Koninklijk Paar
naar Amerika vertrokken
De Amerikaanse
militaire productie
Weer
een straaljager
verongelukt
Eisenhower over de
Europese verdediging
SÉ -
Kimhll
over Formosa en China
„Tigarmoth"
bij noodknilm* verniel!
Nog geen werkelijke
veiligheid
Begrafenis Gezagvoerder
Poutsma van de „Koningin
Juliana"
De aanslag op Adenauer
WOENSDAG 2 APRIL 1952.
7e Jaargang No. 2001.
te
Nadat koningin Juliana en prins Bernhard Dins
dagmorgen om twintig minuten vóór elf per auto van
het paleis Soestdijk waren vertrokken en een half uur
later op Schiphol waren gearriveerd, namen zij om
kwart vóór twaalf plaats in 't viermotorige DC6-
toestel van de K.L.M. de „Prinses Beatrix". Enkele
minuten later nam het vliegtuig zijn aanloop en ver
dween, nagestaard door enkele duizenden aanwe
zigen, in de wolken, op weg naar Amerika.
ZON- en MAAN
STANDEN.
T
8
HOOGWATER.
Eisenhower en de
presidentsverkiezingen
Prankering bij Abonnement: Terneuzen.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
N oor dstraat5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Na 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cestt;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adrea
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Als de communisten trachten
Formosa te veroveren, zal de
Amerikaanse zevende vloot ct t
verhinderen, aldus heeft de
Ameri kaanse minister van ma
rine Dean Kimball, op een pers
conferentie te Tokio verklaard.
Als de Chinese nationalisten
zouden trachten een invasie van
het vasteland uit te voeren,
„zouden wij ons onzijdig hou
den", aldus voegde hij er aan
toe.
De Amerikaanse zevende vloot
heeft tot taak Formosa te „neu
traliseren". De Chinese nationa
listen hebben er in toegestemd
het vasteland van China niet
aan te vallen op voorwaarde,
dat de communisten geen aan
val O", er de 180 km brede straat
van Formosa uitvoeren.
Charles Wilson, die Zondag is
afgetreden als leider en coördi
nator van de Amerikaanse pro
ductie voor militaire doeleinden,
heeft op een Maandag gehouden
persconferentie o.m. verklaard:
„De Verenigde Staten lopen wat
betreft het vervaardigen van
oorlogsmateriaal snel op de
Sowjet-Unie in. „Reeds overtreft
de kwaliteit der Amerikaanse
productie die van de voortb-eng-
selen eer Russische industrie".
„Ik ben van mening", vervolg
de hij, „dat wij en onze bondge
noten de stroom van wapens en
KONINGIN JULIANA EN PRINS BERHARD VOOR TELEVISIE.
H. M. Koningin Juliana en Z. K. H. Prins Bemhard zijn Dinsdagmorgen van Schiphol met de
„Prinses Beatrix" voor het officiële bezoek aan de Verenigde Staten vertrokken.
Vóór het vertrek werd op Schiphol een opname gemaakt van het Koninklijk Paar voor de
televisie.
Vlak voor het vertrek spraken wij de reis per vliegtuig onder
koningin Juliana en prins Bern- nemen. Ik wil niet nalaten hier
hard in de Icahai op het vlieg-
veld Schiphol beiden enkele
woorden voo- een drietal micro
foons van radio, televisie en film.
„Wij zijn nu op weg naar
Amerika", zeide de koningin.
„Wij ve-heugen er ons bijzonder
op. Ik geloof, dat het heel nut
tig is, dat op deze wijze contac-
(A. N. P.-Foto.)
een grijs costuum, in zijn knoops
gat droeg hij een witte anjer.
