteur mag geen fooi
tjes aannemen. Als men in Hol
land een paar centen te veel be
taalt, beschouwt de conducteur
dit als een fooi en doet hij vaak
geen "poging geld terug te geven.
Deze dingen moeten wel een
slechte indruk makén op buiten
landers en bovenal op Amerika
nën die ons land bezoeken.
Als wij tot ons land Ameri
kaanse toeristen willen trekken,
moeten we in de eerste plaats er
voor zorgen dat zij overal door
veel comfort omringd zijn en we
moeten meer mogelijkheden
scheppen om hen te amuseren,
opdat zij hun verblijf ln ons land
zo lang mogelijk rekken.
aan Amerikaanse studenten voor
studie in Nederland, Frankrijk
en andere landen. De heen- en
terugreis wordt vergoed en in
Nederland ontvangt de student
ƒ3000,voor het jaar, ruim
schoots voldoende om van rond
te komen. De studie in Neder
land levert het nadeel op, dat
vrijwel geen enkele Amerikaan
de taal beheerst. De belangrijke
colleges zullen echter in het En
gels worden gegeven. Bovendien
is er een 6 weken lange oriën
tatie-cursus, waarin men hoopt
de studenten enigszins een in
druk van het land te geven en
de grondslagen van de taal. Een
ander probleem is dat veel Ame
rikanen alleen het Engels be
heersen, aangezien het middel
baar onderwijs geen andere talen
verplicht stelt.
In de V. S. zijn 6 weken ge
leden honderden jongelui gearri
veerd van alle delen der wereld
onder het Smithmund-fund-plan.
Er zijn Fransen, een Hollan
der, een Duitser, een Italiaan,
studenten van India, enz. Ook
hier is een 6 weken-oriëntatie-
cursus ingesteld. Er worden le
zingen gehouden over typische
Amerikaanse onderwerpen, en af
en toe maken ze excursies naar
fabrieken of andere punten van
belang en interesse. De alge
mene klacht was echter, dat er
niet genoeg vrije tijd was, tijd,
die had kunnen worden doorge
bracht met Amerikaanse vrien
den.
Iedere student ontvangt 150
dollar per maand, een bedrag,
voldoende voor een student die
goedkoop in de speciale univer-
siteits-cafetaria's kan eten. Alle
reiskosten worden vergoed.
CRITIEK.
Het Is vanzelfsprekend dat de
nieuwe indrukken niet alleen be
wondering wekken, maar ook
critiek. Het inaakt echter geen
goede indruk te veel critiek uit
te oefenen en de enige Hollander
in d3 groep maakte zich daaraan
schuldig. De indrukken weerge
geven door de diverse studenten
werden gedeeltelijk in de krant
gepubliceerd en hij maakte zich
door dit smakeloos commentaar
De Nederlandse minister van
Buitenlandse Zaken Mr D. U.
Stikker, heeft gedurende bijna
3 uur een onderhoud gehad
met zijn Amerikaanse ambt
genoot, Dean Acheson.
Op het minister e van Bui
tenlandse Zaken te Washing
ton verklaarde men, dat de mi
nisters hadden gesproken over
„de toestand ln de wereld".
Te New York uit Cuba ont
vangen berichten meldden dat
de Sowjet-Uhie de d'plomatde-
ko betrekkingen met Cuba
heeft verbroken.
De oorzaak voor dit besluit»
schijnt te zijn dat ambtenaren
van de nieuwe regering-Batis-
ta aan 2 Russische d'plomatie-
ke koeriers, die uit Mexico Ci
ty naar Havanna waren ver
trokken, niet heeft toegestaan
Cuba binnen te kernen, zonder
dat hun bagage tevoren was
onderzocht.
De koeriers zijn toen met
hetzelfde vliegtuig naar Mexico
teruggevlogen.
Op Donderdag 10 April, Goe
de Vrijdag, Paaszaterdag,
Paasmaandag en Dinsdag 15
April zullen de spoorwegen éen
groot aantal extra treinen la
ten rijden.
Gordon Dean, voorzitter van
de Amerikaanse commissie
voor atoomenergie heeft aan
een d'ner verklaard, dét het
congres zal worden verzocht 'n
uitbreiding van de capaciteit
op het gebied van de atoom
energie ten bedrage van yijf
milliard dollar goed te keuren.
