K.L.M. VLIEGTUIG „KONINGIN JULIANA" BIJ FRANKFORT NEERGESTORT 44 SLACHTOFFERS Slechts drie inzittenden overleefden de ramp KX.ML-Constellation maakt noodlanding Inzittenden ongedeerd DOOI IN KOREA Verklaring van MacArfhur MAANDAG 24 MAART 1952. 7e Jaargang No. 1993. Vier en veertig slachtoffers heeft de ramp van de „Koningin Julana", die Zaterdagmorgen om 11.30 uur acht kilometer van Frankfort bij Neu-Isenburg neer stortte, geëist. Een van de overlevenden Dr P. Schaumburg ver- verkeert nog in levensgevaar. De toestand van mevr. Horn en de stewardess, mej. Gautier, is redelijk. De K. L. M. deelde om één uur Zondagmiddag het volgende mede: De K. L. M.-„Constellation" P.H.-T.F.F. „Venlo", onder gezagvoerder Creel, die Vrijdagavond van Schiphol was vertrokken met bestemming Sydney, heeft Zondagmorgen omstreeks zes uur (Ned. tijd) om technische redenen een noodlanding moeten ma ken bij Bangkok. Passagiers en bemanning bleven ongedeerd. Het vliegtuig werd zwaar beschadigd. Het is de bedoeling dat de inzittenden de reis zo spoedig mogelijk voort zetten met een ander vliegtuig. WEERSVERWACHTING ZON- en MAAN STANDEN. onder op onder Maart: HOOGWATER. de kapper met het aparte cachet markt 16 - brouwerfjstr. 9 terneuzen Frankering bij Abonnement: Terneuzen. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande. Redactie-adres: Noordstraat5557 Terneuzen Telefoon 2510 Na 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per Week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRUE ZEEUW Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Mevr. Horn zat, zo vertelde zij in het hospitaal, naast haar echt genoot met wie zij van de huwe lijksreis uit Rome terugkeerde. Vlak bij haar achterin het vlieg tuig stond, even vóór de ramp, mej. Gauthier. Het vliegtuig had reeds ongeveer twintig minuten in de buurt van het vliegveld ge cirkeld en het was mistig. Van het ongeluk herinnerde zij zich weinig meer. Vijf mensen die nog levend uit het wrak werden ge haald, zijn op weg naar het hos pitaal overleden. Volgens ooggetuigen kwam het toestel ongeveer een halve mijl van de landingsbaan waarop het een instrumentlanding had moe ten uitvoeren, terecht. De machi ne ploegde zich door ongeveer vierhonderd meter bos en vloog in brand toen het de grond raak te. Twee Duitse chauffeurs, die met hun vrachtauto op vijftig meter afstand op de weg reden, zetten hun voertuig terstond aan de kant en renden naar het wrak waaruit reeds de vlammen om hoog sloegen. Zij zagen een groot gat in de romp van het toestel waardoor zij naar binnendrongen. Met behulp van een zakmes wis ten zij vier passagiers die in ver band met de landing met riemen aan hun plaats waren gebonden, los te maken. De eerste die uit het toestel gered werd, was mevr. Horn, die riep dat er nog leven den achter in het toestel waren. De vuurgloed was toen echter al zó hevig geworden dat verdere reddingspogingen niet meer mo gelijk waren. Amerikaanse en Duitse red dingsploegen haastten zich naar de plaats van de ramp, doch zij konden weinig meer doen dan het vuur bestrijden dat kort na 1 uur was geblust. De leiding van het vliegveld Rhein-Main verklaarde dat de „Koningin Juliana" zich voor de laatste maal meldde toen het toestel zich boven het controle punt „Staden" twintig kilometer Noord-Oostelijk van Offenbach bevond. Bij het controlepunt Of fenbach, veertien km van het vliegveld verwijderd, meldde de machine zich niet, waarop om 10.55 uur alarm werd gemaakt. Plaatselijke deskundigen meen den eerst, dat mogelijk het vlieg tuig te laag vliegend uit een mistbank was gekomen en dat de piloot niet in staat was geweest snel genoeg hoogte te winnen. Dr Brinkman, hoofd van het Duitse weerstation voor de lucht vaart te Rhein-Main achtte het echter onwaarschijnlijk, dat de ramp aan slecht zicht te wijten zou zijn. Volgens hem was er zicht tot op 1600 meter geweest, en de laagste wolkenlaag boven het beboste gebied rondom het vliegveld lag op ongeveer 90 me ter. De laagste dikke wolkenlaag lag op 450 meter boven de bossen, aldus dr Brinkman. Volgens een andere Duitse functionaris van het vliegveld moet de oorzaak van het ongeluk in het vliegtuig zelf gelegen zijn geweest. Gezien het feit, dat het contact met het Amerikaanse radiostation op het dak van het gebouw van de I. G. Farben te Frankfort plotseling werd verbroken. Een commissie van onderzoek van de rijkslucht vaartdienst en K.L.M.