Tenvijl het gevolg van het
Dinsdagmorgen omstreeks
kwart over tien is bij het gehucht
Deu-ningen op 7 km van de
vliegbasis Twente een Gloster
„Meteor"'-straaljager veronge
lukt. De piloot is om het leven
gekomen. De „Meteor" is vol
komen vernield. De machine
her ft, vóór zij op de grond
kwam, een reeks bomen geraakt
tot zij tenslotte terechtkwam in
een weiland. Het toestel ligt op
circa 15 meter van de driesprong
Deurningen-Weersselo- Gammel-
ke. De plaats van het ongeluk
lis onmiddellijk afgezet. Voorzo-
gelijktijdig werden de beide vlag-ver thans bekend is, is er in het
gen uit de cockpit naar binnen- toestel geen brand ontstaan. De
getrokken, waarna de koninklijke oorzaak van het ongeluk is nog
standaard uitgestoken werd. Een niet bekend.
De bestuurder van de veronge
lukte „Meteor" was de 22-jarige
sergeant-vlieger J. H. Nagtegaal
uit Alphen aan de Rijn. Hij was
ongehuwd.
Van de zijde van de lucht-
maehtvoorlichtingsdirnst verne
men wij o.m., dat het toestel deel
uitmaakte van een formatie van
vier. Bij het afbreken dezer
formatie raakte zijn toestel de
vleugel van de naast hem vlie
gende machine. Dit had tot ge
volg, dat de door se-geant Nag
tegaal gevlogen „Meteor" neer
stortte.
ander materiaal, dat thans wordt
vervaardigd, In aanme-king ge
nomen reeds een toestand van
evenwicht mei de Sowjet-Unie
hebben bereikt".
Wilson verklaarde voorts dat
de Amerikaanse productie van
straalvliegtuigen in 1952 het
dubbele zal zijn van die in 1951.
Hij weigerde de p-oductiecijfers
over 1951 te onthullen, doch hij
zeide wel dat één Amerikaanse
maatschappij alleen in Maart
reeds vierhonderd straalmotoren
had vervaardigd.
„In de Ve'enigde Staten wor
den thans vijfmaal zoveel arti
kelen voor militair gebruik ver
vaardigd als vóór het uitbreken
van de oorlog In Korea. Er zijn
stappen genomen om te ve-zr ke
ren d"t het beoogde cijfer der
Amerikaanse militaire productie,
waarbij maandelijks voor een be
drag van vier milliard dolla" aan
militaire goederen zal worden
vervaardigd, wordt bereikt", be
sloot Wilson.
Vlieger ongedeerd.
Dinsdagmiddag zag de leerling
vlieger L. Brunt, die met een
Tiger Moth (Ph-Hap) van de
rijksluchtvaartschool Ypenburg
een oefenvlucht uitvoerde, zich
genoodzaakt bij Reeuwijk, ver
moedelijk door een motorstoring,
een noodlanding te maken. Het
toestel kwam evenwel in 'n sloot
terecht en werd volkomen ver
nield. Erunt bleef ongedeerd.
uninuut later taxiede de grote
machine, nagewuifd door alle
aanwezigen, de startbaan op cn
verdween enkele minuten later,
hoog in de lucht, uit" het gezicht,
koninklijk paar, onder wie zich 0p weg naar de nieuwe wereld.
ook de minister van Buitenland
se Zaken. Mr. D. U. Stikker be
vindt, vrijwel onopgemerkt het
toestel binnenging, begeleidde
Dr. Plesman het koninklijk paar
om half twaalf uur naar de negen
Voorts werd medegedeeld, dat
koningin en prins de terugreis
uit Ame-ika zullen aanvaarden
op 27 April.
Óm elf minuten vóór twee
(Ned. tiid) landde de Douglas
Het ve*ongelukte vliegtuig,
wat behoorde tot een formatie
van vier, kwam met een der an
dere toestellen in botsing, zo
vernemen wij van bevoegde zijde.
Dit andere toestel werd slechts
licht beschadigd en kon veilig
op de vliegbasis landen.
De „Meteor" kwam uit de
richting van de vliegbasis in
Twente zeer laag aangevlogen.
Een ooggetuige ve-klaarde: „ij
bemanningsleden van het vlieg- DC6 „Prinses Beatrix", waar- I vi00g viak voor mijn neus langs",
tuig, die in een ande-e hoek van mede het koninklijk paar en het - -
te zeggen, dat wij het grootste
vertrouwen hebben in de K.L.M.
