K.L.M. VLIEGTUIG „KONINGIN JULIANA"
BIJ FRANKFORT NEERGESTORT
44 SLACHTOFFERS
Slechts drie inzittenden overleefden de ramp
KX.ML-Constellation
maakt noodlanding
Inzittenden ongedeerd
DOOI IN KOREA
Verklaring van MacArfhur
MAANDAG 24 MAART 1952.
7e Jaargang No. 1993.
Vier en veertig slachtoffers heeft de ramp van de
„Koningin Julana", die Zaterdagmorgen om 11.30 uur
acht kilometer van Frankfort bij Neu-Isenburg neer
stortte, geëist.
Een van de overlevenden Dr P. Schaumburg ver-
verkeert nog in levensgevaar. De toestand van mevr.
Horn en de stewardess, mej. Gautier, is redelijk.
De K. L. M. deelde om één uur Zondagmiddag het
volgende mede:
De K. L. M.-„Constellation" P.H.-T.F.F. „Venlo",
onder gezagvoerder Creel, die Vrijdagavond van
Schiphol was vertrokken met bestemming Sydney,
heeft Zondagmorgen omstreeks zes uur (Ned. tijd)
om technische redenen een noodlanding moeten ma
ken bij Bangkok.
Passagiers en bemanning bleven ongedeerd. Het
vliegtuig werd zwaar beschadigd. Het is de bedoeling
dat de inzittenden de reis zo spoedig mogelijk voort
zetten met een ander vliegtuig.
WEERSVERWACHTING
ZON- en MAAN
STANDEN.
onder
op
onder
Maart:
HOOGWATER.
de kapper met
het aparte cachet
markt 16 - brouwerfjstr. 9
terneuzen
Frankering bij Abonnement: Terneuzen.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande.
Redactie-adres:
Noordstraat5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Na 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per Week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRUE ZEEUW
Verschijnt dagelijks
- Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Mevr. Horn zat, zo vertelde zij
in het hospitaal, naast haar echt
genoot met wie zij van de huwe
lijksreis uit Rome terugkeerde.
Vlak bij haar achterin het vlieg
tuig stond, even vóór de ramp,
mej. Gauthier. Het vliegtuig had
reeds ongeveer twintig minuten
in de buurt van het vliegveld ge
cirkeld en het was mistig. Van
het ongeluk herinnerde zij zich
weinig meer. Vijf mensen die nog
levend uit het wrak werden ge
haald, zijn op weg naar het hos
pitaal overleden.
Volgens ooggetuigen kwam het
toestel ongeveer een halve mijl
van de landingsbaan waarop het
een instrumentlanding had moe
ten uitvoeren, terecht. De machi
ne ploegde zich door ongeveer
vierhonderd meter bos en vloog
in brand toen het de grond raak
te. Twee Duitse chauffeurs, die
met hun vrachtauto op vijftig
meter afstand op de weg reden,
zetten hun voertuig terstond aan
de kant en renden naar het wrak
waaruit reeds de vlammen om
hoog sloegen. Zij zagen een groot
gat in de romp van het toestel
waardoor zij naar binnendrongen.
Met behulp van een zakmes wis
ten zij vier passagiers die in ver
band met de landing met riemen
aan hun plaats waren gebonden,
los te maken. De eerste die uit
het toestel gered werd, was mevr.
Horn, die riep dat er nog leven
den achter in het toestel waren.
De vuurgloed was toen echter al
zó hevig geworden dat verdere
reddingspogingen niet meer mo
gelijk waren.
Amerikaanse en Duitse red
dingsploegen haastten zich naar
de plaats van de ramp, doch zij
konden weinig meer doen dan
het vuur bestrijden dat kort na
1 uur was geblust.
De leiding van het vliegveld
Rhein-Main verklaarde dat de
„Koningin Juliana" zich voor de
laatste maal meldde toen het
toestel zich boven het controle
punt „Staden" twintig kilometer
Noord-Oostelijk van Offenbach
bevond. Bij het controlepunt Of
fenbach, veertien km van het
vliegveld verwijderd, meldde de
machine zich niet, waarop om
10.55 uur alarm werd gemaakt.
