Koninklijk Paar naar Amerika vertrokken De Amerikaanse militaire productie Weer een straaljager verongelukt Eisenhower over de Europese verdediging SÉ - Kimhll over Formosa en China „Tigarmoth" bij noodknilm* verniel! Nog geen werkelijke veiligheid Begrafenis Gezagvoerder Poutsma van de „Koningin Juliana" De aanslag op Adenauer WOENSDAG 2 APRIL 1952. 7e Jaargang No. 2001. te Nadat koningin Juliana en prins Bernhard Dins dagmorgen om twintig minuten vóór elf per auto van het paleis Soestdijk waren vertrokken en een half uur later op Schiphol waren gearriveerd, namen zij om kwart vóór twaalf plaats in 't viermotorige DC6- toestel van de K.L.M. de „Prinses Beatrix". Enkele minuten later nam het vliegtuig zijn aanloop en ver dween, nagestaard door enkele duizenden aanwe zigen, in de wolken, op weg naar Amerika. ZON- en MAAN STANDEN. T 8 HOOGWATER. Eisenhower en de presidentsverkiezingen Prankering bij Abonnement: Terneuzen. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: N oor dstraat5557 Terneuzen Telefoon 2510 Na 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cestt; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adrea Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Als de communisten trachten Formosa te veroveren, zal de Amerikaanse zevende vloot ct t verhinderen, aldus heeft de Ameri kaanse minister van ma rine Dean Kimball, op een pers conferentie te Tokio verklaard. Als de Chinese nationalisten zouden trachten een invasie van het vasteland uit te voeren, „zouden wij ons onzijdig hou den", aldus voegde hij er aan toe. De Amerikaanse zevende vloot heeft tot taak Formosa te „neu traliseren". De Chinese nationa listen hebben er in toegestemd het vasteland van China niet aan te vallen op voorwaarde, dat de communisten geen aan val O", er de 180 km brede straat van Formosa uitvoeren. Charles Wilson, die Zondag is afgetreden als leider en coördi nator van de Amerikaanse pro ductie voor militaire doeleinden, heeft op een Maandag gehouden persconferentie o.m. verklaard: „De Verenigde Staten lopen wat betreft het vervaardigen van oorlogsmateriaal snel op de Sowjet-Unie in. „Reeds overtreft de kwaliteit der Amerikaanse productie die van de voortb-eng- selen eer Russische industrie". „Ik ben van mening", vervolg de hij, „dat wij en onze bondge noten de stroom van wapens en KONINGIN JULIANA EN PRINS BERHARD VOOR TELEVISIE. H. M. Koningin Juliana en Z. K. H. Prins Bemhard zijn Dinsdagmorgen van Schiphol met de „Prinses Beatrix" voor het officiële bezoek aan de Verenigde Staten vertrokken. Vóór het vertrek werd op Schiphol een opname gemaakt van het Koninklijk Paar voor de televisie. Vlak voor het vertrek spraken wij de reis per vliegtuig onder koningin Juliana en prins Bern- nemen. Ik wil niet nalaten hier hard in de Icahai op het vlieg- veld Schiphol beiden enkele woorden voo- een drietal micro foons van radio, televisie en film. „Wij zijn nu op weg naar Amerika", zeide de koningin. „Wij ve-heugen er ons bijzonder op. Ik geloof, dat het heel nut tig is, dat op deze wijze contac- (A. N. P.-Foto.) een grijs costuum, in zijn knoops gat droeg hij een witte anjer. Tenvijl het gevolg van het Dinsdagmorgen omstreeks kwart over tien is bij het gehucht Deu-ningen op 7 km van de vliegbasis Twente een Gloster „Meteor"'-straaljager veronge lukt. De piloot is om het leven gekomen. De „Meteor" is vol komen vernield. De machine her ft, vóór zij op de grond kwam, een reeks bomen geraakt tot zij tenslotte terechtkwam in een weiland. Het toestel ligt op circa 15 meter van de driesprong Deurningen-Weersselo- Gammel- ke. De plaats van het ongeluk lis onmiddellijk afgezet. Voorzo- gelijktijdig werden de beide vlag-ver thans bekend is, is er in het gen uit de cockpit naar binnen- toestel geen brand ontstaan. De getrokken, waarna de koninklijke oorzaak van het ongeluk is nog standaard uitgestoken werd. Een niet bekend. De bestuurder