Deze jongelui zijn uitgenodigd
om zonder enige kosten van hun
kant een jaar te komen studeren,
om op te steken wat hun interes
seert en het Amerikaanse leven
te leren kennen en waarderen,
al is het misschien in strijd met
hun opvattingen. Het getuigt
wel van grote ondankbaarheid
en tactloosheid om slechts cri
tiek uit te oefenen en dat nog
wel na een verblijf van enkele
weken. De verstandhouding tus
sen Amerikanen en Europa laat
toch al te wensen over (Ameri
kanen vragen zich dagelijks af
waarom millioenen dollars per
jaar worden besteed voor hulp
aan andere landen, zonder dat
Europa het schijnt te appre
ciëren), het is waarempel niet
nodig deze verhouding te ver
scherpen door tactloosheid.
Mr E. TH. VERBOOM.
De burgemeester van. Moskou
heeft de economische conferen
tie van zakenlieden en deskun
digen geopend.
Men koos Robert Chambeyron
tot algemeen secretaris. Ook
werd een presidium van 18. per
sonen ut 18 landen gekozen.
Men aanvaardde een werkpro
gram. Alle stemmingen geschie
den unaniem. Koptelefoons stel
len de deelnemers in staat te
luisteren naar gelijktijdige ver
talingen 'n het Frans, Russisch,
Engels, Ohinëes, - Duits en ver
der Spaans.
lotwisseling van studenten.
Amerikaanse studenten (en
het woord student omvat hier
iedereen die studeert, van pro
fessor tot de student met mins
tens een candidaatsexamen
wqrden uitgezonden naar Euro
pa en elders onder het z.g. Ful-
bright-plan. Gedurende de oor
log hebben vele landen goederen
en oorlogsmateriaal ontvangen
van de V. S., zonder ooit in staat
te zijn geweest deze te vergoe
den.' Inplaats van de verschul
digde dollars is nu een bedrag
beschikbaar gesteld in guldens
Be burgemeester van Urk, de
heer- G. Keyzer, is~ Donderdag
met groot gejuich binnengehaald.
Bi1 de ingang van het dorp stond
ondanks het middernachtelijk
uur een grote menigte te wach
ten op de aankomst van de bur
gemeester, die vergezeld was van
de familie en kennissen van de
in Argentinië vertoevende Ur-
kers- De Urker visserskapel
speelde vrolijke wijsjes, waar
door het wachten bekort werd.
Luid klonk het gejuich op toen
de burgemeester van de stoep
van het raadhuis de bevolking
toesprak. Hij zei er .van over
tuigd te zijn, dat de Urkers in
Argentinië zullen blijven, want
de Argentijnse autoriteiten stel
len prijs op de aanwezigheid van
de Urker vissers. Jammer vond de
burgemeester het, dat men hoe
wel gaarne bereid tot medewer
king, weinig begrip -had voor de
principiële houding der Urkers,
die op Zondag niet wilden wer
ken. „Ik ben blij, dat ik weer in
Urk ben", aldus de burgemeester,
aan het einde van zijn toespraak,
„maar ik blijf doorwerken in het
belang van onze vrienden in den
vreemde". De toespraak werd
telkens onderbroken door de lui
de toejuichingen der samenge
stroomde menigte.
Namens de bevolking dankte
Ds. Lasschuit de burgemeester
voor zijn vele werk in de laatste
dagen gedaan ten behoeve der
Urkers.
'Zonder de instemming of de
afkeuring van de Nederlandss
gezant, heeft de burgemeester
aan „de grote sociale werkster
van Argentinië" zoals hij haar
noemde, namelijk de echtgeno
te van de president Eva Peron,
een telegram gestuurd met het
verzoek om hulp, in welke
vorm ook. Tevens verzond de
Naar de N.V. fconk voor Ne
derlandse gemeenten meedeelt
is in de eerste 3 weken van de
verkrijgbaarstelling der ren-
tespaarbrieven, die- zoals be
kend tot 1 Juni duurt, voor een
bedrag van circa 11 millioen
gulden aan, rente,-rpaarbrieven
geplaatst.
De totale opbrengst van de 3
woningbouw!'eningen is hier
door gestegen tot meer dan 84
millioen gulden.