Wij beschouwen ons op zijn
minst gezegd even veilig in de
lucht als in een auto op weg van
Soestdijk naar Amsterdam, soms
zelfs veiliger.
Wanneer er mensen zijn, die
t'e overtuiging hebben, dat het
de Icahai op een rij waren op
gesteld.
I Hij stelde de gezagvoerder, de
heer H. Groeneveld, aan koningin
gevolg naar Washington reizen,
Dlnsiaem'ddag op Prestwick
bij Glasgow.
Om 1516 uur Ned. tijd, na een
De toppen van de bomen staan
de bij een boerderij werden bijna
alle geraakt. De machine kwam
terecht in een weiland van de
heer Grote Koehorst. De kero-
en prins voor, waarna de heer oponthoud van één uur en zeven 1 sine stroomde na het ongeluk
C~* pnnri r\\t n 1 taI f >»iin n oVï t KnmiM jn rl/-» PriTI. i 1 J j
Groeneveld zelf zijn acht beman
ningsleden bij het koninklijk
paar introduceerde. Vervolgens
viel plotseling in de hal, die tot
op dat moment zo vol van ge
roezemoes was geweest, een ab
ten worden gelegd tussen
schillende volkeren. Ons wacm woorden voor de microfoons uit
een lange reis doo- de Verenigde ment, dan hangt dat heus met af ™°°™en voor
Staten. Wij zullen een heleboel van een transportmiddel, waarin I intussen
verschillende steden bezoeken cn iemand reist".
als wij terugkomen wie reist Op dit punt vulde koningin bemanningsleden hun
kan veel verhalen - zullen wij Juliana deze aan met de instem- JaMen berpan ingeno.
veel hebben te vertellen". mende woorden: „Dat is ook |P1^ts^ ^ph staken de
„Ik verheug mij er in het bij- mp nemng wiïfe^ N^rlandse en dePAmerikaanse
zonder op om nog even naar Ca- de kinceren per vliegtuig willen AUer Qgen waren Qp het
nada te gaan. Al zal mijn bezoek laten reizen toestel gevestigd. Uit de Icahai
aan dit land onofficieel zijn, ik Reeds ver voor het vertrek I sch^d de koningin met Dr.
ben toch blij om cr nog even te van het koninklijk paar maakte senreea ae Koningin
komen." Schiphol zich op voor de ko-men-
Daarna stelde prins Bernhard de gebeurtenissen. Talloze leden
mch achter de microfoons en van het Amsterdamse politie-
aeide: „Ook voor mij is deze corps en van de koninklijke ma
reis bijzonder aangenaam. Ik rechaussée zorgden voor de af
heb in Amerika veel vrienden en zetting. De talloze belangstel
ken een groot gedeelte van het lenden werden naar de gang
land. Eén woord wil ik hier zeg- boven het restaurant gedirigeerd
gen voor die Nederlanders, die en de officiële genodigden wer-
er rich ongerust over maken, dat den toegelaten in de Icahai.
De Amerikaanse en Nede'--
landse vlaggen wapperden bij de
I hoofdingang in het oranjezonne-
I tje, terwijl de ene auto na de
andere de vele hoogwaardig
heidsbekleders naar de Icahai
bracht. Zij stapten allen uit op
het platform en verzamelden
zich in een afgesloten gedeelte
ivan de Icahai. Daar waren o.a.
minister-president Dr. W.
en twintig minuten, is de „Prin
ses Beatrix" van het vliegveld
Prestwick vertrokken voor de
oversteek over de Atlantische
Oceaan naar Gander op New
F-ou"iland Daar werl de „Prin
ses Beatrix omstreeks half 12
^"wa^ht Sfmrifop'^bera^mo: ^emem^rde >s "nachts ve-wacht. Het ko-
Uns wacnt oestema op p "««r «u» mt. nink1ijk paar zou te Gander over
nachten en vandaag de reis naar
was het twintig mi
nuten vóór twaalf gewerden en
WEERSVERWACHTING
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Woensdag
ochtend tot Woensdagavond.