van de veronge lukte „Meteor" was de 22-jarige sergeant-vlieger J. H. Nagtegaal uit Alphen aan de Rijn. Hij was ongehuwd. Van de zijde van de lucht- maehtvoorlichtingsdirnst verne men wij o.m., dat het toestel deel uitmaakte van een formatie van vier. Bij het afbreken dezer formatie raakte zijn toestel de vleugel van de naast hem vlie gende machine. Dit had tot ge volg, dat de door se-geant Nag tegaal gevlogen „Meteor" neer stortte. ander materiaal, dat thans wordt vervaardigd, In aanme-king ge nomen reeds een toestand van evenwicht mei de Sowjet-Unie hebben bereikt". Wilson verklaarde voorts dat de Amerikaanse productie van straalvliegtuigen in 1952 het dubbele zal zijn van die in 1951. Hij weigerde de p-oductiecijfers over 1951 te onthullen, doch hij zeide wel dat één Amerikaanse maatschappij alleen in Maart reeds vierhonderd straalmotoren had vervaardigd. „In de Ve'enigde Staten wor den thans vijfmaal zoveel arti kelen voor militair gebruik ver vaardigd als vóór het uitbreken van de oorlog In Korea. Er zijn stappen genomen om te ve-zr ke ren d"t het beoogde cijfer der Amerikaanse militaire productie, waarbij maandelijks voor een be drag van vier milliard dolla" aan militaire goederen zal worden vervaardigd, wordt bereikt", be sloot Wilson. Vlieger ongedeerd. Dinsdagmiddag zag de leerling vlieger L. Brunt, die met een Tiger Moth (Ph-Hap) van de rijksluchtvaartschool Ypenburg een oefenvlucht uitvoerde, zich genoodzaakt bij Reeuwijk, ver moedelijk door een motorstoring, een noodlanding te maken. Het toestel kwam evenwel in 'n sloot terecht en werd volkomen ver nield. Erunt bleef ongedeerd. uninuut later taxiede de grote machine, nagewuifd door alle aanwezigen, de startbaan op cn verdween enkele minuten later, hoog in de lucht, uit" het gezicht, koninklijk paar, onder wie zich 0p weg naar de nieuwe wereld. ook de minister van Buitenland se Zaken. Mr. D. U. Stikker be vindt, vrijwel onopgemerkt het toestel binnenging, begeleidde Dr. Plesman het koninklijk paar om half twaalf uur naar de negen Voorts werd medegedeeld, dat koningin en prins de terugreis uit Ame-ika zullen aanvaarden op 27 April. Óm elf minuten vóór twee (Ned. tiid) landde de Douglas Het ve*ongelukte vliegtuig, wat behoorde tot een formatie van vier, kwam met een der an dere toestellen in botsing, zo vernemen wij van bevoegde zijde. Dit andere toestel werd slechts licht beschadigd en kon veilig op de vliegbasis landen. De „Meteor" kwam uit de richting van de vliegbasis in Twente zeer laag aangevlogen. Een ooggetuige ve-klaarde: „ij bemanningsleden van het vlieg- DC6 „Prinses Beatrix", waar- I vi00g viak voor mijn neus langs", tuig, die in een ande-e hoek van mede het koninklijk paar en het - - te zeggen, dat wij het grootste vertrouwen hebben in de K.L.M. Wij beschouwen ons op zijn minst gezegd even veilig in de lucht als in een auto op weg van Soestdijk naar Amsterdam, soms zelfs veiliger. Wanneer er mensen zijn, die t'e overtuiging hebben, dat het de Icahai op een rij waren op gesteld. I Hij stelde de gezagvoerder, de heer H. Groeneveld, aan koningin gevolg naar Washington reizen, Dlnsiaem'ddag op Prestwick bij Glasgow. Om 1516 uur Ned. tijd, na een De toppen van de bomen staan de bij een boerderij werden bijna alle geraakt. De machine kwam terecht in een weiland van de heer Grote Koehorst. De kero- en prins voor, waarna de heer oponthoud van één uur en zeven 1 sine stroomde na het ongeluk C~* pnnri r\\t n 1 taI f >»iin n oVï t KnmiM jn rl/-» PriTI. i 1 J j Groeneveld zelf zijn acht beman ningsleden bij het koninklijk paar introduceerde. Vervolgens viel plotseling in de hal, die tot op dat moment zo vol van ge roezemoes was geweest, een ab ten worden gelegd tussen schillende volkeren. Ons wacm woorden voor de microfoons uit een lange reis doo- de Verenigde ment, dan hangt dat heus met af ™°°™en voor Staten. Wij zullen een heleboel van een transportmiddel, waarin