Plaatselijke deskundigen meen
den eerst, dat mogelijk het vlieg
tuig te laag vliegend uit een
mistbank was gekomen en dat de
piloot niet in staat was geweest
snel genoeg hoogte te winnen.
Dr Brinkman, hoofd van het
Duitse weerstation voor de lucht
vaart te Rhein-Main achtte het
echter onwaarschijnlijk, dat de
ramp aan slecht zicht te wijten
zou zijn. Volgens hem was er
zicht tot op 1600 meter geweest,
en de laagste wolkenlaag boven
het beboste gebied rondom het
vliegveld lag op ongeveer 90 me
ter. De laagste dikke wolkenlaag
lag op 450 meter boven de bossen,
aldus dr Brinkman. Volgens een
andere Duitse functionaris van
het vliegveld moet de oorzaak
van het ongeluk in het vliegtuig
zelf gelegen zijn geweest. Gezien
het feit, dat het contact met het
Amerikaanse radiostation op het
dak van het gebouw van de I. G.
Farben te Frankfort plotseling
werd verbroken. Een commissie
van onderzoek van de rijkslucht
vaartdienst en K.L.M.-deskundi
gen hebben een aanvang ge
maakt met het bestuderen van
de situatie ter plaatse. Een groot
deel van de bagage der passa
giers en bemanning kon uit de
wrakstukken gehaald worden,
evenals drie staven goud.
Het ongeluk met de „Koningin
Juliana" was de eerste grote
vliegramp die sedert 1945 op
Duits gebied geschiedde.
De TELEFOTO toont Amerikaanse soldaten, bezig met het ver
voer van de slachtoffers. (A. N. P. Foto.)
De 44 slachtoffers liggen thans
opgebaard in een daartoe be
stemde zaal van het ziekenhuis
te Frankfort. De lijken worden
vermoedelijk heden naar de be
graafplaats van Frankfort over
gebracht en daar in een kapel op
nieuw opgebaard.
HOE HET GEBEURDE.
Omstreeks kwart vóór elf Za
terdagmorgen stuurde gezag
voerder Poutsma de „Koningin
Juliana" uit de vrij laaghangen
de wolken in een fijne motregen
naar omlaag en naderde het
vliegveld normaal bij de heer
sende zuidwestelijke wind uit
noordoostelijke richting. Vier ki
lometer van de noordoostelijke
uithoek van het vliegveld af
staat een Duitse tegelfabriek aan
de oostzijde van de Frankfurter
strasse, een lange rechte asfalt
weg, die aan beide zijden be
grensd wordt door bossen. Enke
le arbeiders van deze fabriek za
gen de machine zó laag naderen,
dat zij een moment vreesden het
toestel tegen de fabriek te zien
opvliegen. Dit geschiedde niet.
Het vliegtuig vloog schuin over
de weg en botste daar met een
vleugel in volle vaart tegen de
kruin van een hoge den, die af
knapte. Bij de volgende boom
brak de tip van deze vleugel af,
terwijl het vliegtuig als een bull
dozer zijn weg dwars door de
vele bomen voortzette, terwijl
overal stukken van het alumi
nium omhulsel rondvlogen en
tientallen bomen met krakend
geweld als luciferhoutjes in stuk
ken braken en versplinterden,
begon de „Koningin Juliana"
steeds grotere tegenstand te on
dervinden, zodat zij snel vaart
en hoogte verloor en op steeds
dikkere en minder buigzame
stammen stootte.
Welk een enorme kracht er in
dit toestel heeft geschuild moge
blijken uit het feit dat het zich
met daverend geweld toch nog 'n
geul van ruim driehonderd meter
heeft gebaand door dit dichte
bos. Bij de Frankfurter strasse
brak de eerste vleugel af, hon
derd vijftig meter verder liet het
een der motoren, een stuk van
de staart met het achterste ge
deelte van de romp en het reeds
uitgestoken landingsgestel ach-
ter.
DE RAMP IN DE RADIO
HERDACHT.