Het is een droeve plicht om te
trachten de schuldvraag te stel
len bij de luehtvaartramp aan de
rand van het vliegveld Rhein
Main, de grootste luchtbasis in
West-Duitsiand, geheel n
Amerikaanse leest geschoeid en
in verkeersleiding beproefd door
de vermaarde luchtbrug naar
Berlijn, welke generaal Curtis
LeMay van Frankfort uit leidde
Het zoeken naar de oorzaak is
onoverkomelijk: het reizend pu
bliek wil zekerheid hebben, an
ders zou het met een onbehaag
lijk gevoel in een vliegtuig stap
pen en gedurende de gehele reis
onbewust zijn ingesteld op vage
en onbestemde gevoelens, dat er
elk ogenblik wat „gebeuren"
kan. Daarom moet er na elk on
geval een onderzoek volgen.
Daarmede gaat geruime tijd
heen; officieel is het voor ons
eerst afgesloten na de zitting
van de Raad voor de Luchtvaart.
In het onderhavige geval zal de
toedracht wel eerder bekend zijn,
aangezien ook Duitse en Ameri
kaanse (militaire) instanties bij
de enquête betrokken zijn en
zich niet zo publicatieschuw ge
voelen als Nederlanders en Brit
ten.
Hoe zinloos ontijdige bericht
geving blijft, is overigens weer
duidelijk aangetoond. Reeds in
de eerste dagen na het Frank-
fortse drama gingen de meest
wilde speculatieve gedachten
rond: er werd gesproken over
sabotage en geschreven, dat de
verkeersorganisatie in Frankfort
niet had gedeugd en men daar
ijlings trachtte de gemaakte fou
ten te verdoezelen; voorts vond
het klokkenmysterie gretig af
trek. Een vliegtuigongeluk is
geen mysterie. Men wil er een
dramatische romantiek aan ver
binden, die er volstrekt niet is,
behoudens het verloren gaan van
mensenlevens op een schokkende
wijze. Verder is en blijft het een
verkeersongeval met öf een tech
nische storing öf een fout van de
bestuurder öf van de verkeers
leiding op de grond als onmid
dellijke oorzaak.
Datzelfde kan gezegd worden
van de beide Dakota's die resp.
op Schiphol en op Kastrup ver
gingen: In het eerste geval
maakte de bestuurder een navi-
gatiefout, in het tweede vergat
men wiggen uit de roerklappen
weg te nemen. Menselijke fou
ten!
Het vliegtuig met de Ameri
kaanse journalisten aan boord
verongelukte bij Bombay onder
omstandigheden, welke'een her
innering aan Prestwick opriepen.
Wat de beide laatste ongelukken
aangaat: die bij Bangkok van de
„Venlo" wijst op motorstoring,
terwijl de situatie tijdens wélke
de „Juliana" verging weer aan
een complex van toevallig sa
menvallende onregelmatigheden
doet denken.
Die motorstoring van de „Ven
lo" doet op het eerste gezicht het
ongelukkigst aan, ofschoon juist
alleen daarbij geen mens werd
gekrenkt. Het was een fout van
de machine, terwijl wij lang
zamerhand vertrouwd waren ge
raakt met de idee, dat de zuiger
motor haar perfectie had gevon
den. Zo bedrijfszeker was zij
zelfs geworden, dat het een on
verstandige commerciële be-
drijfspolitiek zijn zou reeds nu
van de zuiger, op de straalmotor
over te stappen, zoals de Britten
thans doen, hetgeen de K.L.M.
zeker nog twee jaren zal wei
geren.
Dat een mens fouten maakt,
men kan het niet anders ver
wachten, doch de motor moet
volledig vertrouwen kunnen
schenken. Vandaar dat het zoe
ken naar die ene, in brand ge
raakte motor van de „Venlo", die
uit de vleugel is gevallen en er
gens in de velden bij Bangkok
ligt, minstens van evenveel be
lang is als het opsporen van de
oorzaak der Frankfortse cata
strofe.
Uit beide ervaringen hebben
voor het vliegtuig kwijt moeten
Staalfabrieken in geheel
Amerika zuTen beginnen met
het doven der vuren in de
hoogovens in afwachting van
de landelijke staking, die naar
wordt verwacht Woensdag zal
uitbreken.
De 650.000 leden tellende
bond van staalarbeiders heeft
de door de industrie aangebo
den loonsverhoging afgeslagen.
raken. De branden maken onge
lukken werkelijk tot rampen.
Zonder de altijd optredende
brand zullen er ongetwijfeld
slachtoffers vallen door de harde
schok, doch de kans op over
leving van een vliegtuigongeluk
zal wellicht tot 60 stijgen. De
beide overlevenden van de Ju
liana" hebben hun leven dan ook
uitsluitend te danken aan het
feR, dat zij uit het vliegtuig
waren, voordat de benzinetanks
explodeerden.