I intussen verschillende steden bezoeken cn iemand reist". als wij terugkomen wie reist Op dit punt vulde koningin bemanningsleden hun kan veel verhalen - zullen wij Juliana deze aan met de instem- JaMen berpan ingeno. veel hebben te vertellen". mende woorden: „Dat is ook |P1^ts^ ^ph staken de „Ik verheug mij er in het bij- mp nemng wiïfe^ N^rlandse en dePAmerikaanse zonder op om nog even naar Ca- de kinceren per vliegtuig willen AUer Qgen waren Qp het nada te gaan. Al zal mijn bezoek laten reizen toestel gevestigd. Uit de Icahai aan dit land onofficieel zijn, ik Reeds ver voor het vertrek I sch^d de koningin met Dr. ben toch blij om cr nog even te van het koninklijk paar maakte senreea ae Koningin komen." Schiphol zich op voor de ko-men- Daarna stelde prins Bernhard de gebeurtenissen. Talloze leden mch achter de microfoons en van het Amsterdamse politie- aeide: „Ook voor mij is deze corps en van de koninklijke ma reis bijzonder aangenaam. Ik rechaussée zorgden voor de af heb in Amerika veel vrienden en zetting. De talloze belangstel ken een groot gedeelte van het lenden werden naar de gang land. Eén woord wil ik hier zeg- boven het restaurant gedirigeerd gen voor die Nederlanders, die en de officiële genodigden wer- er rich ongerust over maken, dat den toegelaten in de Icahai. De Amerikaanse en Nede'-- landse vlaggen wapperden bij de I hoofdingang in het oranjezonne- I tje, terwijl de ene auto na de andere de vele hoogwaardig heidsbekleders naar de Icahai bracht. Zij stapten allen uit op het platform en verzamelden zich in een afgesloten gedeelte ivan de Icahai. Daar waren o.a. minister-president Dr. W. en twintig minuten, is de „Prin ses Beatrix" van het vliegveld Prestwick vertrokken voor de oversteek over de Atlantische Oceaan naar Gander op New F-ou"iland Daar werl de „Prin ses Beatrix omstreeks half 12 ^"wa^ht Sfmrifop'^bera^mo: ^emem^rde >s "nachts ve-wacht. Het ko- Uns wacnt oestema op p "««r «u» mt. nink1ijk paar zou te Gander over nachten en vandaag de reis naar was het twintig mi nuten vóór twaalf gewerden en WEERSVERWACHTING medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Woensdag ochtend tot Woensdagavond. DEZELFDE TEMPERATUREN Koude ochtend. Wisselende be- de wolking met hier en daar een Drees, de minister van Verkeer bui, voornamelijk in de kustpro- en Waterstaat H. H. Wemmers, vincies. Zwakke tot matige wind tussen N. en W. Dezelfde tem peraturen als gisteren. ZON op onder op April. 8 6.10 19.17 11.27 4 6.08 19.19 12.40 5 6.06 19.21 13.54 6 6.04 19.22 15.07 6.01 19.24 16.21 5.59 19.25 17.35 5.57 19.27 18.52 MAAN onder 3.55' DONDERDAG 3 APRIL. v.m. n.m. Breskens 8.06 8.42 Terneuzen 8.41 9.17 Hansweert 9.21 9.57 Walsoorden 9.31 10.07 minister P. Lieftinck, alsook de Amerikaanse ambassadeur Sel- den Chapin en zijn Canadese ambtgenoot P. Dupuy. Bij dit gezelschap voegden zich voorts ook nog burgemeester A. J. d'Ailly van Amsterdam en de di recteur van de luchtvaart, de heer N. F. M. Dellaert. Om 11.07 reed de koninklijke wagen het vliegveld op en stopte voo- de Icahai, waar de presi dent-directeur van de K.L.M., 4.17 Dr. A. Plesman de koninklijke 4.341 gasten ontving. Zij traden de 4.47 Icahai binnen en onderhielden 4.58zich 25 minuten lang met de vele genodigden. De koningin was gekleed in een bruine bontmantel, waaron der een grijs mantelpak met zwarte biesies langs de revers en om de zakken, en een w:tte blouse, afgezet met kant. h"ur Plesman aan haar zijde en daar achter prins Be-nhard,gevolgd door de voornaamste gasten. Bij de roltrap schudde het koninklijk paar ten afscheid vele handen, terwijl film- cn pers fotografen dit moment op de ge voelige plaat vereeuwigden. Om kwa-t vóór twaalf precies bestegen koningin en prins de roltrap. Voor zij het toestel bin nentrad wuifde Hare Majesteit naar de vele honderden belang stellenden, die achter de afzet ting hun vorstin uitgeleide deden. Daarna t-ad zij het toestel bin nen, gevolgd door de prins en Washington voortzetten. In het hotel „Jupiter" te Gan der zijn, in verband met het ko mende verblijf aldaar van het Nederlandse koninklijke paar, vernieuwingen aangebracht. Er is ender meer een speciale suite ingericht. Het personeel van het K.L.M.