De Nederlandse radio heeft de
ramp met het K.L.M.-toestel „Ko
ningin Juliana" herdacht door zo
wel na de eerste, als de extra uit
zending waarin berichten over
het ongeluk werden verstrekt
één minuut stilte in acht te ne
men. In de loop van de verdere
dag hebben de K.R.O. en de V.A.
R.A. het programma in die zin
gewijzigd, dat verscheidene uit
zendingen van lichter genre zijn
komen te vervallen en in de
plaats daarvan meer ernstige
programma's zijn uitgezonden.
ZEVENDE RAMP SINDS 1945.
De ramp van de „Koningin Ju
liana" is de zevende die de K.L.M.
sinds het einde van de oorlog
heeft getroffen.
De droeve lijst ziet er als volgt
uit:
14 Novermber 1946. Dakota op
Schiphol, gezagvoerder Moreton,
26 doden.
26 Januari 1947. Douglas DC-3
op Kastrup (Kopenhagen), ge
zagvoerder Geyssendorffer, 22
doden.
20 October 1948. Constellation
„Nijmegen" op Prestwick, gezag
voerder Parmentier, 40 doden.
21 Juni 1949. Constellation
„Roermond" in zee bij Bari, ge
zagvoerder Plesman, 23 doden.
12 Juli 1949. Constellation „Fra-
neker" bij Bombay, gezagvoer
der Van der Vaart, 45 doden.
2 Februari 1950. Dakota post
vliegtuig in Noordzee, gezagvoer,
der Van der Heide, 7 doden.
DE OMGEKOMEN
BEMANNING.
Van de bemanning van 10 kop
pen zijn er 9 om het leven geko
men; alleen de stewardess mej.
Gautier uit Amsterdam behoort
tot de overlevenden.
De omgekomenen zijn:
Gezagvoerder Poutsma, wo
nende te Krommenie; 2e bestuur
der Gart uit Zwanenburg; 3e be
stuurder Van der Stelt uit Am
sterdam; le radiotelegrafist
Hoefnagel uit Amstelveen; 2e ra
diotelegrafist De Waard uit Am
sterdam; le boordwerktuigkundi
ge Van Etten uit Den Haag; 2e
boordwerktuigkundige Van der
Lee uit Amsterdam; le steward
Koershuis uit Wassenaar; 2e ste
ward Blaauw uit Dordrecht.
wij adviseren
u gaarne
kort haar vereist speciale
coupe en verzorging..
wij verzorgen u.
De TELEFOTO geeft een overzicht van de plaats des onheils.
(A. N. P. Foto.):
De „Venlo" was Vrijdagavond
omstreeks zeven uur van Schip
hol vertrokken. Het toestel moest
volgens schema die avond een
tussenlanding maken te Mün-
chen, de volgende morgen te Cai
ro, Zaterdagmiddag te Baghdad
en moest Zaterdagavond om
22.45 uur plaatselijke tijd te Ka
rachi zijn. Vandaar had de ma
chine om 2 uur Zondagmorgen
moeten vertrekken teneinde om
13 uur plaatselijke tijd Zondag te
Bangkok te zijn. De „Venlo" had
volgens de dienstregeling om
15.30 uur plaatselijke tijd Zondag
middag uit Bangkok moeten ver-
ti'ekken. Het zou om 23 uur
Maandag in Sydney hebben moe
ten aankomen via Biak en Dar
win.
Aneta meldt dat de „Venlo" 34
passagiers en een bemanning van
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Maandag
ochtend tot Maandagavond.
ZACHTER.
Overwegend zwaar bewolkt
met tijdelijk enige lichte regen.
Aanvankelijk zwakke verander
lijke, later matige wind uit Zuide
lijke richtingen. Zachter.
10 personen aan boord had. Allen
stapten ongedeerd uit de machi
ne.
De noodlanding werd uitge
voerd op vijf mijl afstand van het
vliegveld „Don Muang" van
Bangkok. Er was een storing in
motor nummer drie.
Weinig gevechtsactiviteit.
Stafofficieren van de V.N. heb
ben Zaterdag melding gemaakt
van voortgang in een bespreking
met hun communistische colle
ga's over de omstreden kwestie
van de toegangshavens. Een lid
van de geallieerde groep ver
klaarde, dat de communisten zich
met het standpunt van de V.N.,
dat de toegangshavens open moe
ten staan voor inspectie tot aan
de grenzen van de betrokken
stad, schijnen te hebben verenigd.