DEZELFDE TEMPERATUREN
Koude ochtend. Wisselende be- de
wolking met hier en daar een Drees, de minister van Verkeer
bui, voornamelijk in de kustpro- en Waterstaat H. H. Wemmers,
vincies. Zwakke tot matige wind
tussen N. en W. Dezelfde tem
peraturen als gisteren.
ZON
op
onder
op
April.
8
6.10
19.17
11.27
4
6.08
19.19
12.40
5
6.06
19.21
13.54
6
6.04
19.22
15.07
6.01
19.24
16.21
5.59
19.25
17.35
5.57
19.27
18.52
MAAN
onder
3.55'
DONDERDAG 3 APRIL.
v.m.
n.m.
Breskens
8.06
8.42
Terneuzen
8.41
9.17
Hansweert
9.21
9.57
Walsoorden
9.31
10.07
minister P. Lieftinck, alsook de
Amerikaanse ambassadeur Sel-
den Chapin en zijn Canadese
ambtgenoot P. Dupuy. Bij dit
gezelschap voegden zich voorts
ook nog burgemeester A. J.
d'Ailly van Amsterdam en de di
recteur van de luchtvaart, de
heer N. F. M. Dellaert.
Om 11.07 reed de koninklijke
wagen het vliegveld op en stopte
voo- de Icahai, waar de presi
dent-directeur van de K.L.M.,
4.17 Dr. A. Plesman de koninklijke
4.341 gasten ontving. Zij traden de
4.47 Icahai binnen en onderhielden
4.58zich 25 minuten lang met de vele
genodigden.
De koningin was gekleed in
een bruine bontmantel, waaron
der een grijs mantelpak met
zwarte biesies langs de revers en
om de zakken, en een w:tte
blouse, afgezet met kant. h"ur
Plesman aan haar zijde en daar
achter prins Be-nhard,gevolgd
door de voornaamste gasten.
Bij de roltrap schudde het
koninklijk paar ten afscheid vele
handen, terwijl film- cn pers
fotografen dit moment op de ge
voelige plaat vereeuwigden.
Om kwa-t vóór twaalf precies
bestegen koningin en prins de
roltrap. Voor zij het toestel bin
nentrad wuifde Hare Majesteit
naar de vele honderden belang
stellenden, die achter de afzet
ting hun vorstin uitgeleide deden.
Daarna t-ad zij het toestel bin
nen, gevolgd door de prins en
Washington voortzetten.
In het hotel „Jupiter" te Gan
der zijn, in verband met het ko
mende verblijf aldaar van het
Nederlandse koninklijke paar,
vernieuwingen aangebracht. Er
is ender meer een speciale suite
ingericht.
Het personeel van het K.L.M.-
stet'on te Gander treft voorbe-
reid'ngen voor een welkom van
koningin Juliana en prins
Bemhard.
DE PRINSES BEATRIX"
OP GANDER GELAND.
Om 23.40 uur (Nederlandse tijd)
is de „Prinses Beatrix" op Gan
der geland.
De passagiers zijn in goede
welstand aangekomen.
uit het toestel, zonder brand te
veroorzaken.
Het Joodse telegraafagent-
schap heoft te Londen -meege
deeld, dat het ge-en spoor heeft
kunnen vinden van een „organi
satie van Joodse partisanen".
Volgens het agentschap gelo
ven Joodse kringen in de Br'tse
hoofdstad, dat nazi's, die zich
in Zwitserland verborgen hou
den, verantwoordelijk zijn voor
het zenden van de betrokken
br ef aan Franse bladen, hierbij
de schijn wekkend, dat 't schrij
ven afkomstig zou zijn van de
„erganisatle van Joodse parti-
sanen".
Uit Genève wordt gemeld, dat
de Zwitserse politie tot dusver
geen spoor van een dergelijke
crgan'satie heeft gevonden.