- stet'on te Gander treft voorbe- reid'ngen voor een welkom van koningin Juliana en prins Bemhard. DE PRINSES BEATRIX" OP GANDER GELAND. Om 23.40 uur (Nederlandse tijd) is de „Prinses Beatrix" op Gan der geland. De passagiers zijn in goede welstand aangekomen. uit het toestel, zonder brand te veroorzaken. Het Joodse telegraafagent- schap heoft te Londen -meege deeld, dat het ge-en spoor heeft kunnen vinden van een „organi satie van Joodse partisanen". Volgens het agentschap gelo ven Joodse kringen in de Br'tse hoofdstad, dat nazi's, die zich in Zwitserland verborgen hou den, verantwoordelijk zijn voor het zenden van de betrokken br ef aan Franse bladen, hierbij de schijn wekkend, dat 't schrij ven afkomstig zou zijn van de „erganisatle van Joodse parti- sanen". Uit Genève wordt gemeld, dat de Zwitserse politie tot dusver geen spoor van een dergelijke crgan'satie heeft gevonden. ARRESTATIE TE HAMBURG In een Hamburgs pension is een kantoorbediende gearres teerd, die veel lijkt op de man, de vorige week het pakket met de bcm voor kanselier Adenauer aan de twee jongens te Müln- chen overhandigde. De man bezit geen papieren en is, volgens zijn zeggen, in Januari j.l. uit krijgsgevangen schap ontvlucht. De politie stelt een onderzoek in. Dinsdag heeft kanselier Ade nauer de 2 jongens, die het pak ket aan de politie overhandig den, ontvangen. 5.09 5.19 Op de algemene'begraafplaats te Krommenie is gisteren het stoffelijk overschot ter aarde be steld van gezagvoerder L. E. J. Poutsma, die bij de vliegramp te Frankfort om het leven is ge komen. Behalve vele vrienden uit Krommenie en omgeving merk ten wij o.a. op Dr A. Plesman, president-directeur van de K.L.M. en de heer J. W. F. Backer, se- cretaris-generaal van de rijks luchtvaartdienst. Nadat de met bloemen gedekte kist naar de be graafplaats was gedragen, werd man. Zijn gedachten gingen in dit uur van droefheid uit naar de moeder van piloot Poutsma, zijn broer en zusters, zijn jonge vrouw en kinderen. Uit ervaring wist spreke1" hoe groot het leed van een vliegersvrouw kan zijn. Piloot Poutsma was een bemin de figuur op Schiphol. Als man van goede beginselen droeg hij in de oorlogsjaren zijn steentje bii in het verzet. Na de bevrijding maakte hij 'n snelle vooruitgang bij de K.L.M. De dood is een onvermijdelijk iets, aldus de heer Plesman en onder een eresaluut van de aan-1 beperkt zich niet tot oud of jong. wezigr K.L.M.-bemanning het stoffelijk overschot aan de schoot haar ging gedeeltelijk .schuil nn- der aarde toeve-trouwd. der cn wit lentehoedje met '"en Op verzoek van de familie werd voile. ,ian de groeve uitsluitend het Prins Bernhard was gekleed in woord gevoerd door Dr. Ples- Laten wij doen als Poutsma, die op God vertrouwde cn begreep, -■'"t zijn wil geschiedde. Eeu zwager dankte voor de gro te belangstelling. Eisenhower leverde in zijn ver slag geen enkel commentaar op zijn binnenkort verwacht ver trek naar Amerika om aan de strijd om het presidentsschap deel te nemen. Men geloofd ech ter, dat het verslag van Eisenho wer de laatste grote verklaring is voor hij president Truman zal verzoeken hem ontslag te ver lenen als Navo-opperbevelhebber. Voorts wordt gedacht, dat Eisenhower in de 2de of 3e week van Mei zijn post zal ve-la- ten voor een snelle reis langs de meeste Navo-hoofsteden, alvo rens naar Amerika terug te keren. Generaal Eisenhower heeft in een radio-rede verklaard, dat zijn verslag over de opbouw van de gealieerde verdediging in het af- gc.open jaar was bedoeld om eike cn .moediging, voortvloeiend uit het besef dat de te bereiken doe len nog ver af