-deskundi gen hebben een aanvang ge maakt met het bestuderen van de situatie ter plaatse. Een groot deel van de bagage der passa giers en bemanning kon uit de wrakstukken gehaald worden, evenals drie staven goud. Het ongeluk met de „Koningin Juliana" was de eerste grote vliegramp die sedert 1945 op Duits gebied geschiedde. De TELEFOTO toont Amerikaanse soldaten, bezig met het ver voer van de slachtoffers. (A. N. P. Foto.) De 44 slachtoffers liggen thans opgebaard in een daartoe be stemde zaal van het ziekenhuis te Frankfort. De lijken worden vermoedelijk heden naar de be graafplaats van Frankfort over gebracht en daar in een kapel op nieuw opgebaard. HOE HET GEBEURDE. Omstreeks kwart vóór elf Za terdagmorgen stuurde gezag voerder Poutsma de „Koningin Juliana" uit de vrij laaghangen de wolken in een fijne motregen naar omlaag en naderde het vliegveld normaal bij de heer sende zuidwestelijke wind uit noordoostelijke richting. Vier ki lometer van de noordoostelijke uithoek van het vliegveld af staat een Duitse tegelfabriek aan de oostzijde van de Frankfurter strasse, een lange rechte asfalt weg, die aan beide zijden be grensd wordt door bossen. Enke le arbeiders van deze fabriek za gen de machine zó laag naderen, dat zij een moment vreesden het toestel tegen de fabriek te zien opvliegen. Dit geschiedde niet. Het vliegtuig vloog schuin over de weg en botste daar met een vleugel in volle vaart tegen de kruin van een hoge den, die af knapte. Bij de volgende boom brak de tip van deze vleugel af, terwijl het vliegtuig als een bull dozer zijn weg dwars door de vele bomen voortzette, terwijl overal stukken van het alumi nium omhulsel rondvlogen en tientallen bomen met krakend geweld als luciferhoutjes in stuk ken braken en versplinterden, begon de „Koningin Juliana" steeds grotere tegenstand te on dervinden, zodat zij snel vaart en hoogte verloor en op steeds dikkere en minder buigzame stammen stootte. Welk een enorme kracht er in dit toestel heeft geschuild moge blijken uit het feit dat het zich met daverend geweld toch nog 'n geul van ruim driehonderd meter heeft gebaand door dit dichte bos. Bij de Frankfurter strasse brak de eerste vleugel af, hon derd vijftig meter verder liet het een der motoren, een stuk van de staart met het achterste ge deelte van de romp en het reeds uitgestoken landingsgestel ach- ter. DE RAMP IN DE RADIO HERDACHT. De Nederlandse radio heeft de ramp met het K.L.M.-toestel „Ko ningin Juliana" herdacht door zo wel na de eerste, als de extra uit zending waarin berichten over het ongeluk werden verstrekt één minuut stilte in acht te ne men. In de loop van de verdere dag hebben de K.R.O. en de V.A. R.A. het programma in die zin gewijzigd, dat verscheidene uit zendingen van lichter genre zijn komen te vervallen en in de plaats daarvan meer ernstige programma's zijn uitgezonden. ZEVENDE RAMP SINDS 1945. De ramp van de „Koningin Ju liana" is de zevende die de K.L.M. sinds het einde van de oorlog heeft getroffen. De droeve lijst ziet er als volgt uit: 14 Novermber 1946. Dakota op Schiphol, gezagvoerder Moreton, 26 doden. 26 Januari 1947. Douglas DC-3 op Kastrup (Kopenhagen), ge zagvoerder Geyssendorffer, 22 doden. 20 October 1948. Constellation „Nijmegen" op Prestwick, gezag voerder Parmentier, 40 doden. 21 Juni 1949. Constellation „Roermond" in zee bij Bari, ge zagvoerder Plesman, 23 doden. 12 Juli 1949. Constellation „Fra- neker" bij Bombay, gezagvoer der Van der Vaart, 45 doden. 2 Februari 1950. Dakota post vliegtuig in Noordzee, gezagvoer, der Van der Heide, 7 doden. DE OMGEKOMEN BEMANNING. Van de bemanning van 10 kop pen zijn er 9 om het leven geko men; alleen de stewardess mej. Gautier uit Amsterdam behoort tot de overlevenden. De omgekomenen zijn: Gezagvoerder Poutsma, wo nende te Krommenie; 2e bestuur der Gart uit Zwanenburg; 3e be stuurder Van der Stelt uit Am sterdam; le radiotelegrafist Hoefnagel uit Amstelveen; 2e ra diotelegrafist De Waard uit Am sterdam; le boordwerktuigkundi ge Van Etten uit Den Haag; 2e boordwerktuigkundige Van der Lee uit Amsterdam; le steward Koershuis uit Wassenaar; 2e ste ward Blaauw uit Dordrecht. wij adviseren u gaarne kort haar vereist speciale coupe en verzorging.. wij verzorgen u. De TELEFOTO geeft een overzicht van de plaats des onheils. (A. N. P. Foto.): De „Venlo" was Vrijdagavond omstreeks zeven uur van Schip hol vertrokken. Het toestel moest volgens schema die avond een tussenlanding maken te Mün- chen, de volgende morgen te Cai ro, Zaterdagmiddag te Baghdad en moest Zaterdagavond om 22.45 uur plaatselijke tijd te Ka rachi zijn. Vandaar had de ma chine om 2 uur Zondagmorgen moeten vertrekken teneinde om 13 uur plaatselijke tijd Zondag te Bangkok te zijn. De „Venlo" had volgens de dienstregeling om 15.30 uur plaatselijke tijd Zondag middag uit Bangkok moeten ver- ti'ekken. Het zou om 23 uur Maandag in Sydney hebben moe ten aankomen via Biak en Dar win. Aneta meldt dat de „Venlo" 34 passagiers en een bemanning van medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandag ochtend tot Maandagavond. ZACHTER. Overwegend zwaar bewolkt met tijdelijk enige lichte regen. Aanvankelijk zwakke verander lijke, later matige wind uit Zuide lijke richtingen. Zachter. 