Acht rampen.
De K.L.M. heeft na de oorlog
acht ongelukken gehad. Dit be
tekent evenvele catastrofes voor
de maatschappij. Nu zijn vrijwel
gelijktijdig een Constellation en
een Douglas DC 6 verloren ge
gaan. Dit is in cijfers uitgedrukt
een verlies van wellicht 5 mil
lioen gulden. Weliswaar dekt de
verzekering voor een deel de ma
teriële schade, doch nieuwe vlieg,
tuigen kunnen niet worden ge
leverd, aangezien de grote Ame-
t rikaanse vliegtuigfabrieken op
Voor het -sparen ten behoeve het ogenblik voorrang aan mili-
van de aankoop van een rente- faire orders moeten geven. Dat
spaarbrief voor personeel van houdt een operationeel verlies
bedrijven en instellingen blijkt voor de K.L.M. in, aangezien de
'belangstelling te bsstaan. De maatschappij een geringer ver-
bank heeft daarvoor een rege- voerscapaciteit verkrijgt en men
L ng getroffen, welke het mo»e- kan dit °P het genoemde bedrag
lijk maakt, dat tot December van 5 millioen stellen.
Van die acht rampen heeft
men er twee onvoldoende kun
nen reconstrueren: van de
„Roermond", die bij Bari in zee
kwam en van het nachtpost
vliegtuig, een Douglas die in de
Noordzee verdwenen is. De „Nij
megen" verongelukte bij Prest
wick door een ongelukkig ver-
kan worden gespaard.
heer Keijzer een telegram aan'de LJssel^het^vep^e^Wijh^uit V&n e,er?. refeks klelne. ty-
pnns Bemhard met de bede 't de vaart gencmlm J ,me^sel«ke,iüuten' waarl>ij
verzoek aan mevrouw Peron te. De verbinding tussen de oevers bfaan trof Het Se^Ted tol
willen ondersteunen. 'wordt .per roe boot onderhouden, het laatste ogénMk lijn phebt
In de nacht van Donderdag
op Vrijdag is in de celstoffa-r
briek van Walsum (Noordrijn-'
land-Westfalen) een ketel met
chloorgas ontpoft, waardoor
7 personen om het leven kwa
men en 187 werden gewond.
Vele der gewonden verkeren
in levensgevaar.
De meeste gewonden lijden
aan gasvergiftiging.
Politie en brandweer hebben
gebruik moeten maken van
zuurstofapparaten. Om 3 uur
des nachts werd de gehele stad
Walsum gewaarschuwd voor
gasgevaar. Deze waarschuwing
kon later worden ingetrokken.
Later is meegedeeld, dat vier
inplaats van 7 personen om het
leven zijn gekomen.
Ongeveer 100 arbeiders zijn
in het ziekenhuis opgenomen-
Van 6 van hen is de toestand
ernstig. Een politieman ver
klaarde, dat na de ontploffing
Een wetsontwerp betreffende
toelating van 300.000 Europese
immigranten ln de Ver. Staten
in de komende 3 jaar :s in het
Amerikaanse Huis van Afge
vaardigden Ingediend.
Het ontwerp is bedoeld als
tenuitvoerlegg ng van het door
president Truman op 24 Maart
voorgestelde program betreffen
de extra-toelating van immi
granten. Het voorziet o.m. iri de
extra-immigratie van 22.500 Ne
derlanders.
Antwerpen zal vandaag en
morgen in het teken staan van de
jaarlijkse derby der lage landen.
In beide landen zullen honderd
duizenden, met de 60.000 die een
plaatsje in het stadion konden
bemachtigen, weer de meest
enerverende landenontmoeting
van het seizoen volgen, die dit
maal zeker niet de score 67 zal
halen, zoals ln November 1951 te
Rotterdam.
STERKE VERDEDIGINGEN.
De uitslag van die doelpunten,
rijke weéstrijd toonde de keuze -
commissie van Nederland en
België duidelijk dat er iets niet
klopte in de verdediging. Men
is toen aan het experimenteren
gegaan en de resultaten hiervan
zijn in beide kampen hoopgevend.
aan Belgische zijde be- laag tegen Oostenrijk is er weer
men enige opmerkelijke eens. gedokterd aan het aanvals-
quintet en de voorhoede die Zon
dag te Deurne in het veld wordt
gezonden, brengt weer enige
nieuwe gezichten, die in Deume
hun vuurdoop ondergaan.