zjjn, te bestrijden. Aan de ontmoedigende kant stonden de belaste economieën n Europa, de bedreiging en vertragng van oorspronkelijke gedachte schema's, doch aan de bemoedigende zijde stond een bij na revolutionnaire stijging van liet moreel der strijdkrachten. In zijn 11-000 woorden tellend rapport ter gelegenheid van de eerste verjaardag van het Atlan tische hoofdkwartier in Europa (shape) zegt Eisenhower, dat on danks de grote vorderingen van de westelijke herbewapening in het afgelopen jaar zijn strijd krachten nog te zwak waren voor een vastberaden verdediging te gen mogelijke Sowjet-Russische agressie. Ingeval van een aanval zouden de actieve strijdkrachten van het Westen zich echter duchtig weren. Na de nadruk te hebben ge legd op de noodzaak voor Europa om zelf in eigen wapenbehoeften te kunnen voorzien, gaf Eisenho wer de volgende voorwaarden die vervuld moeten worden om het Westen veilig te malton 1. Vereniging van Europa als I de beste hoop voor blijvende sta biliteit in dit gebied. 2. Organisatie van reservisten om geoefende formaties, die zon der lange oefentijd na mobilisatie gereed zullen zijn voor de strijd, te verschaffen. 3. Voorziening van voldoende luchtbases als onderdeel van de ontwikkeling van de Westeuro- pese macht in de lucht. 4. Het te boven komen van tekortkomingen op het gebied van mijnenvegers, anti-duikboot vaartuigen en installaties voor havenverdediging. 5. Omzetting van het econo misch potentieel van het Westen beter dan dat van het Oosten. 6. Een jaarlijks algeheel over zicht van de aard en samenstel ling van militaire programma's. NOG GEEN VEILIGHEID BEREIKT. Het rapport, bestemd voor de permuno ite militaire groep w~ de N.A.V-O., waarschuwde: „In Europa is nog geen werkelijke veiligheid bereikt; er is nog slechts een begin gemaakt." Er was geen reden voor defai tisme, aangezien vorderingen wa ren gamaakt op alle gebieden. Eisenhower verklaarde: „Het zon dwaas zijn te veranderstel'en, dat de Amerikaanse beu astingbetalers voort zullen gaan met het gieten van geld en grondstoffen in Euro pa. tenzij bemoedigd door besten dige voortgang naar wederzijdse samenwerking en volledige doel matigheid". Eisenhower erkende, dat de Vil ken van alle N.A.V.O.-landen onder zware belasting gebukt gaan, „doch zelfs als deze op het uiterste peil staan, bestaan er nog vele mogelijkheden in Europa, die weinig kosten en door vergro ting van de kracht rijke winsten zullen opleveren." Sprekend over de militaire toe stand van een jaar geleden, ver klaarde Eisenhower, dat ten O. van het „ijzeren gordijn" 175 di visies voor frontdienst waar van 30 onmiddellijk achter de grenslijn gereed stonden. Een derde van deze divisies was niet gemechaniseerd en ook niet ge pantserd. Voorts was er een luchtmacht van 20-000 vliegtui gen. De Russische vloot bestond uit 20 kruisers en ongeveer 300 duik boten. En achter dit alles lag een grote, uitgestrekte economie, die nog grotendeels voor oorlog was toegerust. In West-Europa stonden echter minder dan 15 voldoende opge leide en voor oorlog uitgeruste N.A.V.O.-divisies en minder dan duizend oorlogsvliegtuigen, vele hiervan verouderde modellen. Wat de vloot betreft stond het Westen er veel beter voor, hoe wel een reusachtige krachtsin spanning vereist zou worden om de dreiging van duikbootaanval- len op scheepvaartverbindingen van levensbelang te neutralise ren- Bovendien zou veel werk aan opslagplaatsen en vliegvel den nodig zijn, vóór de N.A.V.O.- strijdkrachten over voldoende verbindingen zouden beschikken. MEER STRIJDKRACHTEN NODIG. Eisenhower verklaarde, dat snel na het instellen van zijn opperbe vel een uitgesproken verbetering in moreel en paraatheid van de troep er merkbaar werd. l'wh vóór al'es waren meer strijdkrachten nodig en de in spanning :n 'rin Eisenhower en z" i plaat 'anger, veldmaar schalk >mery, waren erop

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1