De stafofficieren, die de kwes
tie van de uitwisseling van ge
vangenen bespreken, hebben
geen voortgang gemaakt.
Aan het front in Korea is de
dooi ingetreden. Regen en wind
beperken de gevechtsactiviteit.
De Noordelijken schoten Zater
dag meer dan 1.000 granaten af
op geallieerde stellingen, waar
onder 100, die vlugschriften be
vatten.
Vliegtuigen van het Britse
vliegdekschip „Glory" hebben
Noordelijke troepenconcentraties
aangevallen. Bemanningen meld
den een brug, een aantal ossen
wagens en geschutsstellingen te
hebben vernietigd. Het Ameri
kaanse hoofdkwartier van de
luchtmacht in Korea heeft mede
gedeeld, dat de V.N. in de afge
lopen week vier jagers verloren
hebben tegen de Noordelijken ne
gen. Bovendien waren drie Noor
delijke Mig-15-toestellen waar
schijnlijk vernietigd en 24 bescha
digd.
ZON
MAAN
op
24
6.33
19.00
5.58
17.32
25
6.31
19-02
6.10
18.58
26
6.29
19.04
6.23
20.24
27
6.27
19.05
6.36
21-48
28
6.24
19.07
6.53
23-12
29
6.22
19.08
7.14
30
6.20
19-10
7.43
0.32
31
6.18
19.12
8.22
1.42
Generaal Douglas MacArthur
heeft in een rede, bestemd voor
een gemeenschappelijke zitting
van de wetgevende Kamers van
de staat Mississippi, gezegd, dat
de politiek van president Tru-
mans regering de Amerikanen
voert naar een „communistische
staat", doordat zij „de plannen
van Marx en Lenin vervult en
ons klaarmaakt voor een oorlog
in Europa".
MacArthur zeide echter te ver
trouwen, dat „het burgerlijk ge
weten zich binnenkort weer zal
doen gelden volgens de procedure
van de grondwet en dat het volk
aldus de koers van de natie op
nieuw zal bepalen". Men neemt
dit op als een referentie aan de
a.s. presidentsverkiezingen.
De regering onthoudt de geal
lieerde strijdkrachten in Korea
de kans op een spoedige militaire
overwinning, aldus MacArthur,
en laat toe, dat zij omkomen in
een impasse, terwijl de vijand zijn
kracht, waar deze het zwakste
was, opbouwt. Ons falen om onze
plechtige beloften in Korea ge
stand te doen, zal uiteindelijk
waarschijnlijk het verlies beteke
nen van geheel continentaal Azië
aan het internationale commu
nisme. De Verenigde Staten, al
dus MacArthur, bezaten aan het
einde van de tweede wereldoorlog
het leiderschap in de wereld, doch
verspeelden het door China aan
de communisten te verraden,
door de Sowjet-Unie een strate
gisch bruggehoofd in Europa te
verstrekken en door de Ameri
kaanse militaire kracht tot on
macht te laten vervallen.
Ondanks het uitgeven van gro
te sommen gelds is er weinig
voortgang gemaakt bij het over
tuigen van de West-Europeanen,
dat zij hun eigen verdediging
moeten opbouwen, aldus de géne
raal. Aan het thuisfront was men
onderwijl getuige van „de groot
ste orgie van verkwisting in de
historie, een fantastisch ver
schijnsel, dat buiten alle redelijk
heid staat. De belasting die daar
uit voortvloeide, trof de lagere
en midden-klassen en „bedierf
snel de werklust". Het werd
steeds meer duidelijk, dat de
Amerikaanse belastingpolitiek in
overeenstemming werd gebracht
met de communistische theorie
van Karl Marx, dat een verdeling
van de bestaande rijkdommen een
algemene levensstandaard zal
scheppen, aldus MacArthur.
DINSDAG 25 MAART.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
1.20
1.55
2.35
2.45
n.m.
1.44
2.19
2.59
3.09