ARRESTATIE TE HAMBURG
In een Hamburgs pension is
een kantoorbediende gearres
teerd, die veel lijkt op de man,
de vorige week het pakket met
de bcm voor kanselier Adenauer
aan de twee jongens te Müln-
chen overhandigde.
De man bezit geen papieren
en is, volgens zijn zeggen, in
Januari j.l. uit krijgsgevangen
schap ontvlucht.
De politie stelt een onderzoek
in.
Dinsdag heeft kanselier Ade
nauer de 2 jongens, die het pak
ket aan de politie overhandig
den, ontvangen.
5.09
5.19
Op de algemene'begraafplaats
te Krommenie is gisteren het
stoffelijk overschot ter aarde be
steld van gezagvoerder L. E. J.
Poutsma, die bij de vliegramp te
Frankfort om het leven is ge
komen.
Behalve vele vrienden uit
Krommenie en omgeving merk
ten wij o.a. op Dr A. Plesman,
president-directeur van de K.L.M.
en de heer J. W. F. Backer, se-
cretaris-generaal van de rijks
luchtvaartdienst. Nadat de met
bloemen gedekte kist naar de be
graafplaats was gedragen, werd
man. Zijn gedachten gingen in
dit uur van droefheid uit naar
de moeder van piloot Poutsma,
zijn broer en zusters, zijn jonge
vrouw en kinderen. Uit ervaring
wist spreke1" hoe groot het leed
van een vliegersvrouw kan zijn.
Piloot Poutsma was een bemin
de figuur op Schiphol. Als man
van goede beginselen droeg hij
in de oorlogsjaren zijn steentje
bii in het verzet.
Na de bevrijding maakte hij 'n
snelle vooruitgang bij de K.L.M.
De dood is een onvermijdelijk
iets, aldus de heer Plesman en
onder een eresaluut van de aan-1 beperkt zich niet tot oud of jong.
wezigr K.L.M.-bemanning het
stoffelijk overschot aan de schoot
haar ging gedeeltelijk .schuil nn- der aarde toeve-trouwd.
der cn wit lentehoedje met '"en Op verzoek van de familie werd
voile. ,ian de groeve uitsluitend het
Prins Bernhard was gekleed in woord gevoerd door Dr. Ples-
Laten wij doen als Poutsma, die
op God vertrouwde cn begreep,
-■'"t zijn wil geschiedde.
Eeu zwager dankte voor de gro
te belangstelling.
Eisenhower leverde in zijn ver
slag geen enkel commentaar op
zijn binnenkort verwacht ver
trek naar Amerika om aan de
strijd om het presidentsschap
deel te nemen. Men geloofd ech
ter, dat het verslag van Eisenho
wer de laatste grote verklaring
is voor hij president Truman zal
verzoeken hem ontslag te ver
lenen als Navo-opperbevelhebber.
Voorts wordt gedacht, dat
Eisenhower in de 2de of 3e
week van Mei zijn post zal ve-la-
ten voor een snelle reis langs de
meeste Navo-hoofsteden, alvo
rens naar Amerika terug te
keren.
Generaal Eisenhower heeft in
een radio-rede verklaard, dat zijn
verslag over de opbouw van de
gealieerde verdediging in het af-
gc.open jaar was bedoeld om eike
cn .moediging, voortvloeiend uit
het besef dat de te bereiken doe
len nog ver af zjjn, te bestrijden.
Aan de ontmoedigende kant
stonden de belaste economieën
n Europa, de bedreiging en
vertragng van oorspronkelijke
gedachte schema's, doch aan de
bemoedigende zijde stond een bij
na revolutionnaire stijging van
liet moreel der strijdkrachten.
In zijn 11-000 woorden tellend
rapport ter gelegenheid van de
eerste verjaardag van het Atlan
tische hoofdkwartier in Europa
(shape) zegt Eisenhower, dat on
danks de grote vorderingen van
de westelijke herbewapening in
het afgelopen jaar zijn strijd
krachten nog te zwak waren voor
een vastberaden verdediging te
gen mogelijke Sowjet-Russische
agressie.