Ook vari de Nederlandse voor-
Vooral
haalde
successen met een debuterende
verdediging (België—Italië 20
en Oostenrijk—België 2—0).
In oefenwedstrijden tegen
Engelse tegenstanders „ontdek
te'.' de Nederlandse keuze-com
missie een bafckstelc klat beter
was dan men 'de laatste jaren
gewend was. Jammer genoeg
liep Odenthal in de oefenwed
strijd tegen Engeland B een her
senschudding op en diens plaats
wordt nu ingenomen door de o.i.
te trage De Jong van A.D.O., wat
tegen de goed Switchende voor
hoede der Rode Duivels noodlot
tige gevolgen kan hebben.
Evenals ons ontbreekt het de
Zuiderburen aan een schotvaar-
dige voorhoede. Na de neder-
G-eneraal Eisenhower heeft
in ziin hoofdkwartier te Parijs
de Nederlandse minister van
Oorlog en van Maiine Ir C.
Staf en de chef van de generale
staf, luit.-generaal B. P. F. M.
Hasselman ontvangen.
hoede gaat weinig stootkracht
uit en het is te hopen, dat de
„lichte" voorhoede door snel en
open spel er ln zal slagen de ver
dediging der Rode Duivels tot
overgave te dwingen. Geen
systemen zullen Nederland de
overwinning kunnen brengen,
doch opportunistisch Nederlands
spel, verrassend van de eerste
tot de laatste minuut
De heer Aad van Leeuwen zal
voo- de A.V.R.O. een ooggetuige,
verslag geven van deze wed
strijd, die om 3 uur begint.
Tot slot laten wij hier nog de
opstelling der elftallen volgen:
de arbeiders trachtten Jials
over kop de fabriek te verla-j
ten. Velen raakten op hvin,
vlucht door het gas bedwelmd
en zakten in elkaar.
„Wij hopen maar, dat wij er
in geslaagd zijn alle slachtof-»
férs uit de fabriek te verwij de
ren", aldus een politiefunctio
naris.
DPA meldt, dat de. oorzaak
van de ontploffing n-og niet?
bekend is. De ketel werd onge
veer 30 meter de lucht in ge
slingerd en kwam terecht cp
het stookhuis, dat instortte.
Twee arbeiders in het stoevkr
huis werden cp slag gedood.
Vele omwonenden verlieten
onmiddellijk na de ontploffing
het g:(!ed. Het gas verbreidde
zich zo zeer, dat de politie in
het nabijgelegen Sterkrade met
gasmaskers voorzien dienst
moest 'd»cen;H- .-
De autoriteiten van Walsum
hebben alle beschikbare melk
latén aanvoeren voor de slacht
offers.
Een later bericht meldt, dat,
nog 3 arbeiders zijn vermist...
Men vermoedt, dat zij half
verdoofd bij hun vlucht in de
Rijn zijn gelopen en verdrom-
ken zijn.
Ter gelegenheid van de Jan
van Riebeeck-herdenking heeft
de burgemeester van Den Haag'
ziin ambtgenoot in Kaapstad
het volgende telegram gezon
den: '1
„Op deze voor Zuid-Afrika én
uw gemeente zo gedenkwaardi-
ge dag zend ik u eén grost uit
na am. van Ben 'Haag, de stad
ir welke Van Riebeeéks mede
werker Abraham Gabbèma -
woonde alvorens zich ibij hem'
te voegen, en die als het rege
ringscentrum der Nederlanden-
hechte baiidén heeft met de
ambassade van .uw land.
Ik voeg hierbij mijn beste-
wensen voor de bloei van Kaap-
stad in de toekomst".
België
DIRICX
MAERTENS
ANOUL THYS
CLAVAN LENSTRA
BIESBROUCK
ALBERTS
Nederland
MELIS v. d. TUIJN
TERLOUW
DE JONG
KRAAK
v. d. KUIL
WIERTZ
De commissie voer de toewij-
zngen van het Amerikaanse*
Huis van Afgevaardigden heeft
een veris p5ng Van ruim- vjer'
milliard dollar in de begrot'ng
van het ministerie van defen
sie voor het begrotingsjaar
beg'nnende l Juli a.s. aanbe-
vo'en.
Men verwacht dat nog pro-
tere verlagingen zullen worden
"e raazd, wanneer het hu5- de
bë?rot5ng de volgende week
behandelt.