10 personen aan boord had. Allen stapten ongedeerd uit de machi ne. De noodlanding werd uitge voerd op vijf mijl afstand van het vliegveld „Don Muang" van Bangkok. Er was een storing in motor nummer drie. Weinig gevechtsactiviteit. Stafofficieren van de V.N. heb ben Zaterdag melding gemaakt van voortgang in een bespreking met hun communistische colle ga's over de omstreden kwestie van de toegangshavens. Een lid van de geallieerde groep ver klaarde, dat de communisten zich met het standpunt van de V.N., dat de toegangshavens open moe ten staan voor inspectie tot aan de grenzen van de betrokken stad, schijnen te hebben verenigd. De stafofficieren, die de kwes tie van de uitwisseling van ge vangenen bespreken, hebben geen voortgang gemaakt. Aan het front in Korea is de dooi ingetreden. Regen en wind beperken de gevechtsactiviteit. De Noordelijken schoten Zater dag meer dan 1.000 granaten af op geallieerde stellingen, waar onder 100, die vlugschriften be vatten. Vliegtuigen van het Britse vliegdekschip „Glory" hebben Noordelijke troepenconcentraties aangevallen. Bemanningen meld den een brug, een aantal ossen wagens en geschutsstellingen te hebben vernietigd. Het Ameri kaanse hoofdkwartier van de luchtmacht in Korea heeft mede gedeeld, dat de V.N. in de afge lopen week vier jagers verloren hebben tegen de Noordelijken ne gen. Bovendien waren drie Noor delijke Mig-15-toestellen waar schijnlijk vernietigd en 24 bescha digd. ZON MAAN op 24 6.33 19.00 5.58 17.32 25 6.31 19-02 6.10 18.58 26 6.29 19.04 6.23 20.24 27 6.27 19.05 6.36 21-48 28 6.24 19.07 6.53 23-12 29 6.22 19.08 7.14 30 6.20 19-10 7.43 0.32 31 6.18 19.12 8.22 1.42 Generaal Douglas MacArthur heeft in een rede, bestemd voor een gemeenschappelijke zitting van de wetgevende Kamers van de staat Mississippi, gezegd, dat de politiek van president Tru- mans regering de Amerikanen voert naar een „communistische staat", doordat zij „de plannen van Marx en Lenin vervult en ons klaarmaakt voor een oorlog in Europa". MacArthur zeide echter te ver trouwen, dat „het burgerlijk ge weten zich binnenkort weer zal doen gelden volgens de procedure van de grondwet en dat het volk aldus de koers van de natie op nieuw zal bepalen". Men neemt dit op als een referentie aan de a.s. presidentsverkiezingen. De regering onthoudt de geal lieerde strijdkrachten in Korea de kans op een spoedige militaire overwinning, aldus MacArthur, en laat toe, dat zij omkomen in een impasse, terwijl de vijand zijn kracht, waar deze het zwakste was, opbouwt. Ons falen om onze plechtige beloften in Korea ge stand te doen, zal uiteindelijk waarschijnlijk het verlies beteke nen van geheel continentaal Azië aan het internationale commu nisme. De Verenigde Staten, al dus MacArthur, bezaten aan het einde van de tweede wereldoorlog het leiderschap in de wereld, doch verspeelden het door China aan de communisten te verraden, door de Sowjet-Unie een strate gisch bruggehoofd in Europa te verstrekken en door de Ameri kaanse militaire kracht tot on macht te laten vervallen. Ondanks het uitgeven van gro te sommen gelds is er weinig voortgang gemaakt bij het over tuigen van de West-Europeanen, dat zij hun eigen verdediging moeten opbouwen, aldus de géne raal. Aan het thuisfront was men onderwijl getuige van „de groot ste orgie van verkwisting in de historie, een fantastisch ver schijnsel, dat buiten alle redelijk heid staat. De belasting die daar uit voortvloeide, trof de lagere en midden-klassen en „bedierf snel de werklust". Het werd steeds meer duidelijk, dat de Amerikaanse belastingpolitiek in overeenstemming werd gebracht met de communistische theorie van Karl Marx, dat een verdeling van de bestaande rijkdommen een algemene levensstandaard zal scheppen, aldus MacArthur. DINSDAG 25 MAART. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 1.20 1.55 2.35 2.45 n.m. 1.44 2.19 2.59 3.09

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1