Ingeval van een aanval zouden
de actieve strijdkrachten van het
Westen zich echter duchtig weren.
Na de nadruk te hebben ge
legd op de noodzaak voor Europa
om zelf in eigen wapenbehoeften
te kunnen voorzien, gaf Eisenho
wer de volgende voorwaarden die
vervuld moeten worden om het
Westen veilig te malton
1. Vereniging van Europa als
I de beste hoop voor blijvende sta
biliteit in dit gebied.
2. Organisatie van reservisten
om geoefende formaties, die zon
der lange oefentijd na mobilisatie
gereed zullen zijn voor de strijd,
te verschaffen.
3. Voorziening van voldoende
luchtbases als onderdeel van de
ontwikkeling van de Westeuro-
pese macht in de lucht.
4. Het te boven komen van
tekortkomingen op het gebied
van mijnenvegers, anti-duikboot
vaartuigen en installaties voor
havenverdediging.
5. Omzetting van het econo
misch potentieel van het Westen
beter dan dat van het Oosten.
6. Een jaarlijks algeheel over
zicht van de aard en samenstel
ling van militaire programma's.
NOG GEEN VEILIGHEID
BEREIKT.
Het rapport, bestemd voor de
permuno ite militaire groep w~
de N.A.V-O., waarschuwde: „In
Europa is nog geen werkelijke
veiligheid bereikt; er is nog
slechts een begin gemaakt."
Er was geen reden voor defai
tisme, aangezien vorderingen wa
ren gamaakt op alle gebieden.
Eisenhower verklaarde: „Het zon
dwaas zijn te veranderstel'en, dat
de Amerikaanse beu astingbetalers
voort zullen gaan met het gieten
van geld en grondstoffen in Euro
pa. tenzij bemoedigd door besten
dige voortgang naar wederzijdse
samenwerking en volledige doel
matigheid".
Eisenhower erkende, dat de
Vil ken van alle N.A.V.O.-landen
onder zware belasting gebukt
gaan, „doch zelfs als deze op het
uiterste peil staan, bestaan er nog
vele mogelijkheden in Europa,
die weinig kosten en door vergro
ting van de kracht rijke winsten
zullen opleveren."
Sprekend over de militaire toe
stand van een jaar geleden, ver
klaarde Eisenhower, dat ten O.
van het „ijzeren gordijn" 175 di
visies voor frontdienst waar
van 30 onmiddellijk achter de
grenslijn gereed stonden. Een
derde van deze divisies was niet
gemechaniseerd en ook niet ge
pantserd. Voorts was er een
luchtmacht van 20-000 vliegtui
gen.
De Russische vloot bestond uit
20 kruisers en ongeveer 300 duik
boten. En achter dit alles lag een
grote, uitgestrekte economie, die
nog grotendeels voor oorlog was
toegerust.
In West-Europa stonden echter
minder dan 15 voldoende opge
leide en voor oorlog uitgeruste
N.A.V.O.-divisies en minder dan
duizend oorlogsvliegtuigen, vele
hiervan verouderde modellen.
Wat de vloot betreft stond het
Westen er veel beter voor, hoe
wel een reusachtige krachtsin
spanning vereist zou worden om
de dreiging van duikbootaanval-
len op scheepvaartverbindingen
van levensbelang te neutralise
ren- Bovendien zou veel werk
aan opslagplaatsen en vliegvel
den nodig zijn, vóór de N.A.V.O.-
strijdkrachten over voldoende
verbindingen zouden beschikken.
MEER STRIJDKRACHTEN
NODIG.
Eisenhower verklaarde, dat snel
na het instellen van zijn opperbe
vel een uitgesproken verbetering
in moreel en paraatheid van de
troep er merkbaar werd.
l'wh vóór al'es waren meer
strijdkrachten nodig en de in
spanning :n 'rin Eisenhower en
z" i plaat 'anger, veldmaar
schalk >mery, waren erop